Ik heb een vreselijk irritant probleem sinds versie 10.9.2. Als er een mail notificatie komt en ik klik er op dan opent de mail app een nieuw venster om de mail te tonen. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik meen hetzelfde te constateren bij mijn MB7.1BillSpaarbank schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:30:
Ik had vandaag iets raars met mijn Macbook Air Haswell. OS X 10.9.2.
Bij mijn iMac kon ik de aan/uit knop even kort indrukken en dan ging hij ook in sluimer stand. Dát werkt dus nu niet meer.satya schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:27:
[...]
Ik meen hetzelfde te constateren bij mijn MB7.1
Misschien dat het daarom bij jullie ook niet meer werkt en dat je hem dus echt in sluimerstand moet zetten en dan pas de klep dicht.
Ik weet het niet en het is maar een idee......
Have Fun Funske
Dat heb ik zo nu en dan ook wel eens gehad op de twee Macbooks die ik heb (gehad). Zowel ij OS X 10.4 "Tiger" als alle versies erna (vooral in de oudere versies). Kennelijk is dat ietswat nou eenmaal wel eens kan gebeuren..BillSpaarbank schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:30:
Ik had vandaag iets raars met mijn Macbook Air Haswell. OS X 10.9.2.
Vannacht heeft hij aan de lader gehangen en deze heb ik vanmorgen verwijderd. Ik heb de MBA vanmorgen aangezet, mailtje verstuurd en gezien dat de lading 100% was. Daarna klep gesloten en gaan werken.
Ik was in de veronderstelling dat de machine dan in sluimerstand ging. Vanavond bij het opnieuw openen van de klep (14 uur later) was de batterij compleet leeg. Hoe kan dit? Ik heb de MBA vandaag verder niet gebruikt.
Ik heb inmiddels wel een NAS in mijn bezit, houdt de MBA misschien een netwerkverbinding actief waardoor hij niet sluimert? Bij sharing heb ik bestandsdeling aanstaan.
Hoe kan ik controleren of een Macbook onder Mavericks correct sluimert?
🌞🍃
Ik heb laatst ook gehad (ook een air '13), compleet random is inmiddels 1-2 weken terug maar sinds dien niet meer voorgekomen.
Afgelopen vrijdag de sprong in het diepe gemaakt, van 10.8.5 naar 10.9.2. Lange leve DiskMaker X, eerst de installeer gedownload uit de App Store en toen een bootable USB stick gemaakt, reebooten met option ingedrukt, go! 30 minuten later stond 10.9.2 geïnstalleerd (lang leve Kingston HyperX geheugen stikkie, heerlijk snel!).
Tot zover bevalt het prima, systeem voelt weer lekker rap aan, nu maar hopen dat het zonder crashes blijft...
Tot zover bevalt het prima, systeem voelt weer lekker rap aan, nu maar hopen dat het zonder crashes blijft...
Misschien even iets heel anders, maar vCard versie 4.0 is al sinds 2011 officieel de standaard. Waarom blijven Apple en Google (en MS maakt het helemaal bont) nog steeds vasthouden aan vCard 3.0 en zelfs soms vCard 2.1 die uit het eind van de jaren ''90 komen?
Ik merk bij het rondsturen van contactkaarten dikwijls dat bij de ontvanger de vCard er anders uit ziet dan bij mij, zodra het niet binnen 1 merk blijft (dus naar een Microsoft Outlook ontvanger of vica versa, en in mindere mate naar Google). Met name het aspect van aanmerken of iets een bedrijf of een persoon is en social media adressen gaan vaak fout. Ook foto's komen niet mee (ben nogal visueel ingesteld).
Ik merk bij het rondsturen van contactkaarten dikwijls dat bij de ontvanger de vCard er anders uit ziet dan bij mij, zodra het niet binnen 1 merk blijft (dus naar een Microsoft Outlook ontvanger of vica versa, en in mindere mate naar Google). Met name het aspect van aanmerken of iets een bedrijf of een persoon is en social media adressen gaan vaak fout. Ook foto's komen niet mee (ben nogal visueel ingesteld).
[ Voor 3% gewijzigd door Pyrone89 op 15-03-2014 22:11 ]
Ik ben ook sinds dit weekend over. Draai OS X 10.9.2 op mijn (zelf) ingebouwde Samsung 840 SSD. Vooral qua bootsnelheid lijkt het een sprong vooruit, dat was hiervoor ondanks mijn SSD nog best wel traag. Nu boot ie van totaal uit, naar volledig ingelogd in max 15 seconden. Slaapstand eigenlijk niet meer nodig. Het milieu zal me dankbaar zijnGrin schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:47:
Afgelopen vrijdag de sprong in het diepe gemaakt, van 10.8.5 naar 10.9.2. Lange leve DiskMaker X, eerst de installeer gedownload uit de App Store en toen een bootable USB stick gemaakt, reebooten met option ingedrukt, go! 30 minuten later stond 10.9.2 geïnstalleerd (lang leve Kingston HyperX geheugen stikkie, heerlijk snel!).
Vooralsnog geen rarigheden tegengekomen op Macbook Pro 13" (late 2011).
Valt het jullie trouwens ook op dat Apps gewoon ongevraagd de instellingen van Berichtgeving mogen aanpassen en dit ook regelmatig doen, zowel bij eerste installatie als bij updates. Bij iOS moeten apps dit expliciet vragen.
Nu al een paar keer gehad dat apps ineens in het berichtencentrum staan zonder dat ooit te hebben gevraagd (Onyx, uTorrent, Leveringen,iTunes etc.)
Vind het maar vreemd dat Apple op iOS het wel vraagt en op OSX niet.
Nu al een paar keer gehad dat apps ineens in het berichtencentrum staan zonder dat ooit te hebben gevraagd (Onyx, uTorrent, Leveringen,iTunes etc.)
Vind het maar vreemd dat Apple op iOS het wel vraagt en op OSX niet.
Dit is al sinds het begin van het notificatiecentrum. 
Daarnaast blijven mijn instellingen wel behouden nadat een app geüpdated is.
Bedoelde meer apps die met een update voor het eerst ondersteuning krijgen voor Notification Center. Zoals recent Onyx bijvoorbeeld.RnB schreef op zondag 16 maart 2014 @ 20:15:
Dit is al sinds het begin van het notificatiecentrum.
In zowel iOS als OS X worden die apps gewoon aan Notification Centre toegevoegd. In de instellingen van NC kun je alleen het soort melding en waar ze die plaatsen wijzigen. Welke meldingen er naar het NC worden gestuurd is iets wat in de applicatie zelf ingesteld moet worden. Een aantal kan dit echter niet, daar is het een alles of niets verhaal. Gelukkig kan een groot aantal applicaties dat juist weer wel. En ja, dit soort dingen zijn een eenmalige wijziging (tenzij de app maker het verkloot heeft).
Met Growl had je eenzelfde situatie alleen erger omdat daar de meldingen over het hele scherm kwamen en je het werken onmogelijk maakte. Daarna zag je ze niet meer. NC in iOS en OS X is op dit vlak een stuk beter afgericht. De meldingen zijn minder prominent aanwezig en je kunt ze later weer terug vinden op 1 centrale plek als je ze gemist hebt. En er is een soort van mute functie aanwezig
Windows 8 doet dit ook wel netjes trouwens. Alleen mis ik daar een centrale plek om gemiste meldingen terug te kijken.
@Tim.k: dat is eenvoudig op te lossen: er niet op klikken maar van rechts naar links verslepen (snelle swipe); meldingen verdwijnen overigens na een seconde of 5 vanzelf. Op de melding klikken betekent dat ie er iets actiefs mee gaat doen. In geval van Messages en Mail is dat het bericht openen.
Met Growl had je eenzelfde situatie alleen erger omdat daar de meldingen over het hele scherm kwamen en je het werken onmogelijk maakte. Daarna zag je ze niet meer. NC in iOS en OS X is op dit vlak een stuk beter afgericht. De meldingen zijn minder prominent aanwezig en je kunt ze later weer terug vinden op 1 centrale plek als je ze gemist hebt. En er is een soort van mute functie aanwezig
@Tim.k: dat is eenvoudig op te lossen: er niet op klikken maar van rechts naar links verslepen (snelle swipe); meldingen verdwijnen overigens na een seconde of 5 vanzelf. Op de melding klikken betekent dat ie er iets actiefs mee gaat doen. In geval van Messages en Mail is dat het bericht openen.
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 16-03-2014 22:09 ]
Hier staat hoe je het e.e.a weer kunt aanpassen naar de situatie zoals vroeger:satya schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:27:
[...]
Ik meen hetzelfde te constateren bij mijn MB7.1
http://www.macfreak.nl/ni...it-knop-aan-in-mavericks/
Have Fun Funske
Verwijderd
Heb het handmatig gedaan toen Mavericks uitkwam. Ik maak vanavond voor de zekerheid een nieuwe met het tooltje. Want het hoort niet zoals het nu werkt.CyBeR schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:15:
[...]
Dat ligt eraan hoe en van welke bron je die stick gemaakt hebt.
In de dock staat soms een lege trash bin als hij vol zit en andersom (gevulde trash bin als hij leeg is).
Herkent iemand dit?
Herkent iemand dit?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Hetzelfde hier. Meestal te fixen door Finder te herstarten.Canaria schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:51:
In de dock staat soms een lege trash bin als hij vol zit en andersom (gevulde trash bin als hij leeg is).
Herkent iemand dit?
Overigens gisteren eens met de Mac Pro zitten spelen in de Apple Store, om te kijken of de bugs alleen op mijn Mac voorkomen of ook op Mac die notabene in de Apple Store staan.
8 van de 10 kwamen ook voor, de FireWire sleep bug en Agenda sync bug kon ik niet testen.
Een aanrader voor iedereen die twijfelt met het doen van een clean install (rotwerk om alles terug te zetten, en met een TC backup loop je kans de fout ook weer mee terug te zetten als het idd jouw config is) om eerst even langs een Apple Store te gaan en te kijken of de bug daar ook voorkomt. Zoja, dan weet je dat het een bug is in de software zelf en dat een clean install je niet verder gaat helpen. Vragen aan een Genius heeft geen zin. Meesten op dit en andere forums helpen je veel verder dan zo'n 'Genius' die iedereen behandelt op het niveau 'zit uw stekker erin' 'neem uw complete iMac eens mee dan kunnen we kijken, want u heeft het vast fout'
[ Voor 68% gewijzigd door Pyrone89 op 20-03-2014 21:55 ]
Houdt er wel rekening mee dat je hier op tweakers zit. Weten vaak veel meer van computers dan de average joe. De genius is ideaal voor de huisvader die een iphone koopt of een designer die alleen met photoshop werkt.Vragen aan een Genius heeft geen zin. Meesten op dit en andere forums helpen je veel verder dan zo'n 'Genius' die iedereen behandelt op het niveau 'zit uw stekker erin' 'neem uw complete iMac eens mee dan kunnen we kijken, want u heeft het vast fout'
[ Voor 0% gewijzigd door RobV op 20-03-2014 22:49 . Reden: Typos ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Jazeker, ff de disk permissions repairen in de Disk Util verhielp dat bij mij.Canaria schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:51:
Herkent iemand dit?
I am the great Cornholio!
Op mijn nieuwe macbook heb ik Google Drive geinstalleerd. Nu stopt drive steeds met het binnen halen van de gegevens als mijn macbook in ruststand gaat. Hoe kan ik instellen dat het scherm wel uit gaat, maar dat hij wel blijft downloaden?
Bij energiebeheer vind ik niet de juiste instelling.
Wees lief voor mij, het is mijn eerste mac
[ Voor 9% gewijzigd door darkdesign op 21-03-2014 13:13 ]
Caffeinedarkdesign schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:13:
Op mijn nieuwe macbook heb ik Google Drive geinstalleerd. Nu stopt drive steeds met het binnen halen van de gegevens als mijn macbook in ruststand gaat. Hoe kan ik instellen dat het scherm wel uit gaat, maar dat hij wel blijft downloaden?
Je kunt ook het ingebouwde commando "caffeinate" gebruiken. Gewoon uitvoeren en stoppen met ctrl-c. Middels de -i switch kun je het systeem zo lang wakker houden als het commando draait.
De echte oplossing is gebruik maken van Powernap. Dat betekent wel dat je Mac maar ook de GoogleDrive software hiervoor ondersteuning moeten hebben. Nogal lastig dus je bent in de praktijk op tools als caffeinate aangewezen.
De echte oplossing is gebruik maken van Powernap. Dat betekent wel dat je Mac maar ook de GoogleDrive software hiervoor ondersteuning moeten hebben. Nogal lastig dus je bent in de praktijk op tools als caffeinate aangewezen.
Dat klinkt al wat ingewikkelder, ik wil snel kunnen switchen, dus het programmaatje caffeine doet het voor mijppl schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 00:14:
Je kunt ook het ingebouwde commando "caffeinate" gebruiken. Gewoon uitvoeren en stoppen met ctrl-c. Middels de -i switch kun je het systeem zo lang wakker houden als het commando draait.
Nog een vraagje, ik heb een map met foto's. In windows kon ik altijd een foto aanklikken en daarna met de pijltjes toetsen verder door de map heen 'zappen'. Kan dat ook in OSX?
Dat begint erop te lijken, alleen als ik hem dan full screen wil bekijken, dan lukt het niet om te scrollen.CyBeR schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 00:30:
druk 's op spatie?
Dat klopt, de enige manier om fullscreen te kunnen scrollen door je foto's is ze allemaal te openen in Preview of in een 3rd party app a la iPhoto, Unbound en meer.
Wat Spike_wolf zegt.
Weer wat geleerd..
Wat Spike_wolf zegt.
Weer wat geleerd..
[ Voor 17% gewijzigd door RnB op 22-03-2014 10:46 ]
Alle foto's in de map selecteren, op spatie drukken, rechts bovenin op de full screen knop en dan kun je gewoon full screen door je hele map scrollen met de pijltjes.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Dat werkt lekker! dankjewel voor de tip!!!Spike_wolf schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 08:50:
Alle foto's in de map selecteren, op spatie drukken, rechts bovenin op de full screen knop en dan kun je gewoon full screen door je hele map scrollen met de pijltjes.
Verwijderd
Diskmaker X was dus de oplossing. Scheelt enorm veel tijd zo met installerenVerwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:12:
[...]
Heb het handmatig gedaan toen Mavericks uitkwam. Ik maak vanavond voor de zekerheid een nieuwe met het tooltje. Want het hoort niet zoals het nu werkt.
Verwijderd
Ik heb nog een oud beestje: MBP 13" met 2.26Ghz dual core en 4gb geheugen. Is het aan te raden om over te stappen, of wordt het allemaal nog trager?
En moet ik programma's als Word etc ook opnieuw installeren?
Hangt er helemaal van af wat je ermee wilt doen. Voor huis-, tuin- en keukengebruik (internet, tekstjes schrijven, filmpje kijken) is het dikke prima.Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:19:
Ik heb nog een oud beestje: MBP 13" met 2.26Ghz dual core en 4gb geheugen. Is het aan te raden om over te stappen, of wordt het allemaal nog trager?
Wat het misschien wel waard is om te onderzoeken is de optie om er een SSD in te zetten. De langzaam draaiende harde schijf is één van de grootste bottlenecks van de oudere MBP's.
En een 120GB SSD kost ook maar 5/6 tientjes nieuw: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
Beste investering als je dat nog niet gedaan hebt

Hier in huis is een MB 2.24 / 4GB, en die loopt gewoon prima. Jou MBP heeft mogelijk nog een betere videokaart, dus dat bis extra voordelig. Als het je bevalt, en als je er nog lang plezier van wilt hebben zou je 8GB kunnen overwegen en een SSD. Controleer wel de prijzen voor je geuten, want 1066 is wat gedateerd aan het raken.Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:19:
Verwijderd
Hmm, dat is misschien wel een hele goede tip! Ff in verdiepen welke SSD ik ga nemen, word idd gestoord van die strandbal continue in beeld.ThinkPadd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:01:
En een 120GB SSD kost ook maar 5/6 tientjes nieuw: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
2GB --> 4GB upgrade gedaan 2 jaar geleden, net toevallig toen externe memory extreem duur was... achteraf voor dat geld 8GB kunnen halen. Zal wel nu gaan kijken! Thx (Y)satya schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:15:
[...]
Hier in huis is een MB 2.24 / 4GB, en die loopt gewoon prima. Jou MBP heeft mogelijk nog een betere videokaart, dus dat bis extra voordelig. Als het je bevalt, en als je er nog lang plezier van wilt hebben zou je 8GB kunnen overwegen en een SSD. Controleer wel de prijzen voor je geuten, want 1066 is wat gedateerd aan het raken.
Voordeel van een SSD is dat je accuduur er ook op vooruitgaat, er is immers niet constant elektriciteit nodig om de schijf rond te laten draaien
Kan maar zo een halfuur schelen.
Met upgraden naar 8GB even kijken naar reviews, niet alle latjes werken zomaar. Zie ook dit topic: \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2
Met upgraden naar 8GB even kijken naar reviews, niet alle latjes werken zomaar. Zie ook dit topic: \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2014 12:10 ]
Ik heb een heel vreemd probleem in Finder, sinds een week ofzo geeft hij niet meer de juiste waarde weer van inbeslagname van hardeschijf ruimte.

Heb schijf gecontroleerd op fouten, SMC & PRAM reset maar het maakt allemaal niks uit. Erg vreemd.

Heb schijf gecontroleerd op fouten, SMC & PRAM reset maar het maakt allemaal niks uit. Erg vreemd.
PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel
Kans dat het je time machine is. Kijk eens in je \volume\mobilebackups mapThe Otherside schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:04:
Ik heb een heel vreemd probleem in Finder, sinds een week ofzo geeft hij niet meer de juiste waarde weer van inbeslagname van hardeschijf ruimte.
[afbeelding]
Waarschijnlijk wel.
http://kye.id.au/os-xs-mobilebackups-what-is-it/ heeft meer info.
http://kye.id.au/os-xs-mobilebackups-what-is-it/ heeft meer info.
Ah daar zat inderdaad het probleem in! Bovenstaande commando hielp niet, maar toen ik de Time Machine aan/uit/aan zetten liet hij weer de juiste waarde zien
bedankt!
PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel
Ik zou het zo kopen, maar het inbouwen in een iMac (2011) vind ik best wel een gedoe - en te duur om te laten doen. Er zijn een paar Thunderbolt enclosures, maar die zijn rete duur.ThinkPadd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:01:
🌞🍃
Nou, als je eens een tip hebt voor een compacte TB enclosure, ik houd me aanbevolen. Kan nergens iets vinden wat ook in Nld te koop is. Prijs maakt me nog niet eens zoveel uit, ik wil gewoon een fatsoenlijke hebben.Datafeest schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 17:15:
[...]
Ik zou het zo kopen, maar het inbouwen in een iMac (2011) vind ik best wel een gedoe - en te duur om te laten doen. Er zijn een paar Thunderbolt enclosures, maar die zijn rete duur.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Nadeel van een thunderbolt TB is dat je moeilijk OS X er op kan installeren. Vind ik persoonlijk weer een nadeel..
Overigens ik zit te denken heeft er iemand ervaring met touchscreen's op osx? liefst mavericks? Wil wat meer doen met touch en dacht voor het bedienen en tekenen enzovoort vind ik het wel fijn. Wil het daarnaast gebruiken met windows 8 op mijn MacBook!
Overigens ik zit te denken heeft er iemand ervaring met touchscreen's op osx? liefst mavericks? Wil wat meer doen met touch en dacht voor het bedienen en tekenen enzovoort vind ik het wel fijn. Wil het daarnaast gebruiken met windows 8 op mijn MacBook!
Deze: pricewatch: Buffalo MiniStation Thunderbolt 1TB Aluminium
Bus-powered: USB3 + thunderbolt, inclusief kabel. Erg tevreden over.
Dat ziet er wel interessant uit. Kan je deze eenvoudig openmaken? Het gaat mij vooral om de enclosure, zodat ik er een ssd in kan plaatsen.RobV schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 21:53:
Deze: pricewatch: Buffalo MiniStation Thunderbolt 1TB Aluminium
/edit: ah, ze hebben ook een variant met SSD.
[ Voor 4% gewijzigd door page404 op 02-04-2014 08:53 ]
Ik heb de 512gb variant (de goedkoopste dus) gekocht om er zelf een SSD in te zetten. Dat is een goedkopere oplossing dan de bestaande kit. Maarja ik heb inmiddels 512gb ssd in de rmbp dus die druk is even van de ketel.
Echt waar? Het hele idee van TB is toch dat je hardware kan upgraden zonder de computer open te halen, daarop is de hele Mac Pro ook gebaseerd. Goed om te weten in ieder geval.jctjepkema schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 21:51:
Nadeel van een thunderbolt TB is dat je moeilijk OS X er op kan installeren. Vind ik persoonlijk weer een nadeel..
🌞🍃
Huh? Je kunt prima OSX installeren op een thunderbolt drive.jctjepkema schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 21:51:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
dat dacht ik ook. Sterker nog, met USB wordt geen trim ondersteund en met TB wel.CyBeR schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:58:
[...]
Huh? Je kunt prima OSX installeren op een thunderbolt drive.
Sinds Mavericks was het niet meer mogelijk om d.m.v. het command ''purge'' inactief geheugen vrij te maken. Je krijgt dan een melding dat ''Unable to purge disk buffers: Operation not permitted''. Hierdoor werkte 3rd party apps om geheugen vrij te maken ook niet meer. Dit had volgens vele te maken met het vernieuwde geheugenmanagement.
In een vlaag van verveling ben ik erachter gekomen dat deze command wel werkt door er sudo voor te zetten. Nu vraag ik mij af wat voor consequenties deze ''hardhandige'' manier van geheugen vrijmaken heeft. Mijn systeem draait al een tijdje prima na deze actie, maar toch wil ik weten of het kwaad kan.
Voor degenen die het willen weten: ik word kriegel van page outs, dus als mijn geheugen tot de max gebruikt word door inactieve applicaties, maak ik dit graag vrij.
In een vlaag van verveling ben ik erachter gekomen dat deze command wel werkt door er sudo voor te zetten. Nu vraag ik mij af wat voor consequenties deze ''hardhandige'' manier van geheugen vrijmaken heeft. Mijn systeem draait al een tijdje prima na deze actie, maar toch wil ik weten of het kwaad kan.
Voor degenen die het willen weten: ik word kriegel van page outs, dus als mijn geheugen tot de max gebruikt word door inactieve applicaties, maak ik dit graag vrij.
Het kan geen kwaad maar 't doet ook niet echt iets nuttigs.
Wat je namelijk doet is de disk cache flushen. Dat maakt je systeem dus juist langzamer omdat daarna opeens voor elke filesystem read opeens de disk moet worden aangesproken ipv dat 't uit geheugen komt.
De enige reden om 'purge' te draaien is als je benchmarks wilt doen van je disks of iets dergelijks.
Wat je namelijk doet is de disk cache flushen. Dat maakt je systeem dus juist langzamer omdat daarna opeens voor elke filesystem read opeens de disk moet worden aangesproken ipv dat 't uit geheugen komt.
De enige reden om 'purge' te draaien is als je benchmarks wilt doen van je disks of iets dergelijks.
[ Voor 79% gewijzigd door CyBeR op 02-04-2014 14:54 ]
Ik plaats heb even hier, omdat ik eigenlijk (nog) te onbekend ben met OS X om te weten of het een hardware probleem (lijkt me sterk) is of iets uit een Mavericks update (ik heb er nl. niet vanaf het begin last van):
Ik heb tegenwoordig, dat als ik op mijn iMac (mid 2013) via Finder snel door een map met foto's blader (in icon mode, dus thumbnail) dat de Finder dan regelmatig een seconde of 20 hangt (parapluutje) terwijl die thumbnails al lang geladen zijn. Als ik in List mode door de folder scroll heb ik dit probleem niet.
Het hoeft niet eens zo'n volle map te zijn (38 jpg's á 10MB is al voldoende).
Iemand een idee/oplossing?
Ik heb tegenwoordig, dat als ik op mijn iMac (mid 2013) via Finder snel door een map met foto's blader (in icon mode, dus thumbnail) dat de Finder dan regelmatig een seconde of 20 hangt (parapluutje) terwijl die thumbnails al lang geladen zijn. Als ik in List mode door de folder scroll heb ik dit probleem niet.
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Nu het bekend is wanneer de WWDC gehouden wordt, is het misschien leuk om daar een topic voor te openen? Ik ben helaas zelf niet bedreven in het maken van een mooie OP, wie voelt zich geroepen/heeft hier zin in?
https://www.facebook.com/hbbsebas2023
Probeer "Memory diag" uit de app store eens, die hebben zich toegespitst op de huidige manier waarop apple met het geheugen omgaat. Deels purge, deels comprimeren ets etc.RnB schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:37:
sc6
Weet iemand hoe je de bootcamp partitie kan verkleinen en de OS X partitie vergroten? Schijfhulpprogramma kan dat niet zover ik kan zien. Op internet vind ik alleen maar programma's (Camptune, iPartition) die het kunnen, maar daar doodleuk 40 euro voor vragen....
Heb in Windows de partitie al verkleind, waardoor er vrije ruimte is op de schijf. Maar OS X ziet dit niet in Schijfhulpprogramma.
Onder Windows waren dit soort dingen altijd een eitje, altijd wel gratis software voor. Maar voor OS X alleen maar overpriced software
Heb in Windows de partitie al verkleind, waardoor er vrije ruimte is op de schijf. Maar OS X ziet dit niet in Schijfhulpprogramma.
Onder Windows waren dit soort dingen altijd een eitje, altijd wel gratis software voor. Maar voor OS X alleen maar overpriced software

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2014 13:31 ]
Camptune X is maar €14,95.ThinkPadd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 10:30:
Weet iemand hoe je de bootcamp partitie kan verkleinen en de OS X partitie vergroten? Schijfhulpprogramma kan dat niet zover ik kan zien. Op internet vind ik alleen maar programma's (Camptune, iPartition) die het kunnen, maar daar doodleuk 40 euro voor vragen....
Er is nu ook een MacUpdate bundle met Paragon-producten, waaronder Camptune X, voor $29,99: https://deals.macupdate.com/deal/15648
Ik zit met een probleempje. Mijn tv zit standaard aangesloten op mijn mac pro. Maar ook als de tv uitstaat verdwijnen de muis en apps naar de tv. Is er een mogelijkheid dat scherm uit te zetten?
In windows is dat mogelijk maar in osX kan ik het nergens vinden. Ook met googlen kom ik er niet.
In windows is dat mogelijk maar in osX kan ik het nergens vinden. Ook met googlen kom ik er niet.
[ Voor 3% gewijzigd door harmz op 07-04-2014 21:19 ]
Mag ik je wel aanraden om hier erg voorzichtig mee te zijn. Er is een reden waarom Apple deze functionaliteit niet standaard aanbiedt. Je zult niet de eerste zijn die zijn bootcamp partitie helemaal om zeep helpt.ThinkPadd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 10:30:
Dat mag
Maar ik heb backups van m'n data, dus no worries. Misschien bootcamp er maar helemaal afgooien, dan OS X partitie vergroten, en dan weer bootcamp aanmaken? Of kan OS X die vrije ruimte dan ook niet claimen?
Ik heb een heel raar probleem dat steeds terug komt bij Safari. Om een bepaalde tijd dan kan ik opeens niet meer scrollen. Het lukt me dan nog wel om in Chrome te scrollen.Ik gebruik de nieuwste versie van Safari.
Die ruimte is alweer volledig beschikbaar voor OS X op het moment dat je via de Boot Camp Assistant de Windows-partitie verwijdert. Als je dan een kleinere Boot Camp-partitie wilt aanmaken, kun je gewoon opnieuw de Assistant volgen.ThinkPadd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 13:46:
Dat magMaar ik heb backups van m'n data, dus no worries. Misschien bootcamp er maar helemaal afgooien, dan OS X partitie vergroten, en dan weer bootcamp aanmaken? Of kan OS X die vrije ruimte dan ook niet claimen?
Niemand?harmz schreef op maandag 07 april 2014 @ 21:19:
Ik zit met een probleempje. Mijn tv zit standaard aangesloten op mijn mac pro. Maar ook als de tv uitstaat verdwijnen de muis en apps naar de tv. Is er een mogelijkheid dat scherm uit te zetten?
misschien dat je hier geen antwoord krijgt omdat het niet echt een specifiek Mavericks issue lijkt. Is het via HDMI aangesloten? Meestal is OS X namelijk wel goed in staat te detecteren dat een beeldscherm uitstaat. Kan je evt je andere monitor als standaard instellen?
Volgens mij is het ook niet echt een simpel te vinden optie en krijgt de HDMI verbinding niet door dat het apparaat uit staat. De enige simpele workaround die ik zo kan verzinnen als je de kabel er niet steeds uit wil pluggen is bij je display opties de monitor op mirroring zetten, dus dat je op 2 schermen hetzelfde ziet. Zodoende heb je in elk geval niet meer dat je muis uit beeld verdwijnt. Ga je je 2e scherm weer gebruiken dan zet je het uit en heb je weer meer screen estate.
Anybody?crazylegs schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 07:49:
Nu het bekend is wanneer de WWDC gehouden wordt, is het misschien leuk om daar een topic voor te openen? Ik ben helaas zelf niet bedreven in het maken van een mooie OP, wie voelt zich geroepen/heeft hier zin in?
De WWDC loopt van 2 tot 6 juni, dat is dus pas over een kleine 2 maanden. Nu al een topic openen lijkt me overbodig
Denk juist dat het wel leuk is ivm geruchten enzfilenox schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:00:
De WWDC loopt van 2 tot 6 juni, dat is dus pas over een kleine 2 maanden. Nu al een topic openen lijkt me overbodig
Verwijderd
Heren, dames ook,
sinds gisteren overgestapt naar een iMac komend van W8.1
Gekocht 2e hands en al thuiskomend wilde ik alle rommel van de vorige eigenaar er af gooien door ene clean install te doen.
Netjes de instructies gevolgd (ctrl-R, erase etc tot reinstall OS-X
Nu zal vast wel iemand dit probleem gemeld hebben, ik kan het echter niet vinden.
OS X Maverick is niet met deze Apple ID gekocht. U moet inloggen met een Apple ID etc etc
en verder kom ik dus niet. Ik kan 'm niet kopen op dat punt en blijf met een dode iMac zitten.
Gelukkig heb ik mijn W8 PC nog niet verkocht (o;
Kan iemand van jullie mij helpen?
Dank (1.000x)
Gekocht 2e hands en al thuiskomend wilde ik alle rommel van de vorige eigenaar er af gooien door ene clean install te doen.
Nu zal vast wel iemand dit probleem gemeld hebben, ik kan het echter niet vinden.
OS X Maverick is niet met deze Apple ID gekocht. U moet inloggen met een Apple ID etc etc
en verder kom ik dus niet. Ik kan 'm niet kopen op dat punt en blijf met een dode iMac zitten.
Dank (1.000x)
Mavericks even ergens anders vandaan halen, installatie USB stick maken & daarmee dan installeren.Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 22:43:
Heren, dames ook,
Dank (1.000x)
Klinkt alsof je illegaal bezig bent door Mavericks te downloaden, maar heel veel andere opties heb je niet.
Heb je CD's gekregen bij die iMac? in dat geval herinstaleren vanaf die cd's en dan de upgrade naar maverix kopen
You don't need eyes to see, you need vision
Verwijderd
Dank voor jullie snelle reacties.
Ik heb er geen dc/dvd bij gekregen. Lees ook tussen de regels van jullie door dat ik nu een probleem heb. Ben (nog) niet thuis in apple en heb dus even geen idee wat ik moet doen.
Denk maar even hulp halen van buiten of weer terug naar windows.
Dank iig
Ik heb er geen dc/dvd bij gekregen. Lees ook tussen de regels van jullie door dat ik nu een probleem heb. Ben (nog) niet thuis in apple en heb dus even geen idee wat ik moet doen.
Denk maar even hulp halen van buiten of weer terug naar windows.
Dank iig
Hoe kan je nu "illegaal" bezig zijn met het downloaden van Mavericks als dat sowieso al gratis is.thaan schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 22:51:
[...]
Mavericks even ergens anders vandaan halen, installatie USB stick maken & daarmee dan installeren.
Klinkt alsof je illegaal bezig bent door Mavericks te downloaden, maar heel veel andere opties heb je niet.
Welk model iMac is dit?Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 22:43:
Heren, dames ook,
Dank (1.000x)
Je zal voor de "Install mac OS X Mavericks.app" (de file die je nodig hebt) een andere mac nodig hebben om je bootable usb te maken en je de .app erop te zetten. Ik denk dat je inlogt met een nieuwe Apple ID en dat de iMac vraagt om een ID die Mavericks al een keer heeft "aangekocht". Waar blijf je hangen dan? Bij de eerste keer opstarten waarbij je je ID moet invoeren of kom je al in OS X zelf?Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 22:43:
Heren, dames ook,
Dank (1.000x)
Hij hangt op de installer. Die gaat op een gegeven moment checken of je eligible bent voor de download van het OS. Dat doet 'ie aan de hand van je serienummer of als dat niet werkt door je in te laten loggen.
Als pol2711 een iMac heeft met Internet Recovery (2011 of later geloof ik), kan 'ie de HDD helemaal leeg maken en dat doen. Dan krijgt 'ie de versie van OSX die bij de iMac geleverd werd (daarvoor ben je altijd eligible, ongeacht wat je met de app store gedaan hebt). Die kan 'ie dan updaten naar 10.9 door de update te "kopen" (is dus gratis) in de app store.
Als 'ie een iMac zonder internet recovery heeft, is de simpelste optie denk ik iemand met een Mac vinden, inloggen op de app store en dan even 10.9 "kopen". De download kun je afbreken; het gaat erom dat in je account 10.9 als purchased staat.
Als pol2711 een iMac heeft met Internet Recovery (2011 of later geloof ik), kan 'ie de HDD helemaal leeg maken en dat doen. Dan krijgt 'ie de versie van OSX die bij de iMac geleverd werd (daarvoor ben je altijd eligible, ongeacht wat je met de app store gedaan hebt). Die kan 'ie dan updaten naar 10.9 door de update te "kopen" (is dus gratis) in de app store.
Als 'ie een iMac zonder internet recovery heeft, is de simpelste optie denk ik iemand met een Mac vinden, inloggen op de app store en dan even 10.9 "kopen". De download kun je afbreken; het gaat erom dat in je account 10.9 als purchased staat.
Ja dan is het idd wel belangrijk om te weten van wanneer de iMac is. Hij kan altijd nog de installer van Mavericks met zijn eigen ID op een andere mac downloaden, bootdisc maken en de mac updaten. Zo doe ik het zelf altijd, maar ik heb dan ook meerdere mac's en heb makkelijk pratenCyBeR schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 04:12:
Hij hangt op de installer. Die gaat op een gegeven moment checken of je eligible bent voor de download van het OS. Dat doet 'ie aan de hand van je serienummer of als dat niet werkt door je in te laten loggen.
Verwijderd
Dank. denk dat Cyber gelijk heeft.
Ik heb geen opstartschijf bij het systeem (i Mac 27'' mid 2012) en het enige wat ik aan Apple in huis heb is de iPad van mijn vriendin.
Maar daar kun je weer geen Mac aankopen mee doen
Vraag maandag wel een collega op die een opstartschijf/USB bootdisk oid heeft. Die heeft een MacBook
Of iemand wil even een opstartschijf in mijn bus doen in Utrecht/of ik kom 'm ophalen. Tegen betaling of kors.
Wilde nu juist dit weekend met die iMac aan de slag )o;
Dank maar weer
Ik heb geen opstartschijf bij het systeem (i Mac 27'' mid 2012) en het enige wat ik aan Apple in huis heb is de iPad van mijn vriendin.
Maar daar kun je weer geen Mac aankopen mee doen
Vraag maandag wel een collega op die een opstartschijf/USB bootdisk oid heeft. Die heeft een MacBook
Of iemand wil even een opstartschijf in mijn bus doen in Utrecht/of ik kom 'm ophalen. Tegen betaling of kors.
Wilde nu juist dit weekend met die iMac aan de slag )o;
Dank maar weer
Heb pol2711 voorzien van Mavericks in zn purchased lijst. Betreft een model met internet recovery, dus het gebruik van een account met mavericks in z'n purchased lijst, of zijn account voorzien van deze purchase moet dit verhelpen. Nu nog even 5.3gb binnenhalen pol2711!
Het blijft wel flauw dat een leeggehaalde pc dus niet met internet recovery geinstalleerd kan worden door een gebruiker waar de betreffende software niet in de aangekochte lijst staat. Gezien het geen kosten met zich mee brengt lijkt het mij logischer als deze "aankoop" dan direct in de lijst gezet wordt. Voor een nieuwe gebruiker is het natuurlijk moeilijk om te bevatten wat er mis is gegaan, of wat je moet doen.
Het blijft wel flauw dat een leeggehaalde pc dus niet met internet recovery geinstalleerd kan worden door een gebruiker waar de betreffende software niet in de aangekochte lijst staat. Gezien het geen kosten met zich mee brengt lijkt het mij logischer als deze "aankoop" dan direct in de lijst gezet wordt. Voor een nieuwe gebruiker is het natuurlijk moeilijk om te bevatten wat er mis is gegaan, of wat je moet doen.
Verwijderd
ik dank bij deze een bijzondere fijne collega die met mijn apple id is ingelogd en via zijn mac mavericks op mijn purchased lijst heeft gezet.
Op dit moment wordt het os geïnstalleerd.
Weer wat geleerd. Ik kreeg een beetje nare smaak van apple in mijn mond door als beginner met dit geconfronteerd te worden. Zou bijna weer naar W8 teruggrend zijn (o;
Dank Michael!!!!
Op dit moment wordt het os geïnstalleerd.
Weer wat geleerd. Ik kreeg een beetje nare smaak van apple in mijn mond door als beginner met dit geconfronteerd te worden. Zou bijna weer naar W8 teruggrend zijn (o;
Dank Michael!!!!
Verwijderd
Canaria schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:51:
[...]
Camptune X is maar €14,95.
Er is nu ook een MacUpdate bundle met Paragon-producten, waaronder Camptune X, voor $29,99: https://deals.macupdate.com/deal/15648
Ja hier ben ik!Tjoekie schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:47:
[...]
Mag ik je wel aanraden om hier erg voorzichtig mee te zijn. Er is een reden waarom Apple deze functionaliteit niet standaard aanbiedt. Je zult niet de eerste zijn die zijn bootcamp partitie helemaal om zeep helpt.
Heb idd met camptune mijn partitie weten te vergroten...
Waarna hij helemaal niets meer deed, en ik alsnog bootcamp helemaal opnieuw moest installeren...

Hopelijk is dit het geschikte topic. Ik werk met de nieuwste versie van Pages, en wil een document met inhoudsopgave exporteren naar PDF. In het Pages-bestand is de inhoudsopgave klikbaar (het paginanummer althans), maar eenmaal naar PDF geëxporteerd zijn deze niet meer klikbaar. Is er een manier om de inhoudsopgave ook in PDF klikbaar te houden?
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Ik heb dat ook bij Word. Lijkt me alleen te lukken onder Windows vreemd genoeg.
Om mezelf maar even te quoten (als workaround voor het nageslacht, latere lezers). Ik heb het probleem nog steeds, maar dus ook een workaround:S913 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:19:
Ik plaats heb even hier, omdat ik eigenlijk (nog) te onbekend ben met OS X om te weten of het een hardware probleem (lijkt me sterk) is of iets uit een Mavericks update (ik heb er nl. niet vanaf het begin last van):
De freeze van Finder lijkt alleen op te treden als de folder arranged is "By name" of "None" en speelt vooral in de "Icon View".
Ik heb nu mijn folders "arranged by kind" en ik heb nergens meer last van, ook niet in Icon View.
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Sinds kort heb ik een multi monitor setup en maak ik gebruik van een medio 2012 macbook pro met Mavericks.
Dit werkt voor mij ideaal, echter heb ik een probleem met gebruik na een korte periode in sluimer- / slaapstand.
Mijn MBP word na het ontwaken van de slaapperiode extreem traag (programma's zoals Photoshop o.i.d. staan meestal wel open), terwijl er voor de slaapperiode geen enkel prestatie probleem zich voordeed.
Na wat googlen kwam ik o.a. hierop uit, wat mijn probleem omschrijft, maar helaas niet oplost.
Daarom mijn vraag, zijn er hier mensen ook tegenaan gelopen en hebben jullie evt. een oplossing gevonden?
Dit werkt voor mij ideaal, echter heb ik een probleem met gebruik na een korte periode in sluimer- / slaapstand.
Mijn MBP word na het ontwaken van de slaapperiode extreem traag (programma's zoals Photoshop o.i.d. staan meestal wel open), terwijl er voor de slaapperiode geen enkel prestatie probleem zich voordeed.
Na wat googlen kwam ik o.a. hierop uit, wat mijn probleem omschrijft, maar helaas niet oplost.
Daarom mijn vraag, zijn er hier mensen ook tegenaan gelopen en hebben jullie evt. een oplossing gevonden?
Veruit de meeste print to pdf/export to pdf functies in Windows, Linux en ook OS X hebben niet de mogelijkheid om de inhoudsopgaves in de pdf bestanden klikbaar te maken. Dan zul je je heil moeten zoeken bij tools als OpenOffice/LibreOffice (de export to pdf functie daar kan het wel) of een pdf editor zoals Acrobat of PDFpen (kost waarschijnlijk meer moeite omdat het handmatiger moet). Op MacRumors loopt hierover ook al enkele jaren een draadje waarin bovenstaande tot dusver de enige gevonden mogelijkheden zijn.Conscience NL schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 15:01:
Hopelijk is dit het geschikte topic. Ik werk met de nieuwste versie van Pages, en wil een document met inhoudsopgave exporteren naar PDF. In het Pages-bestand is de inhoudsopgave klikbaar (het paginanummer althans), maar eenmaal naar PDF geëxporteerd zijn deze niet meer klikbaar. Is er een manier om de inhoudsopgave ook in PDF klikbaar te houden?
Iemand hier die Mavericks draait op een 2010 MBP met een Nvidia GeForce GT 330M? Toen 10.9 uitkwam heb ik die geïnstalleerd maar omdat dit specifieke model het schijnbaar leuk vind om enorm heet te worden op de discrete chip heb ik direct weer gedowngraded naar 10.7.
Ik vroeg me af of het onderhand met 10.9.2 al wat beter is, want de laptop werd gewoon onbruikbaar heet. Apple heeft dusver nooit gehoor gegeven zover ik weet, wat ik vrij absurd vind.
Ik vroeg me af of het onderhand met 10.9.2 al wat beter is, want de laptop werd gewoon onbruikbaar heet. Apple heeft dusver nooit gehoor gegeven zover ik weet, wat ik vrij absurd vind.
Die problemen die jij nu noemt heb ik nooit gehad. Mijn MBP 2010 heeft het op dit vlak niet anders gedaan als onder eerdere OS X versies. Ik vind dat hij overall beter werkt met Mavericks trouwens. Het is allemaal net iets soepeler en robuuster.
Meer mensen last van ExFAT externe HDD's die perfect werken als je ze onder OSX of Windows alleen gebruikt, maar zodra je heel even wisselt er problemen optreden, alsof hij corrupt is (schijf herstellen lost het simpelweg op, maar toch vervelend om te doen en je schrikt telkens).
Ik sloot net namelijk mijn HDD even aan op een Windows computer en toen kreeg ik daar de melding dat ik moest herstellen (die Windows zo vaak geeft, dus negeerde), maar toen ik hem weer aansloot op mijn Mac kreeg ik hem maar niet te zien in Finder en zag ik hem grijs staan in Disk Utility. Gelukkig werkte het na 'schijf herstellen weer'. Ik eject de schijf altijd netjes onder zowel Windows als OSX, er staan alleen simpele data op (dus geen systeem files of iets geks), hij is uitgesloten van Spotlight indexatie, en ik heb er geen software op staan van Western Digital.
Ik sloot net namelijk mijn HDD even aan op een Windows computer en toen kreeg ik daar de melding dat ik moest herstellen (die Windows zo vaak geeft, dus negeerde), maar toen ik hem weer aansloot op mijn Mac kreeg ik hem maar niet te zien in Finder en zag ik hem grijs staan in Disk Utility. Gelukkig werkte het na 'schijf herstellen weer'. Ik eject de schijf altijd netjes onder zowel Windows als OSX, er staan alleen simpele data op (dus geen systeem files of iets geks), hij is uitgesloten van Spotlight indexatie, en ik heb er geen software op staan van Western Digital.
Ik heb twee schermen.Met Mavericks is er nu in elk scherm een menu balk,vind ik handig.Maar ik heb een probleem met het openen van vensters,voorheen was dat in het scherm waar ik het venster het laatst gebruikt had maar nu gaat, met name met gebruik van Finder, het venster z'n eigen gang lijkt het wel dan in het ene dan in het andere scherm komt die te voorschijn.Wanneer ik bij 'MissionControl' de instelling 'beeldschermen hebben afzonderlijke spaces' uit vink,heb ik er geen last meer van maar dan is ook die tweede menu balk verdwenen.Weet iemand daar een oplossing voor?

ppl schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 19:54:
Die problemen die jij nu noemt heb ik nooit gehad. Mijn MBP 2010 heeft het op dit vlak niet anders gedaan als onder eerdere OS X versies. Ik vind dat hij overall beter werkt met Mavericks trouwens. Het is allemaal net iets soepeler en robuuster.
Even ter bevestiging, je hebt een 2010 MBP met een i5, een GT 330M (naast de Intel chip) en een 15"-scherm? Type 6.2 is dat geloof ik.
De problemen die ik toen ondervond zijn geïntroduceerd met 10.8.3 als ik het goed heb gelezen. Je kunt het met gfxCardStatus dan goed zijn; bijna elk programma wisselt dan naar de discrete chip en omhoog gaan die temperaturen. Onder 10.7 is het allemaal nog goed te behappen, dus vandaar dat ik daar nog steeds op zit.
Check, check en check :-)jurrie schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:21:
![]()
Even ter bevestiging, je hebt een 2010 MBP met een i5, een GT 330M (naast de Intel chip) en een 15"-scherm? Type 6.2 is dat geloof ik.
Dat klinkt meer als het gebruik van diverse applicaties die zorgen voor een switch van de gpu. Dat zou je dan wel terug moeten zien in accuduur die minder wordt maar niet in de temperatuur die fors omhoog gaat. Dat switchen heb ik ook gezien maar de stijging in temperatuur niet. Wanneer ik lang van de accu gebruik wilde maken zette ik met gfxCardStatus de videokaart op die van Intel. Als de laptop aan de adapter hing was dat niet nodig dus zette ik het dan weer uit. Daar was ooit een automatische optie voor maar die heeft hij er later weer uitgehaald omdat het niet goed werkte.De problemen die ik toen ondervond zijn geïntroduceerd met 10.8.3 als ik het goed heb gelezen. Je kunt het met gfxCardStatus dan goed zijn; bijna elk programma wisselt dan naar de discrete chip en omhoog gaan die temperaturen. Onder 10.7 is het allemaal nog goed te behappen, dus vandaar dat ik daar nog steeds op zit.
Verrek, dat jij daar dan geen last van hebt. Zodra bij mij de discrete chip aan gaat wordt de laptop vaak enorm heet. In 10.7 gebeurt dat bijv. bij het starten van Opera, maar dan is de hitte nog beperkt. Kijk ik bijvoorbeeld een video op vimeo.com in HD dan wordt hij te heet om op schoot te houden. Met 10.9.0 had ik dat bij het starten van een finder-scherm al. Op diverse fora en bij apple support heb ik hier ook over gelezen dus nam ik aan dat het bij elke MBP van dit type is.ppl schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:07:
[...]
Check, check en check :-)
[...]
Dat klinkt meer als het gebruik van diverse applicaties die zorgen voor een switch van de gpu. Dat zou je dan wel terug moeten zien in accuduur die minder wordt maar niet in de temperatuur die fors omhoog gaat. Dat switchen heb ik ook gezien maar de stijging in temperatuur niet. Wanneer ik lang van de accu gebruik wilde maken zette ik met gfxCardStatus de videokaart op die van Intel. Als de laptop aan de adapter hing was dat niet nodig dus zette ik het dan weer uit. Daar was ooit een automatische optie voor maar die heeft hij er later weer uitgehaald omdat het niet goed werkte.
Anyway, ik zal morgen eens e.e.a. backuppen en 10.9.2 erop zetten; toch een vrije dag
Edit
Okee, na twee dagen heb ik wel een redelijk idee. De laptop wordt in elk geval warmer dan op 10.7 en de accu is sneller leeg. Die warmte gaat in de zomer niet prettig zijn maar met de accu kan ik leven; met wat ik erop doe moet hij toch bijna elke dag aan de lader, vaak al tijdens het gebruik.
Misschien dat ik met gfxCardStatus 2.2 de intel-chip nog wat meer kan forceren. De auteur daarvan zegt dat dat een hack is en vaak niet eens werkt, maar onder 10.7 merkte ik wel degelijk dat het in warmte en accugebruik kon schelen. Wel werken sommige programma's dan niet meer en kan het beeld glitchen (dichtklappen en openklappen om te fixen) maar goed.
Ben ik er nu op vooruitgegaan? Mixed. Meer warmte, minder accu, de "back"-swipe in de browser werkt niet (altijd) meer. Ik kan nu echter wel wat applicaties draaien die voorheen niet konden. De nieuwe features in 10.9 gebruik ik verder nauwelijks, maar dusver ben ik wel tevreden. Teruggaan naar 10.7 kan altijd nog
[ Voor 25% gewijzigd door jurrie op 22-04-2014 19:11 . Reden: Ervaring 10.9 toegevoegd. ]
Ik heb de laatse generatie Macbook Air nu een tijdje in mijn bezit en deze heeft een LG scherm. Op zich een erg mooi scherm, maar met een aangepast kleurenprofiel ziet het scherm er net wat beter en minder flets uit.
Nu heb ik deze instructie gevolgd:
http://theultralinx.com/2013/03/macbook-air-hack-screen.html
Echter na bepaalde systeem updates lijkt het kleurenprofiel te worden verwijderd uit de /Library/ColorSync/Profiles/Displays/ map.
Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? Het systeem is verder up-to-date en draait 10.9.2.
Nu heb ik deze instructie gevolgd:
http://theultralinx.com/2013/03/macbook-air-hack-screen.html
Echter na bepaalde systeem updates lijkt het kleurenprofiel te worden verwijderd uit de /Library/ColorSync/Profiles/Displays/ map.
Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? Het systeem is verder up-to-date en draait 10.9.2.
[ Voor 4% gewijzigd door BillSpaarbank op 23-04-2014 08:29 ]
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Grappig. Al is het natuurlijk beter om zelf je scherm te kalibreren ipv een configuratie van iemand anders te pakken. Elk paneel is immers anders 
Je probleem kan ik je helaas niet mee helpen.
Je probleem kan ik je helaas niet mee helpen.
Ik wilde net een clean install van Mavericks uitvoeren dmv een Internet Recovery, maar nu krijg ik ineens de melding dat het niet op mijn systeem geïnstalleerd kan worden:

Ik doe om de zoveel tijd een clean install (dit zal de 12e x zijn op dit systeem) dmv Internet Recovery, zo heb ik het altijd kunnen doen. Waarom nu niet?

Ik doe om de zoveel tijd een clean install (dit zal de 12e x zijn op dit systeem) dmv Internet Recovery, zo heb ik het altijd kunnen doen. Waarom nu niet?

Mag ik vragen waarom je zo vaak een clean install doet? Lijkt mij persoonlijk nogal wat overdreven!
Kent iemand het probleem dat Mavericks gewoon willekeurig een audio output device pakt? Ik heb heel vaak (net als meerdere gezinsleden hier thuis) dat wanneer ik mijn iMac opstart; hij elke keer een andere output device heeft. En dan eigenlijk altijd een Airplay device. Dit is heel vervelend gezien er vannacht ineens muziek op mijn versterker werd afgespeeld door een gezinslid die nachtdienst draait. Ik stond meteen rechtop in bed
. Iemand een idee? Op google vind ik er niks over.
gewoon nee.
Het is ook overdreven.RobV schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:20:
Mag ik vragen waarom je zo vaak een clean install doet? Lijkt mij persoonlijk nogal wat overdreven!
Ik wil nog wel eens wat bèta applicaties gebruiken of applicaties die uit een "onzuivere" bron komen. Als ik die dan heb uitgeprobeerd, doe ik sowieso een nieuwe installatie. Daarnaast doe ik een fresh install als ik daar behoefte aan heb. Is een gevoel.