Ik heb dat Arsenal 2006 Highbury memorial "Final game" met rugnummer 14 Henry ontvangen waar van de week nogal wat discussie/twijfels over waren.
Kijk sowieso eerst even hier:
http://www.rosielees.co.uk/work/nike-highbury-campaign/
Ik heb nu zelf even het e.e.a. opgezocht. Van dat shirt waren er 2 uitvoeringen:
1. Letters/rugnummer van dat soort rubber/foam achtige spul, zonder witte rand.
2. Letters/rugnummer met witte rand en een glimmende look. Dit shirt had ook onderop de Highbury 1913-2006 belettering.
Als je op bovenstaande site de foto's bekijkt zie je Henry met shirt 2. Als je naar die foto kijkt waar hij schuin opstaat, lijkt het rugnummer heel glimmend/plasticlook, en vooral ook stevig. Het O2 logo op de voorkant is weer doffer zoals alle cijfers/letters van shirt 1.
Ik heb het shirt zojuist onderzocht. Even mijn bevindingen:
1. De kleuren komen goed overeen. O2 logo is inderdaad wel degelijk anders dan de letters/cijfers op de rug. (Een slechte fake had voor alle prints hetzelfde materiaal gebruikt)
2. De cijfers/rugnummer zien er stevig en glimmend plastic uit, juist dat bijna nep, precies zoals op de museum foto's. (Er zijn ook geen vreemde verdrukking/spaties/scheidingen te vinden)
3. Dit is een typisch Nike 90 shirt met dat soort typische zachte stofje die we destijds zagen. Ik heb toen zelf gewone shirts gehad van hetzelfde spul. Ipod gaf aan de kraag verdacht te vinden. Hij ziet er eigenlijk prima uit, verhouding is gewoon goed. Stiksels zien er professioneel genoeg uit.
4. Mijn exemplaar is wel degelijk gedragen. Aan de binnenkant van de kraag en nek zie je lichte slijtage. Ook de letter H boven het Arsenal logo op de borst is licht weggesleten. Ook heb ik op het shirt zelf, 1 op de mouw en 1 op de rug/onderkant, hapers gevonden.
5. Het Nike logo, Arsenal badge, de Highbury inscriptie rond de badge en op de rug, zijn allemaal gestikt, niet gedrukt dus, en netjes ook. (Vooral in de badge zie je bij fakes vaak fouten/afwijkingen. Letters die handmatig gestikt zijn vaak niet symetrisch genoeg)
6. In de nek van het shirt staan de maten, niet alleen de confectiemaat, maar ook de britse en franse maten, alsmede nog 2 maten die ik niet ken, en bovendien staat er dat het shirt gefabriceerd is in Marokko, wat klopt, want daar staat/stond inderdaad een Nike fabriek. (In het geval van een neppe zou je grote kans hebben dat je enkel de maten S/M/L/XL ziet en made in China)
7. Het BPL logo in de letters is opmerkelijk. Eronder staat FAPL1996, iets wat je uit veel foto's niet kunt aflezen omdat het te klein is. En tegenwoordig staat die inscriptie niet meer in, alleen het logo bevindt zich nog op shirts.
8. De borst inscriptie "Arsenal v Wigan "The Final Game" 7th May 2006" is een dubieuze gezien de sticker die te koop is op Ebay. Het materiaal is echter van hetzelfde als de O2 bedrukking en net zo mat.
Al met al denk ik het volgende: als dit shirt een echte fake zou zijn, dan is er verschrikkelijk veel moeite in gestoken om het zo authentiek mogelijk te maken. Mijn inziens te veel moeite als je jezelf bedenkt hoe klein de doelgroep van dit specifieke shirt is, en hoe in massa fakes gemaakt worden.
Ik denk zelf dat dit shirt zelf wel gewoon echt is maar grote kans dat die speciale borst inscriptie later zelf aangebracht is. Desondanks is dit shirt in goede staat en oogt het extreem authentiek. Ik ben er dus gewoon tevreden over.