Overigens, ik geloof dat men in nederland weinig meekrijgt van het SREL-schandaal in Luxemburg, waarover gisteren ook de Luxemburgse regering gevallen is...
http://www.volkskrant.nl/...burg-ten-onder-ging.dhtml
het artikel is heel erg oppervlakkig en maakt er eerder wat vaags persoonlijks van en gaat niet in op het SREL-schandaal zélf)
Het is een prima voorbeeld wat er allemaal kan misgaan als een inlichtingendienst een 'vrijbrief' krijgt, en de politiek en volksvertegenwoordiging haar controlerende taken te lang en te zwaar verzaakt.
De misstanden bij de SREL zijn ongekend en shockerend...
maar ook acht ik het niet ondenkbaar dat in andere europese landen eenzelfde misstanden kunnen bestaan en openbaar kunnen worden, mits er maar grondig onderzoek gedaan wordt
- de Bommeleeer-affaire.. SREL-medewerkers die verwerden tot een terreurgroep en bommenaanslagen gingen plegen (20 in luxemburg, verbanden met een bomaanslag op het oktoberfest die toegeschreven wordt aan een neonazigroepering, verbanden met de Vielsalm-overval waarbij een belgische soldaat gedood werd).
- Omkoping en Corruptie met commerciele achtergronden.. SREL-medewerkers verkochten informatie aan het bedrijfsleven.
in 2007 organiseerde de SREL ook de beveiliging van enkele bedrijven in Irak, gefinancierd met collectieve gelden maar de winsten verdwenen in private zakken
- Afluisteren van Politici die hen moesten controleren en uiteindelijk ook pogingen tot chantage van deze politici op basis van afgeluisterde gegevens.
- Een Openbaar Aanklager (Robert Biewer) die al enkele jaren een onderzoek deed naar deze misstanden, werd in diskrediet gebracht door hem te beschuldigen van pedofilie.
Uirteindelijk blijkt SREL-chef Marco Mille hiervoor persoonlijk verantwoordelijk, hij had SREL-medewerkers aangezet deze geruchten via internet te verspreiden, in de hoop dat Biewer gedwoingen werd zijn onderzoek naar de SREL te staken
- De politiek blijkt tot op hoog niveau jarenlang bezig te zijn geweest deze misstanden in de doofpot te stoppen en onderzoeken (van onder meer Biewer) tegen te werken.
Mogelijk had de chantage ook daadwerkelijk een effect op deze politici.
Ook als je het noodzakelijk vind dat bv inlichtingendiensten bestaan en deze ook actief pogen te ontdekken of er bv bedreigingen of criminele activiteiten zijn die ze kunnen bestrijden via informatie-verzamelende technieken; Bewijst de SREL-affaire hoe belangrijk het is dat deze groepen zélf ook gecontroleerd worden.
Ikzelf kan eigenlijk niet eens specifiek tegen een programma als PRISM zijn, eigenlijk vind ik het wel een nuttige techniek vanuit inlichtingendienst-zicht...
maar wat ik vooral vrees is het gebrek aan controle over de toepassing ervan.
[
Voor 6% gewijzigd door
RM-rf op 11-07-2013 14:50
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen