Voordelen? Sinds wanneer zitten er voordelen aan DRM? Het enige wat ik hoor is die
family sharing, dat gamers willen misbruiken om gratis games te kunnen spelen

.
Eerst keiharde DRM invoeren (om meer geld te verdienen), om dan gamers games gratis te kunnen laten delen? Verbeter me als ik fout ben, maar MS heeft hier volgens mij niet erg veel info over gegeven, maar van wat ik gehoord heb zou je 1 uurtje kunnen spelen voor het spel stopt en MS je voorstelt om het spel te kopen; een soort veredelde demo. Ik heb trouwens ook gehoord van MS zelf dat er een optie zou zijn om, als vader/moeder, je kinderen de optie te laten geven om van jouw Xbox Live abonnement gebruik te laten maken, want verder zou Xbox Live per account apart zijn. Bij de Playstation 4 heb je slechts 1 Ps+-abonnement nodig voor de hele console.
Maar wat zijn de nadelen? Ten eerste kan je de XB1 niet meer gebruiken als je geen internetverbinding hebt. Ten tweede kan je gebruikte games nauwelijks meer verhandelen. Als gevolg daarvan worden gebruikte games duurder. Tevens is het spel niet meer jóuw eigendom. MS kijkt bij wijze van spreken (of zelfs letterlijk met Kinect) met een boze vinger naar je of je het systeem niet aan het omzeilen bent. Ten derde kan je je afvragen wat gebeurt als MS beslist de servers te stoppen. Ten vierde moet je een externe HDD kopen wanneer die vol is door de verplichte installatie en authenticatie. Ten vijfde controleert MS je nog vaker wanneer je op een andere console speelt.
DRM is bedoeld om geen geld te mislopen, waardoor het lastiger en ongebruiksvriendelijker gemaakt wordt voor consumenten, en het systeem dicht te timmeren.
Voor de mensen die het vergeten zijn, dit is wat er gebeurt wanneer je géén restricties oplegt aan de gebruikers; je krijgt een ontzagwekkend applaus en complimenten:
YouTube: Sony Sticks it to Microsoft on Used Games and Always-Online - E3 2013 Sony Conference
Wie de analyse van Arstechnica wilt lezen:
Analysis: The one-two combo Sony used to knock Microsoft out of E3 2013
MS aan de andere kant werd de grond ingeboord met erg veel kritiek (en nee, niet alleen van "schreeuwers"), dus hebben ze beslist de DRM te verwijderen. Veel meer geld zal die DRM toch niet opleveren wanneer je een groot deel van je klanten verliest

.
De DRM terugdraaien gaan ze waarschijnlijk niet meer doen, zeker niet als je dit bericht leest:
Xbox One preorders jump past PlayStation 4 after Microsoft drops DRM.
En al zeker niet als de video van Sony, waarin ze met MS spotten, ontzettend veel bekeken en geprezen wordt (zie like bar):
YouTube: Official PlayStation Used Game Instructional Video.
Microsoft heeft met deze DRM getoond dat ze, in tegenstelling tot Sony, niét naar consumenten geluisterd hebben, en Microsoft is daarvoor afgestraft, zowel met kritiek op fora, in artikels, in reacties, in video's, het valt te zien aan de
like/
dislike ratio van video's en
pijnlijke samenvattingen.
Ik denk dat MS zichzelf in de voet zou schieten als ze de DRM terug zouden invoeren (die trouwens nog niet eens weg is, want je zal je Xbox meteen moeten patchen om het te verwijderen nadat die is opgestart). Ik zou ze overigens niet tegenhouden om DRM te herinvoeren

.
TL;DR: De DRM heeft géén voordelen en wordt best niet opnieuw ingevoerd, getuige alle kritiek zowel op MS, als op alle andere bedrijven die DRM invoerden, als op DRM in het algemeen.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand