Je krijgt gewoon hetzelfde btw nummer met een opvolgend subnummer (B02 ipv B01 in de meeste gevallen)cypress3d schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:59:
Ik begin wel een beetje te twijfelen nu of het goed komt hier. Situatie is als volgt.
Particulier:
Februari 2018 zonnepanelen laten leggen en btw teruggekregen. Naam energie contract mijn naam!
Februari 2020 huis verkocht en afstand gedaan van de panelen. Gemeld bij de belasting en het btw nr is afgevoerd. Dat heb ik trouwens zwart op wit. In februari verhuisd en nu in 2022 willen we nieuwe panelen. Inmiddels aanbetaling gedaan en nu afwachten op het moment van leveren en installatie. Energiecontract nog steeds op mijn naam, geen btw nr meer dus het zou nu toch weer moeten kunnen dat we de btw terug krijgen? Het lijkt mij dat we een nieuw btw nr gaan krijgen…
Heb jij inzicht hoe Zonneplan deze herberekening (dus niet standaard forfait) op het belastingformulier invullen? en doen ze dat met 9% Btw berekenen?BektLekker schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:18:
[...]
Ik zit bij Zonneplan en daar kun je als je er om vraagt, achteraf een forfait herberekening op werkelijke opbrengst terugvragen. In mijn geval dat ik maar 2 maand opbrengst heb zal dat geld opleveren
Nee, geen zicht op. Zij hebben een eigen bureau die het regelt. Nadat ik hier de tip las heb ik gebeld met hen en kon het ineens.Mika7 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:34:
[...]
Heb jij inzicht hoe Zonneplan deze herberekening (dus niet standaard forfait) op het belastingformulier invullen? en doen ze dat met 9% Btw berekenen?
Tip, nog even terugkomende voor mensen die zelf een Btw teruggave berekening willen maken heb ik info online gevonden mbt de berekening zonder gebruik te maken van het forfait. Men gebruikt in het voorbeeld nog 21% Btw maar ieder kan voor zich ook 9% laag berekenen. (zie onderaan pagina)Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:58:
Ik heb vandaag het BTW-formulier ingevuld voor de BTW-teruggaaf en -afgifte.
Ik heb ervoor gekozen om het zelf te berekenen over het kwartaal ipv het forfait. Het forfait zou €100 geweest zijn, maar zelf kom ik maar op €25. Toch weer €75 verdiend door het zelf te doen en niet voor het forfait te kiezen.
Het schijnt dat ik misschien nog een kwartaal BTW-afgifte zou moeten doen, maar komend kwartaal zal dat nooit meer worden dan afgelopen kwartaal.
Een deel van het verschil tussen forfait en zelf, zit erin dat het forfaitbedrag nog stamt uit 21% BTW, terwijl we nu op 9% BTW zitten en ik daar dus mee kan rekenen. En een deel door de periode. Paar dagen juli, wel een goed augustus, maar een 'lage' september.
Met name als je toevallig ook nog van provider overgestapt bent is z'n omzetberekening geen sinecure.
https://www.beeonduty.nl/...anelen-voor-particulieren
(bron via belastingdienst)
Ik heb een flink stuk terug gelezen in dit topic, dus ik denk dat ik de materie ongeveer snap, maar ik wil mijn situatie toch graag nog een keer checken voor de zekerheid, en ik heb nog een vraagje:
Situatie:
Ik ben particulier, ik heb een afspraak voor half december om zonnepanelen te laten plaatsen, +/- 4kWp / €6000,- incl.
Ik heb eerder dit jaar al mijn meterkast laten aanpassen (specifiek voor de zonnepanelen) en daar ook al een factuur voor betaald inclusief BTW.
Ik heb nu de keuze om in overleg met de installateur de installatie te verplaatsen naar januari, en zijn factuur gewoon meteen ex BTW te betalen: Kan ik in dit geval de btw voor de meterkast aanpassing nog wel terug vragen? Dit lijkt me een iets lastiger verhaal worden, misschien beter om dit in dit geval maar te laten zitten (het gaat om 8 tientjes of zo).
Ik neig er naar om vast te houden aan installatie in december en het BTW-teruggave / KOR traject in te gaan. Het voordeel is dan dat ik de factuur voor de meterkast toe kan voegen aan de aanvraag.
Wat ik nu nog niet 100% snap: wat is het gevolg als ik ergens tussen nu en over 3 jaar toch een keer een eenmanszaak start en teveel omzet ga maken? Moet ik dan vanaf dat moment BTW gaan afdragen over opgewekte elektriciteit?
Situatie:
Ik ben particulier, ik heb een afspraak voor half december om zonnepanelen te laten plaatsen, +/- 4kWp / €6000,- incl.
Ik heb eerder dit jaar al mijn meterkast laten aanpassen (specifiek voor de zonnepanelen) en daar ook al een factuur voor betaald inclusief BTW.
Ik heb nu de keuze om in overleg met de installateur de installatie te verplaatsen naar januari, en zijn factuur gewoon meteen ex BTW te betalen: Kan ik in dit geval de btw voor de meterkast aanpassing nog wel terug vragen? Dit lijkt me een iets lastiger verhaal worden, misschien beter om dit in dit geval maar te laten zitten (het gaat om 8 tientjes of zo).
Ik neig er naar om vast te houden aan installatie in december en het BTW-teruggave / KOR traject in te gaan. Het voordeel is dan dat ik de factuur voor de meterkast toe kan voegen aan de aanvraag.
Wat ik nu nog niet 100% snap: wat is het gevolg als ik ergens tussen nu en over 3 jaar toch een keer een eenmanszaak start en teveel omzet ga maken? Moet ik dan vanaf dat moment BTW gaan afdragen over opgewekte elektriciteit?
je bedoelt inclusief btw betalen?RikTW schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:31:
Ik heb nu de keuze om in overleg met de installateur de installatie te verplaatsen naar januari, en zijn factuur gewoon meteen ex BTW te betalen:
want als je excl btw betaalt dan valt er ook niets terug te vragen natuurlijk.
Ik zou het ook nog in december doen, je kunt dan waarschijnlijk voor meer zaken btw terug vragen. De definitieve regeling voor 2023 is nog niet bekend maar het zou best kunnen dat dat gaat om alleen panelen en omvormers bijvoorbeeld.
[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 23-10-2022 19:42 ]
Ik bedoelde ex btw, er vanuit gaande dat het dan 0% is, maar dat is inderdaad nog helemaal niet zeker.de Peer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:57:
[...]
je bedoelt inclusief btw betalen?
want als je excl btw betaalt dan valt er ook niets terug te vragen natuurlijk.
Ja gewoon in december leek mij inderdaad ook beter. En dan de teruglevering in het laatste kwartaal zelf berekenen (= bijna 0) i.p.v. het forfaitIk zou het ook nog in december doen, je kunt dan waarschijnlijk voor meer zaken btw terug vragen. De definitieve regeling voor 2023 is nog niet bekend maar het zou best kunnen dat dat gaan om alleen panelen en omvormers bijvoorbeeld.
Waarschijnlijk gaan er hier dit jaar nog zonnepanelen geïnstalleerd worden.
Aangezien wij bij onze vorige woning in 2019 ook zonnepanelen hebben geïnstalleerd heb ik begrepen dat wij nu geen btw terug kunnen vragen? Klopt dat?
Deze aanvraag is toen op mijn naam gedaan, zou het dan mogelijk zijn om toch btw terug te vragen op mijn vrouws naam?
Heb al gezocht maar kan hier niet echt een duidelijk antwoord op vinden.
Het lijkt mij dat meer mensen zo'n situatie hebben gehad.
Aangezien wij bij onze vorige woning in 2019 ook zonnepanelen hebben geïnstalleerd heb ik begrepen dat wij nu geen btw terug kunnen vragen? Klopt dat?
Deze aanvraag is toen op mijn naam gedaan, zou het dan mogelijk zijn om toch btw terug te vragen op mijn vrouws naam?
Ja dat kan, moet ook wel het energiecontract op haar naam staan, en eigenlijk moet jij je afmelden als BTW ondernemer voor zonnepanelen omdat je jou panelen verkocht hebt.Nieass schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:07:
Waarschijnlijk gaan er hier dit jaar nog zonnepanelen geïnstalleerd worden.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Weet iemand al meer wat er met de btw gaat gebeuren in 2023?
Er zou toch sprake zijn van geen btw meer op de factuur van de installateur?
Hoe gaat dit met webshops met leveren van panelen / omvormers etc?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Vraagje. Stel je zonnepanelen worden eind dit jaar cq begin volgend jaar gelegd, maar mijn installateur is om de een of andere reden niet happig om de factuur per 1-1 op te stellen, kan ik dan iets doen om dit toch voor elkaar te krijgen?
Vind het zelf een beetje raar als hij dat zou weigeren.
Nee afwachten. Is nog niet bekend.zonnepaneelxl schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:32:
Weet iemand al meer wat er met de btw gaat gebeuren in 2023?
