Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-06 23:16
thechib12 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 20:49:
[...]

Dit is een gokje of is dit waar? Zo'n 256GB SSD'tje is natuurlijk nooit mis.
Dit is waar, over dat punt ben ik zeker, welke i7 het nou was (sowieso nieuwste generatie) en de prijs, die weet ik niet zeker (wel onder 1000 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-06 08:32

thechib12

aka ChiB

MLPN schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:11:
[...]

Dit is waar, over dat punt ben ik zeker, welke i7 het nou was (sowieso nieuwste generatie) en de prijs, die weet ik niet zeker (wel onder 1000 euro)
Zit daar naast nog een HDD bij? 256GB Is nou niet echt veel. Welke videokaart kunnen we verwachten. Wil er wel beetje mee kunnen gamen.

ik ga Utwente btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
thechib12 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:19:
[...]

Zit daar naast nog een HDD bij? 256GB Is nou niet echt veel. Welke videokaart kunnen we verwachten. Wil er wel beetje mee kunnen gamen.

ik ga Utwente btw.
Nope, geen HDD, maar die kan je er zelf zo inprikken in de dvd drive plek
Schiet me er niet op af, maar volgens mij een nvidia quadro 2GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een ssd monteren in de w540 schijnt lastig te zijn:
Our review unit has two M.2 SATAe ports. Lenovo offers SSD caches, WLAN and WWAN modules for this port. You can only integrate modules with a length of up to 42 mm, but currently available M.2 SSDs have a length of 80 mm, so you cannot use them.
The problem of the missing mounting frame is also an issue when you use the new Bay Adaptor IV.

This means you cannot properly mount your own drives and they will come loose when you move the notebook.
En het keyboard schijnt irritant te zijn.

http://www.notebookcheck....Workstation.112318.0.html

Had trouwens ook op een m3800 gehoopt, zijn echt mooie machines. Zeer licht vergelijken bij de HP bakbeesten. De TU Delft koopt ze geloof ik zelf standaard voor medewerkers.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 15-06-2014 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Hmmm dat zuigt een beetje, geen caddy er fatsoenlijk in kunnen prikken is wel minder, maar een dvd drive moet toch ook vast kunnen zitten? Neem aan dat een caddy dan op zelfde manier vast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:52
Ik denk dat de videokaart de g1100m zou zijn, lijkt me sterk dat ze zouden upgraden naar 2200m vanwege de meerprijs en lage winst in prestaties.
Heb wel liefst de goedkoopste versie van de i7 (wel quad en nieuwste generatie natuurlijk). Ik heb de indruk dat de winst voor het upgraden van je cpu naar een hoger modelnummer minimaal is vergeleken met de prijs. Naar mijn mening qua upgrades: ssd > scherm > cpu (mits je uiteraard begint bij een 4700mq)
Mr_gadget schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:56:
Een ssd monteren in de w540 schijnt lastig te zijn:

[...]

[...]

En het keyboard schijnt irritant te zijn.

http://www.notebookcheck....Workstation.112318.0.html

Had trouwens ook op een m3800 gehoopt, zijn echt mooie machines. Zeer licht vergelijken bij de HP bakbeesten. De TU Delft koopt ze geloof ik zelf standaard voor medewerkers.
Ja ik had ook liever m3800, zou kunnen natuurlijk dat het voor TU/e wat anders gaat worden.

Er is 1 bedrijf dat een 128gb m.2 ssd maakt denk ik, weet wel niks over de kwaliteit/snelheid ervan. m.2 poorten zijn voorlopig enkel goed voor cache ssd's en wifi/3g kaartjes denk ik.

Dat probleem met die harde schijf monteren waar nu je optische drive zit zal wel snel opgelost worden, er zal wel ergens een Chinees of Amerikaan die speciale brackets aanbieden denk ik?

Ben wel bij dat het geen Zbook is geworden, hij mag dan hoger scoren op notebookcheck, 2,5kg tegenover 3,4 voel je wel....

[ Voor 54% gewijzigd door cedrix5 op 15-06-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De modellen van de TU Delft staan ook online! Het zijn ZBooks geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahallow
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03-2023
Mr_gadget schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:23:
En de mogelijkheid voor een 14" voor ongeveer dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

jahallow schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:24:
[...]

En de mogelijkheid voor een 14" voor ongeveer dezelfde prijs.
Die heeft maar een 3cell accu 8)7 :? :X

De vorige HP's die deden met de 9cell accu ongeveer 3 a 4 uurtjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06 15:21
Mr_gadget schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:23:
Tijd voor een nieuw topic, 2014-2015?

En Zbooks, weet niet helemaal wat ik hiervan moet vinden. De elitebooks zijn volgens mij toch wel een stapje beter qua bouw etc :X

de "high" end verkopen ze bij Azerty voor 1700 (op andere harde schijf na dan.. maar hadden ze van mij prima odd kunnen doen kon ik er zelf een grotere Msata bij prikken :O ) En hier op tweakers met ook een andere harde schijf. pricewatch: HP Zbook 15 F0U63ET (HP Zbook 15 F0U63ET)
Het is een model uit september 2013.

[ Voor 46% gewijzigd door tokko1 op 16-06-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Laptopmag (Zbook) is een stuk positiever:
http://www.laptopmag.com/reveiws/laptops/hp-zbook-15.aspx#

Hoe zat het trouwens ook al weer met de garantie als je afstudeert, dan kan je garantie bij een andere partij claimen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:50
Geen budget laptop dus meer bij de TUDelft, maar in plaats daarvan een kleiner (1,6kg?), maar toch vrij krachtig model? Dat wordt lastig kiezen.

Die FirePro M4100 1GB is nog vrij krachtig nietwaar (als ik de benchmarks check zo'n 65% van de prestaties van de Quadro? Die Core i7-4500U is wel een stuk langzamer in ieder geval.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

inquestos schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:28:
Geen budget laptop dus meer bij de TUDelft, maar in plaats daarvan een kleiner (1,6kg?), maar toch vrij krachtig model? Dat wordt lastig kiezen.

Die FirePro M4100 1GB is nog vrij krachtig nietwaar (als ik de benchmarks check zo'n 65% van de prestaties van de Quadro? Die Core i7-4500U is wel een stuk langzamer in ieder geval.
Zolang je niet wil gamen is die Z14 een nobrainer, kleinere adapter en vele malen lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Gamen doe ik niet, maar zware grafische applicaties (3ds max, Photoshop, Lightroom en andere Adobe paketten) gebruik ik wel regelmatig.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Z14 heeft wel een mindere cpu, in praktijk maakt het niet veel uit zolang je applicaties niet multithreaded zijn maar in multithreaded toepassingen is die quadcore toch wel een stuk beter dan dat ULV model, ik denk dat die bv ook dubbel zo hoog scoort in cinebench. (again, in de praktijk is het zeker niet half zo snel, maar het is een puntje dat kan uitmaken denk ik).

Z14 blijft wel de betere keus imo, ik hoop dat TU/e ons die optie ook gaat bieden om een licht model te nemen met goeie specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kun je überhaupt wel gamen met die FirePro/Quadro gevallen?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ja kan zeker, gaat niet zo goed als met gelijkwaardige geforce modellen maar ik denk dat die k1100m de meeste games wel op high (waarschijnlijk niet op de hoogste settings, maar ergens boven het midden) kan spelen op 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-06 15:38
Ik kan nergens benchmarks vinden van die m4100. De m4000 heeft een hogere Passmark score dan de k1100m. Is de 4100 een verbetering op de 4000? Dan kan je beter zelfs de 14 nemen voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

cedrix5 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:52:
Ja kan zeker, gaat niet zo goed als met gelijkwaardige geforce modellen maar ik denk dat die k1100m de meeste games wel op high (waarschijnlijk niet op de hoogste settings, maar ergens boven het midden) kan spelen op 1080p.
Nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12

thechib12

aka ChiB

Zoals verwacht: Voor de UT zijn het de W540 en de T440 geworden ( http://www.utwente.nl/icts/nsc/ )

Specs staan er helaas niet bij. Komen die er vandaag nog bij te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:00
Ik ben toch erg blij geweest met de Lenovo W520 als ik de laptops van de afgelopen jaren zie. Uitstekende batterij duur, degelijk, krachtig. Ik heb er zelf een SSD in gestopt en 4GB extra bij geprikt en windows 8 op geïnstalleerd. Dan doet hij nu nog steeds goed mee. Helaas ben ik veel grafisch bezig en was het scherm een te groot minpunt dat in combinatie met het gewicht (van de lader en de laptop) heeft mij doen besluiten over te stappen naar een andere lichte laptop met goed scherm. Maar als ik mocht kiezen dan kun je bijna het beste die Lenovo W520 hebben dan de HP's van de afgelopen twee jaar. Tenminste als je een redelijke batterij duur wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zie mijn sig, ik draai BF3 op FullHD op medium/high en 16AF met minimaal 30fps en meestal rond de 40fps. In iedergeval nooit een drop onder de 30fps.
walletje-w schreef op maandag 16 juni 2014 @ 14:34:
Ik ben toch erg blij geweest met de Lenovo W520 als ik de laptops van de afgelopen jaren zie. Uitstekende batterij duur, degelijk, krachtig. Ik heb er zelf een SSD in gestopt en 4GB extra bij geprikt en windows 8 op geïnstalleerd. Dan doet hij nu nog steeds goed mee. Helaas ben ik veel grafisch bezig en was het scherm een te groot minpunt dat in combinatie met het gewicht (van de lader en de laptop) heeft mij doen besluiten over te stappen naar een andere lichte laptop met goed scherm. Maar als ik mocht kiezen dan kun je bijna het beste die Lenovo W520 hebben dan de HP's van de afgelopen twee jaar. Tenminste als je een redelijke batterij duur wilt hebben.
Had je wel het FullHD scherm? Die zijn wel echt van hele goede kwaliteit. Een los scherm is 150 euro op ebay en je klikt ze er zo in.

[ Voor 62% gewijzigd door Brilsmurfffje op 16-06-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
Maar als je wilt gamen voor 1000 euro, kijk dan eens naar de BTO 13 inch. Die heeft een GTX 860m aan boord, vele malen krachtiger dan die quadro kaarten voor gamen. En waarschijnlijk draait die cad applicaties ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Stidge schreef op maandag 16 juni 2014 @ 14:37:
Maar als je wilt gamen voor 1000 euro, kijk dan eens naar de BTO 13 inch. Die heeft een GTX 860m aan boord, vele malen krachtiger dan die quadro kaarten voor gamen. En waarschijnlijk draait die cad applicaties ook prima.
Darkstone, waar ben je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12

thechib12

aka ChiB

Specificaties UT bekend:

High End: http://www.utwente.nl/ict.../highendmodel1415-nl.html
Ultrabook: http://www.utwente.nl/ict...ltrabookmodel1415-nl.html

Leuke prijs voor die ultrabook zeg!

Tijd voor een nieuw topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Meh, de ultrabook heeft maar een schermresolutie van 1600 x 900. Dat is wel erg jammer... Maar ik had denk ik sowieso wel de workstation gekocht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Brilsmurfffje schreef op maandag 16 juni 2014 @ 14:35:
[...]

Zie mijn sig, ik draai BF3 op FullHD op medium/high en 16AF met minimaal 30fps en meestal rond de 40fps. In iedergeval nooit een drop onder de 30fps.
Anisotropische filtering is niet zo interessant; dat heeft bijna geen performance hit. (verschil in framerate tussen 1x AF en 16x AF merk je op moderne hardware niet)

Die performance is helaas niet op het niveau van een game-PC maar toch fijn om te weten dat je er af en toe een spelletje op kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Compizfox schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:44:
Meh, de ultrabook heeft maar een schermresolutie van 1600 x 900. Dat is wel erg jammer... Maar ik had denk ik sowieso wel de workstation gekocht denk ik.
Nou die resolutie was eerst 1366 x 768 :P.

dit hebben ze toch maar even omhoog gedaan. De prijs is niet te hoog, prima laptop voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Op de ultrabook bij Twente is teveel bezuinigd naar mijn mening. Ik begrijp dat veel studenten graag ook een goedkopere optie zien maar dat aanbod van de TU delft ziet er een stuk beter uit met betere cpu, discrete gpu en beter scherm. Als ik het goed zie heb je niet eens een hdd, dus je zal het moeten doen met 128gb? Best wel krap....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
cedrix5 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 16:19:
Op de ultrabook bij Twente is teveel bezuinigd naar mijn mening. Ik begrijp dat veel studenten graag ook een goedkopere optie zien maar dat aanbod van de TU delft ziet er een stuk beter uit met betere cpu, discrete gpu en beter scherm. Als ik het goed zie heb je niet eens een hdd, dus je zal het moeten doen met 128gb? Best wel krap....
Ik had ook liever 2 gelijkwaardige modellen gezien, maar dat willen ze van NSC van Twente helaas niet. Verder krijgt Delft vaak gewoon betere deals aangezien ze groter zijn en dus meer afnemen.

Voor de prijs is het een leuke laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12

thechib12

aka ChiB

Batterij

9 cell primaire batterij ( 99.9 Watt/uur)
6 cell primaire batterij (extra) (56 Watt/uur)

2 batterijen maar geen HDD bij de UT high-end?
Er zit schijnbaar ook geen DVD-RW in (Upgradeslot - Geen DVD-RW)
Kan je alsnog daar een 1TB hdd'tje in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MLPN schreef op maandag 16 juni 2014 @ 16:43:
[...]

Ik had ook liever 2 gelijkwaardige modellen gezien, maar dat willen ze van NSC van Twente helaas niet. Verder krijgt Delft vaak gewoon betere deals aangezien ze groter zijn en dus meer afnemen.

Voor de prijs is het een leuke laptop
Vooral nu met het leenstelsel boeit die 100 euro extra per jaar ook amper. Bij mij op de TU zag je in mijn jaar ook niemand met het budget model, dit terwijl dit model voor mijn studie voldoende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Brilsmurfffje schreef op maandag 16 juni 2014 @ 19:30:
[...]

Vooral nu met het leenstelsel boeit die 100 euro extra per jaar ook amper. Bij mij op de TU zag je in mijn jaar ook niemand met het budget model, dit terwijl dit model voor mijn studie voldoende was.
Het zijn ook gewoon geen interessante aanbiedingen (voor de goedkope basismodellen). Bij Twente is het high-end model wel beter dan bij Delft imo, bij delft is vooral die 14incher interessant vind ik. Vind het nog altijd wel moeilijk om te moeten kiezen tussen die brakke firepro kaart (zo slecht is ie nu ook weer niet, maar die k1100m is toch wel een stukje beter denk ik) en dualcore of 3,5kg en 3cm dik.... Bij Twente is de keus iig snel gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:24

ktf

Vooral nu met het leenstelsel boeit die 100 euro extra per jaar ook amper.
Ohja, want het kost al zoveel, die 100 euro kan er ook wel bij. Wat gaat er mis in deze redening? :+

Ik ben toendertijd overgehaald het duurdere model te kopen omdat dat nodig zou zijn voor werktuigbouwkunde. Achteraf gezien de grootste onzin die ik me ooit aan heb laten praten: ik heb alle software benodigd voor de hele studie in een virtuele machine (zonder grafische versnellingen e.d.) gedraaid, en bijvoorbeeld Solidworks heeft daar nooit problemen mee gehad. M.i. onzin, dat tabelletje dat het ene model wel, en het andere niet geschikt is voor bepaalde studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12

thechib12

aka ChiB

[...]

Leenstelsel is er dit jaar nog niet;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 17:42
Mij valt de aanbieding van UTwente ook tegen op highend en ultrabook niveau... Lenovo qua uiterlijk is die echt minder dan de HP highend versie van vorig jaar. Is natuurlijk met de i7 wel weer een upgrade t.o.v. de vorige maar ik had al mijn twijfels om te upgraden vanaf een 8530w (bijna 5 jaar oud), maar die twijfel is alleen maar groter geworden. SSD is wel een pluspunt maar is dan slechts 256 gig. Dit is geen insta-buy :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Timberly2 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 19:58:
Mij valt de aanbieding van UTwente ook tegen op highend en ultrabook niveau... Lenovo qua uiterlijk is die echt minder dan de HP highend versie van vorig jaar. Is natuurlijk met de i7 wel weer een upgrade t.o.v. de vorige maar ik had al mijn twijfels om te upgraden vanaf een 8530w (bijna 5 jaar oud), maar die twijfel is alleen maar groter geworden. SSD is wel een pluspunt maar is dan slechts 256 gig. Dit is geen insta-buy :'(
Ik heb liever een 256 gb ssd dan die oplossing van Delft hoor, hier stop je er gewoon een 1tb hdd bij op de plek waar normaal de dvd drive zit en dan heb je mooie opslag :) Bij Delft zou je eigenlijk beide moeten vervangen want ze zijn allebei maar half (of op zen minst de ssd want 128gb is toch wel echt krap als het 5 jaar mee moet gaan)

Ook niet vergeten dat die thinkpad 300 gram lichter is en een bijna 300 gram lichtere lader heeft. Dat merk je wel onderweg vind ik. Enige probleem is dat het touchpad geintegreerde knoppen heeft en toetsenbord niet zo goed is (volgens notebookcheck). Het feit dat er geen msata ssd's in gaan is ook wel een nadeel vind ik tegenover die zbook 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
Alle laptopprojecten hebben weer verschillende modellen tov voorgaande jaren waar sommige modellen tussen de TU's geshared werden.. tijd voor verschillende topics weer?

(Waarom hebben de 3TU niet een shared laptop project, kunnen ze nog scherpere prijzen aanbieden en bijvoorbeeld 3 modellen ipv 2?)

(trouwens, de TU highend heeft dvd drive die vervangen kan worden door een 'extra' SSD/HDD :9 )
Wie gebruikt er tegenwoordig nog een DvD drive? (zit in de docking station hier, met een laagje stof er overheen O-) )

[ Voor 24% gewijzigd door tokko1 op 16-06-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Is die van tue al bekend dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

tokko1 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:13:
Wie gebruikt er tegenwoordig nog een DvD drive?
Waarom zie ik die vraag hier zo vaak langskomen op Tweakers? Hij zit echt niet voor niks standaard in dat apparaat hoor, ruimte is schaars in een notebook :P Dat ding wordt nog genoeg gebruikt. Ergens vind ik het gek dat ruim tien jaar na de eerste introductie van Blu-Ray een Blu-ray combidrive nog steeds ruim duurder is dan een DVD-brander (en dat daarom niet in deze notebooks zit) :S

[ Voor 8% gewijzigd door ktf op 16-06-2014 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Door wie dan? Ik heb al jaren geen optische media meer hoeven gebruiken. Ik vind het dan ook grote onzin dat het er nog steeds standaard inzit.

offtopic:
Eigenlijk is het een beetje een herhaling van de geschiedenis. Jaren geleden had je namelijk ongeveer hetzelfde met floppydrives, die nog heel lang standaard in PCs zaten terwijl optische drives al 'normaal' waren.

[ Voor 44% gewijzigd door Compizfox op 16-06-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12

thechib12

aka ChiB

Compizfox schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:36:
Door wie dan? Ik heb al jaren geen optische media meer hoeven gebruiken. Ik vind het dan ook grote onzin dat het er nog steeds standaard inzit.
Ik ook niet. Als je hem toch nodig hebt kan je toch ook een externe lezer/brander kopen voor 2 tientjes. Heb liever een ingebouwde HDD dan een externe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Compizfox schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:36:
Door wie dan? Ik heb al jaren geen optische media meer hoeven gebruiken.
Goh, iedereen die misschien wel eens een game speelt (tweedehands optisch is goedkoper dan steam, oude games die je nog op schijf hebt), of een filmpje van de plank meeneemt voor in de bus of trein bijvoorbeeld, of iedereen die, zoals ik, nog wel eens een CD koopt? Tenslotte wordt een OS ook vaak nog via een schijfje verspreidt.
Jaren geleden had je namelijk ongeveer hetzelfde met floppydrives, die nog heel lang standaard in PCs zaten terwijl optische drives al 'normaal' waren.
In desktops ja, daar heb ik er nog steeds een voor als ik oude archiefbestanden moet doorzoeken. Heel zelden, maar toch. Echter, in notebooks waren ze heel snel verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ktf schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:42:
[...]

Goh, iedereen die misschien wel eens een game speelt (tweedehands optisch is goedkoper dan steam, oude games die je nog op schijf hebt), of een filmpje van de plank meeneemt voor in de bus of trein bijvoorbeeld, of iedereen die, zoals ik, nog wel eens een CD koopt? Tenslotte wordt een OS ook vaak nog via een schijfje verspreidt.
.
Windows 8 en Windows 7 installeren prima vanaf een USB, die hele oude games draaien toch niet meer onder windows 8 omdat de anti kopieer zooi als Securom niet werken onder windows 8. Verder is een dvd hartstikke slecht voor de accu duur van je pc en kan je beter een film vanaf een usb of lokale hardeschijf spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Inderdaad. Liever één goede SSD (256GB) en een optische schijf, dan een halfbakken oplossing zoals die van de TUDelft. Kan in de 14 inch overigens een Samsung 840 EVO 250GB worden geplaatst? Heb er daar nog een van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:15

ikt

cedrix5 scheef op maandag 16 juni 2014 @ 23:16:
Is die van tue al bekend dan?
Die komt deze maand online op TU/e notebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:45:
Windows 8 en Windows 7 installeren prima vanaf een USB, die hele oude games draaien toch niet meer onder windows 8 omdat de anti kopieer zooi als Securom niet werken onder windows 8.
Dan moet je toch eerst de data naar een USB kopieren. Over moeilijk doen gesproken. Wat betreft games, ik heb vrij weinig last met het spelen van wat oude rommel zoals Red Alert en anderen in de Command & Conquer serie, hoofdzakelijk via DOSBOX.
Verder is een dvd hartstikke slecht voor de accu duur van je pc en kan je beter een film vanaf een usb of lokale hardeschijf spelen.
Wat een onzin. Je kunt aan de verkrijgbaarheid van externe USB DVD-branders al zien dat ze met minder dan 5W (2 USB-poorten) overweg kunnen, als er dan een CPU én grafische kaart van samen 70W in de notebook zitten is dat toch minimaal.

Maargoed, ik zie het sentiment hier wel vaker op tweakers, alles maar downloaden en optische media voor versleten verklaren. Ik prefereer een audio-CD boven iTunes, een game-in-doosje boven download-aankoop en een film op Blu-ray boven Netflix. Nouwja, iedereen zijn eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ktf schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:26:

Wat een onzin. Je kunt aan de verkrijgbaarheid van externe USB DVD-branders al zien dat ze met minder dan 5W (2 USB-poorten) overweg kunnen, als er dan een CPU én grafische kaart van samen 70W in de notebook zitten is dat toch minimaal.

Maargoed, ik zie het sentiment hier wel vaker op tweakers, alles maar downloaden en optische media voor versleten verklaren. Ik prefereer een audio-CD boven iTunes, een game-in-doosje boven download-aankoop en een film op Blu-ray boven Netflix. Nouwja, iedereen zijn eigen voorkeur.
2x usb geeft 10watt aan stroom, het idle verbruik van mijn laptop is volgens:
http://www.notebookcheck....3GE-Notebook.80062.0.html
tussen de 10 en 20 watt, dan neemt die cd drive toch een flink deel van het stroomverbruik voor zijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 13:13
Ik zie dus dat die ultrabook geen dedicated GPU heeft, als je dus zelf een laptop koopt is dit dus geen vereiste? Ik ga komend jaar namelijk technische bedrijfskunde volgen op de Tue.

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Die van Lenovo heeft geen dedicated gpu, die van TU Delft wel he :) Firepro m4100 fzo, is nog een redelijk goeie ook (voor zon lichte laptop)

De modellen van tu/e zijn ook nog niet bekend, dus kan nog vanalles worden. Ik hoop persoonlijk dat het die m3800 wordt van Dell, die heeft een quadcore en de snelle gpu met 2kg gewicht.

Ik ga ook technische bedrijfskunde volgen in Eindhoven waarschijnlijk, heb eigenlijk geen idee wat er nu echt nodig is, ik denk dat je wel een losse gpu wil (ik wil het in al mijn laptops eigenlijk voor photoshop of een spelletje tussendoor) maar het zal zeker geen zware moeten zijn. Ik zie ons niet heel veel met CAD toepassingen werken (vergeleken met werktuigbouwkunde bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ktf schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:42:
[...]

Goh, iedereen die misschien wel eens een game speelt (tweedehands optisch is goedkoper dan steam, oude games die je nog op schijf hebt)
Tweedehands games kun je bijna niet kopen voor PCs aangezien tegenwoordig alles geactiveerd moet worden op een account. En wel eens gehoord van Steam sales? ;)

Ik koop ook nog wel eens games in een doosje, of zelfs collector's editions. Maar bijna altijd kun je de code gewoon activeren in Steam, behalve als het van EA of Ubisoft is, dan wordt het respectievelijk Origin en Uplay.

Van écht oude games, zoals bijvoorbeeld Age of Empires, download ik gewoon een ISO die ik mount.
, of een filmpje van de plank meeneemt voor in de bus of trein bijvoorbeeld, of iedereen die, zoals ik, nog wel eens een CD koopt?
Dat ik nou precies wat ik bedoel. Je kunt wel nog gebruik maken van CDs, maar optische media is nou eenmaal legacy tegenwoordig omdat er nieuwere, makkelijkere alternatieven zijn. Je kunt ook gewoon muziek luisteren via Spotify...
Tenslotte wordt een OS ook vaak nog via een schijfje verspreidt.
O ja? Volgens mij niet. Als je bijvoorbeeld bij Microsoft Windows of Office koopt krijg je altijd een download die je danwel zelf mag branden of op een USB-stick mag zetten.
[...]

In desktops ja, daar heb ik er nog steeds een voor als ik oude archiefbestanden moet doorzoeken. Heel zelden, maar toch. Echter, in notebooks waren ze heel snel verdwenen.
Je moet het zelf weten hoor, maar zou je dan niet beter gewoon al die diskettes eens kunnen overkopiëren naar de HDD? Zelfde geldt uiteraard voor je films en CDs, die kun je allemaal rippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
cedrix5 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:56:
Die van Lenovo heeft geen dedicated gpu, die van TU Delft wel he :) Firepro m4100 fzo, is nog een redelijk goeie ook (voor zon lichte laptop)

De modellen van tu/e zijn ook nog niet bekend, dus kan nog vanalles worden. Ik hoop persoonlijk dat het die m3800 wordt van Dell, die heeft een quadcore en de snelle gpu met 2kg gewicht.

Ik ga ook technische bedrijfskunde volgen in Eindhoven waarschijnlijk, heb eigenlijk geen idee wat er nu echt nodig is, ik denk dat je wel een losse gpu wil (ik wil het in al mijn laptops eigenlijk voor photoshop of een spelletje tussendoor) maar het zal zeker geen zware moeten zijn. Ik zie ons niet heel veel met CAD toepassingen werken (vergeleken met werktuigbouwkunde bijvoorbeeld)
Nee klopt maar het is dus wel een optie en die zouden ze niet aanbieden als het niet voldoende zou zijn. Oh leuk, dan zien we ons misschien volgend jaar ;). En inderdaad, denk dat technische bedrijfskunde niet echt een high end laptop vereist. Laptop die ik op het oog heb heeft ook geen dedicated gpu, maar wel intel iris graphics, wat toch wel een stuk beter is dan intels 4000 series etc.

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Maikjuh schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:41:
[...]

Nee klopt maar het is dus wel een optie en die zouden ze niet aanbieden als het niet voldoende zou zijn. Oh leuk, dan zien we ons misschien volgend jaar ;). En inderdaad, denk dat technische bedrijfskunde niet echt een high end laptop vereist. Laptop die ik op het oog heb heeft ook geen dedicated gpu, maar wel intel iris graphics, wat toch wel een stuk beter is dan intels 4000 series etc.
Ik heb vroeger nog die BTO met irispro graphics overwogen maar het is toch nog net iets te weinig naar mijn zin. Het zouden ook al bijzonder slechte notebooks moeten zijn om mij voor iets anders dan het notebookproject te doen kiezen vanwege de support die je daar bij krijgt. Als je je eigen laptop koopt moet je alles zelf regelen en als er dan iets aan stuk gaat zit je zonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik heb net een mailtje ontvangen van de TU Eindhoven over de nieuwe laptops. Is dat hier nu al bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
Nee nog niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
In dat geval. Ik heb een mailtje gekregen als je voor de tweede keer mee wilt doen aan de laptop actie. let dus op dit is anders voor de eerste jaars. De tweede deelname kost € 1.100,-.

HP Zbook 15
  • CPU: Intel Core i7-4700MQ Quad Core (2,4 GHz, 6Mb Cache, Turbo 3,4GHz)
  • RAM: 8 GB (2x 4GB) 1600Mhz DDR3 memory (2 free slots)
  • HDD: 500 GB HDD 7200rmp + 32 GB mSATA cache module
  • Display: 15,6” FHD 16:9 LED-backlit, anti-glare (1920x1080 resolution)
  • Graphics: NVIDIA Quadro K610M 1GB
  • Ports: VGA + Displaypoort + Thunderbolt
  • Wireless: Intel 7260 ac 2x2
  • DVD +/- RW drive
  • Integrated Intel 10/100/1000 network connection
  • DualPoint keyboard, backlit, numpad
  • 1 x USB 3.0 and 2x USB 2.0
  • 720P HD webcam
  • 4.0 Bluetooth Module
  • HP 8C long-life battery (3 year warranty)
  • Including all necessary software
  • Notebook is supplied with: Targus backpack, Network cable, Safety lock,Mouse, Boot USB-stick, Displayport to HDMI adapter
Additional services (exclusive for TU/e notebook owners)
  • 3 years of insurance throughout study period
  • 3 years of warranty throughout study period (excl. battery)
  • 3 years of support throughout study period
  • Access to university-wide licensed software
Hieronder de link naar de pdf die ik er bij geleverd kreeg.
https://dl.dropboxusercon...25202e%2520deelnemers.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
walletje-w schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:21:
In dat geval. Ik heb een mailtje gekregen als je voor de tweede keer mee wilt doen aan de laptop actie. let dus op dit is anders voor de eerste jaars. De tweede deelname kost € 1.100,-.

HP Zbook 15
  • CPU: Intel Core i7-4700MQ Quad Core (2,4 GHz, 6Mb Cache, Turbo 3,4GHz)
  • RAM: 8 GB (2x 4GB) 1600Mhz DDR3 memory (2 free slots)
  • HDD: 500 GB HDD 7200rmp + 32 GB mSATA cache module
  • Display: 15,6” FHD 16:9 LED-backlit, anti-glare (1920x1080 resolution)
  • Graphics: NVIDIA Quadro K610M 1GB
  • Ports: VGA + Displaypoort + Thunderbolt
  • Wireless: Intel 7260 ac 2x2
  • DVD +/- RW drive
  • Integrated Intel 10/100/1000 network connection
  • DualPoint keyboard, backlit, numpad
  • 1 x USB 3.0 and 2x USB 2.0
  • 720P HD webcam
  • 4.0 Bluetooth Module
  • HP 8C long-life battery (3 year warranty)
  • Including all necessary software
  • Notebook is supplied with: Targus backpack, Network cable, Safety lock,Mouse, Boot USB-stick, Displayport to HDMI adapter
Additional services (exclusive for TU/e notebook owners)
  • 3 years of insurance throughout study period
  • 3 years of warranty throughout study period (excl. battery)
  • 3 years of support throughout study period
  • Access to university-wide licensed software
Hieronder de link naar de pdf die ik er bij geleverd kreeg.
https://dl.dropboxusercon...25202e%2520deelnemers.pdf
Hoe is de verhouding tussen k610m en k1100m (en de m4100?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
walletje-w schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:08:
Ik heb net een mailtje ontvangen van de TU Eindhoven over de nieuwe laptops. Is dat hier nu al bekend?
Is de zbook 14 ook verkrijgbaar zoals in Delft of is het een goedkoper model zoals in Twente?
De specs van deze zbook zien er veel slechter uit dan die van Delft, de k610m is een stuk trager dan de k1100m en geen 250gb ssd... Zal waarschijnlijk voor eerstejaars wel 250 euro goedkoper zijn tov delft

[ Voor 24% gewijzigd door cedrix5 op 17-06-2014 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
cedrix5 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:03:
[...]

Is de zbook 14 ook verkrijgbaar zoals in Delft of is het een goedkoper model zoals in Twente?
De specs van deze zbook zien er veel slechter uit dan die van Delft, de k610m is een stuk trager dan de k1100m en geen 250gb ssd... Zal waarschijnlijk voor eerstejaars wel 250 euro goedkoper zijn tov delft
Tevens krijg je ook geen 3 jaar garantie op de batterij. Kan je garanderen dat je bij 2 jaar intensief gebruik deze wel nodig hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Als ik er zo naar kijk zijn dit echt zielige specs. Je hebt een notebook van 2.8kg, geen ssd, zwakke gpu (voor een 'workstation'), 800 gram adapter, 3 cm dik... Die gpu is ongeveer even snel als die van de ultrabook van Delft :p Ik hoop echt dat er nog een tweede model ook komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Is het misschien tijd voor nieuwe (en aparte) topics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Eigenlijk wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
cedrix5 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:18:
Als ik er zo naar kijk zijn dit echt zielige specs. Je hebt een notebook van 2.8kg, geen ssd, zwakke gpu (voor een 'workstation'), 800 gram adapter, 3 cm dik... Die gpu is ongeveer even snel als die van de ultrabook van Delft :p Ik hoop echt dat er nog een tweede model ook komt :)
Toch maar een iris pro gpu dan he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
iris pro is nog een stukje trager denk ik. Deze is zeker nog wel capabel, maar vergeleken met die k1100m van delft is ie niet veel waard. Hopen op dat tweede model....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hier verder:
\[TU/e + TU Delft + UTwente] Notebookproject 2014-2015

Topic start wordt aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Is het niet makkelijker om 3 verschillende topics aan te maken aangezien alle universiteiten verschillende notebooks hebben? Bij een nieuw gezamenlijk topic lopen de verschillende discussies nog steeds door elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Modbreak:De aanbiedingen van 2014-2015 worden besproken in \[TU/e + TU Delft + UTwente] Notebookproject 2014-2015

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:11

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Weet iemand toevallig hoe het zit met garantie met betrekking tot eigen SSD's?
Ik heb nu namelijk Elitebook van de TUD met caching SSD maar ik zou wel iets van een128GB SSD voor mijn windows willen. Kan dat op de plek van de cacheSSD of moet ik mijn dvd-drive eruit slopen?

Nou las ik dat de cacheSSD op een (m)SATAII slot zit, is dat heel beperkend qua snelheid als ik een gemiddelde SSD koop? Wil er ook niet teveel aan uitgegeven dus vandaar ;) Daarnaast is het qua snelheid echt veel sneller dan een caching HDD met opstarten en dergelijke?
Ik weet wat SSD's zijn maar verder heb ik tot nu toe alleen nog maar HDD's in mijn pc's gehad, maar aangezien het idee van een SSD in mijn laptop wel aanspreekt dacht ik ga ik maar eens even bekijken..

1. Hoe zit dat met de garantie?
2. Hoe zit dat met die caching SSD?

[ Voor 50% gewijzigd door Mr Pingu op 14-08-2014 11:39 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipce
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01 15:15
Bij aanschaf van deze laptop heb ik er gelijk een ssd in gezet. De ssd zit op de plek waar normaal de hdd zat, en de hdd in een caddy. In het begin liep alles perfect. Performance was echt fijn. Eind vorig college jaar werd de laptop traag, verschrikkelijk traag. Standaard browsen en muziek afspelen had die al moeite mee.
Het viel me al wel op dat de diskactiviteit van de hdd constant 100% was.
Aangezien het bijna vakantie was heb ik even gewacht met windows er opnieuw te installeren. Helaas was daarmee de problemen niet verholpen. Zelfs bij NSC op UTwente konden ze mij er niet mee verder mee helpen. (serieus, dat zijn echt prutsers. Ze stelden voor om op mijn hdd een schone windows installatie erop zetten, en die performance in windows testen met een hdd die ze daar hadden liggen in een exact dezelfde notebook waardoor ik mijn laptop een tijd moest missen). Ik heb gelukkig van hun wel een exact dezelfde notebook meegekregen met mijn hdd en ssd erin. Die had exact hetzelfde probleem.
Een standaard hdd test gaf op beide laptops dezelfde waarde.

Ik ben dus nu al een tijdje verder aan het zoeken wat mogelijk het probleem is. Wanneer de notebook traag is, is de queue length van de hdd te hoog. soms constant op 50. Volgens een klasgenoot is dat te verhelpen door het voltage te verhogen in je bios. Helaas is dit niet aan te passen in de bios.

Zoals jullie waarschijnlijk al wel door hebben, ben ik ten einde raad. Kan iemand mij hier misschien verder mee helpen. Een duwtje in de goede richting? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als het probleem na een reinstall niet is opgelost, en je daarnaast bij een andere laptop van hetzelfde model hetzelfde probleem ondervindt, lijkt mij de conclusie dat het aan je perceptie ligt.

En een hoge I/O queue length oplossen door overvolten (van wat, überhaupt)? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipce
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01 15:15
Constante haperingen in programma's, en nog niet een mp3 file zonder haperingen af te spelen lijkt mij toch niet teveel gevraagd voor een dergelijke notebook.
Hij had het erover dat mogelijk de hdd niet genoeg ampere kreeg om goed te kunnen functioneren. Is er een mogelijkheid dat het ook aan de caddy kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309058

Hoi allemaal,
Ik heb een (hopelijk) snelle vraag over de laptop van Twente. Ik heb namelijk met mijn stomme kop een nieuwe versie van Windows erop geïnstalleerd en de map windows.old verwijdert. Nu wil ik graag de oude (legitieme) versie van Windows er op terugzetten met behulp van de recovery partitie en ben ik na wat googlen tot de conclusie gekomen dat dit zou moeten kunnen met de HP Recovery Manager.

Het probleem alleen is dat dit dus niet op mijn nieuwe versie van Windows staat en mijn pogingen tot het downloaden van deze software steeds tot errors leidt. Zelf had ik mischien de oplossing en de hoop dat een van jullie dit programma (met directory) mij dit programma zou kunnen geven. Weet iemand hier desnoods een andere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 12:13
Kun je niet een iso van de oude Windows versie downloaden en dan installeren met de key die onderop de stikker staat? Dan is die legitieme toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309058

Waar zou die stikker moeten zitten? Ik zie namelijk niets zitten op mijn laptop? Kan het kloppen dat je in explorer niets ziet in je recovery partitie ook al staat het zien van verborgen bestanden en folders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 309058 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:13:
Waar zou die stikker moeten zitten? Ik zie namelijk niets zitten op mijn laptop? Kan het kloppen dat je in explorer niets ziet in je recovery partitie ook al staat het zien van verborgen bestanden en folders aan?
Die zit waarschijnlijk onder de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Hee mensen,

Afgelopen week ben ik overgestapt op Windows 10. De meeste drivers werken prima, maar de brightness-knopjes Fn+F9 en F10 krijg ik niet aan de praat. Ik heb de software (QuickLaunchButtons en HP Hotkey Support) geïnstalleerd, maar die werkt niet. Ik vind via Google een aantal forumlinks naar nieuwere versies van Hotkey Support, maar die lopen allemaal dood aan de HP-kant.

Heeft iemand van jullie al met Windows 10 gestoeid en/of een idee hoe ik die knopjes aan de praat krijg?

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 14:10
Egocentrix1 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:22:
Hee mensen,

Afgelopen week ben ik overgestapt op Windows 10. De meeste drivers werken prima, maar de brightness-knopjes Fn+F9 en F10 krijg ik niet aan de praat. Ik heb de software (QuickLaunchButtons en HP Hotkey Support) geïnstalleerd, maar die werkt niet. Ik vind via Google een aantal forumlinks naar nieuwere versies van Hotkey Support, maar die lopen allemaal dood aan de HP-kant.

Heeft iemand van jullie al met Windows 10 gestoeid en/of een idee hoe ik die knopjes aan de praat krijg?
Hetzelfde hier, ik heb het nog niet aan de praat gekregen. (8560W)
Werkt jouw fingerprint reader wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

De vingerafdrukscanner (Scrabble!) doet het bij mij prima. Ik heb geen HP Protecttools geïnstalleerd maar vanuit Windows Hello werkt het als een zonnetje.

Misschien nog een toevoeging op mijn knopjesprobleem: In de eerste instantie heb ik een upgrade gedaan vanaf W8.1, toen werkten de knopjes wél. Na een clean install, met nota bene dezelfde drivers, doen ze het niet meer.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
Ik krijg windows hello niet eens, krijg de optie voor fingerprints ook niet.

HP protecttools werkt niet met windows 10 voor zover ik had begrepen.

functietoetsen nog niet aan de praat, drivers van nieuwere modellen werken ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ik heb een PIN ingesteld en vervolgens kon ik Hello gebruiken, fingerprint reader werd meteen als optie aangegeven. Als dat bij jou niet lukt, is het waarschijnlijk omdat je een net iets ouder model scanner hebt, wat niet door Windows wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
Functietoeten aan de praat.

drivers van deze gebruikt

HP ZBook 15 G2 Mobile Workstation

sp68289.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Heb hem net even lopen zoeken, maar dat is dus de Windows 8.1-versie. Blijkbaar heeft HP inmiddels een Windows 10-versie van Hotkey Support gemaakt (versie 5.0.82.1 Rev.A) en die doet het bij mij!

sp71790.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equastro
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 07:41
Hallo,

Het spijt me om dit topic te resurrecten maar ik heb een vraag.
Ik heb de TU/e versie en heb sinds ongeveer een jaar een raar probleem met de laptop en misschien heeft iemand anders hetzelfde gehad en een oplossing gevonden.

De laptop geeft niet de volle performance tot hij op een of andere manier 'getriggered' wordt. Met een beetje speurwerk heb ik een trigger gevonden, en dat is namelijk in de software die bij m'n headset hoort een bepaalde video af te spelen. Opeens hoor je de CPU fan harder draaien en de performance schiet omhoog (alles loopt vlotter, betere FPS, etc.). Nu raad je het al; de headset is kapot en ik kan niet meer in dat programma zonder de headset en de laptop blijft 'sloom' terwijl ik weet dat hij veel meer kan.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of hoe ik het op kan lossen?
Het is niet zozeer een kwestie van 'de laptop is ouder geworden en draait minder snel', maar echt gewoon dat de rem erop zit en ik geen andere manier weet hoe ik die er af kan halen.

Specs zoals in het begin van de topic, en ik run windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Klinkt alsof de cpu in een lage powerstate blijft hangen. Wat doen je kloksnelheden als je opstart?

Een vriend van me heef ook een keer zoiets gehad, weliswaar met een andere laptop. Dat is toen opgelost door het opnieuw installeren van de chipset-drivers.

Andere opties zijn je energiebeheer-profielen doorspitten (misschien blijft die op 'maximum efficiency' staan), of in de bios je hoogste powerstate forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equastro
Dank je voor de reactie.

Ja, lage powerstate is precies wat het is (ik kon er zelf de juiste woorden niet voor vinden).
Helaas ben ik niet zo computer savvy dat ik precies weet hoe ik de dingen kan checken die je zegt.

1: ik heb geen idee hoe ik de kloksnelheden kan zien als ik opstart, heb ik daar een extra programma voor nodig of zie ik deze in de bios? Ik zal straks sowieso even kijken in de bios en dan post ik wel wat ik aan snelheden zie.
2: chipset drivers
ben ik op zoek naar https://downloadcenter.in...ware-Installation-Utility of zijn dit andere drivers?
3: energiebeheerprofiel is het niet, alles staat op max daar
4: ik zal ook daarvoor ff kijken in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equastro
Net gecheckt in de BIOS maar kon nergens (geavanceerde) snelheden of iets van power vinden (anders dan triviale aan-/uitzetopties als 'usb charging port' 'opstarten bij klep open / lader aansluiten ja/nee' etc)

Mijn bios en laatste versie heb ik ff opgezocht: Hewlett-Packard 68IAV Ver. F.40, 31-1-2013.

Het lijkt erop dat ik in de bios het niet aan kan passen, maar misschien kijk ik ergens overheen :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

De kloksnelheid kun je gewoon zien via de 'performance' tab van taakbeheer. Hou je kloksnelheid eens in de gaten als je een zwaar programma (games/photoshop/cpu-benchmark) opstart. Dit kan ook met een programma als Speccy, die laat zelfs je powerstates zien.

Ik heb ook al tijden niet meer in mijn bios gekeken, dus ik zou niet weten wat er aan instellingen beschikbaar is. Ik kan vanavond wel even kijken.

Mijn eerste idee zou toch zijn om gewoon Windows opnieuw te installeren, en alle drivers voor gpu, chipset, HP-functies van de HP-site te halen. Dat is immers de combinatie die gewoon zou moeten werken. Ik denk dat je deze driver moet hebben, maar ik weet het niet zeker: http://h20565.www2.hp.com...ob_111367_1&swEnvOid=4058

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equastro
Thanks voor je antwoorden!

Bijna helemaal goed, ik heb alleen andere Windows.
Zijn er nog andere mogelijke drivers behalve die voor de Chipset die iets met het reguleren van power te maken kunnen hebben en mogelijk dus helpen?
Er zijn tenslotte een hele rits aan mogelijke drivers:
http://h20565.www2.hp.com...swLangOid=8&swEnvOid=4060

Ik zal dit weekend ff bezig met het installeren van die drivers en een update geven of dat gefixt is of niet.
Als het niet gelukt is zal ik Windows reïnstalleren maar dat wordt 'm dit weekend wss niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Oh, ik had specifiek naar de Windows 7-drivers gelinkt omdat de chipsetdrivers niet voor Windows 10 beschikbaar waren. Ik gebruik zelf ook de 7-drivers met W10, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Naast de chipset kun je ook de gpu-drivers proberen te herinstalleren. Die zijn bij veel (ook niet direct vieo-gerelateerde) problemen de boosdoener. Maar als je cpu-terugklokt denk ik niet dat het aan je videodrivers ligt.

Heb je al naar je kloksnelheden gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equastro
(Win 7 was goed maar ik heb Enterprise en niet Home Premium ;P )

Ik kan in taakbeheer geen snelheden zien maar wel % CPU usage.
Als ik een zware applicatie draai gaat dat iets omhoog maar het blijft relatief laag voor CPU 0-7.
Verder blijven CPU 5, 7 en soms 3 vaak 'parked'.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
<b>De aanbiedingen van 2014-2015 worden besproken in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1594676">[TU/e + TU Delft + UTwente] Notebookproject 2014-2015</a></b>

De topics van het laptopproject van de TU Eindhoven, TU Delft en UTwente zijn samengevoegd tot dit centrale topic, omdat de geselecteerde laptops allen een HP 8570W zijn. Er zijn verschillen; deze zijn dikgedrukt in de overzichtstabel.

Door deze samenvoeging kan het voorkomen dat sommige discussies in het begin van dit topic door elkaar heen lopen.