Het grote Lexus-topic

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Boeryepes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:58:
[...]

(te) opvallend lage prijs voor een 2020 ES met 39k op de teller
Lol dezelfde auto.
https://www.autotrack.nl/a/lexus-es-benzine-2020-52911886

Andere vraag. Loont het om een Lexus te importeren uit Duitsland? De prijzen zijn vergelijkbaar. Ik ben eigenlijk op zoek naar een CT200H Luxury Line model 2017+ (moeilijk te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Supreme_One schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Lol dezelfde auto.
https://www.autotrack.nl/a/lexus-es-benzine-2020-52911886

Andere vraag. Loont het om een Lexus te importeren uit Duitsland? De prijzen zijn vergelijkbaar. Ik ben eigenlijk op zoek naar een CT200H Luxury Line model 2017+ (moeilijk te vinden)
Mobile.de is af en toe raar met de prijzen, geen idee waarom. 22k kan ook onmogelijk de export-prijs zijn, want dan zou de winstmarge 19k zijn, onmogelijk.

Ik had op een blauwe maandag het idee om een Tesla Model 3 te importeren uit Duitsland, toen waren ze in NL (facelift model) 40k minimaal en daar stonden er bosjes met prijzen van 28-32k, maar al snel kwam ik erachter dat het lokkertjes waren, die auto's niet beschikbaar waren of er nog allemaal bedragen bijkwamen waardoor het gelijk werd met NL.

Om antwoord op je vraag te geven: ligt eraan wat jij vindt lonen. Als je het hebt over of het goedkoper is dan eentje in NL kopen dan is het antwoord waarschijnlijk nee. Je moet immers nog rest bpm betalen en ook de bijkomende importkosten. Heb even snel gekeken bij AutoWeek, daar is een BPM calculator en daar kom je bij een 2017 model op €246 rest bpm afgaande op de catalogusprijs van 37k. Dat is niet veel, de importkosten zullen hoger zijn.

Als jij echter op zoek bent naar een mooie uitvoering in goede staat en met de opties die je wilt hebben, dan kan het natuurlijk lonen. Maar dan moet je niet verwachten dat je de goedkoopste Luxury Line van NL een op een kan vergelijken met degene die jij in DE ziet, wellicht puur al vanwege algehele staat en km's.

Let er ook op dat opties kunnen verschillen per land. Ik heb ooit een UX 250h uit Italië gereden (niet zelf geïmporteerd) en dat was een Luxury Line Plus, eentje die hier niet bestaan heeft. Zat tussen de Luxury Line en Executive Line in die we hier kennen. Anders gezegd: het was de LL die wij hier voeren maar dan met een paar opties uit de EL erbij zoals de ML audio en dat was voor mij voldoende.

Vaak zie je import voor 2 doeleinden gebruikt worden:
1. Goedkoper uit zijn. Dat kan vaak, maar dan moet je eigenlijk geen/weinig eisen hebben qua kleur of een hele preciese uitvoering.
2. Het pareltje vinden wat hier lastiger te vinden is. In dat geval is dat meestal niet met de eerste optie te combineren en zal je wellicht zelfs wat duurder uit zijn. Want ja... als jij graag exact een parelmoer witte Luxury Line met ML audio en schuifdak wilt hebben (bijv.), dan is de spoeling sowieso dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Mobile.de is af en toe raar met de prijzen, geen idee waarom. 22k kan ook onmogelijk de export-prijs zijn, want dan zou de winstmarge 19k zijn, onmogelijk.
De auto die ze tonen heeft een NL kenteken (nieuwprijs 60K...). Kun je dan wel van importeren spreken?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Boeryepes schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:16:
[...]

De auto die ze tonen heeft een NL kenteken (nieuwprijs 60K...). Kun je dan wel van importeren spreken?
Ja, want hij wordt als Nederlandse auto op een Duitse website voor primair Duitse klanten aangeboden. Dus zou het voor een Duitse koper om import gaan. ;)

Anders gezegd: heb je zelf al nagedacht wat de reden kan zijn waarom een Nederlandse verkoper een Nederlandse auto op een Duitse website te koop aanbiedt?

[ Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-07-2023 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-10 16:41

RoofTurkey

PredatorKalkoen

In dit geval zal het wellicht gaan om een malafide advertentie (is inmiddels ook niet meer beschikbaar). Gebruikelijke truc om het logo precies van de foto af te croppen en proberen de auto te verkopen met een voorschot. Vervolgens niks meer laten horen en dus voorschot kwijt voor de 'koper'. Gebeurt helaas best vaak, B2B al helemaal (even 10% voorbetalen voor een trekker van 150.000 euro). Belangrijke factor is dat vaak een platform in het buitenland wordt gekozen, zodat de originele adverteerder het minder snel zal opmerken.

Grillmeister

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Vandaag maar eens het filter en de ventilator van de HV accu stofvrij gemaakt. Is vrij makkelijke te doen met hulp van YouTube.
Je moet alleen niet zoal ik, zo’n plastic plug laten vallen 🤦… met kunst en vliegwerk heb ik die weer onder de batterij vandaan weten te vissen 😎

Met het stof viel het wel mee (auto uit 2019, 86k op de teller).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEB14RGKUsw1J3HAk2vzz7dsdac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kODAuomh6hAytAILLaVNMD9v.jpg?f=fotoalbum_large
Uit de ventilator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTA6t-Xv7ttz9-BcVWHGUVNmk9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqqBYQKA2dQqfely3hzzAVvN.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Mooi om te zien dat dit topic nog leeft haha, heb het in 2013 gestart zie ik nu met een prachtige openingspost. Helaas heb ik m'n LS400 al jaren niet meer en heb er wel een beetje spijt van. Je ziet er nog enkele van rijden en heel soms eentje te koop staan net als de LS430, voor vrij absurde prijzen.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
😁 leuk dat te lezen. Nu is dit topic weliswaar nog actief maar niet heel levendig. Waarschijnlijk een weergave van het beperkte aantal Lexusrijders in real life.

Heeft hier iemand trouwens goede of slechte ervaringen met de cross climate 2 banden onder een IS300h? Ik vind ze bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Boeryepes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:15:
😁 leuk dat te lezen. Nu is dit topic weliswaar nog actief maar niet heel levendig. Waarschijnlijk een weergave van het beperkte aantal Lexusrijders in real life.

Heeft hier iemand trouwens goede of slechte ervaringen met de cross climate 2 banden onder een IS300h? Ik vind ze bagger.
Ik vind het leuk dat mijn flame richting de CT200h in de TS gewoon is blijven staan... haha, ik heb meerdere bans gehad in de tussentijd dus had verwacht dat ze dit ook allang hadden verwijderd :D of het laat goed zien hoe oninteressant men Lexus vindt, zelfs de moderators :')

Het blijft me wel verbazen dat er zo weinig Lexus rijders zijn. Ik ken er een paar en was er zelf eentje en hoor echt zelden negatieve verhalen. Het design tegenwoordig is wel wat extreem om eerlijk te zijn... maar zo'n LS500h wil ik nog steeds wel hebben :9~

Helaas heb ik geen Lexus geld meer dus rij een Kia :-(

[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 13-10-2023 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Videopac

Rommelt wat aan.

YoshiBignose schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Ik vind het leuk dat mijn flame richting de CT200h in de TS gewoon is blijven staan... haha, ik heb meerdere bans gehad in de tussentijd dus had verwacht dat ze dit ook allang hadden verwijderd :D of het laat goed zien hoe oninteressant men Lexus vindt, zelfs de moderators :')

Het blijft me wel verbazen dat er zo weinig Lexus rijders zijn. Ik ken er een paar en was er zelf eentje en hoor echt zelden negatieve verhalen. Het design tegenwoordig is wel wat extreem om eerlijk te zijn... maar zo'n LS500h wil ik nog steeds wel hebben :9~

Het (zo goed als) ontbreken van elektrische modellen, geen opvolger voor de CT200h, geen opvolger voor de IS300h enzovoort maakt dat Lexus minder populair is bij in ieder geval het Tweakerspubliek.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:31

Metalfreak

Hoije woh!

Videopac schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Het (zo goed als) ontbreken van elektrische modellen, geen opvolger voor de CT200h, geen opvolger voor de IS300h enzovoort maakt dat Lexus minder populair is bij in ieder geval het Tweakerspubliek.
En dan vind ik het ook vooral jammer om te zien dat men in de VS wel leuke modellen heeft. Die nieuwe IS vind ik bijvoorbeeld prachtig, maar ja, er is geen hybride variant van, dus niet interessant voor Europa. Europa wil blijkbaar alleen afzichtelijke SUV's/Crossovers. En de ES bijvoorbeeld vind ik een enorm onpraktisch slagschip dat het voor mij ook helemaal niet doet.

Ik blijf nog altijd met een schuin oog naar de beschikbare occasions van de RC300h kijken, maar de prijs blijft al jaren steken op hetzelfde niveau.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan in de youngtimer-markt nog wel even vooruit, maar inderdaad is het Europese model-aanbod vrij beperkt. De GS is verdwenen, er is geen stationwagon, geen 'instap'-coupé en dat wat er komt gaat richting SUV - niet mijn ding. In de VS bouwen de Koreanen overigens ook hun marktaandeel sterk op en is Lexus niet meer de gold standard van betrouwbaarheid en luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59

DaWaN

'r you wicked ??

Het heeft denk ook voor een groot deel te maken met strategie van de hele Toyota groep.
Een model als de CT200h verkoopt men liever met een Toyota badge erop. Maar ook de doelgroep voor bijvoorbeeld de IS en de GS is veel kleiner geworden in de laatste 20 jaar. De 4e generatie IS heeft lang niet zo veel ontwikkeling ontvangen en een model voor Europa zat er überhaupt niet in.
Wereldwijd zal de grootste vraag naar Lexus modellen niet echt overeenkomen met de wensen van een kleine groep liefhebbers hier in NL / Europa.

Neemt niet weg dat ik mijn oude Lexus IS200 erg mis. Maar in het huidige Lexus aanbod zie ik weinig wat als spirituele opvolger zou kunnen dienen, dan moet ik toch bij onze Beierse buren gaan winkelen denk ik.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het is ook wel treurig als je ziet dat Lexus in NL in heel 2023 maar 416 auto's heeft verkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Offtopic: wat doe je in vredesnaam om meerdere keren geband te worden? :? Ik ben sinds 2001 lid, maar nog nooit in de buurt gekomen van een ban en was in mijn jongere jaren ook niet altijd de aardigste in mijn reacties moet ik toegeven. :P
100% met je eens. Het nieuwere design vind ik op modellen als de IS, ES en RX wel passen, maar sommige zijn te extreem ja. Ligt ook aan de uitvoering, zo vind ik een ES F-Sport echt niet passen, maar een RX past het wel weer. Al vind ik de normale uitvoeringen beter passen.
Ha, hier ook Kia rijder al kwam dat meer omdat Lexus/Toyota geen EV bood 2,5 jaar geleden behalve de UX 300e die ze wat mij betreft net zo goed allemaal af kunnen breken en de accu's in delen als thuisaccu's kunnen verkopen. Wat een slecht bedachte EV is dat zeg en dat terwijl ik de UX 250h heb gehad en als auto erg tevreden was (op de achterbank na).

Ze zijn inderdaad tegenwoordig nog duurder geworden t.o.v. Toyota. Kijk maar eens naar een NX plug-in hybride: 75k gewoon, niet normaal. Maar ja, Audi, BMW enzo doen dat ook.

Wel weer interessant is als je bij occasions kijkt: voor 30k koop je een Yaris Cross or Yaris GR Sport (iets minder ook nog wel) maar ook een hele mooie, zij het iets oudere, IS, NX of UX. En voor iets meer geld zelfs een ES 300h tegenwoordig. Daaruit blijkt ook dat Lexus niet erg populair is.

Wij hebben nu 2 EV's, een Kia en een Mazda met klein bereik. En omdat we verhuisplannen hebben (de randstad uit) zijn we wel van plan de Mazda weg te doen. Wat het wordt ben ik nog niet over uit, wel dat een (plug-in) hybride moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Offtopic: wat doe je in vredesnaam om meerdere keren geband te worden? :? Ik ben sinds 2001 lid, maar nog nooit in de buurt gekomen van een ban en was in mijn jongere jaren ook niet altijd de aardigste in mijn reacties moet ik toegeven. :P
Ik vanaf 2004... ach, verkeerde discussies aangaan enzo. Eentje was een permban zelfs maar gelukkig hebben ze me nog een kans gegeven O-) Daarom blijf ik nu ook weg uit algemene topics enzo :P Voor die discussies zit ik beter op Fok.
100% met je eens. Het nieuwere design vind ik op modellen als de IS, ES en RX wel passen, maar sommige zijn te extreem ja. Ligt ook aan de uitvoering, zo vind ik een ES F-Sport echt niet passen, maar een RX past het wel weer. Al vind ik de normale uitvoeringen beter passen.

[...]

Ha, hier ook Kia rijder al kwam dat meer omdat Lexus/Toyota geen EV bood 2,5 jaar geleden behalve de UX 300e die ze wat mij betreft net zo goed allemaal af kunnen breken en de accu's in delen als thuisaccu's kunnen verkopen. Wat een slecht bedachte EV is dat zeg en dat terwijl ik de UX 250h heb gehad en als auto erg tevreden was (op de achterbank na).

Ze zijn inderdaad tegenwoordig nog duurder geworden t.o.v. Toyota. Kijk maar eens naar een NX plug-in hybride: 75k gewoon, niet normaal. Maar ja, Audi, BMW enzo doen dat ook.

Wel weer interessant is als je bij occasions kijkt: voor 30k koop je een Yaris Cross or Yaris GR Sport (iets minder ook nog wel) maar ook een hele mooie, zij het iets oudere, IS, NX of UX. En voor iets meer geld zelfs een ES 300h tegenwoordig. Daaruit blijkt ook dat Lexus niet erg populair is.

Wij hebben nu 2 EV's, een Kia en een Mazda met klein bereik. En omdat we verhuisplannen hebben (de randstad uit) zijn we wel van plan de Mazda weg te doen. Wat het wordt ben ik nog niet over uit, wel dat een (plug-in) hybride moet worden.
Ja 9 jaar geleden twijfelde ik tussen de IS 300h en de Kia Optima (kwam net van twee weekjes Amerika en daar rijden ze veel). Uiteindelijk de Optima gekozen, gewoon veel meer ruimte en value (en veel meer rijgeluid >:) ). 3 jaar in gereden en m'n ouders 7 jaar en laatst verkocht.

Ik dit jaar de Kia Ceed SW PHEV gekocht.... had nog wel even gekeken naar wat mooiers (Lexus GS, BMW 530e enzo) maar ja het prijsverschil vind ik het gewoon nog steeds niet waard. De Kia doet het weer prima en ga er weer vanuit dat ik jaren probleemloos kan rijden. Rij ook nog geen 10k per jaar dus het is allemaal niet zo spannend. M'n werknemer rijdt de EV6. Wel een klasse hoger, dat merk je direct als je instapt en het rijgedrag.

Maar mochten de zaken ooit weer goed gaan dan staat een Lexus wel hoog op het lijstje 8) Zit af en toe toch te kijken naar een LS uit ongeveer 2007 zoals dit: https://www.autotrack.nl/...242-1873361046.1695132120 maar ja met de huidige wegenbelasting, brandstofprijzen winnen m'n hersens het gelukkig toch van m'n hart :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@YoshiBignose Je slaat de spijker op z'n kop. De MRB en benzineprijzen zijn in combinatie met elkaar en zeker vergeleken met een (PH)EV niet grappig meer tegenwoordig.

Daarnaast haal je ook een ander goed punt aan: ik denk dat wel meer mensen kijken naar een Lexus of ander premiummerk, maar vaak toch in ons land iets meer de gedegen of rationelere keuze maken.

Toch moet ik toegeven dat met onze doodnormale Kia en de semi-premium Mazda (best knap gezien de prijsstelling) en mijn ervaring met meerdere Lexus modellen in het verleden, het toch elke keer weer blijft kriebelen. De Mazda komt aardig in de buurt maar toch ook net niet en de Kia is gewoon degelijk maar wel een luidruchtig hok, maar dan wel weer als ExecutiveLine vol van opties waaronder zelfs stoelverkoeling, stoelverwarming achter, climate control via de app, dat soort luxe snufjes die ik zelf nog niet op een Lexus heb gehad. Maar ik had dan ook meestal een gemiddelde Lexus uitvoering.

De ES 300h President Line met ML audio of een RX 450h (vaanf 2016) in F-Sport Line of minstens Executive Line spreken mij enorm aan. De LS ook wel, maar is gewoon te duur en ik hou wel van de nieuwere lijn van infotainment systemen.

Anderzijds kan de Toyota bz4x mij als EV ook wel bekoren. Heb hem inmiddels vergeleken met de Kia EV6, Tesla Model Y en nog wat andere en hij is beduidend stiller dan de Tesla, prettiger afgewerkt (persoonlijke voorkeur) dan de Kia en deelt enorm veel met de Lexus RZ 450e. Alleen net die luxe snufjes en het prachtige interieur mist hij, maar de RZ 450e is ook gewoon veel te duur voor mij de komende paar jaar. Er staan nu wel 'occasions' (lees: demo's met 5k km ofzo) maar 70k is niet bepaald het budget waarin ik kan winkelen en zelfs dan zou ik dat nooit uitgeven als particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

YoshiBignose schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:18:
Het is ook wel treurig als je ziet dat Lexus in NL in heel 2023 maar 416 auto's heeft verkocht...
Niet heel gek met het huidige modellengamma. Er is geen CT meer, dus een eenvoudige instap in het merk is er niet, de LBX zou je misschien als opvolger kunnen zien, maar het is de zoveelste crossover op de markt en die is nog niet leverbaar. De IS is er niet meer, de GS is er niet meer, de enige sedan die er nog is, is de ES, die te groot is voor de gemiddelde Nederlandse parkeerplaats en door zijn voorwielaandrijving is er ook niet echt meer een goede reden om hiervoor te kiezen als het je gaat om weggedrag. Dan heb je nog het ontbreken van een geslaagd volledig elektrisch model (de UX300e is inmiddels al niet meer leverbaar en was het sowieso net niet vergeleken met andere merken). Door de strategie van Lexus in Europa richten ze zich op SUV's en daar heb je inmiddels 3 miljoen verschillende varianten van in de automarkt en dan is Lexus gewoon een hele dure die zich nog maar weinig onderscheidt. Dan heb je nog de LC, maar die is gewoon te duur en als je dat geld aan een sportcoupe wil uitgeven zijn er denk ik leukere opties, en de LS is er gezien zijn prijs ook maar voor een nichemarkt waarbij die markt graag naar de Duitse equivalenten kijkt...

Laten we hopen dat er in de toekomst met de nieuwe visie op elektrische modellen weer eens wat meer variatie gaat verschijnen, anders heb ik zomaar het idee dat Lexus niet heel veel toekomst meer heeft in Europa.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49
Voordat ik m’n Mercedes C350e kocht, nadrukkelijk ook naar Lexus modellen gekeken. Hiervoor 5 jaar lang een Toyota Prius gereden. Mn volgende auto moest iets meer luxe en sportiever zijn. Alleen kon maar een model mij interesseren en dat was de GS 450h maar de prijzen hiervan icm de ruimte die het bood, vond ik echt geen goede deal.

