Het komt door de kindtoeslag die weer naast de kinderbijslag bestaat en inkomensafhankelijk is. Dit stapelt rustig door.rik86 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:36:
Als ik die bijstandsstukjes lees snap ik ook wel waar het grote verschil in zit met een modaal+ inkomen
1e persoon:
alleenstaande moeder, 3 kids
netto 402 voor huur, gas, water, elektra en zorgverzekering
2e persoon:
alleenstaand moeder, 3 kids
netto 550 voor dat zelfde rijtje
3e persoon
zelfde situatie, 595 netto voor die kosten
Als ik zie wat ik netto kwijt ben aan die zaken (en dan koop ik nog, als je huurt en je zit boven modaal dan is 't nog minder leuk) dan zit je met grote verschillen.
Daarnaast hebben ze geen van allen een auto, dus zo luxe hebben ze het ook weer niet en van die circa 300 euro per maand die ze over hebben moet denk ik ook bijv. een vakantie betaald worden of een keertje visite bij familie, daar heb je ook vervoer voor nodig en doen ze ook goedkoop boodschappen.
Opvallend is dat deze bijstand-'trekkers' allemaal 1-ouder gezinnen met meerdere kids zijn. Zit 't 'm dan in de bijstand of in de kindtoeslagen die misschien voor een bijstandgezin dat alles zo goedkoop mogelijk doet aan de 'hoge' kant kunnen zijn?
Ik ben wel benieuwd naar andere bijstand-plaatjes waar 't om 2 thuiszittende personen gaat met een auto
Maar qua kosten zie ik ook
Lana
35 muzieklessen
27 bijdrage Vrije School (dit is toch niet verplicht?)
345 over
Totaal 407 over van de 1585 netto
Iris
140 ziektenkostenverzekering (is erg hoog, ook tov anderen).
50 verzekeringen (ook 20-30 hoger dan de anderen)
370 boodschappen (ook 100 hoger dan de adneren)
101 communicatie (wederom 20 hoger)
25 overblijf (voor wat? Ze is toch thuis?)
2 natuurmonumenten
200 sparen
Totaal ook rond de 400 over van 1850 netto.
Danielle:
09 Vakbond
50 mobiel (kan ook voor de helft!)
25 loterijen
25 goede doelen
120 schuld (is op een gegeven moment weg)
207 over
Totaal 411 over van 1696 netto
Ik zie een tendens.
Edit
Kan je dit anders neerzetten, ik kan er weinig chocola van maken wat je nu wilt zeggen.Shabbaman schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:15:
[...]
Onze kinderopvang kost 6,46 euro per uur bij 40 uur per week (dit is het maximale rekentarief waarover je toeslag kan krijgen). Netto. Iedereen die meer dan 6,46 euro netto per uur (plus nog een beetje, aangezien je over het algemeen 5 uur per dagdeel afneemt i.p.v het werkelijk aantal afgenomen uren, plus een of andere belachelijke toeslag als je minder dan 40 uur afneemt)verdient, houdt meer geld over als hij/zij werkt en gebruik maakt van kinderopvang. En hoe dichter je inkomen bij de 6,46 euro netto per uur ligt, hoe meer toeslag je krijgt.
[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 25-09-2013 13:22 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.