Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:04
Ik wil geen wannebee mod spelen, maar ik wil nogmaals vragen of we deze discussie naar Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2 kunnen verplaatsen.

Het enige wat ik er aan toe wil voegen is dat de NHG premie minimaal is, en alleen al door het rente voordeel ruim wordt gecompenseerd. Dat komt door de overheidsgarantie. Het is niet waar dat de kopers dit betalen.

En de enige reden dat het potje vol zit is omdat de spelregels een aantal keer behoorlijk zijn gewijzigd. De NHG heeft zelf aangegeven dat ze bij een werkeloosheid van 10% in de problemen komen. Dat zeiden ze in een tijd dat dat ondenkbaar was, maar we komen wel akelig dicht in de buurt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik heb nog geen partijen horen reageren op de accijnsverhoging op de brandstof. Blijkbaar is het vanzelfsprekend om bepaalde tekorten op een oneigenlijke wijze af te dekken.

http://www.bovag.nl/nieuw...jard_op_bij_weggebruikers
De inkomsten voor het Rijk uit (auto)mobiliteit bestaan onder andere uit accijns op brandstoffen, assurantiebelasting op autoverzekeringen, motorrijtuigenbelasting (mrb), verkeersboetes en btw op brandstof, reparatie, onderhoud en verkeersopleidingen. De 18 miljard is exclusief de inkomsten uit fiscale bijtelling voor de auto van de zaak. De uitgaven van het Rijk voor verkeersvoorzieningen bedroegen vorig jaar 5,2 miljard euro, inclusief werk aan het spoor.
Praktisch een factor 4. Alle groene initiatieven ten spijt, maar een autorijder kan dus niet uitstappen of een alternatief gebruiken. De rijders dragen simpelweg teveel af. Plaatst de opmerking van Rutte wel in een totaal ander daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Iblies schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 18:07:
... maar een autorijder kan dus niet uitstappen of een alternatief gebruiken ...
Hoe weet je dat? De specificaties van de kostenanalyse zoals in het gelinkte stukje zijn trouwens wel erg mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Alternatief is een zuinigere auto of OV.
De laatste jaren schaffen we auto's aan die minder verbruiken, maar vervolgens gooien we de accijnzen omhoog. Het moet wat je noemt 'budgetneutraal'. Of de behaalde resultaten bereikt zullen worden betwijfel ik ten zeerste.

Overigens is de onderbouwing niet mager maar eerder een conclusie.
http://www.bovagkrant.nl/...rijk-met-brandstofaccijns
Het gehanteerd rekenmodel is niet houdbaar. De drang naar zuinigere auto's zal hoger worden, grensbewoners kijken even over de grens. En dat zijn toch best veel bewoners,
Breda, Tilburg, Eindhoven, Nijmegen heb je al een paar grote steden te pakken en praktisch heel Limburg.

Denk dat er teveel mensen in de veronderstelling zijn dat alles in Den Haag afspeelt maar dat we ondertussen stiekem meer Europa zijn dan we willen toegeven.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
De accijnsgrens ligt zo'n beetje al bij Utrecht, maar voor goederen gaat het vanuit heel NL lonen.
De autoverkoop is ingestort, ben benieuwd of dat ook al is meegenomen.

Trouwens, de energiebelasting bij mijn verbruik is in een paar jaar ook met 400 euro gestegen (2009-2013). Wanneer is het genoeg? Wanneer heeft onze spilzieke overheid genoeg?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:41
Om nog even op het WIA verhaal terug te komen. De WIA is al redelijk hufterproof denk ik. Maar na de WAO mag best nog wel eens gekeken worden:
- Twee regelingen in stand kan nooit aantrekkelijk zijn. Dat geldt voor de overheid maar ook voor het bedrijfsleven.
- Er zijn vroeger erg veel mensen te eenvoudig afgekeurd die nu tot hun pensioen in de goudgarante WAO vallen.
- Waarom niet iedereen laten herkeuren naar de WIA standaard?

Overigens vandaag een paar duizend man die gedemonstreerd hebben. Ik vind het mooi overigens dat het gedaan wordt, al zie ik mij niet zo snel bij de linkse partijen of de PVV rond lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Robkazoe op 21-09-2013 20:23 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De SGP heeft ook een mooie berekening gemaakt: wanneer je als eenverdiener van 30K naar 50K gaat en drie studerende kinderen hebt, dan heb je voor de 20K een belastingdruk van 96% (!). Dit is geen typfout. :P

http://www.sgp.nl/Actueel/Absurde%20belastingen.wli#content

Nu is het niet een voorkomende situatie, maar het zegt iets over hoe ver de nivellering op dit moment doordringt in allerlei regelingen. Je moet dus erg goed opletten of werken nog wel loont. Dat is op zich niet gek; maar het vervelende is dat dit een hele grote groep mensen treft. Als genoeg mensen dit weten, is de verzorgingsstaat snel genoeg opgeblazen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nu is de studiefincanciering uiteraard in principe een schuld en krijgen de ouders/verzorgers het niet.

[ Voor 98% gewijzigd door begintmeta op 21-09-2013 21:26 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een beetje student maakt zijn opleiding af, waarmee het geen schuld meer is. Daarnaast vind ik het een goed gebruik van de ouder om iig het collegegeld te betalen. Als je dat weet op te lossen door twee dagen minder te werken, lijkt me dat geen slechte deal. :P

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Krisp schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 20:59:
De SGP heeft ook een mooie berekening gemaakt: wanneer je als eenverdiener van 30K naar 50K gaat en drie studerende kinderen hebt, dan heb je voor de 20K een belastingdruk van 96% (!). Dit is geen typfout. :P

Nu is het niet een voorkomende situatie, maar het zegt iets over hoe ver de nivellering op dit moment doordringt in allerlei regelingen. Je moet dus erg goed opletten of werken nog wel loont. Dat is op zich niet gek; maar het vervelende is dat dit een hele grote groep mensen treft. Als genoeg mensen dit weten, is de verzorgingsstaat snel genoeg opgeblazen.
Het klopt toch niet (zie website), ben benieuwd hoe hoog het wel is.
Sowiso vind ik het vreemd dat er afbouw van de heffingskortingen/subsides e.d. zijn.... (in andere woorden het inkomensafhankelijk maken hiervan). Blijf bij de regel: meer belasting gewoon de tarieven omhoog gooien, met het inkomensafhankelijk maken van allerlei zaken krijg je dit soort problemen waarbij je marginaal (netto) stijgt bij bruto opslagen.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Op Twitter stelt Dijkgraaf dat het nu 88% is, maar maandag gaan ze (Dijkgraaf en Omtzigt) het verder uitzoeken. Dit gaat om een behoorlijke groep mensen, dus ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Iblies schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 18:07:
Ik heb nog geen partijen horen reageren op de accijnsverhoging op de brandstof. Blijkbaar is het vanzelfsprekend om bepaalde tekorten op een oneigenlijke wijze af te dekken.

http://www.bovag.nl/nieuw...jard_op_bij_weggebruikers

[...]

Praktisch een factor 4. Alle groene initiatieven ten spijt, maar een autorijder kan dus niet uitstappen of een alternatief gebruiken. De rijders dragen simpelweg teveel af. Plaatst de opmerking van Rutte wel in een totaal ander daglicht.
Niet voor alle autorijders is er een alternatief, maar voor veel zal er wel eentje zijn. Dichter bij je werk gaan wonen bijvoorbeeld. Het OV. Uberhaupt niet met een auto gaan maar met fiets/scooter. Ook doen volgens mij bijzonder weinig mensen moeite om te gaan carpoolen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:43
Sissors schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:57:
[...]

Niet voor alle autorijders is er een alternatief, maar voor veel zal er wel eentje zijn. Dichter bij je werk gaan wonen bijvoorbeeld. Het OV. Uberhaupt niet met een auto gaan maar met fiets/scooter. Ook doen volgens mij bijzonder weinig mensen moeite om te gaan carpoolen bijvoorbeeld.
Veel mensen werken niet op een vaste plek!
Ook twee verdieners kunnen niet altijd dichter bij het werk gaan wonen.
Mensen die een baan hebben zonder vaste werkplek kunnen bijna nooit met het OV.
Vaak moeten er veel onderdelen of gereedschap mee en ik zie mijzelf niet met 2 gereedschaps koffers en allerlei hardware met de trein gaan :-)
Dit opsturen heeft ook geen zin, ik heb meer te doen dan 1 klant op een dag.
Niet iedereen werkt op kantoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Krisp schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 20:59:

Heb je ook een link die op zondag werkt? 8)7

@hierboven.
Verhuizen? Meeste jonge gezinnen hebben een huis onder water. Voor dat flexibele contract is verhuizen ook geen goed idee. Buiten de Randstad is OV waardeloos. Als automobilist betaal je je in NL scheel. Dan telt Europa opeens niet... Waarom heeft die markt een uitzonderingspositie gekregen (tuurlijk, belastingen, maar toch). Het zou leuk zijn als we ergens niet de hoogste prijzen of belastingen hebben. En nee, ik heb het niet over brievenbusmultinationals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:01
Zou Nederland het nog weten bij de volgende verkiezingen? Of wordt dat weer winst voor degene met de beste spindokter?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
tlpeter schreef op zondag 22 september 2013 @ 10:04:
[...]

Veel mensen werken niet op een vaste plek!
Vaak moeten er veel onderdelen of gereedschap mee en ik zie mijzelf niet met 2 gereedschaps koffers en allerlei hardware met de trein gaan :-)
En welk gedeelte van:
Niet voor alle autorijders is er een alternatief
is precies zo lastig te begrijpen? Had ik hem bold moeten maken?

Maar de meeste mensen hebben niet twee gereedschapskoffers mee. Sowieso als je op verschillende plekken werkt op een dag met meerdere gereedschapskoffers klinkt het mij meer alsof je gewoon een bedrijfsauto zou moeten kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

tlpeter schreef op zondag 22 september 2013 @ 10:04:
[...]Veel mensen werken niet op een vaste plek!
Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken, maar ik durft te wedden dat voor minimaal de helft van de werkenden die nu met de auto gaan er een redelijk en goedkoper alternatief is.

Fiets, (e)-scooter, OV, zelfs lopend! (ja, sommige mensen stappen voor een paar honderd meter lopen in de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bartjuh schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:03:
Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken, maar ik durft te wedden dat voor minimaal de helft van de werkenden die nu met de auto gaan er een redelijk en goedkoper alternatief is.
Meer OV-gebruik vereist alleen maar meer subsidie op OV, da's niet rendabel.
Maar denk je niet dat ook deze helft van de werkenden zelf kan kiezen hoe ze het liefst reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RemcoDelft schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:09:
[...]Meer OV-gebruik vereist alleen maar meer subsidie op OV, da's niet rendabel.
Maar denk je niet dat ook deze helft van de werkenden zelf kan kiezen hoe ze het liefst reizen?
Vaste kosten zijn heel hoog voor OV, variabele kosten bijna niet-bestaand. Bus lijnen rijden toch wel.

Meer gebruik betekend meer inkomsten. Vaste kosten minus meer inkomsten = minder subsidie.

En ja, ik denk dat ze het liefst met de auto gaan. Maar goed, ik ga ook het liefst met een prive-jet op vakantie, helaas laat het huishoudboekje dat niet altijd toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Bartjuh schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:15:
Vaste kosten zijn heel hoog voor OV, variabele kosten bijna niet-bestaand. Bus lijnen rijden toch wel.

Meer gebruik betekend meer inkomsten. Vaste kosten minus meer inkomsten = minder subsidie.
En zodra er ergens in Lutjebroek 1 persoon eens per maand met de bus wil, moet daar dagelijks elk half uur een gesubsidieerde bus langsrijden... Het "ze rijden toch wel" zou een argument moeten zijn om ze af te schaffen, niet om nog decennia door te gaan met mensen "aan te moedigen" bussen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het ontmoedigen van automobiliteit is vanuit economisch perspectief best slim, aangezien het bedrijfsleven en economen de continue wens uiten om direct op loonkosten te concurreren. Als de autokosten wegvallen in een huishouden, dan ontstaat er vanzelf ruimte voor dat huishouden om concurrerender te worden doordat de prijs van geleverde arbeid omlaag kan.

Eigenlijk krijg je dan een soort omgekeerde ontwikkeling van Beijing, want daar kunnen ze door onze consumptie massaal in de auto stappen :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
defiant schreef op zondag 22 september 2013 @ 12:31:
Het ontmoedigen van automobiliteit is vanuit economisch perspectief best slim, aangezien het bedrijfsleven en economen de continue wens uiten om direct op loonkosten te concurreren. Als de autokosten wegvallen in een huishouden, dan ontstaat er vanzelf ruimte voor dat huishouden om concurrerender te worden doordat de prijs van geleverde arbeid omlaag kan.
Vergelijk de kostprijs van een bus-kilometer eens met de kostprijs van een auto-kilometer, waarbij die laatste 20 miljard euro per jaar aan belastingen oplevert. Een touringcar is economisch efficient, een stadsbus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Bartjuh schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:03:
[...]

Fiets, (e)-scooter, OV, zelfs lopend! (ja, sommige mensen stappen voor een paar honderd meter lopen in de auto).
Met dit soort uitspraken mag je ook met een goede onderbouwing komen want nu is het onderbuik geroep. Je verzint namelijk ook zelf nog eens waarom men maar beter iets anders moet doen. Niet iedereen wil 1 uur (of langer) op de fiets/scooter zitten of moeten lopen. Het OV is niet veel goedkoper zoniet duurder. Daarnaast zijn er genoeg mensen die niet een directe verbinding hebben en dus bijv eerst met de bus, metro en trein moeten waardoor je weer langer onderweg bent.

Juist in deze tijden zal men eerder verder weg werken omdat de banen schaarser zijn geworden. Veel bestaat ook uit detachering. Dus nee, de meeste mensen zullen gewoon met de auto moeten OF moeten accepteren dat ze duurder uit zijn en/of langer onderweg zijn....

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:04
NiGeLaToR schreef op zondag 22 september 2013 @ 10:28:
Zou Nederland het nog weten bij de volgende verkiezingen? Of wordt dat weer winst voor degene met de beste spindokter?
Het zal wel een combinatie worden van PVV en Ouderenpartij. Ouderen zijn nou eenmaal de grootste groep en het best georganiseerd, en deze clubs spelen het best in op de gevoelens die daar leven. Wellicht SP ook nog.

'Beste 60-plussers, ik schrik van jullie schaamteloze egoïsme en onwetendheid'

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik denk dat partijen die het beste hun eigen doelgroep kunnen afbakenen en bevoordelen electoraal gezien het stabielste resultaat zullen boeken, de enigste groep die daar echt groot genoeg voor is, zijn inderdaad de vijftigplussers. Ik denk dat je dan bijvoorbeeld een kabinet krijgt van een algemene partij (bijv CDA/D66 of VVD) die standpunten moeten gaan uitruilen met 50plus, waarschijnlijk in een gedoogconstructie.
Het probleem is niet zozeer de voorzieningen van ouderen, maar het feit dat de bekostiging ervan onevenredig wordt verdeelt omdat de eigen groep onvoldoende bijdraagt. Omdat de traditionele partijen te te gevoelig waren voor het ouderen electoraat is hierin nooit een keuze gemaakt. Dit zal uiteindelijk als een boemerang terug komen en ik denk dat menig oudere spijt zal krijgen dat ze decennia lang op de rem hebben gestaan. Het enige verschil is dat ze in hun pijn van het verlies aan 'entitlements' dan kunnen delen met de rest van de samenleving ..

