boe2 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:49:
[...]
Zijn we nu plots vergeten dat Xbox ook wel vrij stevige concurrentie heeft van "die andere" console? Steam doet volgens jou deep discounts vanwege concurrentie (hoewel al keer op keer bewezen is dat ze het doen omdat het DRM model veel hogere verkopen/winst toelaat op deze manier), maar MS zou het niet doen...waarom juist? Omdat MS "evil" is?
Microsoft evolueert overduidelijk naar een nieuw distributiemodel dat ondertussen al jaren gemeengoed is op pc, waar het BEWEZEN is (als in: marktonderzoeken tonen het zwart op wit aan) dat goedkopere prijzen en kortingsacties resulteren in meer winst voor de publishers in een digitaal distributiemodel.
Maar nee, Microsoft zou daar niet aan willen deelnemen, want Microsoft is poep

Kunnen we hier misschien een goede discussie van maken, in plaats van direct woorden in mijn mond te leggen? Ik zeg nergens dat Microsoft "evil" of "poep" is, het is gewoon een commercieel bedrijf net zoals alle anderen. Bedankt

Ik weet dat hier wat trollen rondlopen, maar over het algemeen zijn we volgens mij allemaal volwassen, dus dan zou het leuk zijn als we elkaar ook zo behandelen.
Uiteraard heeft Microsoft concurrentie van Sony, Nintendo en Apple et cetera. Maar tegelijkertijd zijn ze ook afhankelijk van retailers die ze tevreden moeten houden. Dit maakt het mogelijk lastig om de prijzen online (veel) lager te maken. Een PC spel in de winkel moet geld opbrengen voor de winkel en de publisher/dev*. Een console spel in de winkel moet geld opbrengen voor de winkel, publisher/dev en er zit nog een bedrag bij dat naar de console fabrikant gaat.
Ik vraag me dan ook af waarom PC spellen nu ook goedkoper zijn in de winkel en op Steam en soortgelijke platformen, terwijl console spellen duurder zijn. Ik zie niet echt in waarom dat zal veranderen, maar ik sta open voor suggesties en nieuwe inzichten (dit is niet sarcastisch trouwens

ik herzie mijn mening graag op basis van goede argumenten).
*Ik moet hier wel even bekennen dat ik niet weet hoe dit precies werkt bij spellen die wel op steam geactiveerd kunnen worden. Vangt steam daar ook wat voor, of verdienen ze alleen aan verkopen via steam zelf? Dat zou de situatie namelijk wel iets anders maken

Alhoewel Steam natuurlijk niet het enige platform op de PC is.
Het is vreemd om te veronderstellen dat MS nu al deze negatieve publiciteit in de aars neemt om Steam's distributiemodel over te nemen, waarbij ze essentieel de early adopter markt opgeven, om er op de lange termijn niets mee te doen dat klanten effectief aantrekt.
Er zijn natuurlijk meerdere voordelen te noemen van het account-gebonden systeem waar Microsoft naartoe gaat, wat afgelopen pagina's ook langsgekomen is (easy access, online 'leen-systeem'). Dat hoeft niet noodzakelijk de prijs van spellen te zijn.