Ik zou m heel goed begrijpen. Als hij de factuur op 31-12 zet, krijgt ie van jou ook BTW, waarmee de BTW op zijn inkoop gedekt is. De overgebleven BTW daagt ie eind januari af.Atomius schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:35:
Vraagje. Stel je zonnepanelen worden eind dit jaar cq begin volgend jaar gelegd, maar mijn installateur is om de een of andere reden niet happig om de factuur per 1-1 op te stellen, kan ik dan iets doen om dit toch voor elkaar te krijgen?
Als ie de factuur op 1-1 zet, krijg ie van jou geen BTW maar hij moet wel direct BTW over zijn inkoop betalen. Bij zijn kwartaal aangifte (in april dus!) kan ie dat pas recht trekken.
Hij moet in de nieuwe situatie dus 3 maanden de BTW financieren. Als je als ZZPer 20 installaties per maand weg legt gaat het dan hard met je cashflow. Je hebt het zomaar over 15k per maand aan BTW. Moet je dus wel even 45k cashflow reserveren (en uberhaupt hebben liggen!)
(er even van uit gaande dat de regeling uberhaupt per 1-1 ingaat, dat is nog niet zeker geloof ik)
[ Voor 37% gewijzigd door hesselbeertje op 23-10-2022 20:43 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Een bevriende installateur heeft namelijk nog helemaal niks gehoord van de overheid / belastingdienst namelijk
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Logisch, dan moet er eerst een besluit genomen zijn in de politiekzonnepaneelxl schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:45:
Een bevriende installateur heeft namelijk nog helemaal niks gehoord van de overheid / belastingdienst namelijk
Ergens anders lees ik juist dat voor 2020 er een oude KOR was en met de nieuwe KOR nu al wel een nieuwe aanvraag op mijn naam gedaan kan worden.klump4u schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:27:
[...]
Ja dat kan, moet ook wel het energiecontract op haar naam staan, en eigenlijk moet jij je afmelden als BTW ondernemer voor zonnepanelen omdat je jou panelen verkocht hebt.
Het blijft toch een omslachtig iets om de btw terug te krijgen 🤔
Ja, bij een eenmanszaak moet je dan BTW afdragen over de opgewekte (vóór saldering) elektra. Forfait toepassen mag dan niet.RikTW schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:31:
Waar lees jij dat dan?Nieass schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:32:
[...]
Ergens anders lees ik juist dat voor 2020 er een oude KOR was en met de nieuwe KOR nu al wel een nieuwe aanvraag op mijn naam gedaan kan worden.
Het blijft toch een omslachtig iets om de btw terug te krijgen 🤔
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Je raad het nooit maar dat kan ik nu even niet meer terugvinden 🤣
Heb nu voor de zekerheid de vraag neergelegd bij het belastingadvieskantoor die de 1e keer de btw teruggave ook geregeld heeft.
Die service zat toen bij het leggen van de panelen in (uiteraard in de prijs verwerkt natuurlijk).
Die mensen doen dit hele dagen dus zullen een juiste methode vinden.
Onderstaande staat bij hun als laatste stap aangeven:
Is dit de KOR opzeggen?Wij zorgen voor een vrijstelling bij de Belastingdienst. Hierdoor stoppen uw btw verplichtingen. U hoeft niet langer btw aangiften in te dienen, administratie bij te houden, of btw te betalen.
Nee dit is juist in de KOR zitten, als je de de KOR opzegt moet je 3 jaar lang BTW aangifte doen, maar als je bent verhuist en geen panelen meer hebt kan/moet/mag je je afmelden bij de belastingdienst volgens mij.Nieass schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:03:
[...]
Je raad het nooit maar dat kan ik nu even niet meer terugvinden 🤣
Heb nu voor de zekerheid de vraag neergelegd bij het belastingadvieskantoor die de 1e keer de btw teruggave ook geregeld heeft.
Die service zat toen bij het leggen van de panelen in (uiteraard in de prijs verwerkt natuurlijk).
Die mensen doen dit hele dagen dus zullen een juiste methode vinden.
Onderstaande staat bij hun als laatste stap aangeven:
[...]
Is dit de KOR opzeggen?
Ik ben even helemaal in de war.
Wat is nu het maximale bedrag waarvoor je een installatie (all inclusive) mag aanschaffen om voor de KOR in aanmerking te komen.
Mijn leverancier had het over rond de € 11.500.
Maar KOR heeft het over maximaal € 20.000 aan omzet.
Zie effe door de bomen het bos niet meer.
Wat is nu het maximale bedrag waarvoor je een installatie (all inclusive) mag aanschaffen om voor de KOR in aanmerking te komen.
Dat zijn 2 verschillende maxima die beide juist zijn volgens mij.Rzaan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:38:
Ik ben even helemaal in de war.
Hallo,
Mijn situatie is als volgt:
Vanaf juli heb ik zonnepanelen op het dak liggen. Hiervoor moet ik nog de btw terugvragen en mij aanmelden voor de KOR regeling. Nu hebben we pas besloten te verhuizen, wat betekend dat ons huis en panelen vanaf dec/jan niet meer op onze naam staat.
Wanneer ik mij nu aanmeld voor de KOR regeling gaat deze als ik het goed begrepen heb, per januari volgend jaar in. Dit betekend dus dat ik dan de btw moet gaan terugvragen voor een object dat ik niet meer heb. Kan dit zomaar?
Verplaats hem naar het algemene zonnepanelen en BTW topic, daar zit de kennis al.
Vanaf juli heb ik zonnepanelen op het dak liggen. Hiervoor moet ik nog de btw terugvragen en mij aanmelden voor de KOR regeling. Nu hebben we pas besloten te verhuizen, wat betekend dat ons huis en panelen vanaf dec/jan niet meer op onze naam staat.
Wanneer ik mij nu aanmeld voor de KOR regeling gaat deze als ik het goed begrepen heb, per januari volgend jaar in. Dit betekend dus dat ik dan de btw moet gaan terugvragen voor een object dat ik niet meer heb. Kan dit zomaar?
Verplaats hem naar het algemene zonnepanelen en BTW topic, daar zit de kennis al.
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 27-10-2022 12:48 ]
Om mijn tijdslijnverhaal verder te maken, vandaag 27-10, de beschikking van de belastingdienst binnen dat ik het berekende bedrag (dus de betaalde BTW van de zonnepanelen min de berekende BTW over de opwek) terug krijg.Truus01 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:10:
Volgens mij heeft nog niemand op jouw vraag gereageerd (of ik lees er overheen).
Bij mij is het zo gegaan, ik heb eind juli de panelen gelegd gekregen, De boel in gang gezet via de site van de belastingdienst. 16-8 Bericht Bel.Dienst 'Vaststelling belastingplicht'. 20-8 Bericht van de Bel.Dienst met een BTW-ID. 25-8 Bericht Bel.Dienst over deelname KOR.
Gaan bellen voor een papieren aangifte BTW (ik heb geen DigiD, dus kan en wil dat niet digitaal). En die kreeg ik en volgens dat formulier moest ik over juli, augustus en september de BTW-aangifte doen. Dus daar heb ik zowel de 9% BTW over de opbrengst en alles opgezet en de BTW die ik betaald had en terugkrijg.
Zal vast niet lang duren voordat het op mijn rekening staat.
Dan is er volgens mij wel nog een kans dat ik nog een kwartaal de BTW over de opwek moet berekenen, maar dat is niet zeker. Even afwachten.
Ja, dat kan. Ik neem aan dat je geen eigen bedrijf hebt en dat je onder 10.000 Wp hebt en minder dan € 2500 BTW terug wil vragen.beffin schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:45:
Hallo,
Vanaf juli heb ik zonnepanelen op het dak liggen. Hiervoor moet ik nog de btw terugvragen en mij aanmelden voor de KOR regeling. Nu hebben we pas besloten te verhuizen, wat betekendt dat ons huis en panelen vanaf dec/jan niet meer op onze naam staat.
Wanneer ik mij nu aanmeld voor de KOR regeling gaat deze als ik het goed begrepen heb, per januari volgend jaar in. Dit betekendt dus dat ik dan de btw moet gaan terugvragen voor een object dat ik niet meer heb. Kan dit zomaar?
De aanschaf was een investering voor je zonnepanelen/energie-onderneming. Het maakt niet uit dat je de onderneming weer kwijtraakt. Je kunt je onderneming dus aanmelden en vervolgens aangifte doen.
Je kunt het op 2 manieren aanpakken:
• Zonnepanelen aanmelden, BTW terugvragen en KOR in 2023. Bedrijf en KOR afmelden per de verkoopdatum in 2022 of 2023.
of
• Zonnepanelen aanmelden, BTW terugvragen en bedrijf afmelden per de verkoopdatum in 2022. Geen KOR nodig.
Let op dat de KOR tijdig (uiterlijk 4 weken voor 1 januari 2023) kan worden aangevraagd. De datum van ontvangst geldt.
Het is verstandig niet te wachten met het doen van aangifte. Hoe eerder, hoe beter het is voor het verloop van de procedure. Het voorkomt dat zaken door elkaar gaan lopen.
Het voordeel van uit de KOR blijven is dat je niet geregistreerd bent mocht je later er niet in willen zitten, bijvoorbeeld wegens het starten van een bedrijf.
De verwachting is dat volgend jaar de BTW op zonnepanelen wordt verlaagd naar 0%. Mocht je dan weer zonnepanelen willen aanschaffen, hoef je geen BTW terug te vragen en niet in de KOR.
Edit: ik was nog iets vergeten te zeggen:
Als je nog niet in de KOR zit moet je formeel bij verkoop van de investeringsgoederen (de hele installatie) BTW in rekening brengen aan de koper. Je bent nu immers nog BTW-plichtig en je moet nog aangifte doen. De ontvangen BTW moet je na opmaak van de rekening afdragen aan de Belastingdienst in de BTW-kwartaalaangiften. De koper kan de BTW weer terugvragen bij de Belastingdienst met jouw rekening.
Maar dit is wel tamelijk omslachtig en voor "gewone mensen" nauwelijks te volgen. Het kan wel zo zijn dat er geen haan naar kraait als je geen verkoop met BTW doet, maar je bent wel aansprakelijk voor de BTW als dit bij een audit naar boven komt, ook als je zelf geen BTW hebt ontvangen. Als je veilig wil zitten maak je wel een rekening met BTW op.
Uiteindelijk maakt het voor de Belastingdienst weinig verschil wie er BTW terugvraagt.
Let op: het verstrekken van de rekening met BTW maakt dat je verplicht bent tot afdracht van de BTW, ook als je het bedrag zelf nog niet hebt ontvangen! Daarom wachten bedrijven vaak met het opmaken van een rekening totdat ze zelf betaald zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door mrmrmr op 29-10-2022 03:32 ]
Dank voor je reactie. Daar noem je nog een paar parameters die ik niet benoemd had.mrmrmr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:16:
[...]
Ja, dat kan. Ik neem aan dat je geen eigen bedrijf hebt en dat je onder 10.000 Wp hebt en minder dan € 2500 BTW terug wil vragen.
De aanschaf was een investering voor je zonnepanelen/energie-onderneming. Het maakt niet uit dat je de onderneming weer kwijtraakt. Je kunt je onderneming dus aanmelden en vervolgens aangifte doen.
Je kunt het op 2 manieren aanpakken:
• Zonnepanelen aanmelden, BTW terugvragen en KOR in 2023. Bedrijf en KOR afmelden per de verkoopdatum in 2022 of 2023.
of
• Zonnepanelen aanmelden, BTW terugvragen en bedrijf afmelden per de verkoopdatum in 2022. Geen KOR nodig.
Let op dat de KOR tijdig (uiterlijk 4 weken voor 1 januari 2023) kan worden aangevraagd. De datum van ontvangst geldt.
Het is verstandig niet te wachten met het doen van aangifte. Hoe eerder, hoe beter het is voor het verloop van de procedure. Het voorkomt dat zaken door elkaar gaan lopen.
Het voordeel van uit de KOR blijven is dat je niet geregistreerd bent mocht je later er niet in willen zitten, bijvoorbeeld wegens het starten van een bedrijf.
De verwachting is dat volgend jaar de BTW op zonnepanelen wordt verlaagd naar 0%. Mocht je dan weer zonnepanelen willen aanschaffen, hoef je geen BTW terug te vragen en niet in de KOR.
Totale aanschaf bedrag was 11.030 euro wat een btw bedrag van 1914 euro betekend. Ik heb 34 panelen van 390 wp liggen, totaal dus 13.260 wp. (liggen in oost-west opstelling, dus ik verwacht een opbrengst van 9999 wp. Ik weet niet of men daar in trapt?
Veranderd dit mijn situatie nog?
Wp (Wattpeak) is een standaardopbrengstvermogen onder een bepaalde set van omstandigheden. De werkelijke opbrengst wordt in kWh (kilowattuur) uitgedrukt.
Vanaf 10.000 Wp aan panelen mag je geen forfait gebruiken. De opbrengst moet je dan zelf berekenen voor de BTW aangifte. Omdat de BTW 9% is in voor de tweede helft van 2022, komt het wellicht lager uit dan een forfait zou zijn.
Vanaf 10.000 Wp aan panelen mag je geen forfait gebruiken. De opbrengst moet je dan zelf berekenen voor de BTW aangifte. Omdat de BTW 9% is in voor de tweede helft van 2022, komt het wellicht lager uit dan een forfait zou zijn.
standaardvermogenmrmrmr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:11:
Wp (Wattpeak) is een standaardopbrengst
in Watt (Joule per seconde)
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-10-2022 10:39 ]
Bij mij zijn deze oktober zonnepanelen gelegd.
Nu kijk ik alvast op de pagina van de belastingdienst.
Daar staat:
U meldt zich pas in 2023 aan als ondernemer voor de btw.
Vul dus het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders' pas ná 1 januari 2023 in en stuur het dan op.
U krijgt de uitbetaling van uw btw-teruggaaf dan ook in 2023.
U meldt zich in 2022 aan als ondernemer voor de btw met het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders'. Kies in dit formulier voor 'Nee' bij de vraag of u de kleineondernemersregeling wilt toepassen.
Daarna meldt u zich aan voor de KOR.
Wat is het verschil?
En wat het eventuele voordeel/nadeel van de één t.o.v. de ander?
Nu kijk ik alvast op de pagina van de belastingdienst.
Daar staat:
U meldt zich pas in 2023 aan als ondernemer voor de btw.
Vul dus het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders' pas ná 1 januari 2023 in en stuur het dan op.
U krijgt de uitbetaling van uw btw-teruggaaf dan ook in 2023.
U meldt zich in 2022 aan als ondernemer voor de btw met het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders'. Kies in dit formulier voor 'Nee' bij de vraag of u de kleineondernemersregeling wilt toepassen.
Daarna meldt u zich aan voor de KOR.
Wat is het verschil?
En wat het eventuele voordeel/nadeel van de één t.o.v. de ander?
@Rzaan Wat zijn jouw omstandigheden? Ben je nu ondernemer of wordt je dat misschien in de periode tot en met 2025? Hoeveel BTW wil je terugvragen?
Het tekstvak op de site van de Belastingdienst is:
Let op!
Vraagt u de btw in een eerder kalenderjaar terug dan u met uw zonnepanelen energie gaat terugleveren? Dan kan het zijn dat u uw btw-teruggaaf moet terugbetalen. U neemt namelijk de zonnepanelen pas in gebruik als uw panelen energie terugleveren. Dit komt bijvoorbeeld voor als u een nieuwbouwwoning laat bouwen of hebt gekocht. U betaalt dan vaak de (termijn)factuur over de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen voordat uw woning is opgeleverd.
Voorbeeld: U krijgt in 2022 een (termijn)factuur van zonnepanelen. U vraagt in 2022 de btw terug en kiest in uw opgaaf om de kleineondernemersregeling (KOR) vanaf 1 januari 2023 toe te passen. Maar de sleuteloverdracht van uw woning is pas in 2023 en u neemt de zonnepanelen pas in 2023 in gebruik. U moet dan de btw terugbetalen die u in 2022 hebt teruggekregen. Kies er in deze situatie daarom voor om pas vanaf 2024 om mee te doen aan de KOR.
U hebt 2 opties om uw btw-teruggaaf aan te vragen als u de btw in een eerder kalenderjaar hebt betaald dan u de panelen in gebruikt neemt:
U meldt zich pas in 2023 aan als ondernemer voor de btw. Vul dus het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders' pas ná 1 januari 2023 in en stuur het dan op. U krijgt de uitbetaling van uw btw-teruggaaf dan ook in 2023.
U meldt zich in 2022 aan als ondernemer voor de btw met het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders'. Kies in dit formulier voor 'Nee' bij de vraag of u de kleineondernemersregeling wilt toepassen. Daarna meldt u zich aan voor de KOR. Om vanaf 1 januari 2024 mee te doen aan de KOR, stuurt u het aanmeldformulier pas op in oktober of november 2023. U krijgt de uitbetaling van uw btw-teruggaaf dan in 2022, maar u moet in 2023 wél btw-aangifte doen.
Dit gaat dus over aanschaf over een jaargrens heen waarbij je al BTW betaald hebt en terugvraagt voordat er opbrengsten zijn. Ik ken je situatie niet, dus ik weet niet of dit überhaupt voor jou van toepassing is.
Ik heb wel wat persoonlijk commentaar op dit stuk (onafhankelijk van de vraagsteller).
De Belastingdienst probeert mijns inziens met een onterecht middel een bedrag aan BTW (bv. forfait) over de teruglevering te innen. Ik vind niet dat dit zo mag. Je doet immers een investering en daarvan mag je altijd gewoon de gehele BTW terugvragen als ondernemer voor de BTW. Er is al een bestaande revisieregeling voor de KOR en BTW-bedragen van € 2500 en hoger. Het is nogal raar om er nog een revisie op los te laten voor zo'n klein bedrag. Het is een situatie waarvan je tevoren niet eens weet of die gaat gebeuren of niet.
Wat de Belastingdienst wel had kunnen doen is in zo'n geval als beschreven (aanschaf in 1 jaar en in gebruikstelling het volgende jaar) de KOR op eigen initiatief kunnen weigeren of uitstellen. Dat doen ze kennelijk niet, maar dat recht hebben (of hadden) ze wel. De methode van BTW terugbetalen is onzinnig, want je gaat wel terugleveren, het is een valide investering. Het terugvragen is terecht. De methode volgt denk ik niet de gangbare regels en voorschriften en dat lijkt mij aanvechtbaar. Ik vraag me wel af of er jurisprudentie over bestaat en of ze zo hieraan zijn gekomen.
