Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 20:24
mrmrmr schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 02:15:
@goldmemberf1

Met ZZP-er bedoel je denk ik dat je jezelf wilde laten inhuren door een bedrijf? Dat is een eenmanszaak gekoppeld aan jouw persoon. Je kunt vragen om voor je eigen bedrijf in de KOR te gaan. Als je niet van plan bent nog een onderneming met jezelf als eigenaar daadwerkelijk te starten kan dat zonder consequenties. Als je desondanks later wel voor jezelf beginnen als eenmanszaak dan zit je wel in de KOR. Dan kun je geen BTW op facturen zetten en geen BTW terugvragen. Misschien vind je dat geen probleem. Bijvoorbeeld als je weinig investeringen doet.

De vof (vennootschap onder firma) is een onderneming met meerdere eigenaren, maar voor BTW onafhankelijk. Als die actief is met een omzet van meer dan € 20.000 wil of kan je daar waarschijnlijk niet mee de KOR in. Maar je kunt wel via de vof BTW blijven terugvragen op uitgaven.

Je kunt ook wachten totdat het nulprocent BTW tarief van kracht wordt. Dat is een plan die voor 1 januari 2023 bedacht is, maar het is nog niet definitief.

KvK gegevens worden gebruikt door de Belastingdienst, maar inschrijven het is geen fiscale vereiste voor alle soorten ondernemingen. Inschrijven is dus niet altijd verplicht, voor zonnepanelen is het niet nodig.
De vraag gaat toch niet over het terugvragen van btw op een installatie? Het btw tarief maakt voor dit verhaal niet uit volgens mij.

Je bent als persoon (dus eenmanszaak) de verkopende partij van je stroom; met de naam die boven je energiecontract staat. Dus je zou het moeten afdragen op je zzp aangiften. Bij twijfel even de Belastingtelefoon bellen, over t algemeen zeer vriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Terranca schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:28:
Je bent als persoon (dus eenmanszaak) de verkopende partij van je stroom; met de naam die boven je energiecontract staat. Dus je zou het moeten afdragen op je zzp aangiften.
Dat kan en ligt voor de hand, maar het is in principe ook mogelijk een energierekening op naam van een vof te zetten. Niet dat dat in dit geval de meest gunstige optie is. Ik heb aangegeven wat de voor- en nadelen zijn van deze vof of eenmanszaak.

De BTW over de opbrengst moet je bij een eenmanszaak die niet in de KOR zit sowieso opgeven.

In dit geval neemt vraagsteller al deel aan een vof van waaruit in principe zakelijk kan worden gefactureerd. Dat staat los van de eenmanszaak die in de KOR kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 08:57
Het gaat hier over erkend installateur en/of de juiste SBI code, maar dit staat opzich nog nergens vermeld in het PWC of Rijksoverheid verhaal wbt de BTW per 2023?
Ik wil als individu/particulier een set zonnepanelen aanschaffen in een webshop om deze zelf op m'n woning te leggen, dan voldoe ik toch ook aan alle voorwaarden om gebruik te maken van het 0% tarief als dat ingevoerd wordt in 2023?
Wordt de webshop dan verantwoordelijk voor het toepassen van het juiste BTW tarief of de afnemer? Lastig voor een webshop om te bepalen of ik de panelen op een woning of bedrijf ga leggen...

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geronimoos schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:33:
Wordt de webshop dan verantwoordelijk voor het toepassen van het juiste BTW tarief of de afnemer? Lastig voor een webshop om te bepalen of ik de panelen op een woning of bedrijf ga leggen...
Jij geeft die informatie aan de webshop en overtuigt ze ervan dat het voor je particuliere woning is. Dat kan varieren van het aankruisen van een verklaring voor het afrekenen in de webshop tot het overleggen van bijvoorbeeld het ontwerp, woninggegevens en andere informatie.

Dat is de stand van zaken per prinsjesdag, wat de eisen worden weten (als het goed is) alleen de ambtenaren die de regeling in elkaar zetten. De verkoper is verantwoordelijk volgens de beschrijving.

Webshops kunnen denken "dat kost me teveel tijd en risico" en je alleen helpen als je het ook door/via hen laat leggen. Dan hebben ze automatisch bewijs dat het op een woning komt. Dat tast dan wel een flink deel van het bestaansrecht van zo'n webshop aan.

Webshops zullen wel ruim tevoren op de hoogte moeten zijn van wat de eisen zijn, ze kunnen niet pas een dag voor invoering horen dat ze hun webshop per direkt moeten aanpassen. Sommige webshopsoftware is helemaal niet zo aanpasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:04:
Jij geeft die informatie aan de webshop en overtuigt ze ervan dat het voor je particuliere woning is. Dat kan varieren van het aankruisen van een verklaring voor het afrekenen in de webshop tot het overleggen van bijvoorbeeld het ontwerp, woninggegevens en andere informatie.
Deze link geeft aan wat nu de eisen zijn die de Belastingdienst stelt aan het toepassen van het 0%-tarief .
https://www.belastingdien...echte_toepassing_0_tarief

Daar is beschreven dat het aantonen dat het tarief terecht is met administratie en documenten of papieren die betrekking hebben op de levering. Bijvoorbeeld van levering aan bepaald type afnemer, of de afnemer een bedrijf is (met een EU BTW nummer, factuur, betalingbewijs). Rechtmatigheid mag ook op andere wijze worden aangetoond.

Er kan m.i. voor zonnepanelen worden volstaan met een verklaring van de koper dat die Nederlands particulier is en goederen koopt voor toepassing op de eigen woning om energie op te wekken.

Het 0%-tarief is overigens niet hetzelfde als BTW vrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDmans
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 16:04
Wij hebben sinds enkele weken zonnepanelen en ik wilde net de BTW terug gaan vragen. Alles staat op mijn naam (afschrijving, energie contract en factuur). Echter zie ik dat je dan een KOR moet aanvragen en dat je dan geen BTW kan terug vragen als je in de komende 3 jaar ZZP'er wil worden (wat wel in de planning zit).

Heeft iemand een idee wat wijsheid is, ik verwacht wel dat de omzet boven de 20K uitkomt, er staat dan dat je je af kan melden voor de KOR maar wat voor gevolgen heeft dat? Kan ik dan wel binnen 3 jaar BTW terug vragen als ZZP'er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@DDmans Heb je een partner die geen ZZP-er is of wil worden de komende jaren. Dan zou je het op zijn/haar naam kunnen doen (wel het energie contract ook even op die naam zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 21:22

Milmoor

Footsteps and pictures.

DDmans schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:54:
Wij hebben sinds enkele weken zonnepanelen en ik wilde net de BTW terug gaan vragen. Alles staat op mijn naam (afschrijving, energie contract en factuur). Echter zie ik dat je dan een KOR moet aanvragen en dat je dan geen BTW kan terug vragen als je in de komende 3 jaar ZZP'er wil worden (wat wel in de planning zit).

Heeft iemand een idee wat wijsheid is, ik verwacht wel dat de omzet boven de 20K uitkomt, er staat dan dat je je af kan melden voor de KOR maar wat voor gevolgen heeft dat? Kan ik dan wel binnen 3 jaar BTW terug vragen als ZZP'er?
Je kan én geen BTW terug vragen, én hoeft geen btw te vragen. Afhankelijk van voor wie je aan de slag gaat kan dat interessant zijn. Bij dezelfde prijzen voor de klant krijg je dan 21% meer binnen. Zodra je boven de 20000 komt klap je gelijk uit de regeling. Zie hier. Dit is niet met terugwerkende kracht.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDmans
@Milmoor

Oke dus stel ik verkoop straks mijn diensten alleen B2B(geen btw) dan kan ik prima de KOR gebruiken tot de 20K omzet, dan kor regeling stoppen. En dan kan ik alleen niet de komende 3 jaar erna BTW terug vragen van bijvoorbeeld een laptop die ik voor mijn bedrijf koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDmans
jongetje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:56:
@DDmans Heb je een partner die geen ZZP-er is of wil worden de komende jaren. Dan zou je het op zijn/haar naam kunnen doen (wel het energie contract ook even op die naam zetten).
Had ik daar dan niet eerder mee moeten zijn? Nu staat alles al op mijn naam en is de factuur ook al betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

DDmans schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:26:
@Milmoor

Oke dus stel ik verkoop straks mijn diensten alleen B2B(geen btw) dan kan ik prima de KOR gebruiken tot de 20K omzet, dan kor regeling stoppen. En dan kan ik alleen niet de komende 3 jaar erna BTW terug vragen van bijvoorbeeld een laptop die ik voor mijn bedrijf koop
Let op: je rekent geen btw, dus jouw B2B partner mag geen BTW terug vragen. Dat zal hij/zij niet verwachten en ook niet fijn vinden. Zodra je uit de KOR gaat moet je BTW over je opbrengst via een bepaalde sleutel afdragen. Niet fijn. Ik ga daarom zeer waarschijnlijk mijn panelen formeel verkopen, zie eerdere posts van mij in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44

de Peer

under peer review

DDmans schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:26:
@Milmoor

je heeft aan dat de omzet boven de 20k zal komen. Dat klinkt alsof het factuurbedrag mogelijk hoger dan 12.000 euro is (excl. btw)? In dat geval ga je sowieso vrijwel geen btw terug kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDmans
Het lijkt er op dat ik beter geen KOR kan gebruiken, ik vind mijn doel voor ZZP'en belangrijker dan het bedrag wat ik nu zou krijgen. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:06
DDmans schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:32:
Het lijkt er op dat ik beter geen KOR kan gebruiken, ik vind mijn doel voor ZZP'en belangrijker dan het bedrag wat ik nu zou krijgen. Bedankt allemaal voor het meedenken.
Huh??? als je niet in de KOR gaat kan/mag (zou ik zeker doen) je gewoon de btw terugvragen hoor. Het enige waar je mee zit is dat je jaarlijks de btw over je opwek moet berekenen (btw voordeel eigengebruik en saldering + verkoop energie) en afdragen. Na een aantal jaren heb je dan meer btw afgedragen dan dat je voordeel op aanschaf had, je bent geen Kleine ondernemer dus geniet je niet van het voordeel te kunnen stoppen met btw afdracht, Je kan wel kijken of je het energie contract op naam van je partner kan zetten en zelf dus stoppen met energie leveren.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@DDmans

Zoals je misschien uit sommige reacties kan afleiden is het van belang aan te geven hoeveel Wp de installatie is en wat de totaalprijs (incl. of excl. BTW) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 14:26
Even een praktische vraag. In september heb ik zonnepanelen aangeschaft en ik ga de btw terugvragen. Ik maak gebruik van de kor die ingaat per 2023. Ik was aanvankelijk van plan om het forfait te gebruiken maar dat is voor mij toch minder voordelig. Nu komt de vraag, als ik op de site van de belastingdienst kijk staat het volgende:

Als u uw zonnepanelen hebt gekocht en aangemeld in 2022 gaat de KOR pas in op 1 januari 2023. U moet dan btw betalen voor die energie die u tot die datum hebt opgewekt. Dat moet met de btw-aangifte voor het laatste kwartaal van 2022. Ziet u die aangifte niet in Mijn Belastingdienst Zakelijk, begin 2023? Stuur dan een brief aan uw belastingkantoor en vraag om een incidentele aangifte.

Begrijp ik nu goed dat ik over de maand september in mijn eerste kwartaal aangifte (3e kwartaal) nog geen btw hoef af te dragen over de opgewerkte stroom? Dus alles in het 4e kwartaal inclusief het stukje over september?
De btw die ik betaald heb op de zonnepanelen vraag ik terug met aangifte over het 3e kwartaal.

Hoe hebben anderen dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:20
als je nu een paar losse panelen koopt en nieuwe omvormer om wat oude te vervangen ( 6 stuks ) en nog los een bedrijf laat komen voor een nieuwe en grotere installatie ( 12 of zo )
hoe zit dat dan
kan je over die losse panelen ook btw terug vragen of alleen die welke geïnstalleerd is door een bedrijf
snap er niks meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:51:
als je nu een paar losse panelen koopt en nieuwe omvormer om wat oude te vervangen ( 6 stuks ) en nog los een bedrijf laat komen voor een nieuwe en grotere installatie ( 12 of zo )
hoe zit dat dan
kan je over die losse panelen ook btw terug vragen of alleen die welke geïnstalleerd is door een bedrijf
snap er niks meer van
ja dit kan gewoon over het totaal. Handigste is om dit in 1 aanvraag te doen, maar meerdere kan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-10-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

ja dit kan gewoon over het totaal. Handigste is om dit in 1 aanvraag te doen, maar meerdere kan ook.
ok maar als dat bedrijf door wachtenlijsten pas volgende jaar kan komen installeren en die lose panelen koop ik nu al?
je kon toch maar 1 x per zoveel jaar aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:29
@Maxwp Als je in het verleden al eens btw hebt teruggekregen voor zonnepanelen, is het de 2e keer niet meer zo simpel, om niet te zeggen onmogelijk

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
guido66 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:54:
@Maxwp Als je in het verleden al eens btw hebt teruggekregen voor zonnepanelen, is het de 2e keer niet meer zo simpel, om niet te zeggen onmogelijk
dus daarom alles in 1 x maar als het over 2022 en 2023 gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

dus daarom alles in 1 x maar als het over 2022 en 2023 gaat?
de verwachting is dat de panelen in 2023 sowieso btw-vrij zijn of met 0% btw. dus dan valt er niets terug te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

de verwachting is dat de panelen in 2023 sowieso btw-vrij zijn of met 0% btw. dus dan valt er niets terug te vragen.
dat zou fijn zijn ja.
maar gaan de prijzen de komende tijd dan omhoog is vaal wel het geval even een deel van die 21% btw cashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

dat zou fijn zijn ja.
maar gaan de prijzen de komende tijd dan omhoog is vaal wel het geval even een deel van die 21% btw cashen
wie weet... meer info is er nu niet bekend. Details zullen de komende weken wel bekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superlion
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 23:56
Ik heb een vraagje?
Ik heb begin 2020 zonnepanelen laten plaatsen en de btw op naam van mijn vrouw terug gekregen
Volgend jaar wil ik het andere dak ook vol zetten met panelen
Nu kom ik er net achter dat de energie nota op mijn naam staat dus dat is niet goed.

Ik heb "even" de belastingdienst gebeld met deze vraag en die mevrouw deed net alsof ik iemand vermoord had, "ik moest snel een brief schrijven naar het hoofdkantoor want dit was niet best"

Vind het zelf wel wat meevallen maar wat vinden jullie hiervan?
Maar laten waaien of actie naar belastingdienst ondernemen
(Ervan uit gaande dat ik er volgend jaar toch geen last meer van heb aangezien de zonnepanelen dan BTW vrij zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:08
Erik-1980 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:38:
Even een praktische vraag. In september heb ik zonnepanelen aangeschaft en ik ga de btw terugvragen. Ik maak gebruik van de kor die ingaat per 2023. Ik was aanvankelijk van plan om het forfait te gebruiken maar dat is voor mij toch minder voordelig. Nu komt de vraag, als ik op de site van de belastingdienst kijk staat het volgende:

Als u uw zonnepanelen hebt gekocht en aangemeld in 2022 gaat de KOR pas in op 1 januari 2023. U moet dan btw betalen voor die energie die u tot die datum hebt opgewekt. Dat moet met de btw-aangifte voor het laatste kwartaal van 2022. Ziet u die aangifte niet in Mijn Belastingdienst Zakelijk, begin 2023? Stuur dan een brief aan uw belastingkantoor en vraag om een incidentele aangifte.

Begrijp ik nu goed dat ik over de maand september in mijn eerste kwartaal aangifte (3e kwartaal) nog geen btw hoef af te dragen over de opgewerkte stroom? Dus alles in het 4e kwartaal inclusief het stukje over september?
De btw die ik betaald heb op de zonnepanelen vraag ik terug met aangifte over het 3e kwartaal.

Hoe hebben anderen dit gedaan?
Volgens mij heeft nog niemand op jouw vraag gereageerd (of ik lees er overheen).
Bij mij is het zo gegaan, ik heb eind juli de panelen gelegd gekregen, De boel in gang gezet via de site van de belastingdienst. 16-8 Bericht Bel.Dienst 'Vaststelling belastingplicht'. 20-8 Bericht van de Bel.Dienst met een BTW-ID. 25-8 Bericht Bel.Dienst over deelname KOR.
Gaan bellen voor een papieren aangifte BTW (ik heb geen DigiD, dus kan en wil dat niet digitaal). En die kreeg ik en volgens dat formulier moest ik over juli, augustus en september de BTW-aangifte doen. Dus daar heb ik zowel de 9% BTW over de opbrengst en alles opgezet en de BTW die ik betaald had en terugkrijg.

Dus ik verwacht dat het bij jou ook zo ongeveer zal gaan. Aangezien jij eea nu pas in gang kunt zetten, zal de aangifte over het 4e kwartaal gaan. Heel misschien inderdaad dat je eea wel nog over het 3e kwartaal moet doen, maar dat lijkt me kort dag. (Al kan het digitaal wellicht makkelijker en sneller dan op papier.)

En anders even de belastingdienst bellen, ondernemersnummer, maar ook daar waren blijkbaar de wachttijden nogal lang de laatste tijd (toen ik belde gelukkig niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:36

Wom

Mijn vader doet zelf aangifte op papier, moet hij dan zijn rekening meesturen als bewijs van betaalde BTW? Of is het invullen van het forfait voldoende? Is niet terug te vinden op de website van belastingdienst of het document wat hij invult.

[ Voor 22% gewijzigd door Wom op 11-10-2022 14:48 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wom schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:47:
Mijn vader doet zelf aangifte op papier, moet hij dan zijn rekening meesturen als bewijs van betaalde BTW? Of is het invullen van het forfait voldoende? Is niet terug te vinden op de website van belastingdienst of het document wat hij invult.
alleen invullen is voldoende, maar je moet wel voorbereid zijn op een eventuele controle. dan moet je alle bonnetjes kunnen laten zien en onderbouwen.

eigenlijk hetzelfde als bij de inkomstenbelasting dus.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 11-10-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Wom schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:47:
In navolging op @de Peer , de rekening is inderdaad niet nodig.
Forfait is wel iets anders dan die rekening. Het forfait is voor de BTW wat je aan de belastingdienst betaald*, die rekening, daarvan wil je (je vader) de BTW die hij al betaald heeft terugkrijgen van de belastingdienst.

Het gaat dan om de BTW over de productie van de zonnepanelen, maar omdat dat niet voor iedereen even makkelijk bij te houden en uit te rekenen is, kun je het forfaitbedrag gebruiken, dat is het makkelijkste.

* Edit:
Valt me iets in, hoe lang moet je de rekening eigenlijk bewaren? Want ik meen dat het voor een particulier 5jr is, maar voor een ondernemer is het dacht ik langer.

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 11-10-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 16:38
@Truus01 Voor ondernemers is de bewaarplicht 7 jaar.
Truus01 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:13:
[...]* Edit:
Valt me iets in, hoe lang moet je de rekening eigenlijk bewaren? Want ik meen dat het voor een particulier 5jr is, maar voor een ondernemer is het dacht ik langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

superlion schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:21:
Ik heb een vraagje?
Ik heb begin 2020 zonnepanelen laten plaatsen en de btw op naam van mijn vrouw terug gekregen
Volgend jaar wil ik het andere dak ook vol zetten met panelen
Nu kom ik er net achter dat de energie nota op mijn naam staat dus dat is niet goed.

Ik heb "even" de belastingdienst gebeld met deze vraag en die mevrouw deed net alsof ik iemand vermoord had, "ik moest snel een brief schrijven naar het hoofdkantoor want dit was niet best"

Vind het zelf wel wat meevallen maar wat vinden jullie hiervan?
Maar laten waaien of actie naar belastingdienst ondernemen
(Ervan uit gaande dat ik er volgend jaar toch geen last meer van heb aangezien de zonnepanelen dan BTW vrij zijn)
Dit leek mij bij uitstek een gevalletje van 'geen slapende honden wakker maken', maargoed, ze zijn wakker dus die zijn niet meer in slaap te sussen.

Het probleem zit hem er nu volgens mij in dat er nu omzet gedraaid is voor de BTW terwijl degene die die omzet draait niet in de KOR zit (of ondernemer is). Dat maakt wellicht dat je BTW moet afdragen over de opwek van dit jaar? Alleen.. ben je als niet-ondernemer überhaupt verplicht btw af te dragen :?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je nu zou moeten doen.. Je kan wellicht afwachten of de BLD hier echt officieel actie op onderneemt? Ik kan me zo voorstellen dat dit niet gelijk geregistreerd wordt naar aanleiding van een telefoontje. In de tussentijd zou ik zorgen dat je energiecontract op naam van je vrouw komt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-10 17:16
Tip die ik kreeg van de belastingdienst. Als je in de laatste maanden van het jaar zonnepanelen niet de forfaitaire berekening hanteren maar zelf berekenen hoeveel je van de energie hebt gebruikt of teruggeleverd. Dan is de BTW die je terugkrijgt veel hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fredericm schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:13:
Tip die ik kreeg van de belastingdienst. Als je in de laatste maanden van het jaar zonnepanelen niet de forfaitaire berekening hanteren maar zelf berekenen hoeveel je van de energie hebt gebruikt of teruggeleverd. Dan is de BTW die je terugkrijgt veel hoger
Klopt. Is ook wel regelmatig besproken in dit topic. Maar niet iedereen lijkt het te weten dus goed om nog eens te benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Degene aan wie je de tip in 'zero tolerance' (ahum) probeerde te geven wist het al.
klump4u in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw" ;)
Maar inderdaad, op zich is het er nog eens op wijzen niet verkeerd, vooral niet als de tip ook van de belastingdienst zelf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:52
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Klopt. Is ook wel regelmatig besproken in dit topic. Maar niet iedereen lijkt het te weten dus goed om nog eens te benoemen.
Staat dit ook in de TS?

Of moet @ZuinigeRijder nog wat doen?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

D_Jeff schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Staat dit ook in de TS?

Nee. De regeling is best ingewikkeld en laat zich in niet makkelijk samenvatten. De TS is verouderd.

Maargoed in 2023 worden de panelen BTW vrij of 0 procent. Dus voor die 2 maanden zou ik nu geen moeite meer doen. Het is straks lekker simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Staat dit ook in de TS?

Ik heb een P.S. toegevoegd in de topicstart:
P.S. soms is het voordeliger om het zelf te berekenen in plaats van forfait wanneer je maar een gedeelte van het jaar zonnepanelen hebt, zie o.a. deze post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:52
de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Nee. De regeling is best ingewikkeld en laat zich in niet makkelijk samenvatten. De TS is verouderd.

Maargoed in 2023 worden de panelen BTW vrij of 0 procent. Dus voor die 2 maanden zou ik nu geen moeite meer doen. Het is straks lekker simpel.
Ik hoop alleen echt dat de marktpartijen het misbruik van het wegvallen van de btw in de perken houden. Het immers de makkelijkste manier om 12-15% inflatiecorrectie toe te passen, waardoor 67 tot 95% van het geboden voordeel in de zakken van een ondernemer verdwijnt (en daarmee PV alsnog duur blijft)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Klopt, ik heb eind september panelen meteen totaal van 14400Wp aangeschaft en kreeg vorige week al een papieren aangifte over de laatste 3 dagen van het 3e kwartaal, aangezien de panelen nog niet geïnstalleerd zijn is mijn BTW dus 0 en volledige aftrek van de aankoop BTW, alleen afwachten of ik (eigenlijk mijn vrouw) het 4e kwartaal ook nog aangifte moeten doen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Klopt, ik heb eind september panelen meteen totaal van 14400Wp aangeschaft en kreeg vorige week al een papieren aangifte over de laatste 3 dagen van het 3e kwartaal, aangezien de panelen nog niet geïnstalleerd zijn is mijn BTW dus 0 en volledige aftrek van de aankoop BTW, alleen afwachten of ik (eigenlijk mijn vrouw) het 4e kwartaal ook nog aangifte moeten doen.
Was je factuurbedrag wel onder de 12000 euro excl BTW dan? Anders moet je toch nog een paar jaar aangifte doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Was je factuurbedrag wel onder de 12000 euro excl BTW dan? Anders moet je toch nog een paar jaar aangifte doen?
Yep €7500,- ongeveer ex. BTW

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 21:52
assje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:18:
Is er nu eigenlijk iets bekend wanneer er duidelijkheid zal komen? Ik heb begin mei een PV systeem besteld maar wacht nog altijd op plaatsing als gevolg van leverproblemen micro omvormers. Huidig vooruitzicht is dat die half november gaan komen.
  • Aanschafprijs €12.926 exclusief BTW (dus boven de grens van €11.900)
  • Installatie 9.800Wp (dus onder de grens van 10.000Wp)
Doordat mijn aanschafprijs boven de grens zit kom ik op een complexe situatie met splitsing van installatie in twee delen/facturen. Aangezien ik wel onder de grens van de 10.000Wp val lijkt de nieuwe situatie voor mij een stuk eenvoudiger en iets voordeliger te worden.

Als het duidelijk zou zijn dat over mijn installatie geen BTW verschuldigd is in de nieuwe regeling bij installatie na 01-01-2023 dan wil ik wel in gesprek met mijn installateur om nog een paar weekjes uit te stellen...
Wat toevallig. Ik zit in precies dezelfde situatie, ook 9800 WP voor 12600 euro.

Heb je al een idee hoe we dit moeten aanvliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 17:44
Is die grens incl. BTW niet € 14.404?

Laat maar, ik kan niet rekenen 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door RobWest op 13-10-2022 23:18 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
D_Jeff schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Ik hoop alleen echt dat de marktpartijen het misbruik van het wegvallen van de btw in de perken houden. Het immers de makkelijkste manier om 12-15% inflatiecorrectie toe te passen, waardoor 67 tot 95% van het geboden voordeel in de zakken van een ondernemer verdwijnt (en daarmee PV alsnog duur blijft)
Als (PV adviseur) : Het is duurder door de vraag/omvormers en duur(der) materiaal en de “tekorten”.

Die btw verlaging zal weinig veranderen, want vrijwel
Iedereen kan/kon de btw al terugvragen.

Die hogere prijzen zijn al verwerkt, is de markt weer wat rustiger en de vraag lager, zullen ook de materialen weer goedkoper worden. (Lagere energieprijzen zullen een goede indicatie zijn?€

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Wat toevallig. Ik zit in precies dezelfde situatie, ook 9800 WP voor 12600 euro.

Heb je al een idee hoe we dit moeten aanvliegen?
12.600 in- of exclusief BTW?

Als je voorziet dat je over de grens van BTW herziening heen gaat dan is een oplossing een goedkopere installatie of wachten tot de BTW naar nul procent wordt gezet.

Over dat splitsen van facturen zou ik eerst eens gaan informeren bij de fiscus hoe zij dat zien. Technisch overschrijd je zo de grens niet, maar misschien verwacht de Belastingdienst dat je alle BTW bedragen correct opgeeft als je eenmaal aangifte doet, ook als je wat terug te vragen hebt.

BTW herziening bron:
De Belastingdienst schrijft:
Kiest u voor de KOR en vraagt u € 2.500 of meer btw terug? Dan krijgt u te maken met de btw-herziening.
Er zijn wat afrondingsmogelijkheden (omlaag of omhoog), maar terugrekenend komt € 2.500 als 21% op een basisbedrag inclusief BTW van € 14.404 of een bedrag van € 11.904 exclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mrmrmr schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 03:01:
[...]

12.600 in- of exclusief BTW?

Als je voorziet dat je over de grens van BTW herziening heen gaat dan is een oplossing een goedkopere installatie of wachten tot de BTW naar nul procent wordt gezet.

Over dat splitsen van facturen zou ik eerst eens gaan informeren bij de fiscus hoe zij dat zien. Technisch overschrijd je zo de grens niet, maar misschien verwacht de Belastingdienst dat je alle BTW bedragen correct opgeeft als je eenmaal aangifte doet, ook als je wat terug te vragen hebt.

BTW herziening bron:

[...]

Er zijn wat afrondingsmogelijkheden (omlaag of omhoog), maar terugrekenend komt € 2.500 als 21% op een basisbedrag inclusief BTW van € 14.404 of een bedrag van € 11.904 exclusief BTW.
Die 12600 is ex btw.

De installateur zei dat ie de facturen altijd splitst inderdaad.

@mrmrmr Ben wel benieuwd hoe al die bedrijfjes dit oplossen die voor 50-60 euro alles terugvragen voor je?

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 14-10-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
In maart heb ik 4800 Wp aan panelen gekocht op mijn vrouw haar naam. Ten tijde van de aanschaf van deze panelen stond de energierekening nog op MIJN naam. Dit heb ik 2 weken later veranderd, en op naam gezet van mijn vrouw. In mei zijn de nieuwe panelen in gebruik genomen. Deze panelen liggen vrij ongunstig en hebben tot nu toe 2700 kWh opgeleverd. Dit kan ik aflezen van een aparte kWh meter. Mijn oude panelen hadden dit jaar tot nu een opwek van 4750 kWh.

Ik vul zelf de aangifte in, dus geen forfaitaire bedragen.

Wat geef ik nu op aan af te dragen BTW aan het eind van het jaar?
De opbrengst van de nieuwe panelen alleen, of de opbrengst totaal van de oude en nieuwe?

Mijn tweede allocatiepunt wordt binnenkort eindelijk geplaatst. Op deze rekening komt ook mijn vrouw haar naam. Mag ik nu alleen BTW betalen over de opbrengst van de nieuwe panelen vanaf de plaatsing van deze meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 11:40
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

In Excel...
https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften en dan de onderste, Ik heb niet-geïntegreerde zonnepanelen en doe aangifte zonder forfait.
Op zich is die voorbeeldberekening redelijk duidelijk. Alleen heb ik het niet bij 1a, maar bij 1b ingevuld, want het is niet het hoog tarief, maar het laag tarief.
Ik heb dus 1b, 1d, 5a (ik deed het op papier) en 5b ingevuld.
Vrg, ik heb de btw brief ook binnen en wil factuur van afgelopen juni zoals jij deed met 9% btw berekenen. Bij 1b laag tarief is dat het forfait berekend bedrag maar wat vul je bij 1d privegebruik in?
Ik begrijp dat je bij 5a de bedragen bij elkaar moet optellen minus de bij 5b> voorbelasting, vervolgens bij 5e de eindsom.

De standaard 21% btw berekening is redelijk eenvoudig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prsCOur2S40joXCikeFWmUj4xwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qa75F56KwkT9JVClN2KnXzip.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

M.B.te L. schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:33:

Ik vul zelf de aangifte in, dus geen forfaitaire bedragen.
Ik zou gewoon het forfait gebruiken. makkelijker en ook goedkoper denk ik.

en je moet de btw berekenen over je totale installatie over het hele jaar, dus inclusief de oude panelen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 14-10-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonwel
  • Laatst online: 11-10 16:18
Ik heb een vraagje. Heb sinds juni zonnepanelen Hiervoor dus de btw teruggevraagd en mij aangemeld voor de KOR. KOR gaat dus 1 jan 2023 in.
Klopt het dat ik nu nog twee keer een verzoek voor kwartaalaangifte krijg? En wanneer kan ik deze verwachten? Moet toch binnen een maand na het kwartaal binnen zijn, dus op 31-10-2022. Echter heb geen openstaande btw-aangiften in de online portal en ook geen brief meer gehad.

Mocht ik toch nog een btw-aangiften ontvangen wat moet ik daar dan invullen? Alles gewoon op 0 laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:51:
[...]

Met denk aan meerdere reacties in dit topic: de brief voor het staken van mijn onderneming is onderweg naar de belastingdienst. De zonnepanelen zijn verkocht aan mijn vriendin die ze als particulier koopt. Ik zit in het KOR, dus daar hoef ik geen BTW op af te dragen, en zij hoeft deze niet te betalen. De energierekening laat ik voor de zekerheid op haar naam zetten, maar dat is waarschijnlijk niet nodig. Ik heb niet meer met de belastingdienst gebeld. Dan hang ik een lange tijd in de wacht, en ik verwacht niet dat het wat toevoegd. De betrokken bedragen zijn nihil, hier gaat niemand moeilijk over doen. Binnen 8 weken hoor ik bevestiging van de belastingdienst te krijgen. Ik laat weten als het zover is.
De brief heb ik uiteindelijk niet op de post gedaan en ik ben toch gaan bellen. Goed geholpen, wel een keer doorverbonden, want geen standaard vraag. Mijn redenatie klopt, ik kan mijn panelen weg doen, aansluiting overzetten naar mijn vriendin en daarmee stoppen als stroomleverancier. Bij Eneco werkt het overzetten via formeel een nieuw contract, met overnemen van de oude tarieven, kwam vaker voor, deden ze niet moeilijk over. Omdat ik mij inmiddels al had ingeschreven als ZZP’er stuur ik daarna naar mijn lokale belastingkantoor een brief dat ik mijn bedrijfsactiviteiten ten dele staak. Ingangsdatum einde contract. Hierdoor heb ik niets meer met zonnepanelen te maken en hoef hier dus ook niets mee te doen als ik uit het KOR ga. Hoe de regels voor aanmelden voor particulieren ivm de stroomlevering door mijn vriendin straks gaat worden gaan we nog zien. Ik had er goed over nagedacht volgens de belastingtelefoon. Iedereen die me daarbij geholpen heeft: bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 14-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

Ik zou gewoon het forfait gebruiken. makkelijker en ook goedkoper denk ik.

en je moet de btw berekenen over je totale installatie over het hele jaar, dus inclusief de oude panelen.
Die oude panelen staan toch op een andere naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Die oude panelen staan toch op een andere naam?
oh dat kon ik uit het verhaal niet opmaken. Je kunt natuurlijk niet allebei een energieonderneming hebben terwijl maar 1 van de 2 een energiecontract op naam heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

oh dat kon ik uit het verhaal niet opmaken. Je kunt natuurlijk niet allebei een energieonderneming hebben terwijl maar 1 van de 2 een energiecontract op naam heeft.
@klump4u m.a.w. het gaat om wie de (energie)ondernemer is, die levert alle energie ook van de oude set.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@de Peer ,@ArjoK
De vraag is dan natuurlijk waar kijkt de belastingdienst naar? Alleen naar de naam met bij behorend BTW nummer of ook naar het adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:27:
@de Peer ,@ArjoK
De vraag is dan natuurlijk waar kijkt de belastingdienst naar? Alleen naar de naam met bij behorend BTW nummer of ook naar het adres?
of de vraag is: wat kun jij verdedigen op het moment dat de BD vraagt om een toelichting/uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
@klump4u Ze kijken meestal nergens naar net zo goed als je gewoon door rood kan rijden, pakeren zonder te betalen, proletarisch winkelen enz.... Maar op het moment van controle ben je goed de sjaak en ja dan kijken ze nog even 7-10 jaar terug.
Mijn advies: handel altijd in de geest van de wet. De (energie)ondernemer levert alle energie op zijn/haar aansluiting dus ook van de oude set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
En waarom zou je partner niet die eenmalige terechte afdracht willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Waar je wel wat mee kan is dat je partner alleen de opbrangst van de oude set hoeft mee te nemen vanaf de dag had het energiecontract op zijn/haar staat, daarvoor was jij immers nog de energieondernemer in de KOR.
In geval van @M.B.te L. is dat maart/april gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@klump4u wellicht is het handig om het begrip Btw te begrijpen. Btw staat voor Belasting (over) Toegevoegde Waarde. Zodra een proctuct/dienst verkocht wordt moet hierover belasting worden betaald (meestal door ontvanger) en afgedragen (door de verkoper). Over alle middelen die nodig zijn om tot je product/dienst te komen mag je de btw over de aanschaf terugvorderen. Zo is er uiteindelijk na de gehele keten alleen aan het einde belasting (in de vorm van btw) voor de schatkist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ArjoK schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:57:
@klump4u Ze kijken meestal nergens naar net zo goed als je gewoon door rood kan rijden, pakeren zonder te betalen, proletarisch winkelen enz.... Maar op het moment van controle ben je goed de sjaak en ja dan kijken ze nog even 7-10 jaar terug.
Mijn advies: handel altijd in de geest van de wet. De (energie)ondernemer levert alle energie op zijn/haar aansluiting dus ook van de oude set.
Over de tijd dat het energie contract op naam van mijn vrouw staat heb ik 0 opwek gerealiseerd alles is n.l. Van het dak af. Wanneer de nieuwe panelen terugleveren is afwachten op levering van montagemateriaal.
De oude panelen zijn verkocht dus eigenlijk moet ik me afmelden als ondernemer bij de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Atomius schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:03:
@mrmrmr Ben wel benieuwd hoe al die bedrijfjes dit oplossen die voor 50-60 euro alles terugvragen voor je?
Ik weet niet wat die doen. Het gaat erom wat de fiscus (en uiteindelijk de rechtbank) ervan vind. Je bent zelf verantwoordelijk voor aangiften, ook als je het uitbesteed.

Stel dat iets niet mag, en de fiscus ziet welke dienstverlener het consequent verkeerd gedaan heeft, dan is de kans groot dat alle klanten van zo'n partij een navordering (en boete) ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mrmrmr schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Ik weet niet wat die doen. Het gaat erom wat de fiscus (en uiteindelijk de rechtbank) ervan vind. Je bent zelf verantwoordelijk voor aangiften, ook als je het uitbesteed.

Stel dat iets niet mag, en de fiscus ziet welke dienstverlener het consequent verkeerd gedaan heeft, dan is de kans groot dat alle klanten van zo'n partij een navordering (en boete) ontvangen.
Ik heb zo'n bedrijfje even gebeld. Die beweerden dat het niet uitmaakt of je meer dan 10.000 WP hebt.

Maar wel of je meer dan 2499 euro aan btw betaalt. 2500 euro of meer betekent geen makkelijk forfait verhaal meer.

Ik zat te denken. Als je 2 facturen laat opstellen en jij betaalt alles tot 11900 euro (want 11900*,21) en je partner betaalt het restbedrag op factuur 2.

Ik vraag de belasting terug op mijn naam van factuur 1. Mijn partner niet die van het restbedrag.

Dan is er toch geen bezwaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 14-10-2022 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Atomius schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

Ik heb zo'n bedrijfje even gebeld. Die beweerden dat het niet uitmaakt of je meer dan 10.000 WP hebt.
Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen van meer dan 10.000 Wattpiek? Daarvoor is geen forfaitair bedrag. Voor deze zonnepanelen moet u de btw altijd zelf berekenen.
Maar wel of je meer dan 2499 euro aan btw betaalt. 2500 euro of meer betekent geen makkelijk forfait verhaal meer.
Als je in de KOR gaat moet je herzien en een deel van de teruggevraagde BTW terug betalen.

Kiest u voor de KOR en vraagt u € 2.500 of meer btw terug? Dan krijgt u te maken met de btw-herziening.

Ik zat te denken. Als je 2 facturen laat opstellen en jij betaalt alles tot 11900 euro (want 11900*,21) en je partner betaalt het restbedrag op factuur 2.

Ik vraag de belasting terug op mijn naam van factuur 1. Mijn partner niet die van het restbedrag.

De Belastingdienst kan hier iets van vinden, dus dat is eigenlijk een vraag voor hen.

Je partner is dan als het ware een compagnon, wat het een gezamenlijke onderneming maakt. Dit is slechts een gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Nm

[ Voor 102% gewijzigd door Waypoint op 16-10-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55
Atomius schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:41:

Als dit geen bezwaar is zou het naar mijn mening ook geen bezwaar zijn om de partner óók BTW terug te laten vragen.

Waar ligt de grens, wat als jij dit jaar panelen legt op de woning en je partner een jaar later op de schuur.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Alleen diegene op wiens naam het energiecontract staat, kan de BTW van de zonnepanelen terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 17:15
zonnepanelen werken, aangemeld bij netbeheerder (4800wp).. Nu moet ik nog de BTW terugvragen. Inmiddels ben ik bij stap 3, BTW-aangifte daadwerkelijk invullen. Ik heb hiervoor een " BTW-aangifte op papier" ontvangen.
Ik heb een vraag die ik niet terug kon lezen in de forum

- Moet ik een min streepje gebruiken bij 5c en/of 5e ??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOX_pWDMByQkfIK9aBmbD0VoaKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlOp9Z0XoBk1tRZAAg6wyvDx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bij 5c lijkt me inderdaad dat je er een - voor moet zetten want dat is de uitkomst van 5a minus 5b.

maar bij 5e niet. een negatief bedrag terugvragen betekent dat jij moet betalen. dus daar die min weg laten.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Peeters1 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:24:
Alleen diegene op wiens naam het energiecontract staat, kan de BTW van de zonnepanelen terugvragen.
Maar dat is doorgaans zo aan te passen.

Het is dus mogelijk om het volgende te doen:
  • Maand 1: Zonnepanelen op naam X -> BTW terugvragen
  • Maand 2: Energiecontract naar partner, partner zonnepanelen -> BTW terugvragen
Dit lijkt mij in principe volledig volgens de regels. De volgende vraag is dan natuurlijk of het ook volgens de regels is als de panelen in werkelijkheid op hetzelfde moment gelegd worden en alleen de factuur op een andere datum komt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

assje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Maar dat is doorgaans zo aan te passen.

Het is dus mogelijk om het volgende te doen:
  • Maand 1: Zonnepanelen op naam X -> BTW terugvragen
  • Maand 2: Energiecontract naar partner, partner zonnepanelen -> BTW terugvragen
Dit lijkt mij in principe volledig volgens de regels. De volgende vraag is dan natuurlijk of het ook volgens de regels is als de panelen in werkelijkheid op hetzelfde moment gelegd worden en alleen de factuur op een andere datum komt.
En dan is naam X dus ondernemer voor de BTW en eigenaar van een deel van de panelen, maar zonder een energiecontract. geen idee of dat problemen kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:04:
En dan is naam X dus ondernemer voor de BTW en eigenaar van een deel van de panelen, maar zonder een energiecontract. geen idee of dat problemen kan opleveren.
Goed punt, om het helemaal zuiver te doen zou het 2e deel dus pas moeten zijn nadat "X" de vrijstelling/KOR geregeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
SolarOrbiter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:41:
zonnepanelen werken, aangemeld bij netbeheerder (4800wp).. Nu moet ik nog de BTW terugvragen. Inmiddels ben ik bij stap 3, BTW-aangifte daadwerkelijk invullen. Ik heb hiervoor een " BTW-aangifte op papier" ontvangen.
Ik heb een vraag die ik niet terug kon lezen in de forum

[Afbeelding]
Je zou tevens het laag tarief (9% btw) kunnen gebruiken als ik de tip van @Truus01 volg tev terug te vinden ín dit topic. Naar gelang installatie datum en dus wanneer de panelen stroom zijn gaan terugleveren kan het zijn dat je 'n lager forfait bedrag mag invullen, zo had ik het althans begrepen. Je moet dan wel andere velden en dito berekening invullen. (geadviseerd door de belastingdienst zelf)

Ps, ik heb het er maar even bijgehaald>
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:58:
Ik heb vandaag het BTW-formulier ingevuld voor de BTW-teruggaaf en -afgifte.
Ik heb ervoor gekozen om het zelf te berekenen over het kwartaal ipv het forfait. Het forfait zou €100 geweest zijn, maar zelf kom ik maar op €25. Toch weer €75 verdiend door niet het zelf te doen en niet voor het forfait te kiezen.
Het schijnt dat ik misschien nog een kwartaal BTW-afgifte zou moeten doen, maar komend kwartaal zal dat nooit meer worden dan afgelopen kwartaal.

Een deel van het verschil tussen forfait en zelf, zit erin dat het forfaitbedrag nog stamt uit 21% BTW, terwijl we nu op 9% BTW zitten en ik daar dus mee kan rekenen. En een deel door de periode. Paar dagen juli, wel een goed augustus, maar een 'lage' september.

[ Voor 31% gewijzigd door Mika7 op 17-10-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.B.te L.
Truus, dat heb ik 2 jaar terug ook gedaan. Ik meen met elkaar 10 euro BTW voor 4500 wattpiek. Wilde ik nu weer doen. Had nog wat uitleg hier willen doen en had al een heel epistel opgeschreven, maar drukte op de verkeerde knop. Weg alles, dus binnenkort maar weer even. Hoe krijg ik die tekst in het wit van hierboven erbij? Bekijk Bookmark Rapporteer Quote lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
Of, hoe reageer ik op een bericht van een vorige bladzij bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
M.B.te L. schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:37:
Truus, dat heb ik 2 jaar terug ook gedaan. Ik meen met elkaar 10 euro BTW voor 4500 wattpiek. Wilde ik nu weer doen. Had nog wat uitleg hier willen doen en had al een heel epistel opgeschreven, maar drukte op de verkeerde knop. Weg alles, dus binnenkort maar weer even. Hoe krijg ik die tekst in het wit van hierboven erbij? Bekijk Bookmark Rapporteer Quote lukt niet.
Reply/quote de tekst die je elders wilt overnemen en vervolgens kopieer je de hele tekst naar jou actueel topic. (een optie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
SolarOrbiter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:41:
[Afbeelding]
Nee, geen min streepje. Vooral bij die laatste niet, doordat je het al invult bij 'terug te vragen' (en niet bij 'te betalen')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Mika7 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:19:
Je zou tevens het laag tarief (9% btw) kunnen gebruiken als ik de tip van @Truus01 volg tev terug te vinden ín dit topic. Naar gelang installatie datum en dus wanneer de panelen stroom zijn gaan terugleveren kan het zijn dat je 'n lager forfait bedrag mag invullen, zo had ik het althans begrepen. Je moet dan wel andere velden en dito berekening invullen. (geadviseerd door de belastingdienst zelf)
Volgens mij kun je niet zelf een lager forfaitbedrag pakken (en dat bij laag tarief zetten).
Ik heb juist geen gebruik gemaakt van het forfaitbedrag, maar de BTW zelf berekend. Dan mag je wel met 9% rekenen. En ben je (vooral in deze periode) voordeliger uit dan dat je het forfaitbedrag pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
Truus01 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Volgens mij kun je niet zelf een lager forfaitbedrag pakken (en dat bij laag tarief zetten).
Ik heb juist geen gebruik gemaakt van het forfaitbedrag, maar de BTW zelf berekend. Dan mag je wel met 9% rekenen. En ben je (vooral in deze periode) voordeliger uit dan dat je het forfaitbedrag pakt.
Oké ik had begrepen dat het forfaitbedrag berekend wordt middels jou opbrengst van dit jaar, dus als je pas in het midden van het seizoen bent gaan terugleveren hoef je alleen over dat deel belasting te betalen. Bv 'n forfaitbedrag wat normaal 100,- zou zijn is dan maar de helft van feitelijke capaciteit 50,-. (dit moet ieder voor zichzelf precies uitrekenen)
Vervolgens krijg je dan die berekening met 9% BTW wat je deels bij 1d Privégebruik moet invullen?

Ik begrijp dat je de som maakt dmv, 1b laag tarief, 1d Prive, 5a - 5b = 5e.
(5c overslaan)

[ Voor 4% gewijzigd door Mika7 op 17-10-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Het forfaitbedrag is een bedrag dat de belastingdienst heeft 'verzonnen', waardoor je zelf niet de BTW over je opbrengst (en eigen verbruik) hoeft te berekenen.
Je vult dan dat bedrag in, volgens mij zoals @SolarOrbiter heeft gedaan. Als je het zelf uit gaat rekenen, moet je inderdaad 1b en 1d invullen en 5a en 5b en 5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mika7 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Oké ik had begrepen dat het forfaitbedrag berekend wordt middels jou opbrengst van dit jaar,
Nee juist omdat het een forfait is, hoeft dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Nee juist omdat het een forfait is, hoeft dat dus niet.
Nee dat is duidelijk. Het forfaitbedrag is 'n vooruit berekend bedrag van de belastingdienst maar omdat wij in deze uitleg zelf het belastingbedrag berekenen neem ik het forfaitbedrag als referentie.

Zou dan bv dit kunnen zijn: € 43 / 9%) * 100 = 477 (bruto omzetbedrag)

Ik gebruik het standaard voorbeeld gegeven van: https://www.zonnepanelen.net/btw-zonnepanelen-stappen/

[ Voor 10% gewijzigd door Mika7 op 17-10-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
En ik lees net, dat de aangifte binnen 6 maanden na de factuur moet zijn ingeleverd. Schijnt een verandering in de wet te zijn. Klopt dat? En hoe moet je dat zien? De panelen rekening heb ik, de montagematerialen rekening heb ik. Maar de SAP moet nog geïnstalleerd worden. Dus de rekening hiervan moet nog komen. En over deze meter wil ik de terug lever stroom laten lopen. Dus hoe werkt het dan? En de panelen leveren dus al stroom over de bestaande slimme meter. Moet ik die kW uren er dan ook bij optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

M.B.te L. schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:28:
En ik lees net, dat de aangifte binnen 6 maanden na de factuur moet zijn ingeleverd. Schijnt een verandering in de wet te zijn. Klopt dat? En hoe moet je dat zien? De panelen rekening heb ik, de montagematerialen rekening heb ik. Maar de SAP moet nog geïnstalleerd worden. Dus de rekening hiervan moet nog komen. En over deze meter wil ik de terug lever stroom laten lopen. Dus hoe werkt het dan? En de panelen leveren dus al stroom over de bestaande slimme meter. Moet ik die kW uren er dan ook bij optellen?
handigst is als alle facturen niet ouder dan 6 maanden zijn. Anders moet je denk ik meerdere aanvragen doen.

En ja het gaat om de totale omzet (als je niet gebruikt maakt van forfait) dus dan ook van je huidige slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

M.B.te L. schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:28:
Ik zou het nog even na zoeken over die termijn. Want makkelijk is het natuurlijk niet als je meerdere aanvragen moet doen.

https://www.rijksoverheid...gvragen-voor-zonnepanelen

Die termijn staat hier nog steeds op 6 maanden na kalender jaar van aanschaf. Die gegevens zijn tot en met 12 juli 2022 actueel volgens de rijksoverheid.

Maar het lijkt mij het uitzoeken waard.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Aanvraagtermijn voor teruggave BTW zonnepanelen:
Je moet de btw binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar terugvragen. Koop je dit najaar nog zonnepanelen, dan is de deadline dus 1 juli 2023.

Als je te laat bent, kun je de belastinginspecteur nog om een 'ambtshalve teruggaaf' verzoeken. Dit kan tot 5 jaar na het jaar van aanschaf. Je kunt geen bezwaar maken tegen de beslissing van de belastinginspecteur.

Zie deze link naar de Belastingdienst:
https://www.belastingdien...fte-welke-wanneer-en-hoe/

[ Voor 19% gewijzigd door Peeters1 op 17-10-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-10 12:41
Ben zelf een zzp'er, en het energiecontract bij Eneco staat op mijn naam, dan is het lastig om de btw terug te krijgen.

Contract van Eneco zou dan op mijn vrouw haar naam moeten komen.

Nu heb ik een offerte voor zonnepanelen bij Coolblue, de levertijd is 3-4 maanden, en dan 2 later na plaatsen zou je de factuur krijgen.

Als het goed is krijg ik dan een factuur zonder btw, al vraag ik me af of de prijs dan wel is zoals nu vermeld in de offerte

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:47
En wat is je vraag hier precies @Mars18 ? Of de prijs gaat kloppen? Heb je reden om daaraan te twijfelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars18
Gramser schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:00:
En wat is je vraag hier precies @Mars18 ? Of de prijs gaat kloppen? Heb je reden om daaraan te twijfelen?
Ja omdat ik las dat de prijzen omhoog gaan, maar heb inmiddels contact gehad met Coolblue, de exc btw prijs van de offerte die ik nu heb zal ook het eindbedrag zijn in 2023.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:25
Mars18 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Ja omdat ik las dat de prijzen omhoog gaan, maar heb inmiddels contact gehad met Coolblue, de exc btw prijs van de offerte die ik nu heb zal ook het eindbedrag zijn in 2023.
Ik heb een soortgelijke situatie. Omdat ik ook ZZP-er ben heb ik de aanschaf voor me uit geschoven tot 2023. Dan is hoogstwaarschijnlijk de BTW 0% en mijn energiecontract kan sowieso op naam van mijn vriendin gezet worden tegen die tijd.

Ik heb de offerte getekend (ex-BTW bedrag) voor levering in 2023 en overeen gekomen dat het dan geldende BTW tarief van toepassing is.

Let even op bij een eventuele aanbetaling. Geen idee wat er exact gaat gebeuren als je die nog in 2022 overmaakt (dus met 21% BTW). Dit was voor ons nog even een discussiepuntje, maar is uiteindelijk goed gekomen; de aanbetaling doe ik in de eerste week van 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
6 maanden na afloop kalenderjaar. Dus voor panelen gekocht in januari 2022 kan ik tot 1 juli 2023 BTW terug vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Termijn is 5 jaar, kijk naar mijn vorige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
Dank voor je bericht Peeters1. Ik las ook, dat als ik na 1 januari 2023 de papieren invul, de KOR per 1 januari 2024 ingaat. Ik kan dan op mijn vrouw haar naam nog een jaar lang BTW terug vragen over aanschaf van bijvoorbeeld accu's, omvormers e.d. Maar dan moet ik weer een forfait voor 2023 betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 13:25
Ik begin wel een beetje te twijfelen nu of het goed komt hier. Situatie is als volgt.

Particulier:
Februari 2018 zonnepanelen laten leggen en btw teruggekregen. Naam energie contract mijn naam!

Februari 2020 huis verkocht en afstand gedaan van de panelen. Gemeld bij de belasting en het btw nr is afgevoerd. Dat heb ik trouwens zwart op wit. In februari verhuisd en nu in 2022 willen we nieuwe panelen. Inmiddels aanbetaling gedaan en nu afwachten op het moment van leveren en installatie. Energiecontract nog steeds op mijn naam, geen btw nr meer dus het zou nu toch weer moeten kunnen dat we de btw terug krijgen? Het lijkt mij dat we een nieuw btw nr gaan krijgen…

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
M.B.te L. schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:51:
Dank voor je bericht Peeters1. Ik las ook, dat als ik na 1 januari 2023 de papieren invul, de KOR per 1 januari 2024 ingaat. Ik kan dan op mijn vrouw haar naam nog een jaar lang BTW terug vragen over aanschaf van bijvoorbeeld accu's, omvormers e.d. Maar dan moet ik weer een forfait voor 2023 betalen?
Ja, zolang je niet in KOR zit draag je jaarlijks de btw over je opwek af (mag forfait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
cypress3d schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:59:
Ik begin wel een beetje te twijfelen nu of het goed komt hier. Situatie is als volgt.

Particulier:
Februari 2018 zonnepanelen laten leggen en btw teruggekregen. Naam energie contract mijn naam!

Februari 2020 huis verkocht en afstand gedaan van de panelen. Gemeld bij de belasting en het btw nr is afgevoerd. Dat heb ik trouwens zwart op wit. In februari verhuisd en nu in 2022 willen we nieuwe panelen. Inmiddels aanbetaling gedaan en nu afwachten op het moment van leveren en installatie. Energiecontract nog steeds op mijn naam, geen btw nr meer dus het zou nu toch weer moeten kunnen dat we de btw terug krijgen? Het lijkt mij dat we een nieuw btw nr gaan krijgen…
Als ik de huidige regels interpreteer dan kan dat idd, er is een maar en dat is dat je met de afmelding als ondernemer uit de KOR bent gestapt en dat deze afmelding tenmiste 3 jaar moet duren. Denk dat pas in 2024 weer in de KOR mag dus over 2022 (als je de panelen dan al op je dak hebt) en 2023 btw moet afdragen.
Let op: als u zich afmeldt, geldt deze afmelding voor ten minste 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
cypress3d schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:59:

Particulier:

Klopt helemaal. En dan ervoor zorgen dat je nieuwe KOR per 1-1-2023 ingaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Peeters1 op 19-10-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 13:25
ArjoK schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

Als ik de huidige regels interpreteer dan kan dat idd, er is een maar en dat is dat je met de afmelding als ondernemer uit de KOR bent gestapt en dat deze afmelding tenmiste 3 jaar moet duren. Denk dat pas in 2024 weer in de KOR mag dus over 2022 (als je de panelen dan al op je dak hebt) en 2023 btw moet afdragen.

[...]
Zwart op wit bevestigd afgevoerd per 6-1-2020

Naar aanleiding van uw contact met de Belastingtelefoon heb ik uw OB nummer xxxxx per verhuisdatum, 06-01-2020 afgevoerd.
U ontvangt hier een schriftelijke bevestiging van.

Hopende u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gesteld.

Met vriendelijke groet.

Xxx

Belastingdienst/Centrale administratieve processen
Cluster middelen/Aangifte OB

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
jeanpaulh schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie. Omdat ik ook ZZP-er ben heb ik de aanschaf voor me uit geschoven tot 2023. Dan is hoogstwaarschijnlijk de BTW 0% en mijn energiecontract kan sowieso op naam van mijn vriendin gezet worden tegen die tijd.

Ik heb de offerte getekend (ex-BTW bedrag) voor levering in 2023 en overeen gekomen dat het dan geldende BTW tarief van toepassing is.

Let even op bij een eventuele aanbetaling. Geen idee wat er exact gaat gebeuren als je die nog in 2022 overmaakt (dus met 21% BTW). Dit was voor ons nog even een discussiepuntje, maar is uiteindelijk goed gekomen; de aanbetaling doe ik in de eerste week van 2023.
Dank

Ik kreeg dit terug over de aanbetaling:

Beste,

Deze 1000 euro is een onderdeel van je volledige betaling. Dus dit gaat uiteindelijk van de investering af, dit staat los van of de BTW er wel of niet vanaf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-10 18:43
Ik zit bij Zonneplan en daar kun je als je er om vraagt, achteraf een forfait herberekening op werkelijke opbrengst terugvragen. In mijn geval dat ik maar 2 maand opbrengst heb zal dat geld opleveren
Pagina: 1 ... 33 ... 41 Laatste