SinergyX schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:30:
[...]
Mwah, daar durf ik nog wel een discussie over te gaan voeren.
MS dacht gewoon open kaart te gaan spelen op een bepaalde manier, dat is hun gewoon erg duur komen te staan. Maar betekend niet dat ze nog steeds dingen kunnen fixen of features kunnen toevoegen, al zou ik best wel eens een gesprek willen hebben met hun feature en product manager. Ze bezitten 1 van de grootste platformen ter wereld, toch werken ze ermee alsof het onderlinge concurrentie is.
Sony doet het natuurlijk ook niet perfect, maar dankzij de fouten van Microsoft ziet Sony's verhaal er automatisch al een stuk beter uit.
Microsoft dacht misschien wel 'open kaart' te spelen, maar dit hebben ze compleet fout aangepakt. In plaats van te zeggen: "We're going to offer this and this, but in return you need to connect once every 24 hours." en "We will do this and that, so you can share games, but in return you can't just lend a disk to a friend."
Nog geen 24 uur na de aankondiging waren er al Microsoft executives die wél konden vertellen dat used games beperkt zou worden en dat je regelmatig met het internet moest verbinden, maar ze konden je niet vertellen
waarom en wat de voordelen waren.
Het is logisch dat je dan een enorme weerstand krijgt, want waarom zou je als gamer blij zijn als er geen positieve voordelen aanzitten.
Achteraf gezien waren er wel voordelen, maar dit is in eerste instantie helemaal niet vermeld en later werd het wel vermeld, maar nog steeds op een brakke manier [en het was ook een beetje: too little, too late].
Als ze eerst met een heel, en
duidelijk, verhaal waren gekomen over hoe games werden geïnstalleerd op de harde schijf, je games via Family Sharing kon delen, je overal kon inloggen met je eigen account en overal je eigen games kon spelen dan was er eigenlijk niks aan de hand geweest. Dan zou later pas blijken: "oké, af en toe een internetverbinding nodig, maar ik krijg er dan wel allemaal vette dingen voor terug."
Achteraf gezien hadden we het eigenlijk al eind vorig jaar kunnen zien aankomen. In de, min of meer, 6 maanden vóórdat de Xbox One werd aangekondigd, waren er al een hoop berichten over wel/niet always-online. De meest betrouwbare bronnen die áltijd gelijk hadden spraken elkaar nu tegen. "Er komt wél een always-online restrictie!" "Er komt níet een altijd always-online restrictie!"
De afgelopen tijd heeft duidelijk aangegeven dat zelfs het Xbox team
binnen Microsoft eigenlijk niet echt precies wist hoe de vork in de steel zat.
Ik vind trouwens ook dat Microsoft onterecht kritiek krijgt voor het leveren van Kinect mét een Xbox One. Ik vind het een meesterzet: de TV is één van de platformen die de afgelopen jaren het minst is veranderd. Nog steeds bestaat TV kijken vooral uit het aanzetten en speuren door kanalen én nog steeds bedien je een TV met een afstandsbediening.
Ik denk dat handgebaren (en in mindere mate stemherkenning) de volgende, logische stap is: simpelweg swipen naar het volgende kanaal, simpelweg iets selecteren door met je hand een vuist te maken, zoomen door "pinch to zoom", etc.
Ik vind het dan ook positief dat Microsoft hiermee aan de haal gaat (en Sony, die dat met de PS4 Eye doet, trouwens ook).
EDIT
Trouwens nog een poll.
Ik weet het, het moet niet een PS4 vs. Xbox One discussie worden, maar dit is meer een 'algemene poll' voor het PS4 vs Xbox One vs Wii U topic en ik post hem hier alleen om 'm ook onder jullie aandacht te brengen.
Poll: Favoriete next-gen console: PlayStation 4, Wii U, Xbox One?
•
PlayStation 4
•
Wii U
•
Xbox One
Tussenstand:
[
Voor 8% gewijzigd door
Uniciteit op 02-07-2013 20:07
]