Zeg je nu werkelijk dat antitheïsme doctrines heeft die mij zegt dat ik gewelddadig/agressief moet zijn tegen religieuzen en moskeeën lastig moet vallen? Dat is ofwel een megadrogreden of een uitspraak vanuit onwetendheid.
Antitheïsme is slechts een label (of een standpunt zoals het wiki-artikel aanhaalt), min of meer 'gecoined' door Christopher Hitchens. Ik heb zo'n beetje alle beschikbare debatten en interviews met Hitchens gekeken die er rondzwerven op internet, en hij noemt zich antitheïst in twee verschillende contexten:
• Religies zijn (potentieel) schadelijk en dit moeten we bestrijden*
• Er zijn atheïsten die zouden willen dat ze in een god kunnen geloven, maar als antitheïst was hij juist van mening dat we blij mogen zijn dat het waarschijnlijk waar is, en dat we ook niet zouden moeten willen dat het waar was.
*en met bestrijden is nergens gezegd dat we hiervoor geweld of agressie moeten gebruiken. Antitheïsme is een standpunt, maar nauwelijks een ideologie. Er zijn geen boeken, doctrines, regels waaraan antitheïsten zich moeten houden. Antitheïsten (Hitchens, Dawkins, Grayling, en ga zo maar door) roepen nergens tot geweld op. Dit zou ook nergens op slaan, ze zijn juist tegen religies omdát dit onder andere geweld en haat t.o.v. andere religies en ongelovigen veroorzaakt. Hitchens als antitheïst zocht het publieke debat op, schreef boeken en essays, en kwam in opstand met woord en geschrift, niet met geweld. Als je de gemiddelde antitheïst zou vragen: als het zou kunnen, zou je dan willen dat er geen religies meer waren in de wereld? Dan zou dat antwoord 'ja' zijn in veel gevallen. Maar Hitchens zelf zei juist dat hij dit níet wilde.
Het punt hier is dat de hele islam erop aangekeken wordt als er een paar idioten zogenaamd uit naam van de islam misdrijven plegen. gambieter probeerde daaraan toe te voegen dat je, als je zo denkt, ook zou moeten zien dat iedereen die anti-islam is verantwoordelijk is voor de acties van die rechtsextremisten. Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde gelovigen, wanneer geconfronteerd met antitheïsten ook doorsnee ateïsten als schuldig zien.
Ik snap prima wat ie bedoelt, maar het is appels met peren vergelijken. Wat bedoel je met 'de hele islam'. Bedoel je alle moslims? Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, maar als
we (nouja ik, ik ga hier maar even alleen voor mezelf spreken) ik kritiek uit op een religie, dan is het niet op de mensen zelf, maar de doctrines waardoor zij gemotiveerd en geïnspireerd zijn.
We moeten elk incident op zichzelf bekijken en kijken wat de grondslag was van de daad. Het kan soms meerdere oorzaken hebben, en uiteraard kunnen geopolitieke redenen een grote rol spelen. Maar soms moeten we ook tot de conclusie kunnen komen dat bij een bepaalde daad relgieuze motieven ten grondslag lagen.
Geopolitieke omstandigheden worden heel vaak aangehaald; de dader in dit geval, een Afrikaanse Brit, spreekt over dat de Britse regering 'zijn landen' aanvalt (doelende op Afghanistan, Irak, etc). Het enige wat daar de gemene deler is, de enige conclusie die je daar kan trekken, is de islam.
Er kwamen hier geregeld drogredenen langs over dat het roepen van Alluah Akhbar niks hoefde te zeggen (met absurde vergelijkingen dat als de mafia dit zou roepen, of het dan ook ineens de schuld van de islam was

). Nu hoeft dat natuurlijk niet, maar alles wat we inmiddels weten over de daders, de videobeelden, wijzen toch één kant op?
En dan komen de standaardargumenten snel naar voren dat het maar een klein groepje extremen is, dat elke religie die extremen heeft, etcetera etcetera.
Niemand ontkent hier dat het grootste gedeelte van de moslims vredelievend is en dat zij niets liever willen dan gewoon in hun land in vrede leven met hun medemens. Maar tegelijkertijd kun je moeilijk ontkennen dat jihad en sharia onderdeel is van de islams, je kunt ze terugvinden in de koran, hadith en worden gepreekt door imams en islamitische geleerden.
Don't take my word for it. Ik heb al artikelen gepost van een atheïstische (/cultureel) moslim die betoogt waarom we niet meteen altijd geopolitieke omstandigheden erbij moeten worden gepakt als zelfs de daders zeggen dat hun motieven vanuit hun religie voortkomt:
http://www.huffingtonpost...lamophobia_b_3159286.html
Ik heb een link geplaatst van een moslim die uitlegt hoe jihad/sharia onderdeel is van de islam en hoe we daar met zijn allen veel meer stelling tegen moeten nemen:
http://www.huffingtonpost...had-terror_b_3325363.html
Het mag dan wel een kleine groep radicale moslims (in de Westerse landen dan tenminste) zijn die in jihad geloven, sharia, enz. Maar daardoor gebeuren dit soort dingen wel en volgens mij een teken aan de wand dat we dit niet even moeten bagatelliseren. Als het zo'n klein groepje is, waarom wordt er niet VEEL sterker afgezet door liberalen én moslims zelf? Het blijft bij het laffe persberichten waarbij men afstand neemt en dat de islam een religie van de vrede is. Het artikel van Tarek Fatah laat zien waarom dat een farce is.
En wat krijg je dan? De EDL zijn eigenlijk de enigen die er echt tegenin gaan, en dat bewijst maar weer eens het punt dat Sam Harris hier maakt:
http://www.samharris.org/...xt/the-end-of-liberalism/
In plaats van dat de liberalen en moslims in opstand komen, zijn het de idioten van de EDL, opportunistische demagogen als Geert Wilders en andere rechts-extremistische groepen die zich laten horen. En dat doet de zaak geenszins goed.
Het hele punt wat hier geprobeerd gemaakt te worden is dat er veel te veel gegeneraliseerd wordt en dat dat bijzonder jammer is.
Ik kan hier alleen maar voor mezelf praten en ik probeer zo veel mogelijk weg te blijven van generalisaties. Aan de andere kant merk ik dat er ook heel snel wordt uitgeweken naar elk andere mogelijk excuus of motief, en het lijkt daarmee wel degelijk een soort taboe te zijn als iemand naar de islam wijst.
Religie, geloof in bepaalde ideologieën, doctrines, kunnen zó ongelofelijk krachtig zijn. Het is de enige reden waarom de 911 hijackers met een vliegtuig hun eigen zekere dood tegemoet vlogen in een gebouw. (Hoog)opgeleide mannen uit middle-class gezinnen die er heilig van overtuigd waren dat ze als martelaar zouden sterven en in het paradijs terechtkwamen door de ongelovigen te straffen. In die zin zie ik veel paralellen met de moord in London. Die kerel bleef koelbloedig nadat die militair onthoofd waren en ging op zijn gemakje nog even voor de camera een relaas doen. Ging zonder angst richting de politie en liet zich gewillig neerknallen.
Het zelfde geldt overigens voor christenen en andere dogmatische geloven met heilige boeken. Het zorgt ervoor dat twee zwaar christelijke jongens, die ik graag tot mijn vrienden reken, er heilig van overtuigd zijn dat homoseksualiteit een zonde is, en dat homo's hiervoor naar de hel zullen gaan. Dat ze tegen gay marriage zullen stemmen als het erop aankomt, en homo's daarmee rechten weigert die ze allang zouden moeten hebben.
Het zijn díe doctrines en ideeën waar antitheïsten tegen argumenteren, niet tegen de mensen zelf. Gelukkig dat het merendeel van de moslims (in elk geval in het Westen, in bepaalde islamitische (theocratische) landen is het percentage wat ook gelooft in jihad en dat overal in de wereld sharia moet worden ingevoerd, stukken hoger) niet geloven in jihad en sharia. Dat zij cherrypicken net zoals veel christenen doen.
Maar dat moslims de jihad en sharia afwijzen (slash niet cherrypicken) is een verdienste van deze mensen zelf, niet als verdienste van de zogenaamde religie van de vrede.