Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

haribold schreef op zondag 02 maart 2014 @ 14:12:
Er zijn genoeg producten die in Nederland weer goedkoper zijn dan in het buitenland. Het zijn nu eenmaal verschillende markten met verschillende invloeden en omstandigheden.
Dat zijn er zo weinig producten dat je het niet eens merkt. Zo kijk ik nauwelijks meer naar aanbiedingen van Nederlandse supermarkten en drogisterijen, want uiteindelijk is het toch goedkoper in Duitsland.

En dingen die dan toch in Nederland goedkoper zijn bijvoorbeeld Lays chips in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:01
MisterBlue schreef op zondag 02 maart 2014 @ 14:41:
Als experiment heb ik gekeken of het mogelijk is een maand lang niets uit te geven aan transport. Ik moest een paar keer wel meer dan een uur fietsen, maar het is me wel gelukt om het op nul te houden. Ben ook meteen wat afgevallen deze maand.
Knap, een hele mooie goede prestatie, met name ook doordat je je gezondheid ermee verbeterd! Een maandje per jaar bewust besparen op bepaalde kosten lijkt me wel leuk! Dan is de pijn ook wat minder maar je leert ook te waarderen wat je hebt.

Goeie tip in ieder geval ik ga hem onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MisterBlue schreef op zondag 02 maart 2014 @ 14:41:
Als experiment heb ik gekeken of het mogelijk is een maand lang niets uit te geven aan transport. Ik moest een paar keer wel meer dan een uur fietsen, maar het is me wel gelukt om het op nul te houden. Ben ook meteen wat afgevallen deze maand.
Als ik kijk wat mijn fiets gekost heeft... Ik schatte hem toen ik nog veel fietste op 200 euro per jaar aan onderdelen (MTB), voor 4000 km. Kom ik op 5 cent per km, en dat is nog afgezien van de afschrijving. Incl. afschrijving zit ik eerder op het dubbele.
Dat zit dan al dicht bij de kilometerprijs van mijn motor, en dat is nog excl. kosten als eten/drinken wat je extra nodig hebt op de fiets. Voor het geld hoef ik dus niet te gaan fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Maar dat is dan alleen je marginale kilometerprijs (alleen benzine), niet de totale kosten gedeeld door de totale kilometers?

Want een fiets is vrijwel onmogelijk te verslaan op totaalkosten. Als je echt al je motorvoertuigen weg kunt doen tbv de fiets bespaar je in vrijwel alle gevallen, zelfs met een dure fiets.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18

Onbekend

...

Maar nu letten jullie alleen maar het niet-uitgegeven geld.
Hoeveel tijd ben je met het fietsen extra kwijt, en heb je dat (de beperkte vrije tijd dus) er ook voor over?
Heb je het er bijvoorbeeld voor over om bijvoorbeeld 1 uur langer onderweg te gaan en dan daarmee € 2,50 te besparen op autokosten?

Voor korte afstanden kies ik vaak de fiets aangezien dit met de auto soms maar 5 minuten sneller is. Voor langere afstanden kies ik dan vaker voor de auto en meer vrije tijd. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat ligt er helemaal aan hoe je het ziet. Als je op een ander moment van de week al een hoop tijd hebt ingepland om te bewegen dan eet het je vrije tijd op, zoniet dan is het juist tijdwinst.

Bovendien is fietsen vaak even snel of sneller voor korte ritten. De 50%-grens van pendelafstand is iets van 6km, dwz de helft van de werkende bevolking hoeft minder dan 6km naar zijn werk af te leggen elke dag.

[ Voor 21% gewijzigd door mux op 02-03-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mux schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:02:
Maar dat is dan alleen je marginale kilometerprijs (alleen benzine), niet de totale kosten gedeeld door de totale kilometers?
Nee, incl. alle kosten. Alleen afschrijving niet echt, maar t.o.v. totale kosten is de aanschafprijs niet zo hoog, en de restwaarde zal in dezelfde buurt zitten.
Grote "maar" is dat ik voor die motor-kilometerprijs wel veel meer kilometers moet maken dan op de fiets. Aan de andere kant ging een ketting/tandwielset nooit langer dan 5000 km mee. Qua slijtage is een fiets enorm veel slechter dan gemotoriseerde vervoermiddelen.
Onbekend schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:21:
Hoeveel tijd ben je met het fietsen extra kwijt, en heb je dat (de beperkte vrije tijd dus) er ook voor over?
Heb je het er bijvoorbeeld voor over om bijvoorbeeld 1 uur langer onderweg te gaan en dan daarmee € 2,50 te besparen op autokosten?
Binnen de stad maakt het weinig uit qua tijd of ik auto of fiets pak. Autokosten zitten al snel op 30 cent minimaal aan variabele kosten, als je daar 2,50 mee wil besparen door een gratis fiets te gebruiken, heb je dus maar 8 km af te leggen. Daarmee bespaar je met de auto dus nooit een uur.

Auto is hier qua kostenpost nu een noodzakelijk kwaad. We gebruiken hem uitsluitend als mijn vrouw daar behoefte aan heeft, ik heb hem sinds we hem hebben nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Onbekend schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:21:

Voor korte afstanden kies ik vaak de fiets aangezien dit met de auto soms maar 5 minuten sneller is. Voor langere afstanden kies ik dan vaker voor de auto en meer vrije tijd. :)
Ik zie fietsen zelf als ontspanning, ik zet irritante reistijd dus om in iets leuks en hoef na het werk niet meer te sporten: win/win ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20
Ik had 3 uren gefietst en 5 EUR aan brandstof bespaard. Dat slaat natuurlijk nergens op, maar wilde me gewoon aan mijn streven houden om niets uit te geven. Ik heb gelukkig geen druk leven, dus kan ik me die 3 uur in het weekend wel veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

RemcoDelft schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:15:
[...]

Nee, incl. alle kosten. Alleen afschrijving niet echt, maar t.o.v. totale kosten is de aanschafprijs niet zo hoog, en de restwaarde zal in dezelfde buurt zitten.
Grote "maar" is dat ik voor die motor-kilometerprijs wel veel meer kilometers moet maken dan op de fiets. Aan de andere kant ging een ketting/tandwielset nooit langer dan 5000 km mee. Qua slijtage is een fiets enorm veel slechter dan gemotoriseerde vervoermiddelen.
Ahja, je gaat er dan vanuit dat je geen 4000 maar meteen 30.000km per jaar op de motor doet. Dat is ook een beetje mijn punt: als je het een echt 1 op 1 voor het andere zou inruilen is de kilometerprijs zelden in verhouding.

Een fiets kun je zo duur en goedkoop maken in onderhoud als je zelf wil. Een racefiets met open ketting en derailleur gaat je elke 2500-4000km nieuwe aandrijfonderdelen en elke 500-1000km remblokjes kosten. Een fiets met kettingkast, rollerbrakes en naafversnellingen kost je nooit iets. Recreatief vs. praktisch.

en een velomobiel kost je elke 1000km 3 nieuwe kettingen... grmbl

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 02-03-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mux schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:39:
en een velomobiel kost je elke 1000km 3 nieuwe kettingen... grmbl
Sinds ik mijn motorketting met kettingzaagolie smeer, slijt-ie amper nog!
Gewoon elke 100 km een 1 ml vanuit een injectienaald aan de binnenkant van de ketting spuiten, en dan een slinger aan het achterwiel geven.
Op de fiets heb ik heel wat dure spuitbussen derailleurspray gekocht, en de ketting slijt als een malle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Afhankelijk van het type is 30k km op een motor ook een enorme kostenpost. De meeste motoren moeten om de 6k km een onderhoudsbeurt hebben.

Fietsen doe ik alleen naar de kroeg of in de stad / streek. Zou eerlijk gezegd niet weten wat ik op mijn fiets afschrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Een motor met een ketting is echt 1918 - cardan rules, en dan kan je redelijk goed blijven rijden, alleen achterband vervangen is veel werk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een fiets gekocht voor het werk ipv het openbaar vervoer, aangezien de reiskostenvergoeding een vast bedrag is en niet afhankelijk van de werkelijke kosten. Was voorheen 80euro aan reiskosten kwijt + 35 euro fitness abonnement, heb nu een fiets van marktplaats gehaald twv 100 euro (+ 100 euro onderhoudskosten, na 1 dag lag het achterwiel eraf - overigens ga ik (een deel) met mijn rechtsbijstand nog wel even claimen bij de verkoper).
Plus ik sport weer meer :).

En een leaseauto (van vriendin) ipv eigen auto scheelt ons ook honderden euro's per maand, we rijden best wel vaak en de vorige auto was vrij onzuinig. Nu kost het een vast bedrag aan bijtelling en het rijden is onbeperkt (binnenkort nieuwe auto met 14%). Maar in het buitenland boodschappen doen gaat me iets te ver :P

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 03-03-2014 23:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 27-11-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:59:
Ons huis hebben we zo goed mogelijk geïsoleerd (dak, muren, HR-glas). Vooral dak- en spouwmuurisolatie kan je snel terugverdienen, zeker nu er nog subsidies voor zijn. 's Winters zetten we de verwarming op 19 graden en doen we een trui aan, soms ook wat dikkere sokken. We rijden dagelijks met de fiets, ook 's winters, daardoor zijn we vanzelf minder kouwelijk. Onze fietsritten zorgen er ook voor dat we geen tijd en geld verliezen aan sporten. Ons gasverbruik is 7000 kWh, en door onze recente isolatie zal dit nog dalen.
Wow.. wat een gigantisch verbruik is dat zeg (ik zelf doe nog geen tiende daarvan). Wat voor huis woon je eigenlijk dat je dat nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Friespeuk schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:03:
[...]

Wow.. wat een gigantisch verbruik is dat zeg (ik zelf doe nog geen tiende daarvan). Wat voor huis woon je eigenlijk dat je dat nodig hebt?
Het is kWh, geen m³ ;) Het zou ongeveer 609 m³ zijn: http://www.vreg.be/nl/aardgas-omrekening-van-m3-naar-kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
oh gelukkig :P mea culpa

Verder zou ik het persoonlijk niet prettig vinden om zo minimaal te leven maar ieder z'n ding.

[ Voor 16% gewijzigd door RodeStabilo op 12-07-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat betaal je per kWh dat zonnepanelen niet interessant zijn? Je weet dat een installatie (zelf geïnstalleerd) sub-€0,70/Wp kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:06:
Wat betaal je per kWh dat zonnepanelen niet interessant zijn? Je weet dat een installatie (zelf geïnstalleerd) sub-€0,70/Wp kan zijn?
Volgens deze site zou ik '-30' euro per jaar besparen. Als ik 3000 kWh ingeef gaat het naar -2 euro per jaar en bij 4000 kWh = +9 euro per jaar. Dak op zuidwest en 35°. Is berekend op max 20 jaar, vandaar de negatieve waarden. In België zijn er geen subsidies meer en moet je (veel) betalen om gebruik te maken van het elektriciteitsnetwerk. Reken daarbij de hoge vaste kosten zoals omvormer en installatie, en je komt er niet uit als je een laag verbruik hebt. Zelf installeren kan/durf ik niet echt. Nog even wachten tot energie duurder wordt en zonnepanelen goedkoper en efficiënter.

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 12-07-2016 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah ok, je zit in België. 'nuff said :D

De berekening is niet moeilijk met net metering. Een gemiddelde installatie geeft je 1kWh/Wp/jr. Je terugverdientijd is de kosten van die Wp gedeeld door je elektriciteitsprijs zoals je die betaalt.

Wij betalen hier 19ct/kWh, onze installatie kostte alles bij elkaar 66ct/Wp, dus we hebben hem in 66/19=3,5 jaar terugverdiend. Het is anders als je kostenstructuur anders is of je geen net metering hebt.

Subsidies maken bar weinig uit op het totaal, trouwens. Hier kun je alleen de BTW terugkrijgen, oftewel ~17% korting op de installatie. Meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Friespeuk schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:05:
[...]

oh gelukkig :P mea culpa

Verder zou ik het persoonlijk niet prettig vinden om zo minimaal te leven maar ieder z'n ding.
Ik bekijk het positief :)

-Fietsen doe ik graag en als bonus word ik er sterker en gezonder van. Met een auto zou ik wekelijks een dag extra moeten werken, tijd die ik nu ondanks wat langere fietsritten uitspaar
-We zitten nooit in het donker, we gebruiken een vaatwas en wasmachine, we gaan soms zelfs met het vliegtuig op reis. We hebben dus ook comfort en luxe, maar ik geef het liever aan leuke zaken dan bvb. een hele winter in t-shirt te lopen met de verwarming op 22 graden (met een trui boet je echt geen comfort in).
-Ik heb 35 jaar vlees gegeten, nu een half jaar zonder, ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. Nu eet ik veel meer verschillende soorten groenten met lekkere kruiden, tegenover vroeger aardappelen of rijst, 1 soort groente en 1 stuk vlees. Ik eet nu dus gevarieerder en met meer smaak (meer verschillende smaken).
-Het verschil tussen een a-merk en een b-merk smaak je niet, soms is het zelfs hetzelfde product uit dezelfde fabriek. Het enige verschil is dat je bij het a-merk meebetaalt voor (vervelende) reclame.
-Kabel-tv mis ik ook echt niet. Er is zo veel onzin op tv en fictie interesseert me niet. Ik luister veel muziek, lees vaak en kijk veel (gratis) reportages en docu's via internet.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 12-07-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 15:54
Is dat dan ook de reden waarom je zo bewust voor deze levensstijl kiest? Of ben je van plan om met het uitgespaarde geld eerder met pensioen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alcx schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:37:
[...]

Is dat dan ook de reden waarom je zo bewust voor deze levensstijl kiest? Of ben je van plan om met het uitgespaarde geld eerder met pensioen te gaan?
Het is een combinatie van factoren: ik ben ecologisch, niet materialistisch, wil een reserve voor moeilijke tijden en voor later, minder van geld en carrière afhankelijk zijn en wie weet, misschien vroeger stoppen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:36:
[...]
Het is een combinatie van factoren: ecologisch, ben niet materialistisch, reserve voor moeilijke tijden en voor later, minder van geld en carrière afhankelijk zijn en wie weet, misschien vroeger stoppen met werken.
Sowieso is het verstandig om je vaste lasten zo minimaal te houden en dat lukt je goed lijkt het :)
Of je het dan opspaart en/of (deels) bewust verbrast is altijd beter dan een groot deel van je inkomen ongemerkt weg te laten sijpelen zoals veel mensen doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
Een paar manieren waarmee ik nog redelijk wat bespaar:

Mediaconsumptie:
- televisie abo eruit (kijk af en toe uitzending gemist, verder vind ik het aanbod niet het geld waard van een abo)
- internet naar een cheap maar goed genoeg abo voor normaal gebruik (17,50 per jaar gemiddeld)
- geen vaste telefoon.
+ daar tegenover staat dan wel weer netflix en spotify, maar all-in ben ik dus nog steeds 'maar' 37,50 euro kwijt voor al mijn media-consumptie. Ik overweeg netflix te splitten met vrienden, dan bespaar ik nog eens 7 euro.

Carpoolen:
- Bespaar ongeveer 50-75 euro per maand aan benzine door regelmatig te carpoolen met een collega.

Privé telefoon opgezegd:
- Telefoon van werk, besloten mijn prive nummer te beeindigen (mag werk telefoon voor alles gebruiken), scheelt nog eens tientjes per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

^ Dit dus. De media scheelt je snel 30 a 40 euro per maand, dus zeg een 400 euro op jaarbasis. Nog een paar besparingen erbij zoals carpoolen en je kan sparen of elke winter een weekje all inclusive naar de zon (kost dan ook weinig waarbij je voor het geld van die reis ook nog je boodschappen kan aftrekken).

Netflix en Spotify zie ik overigens als besparingen, ik kocht altijd vrij veel DVD's en CD's maar met die EUR 20 per maand samen ben ik een stuk goedkoper uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:17

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Al eens over verzekeringen gedacht? 2 jaar geen zorg gedeclareerd? Ik heb max eigen risico en basis polis. Heb nooit wat, ken m'n huisarts niet eens.. En als je dan de normale premie spaart kan je altijd je rekening betalen als je eens flinke pech hebt..
Verzeker alleen de risico's die je niet kunt dragen :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Verder naar de Lidl, Hoogvliet of Dirk ipv de AH. Scheelt ook zo 50 euro in de maand en je hoeft er niets voor te laten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door President op 13-07-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Valt me wel mee. Ik hoop wel dat je ook een opstal en inboedel verzekering hebt en een WA verzekering (persoonlijk, niet voor de auto).
1100 kWh is bijna niets als je ook electrisch kookt, is dit na saldering zonnepanelen? En 200 kuub gas is ook te verwaarlozen, zou je bijna je gasleiding eruit kunnen gooien (maar daar zijn andere topics voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
franssie schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:42:
Valt me wel mee. Ik hoop wel dat je ook een opstal en inboedel verzekering hebt en een WA verzekering (persoonlijk, niet voor de auto).
1100 kWh is bijna niets als je ook electrisch kookt, is dit na saldering zonnepanelen? En 200 kuub gas is ook te verwaarlozen, zou je bijna je gasleiding eruit kunnen gooien (maar daar zijn andere topics voor).
Ja, 38,49 autoverzekering + 4 euro rechtsbijstand verkeer

Daarnaast ook woongarantverzekering met Aansprakelijkheidsverzekering, Opstalgarantverzekering en Inboedelgarantverzekering

We hebben geen zonnepanelen, gezien de salderingregeling mogelijk in 2020 ingaat vind ik dat voor nu ook geen verstandige investering. We hebben overal LED lampen voor in huis gekocht, dus de stroom komt door
- koel/vries combi
- oven
- televisie
- modem + accesspoint
- WTW-unit
- telefoons opladen :)

gebaseerd op afgelopen half jaar komen we dan ergens rond het gemiddelde uit op jaarbasis qua stroomverbruik, als het goed is wel lager dan het gemiddelde qua gasverbruik. Dat laatste komt door redelijk kort douchen en voornamelijk trui aan in de avond i.p.v. verwarming aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 17:40
frankwopereis schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 23:24:
Al eens over verzekeringen gedacht? 2 jaar geen zorg gedeclareerd? Ik heb max eigen risico en basis polis. Heb nooit wat, ken m'n huisarts niet eens.. En als je dan de normale premie spaart kan je altijd je rekening betalen als je eens flinke pech hebt..
Verzeker alleen de risico's die je niet kunt dragen :)
Klopt, verzekeringspremies zijn het laaghangende fruit bij veel huishoudens. Zelf heb ik ook een zorg basis met max eigen risico. En in één keer betaald voor een heel jaar (3% korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Heel simpele besparing,
Ik maak 1x per week mijn menu voor de week erna ( donderdag avond ) en dan doe ik dus 1x boodschappen. Groot voordeel is dat ik ingredienten kan combineren/hergebruiken dus ik eet nu toch veel verschillende gerechten en ik gooi geen eten weg.
Bijkomende voordeel is dat ik wilde afvallen en zonder chips in huis en tja maar1x in de week boodschappen lukt dat best aardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:06
mux schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 10:26:
Ah ok, je zit in België. 'nuff said :D

De berekening is niet moeilijk met net metering. Een gemiddelde installatie geeft je 1kWh/Wp/jr. Je terugverdientijd is de kosten van die Wp gedeeld door je elektriciteitsprijs zoals je die betaalt.

Wij betalen hier 19ct/kWh, onze installatie kostte alles bij elkaar 66ct/Wp, dus we hebben hem in 66/19=3,5 jaar terugverdiend. Het is anders als je kostenstructuur anders is of je geen net metering hebt.

Subsidies maken bar weinig uit op het totaal, trouwens. Hier kun je alleen de BTW terugkrijgen, oftewel ~17% korting op de installatie. Meh.
Hoe heb je een zonnepaneelinstallatie voor 66ct/Wp voor elkaar gekregen. Als ik een beetje rond kijk, dan kom ik meestal voor aangeraden zonnepanelen uit op ~80ct/Wp voor alleen het paneel en daar komt dan nog een omvormer bij?

Als ik het hier zo lees, dan doen we het in ons huishouden ook niet verkeerd, het enige waar we echt veel voor betalen is de huur ~€1000/maand, maar dat is een keuze die we hebben gemaakt aan gemak, wooncomfort en makkelijk kunnen vertrekken als we dat willen.
Daarnaast geven we ook veel geld uit aan reizen, maar dat zijn altijd persoonlijke keuzes die je maakt.

Wat wel nog een interessante besparing is die ik nog niet voorbij heb zien komen is het houden van kippen. Dit is vooral voordelig als je bij het GFT per kilo betaald, het zijn namelijk wandelende groenbakken en ze leveren eieren terug. Helaas past dit niet echt in onze tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@zorgverzekering: ik zit momenteel met mijn vriendin bij Menzis. Basisverzekering met minimaal eigen risico (alleen de wettelijke 385 euro) + tandartsverzekering is €1066 voor 2016, maar daar gaat met SamenGezond dan weer €250 vanaf. Met andere woorden: alles wat een gezond persoon nodig heeft voor €800 (67/mnd).

Hiervoor had ik Anderzorg met max. eigen risico en géén tandartsverzekering, en daar was ik duurder uit.

@tweakerdennis: dat zijn hele nette uitgaven, ik zie niet echt waar je op kunt besparen (zonder iets in te leveren). Zuinig energieverbruik, hoewel je kosten best hoog zijn voor dat verbruik. Wij zitten op <500kWh (zonnepanelen) en 600m3 gas, en betalen 43 euro per maand.
heintjeput schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:08:
Hoe heb je een zonnepaneelinstallatie voor 66ct/Wp voor elkaar gekregen. Als ik een beetje rond kijk, dan kom ik meestal voor aangeraden zonnepanelen uit op ~80ct/Wp voor alleen het paneel en daar komt dan nog een omvormer bij?
Da's meer iets voor het betreffende topic in DED, maar in het kort: Goede deal maken voor de panelen (€125/st incl. BTW voor 255Wp Amerisolar) en in mijn geval tweedehands inverters (die waren niet zozeer goedkoper als wel zonder aanpassing van de bedrading in het huis aan te sluiten). En voor de rest alles zelf installeren ipv te laten doen.

Kostenplaatje voor 2/3e van onze installatie:
- 6x255Wp Amerisolar (1530Wp): €750
- 2xMastervolt Soladin 600: €300
- Betonvoeten: €70
- Bekabeling, connectoren, etc.: €35
-------------------------------------------------------
€1155 incl. BTW
€954 ex. = €0.62/Wp

De €0.66/Wp komt doordat de rest van onze installatie 4xShell RSM110 paneeltjes op ons garagedak zijn, en dat geheel was iets duurder per Wp. Grappig, want die waren tweedehands en de 'goedkopere' spullen waren allemaal gloednieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

Richard

Kuru Kuru Kururin

heintjeput schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:08:
[...]Wat wel nog een interessante besparing is die ik nog niet voorbij heb zien komen is het houden van kippen. Dit is vooral voordelig als je bij het GFT per kilo betaald, het zijn namelijk wandelende groenbakken en ze leveren eieren terug. Helaas past dit niet echt in onze tuin.
Da's wel een interessante tip ja; alhoewel ikzelf geen gemeente ken die lastig doet over (hoeveelheid) GFT aanlevering.

Nadeel van "beesten houden" is dat je weer een verantwoordelijkheid erbij hebt; als er eentje niet lekker is "moet" je ook nog naar de dierenarts ermee; of zelf de ballen hebben (bij een kip) om zijn nek om te draaien.

Zat zelf eigenlijk aan een schaap te denken; hoef ik geen gras meer te maaien (denk ik).

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een goeie tip voor deze periode is om je hypotheeklening te herzien. Zo kan je je afbetalingstermijn verkorten of je maandelijkse afbetaling verlagen. Kan tientallen of honderden euro's per maand schelen. Haalt dus meer uit dan wat gerommel in de marge zoals 'standby-killers' etc :)

Kijk eens naar de grafiek hier: https://www.immothekerfinotheker.be/N/rentebarometer

In onze situatie: ontleend: 121000 euro, mogelijke besparing: 18835 euro of 50 euro per maand. En in 2012 had ik ze al eens herzien, waardoor ik de resterende termijn met 6 jaar kon inkorten (maandelijks afbetalingsbedrag ging dan wel 30/40 euro omhoog, maar in totaal wel winst). Volgende maand ga ik nogmaals langs bij de Immotheker (Belgisch) die alle banken en alle formules vergelijkt, zodat je de voordeligste lening kan kiezen.

Bij een erfenis zou ik mijn termijn nog verkorten en/of maandelijkse bedrag nog verlagen, dat is volgens mij de beste langetermijnvisie. In plaats van alles op een spaarboek te laten slapen of gekke dingen te doen met het geld kan je zo maandelijks tientallen of honderden euro's besparen, waarmee je dan nog leuke dingen kan doen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En daaraan toevoegend: het is érg nuttig om sowieso jezelf niet te laten adviseren door een adviseur van de bank, maar gewoon zelf eens goed te gaan zitten spreadsheeten over je hypotheek.

Bijvoorbeeld; als je onder NHG leent, je totale hypotheek minder dan 60% van de marktwaarde van je woning is en als je een kortlopende hypotheek hebt, bespaar je 1) meer dan een procent op je hypotheekrente, en 2) een paar jaar aan rente. Bij elkaar, ongeacht de marktomstandigheden, kun je op die manier alleen al tienduizenden euro's goedkoper uit zijn. Ja, je kunt op korte termijn niet in het grootst mogelijke huis wonen, maar op de lange termijn heb je méér geld en veel minder zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:57
tweakerdennis schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:19:
Members only:
Zijn die boodschappen per maand voor 2 personen? Kan ik niet geloven. De vaste lasten zijn wel zo'n beetje gelijk als wat ik kwijt ben (ook 2 personen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mux schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:50:
En daaraan toevoegend: het is érg nuttig om sowieso jezelf niet te laten adviseren door een adviseur van de bank, maar gewoon zelf eens goed te gaan zitten spreadsheeten over je hypotheek.
In België hebben we de Immotheker die alle formules kan vergelijken en assisteren:
https://www.immothekerfinotheker.be/N/onze-aanpak

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:33:
Een goeie tip voor deze periode is om je hypotheeklening te herzien. Zo kan je je afbetalingstermijn verkorten of je maandelijkse afbetaling verlagen. Kan tientallen of honderden euro's per maand schelen...
Of dat voordelig is, hangt natuurlijk wel af van de voorwaarden van de bank en je rentevaste periode.
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:18:
[...]
In België hebben we de Immotheker die dat werk voor jou doet:
https://www.immothekerfinotheker.be/N/onze-aanpak
Van die pagina: "Sowieso is deze vergoeding geen extra kost voor u." Dat lijkt me al niet te kloppen, dat betaal je uiteraard in de rente.

Daarnaast is het niet verkeerd er zelf in te duiken om te leren welke verplichtingen je aan gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 14-07-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:25:
[...]

Van die pagina: "Sowieso is deze vergoeding geen extra kost voor u." Dat lijkt me al niet te kloppen, dat betaal je uiteraard in de rente.

Daarnaast is het niet verkeerd er zelf in te duiken om te leren welke verplichtingen je aan gaat.
Ik lees toch veel reacties waaruit blijkt dat veel banken niet beter doen dan wat je bij Immotheker krijgt, ook consumentenorganisatie Test-Aankoop is er positief over. Vooral in combinatie met verzekeringen blijkt het voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:33:
Een goeie tip voor deze periode is om je hypotheeklening te herzien. Zo kan je je afbetalingstermijn verkorten of je maandelijkse afbetaling verlagen. Kan tientallen of honderden euro's per maand schelen. Haalt dus meer uit dan wat gerommel in de marge zoals 'standby-killers' etc :)

Kijk eens naar de grafiek hier: https://www.immothekerfinotheker.be/N/rentebarometer

In onze situatie: ontleend: 121000 euro, mogelijke besparing: 18835 euro of 50 euro per maand. En in 2012 had ik ze al eens herzien, waardoor ik de resterende termijn met 6 jaar kon inkorten (maandelijks afbetalingsbedrag ging dan wel 30/40 euro omhoog, maar in totaal wel winst). Volgende maand ga ik nogmaals langs bij de Immotheker (Belgisch) die alle banken en alle formules vergelijkt, zodat je de voordeligste lening kan kiezen.
Voor het herzien van je hypotheek (of gewoon lagere hypotheekrente vragen middels boeterenteregeling) scheelt inderdaad op de maandelijkse vaste lasten maar kan je éénmalig wel veel geld kosten.
Wij hebben een rentevaste periode van nog 8,5 jaar en zouden 19,5k moeten betalen om onze hypotheek over te laten sluiten. Met het rentevoordeel (van 3,15 naar 1,83%) is dat op de lange termijn nog steeds wel voordelig (iets van €200 pm besparing) maar het neemt wel een enorme hap uit je liquiditeit.

Bijvoorbeeld; als je onder NHG leent, je totale hypotheek minder dan 60% van de marktwaarde van je woning is en als je een kortlopende hypotheek hebt, bespaar je 1) meer dan een procent op je hypotheekrente, en 2) een paar jaar aan rente. Bij elkaar, ongeacht de marktomstandigheden, kun je op die manier alleen al tienduizenden euro's goedkoper uit zijn. Ja, je kunt op korte termijn niet in het grootst mogelijke huis wonen, maar op de lange termijn heb je méér geld en veel minder zorgen.
Let wel: minder dan 60% van de marktwaarde = dus circa 50% van je WOZ. Marktwaarde = 85% van WOZ (en soms nog minder). Zie o.a. hierrr Ik dacht trouwens dat laagste tarief <66% was, dan is het dus 55% van de WOZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
DJ-Promo schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:01:
[...]

Zijn die boodschappen per maand voor 2 personen? Kan ik niet geloven. De vaste lasten zijn wel zo'n beetje gelijk als wat ik kwijt ben (ook 2 personen).
Ja, is voor twee personen. Mogelijk wat lager dsn jij hebt, maar dat komt omdat we in de avond in principe alleen een appel eten, we geen alcohol drinken, we diepvries vlees eten ipv vers, diepvries groente ipv vers... en dat halen we bij de aldi/lidl. Wel natuurlijk ook brood met kipfilet, hagelslag en jam. Red je makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Laatst online: 20:17

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

tweakerdennis schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:55:
[...]

Ja, is voor twee personen. Mogelijk wat lager dsn jij hebt, maar dat komt omdat we in de avond in principe alleen een appel eten, we geen alcohol drinken, we diepvries vlees eten ipv vers, diepvries groente ipv vers... en dat halen we bij de aldi/lidl. Wel natuurlijk ook brood met kipfilet, hagelslag en jam. Red je makkelijk
Scheelt dat je met z'n tweeën bent, met kids ben je al 140 euro kwijt aan schoonmaak middelen en wasmiddel :9 :9

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
frankwopereis schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:56:
[...]

Scheelt dat je met z'n tweeën bent, met kids ben je al 140 euro kwijt aan schoonmaak middelen en wasmiddel :9 :9
:9~ ben benieuwd naar de kosten dan! Al verschilt het wel maandelijks, de wasmiddelen zijn vanzelf weer een keer 1 + 1 gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Boete regeling is eigenlijk altijd onvoordelig want je betaald het renteverschil, maar dan inclusief de marge van de verstrekker. de banken hebben dit geld ook voor een langere tijd ingekocht op de markt en zij zitten dus ook nog 10 jaar vast aan hun contract. Vaak kan je eronderuit door je huis te verkopen EN te verhuizen (al staat dat laatste niet in alle contracten even zwart op wit maar daar gebruik van maken kan je notaris een reprimande opleveren).
Vaak mag je ook gewoon 10% aflossen, heb je de cash echt over dan natuurlijk doen, maar dan niet twee jaar laten een eigen bedrijf willen beginnen waar je dat geld voor nodig had ;)
Lenen kost geld, altijd, maar in 5% van de gevallen levert het geld meer op dan het lenen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
mux schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:19:
@zorgverzekering: ik zit momenteel met mijn vriendin bij Menzis. Basisverzekering met minimaal eigen risico (alleen de wettelijke 385 euro) + tandartsverzekering is €1066 voor 2016, maar daar gaat met SamenGezond dan weer €250 vanaf. Met andere woorden: alles wat een gezond persoon nodig heeft voor €800 (67/mnd).
Hoe krijg je dat voor elkaar bij menzis? Menzis basis voordelig is niet mogelijk in combinatie met alleen tandartsverzekering. Sowieso is Menzis basis nu € 1.089 (zonder tandartsverzekering dus). Er is wel een aanvullende verzekering die ook 80% van tandartskosten tot € 250 vergoed, maar dan komt het totaal al op € 1.232,40. Dan zit je al op € 100,- per maand, krijg je niet elke zorgaanbieder 100% vergoed en max 80% van tandartskosten tot € 250,-. Dan blijf ik toch zitten waar ik zit (Besured), voor € 13 per jaar extra krijg ik overal zorg en 100% tandarts tot € 350 vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Laatst online: 25-05 22:54
Klopt ik zit ook bij besured.. tandartsrekeningen worden ook 100% vergoed 350 euro(kom je sneller aan dan 80% vergoed tot 250 euro) en dan nog zit ik op de maandelijkse premie van 103,80 oftewel 1245.60 p/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Hoe zou dat werken voor een lopende hypotheek?
We hebben een nieuwbouwwoning met een beetje eigen geld erin, geen 40% hoor. Nu is echter de waarde dusdanig gestegen dat we zeker wel onder 60% zitten

Dit na 3 jaar. Uit de aankoopsom blijkt dat niet, dan zou een taxatie nodig moeten zijn?
En dan eigenlijk weer de hypotheek oversluiten? Kan me niet echt voorstellen dat ze in de rij staan om een procent korting te geven. En daarbij is rente sowieso lager waardoor er een boeteclausule berekening plaats zou moeten vinden.

ik zie overigens maar verschil tussen % 1.75 nhg en 1.70 % onder 60 % marktwaarde, zeker geen heel procent. En het lijkt juist buiten nhg te zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 15-07-2016 23:45 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dit ligt eraan hoe je huidige hypotheekcontract is. Mag je onbeperkt boetevrij aflossen en/of boetevrij overstappen? Tegen hoeveel % marktwaarde heb je geleend?

De hypotheekrente zelf (de 1.7-1.75% die je noemt) verandert niet zoveel. Het gaat om de kosten er bovenop: risico-opslag en verzekering. De grootste winst heb je als je van de 80-100% bracket naar sub-60% gaat, daar zit die procent. Als je al begon met 70% en nu naar sub-60% gaat, ga je niet veel onderhandelingsruimte hebben.

Dat gezegd hebbende: als je vrij mag oversluiten is het áltijd gunstig. Hypotheek (en voor huurders: huur) zal altijd met afstand je grootste vaste kostenpost zijn. Zorgverzekering veranderen, besparen op energie, kippen houden, goedkoper boodschappen doen is allemaal gerommel in de marge ten opzichte van je woonlasten.
Tehh schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:27:
Hoe krijg je dat voor elkaar bij menzis? Menzis basis voordelig is niet mogelijk in combinatie met alleen tandartsverzekering. Sowieso is Menzis basis nu € 1.089 (zonder tandartsverzekering dus). Er is wel een aanvullende verzekering die ook 80% van tandartskosten tot € 250 vergoed, maar dan komt het totaal al op € 1.232,40. Dan zit je al op € 100,- per maand, krijg je niet elke zorgaanbieder 100% vergoed en max 80% van tandartskosten tot € 250,-. Dan blijf ik toch zitten waar ik zit (Besured), voor € 13 per jaar extra krijg ik overal zorg en 100% tandarts tot € 350 vergoed.
Ja, ik heb een aanvullende verzekering bovenop Menzis Basis Voordelig, met welkomstkorting, frequentiekorting + 250 euro korting via samengezond.

De prijzen veranderen per jaar (net als dit soort kortingsaanbiedingen), maar de voornaamste reden dat ik die post maakte is om mensen ervan op de hoogte te stellen dat er 'verborgen' kortingssystemen zitten bij sommige zorgaanbieders.

[ Voor 39% gewijzigd door mux op 16-07-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mux schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 07:59:
Dit ligt eraan hoe je huidige hypotheekcontract is. Mag je onbeperkt boetevrij aflossen en/of boetevrij overstappen? Tegen hoeveel % marktwaarde heb je geleend?
10% boetevrij aflossen per jaar

Gaat om nieuwbouw, dus geen marktwaarde. Maar denk rond de 85% van aankoopsom gefinancierd. Door de stijging zitten we nu waarschijnlijk rond 50% van de waarde, echt absurd. Al is er buiten hypotheek nog veel in geïnvesteerd in keuken en badkamer tuin etc.
De hypotheekrente zelf (de 1.7-1.75% die je noemt) verandert niet zoveel. Het gaat om de kosten er bovenop: risico-opslag en verzekering. De grootste winst heb je als je van de 80-100% bracket naar sub-60% gaat, daar zit die procent. Als je al begon met 70% en nu naar sub-60% gaat, ga je niet veel onderhandelingsruimte hebben.
Dit ga ik zeker even checken.
Dat gezegd hebbende: als je vrij mag oversluiten is het áltijd gunstig. Hypotheek (en voor huurders: huur) zal altijd met afstand je grootste vaste kostenpost zijn. Zorgverzekering veranderen, besparen op energie, kippen houden, goedkoper boodschappen doen is allemaal gerommel in de marge ten opzichte van je woonlasten.
De woonlasten zijn grofweg de helft van onze maandelijkse kosten (niet inkomen)
Ik denk dat er meer winst in de overige zaken zit, hypotheek is sl vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 16:54

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Er zijn een paar factoren die meespelen.
Je zegt dat je hypotheek 3 jaar oud is. Dan zit die op het randje van welke typen er op dat moment nog werden verstrekt, dus dat is interessant om te weten. Heb je een lineaire of annuitaire hypotheek? Of een meer complexe van net iets langer geleden? De (bank)spaarhypotheken, groeihypotheken, die rommel zeg maar (ik heb er een duidelijke mening over ja, maar laten we de discussie hier niet voeren ;)).

Als je de 1e groep hebt (Ann-Lin), dan is het relatief simpel: Kijk in je voorwaarden wanneer rente aanpassingen mogelijk zijn. Kijk in je voorwaarden wat je daarvoor moet aanleveren.
Heb je geen zin in voorwaarden ondezoek (je bent lui, maar komt minder beslagen ten ijs), dan kun je ook gewoon bellen met je hypotheekverstrekker en vragen om je te helpen. Dan hoor je snel genoeg hoe de vork in de steel zit. Maar let op, niet alle verstrekkers gaan hier even makkelijk / coulant mee om. Daarom noem ik het nuttig eerst je voorwaarden te lezen.

Wat er tegenwoordig voor bewijslast gevraagd wordt bij banken die WEL coulant zijn:
1) taxatie (vaak NWWI). Hierin komt onomstotelijk vast te staan wat de waarde van je woning is. Kosten grofweg €350,-. OF
2) WOZ waarde beschikking van je gemeente. Gratis, maar geeft ook nadelen. Sommige gemeentes stellen deze slechts eenmaal per 4 jaar vast (wijziging) en krijg je de andere jaren steeds dezelfde beschikking. Dan zal je stijging niet zichtbaar zijn. Tevens is het veel theoretisch geneuzel, kijken naar de verkoopwaarde van woningen om je heen. Een investering in de keuken en badkamer zal hieruit niet blijken.

Mijn advies: bel eerst je verstrekker, kijk of ze mee willen werken. Vraag hoeveel rente opslag het zou schelen (welke bakjes kennen ze, bijv. tot 60%, 60-75%, 75-95% en >95%, dit verschilt echter per verstrekker!) en wat de opslagen daarvan zijn. Vraag dus ook na in welk opslagbakje jij momenteel zit.
Vraag ook of de opslag bij aflopen rentevaste periode automatisch aangepast wordt.
Bereken daarmee of je uitkunt met de WOZ beschikking, of dat je de investering van een NWWI taxatie wilt doen en de kosten daarvan eruit haalt t.o.v. wachten van het aflopen van de rentevaste periode.

Wil je hier al meer advies, dan moeten er een aantal factoren bekend zijn:
- hypotheekverstrekker
- type hypotheek
- rentevaste periode
- NHG ja/nee?
- Hoogte hypotheek
- % gefinancierd op moment van afsluiten - welke risicobakje val je nu in? 85% gefinancieerd zei je al (inclusief bouwdepot neem ik aan)
- (vermoedelijke) huidige woningwaarde

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(plus: heb je momenteel een levensverzekering of andere aanvullende verzekering omdat je relatief veel leent? Deze is meestal niet meer nodig bij lagere 'bakjes')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dit komt wel aardig overeen met het beeld wat ik ervan heb.
Wil je hier al meer advies, dan moeten er een aantal factoren bekend zijn:
Ik wil er zelf nog wel induiken hoor. Maar moet wel even de tijd vinden, echt net weer gezinsuitbreiding gehad, dus niet het belangrijkste nu.

Members only:

Ik heb me wel gerealiseerd dat onze woning meer waard is geworden, maar ik heb nooit meer gedacht aan de risico opslag. Daarom wel interessant.

Ik heb verder dus nog geen speurwerk gedaan, geen idee nog of ze er voor open staan. Ik zal dit binnenkort gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:00
Als je NHG hebt, is er geen risico opslag. Dus reken je niet rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik reken me sowieso niet rijk, want de effecten zullen altijd beperkt zijn. Zelfs van 4% naar huidige 1.7% is beperkt als je de netto cijfers bekijkt.

Maar ik begrijp de relatie met NHG inderdaad nog niet helemaal. Ik zou ook denken dat het niet zou helpen met NHG.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 16-07-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

mux schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 12:51:
(plus: heb je momenteel een levensverzekering of andere aanvullende verzekering omdat je relatief veel leent? Deze is meestal niet meer nodig bij lagere 'bakjes')
Als je nog wel een levensverzekering moet hebben, kan het alsnog lonen ook daar te shoppen. Ik ging maandelijks bijna 10 euro (van bijna 15 euro naar iets meer dan 5) omlaag met verder exact dezelfde dekking; Over een periode van (toen nog) 25 jaar is dat nog best een aardig bedrag.

In theorie had ik ook nog een wat lager dekkingsbedrag of ander dalingsverloop kunnen nemen en nog wat meer kunnen besparen.
!null schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 14:03:
Maar ik begrijp de relatie met NHG inderdaad nog niet helemaal. Ik zou ook denken dat het niet zou helpen met NHG.
Meestal zitten NHG-hypotheken in hetzelfde risicodeel als de max-60%-hypotheken. Kortom, je bedrag verlagen relatief ten op zichte van je huis is voor de rente alleen zinvol als je niet al in die max-60%-groep zit en ook geen NHG-dekking hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 16-07-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 16:54

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Linkje naar de site van Aegon
Zoals je ziet, zit je dus al in de laagste categorie, althans, volgens de huidige voorwaarden. Maar ik kan mijn haast niet voorstellen dat het 3 jaar geleden anders was.

Ook de site van Vereniging Eigen Huis bevestigd dit :)

De site van de Aegon geeft al wel een redelijke beschrijving van de NHG invloed op je lening. Maar in het kort:
Hypotheek (lening) aan jou is risico voor de bank dat jij niet terug betaalt.
Onderpand voor de bank als jij niet terug betaalt, zijn de bakstenen (jouw huis). (maar ook een ORV voor het geval je dood gaat).
Als de situatie zich voordoet dat je default (niet meer betaalt), dan wordt de woning eigendom van de bank en gaan ze over tot executieverkoop.
Een executieverkoop levert slechts 60-70% van de marktwaarde op, gemiddeld genomen (hiermee is de ondergrens van de risico opslagen ook verklaard).

Je ziet met bovenstaande, dat alles boven die zeg eens 66% een groter risico voor de bank vormt. Dit risico MOETEN ze afdekken, waarbij de renteopslag een gangbare methode is. Je betaalt voor de rakkers die in de default situatie komen, zodat de bank uiteindelijk geen geld hoeft bij te leggen op de leningen die ze verstrekken.

Met een NHG koop je in feite een verzekering dat je niet met een restschuld blijft zitten. Maar dat geld gaat altijd rechtstreeks naar je bank. Oftewel, bij een executieverkoop loopt de bank geen risico meer, want ze krijgen het tekort van de lening via de NHG. Daarom hoeven ze geen opslag te rekenen en val je automatisch in de laagste categorie.

Zoals hierboven genoemd is de ORV ook interessant om naar te kijken, maar in jouw geval denk ik ook beperkt. Deze sluit je namelijk ook af voor de hoogste categorie, in mijn geval de lening boven 80% van de marktwaarde. Ergens in de kleine lettertjes staat wel wat AEGON vereist, of wederom, bel ze ;)
Mocht je een ORV hebben (en die is verpland aan AEGON), dan vermoed ik dat deze niet meer verplicht is. Uiteraard kan er een reden zijn om hem wel te houden, want deze keert (geloof ik!) altijd uit, waarmee je dus feitelijk meer erfenis voor je nabestaanden koopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Freakertje op 17-07-2016 11:46 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt voor de info. Zelf nog niet aan toegekomen.

Ik weet hoe NHG werkt :+ maar daarom begreep ik de relatie met de risico opslag niet. Maar zoals je zegt is er dan ook geen risico opslag meer.

Dan hoef ik alleen nog even de ORV te checken maar deze is al niet erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:59
Is het verstandig om alle verzekeringen bij 1 partij te laten lopen? Hebben sommige leden dit?

Zelf zit ik wel bij 4/5 verzekeringen, dit maakt het verre van overzichtelijk.
Mijn vrouw heeft ook weer andere verzekeringen.
Volgens mij krijg je toch aardig wat korting als je alles bij 1 partij doet?
Ook erg handig qua administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
alles behalve rechtsbijstand (want die kun je nodig hebben bij een geschil bij een andere verzekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:21
Wackmack schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:44:
Is het verstandig om alle verzekeringen bij 1 partij te laten lopen? Hebben sommige leden dit?

Volgens mij zit het voordeel vooral in het gemak: 1 aanspreekpunt, 1 bedrag per maand. Geen gedoe tussen verzekeraars onderling (onder welke verzekering valt iets nou precies). Maar volgens mij is het niet goedkoper. Zeker niet als je ook nog gebruikt maakt van cashbacks en jaarlijks overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, het is niet goedkoper. Sterker nog, het lijkt er bijna op alsof verzekeringsmaatschappijen een soort boter-kaas-en-eieren met klanten spelen wat betreft verzekeringen. Het viel ons - toen we verzekeringen aan het afsluiten waren - op dat bij sommige verzekeraars de woonhuisverzekering goedkoop maar WA duur was, en bij anderen precies omgekeerd. En allemaal boden ze pakketten aan met een beetje korting, maar lang niet zoveel om het verschil teniet te doen.

Wij hebben dus de woonhuisverzekering, WA en BAV allemaal bij aparte partijen. Scheelde destijds meer dan 200 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:23
mux schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:32:
Nee, het is niet goedkoper. Sterker nog, het lijkt er bijna op alsof verzekeringsmaatschappijen een soort boter-kaas-en-eieren met klanten spelen wat betreft verzekeringen.
Niet altijd. In ons geval (bij inShared) wel voor Woonhuis (opstal + inboedel), WA en Auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:26
dion_b schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:48:
[...]

- goede Halal slagers leveren veel betere kwaliteit dan supermarkten voor een aanzienlijk lagere prijs dan de 'keurslagers' e.d. (al mis je daar natuurlijk varken en paard :z )
"goede Halal slager".. ik betaal liever 400% meer dan een "goede Halal slager" sponsoren die met een sprookje voorlezen en daarmee op de meest brute manier een koe om het leven brengt.

En ja, dat is goedkoper, natuurlijk. maar tegen welke prijs.

Van mij mag het direct verboden worden

Bah }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
OT: flesje water een bodempje laten bevriezen en daarna water (met eventueel siroop) toevoegen, goedkoop en goed koud.
- Eerder een warme trui aantrekken dan de verwarming een graag hoger.
-Kosten opschrijven, en bewust een doel voor ogen houden: "deze maand wil ik 100euro sparen"
-Oude zooi verkopen uit de schuur = win-win
en de moeilijkste: wellicht beter werk zoeken? is natuurlijk lastig om vastigheid los te laten, maar kan wel veel opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Een aantal verzekeringen die onder het kopje 'gerommel in de marge' vallen heb ik bij één partij. Als het me een Euro per maand scheelt ga ik toch voor wat meer gemak. Grote verzekeringen in principe bij de goedkoopste tenzij het verschil weer heel klein is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 10:25
Reis- en zorgverzekering sowieso bij één firma doen om te voorkomen dat verzekeringsmaatschappijen naar elkaar gaan wijzen bij een medische calamiteit.

Ik heb overigens alles bij FBTO. Heel tevreden over, en niet heel duur.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
Hoe is het ondertussen met TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282679

Neem online.nl voor 10€

NeeM VOIP via Freevoipdeal

Leen een account van iemand met ziggo voor Horizon.tv en stream via chromecast. Je mag mijn account wel.

Klaar voor 10€

Edit: lekker dit. Drie jaar oud topic :')

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 282679 op 09-08-2016 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sniffels schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:11:
[...]

"goede Halal slager".. ik betaal liever 400% meer dan een "goede Halal slager" sponsoren die met een sprookje voorlezen en daarmee op de meest brute manier een koe om het leven brengt.

En ja, dat is goedkoper, natuurlijk. maar tegen welke prijs.

Van mij mag het direct verboden worden

Bah }:O
Mooie kick van 3-jaar oud reply...

Maar goed, dit topic gaat over serieus geld besparen. TS en anderen in die situatie zijn niet in de luxegelegenheid om 400% meer te betalen. Rundvlees is wat dat betreft ook bij de goedkopere slagers een dure keuze.

Sowieso, "meest brute manier" - keel (=halsslagader) doorsnijden is een van de snelste manieren om een dier te doden. Het verliest in een seconde of twee bewustzijn door verlaagde bloeddruk in de hersenen. Dat is inderdaad trager dan een goed gemikte stalen pen in de hersenen, maar 1) het ontloopt elkaar weinig en 2) die pen is niet altijd even goed gemikt...

Dat is bij de koe, wat gelijk worst-case is voor Halal slacht. Neem echter het meest goedkope vlees, kip. Dan is doorsnijden keel veel sneller en diervriendelijker dan het alternatief van de non-Halalslachthuis, namelijk en masse in een kooi onderdompelen in CO2. Op die manier sterven de kippen van verstikking. Dat duurt niet een of twee secondes. Citaat van vlees.nl:
Het contact met de stoffen geeft een stressmoment. Na zo’n 10 tot 20 seconden is het dier buiten bewustzijn.
Oftewel die arme beesten verstikken langzaam in de gaskamer. Trouwens, varkens worden "verdoofd" geslacht. Dat "verdoven" gaat op exact zelfde manier met CO2, met zelfde 10 to 20 seconden durened "stressmoment" :(

Daarmee vergeleken is gewoon halsslagaders doorsnijden veel diervriendelijker. Het geeft evengoed een "stressmoment" (=doodsangst), maar die is van veel kortere duur.

Ik ben absoluut geen Moslim (of Jood trouwens), maar als ik een beest slacht en het is te klein om betrouwbaar de hersenen in een klap uit te schakelen cq te onthoofden, dan doe ik dat toch zeker via de halsslagaders. Juist omwille van dierenwelzijn! :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Goede tips voor de kleine verzekeringen. Die ga ik straks bij elkaar doen zoals de reisverzekering, aansprakelijkheid verzekeringe nog meer klein spul. Energie stap ik jaarlijks over. Zorgverzekering kan via mijn werrk straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Wackmack schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:26:
[...]
Zorgverzekering kan via mijn werrk straks.
Blijf dan nogsteeds vergelijken! Ik kan via mijn werkgever ook kortingen krijgen. Echter geleden deze vaak alleen op de dure pluspakketten. Al met al bleef Anderzorg (veel) goedkoperegelgeving zonder extra kortingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
One-eye864 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:54:
[...]
Blijf dan nogsteeds vergelijken! Ik kan via mijn werkgever ook kortingen krijgen. Echter geleden deze vaak alleen op de dure pluspakketten. Al met al bleef Anderzorg (veel) goedkoperegelgeving zonder extra kortingen
Ja moet er nog even induiken maar xag het op het intranet. Als de hypotheek straks zeker is ga iknalles weer is goed uitzoeken. Qua gas/energie is er straks geen keus meer aangezien er alleen stadsverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Wackmack schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:05:
[...]
Qua gas/energie is er straks geen keus meer aangezien er alleen stadsverwarming is.
Dan kan je net elektriciteit nog steeds hoop besparen! Vooral door jaarlijks over te stappen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Laatst online: 12:24

Hier ook alles bij een verzekering en inderdaad de rechtsbijstand niet.
Loopt wel deels via de verzekering maar de rechtsbijstand is onafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
dion_b schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:43:
[...]

Mooie kick van 3-jaar oud reply...

Maar goed, dit topic gaat over serieus geld besparen. TS en anderen in die situatie zijn niet in de luxegelegenheid om 400% meer te betalen. Rundvlees is wat dat betreft ook bij de goedkopere slagers een dure keuze.

Sowieso, "meest brute manier" - keel (=halsslagader) doorsnijden is een van de snelste manieren om een dier te doden. Het verliest in een seconde of twee bewustzijn door verlaagde bloeddruk in de hersenen. Dat is inderdaad trager dan een goed gemikte stalen pen in de hersenen, maar 1) het ontloopt elkaar weinig en 2) die pen is niet altijd even goed gemikt...

Dat is bij de koe, wat gelijk worst-case is voor Halal slacht. Neem echter het meest goedkope vlees, kip. Dan is doorsnijden keel veel sneller en diervriendelijker dan het alternatief van de non-Halalslachthuis, namelijk en masse in een kooi onderdompelen in CO2. Op die manier sterven de kippen van verstikking. Dat duurt niet een of twee secondes. Citaat van vlees.nl:

[...]

Oftewel die arme beesten verstikken langzaam in de gaskamer. Trouwens, varkens worden "verdoofd" geslacht. Dat "verdoven" gaat op exact zelfde manier met CO2, met zelfde 10 to 20 seconden durened "stressmoment" :(

Daarmee vergeleken is gewoon halsslagaders doorsnijden veel diervriendelijker. Het geeft evengoed een "stressmoment" (=doodsangst), maar die is van veel kortere duur.

Ik ben absoluut geen Moslim (of Jood trouwens), maar als ik een beest slacht en het is te klein om betrouwbaar de hersenen in een klap uit te schakelen cq te onthoofden, dan doe ik dat toch zeker via de halsslagaders. Juist omwille van dierenwelzijn! :o
Als ik een IS onthoofding zie, denk ik inderdaad: goh, gelukkig gaat hij zonder al te veel pijn dood...
Helaas heb ik (naast de IS filmpjes) ook de filmpjes gezien van halal slacht, en in paniek rondrennen door je eigen bloed ga ik niet sponsoren, en mogen ze zelfs verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:22

PauseBreak

derp!

One-eye864 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:25:
[...]
Dan kan je net elektriciteit nog steeds hoop besparen! Vooral door jaarlijks over te stappen ;-)
Eigenlijk beter gezegd: Door jaarlijks te vergelijken en offertes op te vragen. Zo zitten wij nog bij dezelfde energieleverancier maar wel tegen een erg prettig tarief.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sniffels schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:35:
[...]

Als ik een IS onthoofding zie, denk ik inderdaad: goh, gelukkig gaat hij zonder al te veel pijn dood...
Helaas heb ik (naast de IS filmpjes) ook de filmpjes gezien van halal slacht, en in paniek rondrennen door je eigen bloed ga ik niet sponsoren, en mogen ze zelfs verbieden.
Vergelijking met IS-video's is passend: dit soort filmpjes zijn propaganda, ze kiezen bewust de meest foute, bloedige video's die ze kunnen vinden. Er steekt daarbij ook vaak nauwelijks verscholen racisme achter: dierenwelzijn kan de makers weinig boeien, het gaat erom moslims als bloederig en bloeddorstig af te schilderen.

Je kunt even ranzige filmpjes vinden van waar het mis gaat met de non-Halal pen-door-hoofd. Google op "bolt gun slaughter fail" als je het echt wilt. Ik kan het afraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
dion_b schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:45:
[...]

Vergelijking met IS-video's is passend: dit soort filmpjes zijn propaganda, ze kiezen bewust de meest foute, bloedige video's die ze kunnen vinden. Er steekt daarbij ook vaak nauwelijks verscholen racisme achter: dierenwelzijn kan de makers weinig boeien, het gaat erom moslims als bloederig en bloeddorstig af te schilderen.

Je kunt even ranzige filmpjes vinden van waar het mis gaat met de non-Halal pen-door-hoofd. Google op "bolt gun slaughter fail" als je het echt wilt. Ik kan het afraden.
Helaas is het allemaal dier onvriendelijk, en fouten worden overal gemaakt (en per slachthuis kan het ook anders zijn) daarom haal ik ook liever eens per 2 weken van de scharrelslager met koeien vanuit de wei erachter een dikke entrecote ipv gemalen gehaktvlees. Maar snap dat vooral voor TS dat geen optie is.
Ben alleen bang dat halal slachten goedkoper is, en dat "ze" er maar voor kiezen voor economisch standpunt ipv dierenwelzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:18
Sniffels schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:25:
[...]

Helaas is het allemaal dier onvriendelijk, en fouten worden overal gemaakt (en per slachthuis kan het ook anders zijn) daarom haal ik ook liever eens per 2 weken van de scharrelslager met koeien vanuit de wei erachter een dikke entrecote ipv gemalen gehaktvlees. Maar snap dat vooral voor TS dat geen optie is.
Ben alleen bang dat halal slachten goedkoper is, en dat "ze" er maar voor kiezen voor economisch standpunt ipv dierenwelzijn.
Ja, want de geslachte dieren van de scharrelslager gaat het natuurlijk nooit fout he? :X

Dierenwelzijn is leuk en alles. Maar als daardoor het vlees (als voorbeeld) 200% duurder wordt, dan heb je alle dierenvrienden ook opeens over de zeik.

Maar goed, mensen denken dat Vegetarische Slagers ook echt slagers zijn, dus de sprookjes trapt men massaal in.

Diervriendelijk, vegetarisch en dat soort dingen zijn leuk, maar voor de meest mensen onbetaalbaar of niet te doen. Sorry, geef mij maar gewoon lekker een kilo gehakt van 4 euro, boeit me echt niet hoe dat beest is geslacht. Ik ga echt geen 4 euro extra uitgeven omdat het beestje dan eerst een massage, hindu ritueel en uitgeleide heeft gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door corset op 10-08-2016 13:06 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
corset schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:04:
[...]

Ja, want de geslachte dieren van de scharrelslager gaat het natuurlijk nooit fout he? :X

Dierenwelzijn is leuk en alles. Maar als daardoor het vlees (als voorbeeld) 200% duurder wordt, dan heb je alle dierenvrienden ook opeens over de zeik.

Maar goed, mensen denken dat Vegetarische Slagers ook echt slagers zijn, dus de sprookjes trapt men massaal in.

Diervriendelijk, vegetarisch en dat soort dingen zijn leuk, maar voor de meest mensen onbetaalbaar of niet te doen. Sorry, geef mij maar gewoon lekker een kilo gehakt van 4 euro, boeit me echt niet hoe dat beest is geslacht. Ik ga echt geen 4 euro extra uitgeven omdat het beestje dan eerst een massage, hindu ritueel en uitgeleide heeft gehad.
Eens, en daarnaast wordt het beestje afgemaakt zodat wij vanavond vlees kunnen eten. Mensen die zich druk maken over dierenwelzijn maar in de avond wel een dikke Burger naar binnen werken vind ik hypocriet. Net alsof je in alle vrijheid mag leven maar na een jaar onaangekondigd de organenmaffia voor je deur staat met de mededeling dat je nu wordt afgemaakt om al je organen te bemachtigen. Ergens vind ik zelfs dat eco/bio/scharrelvlees zelfs hartelozer is omdat je die beesten schijngevoel van vrijheid geeft terwijl ze maar voor 1 ding worden gekweekt: Vlees. Die plofkippen krijgen tenminste geen valse hoop haha.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kunnen we weer ontopic?

• page404
  • Laatst online: 27-05 15:56

page404

Website says no

Er zijn tegenwoordig bedrijfjes zoals Cashwijzer.nl die no cure no pay je financiele administratie doorlichten. Ik ben toch wel eens benieuwd wat zij vinden als ze door mijn administratie gaan, ondanks dat ik het idee heb dat ik daar al aardig met de stofkam doorheen ga. Iemand al eens zoiets gedaan?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:21
page404 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:08:
Er zijn tegenwoordig bedrijfjes zoals Cashwijzer.nl die no cure no pay je financiele administratie doorlichten. Ik ben toch wel eens benieuwd wat zij vinden als ze door mijn administratie gaan, ondanks dat ik het idee heb dat ik daar al aardig met de stofkam doorheen ga. Iemand al eens zoiets gedaan?
Ze zijn geen adviseur, dus ze zullen niet het beste met je voor hebben. Ze promoten vnl. het 'ontzorgen'. Dus wellicht kan je goedkoper uit zijn als nu, maar ze moeten ook ergens het geld vandaan halen. Het lijkt voornamelijk verzekeringsgeorienteerd te zijn.

