EvaluationCopy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:48:
Eind dit jaar eindigt mijn lease-contract, ik ben alvast m'n opties aan het overwegen. Heb altijd al een Lexus willen rijden. Had in eerste instantie m'n oog laten vallen op de LS430 maar aangezien ik toch zo'n 25 - 30k km's per jaar rijd lijkt dat me niet verstandig, qua brandstofkosten.
Ik zie nu een mid jaren '10 IS250 wel zitten eigenlijk. Ik wil er iets van 15k euros aan uitgeven, wellicht lukt een mooie 2e hands van bv Louwman dan wel. Ik hecht erg aan goede stoelen en stilte in het interieur. Mijn huidige Model 3 is echt een ramp op dat gebied (wind- en bandenruis)
Ik rijd 95%+ snelweg. Cruisecontrol op 103 en gaan. Ik heb jaren terug al James May's 'christian motoring' omarmd. Mag ik een beter brandstofverbruik verwachten dan 1 op 12? (beetje het gemiddelde op Spritmonitor). Iemand ervaring mee?
Nou, dan kan ik je een mooie ervaring meegeven: toen ik nog in mijn Lexus IS 300h uit 2013 reed, kregen collega's van mij in de lease veelvuldig een Model 3 (2019/2020 spreken we over) en ik schrok me kapot toen ik daarin (mee)reed, wat een herrie op de snelweg zeg. Mijn IS 300h was erg stil, draaide lage toeren en je kon zonder je stem te verheffen een gesprek voeren, dat was in de Model 3 gewoon niet mogelijk.
Als het je om brandstofverbruik gaat kan ik je een IS 300h van harte aanbevelen, juist op de snelweg en zelfs met 120-130 km/u in de avonden is het verbruik behoorlijk laag. Ik heb er over de gehele linie 1:17 uit weten te halen, zomer en winter en alle ritten bij elkaar opgeteld.
Uiteindelijk heb ik me laten verleiden om elektrisch te gaan rijden, wat ik nu ook doe, maar binnenkort verhuis ik de randstad uit en moet ik langere afstanden afleggen en tot nu toe kan ik geen EV vinden die mij kan bekoren of ze liggen erg ver buiten mijn budget. Dus overweeg ik ook eventueel een IS 300h of ES 300h.
Voor jou geldt: als je de 2013-2017 neemt zijn ze net buiten je budget: eentje van 15k zie ik te koop staan en een handjevol rond de 16k.
Als brandstofkosten belangrijk voor je zijn, dan ga je dit verschil er binnen no-time uithalen.
Verbruik volgens Spritmonitor.de (ik rijd bij elke auto 15-20% zuiniger dan het gemiddelde op Spritmonitor, is ook veelal Duitsers):
IS 250 = 1 op 10,5 of gecorrigeerd naar NL 1 op 12 denk ik
IS 300h = 1 op 15,2 of in mijn geval 1 op 17
Met € 1,80 benzineprijs kom je bij 25.000 km per jaar uit op:
IS 250 = 2083 liter = € 3.750 benzine
IS 300h = € 2.647 benzine
Verschil = € 1.103 per jaar
Dus als je een IS 300h van 2013 zou kopen moet je weliswaar 16 of misschien 17k neerleggen maar dat heb je in 1 of 2 jaar dus terugverdiend tov een IS 250 van 15k. Als de benzineprijzen stijgen of je rijdt meer dan 25.000 km per jaar, gaat het alleen maar harder met terugverdienen.
Maar... het zijn wel totaal andere auto's, mede omdat een IS 300h hybride is en de IS 250 natuurlijk niet. Welke mijn voorkeur geniet merk je al, maar voor jou kan het totaal anders zijn, ik zou ze sowieso wel allebei een keer proefrijden om te kijken wat je van de verschillen vindt.