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de stukken die gepubliceerd werden met Prinsjesdag zou het begrotingstekort voor 2014 op €1200,- per Nederlander uit komen. In theorie lijkt het mij geen probleem dat 1 op 1 te verhalen op elke Nederlander. Echter lijkt mij dat niet zinnig. Omdat oorzaken van het ontstaan van dat begrotingstekort vooralsnog niet structureel worden aangepakt. Die liggen volgens econoom Bas Jacobs in Nieuwsuur van gisteravond niet zozeer in de publieke sector maar in de private. Laten de voorgestelde maatregelen van zowel het kabinet als het alternatief van het CDA nu juist het accent leggen op de publieke sector en niet op de private sector.

http://nieuwsuur.nl/onder...erland-uit-de-crisis.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
defiant schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:05:
Ik denk dat partijen die het beste hun eigen doelgroep kunnen afbakenen en bevoordelen electoraal gezien het stabielste resultaat zullen boeken, de enigste groep die daar echt groot genoeg voor is, zijn inderdaad de vijftigplussers. Ik denk dat je dan bijvoorbeeld een kabinet krijgt van een algemene partij (bijv CDA/D66 of VVD) die standpunten moeten gaan uitruilen met 50plus, waarschijnlijk in een gedoogconstructie.
Ik denk het niet. Verschillen tussen 50+ onderling is ook groot. Net zoals een jongerenpartij die ook niet echt werkt. Binnen de doelgroep zijn gewoon de verschillen heel groot. Krol doet vooral alsof elke 50+ al een week in zijn plasluier zit en rond moet komen van een aalmoes. Dat is gewoon niet waar en ook in debatten gaat hij gerichte repliek uit de weg. Dat Volkskrant artikel is dan ook veelzeggend.
[...]

Het probleem is niet zozeer de voorzieningen van ouderen, maar het feit dat de bekostiging ervan onevenredig wordt verdeelt omdat de eigen groep onvoldoende bijdraagt. Omdat de traditionele partijen te te gevoelig waren voor het ouderen electoraat is hierin nooit een keuze gemaakt. Dit zal uiteindelijk als een boemerang terug komen en ik denk dat menig oudere spijt zal krijgen dat ze decennia lang op de rem hebben gestaan. Het enige verschil is dat ze in hun pijn van het verlies aan 'entitlements' dan kunnen delen met de rest van de samenleving ..
Tsja, een slag tussen de generaties is het gevolg. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En de jongeren winnen die altijd, al zijn ze tegen die tijd wellicht zelf oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 19:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Zolang de ouderen hun geld maar niet al te hard verbrassen erven de jongeren al die prachtige 2 kappers (en de dikke bankrekening) die nu voor hen onbetaalbaar zijn omdat ze 4 ton kosten in de randstad. Zijn ze toch nog solidair met ons ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En dan mag je de erfbelasting op WOZ-waarde aftikken bij de fiscus, nog voordat ie verkocht is. Uiteindelijk wordt alleen de staat er beter van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Senor Sjon schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:06:
En dan mag je de erfbelasting op WOZ-waarde aftikken bij de fiscus, nog voordat ie verkocht is. Uiteindelijk wordt alleen de staat er beter van. :P
Niet iedereen heeft ouders die het gemaakt hebben!
Laat ze de verkoop van die villa's maar lekker fors belasten!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
dfrenner schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:17:
[...]

Waarom? Wat voor signaal geeft dat aan mensen die niet veel presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Config schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:42:
Waarom? Wat voor signaal geeft dat aan mensen die niet veel presteren?
Wat heeft dat met presteren te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet je ouders gewoon goed uitkiezen, dat is een hele prestatie. Of als fysiotherapeut ervoor zorgen dat je altijd een stukje van de erfenis van de oudjes krijgt.

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
dfrenner schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:17:
[...]

Dit matcht niet echt met je reacties in het huizenmarkt topic. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
begintmeta schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:00:
Je moet je ouders gewoon goed uitkiezen, dat is een hele prestatie. Of als fysiotherapeut ervoor zorgen dat je altijd een stukje van de erfenis van de oudjes krijgt.
Toevallig hebben mijn ouders wel een eigen woning, maar de waarde van die woning heeft niets met presteren te maken gehad...

Mijn vrouw haar ouders wonen in een sociale huurwoning, hebben die slechter gepresteerd omdat mijn ouders hun huis meer waard werd tussen 1986-2008?
Senor Sjon schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:19:
Dit matcht niet echt met je reacties in het huizenmarkt topic. :?
Waarom?
Overwaarde mag van mij fors belast worden, dat matcht prima met mijn andere reacties over sociale huur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dfrenner schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:36:
...
Toevallig hebben mijn ouders wel een eigen woning, maar de waarde van die woning heeft niets met presteren te maken gehad...

Mijn vrouw haar ouders wonen in een sociale huurwoning, hebben die slechter gepresteerd omdat mijn ouders hun huis meer waard werd tussen 1986-2008?
...
Ik dacht dat Config op de prestaties van de kinderen/erfgenamen doelde, aangezien het om de grootte/verdeling van de nalatenschap gaat.

Wat presteren precies is en hoe je de mate van prestatie kan bepalen vind ik lastig (ik denk wel dat in het aangehaalde weinig goede aanknopingspunten te vinden zouden zijn om dat te bepalen).

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
dfrenner schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:36:
[...]

[...]

Waarom?
Overwaarde mag van mij fors belast worden, dat matcht prima met mijn andere reacties over sociale huur...
Dus overwaarde mag je belasten, maar onderwaarde moet je zelf ophoesten? Klinkt meer als een woekerpolis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Senor Sjon schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:41:
Dus overwaarde mag je belasten, maar onderwaarde moet je zelf ophoesten? Klinkt meer als een woekerpolis. :P
Hoezo?
Ik ontvang ook HRA...

Dus alles wat ik met een eerste levensbehoefte (mijn huis) verdien, mag best voor 80% belast worden.
Wat kan mij dat schelen? Ik woon niet om geld ermee te verdienen. Ik woon omdat ik een dak boven mijn hoofd nodig heb en ik koop omdat ik uiteindelijk iets van mijzelf wil hebben. Daar hoef ik echt niets mee te verdienen. Dat is mijn mening.

Net zo zeer als dat ik ook nooit met verlies zal verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

„Als de plannen doorgaan, zijn middeninkomens straks van iedere extra euro 60 cent kwijt aan belastingen. Die combinatie, de stapeling van maatregelen die gezinnen raken, is onevenredig groot. Dat kan zo echt niet.”

[...]

Brengt u zo een eventuele kabinetsval niet dichterbij?

„Mijn primaire neiging is om altijd positief te blijven. Laten we er daarom van uitgaan dat het kabinet op tijd bijstuurt. Ik hoop serieus dat het niet zó ver hoeft te komen dat een constructieve partij als de SGP niet eens fatsoenlijk meer voor begrotingen kan stemmen. Maar het kan geen kwaad om helderheid te verschaffen. Er moet echt iets gebeuren.”
Zo, dat is klare taal.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat moet voor het eerst zijn dat ik het met de SGP eens ben :+

Al die inkomensafhankelijke regelingen zijn echt absurd, als je de hogere inkomens zwaarder wil belasten wees dan ook gewoon een vent en verhoog het hoogste belastingtarief.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Daarnaast, ook al is de SGP verre van de machtigste partij, als je als regering uit die hoek serieuze kritiek op het beleid krijgt doe je echt iets fout. Gebeurt zelden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Inderdaad. Je moet wel heel lomp zijn (of op zondag open willen) als je de SGP tegen je krijgt als regeringspartij.

Maar gezinnen tussen 1-3x modaal zit helemaal niet in de PVVDA doelgroep.
PVDA: <30k
VVD: >100k
Dus beiden gaan rammelen aan de 30-100k boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat wordt stemmen op CDA volgende keer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dan zul je straks zien dat ze het niet door de eerste kamer krijgen, en of we daarmee geholpen zijn vraag ik me ook maar af. :|

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
begintmeta schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:07:
[...]

Ik dacht dat Config op de prestaties van de kinderen/erfgenamen doelde, aangezien het om de grootte/verdeling van de nalatenschap gaat.

Wat presteren precies is en hoe je de mate van prestatie kan bepalen vind ik lastig (ik denk wel dat in het aangehaalde weinig goede aanknopingspunten te vinden zouden zijn om dat te bepalen).
Nalaten is inderdaad niet erg zuiver. Meer kiezen tussen twee kwaden..

Presteren bepalen doen we met geld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Cyphax schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:01:
Dan zul je straks zien dat ze het niet door de eerste kamer krijgen, en of we daarmee geholpen zijn vraag ik me ook maar af. :|
Tja, het is en met de pensioenplannen en met de belastingplannen een reëel risico denk ik, ik vraag me ook sterk af wat daar het effect van zal zijn, als de regering komende maanden valt. Welke wijzigingen treden dan bijvoorbeeld automatisch in vanuit vorige kabinetten/belastingplannen? Wat gaat er mis qua begrotingstekorten?

[ Voor 18% gewijzigd door rik86 op 24-09-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dat is hoe Balkenende IV eindigde: een 'sobere' begroting, waarin het beleid van 2013 min of meer gecontinueerd wordt. Maatregelen waar al mee ingestemd is, zullen wel worden uitgevoerd zoals de versobering van de HRA. Mogelijk krijgen we een penalty vanuit de EU, maar als het kabinet valt verwacht ik dat eigenlijk ook niet eens. Dat zou imo geen slecht scenario zijn. :)

Wat daarop volgt vind ik echter veel enger. De SP, 50+ en PVV zullen waarschijnlijk fors stemmen trekken omdat niemand meer de VVD en de PvdA pruimt en het CDA en GroenLinks daar niet fatsoenlijk weten te profiteren. Resultaat is een land waarin de status quo regeert en alle immer noodzakelijke hervormingen (versoberingen) in de zorg en sociale zekerheid niet worden doorgevoerd of zelfs worden teruggedraaid, en er nog meer genivelleerd wordt.

Overigens worden er langzaam maar zeker ook successen geboekt. Door het hogere eigen risico zijn Nederlanders kritischer gaan kijken naar de zorg die ze nodig hebben. Daardoor zijn de zorgverzekeringen in Nederland volgend jaar goedkoper. Dat is voor mij een bewijs dat bewustwording van de kosten wel degelijk werkt. :)

• thewizard2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
kenneth schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:55:
Dat wordt stemmen op CDA volgende keer O-)
Piratenpartij jonguh!

Maar wat ik jammer vind is dat er gelijk geroepen belast dan gewoon de rijke meer. Die rijke betalen al veel meer.
Even een simpel voorbeeld
Belastingschaal A = 10% tot 25000
Belastingschaal B = 20% tot 50000
Belastingschaal C = 30% tot 100000
Belastingschaal D = 40% boven de 100000

Piet verdient 20000 euro per jaar en betaald dus 10% van 20000 = 2000
Kees verdient 40000 euro per jaar en betaald dus 10% van 25000 + 20% van 15000 = 2500 + 3000 = 5500
Jan verdient 60000 euro per jaar en betaald dus 10% van 25000 en 20% van 25000 en 30% van 10000 = 2500 + 5000 + 3000 = 10500

Daarnaast heb ik dan nog niet over de BTW en accijnzen zie Jan meer bijdraagd (hoger besteedsbaar inkomen) aan de staatspot.

Waarom moeten de rijkere ook weer continue nog meer afdragen. Beetje Calimero gedoe. Zijn zijn rijk en ik niet dat is niet eerlijk.

Laten we eerst eens gaan kijken naar onnodige uitgaven die gedaan kunnen worden. Besparingen die doorgevoerd kunnen worden door bijv verbeterde techniek of inzicht. Nagaan wat we nu echt nodig hebben ipv alles maar willen vergoeden en subsidieren.
Uiteraard is dit nog steeds een lastig pakket maar van elke keer dat geroep dat de rijkere maar meer moeten gaan betalen wordt ik een beetje moe :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• NiGeLaToR

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02
defiant schreef op maandag 23 september 2013 @ 13:05:
Ik denk dat je dan bijvoorbeeld een kabinet krijgt van een algemene partij (bijv CDA/D66 of VVD) die standpunten moeten gaan uitruilen met 50plus, waarschijnlijk in een gedoogconstructie.
Je noemt ook gelijk wel een horrorkabinet, vooral leuk voor de mensen die oud zijn en geld hebben.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
thewizard2006 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:25:
[...]
Maar wat ik jammer vind is dat er gelijk geroepen belast dan gewoon de rijke meer. Die rijke betalen al veel meer.
Dat is in ieder geval niet wat ik probeer te zeggen. Ik probeer te zeggen als je de rijkere nog meer wil belasten, doen het dan gewoon door het percentage van de belastingschijven aan te passen, en niet door allerlei ondoorzichtige inkomensafhankelijke regelingen.
Dus ondanks dat Kees 3x zoveel verdient als Piet betaald hij 5x zoveel belasting. Daarnaast heb ik dan nog niet over de BTW en accijnzen zie Jan meer bijdraagd (hoger besteedsbaar inkomen) aan de staatspot.

Waarom moeten de rijkere ook weer continue nog meer afdragen. Beetje Calimero gedoe. Zijn zijn rijk en ik niet dat is niet eerlijk.
Op zich is daar natuurlijk best wat voor te zeggen, je hebt immers een x bedrag nodig om gewoon in je eerste levensbehoeften te voldoen. Alles daarboven is "luxe", en de mensen die het ruimer hebben mogen best wat meer bijdragen IMHO. Maar dat heeft inderdaad wel grenzen. Het is best goed om af en toe de discussie te voeren over hoeveel iedereen bij moet dragen, maar wees daar dan gewoon duidelijk in, en niet zoals nu met een oerwoud aan regels waardoor niemand meer weet wat de effecten van bepaalde regels zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• D-e-n
Woy schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:37:
[...]
Dat is in ieder geval niet wat ik probeer te zeggen. Ik probeer te zeggen als je de rijkere nog meer wil belasten, doen het dan gewoon door het percentage van de belastingschijven aan te passen, en niet door allerlei ondoorzichtige inkomensafhankelijke regelingen.
Ik denk dat de VVD dat nooit gaat toestaan. Die kunnen dat niet aan hun achterban verkopen, daarom de wat minder doorzichtige weg.

• Señor Sjon
VVD heeft op dit moment geen enkele moeite om stront aan haar achterban proberen te verkopen. Dat het niet werkt kan je wel zien aan de comments op VVD.nl Maar Rutte zit in een soort Haagse cocon en luistert nergens meer naar.

• D-e-n
Waarom dan het geknoei met die heffing? De PvdA heeft nota bene al eens voorgesteld de hoogste schijf te verhogen dus het is toch echt de VVD die dit tegenhoudt.

Dat de mensen op VVD.nl niet begrijpen dat je met de PvdA geen CDA-VVD beleid kunt voeren zoals men gewend is staat daar verder buiten.

Ik heb al eens gezegd dat de VVD-stemmer wat dat betreft echt teveel klaagt. Op heel veel principiële zaken (begrotingstekort, illegalen, JSF, marktwerking zorg) en bijvoorbeeld de hele beperkte beperking van de HRA heeft de VVD echt wel wat gekregen. En een paar keer klagen in de Telegraaf en een zorgplan gaat geheel de prullenmand in.

[ Voor 36% gewijzigd door D-e-n op 25-09-2013 09:51 ]

• Señor Sjon
Omdat het rommelen met inkomensafhankelijke belastingvrije voeten e.d. extreem nivellerend werkt als je die snel afbouwt. Dan lijkt het IB-tarief gelijk, maar is dat verre van.

CDA beleid bestaat imo niet, die buigen vrijwel altijd richting PvdA of VVD, afhankelijk van de coalitie. Zij zijn de gemene deler van het beleid van ~2002 tot 2012. Zij hebben in die tijd altijd in de kabinetten gezeten.

Edit
Dat zorgplan was geen plan, dat was gewoon alles boven de 40k pesten. Vooral éénverdieners met een gezin werden letterlijk genuked.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 25-09-2013 09:56 ]

• D-e-n
Dat bedoel ik dus: met het CDA kan de VVD haar eigen beleid voeren. De VVD-stemmer weet niet meer wat het is om compromissen te sluiten.
Senor Sjon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:55:
Dat zorgplan was geen plan, dat was gewoon alles boven de 40k pesten. Vooral éénverdieners met een gezin werden letterlijk genuked.
De uitvoering van het plan rammelde. Maar de inkomensgevolgen "pesten" noemen is ook maar een mening. De gemiddelde VVD-stemmer ziet dat als pesten maar die kijkt dan wellicht niet verder dan de eigen portemonnee. Als ik soms discussies over de belastingregeling van een leasebak zie dan moet ik echt constateren dat sommige mensen de realiteit kwijt zijn.

edit:
Dat laatste zie je overigens bij de meeste andere partijen ook natuurlijk. Helemaal niet bezuinigen zodat geen enkele Nederlander ergens last van heeft kan uiteraard niet.

[ Voor 83% gewijzigd door D-e-n op 25-09-2013 10:15 ]

• rik86
Niemand vind 't natuurlijk leuk als in z'n eigen inkomen gesneden wordt en 't gevolg is dat de eigen achterbannen genegeerd worden waardoor de niet-eigen achterban de uitschieters te verwerken krijgt.

En dat is heel raar, waarom niet zoiets om de inkomsten te verhogen met het idee van dat de sterkere schouders wel meer kunnen dragen.

- Uitkeringen bevriezen
- 2e belastingschijf 1%-punt omhoog
- 3e belastingschijf 2%-punt omhoog
- 4e belastingschijf 3%-punt omhoog

Evt. de arbeidskorting wat verhogen, maar verder in het belastingstelsel zelf niets inkomensafhankelijk maken, dat maakt het alleen maar ondoorzichtig.

En de rest van het dichten van het gat moet komen uit het snijden in de uitgaven, waarbij dat ook evenredig gebeurt en niet 1 toeslag afschaffen omdat daar de eigen achterban toevallig minder gebruik van maakt.

• Señor Sjon
D-e-n schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:57:
Dat bedoel ik dus: met het CDA kan de VVD haar eigen beleid voeren. De VVD-stemmer weet niet meer wat het is om compromissen te sluiten.
Het aparte is dat de PvdAers het een VVD beleid vinden en de VVDers een PvdA beleid. Ergo, niemand tevreden en recordverliezen in de peilingen.
[...]

De uitvoering van het plan rammelde. Maar de inkomensgevolgen "pesten" noemen is ook maar een mening. De gemiddelde VVD-stemmer ziet dat als pesten maar die kijkt dan wellicht niet verder dan de eigen portemonnee. Als ik soms discussies over de belastingregeling van een leasebak zie dan moet ik echt constateren dat sommige mensen de realiteit kwijt zijn.
Nou, dit ging nergens meer over. De discussie is hier al eerder geweest over de grove bruto/netto verschillen in de inkomens. Als iemand met bijstand ~1850 netto bij elkaar kan harken door allerlei regelingen, dan is het systeem gewoon verziekt. Iemand anders moet daar gewoon 40 uur per week voor werken en wel overal voor lappen, zodat effectief men een lager vrij besteedbaar inkomen heeft en een stuk minder vrije tijd.
edit:
Dat laatste zie je overigens bij de meeste andere partijen ook natuurlijk. Helemaal niet bezuinigen zodat geen enkele Nederlander ergens last van heeft kan uiteraard niet.
Ze zouden er goed aan doen gewoon de begroting te bevriezen. Nu is ie weer met ruim 6 miljard gestegen. Als onderdeel van het BBP wordt het alleen maar meer en meer, zeker zolang de lonen in de private sector ook maar niet stijgen.

Edit
http://www.nu.nl/economie...hogere-belastingdruk.html
Marginale druk
0-20k = 20%
daarna naar 50%
70k = 60%
115k+ = 55%

Jee... wanneer komen de hamer en de sikkel in de NL vlag?

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 25-09-2013 10:49 ]

• Config
rik86 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:35:
Niemand vind 't natuurlijk leuk als in z'n eigen inkomen gesneden wordt en 't gevolg is dat de eigen achterbannen genegeerd worden waardoor de niet-eigen achterban de uitschieters te verwerken krijgt.

En dat is heel raar, waarom niet zoiets om de inkomsten te verhogen met het idee van dat de sterkere schouders wel meer kunnen dragen.

- Uitkeringen bevriezen
- 2e belastingschijf 1%-punt omhoog
- 3e belastingschijf 2%-punt omhoog
- 4e belastingschijf 3%-punt omhoog

Evt. de arbeidskorting wat verhogen, maar verder in het belastingstelsel zelf niets inkomensafhankelijk maken, dat maakt het alleen maar ondoorzichtig.

En de rest van het dichten van het gat moet komen uit het snijden in de uitgaven, waarbij dat ook evenredig gebeurt en niet 1 toeslag afschaffen omdat daar de eigen achterban toevallig minder gebruik van maakt.
Als ik dit goed lees is een kabinet er dus vooral om niet naar haar eigen kiezers te luisteren? ;)

Even wat betreft die schouders en lasten: er wordt wel eens de aanname gedaan dat meer belasting een noodzakelijk kwaad is, dat het alleen maar gaat over waar het vandaan moet komen. Dat is een beetje gek, want je kunt ook besluiten het niet uit te geven. Er is een groot aantal bijzaken die de overheid zou kunnen afbouwen. Het is dan ook niet normaal dat de overheid met geweld geld van ons komt afnemen zonder dat we er ooit mee akkoord zijn gegaan. De belastingdienst is de enige in dit land die zonder overeenkomst geld komt innen en eenzijdig voorwaarden wijzigt. Van alle andere transacties heb ik een overeenkomst (bonnetje, contract, afspraak, etc.).

• D-e-n
Even los van het feit dat ik die voorbeelden niet altijd allemaal geloof is het zo jammer dat er altijd extremen bij gehaald worden om een (zogenaamd......) punt te maken. Dan is er eens iemand die door een toevallige opstapeling van extra's meer krijgt dan eigenlijk de bedoeling is en dan wordt die persoon gelijk als voorbeeld gesteld. Alsof alle mensen in de bijstand 1850 euro binnen harken.

Als er mazen in wet zitten moeten die worden gedicht. Als een opstapeling van extra's te gunstig uitpakken moet je kijken hoe je ze kunt combineren. Maar het is echt kul om dat als maatstaf voor de uitkering an sich te nemen.

Het tweede wat ik jammer vind is dat bij de discussie lage/hoge inkomens altijd gelijk met uitkeringen geschermd wordt in relatie tot hard werken. Alsof er geen mensen met lage inkomens zijn die gewoon veertig uur werken.

• Señor Sjon
Dat is vooral ontstaan door kindregelingen, juist waar een werkende weer veel voor moet neertellen, is de bijstandsmoeder geadopteerd als zijnde zielig en buiten haar schuld zwanger, alleen, etc.

Uitkeringen worden meer geïndexeerd dan inkomens op het moment. En iemand die met een laag inkomen 40 uur werkt heb ik alle respect voor, het wrange is juist dat zo iemand door niet te werken meer tijd en geld overhoud.

• NiGeLaToR
Senor Sjon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:01:
Dat is vooral ontstaan door kindregelingen, juist waar een werkende weer veel voor moet neertellen, is de bijstandsmoeder geadopteerd als zijnde zielig en buiten haar schuld zwanger, alleen, etc.

Uitkeringen worden meer geïndexeerd dan inkomens op het moment. En iemand die met een laag inkomen 40 uur werkt heb ik alle respect voor, het wrange is juist dat zo iemand door niet te werken meer tijd en geld overhoud.
De groep voor wie thuisblijven steeds interessanter wordt groeit. Als de berekeningetjes kloppen dan is het voor mensen in de 2-3 modaal groep ook interessant parttime te gaan werken ten koste van kindopvang en ten gunste van meer tijd thuis. Als je inderdaad voor elke euro nog maar 40 cent overhoud en daar ook de opvang van moet betalen dan ga je er in voorkomende gevallen wellicht nog op vooruit ook door minder te gaan werken. Overigens geen probleem, aangezien er voor je kinderen zijn toch belangrijker is. Maar de regering wilde juist belastinginkomsten maximaliseren toch?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:01:
Dan vergeet je echter weer de vele regelingen die gezinnen bevoordelen ten koste van alleenstaanden, want gezinnen hebben het al zo zwaar, zijn de hoeksteen van de samenleving etc. Je bent nu gevoelig voor de propaganda die vanuit andere hoeken komt, maar onderschat niet de propaganda die uit de eigen ideologische hoek komt.

Het is een simpel principe dat de overheid minder moet gaan uitgeven, maar dat betekent nog steeds keuzes maken. En dan gaat iedereen voor de eigen hoek knokken en proberen andermans stokpaardjes als minder belangrijk voor te stellen. Ik vind bijvoorbeeld elk voordeel voor leasebakken onterecht en de JSF een bodemloze put, anderen vinden de gezondheidszorg of cultuur weer onbelangrijk, enzovoort.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Señor Sjon
Jup en bijtelling telt bv ook mee voor de kinderopvangtoeslag, ook voor de straks inkomensafhankelijke arbeids/heffingskortingen. Effectief gaat de bijtelling zo 5-10% omhoog op die manier.

@gambieter
Wat mij betreft gaat de overheid 100 miljard omlaag. We zijn alles zo aan het oppompen qua kosten dat dit helemaal uit de hand aan het lopen is. Dan heb je ook al die regelingen niet nodig. Voordeel voor leasebakken? Ik vind bijtelling gewoon een jaloeziediefstal. Waarom moet de overheid zich daarmee bemoeien? Omdat ze zelf geen leaseauto's uitgeven? Excl. de bijtelling levert de auto al 20 miljard per jaar op voor de overheid. Daarvan stroomt maar 5 miljard terug naar weg/OV.

En wat ik hierboven al meld, d.m.v. inkomensafhankelijke regelingen is de marginale druk ook hoger dan het bijtellingspercentage. Goed, je kan ook alleen zakelijk rijden. Maar die regeling staat ook onder druk (was vorig jaar bijna afgeschaft in het Kunduzakkoord voor al het w/w verkeer). Alleen, als je in één van de vele gemeentes woont met parkeervergunningen, dan is het een beetje asociaal om twee auto's voor de deur te hebben staan en daar om fiscale redenen maar één te kunnen gebruiken. Buiten dat, een tweede vergunning kost vaak een kapitaal.

Het is veel idioter om zogenaamd zuinige hybrides te sponsoren voor een half miljard.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:46

Herman

FP ProMod
Senor Sjon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:44:
(...)

Edit
http://www.nu.nl/economie...hogere-belastingdruk.html
Marginale druk
0-20k = 20%
daarna naar 50%
70k = 60%
115k+ = 55%

Jee... wanneer komen de hamer en de sikkel in de NL vlag?
Weet iemand of het tarief van box II ook stijgt? Want anders is het voor de meeste mensen mogelijk om die tariefstijging te ontlopen. In het verleden heeft de overheid geprobeerd om box I en box II voor ondernemers gelijk te houden, maar als dit alleen voor box I geldt, zal er waarschijnlijk veel in inkomen worden geschoven. (VPB 20%+aanmerkelijk belang 25% < IB tarief)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Señor Sjon
Volgens mij morrelen ze niet aan de percentages, maar het artikel staat bv. ook op BNR in dezelfde tekst. Dus nog geen duidelijkheid.

• rik86
tarieven stijgen niet, heffings en arbeidskortingen worden inkomensafhankelijk. Effect is natuurlijk dat de belastingdruk fors stijgt

• Señor Sjon
Nieuwe coalitie in de maak? :P

http://www.rtlnieuws.nl/n...beschouwingen#node_426231
11:29
SP steunt motie van wantrouwen PVV

De SP steunt de motie van wantrouwen die de PVV had ingediend tegen het kabinet.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoe komen ze aan die marginale belastingdruk van 55% boven de 115K? En ook de belastingdruk van 50% boven de 20K vindt ik vreemd, volgens mij is dat pas boven de 40k.

• Señor Sjon
Geen idee, de persberichten zijn vrij onduidelijk. Ik denk dat het sommetje van Omtzigt klopt.

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:52
Woy schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:36:
Hoe komen ze aan die marginale belastingdruk van 55% boven de 115K? En ook de belastingdruk van 50% boven de 20K vindt ik vreemd, volgens mij is dat pas boven de 40k.
Gaat over de belastingdruk na 2017, waarbij de inkomensafhankelijke arbeidskorting is ingevoerd. Hierbij krijgt de groep onder de 20.000 een €100,- extra en wordt het voor de rest afgebouwd.

De groep boven de 115.000 krijgt als niks en gaat er daarom ook niet op achteruit.

huidige opstelling

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mcdeath schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:40:
[...]
De groep boven de 115.000 krijgt als niks en gaat er daarom ook niet op achteruit.
Maar dan is de marginale belastingdruk toch gewoon het percentage van de hoogste schaal, en dus 52%?

• Iblies
Kindregelingen kun je deels ombuigen.

Geen schoolkosten/bijdrages, zwemdiploma gratis. Ipv geld krijg je het in natura waardoor je als maatschappij verzekerd dat het gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is. Het wordt daardoor simpeler en eenvoudiger en je voorkomt dat de burger steeds meer gaat rekenen om te kijken of het loont om te werken. De kans dat iemand met een laag salaris de +€100,- voor een kind aan andere zaken besteed is hoger dan iemand die een stuk meer verdient.

Helaas zijn er te weinig politici die in de gaten hebben dat toeslagen hetzelfde effect hebben als de HRA oude stijl. Sluipenderwijs verandert de norm in de maatschappij. Werken en daardoor automatisch een bijdrage leveren is niet meer de standaard,
maar steeds wikken en wegen en voortdurend tot de conclusie komen dat minder werken financieel niet zo negatief uitpakt.

• Señor Sjon
Dat vindt men weer niet eerlijk, want iemand met een 80k gezinsinkomen 'betaalt dan helemaal niets!!!one111!!'

• D-e-n
Maar waar ligt de grens? Is het voor iedereen gratis?

• Señor Sjon
I rest my case. :+ :P

• Phantasmagoria
  • Laatst online: 09-04-2024
Een grote middengroep definitief de rug breken lijkt het devies, net zolang de lasten voor die groep verzwaren totdat we straks helemaal geen middenklasse ofwel 'sterke schouders' (lol, die dooddoener is toch wel afgeschreven nu?) meer hebben. Werken in NL loont nauwelijks en je bent al "rijk" (=flappentap voor de overheid) als je iets meer dan modaal verdient. De calculerende burger gaat streven naar afdracht minimalisatie (ipv inkomens maximalisatie) door korter/parttime werken etc. Niet echt een recept voor een terugkeer naar een bloeiende economie.