Als er geen jurisprudentie is vraag ik me af hoe zo'n regeling door interne controles is gekomen. Mensen die in deze situatie zitten zouden eens kunnen opvragen precies op welke wetgeving dit gebaseerd is.
Het tekstvak op de site van de Belastingdienst is:
Let op!
Vraagt u de btw in een eerder kalenderjaar terug dan u met uw zonnepanelen energie gaat terugleveren? Dan kan het zijn dat u uw btw-teruggaaf moet terugbetalen. U neemt namelijk de zonnepanelen pas in gebruik als uw panelen energie terugleveren. Dit komt bijvoorbeeld voor als u een nieuwbouwwoning laat bouwen of hebt gekocht. U betaalt dan vaak de (termijn)factuur over de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen voordat uw woning is opgeleverd.
Voorbeeld: U krijgt in 2022 een (termijn)factuur van zonnepanelen. U vraagt in 2022 de btw terug en kiest in uw opgaaf om de kleineondernemersregeling (KOR) vanaf 1 januari 2023 toe te passen. Maar de sleuteloverdracht van uw woning is pas in 2023 en u neemt de zonnepanelen pas in 2023 in gebruik. U moet dan de btw terugbetalen die u in 2022 hebt teruggekregen. Kies er in deze situatie daarom voor om pas vanaf 2024 om mee te doen aan de KOR.
U hebt 2 opties om uw btw-teruggaaf aan te vragen als u de btw in een eerder kalenderjaar hebt betaald dan u de panelen in gebruikt neemt:
U meldt zich pas in 2023 aan als ondernemer voor de btw. Vul dus het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders' pas ná 1 januari 2023 in en stuur het dan op. U krijgt de uitbetaling van uw btw-teruggaaf dan ook in 2023.
U meldt zich in 2022 aan als ondernemer voor de btw met het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders'. Kies in dit formulier voor 'Nee' bij de vraag of u de kleineondernemersregeling wilt toepassen. Daarna meldt u zich aan voor de KOR. Om vanaf 1 januari 2024 mee te doen aan de KOR, stuurt u het aanmeldformulier pas op in oktober of november 2023. U krijgt de uitbetaling van uw btw-teruggaaf dan in 2022, maar u moet in 2023 wél btw-aangifte doen.
Dit gaat dus over aanschaf over een jaargrens heen waarbij je al BTW betaald hebt en terugvraagt voordat er opbrengsten zijn. Ik ken je situatie niet, dus ik weet niet of dit überhaupt voor jou van toepassing is.
Ik heb wel wat persoonlijk commentaar op dit stuk (onafhankelijk van de vraagsteller).
De Belastingdienst probeert mijns inziens met een onterecht middel een bedrag aan BTW (bv. forfait) over de teruglevering te innen. Ik vind niet dat dit zo mag. Je doet immers een investering en daarvan mag je altijd gewoon de gehele BTW terugvragen als ondernemer voor de BTW. Er is al een bestaande revisieregeling voor de KOR en BTW-bedragen van € 2500 en hoger. Het is nogal raar om er nog een revisie op los te laten voor zo'n klein bedrag. Het is een situatie waarvan je tevoren niet eens weet of die gaat gebeuren of niet.
Wat de Belastingdienst wel had kunnen doen is in zo'n geval als beschreven (aanschaf in 1 jaar en in gebruikstelling het volgende jaar) de KOR op eigen initiatief kunnen weigeren of uitstellen. Dat doen ze kennelijk niet, maar dat recht hebben (of hadden) ze wel. De methode van BTW terugbetalen is onzinnig, want je gaat wel terugleveren, het is een valide investering. Het terugvragen is terecht. De methode volgt denk ik niet de gangbare regels en voorschriften en dat lijkt mij aanvechtbaar. Ik vraag me wel af of er jurisprudentie over bestaat en of ze zo hieraan zijn gekomen.
Als er geen jurisprudentie is vraag ik me af hoe zo'n regeling door interne controles is gekomen. Mensen die in deze situatie zitten zouden eens kunnen opvragen precies op welke wetgeving dit gebaseerd is.
Zelf ben ik al vele jaren ondernemer.mrmrmr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:47:
@Rzaan Wat zijn jouw omstandigheden? Ben je nu ondernemer of wordt je dat misschien in de periode tot en met 2025? Hoeveel BTW wil je terugvragen?
Het energiecontract staat echter op naam van mijn vrouw en zij gaat ook de factuur betalen.
Zij heeft geen bedrijf en gaat ook geen gewoon bedrijf beginnen.
Rekening van de zonnepanelen"
± 10.500 ex BTW
BTW ± € 2.200
± € 12.700 totaal.
± 12.500 Wp totaal
Dan kan je partner BTW terugvragen in 2022 (over de installatie van deze maand) en KOR aanvragen voor 2023.
Je partner moet wel zelf de BTW over de opbrengst berekenen en opgeven. Omdat het meer is dan 10.000Wp mag het forfait niet worden gebruikt. Dat was toch al niet aan te raden wegens de 9% BTW in de tweede helft van 2022.
De BTW is onder de revisiegrens van € 2500, dus daar zijn geen zorgen over.
Let op dat uiterlijk 3 december 2022 de aanvraag voor de KOR moet zijn gedaan om per 1-1-2023 in de KOR te kunnen gaan.
Het tekstvak van de Belastingdienst in mijn vorige bericht is niet van toepassing als je al een installatie en factuur hebt.
Je partner moet wel zelf de BTW over de opbrengst berekenen en opgeven. Omdat het meer is dan 10.000Wp mag het forfait niet worden gebruikt. Dat was toch al niet aan te raden wegens de 9% BTW in de tweede helft van 2022.
De BTW is onder de revisiegrens van € 2500, dus daar zijn geen zorgen over.
Let op dat uiterlijk 3 december 2022 de aanvraag voor de KOR moet zijn gedaan om per 1-1-2023 in de KOR te kunnen gaan.
Het tekstvak van de Belastingdienst in mijn vorige bericht is niet van toepassing als je al een installatie en factuur hebt.
mrmrmr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:56:
BTW is toch gehele jaar 2022 21%?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022 is de BTW op energie verlaagd naar 9%. Het was 21% in de eerste helft van 2022 en het wordt weer 21% per 1 januari volgens de huidige plannen.
Welke gegevens heb ik nodig om die opbrengst te berekenen?mrmrmr schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:56:
Ik geef deze door na 31-12-2022, neem ik aan?
Net zoals ik voor mijn eigen bedrijfje doe.
Het zal wel een kwartaalaangifte zijn, dus elke maand na het einde van het kwartaal.Rzaan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:08:
[...]
Welke gegevens heb ik nodig om die opbrengst te berekenen?
Ik geef deze door na 31-12-2022, neem ik aan?
Net zoals ik voor mijn eigen bedrijfje doe.
Handmatige berekening wordt hier uitgelegd: https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften
De btw voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen moet u terugvragen in het tijdvak waarin u de factuur voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen krijgt.
Daarnaast geeft u ook minstens 1 keer per jaar de btw aan voor de energie die u opwekt. Let op! Kunt u in een tijdvak geen btw terugvragen en hoeft u ook geen btw te betalen voor uw zonnepanelen? Doe dan een zogenoemde nihilaangifte. U doet zo wél aangifte, maar hoeft niets aan te geven.
Aangifte doen
In rubriek 1 van uw btw-aangifte geeft u de btw aan over de energie die u opwekt. Btw voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen vraagt u terug in rubriek 5.
Voorbeeld
Door u opgewekte energie: 3.500 kWh
Gebruikte energie privé: 1.000 kWh
Geleverd aan energiebedrijf: 2.500 kWh (3.500 KWh – 1.000 kWh)
Door u afgenomen energie (op momenten dat uw zonnepanelen onvoldoende energie opwekken): 500 kWH
Stel dat de prijs voor geleverde energie € 0,07 per kWh bedraagt. En de prijs voor afgenomen energie € 0,19 per kWh (beide bedragen inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie - ODE - maar exclusief btw).
Berekening van de btw-bedragen
Rubriek 1a
In dit voorbeeld levert u 2.500 kWh terug aan uw energiebedrijf (3.500 kWh – 1.000 kWh privégebruik). Voor de berekening van de btw over deze 2.500 kWh moet u beide energieprijzen gebruiken die in dit voorbeeld staan. Dit komt omdat u energie levert aan uw energiebedrijf (2.500 kWh) én er energie afneemt (500 kWh): dit is de 'saldering' waar uw energiebedrijf het over heeft.
Waardeer 2.000 kWh (2.500 kWh – 500 kWh) tegen € 0,07 en de overige 500 kWh tegen € 0,19. Btw hierover: 21% van € 235 = € 49,35.
Rubriek 1d
Uw privégebruik is 1.000 kWh x € 0,19. Btw hierover: 21% van € 190 = € 39,90.
