[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2 Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 ... 23 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hij staat erop bij mij.
Updaten met de Netduino update tool gaat prima.
Willie en Ge bedankt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
Firmware 4.3.1 staat er op. Connect (F5) MFDeploytool gaat wel, echter Hex deploy-en werkt niet.

Error no response of device.

Terug naar 4.3.0 met 3.1.0.1 werkt ook niet meer. Dezelfde melding.

SD kaart opnieuw geformateerd.

Firmware laden gaat goed, echter Hex bestand wil maar niet lukken. :( :(
Gé Brander schreef op zondag 02 maart 2014 @ 01:16:
[...]

Dit is correct. Hoe jammer het ook is het is helaas nog niet meegenomen. Chris Walker van Netduino heeft ook al in het forum aangegeven dat ze samenwerken met de productgroep om deze en andere bugs de komende maanden eruit te krijgen middels komende firmware updates. Verdere informatie zie http://forums.netduino.co...-2-firmware-v431/?p=56377.

[...]

Bij deze is het geplaatst, meer informatie en links zie startpost. Hartelijk dank weer naar Willie voor zijn inzet en doorzettingsvermogen. Heel fijn!
Gé Brander in "\[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2"

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
MJBerghuis, Geen paniek. Windows moet wel de juiste Netduino driver kunnen laden, hiervoor moet de oude Netduino driver ge-de-installeert worden en de nieuwe Driver geïnstalleerd worden.
Dit staat allemaal in het draadje van Netduino 4.3.1 en is aldaar te downloaden.

Alles wat Gé geupload heeft naar CodePlex werkt en is tot in den treure getest. De versie is stabiel en werkt hier op meerdere Netduino's.

Mocht het echt niet lukken dan heb je de source code die je kan deployen, is nog mooier want dan kan de opstart string mee gecompileerd worden.

• MHB1968
Beste Willie,

Firware (dirver) is geen probleem; upgrade of downgrade werkt gewoon.

Echter de Hex wil niet :(
Ik zal eens kijken naar source, maar denk dat dit niet veel zal uitmaken.
Willie Wortel schreef op zondag 02 maart 2014 @ 13:36:
MJBerghuis, Geen paniek. Windows moet wel de juiste Netduino driver kunnen laden, hiervoor moet de oude Netduino driver ge-de-installeert worden en de nieuwe Driver geïnstalleerd worden.
Dit staat allemaal in het draadje van Netduino 4.3.1 en is aldaar te downloaden.

Alles wat Gé geupload heeft naar CodePlex werkt en is tot in den treure getest. De versie is stabiel en werkt hier op meerdere Netduino's.

Mocht het echt niet lukken dan heb je de source code die je kan deployen, is nog mooier want dan kan de opstart string mee gecompileerd worden.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gefeliciteerd Gé en Willie met deze nieuwe release!
Klopt het dat de broncode is vrijgegeven onder de Ms-PL license?
Dat is goed nieuws voor mensen die hun tweaks willen delen met de rest van de wereld :)
https://dalue.codeplex.com/license
(A) Copyright Grant- Subject to the terms of this license, including the license conditions and limitations in section 3, each contributor grants you a non-exclusive, worldwide, royalty-free copyright license to reproduce its contribution, prepare derivative works of its contribution, and distribute its contribution or any derivative works that you create.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 21:34

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

M.H.Berghuis schreef op zondag 02 maart 2014 @ 14:10:
Beste Willie,

Firware (dirver) is geen probleem; upgrade of downgrade werkt gewoon.

Echter de Hex wil niet :(
Ik zal eens kijken naar source, maar denk dat dit niet veel zal uitmaken.

[...]
Probeer eens met deze mfdeploy

http://forums.netduino.co...between-usb-and-com1com2/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• virtualex
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-11 09:03
Gé en Willie,

dank jullie voor deze mooie update het ziet er allemaal indrukwekkend uit!.

Ik heb de boel een tijdje laten draaien op oudere firmware omdat er toch nog de nodige problemen zijn met de bugs van MS.

Maar heb de Netduino vanmiddag weer ge-update en dat ging aardig goed. Firmware ging gelijk goed alleen de HEX laden gaf natuurlijk weer problemen :-( , diverse foutmeldingen bij het deployen maar is uiteindelijk gelukt.

Op mijn desktop en laptop ging het deployen van de HEX niet goed. na zoveel keer (+20) proberen heb ik na de foutmelding de netduino weer van de stroom gehaald en weer aangesloten daarna 2 minuten wachten en liep hij door. Het lijkt wel of ik aldoor te snel wil deployen....

Mocht je dus problemen hebben met deployen van de hex kun je het volgende proberen:
Na de foutmelding MFDeploy open laten staan , de Netduino even van USB kabel af , USB er weer in, een paar minuten wachten en weer op Deploy klikken.

(Ik ga het niet nog eens proberen omdat ik blij ben dat ie erop staat :-) )

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32
Dank virtualex, dat zijn goede tips! Hopelijk dat dat verschillende problemen op kan lossen. Ik herken er wel iets in uit het verleden. Rustig aan inderdaad :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Willie Wortel
  • Niet online
virtualex schreef op zondag 02 maart 2014 @ 17:09:
Gé en Willie,

dank jullie voor deze mooie update het ziet er allemaal indrukwekkend uit!.

(Ik ga het niet nog eens proberen omdat ik blij ben dat ie erop staat :-) )
Kijk, ik heb filmpjes gemaakt hoe je eea moet doen.

volg eventueel de stappen in http://forums.netduino.co...ino-plus-2-firmware-v431/

Het programma, de source code zit erbij. Download gratis Visual Studio Express 2012 of Visual Basic Express 2012
En start de sourcecode op door op het bestand te klikken: NetduinoMonitoring.sln
Echt het is veel makkelijker als je denkt. (kan je ook de opstart string mee compileren) (verwijder dan wel de string van je sd kaart)

Het is echt een driver issue.
Daarnaast met de firmware update met de Netduino software 4.3.1, heb je Netduino plus 2 aangeklikt?

• virtualex
Willie,

die link heb ik inderdaad gevolgd zoals alles daar beschreven is. De Firmware update ging dan ook als de brandweer.

Ik snap even niet wat je met de laatste zin bedoeld.

Ik start MFDeploy , selecteer bij "device"USB en hij ziet mijn Netduino.
Vervolgens open ik bij "image File" de Netduino software HEX en klik op deploy. En daar gaat het aldoor mis, op 2 verschillende machines.
Maar op de een of andere manier loopt hij vanzelf een keer door zodat de boel ge-deployed is. Het is dus niet een foutieve driver anders zou het nooit goed moeten gaan. Vandaag leek het erop dat de Netduino even een tijdje aan de pc moet hangen met MFDeploy geopend en dan pas op deploy klikken.

Maar goed alles is nu geladen en werkt inmiddels.

Ik zal het de volgende keer proberen zoals jij beschreven hebt. Dank in ieder geval voor je reply.

• Willie Wortel
  • Niet online
Virtualex, dus je hebt, alle drivers gedeinstalleerd zowel je Netduino als Microsoft 4.3 dll's
Daarna VS 2012/13 geinstalleerd, daarna Microsoft 4.3.1 micro framework, daarna Netduino sdk 4.3 geinstalleerd, daarna je Netduino firmware geflashed, daarna met mfdeploy de HEX of met VS2012/13 de code geupload.

Ik bedoel, het is wel zo leuk als alles goed functioneert en je het gevoel hebt dat alles lekker loopt, toch..
Kijk, je computer doet niet zomaar iets, dat heeft een oorzaak.

erase de bestaande zooi:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsa6e84422.jpg

en kies de juiste Netduinö:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps2b67abc4.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Willie Wortel op 02-03-2014 18:20 ]

• virtualex
Willie, omdat ik al de "vorige"software geinstalleerd had staan op mijn desktop heb ik alleen het volgende gedaan:

VS Express 2012 was al geinstalleerd en heb deze dus laten staan

-netduinosdk_NETMF43.exe geinstalleerd
-MicroFramework eerst ge-deinstalleerd.
-MicroFrameworkSDK_NETMF43_QFE1.msi geinstalleerd

Met MFDeploy de DaL_NetduinoV3200_Core431.hex geupload
MFDeploy versie= 4.3.0.0

Nu ik dit zo opschrijf realiseer ik me net dat ik op mijn laptop waar ik hem uiteindelijk mee geupload heb gekregen helemaal niets heb ge-update... daar staat de Netduino sdk v4.3.0 op samen met de micro framework SDK 4.3.

juist ja... schiet mij maar lek.

Edit: ik zag de plaatjes te laat.. Ik heb inderdaad de erase functie niet gedaan. Ik zal het zo nog een keer doen.

[ Voor 8% gewijzigd door virtualex op 02-03-2014 19:13 ]

• virtualex
Ik heb nu de Erase app gedaan en daarna weer de firmware eroverheen gegooid.
Als ik kijk in MFDeploy bij device capabilities zie ik het volgende:

IP Address: 192.168.1.32
Not Supported
No debugger!
Create TS.
Loading start at 806b180, end 8086098
Assembly: mscorlib (4.3.1.0)
Assembly: Microsoft.SPOT.Native (4.3.1.0)
Assembly: Microsoft.SPOT.Hardware (4.3.1.0)
Assembly: Microsoft.SPOT.Net (4.3.1.0)
Assembly: System (4.3.1.0)
Assembly: Microsoft.SPOT.Hardware.SerialPort (4.3.1.0)
Assembly: Microsoft.SPOT.IO (4.3.1.0)
Assembly: System.IO (4.3.1.0)
Assembly: Microsoft.SPOT.Hardware.PWM (4.3.1.0)
Assembly: Microsoft.SPOT.Hardware.Usb (4.3.1.0)
Assembly: SecretLabs.NETMF.Diagnosti

• MHB1968
Hoi Willie,

Bij mij was het Erase in update tool.

De Hex is ook gelukt.

Nu maar ff snel weer aansluiten op slimme meter :)
Willie Wortel schreef op zondag 02 maart 2014 @ 17:55:
Virtualex, dus je hebt, alle drivers gedeinstalleerd zowel je Netduino als Microsoft 4.3 dll's
Daarna VS 2012/13 geinstalleerd, daarna Microsoft 4.3.1 micro framework, daarna Netduino sdk 4.3 geinstalleerd, daarna je Netduino firmware geflashed, daarna met mfdeploy de HEX of met VS2012/13 de code geupload.

Ik bedoel, het is wel zo leuk als alles goed functioneert en je het gevoel hebt dat alles lekker loopt, toch..
Kijk, je computer doet niet zomaar iets, dat heeft een oorzaak.

erase de bestaande zooi:
[afbeelding]

en kies de juiste Netduinö:
[afbeelding]

• virtualex
Hmm bij de MFDeploy krijg ik nu alleen maar : Error: No response from device

• Willie Wortel
  • Niet online
mfDeploy versie moet uiteraard ook zijn 4.3.1

• MHB1968
Upgrade uitgevoerd en alles weer aangesloten in de meterkast.

Echter wanneer ik index.html laadt krijg ik wel dashboard, echter geen data. Rechtsonderin is stip ook niet groen, maar rood.
SD card had ik vanmiddag geformatteerd, maar volgens mij moet dat toch geen probleem zijn?
Operate aangevinkt bij slimme meter tab in de options, maar daar verandert niets aan.
Is er iets dat ik over het hoofd zie?

• virtualex
Willie, dat was die ook op de desktop maar niet op de laptop..

Heb op mijn desktop en laptop alles ge-de-installeert en opnieuw geinstalleerd met een herstart erbij. Alles is nu op de laatste versie. Op de Desktop gaat het nog steeds niet maar de laptop gaat nu in 1 keer goed.

Op zich zou het nu goed moeten zijn

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:55
M.H.Berghuis schreef op zondag 02 maart 2014 @ 19:59:
Upgrade uitgevoerd en alles weer aangesloten in de meterkast.

Echter wanneer ik index.html laadt krijg ik wel dashboard, echter geen data. Rechtsonderin is stip ook niet groen, maar rood.
SD card had ik vanmiddag geformatteerd, maar volgens mij moet dat toch geen probleem zijn?
Operate aangevinkt bij slimme meter tab in de options, maar daar verandert niets aan.
Is er iets dat ik over het hoofd zie?
Heb je in netduinoconfig.js het juiste ip- en poortnummer ingesteld??

• MHB1968
Voederbietel schreef op zondag 02 maart 2014 @ 20:34:
[...]

Heb je in netduinoconfig.js het juiste ip- en poortnummer ingesteld??
Ja, deze zijn ingevoerd zoals ik ze altijd had staan

• klump4u
  • Niet online

klump4u

M.HBerghuis,
In MFDeploy ook juiste ip-nummer ingesteld?
Het bestand "NetduinoConfig.ini" met daar de netwerkinstellingen ook op de SD-kaart gezet?
Met een lege SD-kaart werkt het volgens mij niet, je moet eerst er zelf een NetduinoConfig.ini opzetten dacht ik.(zo doe ik het elke keer)

[ Voor 31% gewijzigd door klump4u op 02-03-2014 21:51 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Willie Wortel
  • Niet online
Is de stip rechtsonder op het dashboard ROOD? JA.......

Dit betekent, geen contact met de Netduino, er is een netwerk setting niet juist ingevoerd.

is de netduinoconfig.js met het juiste IP en Poort nr ingevoerd?

Is de Netwerk configuratie in je OPTIONS web pagina juist ingevoerd, de IP en Poort moeten dezelfde zijn als van je configuratie bestandje NetduinoConfig.JS in je webpagina's root directory.

Is je MAC adres juist, voor sommige routers maakt dat veel uit. (de mijne doet het niet zonder (maar is een oude router)) In te vullen vanaf mfdeploy of je OPTIONS web pagina TAB network

Verder, (sommigen zeggen maakt niet uit) is port forwarding ingesteld op je router?

Staat je Netduino achter een of andere firewall.

Met mfDeploy moet het er zoiets uitzien (eigen waardes invullen uiteraard): (deze waardes worden overschreven met je invoer webpagina OPTIONS TAB Network als alles is ingevuld, anders niet)

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps7d6255e8.jpg

En deze versie gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps55a47968.jpg

De standaard instellingen zijn de instellingen uit de webpagina OPTIONS zoals ze zijn bij opstart.
De opstart string is een kopie van TAB Netduino/ SAVE met één uitzondering, het IP adres staat standaard op 192.168.1.68

het aller makkelijkst is gewoon je eigen opstart string in je bron code plaatsen met vs 2012 en mee compileren/uploaden naar je netduino. (verwijder dan wel je NetduinoConfig.ini bestandje van je sd kaartje)

[ Voor 39% gewijzigd door Willie Wortel op 03-03-2014 09:04 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:30
Gaat niet helemaal lekker helaas met het updaten (zal geheel aan mij liggen).

Opeens heb ik waarden op het dashboard. Lijkt toch te gaan werken.

Update:

In mfDeploy moet je bij de DNS-servers 0.0.0.0 laten staan, anders is de ND+2 alleen te pingen maar niet te benaderen via IE of Dashboard.

[ Voor 108% gewijzigd door MichielFRL op 03-03-2014 11:11 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
Wat had je ingevuld bij je DNS-servers?

Werkte upload naar bijv. PVOutput wel?

Ik zie nl. (nog) geen verband tussen DNS-servers en het al dan niet kunnen bereiken van je ND met een browser.

• MichielFRL
Cranberry schreef op maandag 03 maart 2014 @ 11:14:
Wat had je ingevuld bij je DNS-servers?

Werkte upload naar bijv. PVOutput wel?

Ik zie nl. (nog) geen verband tussen DNS-servers en het al dan niet kunnen bereiken van je ND met een browser.
- Ik had het ip-adres van de router ingevuld bij DNS
- Er werd niks geupload, niet naar PVOutput en ook niet naar OpenEnergieMonitor.

• Cranberry
Niet per ongeluk een typefoutje gemaakt in het IP-adres of de subnet mask?
Blijkbaar waren er dus problemen met de name resolving.
Goed om te weten dat een werkende name resolving/DNS een voorwaarde is om de ND te kunnen bereiken met een browser.

• Willie Wortel
  • Niet online
als je dat verander werkt dit niet meer:
Visual Basic:
1
Dim IPEndPoint As New IPEndPoint(Dns.GetHostEntry(strHostName).AddressList(0), 80)

En de host entry kan je zelf wel weer veranderen door het laatst bekende IP adres erin te plaatsen maar als een IP adres verandert (om welke reden dan ook) werkt dat door jou ingevoerde IP adres weer niet.

• marco1971
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 16:47
Zo even vanuit India.. Zo, heb even wat activiteit gemist! Weet in ieder geval wat me thuis te doen staat... Ik ben erg nieuwschierig... Alleen als ik zo meelees, toch wel teleurstellend van MS dat de netwerk bug er nog steeds niet in opgelost is... :( Voor de rest nogmaals, prachtig stukje werk! _/-\o_

• MichielFRL
Update gelukt :)
Willie Wortel hartelijk dank voor de inspanningen welke je weer geleverd hebt voor dit mooie project!

• MHB1968
Hallo Willie,

Onduidelijk waarom mijn toegewezen IP adres niet werkte, maar met 192.168.1.68 verschijnt i.i.g. een groene indicator. Dus er lijkt weer leven in te zitten.

Nu nog uitzoeken waarom P1 waardes negatief / niet juist zijn.

Bedankt zover en natuurlijk ook voor het vele werk!!
Willie Wortel schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:24:
Is de stip rechtsonder op het dashboard ROOD? JA.......

Dit betekent, geen contact met de Netduino, er is een netwerk setting niet juist ingevoerd.

is de netduinoconfig.js met het juiste IP en Poort nr ingevoerd?

Is de Netwerk configuratie in je OPTIONS web pagina juist ingevoerd, de IP en Poort moeten dezelfde zijn als van je configuratie bestandje NetduinoConfig.JS in je webpagina's root directory.

Is je MAC adres juist, voor sommige routers maakt dat veel uit. (de mijne doet het niet zonder (maar is een oude router)) In te vullen vanaf mfdeploy of je OPTIONS web pagina TAB network

Verder, (sommigen zeggen maakt niet uit) is port forwarding ingesteld op je router?

Staat je Netduino achter een of andere firewall.

Met mfDeploy moet het er zoiets uitzien (eigen waardes invullen uiteraard): (deze waardes worden overschreven met je invoer webpagina OPTIONS TAB Network als alles is ingevuld, anders niet)

[afbeelding]

En deze versie gebruiken:
[afbeelding]

De standaard instellingen zijn de instellingen uit de webpagina OPTIONS zoals ze zijn bij opstart.
De opstart string is een kopie van TAB Netduino/ SAVE met één uitzondering, het IP adres staat standaard op 192.168.1.68

het aller makkelijkst is gewoon je eigen opstart string in je bron code plaatsen met vs 2012 en mee compileren/uploaden naar je netduino. (verwijder dan wel je NetduinoConfig.ini bestandje van je sd kaartje)

• Willie Wortel
  • Niet online
M.H.Berghuis schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:42:
Hallo Willie,

Onduidelijk waarom mijn toegewezen IP adres niet werkte, maar met 192.168.1.68 verschijnt i.i.g. een groene indicator. Dus er lijkt weer leven in te zitten.

Nu nog uitzoeken waarom P1 waardes negatief / niet juist zijn.

Bedankt zover en natuurlijk ook voor het vele werk!!

[...]
Dit is voor mij wel duidelijk waarom je Netduino niet reageerde.

Indien je de HEX naar je Netduino hebt gedeployed en deze opstart dan heeft het standaard als IP 192.168.1.68

Je kan een nieuw adres in je web pagina OPTIONS netwerk TAB veranderen en uploaden naar je netduino (tab save) , OF de opstart string wegschrijven in het bestand netduinoconfig.ini op je sd kaart en daarna opstarten OF de opstart string in je source code wegschrijven (heb ik een filmpje voor gemaakt) en daarna met VS2012 naar je Netduino uploaden. (laatste keuze is de beste)

Staat allemaal beschreven in je handleiding, dus zo moeilijk is het niet.

De Prioriteit van inlezen opstart string!
Eerst wordt gekeken of een opstart string aanwezig is op je sdkaart, zo ja dan wordt deze ingelezen en anders de opstart string uit je source code. Wil je dus niet dat de opstart string van je sd kaart wordt ingelezen, verwijder deze dan van je kaartje.

Je kan bullitprooof (uitstekend) controleren of je de juiste opstart string in je Netduino hebt.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsc4b14e6a.jpg

De datum en tijd van aanmaak/mutatie wordt in de opstart string opgeslagen.
Deze string is aangemaakt op 28 februari 2014 om 22 uur 30
Maak je zelf een nieuwe opstart string aan dan wordt de datum/tijd ook auto aangepast door de webpagina OPTIONS.

Ik denk, meer kan ik niet doen om het makkelijk te maken. suggesties zijn welkom.

Echt het is geen rocket science en alles heeft een reden/oorzaak. Je computer verzint niks,

[ Voor 21% gewijzigd door Willie Wortel op 04-03-2014 08:30 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Willie,
Als ik de opstartstring wegschrijf in de sourcecode met vs2012 is deze daarna dan ook te wijzigen via de Options pagina?
Kun je hem dan ook Loaden en Saven?

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:03:
Willie,
Als ik de opstartstring wegschrijf in de sourcecode met vs2012 is deze daarna dan ook te wijzigen via de Options pagina?
Kun je hem dan ook Loaden en Saven?
Ja, alles blijft hetzelfde, maar dan heb je bij uitval van je sd kaart of wat dan ook altijd je eigen standaard instellingen voorhanden.

Save je je instellingen ook naar sd kaart, dan wordt de opstart pagina bij storing of opstarten gewoon opnieuw ingeladen vanaf je sd kaart. Verwijder je de string vanaf je sd kaart, dan is de opstart string in je Netduino de opstart string.

Je maakt een string aan in je options pagina en copy paste deze in je source code.
Het is makkelijker dan je denkt.

verander je opstartstring hier tussen dubbel quote met Visual Studio 2012 express van Microsoft:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps5c8d870d.jpg

Open je NetduinoMonitoring TAB in Visual studio 2012 express:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpse634a8aa.jpg

Selecteer daarna je netduino:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps49a378eb.jpg

Druk op start:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps5c8e18db.jpg

dan zie je Build en preparing...:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps10cbb3d7.jpg

In het immediate window kan je daarna eea zien of het goed is gegaan.
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps30ecfb03.jpg

DIT ADVIES IS VOOR ALS HET DEPLOYEN NIET LUKT (bij mij lukt het altijd):
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps6e8f8c0b.jpg
trek je stekker van de usb eruit. druk op START en doe het stekkertje van je USB er opnieuw in als onderin staat Preparing to deploy assemblies to the device. Dit werkt altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 04-03-2014 10:30 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:21
Hallo Willie en kornuiten.
Allereerst bedankt voor het voortzetten van dit leuke project. Ik was 1 van de early adaptors van de V1 versie. Dat heeft even gewerkt maar na een update ging het niet meer, geen zin om verder te pluizen dus aan de kant gelegd totdat de huidige V3 versie uitkwam. Top!

Ik loop alleen nog tegen het volgende aan, kan uiteraard zomaar aan mijn RTFM kunsten liggen...
Ik zie mijn huidig verbruik en opwekking van de panelen niet op het dashboard. Wel de meterstanden. Ik heb op dit moment nog geen S0 in gebruik. Voorheen is mij het met de oude versies wel gelukt om het verbruik en opwek tevoorschijn te toveren.

Waar moet ik de "fout" zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/DAL/Screenshot1.jpg

PS ik gebruik de webinterface voor config.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 05-03-2014 11:24 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Willie Wortel
  • Niet online
De nieuwe selectie interface voor het laden van data in de nieuwe grafische web pagina's.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps50abbd51.jpg

Om consistentie in het programma te waarborgen worden zoveel mogelijk gebruik gemaakt van sjablonen.
Hier wordt tevens gebruik gemaakt van sliders om eenvoudig de datums en tijd waarbinnen gezocht moet worden te selecteren.

Deze webpage is het verlengde van de web pagina SwapFile waarmee de sd kaart bestanden naar je harddisk kunnen worden overgezet.

[ Voor 52% gewijzigd door Willie Wortel op 05-03-2014 12:27 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Appie, heb je mijn eerdere posts wel gelezen, ik wil je best helpen maar kan moeilijk iedere keer hetzelfde schrijven.

De rode stip betekent dat je geen verbinding hebt. De lijst wat te doen heb ik gisteren geschreven.

• Appie Heijn
Willie, ik heb wat post vluchtig doorgelezen maar ben opwek zonder S0 niet tegengekomen. Die screenshot is een toevalstreffer wat dat rode lampje betreft. Hij brandt al uren groen nu en ook de waarden zijn correct(zijn hoger geworden).

• Willie Wortel
  • Niet online
Als je aanpassingen doet aan de source code is het wel zo handig om je veranderingen te markeren zodat, indien er een update is, je de veranderingen snel in de nieuwe code kan hatseflatsen.
Dit kan bv door een TAG aan te brengen aan het begin van de veranderde code zoals '*CHANGED.
Dan hoef je alleen op CHANGED te zoeken.

Er komt nl een web netwerk functie bij in de source code om de locatie en inhoud van de data bestanden te vertellen. Ik zal wel de toevoegingen markeren zodat deze snel terug te vinden zijn.

• Appie Heijn
Willie, kan je mij nog op weg helpen met het huidige verbruik en opwek?
Stip is groen, heel enkel 1 sec rood(tijdens refresh?)

• Gé Brander
Appie Heijn schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:55:
Willie, kan je mij nog op weg helpen met het huidige verbruik en opwek?
Stip is groen, heel enkel 1 sec rood(tijdens refresh?)
Hoe heb je het aangesloten? Opwek wordt niet weergegeven want dat komt uit een S0 meting. Jij hebt geen S0 dus dan ook geen opwek weergeven.

Een optie zou kunnen zijn de programmatuur aanpassen zodat negatief verbruik in dezelfde grafiek zou worden weergegeven. Dat gebeurt nu echter niet.

Het staat je natuurlijk vrij de sourcecode te pakken en deze aan te passen zodat deze de zaken weergeeft zoals jij wilt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Appie Heijn
@Gé Brander,
Thanks voor de toelichting, dit is iets wat waarschijnlijk niet is overgenomen uit V1(V2?) ik heb nooit een S0 er aan gehad maar had wel actueel verbruik en opwek via de P1 poort. Zie screenshot, er lagen toen nog geen panelen op het dak dus geen opwek uiteraard,
Heb de screenshot gemaakt omdat ik toen erg veel aan had staan, vaatwasser, wasmachine, droger, 2x combimagnetron enz.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Extreemverbruik.jpg

Zit toch iets niet lekker...
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/DAL/screenshot2.jpg
Wel consumption maar geen groen lampje, verder ook dagelijkse waarden die niet kloppen. Ook lampje weer rood.

Kan dit iets met netwerkverbinding te maken hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 06-03-2014 15:51 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Willie Wortel schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 08:04:
Als je aanpassingen doet aan de source code is het wel zo handig om je veranderingen te markeren zodat, indien er een update is, je de veranderingen snel in de nieuwe code kan hatseflatsen.
Of je gebruikt hier CodePlex-ingebouwd versiebeheer (source control) voor.
Alsof het er voor gemaakt is ;)
Je eigen patches, branches e.d. zijn dan beheersbaarder en eventueel eenvoudig met anderen te delen.

Ik wil natuurlijk best helpen met dit inrichten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MichielFRL
@Appie Heijn > Correct me if I'm wrong, maar opbrengst kan niet via de P1 poort uitgelezen worden.
Enige wat uit te lezen is, is de teruglevering aan het net. Dit is natuurlijk niet de opbrengst van je panelen omdat het actuele eigen verbruik door de panelen geleverd wordt.

• Gé Brander
MichielFRL schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:43:
@Appie Heijn > Correct me if I'm wrong, maar opbrengst kan niet via de P1 poort uitgelezen worden.
Enige wat uit te lezen is, is de teruglevering aan het net. Dit is natuurlijk niet de opbrengst van je panelen omdat het actuele eigen verbruik door de panelen geleverd wordt.
Ik denk dat Appie Heijn bedoelt dat de dag totaal teruglevering bij hem niet wordt weergegeven. Klopt dat Appie Heijn? Want dat zou het gewoon moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 06-03-2014 22:50 ]

• Cranberry
Willie, zojuist heb ik een upgrade uitgevoerd van 4.2.2.2&9.9.9.0 naar 4.3.1.0&3.2.0.0

Het viel me op dat wat ik eerder in een bericht van jou had gezien m.b.t mindergas, niet terug zag in de webpagina's bij deze versie:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/yj3dmzkyp/mindergas_Da_L.png

Ik kan geen meterstand invoeren en ik kan ook niet aangeven wat ik wil uploaden (gasmeter totaalstand op basis van éénmaal ingevoerd stand en alle volgende dagwaardes bij elkaar opgeteld, of beter gezegd: éénmaal gasstand invoeren en daarna dagelijks eindtotaal wegschrijven en dat eindtotaal dagelijks naar mindergas.nl sturen).

Ik meen dat ik dit eerder in een bericht van je wel voorbij heb zien komen:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps4e4bce1b.jpg

Verder ziet het er fantastisch uit. Configuratie via webpagina's werkt erg makkelijk. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 06-03-2014 23:24 ]

• MichielFRL
Ik denk dat Appie Heijn bedoelt dat de dag totaal teruglevering bij hem niet wordt weergegeven. Klopt dat Appie Heijn? Want dat zou het gewoon moeten doen.
Wel grappig trouwens...... Het dashboard springt eerder op een nieuw rond getal van de totale terug levering dan de elektriciteitsmeter zelf.
Andere manier van afronden denk ik?

• Cranberry
'k Heb inmiddels een paar uur ervaring met de nieuwste versie. Tot op heden m'n bevindingen:
- de nieuwe versie laat veel vaker een verbruik van 0W zien als er weinig verbruik is. Vergelijk bijv. afgelopen nacht met de nacht er voor. Op zich niet schokkend, maar het viel me op.
@Willie heeft dit te maken met de opmerkingen die in het verleden zijn gemaakt over het feit dat nadat er geen PV-energie meer werd opgewekt, nog vrij lang het laatst gerapporteerde vermogen werd doorgeven, voordat deze ook naar 0W ging?

- tweede punt: als ik probeer d.m.v. de webpagina's de huidige configuratie op te halen, werkt dat niet (er wordt niets opgehaald) en de NetDuino hangt.
@Willie, enig idee hoe dat komt? Is het überhaupt mogelijk om de bestaande code uit te rollen op een ND met FW 4.2.2.2?

De gevolgde procedure van gisteravond uitgevoerde upgrade:
- Erase uitgevoerd met Netduino Update Tool
- FW upgrade 4.3.1.0 uitgevoerd
- SD leeggemaakt en voorgeconfigureerde netduinoconfig.ini (m.b.v. bij huidige versie behorende webpagina's) op de SD gezet
- Met MFDeploy hex uitgerold
- Netduino gestart

[ Voor 14% gewijzigd door Cranberry op 07-03-2014 09:26 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry, .Net micro framework is downwards compatible. Dus je kan terug naar 4.2 met je source code.

Je pulsemeter met de huidige code sneller op 0 dan de vorige...., ja kan, weet ik veel. je werkte met zulke oude code. ja, 0 = 0 toch....Je Netduino verzint niks, staat alleen scherper geprogrammeerd.

Naar Mindergas.nl loggen, ja je refereert naar een concept ontwerp. Was commentaar geweest dat ik te snel verwijderde, dus verwijder ik niet meer snel. Ook goed.

Ik heb toch al uitgelegd hoe je naar Midergas logt, Met een pulsemeter, zet dan de laatste waarde van je gas in start value en Reset On Start New Day NIET aangevinkt.

• Cranberry
Willie, bedankt! Ik heb inderdaad niet goed gekeken t.a.v. Mindergas.

Heb jij enig idee wat er voor zou kunnen zorgen dat de Netduino gaat hangen zodra ik met de webpagina's het apparaat probeer te benaderen. Aangezien ik de enige ben die dit tot nu toe heeft gemeld, denk ik dat de oorzaak hier ligt (een fout van mij, een probleem met m'n netwerk, netduino of laptop)...

• Willie Wortel
  • Niet online
Heb je de Netduino een ander IP adres gegeven en staat in je router alles wel juist, is je MAC adres juist?
Het hangen van je Netduino zou daar mee te maken kunnen hebben.

Ik test hier de Netduino veeeeeel zwaarder dan het zwaarste praktijk voorbeeld. Hij heeft vandaag ook weer goed op zijn donder gehad, zonder ook maar 1x een probleem.

De web pagina om de sd kaart log gegevens in een grafiek weer te geven is klaar. Multi Netduino, Multi streams waarbij de hardware de limiet vormt. Je kan de log gegevens van verschillende Netduino's en verschillende streams samenvoegen in 1 data grafiek en werkt 100% hetzelfde als de LiveData pagina met dezelfde mogelijkheden.

• MichielFRL
Iemand enig idee wat hier verkeerd gaat?
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/5by5mt.png

Ook met de vorige firmware/Netduino HEX gebeurde het geregeld dat pvoutput opeens stopt met totaliseren van dan wel opgewekte energie, dan wel verbruikte energie.

Zoals zichtbaar is aan het eind van de middag het totaliseren van het energie verbruik uit het net weer voortgezet, echter wel met verkeerde waardes.

Slechts 600wp en dus ook gedurende een dag zoals deze bijna continu verbruik uit het net.

• junr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-05-2024
Willie,
ik durf het bijna niet te vragen maar komt er ook een versie uit waarbij ik vanuit mijn mac ook verbinding kan maken met netduinoAfbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2h7j6mv.png

[ Voor 56% gewijzigd door junr op 07-03-2014 20:31 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
MichielFRL dit is nou net een taak voor je sd kaart log gegevens van de nieuwe web pagina naast die van pvoutput te leggen. Dan kan je goed zien wat wat waar het fout gaat. Ik bedoel, het is niet altijd de Netduino waarbij het fout gaat. Ik heb maar al te vaak fouten gezien bij pvoutput.

• Willie Wortel
  • Niet online
junr, bij kennissen van mij loopt het wel op een Apple, hoe ze dat gedaan hebben, weet ik veel. Daarnaast, Safari werkt toch zoals alle andere browsers.?.

Ik ben even een filmpje aan het maken, howto charts.

[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 07-03-2014 20:44 ]

Verwijderd

Gé Brander schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:50:
[...]

Ik vermoed dat ik hetzelfde probleem heb als Appie Heijn, de dagtellers "deliver today" en "today" bij de window "electra consumption" geven bij de eerste keer aansluiten de totaalstand aan (van deliver totaal en generated totaal), als ik ze op 0 stel blijven ze op 0 staan, ze tellen bij dus niet op.Dagstand blijft op 0.00 staan.

• Rol-Co

Rol-Co

junr schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:21:
Willie,
ik durf het bijna niet te vragen maar komt er ook een versie uit waarbij ik vanuit mijn mac ook verbinding kan maken met netduino[afbeelding]
Oude webpagina draait hier prima op safari, dan zal de nieuwe dat ook wel doen. Niets speciaals gedaan.

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ben een filmpje aan het maken Chart HowTo in Adobe CS6

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsc0c9aab5.jpg

• junr
Dat dacht ik nou ook. Maar Firefox en chrome geven de zelfde pagina weer.
Ik ga morgen even kijken waar het aan ligt.
Want zoals Willie al aangaf draait de webpagina bij andere wel.
Wordt vervolgt;-)
Rol-Co schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:50:
[...]

Oude webpagina draait hier prima op safari, dan zal de nieuwe dat ook wel doen. Niets speciaals gedaan.

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:14:
[...]

Of je gebruikt hier CodePlex-ingebouwd versiebeheer (source control) voor.
Alsof het er voor gemaakt is ;)
Je eigen patches, branches e.d. zijn dan beheersbaarder en eventueel eenvoudig met anderen te delen.

Ik wil natuurlijk best helpen met dit inrichten.
Ha Proton, ik doe maar wat met programmeren. Ik sta er altijd van te kijken als er 'muziek' uitkomt als ik wat gemaakt heb. Ben bang dat het een beetje te hoog gegrepen is. Daarnaast moeten Tweakers het ook begrijpen en dan kan de code en aanpassingen zo makkelijk mogelijk zijn.

• Willie Wortel
  • Niet online
Een demo hoe sd kaart in een grafiek te laden. De werking is hetzelfde gemaakt als lifeData
SwapFile zorgt dat de directory structuur gewaarborgd blijft, de doel dir is voldoende in het gehele programma.

Je hoeft dus niet na te denken over wat waar hoe ... de bestanden heten, dat doet het programma voor je, alleen de begin/eind datum is voldoende voor een chart, tevens is het mogelijk om op tijd te filteren binnen de datums begin/eind.

Het programma haalt de ingevoerde streams nu nog in de sdCard TAB op, dit blijft maar er komt ook een nieuwe optie in de volgende web pagina:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpse131968a.jpg

Als je dus slimme sdCard streams hebt aangemaakt doe je nu je voordeel.
Ik bedoel, wat heb je bv nu aan elke minuut je gas als data als je gas 1x per uur ververst wordt op je slimme meter. Alle data stromen kunnen geregeld worden met de Interval, Time en Comparison filters.
Dat is nou net het leuke aan deze hobby.

Er zijn mooie web pagina's met diagrammen met bar, pie en columns in de maak, echt mooi.

[ Voor 32% gewijzigd door Willie Wortel op 08-03-2014 09:27 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Duidelijk :)
Bedankt voor je reactie!

Ik ben het niet met je eens, maar dat hoeft ook niet.

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:02:
Duidelijk :)
Bedankt voor je reactie!

Ik ben het niet met je eens, maar dat hoeft ook niet.
we worden het wel eens. :*)

• junr
|:(

[ Voor 103% gewijzigd door junr op 08-03-2014 16:20 ]

• Cranberry
Iemand een verklaring voor het feit dat heel vaak 0W verbruik wordt gerapporteerd in PVOutput?
Zie bijv. het verloop zojuist:
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/8rfzubd5b/0_W_values.png

In de periode 22:00 - 22:15 60Wh verbruikt. Aangezien m'n kWh-meter (ABB C11) 100 pulsen/kWh geeft, betekent dit dat er in die periode dus 6 pulsen waargenomen zijn.
Het gemiddelde verbruik zou zo'n 240W moeten zijn. Natuurlijk varieert dit, maar er zijn geen bijzondere verbruikers aangegaan. Alleen verlichting, 2 laptops en mss de koelkast en/of diepvriezer.
Ik snap die 0W daarom niet. Het treedt bij mij op sinds ik 3.2 gebruik (vanaf donderdagavond 6 maart jl). Daarvoor gebruikte ik 9.9.9.9.
M'n PV-output systeem: http://www.pvoutput.org/i...6136&dt=20140307&gs=0&m=1

Verder valt me op dat het regelmatig gebeurt dat m'n de waarde van 5 min. voor het hele uur niet wordt getoond in PVOutput.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Komen de waardes overeen met de waardes op je SD-kaartje?

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry, ik heb even in de source code pagina van pvOutput gekeken, de 0watt waar jij het over hebt is alleen ter kennisgeving in de web pagina en wordt niets mee gedaan (totaliseren). Dus op dat moment staat je wattNow in je Netduino op 0, dit wordt verzonden naar pvOutput en op de web pagina weergegeven.

Ik zal even voor je zoeken: Het sneller op 0 watt zetten, in de Solution Explorer (rechts van je) map Miscellaneous, bestand functions regel ongeveer 440:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Else
   strF = "F0"
   Static tmpPulse(10) As Integer
   Static RefreshTimeSpan(10) As Long
   If RefreshTimeSpan(i) < DateTime.Now.Ticks Then
      If tmpPulse(i) = PulseMetersContent(i).Pulses Then
         PulseMetersContent(i).WattageNow = 0
      End If
      RefreshTimeSpan(i) = DateTime.Now.Ticks + (TimeSpan.TicksPerSecond * 300)
   End If
   tmpPulse(i) = PulseMetersContent(i).Pulses
   Return PulseMetersContent(i).WattageNow
End If

Hier wordt het op 0 terug zetten geregeld. Door een enkele quote ( ' deze dus ) voor:
Visual Basic:
1

te zetten schakel je het uit, je kan ook de tijd verlengen door het getal 300 te vergroten.
300 seconden = 5 minuten 60 sec min * 5 = 300
Vroeger stond deze op een half uur of een uur geloof ik. 60 * 60 ?

De een wil snel, de ander langzaam, de ander helemaal niet, weet ik veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 09-03-2014 08:34 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
We zullen snel de web pagina dataChart vrijgeven waarbij je de historische gegevens van je sd kaartje kan lezen in een grafiek. Je kan dan je pulsen, watt etc grafisch bekijken en brengt meer duidelijkheid.
Ik bedoel, je Netduino verzint niks.

De web pagina's hebben allemaal een core service update van HighCharts en jQuery ondergaan en deze webpagina's zijn qua versies onderling niet uitwisselbaar. Ik bedoel, deze web pagina's zijn een setje.

Het inlezen van data log bestanden kan op dit ogenblik alleen met Microsoft Internet Explorer.
Ik zal van de week de web pagina's aanpassen zodat ook met Google Chrome kan worden gewerkt. Voor alle andere browsers mag je zelf schrijven.

http://developer.chrome.com/apps/app_storage

[ Voor 24% gewijzigd door Willie Wortel op 09-03-2014 09:38 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mijn mening is dat dit mooie project op het moment wat code betreft een one-man show is.
Er zit wel een relatief vrije licentie op, maar er kan niet samengewerkt worden dus als open source project kan het niet succesvol worden (als nicheproject natuurlijk wel).
Als dat je doel is, prima.
Wil je wel aanpassingen van anderen kunnen verwerken, dan is versiebeheer onmisbaar, al was het alleen al vanwege due diligence.

Mijn standpunt 'versiebeheer maakt je leven makkelijker' staat recht tegenover jouw 'versiebeheer maakt het onnodig moeilijker'.

De Tweakers die alleen een specifieke versie van de broncode willen hoeven er niets van te merken, dat is geen argument.

Dus, twee vragen voor jou:
Wil je voor dit project bijdragen van anderen accepteren?
Heb je ooit met een versiebeheersysteem gewerkt of is jouw standpunt gebaseerd op 'onbekend maakt onbemind'?
Nogmaals, ik vind alles best :)

• Cranberry
Willie Wortel schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 13:25:
Cranberry, .Net micro framework is downwards compatible. Dus je kan terug naar 4.2 met je source code.

Ik heb toch al uitgelegd hoe je naar Midergas logt, Met een pulsemeter, zet dan de laatste waarde van je gas in start value en Reset On Start New Day NIET aangevinkt.
Willie, n.a.v. bovenstaande heb ik e.e.a. opnieuw ingesteld:
Pulsemeters:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/kcb9vmry9/Pulse_Meters.png

Mindergas:
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/5mavge0qv/Mindergas_Operate.png

Ik zie dat teller van het gasverbruik nu niet meer dagelijks naar nul gaat. Hij is bij 0 begonnen (sinds ik 'm zaterdag heb ingesteld) en telt het verbruik nu op. De waarde op dit moment is 4,5 m3 (verbruik van gisteren + eergisteren) en dus niet de waarde StartValue.

Toch wordt er niets geüpload naar mindegas. Op de SD zie ik geen errors (ik zie überhaupt geen errorlogs op de SD, hoewel ik de webpagina's de 'Send Error ./. Info to devce' op 'SdCard' heb gezet).
Met mijn zeer beperkte kennis van VB heb ik de sourcecode nagelopen. Bij de global GetContent function kan ik niets vinden dat leidt naar de waarde van de pulsecounter. Ik zie alleen zaken m.b.t. P1Gas.

Iemand een idee?

• Willie Wortel
  • Niet online
cranberry, ik zal er vanavond naar kijken, ik heb een pulsemeter voor gas niet dus ik heb het niet kunnen testen. Maar komt goed.

Heb jij de optie "reset on start new day" aanstaan?

• Cranberry
thx! De optie "reset on start new day" staat bij mij uit. Zou deze aan moeten staan?

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:32:
thx! De optie "reset on start new day" staat bij mij uit. Zou deze aan moeten staan?
Nee, dit was gewoon een vraag, dat maakt het uitzoeken makkelijker.

de start waarde wordt niet een eerste keer ingelezen maar de pulsemeter kan handmatig aangepast worden met een webbrowser command:

[IP]/PulseMeter:0:2000 = Change PulseMeter(0) in 2000 WATT (2KWH) PulseMeter:1:6500 = Change PulseMeter(1) in 6500 WATT (6.6KWH)

m3 en kwh zijn hetzelfde.

• Cranberry
OK, duidelijk. Zojuist heb ik via de browser m'n gasmeterstand ingevoerd. Afwachten wat er straks gebeurt... ;)
Update: Yes, gasmeterstand is correct verzonden naar mindergas nadat ik de PulseMeter tbv gasmeting handmatig via de webbrowser op de juiste waarde had gezet! Thx!

[ Voor 43% gewijzigd door Cranberry op 11-03-2014 01:57 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry, ik maak hier een update voor je die je dan kan uittesten. Het initialiseren van de start waarde was ik vergeten. De link krijg je per PM.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 09 maart 2014 @ 12:24:
[...]

Mijn mening is dat dit mooie project op het moment wat code betreft een one-man show is.
Er zit wel een relatief vrije licentie op, maar er kan niet samengewerkt worden dus als open source project kan het niet succesvol worden (als nicheproject natuurlijk wel).
Als dat je doel is, prima.
Wil je wel aanpassingen van anderen kunnen verwerken, dan is versiebeheer onmisbaar, al was het alleen al vanwege due diligence.

Mijn standpunt 'versiebeheer maakt je leven makkelijker' staat recht tegenover jouw 'versiebeheer maakt het onnodig moeilijker'.

De Tweakers die alleen een specifieke versie van de broncode willen hoeven er niets van te merken, dat is geen argument.

Dus, twee vragen voor jou:
Wil je voor dit project bijdragen van anderen accepteren?
Heb je ooit met een versiebeheersysteem gewerkt of is jouw standpunt gebaseerd op 'onbekend maakt onbemind'?
Nogmaals, ik vind alles best :)
Duidelijk een open verwoord.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die uitdrukking ken ik nog niet. Wat bedoel je precies?

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry, ik heb de vertraging naar 0 Now in de pulsemeters nu in het invoer menu ingebouwd, zo kan je per pulsemeter bepalen hoeveel tijd er maximaal tussen 2 pulsen mag zitten voordat de meter 0 weergeeft. Standaard staat deze op 300 seconden, was hardcoded. Ik zal dit ook in de help bestanden schrijven, daarna kan je het testen. Zo simpel kan het leven zijn. 8)

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps3e515a23.jpg

programma code:

Visual Basic:
1
RefreshTimeSpan(i) = DateTime.Now.Ticks + PulseMetersProperties(i).returnToZeroDelayTicks

[ Voor 48% gewijzigd door Willie Wortel op 11-03-2014 15:30 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Dan zal ik ook maar een lang gekoesterde wens van mezelf erin programmeren.
Ik heb 1 a 2 keer per dag last van een hele hoge piek in mijn pulsemeter.
Deze wordt boven de 10.000 watt in de prullenbak gekieperd.
Visual Basic:
1
 Const cnstMaxWattageToDetect As Integer = 10000

Maar mijn installatie geeft hooguit 2500 watt, zo zou 3000 voor mij voldoende zijn (marge houden)
Ik zal van deze constante ook een invoer optie maken met 10.000 als standaard.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsccdc5226.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps2a3684aa.jpg

zo ziet het eruit in de programma code van de web pagina:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
 {
            //first populate the dropdownlists
            //11
            varErrorText = "soPulseMeter properties";
            arPart = arOptions[11].split( "!" );
            $( "#soPulseMeterGridDiv" ).jqxGrid( 'clear' );

for ( i = 0; i < arPart.length; i++ )
            {

//make compatible with older versions
               arPart[i] += ',0,1,300,10000';

arItems = arPart[i].split( "," );

if ( arItems[0] != "-1" )
               {
                  $( "#soPulseMeterGridDiv" ).jqxGrid( 'addrow', null,
                  {
                     ID: arItems[0],
                     Operate: arItems[1] == "1" ? true : false,
                     PIN: arItems[2],
                     pulses: arItems[3],
                     Unit: arItems[4] == "0" ? "kWh " : "m³",
                     PinOnWrite: PinOnWrite( arItems[5] ),
                     startValue: (arItems[6] == '' ? '0' : arItems[6]),
                     resetToStartValueOnNewday: arItems[7] == "1" ? true : false,
                     delayToZero: parseInt( arItems[8] ),
                     maximumCapacity: parseInt( arItems[9] )
                  } );
               }
            }

[ Voor 59% gewijzigd door Willie Wortel op 12-03-2014 10:19 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
twixx schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 07:52:
[...]

Duidelijk een open verwoord.
daar moet ik eerst over nadenken.

• MichielFRL
Misschien een bug ontdekt, helaas geen error log omdat deze niet op de SD-kaart geschreven wordt zodra de datum bijgewerkt is.

Enige errorlog welke op de SD-kaart staat:
06/01/2011 00:00:22 StackTrace: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::recv
System.Net.Sockets.Socket::Receive
System.Net.Sockets.Socket::Receive
root.SetNetduinoTime::NTPTime
root.SetNetduinoTime::NTPTimeInArray
root.LogSensors::Main
getType: System.Net.Sockets.SocketException Detail: exception connection the Time Server assume No Internet Connection Or NTP Server down 0.p1portlogging.pool.ntp.org

De Netduino haalt trouwens wel de juiste tijd op ondanks bovenstaande foutmelding.

Heb nu 2x vanaf Galaxy S4 smartphone via de ingebouwde browser mijn Netduino proberen te bereiken, waarna de Netduino vastloopt en niet meer te benaderen is en geen data meer upload.
Waar gaat het fout?
http://ip-adres:poortnummer/now
daarna wachtwoord
browser geeft aan dat ik 5 minuten toegang heb, maar op http://ip-adres:poortnummer/netduino reageert hij dan niet meer. Als ik daarna mijn site of pvoutput.org controleer wordt er ook geen nieuwe data meer geupload vanaf dat moment.

De Netduino benaderen vanaf het interne netwerk gaat wel goed.

Een bug of een lokaal probleem?

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik zal voortaan (binnen mijn beschikbare tijd) zoveel mogelijk uitleggen waar in de programma code gezocht en wat het doet.

MichielFRL, de 'bug' die jij beschrijft is geen bug. De tijdserver die jij aanspreekt voor de juiste tijd is op dat moment niet bereikbaar, waarom niet weet ik veel...stekker uit de server of zo.

hoe wat waar:

In miscellaneous (allerhande), bestand NTP time server),

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 Dim arTimeServers() As String = {"0.p1portlogging.pool.ntp.org", "1.p1portlogging.pool.ntp.org", "2.p1portlogging.pool.ntp.org", "3.p1portlogging.pool.ntp.org", "0.pool.ntp.org", "1.pool.ntp.org", "2.pool.ntp.org", "3.pool.ntp.org", "ntp.xs4all.nl", "0.nl.pool.ntp.org", "0.europe.pool.ntp.org", "time.windows.com"}
      For t As Integer = 0 To arTimeServers.Length - 1
         Try
            Return NTPTime(arTimeServers(t))
         Catch ex As Exception

infoDeploy(ex, "exception connection the Time Server assume No Internet Connection  Or NTP Server down " & functions.Choose(arTimeServers, t))
         End Try
      Next

In de array arTimeServers worden alle door Gé Brander aangevraagde tijd server adressen geplaatst en één voor één uitgelezen. Krijg je Netduino geen contakt met de eerste, ga dan naar de tweede (maar heeft ook een melding op je sd kaartje (indien aangevinkt)) ...derde...vierde...etc...
Indien totaal geen verbinding is je huidige Netduino tijd de werk tijd.

Waarom je geen verbinding krijg met je mobiele telefoon klinkt als een router probleem, port forwarding.
Bij mij (met de door mij geschreven telefoon app) werkt het echter goed. Deze app is nog niet geschikt voor verspreiding.

• Willie Wortel
  • Niet online
Niet altijd kan een melding naar de sdKaart worden weggeschreven. De sd Kaart werkt met Serial Peripheral Interface (SPI) en is bij sommige storingen niet altijd voorhanden zeg maar.

hier meer erover:
http://arduino.cc/en/Reference/SPI#.UyABuv2Yapo

Zo heb ik veel over SPI zoals de seven segments wat overigens prachtig werkt, echt een eye catcher.

nog wat, na Microsoft service update 4.3.1 is de SPI vervangen en de sd kaart routine's zijn die van versie 4.2.2

[ Voor 30% gewijzigd door Willie Wortel op 12-03-2014 07:48 ]

• junr
Willie, en/of andere tweakers
Ik wil de IC74HC595 gebruiken maar het aansluitschema staat niet in de wiki.
Nou heb ik de datasheet gelezen en zo aangesloten op de np2.
Maar dan schakelt IC74hc595 niet.
Help pleh ;-)

• marco1971
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 16:47
Moet te vinden zijn... :) Via Google hier terrecht gekomen http://weblogs.asp.net/bl...ith-a-shift-register.aspx

[ Voor 168% gewijzigd door marco1971 op 12-03-2014 21:02 ]

• Gé Brander

• Willie Wortel
  • Niet online
junr schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 11:57:
Willie, en/of andere tweakers
Ik wil de IC74HC595 gebruiken maar het aansluitschema staat niet in de wiki.
Nou heb ik de datasheet gelezen en zo aangesloten op de np2.
Maar dan schakelt IC74hc595 niet.
Help pleh ;-)
hier is een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsce432619.jpg

er zijn veel projectjes te vinden op:
http://www.oomlout.com/oom.php/products/nedx/ncir-05

en de .Net home page:
http://www.oomlout.com/oom.php/products/nedx

• klump4u
  • Niet online

klump4u

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb hier een voorbeeld (in de nieuwe web pagina menu dataChart) van mijn pulsemeter die af en toe een piek laat zien (de blauwe piek). De draad vanaf mijn pulsemeter en mijn netduino is ongeveer 20 meter en ligt tussen andere draden in.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsf8519c72.jpg

Nu door de pulsemeter maximum capacity op (voor mij) 3500 te zetten zal het programma de onmogelijke invoer negeren:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsbbca2b5a.jpg

dit wordt in de source code geregeld door de PulseMeter class (bestand PulseMeters.vb):
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dim intWattage As Integer = CInt(Me._PulsesInKWH / ((DateTime.Now.Ticks - dtStartTime.Ticks) / TimeSpan.TicksPerSecond))

If intWattage > cnstMinWattageToDetect AndAlso intWattage < Me._maximumCapacity Then

Me._intPulseCount += 1
   Me._intWattNow = intWattage

End If

als intWattage < maximumCapacity dan......

• Willie Wortel
  • Niet online
Je kan iedere achtergrond kleur in je grafiek maken met menu plotBand.
Maak de bottom waarde kleiner dan de minimum waarde in je grafiek.
Maak de top waarde groter dan de maximum waarde in je grafiek.
De intensiteit kan je regelen met opacity.
De met de checkbox 'Plot Band' kan je de achtergrondkleur aan/uit zetten.

Zo kan je dus ook de kleuren mixen met de standaard geprogrammeerde theme's (grid darkBlue, darkGreen etc).

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps9f219eeb.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 12-03-2014 22:51 ]

• junr
Thanks Willie!!!! _/-\o_ _/-\o_

• Willie Wortel
  • Niet online
Primeur: de (gestapelde) overzichten in diagrammen/grafieken komen binnenkort uit in 3D, dat is 1D meer dan 2D. 8)

• Cranberry
Willie bedankt!

Inmiddels draai ik ook de 3.2.0.1.

Het lijkt erop dat de 'Delay to 0 NOW in seconds' niet werkt:
zie bijv. PVOutput van vandaag: http://www.pvoutput.org/i...6136&dt=20140314&gs=0&m=1

• Rol-Co

Rol-Co

Komt niet door een korte upload tijd icm de lage pulsen van de C11 ? Die C11 is niet zo ideaal voor het meten van lage vermogens in 5 min.

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 07:32:
Willie bedankt!

Inmiddels draai ik ook de 3.2.0.1.

Het lijkt erop dat de 'Delay to 0 NOW in seconds' niet werkt:
zie bijv. PVOutput van vandaag: http://www.pvoutput.org/i...6136&dt=20140314&gs=0&m=1
Ha Crandberry, als jij zegt dat het niet werkt, dan lopen we toch gewoon door de programma code.

Je pulsemeter geeft een pulse, de tijd tussen 2 pulsen wordt berekent en weergegeven in WattageNow.
Als je nu WattagaNow opvraagt en er is geen nieuwe pulse gedetecteerd BUITEN de door jou opgegeven Delay moet de WattageNow 0 watt weergeven. juist?

gaan we:

In ReadP1poortMain.vb regel 850 (ongeveer) wordt de delay tijd berekend in ticks uit de arSplit 8 waarin de door jou aangegeven delay in seconden staat. (ingegeven in je web pagina Options.html)
Ticks is de kleinst mogelijke tijd rekenwaarde voor de Netduino en is de constante 10 miljoen, 10.000.000
Visual Basic:
1
PulseMetersProperties(i).returnToZeroDelayTicks = TimeSpan.TicksPerSecond * Integer.Parse(arSplit(8))

in het bestand functions.vb function Getcontent wordt de WattageNow teruggegeven aan de aanvrager.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 strF = "F0"
 Static tmpPulse(10) As Integer
 Static RefreshTimeSpan(10) As Long
 If RefreshTimeSpan(i) < DateTime.Now.Ticks Then
    If tmpPulse(i) = PulseMetersContent(i).Pulses Then
    End If
    RefreshTimeSpan(i) = DateTime.Now.Ticks + PulseMetersProperties(i).returnToZeroDelayTicks
End If
tmpPulse(i) = PulseMetersContent(i).Pulses
Return PulseMetersContent(i).WattageNow

Als de RefreshTimeSpan kleiner is dan de huidige DateTime.Now.Ticks en de pulsen zijn evenveel (geen nieuwe pulsen) geef dan 0 watt terug aan de aanvrager.

Wat mankeert hieraan.?

NB: ik had ook 10000000 ipv de constante TimeSpan.TicksPerSecond in de code kunnen schrijven maar dan hadden het ook paarden koeien of ijsjes kunnen zijn. En een schrijffout is ook snel gemaakt. 8) De compiler herplaatst in pass 1 de onderliggende waarden voor de constanten.

NB2: de strF = "F0" vertelt hoeveel decimalen er moeten worden doorgegeven. Dit wordt BYREF gedaan, dit is een pointer naar de waarde.

[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 15-03-2014 12:31 ]

• MichielFRL
Update uitgevoerd.
Bedankt voor de nieuwe opties _/-\o_

Is het ook mogelijk om het minimaal weergegeven wattage wat de S0-meter registreert anders in te stellen dan 10 watt? Zo ja, hoe kan ik dat doen?

[ Voor 21% gewijzigd door MichielFRL op 15-03-2014 17:22 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
MichielFRL schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:19:
[...]

Update uitgevoerd.
Bedankt voor de nieuwe opties _/-\o_

Is het ook mogelijk om het minimaal weergegeven wattage wat de S0-meter registreert anders in te stellen dan 10 watt? Zo ja, hoe kan ik dat doen?
Michiel, Dat moet echt in de sourcecode veranderd worden in de PulseMeters class regel 90.

Visual Basic:
1
Const cnstMinWattageToDetect As Integer = 10

succes.

• Willy-B
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 21:54
Ik ben inmiddels, nadat ik een slimme gas en elektrameter heb gekregen, ook in dit project gestapt.
Alles werkt nu, na wat gepuzzel met baudrates en hangende mfdeploy, goed, behalve het gasgedeelte, deze wordt om de een of andere reden niet uitgelezen.
Nu las ik dat er verschillende post/prefixen zijn voor de verschillende gasmeters, maar hoe kom ik aan de juiste post en prefix ??

• Willie Wortel
  • Niet online
Krijg je wel signaal binnen, is het telegram leesbaar?
Dit kan je zien door in je webbrowser IP:Poort/telegram dus bv http://192.168.1.62:65432/telegram
De juiste post en pre haal je uit je eigen telegram.

• Willie Wortel
  • Niet online
Dit is mijn telegram, met web command 'telegram' tevoorschijn gehaald.

het rood onderstreepte is mijn gas verbruik.
Het geel is mijn pre en post, mijn pre is met een teken op een nieuwe regel, geef daarvoor het nieuwe_regel_teken &.

Dus mijn gas pre is (m3)&( en mijn post alleen een )

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps4f062f45.jpg

het & teken wordt in regel (ongeveer) 1230 omgezet in een linefeed:

Visual Basic:
1
2
3
4
'change & for a linefeed,
For i As Integer = 7 To 22
   arSplitQ(i) = ReplaceS(arSplitQ(i).ToCharArray, "&"c, vbCrLf)
Next

[ Voor 79% gewijzigd door Willie Wortel op 16-03-2014 08:33 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
HowTo:
De netwerk glitch waarover tons aan regels ergernis en gekwek aan zijn besteed wordt, tot er een oplossing voor is geschreven door Microsoft, in het DAL programma opgelost/workaround met een Timer:

Hier meer over de werking en howto met Timers: http://blog.mark-stevens.co.uk/2013/01/netmf-timers/

in de source code readP1Poortmain.vb regel 2190 (ongeveer) wordt een Timer geinitialiseerd:
Visual Basic:
1
Dim resetTimer As Timer = New Timer(AddressOf resetNetduino, Nothing, 40000, Timeout.Infinite)

hierna wordt de data naar pvOutput etc verzonden. Als er nu een storing met internet is heb je soms een probleem zonder de Timer. Als de timer niet afgezet wordt treedt na 40 seconden de Timer in werking en wordt de resetNetduino sub routine aangeroepen en de Netduino ge-reset. Dit werkt uitstekend.

meer hierover : MSDN: Timer Constructor (TimerCallback, Object, UInt32, UInt32) (System.Threading)
Pagina: 1 ... 23 ... 39 Laatste