Verwijderd

Ha. Het loont gewoon in veel gevallen om een dag minder te gaan werken. Gewoon, vanwege ons krankzinnige fiscale systeem waarbij alles afhankelijk is van je inkomen.

Ik moet toch wel lachen om de VVD. Liberalen die belastingpercentages van 60% lopen te verdedigen. :)

• D-e-n
Senor Sjon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:52:
Dat vindt men weer niet eerlijk, want iemand met een 80k gezinsinkomen 'betaalt dan helemaal niets!!!one111!!'
Het gaat er niet om of het eerlijk is. Het er om of het betaalbaar is.
Phantasmagoria schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:53:
Een grote middengroep definitief de rug breken lijkt het devies, net zolang de lasten voor die groep verzwaren totdat we straks helemaal geen middenklasse ofwel 'sterke schouders' (lol, die dooddoener is toch wel afgeschreven nu?) meer hebben. Werken in NL loont nauwelijks en je bent al "rijk" (=flappentap voor de overheid) als je iets meer dan modaal verdient. De calculerende burger gaat streven naar afdracht minimalisatie (ipv inkomens maximalisatie) door korter/parttime werken etc. Niet echt een recept voor een terugkeer naar een bloeiende economie.
Vraag is wat de middengroep is. Daar is niet iedereen het over eens. En wat zijn sterke schouders? 50.000 bruto, 60.000, 80.000, 100.000 ... meer?

Het probleem is natuurlijk ook dat het beleid altijd een compromis is. De laagste inkomens niet te hard achteruit maar ook geen hogere hoogste schijf. Dan kom je al snel net daaronder terecht.

Dat werken an sich niet loont is een karikatuur. We zouden toch echt het huis moeten verkopen als we op bijstandsniveau moeten zitten.
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:58:
Ha. Het loont gewoon in veel gevallen om een dag minder te gaan werken
Lekker toch :D In mijn geval overigens niet waar helaas ;)

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 25-09-2013 12:01 ]

• Señor Sjon
Dat komt omdat je met eigen woning geen bijstand kreeg/krijgt.

Maar als je bv 5+3 dagen werkt als gezin en je gaat er netto maar bv. 5 tientjes per maand op achteruit door een dag minder te werken (dag minder opvang, reiskosten, etc), dan is dat een no-brainer.

De definitie van sterkste schouders varieert, maar die begint volgens mij al een euro boven modaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 25-09-2013 12:02 ]

• D-e-n
Senor Sjon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:01:
Dat komt omdat je met eigen woning geen bijstand kreeg/krijgt.
Ik zei daarom bewust bijstandsniveau :)
Maar als je bv 5+3 dagen werkt als gezin en je gaat er netto maar bv. 5 tientjes per maand op achteruit door een dag minder te werken (dag minder opvang, reiskosten, etc), dan is dat een no-brainer.
Klopt soms ja maar die opvang of de reiskosten zijn toch niet de schuld van de overheid?
De definitie van sterkste schouders varieert, maar die begint volgens mij al een euro boven modaal.
En wat is modaal? Daar wordt ook mee gegoocheld.

[ Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 25-09-2013 12:04 ]

• Señor Sjon
Zij zitten wel aan de knoppen voor allerlei regelingen en inkomensafhankelijke toeslagen. Dus door minder te werken daalt je inkomen waardoor je toeslagen stijgen. Dat kan een pervers effect hebben rond een paar omslagpunten.

Edit:
Modaal is rond de 33k.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 25-09-2013 12:05 ]

• D-e-n
Dat is dus het nadeel van omslagpunten. Dat had je ook met het oude ziekenfonds. Maar dan heeft het dus de voorkeur om te morrelen aan belastingpercentages in plaats van toeslagen. Maar dat ligt politiek gevoelig.

Maar dan ben je het dus eens met de beperking en samenvoeging van de kindtoeslagen?

[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 25-09-2013 12:08 ]

• Señor Sjon
Alleen was het oude ziekenfonds een stuk goedkoper, nu betaalt iedereen een particuliere premie en krijg je erna weer wat terug. Zelfde verhaal eigenlijk, alleen duurder uitgevoerd met veel meer rondpompen en lekken van geld.

• Config
Een kind is een keuze, opbokken met kindertoeslag! ;). En een flat rate IB. Ze leren maar met minder te bestaan. Zorgtoeslag? Minderverdienenden zorgen voor de meeste kosten, ze zouden juist meer premie moeten betalen.

[ Voor 32% gewijzigd door Config op 25-09-2013 12:10 ]

• D-e-n
Dat is onuitvoerbaar.

Of het moet een wens van je zijn dat talloze mensen dakloos op straat gaan moeten lopen of in krottenwijken gaan zitten als in India of Brazilië. Er van uitgaande dat de staatsschuld niet verder mag oplopen.

@Senorsjon
Vandaar de edit.

[ Voor 44% gewijzigd door D-e-n op 25-09-2013 12:12 ]

• Señor Sjon
Dat cirkeltje hebben we al eens gehad... onuitvoerbaar is wat anders dan onwenselijk vanuit je politieke beeld. ;)

Verwijderd

D-e-n schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:59:
Lekker toch :D In mijn geval overigens niet waar helaas ;)
Hahaha, je echt fantastisch! Nog even en we kunnen gewoon iedereen 2 dagen in de week laten werken, al het inkomen volledig wegbelasten en iedereen een uitkering geven! Nivelleren is een feestje immers; waarom uberhaupt ondernemen of hoger-dan-gemiddeld presteren als je ervoor bestraft wordt? :D

• BlakHawk
D-e-n schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:57:
Even los van het feit dat ik die voorbeelden niet altijd allemaal geloof is het zo jammer dat er altijd extremen bij gehaald worden om een (zogenaamd......) punt te maken. Dan is er eens iemand die door een toevallige opstapeling van extra's meer krijgt dan eigenlijk de bedoeling is en dan wordt die persoon gelijk als voorbeeld gesteld. Alsof alle mensen in de bijstand 1850 euro binnen harken.

Als er mazen in wet zitten moeten die worden gedicht. Als een opstapeling van extra's te gunstig uitpakken moet je kijken hoe je ze kunt combineren. Maar het is echt kul om dat als maatstaf voor de uitkering an sich te nemen.

Het tweede wat ik jammer vind is dat bij de discussie lage/hoge inkomens altijd gelijk met uitkeringen geschermd wordt in relatie tot hard werken. Alsof er geen mensen met lage inkomens zijn die gewoon veertig uur werken.
http://www.denhaagtekijk....5%20euro%20overhouden.htm

Tjonge jonge, zo moeilijk is het toch niet?

-Heffingskorting omhoog, zodat werken meer gaat lonen
-Bepaalde regelingen omlaag (geen idee welke, maar als je in de bijstand 200 euro in de maand opzij kan legen voor een toekomstig eigen bedrijf, dan is het een doodziek systeem)
-Schijf 1 blijft die 33%
-De 42% schijf, wordt 44%
-De 52% schijf wordt 55%
-Er komt een 60% schijf bij boven de 100k
-HRA beperken op 42%

Ow en minder regeltjes bij kinderopvang. Al die eisen etc...
Wij zijn ook allemaal groot geworden zonder traphekjes en kinderstoeltjes in de auto! Altijd maar die drang vanuit de overheid alles op te leggen. Dat kost ook geld... Misschien initiatieven vanuit werkgevers steunen? Werkgever die zelf een kinderopvang regelt, minder overhead, effectief, je hoort het wel eens.

Of scholen die zelf BSO gaan regelen tegen kostprijs. Ik heb collega's die hiervoor 1,50 per dagdeel betalen aan de school zelf... Een stuk goedkoper...
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:58:
Ha. Het loont gewoon in veel gevallen om een dag minder te gaan werken. Gewoon, vanwege ons krankzinnige fiscale systeem waarbij alles afhankelijk is van je inkomen.

Ik moet toch wel lachen om de VVD. Liberalen die belastingpercentages van 60% lopen te verdedigen. :)
Ik heb al afgesproken, dan mijn vrouw nog een dagje minder gaat werken :)
Opvang voor 1 dag, 1 kind kost nu 200-300 euro per maand. Door een dag minder te gaan werken verdient mijn vrouw 300 euro netto minder per maand...

Eindelijk helemaal onafhankelijk van de opvang!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Senor Sjon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:33:
Nieuwe coalitie in de maak? :P

De SP steunt de motie van wantrouwen die de PVV had ingediend tegen het kabinet.
Een coalitie betekent samenwerken. Dit zijn twee partijen die alleen kunnen tegenwerken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• D-e-n
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:24:
[...]
Hahaha, je echt fantastisch! Nog even en we kunnen gewoon iedereen 2 dagen in de week laten werken, al het inkomen volledig wegbelasten en iedereen een uitkering geven! Nivelleren is een feestje immers; waarom uberhaupt ondernemen of hoger-dan-gemiddeld presteren als je ervoor bestraft wordt? :D
Volgens mij ging het over dag minder, niet over drie. Je maakt een denkfout daarbij. Je gooit boven-gemiddeld presteren en een 40-urige werkweek op één hoop.

Wat is er mis met vier dagen per week werken? Als je daarmee de druk op de kinderopvang kunt wegnemen is het niet slecht als meer mensen dat doen. "Vroeger" werkt man+vrouw in een gezin ook samen niet 80 uur per week. Als je kinderen wilt zul je er ook tijd voor over moeten hebben. Nu al is het zo dat de meeste mensen ook opa's en oma's moeten inschakelen.
Dat is wel een zwak punt in het betoog.
maar als je in de bijstand 200 euro in de maand opzij kan legen voor een toekomstig eigen bedrijf,
Dat is alweer zo'n extreem voorbeeld. Dan gaat er in dat specifieke geval iets fout. Dat betekent niet dat al die regelingen afzonderlijk slecht zijn.
-Schijf 1 blijft die 33%
-De 42% schijf, wordt 44%
-De 52% schijf wordt 55%
-Er komt een 60% schijf bij boven de 100k
-HRA beperken op 42%
In principe is rommelen met percentages in plaats van toeslagen een nobel streven maar dat gaat met CDA of VVD nooit gebeuren. Die zijn allergisch voor hogere percentages :)

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 25-09-2013 12:35 ]

• rik86
Als ik die bijstandsstukjes lees snap ik ook wel waar het grote verschil in zit met een modaal+ inkomen

1e persoon:
alleenstaande moeder, 3 kids
netto 402 voor huur, gas, water, elektra en zorgverzekering

2e persoon:
alleenstaand moeder, 3 kids
netto 550 voor dat zelfde rijtje

3e persoon
zelfde situatie, 595 netto voor die kosten

Als ik zie wat ik netto kwijt ben aan die zaken (en dan koop ik nog, als je huurt en je zit boven modaal dan is 't nog minder leuk) dan zit je met grote verschillen.

Daarnaast hebben ze geen van allen een auto, dus zo luxe hebben ze het ook weer niet en van die circa 300 euro per maand die ze over hebben moet denk ik ook bijv. een vakantie betaald worden of een keertje visite bij familie, daar heb je ook vervoer voor nodig en doen ze ook goedkoop boodschappen.

Opvallend is dat deze bijstand-'trekkers' allemaal 1-ouder gezinnen met meerdere kids zijn. Zit 't 'm dan in de bijstand of in de kindtoeslagen die misschien voor een bijstandgezin dat alles zo goedkoop mogelijk doet aan de 'hoge' kant kunnen zijn?

Ik ben wel benieuwd naar andere bijstand-plaatjes waar 't om 2 thuiszittende personen gaat met een auto

• BlakHawk
D-e-n schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:34:
Volgens mij ging het over dag minder, niet over drie. Je maakt een denkfout daarbij. Je gooit boven-gemiddeld presteren en een 40-urige werkweek op één hoop.

Wat is er mis met vier dagen per week werken? Als je daarmee de druk op de kinderopvang kunt wegnemen is het niet slecht als meer mensen dat doen. "Vroeger" werkt man+vrouw in een gezin ook samen niet 80 uur per week. Als je kinderen wilt zul je er ook tijd voor over moeten hebben. Nu al is het zo dat de meeste mensen ook opa's en oma's moeten inschakelen.
Ow nee hoor, mijn vrouw werkt nu 3 dagen...
En volgend jaar lekker naar 2 dagen!

Het loont te weinig die extra dag... Vooral door de kinderopvang.
Werken is prima, maar niet voor de lol... En ook niet voor 5 tientjes netto!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet of dit al genoemd is, maar dit is wel een leuke widget van de NOS en vond het wel in dit topic passen.
Waar gaat uw belastinggeld naartoe?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dfrenner schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:24:
Ow en minder regeltjes bij kinderopvang. Al die eisen etc...
Tot dat het jouw kind is, en je op het Binnenplein loopt te roepen dat het een schandaal is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• D-e-n
dfrenner schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:42:
[...]
Het loont te weinig die extra dag... Vooral door de kinderopvang.
Precies. En dus zou ik van al die "klagers" wel eens antwoord willen hebben: wat is dan de oplossing? Kinderopvang gratis voor iedereen?

Het is ook een principiële vraag: willen we zo graag dat ouders in gezinnen zoveel mogelijk werken dat het geld mag kosten? Of willen we dat ze meer zelf voor de opvang zorgen door meer thuis te blijven? Dat is ook het dubbele aan de boodschap van de politiek. Aan de ene kant worden regelingen op dat vlak soberder, aan de andere kant wil men ook dat iedereen zoveel mogelijk werkt. Dat wringt.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
D-e-n schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:07:
Dat is dus het nadeel van omslagpunten. Dat had je ook met het oude ziekenfonds. Maar dan heeft het dus de voorkeur om te morrelen aan belastingpercentages in plaats van toeslagen. Maar dat ligt politiek gevoelig.
Een andere relatief eenvoudige oplossing is om toeslagen te bruteren. Je houdt gewoon je toeslag, ook bij een hoger inkomen, maar hij telt mee bij je bruto inkomen en is dus belast. Bij een salarisverhoging valt de toeslag dan (gedeeltelijk) in een hoger belastingtarief en daalt je netto voordeel.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Handig. Broekzak/Vestzak. Het is en blijft een nutteloze, dure en domme manier van geld rondpompen waar netto niemand iets aan heeft.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:23

Shabbaman

Got love?

D-e-n schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:48:
[...]

Precies. En dus zou ik van al die "klagers" wel eens antwoord willen hebben: wat is dan de oplossing? Kinderopvang gratis voor iedereen?

Het is ook een principiële vraag: willen we zo graag dat ouders in gezinnen zoveel mogelijk werken dat het geld mag kosten? Of willen we dat ze meer zelf voor de opvang zorgen door meer thuis te blijven? Dat is ook het dubbele aan de boodschap van de politiek. Aan de ene kant worden regelingen op dat vlak soberder, aan de andere kant wil men ook dat iedereen zoveel mogelijk werkt. Dat wringt.
Onze kinderopvang kost 6,46 euro per uur bij 40 uur per week (dit is het maximale rekentarief waarover je toeslag kan krijgen). Netto. Iedereen die meer dan 6,46 euro netto per uur (plus nog een beetje, aangezien je over het algemeen 5 uur per dagdeel afneemt i.p.v het werkelijk aantal afgenomen uren, plus een of andere belachelijke toeslag als je minder dan 40 uur afneemt)verdient, houdt meer geld over als hij/zij werkt en gebruik maakt van kinderopvang. En hoe dichter je inkomen bij de 6,46 euro netto per uur ligt, hoe meer toeslag je krijgt.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Pagina: 1 ... 11 ... 23 Laatste