Not sure if trolling....
Ik weet het, ik begin zo voorspelbaar te worden, maar: scandinavië en Finland.
De overheid is daar nog wel een maatje of wat groter, hogere belastingen op inkomen, brandstof en eten zijn daar ook nog flink wat duurder. En in Finland heb je ook nog dingen als boetes die berekend worden naar inkomen. Een topman die 20kmh te hard rijdt kan in een ongunstig geval een paar ton aftikken, terwijl Koos Werkloos maar een honderdje of wat hoeft neer te leggen. Zorg is voor 95% gratis, uit mijn hoofd heb je in Finland een heel klein eigen risico. Scholing is gratis in Finland en is één van de beste onderwijssystemen van de wereld.
Jouw idee van in 1x de verzoringsstaat de nek omdraaien is achterlijk. Een beter woord kan ik niet bedenken.
Ik denk dat de enige manier om dit land te redden een 'over night' ommezwaai is, waarbij in één klap het zorgstelsel tot op de grond wordt afgebroken, wie zorg wil, betaalt en/of verzekerd zelf, alle toeslagen doorstrepen, belastingen omlaag, uitkeringen omlaag.
Grappig, hoe moeten mensen die werkloos zijn, die vaker ziek zijn omdat ze nou eenmaal minder gezond werk doen, minder gezond eten, minder gezond wonen etc etc, waarvan hun uitkering omlaag gaat, zorg kunnen betalen? De 350 euro eigen risico is al een hel voor mensen met minimumloon, studenten en mensen met een uitkering.
De winnaars van dat idee, belastingen en toeslagen omlaag, zijn mensen die al genoeg geld hebben. Zij krijgen alleen maar meer door de lagere belastingen, want toeslagen hadden ze toch al niet. En juist mensen die min of meer alleen maar konden leven door hun uitkering en toeslagen, die hebben een heel groot probleem.
Sociale huurwoningen zouden geen woningen meer mogen zijn, maar uitsluitend appartementen. Hiermee zal de vraag naar woningen enigszins voldoen en ontstaat er ruimte in de appartementen sector. Daarmee moet de prijs wel dalen, waardoor de onderkant van de samenleving ook een dak kan huren.
Waarom zouden arme mensen geen echt huis meer mogen hebben? Klinkt als discriminatie. En, nu komt het weer: een appartement is minder gezond. Geen tuintje om in te werken of om in te zitten, en een shitload aan arme mensen op een kleine oppervlakte proppen is ook geen slim idee. Achterstandswijken geven al problemen, kun je nagaan wat er gebeurd als je achterstands-flat-wijken krijgt.
De prijs van woningen in Nederland zie ik nooit richting de bijv. Duitse prijzen gaan. De grond in Nederland is simpelweg te duur daarvoor, en dankzij de hypotheekrenteaftrek blijft de prijs van woningen kunstmatig hoog.
Ik denk dat het doorhalen van toeslagen en het zorgstelsel alleen al voor een dusdanige verlichting op de staatsuitgaven zorgt, dat hiermee de belastingverlaging en het verlagen van accijnzen en dingen als de bpm makkelijk kunnen worden gerealiseerd. Bijgevolg ontstaat er meer ruimte bij burgers om daadwerkelijk te besteden, wat weer een algemeen positief effect op de maatschappij heeft.
Je eerste deel heeft nogal een "duh" gehalte. Natuurlijk gaan de staatsuitgaven omlaag als je uitgaven verlaagd. We kunnen ook in 1x het complete leger schrappen, scheelt ook miljarden. Of we privatiseren gewoon letterlijk alles.
Het tweede deel van jouw ideeën zorgt er weer voor dat vooral mensen met genoeg geld er op vooruitgaan. Koos Werkloos koopt geen nieuwe auto, Pim Poenschepper wel. En puur met accijnzen verlaging zie ik niet hoe mensen opeen vreselijk veel geld overhouden waardoor ze meer consumeren, immers, mengen met lage inkomens krijgen ook minder geld. Zij gaan er in jouw verhaal voornamelijk op achteruit. Ze mogen blij zijn als ze onder de streep niet vooruit of achteruit gaan, terwijl iedereen vanaf modaal in zijn handjes kan wrijven. Minder belastingen, minder accijnzen, minder bpm, Meer geld, meer geld en meer geld.
Wat ik me sowieso afvraag: hoe wil je het onderwijssysteem van Nederland dan hebben? Amerikaans of Brits systeem? Dus zeer hoge kosten waardoor je of veel moet werken naast je studie, of dat je een rijke pappa nodig hebt. Zeer ongezond voor een Westers land, ervoor zorgen dat je geen kenniseconomie kan opbouwen.
Overigens ben ik het over 1 ding wel eens: Nederland helpt zichzelf inderdaad om zeep.
People as things, that’s where it starts.