Indien je zelf via vergelijkingssites gaat zoeken en eventuel via een cashbacksite afsluit kan je zeer waarschijnlijk meer besparen. Daarbij komt nog dat een onbekende NIET door je gehele administratie gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sniffels schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:19:
…en de moeilijkste: wellicht beter werk zoeken? is natuurlijk lastig om vastigheid los te laten, maar kan wel veel opbrengen.
Dit is geen manier van besparen, dit is een manier om meer geld binnen te krijgen. Besparen betekent simpelweg dat je minder geld de deur uit doet voor je spullen.

De afgelopen tijd zit ik op 4 verschillende veilingen te kijken voor spullen. Niet alleen voor mezelf maar ook voor de kerk waar ik alle techniek in stand houd en optimaliseer. Afgelopen week kwam er een nagelnieuwe draadloze Sennheiser microfoon voorbij. Volgens de omschrijving ook nog eens in de juiste frequentieband (band B). Helemaal goed want we hebben nog een ontvanger voor deze band staan, die niet gebruikt wordt/werd. Op deze microfoon geboden, voor €140 inclusief bijkomende kosten had ik deze. Nieuwprijs is ongeveer €300, mooi verschil in mijn ogen. Helaas was de omschrijving op de veilingsite niet goed en bleek het een microfoon uit de E-band (die nu niet meer gebruikt mag worden i.v.m. 4G frequenties). Veiling opgebeld en ze gaan kijken of deze microfoon alsnog omgeruild kan worden voor een goed type. Helemaal goed, het blijft een koopje.

Verder kun je op de diverse veilingsites prima goedkoper uit zijn, zo lang je je niet mee laat slepen in het opbieden tegen elkaar. Je moet dus je maximale prijs vooraf bepalen en kijken wat een product op de markt doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
One-eye864 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:37:
[...]
Niet altijd. In ons geval (bij inShared) wel voor Woonhuis (opstal + inboedel), WA en Auto.
Leuk voorbeeld, ik heb dus ook inboedel, opstal en WA bij inShared met gratis glasverzekering. Toen ik e.e.a. eens opnieuw ging berekenen bleek de totaalprijs vrijwel gelijk. Echter na wat doorklikken bleek bijv. de inboedel €10 goedkoper te zijn geworden, het glas niet meer gratis en de rest wat duurder. Gelukkig kan je bij inShared de boel per onderdeel per dag opzeggen en zodoende kon ik toen best flink (percentueel) besparen zonder overstap of wijziging van voorwaarden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Aikon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:23:
[...]

Leuk voorbeeld, ik heb dus ook inboedel, opstal en WA bij inShared met gratis glasverzekering. Toen ik e.e.a. eens opnieuw ging berekenen bleek de totaalprijs vrijwel gelijk. Echter na wat doorklikken bleek bijv. de inboedel €10 goedkoper te zijn geworden, het glas niet meer gratis en de rest wat duurder. Gelukkig kan je bij inShared de boel per onderdeel per dag opzeggen en zodoende kon ik toen best flink (percentueel) besparen zonder overstap of wijziging van voorwaarden. 8)7
Ja regelmatig even de voorwaarden checken kan in zijn algemeenheid geen kwaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Laatst online: 17:43
Ik weet niet of je nog lid bent van een vakbond, maar vaak hebben die ook een soort 'coach' die je kan helpen. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, dus ik weet niet wat ze precies (kunnen) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:20
Dit soort dingen kun je prima zelf doen via vergelijkingssites als Pricewise, Independer, etc. Zij verdienen zelf op die verzekeringen doordat zij als tussenpersoon fungeren. Uiteindelijk is het nog maar de vraag of je echt veel goedkoper uit bent. Waarschijnlijk kun je, door zelf te zoeken, wel wat voordeligers vinden.

Via sites als CashbackXL en Shopkorting (e.a.) kun je zelf ook wat verdienen door geld terug te krijgen bij het afsluiten van verzekeringen, gas/water/licht, etc. Dus dat loop je dan ook nog eens mis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 27-05 15:56

page404

Website says no

oohh schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:16:
[...]

Dit soort dingen kun je prima zelf doen via vergelijkingssites als Pricewise, Independer, etc. Zij verdienen zelf op die verzekeringen doordat zij als tussenpersoon fungeren. Uiteindelijk is het nog maar de vraag of je echt veel goedkoper uit bent. Waarschijnlijk kun je, door zelf te zoeken, wel wat voordeligers vinden.

Via sites als CashbackXL en Shopkorting (e.a.) kun je zelf ook wat verdienen door geld terug te krijgen bij het afsluiten van verzekeringen, gas/water/licht, etc. Dus dat loop je dan ook nog eens mis. :)
Ik heb die ene site nog eens zitten bekijken. Volgens mij zijn zij geen tussenpersoon maar alleen gemachtigd om jouw geldzaken eenmalig door te lichten en te regelen. De winst komt dan uit jouw besparing en niet uit wat zij aan commissie van de verzekeraars etc krijgen. Dat geeft mij een net wat betrouwbaardere indruk. Kan ze altijd eens langs laten komen :)
Ik heb, zoals ik al aangaf, best het idee dat ik al aardig alle besparingen heb behaald, maar het is altijd interessant om een derde er eens naar te laten kijken.
kzin schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:35:
[...]

Ik weet niet of je nog lid bent van een vakbond, maar vaak hebben die ook een soort 'coach' die je kan helpen. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, dus ik weet niet wat ze precies (kunnen) doen.
Thanks, zal eens kijken of mijn vrouw nog lid is van een vakbond.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:02:
[...]

Ik heb die ene site nog eens zitten bekijken. Volgens mij zijn zij geen tussenpersoon maar alleen gemachtigd om jouw geldzaken eenmalig door te lichten en te regelen. De winst komt dan uit jouw besparing en niet uit wat zij aan commissie van de verzekeraars etc krijgen. Dat geeft mij een net wat betrouwbaardere indruk. Kan ze altijd eens langs laten komen :)
Ik heb, zoals ik al aangaf, best het idee dat ik al aardig alle besparingen heb behaald, maar het is altijd interessant om een derde er eens naar te laten kijken.
Klopt, in feite doen ze denk ik hetzelfde als wat de meeste mensen hier al zelf doen: goed vergelijken en afwegen wat je wel of niet nodig hebt. Heb je dat zelf dus al grondig gedaan denk ik niet dat deze club nog wat kan toevoegen. Ben je er echter helemaal niet mee bezig en in thuis en al jaren niet naar je administratie gekeken, dan is besparen voor hun relatief makkelijk en zorgt voor de klant voor een relatief grote besparing. Beide partijen blij. Winst wordt netjes gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Niemand die meer geld bespaard in 2017? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:05
Ik heb sinds een tijdje een nieuwe gasmeter die via de m-bus naar de stroom meter zijn info doorstuurt. Nu met Domotiga een mooi grafiekje laten maken.

Nu ik het visueel gemaakt heb in euro's is er sinds een tijd een stuk minder gas verbruikt. Als je kunt laten zien dat je met zen 2e all inn luxe op vakantie kan voor de prijsbesparing dan gaat de rest vanzelf :P (althans ons vrouw kijkt er nu regelmatig naar en past de thermostaat er ook op aan.

woon btw in een vrijstaande bungalow uit eind 60 dus ik stook mezelf de rambam 60% is dubbel glas maar de 3 grote ramen aan de straatkant zijn nog enkel glas

[ Voor 24% gewijzigd door BurnerT op 02-03-2017 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 19:14
Purehz schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:10:
Ik heb mijn vleesconsumptie gehalveerd. Telt dat ook?

Daarnaast staat de verwarming met thermostaatknop in mijn kamer vrijwel altijd uit. Geen idee wat ik daarmee bespaar. Dit in tegenstelling tot mijn huisgenoten die het liefst ook 's nachts stoken. Niet te betalen natuurlijk, maar die lui hebben volgens mij nog nooit een jaarrekening gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door AMD1800 op 02-03-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Besparen is zoooo 2016!!!

We hebben het gewoon (te) goed met z'n allen in 2017!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:22

PauseBreak

derp!

Purehz schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:10:
Ik ben verhuisd en heb een andere, veel onzuinigere auto gekocht. Telt dat ook? :P

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 19:14
@PauseBreak : Alleen als je in zijn 3 over de snelweg rijdt en je de thermostaat in je huis op 25 graden hebt staan. Dat biedt genoeg mogelijkheden om volgend jaar weer serieus besparen! :P
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste