TLDR warning
Aanschaf
Ik ben net begonnen aan mijn tweede jaar TU/e werktuigbouwkunde en ik heb vorig jaar de 2012 HP 8560W gekocht. Ik hoopte op nog een Lenovo omdat ik niet zo weg was van HP (ik ben laptopreparateur en zie veel pauperende Pavilion G/DV voorbijkomen). Wat research toonde al dat dit meevalt. Zie ook
productreview: HP Elitebook 8560w review door Kid Jansen. Samenvatting: HP Pavilion is pauper, EliteBook is konings.
NB: 8570W is alleen een interne update (CPU/GPU)
Bouwkwaliteit
Laptop begin september opgehaald en meteen tegenover mezelf bevestigd dat het een bazig apparaat is. Hij is werkelijk gebouwd als een TANK

. Volledig aluminium behuizing op een (heb ik gehoord) magnesium frame. Dit is zeker een punt voor mensen die consumentenlaptops willen kopen. De 2010 8540W's die ik op de TU/e zie, zien er nog als nieuw uit, terwijl er overal half gebarsten/gebroken/versleten Asus K53's, MSI game laptops, Acertjes, HP Pavilions etc rondzwerven.
Een aantal van mijn medestudenten hebben wel wat deuken in hun 8560W weten te krijgen, maar daar komen dan epische verhalen bij (van de trap/fiets gedonderd, etc)
Om mijn punt aan geïnteresseerden te bewijzen, ga ik regelmatig op de dichtgeklapte laptop staan. Dit houdt hij makkelijk (Kid Jansen gaat er ook op staan in zijn review, gebeurt niks)
De laptop is simpelweg nergens in te drukken oid. Palmrest en scharnieren zijn ook enorm stevig. Het is gewoon een wereld van verschil met een consumentenlaptop.
Ergonomie en gebruiksgemak
Het grootste pluspunt qua ergonomie is het touchpad. Dit is imo enorm en het is van glas, wat enorm fijn werkt. Ook heb je drie grote knoppen eronder (binnen een maand kon ik niet meer zonder de middle mouse button). Kortom: ik neem nooit een muis mee omdat dit touchpad zo maximaal bazig is.
Toetsenbord tikt verder prachtig, hoewel de pijltjestoetsen vervelend klein zijn. Scherm is niet gruwelijk (mijne is 1600X900) alhoewel het wel vervelend is als ik net van mijn 1440p desktop vandaan kom. (misschien zet ik er binnenkort een FHD paneeltje in). De laptop is inderdaad vrij lomp, maar imo niet belachelijk zwaar. Hij is 3KG tov 2,2-2,6 voor meeste 15,6" laptops. Je krijgt er van de TU/e echter een prima tas bij en dan is het allemaal prima te doen.
Temperaturen
Ik lees hier van alles over oververhitting van EliteBooks en dan met name de Delft 8570W. Mijn 8560W draait als een zonnetje. Je merkt aan de uitlaat wel dat hij aanstaat, maar meer ook niet. Bij zwaar gebruik gaat hij wel aardig blazen, maar het is gelukkig alleen gesuis, en niet de straaljager uit de consumenten-HP's. Als ik Furmark draai, wordt de GPU zo'n 80 graden. Ik krijg over het algemeen ongeveer dezelfde resultaten als Kid Jansen in zijn review (voor degenen die de review niet willen lezen: hij was zeer positief over de koeling)
Accuduur
Accuduur kan ik kort over zijn: kut

. Bij licht gebruik ben je blij met 2,5-3 uur. Met multitasken etc. begint hij na 1,5 uur al wat leegjes te worden. Bij gamen met powersave opties uit is hij in drie kwartier plat. Het is inderdaad zo dat HP de Intel IGP volledig uit heeft gezet en alles van de M5950 draait (of M4000/K1100M). Dit is kut voor de accu, maar voorkomt wel gezeik met graphics switching.
Een vriend van mij had een Asus N53 met GT540/Intel HD en dat ding pakte met gamen vaak de Intel HD (met bedroevend resultaat).
Ik wacht nog steeds op het genie dat een fysieke graphics-switch knop maakt. Lekker de gebruiker laten kiezen. Deze workstations (en gaming laptops bv) hoeven nou eenmaal niet volledig n00bproof te zijn.
Garantie
Dit is uiteraard een ENORM argument voor het kopen van deze dingen: directe garantie op de campus. Vaak wordt het voorbeeld genoemd dat je laptop de dag voor het tentamen (waarvoor je hem nodig hebt) kapot gaat. FF naar het NSC en binnen een kwartier/halfuur is je HDD in een ander exemplaar gezet en kan je je tentamen maken. Met een non-TU laptop heb je op dit moment een probleem.
Ik weet niet in detail hoe het bij de andere TU's zit, maar in Eindhoven doen ze ook niet moeilijk over garantie op adapter/tas, bouwen ze SSD/HDD/ODD/RAM/WLAN gratis voor je in en heb je ook verzekering (eigen risico 10% van reparatiekosten met minimum van 50 euro) voor als er bier (studenten he) over je laptop gaat of je hem op straat gooit (overleeft ie wss toch wel)
Verschillen in aanschaf
Bij de TU/e kost de laptop inderdaad maar 750 euro ipv de 900/950 bij de andere TU's. Dit is echter maar de helft. Voor de andere 750 euro teken je een schuldbekentenis, welke gedurende drie jaar geleidelijk kwijt wordt gescholden. Bij de andere TU's is dit dacht ik niet. Je kunt als tweedejaars student NIET aan het project deelnemen voor 750 euro. Je hebt dacht ik wel de mogelijkheid om voor 1100 euro de "tweede deelname" te doen met 3 jaar garantie en zonder accessoires. Misschien dat je mazzel hebt en het je alsnog lukt, maar reken er niet op.
PS: dat gezeik dat de laptop niet fatsoenlijk in slaatpstand gaat, heb ik ook wel es, eigenlijk alleen bij bijna lege accu

. Binnenkort ff naar kijken.
[
Voor 5% gewijzigd door
hjkv op 11-09-2013 22:02
]