Ik denk dat in Europa, Lexus weinig bestaansrecht heeft. Toyota doet het enorm goed en ik zie sneller gebeuren dat Toyota met wat luxere auto’s komt op de langere termijn , zoals bijv. de Camry. Daarbij dat de nieuwe land cruiser bijna identiek is aan de Lexus variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Metalfreak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Niet heel gek met het huidige modellengamma. Er is geen CT meer, dus een eenvoudige instap in het merk is er niet,
Dat klopt, maar is een bewuste keuze. Net als de geruchten dat BMW en Mercedes met respectievelijk de 1-serie en A-klasse gaan stoppen. Ze willen zich op luxe richten en bij BMW is Mini dan het nog kleinere/goedkopere (relatief) merk. Bij Lexus kan je voor goedkoper/kleiner bij Toyota terecht.

Heel gek is dat ook niet, want de CT was al niet enorm anders dan een Prius behalve het rijgedrag, maar sinds de C-HR en nieuwe Corolla is het verschil met een CT er nauwelijks meer. Die Toyota's rijden zo verdraaid goed en bieden net zoveel luxe als je de juiste uitvoering kiest.
de LBX zou je misschien als opvolger kunnen zien, maar het is de zoveelste crossover op de markt en die is nog niet leverbaar.
Maar wel bestelbaar. ;)
De IS is er niet meer, de GS is er niet meer, de enige sedan die er nog is, is de ES, die te groot is voor de gemiddelde Nederlandse parkeerplaats en door zijn voorwielaandrijving is er ook niet echt meer een goede reden om hiervoor te kiezen als het je gaat om weggedrag.
Je vergeet de LS. ;) Maar je punt is correct hoor, zijn niet bepaald standaard modellen voor NL of zelfs Europa in het algemeen. De IS was de enige met een juist formaat. Maar om nu te zeggen dat de ES te groot is, is ook weer niet zo hoor want het is vergelijkbaar met een 5-serie, E-klasse, V90, maar ook SUV's zoals de RX, X5, GLE, XC90 en dergelijke. En die rijden wel met bakken rond. Dus lengte is geen argument in deze. Wel het feit dat de ES puur een kofferbak heeft, de bank bij luxere uitvoeringen niet eens neer kan klappen, hij niks mag trekken, er geen dakkoffer op mag en dus puur een luxe reisauto is voor 4-5 personen en wat er in je kofferbak past. Dat is toch wel extreem beperkend hoor. En toch overweeg ik hem zelf. :)
Dan heb je nog het ontbreken van een geslaagd volledig elektrisch model (de UX300e is inmiddels al niet meer leverbaar en was het sowieso net niet vergeleken met andere merken).
Euh... RZ 450e? Ja, niet de beste en zeker niet de goedkoopste, maar geslaagd is hij zeker wel hoor. Alleen wordt het vaak afgezet tegen de laadsnelheden van de Tesla's en Kia/Hyundai's, de accucapaciteiten van Mercedessen en Audi's en dan moet dus de Lexus ineens overal aan voldoen om voor een gemiddelde autojournalist als "goed" bevonden te worden. Dat de auto enorm veel andere kwaliteiten heeft en de Lexus beleving als EV juist zeer goed past, hoor je dan amper. Ok, het zal zeker geen verkoopsucces worden, maar geslaagd is hij zeker zolang je (net als bij elke andere EV) weet wat de beperkingen zijn.

Ja een Tesla Model Y is praktisch even groot, maar is net zo luidruchtig als mijn Kia, om maar even een dwarsstraat te noemen. Zelfs de bz4x doet het al flink beter dan de Tesla. Elk zo z'n kwaliteiten, al snap ik best dat de Tesla gewoon bij veel mensen aanslaat.
Door de strategie van Lexus in Europa richten ze zich op SUV's en daar heb je inmiddels 3 miljoen verschillende varianten van in de automarkt en dan is Lexus gewoon een hele dure die zich nog maar weinig onderscheidt.
Euh... ik weet niet hoor, maar IEDEREEN richt zich op SUV's/crossovers. Je brengt het alsof het een foute strategie is van Lexus, maar dat is lariekoek. Sterker nog: de best verkopende Lexussen waren na de bijtellings succesjaren van de CT al de NX, RX en later UX. Die strategie werkt juist!

Het is helemaal niet dankzij de crossovers/SUV's dat Lexus minder auto's in Europa verkoopt dan andere merken, maar met name dat relatief weinig mensen buiten NA en Azië hetgeen waar Lexus voor staat en goed in is kunnen waarderen. Je kan veel zeggen van Amerikanen, maar buiten de hillbillies die in een F150 rijden die je bij een gallon benzine bijna gratis krijgt, zijn merken als Toyota, Lexus, Honda en dergelijke niet aan te slepen en al jaren de verkooptoppers, evenals in Azië.

En het "dure" argument houdt ook geen stand, want Lexus is en was altijd al een premiummerk. Wat dat betreft zijn ze gewoon prima vergelijkbaar in alle opzichten met een BMW, Audi, Mercedes, etc. Alleen kiest de gemiddelde Nederlander liever voor de status van zo'n merk dan voor Lexus. Nederlanders zijn kort door de bocht genomen bang om een keuze te maken die de buurman niet aanstaat of kiezen liever waar 9/10 collega's ook al in rijden dan iets net wat meer buiten de gebaande paden. En dat geldt voor meer Europeanen. Italianen maken wel leukere keuzes maar hebben minder met luxe, meer met sportiviteit of gekkigheid en natuurlijk hun (terechte) nationalistische trots.
Dan heb je nog de LC, maar die is gewoon te duur en als je dat geld aan een sportcoupe wil uitgeven zijn er denk ik leukere opties, en de LS is er gezien zijn prijs ook maar voor een nichemarkt waarbij die markt graag naar de Duitse equivalenten kijkt...
Tja, de LC valt net als elke sportcoupé in een erg duur segment en is zeker niet te duur. Sterker nog: kijk maar eens deze ANWB video, daar staken ze de LC V8 versie nog aardig wat veren in de kont tov veel van de concurrentie. En de conclusie aan het eind was dan ook dat een van de presentatoren voor de Lexus zou kiezen en de ander niet, maar begreep de keuze wel (terwijl dat andersom niet zo was).
Laten we hopen dat er in de toekomst met de nieuwe visie op elektrische modellen weer eens wat meer variatie gaat verschijnen, anders heb ik zomaar het idee dat Lexus niet heel veel toekomst meer heeft in Europa.
Lexus is altijd al een klein merk geweest. Niet veel toekomst meer in Europe is nogal overtrokken. Het is heel simpel: Toyota is de broodwinner, Lexus bedient het luxe segment en is daarmee ook een springplank voor technieken die een (halve) generatie later naar Toyota z'n doorgang vinden.

Haal de verkoopcijfers er maar eens bij, op de superperiode met de CT erbij na, is Lexus altijd een kleine speler geweest. Ze willen ook niet teveel verkopen, want ze willen persoonlijke service blijven bieden, dat hebben ze zelf toegegeven in een interview een paar jaar geleden waarvan de bron mij nu even ontgaat. Tuurlijk is gestage groei ongetwijfeld welkom, maar Lexus heeft helemaal niet de behoefte om 10x zo groot te worden. Dat een BMW of Mercedes dat moet is logisch, want die hebben geen normaal merk onder zich wat de kost voor ze verdient, of je moet Mini als zodanig rekenen en de 50/50 samenwerking met Smart bij Mercedes.

Daarover gesproken: de LBX is dan ook juist een hele goede toevoeging. Ik heb zelf altijd een zwak gehad voor compacte auto's zoals ook de huidige Yaris, destijds de CT (op het randje van compact als je het mij vraagt), maar de Yaris Cross heeft mij ook enorm verrast. En hoewel de prijzen in Duitsland op z'n 34k beginnen is een vergelijkbare Yaris Cross (qua motorisering en uitrusting) hier € 30.500. Dus de LBX is niet veel duurder, al zullen de meest dure uitvoeringen die van de Yaris Cross ongetwijfeld flink overstijgen.

Maar het vooruitzicht van een compacte, maar voor ons als gezin nog steeds net groot genoeg zijnde auto die ook nog eens zeer zuinig is (1:22-25 is prima haalbaar met de Yaris Cross), maar dan wel met de luxe, comfort en afwerking van een échte Lexus en bijv. een geweldige toevoeging zoals het ML audiosysteem, dat klinkt mij als muziek in de oren (pun intended).

Nu zal het echt niet zo'n verkooptopper worden als de Yaris Cross, maar de combinatie is wel een ideale anno 2023/2024: zuinig, compact, crossover, ideaal voor iedereen die (nog) niet aan de EV wil, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

MooDyBLueS schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Dat klopt, maar is een bewuste keuze. Net als de geruchten dat BMW en Mercedes met respectievelijk de 1-serie en A-klasse gaan stoppen. Ze willen zich op luxe richten en bij BMW is Mini dan het nog kleinere/goedkopere (relatief) merk. Bij Lexus kan je voor goedkoper/kleiner bij Toyota terecht.

Heel gek is dat ook niet, want de CT was al niet enorm anders dan een Prius behalve het rijgedrag, maar sinds de C-HR en nieuwe Corolla is het verschil met een CT er nauwelijks meer. Die Toyota's rijden zo verdraaid goed en bieden net zoveel luxe als je de juiste uitvoering kiest.
Klopt, het verschil met Toyota is inmiddels door de jaren ook kleiner geworden. De Toyota's van nu zijn ook luxer geworden dan de Toyota's van laten we zeggen 10 jaar geleden en zoveel meer luxe is Lexus ook niet geworden, ze hadden al alles (behalve dat ze altijd achterliepen qua entertainmentsysteem)
[...]

Maar wel bestelbaar. ;)
Maar zal dan nog niet meetellen in de verkoopcijfers ;)
[...]

