bram1984 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:57:
Ik heb de bron eerlijk gezegd niet geopend en gecontroleerd, excuses als het onverhoopt geen MS medewerker is (het staat er glashard boven, zodoende). Maar alsnog klinkt dit wel een stuk aannemelijker, dan dat je daadwerkelijk met 10 man maar 1 game hoeft te kopen.
Ik denk dat je dit aardig vanaf de andere kant ook kan onderbouwen.
Ik moet nog even de SC2 survey opzoeken, maar er was ruim 50% die aangaf de game nooit gekocht te hebben, ondanks ze dus nu konden meespelen met vrienden (breed feature?). Dat is de gelimiteerde variant.
Maar nu een stapje verder, we nemen Fifa.
Ik en vriendjes 1 t/m 10 zijn grote Fifa fans, we spelen graag. Nu kan ik wel doodleuk de game kopen 1 van deze spelers uitnodigen, gratizzz, maar die overige 9 kunnen niet spelen via mij. Dus moeten zij of een ander vriendje vinden (die op zijn beurt weer 10 man heeft) of de game zelf kopen en dit delen met 1 van mijn vriendjes. Echter, dan heb je er nog 8 te gaan. Denk dat je het principe nu wel snapt.
Dan pak ik SC2 er weer bij, hoe leuk ik bv Halo of CoD vind, ik zou de game zelf nooit kopen. Dat ik toevallig dan mee kan spelen met een overhyped vriendje, is enkel positief nieuws voor de online community, maar zonder deze feature had ik uberhaubt niet gespeeld. Maar als hij liever speelt met zijn andere 9 maatjes, sta ik er een beetje buiten.
Ja, er zit een deel in dat zij mogelijk een aantal verkopen op zo'n manier verliezen, andere kant trekken ze mogelijk ook weer andere spelers over de streep om wel te spelen. Goed, dit laatste kan nu in principe ook via de disc->install -> digitaal aankoop, maar dan zit je dus weer meteen vast met een gelockte digitale versie.
Ik durf vrij overtuigt te stellen dat het gros het geen reet interesseert of gewoon de ballen verstand er van heeft. Elke PC gamer kent dit principe, elke PC gamer die nu hoog boehoe loop te roepen rond DRM speelt of enkel facebook games of heeft serieus geen flauw idee waar het over gaat.
En de 2dehands markt? Met de huidige hype van DLC, is de initiele game met de dag minder waard, neem het totaal pakket van BF3 of de opkomende F2P constructies voor de consoles, ik ben nooit anders gewend op de PC markt.
[
Voor 15% gewijzigd door
SinergyX op 21-06-2013 00:09
]