Jawel hoor, en van de opbrengst lekker rentenieren
HeheheAMD1800 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:53:
@PauseBreak : Alleen als je in zijn 3 over de snelweg rijdt en je de thermostaat in je huis op 25 graden hebt staan. Dat biedt genoeg mogelijkheden om volgend jaar weer serieus besparen!
Nee, merp!
Ik ga over een aantal maanden in mn eerst aangekochte woning wonen.
Heb dit topic al eens doorgespit aangezien ik een typische zuinige hollander ben.
Genoeg dingen om mee te beginnen.
Binnenkort met het mooie weer de auto aan de kant en woon-werk verkeer met de scooter.
Is al snel een besparing van 200 euro per maand.
Heb dit topic al eens doorgespit aangezien ik een typische zuinige hollander ben.
Binnenkort met het mooie weer de auto aan de kant en woon-werk verkeer met de scooter.
Is dat puur qua brandstofkosten, of reken je dan ook de beperktere onderhoud, etc. mee? Hoe zuinig is zo'n scooter ongeveer? En is een scooter ook sneller (ivm minder last van spits-files) of valt dat in praktijk tegen?Purehz schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:00:
Ik ga over een aantal maanden in mn eerst aangekochte woning wonen.
Rondom Amsterdam is de brom(!)scooter vergelijkbaar door inderdaad minder filelast. Ik heb een tijd Muiden-Bijlmer gereden en dat beviel prima. Verbruik van een scooter is verwaarloosbaar.
Op een motor zit je toch al snel aan de omstelkosten van pak aan en pak uit etc en dan heb je een langere afstand nodig om sneller te zijn dan de auto. Trein is duur als je al een auto hebt imho en bijna nooit sneller (soms wel leuker en geen parkeer probleem bij aankomst).
Als je een auto een aantal maanden echt niet gebruikt en op prive terrein kan stallen kan je deze schorsen - dat scheelt ook wegen belasting en een deel verzekering.
Op een motor zit je toch al snel aan de omstelkosten van pak aan en pak uit etc en dan heb je een langere afstand nodig om sneller te zijn dan de auto. Trein is duur als je al een auto hebt imho en bijna nooit sneller (soms wel leuker en geen parkeer probleem bij aankomst).
Als je een auto een aantal maanden echt niet gebruikt en op prive terrein kan stallen kan je deze schorsen - dat scheelt ook wegen belasting en een deel verzekering.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voornamelijk brandstofkosten inderdaad, uiteraard ook minder onderhoud als er weinig/geen kilometers worden gemaakt.Valorian schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:07:
[...]
Is dat puur qua brandstofkosten, of reken je dan ook de beperktere onderhoud, etc. mee? Hoe zuinig is zo'n scooter ongeveer? En is een scooter ook sneller (ivm minder last van spits-files) of valt dat in praktijk tegen?
Mijn Volvo rijdt heerlijk maar moet er toch elke week 50-60 euro in gooien.
Met mijn Vivacity kan ik woon-werkverkeer rijden voor 5-10 euro per week. Daarnaast rijdt ik dan ongeveer 1 tank benzine per maand ipv 4.
Normale kosten: circa 220 euro brandstof
met scooter: max 100 euro maar waarschijnlijk nog wel een stukje minder.
Verder bespaar ik met de scooter elke dag met de pont heen en weer, ipv auto ook zo'n 25 euro per maand.
Qua tijd maakt het niet heel veel uit.
Schorsen scheelt inderdaad flink in de kosten, maar zal nog gebruikt worden als ik verder weg moet.franssie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:21:
Woon omgeving Apeldoorn/Zwolle. Dus als ik eens naar Amsterdam moet heb je eigenlijk wel een auto nodig, verder natuurlijk ook voor wekelijkse boodschappen.
Ik kan straks van een nieuwe OV lijn gebruik maken. De kosten kan ik slechts schatten, en ik wil gebruiken van in ieder geval de heenweg in 40% korting, dus 20% korting kan ik mee rekenen.
Als ik mijn auto er voor weg zou kunnen doen, kan dat aardig uit. Ik heb toch al een andere auto ernaast, dus er zou echt een auto voor weg kunnen.
Maarja, het autootje is een goedkoop kreng met 40 euro vaste lasten en bijzonder weinig onderhoud. Afschrijving is ook al bijna 0. Dus ik weet niet of ik hem echt weg zou doen ook al maak ik de overstap van auto naar OV. (dat wil ik sowieso eerst even proberen)
Als ik mijn auto er voor weg zou kunnen doen, kan dat aardig uit. Ik heb toch al een andere auto ernaast, dus er zou echt een auto voor weg kunnen.
Maarja, het autootje is een goedkoop kreng met 40 euro vaste lasten en bijzonder weinig onderhoud. Afschrijving is ook al bijna 0. Dus ik weet niet of ik hem echt weg zou doen ook al maak ik de overstap van auto naar OV. (dat wil ik sowieso eerst even proberen)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verwijderd
Is er anno 2020 geen interesse meer om geld te besparen?
Wij proberen zuinig te leven. We hebben geen auto, want een heel leven autorijden kost meer dan een huis. We doen zo veel mogelijk met de fiets of anders met OV (niet zo vaak). We hebben verschillende fietsen, waaronder een tweewielbakfiets, maar de meeste zijn sterk en uit staal, waardoor ze decennia kunnen meegaan. Jaarlijks krijg ik 1000 euro kilometervergoeding voor woon-werk. Door dagelijks te fietsen verlies je ook geen tijd en geld aan sporten.
Ons huis hebben we zo goed mogelijk geïsoleerd (dak, muren, vloer, HR-glas). Vooral dak- en spouwmuurisolatie kan je snel terugverdienen, zeker nu er nog subsidies voor zijn. 's Winters zetten we de verwarming op 18 graden en doen we een trui aan. Dit najaar hebben we nog geen verwarming nodig gehad. Ons gasverbruik is slechts 300 m3 (HR-ketel).
Inmiddels hebben we ook de vaakst gebruikte lichten vervangen door led-verlichting. Een wasdroger gebruiken we zo weinig mogelijk. Doordat we geen auto hebben is er veel plaats in de garage om de was te drogen aan rekken. Ons elektriciteitsverbruik is 1300 kWh.
Gas en elektriciteit kosten ons nu 50 euro per maand, eigenlijk te weinig om zonnepanelen of een warmtepomp te overwegen. Internet = 28 euro per maand. We hebben geen vaste telefoonlijn en geen kabel-TV. TV kijken doen we via een Android tv-box. Bellen doen we niet vaak en zo veel mogelijk met whatsapp, nu kost het mij pre-paid 5 euro per maand.
Kleren voor ons dochtertje krijgen we vaak van familie of vrienden, en anders kan je dat ook tweedehands kopen (net zoals meubelen). Ik draag kleren tot ze zichtbaar beginnen slijten (en nog niet versleten zijn). Voor boodschappen kijken we naar de prijs per kg of liter en gaan voor het goedkoopste. Als dat ons niet bevalt kopen we een iets duurder merk. Snoep, koekjes en frisdrank kopen we zelden. Drinken doen we uit de kraan, wat soms zelfs zuiverder is dan flessenwater.
Ons huis hebben we zo goed mogelijk geïsoleerd (dak, muren, vloer, HR-glas). Vooral dak- en spouwmuurisolatie kan je snel terugverdienen, zeker nu er nog subsidies voor zijn. 's Winters zetten we de verwarming op 18 graden en doen we een trui aan. Dit najaar hebben we nog geen verwarming nodig gehad. Ons gasverbruik is slechts 300 m3 (HR-ketel).
Inmiddels hebben we ook de vaakst gebruikte lichten vervangen door led-verlichting. Een wasdroger gebruiken we zo weinig mogelijk. Doordat we geen auto hebben is er veel plaats in de garage om de was te drogen aan rekken. Ons elektriciteitsverbruik is 1300 kWh.
Gas en elektriciteit kosten ons nu 50 euro per maand, eigenlijk te weinig om zonnepanelen of een warmtepomp te overwegen. Internet = 28 euro per maand. We hebben geen vaste telefoonlijn en geen kabel-TV. TV kijken doen we via een Android tv-box. Bellen doen we niet vaak en zo veel mogelijk met whatsapp, nu kost het mij pre-paid 5 euro per maand.
Kleren voor ons dochtertje krijgen we vaak van familie of vrienden, en anders kan je dat ook tweedehands kopen (net zoals meubelen). Ik draag kleren tot ze zichtbaar beginnen slijten (en nog niet versleten zijn). Voor boodschappen kijken we naar de prijs per kg of liter en gaan voor het goedkoopste. Als dat ons niet bevalt kopen we een iets duurder merk. Snoep, koekjes en frisdrank kopen we zelden. Drinken doen we uit de kraan, wat soms zelfs zuiverder is dan flessenwater.
Prima rendabel te maken. En dan kan je het nog iets behaaglijker maken ook binnen. Ik heb 3600 euro betaald voor mijn 8 zonnepanelen inclusief installatie, die hebben sinds juni bijna 1100 kWh opgewekt. De beste tijd voor panelen had ik dit jaar dus al gehad. Ik krijg nog zo'n 500 euro aan btw terug. Een gemiddelde kWh kost zo'n 20-22 cent. Ga ik uit van 22 cent, dan is dat zo'n 286 euro per maand. Echter, door op enkele punten elektrisch bij te verwarmen kan je je gasverbruik ook gaan drukken. Door voor een energieleverancier met laag vastrecht en hoog tarief te kiezen, kan je extra verdienen aan de teruggeleverde energie. Omdat ik nog over heb en nu elektrisch verwarm (CV nog niet in werking), geef ik nog geen meterstanden door. Eerst mijn overproductie opmaken.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
Ons elektriciteitsverbruik is 1300 kWh.
Gas en elektriciteit kosten ons nu 50 euro per maand, eigenlijk te weinig om zonnepanelen of een warmtepomp te overwegen.
Overigens moet ik in mijn huis momenteel wel verwarmen, ik verlies nog teveel warmte. O.a. via het dak. Maar gezien verbouwingsplannen bij mijn buren en mijn wens mee te doen (is ook weer goedkoper) denk ik dat het voorlopig gewoon de zoldertoegang afdekken wordt, teneinde de kou boven te houden.
Dat is nu niet bepaald rendabel te noemen. Wat een bedrag zeg voor 8 panelen.Pizza_Boom schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:16:
[...]
Prima rendabel te maken. En dan kan je het nog iets behaaglijker maken ook binnen. Ik heb 3600 euro betaald voor mijn 8 zonnepanelen inclusief installatie
Ik was 4200 kwijt voor 28 panelen.
Hoe kom je uit op 286 euro per maand??, die hebben sinds juni bijna 1100 kWh opgewekt. De beste tijd voor panelen had ik dit jaar dus al gehad. Ik krijg nog zo'n 500 euro aan btw terug. Een gemiddelde kWh kost zo'n 20-22 cent. Ga ik uit van 22 cent, dan is dat zo'n 286 euro per maand.
1100 kWh = 242 euro in 6 maanden is 40 euro per maand.
Elektrisch verwarmen met COP=1 is nooit een goed idee. Zonde.Echter, door op enkele punten elektrisch bij te verwarmen kan je je gasverbruik ook gaan drukken.
Maar helaas kan het financieel wel voordelig zijn als je een zogenaamd 'overschot' hebt.
Mijn ervaring is dat dit verwaarloosbaar is. Je krijgt ook andere tarieven he..Door voor een energieleverancier met laag vastrecht en hoog tarief te kiezen, kan je extra verdienen aan de teruggeleverde energie.
Uiteraard prima, maar ik hoop dat je het van vrienden of familie krijgt omdat ze ook kinderen hebben en die nu te groot geworden zijn voor de kleding? Mijn zus is ook erg zuinig, af en toe koopt mijn moeder kleding voor de kinderen om aan mijn zus te geven. Niet omdat ze het gewoon leuk vinden om te geven, maar vooral omdat mijn ouders zich er soms voor schamen hoe sloeberig de kinderen er bij lopen...Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
Kleren voor ons dochtertje krijgen we vaak van familie of vrienden, en anders kan je dat ook tweedehands kopen (net zoals meubelen).
Verder kan ik het prima vinden in je denkwijze hoor. Kraanwater is prima,verwarming staat hier ook maar weinig aan (huis van na 2000 dus prima isolatie), bewust boodschappen doen, etc.
Verwijderd
Misschien beter hier verder gaan: Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"Pizza_Boom schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:16:
[...]
Prima rendabel te maken. En dan kan je het nog iets behaaglijker maken ook binnen. Ik heb 3600 euro betaald voor mijn 8 zonnepanelen inclusief installatie, die hebben sinds juni bijna 1100 kWh opgewekt. De beste tijd voor panelen had ik dit jaar dus al gehad. Ik krijg nog zo'n 500 euro aan btw terug. Een gemiddelde kWh kost zo'n 20-22 cent. Ga ik uit van 22 cent, dan is dat zo'n 286 euro per maand. Echter, door op enkele punten elektrisch bij te verwarmen kan je je gasverbruik ook gaan drukken. Door voor een energieleverancier met laag vastrecht en hoog tarief te kiezen, kan je extra verdienen aan de teruggeleverde energie. Omdat ik nog over heb en nu elektrisch verwarm (CV nog niet in werking), geef ik nog geen meterstanden door. Eerst mijn overproductie opmaken.
Overigens moet ik in mijn huis momenteel wel verwarmen, ik verlies nog teveel warmte. O.a. via het dak. Maar gezien verbouwingsplannen bij mijn buren en mijn wens mee te doen (is ook weer goedkoper) denk ik dat het voorlopig gewoon de zoldertoegang afdekken wordt, teneinde de kou boven te houden.
Uiteraard, we zijn geen bedelaarsPresident schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:12:
[...]
Uiteraard prima, maar ik hoop dat je het van vrienden of familie krijgt omdat ze ook kinderen hebben en die nu te groot geworden zijn voor de kleding? Mijn zus is ook erg zuinig, af en toe koopt mijn moeder kleding voor de kinderen om aan mijn zus te geven. Niet omdat ze het gewoon leuk vinden om te geven, maar vooral omdat mijn ouders zich er soms voor schamen hoe sloeberig de kinderen er bij lopen...
Inclusief plaatsing, aansluiting, omvormer, optimizer, BTW en dergelijke? En welk vermogen?de Peer schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:06:
Dat is nu niet bepaald rendabel te noemen. Wat een bedrag zeg voor 8 panelen.
Ik was 4200 kwijt voor 28 panelen.
Verkeerd opgeschreven. 286 is zijn besparing op elektra per jaar door zonnepanelen te kiezen, bij 22 cent per kWh. Dat zou, indien hij voor mijn prijs gaat (ca. 3050 na aftrek BTW teruggave), ca. 10, jaar terugverdientijd geven (bij een kWh prijs van 22 cent). Als hij zijn gasverbruik kan drukken, bijvoorbeeld door een elektrische boiler of deels elektrisch bijverwarmen, kan het hem nog meer geld besparen.Hoe kom je uit op 286 euro per maand??
1100 kWh = 242 euro in 6 maanden is 40 euro per maand.
Ik verwacht uiteindelijk, met mijn 8 panelen, ergens op zo'n 2100-2300 kWh te gaan produceren de komende jaren. De leverancier zet hem nog hoger in voor het eerste jaar. De vraagsteller zou met minder panelen af kunnen of het gewoon behaaglijker maken.
Tsja. Ik kan mijn centen maar 1x uitgeven. En dit topic gaat over geld besparen. Ik bespaar gewoon grof geld door nu niet mijn meterstanden door te geven. Voor een ingekochte kWh betaal ik 22 cent. Voor een teruggeleverde in overschot krijg ik er 7. Ik heb op het moment van schrijven nog zo'n 300 kWh over, dat levert mij ca. 40-45 euro op door die nu niet uit te laten betalen.Elektrisch verwarmen met COP=1 is nooit een goed idee. Zonde.
Maar helaas kan het financieel wel voordelig zijn als je een zogenaamd 'overschot' hebt.
Overigens ben ik, door het ontbreken van een werkend CV systeem, momenteel volledig aangewezen op het elektrisch verwarmen. Dat doe ik met 1 grote elektrische radiator en zo nu en dan een heteluchtkacheltje erbij. Voor het hele huis*. Is ook grappig, de teruglevermeter zie ik niet/nauwelijks oplopen. De afgelopen weken bij zonnig weer nog wel eens dat er iets bijgeteld werd, omdat het de radiator toen nog wel afviel, maar nu met de kou heb ik hem hoger gezet ten einde het overal warmer dan 15 graden te krijgen en staat ie bijna permanent door te stoken. Vandaag veel de deur open gehad omdat ik in de tuin bezig ben en er is iets van 15 kWh doorheen gegaan. Goed, ook veel licht aan, maar das LED, en met gereedschap bezig geweest.
* Snel een plaat maken voor bovenop de zoldertrap (vaste trap), want het dak is nog niet geisoleerd. Gaat ook niet meer gebeuren, zodra de buren aan een opbouw gaan, ga ik mee en wordt er dus een nieuw dak met nieuwe isolatie op gezet. Maar er komt een berg kou van de zolder af, niet gezond.
Of ik bij een maatschappij zit die kaal 7 of die kaal 8 of 9 cent de kWh rekenen, dat scheelt. Niet veel (op 2 cent is dat 26 euro per jaar), maar waarom zou je dat niet pakken? Je hoeft er niets voor te doen, behalve overstappen.Mijn ervaring is dat dit verwaarloosbaar is. Je krijgt ook andere tarieven he..
[ Voor 23% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-11-2020 22:08 ]
Jazeker wel, mijn tip: probeer altijd te onderhandelen over de prijs.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
Is er anno 2020 geen interesse meer om geld te besparen?![]()
[....]
Onlangs nog een nieuwe laminaatvloer gekocht bij een woonwinkel keten. De prijs bleek op internet echter een stuk lager te liggen. Ben heel brutaal met een schermprintje van de webshop teruggegaan naar de fysieke winkel en gevraagd of er nog wat korting vanaf kon

Tot mijn verbazing zei de medewerker: "dan leveren wij het toch ook voor die prijs
In nog geen 5 min. een korting van 22% geregeld
Verder komende maand de zorgverzekering weer overstappen natuurlijk. En gelijk voor een heel jaar vooruit betalen voor 2% korting.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2020 22:23 ]
Offtopic vraagje, maar denk je dat je nu nog iets gaat kopen bij die woonwinkel?ThinkPadd schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:16:
[...]
Onlangs nog een nieuwe laminaatvloer gekocht bij een woonwinkel keten. De prijs bleek op internet echter een stuk lager te liggen. Ben heel brutaal met een schermprintje van de webshop teruggegaan naar de fysieke winkel en gevraagd of er nog wat korting vanaf konHet verschil vond ik namelijk vrij groot.
Tot mijn verbazing zei de medewerker: "dan leveren wij het toch ook voor die prijs?"
In nog geen 5 min. een korting van 22% geregeldOp een bedrag van richting de 1,5k tikt dat lekker aan.
Ik zou toch zoiets hebben van : Ze proberen je daar wel erg hard te naaien, daar kom ik niet meer...
Kijk onderhandelen en ergens in het midden uitkomen (alhoewel dat in dit soort gevallen slechter voor jezelf is) geeft me toch een beter gevoel dan iemand die direct zegt het ook voor die prijs te doen.
Wmb heeft een fysieke winkel toch nog wel een bepaalde meerwaarde waar ik best bereid ben om voor te betalen...
@ThinkPad als jij voor 7000 euro laminaat moet kopen, dan is jou grootste besparing waarschijnlijk kleiner wonen, haha! (Afhankelijk van je gezinssenstelling is dit reëel)
Hier doen we ook aan geld besparen. Jaarlijks checken we alle verzekeringen en energie voor de laagste prijs. Daarnaast bel ik jaarlijks Ziggo om korting op het abonnement te krijgen. Dit jaar heb ik 6 maanden €34,95 ipv €53 betaald + 6 maanden Ziggo Sport gekregen.
Qua koken hebben we alle pakjes de deur uit gedaan en kopen we vlees in bulk in. Hierdoor hebben we meer flexibiliteit en koken we goedkoper. Tevens eten we gezonder doordat we geen zout meer toevoegen en maken we gebruik van verse groenten in plaats van zakjes voorverpakte groenten.
We verbruiken wel een hoop meer gas en elektra doordat ik 3 dagen thuis werk en vriendin niet meer naar colleges hoefde. Hoeveel dat exact is moeten we nog even zien zodra de jaarafrekening komt.
Oh ja, in plaats van wasverzachter kan er prima schoonmaakazijn gebruikt worden. In plaats van wasmachinereiniger een vaatwastablet. Tochtstrips onder de deuren. Draaikiep kozijnen op de winterstand.
Qua koken hebben we alle pakjes de deur uit gedaan en kopen we vlees in bulk in. Hierdoor hebben we meer flexibiliteit en koken we goedkoper. Tevens eten we gezonder doordat we geen zout meer toevoegen en maken we gebruik van verse groenten in plaats van zakjes voorverpakte groenten.
We verbruiken wel een hoop meer gas en elektra doordat ik 3 dagen thuis werk en vriendin niet meer naar colleges hoefde. Hoeveel dat exact is moeten we nog even zien zodra de jaarafrekening komt.
Oh ja, in plaats van wasverzachter kan er prima schoonmaakazijn gebruikt worden. In plaats van wasmachinereiniger een vaatwastablet. Tochtstrips onder de deuren. Draaikiep kozijnen op de winterstand.
Waar vind je internet voor dat bedrag? Want ik vind het ook idioot dat het rustig bij € 36 begint.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
Internet = 28 euro per maand.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Goedkoopste DSL abonnement zonder telefoon of tv begint volgens mij bij 26 euro per maand (waar evt nog eenmalige kortingen vanaf gaan). Bij glasvezel gaat het richting de 40 euro, bij kabel heb je altijd ook tv erbij en begint het bij 43,50.
Onderhandelen bij je aanbieder helpt vaak ook veel. Zo hebben wij internet (Ziggo, 250) 9 maanden voor 29,95 en 3 voor 59. En een reminder in de telefoon zodat je optijd weer kan bellen kijken wat er nu mogelijk is.
Verder natuurlijk goed zoeken en kijken. Mobiel telefoon abonnement voor 7,50
En zijn er vast nog wel meer zaken te vinden.
Verder natuurlijk goed zoeken en kijken. Mobiel telefoon abonnement voor 7,50
En zijn er vast nog wel meer zaken te vinden.
[ Voor 25% gewijzigd door Webgnome op 29-11-2020 05:59 ]
Misschien met de baas onderhandelen over een compensatie voor de energiekosten? Wij hebben dit ook aangegeven (moeten nu bijvoorbeeld de eigen lunch en koffie betalen en inderdaad meer energieverbruik). Dus het bedrijf heeft besloten sowieso voor iedereen het internet abonnement te betalen.Insert12 schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:04:
Hier doen we ook aan geld besparen. Jaarlijks checken we alle verzekeringen en energie voor de laagste prijs. Daarnaast bel ik jaarlijks Ziggo om korting op het abonnement te krijgen. Dit jaar heb ik 6 maanden €34,95 ipv €53 betaald + 6 maanden Ziggo Sport gekregen.
Dat vlees dat je in bulk besteld, is dat biologisch? En vries je het thuis in?
Hier t-mobile glasvezel 50/50 icm met mobiel abonnement voor € 25 p/m (moet wel beschikbaar zijn natuurlijk). Verder nooit een tv abo gehad, (npo 1,2,3 vis je gratis uit de lucht).Ardana schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:12:
[...]
Waar vind je internet voor dat bedrag? Want ik vind het ook idioot dat het rustig bij € 36 begint.
[ Voor 15% gewijzigd door monsieurpinot op 29-11-2020 07:21 ]
Hypotheek onder gebracht bij een andere aanbieder. Scheelt me 50k op 20 jaar.
Dat gerommel in de marge zit ik allemaal niet op te wachten. Heb het idee dat wij overal al een goede prijs voor betalen. En we leven gewoon comfortabel (dus geen extreme cheapskate way of living
)
Dat gerommel in de marge zit ik allemaal niet op te wachten. Heb het idee dat wij overal al een goede prijs voor betalen. En we leven gewoon comfortabel (dus geen extreme cheapskate way of living
[ Voor 56% gewijzigd door St@m op 29-11-2020 07:33 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
In mijn gezin sparen we veel, kopen we rationeel, maar zijn we niet zuinig. Ik vind bijvoorbeeld kwaliteits-eten belangrijk en ook betaal ik liever iets meer als het goed voor het milieu is. Plus, meestal betaalt een investering in kwaliteit zich wel terug. Waarbij gezondheid de meest belangrijke is.
Spaargeld gaat in beleggingen en de hypotheek. Geld wat je nu hebt gespaard verliest over iets van rond de twintig jaar de helft aan koopkracht.
Spaargeld gaat in beleggingen en de hypotheek. Geld wat je nu hebt gespaard verliest over iets van rond de twintig jaar de helft aan koopkracht.
Klopt hoor! Dat ze zo makkelijk toegaven zegt eigenlijk dat ze nog steeds genoeg er aan verdienen. We wilden deze vloer sowieso hebben, mochten we er hier niet uit zijn gekomen dan hadden we hem via internet besteld. Maar een fysieke winkel op 10 min. rijden of een webshop aan de andere kant van het land... De fysieke winkel is dan toch makkelijker als er iets mankeert en ook kunnen we het teveel aan pakken laminaat hier zo terugbrengen. Met de helft van de korting hadden we ook genoegen genomen om het lokaal te halen.Gomez12 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:35:
[...]
Offtopic vraagje, maar denk je dat je nu nog iets gaat kopen bij die woonwinkel?
Ik zou toch zoiets hebben van : Ze proberen je daar wel erg hard te naaien, daar kom ik niet meer...
Kijk onderhandelen en ergens in het midden uitkomen (alhoewel dat in dit soort gevallen slechter voor jezelf is) geeft me toch een beter gevoel dan iemand die direct zegt het ook voor die prijs te doen.
Wmb heeft een fysieke winkel toch nog wel een bepaalde meerwaarde waar ik best bereid ben om voor te betalen...
Verder kopen we er eigenlijk alleen kleine decoratie dingetjes voor in huis.
Goed lezenAMD1800 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:05:
@ThinkPad als jij voor 7000 euro laminaat moet kopen, dan is jou grootste besparing waarschijnlijk kleiner wonen, haha! (Afhankelijk van je gezinssenstelling is dit reëel)
@ThinkPad oh, haha, nu zie ik het. Blijkbaar was ik niet meer helemaal wakker. Maar het is alsnog een mooie korting.
Voor mij is YNAB (You Need A Budget) een mega besparing. De app kost weliswaar €10,- per maand, maar geeft veel inzicht in je uitgaven en maakt het behapbaar om veel virtuele spaardoelen te hebben. En maakt duidelijk op welke posten/‘crediteuren’ je eventueel kunt besparen.
Er wordt op het moment onderhandeld over een nieuwe cao, de bonden hebben een thuiswerk vergoeding opgenomen in het eisenpakket. Alleen zit ik wel in de cao metalektro en dat duurt iedere keer weer enorm lang voor er een akkoord is.Erapaz schreef op zondag 29 november 2020 @ 06:56:
[...]
Misschien met de baas onderhandelen over een compensatie voor de energiekosten? Wij hebben dit ook aangegeven (moeten nu bijvoorbeeld de eigen lunch en koffie betalen en inderdaad meer energieverbruik). Dus het bedrijf heeft besloten sowieso voor iedereen het internet abonnement te betalen.
Het vlees is in elk geval voor een deel biologisch. Het half om half gehakt is van het wroet varken, van het overige vlees heb ik geen idee. Het is in elk geval een boerderijwinkel die ook van andere boerderijen vlees verkoopt. Ik ga er daarom vanuit dat de boer er in elk geval een eerlijke prijs voor krijgt. Dat is me ook al wat waard. Het vlees kopen we ingevroren en vacuüm verpakt. De kip is de lekkerste die ik ooit gehad heb
Zolang ik meer dan minimum-loon verdien per geïnvesteerd uur, vind ik het prima (ik ben arbeidsongeschikt, dus mijn enige manier om extra geld binnen te harken is door te besparen, dan is minimumloon al snel mooi). En vaak zit ik op een 'uurloon' van € 200 qua besparingen.St@m schreef op zondag 29 november 2020 @ 07:31:
Dat gerommel in de marge zit ik allemaal niet op te wachten. Heb het idee dat wij overal al een goede prijs voor betalen. En we leven gewoon comfortabel (dus geen extreme cheapskate way of living)
Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die honderden euro's laten liggen omdat het teveel moeite is. Een hoger uurloon zullen ze vermoedelijk nooit realiseren, en toch doen ze het niet.
Is zoiets ook niet gewoon simpelweg in je bank app in te richten? Of in een sheet? Wij hebben al een aantal jaren een spreadsheet (per jaar) waar we onze budgetten in verwerken en zo weten we nu ongeveer wat we elke maand kwijt zijn aan 'extra's'. Die veranderen over de jaren heen toch aardig weinig moet ik zeggen.jens17 schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:59:
Voor mij is YNAB (You Need A Budget) een mega besparing. De app kost weliswaar €10,- per maand, maar geeft veel inzicht in je uitgaven en maakt het behapbaar om veel virtuele spaardoelen te hebben. En maakt duidelijk op welke posten/‘crediteuren’ je eventueel kunt besparen.
In de rabo bankieren app heb je ook de mogelijkheid om zgn 'spaarpotjes' aan te maken. Dan kun je geld opzij laten zetten automatisch en komt het in dat spaarpotje terecht.
Ik heb hiervoor met een Excelsheet gewerkt, maar moet zeggen dat ik dit wel prettig vind. Zeker ook omdat de App ook voor de vriendin prettig werkt. Je hebt gelijk dat Rabo bankieren dit al heeft, maar tot dusver is dat bij ABN waar ik bij zit niet mogelijk. Je hebt wel ‘Grip’ dat je transacties categoriseert, maar dat is voor mij niet voldoende.Webgnome schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:24:
[...]
Is zoiets ook niet gewoon simpelweg in je bank app in te richten? Of in een sheet? Wij hebben al een aantal jaren een spreadsheet (per jaar) waar we onze budgetten in verwerken en zo weten we nu ongeveer wat we elke maand kwijt zijn aan 'extra's'. Die veranderen over de jaren heen toch aardig weinig moet ik zeggen.
In de rabo bankieren app heb je ook de mogelijkheid om zgn 'spaarpotjes' aan te maken. Dan kun je geld opzij laten zetten automatisch en komt het in dat spaarpotje terecht.
De App van YNAB geeft gedurende de maand dus heel snel inzicht in wat je beschikbaar hebt in welk budget. Niet dat wij zo zuinig leven, maar zeker wel bewust in wat we uitgeven.
Wij zijn gaan budgetteren doormiddel van Bunq en de vele IBANs die je kunt aanmaken. Op deze manier heeft alles een vaste rekening (vaste lasten, hypotheek, kinderen, boodschappen, auto etc. etc. etc.). Hierdoor weten wij precies wat er elke maand op welke rekening moet, en wat er over is. Dit heeft enorme besparingen opgeleverd, en nooit geen stress of er genoeg op de rekening staat.jens17 schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:59:
Verwijderd
Ik heb het hele topic doorzocht, maar het gaat nergens over één van de effectiefste methoden om veel geld te besparen: Tiny houses!
In het klimaattopic heb ik er een heleboel over gepost: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden" Je kan eventueel quotes uit dat topic hier posten.
Verwijderd
Is wel met een limiet, maar voorlopig gaat dat nog: https://www2.telenet.be/n...en/bestel-basic-internet/Ardana schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:12:
[...]
Waar vind je internet voor dat bedrag? Want ik vind het ook idioot dat het rustig bij € 36 begint.
Dagelijks tv kijken, vaak Youtube in HD, af en toe een game downloaden, vrouwlief die vaak videochat,... Ik moet wel zeggen dat Telenet momenteel in corona-modus zit, dat je verbruik dus slechts voor de helft telt. Hopelijk laten ze het zo.
Indien 5G onbeperkt aangeboden wordt voor zeg 25 euro kan iedereen toch een extra telefoon kopen en als lokale router (local hotspot) opzetten? Scheelt je ook een router in de meterkast.
(en op vakantie neem je die foon mee)
Toch even regeren hier.
Het is al vaker genoemd, om serieus te besparen moet men (vaak) eerst investeren.
Ons voorbeeld:
Redelijk groot vrijstaand huis, goed geïsoleerd.
We hadden vroeger 190 euro aan energie kosten per maand (gas en electra).
Nu hebben we al een aantal jaar 22 zonnepanelen en een houtkachel. Gas gebruiken we enkel voor warm water en koken.
Nu hebben we een energie rekening van rond de 40 euro per maand.
Het klopt dat een houtkachel niet per definitie goedkoper is. Maar ik heb een paar deals met zagerijen. 1 Bigbag (1m3) hardhout voor 2 tientjes. Ik denk dat ik 12 tot 15 M3 weg stook per jaar. (dus reken 25 euro bij de energie kosten per maand).
Nu ben ik aan het nadenken over elektrisch koken en een oplossing voor warm water zonder gas.
Het is al vaker genoemd, om serieus te besparen moet men (vaak) eerst investeren.
Ons voorbeeld:
Redelijk groot vrijstaand huis, goed geïsoleerd.
We hadden vroeger 190 euro aan energie kosten per maand (gas en electra).
Nu hebben we al een aantal jaar 22 zonnepanelen en een houtkachel. Gas gebruiken we enkel voor warm water en koken.
Nu hebben we een energie rekening van rond de 40 euro per maand.
Het klopt dat een houtkachel niet per definitie goedkoper is. Maar ik heb een paar deals met zagerijen. 1 Bigbag (1m3) hardhout voor 2 tientjes. Ik denk dat ik 12 tot 15 M3 weg stook per jaar. (dus reken 25 euro bij de energie kosten per maand).
Nu ben ik aan het nadenken over elektrisch koken en een oplossing voor warm water zonder gas.
Verwijderd
Er bestaan 4G-boxen voor thuis, voor 20 euro per maand: https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/home-flyboxDelerium schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:20:
Indien 5G onbeperkt aangeboden wordt voor zeg 25 euro kan iedereen toch een extra telefoon kopen en als lokale router (local hotspot) opzetten? Scheelt je ook een router in de meterkast.
Er is ook een abo voor 15 euro, maar met 15 GB mag je tv kijken vergeten...
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2020 10:22 ]
De vraag is natuurlijk hoeveel kost een dergelijk abonnement en wat is daarvan de bandbreedte? Hartstikke leuk natuurlijk dat het via 5g kan maar de vraag is natuurlijk wat de limieten van een dergelijke oplossing zijn. Beetje internetten beetje browsen zal wel gaan lukken maar als je netflix oid gebruikt dan zul je toch snel tegen de limieten aan gaan lopen lijkt mij?Delerium schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:20:
Lekker bezuinigen is dat. De buurt uitroken. Niet netjes.
Verwijderd
Dat is wel erg afhankelijk van hoe je woont, natuurlijk.internet4me schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:40:
[...]
Lekker bezuinigen is dat. De buurt uitroken. Niet netjes.
Als iemand ergens buitenaf woont, heb ik er geen problemen mee.
Echter: In een 'gewone woonwijk' vind ik het ook een nogal egoïstische manier van besparen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2020 10:50 ]
@internet4me Dat zeg ik, wij wonen vrijstaand. Niemand heeft hier last van.
Edit, en met een goede kachel en goed hout zal er enkel in bij het aansteken wat rook zijn. Hierna nauwelijks.
Edit, en met een goede kachel en goed hout zal er enkel in bij het aansteken wat rook zijn. Hierna nauwelijks.
[ Voor 42% gewijzigd door BeyondThunder op 29-11-2020 11:05 ]
Yes! Echt fijne manier van je financiën beheren. Behalve de praktische (en vaak voor de hand liggende) besparingen zoals zonnepanelen, overstappen, etc, zijn inzicht en rust misschien nog wel belangrijker. Weten dat je voldoende hebt om alle geplande en ongeplande uitgaven op te vangen, zorgt dat je ook met een andere bril naar je maandbudget gaat kijken. Het wordt dan eerder een spelletje waarin je wilt winnen, dan een noodzakelijk kwaad met tegenvallers. En dat zorgt er ook voor dat je betere keuzes maakt. En dát is uiteindelijk de besparing wat mij betreft.mwa schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:43:
[...]
Wij zijn gaan budgetteren doormiddel van Bunq en de vele IBANs die je kunt aanmaken. Op deze manier heeft alles een vaste rekening (vaste lasten, hypotheek, kinderen, boodschappen, auto etc. etc. etc.). Hierdoor weten wij precies wat er elke maand op welke rekening moet, en wat er over is. Dit heeft enorme besparingen opgeleverd, en nooit geen stress of er genoeg op de rekening staat.
Misschien geldt dat niet voor jou maar Aalsmeer vindt ik nou niet buitenaf. (Gezien je advertentie).BeyondThunder schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:04:
@internet4me Dat zeg ik, wij wonen vrijstaand. Niemand heeft hier last van.
vrijstaand wil niet zeggen dat je geen overlast veroorzaakt.
De meeste mensen met een houtkachel zijn nog al doof en blind, voor eventuele overlast die ze veroorzaken. Mijn vraag aan jou en alle houtkachel gebruikers zou zijn... vraag het eens na bij een 10 tal buren.
[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 29-11-2020 11:11 ]
-Elk jaar de goedkoopste verzekeringen nemen met max eigen risico. bijv zorgverzekering 2021 85 euro per maand
-Overige verzekeringen (opstal, inboedel, aansprakelijkheid) met 1000 euro eigen risico ==> lagere premie
-Geen onzinverzekeringen voor mobiel, fiets en zo. Zélf je eigen verzekering zijn. Ik had zelfs lange tijd geen inboedelverzekering.
-Huis al 3 jaar na aankoop opnieuw laten taxeren en door gestegen waarde hypotheekrente van 2.3 naar 1.8%
-Hypotheek niet extra aflossen, maar beleggen. En sowieso 50% aflossingsvrije hypotheek, daardoor meer budget voor beleggen beschikbaar.
-28 zonnepanelen zelf geplaatst waardoor terugverdientijd rond de 3 jaar lag
-Gas laten afsluiten, CV ketel op marktplaats gezet, airco geplaatst in huis ==> nu lekker goedkoop huis verwarmen
-Waterbesparende douchekop en warmtepompboiler (vrijwel gratis na subsidie)
-Geen TV abbo. Gewoon gratis streamen via chromecast
-Zelf tuin aanleggen, zelf verbouwen, zelf onderhoud doen
-Eigen alles proberen 'zelf' te doen. Skills leren, daar heb je de rest van je leven plezier en profijt van.
-Goed salaris (her)onderhandelen op werk, desnoods jobhoppen
-Cashbacksites gebruiken en mee doen met welkomstacties (levert hier zo'n 600 euro per jaar)
-Geen of een auto
-Veel fietsen
-Goedkoop sporten (fietsen en hardlopen, thuisoefeningen)
-Apparatuur niet vervangen maar repareren
-3d printer gebruiken (voor onderdelen vervangen, of unieke dingen maken die in winkel duur zijn)
-Lang doen met mobiele telefoon. Huidige is uit 2016. Die kan nog wel een paar jaar mee.
-Boodschappen (supermarkt) online doen. Daardoor minder impulsaankopen en meer 'in bulk' inkopen.
-Voornamelijk uit diepvries eten, ook qua groente
-Alles per jaar betalen als dat korting oplevert
-Alleen uit eten met korting (social deal, groupon)
-Studielening 2+5 jaar stopzetten (inflatie doet zijn werk)
-Als je de ruimte hebt, zo veel mogelijk in bulk inkopen. 5 en 10 liter verpakkingen.
-Afval scheiden (plastic is gratis hier). Kleine kliko's gebruiken (korting). Kliko alleen vol aanbieden (je betaalt hier per leging)
-Elk jaar overstappen energie en zorgverzekering. welkomstbonus cashen
-Nooit nieuwste model kopen bij hardware maar 1 of 2 jaar oude model. (computeronderdelen, telefoon)
-Deposito's gebruiken voor geld dat anders lang op spaarrekening staat.
-Een paar jaargangen aan tijdschriften koop je voor een prikkie op marktplaats ==> altijd wat te lezen tijdens het reizen, in het vliegtuig, op vakantie enzo :-)
-Proef-abbo's. Bijvoorbeeld Amazon prime (soort Netflix). Kun je maand gratis uitproberen, en daarna je partner ;-). 'NLziet' heeft ook wel eens zo'n actie.
Ik ga er binnenkort nog 10 bij leggen, omdat ik opeens een gratis omvormer heb gekregen (foutje van webshop, maar ze willen hem niet terug
)
-Overige verzekeringen (opstal, inboedel, aansprakelijkheid) met 1000 euro eigen risico ==> lagere premie
-Geen onzinverzekeringen voor mobiel, fiets en zo. Zélf je eigen verzekering zijn. Ik had zelfs lange tijd geen inboedelverzekering.
-Huis al 3 jaar na aankoop opnieuw laten taxeren en door gestegen waarde hypotheekrente van 2.3 naar 1.8%
-Hypotheek niet extra aflossen, maar beleggen. En sowieso 50% aflossingsvrije hypotheek, daardoor meer budget voor beleggen beschikbaar.
-Gas laten afsluiten, CV ketel op marktplaats gezet, airco geplaatst in huis ==> nu lekker goedkoop huis verwarmen
-Eigen alles proberen 'zelf' te doen. Skills leren, daar heb je de rest van je leven plezier en profijt van.
-Cashbacksites gebruiken en mee doen met welkomstacties (levert hier zo'n 600 euro per jaar)
-Geen of een auto
-Veel fietsen
-3d printer gebruiken (voor onderdelen vervangen, of unieke dingen maken die in winkel duur zijn)
-Lang doen met mobiele telefoon. Huidige is uit 2016. Die kan nog wel een paar jaar mee.
-Boodschappen (supermarkt) online doen. Daardoor minder impulsaankopen en meer 'in bulk' inkopen.
-Als je de ruimte hebt, zo veel mogelijk in bulk inkopen. 5 en 10 liter verpakkingen.
-Afval scheiden (plastic is gratis hier). Kleine kliko's gebruiken (korting). Kliko alleen vol aanbieden (je betaalt hier per leging)
-Nooit nieuwste model kopen bij hardware maar 1 of 2 jaar oude model. (computeronderdelen, telefoon)
-Een paar jaargangen aan tijdschriften koop je voor een prikkie op marktplaats ==> altijd wat te lezen tijdens het reizen, in het vliegtuig, op vakantie enzo :-)
-Proef-abbo's. Bijvoorbeeld Amazon prime (soort Netflix). Kun je maand gratis uitproberen, en daarna je partner ;-). 'NLziet' heeft ook wel eens zo'n actie.
Plaatsing zelf gedaan. Zonder optimizers (meestal onnodig). 28 x 275W. 4200 euro is excl. btw. en aansluiting meterkast heeft me ook nog 100 euro gekost. Maar heb dat gecombineerd met aansluiting inductietoestel en aanpassing groepenkast 3 fase. Daar ook weer de btw van terug gekregen.Pizza_Boom schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:00:
[...]
Inclusief plaatsing, aansluiting, omvormer, optimizer, BTW en dergelijke? En welk vermogen?
Ik ga er binnenkort nog 10 bij leggen, omdat ik opeens een gratis omvormer heb gekregen (foutje van webshop, maar ze willen hem niet terug
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 29-11-2020 15:52 ]
Leuk, maar ik denk dat je de prijs van grond onderschat en de mogelijkheid om in buitengebied te gaan wonen. De meeste appartementen in de stad zijn qua oppervlakte gelijk aan tiny houses maar vele malen duurder. En velen van ons zijn nu eenmaal gebonden aan een stad voor studie en werk. Alle campings zitten al vol met seizoenswerkers. Leuk idee, maar lastig uitvoerbaar in de praktijk!Verwijderd schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:06:
Ik heb het hele topic doorzocht, maar het gaat nergens over één van de effectiefste methoden om veel geld te besparen: Tiny houses!In het klimaattopic heb ik er een heleboel over gepost: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden" Je kan eventueel quotes uit dat topic hier posten.
Inderdaad. En je moet na X jaar toch weer weg.Frieda schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:29:
[...]
Leuk, maar ik denk dat je de prijs van grond onderschat en de mogelijkheid om in buitengebied te gaan wonen. De meeste appartementen in de stad zijn qua oppervlakte gelijk aan tiny houses maar vele malen duurder. En velen van ons zijn nu eenmaal gebonden aan een stad voor studie en werk. Alle campings zitten al vol met seizoenswerkers. Leuk idee, maar lastig uitvoerbaar in de praktijk!
Ik heb zelf het idee dat 'de rest van je leven' op 1 plek wonen ook een forse besparing op kan leveren. Omdat je maximaal kunt genieten van het inrichten van je huis en omgeving naar je eigen smaak/voorkeur. Verhuizen en verbouwen is nu eenmaal duur, al zal dat bij tiny house minder zijn natuurlijk.
Hoe meer stabiliteit en rust, hoe beter je de boel kunt optimaliseren.
Als je wilt besparen begin je natuurlijk met huur/hypotheek, vaak de grootste kostenpost van de vaste lasten. De hierbovengenoemde Tiny houses hebben hierin veel potentie voor mensen die minder verdienen of eenverdiener zijn om toch een huis te kopen. Aanschaf is goedkoper, minder bouwgrond nodig, minder onderhoud en veel makkelijker energie/kosten neutraal te maken.
Wat ik zelf jammer vind is dat de regelgeving voor Tiny houses nog achterloopt (bouwvergunning is lastig te krijgen als je al een geschikte locatie kan vinden). Gemeentes doen hier in de regio wel steeds meer pilots maar dat is altijd gebaseerd op een soort woonvorm waarbij de Tiny houses vlak op elkaar staan met dan een gedeelde recreatieplek/parkeerplaats of (moes)tuin. Een soort appartementencomplex maar dan plat uitgesmeerd over een lap grond.
Dat vind ik persoonlijk dus amper meerwaarde hebben omdat je dan een vrijstaand huis hebt zonder de voordelen, dus geen (eigen) lap grond, geen eigen oprit, geen ruimte voor een schuurtje en alsnog snel overlast van buren. Ik zou veel liever een Tiny house hebben op de lap grond van een 'normaal' vrijstaand huis. Dan heb je het beste van 2 werelden; de rust en ruimte van een vrijstaand huis gecombineerd met de kostenbesparing van een klein huisje van appartement formaat. Dat je dan eenmalig wat meer betaald voor de grond is een prima compromis (ik denk dan wel aan de provincie/het buitengebied). Wellicht dat dit de komende jaren makkelijker wordt.
Wat ik verder zelf doe om te besparen (meeste zal al wel genoemd zijn)
- Zeer zuinig met stoken, verwarming altijd op 16 en slechts af en toe in de avond even op 18, kort douchen. Daarnaast letten op sluipverbruik stroom en verlichting. In combinatie met zonnepanelen is mijn gas/licht verbruik daarmee slechts 50 euro in de maand in een eengezinswoning.
- Alleen internet van T-mobile voor 25 euro per maand, geen TV of vaste telefonie. Af en toe een maandje netflix voor de laatste series, daarnaast vooral films uit de (oude) DVD collectie.
- Goed opletten op verzekeringen, je kunt best wat besparen door eigen risico's te verhogen, de dekking wat te verminderen of soms zelfs een verzekering op te zeggen en zelf een buffer aan te houden voor noodgevallen.
- Tot slot natuurlijk vervoerskosten, heb zelf wel een auto maar zit ook te kijken naar alternatieven zoals een (e)-bike of een (e)-scooter.
- Bulkboodschappen zoals pasta, rijst, toiletpapier en lang houdbare producten zoals soep/blikvis/bonen doe ik nu af en toe bij de Aldi. Die is niet zo goedkoop als vroeger maar het scheelt nog steeds best wat met de Jumbo/AH.
- Veel zelf doen, ik doe zelf tuinonderhoud, schilderwerk, houtreparaties, basisbeurt van de auto etc. Daar bespaar je ook kosten mee maar moet je wel zin en tijd voor hebben.
Uiteindelijk is het natuurlijk een compromis kosten en comfort. Als je heel spartaans wilt/kunt leven dan hoeft het leven helemaal niet zo duur te zijn. Maar daarnaast spelen natuurlijk omstandigheden ook een rol zoals werk/gezin.
Wat ik zelf jammer vind is dat de regelgeving voor Tiny houses nog achterloopt (bouwvergunning is lastig te krijgen als je al een geschikte locatie kan vinden). Gemeentes doen hier in de regio wel steeds meer pilots maar dat is altijd gebaseerd op een soort woonvorm waarbij de Tiny houses vlak op elkaar staan met dan een gedeelde recreatieplek/parkeerplaats of (moes)tuin. Een soort appartementencomplex maar dan plat uitgesmeerd over een lap grond.
Dat vind ik persoonlijk dus amper meerwaarde hebben omdat je dan een vrijstaand huis hebt zonder de voordelen, dus geen (eigen) lap grond, geen eigen oprit, geen ruimte voor een schuurtje en alsnog snel overlast van buren. Ik zou veel liever een Tiny house hebben op de lap grond van een 'normaal' vrijstaand huis. Dan heb je het beste van 2 werelden; de rust en ruimte van een vrijstaand huis gecombineerd met de kostenbesparing van een klein huisje van appartement formaat. Dat je dan eenmalig wat meer betaald voor de grond is een prima compromis (ik denk dan wel aan de provincie/het buitengebied). Wellicht dat dit de komende jaren makkelijker wordt.
Wat ik verder zelf doe om te besparen (meeste zal al wel genoemd zijn)
- Zeer zuinig met stoken, verwarming altijd op 16 en slechts af en toe in de avond even op 18, kort douchen. Daarnaast letten op sluipverbruik stroom en verlichting. In combinatie met zonnepanelen is mijn gas/licht verbruik daarmee slechts 50 euro in de maand in een eengezinswoning.
- Alleen internet van T-mobile voor 25 euro per maand, geen TV of vaste telefonie. Af en toe een maandje netflix voor de laatste series, daarnaast vooral films uit de (oude) DVD collectie.
- Goed opletten op verzekeringen, je kunt best wat besparen door eigen risico's te verhogen, de dekking wat te verminderen of soms zelfs een verzekering op te zeggen en zelf een buffer aan te houden voor noodgevallen.
- Tot slot natuurlijk vervoerskosten, heb zelf wel een auto maar zit ook te kijken naar alternatieven zoals een (e)-bike of een (e)-scooter.
- Bulkboodschappen zoals pasta, rijst, toiletpapier en lang houdbare producten zoals soep/blikvis/bonen doe ik nu af en toe bij de Aldi. Die is niet zo goedkoop als vroeger maar het scheelt nog steeds best wat met de Jumbo/AH.
- Veel zelf doen, ik doe zelf tuinonderhoud, schilderwerk, houtreparaties, basisbeurt van de auto etc. Daar bespaar je ook kosten mee maar moet je wel zin en tijd voor hebben.
Uiteindelijk is het natuurlijk een compromis kosten en comfort. Als je heel spartaans wilt/kunt leven dan hoeft het leven helemaal niet zo duur te zijn. Maar daarnaast spelen natuurlijk omstandigheden ook een rol zoals werk/gezin.
Ik vind dit niet bespraren maar serieus inleveren op levenskwaliteit. Je kan ook een slaapmat kopen en buiten gaan liggen en elke dag over datum voedsel uit de container bij de supermarkt halen danVerwijderd schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:06:
Ik heb het hele topic doorzocht, maar het gaat nergens over één van de effectiefste methoden om veel geld te besparen: Tiny houses!In het klimaattopic heb ik er een heleboel over gepost: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden" Je kan eventueel quotes uit dat topic hier posten.

Dat is wel wat gechargeerd of niet? Klein wonen is natuurlijk niet voor iedereen, maar om nu een goed geisoleerd Tiny house te vergelijken met de situatie van een dakloze gaat misschien wel wat ver?Galactic schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:09:
[...]
Ik vind dit niet bespraren maar serieus inleveren op levenskwaliteit. Je kan ook een slaapmat kopen en buiten gaan liggen en elke dag over datum voedsel uit de container bij de supermarkt halen dan
Hmja, het meeste is denk ik al wel gezegd, maar ik heb dit jaar ook wel de nodige dingen bespaard.
- Hypotheek - Mn rentevaste periode liep af, en ondanks dat ik de afgelopen jaren best duur zat, was het prima te betalen. Maar van 4 naar 2% en dan 20 jaar vastzetten is lekker. Het geld wat hierdoor vrijkomt ben ik van plan om het rentevaste deel van de hypotheek me in te lossen, zodat ik over 20 jaar niet met 30K schuld kom te zitten.
- Led verlichting. Toen deze lampen enigzins betaalbaar werden (ze zijn vaak genoeg te koop bij de Lidl) geleidelijk aan alle gloei/halogeen/spaar lampen vervangen voor led. 10 jaar verder is er bijna geen enkele gloeilamp hier meer in huis te vinden.
- Bezuinigen op dagelijkse dingen. Niet halen wat je wilt, maar wat je nodig hebt. Dus geen luxe uitgaven als dat even niet uitkomt en dat is een ding waar ik zelf best wel moeite mee heb. Maar dat vereist discipline, die PC upgrade moet dan maar een paar maanden wachten.
- Voedsel. Let op de aanbiedingen, ook bij de Lidl of Aldi. Vroeger haalde ik mn neus op voor die winkels, want dat waren immers winkels voor paupers. Naja als je ziet wat voor auto's er op het parkeer terrein staan, is dat echt niet langer meer het geval. In mijn geval ben ik single, dus ik kook vaak in batches van 4-6 maaltijden. Maaltijd voor die avond, en de rest in de vriezer. Scheelt tijd en moeite, en kan zelfs voor een stelletje wel uit gok ik zo. Plus je gooit een stuk minder weg omdat het over de datum is. Als je wel es een biertje lust is https://www.biernet.nl/ een aanrader, weet je meteen waar je favo merk in de aanbieding is.
- Verwarming. Je kan al snel besparen door ff een trui of een hoodie aan te trekken, en/of een extra dekentje op het bed. Ik heb zelf het geluk dat mijn woonkamer aan de zuidzijde ligt, dus zelfs met temperaturen net boven het vriespunt heb ik gewoon 20-21 graden in huis puur en alleen door zonlicht. De buurman draait de zonwering naar beneden, maar dat moet ie lekker zelf weten.
- Autogebruik. Ik rij een diesel, dus die probeer ik zo min mogelijk voor korte ritjes te gebruiken. Waar het kan, lopend of fietsen. Moet ik de stad in, dan trek ik de scooter uit het hok, geen gezeik met parkeren, en snel je dingen doen en weer naar huus.
- Kleding. Ik draag amper merkkleding. Lekker belangrijk dat er superdry of bjorn borg of whatever op mn trui staat. Kleren koop ik online, casual lekker een legerbroekje aan, kost geen drol en gaat soms wel 10 jaar mee, in tegenstelling tot de spijkerbroeken van tegenwoordig.
Lidl heeft soms ook nog wel eens wat leuks.
Naja er zijn zoveel manieren om zuinig te leven, maar bespaar iig niet op kwaliteit van het leven.
- Hypotheek - Mn rentevaste periode liep af, en ondanks dat ik de afgelopen jaren best duur zat, was het prima te betalen. Maar van 4 naar 2% en dan 20 jaar vastzetten is lekker. Het geld wat hierdoor vrijkomt ben ik van plan om het rentevaste deel van de hypotheek me in te lossen, zodat ik over 20 jaar niet met 30K schuld kom te zitten.
- Led verlichting. Toen deze lampen enigzins betaalbaar werden (ze zijn vaak genoeg te koop bij de Lidl) geleidelijk aan alle gloei/halogeen/spaar lampen vervangen voor led. 10 jaar verder is er bijna geen enkele gloeilamp hier meer in huis te vinden.
- Bezuinigen op dagelijkse dingen. Niet halen wat je wilt, maar wat je nodig hebt. Dus geen luxe uitgaven als dat even niet uitkomt en dat is een ding waar ik zelf best wel moeite mee heb. Maar dat vereist discipline, die PC upgrade moet dan maar een paar maanden wachten.
- Voedsel. Let op de aanbiedingen, ook bij de Lidl of Aldi. Vroeger haalde ik mn neus op voor die winkels, want dat waren immers winkels voor paupers. Naja als je ziet wat voor auto's er op het parkeer terrein staan, is dat echt niet langer meer het geval. In mijn geval ben ik single, dus ik kook vaak in batches van 4-6 maaltijden. Maaltijd voor die avond, en de rest in de vriezer. Scheelt tijd en moeite, en kan zelfs voor een stelletje wel uit gok ik zo. Plus je gooit een stuk minder weg omdat het over de datum is. Als je wel es een biertje lust is https://www.biernet.nl/ een aanrader, weet je meteen waar je favo merk in de aanbieding is.
- Verwarming. Je kan al snel besparen door ff een trui of een hoodie aan te trekken, en/of een extra dekentje op het bed. Ik heb zelf het geluk dat mijn woonkamer aan de zuidzijde ligt, dus zelfs met temperaturen net boven het vriespunt heb ik gewoon 20-21 graden in huis puur en alleen door zonlicht. De buurman draait de zonwering naar beneden, maar dat moet ie lekker zelf weten.
- Autogebruik. Ik rij een diesel, dus die probeer ik zo min mogelijk voor korte ritjes te gebruiken. Waar het kan, lopend of fietsen. Moet ik de stad in, dan trek ik de scooter uit het hok, geen gezeik met parkeren, en snel je dingen doen en weer naar huus.
- Kleding. Ik draag amper merkkleding. Lekker belangrijk dat er superdry of bjorn borg of whatever op mn trui staat. Kleren koop ik online, casual lekker een legerbroekje aan, kost geen drol en gaat soms wel 10 jaar mee, in tegenstelling tot de spijkerbroeken van tegenwoordig.

Naja er zijn zoveel manieren om zuinig te leven, maar bespaar iig niet op kwaliteit van het leven.
Wat betreft voeding:
Het is al eerder aangestipt waarschijnlijk maar budgeteer en doe online boodschappen. Wij zijn met twee personen en hebben per week een maximum van 75,- voor boodschappen. Dit is niet alleen maar voedsel maar ook andere zaken die je bij de supermarkt kunt halen zoals schoonmaakspullen.
Als je dat weet dan weet je ook meteen dat wanneer je in een week 80 hebt uitgegeven je de rest van de maand ( wij rekenen voor het gemak 4 weken ) 5 euro tekort hebt. Zuinig leven is niet moeilijk. Maar het begint allemaal bij inzicht. Om bij dit voorbeeld te blijven. Door te budgetteren en bij te houden weet je ook ongeveer wanneer dingen op zijn.
Een ander ding zijn huisdieren. Houd hier rekening mee. Je weet ongeveer wel wanneer en hoeveel een dier eet. Dus kun je ook uittellen hoe lang je met een bepaalde zak / blik doet. En ga op onderzoek uit waar je het goedkoopst het merk van jou voorkeur kan krijgen. En nee, zooplus is niet altijd de goedkoopste
Het is al eerder aangestipt waarschijnlijk maar budgeteer en doe online boodschappen. Wij zijn met twee personen en hebben per week een maximum van 75,- voor boodschappen. Dit is niet alleen maar voedsel maar ook andere zaken die je bij de supermarkt kunt halen zoals schoonmaakspullen.
Als je dat weet dan weet je ook meteen dat wanneer je in een week 80 hebt uitgegeven je de rest van de maand ( wij rekenen voor het gemak 4 weken ) 5 euro tekort hebt. Zuinig leven is niet moeilijk. Maar het begint allemaal bij inzicht. Om bij dit voorbeeld te blijven. Door te budgetteren en bij te houden weet je ook ongeveer wanneer dingen op zijn.
Een ander ding zijn huisdieren. Houd hier rekening mee. Je weet ongeveer wel wanneer en hoeveel een dier eet. Dus kun je ook uittellen hoe lang je met een bepaalde zak / blik doet. En ga op onderzoek uit waar je het goedkoopst het merk van jou voorkeur kan krijgen. En nee, zooplus is niet altijd de goedkoopste
[ Voor 28% gewijzigd door Webgnome op 30-11-2020 09:13 ]
Bedrijven mogen sowieso een netto vergoeding betalen aan werknemers voor internetabonnementen. Oude regeling die al sinds de jaren 90 bestaat. Helaas zijn er niet zo gek veel bedrijven die dat doen (bedrijf waar ik nu zit wel, bedrijf waar ik eind 1999 vertrok ook).Erapaz schreef op zondag 29 november 2020 @ 06:56:
[...]
Misschien met de baas onderhandelen over een compensatie voor de energiekosten? Wij hebben dit ook aangegeven (moeten nu bijvoorbeeld de eigen lunch en koffie betalen en inderdaad meer energieverbruik). Dus het bedrijf heeft besloten sowieso voor iedereen het internet abonnement te betalen.
Qua hypotheek: ik ga binnenkort mijn huis opnieuw laten taxeren. Ik verwacht dat daarmee te Loan-to-Value zakt onder de 60%, waarmee ik weer 0,15% rente korting ga krijgen. Nu verwacht ik over een jaar of 6 toch wel onder de 60% te komen, maar er vanuit gegaan dat het me zo'n 300 euro kost bespaar ik daar de komende 6 jaar zo'n 1500 euro mee.St@m schreef op zondag 29 november 2020 @ 07:31:
[ Voor 25% gewijzigd door Pietervs op 29-11-2020 17:32 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Klopt, mijn vorige bedrijf deed dit ook. Mag in deze tijd ook wel, want wordt flink zakelijk gebruikt met dat thuiswerken.Pietervs schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:27:
[...]
Bedrijven mogen sowieso een netto vergoeding betalen aan werknemers voor internetabonnementen. Oude regeling die al sinds de jaren 90 bestaat. Helaas zijn er niet zo gek veel bedrijven die dat doen (bedrijf waar ik nu zit wel, bedrijf waar ik eind 1999 vertrok ook).
Mooie lijst, ik heb twee vragen :de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:28:
Hoe stream jij gratis? Of bedoel je alleen 1,2,3?
Heb je goede cashback sites?
Ja ik bedoel inderdaad gebruik van de NPO, RTL en Kijk App in combinatie met chromecast.Freddy22 schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:46:
[...]
Mooie lijst, ik heb twee vragen :
Hoe stream jij gratis? Of bedoel je alleen 1,2,3?
