youtube.com/@hisrep
Ik zou dat nooit doen. De veranderingen in x.x.1 versies zijn toch nooit zo groot, terwijl 10.9.2 op dit moment gewoon nog in ontwikkeling is.kevinkrs schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 13:30:
Heeft iemand 10.9.2 al geprobeerd? Is het wat of is het de moeite en risico niet waard?
ππ
Een klein lichtpuntje dus.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon β PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15ΒΊ β WTW: Zehnder Q600 β SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Ik kom dan in een installatieprogramma, waar ik niet veel mee kan.
Ik weet ook niet hoe ik in de startterminal moet komen.
In de terminal kom je dan door op utilities in de menubar te gaan en op Terminal te klikken.
Ik hoop van harte dat dit inderdaad zo is. Wat ik over het internet lees en ik zelf nu ook ervaar, is dat 10.9 en 10.9.1 tot nu toe niet echt vloeiend werkt.4POX schreef op maandag 23 december 2013 @ 12:07:
10.9.2 geinstalleerd. Nieuwe kernel en nieuwe extensies. Dit was bij 10.9.1 niet het geval. Mail en spotlight bouwen opnieuw op. Grafisch lijkt een tikkeltje vloeiender te gaan. Maar dit is puur op gevoel.
Tijdens het booten bij de animatie naar het inlogscherm gaat stroef, scrollen door internetpagina's, uitzetten krijg ik regelmatig een lichtgrijze bureaubladachtergrond met een hangende cursor ipv een vlak grijs scherm.
Een paar keer heb ik op het punt gestaan om een Internet Restore te doen naar 10.8.5. Maar gezien er totaal geen duidelijkheid schijnt te zijn van update/veiligheidsbeleid van Mountain Lion ivm niet uitkomen van patches die niet schijnen uit te komen/uitgekomen zijn voor Mavericks.
Wel moet ik zeggen dat het dualscreen gebeuren een stuk beter werkt onder Mavericks. Ik kan zonder problemen mijn 2560x1440 scherm delen met een 1920x1080 in mirror @ 2560x1440. Zoiets heb ik zelfs onder Windows niet (zelf) ooit werkend gezien.
Ook vind ik het een beetje apart dat de Intel HD Graphics 4000 van de Mac mini onder ML maar 768MB geheugen heeft, en onder Mavericks 1024MB. Niet dat het veel uitmaakt met (nu) 16GB RAM, maar viel wel op.
C:\>_
Zijn het bepaalde machines met bepaalde configs die last hebben van rare bugs met Mavericks?

Ik heb te vroeg gejuicht: zojuist is hij weer nodeloos aan een oneindige indexeersessie begonnenPyrone89 schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:06:
Het valt mij trouwens op dat Spotlight bij mij nu ineens ophoudt met continue indexeren. Tot OSX 10.9.1 bleef hij maar mijn externe FireWire schijf indexeren en ook na OSX 10.9.1 bleef hij dit dagenlang doen (veel te lang dus zeg maar). Het is echter nu wel gestopt (ondanks dat het dus sowieso geen dagen had moeten duren, maar het is tenminste gestopt).
Een klein lichtpuntje dus.

Apple heeft altijd het laatste OS nog wel ondersteund en zo ook nu weer. We hebben 10.9.1 gehad maar ook Safari updates voor 10.8.5. Daarnaast is 10.8 ook een stuk volwassener dan 10.9 op dit moment (5 grote updates vs 1 en daarnaast ook nog eens diverse losse updates er naast wat we bij 10.9 nog niet bepaald hebben gezien). In dat opzicht zit je met 10.8.5 wel goed.Vinnie schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:12:
Een paar keer heb ik op het punt gestaan om een Internet Restore te doen naar 10.8.5. Maar gezien er totaal geen duidelijkheid schijnt te zijn van update/veiligheidsbeleid van Mountain Lion ivm niet uitkomen van patches die niet schijnen uit te komen/uitgekomen zijn voor Mavericks.
Dat komt omdat voorheen de gebruikte hoeveelheid geheugen voor de videokaart vast werd ingesteld. Sinds Mavericks gebeurd dit dynamisch hoewel hij het in bijv. About This Mac als een vaste waarde van 1024MB laat zien. Dat is 1 van de verbeteringen van Mavericks die vallen onder efficiΓ«nter met het geheugen omgaan. Ben er wel blij mee want het lijkt op mijn MBA 2012 een stuk beter te zijn qua performance.Ook vind ik het een beetje apart dat de Intel HD Graphics 4000 van de Mac mini onder ML maar 768MB geheugen heeft, en onder Mavericks 1024MB. Niet dat het veel uitmaakt met (nu) 16GB RAM, maar viel wel op.
Dat zit hem in diverse zaken zoals de hardware maar voornamelijk de software en de workflow van de gebruiker zelf. Sommige mensen doen bepaalde zaken op de machine en komen daardoor bugs tegen. Als jij diezelfde zaken juist niet doet zul je die bugs ook niet tegenkomen. Dat geldt ook voor het draaien van software. Sommige software zorgt, vooral in het begin na een release van OS X, voor vage problemen. Als jij die software niet draait loop je daar ook niet tegenaan. Dat geldt natuurlijk ook voor een combinatie aan software. Dat laat ook meteen zien waarom het zo moeilijk is om een bugvrije release te doen. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden waar je maar een heel beperkt aantal van kunt testen. De rest kom je helaas pas tegen na de release en dan is het kwestie van noteren, lokaliseren en het vinden van een oplossing.Volkan1984 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:03:
Zijn het bepaalde machines met bepaalde configs die last hebben van rare bugs met Mavericks?
klopt, heb je het al in Safari geprobeerd? Chrome is hij niet vloeiend en in Safari wel.Nedra schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 23:27:
Met betrekking tot het scrollen van websites; weten jullie ook in welke gevallen het niet geheel smooth gaat / hapert? Ik zat even te testen in Chrome en merkte dat sommige sites op het retina beeldscherm (high end 15" met dedicated gpu) wel wat haperen, en op mijn externe beeldscherm (Dell u2412m) helemaal niet. De sites waarmee ik even heb getest: http://17grad.com/, http://www.fiftythree.com/pencil, https://www.robinhood.io/ en http://wipmessenger.com/
Ik heb de 13 inch.
Kleine correctie: gisterenochtend bladerde ik in Safari terug met een twee vinger swipe (Magic Trackpad) en hing Safari. Toch een probleem dus.breinonline schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:58:
Ik heb bewust tot de 10.9.1 versie gewacht met installeren van Mavericks. Tot nu toe totaal geen problemen (Mac Mini, early 2009 met SSD), ondanks de upgrades van 10.7 > 10.8 > 10.9. Mail in combinatie met Gmail gaat ook prima. Eigenlijk geen klagen dus
Het 'blad' schoof ietsjes terug waarna het beeld bevroren bleef. Ik kon wel een andere website aanklikken maar helaas geen beeld wat versprong. De titel in de tab wijzigde wel, dus Safari was wel degelijk bezig om iets te laden. Herstart van Safari loste het probleem niet op. Na een tijdje was het ook vanzelf weg. Vanmorgen opnieuw hetzelfde probleem. Via dit linkje de disc permissions gerepareerd en nu lijkt het probleem verholpen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon β PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15ΒΊ β WTW: Zehnder Q600 β SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
ik kijk wel eens de 'gifdump' van skoften ( lol ) vroeger opende ik de link en pok laden maar. sinds ik over ben gestapt op mavericks duurt het laden onwijs lang. het lijkt er ook wel op dat hij pas laad als je naar een leeg vlak scrolt ( waar het gifje zou moeten staan ) hierna verschijnt de gif pas.
Iemand ervaring en/of tips om dit weer normaal te krijgen? ik kan me voorstellen dat het gewoon een instelling zou moeten zijn.
https://discussions.apple.com/thread/2255919Pyrone89 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:10:
[...]
Ik heb te vroeg gejuicht: zojuist is hij weer nodeloos aan een oneindige indexeersessie begonnen
Mensen hebben daar sinds 2009 al last van.. weet niet of dit nou echt een Mavericks issue is.
Heb je het volgende al geprobeerd:
Open Spotlight preferences, click on the Privacy tab, drag the disk icon for the external drive into the Privacy window. Indexing will cease. If you disconnect the drive then Spotlight will forget this when the drive is reconnected. Once you disable indexing Spotlight will not search the drive so you cannot use it to find items on that drive.
Oh, en ik hoop dat het geen WD drive is waarvan je de software hebt geinstalleerd? Want die SmartWare werkt niet goed met Mavericks:
http://www.macrumors.com/...fter-mavericks-data-loss/
Dit gaat niet over SpotLight, maar mocht de software toch op jouw machine staan, wie weet wat het nog meer voor issues veroorzaakt.
[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 26-12-2013 09:50 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Bedankt voor de uitgebreide info.Lethalis schreef op donderdag 26 december 2013 @ 09:44:
[...]
https://discussions.apple.com/thread/2255919
Mensen hebben daar sinds 2009 al last van.. weet niet of dit nou echt een Mavericks issue is.
Heb je het volgende al geprobeerd:
Open Spotlight preferences, click on the Privacy tab, drag the disk icon for the external drive into the Privacy window. Indexing will cease. If you disconnect the drive then Spotlight will forget this when the drive is reconnected. Once you disable indexing Spotlight will not search the drive so you cannot use it to find items on that drive.
Oh, en ik hoop dat het geen WD drive is waarvan je de software hebt geinstalleerd? Want die SmartWare werkt niet goed met Mavericks:
http://www.macrumors.com/...fter-mavericks-data-loss/
Dit gaat niet over SpotLight, maar mocht de software toch op jouw machine staan, wie weet wat het nog meer voor issues veroorzaakt.
Het is een LaCie zonder software. Aangezien ik wel wil dat hij geΓ―ndexeerd en vindbaar is, is de genoemde work-around voor mij helaas geen optie. Overigens had ik dit probleem niet onder Lion en Mountain Lion
Please Install Java and enable Java Applet Plugin
Ik heb java geΓ―nstalleerd (terminal)
$ java -version
java version "1.6.0_65"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_65-b14-462-11M4609)
Java HotSpot(™) 64-Bit Server VM (build 20.65-b04-462, mixed mode)
Ik heb het geprobeerd in Safari 7.0 en Chrome (beide up-to-date). Ik zie in Safari geen checkbox 'Enable/disable Java' en ook in mijn plugins lijst staat hij niet.
Het gevolg is dat ik geen video-opnamen kan bekijken. Dat lijkt me toch wel handig eigenlijk! Wie kan mij helpen? Alvast bedankt en een fijne kerst.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ai, ik heb net 3 dagen mijn nieuwe mac book pro en stond op het punt om Smartware te installeren. Is er een alternatief? Is er een goede back up software die wel werkt met Mavericks en WD? Mijn WD mypasport ultra is namelijk net nieuw en wil deze graag gebruiken voor back ups.Lethalis schreef op donderdag 26 december 2013 @ 09:44:
[...]
https://discussions.apple.com/thread/2255919
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Waarom niet gewoon de ingebouwde Time Machine?topsie schreef op donderdag 26 december 2013 @ 13:40:
[...]
Ai, ik heb net 3 dagen mijn nieuwe mac book pro en stond op het punt om Smartware te installeren. Is er een alternatief? Is er een goede back up software die wel werkt met Mavericks en WD? Mijn WD mypasport ultra is namelijk net nieuw en wil deze graag gebruiken voor back ups.
Die gebruik ik zelf, nog nooit problemen mee gehad. Ik heb gewoon een 120GB partitie gemaakt voor mijn 120GB bootschijf te backuppen. De rest van de schijf kan je dus nog gebruiken om andere bestanden op op te slagen.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Er is een aparte Java sectie in de settings app, vink daar eens het een en ander aan.RobV schreef op donderdag 26 december 2013 @ 13:25:
Ik weet niet zeker of ik hier goed ben, dus vergeef me als mijn vraag in een ander topic thuishoort. Ik heb recentelijk een Synology DS1513+ aangeschaft met bijbehorende IP camera's. Ik draai Mac OS X Mavericks. De Syn draait prima en ook de recordings in Surveillance Station gaan goed, maar als ik op de TimeLine of Live View kijk, krijg ik constant de melding:
$ java -version
java version "1.6.0_65"
Ik heb het geprobeerd in Safari 7.0 en Chrome (beide up-to-date). Ik zie in Safari geen checkbox 'Enable/disable Java' en ook in mijn plugins lijst staat hij niet.
Het gevolg is dat ik geen video-opnamen kan bekijken. Dat lijkt me toch wel handig eigenlijk! Wie kan mij helpen? Alvast bedankt en een fijne kerst.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Wat voor data heb je er dan op staan? Als dat virtuele machines zijn dan zul je ze in die privacy tab van Spotlight moeten zetten en ook excluden van Time Machine. Die files zijn groot en wijzigen frequent als je de vm draait. Daardoor gaat Spotlight continu indexeren en Time Machine continu backuppen. Iedere fabrikant van virtualisatie software voor OS X raadt dit ook aan.Pyrone89 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 13:11:
Het is een LaCie zonder software. Aangezien ik wel wil dat hij geΓ―ndexeerd en vindbaar is, is de genoemde work-around voor mij helaas geen optie. Overigens had ik dit probleem niet onder Lion en Mountain Lion
Java versie 6 is via OS X zelf geΓ―nstalleerd. Een tijdje geleden is er een update geweest die de browser plugin uitschakelde en even later zelfs een update die 'm helemaal verwijderde. Kortom, deze Java versie is alleen de commandline versie die je dus alleen kunt gebruiken om lokale Java apps (Freeplane en PyCharm bijvoorbeeld) te draaien. Dit is gedaan omdat de browser plugin geplaagd wordt door vulnerabilities. Als je die toch nodig hebt zul je van java.com de Java 7 versie moeten installeren. Vanaf versie 7 wordt dit namelijk door Oracle zelf verzorgd. Het is nu de vraag of Apple straks met een update uitkomt die heel Java 6 van de machine haalt waarna alles via de Java distributie van Oracle zal moeten verlopen.RobV schreef op donderdag 26 december 2013 @ 13:25:
$ java -version
java version "1.6.0_65"
Mocht je iets als Firefox 26 gebruiken besef je dan wel dat na installatie de plugin nog niet werkt, je moet hem nog aan zetten (volgens mij krijg je daar de optie voor als een site een Java plugin wil laden). Geen idee of Chrome dit inmiddels ook doet.
[ Voor 20% gewijzigd door ppl op 26-12-2013 20:18 ]
Er staan alleen muziek en video's op.ppl schreef op donderdag 26 december 2013 @ 20:17:
[...]
Wat voor data heb je er dan op staan? Als dat virtuele machines zijn dan zul je ze in die privacy tab van Spotlight moeten zetten en ook excluden van Time Machine. Die files zijn groot en wijzigen frequent als je de vm draait. Daardoor gaat Spotlight continu indexeren en Time Machine continu backuppen. Iedere fabrikant van virtualisatie software voor OS X raadt dit ook aan.
[...]
Java versie 6 is via OS X zelf geΓ―nstalleerd. Een tijdje geleden is er een update geweest die de browser plugin uitschakelde en even later zelfs een update die 'm helemaal verwijderde. Kortom, deze Java versie is alleen de commandline versie die je dus alleen kunt gebruiken om lokale Java apps (Freeplane en PyCharm bijvoorbeeld) te draaien. Dit is gedaan omdat de browser plugin geplaagd wordt door vulnerabilities. Als je die toch nodig hebt zul je van java.com de Java 7 versie moeten installeren. Vanaf versie 7 wordt dit namelijk door Oracle zelf verzorgd. Het is nu de vraag of Apple straks met een update uitkomt die heel Java 6 van de machine haalt waarna alles via de Java distributie van Oracle zal moeten verlopen.
Mocht je iets als Firefox 26 gebruiken besef je dan wel dat na installatie de plugin nog niet werkt, je moet hem nog aan zetten (volgens mij krijg je daar de optie voor als een site een Java plugin wil laden). Geen idee of Chrome dit inmiddels ook doet.
Welke settings app bedoel je? Want Safari 7 settings zit ie niet bij, n ik heb ook geen Java control panel. Sorry ik ben ook maar een domme gebruiker, teveel met Windows gespeeld vroeger...BombaAriba schreef op donderdag 26 december 2013 @ 20:07:
[...]
Er is een aparte Java sectie in de settings app, vink daar eens het een en ander aan.
Top! Ga ik morgen proberen! Overigens was de java 6 door xcode geinstalleerd, kwam ik achter... idd commandline only.[...]
Java versie 6 is via OS X zelf geΓ―nstalleerd. Een tijdje geleden is er een update geweest die de browser plugin uitschakelde en even later zelfs een update die 'm helemaal verwijderde. Kortom, deze Java versie is alleen de commandline versie die je dus alleen kunt gebruiken om lokale Java apps (Freeplane en PyCharm bijvoorbeeld) te draaien. Dit is gedaan omdat de browser plugin geplaagd wordt door vulnerabilities. Als je die toch nodig hebt zul je van java.com de Java 7 versie moeten installeren. Vanaf versie 7 wordt dit namelijk door Oracle zelf verzorgd. Het is nu de vraag of Apple straks met een update uitkomt die heel Java 6 van de machine haalt waarna alles via de Java distributie van Oracle zal moeten verlopen.
Bedankt allemaal
anyone?bartkoper schreef op donderdag 26 december 2013 @ 08:54:
ik heb een dingetje en hoop dat jullie er ook ervaring mee hebben.
ik kijk wel eens de 'gifdump' van skoften ( lol ) vroeger opende ik de link en pok laden maar. sinds ik over ben gestapt op mavericks duurt het laden onwijs lang. het lijkt er ook wel op dat hij pas laad als je naar een leeg vlak scrolt ( waar het gifje zou moeten staan ) hierna verschijnt de gif pas.
Iemand ervaring en/of tips om dit weer normaal te krijgen? ik kan me voorstellen dat het gewoon een instelling zou moeten zijn.

Ook onder OS X ben je dan niet veilig.
Begrepen. Nu het cynisme hiervan: ik heb Java nodig om de videobeelden van Synology Surveillance Station te kunnen bekijkenGrin schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:46:
Wees voorzichtig met onveilige Java software @ je browser.
Ook onder OS X ben je dan niet veilig.

Java komt er bij mij niet meer in.
Ach ja, natuurlijk. En geen Java, ik heb in dit geval weinig keuze..Dat heet ironie.
[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 27-12-2013 16:34 ]
Is spotlight niet gewoon aan het indexeren? Na elke clean install moet de search database namelijk weer opnieuw worden opgebouwd en dit kost aardig wat CPU kracht. En dat gaat dan natuurlijk weer ten koste van je werktijd op de accu.TweakedTea schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 15:48:
Gisteren een Clean install gedaan op mijn rMBP 13,3'' en de accu duur is nu extreem achteruit gegaan. Maximaal 4,5-5,5 Uur en dan is hij leeg. Wat moet ik doen, naar de Apple Store gaan en kijken wat zij er van vinden, of nog een keer een Clean install doen? Specs: i5 2,4GHz, 8GB, 128GB PCIe. Late 2013 model
EDIT: Schone installatie en kan nu weer 7:40/8:20 mee op een accu. Erg raar.
[ Voor 17% gewijzigd door TweakedTea op 28-12-2013 17:48 ]
Ik wil de standaard download folder (die in je usermap staat) op een andere schijf zetten zonder dat het simpelweg een nieuwe folder is. Dus de download-folder die alles binnenhaalt. Hoe kan ik dit instellen? Via informatie over de map zie ik geen opties om dit te veranderen.
Voorheen kon je dit wijzigen bij Systeemvoorkeuren > Taal en Regio, maar dat lijkt niet meer te kunnen.
Hij staat op Nederlands ingesteld waarbij een komma voor decimalen gebruikt zou moeten worden, maar de punt op het numpad blijft maar punten geven

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind⦠be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Iemand die bovenstaand probleem herkent?bartkoper schreef op donderdag 26 december 2013 @ 08:54:
ik heb een dingetje en hoop dat jullie er ook ervaring mee hebben.
Bij geavanceerd in dat menuSpike_wolf schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 10:45:
Is iemand er al achter of we de punt op het numpad nog kunnen laten functioneren als een komma?
Voorheen kon je dit wijzigen bij Systeemvoorkeuren > Taal en Regio, maar dat lijkt niet meer te kunnen.
Hij staat op Nederlands ingesteld waarbij een komma voor decimalen gebruikt zou moeten worden, maar de punt op het numpad blijft maar punten geven
Die staat gewoon zo ingesteld:

Dat is prima, maar die punt op het numpad blijft een punt geven, geen comma.
Humankind⦠be both.
Volgens mij heeft dit niets te maken met os x maar met het feit dat skoften lazyloading gebruikt waardoor afbeeldingen pas geladen worden als ze in je viewport verschijnen. In theorie zou je, niet te snel, even naar beneden kunnen scrollen en zouden ze allemaal moeten laden. Overigens heb ik van echt langzaam laden geen last.bartkoper schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 10:56:
[...]
Iemand die bovenstaand probleem herkent?
Thnx voor je antwoord. Echter is dit pas voorgevallen na de update naar mavericks... in lion nooit last van gehad.Nedra schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:00:
[...]
Volgens mij heeft dit niets te maken met os x maar met het feit dat skoften lazyloading gebruikt waardoor afbeeldingen pas geladen worden als ze in je viewport verschijnen. In theorie zou je, niet te snel, even naar beneden kunnen scrollen en zouden ze allemaal moeten laden. Overigens heb ik van echt langzaam laden geen last.
http://images.anandtech.c...ac/MacPro2013/80211ac.png
Heeft iemand enig idee hoe je dit tevoorschijn tovert? Of is dit een app oid?
Druk je Option toets in en klik op je wifi symboolzerokill schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:52:
Ik vond op de review van anandtech de volgende foto van de wifi status:
http://images.anandtech.c...ac/MacPro2013/80211ac.png
Heeft iemand enig idee hoe je dit tevoorschijn tovert? Of is dit een app oid?
39
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik heb een externe hard schijf wd. Daar staat al een hoop data op.
Ik wil de fotos van mn kinderen graag back uppen, maar sinds de mavericks update is die schijf alleen lezen.
Hoe kan ik dat veranderen? Ik kan natuurlijk niet nfts formateren want dan ben ik mijn fotos kwijt.
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt.
Bedankt!Fietsbel schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:55:
[...]
Druk je Option toets in en klik op je wifi symbool
Blijft grappig hoeveel verborgen grapjes in mac os x zitten!
Kort vraagje: in Quicktime als ik een mp4 film afspeel (gedownload) en ik zet hem harder of zachter via de knoppen op m'n toetsenbord dan verkleurt het beeld. Duurt maar 1-2 seconde(n) maar irriteert wel.
Ik heb een macbook air (late 2013) met Mavericks uiteraard.
Zeer vreemd. Bij mij staat het exact zo ingesteld als jij laat zien maar bij mij krijg ik gewoon een komma.Spike_wolf schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 14:43:
[...]
Die staat gewoon zo ingesteld:
[afbeelding]
Dat is prima, maar die punt op het numpad blijft een punt geven, geen comma.
Heb je toevallig nog andere talen ingesteld? Staat Nederlands als primair? Gebruik je de draadloze variant of de bedrade keyboard?
Ik heb alleen Nederlands (en dus als primair) op een NL toetsenbord welke bedraad is.
Het betreft een bedraad keyboard (de bluetooth versie heeft geen numpadPyrone89 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 17:55:
[...]
Zeer vreemd. Bij mij staat het exact zo ingesteld als jij laat zien maar bij mij krijg ik gewoon een komma.
Heb je toevallig nog andere talen ingesteld? Staat Nederlands als primair? Gebruik je de draadloze variant of de bedrade keyboard?
Ik heb alleen Nederlands (en dus als primair) op een NL toetsenbord welke bedraad is.
Ik zal er eens een andere taal in gooien en de primaire een keer switchen, kijken of dat effect heeft.
Humankind⦠be both.
Absoluut! , probeer die toetscombinatie maar eens bij meer dingen in OSX (volume, bluetooth etc.)zerokill schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:12:
[...]
Bedankt!
Blijft grappig hoeveel verborgen grapjes in mac os x zitten!
39
Apple support:
engels
nederlands
Heeft mij erg geholpen.
EDIT: Het lijkt er op dat meer mensen dit probleem ervaren. Echt zeer zeer kwalijk en ik snap niet dat er niet meer mensen klagen over deze ernstige bug...? https://discussions.apple.com/message/24209461#24209461 en http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1685185
[ Voor 19% gewijzigd door monnick op 03-01-2014 13:03 ]
Dit dus:

[ Voor 28% gewijzigd door RnB op 03-01-2014 13:53 ]
the tempter schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:00:
Hoi, ik heb een vraagje.
Ik heb een externe hard schijf wd. Daar staat al een hoop data op.
Ik wil de fotos van mn kinderen graag back uppen, maar sinds de mavericks update is die schijf alleen lezen.
Hoe kan ik dat veranderen? Ik kan natuurlijk niet nfts formateren want dan ben ik mijn fotos kwijt.
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt.
Waarschijnlijk NTFS, aangezien hij aangeeft alleen te kunnen lezen, wat je wil is een NTFS driver op je mac, zodat je wel kan lezen en schrijven. Bijvoorbeeld: http://macntfs-3g.blogspot.nl
Lekker kort.
Ik heb ze in mijn library als de systeem library maar geen verschil, hij werkt niet.
Ik kan wel alle formaten openen met Quicklook, ben er nog geen tegengekomen die niet werkt.
Epub ? Die werkt bij mij niet in quicklook. Terwijl je zou denken dat door de komst van ibooks hier wel ondersteuning voor zou komen.RnB schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:08:
Welke plugins zijn dat dan?
Ik kan wel alle formaten openen met Quicklook, ben er nog geen tegengekomen die niet werkt.
ePub inderdaad, IPA, qlImageSize om zo eens wat te noemen.4POX schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 17:48:
Epub ? Die werkt bij mij niet in quicklook. Terwijl je zou denken dat door de komst van ibooks hier wel ondersteuning voor zou komen.
Ik heb gewoon verbinding (utorrent,binreader enzo) maar bij Safari en Firefox duurt het altijd een paart minuten.
Heeft iemand hier ook last van ?
Klopt meestal naar 'sleep' Ervaar jij ook dat de laptop soms niet uit de sleep modus komt?Crazyanz schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 03:12:
Ik heb het ook een aantal keer gehad, gebeurd altijd na dat de computer in sleep is geweest. Na een reboot werkt alles weer naar behoren. Ik heb ook een MBA '13
Ik moet de laptop dan gedwongen uitschakelen met de toetsencombinatie
En het probleem van het geluid wat gewoon stopt, Had meer verwacht van Apple:P
Mocht je de oplossing weten hoor ik het graag
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Ik denk eerder dat dit de energiesparende feature van Safari is, in plaats van een probleemMenN schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:53:
De laatste tijd heb ik vaker dat Safari na een tijdje stopt met het weergeven van animated gifs. Ze blijven statische plaatjes totdat je met je muis beweegd. Zolang je muis beweegd animeert de gif, maar laat je de muis los dan stopt ook de gif animatie. Heel raar! Safari ff opnieuw opstarten verhelpt het probleem. Zijn er mensen met het vergelijkbare probleem?
Hebben meer mensen hier last van?

Wat je kunt doen is je Google Mail account er volledig uithalen, de toegang in te trekken in je Google account, de account ook verwijderen uit je sleutelhanger, de Mac opnieuw te starten en vervolgens je account er opnieuw in te zetten.RnB schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 18:15:
Ik heb sinds kort het probleem dat Mail om de zoveel tijd niet kan verbinden met Google en om het wachtwoord gaat vragen. Omdat ik two-step verification aan heb staan, moet ik dus iedere keer een nieuw ww laten genereren, wat ontzettend irritant en tijdrovend is.
Hebben meer mensen hier last van?
[afbeelding]
Ben al meerdere berichten tegengekomen van mensen met 2-step verificatie op het Apple forum en dit is een van de mogelijke oplossingen die wordt voorgesteld (helaas geen feedback of het heeft gewerkt, maar vaak is het goed nieuws: mensen komen vaak alleen terug als het nog niet werkt).
Ik gebruik weer Airmail, maar mocht ik weer Mail gaan gebruiken, zal ik dit zeker onthouden.
EΓ©n punt waar ik echter nΓet achter kan komen. Diverse google opdrachten ten spijt.
Komt ie: HOE maak ik een snelkoppeling op het bureaublad.
Heb geprobeerd om een 'alias' naar een bestand/programma te maken en dit te slepen. Lukt niet.
Dan programma/bestand selecteren en option/command vast houden en dan slepen. Ook niet.
Gebruik late 2013 retina macbook met (logisch) Mavericks.
Moet ik ergens een optie aan zetten dat ik shortcuts uberhaupt kan maken bijvoorbeeld???
Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....
[ Voor 6% gewijzigd door JoepW op 10-01-2014 10:15 ]
Ik hoef ze niet te bewerken alleen maar door te lezen.
Of gewoon slepen en dan command + option ingedrukt houdenJoepW schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:14:
In de bewuste map een alias aanmaken (met 'Maak alias aan'). De alias krijgt dan de toevoeging ' alias'. Deze alias kan je dan verplaatsen (copy en delete of cmd-x) naar het bureaublad en eventueel een andere naam geven
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Ik haal veel te weinig frames.
Systeem:
Hackintosh
6850 radeon kaart en IGPU HD4000
Ik gebruik de 6850 voor gamen uiteraard.
Ik las ergens dat je met spaces uit (dus mountain lion situatie) het eea. kan oplossen maar dat wil ik niet omdat dat niet handig is met zoveel monitoren.
Iemand een oplossing/workaround?
Ik vermoed dat je gpu's gewoon te zwak zijn om 5 monitoren simultaan aan te sturen.
2 monitoren worden aangestuurd door de igpu. 3 door de radeon 6850. Ik haal een lage score met open gl extension tests.... rond de 2000 slechtsRnB schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:55:
5 monitoren is ook niet niks.
Ik vermoed dat je gpu's gewoon te zwak zijn om 5 monitoren simultaan aan te sturen.
Ik had het ook prettig gevonden als er een shared space was voor dit doel. Er schiet me wel iets te binnen... je kon met een symlink van de map documenten (die je dan in dropbox plaatst) mappen buiten je dropbox synchroniseren. Dat kun je dus doen, en op je iPad via dropbox de bestanden lezen.Bobo221 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 14:44:
Kent er iemand een handige app of functie in Mavericks om mijn map "documenten" die op mijn macbook staat in te kunnen zien via mijn ipad mini.
Ik hoef ze niet te bewerken alleen maar door te lezen.
Misschien werkt dit ook met iCloud. Als je bijvoorbeeld een app hebt (Documents van Readdle) die bij iCloud kan is dat misschien ook een optie. Alle document in iCloud staan in je Library onder Mobile Documents. Elke app heeft een eigen map.
1. Er is weer syncronisatieproblemen tussen mail.app en gmail. Mails die op gmail al zijn verwijderd in de inbox blijft mail.app gewoon tonen.
2. De archive knop werkt niet meer. Die is grijs. Je kan de e-mails ook niet slepen naar de archief map. je moet echt de move knop gebruiken in het menu. Past niet in mijn workflow.
Ik heb een mail.app 7,1 uit mijn timemachine gehaald. Deze heb ik gerenamed naar mail old.app. Het programma staat nu in mijn applicaties map naast de mail.app 7,2RnB schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:46:
Ik had ook last van punt 1 inderdaad, heel vervelend. Tezamen met het wachtwoord probleem, ben ik weer overgestapt op een 3rd party mail app.
Nu werkt hij de inbox wel weer bij en kan ik de archive knop gebruiken.
Prima gedachte, want dat hebben ze idd gedaanbreinonline schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 06:43:
[...]
Ik denk eerder dat dit de energiesparende feature van Safari is, in plaats van een probleem
Kunnen jullie eens kijken of die de Mail app nu wel goed laat werken en de vertragingen (bijvoorbeeld bij het exporteren van een agenda naar een ics bestandje) nu wel weg zijn?
Vooraf het systeem goed opgeschoond met crapcleaner en onyx, en dat bij alle gebruikers. Ook voor de upgrade alle filepermissies hersteld. Dit omdat ik hier en daar al wat las over vertragingen.
De latency problemen kwamen na een dag of 10, na de upgrade was het systeem niet meer uit geweest, dus maar eens herstart. Hierna geen problemen meer gehad. Alleen mail duikt wel eens linksboven in de hoek, en de window dressing is dan verdwenen. Mail is dan ook niet meer uit de hoek te krijgen.
Op een MB 7.1 met verse installatie loopt het prima en zonder problemen. Op een andere MB 7.1 loopt het tot nu toe prima. Beide MB's hebben 8GB geheugen.
Het idee wat bij mij bestaat is dat het idee rondom compressie van data in geheugen en het vermijden van swap nog niet helemaal optimaal is uitgewerkt.
[ Voor 6% gewijzigd door _Christiaan_ op 18-01-2014 13:53 ]
NOSIG
Soms maanden. Er is wel een keer voorgekomen dat er 6 - 8 beta waren voordat de public release kwam._Christiaan_ schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:53:
Hoeveel tijd zit er meestal tussen de release van de beta en de release van de final naar de users?

[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 19-01-2014 12:12 ]
Ik begon er nu pas aan omdat ik een poos terug zag dat de update mavericks gratis zou zijn.
Hoewel, na verse installatie cq opzetten, heb ik open office geinstalleerd de laatste versie van sourceforge, die wil niet onder mavericks, en bij sommigen wel, zo leerde een zoekopdracht met ixquick.com mij , heel vreemd. En wel omdat het zogenaamd van niet apple-store sourceforge komt.
Extra maf, want daarna installeerde ik van eveneens sourceforge VLAN vlc video/audio player, en huppakee in 1 keer der op en 100% bruikbaar die hap.
Daar ik een 'windows' rapoo keyboard en logitech muis gebruik, wat werkt!, heb ik een toets niet, of snap het teken niet, in:
Command⌘ + Option⌥ + P + R
Command⌘ is in mijn geval de windows toets, P en R spreekt voor zich, maar dan:
Welke toets op een niet apple keyboard is : option ⌥ ???
[ Voor 56% gewijzigd door notsonewbie op 19-01-2014 12:20 ]
http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)