Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

robb. schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:01:
Je bent wettelijk verplicht om de panelen bij de energieboer aan te melden vanwege de teruglevering, dan zal het ook niet voor de bd te verbergen zijn. Mits ze hierop actief controleren natuurlijk.
Is hier al vaak aangehaald dat deze wettelijk plicht er niet is. Ja, ze willen heel graag dat je het doet, maar er is geen enkele wet die het je verplicht.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:11:
Dat is ook echt een fysiek gescheiden systeem, op een ander dak.
Wat bedoel je hier precies mee? Want het eerste deel van het verhaal impliceert dat dit in hetzelfde huis is als waar jij al de teruggave voor hebt aangevraagd en dan zit het fysiek dus op dezelfde netaansluiting aangesloten.

Dat het op een ander dakvlak ligt of dat je aparte inverters/groepen of wat dan ook hebt maakt voor de belasting verder niet uit.

Er van uitgaande dat dit om dezelfde netaansluting gaat, neemt je partner jouw onderneming over als die voortaan de energierekening op naam heeft gezet omdat de teruglevering van die "oude" panelen dan ook via dit nieuwe contract gaat. Je partner zou dus aangifte moeten doen met de totale Wattpiek (van zowel de nieuwe als oude installatie bij elkaar).
Omdat jij in de KOR zit kan je geen BTW factuur sturen voor deze overname en die is dus niet af te trekken. Jij moet wel even controleren of je geen herziening moet sturen voor de BTW: mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Als je geen onderneming meer hebt lijkt het verstandig om je af te melden voor de KOR. Je mag dan wel pas na 3 jaar er weer terug in, dus je moet wel even bedenken of je in die tijd geen nieuwe onderneming wil starten waardoor het juist voordeliger kan zijn om wel in de KOR te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Cyberpope schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:12:
Is hier al vaak aangehaald dat deze wettelijk plicht er niet is. Ja, ze willen heel graag dat je het doet, maar er is geen enkele wet die het je verplicht.
Netbeheerders zeggen anders:
https://www.liander.nl/co...veren/aanmelden/verplicht
https://www.netbeheernede...streren-zonnepanelen-1387

En dat roepen ze echt niet als het niet zo is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die zeiden ook dat ze wettelijk verplicht waren om je gasaansluiting weg te halen als je ‘m opzegt en dat ze volgens de wet het recht hadden de consument daarvoor te laten betalen ;)

En die rechtszaak hebben ze keihard verloren.

Oftewel die roepen dus wel vaker wat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Glashelder schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:51:
Oftewel die roepen dus wel vaker wat.
Zou gebaseerd zijn op artikel 3.3 lid 2 van de netcode elektriciteit.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2021-12-14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zoals gewoonlijk ligt het verhaal wat genuanceerder wat betreft de gasaansluiting. Volgens de Energiewet is een netbeheerder verplicht om de bestaande aansluiting te onderhouden qua veiligheid, ook al heb je geen meter meer. Daarvoor mogen ze kosten voor in rekening brengen (vastrecht). Het is uiteindelijk een beslissing van de politiek geweest om de kosten van het verwijderen van de totale aansluiting op nul te stellen.

Wat betreft de aanmelding van je zonnepanelen. Zolang je deze niet aanmeld en overproductie hebt zal deze formeel niet vergoed hoeven te worden vanwege a: de netbeheerder heeft niet de mogelijkheid gehad om eventuele meetinrichtingen aan te passen voor teruglevering. b. de energieleverancier is door de netbeheerder niet op de hoogte gesteld van de mogelijkheid van teruglevering.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ds23man schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:06:
Zoals gewoonlijk ligt het verhaal wat genuanceerder wat betreft de gasaansluiting. Volgens de Energiewet is een netbeheerder verplicht om de bestaande aansluiting te onderhouden qua veiligheid, ook al heb je geen meter meer. Daarvoor mogen ze kosten voor in rekening brengen (vastrecht). Het is uiteindelijk een beslissing van de politiek geweest om de kosten van het verwijderen van de totale aansluiting op nul te stellen.
Uhm, nee, dat was gewoon een rechtszaak die door je medetweakers hier gewonnen is.

Gas de deur uit doen: Gratis!

De politiek wilde hier juist niets van weten.
Inmiddels (17-2-2021) zijn er door gecoördineerde actie vanuit dit topic twee onderbouwde vonnissen door een kantonrechter uitgesproken die de positie van de Tweakers bevestigden: een vonnis in Assen van 4-8-2020 (@Stefshon vs Rendo - ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) en een vonnis in Arnhem van 10-2-2021 (@Carpjes vs Liander - ECLI:NL:RBGEL:2021:774). Er is geen contractuele grondslag en ook geen wettelijke grondslag voor verwijderingskosten als daar geen opdracht toe aan vooraf ging.

Bovenop deze twee vonnissen oordeelde de ACM eind juli 2021 in een geschilbesluit (ACM/21/049603) dat de betrokken netbeheerder Liander zelfs in strijd met de Gaswet had gehandeld door een factuur te sturen voor werkzaamheden waartoe geen opdracht was gegeven.

Naar aanleiding van de publiciteit over het eerste vonnis uit Assen heeft Minister Wiebes in november 2020 besloten dat de verwijderkosten vanaf 1 maart 2021 'tijdelijk' volledig zullen worden verwerkt in het periodieke aansluittarief van de gasblijvers. Gasverlaters kunnen nu opdracht geven tot verwijdering zonder te hoeven betalen. Wij beschouwen deze ontwikkeling als een overwinning van dit topic, maar vinden individuele verwijdering van gasaansluitingen nog steeds onnodig kostbaar (zie ons opinieartikel op Energeia).
jobr schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:06:
[...]

Zou gebaseerd zijn op artikel 3.3 lid 2 van de netcode elektriciteit.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2021-12-14
Een van de interessante dingen die we al vermoedden maar wat bevestigd werd is dat je als eindgebruiker helemaal niet gebonden bent aan zo’n netcode. Die netcodes zijn er voor de netbeheerders en beschrijven hun gedragingen (richting consumenten) en verplichtingen.

Dat laat overigens onverlet dat energiemaatschappijen vaak in hun voorwaarden zetten dat je pas mag salderen als je zonnepanelen zijn aangemeld. Dat is wel rechtsgeldig maar is heel wat anders dan een wettelijke verplichting :)

[ Voor 62% gewijzigd door Glashelder op 12-04-2022 19:26 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
JeroenE schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 04:36:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Want het eerste deel van het verhaal impliceert dat dit in hetzelfde huis is als waar jij al de teruggave voor hebt aangevraagd en dan zit het fysiek dus op dezelfde netaansluiting aangesloten.

Dat het op een ander dakvlak ligt of dat je aparte inverters/groepen of wat dan ook hebt maakt voor de belasting verder niet uit.

Er van uitgaande dat dit om dezelfde netaansluting gaat, neemt je partner jouw onderneming over als die voortaan de energierekening op naam heeft gezet omdat de teruglevering van die "oude" panelen dan ook via dit nieuwe contract gaat. Je partner zou dus aangifte moeten doen met de totale Wattpiek (van zowel de nieuwe als oude installatie bij elkaar).
Omdat jij in de KOR zit kan je geen BTW factuur sturen voor deze overname en die is dus niet af te trekken. Jij moet wel even controleren of je geen herziening moet sturen voor de BTW: mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Als je geen onderneming meer hebt lijkt het verstandig om je af te melden voor de KOR. Je mag dan wel pas na 3 jaar er weer terug in, dus je moet wel even bedenken of je in die tijd geen nieuwe onderneming wil starten waardoor het juist voordeliger kan zijn om wel in de KOR te blijven.
Ik vind het lastige materie maar ik probeer het te begrijpen. Mag ik het volgende tegen je aanhouden? Ik heb sinds 2019 panelen en in dat jaar ook de btw teruggevraagd en gekregen. Als ik dus dit jaar nieuwe panelen laat leggen, wat kan ik dan het beste doen?
Kan ik mezelf al afmelden van de KOR en mijn partner zich laten aanmelden? Of moet ik daarmee wachten tot 2023? Wanneer zet ik het energiecontract dan over?