Heb je goede cashback sites?
En ik gebruik vooral cashbackXL en soms shopbuddies. Verder nog cashback via bijenkorf creditcard.
Verwijderd
Maar kan je ook online en goedkoop verse groenten en fruit kopen? Via de afhaal- of leverdienst van de lokale supermarkt betaal je meer dan wanneer je er zelf om gaat. Ik weet wel dat je bvb. bij Amazon droge voeding kan kopen.Webgnome schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:51:
Wat betreft voeding:
Ja hoor dat kan gewoon. Lokale supermarkt moet je niet laten bezorgen. Dan is het hele idee erachter weg. Alsnog een winkel nodig en boodschappen liggen onnodig eerst in een winkel, terwijl het ook direct vanuit distributiecentrum kan.Verwijderd schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:06:
[...]
Maar kan je ook online en goedkoop verse groenten en fruit kopen? Via de afhaal- of leverdienst van de lokale supermarkt betaal je meer dan wanneer je er zelf om gaat. Ik weet wel dat je bvb. bij Amazon droge voeding kan kopen.
En diepvriesgroente is meestal verser dan niet gevroren groente.
Vorige week ben ik gaan shoppen voor kleding, dit keer voor de eerste keer online, en ik moet zeggen zwaar geslaagd. Bij de van Haren heb ik 3 paar prima schoenen voor 65 euro gescoord. Voor mij kwalitatief voldoende. Ik draag die dingen al jaren en toen ik het voor de eerste keer kocht dacht ik ook, ja 29 euro, dat haalt nooit de 3 maanden. Maar de praktijk laat zien, dat ze toch ongeveer 1 jaar halen.
Voor de kleding heb ik nu het merk fruit of the loom ontdekt. Dat is een degelijke kwaliteit voor een lage prijs. Heerlijk, ik heb 30 t-shirts besteld (4 verschillende kleuren), 4 hoodies, 6 sweatpants, 4 korte broeken en ik was net ong 200 euro kwijt. Daar kan ik kwa comfy kleding weer makkelijk 2-3 jaar mee verder. Dit merk kan zo een goede prijs kwaliteit aanbieden omdat het amper marketing kosten heeft.
Wat ik nog niet heb gevonden is een fijn merk/site waar ik zeer goede prijs kwaliteit jeans en stof broeken kan kopen, idem voor hemden dat is mij ook nog niet gelukt. Goed hemd moet naar mijn mening zeker voor 10 euro te koop zijn, een broek mag niet meer dan 25 euro kosten.
Voor de kleding heb ik nu het merk fruit of the loom ontdekt. Dat is een degelijke kwaliteit voor een lage prijs. Heerlijk, ik heb 30 t-shirts besteld (4 verschillende kleuren), 4 hoodies, 6 sweatpants, 4 korte broeken en ik was net ong 200 euro kwijt. Daar kan ik kwa comfy kleding weer makkelijk 2-3 jaar mee verder. Dit merk kan zo een goede prijs kwaliteit aanbieden omdat het amper marketing kosten heeft.
Wat ik nog niet heb gevonden is een fijn merk/site waar ik zeer goede prijs kwaliteit jeans en stof broeken kan kopen, idem voor hemden dat is mij ook nog niet gelukt. Goed hemd moet naar mijn mening zeker voor 10 euro te koop zijn, een broek mag niet meer dan 25 euro kosten.
Uhm, wat versta je onder 'goed'? Voor €10 euro moet het hele fabricatieproces doorlopen worden, dan door de supply chain, de winkel in en verkocht worden met belastingen.Galactic schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:48:
...
Goed hemd moet naar mijn mening zeker voor 10 euro te koop zijn, een broek mag niet meer dan 25 euro kosten.
Dus wat voor kwaliteit stof, knopen, afwerking kun je verwachten?
Ipv je blind te staren op de aankoopprijs, waarom niet kwaliteit en levensduur meenemen? Als je voor €200 een shirt koopt dat je hele leven meegaat en in alle settings te gebruiken is dan ben waarschijnlijk beter af dan elke 2 jaar voor €10,- een shirt kopen van lage kwaliteit.
Dat is niet echt een eerlijke vergelijking natuurlijk, het uurloon ligt hoog voor sommige besparingen maar het aantal uren/besparingen is zeer beperkt.Ardana schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:19:
[...]
Zolang ik meer dan minimum-loon verdien per geïnvesteerd uur, vind ik het prima (ik ben arbeidsongeschikt, dus mijn enige manier om extra geld binnen te harken is door te besparen, dan is minimumloon al snel mooi). En vaak zit ik op een 'uurloon' van € 200 qua besparingen.
Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die honderden euro's laten liggen omdat het teveel moeite is. Een hoger uurloon zullen ze vermoedelijk nooit realiseren, en toch doen ze het niet.
Je kunt waarschijnlijk niet in 40 uur voor €4000-8000 besparingen regelen.
Als je een paar honderd euro kan besparen dan kun je vaak diezelfde paar honderd minus een paar tientjes ook nog besparen een paar weken of maanden later. Dus de echte kosten van uitstellen zijn niet zo heel hoog.
Als je een drukke baan en gezin hebt dan is de keuze voor uitstellen al snel gemaakt, en van uitstel komt afstel. Financieel zeker niet het beste, maar begrijpelijk.
Btw, als je arbeidsongeschikt bent, kun je dan wel nog buiten loondienst je tijd voor geld omruilen met projectjes of op Etsy oid? Of word je dan gelijk gekort op steun van de overheid?
[ Voor 48% gewijzigd door Sibylle op 29-11-2020 20:52 ]
Ctrl+k
Verwijderd
Heb je enkele voorbeelden? Want ik vind vooral kleinere (familie)zaken met hogere prijzen dan in onze supermarkt. Diepvries heb ik nog niet gevonden (gezocht op 'online groenten bestellen').de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:29:
[...]
Ja hoor dat kan gewoon. Lokale supermarkt moet je niet laten bezorgen. Dan is het hele idee erachter weg. Alsnog een winkel nodig en boodschappen liggen onnodig eerst in een winkel, terwijl het ook direct vanuit distributiecentrum kan.
En diepvriesgroente is meestal verser dan niet gevroren groente.
[quote]Sibylle schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:47:
[...]
Uhm, wat versta je onder 'goed'? Voor €10 euro moet het hele fabricatieproces doorlopen worden, dan door de supply chain, de winkel in en verkocht worden met belastingen.
Ipv je blind te staren op de aankoopprijs, waarom niet kwaliteit en levensduur meenemen? Als je voor €200 een shirt koopt dat je hele leven meegaat en in alle settings te gebruiken is dan ben waarschijnlijk beter af dan elke 2 jaar voor €10,- een shirt kopen van lage kwaliteit.
[...]
Ik versta daaronder een trapje hoger dan C&A, H&M, Primark etc.Kleding productie is zeer geautomatiseerd, en het handwerk komt uit lageloon landen. Of dat nou een Primark hemd is of een Polo Ralph Lauren
alleen hebben ze bij die laatste een marketing afdeling wat je het idee wil geven dat het allemaal heel zuiver en duurzaam is. Het is net aan de serieuze bespaarder om al die tussenhandel er zoveel mogelijk tussenuit te knijpen. Wat voegen die uiteindelijk toe aan jou eindproduct, niets.
Voor mij liever een degelijk hemd van 10-15 euro dat 3-4 jaar meegaat, dan een hemd van 100 euro wat na 10 jaar ook zijn beste tijd gehad heeft, want een hemd wat een leven meegaat bestaat niet, tenzij je het 1 keer per jaar met de kerst draagt , en dan vooral niet teveel of te weinig eten, want je figuur moet dan wel identiek blijven
[...]
Uhm, wat versta je onder 'goed'? Voor €10 euro moet het hele fabricatieproces doorlopen worden, dan door de supply chain, de winkel in en verkocht worden met belastingen.
[...]
Ik versta daaronder een trapje hoger dan C&A, H&M, Primark etc.Kleding productie is zeer geautomatiseerd, en het handwerk komt uit lageloon landen. Of dat nou een Primark hemd is of een Polo Ralph Lauren
Voor mij liever een degelijk hemd van 10-15 euro dat 3-4 jaar meegaat, dan een hemd van 100 euro wat na 10 jaar ook zijn beste tijd gehad heeft, want een hemd wat een leven meegaat bestaat niet, tenzij je het 1 keer per jaar met de kerst draagt , en dan vooral niet teveel of te weinig eten, want je figuur moet dan wel identiek blijven
Albert Heijn en jumboVerwijderd schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:11:
[...]
Heb je enkele voorbeelden? Want ik vind vooral kleinere (familie)zaken met hogere prijzen dan in onze supermarkt. Diepvries heb ik nog niet gevonden (gezocht op 'online groenten bestellen').
Ligt aan de uitkering die je krijgt. Een bijstandsuitkering wordt 1 op 1 gekort, een WIA niet, daarbij is het afhankelijk van wat je nog kan. Als het bedrijfsmatige activiteiten zijn, kan dat reden zijn je WIA opnieuw te bekijken, maar ook als je veel verdiend (meer dan 20% van je inkomen extra) kan dat gewoon gekort worden.Sibylle schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:47:
[...]
Btw, als je arbeidsongeschikt bent, kun je dan wel nog buiten loondienst je tijd voor geld omruilen met projectjes of op Etsy oid? Of word je dan gelijk gekort op steun van de overheid?
wacht maar tot je dat fruit of the loom een keer of 5 gewassen hebt ...Galactic schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:48:
Vorige week ben ik gaan shoppen voor kleding, dit keer voor de eerste keer online, en ik moet zeggen zwaar geslaagd. Bij de van Haren heb ik 3 paar prima schoenen voor 65 euro gescoord. Voor mij kwalitatief voldoende. Ik draag die dingen al jaren en toen ik het voor de eerste keer kocht dacht ik ook, ja 29 euro, dat haalt nooit de 3 maanden. Maar de praktijk laat zien, dat ze toch ongeveer 1 jaar halen.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Bij shirts van 10-15 euro denk ik aan kwaliteit wat aan het einde van het seizoen kapot of versleten is. Dat bespaart je op de lange termijn geen geld en is bovenal niet bepaald duurzaam.Galactic schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:13:
[quote]Sibylle schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:47:
[...]
[...]
Ik versta daaronder een trapje hoger dan C&A, H&M, Primark etc.Kleding productie is zeer geautomatiseerd, en het handwerk komt uit lageloon landen. Of dat nou een Primark hemd is of een Polo Ralph Laurenalleen hebben ze bij die laatste een marketing afdeling wat je het idee wil geven dat het allemaal heel zuiver en duurzaam is. Het is net aan de serieuze bespaarder om al die tussenhandel er zoveel mogelijk tussenuit te knijpen. Wat voegen die uiteindelijk toe aan jou eindproduct, niets.
Inderdaad, volledig mee eens.Insert12 schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:36:
[...]
Bij shirts van 10-15 euro denk ik aan kwaliteit wat aan het einde van het seizoen kapot of versleten is. Dat bespaart je op de lange termijn geen geld en is bovenal niet bepaald duurzaam.
En grootste nadeel voor mij zou zijn dat de shirts slechts te gebruiken zijn in een beperkt aantal settings, als je netjes wilt uitzien voor kantoor, een feestje of een avondje uit eten dan is een shirt van €10-15 niet altijd goed genoeg (misschien als het net nieuw is, en er zijn vast een paar uitzonderingen).
Ik heb zelf genoeg shirts en polo's van zowel >€100 en ~€10-20 en keer op keer zijn de goedkope versies na 6-12 maanden niet meer 'gekleed' omdat ze de vorm/fit/lijnen verloren zijn.
Dat gebeurt ook soms met de duurdere merken, maar beduidend minder.
Voor mij is het in ieder geval geen besparing, zelfde geldt voor goede schoenen.
Ctrl+k
Ik merk hetzelfde, de stof is over het algemeen dunner of minder strak geweven wat het kwetsbaarder maakt. De productiekosten van dure merken zullen vast niet veel hoger zijn dan de productiekosten van goedkope merken, maar je merkt wel waar het verschil wordt gemaakt. De duurdere kleding die ik heb blijft simpelweg veel langer mooier en gaat ook nog eens langer mee.Sibylle schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:45:
[...]
Inderdaad, volledig mee eens.
En grootste nadeel voor mij zou zijn dat de shirts slechts te gebruiken zijn in een beperkt aantal settings, als je netjes wilt uitzien voor kantoor, een feestje of een avondje uit eten dan is een shirt van €10-15 niet altijd goed genoeg (misschien als het net nieuw is, en er zijn vast een paar uitzonderingen).
Ik heb zelf genoeg shirts en polo's van zowel >€100 en ~€10-20 en keer op keer zijn de goedkope versies na 6-12 maanden niet meer 'gekleed' omdat ze de vorm/fit/lijnen verloren zijn.
Dat gebeurt ook soms met de duurdere merken, maar beduidend minder.
Voor mij is het in ieder geval geen besparing, zelfde geldt voor goede schoenen.
Zoals ik zelf zeg: verzeker hetgeen wat je niet zelf kunt ophoesten, of waarvan je weet dat de kans * impact groter is dan wat de verzekering inschat. Motorrijden & arbeidsongeschiktheidsverzekering is een mooi voorbeeld van beiden in dit geval.;)de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:28:
-Elk jaar de goedkoopste verzekeringen nemen met max eigen risico. bijv zorgverzekering 2021 85 euro per maand
Verder nog een tweetal toevoegingen: als je toch moet autorijden is een klein autotje op lpg wel leuk. Kost je €31/maand aan mrb, 34ct/l (ca 2,7ct/km) aan brandstof, en met een beetje rondneuzen 18 euro/maand aan verzekeren.
-Bankacties zijn tegenwoordig ook hip, dat levert je denk ik een €200/maand op als je het doorstuurt naar een selecte vriendengroep. Verder komt het principe van cashbackkaarten ook deze kant op gewaaid. Dat levert je met slim boodschappen doen toch weer een 10% besparing op de boodschappen.
-Op het werk kan ik meedoen aan wetenschappelijk onderzoek bij verschillende vakgroepen. Het levert een 2000 euro netto/jaar op ongeveer, en kost vaak ongeveer een 8uur aan moeite per maand, verdeeld over meerdere dagen. Zolang het geen conflict oplevert qua belangen/dieet/werk is het een leuk extratje.
-Hellofresh heeft vaker gratis boxen. Als je de kans krijgt een te bestellen, direct doen. Afhankelijk van hoe hun proces is ingericht kun je je wellicht beroepen op de avg, en eens per jaar een gratis voedselpakket scoren van deze commerciële partij. Misschien niet heel netjes, maar dat vind ik ook van hun "normale" prijzen.
Normaliter geldt dat in bulk inkopen een goeie optie is om niet te duur te eten. Een makropas voor de diepvriesgroente/vlees is wat dat betreft handig. Verder: voor het sporten consumeer ik verder veel eiwitten, en ik weiger om hierop te bezuinigen ten behoeve van betere resultaten. Maar er was met black friday een deal die whey 30% goedkoper maakte dan de rest van jaar. Dat betekent dat je dus een voorraad haalt waarmee je sws tot de volgende black friday redt.
Maar na een tijdje valt er bijna niets meer te besparen. Helemaal de luxe eraf halen - motoren eruit, leren leven met 1 auto in het Limburgse dorpgebied - zou misschien nog 5k/jaar opleveren, maar dan zit ik in het weekend en tijdens vakantie binnen te wachten tot ik weer mag werken. Het zou de savingsrate na woonlasten van ons van ca 60 naar 67% tillen. Daarvoor gaan we niet op een houtje bijten. Dan maar een paar jaar langer werken.
Leuk topic overigens, het is net als beleggen op de beurs een beetje een "how to" van het FO topic.
Met android box heb je toch een maandelijks iptv abonnement nodig? Hoeveel betaal je ervoor?Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
Is er anno 2020 geen interesse meer om geld te besparen?Wij proberen zuinig te leven. We hebben geen auto, want een heel leven autorijden kost meer dan een huis. We doen zo veel mogelijk met de fiets of anders met OV (niet zo vaak). We hebben verschillende fietsen, waaronder een tweewielbakfiets, maar de meeste zijn sterk en uit staal, waardoor ze decennia kunnen meegaan. Jaarlijks krijg ik 1000 euro kilometervergoeding voor woon-werk. Door dagelijks te fietsen verlies je ook geen tijd en geld aan sporten.
Waarvoor gebruik je cashback sites dat je 600 euro per jaar behaalt aan besparing.de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:28:
-Geen of een auto
-Veel fietsen
[...]
Plaatsing zelf gedaan. Zonder optimizers (meestal onnodig). 28 x 275W. 4200 euro is excl. btw. en aansluiting meterkast heeft me ook nog 100 euro gekost. Maar heb dat gecombineerd met aansluiting inductietoestel en aanpassing groepenkast 3 fase. Daar ook weer de btw van terug gekregen.
Ik ga er binnenkort nog 10 bij leggen, omdat ik opeens een gratis omvormer heb gekregen (foutje van webshop, maar ze willen hem niet terug)
Kun je dan niet beter een benzine auto gebruiken?FiXeL schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:26:
Nee joh, gewoon een gieter vullen met water en naast je toilet plaatsen. Paar liter water voor elke grote boodschap is goedkoper dan toiletpapier.FelizNavidad schreef op maandag 30 november 2020 @ 01:09:
Bidet ipv toiletpapier
Jaarlijks overstappen van energie- en zorgverzekering.
De verwarming staat hier nooit aan. Jaarlijks verbruik gas is 60 m3. Electrische boiler.
Jaarlijks telefoontje naar provider voor korting. Betaal momenteel 30 euro p.m. voor 50 mbs gasvezel internet. Geen tv of telefonie.
Sim only provider voor 10 p.m. bij Simpel. Onbeperkt bellen en 5 gb mobiele data.
De verwarming staat hier nooit aan. Jaarlijks verbruik gas is 60 m3. Electrische boiler.
Jaarlijks telefoontje naar provider voor korting. Betaal momenteel 30 euro p.m. voor 50 mbs gasvezel internet. Geen tv of telefonie.
Sim only provider voor 10 p.m. bij Simpel. Onbeperkt bellen en 5 gb mobiele data.
Nou ik zei 'cashbacks en welkomstacties' en van die 600 euro is denk ik 400 euro welkomstacties. Even een bankrekening openen en 150 euro krijgen (Flatex), robeco (50€), ABN (aantal acties, samen 150 euro) en zo nog een paar.Ducatii schreef op maandag 30 november 2020 @ 01:11:
[...]
Waarvoor gebruik je cashback sites dat je 600 euro per jaar behaalt aan besparing.
Dan zou ik snel van het gas af stappen, betaal je geen vastrecht meer!Ducatii schreef op maandag 30 november 2020 @ 01:30:
Jaarlijks verbruik gas is 60 m3.
Hema basic shirts laten zien dat dat niet zo hoeft te zijn, kosten een tientje of minder, zijn super degelijk en zelfs vaak nog van biologisch katoen ook.Insert12 schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:36:
[...]
Bij shirts van 10-15 euro denk ik aan kwaliteit wat aan het einde van het seizoen kapot of versleten is. Dat bespaart je op de lange termijn geen geld en is bovenal niet bepaald duurzaam.
Mee eens. Als shirts kort meegaan voel je dat bij aankoop vaak ook al. Het is dan niet perse het probleem dat het slechte stof is, maar dat hij erg dun is. En dat kun je vooraf zien.Erasmo schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:03:
[...]
Hema basic shirts laten zien dat dat niet zo hoeft te zijn, kosten een tientje of minder, zijn super degelijk en zelfs vaak nog van biologisch katoen ook.
Ja en nee. Het heeft als nadeel dat je niet meer de gigantische bonus krijgt doordat je 2200m3 gas/jaar oid in kunt vullen bij vergelijkingssites. De vaste lasten zijn bij 80m3 zo'n 150-200 euro ongeveer De cashback doordat je gas afneemt, neemt vaak ook met zoiets toe.[b]T-Infinity in "Hoe serieus geld besparen?"Dan zou ik snel van het gas af stappen, betaal je geen vastrecht meer!
Vanuit een mileutechnisch oogpunt is het bij dergelijke verbruiken al niet meer zo relevant. 1m3 gas is gelijk aan 1L diesel qua CO2 uitstoot, 1,2L benzine, of 1,6L LPG. Een maandje thuiswerken of fietsen compenseert dus al snel voor een jaar gasverbruik dan.
Mocht je een boilervat hebben, dan kun je altijd overwegen om je ketel op een slim stopcontact te hangen. Kost je iets van 8-9 euro. Kwartiertje/half uur voor het douchen aanzetten, met een automatische time-out van 15 minuten, en je hebt heerlijk warm water om comfortabel lang onder te staan. Dat scheelt enorm in je standby verliezen, en de wat oudere (10+ jaar) ketels hebben vaak ook een standby verbruik van 10w. Wel even erop letten dat de time-out lang genoeg is om de ketel en pomp weer in standby te krijgen. Ik kan me namelijk voorstellen dat het uitschakelen terwijl die nog in bedrijf is, niet bevordelijk is voor de levensduur.
Bovendien kun je je vat afregelen op een lagere temperatuur dan normaal, want normaal gesproken zit er wat variatie in, waarbij de temperatuur die ingeregeld is, een maximum is. Hierdoor stijgt het stookrendement weer iets. Aangezien je het water per direct weer bijna opmaakt, werk je alleen nog met de maximale temperatuur. Legionella lijkt me verder niet echt een issue op het moment dat het warme water weer bijna direct vervangen wordt voor koud water, en er zowat dagelijks een verversing van het vat is.
Tot slot; je hebt nog altijd een backup systeem in huis als je airco/warmtepomp/whatever defect is. Dan hoef je niet direct de hoofdprijs te betalen omdat je asap iemand moet laten langskomen, maar dan kun je op je gemak zelf ernaar kijken/een nieuwe unit importeren.
Ohja, en je hoeft pas een electrische kookplaat te kopen op het moment dat je weer een nieuwe keuken koopt. Maar dat staat natuurlijk haaks op de gedachte van dit topic.
Daarom is een wekelijkse boodschappenactie op vrijdag na het avondeten zo handig. Impulsaankopen doe je dan niet, en later in de werkweek pluk je gewoon een eerder gemaakte maaltijd uit de vriezer. Dan hoef je je ook niet zo'n zorgen te maken om de versheid van de producten.Boodschappen (supermarkt) online doen. Daardoor minder impulsaankopen en meer 'in bulk' inkopen.
[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 30-11-2020 11:06 ]
Ik ga niet zo ver als een aantal anderen hier, merk ik al. Huis op 16 graden, brrr. Het moet wel comfortabel blijven.
Ik zat in een gemeenteactie. En optimizers zijn nodig, ik heb een dak op het zuiden met slagschaduw van de buren aan de oostkant (i.v.m. dakopbouw).de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:28:
Plaatsing zelf gedaan. Zonder optimizers (meestal onnodig). 28 x 275W. 4200 euro is excl. btw. en aansluiting meterkast heeft me ook nog 100 euro gekost. Maar heb dat gecombineerd met aansluiting inductietoestel en aanpassing groepenkast 3 fase. Daar ook weer de btw van terug gekregen.
Ik ga er binnenkort nog 10 bij leggen, omdat ik opeens een gratis omvormer heb gekregen (foutje van webshop, maar ze willen hem niet terug)
Meestal gaat het echter wel op. Ik haal zowel broeken van bijvoorbeeld Jack&Jones of Vanguard als bij bijvoorbeeld Ter Stal. Die laatste gaan 1 seizoen mee, de eerste 3-4 seizoenen en blijven er ook al die tijd goed uit zien, terwijl die goedkopere toch sneller vervalt.Erasmo schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:03:
Hema basic shirts laten zien dat dat niet zo hoeft te zijn, kosten een tientje of minder, zijn super degelijk en zelfs vaak nog van biologisch katoen ook.
Ze zijn vooral nodig voor de mensen die er aan verdienenPizza_Boom schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:30:
[...]
Ik zat in een gemeenteactie. En optimizers zijn nodig, ik heb een dak op het zuiden met slagschaduw van de buren aan de oostkant (i.v.m. dakopbouw).
Soms wel, maar soms ook niet waar afhankelijk van de schaduw. Op mijn dak was zowel met als zonder optimizers de terugverdientijd 5 jaar. Initieel kost het dan wat meer, maar na 5 jaar verdien je ook meer terug. En het geeft natuurlijk ook leuke grafiekjesde Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:11:
[...]
Ze zijn vooral nodig voor de mensen die er aan verdienen. Als een paneel niet optimaal ligt, kun je beter dat paneel in zijn gheel niet leggen, of gewoon wat verlies accepteren, in plaats van dat paneel ook nog eens extra duur (slechte tvt) maken door een optimizer toe te voegen.
[removed]
Het is 1 paneel dat een stukje van de ochtend in de schaduw kan liggen. In de zomer ligt ie dat al nauwelijks. De rest van de dag ligt ie in volle zon nagenoeg ideaal (Zuid-zuidwest onder 40 graden). En met een enkele omvormer (solaredge) moet je wel, anders doen al je panelen het slecht op zo'n moment.de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:11:
[...]
Ze zijn vooral nodig voor de mensen die er aan verdienen. Als een paneel niet optimaal ligt, kun je beter dat paneel in zijn gheel niet leggen, of gewoon wat verlies accepteren, in plaats van dat paneel ook nog eens extra duur (slechte tvt) maken door een optimizer toe te voegen.
[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 30-11-2020 11:27 ]
Precies, dus daar heeft de persoon die het heeft gelegd mooi aan verdiend ;-) Terwijl jij een paneel hebt met onnodig hoge tvt.Pizza_Boom schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:24:
[...]
Het is 1 paneel dat een stukje van de ochtend in de schaduw kan liggen. In de zomer ligt ie dat al nauwelijks. De rest van de dag ligt ie in volle zon nagenoeg ideaal (Zuid-zuidwest onder 40 graden). En met een enkele omvormer moet je wel, anders doen al je panelen het slecht op zo'n moment.
Op termijn komt er ook zo'n opbouw. Dan komen er een aantal panelen op het bestaande dak te liggen en een aantal op het verhoogde dak. In de zomer komt de zon hier in noordoosten op. Die panelen op het hoge dak pakken veel vroeger al zonnestralen dan de panelen die op het oude dak liggen omdat die afgeschermd worden door de opbouw.de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:28:
[...]
Precies, dus daar heeft de persoon die het heeft gelegd mooi aan verdiend ;-) Terwijl jij een paneel hebt met onnodig hoge tvt.
Ik zet mijn verbruik conservatief op: 2100-2200 kWh per jaar. De leverancier gaat in het eerste jaar uit 2400 kWh. Met 2100 kWh is de installatie in 6,5 jaar terugverdiend. Geloof dat die optimizer 60 euro ofzo is. Nou, woehoe. Paneel minder zou mij 40 euro per jaar energie extra kosten als ik dat even netjes omsla (1:1), dus niet strak uitreken.
[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 30-11-2020 11:39 ]
Ik kende dit topic nog niet, maar mijn eerste gedachte bij het lezen van de titel was dat het met name zou gaan om zeker voor de mensen die weinig te besteden hebben tips te geven om wat beter rond te komen. Een heel groot deel van de punten die jij hier aandraagt zullen op termijn geld besparen, maar je moet er ofwel vooraf flink in investeren, of je moet bij onverwachte zaken de klap wel op kunnen vangen. Een hoog eigen risico bij de zorgverzekering of je inboedel/opstal is leuk, maar genoeg mensen die niet "even" de eerste 1000 euro aan kosten kunnen ophoesten. Een hele rits aan PV panelen zelf aanleggen is leuk, maar kost je alsnog duizenden euro's aan initiële investering. "Even het gas de deur uit doen" en dan maar een warmtepomp of airco's, kost je ook duizenden en duizenden euro's. Dingen 3D printen in plaats van kopen, leuk, maar voordat je er voordeel uit haalt moet je eerst wel de aanschaf van het apparaat eruit halen.de Peer schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:28:
-Geen of een auto
-Veel fietsen
Niet dat al deze voorgestelde punten geen hout snijden, maar er staat bij deze punten wel een enorme asterisk. En laat ik ook voorop stellen dat ik zelf ook menig van deze dingen doe/ga doen, maar ik ben me er zeker bewust van dat ik de luxe positie heb om dit te kunnen doen. Ik ken genoeg mensen die geld MOETEN besparen, maar echt niet in de positie zijn om maar even 20 PV panelen aan te leggen of even te investeren in een warmtepomp (met alle bijkomende aanpassingen die er vaak bij komen). Die mensen zijn blij als ze 10 euro/maand meer te besteden krijgen door over te stappen op een andere zorgverzekeraar.
Ik had in jouw geval dus in ieder geval een nuance gemaakt door de tips op te delen in 2 categoriën:
- Dingen die je zonder of met heel weinig investering kunt doen om te besparen
- Zaken die een grote investering vergen, maar binnen enkele jaren terug te verdienen zijn en daarna besparing opleveren
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ik ben het helemaal met je eens, maar dat doet toch niets af aan mijn tips. Iedereen moet zelf maar bepalen met welke tips hij/zij iets kan. Ik voel me niet geroepen om ze in categoriën in te delen.Moi_in_actie schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:41:
[...]
Ik kende dit topic nog niet, maar mijn eerste gedachte bij het lezen van de titel was dat het met name zou gaan om zeker voor de mensen die weinig te besteden hebben tips te geven om wat beter rond te komen. Een heel groot deel van de punten die jij hier aandraagt zullen op termijn geld besparen, maar je moet er ofwel vooraf flink in investeren, of je moet bij onverwachte zaken de klap wel op kunnen vangen. Een hoog eigen risico bij de zorgverzekering of je inboedel/opstal is leuk, maar genoeg mensen die niet "even" de eerste 1000 euro aan kosten kunnen ophoesten. Een hele rits aan PV panelen zelf aanleggen is leuk, maar kost je alsnog duizenden euro's aan initiële investering. "Even het gas de deur uit doen" en dan maar een warmtepomp of airco's, kost je ook duizenden en duizenden euro's. Dingen 3D printen in plaats van kopen, leuk, maar voordat je er voordeel uit haalt moet je eerst wel de aanschaf van het apparaat eruit halen.
Niet dat al deze voorgestelde punten geen hout snijden, maar er staat bij deze punten wel een enorme asterisk. En laat ik ook voorop stellen dat ik zelf ook menig van deze dingen doe/ga doen, maar ik ben me er zeker bewust van dat ik de luxe positie heb om dit te kunnen doen. Ik ken genoeg mensen die geld MOETEN besparen, maar echt niet in de positie zijn om maar even 20 PV panelen aan te leggen of even te investeren in een warmtepomp (met alle bijkomende aanpassingen die er vaak bij komen). Die mensen zijn blij als ze 10 euro/maand meer te besteden krijgen door over te stappen op een andere zorgverzekeraar.
Ik had in jouw geval dus in ieder geval een nuance gemaakt door de tips op te delen in 2 categoriën:
- Dingen die je zonder of met heel weinig investering kunt doen om te besparen
- Zaken die een grote investering vergen, maar binnen enkele jaren terug te verdienen zijn en daarna besparing opleveren
het is inderdaad waar dat als je eenmaal geld hebt, je meer risico kunt nemen wat je dan weer geld kan opleveren.
Cruciaal is dus om die eerste 1000 of 2000 euro gespaard te krijgen. en ja ik weet dat dat voor sommige mensen echt al bijna onmogelijk is.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 30-11-2020 11:57 ]
Ik bespaar 120 euro per jaar door televisie op te zeggen. Alle programma's die ik wil zien zijn beschikbaar via de "gemist" apps. Zit nog minder reclame in ook.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Dat heb ik toch ook niet gezegd, sterker nog de eerste regel van de 2e alinea is "Niet dat al deze voorgestelde punten geen hout snijden...". Ik zou alleen bij zaken als PV panelen, warmtepomp etc. eerder het label "investering" gebruiken in plaats van "directe besparing", als het gaat om het geven van tips.de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:54:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens, maar dat doet toch niets af aan mijn tips. Iedereen moet zelf maar bepalen met welke tips hij/zij iets kan. Ik voel me niet geroepen om ze in categoriën in te delen.
Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer iemand die jouw lijst leest en met hangen en wurgen niet eens een modaal inkomen komt denkt van "Ja leuk al die dingen, maar dat geld heb ik niet, wat moet ik daar nu mee". Het ging mij er puur om dat er enige nuance geplaatst had kunnen worden
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Een tijdje geleden toch maar eens wat dieper in onze uitgaven gedoken. Hieruit bleek rond de € 200 per maand aan thuisbezorgd. Hier schrok ik enorm van, dit is er zo gemakkelijk ingeslopen! Even een broodje als lunch bestellen (want ja, ik zit toch thuis) 2x in de week gaat erg hard.
Daarnaast sinds een maand of 2 naar de Lidl voor de meeste boodschappen. Sommige dingen blijf ik bij de Albert Heijn kopen want sommige dingen van de Lidl vind ik echt niet lekker (denk aan brood, snert, chips etc. niet echt nodige dingen, m.u.v. brood natuurlijk). Dit scheelt ook aardig.
Sinds twee maanden dus ook 1x in de week grote boodschappen en dan 1x tussendoor voor verse groenten (die haal ik liever niet maar 1x in de week). Ook dit scheelt enorm veel impuls aankopen!
Daarnaast sinds een maand of 2 naar de Lidl voor de meeste boodschappen. Sommige dingen blijf ik bij de Albert Heijn kopen want sommige dingen van de Lidl vind ik echt niet lekker (denk aan brood, snert, chips etc. niet echt nodige dingen, m.u.v. brood natuurlijk). Dit scheelt ook aardig.
Sinds twee maanden dus ook 1x in de week grote boodschappen en dan 1x tussendoor voor verse groenten (die haal ik liever niet maar 1x in de week). Ook dit scheelt enorm veel impuls aankopen!
K
[ Voor 100% gewijzigd door Ducatii op 30-11-2020 13:24 ]
Probleem is we hebben een gasfornuis, dus het is nog wel nodig. Of ik moet een fornuis met electrische kookplaat kopen.de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:38:
[...]
Dan zou ik snel van het gas af stappen, betaal je geen vastrecht meer!
Of tot die tijd af en toe zo'n grote camping-tank/fles met gas laten vullenDucatii schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:23:
[...]
Probleem is we hebben een gasfornuis, dus het is nog wel nodig. Of ik moet een fornuis met electrische kookplaat kopen.
Mijn verbruik inclusief overheidsheffing komt neer op 40 euro, 11 euro zonder.de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:26:
[...]
Of tot die tijd af en toe zo'n grote camping-tank/fles met gas laten vullen
Echter betaal ik jaarlijks bijna 200 euro voor enkel vastrecht en netbeheerkosten. Scheve verhouding.
Denk je dat ik veel zou besparen bij aanschaf van een electrische kookplaat? De energiekosten van de electrische kookplaat meegerekend.
Verwijderd
Ik kijk via de gratis app van de VRT, waarmee je alle programma's van één en Canvas kan zien (kan je ook met Nederlandse zenders). Verder kijk ik vaak Youtube, daar staat veel meer op dan je denkt, ook professionele kanalen. Uiteraard is mijn box 'geroot', zodat ik geen last heb van reclame in Youtube (of anders Youtube Vanced). Verder log ik in op de Yelo-app, omdat mijn ouders een Telenet abonnement hebben, maar daar kijk ik niet vaak naar, ik zou het gemakkelijk kunnen missen. Commerciële zenders interesseren me niet, veel reclame en lagere kwaliteit. Het is ook mijn muziekspeler: Rockradio.com, dankzij de root ook zonder reclame.Ducatii schreef op maandag 30 november 2020 @ 00:57:
[...]
Met android box heb je toch een maandelijks iptv abonnement nodig? Hoeveel betaal je ervoor?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2020 13:49 ]
Onze kookplaat was 400 euro dacht ik. Dan zou je het er na 2, misschien 3 jaar al uit hebbenDucatii schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:39:
[...]
Mijn verbruik inclusief overheidsheffing komt neer op 40 euro, 11 euro zonder.
Echter betaal ik jaarlijks bijna 200 euro voor enkel vastrecht en netbeheerkosten. Scheve verhouding.
Denk je dat ik veel zou besparen bij aanschaf van een electrische kookplaat? De energiekosten van de electrische kookplaat meegerekend.
Er zijn ombouwsetjes in de omloop om naar propaan over te stappen. Op een 10kg fles kan je héél lang koken, ik denk dat een half jaar wel haalbaar is. Wel zorgen dat je alles veilig (laat) aansluiten. Milieutechnisch maakt het geen moer uit of je gas in de STEG-centrale stopt en er dan later warmte mee opwekt om je pannetje te verwarmen of direct stookt. (in dat opzicht is elektrisch koken zelfs op z'n best net zo efficiënt maar waarschijnlijk minder efficiënt).Ducatii schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:23:
[...]
Probleem is we hebben een gasfornuis, dus het is nog wel nodig. Of ik moet een fornuis met electrische kookplaat kopen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Woon werk is 30KM heen en 30KM terug + in het weekend zat ik vaak nog wel een paar uur in de auto om ergens in het land te paintballen, maar door de Covid-19 perikelen kan de diesel idd niet meer uit. En als klap op de vuurpijl vandaag op de zaak te horen gekregen dat de vestiging dicht gaat en verhuisd naar mijn woonplaats. Dus de diesel gaat weg.Ducatii schreef op maandag 30 november 2020 @ 01:16:
[...]
Kun je dan niet beter een benzine auto gebruiken?