• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:33
En wat als je 25.000 kWh terug levert aan het net a 90 cent per kWh = 22.500 EUR.
Maar je hebt geen BTW terug "gevraagd" over de installatie en je bent geen ondernemer/zit niet in de KOR.

Wordt je dan wel als ondernemer gezien en moet je verplicht BTW afdragen omdat -omzet- 20k+ is ook al heb je geen BTW terug "gevraagd".

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:33
Jazsie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:21:
Wordt je dan wel als ondernemer gezien en moet je verplicht BTW afdragen omdat -omzet- 20k+ is ook al heb je geen BTW terug "gevraagd".
Yup, KOR is dan geen optie meer. Je bent dan geen kleine ondernemer meer (voor de BTW!), maar een electriciteitscentrale :+

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:31

Rzaan

Altijd zoekende

@big bang Het zou dus kunnen dat als de terugleverprijs blijft stijgen, dat er veel mensen zullen zijn die niet meer aan de regels van de KOR voldoen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:58:
@big bang Het zou dus kunnen dat als de terugleverprijs blijft stijgen, dat er veel mensen zullen zijn die niet meer aan de regels van de KOR voldoen.
Daarom betaal je forfait <10.000Wp. Dan is handmatig rekenen de moeite niet waard voor jou en de Belastingdienst.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:36:
[...]

Daarom betaal je forfait <10.000Wp. Dan is handmatig rekenen de moeite niet waard voor jou en de Belastingdienst.
Je hebt geen keuze, tenzij je een truc uithaalt en aangeeft minder dan 10000wp te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sebazzz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:36:
[...]

Kan me ook zomaar voorstellen dat dit forfait komt te vervallen als het enorm uit de pas gaat lopen met de werkelijke opbrengsten.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:10
Even over het berekenen van de btw over het teruglevertarief. Klopt dit wel??? Ik zie teruglevertarieven zonder btw bij energiemaatschappijen Dat klopt m.i. voor ondernemers in de KOR, zij mogen geen btw in rekening brengen bij klanten en dus ook niet ontvangen op credit factuur. Maar als je nog niet in de KOR zit kan je toch geen btw afdragen over een vergoeding waarover geen btw is berekend??
Over het deel eigengebruik+saldering is dit wel helder, daar heb je voordeel uit productie die belast is met btw zolang je niet in de KOR zit.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Jazsie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:21:
En wat als je 25.000 kWh terug levert aan het net a 90 cent per kWh = 22.500 EUR.
Maar je hebt geen BTW terug "gevraagd" over de installatie en je bent geen ondernemer/zit niet in de KOR.

Ook inkomstenbelasting toch? Inkomsten uit overige?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

banaliteit schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:26:
[...]

Ook inkomstenbelasting toch? Inkomsten uit overige?
Ja, dat is één van de gevolgen als je niet meer in de KOR zit.
Je moet dan goed gaan berekenen of je niet beter minder kunt gaan terugleveren.

Nu verwacht ik niet dat die hoge terugleverbedragen bij de energieboeren zo hoog blijven.
Ze zullen allemaal de bedragen naar beneden gaan bijstellen is mijn verwachting.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 21:22

Milmoor

Footsteps and pictures.

Kan ik de zonnepanelen die ik nu op mijn naam heb overzetten naar die van mijn vriendin? En wat moet ik daarvoor doen? Dit omdat ik straks geen gebruik meer kan maken van het KOR omdat ik teveel ga verdienen als ZZP’er.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:59
@Milmoor Je bedoeld dat jij in de KOR zit en daarin voor je zonnepanelen de BTW hebt teruggevraagd. Nee dat gaat niet, je kunt ook niet een deel van je salaris op naam van je vriendin storten omdat dat mogelijk belasting scheelt.

Handiger om dit met je boekhouder/accountant/belastingadviseur te regelen.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

jongetje schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:47:
@Milmoor Je bedoeld dat jij in de KOR zit en daarin voor je zonnepanelen de BTW hebt teruggevraagd. Nee dat gaat niet, je kunt ook niet een deel van je salaris op naam van je vriendin storten omdat dat mogelijk belasting scheelt.

Handiger om dit met je boekhouder/accountant/belastingadviseur te regelen.
Qua boekhouder/accountant/belastingadviseur heb je uiteindelijk gelijk, maar zover ben ik nog niet, dus die heb ik nog niet. Ik ga starten als ZZP'er, en ben bezig met de voorbereidingen. Ik lees wel dat het mogelijk is om later nog een VOF op te richten t.b.v. de opbrengst van de panelen en die in de KOR te doen. Daarmee zou ik verwachten dat het ook mogelijk is om dit naar mijn vriendin door te schuiven en mezelf af te melden. Maar mogelijk kan dat niet omdat zelf dan geen deelnemer ben oid? Ik zit hier echt aan de rand van mijn kennis. Je hebt dan ook goed kans dat ik @big bang fout interpreteer.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Milmoor

Vragen:
• wanneer heb je zonnepanelen aangeschaft?
• wanneer heb je BTW teruggevraagd?
• sinds wanneer zit je in de KOR?
• hoeveel Wp is de installatie?

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

mrmrmr schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:25:
@Milmoor

Vragen:
• wanneer heb je zonnepanelen aangeschaft?
• wanneer heb je BTW teruggevraagd?
• sinds wanneer zit je in de KOR?
• hoeveel Wp is de installatie?
  1. Eind 2016
  2. April 2017
  3. Per 1 januari 2018
  4. 24 x 170 + 5 x 270 = 5430 (oost-west configuratie, maar dat maakt de belastingdienst niet uit)

[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 10-09-2022 18:13 ]

• mrmrmr
  • Niet online
@Milmoor

De datums die je noemt zijn vermoedelijk van lang genoeg geleden. Het aantal Wp is ook beperkt.

In principe kun je de zonnepanelen verkopen aan je vriendin. Voor de zekerheid dit bespreken met de Belastingdienst, ook of zij zich moet opgeven als zonnepaneeleigenaar (ik denk het niet). Kijk vooraf of je energieleverancier akkoord gaat met naamswijziging op het contract.

Daarna de Belastingdienst informeren dat je bent gestopt met terugleveren, het zijn van zonnepanelenonderner, en niet meer in de KOR wenst te zitten, uiterlijk per 1-1-2023.

Je mag uit de KOR gaan op eigen verzoek, maar dan kom je er de komende 3 jaar niet meer in volgens de huidige regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@mrmrmr De verkoop van de panelen, moet dat een echte financiële transactie zijn? Of voldoet een simpel papiertje met “Milmoor draagt per 1 oktober de zonnepanelen op adres X over aan Mrs. Milmoor.”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Milmoor

Dat weet ik niet, maar als ik het analyseer:

Overdragen van het eigendom is van belang, een bewijsstuk daarvoor ook.

Als je het bekijkt volgens de gebruikelijke regels voor ondernemingen is het ook een financiële transactie. Overdragen zonder vergoeding is namelijk niet zakelijk. De Belastingdienst kan er anders over denken, dus die vraag zou ik hen stellen.

Kijk ook eens naar de schenkingsregels.

Het kan een kwestie zijn van broekzak-vestzak, bijvoorbeeld bij een geregistreerd partnerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Milmoor schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:57:
@mrmrmr De verkoop van de panelen, moet dat een echte financiële transactie zijn? Of voldoet een simpel papiertje met “Milmoor draagt per 1 oktober de zonnepanelen op adres X over aan Mrs. Milmoor.”.
Theoretisch is er een afschrijving van de panelen en van de teruggave van de BTW. Ik ben geen deskundige maar lijkt me dat een deel van die teruggave terug moet of overgedragen moet worden aan je partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:31

Crazy-

Best life ever

Ik probeer al een paar dagen digitaal aangifte te doen (https://www.belastingdien...opgaaf-zonnepaneelhouders) echter krijg ik na het inloggen met DigiD de melding :

U kunt op dit moment niet inloggen. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak.

zowel met mijn DigiD (maar ik ik ben reeds BTW ondernemer, dus dat zou kunnen) maar ook met die van mijn vrouw (waarvoor ik aangifte wil doen.)

meer mensen last van? anders moet ik het maar ouderwets met de PDF doen 😊

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:00:
Theoretisch is er een afschrijving van de panelen en van de teruggave van de BTW.
Dat zou kunnen. Ik denk dat de economische waarde van de panelen beperkt is. Aangezien het hier particulieren betreft zouden er afwijkende regels kunnen gelden.

Er is een uitspraak van een rechter die zegt dat de afschrijvingstermijn 20 jaar is. Maar dat gaat dan vooral over het verlagen van de winst. In dit geval is het een soort bedrijfsbeëindiging. Dan krijg je denk ik te maken met de economische waarde en die ligt (veel) lager dan de afschrijving.
Ik ben geen deskundige maar lijkt me dat een deel van die teruggave terug moet of overgedragen moet worden aan je partner.
Dat weet ik niet. Bij overdragen is er sprake van verkoop van de onderneming, dus bedrijfsovername.

Ik ben benieuwd wat de Belastingdienst er van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
jongetje schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:00:
[...]

Theoretisch is er een afschrijving van de panelen en van de teruggave van de BTW. Ik ben geen deskundige maar lijkt me dat een deel van die teruggave terug moet of overgedragen moet worden aan je partner.
Dat lijkt mij niet. Zit je als ondernemer in de KOR dan mag je op je verkoop geen btw in rekening brengen en valt er ook geen btw af te dragen. Je partner kan in dat geval ook geen btw terugvragen.
Let wel op de omzetgrens van € 20.000 per kalenderjaar.
Verwacht je in het jaar van verkoop toch over de omzetgrens te gaan dan moet je uit de KOR stappen en kan je de panelen verkopen inclusief btw. Deze btw draag jij vervolgens af aan de belastingdienst en je vriendin kan de btw terugvragen als nieuwe ondernemer. Ook zal je partner als nieuwe ondernemer wel het forfait (of werkelijk btw voordeel) moeten afdragen bij haar eerste btw aangifte voordat ze de KOR in kan.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:04
Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan met de 10.0000 Wp / € 1.800,- grenzen.
"Niemand" betaald (naar verwachting) nog belasting op zonnepanelen, omvormers (en materialen / werkzaamheden om e.e.a. te installeren?) per 1 januari 2023.

Ik "vrees" dat we boven die grenzen gewoon BTW gaan betalen over teruglevering? (dus een installatie groter dan 10.000 Wp, òf omzet > € 1.800,-? Nu ben ik zelf ondernemer en mijn partner ook (alleen werkt ze vrijgesteld van BTW). Op dit moment is het toch zo dat ook particulieren BTW moeten gaan betalen boven deze grenzen?

Ik vraag me af of dit allemaal direct helder is op prinsjesdag, ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

ArjoK schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:58:
[...]

Dat lijkt mij niet. Zit je als ondernemer in de KOR dan mag je op je verkoop geen btw in rekening brengen en valt er ook geen btw af te dragen. Je partner kan in dat geval ook geen btw terugvragen.
Let wel op de omzetgrens van € 20.000 per kalenderjaar.
Verwacht je in het jaar van verkoop toch over de omzetgrens te gaan dan moet je uit de KOR stappen en kan je de panelen verkopen inclusief btw. Deze btw draag jij vervolgens af aan de belastingdienst en je vriendin kan de btw terugvragen als nieuwe ondernemer. Ook zal je partner als nieuwe ondernemer wel het forfait (of werkelijk btw voordeel) moeten afdragen bij haar eerste btw aangifte voordat ze de KOR in kan.
Ik zit nu nog in het KOR. Ik ga me per 1 januari afmelden omdat ik in 2023 teveel omzet ga hebben. Volgens mij kan ik dan nog in 2022 de panelen verkopen aan mijn vriendin zonder btw af te dragen. Zij kan dan natuurlijk ook geen btw terug vragen. Ik kan haar lijkt me het geheel ook verkopen in haar hoedanigheid als particulier. Dan hoeft zij geen aangifte te doen, net als alle andere mensen met die geen btw terug gevraagd hebben. Of is dat te simpel gedacht?
mrmrmr schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:57:
[...]
Ik ben benieuwd wat de Belastingdienst er van vind.
Ik ook, ik ga met ze bellen. Ik vraag me wel af in hoeverre dat helpt omdat ik daar geen rechten aan kan ontlenen, en dit ook wat interpretatie gevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:07
Batilan schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:36:
Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan met de 10.0000 Wp / € 1.800,- grenzen.
"Niemand" betaald (naar verwachting) nog belasting op zonnepanelen, omvormers (en materialen / werkzaamheden om e.e.a. te installeren?) per 1 januari 2023.

Ik "vrees" dat we boven die grenzen gewoon BTW gaan betalen over teruglevering? (dus een installatie groter dan 10.000 Wp, òf omzet > € 1.800,-? Nu ben ik zelf ondernemer en mijn partner ook (alleen werkt ze vrijgesteld van BTW). Op dit moment is het toch zo dat ook particulieren BTW moeten gaan betalen boven deze grenzen?

Ik vraag me af of dit allemaal direct helder is op prinsjesdag, ben benieuwd...
Hoe kom je bij die getallen? Je mag in de KOR als je omzet onder de 20 k€ blijft, zie https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling.
Waar komt die € 1800 vandaan?

En die 10 kWp slaat op het forfait. Daarboven kun je gewoon BTW terugvragen, maar dan moet je wat rekenen.

Ik zie dus nog geen probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:41
Andrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:02:
En die 10 kWp slaat op het forfait. Daarboven kun je gewoon BTW terugvragen, maar dan moet je wat rekenen.
En ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan met een forfait.
In ieder geval wel voor mij. Ik zit op net geen 4500 Wp en ga voor de 'rekenoptie', want ik kom denk ik op zo'n €30 uit ipv €100 van het forfait. Komt deels doordat het forfait volgens mij gebaseerd is op 21%BTW, maar we zitten nu op 9%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:46:
[...]

En ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan met een forfait.
In ieder geval wel voor mij. Ik zit op net geen 4500 Wp en ga voor de 'rekenoptie', want ik kom denk ik op zo'n €30 uit ipv €100 van het forfait. Komt deels doordat het forfait volgens mij gebaseerd is op 21%BTW, maar we zitten nu op 9%.
Tsja en ik zou juist flink moeten betalen ipv btw 'ontvangen'. Maar dat komt dus door flink overschot dat uitbetaald wordt met een TLV van 91 cent per kWh. Het is dus erg afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Andrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:02:
[...]

Hoe kom je bij die getallen? Je mag in de KOR als je omzet onder de 20 k€ blijft, zie https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling.
Waar komt die € 1800 vandaan?
Dat lees ik hier (onder het kopje "Ik koop zonnepanelen zonder BTW"): "Als u met uw panelen energie teruglevert, bent u altijd btw-ondernemer. Maar in sommige gevallen hoeft u zich als particulier niet aan te melden. U hoeft zich niet te melden als btw-ondernemer wanneer uw jaaromzet met uw zonnepanelen maximaal € 1.800 is, de zogenoemde registratiedrempel." .

Al is de geschetste situatie natuurlijk net iets anders dan per 1-1-2023, en gaat de registratiedrempel meer over het aangemerkt worden als ondernemer (wat we in ons geval sowieso zijn), maar deze grens geld dus ook voor "gewone" particulieren, ongeacht waarmee ze de omzet maken, de vraag is of dat anders wordt met het vervallen van de BTW op een zonnepanelen installatie, ik zie daar niet direct een relatie.
Maar als je niet het forfait kunt toepassen wordt je toch de-facto "gewoon" BTW ondernemer?
Je kunt geen BTW terugvragen die je niet betaald hebt :+
Het forfait is volgens mij in het leven geroepen om het doen van de aangifte wat makkelijker te maken?
Ik zie dus nog geen probleem.
Ik hoop dat het inderdaad voor de "grotere" installaties van particulieren geen problemen gaat geven, en met de huidige prijzen worden omzetten > € 1800,- voor installaties van "enige omvang" ook al snel haalbaar. (maar dan blijft KOR natuurlijk mogelijk, is alleen niet meer nodig voor een deel van de kleinere consumenten installaties, maar wel voor de "grotere"?).

Maar wellicht wordt volgende week dinsdag alles meer helder :)

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 11-09-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Milmoor schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:41:
[...]

Ik zit nu nog in het KOR. Ik ga me per 1 januari afmelden omdat ik in 2023 teveel omzet ga hebben. Volgens mij kan ik dan nog in 2022 de panelen verkopen aan mijn vriendin zonder btw af te dragen. Zij kan dan natuurlijk ook geen btw terug vragen. Ik kan haar lijkt me het geheel ook verkopen in haar hoedanigheid als particulier. Dan hoeft zij geen aangifte te doen, net als alle andere mensen met die geen btw terug gevraagd hebben. Of is dat te simpel gedacht?
Lees even het stuk over registratiedrempel van € 1.800
Deze omzetgrens over het voordeel uit je panelen (eigengebruik en saldering) kom je met de recente energietarieven vrij vlot aan (bijvoorbeeld 3000 kWh tegen € 0,60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

ArjoK schreef op maandag 12 september 2022 @ 04:32:
[...]

Deze omzetgrens over het voordeel uit je panelen (eigengebruik en saldering) kom je met de recente energietarieven vrij vlot aan (bijvoorbeeld 3000 kWh tegen € 0,60)
Goed punt. Ik verwacht hier echter geen problemen. De belastingdienst en de overheid hebben helemaal geen belang bij het afknijpen van de komst van nieuwe zonnepaneel bezitters middels meer bureaucratie. Hier zal geen handhaving op komen of er komt een uitzondering op deze regel. Daarnaast hoop/verwacht ik dat mijn vriendin helemaal geen ondernemer hoeft te worden. We vragen domweg op haar naam geen btw terug en beginnen dus niet aan het proces van ondernemer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:20
ArjoK schreef op maandag 12 september 2022 @ 04:32:
[...]

maar dat is dan 3000 terug leveren je verbruikt ook een deel van die stroom
als we een 3500wp installatie aanleggen komen we met eigen gebruikt nooit aan die 1800 euro per jaar terug leveren
zeker niet als je 5 cent per kwh krijgt bij sommige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Met oog op prinsjesdag, wat is jullie advies?

Ik heb dit voorjaar (31-5) zonnepanelen aangeschaft a 9250Watt piek à €9680 incl. BTW.
Ik zat vandaag klaar om mij aan te melden als kleine ondernemer om de belasting terug te vragen.
Is het verstandig om prinsjesdag af te wachten? Wellicht veranderen de regels voor zonnepanelen aangeschaft in 2022 ook? Of is dit niet mogelijk?

Ik heb geen onderneming of dergelijke. Gewoon een "simpele" particulier die zijn BTW zo snel mogelijk uitbetaald wil hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
j0ren schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:10:
Wellicht veranderen de regels voor zonnepanelen aangeschaft in 2022 ook? Of is dit niet mogelijk?
Zeg nooit nooit, maar ernstig onwaarschijnlijk is dat wel. Ik zou gewoon de BTW terug vragen en daarna de KOR in gaan, dat is waarschijnlijk in 2023 ook nog nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Maxwp schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:15:
[...]

maar dat is dan 3000 terug leveren je verbruikt ook een deel van die stroom
als we een 3500wp installatie aanleggen komen we met eigen gebruikt nooit aan die 1800 euro per jaar terug leveren
zeker niet als je 5 cent per kwh krijgt bij sommige
Het berekenen van de omzet en btw over je opwek bestaat uit 3 delen.
1. Je direct eigengebruik (=opwek - levering aan net)
2. Deel wat wordt gesaldeert
3. Overschot

Het voordeel uit 1 & 2 (omzet) is je kale leveringstarief vermeerderd met EB en ODE. Dit is ook waarover je btw moet berekenen en afdragen als je niet in KOR zit.

Dan moet je punt 3 (overschot tegen het teruglevertarief) nog aan je omzet toevoegen. afhankelijk van of je energiemaatschappij dit met of zonder btw uitkeert moet je ook deze ontvangen btw afdragen als je niet in KOR zit.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
BounceMeister schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:37:
[...]
Mijn zonnepanelen zijn inmiddels aangesloten en binnenkort start het traject bij "De centrale btw teruggave", dat was inclusief bij het aanbod van de installateur.
Ik zou wel graag willen weten of er iemand ervaring met ze heeft. Ik had wel vrij vlot reactie op een mailtje, dus ze hebben in ieder geval tijd om te reageren. ;)
Volgens mij had je hier verder geen feedback op gehad. Ook mijn installateur werkt met “De Centrale BTW Aangifte”. Iemand hier die ervaring kan delen?

Ik twijfel vooral of het niet sneller is om het zelf te regelen. Ik ga mijn huis verkopen en wil dit eigenlijk zsm geregeld hebben.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 22:34
Ik heb zelf teruggave via de nationale belastingadviseur, gaat best vlot. 2 dagen na installatie de eerste mail, en nu een goed maandje verder is alles klaar, op de uitbetaling na. Helaas kan dat wel 8 tot 12 weken duren maar dat ligt aan de belastingdienst

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 20:24
Ongeacht wat ze per 1 januari doen met de btw, blijft het zo dat je als zonnepaneeleigenaar altijd moet aanmelden als ondernemer toch? Ben wel heel benieuwd hoeveel mensen, zeker degenen die een huis met al geïnstalleerde zonnepanelen hebben gekocht, zich bewust zijn van de registratieplicht vanaf 1800 euro "omzet".

Daar zit je met de huidige tarieven al aan als je een installatie van 2500Wp hebt, of zelfs minder? Tenminste, voor de 20k omzetlimiet KOR telt omzet uit privé gebruik niet mee, maar dat lees ik niet in de registratieplicht, dus zelfs de "omzet" uit eigen gebruik en saldering telt dan mee?

Zal wel een gedoogbeleid worden, maar veel ingewikkelder hadden ze het niet kunnen maken.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:03
Ik heb even een vraag. Stel ik monteer dit jaar nog zelf een aantal panelen en laat begin 2023 nog een uitbreiding plaatsen door een installateur. Mag ik dan met de huidige regels hiervan de BTW terug vragen? (Als ze de regels dus niet gaan wijzigen in 2023.) Ik lees iets over zes maand maar weet even niet of dit van toepassing is als de installaties in twee kalenderjaren vallen? Als de BTW er daadwerkelijk af gaat in 2023 zal het geen issue zijn maar dat is nog steeds niet duidelijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
Inspired schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:32:
Ik heb even een vraag. Stel ik monteer dit jaar nog zelf een aantal panelen en laat begin 2023 nog een uitbreiding plaatsen door een installateur. Mag ik dan met de huidige regels hiervan de BTW terug vragen? (Als ze de regels dus niet gaan wijzigen in 2023.) Ik lees iets over zes maand maar weet even niet of dit van toepassing is als de installaties in twee kalenderjaren vallen? Als de BTW er daadwerkelijk af gaat in 2023 zal het geen issue zijn maar dat is nog steeds niet duidelijk.
Ligt er volgens mij aan of je je voor 2023 aanmeldt voor de KOR: doe je dat wel, dan mag je in 2023 geen btw meer terugvragen maar hoef je ook geen btw te betalen over je stroom. Doe je dat niet, kan je wel btw terugvragen in 2023 maar moet je ook elk kwartaal (of op verzoek bij de BD: elk jaar) omzetbelasting doen en dus btw over je opbrengst afdragen.

Het is dus net de vraag of de btw die je terug gaat vragen in 2023 méér is dan wat je zonder KOR zou moeten afdragen, en dat ligt een beetje aan je installatie en de kosten in 2023 :)

Alles onder de aanname dat de 0% plannen niet door zouden gaan uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:21
Detail vraag rondom de 0% btw op zonnepanelen en installatie plannen in 2023:
- wie bepaalt er of er 0% gehanteerd mag worden?

Kan iedereen als particulier zomaar online een paneel/omvormer bestellen en hanteert de webshop dan 0% btw?
Of kan/wordt het 0% tarief alleen toegepast door installateurs op de complete installatie die je bij hen afneemt?

In het eerste geval is er natuurlijk helemaal geen controle mogelijkheid waar de aankoop terecht komt (particulier/zakelijk, woonhuis of niet), maar hoe kun je anders zelf een installatie aanleggen met btw voordeel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mike_S schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:22:

Kan iedereen als particulier zomaar online een paneel/omvormer bestellen en hanteert de webshop dan 0% btw?
Of kan/wordt het 0% tarief alleen toegepast door installateurs op de complete installatie die je bij hen afneemt?

In het eerste geval is er natuurlijk helemaal geen controle mogelijkheid waar de aankoop terecht komt (particulier/zakelijk, woonhuis of niet), maar hoe kun je anders zelf een installatie aanleggen met btw voordeel?
Ik denk dat niemand hier iets over kan zeggen. Eerst wachten tot de wetgeving wordt ingevoerd.

• Terranca
Mike_S schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:22:

Ik ben geen jurist of bestuurskundige, maar zover ik weet bepaalt en controleert de Belastingdienst, in opdracht van het Ministerie van Financiën, het btw-tarief op de verschillende productgroepen en diensten. Dus het is even afwachten hoe ze dat exact definiëren. Als ze het op zo'n korte termijn nog rond krijgen.

En als ze het rond krijgen snap je dat veel mensen hier zich afvragen of de handelaren op 1 januari de prijzen op de website precies met 21% omlaag doen, of dat ze zelf ook een beetje van die psychologische prijsdaling willen meepakken. Noem het een "Mediamarkt effect"; 31 december de prijs 10% omhoog, 1 januari met 21% omlaag.

Iemand een tijdmachine of glazen bol te leen? :)

• Maxwp
Terranca schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:32:
Ongeacht wat ze per 1 januari doen met de btw, blijft het zo dat je als zonnepaneeleigenaar altijd moet aanmelden als ondernemer toch? Ben wel heel benieuwd hoeveel mensen, zeker degenen die een huis met al geïnstalleerde zonnepanelen hebben gekocht, zich bewust zijn van de registratieplicht vanaf 1800 euro "omzet".

Daar zit je met de huidige tarieven al aan als je een installatie van 2500Wp hebt, of zelfs minder? Tenminste, voor de 20k omzetlimiet KOR telt omzet uit privé gebruik niet mee, maar dat lees ik niet in de registratieplicht, dus zelfs de "omzet" uit eigen gebruik en saldering telt dan mee?

Zal wel een gedoogbeleid worden, maar veel ingewikkelder hadden ze het niet kunnen maken.
sorry maar als je zelf 4500 watt bebruikt per jaar en je hebt 5000 wp dan kom je toch niet aan die 1800 = 6300 watt per jaar.
dab heb je net 500 watt over per jaar waarschijnlijk nog wat minder

• Terranca
Maxwp schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:58:
[...]

sorry maar als je zelf 4500 watt bebruikt per jaar en je hebt 5000 wp dan kom je toch niet aan die 1800 = 6300 watt per jaar.
dab heb je net 500 watt over per jaar waarschijnlijk nog wat minder
Ik heb er ook maar beperkt verstand van, dus wellicht kan iemand anders mij corrigeren, maar als ik kijk naar de voorbeeldaangifte (zonder KOR) zie je dat je eigen gebruik ook wordt gezien als omzet (Rubriek 1d - Privégebruik). In jouw voorbeeld zou dus 4500kWh onder Rubriek 1d vallen, 500kWh onder Rubriek 1a, maar over beiden moet je btw afdragen en is (dus?) omzet.

Please correct me if I'm wrong.

edit: Ik denk eigenlijk dat ik het verkeerd lees, en dat 1d een vreemde eend is waar helemaal geen omzet bij komt kijken -- je hebt immers niets verkocht aan iemand anders en er is dus geen overdracht van waarde. Dus dan valt het inderdaad heel erg mee :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Terranca op 17-09-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:30
Ik heb in 2022 2 sets zonnepanelen aangeschaft.

Van set 1 reeds de btw terug gekregen. Extern bureau regelde dit.

Nu wil ik set 2 zelf aangeven. Dan moet ik volgens belastingdienst een incidentele btw-aangifte doen:

"Het kan dan toch zijn dat u incidenteel btw-aangifte moet doen. U bent dan zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van de aangifte. Daarnaast komt het ook voor dat andere dan ondernemers, zoals particulieren, in bepaalde situaties voor de btw aangifte moeten doen."

Maar hoe kan ik deze aangifte doen? Ik kan inloggen op het zakelijk portaal en dan krijg ik onderstaande te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjGFB5yR1lCQixlgh2blFs8_KAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aaFPq80VJOCpLQ2dIx3vEWFD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 22:04

tijmeng

Panasonic 7J

gebruiker001 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:31:
Ik heb in 2022 2 sets zonnepanelen aangeschaft.

Van set 1 reeds de btw terug gekregen. Extern bureau regelde dit.

Nu wil ik set 2 zelf aangeven. Dan moet ik volgens belastingdienst een incidentele btw-aangifte doen:

"Het kan dan toch zijn dat u incidenteel btw-aangifte moet doen. U bent dan zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van de aangifte. Daarnaast komt het ook voor dat andere dan ondernemers, zoals particulieren, in bepaalde situaties voor de btw aangifte moeten doen."

Maar hoe kan ik deze aangifte doen? Ik kan inloggen op het zakelijk portaal en dan krijg ik onderstaande te zien.
[Afbeelding]
Dat gaat mega kneuterig: lokale belastingkantoor opbellen en per post formulier aanvragen. Deze invullen en weer opsturen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Terranca schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:59:
[...]

Ik heb er ook maar beperkt verstand van, dus wellicht kan iemand anders mij corrigeren, maar als ik kijk naar de voorbeeldaangifte (zonder KOR) zie je dat je eigen gebruik ook wordt gezien als omzet (Rubriek 1d - Privégebruik). In jouw voorbeeld zou dus 4500kWh onder Rubriek 1d vallen, 500kWh onder Rubriek 1a, maar over beiden moet je btw afdragen en is (dus?) omzet.

Please correct me if I'm wrong.

edit: Ik denk eigenlijk dat ik het verkeerd lees, en dat 1d een vreemde eend is waar helemaal geen omzet bij komt kijken -- je hebt immers niets verkocht aan iemand anders en er is dus geen overdracht van waarde. Dus dan valt het inderdaad heel erg mee :-)
en volgens de belasting moet j ehet toch in 5 jaar afschriijven?
dan heb je met maar 5 cent per kw verlies dus kan je die ook aftrekken van je aangifte dan? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:17
Misschien kunnen jullie me even helpen met een vraag omtrent BTW-teruggave.
Ik heb al op de site van de belastingdienst gekeken, maar kom er niet helemaal uit.

Wat is de situatie?

Recent voor de eerste keer zonnepanelen gekocht. De bedoeling is om de BTW terug te vragen. Als ik het goed heb moet dat binnen 6 maanden.

Maar er zal mogelijk nog een tweede set panelen bij worden gekocht.

Als je één keer BTW hebt terug gevraagd kan de 2e keer niet meer? Of pas na 3 jaar?

Zou deze regeling niet per 01-01-2023 veranderen? Helemaal geen BTW meer op zonnepanelen? Dus beter met de aanschaf van de 2e set even wachten tot na 01-01-2023? En dan nu toch al de BTW op de eerste set terug vragen?

Of zijn er nog wel andere mogelijkheden.
Ik heb geen zin om als kleine ondernemer gebruik te maken van de KOR als ik daarvoor elke 3 maanden een BTW-formulier moet invullen.

Wie zit er goed in deze materie en kan me even op weg helpen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:22:
Misschien kunnen jullie me even helpen met een vraag omtrent BTW-teruggave.
Ik heb al op de site van de belastingdienst gekeken, maar kom er niet helemaal uit.

Wat is de situatie?

Recent voor de eerste keer zonnepanelen gekocht. De bedoeling is om de BTW terug te vragen. Als ik het goed heb moet dat binnen 6 maanden.

Maar er zal mogelijk nog een tweede set panelen bij worden gekocht.

Als je één keer BTW hebt terug gevraagd kan de 2e keer niet meer? Of pas na 3 jaar?

Zou deze regeling niet per 01-01-2023 veranderen? Helemaal geen BTW meer op zonnepanelen? Dus beter met de aanschaf van de 2e set even wachten tot na 01-01-2023? En dan nu toch al de BTW op de eerste set terug vragen?

Of zijn er nog wel andere mogelijkheden.
Ik heb geen zin om als kleine ondernemer gebruik te maken van de KOR als ik daarvoor elke 3 maanden een BTW-formulier moet invullen.

Wie zit er goed in deze materie en kan me even op weg helpen?
Dit zijn gewoon allemaal vragen uit de top10 meestgestelde vragen. dit topic staat vol met antwoord op al je vragen. Nu kan ik die allemaal bij elkaar gaan zoeken en voor je op een rijtje zetten maar dat kun je natuurlijk ook zelf doen.

het makkelijkst is alles in 1 aanvraag.
het kan ook in 2 aanvragen binnen hetzelfde jaar (iets meer werk, maar kan gewoon)
Het kan ook in een ander jaar, maar dan wordt het ingewikkelder en krijg je minder terug.
in 2023 ga je waarschijnlijk 0% btw betalen, maar de details zijn nog niet bekend. De kans is aanwezig dat de leveranciers hun tarieven ook gewoon 10-20%omhoog gooien dus dan heb je er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Zwerius Was je al ondernemer of ben je van plan dat worden (afgezien van de zonnepanelen)? Heb je BTW-aangifteplicht, vrijstelling of zit je in de KOR?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:14
Kzat ff in het Belastingplan 2023 wat zojuist gepubliceerd is te lezen en het BTW-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen is daadwerkelijk opgenomen. Het is nog steeds een plan, maar dit is wel weer een stap in de richting.

Er staat overigens ook in dat bijvoorbeeld isolatie, warmtepompen, windmolens, zonneboilers, thuisbatterijen, waterstof en laadpalen niet onder het btw-nultarief gaan vallen. Vooral die thuisbatterijen vind ik jammer.

https://www.rijksoverheid...tingplan%202023%20MvT.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
plan 2023 betekend dat het er in 2023 gaat komen maar niet perse 1 jan 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 16:38
En in het belastingplan vooe 2023 staat in voetnoot 89 over zzp'ers en fiscale verplichtingen:

'Met de voorgestelde maatregel worden niet alle knelpunten rondom zonnepaneelhouders opgelost. Zo zullen ZZP-ers die geen gebruik kunnen of willen maken van de KOR nog steeds btw moeten afdragen voor hun stroomleveringen aan het net (de levering van stroom aan het net valt niet onder het btw-nultarief en dit is ook niet mogelijk op grond van de Btw-richtlijn 2006) en over hun privégebruik, en ook de huurders van zonnepanelen zullen, wanneer zij de btw op de huur van hun zonnepanelen willen aftrekken, aangifte moeten
blijven doen en btw moeten afdragen over hun stroomleveringen aan het net.'

Helaas pindkaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:17
mrmrmr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:03:
@Zwerius Was je al ondernemer of ben je van plan dat worden (afgezien van de zonnepanelen)? Heb je BTW-aangifteplicht, vrijstelling of zit je in de KOR?
nee, geen plannen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:18
Er wordt over het volgende gesproken in het voorstel:
Het kabinet stelt voor een btw-nultarief toe te passen op leveringen, intracommunautaire verwervingen, invoer en installatie van zonnepanelen
en zonnepanelen als dakbedekking, bestemd om te worden geïnstalleerd op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen.
Uit dit verhaal kan ik niet opmaken of straks ook omvormers, bekabeling en montage materialen ook onder het nul-tarief vallen. Hopelijk wordt dit binnenkort verduidelijkt.

• Maxwp
wat als je de installatie door een buitenlands bedrijf laat doen hoe zit het dan met de btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:12:
wat als je de installatie door een buitenlands bedrijf laat doen hoe zit het dan met de btw?
Als je importeert van buiten de EU betaal je BTW via inklaring. Koop je als bedrijf binnen de EU dan mag de verkoper de BTW verleggen naar Nederland als je geregistreerd bent in het EU register met je BTW nummer. Dus je moet tevoren een BTW nummer hebben. De leverancier kan vragen om een EORI nummer voor de douane.

Wat je kan doen is een bevriende ondernemer met ervaring vragen de import uit te voeren en vervolgens aan jou te verkopen met Nederlandse BTW. De ondernemer kan de verkoper vragen zonder BTW te leveren door de BTW te verleggen. Dit is de eenvoudigste methode voor een particulier.

Als je BTW betaalt in het buitenland (EU, communautaire levering) heb je een probleem. Je kunt het wel proberen terug te vragen, maar de kans op succes is niet groot. Dit systeem is ontworpen voor bedrijven met BTW nummer en de buitenlandse belastingdienst kan besluiten niet aan het verzoek te voldoen. Je moet waarschijnlijk ook voldoen aan drempelbedragen en je moet soms bewijzen (kunnen) tonen zoals facturen. De leverancier kan ook hier vragen om een EORI nummer voor de douane, maar niet voor Schengen landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:12:
Ik zou me eerder druk maken om de garantie.
(als er geen BTW op de bon staat hoef je die ook niet terug te vragen, dat is de zorg van het bedrijf die gaat installeren. Als die er wel BTW opzet kun je dat niet terug vragen omdat dat direct al op de factuur verwerkt moet zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 21-09-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:26
Hebben in augustus zonnepanelen laten installeren, ik heb BTW nummer etc. aangevraagd. Nu ik inlog op belastingdienst zakelijk dan kan ik geen omzetbelasting indienen, bij Openstaande btw-aangiften staat niks.
Nu heb ik volgens mij ergens keer gelezen dat dit automatisch in de laatste week van het kwartaal beschikbaar komt, klopt dit?

Volgens mij zitten we nu officieel (23ste -> 30 sept) in de laatste week, maar zie het nog niet, zou dit dan pas op maandag zijn?
Ik heb ook geen papierenformulier thuis gestuurd gekregen, dus ga er vanuit dat ik gewoon digitaal moet kunnen doen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Martinusz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:43:
Hebben in augustus zonnepanelen laten installeren, ik heb BTW nummer etc. aangevraagd. Nu ik inlog op belastingdienst zakelijk dan kan ik geen omzetbelasting indienen, bij Openstaande btw-aangiften staat niks.
Nu heb ik volgens mij ergens keer gelezen dat dit automatisch in de laatste week van het kwartaal beschikbaar komt, klopt dit?

Volgens mij zitten we nu officieel (23ste -> 30 sept) in de laatste week, maar zie het nog niet, zou dit dan pas op maandag zijn?
Ik heb ook geen papierenformulier thuis gestuurd gekregen, dus ga er vanuit dat ik gewoon digitaal moet kunnen doen?
Voor die laatste week ben je 1 dag te vroeg... geduld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:26
ArjoK schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:16:
[...]

Voor die laatste week ben je 1 dag te vroeg... geduld dus.
Ah toch wel dus :) dan wachten we nog ff ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
wat is het u na prinsjes dag
per 1jan hoef je geen btw aangifte meer te doen en ook geen btw te betalen op de spullen die je koopt voor je solar installatie?

• Batilan
Maxwp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:30:
wat is het u na prinsjes dag
per 1jan hoef je geen btw aangifte meer te doen en ook geen btw te betalen op de spullen die je koopt voor je solar installatie?
De informatie van de rijksoverheid is nog erg summier. Er wordt alleen gesproken over het afschaffen van de btw bij aanschaf.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:40:
Met het grote risico dat ik hier wat over het hoofd gezien heb:
- we hebben in 2016 zonnepanelen aangeschaft
- we hebben hierover BTW teruggevraagd, op mijn naam
- ik heb hierdoor een onderneming, en maak gebruik van de KOR
- ik wil per 1-1-2023 aan de slag als ZZP'er
- ik verwacht meer dan 20.000 omzet per jaar te maken
- ik wil natuurlijk liever geen btw over de opbrengst betalen
- mijn vriendin (fiscaal partner, woonachtig in hetzelfde huis, etc.) heeft nog geen onderneming
Mijn vraag: is het mogelijk om de panelen op haar naam te zetten zodat gebruik kan maken van de KOR? Of heeft iemand een andere slimme truc? Ik vindt het niet erg om BTW af te dragen over mijn gewerkte uren, die krijg ik tenslotte ook betaald, maar over mijn opgewekte stroom voelt dat toch minder goed.

Interessant leesvoer: https://www.ikwordzzper.n...eondernemersregeling-kor/
Met denk aan meerdere reacties in dit topic: de brief voor het staken van mijn onderneming is onderweg naar de belastingdienst. De zonnepanelen zijn verkocht aan mijn vriendin die ze als particulier koopt. Ik zit in het KOR, dus daar hoef ik geen BTW op af te dragen, en zij hoeft deze niet te betalen. De energierekening laat ik voor de zekerheid op haar naam zetten, maar dat is waarschijnlijk niet nodig. Ik heb niet meer met de belastingdienst gebeld. Dan hang ik een lange tijd in de wacht, en ik verwacht niet dat het wat toevoegd. De betrokken bedragen zijn nihil, hier gaat niemand moeilijk over doen. Binnen 8 weken hoor ik bevestiging van de belastingdienst te krijgen. Ik laat weten als het zover is.

• Truus01
Milmoor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:51:
Ik heb niet meer met de belastingdienst gebeld. Dan hang ik een lange tijd in de wacht, en ik verwacht niet dat het wat toevoegd.
De wachttijden voor de ondernemerstelefoon, dus ook voor zonnepaneelhouders, is gemiddeld vrij kort...

Dus voor vragen over de KOR en BTW voor nieuwe zonnepaneelhouders kun je echt gerust even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Truus01 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:02:
[...]

De wachttijden voor de ondernemerstelefoon, dus ook voor zonnepaneelhouders, is gemiddeld vrij kort...

Dus voor vragen over de KOR en BTW voor nieuwe zonnepaneelhouders kun je echt gerust even bellen.
En dan heb je ze aan de telefoon, en dan? Krijg je een een antwoord waarvan je nog niet weet of het klopt, laat staan dat je ze er aan kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vragen staat vrij. Alleen al in hoe makkelijk zij het antwoord geven merk ik hoe evident de route is. De wachttijd is op moment van schrijven 42 minuten, dus ik probeer het op een andere dag opnieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

big bang schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:46:
[...]

En dan heb je ze aan de telefoon, en dan? Krijg je een een antwoord waarvan je nog niet weet of het klopt, laat staan dat je ze er aan kunt houden.
Dat vind ik bij veel van die telefonische informatiepunten.
Bel de belasting 3 x op een dag met dezelfde vraag... dikke kans dat je 2 of misschien wel 3 verschillende antwoorden krijgt.

• Dennisix2544
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-01 12:10
Beste allemaal, ik heb een beslissing te nemen die ik niet helemaal overzien kan, wellicht dat er forumleden zijn die hier wat zinnigs over kunnen zeggen….
Aanstaande maandag staat de levering gepland voor 35 zonnepanelen op mijn huis, kosten 34.000€ incl BTW.
De panelen zullen ongeveer 14.500 KWH per jaar opleveren, dus in de komende 3 maanden tot aan 1 januari 2023 12% van die 14.500KWH, levert me dus ongeveer 1440€ op met de huidige prijs die ik betaal (0,82€ per KWH) de BTW is echter meer dan 2500€ dus zit ik met BTW aangiftes voor de komende jaren vast aan een bureau, kost me rond de 1200€ (in vier jaar tijd)
Ik kan ook wachten tot 1 januari met laten plaatsen, maar dat voelt niet goed, ben dan toch bang dat de panelen dan weer niet te krijgen zijn ofzo. Aan de andere kant wil ik ook niet t risico lopen dat ik op de een of andere manier de BtW niet terugkrijg of dat ik t na de teruggave weer zou moeten terugbetalen….. ingewikkelde materie….. Hoop op een goed advies van een van u!
Is overigens mn eerste zonnepaneel aanschaf en ik verbruik ongeveer 14000KWH
Bij voorbaat dank voor t meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Dennisix2544 Wat betreft de verkrijgbaarheid, het is vaak een paneel du jour (semaine/mois).

Je geeft niet aan hoeveel Wp de panelen zijn, maar het zal wel boven 14.500 Wp zijn. Met wat inspanning kun je zelf aangiftes doen. Als je een bureau het bijvoorbeeld een jaar laat doen, kun je het waarschijnlijk wel zelf, mits ze de berekening aan jou geven - wat ze verplicht zijn, want jij moet dat ook kunnen overleggen aan de Belastingdienst. € 75 per aangifte rekenen voor 3 nulaangiften, is best duur. 10 euro voor een nulaangifte is genoeg, want dat kan iedere stageloper en dat kun je ook zelf.

Je kan de Belastingdienst vragen of je per jaar aangifte mag doen. Dat scheelt weer.

Een scherpe prijs voor pv installaties is € 1 per Wp. Voor 16000 Wp, betaal je waarschijnlijk meer dan € 16.000. De prijs die jij hebt is wel 2 keer zoveel, dus ik vraag me af of je wel een goede deal hebt gekregen, misschien kun je in een apart topic je offterte laten beoordelen. Ik zou niet bang zijn dat ze volgend jaar niet leverbaar blijken. Het loopt misschien wel storm per 1 januari, maar dat lost zich wel weer op. Panelen leveren in de winter meestal niet zo veel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:57

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Dennisix2544 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:19:

Aanstaande maandag staat de levering gepland voor 35 zonnepanelen op mijn huis, kosten 34.000€ incl BTW.
De panelen zullen ongeveer 14.500 KWH per jaar opleveren, dus in de komende 3 maanden tot aan 1 januari 2023 12% van die 14.500KWH, levert me dus ongeveer 1440€ op met de huidige prijs die ik betaal (0,82€ per KWH) de BTW is echter meer dan 2500€ dus zit ik met BTW aangiftes voor de komende jaren vast aan een bureau, kost me rond de 1200€ (in vier jaar tijd)
Dit zijn wel hele dure panelen :?
Tenzij de installateur kabels van 18 karaat goud gebruikt, betaal je ongeveer de dubbele prijs van wat gebruikelijk is.
Lijkt mij geen goede deal :(
Bezint eer gij begint ........

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:24
964C2 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:03:
[...]

Dit zijn wel hele dure panelen :?
Tenzij de installateur kabels van 18 karaat goud gebruikt, betaal je ongeveer de dubbele prijs van wat gebruikelijk is.
Lijkt mij geen goede deal :(
Bezint eer gij begint ........
Inderdaad, ik betaal voor 42 panelen a 400 wp per paneel €15.000 excl btw en incl montage e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 22:01
waf

[ Voor 114% gewijzigd door Whiskey48 op 30-09-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Dennisix2544 heeft zijn installatie waarschijnlijk inmiddels betaald, dus het heeft niet veel zin om hem er op te blijven wijzen dat hij eventueel te veel betaald heeft.
Ook weten we niet wat hij geleverd krijgt, noch weten we hoe moeilijk de constructie wellicht is of wat er nog aan het dak aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisix2544
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-01 12:10
Prijs lijkt inderdaad hoog, maar zijn 440 watt piek panelen , de nieuwste van Sunpower met de iq7a omvormers, en belangrijker, ze liggen op een oud leien dak, de meeste leveranciers durfden dat niet aan, is een hoop werk extra… Heb t even nagekeken en ik betaal 30776€ zag ik, al met al vast een hoge prijs maar ik heb t er graag voor over. Overigens ook 40 jaar garantie enzo….. Hoe dan ook, ik laat ze maar gewoon installeren dan maandag, want ik begrijp uit de reacties dat er geen addertje onder t gras zit vwb de BTW teruggaaf…. Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik begrijp het niet helemaal, maar dat komt ook omdat de regeling veel onduidelijkheden heeft voor mij.
Maar je zit met deze aanschaf toch boven de BTW-teruggave norm om nog in aanmerking te komen voor de KOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Als je omzet niet meer is dan € 20.000 per kalenderjaar kan je kiezen voor deelname aan de KOR maar of dat handig is is maar net de vraag indien de btw teruggave boven het drempelbedrag van € 2.500,00 uit komt.

Lees Meest gestelde vragen punt 6 van de NBA brouchure BTW teruggave zonnepanelen

Wat betreft de BTW-teruggave mag je bij de aangifte geen gebruik maken van een forfait maar moet je de btw altijd zelf berekenen (en dat is gunstig als je pas na de zomer plaatst)

[ Voor 33% gewijzigd door ArjoK op 01-10-2022 01:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@Dennisix2544
Bij een dergelijk grote aanschaf (meer dan 14k euro) in 1x krijg je toch met BTW herziening te maken en moet je alsnog jaarlijks aangifte doen?
Dat lees ik elders in dit topic:
mrmrmr in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

Je schijnt dan 4 jaar lang aangifte te moeten doen en dat is een hele dure grap. Eigenlijk komt het er dan op neer dat je bijna alle BTW alsnog betaalt.

Zie ook onderaan deze pagina :
https://green-guys.nl/btw-teruggave/

[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 01-10-2022 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 01:01:
@Dennisix2544
Bij een dergelijk grote aanschaf (meer dan 14k euro) in 1x krijg je toch met BTW herziening te maken en moet je alsnog jaarlijks aangifte doen?
Het staat diep verstopt op de pagina over zonnepanelen bij de Belastingdienst onder Ik koop voor de 1e keer zonnepanelen en daarna onder Verstuur het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders'. Deze direct link werkt niet zo goed denk ik: https://www.belastingdien...ticulier#bd-licollapsed-5
Kiest u voor de KOR en vraagt u € 2.500 of meer btw terug? Dan krijgt u te maken met de btw-herziening.
Algemene uitleg over BTW herziening: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Dat maakt wachten op de nul procent BTW regeling interessant bij een dergelijke grote aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:07
Vraagje voor de BTW-specialisten:

Met mijn PV-systeem doe ik mee aan de KOR, en dus heb ik nu een BTW-nummer. Kan of mag ik dat nummer ook gebruiken om bij bedrijven in te kopen die alleen zaken willen doen met andere bedrijven (en dus een BTW-nummer vereisen)?
Of loop ik daarbij tegen (wettelijke) problemen aan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik heb vandaag het BTW-formulier ingevuld voor de BTW-teruggaaf en -afgifte.
Ik heb ervoor gekozen om het zelf te berekenen over het kwartaal ipv het forfait. Het forfait zou €100 geweest zijn, maar zelf kom ik maar op €25. Toch weer €75 verdiend door het zelf te doen en niet voor het forfait te kiezen.
Het schijnt dat ik misschien nog een kwartaal BTW-afgifte zou moeten doen, maar komend kwartaal zal dat nooit meer worden dan afgelopen kwartaal.

Een deel van het verschil tussen forfait en zelf, zit erin dat het forfaitbedrag nog stamt uit 21% BTW, terwijl we nu op 9% BTW zitten en ik daar dus mee kan rekenen. En een deel door de periode. Paar dagen juli, wel een goed augustus, maar een 'lage' september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:35:
Vraagje voor de BTW-specialisten:

Met mijn PV-systeem doe ik mee aan de KOR, en dus heb ik nu een BTW-nummer. Kan of mag ik dat nummer ook gebruiken om bij bedrijven in te kopen die alleen zaken willen doen met andere bedrijven (en dus een BTW-nummer vereisen)?
Of loop ik daarbij tegen (wettelijke) problemen aan?
Weet het niet zeker, maar is daar ook geen inschrijving bij de KvK voor nodig?

Sommige bedrijven eisen wel de juiste SBI code.
zo wilde ik laatst tegels via mijn bedrijf bestellen, maar dat ging mooi niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Andrehj

Van een Nederlands bedrijf?

Er is een centrale lookup voor BTW nummers in Europa. Daar kun je de geldigheid controleren (kies land, vul BTW nummer in zonder voorvoegsel NL).

Als de Belastingdienst het als niet geldig heeft geregistreerd is het niet geldig.

Als het nummer wordt gebruikt om de BTW te verleggen, moet je incidentele BTW aangifte doen om de BTW af te dragen. Maar de aankoop moet in principe wel zakelijk zijn (dus voor de pv installatie). BTW verleggen gebeurt vaak bij buitenlandse (EU) aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mrmrmr schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:48:
@Andrehj
Als het nummer wordt gebruikt om de BTW te verleggen, moet je incidentele BTW aangifte doen om de BTW af te dragen. Maar de aankoop moet in principe wel zakelijk zijn (dus voor de pv installatie).
De aankoop moet altijd zakelijk zijn, maar hoeft zich volgens mij niet te beperken tot de PV installatie.
Of het moet expliciet in de voorwaarden voor "KOR & PV" beschreven zijn.
Maar als je duidelijk kunt maken dat je een computer nodig hebt om de belastingaangifte kunnen doen, of kantoorartikelen, dan zou dit mogen. Denk ik... Ik zou zo gauw niet weten waarom niet.

Wellicht dat een Tweaker hier eens kan testen of zijn BTW-nummer te vinden is via je link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dit gaat over BTW verleggen (meestal een aankoop vanuit een land in de EU):

Ik schreef zakelijk, "voor de pv installatie". Dat betekent alles wat je voor de pv installatie aanschaft. Dat kan ook een (klein) deel van een desktop PC zijn. Bij een high end gaming computer van 2750 euro heb je wel wat uit te leggen, lees: dat is echt niet zakelijk (lees: doelmatig, in het belang van energieproductie). Een boardcomputer voor logging of een logapparaat specifiek voor pv-monitoring kan wel 100% zakelijk zijn.

Op de aangifte kun je invullen welk deel zakelijk is en welk deel privé bij een gedeeld zakelijk/particuliere aankoop.

De aftrek van BTW moet voor elke ondernemer zakelijk zijn. Je hebt in het geval van @Andrehj geen aftrek van BTW in de KOR, je moet daarom bij verlegde BTW het bedrag afdragen in een incidentele aangifte.

Het belang van de Belastingdienst is dat ze de BTW ontvangen en dat de juiste cijfers op de juiste plek staan. Als je niet in de KOR zit, draag je BTW af en vraag je het meteen weer terug. Netto nul te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:08

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Ik heb in 2014 een zonnepanelen installatie laten aanleggen en heb daar toen de BTW voor teruggevraagd via de KOR regeling. Nu wil ik graag een 2e PV-installatie op de garage/bijkeuken gaan maken, begin 2023. Deze installatie wil ikzelf gaan verzorgen. Heeft iemand een idee of ik het materiaal zonder BTW kan kopen vanaf 2023? Ik lees links en rechts dat het geïnstalleerd moet zijn "door een erkend installateur" om de BTW te kunnen laten vervallen? Dat zou een flinke tegenvaller zijn.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@rogervdh Er zijn gevorderde kabinetsplannen om vanaf 1 januari 2023 de BTW op nul procent te zetten. Het is afwachten of dat ook definitief doorgaat zoals beschreven in de prinsjesdagstukken en per welke datum.
Meestal worden er aan het eind van het jaar nieuwe fiscale regels gepubliceerd. Details zijn nog onbekend.

'Erkend installateur' is bij de huidige informatie ongefundeerd. Er is een offertesite (met verkoopbelang) die dat claimt en dat is geheel voor hun rekening.

Dit is een redelijke weergave van de plannen: https://www.pwc.nl/nl/act...vanaf-1-januari-2023.html

Het is tamelijk ongebruikelijk om BTW niet te laten afhangen van het product maar van het doel ervan. Daar zouden rechtszaken over kunnen komen.

Maar goed, je vraagt straks gewoon aan de leverancier het nulprocent btw-tarief toe te passen. Daarbij geef je aan dat de aanschaf op eigen woning wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

loves wheat smoothies

N.b. theoretisch kan je ook prima een erkend installateur zijn zonder KvK inschrijving.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DukeBox schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:03:
N.b. theoretisch kan je ook prima een erkend installateur zijn zonder KvK inschrijving.
Hoe dan?
Want volgens mij kan dit dus niet.

Erkend installateur ben je alleen als je over de kuiste SBI code beschikt.
Die SBI-code kun je gewoon aanvragen, want dat is geen enkel probleem.

Dat woord erkend kun je eigenlijk rustig weglaten, want dat zijn bijna altijd benamingen die er door een branche-organisatie aan gegeven worden. Dus niet vanuit de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mrmrmr schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:55:

Het is tamelijk ongebruikelijk om BTW niet te laten afhangen van het product maar van het doel ervan. Daar zouden rechtszaken over kunnen komen.
Er zijn in het verleden wel eerder maatregelen genomen waar het doel de regelgeving bepaalde.
Growhops verkopen pompen die je bij Hornbach kunt kopen, geurfilters die je bij horecagroothandels kunt kopen, plantenvoeding die je met enige kennis ook in het tuincentrum kunt kopen, etc.
Maar als je het allemaal samen hebt, dan is het een growshop en dan mag het niet.
Dit slechts ter off-topic info ter lering ende vermaeck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Rzaan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:33:
Want volgens mij kan dit dus niet.
Je kan gewoon alle benodigde cursussen doen zonder KvK inschrijving, dan ben je op papier erkend want het is geen beschermd beroep. Anders is dat je bijv als bedrijf in een ander land staat geregistreerd als ondernemer, dan heb je hier geen KvK nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Niet lang geleden nog was het ministerie van mening dat je niet twee verschillende BTW tarieven voor hetzelfde product kon hebben. Er zijn wel regels voor combinaties van artikelen met verschillend tarief.

Fiscaal recht (en meer specifiek omzetbelasting) is een aparte tak van sport. Niet te vergelijken met een ander rechtsgebied, zoals strafrecht. Een voorbeeld uit strafrecht heeft geen precendentwerking.

offtopic:
In de jaren '90 kon een drugsdealer zijn revolver aftrekken, dat kon door een strikte scheiding tussen fiscaliteit en strafrecht. Overigens bleek dat growshops juridisch wel mogen, wat niet mag is verkopen aan criminele wietkwekers. Er zijn toch verschillende growshopeigenaren ten onrechte vervolgd en vrijgesproken. Maar dat is dus strafrecht, geen fiscaal recht.

@DukeBox Er bestaat niet zoiets als een 'erkend installateur' in de fiscaliteit. Ik zou daar geen seconde langer over nadenken. Laat je niet bangmaken door iemand die aan je wil verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:58:
Ik heb vandaag het BTW-formulier ingevuld voor de BTW-teruggaaf en -afgifte.
Ik heb ervoor gekozen om het zelf te berekenen over het kwartaal ipv het forfait. Het forfait zou €100 geweest zijn, maar zelf kom ik maar op €25. Toch weer €75 verdiend door niet het zelf te doen en niet voor het forfait te kiezen.
Het schijnt dat ik misschien nog een kwartaal BTW-afgifte zou moeten doen, maar komend kwartaal zal dat nooit meer worden dan afgelopen kwartaal.

Een deel van het verschil tussen forfait en zelf, zit erin dat het forfaitbedrag nog stamt uit 21% BTW, terwijl we nu op 9% BTW zitten en ik daar dus mee kan rekenen. En een deel door de periode. Paar dagen juli, wel een goed augustus, maar een 'lage' september.
Ik ga dat ook zelf berekenen denk ik, hoe heb jij dat berekend?
Zit n.l. met het forfait van €200,- tussen de 9000 en 10000, of ik bereken zelf over 14400Wp die ik aangeschaft heb.

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 01-10-2022 21:50 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
klump4u schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Ik ga dat ook zelf berekenen denk ik, hoe heb jij dat berekend?
In Excel...
https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften en dan de onderste, Ik heb niet-geïntegreerde zonnepanelen en doe aangifte zonder forfait.
Op zich is die voorbeeldberekening redelijk duidelijk. Alleen heb ik het niet bij 1a, maar bij 1b ingevuld, want het is niet het hoog tarief, maar het laag tarief.
Ik heb dus 1b, 1d, 5a (ik deed het op papier) en 5b ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ja @Truus01 , het forfait is natuurlijk berekend op een heel jaar opwekken en nu zitten we al richting het einde van het jaar met minder opwek, onze (voor de belasting van mijn vrouw) nieuwe panelen liggen nog niet en wekken dus ook niks op nu .De oude stonden op mijn naam.

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 01-10-2022 22:33 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DukeBox schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

Je kan gewoon alle benodigde cursussen doen zonder KvK inschrijving, dan ben je op papier erkend want het is geen beschermd beroep. Anders is dat je bijv als bedrijf in een ander land staat geregistreerd als ondernemer, dan heb je hier geen KvK nodig.
Met betrekking tot veel subsidieregelingen gaat het alleen om de juiste SBI-code.
Die is voor iedereen die zich inschrijft of al ingeschreven staat mogelijk.

Al het andere is niet van toepassing.
Een buitenlands bedrijf zonder juiste Nederlandse SBI-code wordt naar mijn weten niet geaccepteerd voor subsidie-regelingen. Maar dit weet ik niet zeker.
Cursussen doen om een erkend bedrijf te worden hoeft ook niet, want is nergens gevraagd voor subsidie-regelingen.
De branche-vereniging zal je niet erkennen als erkend bedrijf als je alleen maar de cursussen hebt gevolgd en geen inschrijving bij de KvK hebt.
Daarnaast mag je geen werkzaamheden uitvoeren als je geen inschrijving hebt bij de KvK. Alleen bij je thuis en sporadisch zonder vergoeding bij anderen. Vraag je wel een vergoeding of doe je het vaker, dan zal de belasting dit zien als bedrijfsmatig en is een inschrijving verplicht. En als buitenlands bedrijf mag je ook werkzaamheden verrichten.

Begrijp ook niet helemaal waarom iemand die graag erkend zou willen zijn als installateur niet de kleine moeite neemt om zich in te schrijven bij de KvK.
Wat zou hier het voordeel van kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:49
Vraagje voor de ondernemers hier.
Ik heb een VOF (met 1 ander persoon). Daarnaast ooit nog als zzp'er geregistreerd bij belastingdienst (niet bij KVK) waar ik verder niks mee doe, maar wel nog elk kwartaal de BTW-aangifte van stuur.

Onder welke aangifte moet ik nu de zonnepanelen kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@goldmemberf1

Met ZZP-er bedoel je denk ik dat je jezelf wilde laten inhuren door een bedrijf? Dat is een eenmanszaak gekoppeld aan jouw persoon. Je kunt vragen om voor je eigen bedrijf in de KOR te gaan. Als je niet van plan bent nog een onderneming met jezelf als eigenaar daadwerkelijk te starten kan dat zonder consequenties. Als je desondanks later wel voor jezelf beginnen als eenmanszaak dan zit je wel in de KOR. Dan kun je geen BTW op facturen zetten en geen BTW terugvragen. Misschien vind je dat geen probleem. Bijvoorbeeld als je weinig investeringen doet.

De vof (vennootschap onder firma) is een onderneming met meerdere eigenaren, maar voor BTW onafhankelijk. Als die actief is met een omzet van meer dan € 20.000 wil of kan je daar waarschijnlijk niet mee de KOR in. Maar je kunt wel via de vof BTW blijven terugvragen op uitgaven.

Je kunt ook wachten totdat het nulprocent BTW tarief van kracht wordt. Dat is een plan die voor 1 januari 2023 bedacht is, maar het is nog niet definitief.

KvK gegevens worden gebruikt door de Belastingdienst, maar inschrijven het is geen fiscale vereiste voor alle soorten ondernemingen. Inschrijven is dus niet altijd verplicht, voor zonnepanelen is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:29
Is er nu eigenlijk iets bekend wanneer er duidelijkheid zal komen? Ik heb begin mei een PV systeem besteld maar wacht nog altijd op plaatsing als gevolg van leverproblemen micro omvormers. Huidig vooruitzicht is dat die half november gaan komen.
  • Aanschafprijs €12.926 exclusief BTW (dus boven de grens van €11.900)
  • Installatie 9.800Wp (dus onder de grens van 10.000Wp)
Doordat mijn aanschafprijs boven de grens zit kom ik op een complexe situatie met splitsing van installatie in twee delen/facturen. Aangezien ik wel onder de grens van de 10.000Wp val lijkt de nieuwe situatie voor mij een stuk eenvoudiger en iets voordeliger te worden.

Als het duidelijk zou zijn dat over mijn installatie geen BTW verschuldigd is in de nieuwe regeling bij installatie na 01-01-2023 dan wil ik wel in gesprek met mijn installateur om nog een paar weekjes uit te stellen...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

assje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:18:
Is er nu eigenlijk iets bekend wanneer er duidelijkheid zal komen? Ik heb begin mei een PV systeem besteld maar wacht nog altijd op plaatsing als gevolg van leverproblemen micro omvormers. Huidig vooruitzicht is dat die half november gaan komen.
  • Aanschafprijs €12.926 exclusief BTW (dus boven de grens van €11.900)
  • Installatie 9.800Wp (dus onder de grens van 10.000Wp)
Doordat mijn aanschafprijs boven de grens zit kom ik op een complexe situatie met splitsing van installatie in twee delen/facturen. Aangezien ik wel onder de grens van de 10.000Wp val lijkt de nieuwe situatie voor mij een stuk eenvoudiger en iets voordeliger te worden.

Als het duidelijk zou zijn dat over mijn installatie geen BTW verschuldigd is in de nieuwe regeling bij installatie na 01-01-2023 dan wil ik wel in gesprek met mijn installateur om nog een paar weekjes uit te stellen...
volgens mij is er nog niets duidelijk, dat zal ergens in de komende 2 maanden zijn waarschijnlijk.

Ik zou in jou geval zeker nog wachten. Het mooiste zou zijn als je kan voorkomen dat je installateur de prijzen ook met 20% omhoog gooit 1 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:29
de Peer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:08:
Ik zou in jou geval zeker nog wachten. Het mooiste zou zijn als je kan voorkomen dat je installateur de prijzen ook met 20% omhoog gooit 1 januari.
Die discussie wil ik wel aan, als ik eerst 7 maanden moet wachten op levering (3 maanden langer dan beoogd) moet een uitstel met 3 weken tegen dezelfde prijs wat mij betreft bespreekbaar zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste