[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2 Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 ... 22 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nee, de filmpjes staan op het Youtube kanaal die zijn gewoon vrij te bekijken, zo simpel is dat.
Open de link bij Youtube.com en klik naast Joop C xxx video's.

Deze van het nieuwe DashBoard:

[ Voor 129% gewijzigd door Willie Wortel op 28-01-2014 15:08 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Hoe maak je nu een mooie grafiek op je dashboard, hier een voorbeeld:

Je pulsemeter en je P1 wattage:

Je pulsmeter grafiek heb je alleen wat aan als deze ook werkt, meestal met zon. Log niet meer dan dat, is alleen ballast.

maak eerste een conditie aan in het comparison filter menu:

Pulsemeter. pulses > 0 andalso Pulsemeter.wattage > 0

Dus er wordt alleen wat weggeschreven naar je kaartje als je pulses meer dan 0 zijn en het wattage hoger dan 0 watt, dus niet 'snachts. >:)

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps1412cf67.jpg

Maak daarna een stream aan in je SD card menu en verwijs naar je comparison filter conditie die je hebt aangemaakt, in dit geval comparison met ID 3.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps0dfb4b9b.jpg

Vul je stream met de juiste waarden, in dit geval je pulsemeter:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsa3c4c187.jpg

selecteer de juiste sd card stream op je dashboard, je kan er zoveel aanmaken als je wilt = dynamisch:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsbc988659.jpg

Dubbelklik daarna op je Widget of kies uit het menu:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps7eed5c88.jpg

Binnenkort zal deze software op codeplex verschijnen.

• elmo_1978
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-12 10:46
Is er al iemand een die een complete print heeft die geertst kan worden.

Waar minimaal dit op zit.
1x S0 pulseteller
1x P1 slimme meter aansluiting.
2x tmp36 themperatuur meter.
En een ic2 display (2 regels 20 tekens)

Alvast bedankt !

[ Voor 9% gewijzigd door elmo_1978 op 04-02-2014 17:21 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb de snelheid van het lezen van de Netduino micro SD kaart Directory routine zo weten te verhogen/verbeteren dat er nagenoeg geen wachttijd meer is met het laden/weergeven van de Directory in het SwapFile menu. Dat is erg mooi omdat dit de spil wordt voor de grafische web pagina's.

Ook zijn de $AJAX() calls en returns geoptimaliseerd volgens de jQuery standaard. Heb de gehele webserver / command parser class herschreven en ingekapseld met SyncLock blocks. Dit komt de stabiliteit enorm ten goede want ik had met testen gemerkt dat een en ander onstabiel wordt als alles te samen wordt aangeroepen ondanks dat alles thread proof zou zijn volgens de master letter.

Wat ik nog niet heb kunnen uitvogelen is een progress bar voor de jsonP $ajax() call voor het downloaden van de bestanden naar de harddisk. Ik heb lang gezocht op Google en voorbeelden geprobeerd maar ik zie wat over het hoofd. en dan bedoel ik zoiets: https://github.com/kpozin...ob/master/test/index.html

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 04-02-2014 16:07 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32
elmo_1978 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:48:
Is er al iemand een die een complete print heeft die geertst kan worden.

Waar minimaal dit op zit.
1x S0 pulseteller
1x P1 slimme meter aansluiting.
2x tmp36 themperatuur meter.

Alvast bedankt !
Check:
Verwijderd in "\[V2.x] P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus 2"
en
RuudMR in "\[V2.x] P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus 2"

Is er dus wel.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• elmo_1978
Die van Sateetje had ik gezien.
Alleen die heeft maar 1 themperatuur sensor, dus die lukt niet met wat ik wil.
Want ik heb er 2 nodig.

Die van RuudMR, die foto bestaat niet meer, maar volgens mij wwat dat een experimenteer bordje, wat ik nu ook heb. En ik zoek meer een echte print zoals sateetje heeft gemaakt.

Anders ga ik toch maar met de expirimenteer print aan de slag.
Moet ik wel veel draadjes leggen.

Ik wacht het af tot het weekend, anders maar op zaterdag zelf iets in elkaar flantsen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Valt best mee met die draadjes.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/netduino%20nieuw.jpg
P1 poort
S0 pulse
2x onewire temp
LCD
5 leds
Middagje werk maar wel leuk als het draait.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• jmeinders
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 14:45

jmeinders

www.jmeinders.nl

Of zo iets, best te doen in een dag.
1x so uitgang, 1x p1 poort, 1x lcd, 7sigment, 230volt meting, 2x temp 36,1x ic pcf8574p, en relais voor aansturen ventilator via pcf8574p. Afbeeldingslocatie: http://www.jmeinders.nl/print.jpg

Omnik 3.0 15 Eging panelen 195wp

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik weet niet waar ik deze vraag moet plaatsen, dus plaats ik hem maar hier :+

Ik ga met een Arduino uno + ethernet shield een S0 en P1 logger in elkaar zetten (niet netduino dus), maar ik zit met de aanschaf van een kWh meter met S0 uitgang.

Nu zie ik deze staan op Ebay:
http://www.ebay.nl/itm/We...chnik&hash=item20df2b7461

Goedkoop, display boeit mij niet veel (gaat om S0 uitgang), en hoeft ook niet heel accuraat te zijn (1% afwijking vind ik niet erg). Echter, ik wordt niet wijs uit de omschrijving. Nu staat er:
Arbeitsweise Schnittstelle: Optokoppler S0 nach DIN 43864
Betekend dit nu dat er een gewone S0 uitgang op zit, of is dit een optische S0 uitgang aka het welbekende knipperledje? Verder wordt ik ook niet veel wijs uit de rest van de plaatjes en beschrijvingen...

En is het wellicht beter om een iets duurder exemplaar te kopen? Wellicht met LCD display?

Resolutie van dit ding is 0,5 Wh/imp, dus 2000 imp/kWh. Dus >= 1000imp/kWh.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 04-02-2014 19:39 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

0,5 Wh/imp x 2000 = 1 kWh Dus 2000 imp/kWh ;)
Ja hij heeft S0 aansluiting, staat in het schema op die site van ebay.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

klump4u schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:03:
[...]
0,5 Wh/imp x 2000 = 1 kWh Dus 2000 imp/kWh ;)
Zeg ik ook, 2000 imp/kWh :P Er staat >= 1000 (groter dan of gelijk aan), er staat geregeld dat een resolutie van minimaal 1000 imp/kWh moet worden aangehouden voor mooie grafieken. Dat bedoel ik ermee :)
Ja hij heeft S0 aansluiting, staat in het schema op die site van ebay.
Ok, dan bestel ik gewoon dit ding :+

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ja, je hebt gelijk, te snel gelezen.

• Willie Wortel
  • Niet online
Nieuwe motor in de FileSwap, alles real Time (echte tijd), geen gehatseflats.
De progress bar loopt in het filmpje niet synchroon, maar dat is verholpen, ik had het filmpje al gemaakt.

[ Voor 30% gewijzigd door Willie Wortel op 06-02-2014 15:55 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 21:34

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bartjuh schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:29:
Ik weet niet waar ik deze vraag moet plaatsen, dus plaats ik hem maar hier :+

Ik ga met een Arduino uno + ethernet shield een S0 en P1 logger in elkaar zetten (niet netduino dus), maar ik zit met de aanschaf van een kWh meter met S0 uitgang.

Nu zie ik deze staan op Ebay:
http://www.ebay.nl/itm/We...chnik&hash=item20df2b7461

Goedkoop, display boeit mij niet veel (gaat om S0 uitgang), en hoeft ook niet heel accuraat te zijn (1% afwijking vind ik niet erg). Echter, ik wordt niet wijs uit de omschrijving. Nu staat er:

[...]

Betekend dit nu dat er een gewone S0 uitgang op zit, of is dit een optische S0 uitgang aka het welbekende knipperledje? Verder wordt ik ook niet veel wijs uit de rest van de plaatjes en beschrijvingen...

En is het wellicht beter om een iets duurder exemplaar te kopen? Wellicht met LCD display?

Gewoon in nl en kost bijna het zelfde
http://www.youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• elmo_1978
Indien iemand nog een KWH meter zoekt, ik heb er thuis nog wel een aantal liggen met S0 uitgang.

Stuur dan maar een DM naar mij

[ Voor 15% gewijzigd door elmo_1978 op 06-02-2014 16:56 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Om een proces op juiste werking te monitoren kan je dus ook op de bestaande windowtjes de gegevens plaatsen zodat je weet wat het programma aan het doen is. Zo simpel kan het leven zijn.

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ben klaar met het schrijven van de veranderingen. Ik ga het geheel asap testen en mail het daarna zoals gebruikelijk door. Indien het zonder fouten is wordt er daarna een HEX file inclusief web pagina's op codeplex geplaatst.

Hier nog wat aanvullingen van juiste werking.

• junr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-05-2024
Dat is goed Nieuws Willie thanks

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
Thx Willie, succes met de afronding! Het downloaden van files vind ik een waardevolle toevoeging!

Komt deze versie alleen voor core 4.3 of bak je misschien ook nog een 4.2.2.2-versie? Zo niet, dan moet ik toch maar eens gaan overstappen naar 4.3.

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 08:30:
Thx Willie, succes met de afronding! Het downloaden van files vind ik een waardevolle toevoeging!

Komt deze versie alleen voor core 4.3 of bak je misschien ook nog een 4.2.2.2-versie? Zo niet, dan moet ik toch maar eens gaan overstappen naar 4.3.
Ik zal je vertellen, mijn "hoofd" Netduino werkt met 4.2 en mijn test netduino's werken met 4.3
Ik durf op mijn "hoofd" Netduino niet over te stappen naar 4.3 omdat ik voor het updaten/flashen van de Netduino een netboekje moet gebruiken. Ik ben bang dat er dan iets niet meer werkt op mijn netboekje.
Maar ik kan geen 4.2 HEX meer aanmaken.

Ik ben nu aan het testen, zal een klein videotje maken hoe ik dat doe.

zo kan ik alle processen monitoren, in Google Chrome, rechtermuis/ optie element inspecteren.
Alle rood gekleurde processen zijn geweigerd door de Netduino, kan bv zijn, geen bestand aanwezig of de Netduino is bezig met een ander proces. Kijk , het is geen rocket science.

Voor het schrijven van web pagina's heb je geen source code van de Netduino nodig. Iedereen kan aan de slag maar sommigen gebruiken het argument "geen source code" om d'r eigen incompetentie te verhullen.
Start hier: http://channel9.msdn.com/Browse/Series?page=1 leer van de video's.

[ Voor 27% gewijzigd door Willie Wortel op 08-02-2014 17:49 . Reden: 27% voor het veranderen van een woord is wel erg veel. ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Het testen is klaar, er was een lijstje van foutjes van bevindingen van Tweakers die erin verwerkt moest worden. Morgen maak ik eea af.

en ik durf te wedden dat een ieder hetzelfde password gebruikt, al vanaf het begin. Wat.... ik weet het zeker.

Ik heb de lees/schrijf snelheid van FileSwap weten te verhogen, kijk goed voor het voorbij is.. 8)
Dit is echt realtime, geen gehatseflats.
Ook is de beveiliging op orde in deze versie 3.1

[ Voor 61% gewijzigd door Willie Wortel op 09-02-2014 09:37 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
het feest kan beginnen:

https://netmf.codeplex.com/releases/view/118283

nu wachten op Netduino's update.

daarna kan ik alles in DaL compileren en vrijgeven.

Hopen dat de Netwerk bug eruit is. ik ga alvast testen

Hij zit erin,
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsbe651d83.jpg

nu wachten op Netduino anders krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps48823c4f.jpg

[ Voor 91% gewijzigd door Willie Wortel op 10-02-2014 10:04 ]

• Cranberry
In de fixes zie ik geen oplossing van een bug t.a.v. het netwerk/de netwerk stack:

• Work Item: 1874 - Interop compilation fail for project name with dot ('.')
• Work Item: 509 - Add BitConverter
• Work Item: 1951 - StringBuilder.Replace Exception
• Work Item: 2012 - StringBuilder.Replace previous bug resurfaced again
• Work Item: 1784 - Array.BinarySearch() not accepting null comparer
• Work Item: 1855 - SDK Installer for 4.3 shows incorrect error message
• Work Item: 1400 - URI parsing fails when :XX sequence appears and no explicit port is used
• Work Item: 1738 - var uri = new Uri(value) throws exception if value contains a whitespace at the beginning
• Work Item: 1904 - System.Uri does not work with "ws" scheme

Of zie ik het verkeerd Willie?

• Gé Brander
Willie Wortel schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:44:
het feest kan beginnen:

Hij zit erin,
[afbeelding]

[afbeelding]
Dat is goed nieuws! Nu gaan we even Chris Walker achter zijn broek aanzitten... :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:49:
In de fixes zie ik geen oplossing van een bug t.a.v. het netwerk/de netwerk stack:

Of zie ik het verkeerd Willie?
EDIT: Nou ik heb een en ander zitten vergelijken, maar ik kan het niet vinden. Ik heb 4.2 met de nieuwe 4.3.1 vergeleken en daar zit idd nieuwe code in. (omdat ik beneden 4.2 gebruik)
Nu heb ik 4.3.0 vergeleken met 4.3.1 en vrees het ergste maar kan het verkeerd hebben.

EDIT35:In ieder geval, ik heb alle work items nagelopen die in de update zijn verwerkt maar geen daarvan heeft invloed op de werking van de huidige code en is van geen belang.
Als het nu weer een jaar duurt voordat er een update komt .... 8)

De update was al begin december klaar zag ik aan de aanmaak datum.

[ Voor 83% gewijzigd door Willie Wortel op 10-02-2014 15:26 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Gé Brander schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:50:
[...]

Dat is goed nieuws! Nu gaan we even Chris Walker achter zijn broek aanzitten... :)
Gé, die moeten we maar even uit bed bellen, vind je ook niet, ff kijken New York hoe laat is het daar?. >:)

• Gé Brander
Willie Wortel schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:16:
[...]

Gé, die moeten we maar even uit bed bellen, vind je ook niet, ff kijken New York hoe laat is het daar?. >:)
Ik heb hem al een bericht gestuurd :)

• Cranberry
Hij zal allicht sneller zijn dan MS. Laatstgenoemde heeft zowat een jaar laten wachten op z'n update.

Van Chris heb ik weleens begrepen dat zijn in principe vrij snel na MS hun werk kunnen doen en vrij kunnen geven.

We gaan het beleven....!

• Willie Wortel
  • Niet online
Er komt schot in de zaak, na het weekend heeft Netduino de update klaar. (kuch kuch)
Maar er staat hieronder toch duidelijk dat de Netwerk bug is verwerkt:

http://forums.netduino.co...f-43-qfe1-rtm/#entry55965

We've been working with the NETMF team to get bugfixes into the 4.3 core over the last year. Some of those made it in time for QFE1 (including the critical interop bugfix). Some of them will be rolled into new NETMF and/or Netduino firmware releases.

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry, ben jij nog achter die API aangegaan voor het gas. Ik heb niks meer van je gehoord.
Dan kan dat eventueel nog meegenomen worden in de update.

Over de code die het daglicht zal zien:
De source code is geschreven in C# en Visual Basic, waarbij de hoofdtaal Visual Basic is vanwege het eenvoudige lezen. (Dit was een keuze, niet meer dan dat) De C# functies zijn gecompileerd en als DLL in het programma gelinkt. Deze DLL's zijn opnieuw gecompileerd in 4.3.1, dus dat is klaar.

De source code wordt geschoond maar niet voorzien van commentaar, dat is voor mij teveel werk.
De code bestaat uit ruim 42.000 regels code (TweeEnVeertig Duizend) dit is inclusief de web pagina's exclusief help.

• Willie Wortel
  • Niet online
Verder, waar ik me mateloos aan irriteer (de), Gé die alles netjes op codeplex plaatst, mijn taalfouten corrigeert, help bestanden schrijft, als scheidsrechter speelt, met Netduino communiceert en dus veel vrije tijd hieraan heeft besteed, nog nooit, echt nog nooit een bedankje naar hem toe, nog nooit.!
EEA komt niet vanzelf, het groeit niet aan de bomen.

Zo dat is eruit, moest gezegd worden.

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:55
Inderdaad worden de mensen achter de schermen nog wel eens vergeten, bij deze dus:
Gé bij deze natuurlijk ook namens mij bedankt voor je tomeloze inzet. (Uiteraard geldt dit
ook voor iedereen die voor en achter de schermen aan dit project werkt)

Er is door Willie, Gé en vele anderen veel tijd in dit mooie project gestoken en als ik zo
de filmpjes eens bekijk gaat het uiteindelijk resultaat er fantastisch uitzien (en werken uiteraard!!)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

De documentatie van de V1 versie deed mij besluiten om voor de Netduino te kiezen.
Je vergeet snel hoeveel werk iemand erin steekt zonder enig belang.
Gé, d:)b

• Cranberry
Willie, sorry voor het uitblijven van een reactie. Ik meende me te herinneren dat je eerst nog iets zou bouwen om te uploaden naar een andere site.
Heel blij ben ik te horen dat je ook mindergas nog wilt toevoegen. Super! _/-\o_

Om dit te gebruiken, kun je via mail (info@mindergas.nl) vragen om een token/API key om data te kunnen uploaden.

Kun jij op basis van onderstaande de functionaliteit toevoegen?

curl -v -H "Content-Type:application/json" -d '{"date":"<YYYY-MM-DD>","reading_l":"<meterstand in liters>"}' http://mindergas.nl/you_less/gas_meter_readings?auth_token=<token>

Bv:
curl -v -H "Content-Type:application/json" -d '{"date":"2013-05-03","reading_l":"123456000"}' http://mindergas.nl/you_less/gas_meter_readings?auth_token=<token>

Je token is: *************************

Let op:
- meterstand is integer in liters (m3 x 1000)
- meterstand is eindstand van de dag waarvoor je de datum meegeeft
- let op de enkele en dubbele quotjes.

422 response duidt op een server validatie fout. Bv. er is al een meterstand voor die datum, of datum in de toekomst, of meterstand kleiner dan vorige meterstand, etc.

-v optie kan je ook weglaten natuurlijk.

Dit zijn de condities:
- Alleen privegebruik van de API, dus om jouw meterstanden naar je eigen account te uploaden. Geen commercieel gebruik tenzij anders overeengekomen met ons.
- Alleen normaal gebruik van de API. Normaal gebruik is het uploaden van een meterstand 1x per 1 of meer dagen.
- We behouden ons het recht voor om de toegang tot de API te kunnen blokkeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Cranberry op 11-02-2014 20:08 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry, ik zal me morgenochtend in mindergas verdiepen, zal wel lukken.
Zal me aanmelden etc.. Moet weten waar de gegevens naar toe moeten worden verzonden, en de opbouw van de string zoals de user key, tijd interval.

Het andere waar ik mee bezig was gaat niet door, Ik heb het gevraagd, de website verkoopt zelf hardware die je moet kopen om toegang te krijgen. Nou dan niet hè, ook goed.

Hoe verder:
Als alles straks werkt maak ik de grafische web pagina's af, wordt eeeeel moooooi. (Daar staat de netduino buiten, de bestanden worden van de harddisk gelezen die je met FileSwap over hebt gezet (om de juiste directory structuur te handhaven.))

Daarna ga ik verder met de telefoon APP die naadloos aansluit bij de huidige code.

• Willie Wortel
  • Niet online
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
'deze is niet juist!
Sub SendToMinderGas()
      Dim AuthenticatieToken As String = "MyKey"

_DataToSend = "{""" & DateTime.Now.ToString("yyyy-MM-dd") & """,""reading_l"":""" & (p1Now.ConsumedGas * 1000).ToString & """}"
      Me._Host.SendTo(Encoding.UTF8.GetBytes("POST /you_less/gas_meter_readings?auth_token=""" & AuthenticatieToken & """ HTTP/1.1" & Constants.vbLf & _
                                                 "Host: mindergas.nl" & Constants.vbLf & _
                                                 "Content-Type: application/json" & Constants.vbLf & _
                                                 "Connection: close" & Constants.vbLf & _
                                                 "Content-Length: " & Me._DataToSend.Length & Constants.vbLf & Constants.vbLf & Me._DataToSend), IPEndPoint)
      Me._Host.Poll(500000, SelectMode.SelectRead)
   End Sub

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 16-02-2014 09:13 . Reden: deze code is niet juist. ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Nu met gas data loggen naar www.mindergas.nl:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps2e8bd319.jpg

• Cranberry
Geweldig Willie! Respect voor de tomeloze inzet. 'k Denk niet dat ik wil weten hoeveel uren werk hier in zijn gaan zitten.

T.a.v. mindergas: bij de 'Arduino conculega's' heeft men een constructie gebouwd dat je éénmalig je gasmeterstand invoert. Deze stand wordt opgeslagen en dagelijks vermeerderd met het verbruik op die betreffende dag. Er van uit gaande dat geen pulsjes gemist worden, is de totaalstand dus altijd bekend.

Wil je zoiets er nog inbouwen? Anders wacht ik geduldig tot ik een slimme meter heb ;)

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:01:
Geweldig Willie! Respect voor de tomeloze inzet. 'k Denk niet dat ik wil weten hoeveel uren werk hier in zijn gaan zitten.

T.a.v. mindergas: bij de 'Arduino conculega's' heeft men een constructie gebouwd dat je éénmalig je gasmeterstand invoert. Deze stand wordt opgeslagen en dagelijks vermeerderd met het verbruik op die betreffende dag. Er van uit gaande dat geen pulsjes gemist worden, is de totaalstand dus altijd bekend.

Wil je zoiets er nog inbouwen? Anders wacht ik geduldig tot ik een slimme meter heb ;)
Cranberry, hoe bedoel je dat dan, bestaat er dan ook een pulsemeter voor gas en zo ja hoeveel gas is 1 pulse dan?

Het dashboard is uitgebreid met LiveGraph, je kan nu dus ook naar de sdCard historische data grafiek kijken icm live opbouw van nieuwe data en CrossHair voor betere uitlezing. Ik heb het even naast elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsf30700ee.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 12-02-2014 09:53 ]

• Cranberry
Willie Wortel schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:40:
[...]

Cranberry, hoe bedoel je dat dan, bestaat er dan ook een pulsemeter voor gas en zo ja hoeveel gas is 1 pulse dan?
Vele (oude(rwetse) gasmeters hebben een reflecterend vlakje op het rechtse cijfertje van de teller. Vaak is dat de 0 of de 6. D.m.v. een optische sensor krijg je dus een puls bij iedere 10l/0,01m3 gas die je verbruikt hebt.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Mooie toevoeging Willie. d:)b
Ik ga maar eens een key aanvragen daar.

• Willie Wortel
  • Niet online
Hoe uploaden naar MinderGas.nl met een slimme meter of met een soPulseMeter:

Zie hier het filmpje:

Het is dus OF een slimme meter, maar dan hoef je geen pulsemeter in te vullen en ook de start waarde niet. OF een pulsemeter met een start waarde.

zo simpel kan het leven zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Willie Wortel op 12-02-2014 15:52 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Willie, een vraagje over de token.
Bij mij zitten er een " - en _ " in de token.
Kan dit ingevoerd worden nu?
In de huidige Options pagina kunnen nu geen andere leestekens worden ingevuld.

• Willie Wortel
  • Niet online
Klump, in de vorige versies werd alles verzonden met een JSON opbouw en is erg strikt in opbouw en te verzenden tekens. Omdat ik dat allemaal niks vond is eea herschreven en wordt de data als tekst verzonden. Dit werkt sneller soepeler en heb je zelf de vrijheid bij wat je wilt verzenden. Zodoende is het niet meer echt relevant wat voor tekens er in de string staat.

De beveiliging in de andere invoer zou eventueel verwijderd kunnen worden.

• marco1971
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-03 16:47
Zit al een lange tijd geinterreseerd mee te lezen en ben sinds de slimme meter werd geplaatst nu ook aan de slag met dit verslavende projectje. Ben er sinds vanavond achter dat ook DSMR 4.0 meters geplaatst worden. Een van de grootste verschillen is de baudrate. Deze is niet meer 9600 maar 115200 geworden. Had daarnaast (nog) even niet de beschikking over een hex converter waar jullie mee getest hebben, maar een SN74LS04N is onderweg. Krijg met een 74HCT04N (zou het zelfde moeten doen) geen zinvolle gegevens ergens op een scherm. Dus voor toekomstige lezers van dit project, let goed op of je een DSMR 4.0 meter hebt! Zal hier (moet even op wat spullen wachten) updaten als ik (werk nu nog even met versie 1) weer een stapje verder ben.
Voor de rest, mooi project!!

• Willie Wortel
  • Niet online
De uitdaging vorig jaar was een programma te schrijven zodat gebruikers zonder gebruik te maken van de source code en zonder programmeer ervaring toch met een Netduino kunnen werken.

Mocht het nodig zijn om de slimme meter baud rate te wijzigen dan komt er gewoon een keuze optie bij. Zo simpel kan het zijn.

maar gelijk gedaan, want die bui zie ik al hangen 8)

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpscf8ad88d.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Willie Wortel op 13-02-2014 10:55 ]

• marco1971
Yess!! De spullen binnen... Dus eerst maar eens met de FTDI testkabel aan de gang... Mooi dat prommetje erin want inverteren is in een zucht gebeurd.. En... nog een conclusie, dat Hyperterminal is toch maar zwak vergeleleken met Putty.. Putty liet ook al op ongeinverteerd data zien maar Hyperterminal dus niets. Kan bevestigen dan een KAIFA MA304 DSMR 4.0 is en op 115200,8,N,1 communiceert. Dus NIET op de 7,N,1 zoals de oudere slimme meters! Op naar de Netduino!
Schema op een experimenteerbord opgebouwd, dus nu niet meer via de FTDI maar via de SN74LS04N. Geen telegram, helaas.. Met de eigen experimenten erachter gekomen dat je ook de 5V rechstreeks op de RTS kan zetten. Wellicht dat het via de ground op de 2e inverter op de chip in deze situatie niet gaat werken.. Wellicht maximum stroom? Toch deze meter net iets anders electrisch? Het omsteken van de RTS op 5V heeft gelijk effect.. In de V1 code de baudrate omgezet en vervolgens weer gedeployed.. Yess!!:*)
Morgen maar weer 's verder om te zien of alles netjes binnenkomt..

Hulde aan alle bijdragers in dit project!! _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door marco1971 op 13-02-2014 22:08 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
De Memfile.MEM in de root directory van de sdKaart van de Netduino moet met de update 3.1 verwijderd worden, deze is niet compatibele. Het gaat fout als deze niet is verwijderd.

De startupString is compatibele met de 3.0.0.5 MITS deze opnieuw ingelezen en re-config in de Options web pagina, anders gaat het niet goed ivm de toevoegingen loggen naar minderGas.nl

Ik heb voor alle zekerheid even toestemming gevraagd, indien geen toestemming moet ik de code verwijderen.

Ik zal bij de update eea nog wel even melden..

• Willie Wortel
  • Niet online
Marco, hoeveel databits staat er dan ingesteld, je schreef 8, terwijl een ieder met 7 werkt.?

Visual Basic:
1
spSerialPort = New SerialPort(P1configuration.commPort, P1configuration.Baudrate, Parity.Even, 7, StopBits.One)

Ik zou de handleiding van Gé maar eens doorlezen, daar staan goede tips in.

[ Voor 14% gewijzigd door Willie Wortel op 13-02-2014 22:28 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
We hebben toestemming van www.minderGas.nl om met dit programma naar minderGas.nl te loggen.
Beter eerst vragen dan later de programma code te moeten verwijderen.
Nu kan ik eea afmaken.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:16
Willie Wortel schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 22:26:
Marco, hoeveel databits staat er dan ingesteld, je schreef 8, terwijl een ieder met 7 werkt.?

Visual Basic:
1
spSerialPort = New SerialPort(P1configuration.commPort, P1configuration.Baudrate, Parity.Even, 7, StopBits.One)

Ik zou de handleiding van Gé maar eens doorlezen, daar staan goede tips in.
Uit laatste versie DSMR .4.2.1 pag.7 punt 5.1 ook enkele wijzingen in het telegram pagina 16
5.1 Transfer speed and character formatting
The interface will use a fixed transfer speed of 115200 baud. For character formatting a start bit, 8 data bits, no parity bit and a stop bit are used (8N1).Note this is not conforming to EN-IEC 62056-21 Mode D.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• marco1971
Willie,
De instellingen (zoals ook door Domba aangegeven) zijn 115200,8,N,1. Maar dit geldt alleen maar voor de nieuwere meters. Mijne is onlangs geplaatst en vergde wat zoekwerk. Maar data komt dan op deze 115200,8,N,1 binnen, geinverteerd. Schema zoals in de handleiding staat werkte voor mij dus niet. Maar een 5V doet wonderen.

• Cranberry
Binnen 14 dagen zou een update voor de Netduino moeten komen:

Citaat van Chris Walker in het NetDuino Beta firmware topic:
we expect to have 4.3 QFE1-compatible firmware for Netduino 2 and Netduino Plus 2 this month, along with the Netduino 4.3.1 (QFE1) SDK.

• Gé Brander
Cranberry schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:22:
Binnen 14 dagen zou een update voor de Netduino moeten komen:

Citaat van Chris Walker in het NetDuino Beta firmware topic:
we expect to have 4.3 QFE1-compatible firmware for Netduino 2 and Netduino Plus 2 this month, along with the Netduino 4.3.1 (QFE1) SDK.
En inclusief VS 2013 ondersteuning... :)

• Willie Wortel
  • Niet online
Voor de P1 port, slimme meter zijn gewoon teveel opties, ik heb er een aparte TAB voor gemaakt met pulldown menu's:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps8e8e68cb.jpg

Evenals dagelijks loggen naar www.mindergas.nl is een aparte tab voor gemaakt. Anders wordt het een onoverzichtelijk zooitje.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps4e4bce1b.jpg

• Willie Wortel
  • Niet online
Wel moet even uitgezocht worden wat nu de "standaard" waardes zijn van de slimme meter. Ik bedoel, deze heeft vanaf het begin op 9600 baud, 7 databits, parity.Even en 1 stopbit. (zie mijn eerdere post)

Graag even nakijken.

Evenals de cyclus van data doorsturen van de slimme meter, die is bij mij elke 10 seconden.
Er zijn 2 classes voorhanden om de slimme meter uit te lezen, 1 cyclische (elke 10 seconden) en 1 via een interrupt. De cyclische class heeft bij mij de voorkeur maar als het geen 10 seconden is..... 8)

[ Voor 44% gewijzigd door Willie Wortel op 15-02-2014 09:23 ]

• Cranberry
WIllie, de nieuwste types slimme meter die vanaf eind vorig jaar/begin dit jaar worden uitgerold, praten allemaal met een baudrate van 115200.

Via deze link heb ik een PDF gelezen, waarin het volgende staat t.a.v. de P1-poort:
The interface will use a fixed transfer speed of 115200 baud. For character formatting a start
bit, 8 data bits, no parity bit and a stop bit are used (8N1).

De instellingen voor dataoverdracht verschillen dus afhankelijk van de versie slimme meter.

Wel geldt nog steeds dat de data iedere 10 seconden wordt ververst, zo is in genoemde PDF te lezen.

Edit: hetzelfde document dat Domba gisteren ook heeft genoemd zie ik...

[ Voor 8% gewijzigd door Cranberry op 15-02-2014 11:30 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:30
Kan het metertje met stroomverbruik vanuit het net ook verhoogd worden?
Huidig verbruik past er nog net in, maar geregeld staat het metertje vast op 5000 :(

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/ih49ch.png

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MichielFRL schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:38:
Kan het metertje met stroomverbruik vanuit het net ook verhoogd worden?
Huidig verbruik past er nog net in, maar geregeld staat het metertje vast op 5000 :(
Ja dat kan in de pagina "index"
Even openen met kladblok en dan de waarde wijzigen en bestand opslaan.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Index%20wijzigen.JPG

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:30
klump4u schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 13:08:
[...]

Ja dat kan in de pagina "index"
Even openen met kladblok en dan de waarde wijzigen en bestand opslaan.
Dank je wel. Ik ga het direct aanpassen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik krijg bij mindergas een 401 Het authenticatietoken is ongeldig of zit niet in de request.
(dat is de ApiKey, maar is wel aanwezig) Misschien een boutje aandraaien. >:)

Heb een mailtje gestuurd.

• Willie Wortel
  • Niet online
De mindergas.nl API werkt nu ook in het programma. Even hulp gehad van de bouwer van het programma.(Een double quote teveel)

Je kan je eigen ApiKey aanmaken verkrijgen op de website van mindergas.nl, deze heb je nodig om te loggen. https://www.mindergas.nl/member/api

Er is een Timer optie (optioneel) bijgekomen in de TAB zodat je zelf kunt bepalen wanneer je data naar mindergas wordt verstuurd. De data wordt 1x per dag verstuurd, elk uur wordt in het programma nagegaan of de data al is verstuurd en juist is aangekomen. Indien niet gelukt wordt elk uur opnieuw geprobeerd tot het wel gelukt is binnen het Timer bereik of einde dag. Volgende dag zelfde cyclus binnen het Timer bereik.

• marco1971
[img]http://localhost[/img]Zo, even weer verder met het project... Waar m'n oog vandaag op viel was dat de netduino mij vertelde dat het hoog tarief was.. Bij mijn weten is dat in het weekend toch echt laag.. Meter geeft het ook netjes aan.. Dit riekt naar nader onderzoek dus.. Was me niet echt opgevallen dat het bericht (behalve de communicatie snelheid en bitjes) dat het bericht verandert was.. Dus nu eerst maar 's Putty geloged en proberen te ontcijferen en te vergelijken...
Hmm.. Wat data gelogd en wat gezocht en vergeleken. Ben er nog niet helemaal uit maar lijkt er sterk op dat de duino lang niet alle data mee krijgt. De lengte van het telegram is plm 1/3 van het totaal. Lijkt er dus op dat er ergens bij het binnenlezen niet goed gaat.
Wordt vervolgd.. :(
Is toch al weer best lang geleden dat ik code moest interpreteren merk ik... ;)

Yess! We're on the road! In de leesroutine werd de maximum lengte opgegeven.. Blijkbaar is een telegram uit een 3fase meter toch significant langer.. Aangepast en weer een stap verder! :P
Voor de rest wordt de data perfect ingelezen.. Geen rommel.. Dus de 8,N,1 (conform DSMR 4) klopt...

[ Voor 42% gewijzigd door marco1971 op 16-02-2014 22:08 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Kijk naar je baudrate en parity, indien deze niet juist ingesteld is geeft deze rotzooi en at random de stopChar (ascii 33) en stopt het inlezen.

Daarnaast vanaf een webpagina met het commando TELEGRAM kan je kijken of alles goed is ingelezen.

• Willie Wortel
  • Niet online
De minderGas API in het programma, fully operationeel:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps9105602b.jpg

ook volledige communicatie poort ondersteuning met alle toeters:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
e = cnstP1configuration
arSplitQ = arRequest(cnstP1configuration).Split(","c)
With P1config
   .enableP1Poort = (arSplitQ(0) = "1")
   .commPort = "COM" & If(arSplitQ(1) <> "", arSplitQ(1), "2")
   .Baudrate = If(arSplitQ(2) = "", 9600, functions.Choose({2400, 4800, 9600, 19200, 38400, 57600, 115200}, CInt(arSplitQ(2))))
   .dataBits = Integer.Parse(arSplitQ(3))
   .parity = CType(Integer.Parse(arSplitQ(4)), System.IO.Ports.Parity)
   .stopBits = CType(Integer.Parse(arSplitQ(5)), System.IO.Ports.StopBits)
   .pinOnWrite = parsePinOnWrite(arSplitQ(6))
End With

[ Voor 69% gewijzigd door Willie Wortel op 17-02-2014 11:27 ]

• marco1971
Willie, het lijkt er op dat er volgens mij maar 2 standaarden zijn 9600,7,E,1 en 115200,8,N,1. Maar zoals je het erin hangt is het gelijk voor de volgende DSMR "standaard" gereed.. 8)
Vandaag ook nog gezien dat hij het gas niet decodeerde.. Mocht je voor testwerk een DSMR 4 string willen hebben kan ik dat op een PM voor je zetten.. Morgen eens zien of we nog wat meer tijd kunnen investeren..

• Gé Brander
Willie, hier: http://www.netbeheerneder...d=&sectionName=&log=False kan je de specificatie van de DSMR4 P1 berichten vinden. Behoorlijk anders dan de DSMR2 P1 berichten waar we mee begonnen zijn. Voorbeeld telegram staat onderaan op bladzijde 16.

Alle documenten van DSMR 2, 3 en 4 zijn hier te vinden: http://www.netbeheerneder...c0e2&title=Slimme%20meter

[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 18-02-2014 09:27 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Gé, dit zijn de prefix en postfix van de slimme meter zoals nu geprogrammeerd:
Is dus eenvoudig te veranderen door een ieder.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Private Const ConsumedElectricityHighTariffPreFix As String = ":1.8.2("
   Private Const ConsumedElectricityHighTariffPostFix As String = "*kWh)"

Private Const ConsumedElectricityLowTariffPreFix As String = ":1.8.1("
   Private Const ConsumedElectricityLowTariffPostFix As String = "*kWh)"

Private Const SolarDeliveryLowTariffPreFix As String = ":2.8.1("
   Private Const SolarDeliveryLowTariffPostFix As String = "*kWh)"

Private Const SolarDeliveryHighTariffPreFix As String = ":2.8.2("
   Private Const SolarDeliveryHighTariffPostFix As String = "*kWh)"

Private Const CurrentElectricityTariffPreFix As String = "6.14.0("
   Private Const CurrentElectricityTariffPostFix As String = ")"

Private Const CurrentSolarDeliveryPreFix As String = ":2.7.0("
   Private Const CurrentSolarDeliveryPostFix As String = "*kW)"

Private Const CurrentPowerConsumptionPreFix As String = ":1.7.0("
   Private Const CurrentPowerConsumptionPostFix As String = "*kW)"

Private Const ConsumedGasPreFix As String = "(m3)" '& vbCrLf & "("
   Private Const ConsumedGasPostFix As String = ")"

• Willie Wortel
  • Niet online
Dit is het eind resultaat: Ik heb nog wat belangrijks veranderd aan de code:

Moet de PulseMeter bij het begin van de nieuwe dag terug naar de StartWaarde? Zo ja, wat is dan de StartWaarde? En bij het initialiseren neemt de pulsemeter de startwaarde aan en niet meer 0.

Standaard staat de startwaarde op 0 en de ResetOnStartNewDay aangevinkt. Dat is zoals het altijd was zeg maar. Het is downwards compatible zeg maar.

Als dus de pulsemeter optie ResetOnStartNewDay NIET aangevinkt staat blijft deze doortellen!

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps3430a684.jpg

Hierdoor zijn de mogelijkheden heel uitgebreid:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps86cc596b.jpg

Je kan in principe elke content uploaden op zo een manier.

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 18-02-2014 11:53 ]

• marco1971
Mij was opgevallen dat idd ook de DSMR 4 groot was geworden. info mbt spanningen in de fases etc. Wat ik gisteren zag is dat de gas indicator die in de code was gebruikt niet werkte. Maar idd met Visual Basic code was deze prima aan te passen.. Vanavond ga ik 's weer verder hobby'en.. Wat ik trouwens van de laatste versie zie maakt me verschrikkelijk nieuwschierig! :)

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb onder de "motorkap" wat veranderd zodat de verzend en ontvangst minder gevoelig is voor storing en eerder afscheid neemt van de taak.
Heb hier direkt ook een errorlog aan gehangen, je ziet nu wel wie de problemen veroorzaakt.
De errorlog is gemakkelijk te bekijken in de SwapFile webpagina, dubbelklik op de bestandsnaam.

Kijk de log maar:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
02/19/2014 01:27:58 StackTrace: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::sendto
System.Net.Sockets.Socket::SendTo
root.LogSensors::Dataproviders
root.LogSensors::Main
 getType: System.Net.Sockets.SocketException  Detail: Dataprovider(api.xively.com)

02/19/2014 02:48:19 StackTrace: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::sendto
 getType: System.Net.Sockets.SocketException  Detail: Dataprovider(api.xively.com)

02/19/2014 02:53:44 StackTrace: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::sendto

02/19/2014 05:28:21 StackTrace: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::sendto

02/19/2014 05:32:24 StackTrace: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::sendto

[ Voor 13% gewijzigd door Willie Wortel op 20-02-2014 08:16 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Het loggen naar MinderGas werkt netjes

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps7bfc9d64.jpg

Ik begin te twijfelen of het wel goed gaat met het implementeren van de Microsoft service update in de Netduino software. Ik bedoel, 2 weken.... give me a break......

In twee weken bouw ik met 6 man een compleet vrijstaande eengezinswoning.
Exclusief stucwerk en bedrading, dat dan weer wel. :*)

• marco1971
Nogmaals, als ik zie wat een werk is verzet aan deze applicatie.. Petje af.. Waar zit het team trouwens van Netduino? Probeer vandaag denk ik de (Pi) webserver in de lucht te helpen. Daarnaast nog even zien of de gasmeting goed binnenkomt... Intussen Netduino nog maar wat spammen? ;)

• Willie Wortel
  • Niet online
Marco, het team zit in New York volgens mij boven een McDonalds (te zien aan de foto's) ;)

Ik vind het allemaal gewoon belachelijk worden, begin december was de aanmaak datum van de microsoft service update, begin februari werd deze door Microsoft pas vrijgegeven, dat is ruim 2 mnd later.
Wat is er veranderd/verbeterd in de code na een jaar..... Kan het niet echt serieus meer nemen dit.
Allemaal overbetaald die gasten. het geld klotst tegen de plinten op.

De Netduino software is gewoon niet stabiel en niet stabiel te krijgen, echt niet.
Er zitten nog veel meer grote fouten in de software maar wil ik hier niet melden, wil het product niet geheel afbreken.

Ik heb (met dank aan een goede vriend) voor een prikkie een licentie gekocht bij syncFusion module JS om mooie web pagina's te maken.
http://www.syncfusion.com/products/javascript

Na 1 dag gebruik al meerdere fouten moeten melden, en de te downloaden pdf handleiding niet compleet (in vergelijk met de online handleiding). Dan denk ik ook van jongens waar zijn we mee bezig.

• marco1971
Klinkt allemaal als te veel succes in en te ver gaande juridisering waardoor je het echte product wat je eigenlijk verkoopt vergeet... De kunst is om (zeker met embedded) stabiele producten te kunnen maken. Dit product wordt echter door de 3e partij gemaakt... Ik vraag me daarnaast af of er niet een derde partij ergens is die van de Duino gebruik maakt en dit niet meer pikt.. Dat zou de winsten dan wel eens kunnen reduceren..

• Gé Brander
Willie Wortel schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 08:47:
Ik heb (met dank aan een goede vriend) voor een prikkie een licentie gekocht bij syncFusion module JS om mooie web pagina's te maken.
http://www.syncfusion.com/products/javascript
Via deze link kan het JS product kopen voor 1$
http://www.syncfusion.com...bbyist?UTM_medium=Twitter
En via deze link kan je het WinRT product kopen voor 1$
http://www.syncfusion.com...bbyist?UTM_medium=Twitter

[ Voor 20% gewijzigd door Gé Brander op 20-02-2014 09:58 ]

• marco1971
Hoeveel mensen maken trouwens gebruikt van de javaScript webpaginas en wie maakt gebruik van de PHP webpaginas? Met zo'n ontwikkeltool syncFusion kun je (is mijn ervaring) vaak een basis maken waar je zelf mbv Notepad++ zullen we maar zeggen, verder moet..

• Willie Wortel
  • Niet online
Marco, kort samengevat Javascript is ter ondersteuning van HTML (webpagina's) terwijl PHP ondersteuning biedt bij server client toepassingen, in eea zit wel een overlapping maar zonder Javascript is internet serven met HTML (webpagina's) ondenkbaar.

De Tweaker alhier Ensconse heeft PHP gebruikt in zijn Netduino server client software.

Daarnaast, (amateur) ontwikkelaars werken niet met Notepad++ maar met Visual Studio. de uitgeklede versie gratis te downloaden. Het voordeel daarvan is dat de software voor je denkt zeg maar.

[ Voor 22% gewijzigd door Willie Wortel op 20-02-2014 17:11 ]

• marco1971
Oh, maar ik maak ook gebruik van Express (trouwens net geprobeerd om deze te registreren maar na het aanmelden een server error.. Later nog maar eens proberen) maar Notepad++ is best handig als je snel bepaalde dingen wilt inzien.. Ik kom uit de hoek van PLC en SCADA met een behoorlijke bak collegas om me heen die de C++ software ontwikkelen.. Ik zit dan meer in training en deployment. Ik had al veel respect voor mijn collegas uit de C++ hoek .. En die wordt alleen maar groter! :)
Op gebied van HTML/Java Script en PHP sta ik echt aan 't begin... dus dat gaat zeker tijd kosten.
Voorlopig zit ik nog even schaapachtig naar mijn gasverbruik te kijken die redelijk vast op 0 blijft staan... :(
Ik denk dat de P1 decoder het goede getal niet vindt... Voor zover ik het kan overzien zoekt de routine in de totale string naar bijv "m3" voor de gasstand.. Maar op een of andere manier gaat dat niet goed. Ook geprobeerd op de start string maar vermoed dan dat de "(" en ")" het eerste stuk vinden waar een tijdstempel van de gasmeter stand staat..
Wellicht dat ik eens in de simulator moet draaien ipv live in de Netduino met een vaste waarde voor het telegram om te zien waar hij mee terug komt.. Wordt vervolgd..

[ Voor 23% gewijzigd door marco1971 op 21-02-2014 09:57 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Marco zet eens het laatste stukje telegram hier neer.

dit is de routine in de nieuwe software:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
Protected Sub P1dataReceivedHandler(sender As Object, e As SerialDataReceivedEventArgs)
      Try

' * Telegram always ends with asc 33 = !                      
         Const cnstStopChar As Byte = 33

Static strTmpTelegram As String = ""
         Dim bSingleByte As Integer = 0

Dim BytesInSerialPort(Me._spSerialPort.BytesToRead) As Byte
         Me._spSerialPort.Read(BytesInSerialPort, 0, Me._spSerialPort.BytesToRead)

For t As Integer = 0 To BytesInSerialPort.Length - 1

bSingleByte = BytesInSerialPort(t) And 127

If bSingleByte > 0 Then
               strTmpTelegram &= Strings.ChrW(bSingleByte)
            End If

If bSingleByte = cnstStopChar Then

functions.WritePin(P1config.pinOnWrite, True)

Me._strTelegram = strTmpTelegram
               strTmpTelegram = ""

p1Now.ConsumedGas = parceValue(ConsumedGasPreFix & vbCrLf & "(", ConsumedGasPostFix, p1Now.ConsumedGas)
               p1Now.ConsumedElectricityHighTariff = parceValue(ConsumedElectricityHighTariffPreFix, ConsumedElectricityHighTariffPostFix, p1Now.ConsumedElectricityHighTariff)
               p1Now.ConsumedElectricityLowTariff = parceValue(ConsumedElectricityLowTariffPreFix, ConsumedElectricityLowTariffPostFix, p1Now.ConsumedElectricityLowTariff)
               p1Now.CurrentElectricityTariff = If(parceValue(CurrentElectricityTariffPreFix, CurrentElectricityTariffPostFix, p1Now.CurrentElectricityTariff) = ElectricityTariff.Low, ElectricityTariff.Low, ElectricityTariff.High)
               p1Now.CurrentPowerConsumption = parceValue(CurrentPowerConsumptionPreFix, CurrentPowerConsumptionPostFix, p1Now.CurrentPowerConsumption)
               p1Now.CurrentSolarDelivery = parceValue(CurrentSolarDeliveryPreFix, CurrentSolarDeliveryPostFix, p1Now.CurrentSolarDelivery)
               p1Now.SolarDeliveryHighTariff = parceValue(SolarDeliveryHighTariffPreFix, SolarDeliveryHighTariffPostFix, p1Now.SolarDeliveryHighTariff)
               p1Now.SolarDeliveryLowTariff = parceValue(SolarDeliveryLowTariffPreFix, SolarDeliveryLowTariffPostFix, p1Now.SolarDeliveryLowTariff)
               p1Now.LastTimeReceivedTelegram = Date.Now

Thread.Sleep(250)
               functions.WritePin(P1config.pinOnWrite, False)

'* Every time the day will change, reset the historic vars  * 
               '* and start the new day with daily totals on zero.         * 
               If bInitHistoric Then

If p1Now.SolarDeliveryHighTariff > -1 AndAlso p1Now.SolarDeliveryLowTariff > -1 AndAlso p1Now.ConsumedElectricityHighTariff > -1 _
                     AndAlso p1Now.ConsumedElectricityLowTariff > -1 AndAlso p1Now.ConsumedGas > -1 Then

bInitHistoric = False
                     P1Historic.SolarToTalAtStartNewDay = p1Now.SolarDeliveryHighTariff + p1Now.SolarDeliveryLowTariff
                     P1Historic.ElectraTotalAtStartNewday = p1Now.ConsumedElectricityHighTariff + p1Now.ConsumedElectricityLowTariff
                     P1Historic.GasTotalAtStartNewday = p1Now.ConsumedGas
                  End If

End If

functions.compareConditions()

Exit For

End If
         Next

If blnExclusiveAction Then
            _spSerialPort.Close()
            SyncLock dummySPIsyncLock

End SyncLock
            _spSerialPort.Open()
         End If

'protect against overflow 
         If strTmpTelegram.Length > 1000 Then
            strTmpTelegram = ""
         End If

Catch ex As Exception

infoDeploy(ex, "exception from receiving p1Poort ")
      End Try

End Sub

[ Voor 97% gewijzigd door Willie Wortel op 21-02-2014 10:15 ]

• marco1971
De nieuwe routine ziet er behoorlijk anders uit dan de 1 versie..

Hier het laatste stukje telegram
1-0:21.7.0(00.051*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.093*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.312*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303136353635328034323138331133)
0-1:24.2.1(140221160000W)(00112.790*m3)
0-1:24.4.0(1)
!

Heb het equipment nummer wel verandert.. je weet nooit wie meeleest he? 8)
Ga hier nog 's wat testjes doen...

Aha hebbes! Had de start karakters op de identifier van mijn gasmeter gezet. De eind constante had ik voor het zoeken ook gewijzigd.. Was de eind string vergeten aan te passen. Deze moest bij mij op *m3) staan.. Nu wel een getalleke netjes in mijn scherm. Gewoon met debug.print kom je een heel eind..
:)

[ Voor 97% gewijzigd door marco1971 op 21-02-2014 17:58 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Marco,

Jij hebt een afwijkend telegram, ik dacht dat de P1 poort telegram algemeen zijn qua tekens....
Ik zal hier een oplossing voor programmeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 21-02-2014 22:21 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
De delimiters (scheidings tekens) Voor en achtervoegsels (prefix, postfix) om de waardes uit het telegram te vissen nu in de web pagina Options verwerkt, TAB smart meter. Omdat er nu wel veel verschillen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpsbb448f54.jpg

In principe is 1 teken als postfix voldoende als zoek deli, omdat het starten van de postfix (achtervoegsel) start na het teken gevonden met de prefix (voorvoegsel):

voorbeeld:

1-0:2.8.2(01473.499*kWh)

prefix : 1-0:2.8.2(

start zoeken met de postfix begint bij de 0 van 01473.499*kWh)

Dus is eigenlijk * voldoende.

Ik kan niet alle uitzonderingen programmeren vandaar dit extra invul scherm.
De zoek tekens uit mijn meter beschouw ik als standaard maar maak gerust je eigen standaard, dat doe je in je persoonlijke javascript bestandje "netduinoconfig.js" in de root directory:
Hier kan je je eigen standaard zetten:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps42544b15.jpg

Ik heb zelfs een NewLine teken in mijn gas PreFix, dit is een gereserveerd charakter (13) + (10) in javascript (\\n\\r). Dit kan je programmeren met een & teken, dus een & teken is hetzelfde als NEWLINE.

Met de description (omschijving) wordt niets mee gedaan (verzonden) en is alleen voor jezelf.

[ Voor 71% gewijzigd door Willie Wortel op 25-02-2014 14:52 ]

• Cranberry
Petje af! Staaltje toekomstgericht bouwen ;)

• marco1971
Zo... Gisteren de Raspberry Pi als webserver ingericht. Eerst eens de PHP website op geplaatst.
Kost even wat moeite, database aanmaken (euh.. SQL is toch wel weer even geleden) en uiteindelijk speelde rechten de grootste rol. Kreeg het pas aan de gang nadat ik de rechten op 777 had gezet van de website. Anders wilde hij 't niet doen.. Nu eens even zien of ik wellicht de andere website ernaast kan zetten.. Iedereen, petje af _/-\o_

• Willie Wortel
  • Niet online
Het dashboard kan je ook vanuit de netduinoconfig.js aan te passen:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zps395869ae.jpg

Het oude dashboard was 200 regels code, de nieuwe 2200 regels code. Dat is gewoon teveel om gewoon in te klooien.

• marco1971
Zo.. beide webinterfaces in de lucht gehad.. Werkt! Eerst nog 's wat andere dingen doen.. Koffertje pakken enzo.. Na India maar even weer verder om 't een en ander netjes te maken en wellicht nog wat te tweaken her en her... Nog een LCDtje liggen enzo... Tot later :)

• Willie Wortel
  • Niet online
vrienden avondje bij ons thuis gisteren (wij hebben als hobby koken voor anderen) .....praatje..aan de lange tafel ... wijn bier lekker eten....blabla na verloop van tijd .......ook praten over het Netduino programma....(een paar zijn beroeps in de automatisering) de bavianen test gedaan. 100 euro voor als je mijn Netduino vast kon laten lopen met een computer. mooi niet. Ik zou gerommeld hebben...mooi niet.
Wel een leuke avond geweest.

• Willie Wortel
  • Niet online
Het lijkt erop dat als je een bestandje van de sdkaart verwijder met de webpagina FileSwap deze toch nog ingelezen kan worden door de Netduino. Waarschijnlijk zal dit komen doordat de memory buffer niet (op tijd) ververst en daardoor het delete bitje genegeerd wordt.

Dit is hinderlijk met een update van de firmware als het bestandje memFile.mem waarin de huidige waarden staan opgeslagen is verwijderd en alsnog ongewild wordt ingelezen. Omdat het bestandje niet compatible is met de nieuwste versie krijg je een System.ArgumentOutOfRangeExeption , is niet ernstig maar daardoor worden de waarden onjuist weergegeven.

Met de versie 3.1 MOET de oude opstart string en memfile.mem verwijderd worden van je sdkaartje. Wel kan je de oude string (met de web pagina OPTIONS.HTML) in de container plakken en op re-config drukken. Kijk daarna wel alle data goed na of alles juist is geplaatst, garantie tot aan de deur. 8)

Dit alles komt door de aanvulling mindergas.nl en de extra data voor de slimme meter.
Het bestandje filemem.mem wordt iedere minuut ververst.
Naar Mindergas.nl wordt 1x per dag data verzonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 25-02-2014 08:52 ]

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:55
Zojuist ff 3.1.0.1 op de Netduino gezet, opnieuw laden van de ini-string via de options pagina ging verder goed, (na reconfig), ik moest alleen nog het # vervangen door het &-teken in het P1 Delimiter scherm, hierna opnieuw weggeschreven en alles lijkt te werken.

• Cranberry
Yes, eindelijk!

Kijken of ik vanavond of morgen tijd kan vinden om te upgraden!

Voor het gemak hierbij de link: http://forums.netduino.co...ino-plus-2-firmware-v431/

[ Voor 44% gewijzigd door Cranberry op 26-02-2014 09:17 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
We zijn de programma code aan het testen met de nieuwe Netduino Core 4.3.1

Er is op verzoek een web commando bijgekomen ResetValues deze zoals de naam al aangeeft
zet de waarden naar de start waarden.

[IP:Port/resetvalues] dus bijvoorbeeld http://192.168.1.77:65432/resetvalues

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Case "resetvalues"

Try

functions.setPulseMeters()
     functions.setP1Historic()
     functions.SaveMemoryToFile()
     Thread.Sleep(1000)
     Return Message("all the values are reset")

Catch ex As Exception
     Return Message("error : " & ex.Message)
End Try

als het programma naar behoren functioneert komt het online.

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
Hallo Willie,

Is de Hex al beschikbaar?

Op Codeplex heeft Gé 3.1.0.1 geplaatst, alleen is deze voor 4.3.0.0 :'(

Groet, Marcel
Willie Wortel schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:44:
het feest kan beginnen:

Hij zit erin,
[afbeelding]

[afbeelding]
Zie net je bovenstaande bericht, dus nog maar even afwachten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MHB1968 op 27-02-2014 10:53 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
Iedere 15 minuten wordt er gekeken of er naar mindergas.nl moet worden verzonden, door eventueel time filter of een comparison filter. Dit verzenden doet het programma echter 1x per dag en begint met aanvang van de nieuwe dag.

Met het web commando SendToMindergas wordt de waarde terug gezet naar niet verzonden. En begint de cyclus opnieuw. Dit wil niet zeggen dat er verzonden wordt, dit ligt ook aan het eventueel ingestelde filter.

Visual Basic:
1
2
3
Case "sendtomindergas"

minderGas.MustSendToday = True

• Willie Wortel
  • Niet online
M.H.Berghuis schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:50:
Hallo Willie,

Is de Hex al beschikbaar?

Op Codeplex heeft Gé 3.1.0.1 geplaatst, alleen is deze voor 4.3.0.0 :'(

Groet, Marcel
Op codeplex, Gé heeft weer eens wat moois voor ons gemaakt, staat de file voor 4.3 die werkt prima. ga daar mee werken en plak later de nieuwe erover heen. De 4.3.1 wordt getest, beter goed testen dan troep.

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 27-02-2014 11:11 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
De status van de Netduino is ook te zien op het dashboard aan de groene/rode stip.
In oudere versies was het gewoon per periode cyclisch rood/groen verder niets.
In versie 3.2 is verzenden naar en wachten op response van Netduino rood en een groene stip voor een 200 OKÉ.
Deze stip wordt dus nooit groen indien geen response.!.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Knipsel_zpseb949303.jpg

• Willie Wortel
  • Niet online
De netwerk bug is niet uit de nieuwste service update van Microsoft. Ik heb het nog geprobeerd met de HTTP dll met httpRequests, maar deze roept dezelfde routines aan waar de bug inzit. Dus een dood spoor.

Als ik van de week tijd heb zal ik heel gedetailleerd met programma code en video de netwerk bug beschrijven en proberen dit onder de aandacht van het Microsoft .NET micro team te krijgen. Vergeet niet, dit is een klein dagje werk.

De versie 4.3.1 - 3.2 is als pakket HEX, webpagina's en de gehele broncode naar Gé gemaild. Hij zal het nakijken/distribueren en het op CodePlex plaatsen voor zijn rekening nemen.
Veel plezier ermee.

• Cranberry
Dat is een flinke tegenvaller, waar MS nou eens echt mee aan de slag moet.

Over het programma ben ik enthousiast! Boordevol functionaliteiten en d.m.v. de (vernieuwde) webpagina's eenvoudig en snel te configureren.
Een heel verschil met de good old versies 1.x ;)

Willie, dank voor al het werk tot nu toe. Eveneens dank aan Gé en anderen die hun bijdrage hebben gegeven aan dit project.

• Gé Brander
Willie Wortel schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 17:51:
De netwerk bug is niet uit de nieuwste service update van Microsoft. Ik heb het nog geprobeerd met de HTTP dll met httpRequests, maar deze roept dezelfde routines aan waar de bug inzit. Dus een dood spoor.
Dit is correct. Hoe jammer het ook is het is helaas nog niet meegenomen. Chris Walker van Netduino heeft ook al in het forum aangegeven dat ze samenwerken met de productgroep om deze en andere bugs de komende maanden eruit te krijgen middels komende firmware updates. Verdere informatie zie http://forums.netduino.co...-2-firmware-v431/?p=56377.
De versie 4.3.1 - 3.2 is als pakket HEX, webpagina's en de gehele broncode naar Gé gemaild. Hij zal het nakijken/distribueren en het op CodePlex plaatsen voor zijn rekening nemen.
Veel plezier ermee.
Bij deze is het geplaatst, meer informatie en links zie startpost. Hartelijk dank weer naar Willie voor zijn inzet en doorzettingsvermogen. Heel fijn!
Gé Brander in "\[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2"

[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 02-03-2014 01:55 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 39 Laatste