pingkiller schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:03:
Punt is dat de mens ook prima geweldadig kan zijn zonder de Islam. Om maar wat te noemen:
-Hutus/tutsi geweld
-Nazi Duitsland
-Ira
-Eta
-Hindoes in India VS islam(maar goed, ook omgekeerd)
-Breivik
-Verschillende shootings in de VS
Zeker, niemand betwist dat. Als het over een topic gaat over een bomaanslag van de eta, dan kunnen we dat ook gewoon zo benoemen. (de overeenkomst van de meeste voorbeelden die je noemt zijn trouwens geïnspireerd door religie/slechte ideologie. Neemt niet weg dat je ze individueel moet beantwoorden).
De vraag is in welke mate de Islam dan bijdraagt aan geweldadig gedrag van de mens. Het is in ieder geval zeker dat de mens ook zonder de Islam verschrikkelijke dingen kan doen.
Dat is al een iets meer overkoepelerende vraag dan ik hem stelde, en je kunt hem natuurlijk nog overkoepelender stellen:
• In welke mate draagt religie bij aan gewelddadig gedrag van de mens.
Of nog een stukje verder:
• In welke mate dragen slechte ideeën/ideologieën bij aan gewelddadig gedrag van de mens.
Je ziet, je kunt hem steeds een stukje algemener stellen. Maar het is volgens mij zinvol om per geval zoveel mogelijk te pin pointen wat het nu uiteindelijk was, om er iets aan te kunnen doen.
Ardana schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:05:
Tsja, ik vind je vragen goede vragen. Ik ben zelf sterk van mening dat je éérst moet kijken naar de drijfveren van iemand, voordat je die drijfveren de "schuld" geeft. M.i. blijft een dergelijke actie eerst en voor al een persoonlijke daad, waarvoor iemand persoonlijk aansprakelijk is. Je kan niet zeggen
"omdat hij moslim is, deed hij dat". Daarmee haal je de persoonlijke verantwoordelijkheid (deels) weg.
Ik heb bezwaar tegen je formulering, want dat is niet wat ik zeg, en ik vind het belangrijk dat ik die subtiele nuancering nog extra benadruk. Niet het feit dat hij moslim is, dreef hem tot zijn daad. Dat ie moslim was, is een constatering. Het gaat er om wat hij als moslim in dit geval gelóóft. Wat hij als moslim uit de islam haalt.
Wat voor bewijs voor mij voldoende zou zijn? Lastig, ik denk dat je dan al moet denken aan een samenzwering waarbij de belangrijkste bindende en oorzakelijke factor (in dit geval) religie zou moeten zijn. Het doel van de actie (niet het slachtoffer) moet dan daadwerkelijk islamitisch zijn, en geen vergelding voor wat hen wordt aangedaan: wraak is niet specifiek islamitisch.
Als het doel "verspreiding van de islam" is, kan ik zo'n actie al eerder als religieus-getint zien, dan wanneer het doel wraak is.
Is het misbruik in katholieke kerk christelijke terreur? Of is het individuele en groeps-dwaling, al dan niet met opzet kwaadaardigheid, wat gefasciliteerd werd door de structuur van de christelijke kerk? De paus roept niet op tot misbruik, en daar heb je direct een belangrijk verschil met de islam: zij hebben geen (levende) ultieme leider, maar wel een aantal lagere "leiders" die oproepen tot geweld.
Misbruik in de katholieke kerk ligt iets gecompliceerder, met name door een component dat je niet noemt: het in de doofpot stoppen en de schuldigen in bescherming nemen, in plaats van veroordelen. Ik denk namelijk ook niet dat er naar de Bijbel of via de paus kan worden gelinkt dat geestelijken kinderen zouden moeten misbruiken. Dus ja, je hebt gelijk dat dit niet per se door religie geïnspireerd terreur is.
Het enige dat je kunt zeggen is dat het op grote schaal binnen de katholieke kerk als instituut gefaciliteerd is, ontdekt is, in de doofpot is gestopt, de geestelijken in bescherming genomen en verplaatst zijn naar andere kerken waar ze gewoon weer verder konden gaan met hun praktijken. En dat is wat je het christendom niet zozeer kunt aanrekenen, maar de katholieke kerk als instituut, inclusief haar leiders wel.
Hier hebben we het over de motivaties die geïnspireerd worden door passages uit de Koran en Hadith en dit weer verder versterkt en gepreekt dmv islamitische geestelijken.
M.i. is het motief van deze moord wraak voor misdaden gepleegd door mensen die zo goed als niets met deze betrokkenen te maken hebben, tegen mensen die zo goed als niets met deze betrokkenen te maken hebben. Het is voor mij als zou ik mijn collega vermoorden, omdat in Zuid-Amerika een meisje verkracht is - ongerelateerd en even zot. En als ik nu God aanroep tijdens mijn moord, en schreeuw dat ik 't doe omdat dat meisje verkracht is door blanken, zou het ineens een Christelijke terreurdaad zijn? Dat gaat er bij mij niet in.
Je gaat dan te gemakkelijk voorbij alle andere feiten die ik genoemd heb. Zoals jij het nu zegt zou het er bij mij ook niet ingaan, maar dat is een karikatuur op wat er in Woolwich is gebeurd imo.
Nu ben ik absoluut geen fan van religie, maar met de beste wil van de wereld kan ik hier geen religieuze misdaad in zien.
Misschien komt er ooit nog een statement naar voren uit de mond van de daders waarbij ze het letterlijk zelf noemen waarom ze het gedaan hebben - maar zelfs dan betwijfel ik of mensen dát dan voor waarheid aannemen of alsnog krampachtig naar andere oorzaken gaan zoeken. Zoals straks duidelijk zal worden in het Mohammed B. voorbeeld.
gambieter schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:23:
[...]
Er wordt niet ontkent dat religieuze motieven meespelen bij de aanslag, alleen de gemaakte causale verbanden zijn veel te sterk. Er wordt te snel overgegaan van associatie naar causaal verband, door de verbindende factor tot oorzaak te maken.
Wat is het causale verband dan wel en in welke mate is het meespelen van de religieuze motieven daar op van invloed?
Nee, ook daar is de causale link niet zo als dat je deze presenteert. De persoon vond dat Theo van Gogh zijn religie beledigde, maar het had ook kunnen zijn dat Theo van Gogh zijn favoriete artiest beledigde. Tenslotte zijn er ook mensen die dat zeer persoonlijk nemen.
Mbt Theo van Gogh presenteerde ik niets, het was vraag ("Is dat zo'n voorbeeld"?).
Je loopt hier wel weer enorm weg van het probleem, en hier wordt het pijnlijk duidelijk wat mij betreft. Ik weet niet hoe vaak ik nog moet aangeven dat als we het per geval bekijken, dan we het per geval ook moeten adresseren naar de motieven aan de oorzaak. Ik quote:
Aan het eind van de tweede zittingsdag nam Bouyeri toch het woord. Hij vertelde dat hij het niet uit haat had gedaan maar omdat zijn geloof het hem beval: "Ik heb me laten leiden door de wet die mij opdraagt om iedereen die Allah en de profeet beledigt zijn kop eraf te hakken." Ook vertelde hij dat hij het weer zou doen en dat hij op de politieagenten had geschoten met de bedoeling hen te doden. Tegen de moeder van Van Gogh zei hij: "Ik voel uw pijn niet. Dat kan ik niet."
Over de ideologie van Bouyeri verklaarde de rechtbank, gebaseerd op het onderzoek van een deskundige, dat Bouyeri de islam met geweld wilde verdedigen en belediging van de islam wilde wreken. De deskundige verwees naar het document ‘Verplichting van het doden van degene die de profeet (sallallahu alaihie wa sallam) uitscheldt’ welke de verdachte op 2 juli 2004 had vertaald uit het boek ‘As Sarim alMasloel 3la Satmie Arrasoel’, geschreven door de 14e-eeuwse auteur Ibn Taymiyyah.
Het verschil met een moord omdat ie zijn favoriete artiest had beledigd, uiteraard, is omdat er niets is wat zegt dat iemand dood moet als iemand zijn favoriete artiest beledigt.
En dat is wat ik net boven bedoelde: zelfs als het LETTERLIJK zo wordt aangegeven door de gelovige in kwestie, wat de oorzaak was, dus het causale verband, dan nóg wordt het zo weggewoven dat het geen causaal verband is!
Conclusie: dan is er dus never nooit niks geen bewijs van een causaal verband te presenteren waardoor je overtuigd zal raken.
Het helpt absoluut niet dat er onderwezen wordt dat dergelijke aanslagen de plegers martelaars maakt. Maar is dat uniek voor de Islam? De kruisvaarders dachten ook dat het vermoorden van ketters/moslims ze naar de hemel zou brengen (want devoute christenen).
Staat dit in de Bijbel? (niet dat ik het relevant voor de discussie vind, dat hele tijd verplaatsen van het issue).
[
Voor 3% gewijzigd door
LuNaTiC op 03-06-2013 14:10
]