ph4ge schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:33:
Nee, het was niet beter om af te lossen. Het was beter om een spaarpot op te bouwen en je schuld open te laten staan, dan af lossen. En tja, we kunnen wel doen alsof mensen zelf denken, maar zo werkt het nou eenmaal niet helemaal.
Spaarpolis is ook aflossen...
Je legt geld apart met als enige doel aflossing.
Ik kan dat geld, anders dan bij een beleggingshypotheek, niet gebruiken om een andere auto of tv te kopen.
De polis is direct gekoppeld aan de hypotheek en is een gegarandeerde vorm van aflossing na de looptijd.
Dus een spaarhypotheek valt wel degelijk onder aflossing.
Of gaan we mensen nu beschuldigen van een zo laag mogelijke maandlast te willen???
Juist dat zorgt ervoor dat men minder snel in de problemen komt, dus eigenlijk is de spaarhypotheek altijd de meest verstandige keuze geweest!
Alleen afschaffen is inderdaad een belastingverhoging. Daar pleit niemand voor. Je moet juist alle rare bijeffecten weghalen, allerlei ingewikkelde gevolgen die niemand helemaal snapt of overziet, en gewoon de belasting verlagen en aftrekposten schrappen.
Wat denk je dat dit met koopkracht gaat doen!?
Je kunt nooit de belastingen gelijk laten dalen met de HRA.
Geld komt dan bij andere mensen terecht waardoor je in een keer een grote groep in de problemen brengt. Iedere kleuter snapt nog dat je daar een economie alleen maar verder de afgrond in helpt...
Sparen naast je hypotheek is niet aflossen. Middels de NHG e.d. staat de overheid direct garant, middels de HRA kost het de overheid direct geld, nog even los van dat de economie vastloopt door dit soort producten, dus ja, natuurlijk moet je mensen daar tegen beschermen. Zelfs als het voor het individu geen groot risico is is het dat voor de samenleving wel. Als het individu dat risico wil nemen, dan moet hij dat maar doen zonder allerlei staatsgaranties en subsidies.
Nee als je los spaart niet nee...
Een spaarhypotheek is wel degelijk gekoppeld aan de schuld in de vorm van een polis en levensverzekering. Hoe veilig wil je het hebben?
Dit product is geen enkel probleem, lage maandlasten en gegarandeerde aflossing...
Je komt minder snel in de problemen dan bij hogere maandlasten en gegarandeerde aflossing...
Uiteindelijk draait het namelijk om het maandbedrag of je iets kunt blijven betalen.
Banksparen is niets anders dan aflossen en met een juridische truc toch maximale aftrek behouden. Er is echt niks op tegen om dat gewoon af te schaffen, of iig de aftrek te bepalen door te doen alsof die truc geen plaats gevonden heeft.
Dan wil ik hem graag kunnen omzetten, met huidige rentetarieven.
Ben ik direct van mijn 6% rente af
Het gaat overal slechter, we moeten meer belastingen betalen, zorg gaat omhoog, minder kinderopvangtoeslag, maar laten we ook nog even maandlasten fors aanpassen! Goed idee!
De gestegen huizenprijzen hebben niks met hard werken te maken. Ik neem het de generatie niet kwalijk, maar het moet wel rechtgetrokken worden. Nu wordt het eenzijdig bij de starters gelegd, dat is gewoon niet eerlijk en heeft het onwenselijke effect dat ze niet meer kunnen en willen kopen.
Dus leggen we de rekening neer bij mensen die nooit een cent hebben verdient met een huis en net voor 2008 een huis hebben gekocht, omdat er geen goede alternatieven waren?