Rubriek 5b
Vul de btw in die u hebt betaald voor de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen. Vul deze rubriek alleen in als de factuurdatum in het tijdvak ligt waarvoor u aangifte doet. In de tabel hieronder is rubriek 5b niet ingevuld.
Invullen van uw aangifte
U mag alle bedragen afronden in uw voordeel.
Omzet Omzetbelasting
Rubriek 1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief (2.000 x € 0,07 + 500 x € 0,19) = € 235 € 49
Rubriek 1d Privégebruik (1.000 x € 0,19) = € 190 € 39
Rubriek 5a Verschuldigde omzetbelasting € 88
Totaal te betalen € 88
Rubriek 5a hoeft u niet zelf in te vullen, dit doet het aangifteprogramma voor u. Maak het totaal te betalen bedrag zélf over, u krijgt geen aanslag. Lees meer hierover bij Btw betalen of terugkrijgen.
En dan zit een voordeel erin dat waar in het voorbeeld 21% staat (hoog tarief) je met 9% mag rekenen (laag tarief) over dit laatste half jaar.mrmrmr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:41:
Het zal wel een kwartaalaangifte zijn, dus elke maand na het einde van het kwartaal.
Handmatige berekening wordt hier uitgelegd: https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften
27 september mijn vrouw aangemeld als ondernemer voor de BTW, 14 oktober op papier aangifte gedaan over tijdvak 27-9 tot 1-10. €1613,- btw teruggevraagd en 0 bij eigen berekeningomdat de boel(14400Wp) nog niet aangesloten was. Vandaag de beschikking in de bus dat we €1613,- terugkrijgen en na een telefoontje naar de belastingdienst i.v.m. onduidelijk of ze nu al in de kor zit een bevestigend antwoord dat dit de enige aangifte was en dat ze automatisch in de KOR komt.
Toch nog even een vervolgvraag over het eventueel starten van een eenmanszaak:mdlaat schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:36:
[...]
Ja, bij een eenmanszaak moet je dan BTW afdragen over de opgewekte (vóór saldering) elektra. Forfait toepassen mag dan niet.
Mijn situatie: ergens in december plaatsing van redelijk kleine set. Ik kan kiezen:
- Factuur in december (BTW terugvragen)
- Factuur in januari (meteen zonder BTW, als dat tenminste doorgaat),
De factuur in december is iets gunstiger i.v.m. een beetje BTW op een andere factuur voor de meterkast, die ik dan ook meteen terugvraag.
Ik heb geen concrete plannen voor een eenmanszaak, maar ik sluit het ook niet helemaal uit... Het zou kunnen dat ik wel iets voor mezelf begin, ergens in 2023 of 2024.
Begrijp ik het goed dat als je in de KOR zit, je hier 3 jaar in blijft zitten? En dus kun je na 4 jaar wel weer een eenmanszaak starten zonder dat je BTW moet gaan afdragen?
En wat is de situatie als je toch binnen 3 jaar een onderneming start: dan moet je vanaf dat moment BTW gaan afdragen over opgewekte kWh, totdat de hele installatie is afgeschreven? Met andere woorden: dat doet het hele voordeel weer ruimschoots teniet?
Ik heb dit jaar al die KOR gebruikt voor 10 goede panelen op het zolderdak.
Nu wil ik op de schuur ook nog 4 plug en play dingen neerzetten. Gaat de 0% btw in 2023 ook gelden voor de plug and play zonnepanelen die je vanaf 1 januari in de webshops kan kopen?
Nu wil ik op de schuur ook nog 4 plug en play dingen neerzetten. Gaat de 0% btw in 2023 ook gelden voor de plug and play zonnepanelen die je vanaf 1 januari in de webshops kan kopen?
Nee, als je ondernemer bent en geen gebruik meer kan maken van de KOR (omzetgrens) ben je btw plichtig en zal ook over je opgewekte energie btw moeten afdragen.RikTW schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:56:
[...]
Toch nog even een vervolgvraag over het eventueel starten van een eenmanszaak:
Mijn situatie: ergens in december plaatsing van redelijk kleine set. Ik kan kiezen:
- Factuur in december (BTW terugvragen)
- Factuur in januari (meteen zonder BTW, als dat tenminste doorgaat),
De factuur in december is iets gunstiger i.v.m. een beetje BTW op een andere factuur voor de meterkast, die ik dan ook meteen terugvraag.
Ik heb geen concrete plannen voor een eenmanszaak, maar ik sluit het ook niet helemaal uit... Het zou kunnen dat ik wel iets voor mezelf begin, ergens in 2023 of 2024.
Begrijp ik het goed dat als je in de KOR zit, je hier 3 jaar in blijft zitten? En dus kun je na 4 jaar wel weer een eenmanszaak starten zonder dat je BTW moet gaan afdragen?
Afschrijving van installatie heeft hier niets mee te maken. Als ondernemer moet je over de omzet op geleverde goederen en diensten, btw (omzetbelasting) afdragen.En wat is de situatie als je toch binnen 3 jaar een onderneming start: dan moet je vanaf dat moment BTW gaan afdragen over opgewekte kWh, totdat de hele installatie is afgeschreven? Met andere woorden: dat doet het hele voordeel weer ruimschoots teniet?
Als u uzelf hebt aangemeld voor de KOR, geldt dat voor een periode van ten minste 3 jaar. Gedurende deze 3 jaar kunt u zich dan ook niet afmelden voor de KOR, tenzij uw omzet boven de € 20.000 uitkomt.
Als uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt, moet u zich direct afmelden voor de KOR. Alle leveringen en diensten die worden verricht na deze overschrijding en de omzetoverschrijdende handeling zelf vallen niet langer onder de vrijstelling. Als beëindigingsdatum vult u dan ook de datum van de omzetoverschrijdende handeling in op het formulier.
Hebt u zich afgemeld? Dan kunt zich pas na 3 jaar weer aanmelden.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ah, het begint wat duidelijker te worden: dus als je ooit een onderneming start (met >20K omzet), dan moet je altijd vanaf dat moment BTW gaan afdragen over de opgewekte energie?ArjoK schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:14:
[...]
Nee, als je ondernemer bent en geen gebruik meer kan maken van de KOR (omzetgrens) ben je btw plichtig en zal ook over je opgewekte energie btw moeten afdragen.
[...]
Afschrijving van installatie heeft hier niets mee te maken. Als ondernemer moet je over de omzet op geleverde goederen en diensten, btw (omzetbelasting) afdragen.
Als u uzelf hebt aangemeld voor de KOR, geldt dat voor een periode van ten minste 3 jaar. Gedurende deze 3 jaar kunt u zich dan ook niet afmelden voor de KOR, tenzij uw omzet boven de € 20.000 uitkomt.
Als uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt, moet u zich direct afmelden voor de KOR. Alle leveringen en diensten die worden verricht na deze overschrijding en de omzetoverschrijdende handeling zelf vallen niet langer onder de vrijstelling. Als beëindigingsdatum vult u dan ook de datum van de omzetoverschrijdende handeling in op het formulier.
Hebt u zich afgemeld? Dan kunt zich pas na 3 jaar weer aanmelden.
De details zijn nog niet bekend volgens mij, maar in principe wel ja.vaurits schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:02:
Het zijn toch niet de panelen die plug en play zijn? maar de omvormers.
Volgens de NEN mag plug en play overigens al een paar jaar niet meer.
Ja, zolang het energiecontract op jouw naam staat en je wekt energie op, ben je ook energieondernemer.RikTW schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:19:
[...]
Ah, het begint wat duidelijker te worden: dus als je ooit een onderneming start (met >20K omzet), dan moet je altijd vanaf dat moment BTW gaan afdragen over de opgewekte energie?
De KOR (kleine onderners regeling) hangt aan de ondernemer niet de onderneming. De omzet van alle ondernemingen moeten worden opgeteld om te bepalen of de ondernemer deel mag nemen aan de KOR.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Je bedoelt het vast anders dan dat er nu staat. Bedoel je dat je dit jaar panelen hebt gelegd en btw hebt teruggevraagd en je hebt aangemeld voor de KOR? Gaat je KOR in vanaf fiscale jaar 2023, dan kan je dit jaar nog btw terugvragen over al je inversteringen tbv je zonnepanelen (of eigenlijk je energieonderneming)vaurits schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:02:
Precies! Dus als er een redelijke kans is dat ik toch nog eens echt ga ondernemen dan is het handiger om de factuur in januari te laten komen en helemaal geen BTW te betalen/terug te vragen voor de panelen (ALS de btw-vrijstelling echt doorgaat natuurlijk)ArjoK schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:21:
[...]
Ja, zolang het energiecontract op jouw naam staat en je wekt energie op, ben je ook energieondernemer.
De KOR (kleine onderners regeling) hangt aan de ondernemer niet de onderneming. De omzet van alle ondernemingen moeten worden opgeteld om te bepalen of de ondernemer deel mag nemen aan de KOR.
Zo zit het nou weer niet, btw mogen terugvragen is heel wat anders dan btw moeten afdragen. Het niet terug (hoeven) vragen ontstaat je als 'ondernemer' er niet van btw over je opwek af te dragen. Voor het gemak zal de belastingdienst er straks vanuit gaan dat je omzet < 20K is en je automatisch in de KOR komt. Ga je straks ook andere activiteiten ontplooien, dan telt je energieopwek wel weer mee en zal zodra je boven de 20K omzetgrens zit je weer uit de KOR moeten en ook de btw over je opwek vanaf dan moeten afdragen.RikTW schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:33:
[...]
Precies! Dus als er een redelijke kans is dat ik toch nog eens echt ga ondernemen dan is het handiger om de factuur in januari te laten komen en helemaal geen BTW te betalen/terug te vragen voor de panelen (ALS de btw-vrijstelling echt doorgaat natuurlijk)
Hi allen!
Hier worden eind December de panelen geinstalleerd. Redelijk kleine installatie, ±€4k inclusief BTW. De situatie is als volgt:
Sinds Juli wonen mijn vriendin en ik samen, gelukkig in Juni nog een jaar vast energiecontract kunnen afsluiten tegen gunstige tarieven, op mijn naam dus. Hierna hebben we een en/of rekening aangevraagd, waar sindsdien de energierekening van wordt betaald.
De aanbetaling voor de panelen moest eind Oktober gebeuren, die is voldaan, vanaf mijn rekening. Zelf ben ik voor de belastingdienst ondernemer (vof detailhandel), maar daarnaast heb ik ook gewoon een full-time baan. In 2020 heb ik in de KOR gezeten, maar door groei ben ik hier in 2020 ook weer "uitgegroeid".
Uiteraard zou ik graag de BTW terug willen vragen, hiervoor heb ik de installatie juist nog in 2022 gepland, maar na meer inlezen (achteraf...) weet ik niet zeker of dit eigenlijk wel gaat. Meer mensen in dezelfde situatie?
Toevoeging; panelen worden uiteraard als particulier gekocht, woning staat ook compleet los van de onderneming.
Hier worden eind December de panelen geinstalleerd. Redelijk kleine installatie, ±€4k inclusief BTW. De situatie is als volgt:
Sinds Juli wonen mijn vriendin en ik samen, gelukkig in Juni nog een jaar vast energiecontract kunnen afsluiten tegen gunstige tarieven, op mijn naam dus. Hierna hebben we een en/of rekening aangevraagd, waar sindsdien de energierekening van wordt betaald.
De aanbetaling voor de panelen moest eind Oktober gebeuren, die is voldaan, vanaf mijn rekening. Zelf ben ik voor de belastingdienst ondernemer (vof detailhandel), maar daarnaast heb ik ook gewoon een full-time baan. In 2020 heb ik in de KOR gezeten, maar door groei ben ik hier in 2020 ook weer "uitgegroeid".
Uiteraard zou ik graag de BTW terug willen vragen, hiervoor heb ik de installatie juist nog in 2022 gepland, maar na meer inlezen (achteraf...) weet ik niet zeker of dit eigenlijk wel gaat. Meer mensen in dezelfde situatie?
Toevoeging; panelen worden uiteraard als particulier gekocht, woning staat ook compleet los van de onderneming.
[ Voor 5% gewijzigd door koenster op 11-11-2022 20:50 ]
Ik begrijp dat je een BTWnummer hebt met je VOF, dus niet als eenmanszaak?
Als dat klopt, dan kun je gewoon de BTW van de zonnepanelen terugvragen op jouw naam.
Het BTWnummer van je VOF staat er dus helemaal los van.
Als dat klopt, dan kun je gewoon de BTW van de zonnepanelen terugvragen op jouw naam.
Mocht de inbedrijfstelling pas December 2022 gebeuren, dan kan het interessanter zijn om de middelingsregeling in te zetten ipv de KORRzaan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Zelf ben ik al vele jaren ondernemer.
Het energiecontract staat echter op naam van mijn vrouw en zij gaat ook de factuur betalen.
Zij heeft geen bedrijf en gaat ook geen gewoon bedrijf beginnen.
Rekening van de zonnepanelen"
± 10.500 ex BTW
BTW ± € 2.200
± € 12.700 totaal.
± 12.500 Wp totaal
Daar zijn 2 rechtzaken overgeweest en toegewezen (staan in blog benoemd, link ben ik helaas kwijt). Wel heb je een goede boekhouder nodig om het juridisch rond te krijgen.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Bij meer dan 10.000 Wp moet je BTW afdragen over de werkelijke zelf opgewekte elektriciteit, dus je mag het forfait niet gebruiken.
Omdat je de zonnepanelen pas in december 2022 in gebruikt neemt, dan zal de zelf opgewekte elektriciteit vrij beperkt zijn dus de BTW omzet die je in mindering moet brengen op je BTW teruggave verzoek zal ook niet veel voorstellen.
De KOR kan gewoon ingaan vanaf 1-1-2023.
Omdat je de zonnepanelen pas in december 2022 in gebruikt neemt, dan zal de zelf opgewekte elektriciteit vrij beperkt zijn dus de BTW omzet die je in mindering moet brengen op je BTW teruggave verzoek zal ook niet veel voorstellen.
De KOR kan gewoon ingaan vanaf 1-1-2023.
Zojuist aangemeld.
Eerst lukte het niet en kreeg ik een foutmelding.
Uitgelogd van Digi-D en opnieuw ingelogd.
Als ik het goed begrijp, is het nu wachten op de bevestiging en pas daarna het rekeningnummer doorgeven.
Eerst lukte het niet en kreeg ik een foutmelding.
Uitgelogd van Digi-D en opnieuw ingelogd.
Als ik het goed begrijp, is het nu wachten op de bevestiging en pas daarna het rekeningnummer doorgeven.
[ Voor 73% gewijzigd door Rzaan op 13-11-2022 11:11 ]
Volg dit topic met enige regelmaat maar ben even kwijt wat de status nu is van de BTW-vrijstelling voor particulieren, waar sprake van was. Weet iemand wat het laatste nieuws is, en hoe waarschijnlijk het is dat die op 1 januari 2023 ook echt in gaat?
Daar is nog niets over bekend volgens mij. Misschien dat iemand weet wanneer het behandeld wordt in de kamer.Jazzy schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:55:
Volg dit topic met enige regelmaat maar ben even kwijt wat de status nu is van de BTW-vrijstelling voor particulieren, waar sprake van was. Weet iemand wat het laatste nieuws is, en hoe waarschijnlijk het is dat die op 1 januari 2023 ook echt in gaat?
Daar ben ik ook benieuwd naar!Jazzy schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:55:
Wetsvoorstel moet alleen nog door de Eerste Kamer.
11-11-2023
De Tweede Kamer heeft een wetsvoorstel aangenomen om dit btw-tarief per 1 januari 2023 te verlagen naar 0%.
Als dit voorstel ook door de Eerste Kamer wordt aangenomen, dan betaalt u vanaf 1 januari 2023 geen btw meer over de levering en installatie van zonnepanelen op of bij uw woning.
Dat klopt inderdaad. Moet ik de zonnepanelen dan zien als een tweede "onderneming"? Het gekke is namelijk dat een vof geen rechtspersoon is zoals een BV dat wel is. BTW nummer is dus wel aan mij gelinkt, ipv aan de vof als ik het correct begrijp.Peeters1 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:28:
Ik begrijp dat je een BTWnummer hebt met je VOF, dus niet als eenmanszaak?
Hoe lang duurde het voor jullie voordat je na het invullen van je rekening nummer en btw nummers ontvangen te hebben voordat stap 3 ingevuld kon worden? Heb al een week niets ontvangen en op de site staat ook bog geen online aangifte beschikbaar.
Van verschillende zonnepanelen installateurs krijg ik te horen dat het mogelijk is om bij een tweede set zonnepanelen wederom de BTW terug te vragen. Bij de eerste set is BTW teruggevraagd via de KOR.
Er wordt dan op naam van de partner de BTW teruggevraagd via de KOR.
Het energiecontract moet dan uiteraard weer op de naam van de partner komen te staan.
Is dit toegestaan?
De eerste persoon zit namelijk nog in de KOR (voor de eerste set zonnepalen), maar het energiecontract staat dan niet meer op zijn/haar naam?
Het energiecontract moet dan uiteraard weer op de naam van de partner komen te staan.
Is dit toegestaan?
De eerste persoon zit namelijk nog in de KOR (voor de eerste set zonnepalen), maar het energiecontract staat dan niet meer op zijn/haar naam?
het wordt veel gedaan, maar is op zijn minst discutabel, want hoe functioneert onderneming 1 (je eerste aanvraag) nu dan zonder eigen energiecontract. Je hebt wel wat uit te leggen als (kans is klein natuurlijk) je ooit controle krijgt.Frenkie567917 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:48:
Van verschillende zonnepanelen installateurs krijg ik te horen dat het mogelijk is om bij een tweede set zonnepanelen wederom de BTW terug te vragen. Bij de eerste set is BTW teruggevraagd via de KOR.
Is dit toegestaan?
Je suggereert dat er een verplichting is voor onderneming 1 om iets te ondernemen. Bestaat dat dan? Een ondernemingsplicht?de Peer schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:58:
[...]
het wordt veel gedaan, maar is op zijn minst discutabel, want hoe functioneert onderneming 1 (je eerste aanvraag) nu dan zonder eigen energiecontract. Je hebt wel wat uit te leggen als (kans is klein natuurlijk) je ooit controle krijgt.
Ik heb deze route ook gevolgd, heb hier ook contact over gehad met de BLD en die gaven aan dat onderneming 1 zich ‘af moet melden’ (dan is het wel klaar). Maar waar die plicht op gebaseerd is hadden ze dan weer geen idee van.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
los van de eventuele plicht. er wordt wel ondernomen, maar zonder energiecontract.Glashelder schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:12:
[...]
Je suggereert dat er een verplichting is voor onderneming 1 om iets te ondernemen. Bestaat dat dan? Een ondernemingsplicht?
Sorry ik blijf je even uitdagende Peer schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:55:
[...]
los van de eventuele plicht. er wordt wel ondernomen, maar zonder energiecontract.
Wat wordt er ondernomen dan? Zonder energiecontract wordt er niks ondernomen. Er is geen omzet, niets. Waarom is dat OK als je alleen een KVK inschrijving hebt maar zodra je in de KOR zit is het ineens een probleem zodra er zonnepanelen in het spel zijn? KOR zonder zonnepanelen is immers ook geen probleem.
Je zou kunnen vallen over het bezit, de zonnepanelen. Die draaien geen omzet meer. Maar het is niet verboden als ondernemer om assets te hebben die geen omzet genereren.
[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 14-11-2022 12:59 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Tsja... ik weet het ook niet. Maar je zult het moeten kunnen uitleggen/verdedigen. Ik zou me er niet goed bij voelen.Glashelder schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:58:
[...]
Sorry ik blijf je even uitdagen
Wat wordt er ondernomen dan? Zonder energiecontract wordt er niks ondernomen. Er is geen omzet, niets. Waarom is dat OK als je alleen een KVK inschrijving hebt maar zodra je in de KOR zit is het ineens een probleem zodra er zonnepanelen in het spel zijn? KOR zonder zonnepanelen is immers ook geen probleem.
Je zou kunnen vallen over het bezit, de zonnepanelen. Die draaien geen omzet meer. Maar het is niet verboden als ondernemer om assets te hebben die geen omzet genereren.
Waar ik me als burger niet goed bij voel is dat je voor zoiets simpels als zonnepanelen in een enorm complex bureaucratisch systeem gegooid wordt. Zo complex dat de BLD het eigenlijk zelf ook niet weet. Daarom maak ik me niet zo druk.
Ja, ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn. Gelukkig zijn we daar per 1 januari als het goed is vanaf.
Kunnen de zelf-installateurs straks dus goedkoper panelen en omvormers kopen? Of zou de tussenhandel de marges wat verhogen?
zeg het maar. Die vraag wordt al maanden gesteld.ocdaan schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:57:
Kunnen de zelf-installateurs straks dus goedkoper panelen en omvormers kopen? Of zou de tussenhandel de marges wat verhogen?
Nee, de VOF is een geheel aparte onderneming.koenster schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:14:
[...]
Dat klopt inderdaad. Moet ik de zonnepanelen dan zien als een tweede "onderneming"? Het gekke is namelijk dat een vof geen rechtspersoon is zoals een BV dat wel is. BTW nummer is dus wel aan mij gelinkt, ipv aan de vof als ik het correct begrijp.
Je krijgt bij het terugvragen van de BTW van de zonnepanelen als eenmanszaak een BTWnummer toegekend.
Ik meende ooit een keer opgevangen te hebben dat de onderneming van de 1e persoon als "overgedragen" aan de tweede persoon kan worden beschouwd als die nogmaals het forfait van de eerste set betaalt, samen met het forfait van het tweede. Maar nu mijn installateur het terugvraagproces voor me doet, kan ik dat niet heel handig checken.Glashelder schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:12:
[...]
Je suggereert dat er een verplichting is voor onderneming 1 om iets te ondernemen. Bestaat dat dan? Een ondernemingsplicht?
Ik heb deze route ook gevolgd, heb hier ook contact over gehad met de BLD en die gaven aan dat onderneming 1 zich ‘af moet melden’ (dan is het wel klaar). Maar waar die plicht op gebaseerd is hadden ze dan weer geen idee van.
ok dus er moet nog een datum geplant worden ergens in 2025 zodat het in 2030 eindelijk behandeld wordn?ArjoK schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:11:
[...]
Nee zoiets gaat over het algemeen vrij vlot. 1 januari 2023 gaat het waarschijnlijk in.Maxwp schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:26:
[...]
ok dus er moet nog een datum geplant worden ergens in 2025 zodat het in 2030 eindelijk behandeld wordn?
Zo'n reactie voegt niets toe.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 15-11-2022 09:38 ]
Even een vraag, weet niet of dat zo tussen neus en lippen door toegestaan is ...
Ik heb 2 maanden geleden de belastingaangifte gedaan om de btw op mijn geïnstalleerde zonnepanelen terug te ontvangen. Deze heb ik vorige maand ook netjes terug ontvangen.
Echter...... heb ik deze maand wederom het bedrag nogmaals ontvangen.
Iemand enig idee wat ik fout heb gedaan / fout is gegaan, waarom ik het bedrag nu weer heb ontvangen?
Ik heb eigenlijk gewoon alle instructies gevolgd zoals deze op de diverse sites staan met aanmelden belastingdienst als ondernemer, aanmelden KOR etc...
Moet ik mij nog ergens afmelden o.i.d.?
Thnx!
Ik heb 2 maanden geleden de belastingaangifte gedaan om de btw op mijn geïnstalleerde zonnepanelen terug te ontvangen. Deze heb ik vorige maand ook netjes terug ontvangen.
Iemand enig idee wat ik fout heb gedaan / fout is gegaan, waarom ik het bedrag nu weer heb ontvangen?
Ik heb eigenlijk gewoon alle instructies gevolgd zoals deze op de diverse sites staan met aanmelden belastingdienst als ondernemer, aanmelden KOR etc...
Moet ik mij nog ergens afmelden o.i.d.?
Thnx!
[ Voor 7% gewijzigd door brianb op 16-11-2022 11:43 ]
Ik zou zeggen neem contact op met de Belastingdienst.
Ik vermoed dat je per ongeluk over 2 verschillende tijdvakken/periodes om teruggaven BTW zonnepanelen hebt gevraagd.
Ik vermoed dat je per ongeluk over 2 verschillende tijdvakken/periodes om teruggaven BTW zonnepanelen hebt gevraagd.
En de Eerste Kamer stemt hierover in de plenaire vergadering van 12 december. In 2022 welteverstaan.
ArjoK schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:11:
[...]
wat als je nu nog in december panelen besteld mag je dan nog steeds je btw terug vragen ook al zal je ze maar 1 maand of minder nog gebruiken?
ja hoor, tuurlijk.Maxwp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:47:
wat als je nu nog in december panelen besteld mag je dan nog steeds je btw terug vragen ook al zal je ze maar 1 maand of minder nog gebruiken?
Ik heb in juni dit jaar een offerte ondertekend welke in oktober zou geïnstalleerd worden.
Door een vertraging met de omvormer wordt deze uitgesteld naar januari 2023.
Ga ik nu een rekening krijgen na installatie wat de ex btw bedrag is van de offerte?
Ga ik nu een rekening krijgen na installatie wat de ex btw bedrag is van de offerte?
Ja, dat zou moeten. uitgaande dat de Eerste Kamer ook akkoord gaat.refused81 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:09:
Ik heb in juni dit jaar een offerte ondertekend welke in oktober zou geïnstalleerd worden.
Lees het hele stuk met voorbeelden maar op de site van de belastingdienstAls leverancier of installateur is het belangrijk om te weten of u te maken hebt met een pand met een woonfunctie, of niet. Worden de zonnepanelen niet op of bij een woning geplaatst? Dan berekent u 21% btw. Worden de zonnepanelen wel op of bij een woning geplaatst? Dan is de factuurdatum bepalend voor welk btw-tarief u factureert. Is de factuurdatum in 2022, dan berekent u 21% btw. Is de factuurdatum in 2023, dan berekent u 0% btw. U vermeldt dan ook op de factuur: btw 0%.
[ Voor 9% gewijzigd door ArjoK op 16-11-2022 17:12 ]
Was dat een papieren aangifte? Anders lijkt het op een fout in de verwerking van uitbetalingen. Eerst contact opnemen met de Belastingdienst, dan pas terugstorten. Ik denk dat terugstorten/betalen niet altijd mogelijk is als je geen code hebt, dat was een aantal jaren terug in ieder geval nog zo. Betalingen die de Belastingdienst niet kan verklaren worden doorgaans weer teruggestort.brianb schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:41:
Even een vraag, weet niet of dat zo tussen neus en lippen door toegestaan is ...
Als ik voor onszelf spreek op de markt: de btw op 0% doet niets aan de uiteindelijke prijzen.ocdaan schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:57:
(Die 0% is meen ik alleen van toepassing als je het gaat gebruiken voor je woonhuis)
Er is mogelijk geen forfait bedrag meer (20€ per 1000wp) netto is een systeem dus iets goedkoper voor een particulier.
Exacte regels zijn eigenlijk pas bekend, nadat het de 2e kamer door is…
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Wat denk je zelf? Prijzen gaan omhoog i.v.m. duurder worden van grondstoffen en vervoer (zeggen ze dan).ocdaan schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:57:
We gaan het wel zien. Ik wil in het nieuwe jaar (zelf) wat bij leggen dus ik heb stille hoop dat het wat goedkoper gaat worden.
Ben benieuwd wat de prijzen gaan doen. Ik moet er nog 16 bij hebben, maar ik wacht wel even 2 maanden.
Vereniging Eigen Huis is benaderd om huishoudens te beschermen tegen mogelijke prijsstijgingen van zonnepanelen die voortvloeit uit de invoering van het btw-nultarief
Tweede Kamer stemt in met Belastingplan 2023 en btw-nultarief voor zonnepanelen.
https://solarmagazine.nl/...ltarief-voor-zonnepanelen
Vereniging Eigen Huis is benaderd om huishoudens te beschermen tegen mogelijke prijsstijgingen van zonnepanelen die voortvloeit uit de invoering van het btw-nultarief
Tweede Kamer stemt in met Belastingplan 2023 en btw-nultarief voor zonnepanelen.
https://solarmagazine.nl/...ltarief-voor-zonnepanelen
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik ben bezig met zonnepanelen bestellen, die in januari geleverd/geïnstalleerd gaan worden. In het geval de nieuwe wet er tegen die tijd nog niet doorheen is, wat is slim in het volgende geval?
- Ik heb zelf een baan en een eenmanszaak met minimale omzet. Het energiecontract staat op mijn naam
- Mijn partner werkt op dit moment niet i.v.m een kleine baby, en heeft dus geen inkomen
Is het (gezien haar inkomen) alsnog slim om de factuur op haar naam te zetten, en tevens het energiecontract op haar naam te zetten?
- Ik heb zelf een baan en een eenmanszaak met minimale omzet. Het energiecontract staat op mijn naam
- Mijn partner werkt op dit moment niet i.v.m een kleine baby, en heeft dus geen inkomen
Is het (gezien haar inkomen) alsnog slim om de factuur op haar naam te zetten, en tevens het energiecontract op haar naam te zetten?
begrijp dat de 0% btw er doorheen is.
nu even aan zien of ze de prijzne niet gaan verhogen onder het mom van alles word duurder
nog iets meer dan 1 maand te gaan waarbij normaal gezien dec niet echt veel oplevert
dus ga wachten tot 1 jan denk ik
nu even aan zien of ze de prijzne niet gaan verhogen onder het mom van alles word duurder
nog iets meer dan 1 maand te gaan waarbij normaal gezien dec niet echt veel oplevert
Ja, haar inkomen is niet relevant.peligro2k schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:49:
Ik ben bezig met zonnepanelen bestellen, die in januari geleverd/geïnstalleerd gaan worden. In het geval de nieuwe wet er tegen die tijd nog niet doorheen is, wat is slim in het volgende geval?
Je geeft aan zelf al ondernemer te zijn (je hebt een eenmanszaak) met minimale omzet. Maak je wellicht al gebruik van de KOR? dan kan je het energiecontract op jou naam laten. Jij bent na het plaatsen van de panelen dan ook energie ondernemer dus moet je totaal omzet wel < 20.000 blijven om in de KOR te blijven om geen btw over je opwek af te moeten dragen. Zit je nog niet in de KOR en blijft je totaal omzet < 20.000 en ook geen plannen hebt meer te gaan omzetten dan kan je nu ook in de KOR (dan kan je helaas geen btw op zakelijke goederen terugvragen en je mag geen btw aan je klanten bereken).
Als ik het goed heb is het alleen goedgekeurd door de 2e kamer? Nu moet de 1e kamer het nog goedkeuren.Maxwp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:32:
begrijp dat de 0% btw er doorheen is.
Zodra ook de Eerste Kamer in december instemt met het Belastingplan 2023 en daarmee de invoering van het btw-nultarief op zonnepanelen voor woningen, wordt het per 1 januari 2023 definitief van kracht
[ Voor 19% gewijzigd door Nieass op 18-11-2022 14:49 ]
Iemand enig idee of de btw verlaging direct doorgevoerd wordt in Webshops? Als je de panelen zelf wilt leggen moet je wel kunnen aantonen dat ze op of bij een woning worden geplaatst, anders geld het 0-tarief namelijk niet. Vraag me af hoe dat in de praktijk moet gaan als je panelen online besteld. Anderen die daar een kijk op hebben?
Ik denk dat dat alleen gaat gelden voor panelen die je laat plaatsen door een bedrijf. Ook gezien hoe de RVO werkt met de subsidies op warmtepompen e.d.leontoeter schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:42:
Iemand enig idee of de btw verlaging direct doorgevoerd wordt in Webshops? Als je de panelen zelf wilt leggen moet je wel kunnen aantonen dat ze op of bij een woning worden geplaatst, anders geld het 0-tarief namelijk niet. Vraag me af hoe dat in de praktijk moet gaan als je panelen online besteld. Anderen die daar een kijk op hebben?
Dat is niet hoe het in het wetsvoorstel staat.klump4u schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:13:
Ik denk dat dat alleen gaat gelden voor panelen die je laat plaatsen door een bedrijf.
Subsidie is iets anders dan 0 BTW tarief, de eerste is fraude gevoelig zonder controle.Ook gezien hoe de RVO werkt met de subsidies op warmtepompen e.d.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Hoe staat het dan wel in het wetsvoorstel?DukeBox schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:25:
[...]
Dat is niet hoe het in het wetsvoorstel staat.
[...]
Subsidie is iets anders dan 0 BTW tarief, de eerste is fraude gevoelig zonder controle.
0 BTW tarief is net zo goed gevoelig want de prijzen van verkopers gaan dan gewoon omhoog onder de noemer van slecht verkrijgbare materialen, probeer nu maar eens dakhaken uit te halen zonder de hoofdprijs te betalen.
https://www.belastingdien...nnepanelen-nultarief-2023klump4u schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:32:
Hoe staat het dan wel in het wetsvoorstel?
De enige voorwaarde is de factuur datum en er worden geen aanvullende voorwaarden/verplichtingen gemeld waar dit bij subsidie wél het geval is.Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, dan betaalt u vanaf 1 januari 2023 geen btw meer over de levering en installatie van uw zonnepanelen op of bij uw woning.
Dat is geen fraude maar marktwerking.0 BTW tarief is net zo goed gevoelig want de prijzen van verkopers gaan dan gewoon omhoog onder de noemer van slecht verkrijgbare materialen
dat is dan dus oplichterijDukeBox schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:36:
[...]
https://www.belastingdien...nnepanelen-nultarief-2023
[...]
De enige voorwaarde is de factuur datum en er worden geen aanvullende voorwaarden/verplichtingen gemeld waar dit bij subsidie wél het geval is.
[...]
Dat is geen fraude maar marktwerking.
als ik als ondernemer mijn geld er aan kan verdienen verkoop ik die gewoon met X % winst op inkoop
niet nog eens extra proberen te profiteren van 0% btw dan belazer je de boel en mensen keuren het goed want "marktwerking"
Interpunctie is altijd handig.Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:10:
[...]
dat is dan dus oplichterij
als ik als ondernemer mijn geld er aan kan verdienen verkoop ik die gewoon met X % winst op inkoop
niet nog eens extra proberen te profiteren van 0% btw dan belazer je de boel en mensen keuren het goed want "marktwerking"
Beetje onzin, concurrentie zorgt er wel voor dat de prijzen lager worden.Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:10:
dat is dan dus oplichterij
Lijkt er op dat het voorstel voor 0% BTW op zonnepanelen voor particulieren op 12 december in de Eerste Kamer wordt besproken. Zie https://www.eerstekamer.nl/plenaire_vergadering/20221212
"slecht verkrijgbare materialen"DukeBox schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:18:
[...]
Beetje onzin, concurrentie zorgt er wel voor dat de prijzen lager worden.
en prijs afspraken of gewoon bij de concurrent afkijken en vergelijkbare prijzen hanteren
dit is schering en in slag.
onder normale omstandigheden en bij minder grote partijen kan dat nog werken maar nu niet meer zo veel
Je hebt het wederom deels over marktwerking.Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:32:
[...]
"slecht verkrijgbare materialen"
en prijs afspraken of gewoon bij de concurrent afkijken en vergelijkbare prijzen hanteren
dit is schering en in slag.
onder normale omstandigheden en bij minder grote partijen kan dat nog werken maar nu niet meer zo veel
Prijsafspraken, dat is inderdaad niet toegestaan.
Maar welke prijzen een ondernemer hanteert en hoe hij deze samenstelt, is aan hem.
Als de 0% niet te zien is in de prijs, kun je daar niets tegen doen.
Het is geheel wettelijk.
Dat het wellicht niet netjes is, dat kan.
Maar dat maakt het nog geen oplichting.
Dan komt er vanzelf wel een andere leverancier die daar op inhaakt en een lagere marge hanteert om meer omzet te creëren.Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:32:
"slecht verkrijgbare materialen"