Ik wil het netjes doen - én die BTW terug, liefst zonder gedoe. En als ik nu lees dat de BTW er per 2023 misschien sowieso afgaat, wat is dan wijsheid..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Gramser Start met het energiecontract overzetten op naam partner. Let hier wel goed op met boetes, of hogere tarieven. Mijn zus en zwager (die niet naar mij luisteren en dus niet gelijk het hele dak vol hebben gelegd en dat nu ook weer niet doen) willen nu weer een paar extra panelen en zij kunnen alleen van naam wisselen door het contract op te zeggen (= boete) maar erger: een heel nieuw contract af te sluiten met een tarief dat 3 keer zo duur is. Omdat zij niet meer opwekken dan ze verbruiken is dat voor hun niet gunstig en vragen ze de BTW dus 'gewoon' niet terug en laten het oude contract doorlopen.

Als het contract is aangepast kan je partner de BTW terugvragen. Dat moet met de factuur van de tweede set, maar je moet rekenen met de Wattpiek van beide sets bij elkaar.

Je hebt altijd gedoe met de BTW terugvragen, dus zonder kan je nooit ;)

Je kan de KOR opzeggen als de naam van het contract is aangepast, maar je kan ook wachtentot de BTW aangifte van je partner is gedaan etc.

De wijsheid die ik kan geven is:
  • doe het nu wel zo dat je niet over 2 jaar alsnog meer panelen wil bijleggen
  • alle panelen die nu (of binnenkort) op je dak liggen leveren al stroom op; als je gaat wachten op een wijziging weet je nooit van te voren hoe lang dat dan gaat duren plus wie weet zijn de panelen dan wel 30% in prijs gestegen. Ik hou de prijzen niet echt bij, maar volgens mij worden ze allemaal steeds duurder en niet goedkoper. Het is mij ook niet duidelijk of die verlaging nu alleen over de panelen gaat of ook over "de rest". Je kan in ieder geval wel BTW terugvragen over je inverter, installatiemateriaal en noem maar op en ik geloof niet dat die allemaal 0% worden
  • kijk nog even na wat je oude factuur was en of je niet in aanraking komt met de herziening zoals uitgelegd in de post van @mrmrmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
JeroenE schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:50:
@Gramser Start met het energiecontract overzetten op naam partner. Let hier wel goed op met boetes, of hogere tarieven. Mijn zus en zwager (die niet naar mij luisteren en dus niet gelijk het hele dak vol hebben gelegd en dat nu ook weer niet doen) willen nu weer een paar extra panelen en zij kunnen alleen van naam wisselen door het contract op te zeggen (= boete) maar erger: een heel nieuw contract af te sluiten met een tarief dat 3 keer zo duur is. Omdat zij niet meer opwekken dan ze verbruiken is dat voor hun niet gunstig en vragen ze de BTW dus 'gewoon' niet terug en laten het oude contract doorlopen.

Als het contract is aangepast kan je partner de BTW terugvragen. Dat moet met de factuur van de tweede set, maar je moet rekenen met de Wattpiek van beide sets bij elkaar.

Je hebt altijd gedoe met de BTW terugvragen, dus zonder kan je nooit ;)

Je kan de KOR opzeggen als de naam van het contract is aangepast, maar je kan ook wachtentot de BTW aangifte van je partner is gedaan etc.

De wijsheid die ik kan geven is:
  • doe het nu wel zo dat je niet over 2 jaar alsnog meer panelen wil bijleggen
  • alle panelen die nu (of binnenkort) op je dak liggen leveren al stroom op; als je gaat wachten op een wijziging weet je nooit van te voren hoe lang dat dan gaat duren plus wie weet zijn de panelen dan wel 30% in prijs gestegen. Ik hou de prijzen niet echt bij, maar volgens mij worden ze allemaal steeds duurder en niet goedkoper. Het is mij ook niet duidelijk of die verlaging nu alleen over de panelen gaat of ook over "de rest". Je kan in ieder geval wel BTW terugvragen over je inverter, installatiemateriaal en noem maar op en ik geloof niet dat die allemaal 0% worden
  • kijk nog even na wat je oude factuur was en of je niet in aanraking komt met de herziening zoals uitgelegd in de post van @mrmrmr
Dat is een superhelder verhaal. Dankjewel! Het contract overzetten op naam partner is geen issue. Dat heb ik al gecheckt.

Je opmerking over zo vol leggen als mogelijk neem ik ter harte, evenals nu handelen en niet wachten tot volgend jaar. Je hebt daar een goed punt, zeker wat betreft wat er precies onder een vrijstelling zou gaan vallen. Nogmaals: dank!

Edit 13/04: nogmaals gecheckt en gedubbelcheckt bij de energieleverancier - m'n contract blijft exact hetzelfde bij overzetten op naam partner. Dus daarop vast akkoord gegeven en twee minuten later had ik m'n contract, op naam partner. Dat was in elk geval makkelijk! Nu nog zonnepanelen scoren 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 13-04-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:22
Wat alleen niet helemaal helder wordt uit dat artikel is of dan ook de omvormer belastingvrij wordt. Ze hebben het wel over "installatie" en "werkzaamheden" en "aanpassingen aan de meterkast" (allen inbegrepen, mits ze noodzakelijk zijn voor het werkend kunnen opleveren van de zonnepaneleninstallatie) en over warmtepompen, accu's en in andere producten geïntegreerde zonnepanelen (deze zijn niet inbegrepen). Maar geen woord over omvormers. Ik gok zelf dat die ook vrijgesteld worden van BTW (immers: die zijn noodzakelijk voor het functioneren van de panelen) maar heb geen bron die dat bevestigt of ontkracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben wel benieuwd hoe dat dan voor de zelfplaatsers gaat: kunnen die dan ook de onderdelen voor de meterkast met 0% krijgen? Die zijn namelijk ook noodzakelijk voor het werkend opleveren...

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik blijf die grens van € 1800,60 voor je jaaromzet opmerkelijk vinden. Bij 25 cent kon je dus nog 7202 kWh opwekken. Bij € 0,52 is dat echter nog maar 3463 kWh.

Het blijft echt hopeloos die regelingen die de politiek altijd verzint, want als ik het goed begrepen heb moet je eigenlijk wel BTW aangifte doen als je boven die grens uit komt toch? Je vraagt je af waarom men niet gewoon bepaald dat de eerste 10k kWh belastingvrij is. Nee, er moet weer een grens in euro's bepaald worden :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
  • Laatst online: 13-10 11:56
In twijfel wat te doen. Wil zo'n 24 tot 30 panelen op de nieuwbouwwoning installeren in juli ergens. Heb weinig zin in gedoe met een VoF (want ikzelf en vriendin zijn ondernemer) om BTW terug te vorderen. Toch maar wachten tot 1 januari dan met aanschaffen om BTW op aanschaf te ontlopen? Gaat al snel om zo'n 1500 a 2000,- aan BTW namelijk (panelen+omvormer+optimizers+installatie+frame op plat dak of zou dat niet mee tellen?). Aan andere kant zullen aanschafprijzen eerder stijgen dan dalen gezien de lockdowns in China? Of zou het mogelijk zijn factuurdatum te verleggen of iets dergelijks.

[ Voor 4% gewijzigd door VerrekteZakStro op 20-04-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:18

IkWilbert

Het is mij!

Kabinet wil per 1 januari af van btw op zonnepanelen

https://www.rtlnieuws.nl/...eld-kosten-milieu-energie

Ik was van plan om mijn zonnepanelen eind dit jaar te plaatsen, maar misschien toch maar even wachten... :|

[ Voor 25% gewijzigd door IkWilbert op 20-04-2022 11:55 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
Glashelder schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:41:
Ik blijf die grens van € 1800,60 voor je jaaromzet opmerkelijk vinden. Bij 25 cent kon je dus nog 7202 kWh opwekken. Bij € 0,52 is dat echter nog maar 3463 kWh.

Het blijft echt hopeloos die regelingen die de politiek altijd verzint, want als ik het goed begrepen heb moet je eigenlijk wel BTW aangifte doen als je boven die grens uit komt toch? Je vraagt je af waarom men niet gewoon bepaald dat de eerste 10k kWh belastingvrij is. Nee, er moet weer een grens in euro's bepaald worden :O
Nee dat is de "ondergrens" waarbij je zelfs niet in de KOR hoeft (staat niet goed in dat artikel). Als je daarboven komt maar onder 20.000 Euro blijft, dan mag je in de KOR (als je daar nog niet in zat). Voorafgaand aan ingaan van de KOR moet je dus wel forfaitair BTW gaan betalen over je verwachte levering omzet. Als je al in de KOR zit, kun je volgens mij na 1 januari eindelijk makkelijk uitbreiden, zolang je maar binnen de 20k omzet blijft hoef je niet opnieuw BTW te gaan betalen over leveringen, je bent dan immers al vrijgesteld daarvan.

[ Voor 14% gewijzigd door jurjen_g op 20-04-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jurjen_g schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:55:
[...]

Nee dat is de "ondergrens" waarbij je zelfs niet in de KOR hoeft (staat niet goed in dat artikel). Als je daarboven komt maar onder 20.000 Euro blijft, dan mag je in de KOR (als je daar nog niet in zat). Voorafgaand aan ingaan van de KOR moet je dus wel forfaitair BTW gaan betalen over je verwachte levering omzet. Als je al in de KOR zit, kun je volgens mij na 1 januari eindelijk makkelijk uitbreiden, zolang je maar binnen de 20k omzet blijft hoef je niet opnieuw BTW te gaan betalen over leveringen, je bent dan immers al vrijgesteld daarvan.
Dank, duidelijk. Had ik verkeerd begrepen dus :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
IkWilbert schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:54:

Ik was van plan om mijn zonnepanelen eind dit jaar te plaatsen, maar misschien toch maar even wachten... :|
Ga er maar vanuit dat de prijzen bij lange na niet 21% omlaag gaan als gevolg hiervan. Je ziet de afgelopen maanden al dat als gevolg van de enorme vraag prijzen flink zijn opgelopen. Met een beetje geluk compenseert het beetje dat er wel afgaat net de inflatie tussen nu en einde v/h jaar. Ik zou er in ieder geval nooit op gaan zitten wachten. Al die tijd schijnt de zon en loop je opbrengst mis.

[ Voor 4% gewijzigd door marcel3 op 20-04-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marcel3 Ik denk wel dat diverse solarteurs hun btw service kunnen opdoeken (meestal iets van € 100 - 130 per aanvraag)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrstylo
  • Laatst online: 02-09 15:10

Maar wat is het verschil met nu eigenlijk? Je kan nu namelijk BTW terug krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:55

WhySoSerious

Be the change.

Even artikel lezen. Het gaat een administratieve last schelen, BTW kan je nu namelijk al terugvragen.
Netto verandert er niets aan de prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
mrstylo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:54:
[...]

Maar wat is het verschil met nu eigenlijk? Je kan nu namelijk BTW terug krijgen.
Tenzij je daarvoor niet in aanmerking komt omdat je bv vorig jaar ook al BTW hebt teruggevraagd. Een extra set of uitbreiding wordt wel makkelijker zo. Verder neem ik aan dat het forfait dat nu nog weer in mindering wordt gebracht ook komt te vervallen. Tot zover de voordelen. Maar zoals gezegd denk ik dat zoals altijd met dit soort prijsverlagingen een deel ervan in de zakken van installateurs en handelaars verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 09:42
mrstylo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:54:
[...]

geen administratieve handeling meer nodig, geen BTW vooraf moeten betalen en dan terug krijgen.
kopen ex BTW en op dak gooien, klaar.

onder het motto, leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
WhySoSerious schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:55:
[...]
Netto verandert er niets aan de prijs.
Dat is niet helemaal waar, nu moet je namelijk een forfait eraf trekken dus dit is voordeliger en kost minder moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik laat ze gewoon plaatsen dit jaar incl 21% btw. Je loopt sowieso rendement mis als je wacht, en waarschijnlijk worden de panelen nog duurder (grondstoffenstijging + meer vraag).
Bovendien krijg je al bijna de volledige btw terug dus netto verandert er niet zoveel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jongetje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:17:
[...]

Dat is niet helemaal waar, nu moet je namelijk een forfait eraf trekken dus dit is voordeliger en kost minder moeite.
Dat is een paar procent, de prijsstijging zal vermoedelijk een stuk hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:11
marcel3 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:00:
[...]
Maar zoals gezegd denk ik dat zoals altijd met dit soort prijsverlagingen een deel ervan in de zakken van installateurs en handelaars verdwijnt.
Volgens mij is de zonnepanelenmarkt best competitief, dan zou het wel logisch zijn om het grootste stuk gewoon aan de consument te geven (dit is nu ook al vaak het geval, of men adverteert er vaak mee).
Alleen als hierdoor de vraag verder toeneemt en de aanbod het niet aankan, zou het kunnen dat de prijzen effectief stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:29
Het afschaffen van de BTW zat al in de planning aangezien de EU hier onlangs groen licht voor heeft gegeven. Dit is vooral voordelig als je een extra set wilt leggen, of als je BTW aangifte moet doen ( bv voor ZZP’ers). Persoonlijk heb ik hier niet op gewacht. Bij de huidige energieprijzen en de prijsstijgingen was wachten niet gunstig geweest.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Ik kan me voorstellen dat wachten vooral interessant is voor diegene die net meer dan 10000 Wp wil leggen. Bijvoorbeeld 12000 Wp, dan leg je dit jaar nog zo'n 24 panalen a 400Wp (9600Wp) en werk je met forfait, en volgend jaar leg je de laatste 6 panelen er bij. Die laatste 6 panelen zijn dit jaar nog relatief duur door geen forfait meer te kunnen gebruiken, en geven relatief veel romslomp.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 22:00
Sport_Life schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:21:
[...]

Dat is een paar procent, de prijsstijging zal vermoedelijk een stuk hoger liggen.
Bij mij was het ruim 12 procent (van de BTW) dus dat vind ik niet weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:45
Spuit 11...
(hint kijk even naar voorgaande posts voordat je een "nieuwtje" post.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Ethirty

Who...me?

Sport_Life schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:20:
[...]

Ik laat ze gewoon plaatsen dit jaar incl 21% btw. Je loopt sowieso rendement mis als je wacht, en waarschijnlijk worden de panelen nog duurder (grondstoffenstijging + meer vraag).
Bovendien krijg je al bijna de volledige btw terug dus netto verandert er niet zoveel.
Die trend is al een tijdje gaande, prijzen zijn al flink gestegen en de levertijden ook. Dus in die zin kan een leverancier nu vragen wat hij wil, de vraag is groter dan het aanbod.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ethirty schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:13:
[...]

Die trend is al een tijdje gaande, prijzen zijn al flink gestegen en de levertijden ook. Dus in die zin kan een leverancier nu vragen wat hij wil, de vraag is groter dan het aanbod.
Ik betaal nu 80ct per wp, vind dat niet duur irl prijsstijging en de enorme vraag (30 panelen 390wp).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-10 11:32

ErikVers

e-Duurzaam

Gramser schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:11:
Ik ga even door op een ander draadje, maar hier is mijn vraag beter op z’n plek. Komt-ie:

Ik zit nu in de KOR en ik heb nu 1 installatie aangeschaft en BTW teruggevraagd, in 2019. Als mijn partner panelen aanschaft nadat het energiecontract op haar naam is gezet, gaat zij in de KOR en vraagt dan BTW terug over de nieuwe installatie. Dat is ook echt een fysiek gescheiden systeem, op een ander dak. Gaat dat werken zonder dat ik toch weer (nul)aangiftes moet gaan doen voor de eerste installatie (op mijn naam)?
Kleine aantekening: de persoon vraagt eerst de btw terug en gaat het volgende boekjaar in de kor. Als kor deelnemer kun je (uiteraard) geen btw terugvragen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Helder, dank voor je aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 15:48

KrL

Foto foto..

Weet iemand hoe dit zit: Eneco (en andere energiemaatschappijen) geven aan een terugleververgoeding te betalen excl BTW maar de belastingdienst vraagt je (buiten de KOR en 10kWp+) om over het teruggeleverde deel BTW over af te dragen? Die zou je dan toch eerst moeten ontvangen (in ieder geval over het terug geleverde deel, eigen gebruik/salderen wellicht wat anders)? Belastingtelefoon kon me dit niet duidelijk uitleggen..

Achtergrond van de vraag: nu ik een eigen onderneming heb en uit de KOR ga stappen twijfel ik of ik de panelen overdoe aan mijn vrouw (KOR) of dat ik ze op mijn onderneming hou en eventueel met een aparte meter vol ga terugleveren (zie topic over terugleververgoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:32
KrL schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:52:
Achtergrond van de vraag: nu ik een eigen onderneming heb en uit de KOR ga stappen twijfel ik of ik de panelen overdoe aan mijn vrouw (KOR) of dat ik ze op mijn onderneming hou en eventueel met een aparte meter vol ga terugleveren (zie topic over terugleververgoeding).
Bedenk wel dat je als ondernemer BTW af moet dragen over de gehele opbrengst van de panelen, en niet alleen dat gedeelte dat je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

mdlaat schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:37:
[...]

Bedenk wel dat je als ondernemer BTW af moet dragen over de gehele opbrengst van de panelen, en niet alleen dat gedeelte dat je teruglevert.
Klopt, daarom overweeg ik een aparte meter zodat ik teruglevering gescheiden hou van eigen gebruik (aparte meter, aparte leverancier). Maar vraag me dus af waar de BTW vandaan komt die ik af moet dragen als Eneco (of een andere leverancier) mij deze niet betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
KrL schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:14:
Klopt, daarom overweeg ik een aparte meter zodat ik teruglevering gescheiden hou van eigen gebruik (aparte meter, aparte leverancier).
Begrijp ik het goed: je hebt op één adres 2 aansluitingen? Op de ene zet je alleen je zonnepanelen en op de andere zet je je verbruik?
KrL schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:14:
Maar vraag me dus af waar de BTW vandaan komt die ik af moet dragen als Eneco (of een andere leverancier) mij deze niet betaalt?
Ik denk dat een leverancier verplicht is BTW te rekenen. Maar dat hoeft ze niet ervan te weerhouden een tarief excl BTW te communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-10 09:36
marcel3 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:19:
[...]

Ga er maar vanuit dat de prijzen bij lange na niet 21% omlaag gaan als gevolg hiervan. Je ziet de afgelopen maanden al dat als gevolg van de enorme vraag prijzen flink zijn opgelopen. Met een beetje geluk compenseert het beetje dat er wel afgaat net de inflatie tussen nu en einde v/h jaar. Ik zou er in ieder geval nooit op gaan zitten wachten. Al die tijd schijnt de zon en loop je opbrengst mis.
Sterker nog, ik denk dat de prijs tegen de tijd dat de btw verlaging plaats zal vinden 13-15% hoger zal liggen dan nu ivm marktwerking en sterke vraag ivm stijgende energieprijzen. Ik denk serieus dat je momenteel met de huidige prijzen en btw teruggaaf beter af bent dan wanneer je gaat wachten op de verlaging. En dan neem ik het rendement dat je genereert als je nu laat plaatsen nog niet mee

[ Voor 4% gewijzigd door assassin85 op 20-04-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sport_Life schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:21:
[...]

vergeet de saldering niet. elke maand later is hoogst waarschijnlijk een maand minder salderen gezien over de levensduur van de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

mdlaat schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:06:
[...]

Begrijp ik het goed: je hebt op één adres 2 aansluitingen? Op de ene zet je alleen je zonnepanelen en op de andere zet je je verbruik?
Niet zozeer een tweede aansluiting maar een 2e meter, zie bijvoorbeeld https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt. Deze optie komt regelmatig voorbij in het topic Het grote terugleververgoeding topic.
mdlaat schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:06:
[...]
Ik denk dat een leverancier verplicht is BTW te rekenen. Maar dat hoeft ze niet ervan te weerhouden een tarief excl BTW te communiceren.
Wellicht is dit omdat de meeste mensen particulier/KOR zijn, vraag me af of ze dit anders doen als je aangeeft een onderneming buiten de KOR te zijn. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Op welk moment moet je energiecontract op naam van persoon A staan als de factuur ook op naam van persoon A staat en je wilt btw terugvragen als privépersoon via de KOR:

- op moment van factuurdatum (stel 30 maart 2022)
- op moment van installatie van de panelen en start van terugleveren van stroom (stel 1 juli 2022)
- op het moment van btw terugvragen (mag tot 30 juni 2023)?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Mij is verteld op het moment van starten van productie, dus optie 2. Maar hoe ze dit willen controleren als je zelf plaatst is mij een groot raadsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik ben even de draad kwijt van wat ik moet doen, hopelijk kan iemand mij helpen :) Even wat context:

Huidige set zonnepanelen
  • In juni 2016 geplaatst (2.720 wp).
  • BTW toen terug gevraagd op mijn naam, netjes stappenplan gevolgd en BTW - forfait bedrag teruggekregen.
  • Toen vrijstelling van btw aangifte aangevraagd en gekregen (zodat je niet ieder kwartaal aangifte hoefde te doen).
Nieuwe set zonnepanelen
  • Zal op 5 mei geplaatst worden in plaats van de eerste set (6.370 wp) totaal, van de eerste set zonnepanelen zal ik een gedeelte herplaatsen op de schuur en overkapping.
  • Ik ben nog steeds in loondienst, vrouw is ondertussen al een jaar of 2 ZZP-er
De vraag is nu even welke stappen in moet doorlopen, ik las dat voor de 2e set zonnepanelen btw terugvragen makkelijker is als je deze op naam van je partner set, maar aangezien zij al onderneemster is lijkt me dan geen optie. Iemand die mij in de goede richting kan wijzen wat ik moet doen om toch btw terug te krijgen?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:57
Ook daarvoor is een stappenplan bij de belastingdienst. Optijd afmelden van de KOR. Dan kun je weer BTW terug krijgen. Moet je wel 3 jaar lang weer aangifte doen dus even doorrekenen of het zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
En je bent al te laat om af te melden hierdoor kan je niet alle btw terug vragen (neem aan dat je de factuur vlak na 5 mei krijgt).
En als je forfait gebruikt dan is het over alle zonnepanelen, niet alleen de nieuwe set (als je oude set (gedeeltelijk) opnieuw gebruikt).

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 27-04-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:00
Ik heb ook sinds kort een pv intallatie op dak liggen.
Als werknemer in loondienst heb ik ook nog een bedrijfje op mijn naam dat ik van huis uit run.
Er werd mij geadviseerd om de pv installatie op mijn vrouw haar naam te laten factureren maar dan moet ook mijn energiecontract op haar naam komen en dat gaat niet lukken.
Aangezien mijn contract nog 2.5 jaar loopt zit ik nog voor een erg gunstige prijs.
Nu wil ik dus de btw van de pv installatie via mijn bedrijfje indienen.
Is dit gunstig of zijn er nog andere manieren om de btw terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:20

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

BlizzarD schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:49:
Ik ben even de draad kwijt van wat ik moet doen, hopelijk kan iemand mij helpen :) Even wat context:

Huidige set zonnepanelen
  • In juni 2016 geplaatst (2.720 wp).
  • BTW toen terug gevraagd op mijn naam, netjes stappenplan gevolgd en BTW - forfait bedrag teruggekregen.
  • Toen vrijstelling van btw aangifte aangevraagd en gekregen (zodat je niet ieder kwartaal aangifte hoefde te doen).
Nieuwe set zonnepanelen
  • Zal op 5 mei geplaatst worden in plaats van de eerste set (6.370 wp) totaal, van de eerste set zonnepanelen zal ik een gedeelte herplaatsen op de schuur en overkapping.
  • Ik ben nog steeds in loondienst, vrouw is ondertussen al een jaar of 2 ZZP-er
De vraag is nu even welke stappen in moet doorlopen, ik las dat voor de 2e set zonnepanelen btw terugvragen makkelijker is als je deze op naam van je partner set, maar aangezien zij al onderneemster is lijkt me dan geen optie. Iemand die mij in de goede richting kan wijzen wat ik moet doen om toch btw terug te krijgen?
Volgens mij kun je gewoon hetzelfde herhalen op eigen naam omdat er meer dan 3 jaar tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53
Vaat een hele simpele / domme vraag, maar ik kan het niet goed vinden, weet iemand dit?:

Ik krijg dit jaar zonnepanelen met 1 omvormer en ga de btw terugvragen. Vanaf 1 januari 2023 verdwijnt de btw op zonnepanelen installaties en ik wil volgend jaar nog een set pannelen mrt micro omvormers plaatsen.
Dan betaal ik geen btw over de set volgend jaar toch??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:31
Whiskey48 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:33:
Vaat een hele simpele / domme vraag, maar ik kan het niet goed vinden, weet iemand dit?:

Ik krijg dit jaar zonnepanelen met 1 omvormer en ga de btw terugvragen.
Vergeet niet in de KOR te stappen.
Vanaf 1 januari 2023 verdwijnt de btw op zonnepanelen installaties en ik wil volgend jaar nog een set pannelen mrt micro omvormers plaatsen.
Dan betaal ik geen btw over de set volgend jaar toch??
Klopt ongeveer... het wetsvoorstel behelst een nultarief op zonnepanelen en installatie, btw blijft wel bestaan maar is in dit geval 0%, dus niets.
Maar zoals we al kennen van ons kabinet maken ze het weer ingewikkeld. De maatregel gaat nadrukkelijk alleen gelden voor zonnepanelen en installatie op of om de onmiddellijke nabijheid van woningen. Bedrijven die zonnepanelen op hun dak leggen komen niet in aanmerking voor het nultarief.
Dus de uitvoering lijkt weer complex te worden. 8)7

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

En dan is voor mij ook nog de vraag wat dit betekend voor personen die het zelf leggen: de kosten voor de meterkast lopen bij mij richting de 900 euro. Nu kan ik die gewoon opgeven, maar dat zal wel niet onder de 0% gaan vallen. Want anders gaan mensen natuurlijk altijd zeggen dat het voor zonnepanelen is (ook al gaat het om een uitbreiding voor een EV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coop
  • Laatst online: 11-10 13:34
pinojo123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:19:
Als werknemer in loondienst heb ik ook nog een bedrijfje op mijn naam dat ik van huis uit run.
Er werd mij geadviseerd om de pv installatie op mijn vrouw haar naam te laten factureren maar dan moet ook mijn energiecontract op haar naam komen en dat gaat niet lukken.
Aangezien mijn contract nog 2.5 jaar loopt zit ik nog voor een erg gunstige prijs.
Ik heb gewoon de lopende contracten op de naam van mijn vriendin kunnen zetten bij Greenchoice. Die hadden daar geen enkel probleem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
..
..
Hoezo niet? Ik heb recent mijn energieleverancier gebeld met de vraag of wij het contract qua naam konden overzetten i.v.m. teruggave btw zonnepanelen. Hoewel deze mogelijkheid bij mijn energieleverancier niet op de site genoemd werd, konden we dat telefonisch wel regelen (met behoud van tarieven).
Bij andere leveranciers staat zelfs expliciet dat btw teruggave een geldige reden is om de naam op het contract aan te passen.

Of dit beter uitpakt dan via een bedrijf de btw teruggave in te dienen weet ik niet, maar ik zou in ieder geval eens de vraag (bij voorkeur telefonisch) bij je energieleverancier neerleggen of het mogelijk is de naam van het contract aan te passen vanwege teruggave btw, met behoud van tarieven.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 17:29
Met het risico dat mijn vraag al is beantwoord in de 111 pagina's hiervoor stel ik heb toch..

Ik ben bezig de zonnepanelen BTW terug te vragen van de belastingdienst (KOR) en heb hun instructies gevolgd en heb 3 brieven ontvangen en zit inmiddels in fase 3. Ik ontving vorige week een ouderwets invulformulier dat ik fysiek moet invullen en terugsturen. Ik hoopte dat dit online kon. daarnaast zijn de vragen erg ingewikkeld en niet relevant lijkt me. Het formulier heet "BTW-aangifte op papier uitgereikt".

Ik vraag me af op ik op het juist spoor zit. HELP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

pandit schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:46:
Met het risico dat mijn vraag al is beantwoord in de 111 pagina's hiervoor stel ik heb toch..

Ik ben bezig de zonnepanelen BTW terug te vragen van de belastingdienst (KOR) en heb hun instructies gevolgd en heb 3 brieven ontvangen en zit inmiddels in fase 3. Ik ontving vorige week een ouderwets invulformulier dat ik fysiek moet invullen en terugsturen. Ik hoopte dat dit online kon. daarnaast zijn de vragen erg ingewikkeld en niet relevant lijkt me. Het formulier heet "BTW-aangifte op papier uitgereikt".

Ik vraag me af op ik op het juist spoor zit. HELP
Staat gewoon op de site van de belastingdienst
https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

blackd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:10:
[...]

Hoezo niet? Ik heb recent mijn energieleverancier gebeld met de vraag of wij het contract qua naam konden overzetten i.v.m. teruggave btw zonnepanelen. Hoewel deze mogelijkheid bij mijn energieleverancier niet op de site genoemd werd, konden we dat telefonisch wel regelen (met behoud van tarieven).
Bij andere leveranciers staat zelfs expliciet dat btw teruggave een geldige reden is om de naam op het contract aan te passen.

Of dit beter uitpakt dan via een bedrijf de btw teruggave in te dienen weet ik niet, maar ik zou in ieder geval eens de vraag (bij voorkeur telefonisch) bij je energieleverancier neerleggen of het mogelijk is de naam van het contract aan te passen vanwege teruggave btw, met behoud van tarieven.
Dan heb je mazzel. BudgetEnergie werkt er bijv. onder geen beding aan mee (om onbekende redenen, zij noemen dat een company policy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:13:
[...]

Dan heb je mazzel. BudgetEnergie werkt er bijv. onder geen beding aan mee (om onbekende redenen, zij noemen dat een company policy).
Jammer dat BudgetEnergie dat niet doet. Ik lees op o.a. radar dat ze het teveel werk vinden. Er zijn inderdaad verschillende klachten over op internet.

Ik weet dat Eneco (in mijn geval), Essent en energiedirect (staat op hun site) hier wel aan meewerken. Je zou dit als argument kunnen gebruiken om te proberen het voor elkaar te krijgen, maar tegen 'company policy' ingaan zal wel lastig worden...

Mijn vorige reactie was vooral bedoeld als trigger om het bij de energieleverancier na te vragen, alvorens die optie af te schrijven en andere ingewikkelde constructies te moeten bedenken. In ons geval (al eerder btw teruggevraagd in een oude KOR regeling) zouden we dan drie jaar lang BTW aangiftes moeten doen, daar zaten we niet op te wachten.

En het is voor andere lezers ook interessant om te weten dat deze optie bij sommige leveranciers bestaat en welke partijen hier wel of niet aan meewerken. Misschien kunnen we in de topicstart een overzicht maken met onze ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Coolblue Energie werkt er ook gewoon aan mee, maar of dat is omdat ik een GreenNL klant was die zij hebben overgenomen, weet ik niet. GreenNL had er ook aan meegewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Stanley22_7 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:47:
Ook daarvoor is een stappenplan bij de belastingdienst. Optijd afmelden van de KOR. Dan kun je weer BTW terug krijgen. Moet je wel 3 jaar lang weer aangifte doen dus even doorrekenen of het zinvol is.
Volgens mij heb ik me toen al gelijk afgemeld voor de KOR, zodat ik geen btw aangifte hoefde te doen (de 1e keer BTW aangifte op 0 euro, de keren erna hoefde het in ieder geval niet meer).
Jan Workum schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:26:
[...]

Volgens mij kun je gewoon hetzelfde herhalen op eigen naam omdat er meer dan 3 jaar tussen zit.
Ja dat dacht ik ook, maar ik lees toch her en der verschillende dingen (zelfs hier). Makkelijker kunnen ze het niet maken, wel leuker.. uhhh 8)7

Edit: ik heb een brief uit augustus 2016 (2 maanden na plaatsing 1e zonnepanelen) teruggevonden, dat ik ontheffing heb gekregen voor het doen van BTW aangiftes.

[ Voor 7% gewijzigd door BlizzarD op 28-04-2022 15:56 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
blackd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:10:
[...]

coop schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb gewoon de lopende contracten op de naam van mijn vriendin kunnen zetten bij Greenchoice. Die hadden daar geen enkel probleem mee.
Ik heb via telefoon en mail geprobeerd maar het was niet mogelijk bij Oxxio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Jan Workum schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:26:
Echt niet (als je in de KOR zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
BlizzarD schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:14:
Volgens mij heb ik me toen al gelijk afgemeld voor de KOR, zodat ik geen btw aangifte hoefde te doen (de 1e keer BTW aangifte op 0 euro, de keren erna hoefde het in ieder geval niet meer).

Edit: ik heb een brief uit augustus 2016 (2 maanden na plaatsing 1e zonnepanelen) teruggevonden, dat ik ontheffing heb gekregen voor het doen van BTW aangiftes.
Als dat in 2016 was toen bestond de KOR zoals die nu is niet. Je kreeg toen inderdaad wel direct ontheffing maar dat heeft dus niets met de KOR van nu van doen..
Dus je zit nu wel degelijk automatisch in de KOR als het goed is sind 1-1-2020.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 28-04-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
pinojo123 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:48:
Ik heb via telefoon en mail geprobeerd maar het was niet mogelijk bij Oxxio.
Dat is jammer! Wist niet dat je bij Oxxio zit, maar je bent niet de enige die hier tegenaan loopt.
BlizzarD schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:14:
Ja dat dacht ik ook, maar ik lees toch her en der verschillende dingen (zelfs hier). Makkelijker kunnen ze het niet maken, wel leuker.. uhhh 8)7
In aanvulling op jobr (je zit waarschijnlijk automatisch vanaf 1-1-2020 in de KOR), en kijkend naar je eerdere reactie, als jouw partner een eigen bedrijf heeft zou teruggave op haar naam wel degelijk kunnen, zie site Belastingdienst voor ZZP'ers. Zij doet nu, neem ik aan, ook al aangifte voor de BTW. Als jij uit de KOR stapt (en nog op tijd bent...), zul je 3 jaar lang ook BTW aangiftes moeten doen, da's dubbel werk. Let wel op dat de naam op de factuur van de zonnepanelen moet overeenkomen met de naam op het energiecontract, en of dat mogelijk is om dat aan te passen, hangt af van de energieleverancier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
Toch even mezelf quoten, vandaag vertelde iemand mij dat de factuur van de zonnepanelen op mijn bedrijfsnaam moet staan voor de BTW teruggave. Zou het een probleem zijn als de factuur op naam van mij als persoon staat. Anders heb ik alsnog het probleem dat de de naam waar mijn energiecontract (Oxxio) op staat en mijn bedrijfsnaam op de factuur van de zonnepanelen ook weer 2 verschillende zijn. Of denk ik te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

blackd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:36:
[...]

Dat is jammer! Wist niet dat je bij Oxxio zit, maar je bent niet de enige die hier tegenaan loopt.

[...]

In aanvulling op jobr (je zit waarschijnlijk automatisch vanaf 1-1-2020 in de KOR), en kijkend naar je eerdere reactie, als jouw partner een eigen bedrijf heeft zou teruggave op haar naam wel degelijk kunnen, zie site Belastingdienst voor ZZP'ers. Zij doet nu, neem ik aan, ook al aangifte voor de BTW. Als jij uit de KOR stapt (en nog op tijd bent...), zul je 3 jaar lang ook BTW aangiftes moeten doen, da's dubbel werk. Let wel op dat de naam op de factuur van de zonnepanelen moet overeenkomen met de naam op het energiecontract, en of dat mogelijk is om dat aan te passen, hangt af van de energieleverancier..
Man man wat een gedoe.. naam van zowel de factuur als energiecontract staan op mijn naam en blijkbaar zit ik dus in de KOR maar ben ik te laat met afmelden omdat over 5 dagen de zonnepanelen al geplaatst worden.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
BlizzarD schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:07:
Man man wat een gedoe.. naam van zowel de factuur als energiecontract staan op mijn naam en blijkbaar zit ik dus in de KOR maar ben ik te laat met afmelden omdat over 5 dagen de zonnepanelen al geplaatst worden.
Dat is wel balen! Is het energiecontract aanpassen op naam van je partner, de leverancier van de zonnepanelen lief aankijken en de factuur op naam van je partner zetten nog een optie? Dan kan je de btw teruggave meenemen met de btw aangifte van het bedrijf van je partner. Ik zelf heb daar geen ervaring mee, weet niet of daar nog haken en ogen aan zitten, maar dit lijkt nog een haalbaar alternatief.

Bij Eneco was het omzetten binnen een paar dagen geregeld (ik belde op vrijdag en de maandag ging het contract over). Maar dan moet je wel mazzel hebben dat je energiemaatschappij hier aan meewerkt.

Een andere optie is installatie uitstellen, maar dan verliest je weer opbrengst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 16:38
Vereniging Eigen Huis meldt vandaag dat de btw op 0% wordt gezet voor de aankoop van zonnepanelen: https://www.eigenhuis.nl/...-meer-over-zonnepanelen#/

Dan is alleen nog de vraag of huishoudens ook zonder btw stroom mogen terugleveren, want als dat niet zo is, schieten ze er niet zoveel mee op wat betreft administratieve lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:37
Ik heb sinds 2019 panelen en wil uitbreiden. Ik zou de KOR kunnen opzeggen, maar dan moet ik de komende 3 jaren BTW aangifte doen.

Mijn vraag is waar ik in die komende 3 jaar BTW over moet berekenen? Over alle opgewekte stroom of alleen over de ongeconsumeerde stroom? Als ik bijvoorbeeeld per jaar 6000kwh opwek en er 5500kwh gebruik, krijg ik dan BTW terug of moet ik dan bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Apolopo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:27:
Ik heb sinds 2019 panelen en wil uitbreiden. Ik zou de KOR kunnen opzeggen, maar dan moet ik de komende 3 jaren BTW aangifte doen.

Mijn vraag is waar ik in die komende 3 jaar BTW over moet berekenen? Over alle opgewekte stroom of alleen over de ongeconsumeerde stroom? Als ik bijvoorbeeeld per jaar 6000kwh opwek en er 5500kwh gebruik, krijg ik dan BTW terug of moet ik dan bijbetalen?
Over alles wat is opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:37
Dank je. Weet je ook hoe het tarief waarover BTW wordt berekend wordt bepaald? Moet ik dan uitgaan van het zelfde tarief als in het contract wat ik dat jaar met mijn energieleverancier heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-10 17:06
Om even zeker te zijn dat ik het goed begrijp:

Situatie als volgt: Zonnepanelen aangeschaft in 2019. Aangemeld voor KOR
Krijg in Q3 dit jaar een nieuw woning zonder panelen.
Als ik nu panelen zou kopen moet ik:
- Afmelden voor KOR
- BTW terugvragen + forfait
- Komende 3 jaar btw afdragen voordat ik me af kan melden voor de KOR

Was eigenlijk de bedoeling om Q3 dit jaar direct klein aantal panelen te leggen op de garage. Rest volgt later (eind dit jaar) of begin volgend jaar.
Maar als de samenvatting hierboven klopt is het dus veel rendabeler om te wachten tot 1 januari 2023.
- Geen forfait
- Geen btw aangifte/afdracht

Juist toch?

(partner op energiecontract geen optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:31
Apolopo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:59:
Dank je. Weet je ook hoe het tarief waarover BTW wordt berekend wordt bepaald? Moet ik dan uitgaan van het zelfde tarief als in het contract wat ik dat jaar met mijn energieleverancier heb?
Je bent particulier en geen zzp'er, je installatie is kleiner dan 10.000 Wp en je gebruikt het grootste deel van je opwek zelf of kan het salderen, dan kan je waarschijnlijk beter het forfait gebruiken (obv geinstalleerd vermogen Wp) ipv werkelijk berekeken. Zeker met de huidige energietarieven loont het gebruik van de forfait bedragen.
Opwekvermogen in Wattpiek Forfait
0 – 1.000 € 20
1.001 – 2.000 € 40
2.001 – 3.000 € 60
3.001 – 4.000 € 80
4.001 – 5.000 € 100
5.001 – 6.000 € 120
6.001 – 7.000 € 140
7.001 – 8.000 € 160
8.001 – 9.000 € 180
9.001 – 10.000 € 200

voorbeeldaangiften staan bij de belastingdienst

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:03:
geen administratieve handeling meer nodig, geen BTW vooraf moeten betalen en dan terug krijgen.
kopen ex BTW en op dak gooien, klaar.

onder het motto, leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker.
Behalve dus dat je nog steeds in de gaten moet houden dat je niet meer dan 1800 euro omzet hebt. Want dan moet je wel BTW aangifte doen (cq in de KOR gaan). Nu gaan mensen natuurlijk vanwege de teruggave vaak al in de KOR dus hebben ze dat probleem pas bij 20k euro (want dan moet je uit de KOR).

Als je een flinke set hebt (en de huidige energie prijzen) zit je sneller aan die 1800 euro dan je denkt.
Over de prijzen die je hebt afgesproken met je leverancier. Zolang je kan salderen is dat hetzelfde als zelf moet betalen. Als je netto teruglevert dan kan over de teruglevering een ander tarief gelden.
Frankvbr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:28:
Maar als de samenvatting hierboven klopt is het dus veel rendabeler om te wachten tot 1 januari 2023.
- Geen forfait

Juist toch?
Als je nu in de KOR zit hoef je dat ook allemaal niet te doen, maar je krijgt natuurlijk ook geen BTW terug die je nu nog moet betalen.

Het is maar de vraag hoe de prijsstijging het komende halfjaar is, plus je mist ook alle opbrengst die je wel zou hebben als er morgen panelen op je dak liggen .

Niemand weet natuurlijk hoe de prijsstijgingen zijn, maar mijn zwager is bezig met offertes voor nieuwe panelen en iedere offerte die hij krijgt (als een offerte krijgen al lukt) heeft hogere prijzen voor dezelfde panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Hier staat een voorbeeld: https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
- Geen forfait

Juist toch?
Reken jezelf niet rijk met de 0% btw-regeling. Een bedrijf dat producten en/of diensten tegen 0% btw levert, mag zelf geen btw terugvragen over zijn gemaakte kosten. Dat betekent dat de btw van zijn bestelbus, brandstof, gereedschap en materialen dus niet meer teruggevraagd kunnen worden. Deze kosten zullen dus gewoon doorberekend worden aan de klant.

Je betaalt hooguit geen btw meer over de winstmarge van de installateur, maar per saldo zal iedereen per 1 januari netto meer gaan betalen dan met de huidige regeling.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankvbr
ari3 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:55:
[...]
Reken jezelf niet rijk met de 0% btw-regeling. Een bedrijf dat producten en/of diensten tegen 0% btw levert, mag zelf geen btw terugvragen over zijn gemaakte kosten. Dat betekent dat de btw van zijn bestelbus, brandstof, gereedschap en materialen dus niet meer teruggevraagd kunnen worden. Deze kosten zullen dus gewoon doorberekend worden aan de klant.

Je betaalt hooguit geen btw meer over de winstmarge van de installateur, maar per saldo zal iedereen per 1 januari netto meer gaan betalen dan met de huidige regeling.
Als ik snel google lees ik dit:
Het nultarief geeft (in tegenstelling tot een vrijstelling) wel recht op btw-aftrek. Dit betekent dat vanwege de toepassing van het btw-nultarief op de levering en installatie van de zonnepanelen het aftrekrecht van de leveranciers en de installateurs op de aan hen in rekening gebrachte btw in stand blijft. Dit wetsvoorstel zou dan ook niet moeten leiden tot een verhoging van de kostprijs voor de leveranciers/installateurs.

Dat is dus niet van toepassing dan (vanuitgaande dat bovenstaande klopt).
Overigens zal ik de panelen op het platte dak zelf gaan leggen, dus daarvoor minder relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:03

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Om even zeker te zijn dat ik het goed begrijp:

Situatie als volgt: Zonnepanelen aangeschaft in 2019. Aangemeld voor KOR
Krijg in Q3 dit jaar een nieuw woning zonder panelen.
Als ik nu panelen zou kopen moet ik:
- Afmelden voor KOR
- BTW terugvragen + forfait
- Komende 3 jaar btw afdragen voordat ik me af kan melden voor de KOR

Was eigenlijk de bedoeling om Q3 dit jaar direct klein aantal panelen te leggen op de garage. Rest volgt later (eind dit jaar) of begin volgend jaar.
- Geen forfait

Juist toch?

(partner op energiecontract geen optie)
Op het moment van verhuizen kan je jezelf afmelden als ondernemer (want je hebt geen PV meer). Op die manier zou je naderhand weer met een schone lei kunnen beginnen. Volgens mij is dat hier ook eerder langsgekomen en is er geen 3 jaar nodig.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
Rimco schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:51:
[...]

Op het moment van verhuizen kan je jezelf afmelden als ondernemer (want je hebt geen PV meer). Op die manier zou je naderhand weer met een schone lei kunnen beginnen. Volgens mij is dat hier ook eerder langsgekomen en is er geen 3 jaar nodig.
Dank!
Klinkt als een mooie workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn zonnepanelen liggen al sinds juli 2015 en de btw-teruggaaf werd toen via het installatiebedrijf geregeld,
ik ben van plan deze installatie na 7 jaar te laten vervangen door een duidelijk grotere.

Op de website van de Belastingdienst staat het volgende en het betreft vermoedelijk mijn huidige situatie:

"Ik had al zonnepanelen in 2019 of eerder en wil opnieuw investeren in zonnepanelen

U bent bij ons geregistreerd als ondernemer, als u vanaf 2019 of eerder zonnepanelen hebt. De btw van uw zonnepanelen hebt u teruggevraagd met een btw-aangifte. Omdat u zich hebt aangemeld als zonnepaneelhouder, bent u ook aangemeld voor de kleineondernemersregeling (KOR).

Als u bijvoorbeeld nieuwe panelen bijkoopt, een nieuwe omvormer koopt of onderhoud pleegt, dan doet u een nieuwe investering. Wilt u opnieuw investeren in zonnepanelen? Dan hebt u 2 keuzes.
Ik wil aangemeld blijven voor de KOR

Dan hoeft u niets te doen. U kunt geen btw terugvragen voor nieuwe investeringen in zonnepanelen. Bovendien hoeft u geen btw-aangifte te doen en geen btw te betalen.
"

Vooral het laatste intrigeert mij: "U hoeft geen btw te betalen"
- Wat betekent dit concreet als ik mijn huidige installatie nu na 7 jaar wil laten vervangen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
dunklefaser schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:23:
Mijn zonnepanelen liggen al sinds juli 2015 en ...

Dan hoeft u niets te doen. U kunt geen btw terugvragen voor nieuwe investeringen in zonnepanelen. Bovendien hoeft u geen btw-aangifte te doen en geen btw te betalen.[/b]"

Vooral het laatste intrigeert mij: "U hoeft geen btw te betalen"
- Wat betekent dit concreet als ik mijn huidige installatie nu na 7 jaar wil laten vervangen?
Met dat laatste bedoelen ze dat je geen BTW hoeft af te dragen over de geleverde stroom (wat je initieel toen je de eerste keer BTW terugvroeg wel eenmalig betaalde via het 'forfait'). Dus je moet wel gewoon BTW betalen over een nieuwe installatie als je in de KOR blijft. Maar vanaf 1 januari is het tarief 0 %, dus als je nog een 7 maanden kunt wachten is dat qua administratieve handelingen wel het makkelijkste. Mis je natuurlijk wel de opbrengst dit jaar.

Als.je uit de KOR gaat (moet je trouwens ook weer wachten tot na dit kwartaal met installeren), dan kun je weer wel BTW terugvragen voor de installatie, maar moet je dus minstens 3 jaar BTW aangiften gaan doen (dus terugvragen van installatie, maar betalen over je opbrengst) tot je weer in de KOR mag.

Ik wacht daarom met uitbreiding tot na 1 januari. Je kan als je een partner hebt nog zorgen dat alles op zijn of haar naam komt en dat jij dus je 'onderneming staakt', dan kan je partner wel direct na de btw teruggave en forfait in de KOR .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Rimco schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:51:
In de algemene tekst (zie hier bij lid 7) staat die uitzondering bij het stopzetten niet genoemd. Is er een ander artikel waar dat wel in staat (in de trant van "in afwijking van artikel 25 lid 7 ...")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jurjen_g schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Met dat laatste bedoelen ze dat je geen BTW hoeft af te dragen over de geleverde stroom (wat je initieel toen je de eerste keer BTW terugvroeg wel eenmalig betaalde via het 'forfait'). Dus je moet wel gewoon BTW betalen over een nieuwe installatie als je in de KOR blijft. Maar vanaf 1 januari is het tarief 0 %, dus als je nog een 7 maanden kunt wachten is dat qua administratieve handelingen wel het makkelijkste. Mis je natuurlijk wel de opbrengst dit jaar.

Als.je uit de KOR gaat (moet je trouwens ook weer wachten tot na dit kwartaal met installeren), dan kun je weer wel BTW terugvragen voor de installatie, maar moet je dus minstens 3 jaar BTW aangiften gaan doen (dus terugvragen van installatie, maar betalen over je opbrengst) tot je weer in de KOR mag.

Ik wacht daarom met uitbreiding tot na 1 januari. Je kan als je een partner hebt nog zorgen dat alles op zijn of haar naam komt en dat jij dus je 'onderneming staakt', dan kan je partner wel direct na de btw teruggave en forfait in de KOR .
Warom schrijft de belastingdienst dan niet wat ze bedoelen?
Retorische vraag:
Wat weerhoudt de belastingdienst eigenlijk om de tweede zin eenduidiger/duidelijker te formuleren?
Zoiets als: Bovendien hoeft u geen btw-aangifte te doen en geen btw te betalen voor de door u geproduceerde/opgewekte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
dunklefaser schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:07:
[...]

Warom schrijft de belastingdienst dan niet wat ze bedoelen?
Retorische vraag:
Wat weerhoudt de belastingdienst eigenlijk om de tweede zin eenduidiger/duidelijker te formuleren?
Zoiets als: Bovendien hoeft u geen btw-aangifte te doen en geen btw te betalen voor de door u geproduceerde/opgewekte stroom.
Tja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan was toch de slogan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Inmiddels haalt een fiscalist het 0% BTW verhaal onderuit:

https://solarmagazine.nl/...blemen-voor-installateurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:45
Ik ben geen fiscalist of boekhouder, maar vraag me vooral af of ik als zelf-installateur, die gewoon panelen, omvormer en montagesysteem los inkoopt en het geheel zelf installeert vanaf volgend jaar dat materiaal tegen 0% BTW kan inkopen, of dat dit dan per sé via een installateur moet lopen. Dat zou nl. jammer zijn, want dan loop ik veel voordeel mis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Volgens mij praat die beste man vooral als eigenaar van een al bijna failliet bedrijf als ie denkt in de problemen te komen als ie de BTW van de klanten niet meer tijdelijk kan parkeren op zijn bedrijfsrekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
De man spreekt over het missen van de BTW over het forfait bedrag bij opwekking, en dat de schatkist dat misloopt.

2 gedachten daarbij:
1. Vrijwel iedereen zit in de kor, dus die afdracht is er toch al niet
2. De BTW over de aanschaf van de installatie wordt op 0% gezet, maar de afdracht bij de opwekking blijft toch gewoon staan dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wel even goed lezen. In het eerste gedeelte maakt hij een berekening over mislopen van BTW inkomsten doordat nu ook woningbouwverenigingen, ander verhuurders en VVE's nu opeens geen BTW meer hoeven te betalen en de misgelopen forfait bedragen van particulieren.

Het tweede gedeelte gaat over dat installateurs nu opeens 21% van hun inkoop per direct moeten gaan voor financieren, de groothandel levert gewoon uit met BTW. En wat moeten de zaken die rechtstreeks zonnepanelen verkopen ( webshops), de koper maar vertrouwen op zijn blauwe ogen dat ze bedoeld zijn voor zijn huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
ds23man schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:56:
en de misgelopen forfait bedragen van particulieren.
Precies daarop reageerde ik met 2 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De hele situatie is sowieso hopeloos complex imo. En elke poging van de overheid om het te versimpelen doet precies het tegenover gestelde.

Las een tijdje terug dat als je buiten de kor valt en veel zonnepanelen hebt, je uiteindelijk aan btw veel meer moet betalen dan je bij de aanschaf terugkrijgt. Kan het helaas niet terug vinden want dat vind ik een interessante en onderbelichte casus.

En bij de belastingdienst krijg ik ook geen warm gevoel, die roepen feitelijk dat je boven de 10kWp het zelf maar uit moet zoeken.

Het Belgische systeem waarbij je afgerekend wordt op je omvormer ipv op je panelen is sowieso logischer wat mij betreft.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Twee Kamerleden van D66 hebben vragen gesteld over BTW op zonnepanelen. Zojuist kwamen de antwoorden.

Antwoorden op Kamervragen over btw-tarief zonnepanelen

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nou, daar schieten we wat mee op. Waren ook wel open deur vragen onder het motto van "we moeten toch wat vragen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Ethirty schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:05:
Las een tijdje terug dat als je buiten de kor valt en veel zonnepanelen hebt, je uiteindelijk aan btw veel meer moet betalen dan je bij de aanschaf terugkrijgt.
Het is gewoon een btw regeling die voor alle ondernemers geldt. Wel of geen KOR is een keuze (voor particulieren die alleen ondernemer zijn vanwege zonnepanelen).
Ethirty schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:05:
En bij de belastingdienst krijg ik ook geen warm gevoel, die roepen feitelijk dat je boven de 10kWp het zelf maar uit moet zoeken.
Ik vind dat ze het behoorlijk uitleggen. Als je dat niet kan volgen moet je iemand/bedrijf inhuren om de aangifte doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jobr schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Het is gewoon een btw regeling die voor alle ondernemers geldt. Wel of geen KOR is een keuze (voor particulieren die alleen ondernemer zijn vanwege zonnepanelen).
Even bekeken na de saldering en zonder KOR: ik betaal BTW voor het overdag terugleveren als ondernemer én over mijn verbruik, en ik betaal 's avonds BTW over het inkopen als particulier. Dit vind ik persoonlijk al belachelijk, maar dat ligt niet aan de belastingdienst maar aan Den Haag.
[...]

Ik vind dat ze het behoorlijk uitleggen. Als je dat niet kan volgen moet je iemand/bedrijf inhuren om de aangifte doen.
Het is zo makkelijk dat er een heel business model is ontstaan om het voor je te regelen. In de enorme uitdaging die verduurzaming heet is het dus niet eenvoudig genoeg ;)

Simpel is: particulieren krijgen BTW terug en volledige vrijstelling, eigenlijk zoals voorheen. Dát was simpel.
Of net als alle andere verduurzaming het onder de ISDE stoppen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMookhoek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb een vraag over de BTW teruggave bij zonnepanelen. De situatie is als volgt.

Ik wil een opdracht geven voor zonnepanelen met een bruto bedrag van ca. € 17.000,-. De leverancier heeft ook een BTW service aangeboden om de BTW terug te vragen. Hij geeft aan dat er echter tot max. € 2.500,- BTW terug kan worden gevraagd. Dus meer dan € 1.000,- aan BTW teruggave gaat er 'verloren'.

Daar komt bij dat de installatie pas in Q4 van dit jaar kan plaatsvinden i.v.m drukte en levertijden etc. In principe vind ik dat geen probleem, maar tegen die tijd lopen we al richting 2023 wanneer er een BTW percentage van 0% zal gelden. In 2023 zou dus wel de totale BTW voor mij in aanmerking komen en netto meer dan € 1.000,- goedkoper zijn.

Wat zou het beste zijn om in geval te doen? Klopt het inderdaad dat er op dit moment maar max. € 2.500,- aan BTW teruggevraagd kunnen worden?

Ik verneem graag jullie reactie om een juiste beslissing hiervoor te maken; alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@MMookhoek De Belastingdienst hanteert het aantal Wp voor diverse categoriën en het soort panelen (geïntegreerd of niet), die gegevens zijn nodig.

€ 14.404 aanschaf inclusief BTW is het maximum voor de "normale" regeling met KOR, de BTW is dan € 2500.

Over € 17.000 aanschaf inclusief BTW is de BTW € 2950. Als het € 17.000 exclusief BTW is, is de BTW € 3570.

Bij € 2500 euro BTW of meer is er sprake van BTW herziening: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Je moet dan 1/5e deel van de BTW 4 jaar lang na het aanschafjaar terugbetalen als je gebruik maakt van de KOR.

De nul procent regeling is vooralsnog in de voorbereidende fase van als wetsvoorstel, het staat nog niet vast. Bijvoorbeeld de invoerdatum zou kunnen worden uitgesteld. Er is 93 keer op de internetconsultatie gereageerd.

Hoe e.e.a. gaat uitpakken weet ik door de onzekerheden niet, maar ik gok dat je beter kunt wachten tot het 0%-tarief van toepassing is. Dan is er waarschijnlijk geen BTW herziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMookhoek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-10-2024
@mrmrmr , bedankt voor je reactie. Het is inderdaad € 17.000,- inclusief BTW en dus € 2.950,- als BTW bedrag. Ik heb inmiddels ook een korting ontvangen van € 500,- i.v.m. het niet totaal kunnen terugvragen van de BTW.

Het wordt mij zo allemaal als geheel veel duidelijker, bedankt nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:25

timovd

Voorsprong door techniek

Real schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:47:
Twee Kamerleden van D66 hebben vragen gesteld over BTW op zonnepanelen. Zojuist kwamen de antwoorden.

Antwoorden op Kamervragen over btw-tarief zonnepanelen
Hoe zit het eigenlijk met andere spullen die je nodig hebt, zoals AC-kabel, (aardlek)automaat, bevestigingsmateriaal? Moet je daar alsnog apart de BTW voor terugvragen? Dan schiet je er dus helemaal niets mee op en is het vooral voordeel voor het Rijk aangezien veel mensen daar dan geen BTW meer op terug zullen vragen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste