Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:21

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ook ik ben nog steeds een gelukkige eigenaar van een 8510w van bijna 5 jaar geleden. Ik zie nog geen reden om hem te vervangen, op de aanbieding van de TU/e na dan. Alleen als ik deze zomer instap met het notebookproject krijg ik de laptop voor €750..
Zoals gezegd nog steeds gelukkig met de oude variant, al zit ik met name voor de garantie nu wel aan de 8570w te denken. Zo heb ik altijd een blauwe lijn door het scherm lopen en wie weet wanneer er iets permanent mee ophoudt. Alternatieven voor mij zijn, een ultrabook (sjouw veel met m'n laptop) en/of thuis een krachtige desktop via remote desktop te benaderen :P

Weet iemand trouwens of het docking station van mijn 8510w met deze nieuwe laptop te gebruiken zal zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woutrrr
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
Ik denk niet dat je het docking station kan blijven gebruiken met een 8570w. Op een docking station van de 8530w past de 8570w in ieder geval niet. De connector was smaller geworden. Op de 8570w is de connector ongeveer 6 cm breed.

• tokko1
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 07-12 21:57
Woutrrr schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:54:
Ik denk niet dat je het docking station kan blijven gebruiken met een 8570w. Op een docking station van de 8530w past de 8570w in ieder geval niet. De connector was smaller geworden. Op de 8570w is de connector ongeveer 6 cm breed.
Volgens mij is in de stap van 8530w naar 8540w een nieuwe standaard voor de docking stations geintroduceerd en deze nog steeds geldig.
Dus de advanced docking stations die voor de 8540w werken doen dat ook voor de 8570w.
(Zie compatibiliteits lijst bij dit product http://h30094.www3.hp.com/product/sku/10432932)

Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net

• vipers120
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-12 10:06
Ik zit deze zomer ook met de zoektocht naar een laptop. Ik ga beginnen met werktuigbouwkunde aan de UT.

Nu kan ik via via een nieuwe Lifebook E782 voor een schijntje van de oorspronkelijke prijs bemachtigen (welke rond de 1200 liggen). De specificaties lijken op zich wel in orde (i7-3632QM, full hd, 15,6inch, usb 3.0, 8gb intern, Win 7 + Office), alleen maak ik mij zorgen om de videokaart. Deze is de Intel HD 4000.

Zou deze in staat zijn solidworks en andere veeleisende programma's zonder problemen te draaien?
Graag jullie advies: )

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

vipers120 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 14:19:
Ik zit deze zomer ook met de zoektocht naar een laptop. Ik ga beginnen met werktuigbouwkunde aan de UT.

Nu kan ik via via een nieuwe Lifebook E782 voor een schijntje van de oorspronkelijke prijs bemachtigen (welke rond de 1200 liggen). De specificaties lijken op zich wel in orde (i7-3632QM, full hd, 15,6inch, usb 3.0, 8gb intern, Win 7 + Office), alleen maak ik mij zorgen om de videokaart. Deze is de Intel HD 4000.

Zou deze in staat zijn solidworks en andere veeleisende programma's zonder problemen te draaien?
Graag jullie advies: )
Die kaart is gecertificeerd door solidworks: http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html Maar hoe goed de performance is weet ik niet, hoewel solidworks volgens mij vooral op de CPU werkt.
RyuuPro schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 19:58:
Hmm, ik moet in september mijn laptop ook maar eens vervangen (3e jaars TI aan TU Delft atm).
Maar ik ga maar eens in het alternatieven-topic kijken of ik wat kan vinden wat beter voor mijn doelen geschikt is. Want deze gaat hem niet worden voor mij.
Zit ook te kijken, naar bijvoorbeeld de nieuwe asus N550 die wel Haswell heeft.
Want als ik bijvoorbeeld post van Darkstone lees:
Ik blijf erbij: de elitebook is alleen geschikt als je 100% zeker een quadro GPU nodig hebt. Doe je dat niet, dan koop je een apparaat met discutabele linux support, matige accduur, waardeloze koeling, zwaar. Het enige wat de elitebook kan redden is het feit dat het de enige, maar dan ook de enige laptop in dit segment is met een 1080p scherm en displayport. Maar ik hoor alleen maar geklaag dat er geen hdmi op zit. Ik zit overigens al letterlijk 2 jaar te zeiken dat er zo weinig laptops met displayport zijn, maar dat terzijde. De bouwkwaliteit vind je ook bij een goedkopere latitude, garantie idem.

• vipers120
Mr_gadget schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:24:
[...]

Die kaart is gecertificeerd door solidworks: http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html Maar hoe goed de performance is weet ik niet, hoewel solidworks volgens mij vooral op de CPU werkt.
[...]
Dat weet ik nog zo net niet of de kaart wel door solidworks gecertificeerd is. De HD P4000 is wel gecertificeerd, maar is deze gelijk aan de HD 4000? Op internet kijken wordt ik niet veel wijzer van (de één zegt dat de HD 4000 gelijk is aan de P4000 ALLEEN met intel Xeon, terwijl de andere zegt dat het gelijk is).

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Acties:
  • 0Henk 'm!
Had het laatst ook al in [UTwente] Notebook Project 2012 - 2013 gezegd, maar is hier beter op z'n plaats:

De prijs valt me erg tegen. Die 8570W is nauwelijks beter dan de 8570W configuratie die het vorig jaar niet werd in het voordeel van de Lenovo bij Universiteit Twente.

Vorig jaar was het 3610QM, 1600x900 scherm en Windows 7, de rest exact hetzelfde. Prijs is ook nauwelijks lager, ondanks dat het een jaar later is: €998 vs. €947.

• mindgamer
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 04-10-2013
Ik moet sowieso een nieuwe laptop hebben, maar ik twijfel omdat deze laptop qua specs dus kennelijk al achter loopt.

Voor een meerprijs van 200 euro, die ik sowieso wilde investeren voor een SSD, is een alternate laptop dan een goede keuze?

http://www.alternate.nl/A.../1086615/?tk=6044&lk=7162

Hier zit een SSD + een Haswell processor in. Ik studeer trouwens bouwkunde, waarbij de Adobe Creative Suite, 3D programma's als Revit/Rhino en rendering van belang zijn.

• Marvin-
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-03 22:43
mindgamer schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 20:10:
Ik moet sowieso een nieuwe laptop hebben, maar ik twijfel omdat deze laptop qua specs dus kennelijk al achter loopt.

Voor een meerprijs van 200 euro, die ik sowieso wilde investeren voor een SSD, is een alternate laptop dan een goede keuze?

http://www.alternate.nl/A.../1086615/?tk=6044&lk=7162

Hier zit een SSD + een Haswell processor in. Ik studeer trouwens bouwkunde, waarbij de Adobe Creative Suite, 3D programma's als Revit/Rhino en rendering van belang zijn.
Ik weet niet hoe het met andere uni's het geregeld is maar bij de Tu/e krijgen we alle benodigde software erbij, dus zou je misschien die zelf moeten aanschaffen / piraten. Een ander kan misschien iets meer toelichten :)

• Bastard
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:37
Marvin- schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 20:41:
[...]

Ik weet niet hoe het met andere uni's het geregeld is maar bij de Tu/e krijgen we alle benodigde software erbij, dus zou je misschien die zelf moeten aanschaffen / piraten. Een ander kan misschien iets meer toelichten :)
Bij de TU/e staat alle benodigde software (behalve windows dan) op servers van de TU/e die je met je eigen account kunt benaderen. Het enige verschil tussen je eigen laptop en een tu/e laptop is dat je met je eigen laptop zelf deze software moet installeren, waar je bij een tu/e laptop een image krijgt waar de meeste software al op staat ;). Is er een nieuwe versie van Matlab uit zul je deze dus ook zelf van de TU/e servers moeten installeren, ook als je een TU laptop hebt.

Of een consumenten laptop een betere keuze is, hangt van je gebruik af. Met tekenprogramma's (unigraphics, solidworks enz) krijg je wel eens ooit rare artefacten met consumenten kaarten, ik had bijvoorbeeld dat bij het draaien van een 3d tekening het hele beeld verdwijnt en daarna stap voor stap weer opgebouwd wordt, best irritant als je snel wat wil tekenen ;).

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Op de TU Delft is het hetzelfde. Behalve Office e.d.

Die laptop ziet er wel aardig uit, zou zelf alleen niet snel een huismerk nemen. Je kan eventueel ook kijken naar de ASUS N550, die heeft vergelijkbare specs (komt alleen pas later uit).

• Hawleri
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Erg jammer dat de notebooks geen DreamColor schermen hebben, dat zou pas een upgrade zijn tov voorgaande jaren.

Ik had de meerprijs er ook nog voor over.
Dat kan je echt vergeten. De meerprijs daarvan is zelfs voor de TU's (met alle korting die ze krijgen) nog steeds erg hoog. Waarschijnlijk wel €300-400.

Ten opzichte van het full HD scherm dat er in zit is dat voor de meeste mensen geen upgrade die het geld waard is, aangezien alleen de beeldkwaliteit er op vooruit gaat.

Maar ik moet wel toegeven dat het een erg goed scherm is. Ik heb zelf de 8760w DreamColor getest en dat is ook wel echt een heel goed scherm. Verder is de DreamColor software samen met de color space mapping elektronica natuurlijk erg leuk, aangezien je dan het kleurbereik perfect kan aanpassen naar je workspace.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JosDaBosS
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 02-05 10:45
Als het goed is krijg ik de TU Delft laptop deze week binnen.

Hebben jullie dit al gelezen?

https://www.security.nl/a...oor_in_opslagsysteem.html

Zit er in deze laptops ook zo'n soort 'backdoor'? En zo ja, is er een patch of iets anders waarmee dit uitgeschakeld kan worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 06-12 17:19
JosDaBosS schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:17:
Zit er in deze laptops ook zo'n soort 'backdoor'?
Haha. Nee. Die SANs hebben een eigen OS van HP waarop je het management doet. Vergelijk het met je huis-tuin-en-keuken routertje waarop een embedded OS draait.

Gelukkig kan je bij een laptop zelf kiezen wat je erop draait.

[Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 21-07-2013 13:48]

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:49

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

ik ga denk ik ook voor de ASUS n550, of misschien voor de http://www.campusshop.nl/...p50t_a_11pnl/details.aspx

Ik ga er ook een 128gb m500 bijkopenn voor 90 euro.

Misschien koop ik er ook nog een microsoft surface RT + touchcover voor 241 euro voor

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gertvdijk
Stef602 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:58:
ik ga denk ik ook voor de ASUS n550 [...]
Wat doet dat ter zake in dit topic?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

gertvdijk schreef op zondag 21 juli 2013 @ 14:09:
[...]

Wat doet dat ter zake in dit topic?
Ik weet niet of je mijn topic nog kon herinneren over "die tu delft laptop of toch een andere", waarna iedereen zei dat de tu laptops heel erg heet worden en een slechte accu hebben?
Ik zal de tu laptop dus niet gaan kopen. Dus wat mijn post ter zake doet is: alternatieven voor de tu delft laptop.

[Voor 9% gewijzigd door Frozen op 21-07-2013 15:40]

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik vind het ook wel hanidg om alternatieven hier te bespreken en zo druk is dit topic nou ook weer niet :)
Maar als ik naar die Toshiba kijk dan zie ik wel dat het een 4 cell accu is terwijl de HP een 8 cells heeft. Hoewel de Toshiba wel een Haswell is en daardoor zuiniger is denk ik dat de HP met een dubbel capaciteit alsnog veel langer meegaat. Maar de videokaart is wel beter (voor gamen) zo te zien.

• Hawleri
  • Niet online
JosDaBosS schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:17:
Als het goed is krijg ik de TU Delft laptop deze week binnen...
Dan heb je geluk. In TU/e krijgen studenten de mogelijkheid om de laptop op zijn vroegst op 29 augustus op te halen. Belachelijk als je al bijna 2 maanden van te voren aan de betaling hebt voldaan.
Mr_gadget schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:37:
Ik vind het ook wel hanidg om alternatieven hier te bespreken en zo druk is dit topic nou ook weer niet :)
Maar als ik naar die Toshiba kijk dan zie ik wel dat het een 4 cell accu is terwijl de HP een 8 cells heeft. Hoewel de Toshiba wel een Haswell is en daardoor zuiniger is denk ik dat de HP met een dubbel capaciteit alsnog veel langer meegaat. Maar de videokaart is wel beter (voor gamen) zo te zien.
En niet te vergeten, de Toshiba heeft een touchscreen. Weliswaar niet in voorraad..

[Voor 44% gewijzigd door Hawleri op 23-07-2013 22:35]

• Bastard
Ben een beetje in dubio, heb 2 jaar geleden een n53sv aangeschaft en die doet het opzich prima als desktopvervanger (stil en snel, maar slecht toetsenbord scherm en wil weer een pro-graka en mogelijkheid voor docking station). Nu ben ik aan t overwegen de tu/e laptop te halen (2e deelname), maar kan eigenlijk geen reviews vinden van het scherm in die laptop...

• -Tim-
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:21

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik zie dat mensen op zoek zijn naar alternatieven voor deze laptop. Zijn die mensen op zoek naar alternatieven voor de TU/e prijs of die van de UT en Delft? Het verschil tussen €750 en €947/€999 is natuurlijk niet niks.

Ik zit zelf namelijk nog een beetje te twijfelen aangezien ik het nu nog niet echt nodig vind een nieuwe notebook te kopen. Echter is het bij de TU/e waar ik ga studeren een kwestie van nu instappen of later meer betalen :> Kunnen we het er over eens zijn dat de prijs van de TU/e gewoon een erg goede deal is? Of zijn er nu (en dus ook over een jaar) alternatieven die beter zijn.

• Bastard
Op de TU/e kun je later ook nog gebruik maken van een 1e deelname als meerdere jaars, echter krijg je dan pas na 1 september een notebook indien ze over zijn (geannuleerde bestellingen van 1e jaars), tenminste dat aanbod heeft mijn vriendin gekregen. Geen garantie dat het zo blijft, plus dat je de notebook pas halverwege september krijgt wat verre van ideaal is.

• Sjakie2001
  • Laatst online: 06-12 00:49
Zo, mijn laptop is binnen, ik heb enkele vragen over de mSATA cache:

Nu zit er een 500GB HDD en een 32GB mSATA cache in de laptop, ik wil echter Linux Mint installeren op een 128GB SSD en de HDD gebruiken voor downloads. Mijn vragen zijn:

-wat moet ik met de mSATA cache doen, wordt dat ondersteund in Linux?
-kan ik de mSATA cache sowieso beter verwijderen, aangezien het OS toch al op een SSD staat?
-als ik mijn SSD volledig versleutel, doet de mSATA cache dan afbreuk aan de veiligheid van de versleuteling?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

edit: ik heb een apart topic geopend over deze vraag (sorry voor deze slordigheid): https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1555841

[Voor 11% gewijzigd door Sjakie2001 op 25-07-2013 21:26]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Sjakie2001 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:02:
Zo, mijn laptop is binnen, ik heb enkele vragen over de mSATA cache:

Nu zit er een 500GB HDD en een 32GB mSATA cache in de laptop, ik wil echter Linux Mint installeren op een 128GB SSD en de HDD gebruiken voor downloads. Mijn vragen zijn:

-wat moet ik met de mSATA cache doen, wordt dat ondersteund in Linux?
-kan ik de mSATA cache sowieso beter verwijderen, aangezien het OS toch al op een SSD staat?
-als ik mijn SSD volledig versleutel, doet de mSATA cache dan afbreuk aan de veiligheid van de versleuteling?

er zijn voor mij een paar major drawbacks: het gewicht, de lompheid.
Is het ding echt zo zwaar en zo lomp als hij lijkt?

• Sjakie2001
Het apparaat is behoorlijk zwaar (de helft meer dan plastic varianten in dit formaat?) en past precies in een hoesje in een Eastpak, ik vind het dus prima :) De bouwkwaliteit is super, de behuizing is heel stijf en voelt bijna als massief metaal.

• gertvdijk
wat moet ik met de mSATA cache doen, wordt dat ondersteund in Linux?
kan ik de mSATA cache sowieso beter verwijderen, aangezien het OS toch al op een SSD staat?
Volgens mij zal je hem in Linux gewoon zien als twee aparte schijven. Intel Smart Response technologie in Windows is gewoon net als fakeRAID gewoon software. Als je al een SSD hebt zou ik absoluut niets met caching gaan proberen - die caching SSD is bedoeld voor read caching van slome hard disks. Je eigen SSD is van zichzelf sneller.
als ik mijn SSD volledig versleutel, doet de mSATA cache dan afbreuk aan de veiligheid van de versleuteling?
Nogmaals, met eigen SSD dit hele caching verhaal al *niet* gaan doen, maar voor anderen met een HDD wel even een antwoord.
Als je dan gaat cachen met een SSD ligt het er volledig aan op welke laag in de device-mapper structuur gaat cachen. Als je dat op block-level gaat doen op en pas daar bovenop gaat crypten dan zou data op de caching SSD ook gecrypt zijn. Maar... ik zou dat afraden omdat dat inbreuk doet op de veiligheid: Een aanvaller kan wel ongeveer raden wat er op je systeem gecachet gaat worden (binary builds van veelgebruikte packages) en daarmee wordt een known-plaintext aanval al een redelijk eenvoudig.

Je kan ook cachen op filesystemniveau (btrfs/ZFS), daarbij zit je altijd bovenop de crypto-laag en dan geldt hetzelfde als bovenstaande - er valt nog altijd wel een beetje te raden wat er unencrypted staat.

TLDR; SSD-cache en full disk encryptie lijken mij geen goede combinatie.

Voor mensen met een HDD en die wel de mSATA SSD willen gebruiken in Ubuntu/Linux, kijk hier:Je kan denk ik beter die mSATA SSD verkopen als je zelf al een SSD hebt - althans, dat zou ik doen. Er zijn tegenwoordig steeds meer systemen met mSATA sloten, ook desktopborden. Niet dat je er veel voor krijgt, maar oke.

• Johan95
  • Laatst online: 02-08-2017
Ik heb gisteren ook de 8570w ontvangen, de Delft versie.

Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee, goede beeldkwaliteit, snelheid etc.
Maar nu loop ik tegen iets aan, en vroeg me af of iemand hier een oplossing voor heeft:

De fingerprint reader werkt niet in Firefox.

Is dit op te lossen met een andere driver, add-ons oid?

Edit: Ik gebruik Windows 7

[Voor 4% gewijzigd door Johan95 op 27-07-2013 11:10]

• wenneyhanney
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 05-12 21:14
Gisteren ook mijn TU Delft 8570w ontvangen, gelijk een Plextor 256GB SSD geinstalleerd @ Optical Bay + Windows 8 Pro (MSDNAA) Het draait als een zonnetje :)

Paar dingen viel mij op:

- Zeer stroeve USB poorten! maar na paar keer zijn ze weer normaal :P
- Enkele afwerking foutjes bij mijn exemplaar: naden sluiten bijvoorbeeld niet helemaal goed aan op elkaar bij de schanier :(
-Let op: HP 3D Drive Guard werkt NIET als je Intel RST (SSD Caching) heeft ingeschakeld!! (Dus voorzichtig met het vervoeren van je laptop als die aanstaat!)
- Geen Intel Graphic switch, alleen K1000M = veeeeel kortere accuduur!! (maar aan andere kant heb je weer minder problemen met sommige CAD programma's)

[Voor 12% gewijzigd door wenneyhanney op 27-07-2013 15:32]

Hope for the best, prepare for the worst...

• Hawleri
  • Niet online
wenneyhanney schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 14:52:
Gisteren ook mijn TU Delft 8570w ontvangen, gelijk een Plextor 256GB SSD geinstalleerd @ Optical Bay + Windows 8 Pro (MSDNAA) Het draait als een zonnetje :)...
Dus je hebt in feite je HDD vervangen door een SSD? Wat gebeurt er dan met de mSata? Zou je de mSata kunnen vervangen door een andere (grotere) mSata en als opslagmedium kunnen gebruiken?
ajsietsma schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:14:
Ik denk dat je dat goed leest.
....En deze site suggereert dat er in ieder geval nog een SSD aan de mSATA te hangen valt, mocht dit nodig zijn en je studentenbudget dit toelaten ;-)
Dit klopt niet, nergens in het artikel wordt hier een melding over gedaan. Er wordt enkel gezegd dat HP niet de mogelijkheid biedt om een SSD in de MSATA te plaatsen, maar de Dell variant doet dat wél.

Ik heb even doorgezocht, en hier zegt een gebruiker dat de mSata wel degelijk te vervangen is door een andere mSata SSD.
Quote Originally Posted by Aloysiusq View Post
Thank you Comal...

What model of Crucial MSATA 256 GB module have you installed?

Is it possible that the system is currently configured to see all MSATA drives as a 3Gb/sec device, and so needs to be reconfigured for the device to perform at its full potential?

Are you planning to load the operating system on the MSATA module and run it as your C drive?

Please keep us posted!

BIOS is set to 6Gb/s for the SATA interfaces.

SSDs I installed are
CT512M4SSD2 512GB SATA 6Gb/s speed
CT256M4SSD3 mSATA 6Gb/s speed

The system I'm running is linux but not the latest updates yet. Also haven't yet install the latest HP BIOS. Maybe someone else can confirm the speed of the mSATA slot.

Also the mSATA doesn't show up in the BIOS as a boot drive, at least when the boot setting is set to UEFI Hybrid but haven't install a system on the mSATA yet. I'm planning to install linux on it (no need for drive letters on linux, just folders).

[Voor 76% gewijzigd door Hawleri op 27-07-2013 15:31. Reden: 2e quote+3e quote bijgevoegd]

• wenneyhanney
Hawleri schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 15:09:
[...]

Dus je hebt in feite je HDD vervangen door een SSD? Wat gebeurt er dan met de mSata? Zou je de mSata kunnen vervangen door een andere (grotere) mSata en als opslagmedium kunnen gebruiken?
HDD zit er nog in, ik heb gewoon een extra SSD toegevoegd :P met een optical HDD caddy. Caching mSata van Intel is voor HDD :P, dus in feite gebruik ik een SSD (WIN 8), HDD + mSata Cache (Data).

Windows heb ik geïnstalleerd met een externe USB DVD drive.

mSata slot van 8570w is voornamelijk bedoeld voor caching (via Bios kan je ook niet mSata selecteren als boot drive) en het is mSata slot is SATAII poort, je haalt dus maar max 300MB/sec ipv 600MB/sec. :)

De beste oplossing is dus met een Optical HDD caddy....

• Senui
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20-04 22:01
Johan95 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 11:06:
De fingerprint reader werkt niet in Firefox.

Is dit op te lossen met een andere driver, add-ons oid?

Edit: Ik gebruik Windows 7
Ik zit met hetzelfde probleem, maar dan met de HP 8570w van vorig jaar en Google Chrome. Het blijkt dat er op dit moment geen echte oplossingen zijn om HP Protecttools werkende te krijgen op een andere browser dan IE. Vind het zelf ook erg vervelend. Ik heb wel ergens gelezen dat de add-on IE-Tabs (voor Firefox en Chrome) hier een oplossing voor biedt, alleen heb ik dat niet werkend gekregen... :'( Misschien heb jij meer geluk.

Het is maar afwachten op een update van HP.. Vind het trouwens wel slecht dat HP dit niet al eerder gefixt heeft. Chrome en Firefox lijken mij meer te worden gebruikt dan IE.

[Voor 16% gewijzigd door Senui op 27-07-2013 17:33]

• boelensman1
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 28-11 23:00
Wat denken jullie, zou een 13" macbook air uit 2013 (dus met haswell) ook snel genoeg zijn voor een studie technische natuurkunde? Maak me nogal zorgen over de batterij en gewicht van de laptop van de TUE. Als is de laptop van de tue qua prijs natuurlijk wel een stuk aantrekkelijker.

Heb wel zowieso nog een zeer snelle desktop waar ik eventueel via vnc/teamviewer wat mee kan doen, maar geen idee of dat echt praktisch is.

Is er hier iemand die natuurkunde doet/gedaan heeft en weet wat je allemaal doet met je laptop?

CTO van Appeal

• Senui
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20-04 22:01
boelensman1 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:05:
Wat denken jullie, zou een 13" macbook air uit 2013 (dus met haswell) ook snel genoeg zijn voor een studie technische natuurkunde? Maak me nogal zorgen over de batterij en gewicht van de laptop van de TUE. Als is de laptop van de tue qua prijs natuurlijk wel een stuk aantrekkelijker.

Heb wel zowieso nog een zeer snelle desktop waar ik eventueel via vnc/teamviewer wat mee kan doen, maar geen idee of dat echt praktisch is.

Is er hier iemand die natuurkunde doet/gedaan heeft en weet wat je allemaal doet met je laptop?
Ja hoor. Zelfs de MBA van vorig jaar zou snel genoeg zijn. Programma's die je op de studie TN gaat gebruiken zijn o.a. Matlab, Maple, Mathematica of een ander rekenprogramma, waar processorkracht vooral van belang is. Ik zie genoeg mensen rondlopen met een MBA 2012 die deze studie volgen ;)

Als je graag een mobiele laptop wil hebben, zou ik de MBA nemen. De 8570w met adapter is zeker geen lichtgewicht :9

• jeebos
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 04-12 13:58
Ik wil een nieuwe laptop voor bij de studie bouwkunde. Ik zit te denken aan de 8570w, maar ook alternatieven. Eerder in deze thread werden deze laptops genoemd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Alternate 15CL58-GTX765€ 0,-€ 0,-
1Asus N56VB-S4054H€ 879,-€ 879,-
1Asus N56VZ-S4195H€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,-

De prijzen ervan staan niet op tweakers, maar de Alternate is 1199 euro en de Asus N56VZ-S4195H is ongeveer 850 euro.

Die twee Asus laptops zijn een stuk goedkoper dan de 8570w en zijn volgens mij bijna gelijk aan de HP, op de videokaart na. En natuurlijk een stuk goedkoper.

Zijn die videokaarten goed genoeg voor AutoCAD enz voor bouwkunde?

• DavideMeer
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01-08-2013
Hallo ik heb de Delft versie besteld en kreeg gister een mailtje dat de betaling ontvangen was. Heeft iemand enig idee wanneer die dan binnenkomt, of is dit te volgen dmv track en trace oid. Hebben veel andere de laptop al ontvangen?

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:37
jeebos schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:34:
Ik wil een nieuwe laptop voor bij de studie bouwkunde. Ik zit te denken aan de 8570w, maar ook alternatieven. Eerder in deze thread werden deze laptops genoemd:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,-

De prijzen ervan staan niet op tweakers, maar de Alternate is 1199 euro en de Asus N56VZ-S4195H is ongeveer 850 euro.

Die twee Asus laptops zijn een stuk goedkoper dan de 8570w en zijn volgens mij bijna gelijk aan de HP, op de videokaart na. En natuurlijk een stuk goedkoper.

Een beetje midrange videokaart zou echt geen problemen moeten opleveren. Een aantal hebben al aangegeven dat het zelfs met IGPs wel lukt. Het enige wat je mist ten opzichte van de Quadro is garantie dat er geen fouten worden weergeven, maar ik denk niet dat je daar ooit last van hebt...

Verder zou ik de Asus VZ-versie nemen ivm betere GPU en grotere HDD. Qua prestaties zitten al die kaarten ook dicht bij elkaar:
http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

• wenneyhanney
DavideMeer schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:44:
Hallo ik heb de Delft versie besteld en kreeg gister een mailtje dat de betaling ontvangen was. Heeft iemand enig idee wanneer die dan binnenkomt, of is dit te volgen dmv track en trace oid. Hebben veel andere de laptop al ontvangen?
Ik heb het begin juli besteld en paar dagen geleden ontvangen, er zit ongeveer 3-4 weken tussen.. Laptop wordt bezorgd door GLS.

• wenneyhanney
jeebos schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:34:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,-

Asus N56 is een prima laptop, de grafische kaart GT740, met 384 shader cores is ook sneller dan die K1000M (192 shader cores) in de 8570w zit. Je zal het vooral merken bij gamen (beide kaarten zijn niet echt geschikt voor moderne games met alles erop en aan op 1080p).

De K1000M van Elitebook is echter ruim voldoende voor AutoCAD, Photoshops ect, deze programma's gebruiken vooral CPU....

De overige hardware van Elitebook zijn wel (veel) beter dan N56 zoals een Western Digital Scorpio Black harde schijf met een Intel caching SSD, kwalitatief goede scherm, toetsenboord, fingerprint reader, WLAN kaart, ect. laat staan de metalen behuizing met metalen binnenconstructie (scherm kan 170kg druk aan...) ;) en bovendien heb je naast 3 jaar standaard garantie, ook 3 jaar garantie op de accu ;) (de meeste fabrikanten geven maar 1 jaar garantie op de accu).

• jeebos
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 04-12 13:58
Thanks GENETX en wenneyhanney!

• JosDaBosS
Ik heb net mijn TU Delft laptop opgehaald :)

Heb gelijk maar even een windows performance test gedaan:

Processor: 7.6
Memory: 7.7
Graphics: 6.8
Gaming graphics: 6.8
HD: 5.9

Prima scores, want 7.9 is maximum score :)

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik heb gemaild met een TU-Delfter en hij zei dit over de GPU in de laptop:
Qua laptop: je hebt er echt 1 nodig. Programma's die je al nodig hebt in je eerste jaar zijn Catia (3d programma, maar echt renderen doe je er niet mee, helemaal niet nodig) en matlab (programma redelijk zwaar voor je cpu afhankelijk van hoe je programmeerd).

Kijk even naar het laptopproject wat ongeveer de eisen zijn (alleen de quadro is onzin). Je hebt in mijn ogen wel het high end model nodig (zeker als je er 5 jaar mee wil doen) https://intranet.tudelft....oject/modellen-2013-2014/

Ik werk hier met een i7 (2670qm), 8gb ram en een gt540m, daar heb je voorlopig genoeg aan. y500 lenovo of n56 is dus genoeg :)

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

wenneyhanney schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:33:
[...]

Asus N56 is een prima laptop, de grafische kaart GT740, met 384 shader cores is ook sneller dan die K1000M (192 shader cores) in de 8570w zit. Je zal het vooral merken bij gamen (beide kaarten zijn niet echt geschikt voor moderne games met alles erop en aan op 1080p).
Ik zit me af te vragen of dat klopt, het zou ook kunnen dat het dubbele is. Maar waarschijnlijk niet aangezien HP zelf alleen de K1000M aanbied. Maar volgens de TU site zit er een een 1100M in. Volgens deze pagina is dat ook een 1000M. Maar als je op de site van NVIDIA kijkt dan bestaat er wel degelijk een K1100M. Zou interessant zijn, kan iemand eens kijken hoeveel shaders erin zitten? :)

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

384 + GDDR5.

Ik sta er overigens versteld van dat die kaart er in zit, de elitebook krijg je zonder gebruik van de GPU al aan het throttelen.

De topicstart maakt dan weer melding van DDR3...

[Voor 11% gewijzigd door Darkstone op 06-08-2013 11:25]

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Darkstone schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 13:15:
384 + GDDR5.

Ik sta er overigens versteld van dat die kaart er in zit, de elitebook krijg je zonder gebruik van de GPU al aan het throttelen.
Bron?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Inderdaad. En dit jaar is er gekozen voor precies dezelfde laptop 8)7

• gertvdijk
Vorige week mijn 8570w van 2012 maar eens een schoonmaakbeurt gegeven en er zat inmiddeld wel wat stof op zich. Dat heb ik redelijk kunnen wegkrijgen met blazen/stofzuiger/kwast. Echter, met deze omgevingstemperaturen van de zomer is het oververhitten alleen maar erger geworden (bij alles wat je doet met meer dan 2 threads). Twee minuten into het compilen staat hij gigantisch te blazen rond de 100C en even later is het al snel emergency shutdown.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Darkstone schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 13:39:
Inderdaad. En dit jaar is er gekozen voor precies dezelfde laptop 8)7
De nieuwe heeft een cashing SSD, andere gpu, andere CPU. Lijkt mij dat ze met dit in het achterhoofd ook de koeling gelijk aangepakt hebben?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

De CPU is hetzelfde maar een paar Mhz hoger geklokt. De caching SSD gaat nooit invloed hebben op de koeling.

Dat de GPU een andere heatsink heeft lijkt mij persoonlijk sterk. Stop dan die betere koeling in elk model, dat is duidelijk hard nodig...

• gertvdijk
Stef602 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:42:
De nieuwe heeft een cashing SSD, andere gpu, andere CPU. Lijkt mij dat ze met dit in het achterhoofd ook de koeling gelijk aangepakt hebben?
  • Caching SSD is alleen maar meer hardware, dus meer warmteontwikkeling.
  • De GPU is praktisch dezelfde. "NVIDIA Quadro K2000M (NVIDIA N14P-Q3 2GB DDR3) 690637-001" versus "NVIDIA Quadro K1000M (NVIDIA N14P-Q1 2GB DDR3) 690638-001"
  • De CPU is praktisch dezelfde (alleen hoger geklokt).
  • System board heeft nog steeds dezelfde spare part number. "690643-001 System board (includes replacement thermal material and VGA support bracket) for use with quad-core
    processors in all countries except China and Russia"
Je vindt meer hierover in de service manual.

Dus ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen met de 8570w en het gebruik van alle cores en oververhitting/throttling.

[Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 05-08-2013 15:14]

• ruudjee1110
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-07-2016
Ook ik zit te twijfelen over de hp 8570w. Ik ga komend schooljaar aan de tu in eindhoven werktuigbouwkunde studeren en ik ben eigenlijk op zoek naar een laptop met dezelfde specs (quad core, snelle gpu) maar dan graag een stuk lichter (en dus ook dunner) en met een betere accuduur. Al de ervaringen die ik tegenkwam over de laptop (lees: slechte accuduur, laptop wordt erg heet) dragen bij aan mijn twijfel. Ook de resolutie van de 8570w vind ik wat mager. Ik moet 5 jaar met de laptop gaan doen en met de komst van al die hoge resolutie ips schermen vind ik het hp scherm een beetje jammer. De macbook pro retina lijkt me een goede optie voor mij, als ik het goed begrijp is de tu-software dus volledig te gebruiken i.c.m. met bootcamp windows 8? Ook zou ik graag willen weten of jullie nog een alternatief weten voor de macbook.

alvast bedankt _/-\o_

[Voor 99% gewijzigd door ruudjee1110 op 05-08-2013 22:16]

• indifined1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-11 23:31
Ik heb woensdag de 8570 van de UT bested, en vrijdag was hij al binnen, terwijl er werd vermeld dat ie pas vanaf week 33 geleverd zou worden :-D

Wordt inderdaad wel redelijk warm, bij een uurtje ofzo een beetje gamen (Euro truck simulator 2) Gaan de CPU en GPU wel naar de 80 graden (Wel met 28 graden omgevings temp) Vind ik vrij veel vor een laptop die nog nieuw is. Maar eens kijken of we daar nog wat aan moeten doen.

Bevalt verder heel prima deze laptop.
ruudjee1110 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:07:
Ook ik zit te twijfelen over de hp 8570w. Ik ga komend schooljaar aan de tu in eindhoven werktuigbouwkunde studeren en ik ben eigenlijk op zoek naar een laptop met dezelfde specs (quad core, snelle gpu) maar dan graag een stuk lichter (en dus ook dunner) en met een betere accuduur. Al de ervaringen die ik tegenkwam over de laptop (lees: slechte accuduur, laptop wordt erg heet) dragen bij aan mijn twijfel. Ook de resolutie van de 8570w vind ik wat mager. Ik moet 5 jaar met de laptop gaan doen en met de komst van al die hoge resolutie ips schermen vind ik het hp scherm een beetje jammer. De macbook pro retina lijkt me een goede optie voor mij, als ik het goed begrijp is de tu-software dus volledig te gebruiken i.c.m. met bootcamp windows 8? Ook zou ik graag willen weten of jullie nog een alternatief weten voor de macbook.

alvast bedankt _/-\o_
Dat is toch geen serieus alternatief hoop ik? dan ben je bijna 3x zoveel kwijt, kun je beter over een paar jaar nog eens een kopen.

Maarja, Apple zou toch nooit in mij opkomen om te kopen, veel te duur, en ik vind de uitstraling van een professionele laptop van HP of Lenovo veel vetter eigenlijk. En zo zwaar is die 8570w nou ook weer niet als je hem gewoon in je rugzak stopt. Zeker met die geweldige aanbieding van de UT/e zou ik niet twijfelen. Voor iets vergelijkbaars en je gewoon minstens 2x zoveel kwijt.

[Voor 64% gewijzigd door indifined1 op 06-08-2013 10:35]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

ruudjee1110 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:07:

alvast bedankt _/-\o_
Kijk eens bij de Asus n56, zelfde uitstraling als de mac, alleen iets minder accu en betere gpu en cpu.

• Luc2000
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 04-07 15:29
Ik ga ook studeren in Eindhoven en ik heb ook gekeken voor een alternatief maar €750 is gewoon een goede deal voor zo'n laptop. Zeker in combinatie met 5 jaar garantie. Verder vind ik hem ook best mooi uitzien, natuurlijk wat lichter zou handig zijn, maar het is nu eenmaal een workstation. Wat ik zo lees is de 1gb DDR5 videokaart van de UT en de TUe ook beter geschikt dan de 2gb DDR3 van Delft?

• Sjakie2001
Hallo, ik heb een probleem met de accu onder Linux Mint met de EliteBook 8570w, het accupercentage blijft op 0% staan en zodra ik de adapter verwijder, valt de laptop direct uit.

Mogelijk kan dit opgelost worden door een nieuwe BIOS te flashen, maar blijft mijn garantie behouden als ik de BIOS update?

[Voor 25% gewijzigd door Sjakie2001 op 06-08-2013 21:24]

Dat probleem komt me bekend voor, had ik ook met het 8560w exemplaar dat we voor de selectieprocedure gebruikt hadden twee jaar terug. Daar moesten we toen ook BIOS van flashen.

Wel stom dat de opvolger hetzelfde probleem heeft. BIOS flashen heeft voor zover ik weet geen gevolgen op je garantie.

• Sjakie2001
Het flashen van de BIOS kon (na telefonisch overleg) met behoud van garantie gedaan worden, het heeft echter niets geholpen. Na het verwisselen van de accu met de accu van een andere 8570w kon geconcludeerd worden dat de accu stuk is, deze wordt onder garantie vervangen :)

• Bastard
Heeft iemand toevallig ergens een review van het fullhd paneel van de 8570w gevonden? Ik heb wat zitten zoeken en kan alleen goede reviews vinden van de 1600x900 en dreamcolor ips variant. Het gewone 1920x1080 paneel kan ik geen goede review van vinden.

• Bastard

• mwsslars
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23-12-2019
Tegenwoordig kom je steeds meer zogenoemde hybrids tegen, het lijkt mij (omdat ik veel op pad ben met me laptop) een goeie investering om zo'n laptop/tablet aan te schaffen, maar tippen deze ook aan de specificaties van de hierboven genoemde notebooks. bovendien vroeg ik met af of iemand weet of de benodigde software gegeven door de TU ook op windows 8 kan draaien (waar de meeste hybrids op werken). Ik heb hier alle Core i7's alleen neergezet, omdat ik denk dat dat haast een vereiste is.

Voorbeelden van deze hybrids zijn:
Lenovo Yoga: pricewatch: Lenovo IdeaPad Yoga 13 (59-367513)
Asus Taichi pricewatch: Asus Taichi 31-CX003H

Èn wat te denken van Ultrabooks als:
Asus Zenbook:http://tweakers.net/pricewatch/324203/asus-zenbook-ux31a-r4004h/specificaties/
HP Spectre: pricewatch: HP Spectre XT Pro (H6D55EA)
Samsung 9 series: pricewatch: Samsung Series 9 NP900X3E-K01NL
Soiny Vaio Pro: pricewatch: Sony Vaio Pro 13 (SVP1321X9E)

Ik vind het altijd interessant te kijken naar wat moois en nieuw is, maar zou graag eens horen wat verstandig is.

[Voor 3% gewijzigd door mwsslars op 09-08-2013 15:31]

• Hawleri
  • Niet online
lars4sale schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:31:
............. Ik heb hier alle Core i7's alleen neergezet, omdat ik denk dat dat haast een vereiste is........
Vergeet niet dat de i7 xxxU processoren low voltage zijn, daar zijn de prestaties dan ook naar.

Ze zijn absoluut niet te vergelijken met de 'normale' i7's.

• JosDaBosS
gertvdijk schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:47:
[...]

Haha. Nee. Die SANs hebben een eigen OS van HP waarop je het management doet. Vergelijk het met je huis-tuin-en-keuken routertje waarop een embedded OS draait.

Gelukkig kan je bij een laptop zelf kiezen wat je erop draait.
Nou, ik ben deze week bezig geweest met het opschonen van de 'schone' windows 7 installatie en ik ben toch veel rotzooi tegen gekomen, vooral van HP en Intel.

Bij services heb ik HP Auto, HP Connection Manager en HP Support Assistant uitgezet. En van Intel heb ik Capability Licensing Service Interface en Content Protection HECI Service uitgezet en de Management services op manual gezet. Toen ik naar die Intel services ging Googlen kwam ik op het Intel forum uit:

http://communities.intel.com/thread/33910

Daar zegt een Intel medewerker over de services dit:
There is not a certain way the Intel Content Protection HECI Service, and Protection FW Intel Integrated Clock Controller Service can be explain what they really do. That information is kept with the engineers.

...

I understand you are not asking for any source codes, but please understand that we cannot give any information regarding the Intel Content Protection HECI Service, and Protection FW Intel Integrated Clock Controller. Its an Intel policy.
Zo te lezen in de rest van de reacties kan Intel met de HECI Service remote bestanden uitschakelen en verwijderen, waarschijnlijk is dit bedoeld voor contentbestanden die DRM beveiligd zijn.

Maar daarna kwam ik de Intel Management services tegen, ik weet niet precies wat die doen dus ik heb ze niet uitgeschakeld maar op manual gezet. Maar zo te zien maakt het ook niet uit of je dit uitschakelt want deze Intel Management service zit gewoon al in de hardwarechip zelf gebouwd. Hiermee kan bijvoorbeeld remote de laptop geboot worden, eventueel zelfs via een externe image op een netwerkschijf: Wikipedia: Intel Active Management Technology

En voor de rest heb ik ook nog wat onnodige privacybrekende software verwijderd zoals Fingerprint reader en Biometrics scanner. Ook kwam ik zelfs een programma van Apple tegen, geen idee wat dat op mijn laptop doet dus dat is er ook maar gelijk vanaf gegaan.

Ben overigens wel heel tevreden met de laptop, hij is heel snel en doet tot nu toe alles wat ik ermee wil doen :)

• Aardwolf
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06:40
gertvdijk schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:35:
Vorige week mijn 8570w van 2012 maar eens een schoonmaakbeurt gegeven en er zat inmiddeld wel wat stof op zich. Dat heb ik redelijk kunnen wegkrijgen met blazen/stofzuiger/kwast. Echter, met deze omgevingstemperaturen van de zomer is het oververhitten alleen maar erger geworden (bij alles wat je doet met meer dan 2 threads). Twee minuten into het compilen staat hij gigantisch te blazen rond de 100C en even later is het al snel emergency shutdown.
Volgens mij hebben die Elitebooks gewoon standaard last van warmte als je het mij vraagt. Mijn zus heeft een paar jaar terug via Universiteit Twente een 8530W gekocht met een Intel Core 2 T9600. Ik maak hem regelmatig schoon, maar ik vond het een half jaar terug ook een keer mooi om te vergelijken wat het verschil tussen laptopkoeling is.

In mijn oude Asus N50Vc zat een 25W CPU in (P8400), terwijl die T9600 35W is. Omgewisseld dus en met dezelfde stresstest en koelpasta zo ff 15-20 graden koeler in de N50Vc. Toen maar besloten om een zuiniger P9700 (28W TDP) voor haar te kopen, maar ook die wordt met het minst en geringste nog loeiheet en throttled dan ook vaak terug. bagger koeling van HP en blijkbaar dus niet heel veel veranderd in 3-4 jaar tijd. :X :?

Nu na een half jaar stage is de schermomlijsting voor de tweede keer sinds de aanschaf zo ver kapot geknapt dat de laptop amper meer dicht kan, terwijl ze er heel voorzichtig mee omgaat. Blijkbaar erg bros materiaal dat weinig open en dichtklappen kan hebben. Nogal dramatisch vind ik voor normaal gesproken zo'n extreem dure laptop, eigenlijk bijna schandalig te noemen. Hebben daar meer mensen last mee bij die Elitebook Workstations of betreft dit toevallig alleen de 8530W?

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik heb nog steeds de 8530w en de scharnieren zijn naar mijn idee nog net zo stevig als aan het begin. Ik heb juist veel laptops gezien waar de scharnieren veel minder sterk zijn en waar plastic gaat scheuren. Ik heb ook geen studiegenoten horen klagen over problemen met scharnieren. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met je model.
De 8530w moet je idd elk jaar voor de zomer begint schoon maken van binnen, gelukkig is dat niet moeilijk en staan er zelfs instructiefilmpjes op de HP website.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Hij heeft het ook helemaal niet over de schanieren ;)

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:01
Ik heb zelf nog een 8530w met de T9600, ik heb geen last gehad van kapotte schermlijsten.

Maar eerlijk gezegd heb ik ook geen problemen met koeling. Throttling ben ik nog niet tegen gekomen en alleen toen ik nog minecraft (tekkit en later feed the beast) speelde ging hij hard blazen en werd hij echt heet.

edit:
Ik zat zelf even te kijken voor een ssd voor een 8570w die ik toch maar heb besteld. Je kan windows (7) installeren op een msata ssd. Kwam mensen tegen op internet die het was gelukt. Je kan hem niet instellen als bootbaar medium, maar als je de raid configuratie eruit gooit kan het alsnog.

Bij de installatie zouden ze beide als mogelijk installatiemedium aangegeven worden. Als je dan van beide schijven de partities verwijderd en de ssd aangeeft als installatiemedium zet hij de bootsector wel op de harde schijf, maar die verwijst dan naar de ssd.

Dat is tenminste wat ik op een 8570w forumtopic tegenkwam.

Het msata slot is echter wel Sata 2, niet Sata 3.

[Voor 52% gewijzigd door timberleek op 10-08-2013 14:39]

• gertvdijk
timberleek schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:35:
edit:
Ik zat zelf even te kijken voor een ssd voor een 8570w die ik toch maar heb besteld. Je kan windows (7) installeren op een msata ssd. Kwam mensen tegen op internet die het was gelukt. Je kan hem niet instellen als bootbaar medium, maar als je de raid configuratie eruit gooit kan het alsnog.

Bij de installatie zouden ze beide als mogelijk installatiemedium aangegeven worden. Als je dan van beide schijven de partities verwijderd en de ssd aangeeft als installatiemedium zet hij de bootsector wel op de harde schijf, maar die verwijst dan naar de ssd.

Dat is tenminste wat ik op een 8570w forumtopic tegenkwam.

Het msata slot is echter wel Sata 2, niet Sata 3.
Klopt als een bus. Bootloader op reguliere schijf en systeempartitie (/ in Linux, C: in Windows) op de mSATA-SSD en je kan *bijna* helemaal van SSD booten op die manier.

Mocht je een mSATA SSD willen aanschaffen, dan kan ik de Crucial M500 heel erg aanraden. Goede prestaties, maar vooral belangrijk: capacitors om bij stroomuitval de SSD nog in een "clean state" te brengen. Wel nuttig bij laptops waarvan accu's nog wel eens depleten.
Bijv: pricewatch: Crucial mSata M500 240GB
Maar ook de regulier-SATA lijkt mij nu de M500 de beste koop.

• timberleek
Ik zit er zelf aan te denken om toch maar een normale SSD te plaatsen. Dan waarschijnlijk in plaats van de disc drive. Een ssd kopen om vervolgens op een sata2 poort te zetten vind ik ook zo zonde. De optische drive ga ik denk ik toch niet gebruiken

• JosDaBosS
Hoe doen jullie het met de schijf en windows. Het beste is om windows op een aparte schijf te zetten maar er zit maar 1 partitie op de schijf. Hebben jullie dan de schijf gesplit of een andere manier? En als je de schijf in partities split, hoe zit het dan met het terugzetten naar fabrieksinstellingen? Kan dat dan nog?

• wenneyhanney
Mijn 8570w is bijna 3 weken jong, de harde schijf maakt echt soms een tikkende geluid bij idle... heeft iemand van jullie dit ook? is dit normaal?

• gertvdijk
wenneyhanney schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 19:31:
Mijn 8570w is bijna 3 weken jong, de harde schijf maakt echt soms een tikkende geluid bij idle... heeft iemand van jullie dit ook? is dit normaal?
Tikkende geluiden bij harddisks is meestal een teken dat hij gaat overlijden. Echter is het bij in idle gaan en uit idle komen wel gebruikelijk dat je de kop hoort docken/undocken. Controleer voor de zekerheid even de SMART status.

• TijmenK
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 25-06-2020

TijmenK

hun ≠ hen ≠ zij

Laptop van de TU Delft binnen 3 dagen binnen. Was te verwachten, maar wel echt groot en zwaar! SSD direct vervangen door een 120GB variant en daar Windows 8 opgezet, nu nog even een 1 TB 2,5" en dan ben ik helemaal blij. Moet nog een beetje wennen aan die trackball in het midden, maar vind het toetsenbord heerlijk typen. Zelfs al voorzichtig een spelletje gespeeld, maar heb nog geen "serieuze" spellen gekocht omdat ik niet kan inschatten wat hij trekt op deze resolutie. Iemand al GTA IV of BF3 geprobeerd? En waarmee is hij qua gaming performance ongeveer vergelijkbaar? (Delft editite, dus de K1100M)

http://www.youtube.com/watch?v=CYHGh6lmSbo

• vipers120
Ik zou graag in de Utwente (dus diegene zonder het flash geheugen) laptop een SSD inbouwen. Heeft deze versie dus een vrij slot (op de plaats waar Delft het flash geheugen heeft zitten)? Of kan ik beter de DVD drive eruit slopen en hem hier plaatsen?

• timberleek
in de Utwente laptop zit een vrij Msata slot. Daar kan een ssd in als je wilt. Een stukje naar boven heb ik neergezet hoe je dan windows moet installeren (msata slot is niet bootable in bios).

Dat Msata slot is wel Sata 2 ipv sata 3

• vipers120
Als je hem op de Sata 2 plek stopt, geeft de ssd dan nog wel een snelheidsverschil? Aangezien Sata 2 dan de bottleneck is, en een 7200 RPM HDD is ingebouwd.

• timberleek
Oh ja dat zeker. De sequentiele snelheid is dan wel wat lager, dus bijvoorbeeld windows opstarten zal iets langer duren, maar als je eenmaal draait is het grotendeels random io. dat is op sata 2 net zo snel

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

TijmenK schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:29:
Laptop van de TU Delft binnen 3 dagen binnen. Was te verwachten, maar wel echt groot en zwaar! SSD direct vervangen door een 120GB variant en daar Windows 8 opgezet, nu nog even een 1 TB 2,5" en dan ben ik helemaal blij. Moet nog een beetje wennen aan die trackball in het midden, maar vind het toetsenbord heerlijk typen. Zelfs al voorzichtig een spelletje gespeeld, maar heb nog geen "serieuze" spellen gekocht omdat ik niet kan inschatten wat hij trekt op deze resolutie. Iemand al GTA IV of BF3 geprobeerd? En waarmee is hij qua gaming performance ongeveer vergelijkbaar? (Delft editite, dus de K1100M)
met een +- 745
Zou je een benchmarkje kunnen draaien o.i.d. en kijken hoe heet het apparaat wordt?

[Voor 5% gewijzigd door Frozen op 14-08-2013 00:52]

• TijmenK
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 25-06-2020

TijmenK

hun ≠ hen ≠ zij

Even snelle benchmarks: http://www.3dmark.com/3dm/1077777

Snap alleen niet waarom hij de grafische kaart niet ziet, bij de drivers staat wel dat het een K1100M is?

O ja, en hij werd wel warm. Maar niet te warm. Stond tijdens de benchmarks op tafel en kon hem daarna prima op schoot hebben.

[Voor 75% gewijzigd door TijmenK op 14-08-2013 11:08]

http://www.youtube.com/watch?v=CYHGh6lmSbo

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

TijmenK schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:49:
Even snelle benchmarks: http://www.3dmark.com/3dm/1077777

Snap alleen niet waarom hij de grafische kaart niet ziet, bij de drivers staat wel dat het een K1100M is?

O ja, en hij werd wel warm. Maar niet te warm. Stond tijdens de benchmarks op tafel en kon hem daarna prima op schoot hebben.
Dankje! Maar volgens mij klopt er iid iets niet. Er staat dat je grafische kaart een k1000m is... dat in plaats van de geadverteerde k1100m :S

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Kan je een screenshot van GPU-z maken? Er staat online wat conflicterende informatie over de K1100m.

• frenk16
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09:37
Zijn er eigenlijk mensen die de 8570W van UTwente al hebben ontvangen? Ik heb mijn aan begin jullie al besteld en hij zou deze week geleverd worden maar ik heb tot nu toe nog niks gezien/ontvangen. Studywise reageert ook niet op mijn emailtjes dus ik heb geen flauw idee wat de status is.

• wenneyhanney
gertvdijk schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:18:
[...]

Tikkende geluiden bij harddisks is meestal een teken dat hij gaat overlijden. Echter is het bij in idle gaan en uit idle komen wel gebruikelijk dat je de kop hoort docken/undocken. Controleer voor de zekerheid even de SMART status.
Bedankt voor je reactie. Het schijnt dat het normaal is bij dit type schijf (WD Scorpio Black)... om energie te besparen :)

• Outersham
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-12 22:09
Ik twijfel nog over het aanschaffen van de 8570W omdat mijn 3 jaar oude Vaio (i5, 5650m) nog prima mee lijkt te kunnen zeker sinds ik een SSD heb ingebouwd.

• wenneyhanney
Voor mensen die graag geheugen willen uitbreiden naar bijvoorbeeld 16GB.... Er zit momenteel in de laptop 2x 4GB DDR3L-12800 geheugen in met spanning van 1.28V~1,35V. De meeste geheugen op internet zijn echter rond 1.5V. Dus is het beste om geheugenmodules te kiezen met dezelfde snelheid en voltage, anders draaien ze op een lagere snelheid of een andere timing.

• wenneyhanney
Stef602 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:28:
[...]

Dankje! Maar volgens mij klopt er iid iets niet. Er staat dat je grafische kaart een k1000m is... dat in plaats van de geadverteerde k1100m :S
Er zit gewoon een K1000M in, ook wel 1100M genoemd.. zonder letter K :).... De 'echte' K1100m heeft twee keer zoveel shader cores (384 vs 192) en GDDR5 geheugens = veeel sneller

• wenneyhanney
TijmenK schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:29:
BF3 heb ik gedraaid op mijn TU Delft 8570w (met 256GB SSD en Win8) en is echt te traag op 1080p met alles op low (20fps) Nu draai ik het op 720p (medium)... rond 45fps en het ziet niet echt fraai uit op mijn 27inch 2560x1440 monitor.. Black Ops II draait wel heel vloeiend met bijna alles erop en aan op 1080p (zonder shadows dan :P)

[Voor 4% gewijzigd door wenneyhanney op 15-08-2013 21:45]

• gertvdijk
wenneyhanney schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:31:
Voor mensen die graag geheugen willen uitbreiden naar bijvoorbeeld 16GB.... Er zit momenteel in de laptop 2x 4GB DDR3L-12800 geheugen in met spanning van 1.28V~1,35V. De meeste geheugen op internet zijn echter rond 1.5V. Dus is het beste om geheugenmodules te kiezen met dezelfde snelheid en voltage, anders draaien ze op een lagere snelheid of een andere timing.
Ik heb de 8570w (van 2012) uitgebreid met pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10, dus 24GB totaal. Werkt als een tiet. Aanrader. Alleen jammer dat de prijzen zo omhoog gegaan zijn sinds kort. (ik had die snelle 16GB precies in dat dipje voor €75 O-) )

• EcktenBaas
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-09-2020
frenk16 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:47:
Zijn er eigenlijk mensen die de 8570W van UTwente al hebben ontvangen? Ik heb mijn aan begin jullie al besteld en hij zou deze week geleverd worden maar ik heb tot nu toe nog niks gezien/ontvangen. Studywise reageert ook niet op mijn emailtjes dus ik heb geen flauw idee wat de status is.
Ik heb die van mij ook nog niet ontvangen, er staat op de website van StudyWise bij klant referentie dat mijn bestelling in behandeling is. Ik heb hem op 31 juli besteld en ik ga er wel vanuit dat ik hem ook deze week geleverd krijg.

• martin149
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 06-12 15:04
IK heb wel van iemand gehoord dat hij de laptop van de utwente binnen heeft, maar het fijne weet ik er ook niet van. Mijn eigen bestelling is ook nog steeds in behandeling.

• frenk16
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09:37
Ik heb contact gehad met studywise over mijn laptop (utwente). De klantenservice kon mij mededelen dat hij donderdag verzonden zou worden. Dit is niet gebeurd. Vrijdag heb ik weer contact gehad, toen werd mij verteld dat hij in het magazijn verwerkt was en vrijdag opgestuurd zou worden. Helaas geen bericht/track-and-trace code gehad (ik weet niet of je die krijgt). Ik verwacht dat hij dus volgende week pas komt. Helaas want dan is de introductieweek al bezig en ben ik dus niet op mijn afleveradres.

• indifined1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-11 23:31
Ze hebben bij de utwente de laatste bestellingen als eerste verwerkt, ik had hem op 31 juli besteld en 2 augustus ontvangen.

Wat voor opleidingen gaan de mede ut'ers doen hier? Ik Electrical Engineering.

[Voor 24% gewijzigd door indifined1 op 19-08-2013 16:28]

• DanielFeyenoord
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23-10 12:40
indifined1 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:20:
Ze hebben bij de utwente de laatste bestellingen als eerste verwerkt, ik had hem op 31 juli besteld en 2 augustus ontvangen.

Wat voor opleidingen gaan de mede ut'ers doen hier? Ik Electrical Engineering.
Ik ga 2 september beginnen met werktuigbouwkunde in Twente. Heb (nog) geen elitebook aangeschaft. Moet 1,5 uur reizen naar de UT, en heb thuis een hele goede pc staan, dus ik heb de laptop in principe alleen nodig voor in de trein en op de UT. Zit te denken aan de Asus N56 serie. Lees hier op Tweakers ook veel negatieve berichten over de Elitebook van HP, o.a. gewicht, accuduur, oververhitting.

Iemand nog tips, ervaringen, of andere nuttige mededelingen over de 8570W van dit jaar, of over laptopkeuze voor werktuigbouwkunde? Ik weet niet zo goed hoe hoog de eisen zijn aan de laptop voor de opleiding werktuigbouwkunde, maar ik denk dat de Elitebook in mijn situatie zoals hierboven geschreven gewoon een overkill is.

Jiayu S3

• Flox0r
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13-06 17:31
Eisen zijn het probleem niet, de n56 en elitebook kunnen beide makkelijk de programma's aan die je nodig hebt.
De enige reden waarvoor je de elitebook moet kopen is omdat je belachelijk goede garantie en service krijgt.
Dan zijn argumenten als oververhitting en accuduur weg omdat die gewoon een nieuwe krijgt.
Helaas is dat ding wel loodzwaar....

• DanielFeyenoord
€950 vind ik ook behoorlijk veel, en denk dat het mogelijk moet zijn om een goede laptop te vinden voor werktuigbouwkunde die een stuk goedkoper is, en ook lichter in gewicht.
Die service en garantie schijnt wel goed te zijn inderdaad, maar mocht ik mijn toekomstige laptop eventueel een paar weken kwijt zijn voor reparatie oid, dan heb ik nog wel een laptop van een huisgenoot om te gebruiken in nood.

Jiayu S3

Hangt er vanaf hoeveel waarde je hecht aan ISV certified video drivers. WB gebruikt eigenlijk altijd pakketten die daar gebruik van maken, ongeacht of je in Eindhoven, Delft of Enschede gaat studeren.

Met workstationvideokaarten werkt het altijd, met gamervideokaarten en onboard video niet. Zowel m'n vorige laptop (HP EliteBook 8540p) als die daarvoor (ASUS A6JC) hadden geen workstation videokaart en konden allebei ook niet goed overweg met Solidworks.

Als ik de videokaart het werk liet doen kreeg ik de vreemdste resultaten, zoveel artifacts dat het leek of de videokaart stuk was. Ik was toen dus genoodzaakt om op Software OpenGL over te gaan in Solidworks, waardoor de CPU ook het renderen van de viewport overneemt. Met complexe parts of grote assemblages maakte die Solidworks vrijwel onwerkbaar traag.

Als je dus een laptop met een gamervideokaart koopt, zorg dan wel dat je zeker weten dat de pakketten waar je mee gaat werken er goed op draaien, anders zou het wel eens heel traag kunnen zijn.

• DanielFeyenoord
Kid Jansen schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:11:

Met workstationvideokaarten werkt het altijd, met gamervideokaarten en onboard video niet. Zowel m'n vorige laptop (HP EliteBook 8540p) als die daarvoor (ASUS A6JC) hadden geen workstation videokaart en konden allebei ook niet goed overweg met Solidworks.
Dus als ik t goed begrijp, was zelfs de videokaart van de UT laptop die in de Elitebook van een paar jaar geleden zat, niet voldoende om Solidworks goed te draaien?

En betekent de rest dat ik bij WB in de problemen kom met bijv. een ASUS N56VJ-S4149H?

Ik heb btw niet zo heel veel verstand van pc's/laptops. k probeer jullie kennis te gebruiken in een goede laptopkeuze >:)

Jiayu S3

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee