Mijn bezwaar is eigenlijk dat ik niets te verbergen heb. Waarom geeft de overheid dan belastinggeld uit aan dat soort meuk? Mij hoeven ze echt niet te volgen.IJzerlijm schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 12:09:
Welke vrijheden zijn er precies opgegeven recentelijk ?
Maar goed, ze volgen mij dan continue, maar wat heb ik eraan? Als mijn fiets gejat wordt of als ik in elkaar gemept wordt heeft het systeem geen houvast om daders aan te pakken. Dus voor criminaliteitsbestrijding werkt het niet. Straks, als mijn GSM in de auto met 130 km/u gaat waar ik 120 mag krijg ik wel via dat systeem een verkeersboete. Ook niet echt iets waar ik op zit te wachten, ik word wel in een keurslijf gedwongen en heb geen vrijheden meer om bv de gok te nemen tot foutparkeren, hardrijden enzovoort. Dus voor het opsporen van mij als minicrimineel vind ik het ook niet leuk.
Terroristen pakken lukt ze ook al niet. Mensen radicaliseren (door armoede?) en dat gebeurt. Snelkookpanmoorden vinden gewoon plaats. Een vallende box in een zwembad (met dode baby tot gevolg) gebeurt ook. Dus preventie doet het ook al niet.
Wat doet het dan wel? Geen idee, het kost alleen wel geld. Medewerkers schijnen het te kunnen gebruiken om de voyeur uit te hangen, handelen op de beurs met voorkennis zal vast ook gemeengoed zijn. En je bedonderd al je vrienden door stiekem te opereren.
Er is van alles op tegen.
Maar als het wel mag gebruikt worden om terroristen op te sporen, welke rechten hebben terroristen dan? Je mag ze straffeloos afluisteren, opsporen, aanpakken en berechten (of met een drone doodknallen?) en allemaal met geheime informatie en bevelstructuur. Geen strafproces, geen recht op advocaat, geen mensenrechten. Eigenlijk alles wat WIJ als westen hebben uitgevonden als beschaving wordt bij vermeende terroristen gewoon afgenomen. Mij bekruipt het gevoel dat een 'terrorist' nog minder rechten heeft als een Jood dat in nazi-duitsland had, minder dan niets. En is dat een beschavingsniveau die wij als westen willen verkopen aan de rest van de wereld? De scheepsladingen hypocrisie doorziet zelfs een blinde analfabeet, maar wij in het westen blijkbaar niet.
De vraag van 9-11 is "waarom haten ze ons?" maar het antwoord ligt op tafel voor iedereen leesbaar en niemand doet dat. En foutjes als die van WO2 (geen befehl ist befehl maar eigen verantwoordelijkheid) of 9-11 (wij zijn 'beter') worden gewoon verergerd overgedaan.