Je vergeet de LS. ;) Maar je punt is correct hoor, zijn niet bepaald standaard modellen voor NL of zelfs Europa in het algemeen. De IS was de enige met een juist formaat. Maar om nu te zeggen dat de ES te groot is, is ook weer niet zo hoor want het is vergelijkbaar met een 5-serie, E-klasse, V90, maar ook SUV's zoals de RX, X5, GLE, XC90 en dergelijke. En die rijden wel met bakken rond. Dus lengte is geen argument in deze. Wel het feit dat de ES puur een kofferbak heeft, de bank bij luxere uitvoeringen niet eens neer kan klappen, hij niks mag trekken, er geen dakkoffer op mag en dus puur een luxe reisauto is voor 4-5 personen en wat er in je kofferbak past. Dat is toch wel extreem beperkend hoor. En toch overweeg ik hem zelf. :)
Dat van dat trekvermogen wist ik niet eens, dat is inderdaad wel een misser, zeker in caravanland Nederland. Elke keer als ik de ES zie denk ik wel meteen "damn, wat een grote auto is dat toch eigenlijk", voor mijn gevoel is 'ie wel groter dan een 5-serie. Maar ook van een huidige 5-serie zie ik er vrij weinig rondrijden eigenlijk. Tja, Lexus heeft ook geen stationwagons en in Nederland heeft die carrosserievariant natuurlijk ook heel veel voorstanders. (naar verhouding meer dan de rest van Europa)
[...]

Euh... RZ 450e? Ja, niet de beste en zeker niet de goedkoopste, maar geslaagd is hij zeker wel hoor. Alleen wordt het vaak afgezet tegen de laadsnelheden van de Tesla's en Kia/Hyundai's, de accucapaciteiten van Mercedessen en Audi's en dan moet dus de Lexus ineens overal aan voldoen om voor een gemiddelde autojournalist als "goed" bevonden te worden. Dat de auto enorm veel andere kwaliteiten heeft en de Lexus beleving als EV juist zeer goed past, hoor je dan amper. Ok, het zal zeker geen verkoopsucces worden, maar geslaagd is hij zeker zolang je (net als bij elke andere EV) weet wat de beperkingen zijn.

Ja een Tesla Model Y is praktisch even groot, maar is net zo luidruchtig als mijn Kia, om maar even een dwarsstraat te noemen. Zelfs de bz4x doet het al flink beter dan de Tesla. Elk zo z'n kwaliteiten, al snap ik best dat de Tesla gewoon bij veel mensen aanslaat.
Ah, de RZ450e had ik inderdaad even over het hoofd gezien. Maar met een vanafprijs van 67k is dat natuurlijk ook geen allemansvriend en ook hier weer: de BZ4X van Toyota biedt al bijna alles wat de RZ450e je ook kan bieden.
[...]

Euh... ik weet niet hoor, maar IEDEREEN richt zich op SUV's/crossovers. Je brengt het alsof het een foute strategie is van Lexus, maar dat is lariekoek. Sterker nog: de best verkopende Lexussen waren na de bijtellings succesjaren van de CT al de NX, RX en later UX. Die strategie werkt juist!
Nou ja, het heeft ook met mijn eigen voorkeur te maken. Ik haat SUV's en crossovers met passie :P
Het is helemaal niet dankzij de crossovers/SUV's dat Lexus minder auto's in Europa verkoopt dan andere merken, maar met name dat relatief weinig mensen buiten NA en Azië hetgeen waar Lexus voor staat en goed in is kunnen waarderen. Je kan veel zeggen van Amerikanen, maar buiten de hillbillies die in een F150 rijden die je bij een gallon benzine bijna gratis krijgt, zijn merken als Toyota, Lexus, Honda en dergelijke niet aan te slepen en al jaren de verkooptoppers, evenals in Azië.

En het "dure" argument houdt ook geen stand, want Lexus is en was altijd al een premiummerk. Wat dat betreft zijn ze gewoon prima vergelijkbaar in alle opzichten met een BMW, Audi, Mercedes, etc. Alleen kiest de gemiddelde Nederlander liever voor de status van zo'n merk dan voor Lexus. Nederlanders zijn kort door de bocht genomen bang om een keuze te maken die de buurman niet aanstaat of kiezen liever waar 9/10 collega's ook al in rijden dan iets net wat meer buiten de gebaande paden. En dat geldt voor meer Europeanen. Italianen maken wel leukere keuzes maar hebben minder met luxe, meer met sportiviteit of gekkigheid en natuurlijk hun (terechte) nationalistische trots.
Ja, die voorkeur voor Duitser merken zie je vaak terug. Dat die mensen blijkbaar graag elke week bij hun dealer zitten is blijkbaar hun fetish ;) Er kiezen tegenwoordig ook nog maar weinig mensen voor de Italianen trouwens. Alfa is ook nog maar beperkt tot de echte liefhebbers. Dat Amerikanen misschien wat meer richting Japanse auto's kijken is misschien ook niet zo vreemd, of het nu Japans is of Duits, het zijn allebei buitenlandse merken waar de Europeanen misschien toch een voorkeur hebben voor Europese merken. Maar ik krijg ook nog regelmatig te horen "je rijdt toch eigenlijk gewoon Toyota?" of weer anderen die het merk niet eens kennen.
[...]

Tja, de LC valt net als elke sportcoupé in een erg duur segment en is zeker niet te duur. Sterker nog: kijk maar eens deze ANWB video, daar staken ze de LC V8 versie nog aardig wat veren in de kont tov veel van de concurrentie. En de conclusie aan het eind was dan ook dat een van de presentatoren voor de Lexus zou kiezen en de ander niet, maar begreep de keuze wel (terwijl dat andersom niet zo was).
Die LC V8 klink ook heerlijk trouwens. Maar dan nog: de term "onbekend maakt onbemind" gaat voor de LC denk ik ook wel heel erg op. Iedereen kent een Audi R8, bijna niemand kent de Lexus LC.
[...]

Lexus is altijd al een klein merk geweest. Niet veel toekomst meer in Europe is nogal overtrokken. Het is heel simpel: Toyota is de broodwinner, Lexus bedient het luxe segment en is daarmee ook een springplank voor technieken die een (halve) generatie later naar Toyota z'n doorgang vinden.

Haal de verkoopcijfers er maar eens bij, op de superperiode met de CT erbij na, is Lexus altijd een kleine speler geweest. Ze willen ook niet teveel verkopen, want ze willen persoonlijke service blijven bieden, dat hebben ze zelf toegegeven in een interview een paar jaar geleden waarvan de bron mij nu even ontgaat. Tuurlijk is gestage groei ongetwijfeld welkom, maar Lexus heeft helemaal niet de behoefte om 10x zo groot te worden. Dat een BMW of Mercedes dat moet is logisch, want die hebben geen normaal merk onder zich wat de kost voor ze verdient, of je moet Mini als zodanig rekenen en de 50/50 samenwerking met Smart bij Mercedes.

Daarover gesproken: de LBX is dan ook juist een hele goede toevoeging. Ik heb zelf altijd een zwak gehad voor compacte auto's zoals ook de huidige Yaris, destijds de CT (op het randje van compact als je het mij vraagt), maar de Yaris Cross heeft mij ook enorm verrast. En hoewel de prijzen in Duitsland op z'n 34k beginnen is een vergelijkbare Yaris Cross (qua motorisering en uitrusting) hier € 30.500. Dus de LBX is niet veel duurder, al zullen de meest dure uitvoeringen die van de Yaris Cross ongetwijfeld flink overstijgen.

Maar het vooruitzicht van een compacte, maar voor ons als gezin nog steeds net groot genoeg zijnde auto die ook nog eens zeer zuinig is (1:22-25 is prima haalbaar met de Yaris Cross), maar dan wel met de luxe, comfort en afwerking van een échte Lexus en bijv. een geweldige toevoeging zoals het ML audiosysteem, dat klinkt mij als muziek in de oren (pun intended).

Nu zal het echt niet zo'n verkooptopper worden als de Yaris Cross, maar de combinatie is wel een ideale anno 2023/2024: zuinig, compact, crossover, ideaal voor iedereen die (nog) niet aan de EV wil, etc.
Maar de CT was natuurlijk wel een mooie springplank naar het merk Lexus. Zo'n model is natuurlijk wel de beste reclame voor een merk. De CT kwam natuurlijk ook voor Nederland net op het juiste moment (de ideale leaseauto op dat moment, oversteeg het suffe imago van de Prius, maar had wel de betrouwbaarheid daarvan) Lexus heeft misschien niet de intentie om echt groot te worden, maar als je op een gegeven moment te weinig auto's verkoopt, is het ook niet meer rendabel om een dealernetwerk op te zetten en dat heeft dan ook weer zijn effect op je klanten. Ik ben ook wel benieuwd wat die LBX gaat doen inderdaad, die kwam voor mij ineens ergens als een verrassing, want Lexus heeft tijden beweerd geen opvolger voor de CT te hebben en ze wilden volgens mij eerst ook niets onder de UX plaatsen. Maar goed, mijn auto is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Metalfreak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:43:
[...]
Klopt, het verschil met Toyota is inmiddels door de jaren ook kleiner geworden. De Toyota's van nu zijn ook luxer geworden dan de Toyota's van laten we zeggen 10 jaar geleden en zoveel meer luxe is Lexus ook niet geworden, ze hadden al alles (behalve dat ze altijd achterliepen qua entertainmentsysteem)
Klopt, al is Lexus wel mooi aan het verfijnen vind ik zelf. De generatie vanaf de ES 2019, UX, NX/RX 2023 en de RZ zijn weer mooie stappen. Er worden weer extra snufjes in bepaalde modellen aangebracht zoals de beenverwarmers (infrarood stralers) en infotainment is 10 stappen verbeterd met praktisch altijd een touchscreen, veel groter scherm én moderne integratie met niet alleen AA/AC, maar ook een enorme sprong op gebied van alles wat ingebouwd zit en zaken als OTA updates.
Maar zal dan nog niet meetellen in de verkoopcijfers ;)
Dat is waar ja.
Dat van dat trekvermogen wist ik niet eens, dat is inderdaad wel een misser, zeker in caravanland Nederland. Elke keer als ik de ES zie denk ik wel meteen "damn, wat een grote auto is dat toch eigenlijk", voor mijn gevoel is 'ie wel groter dan een 5-serie. Maar ook van een huidige 5-serie zie ik er vrij weinig rondrijden eigenlijk. Tja, Lexus heeft ook geen stationwagons en in Nederland heeft die carrosserievariant natuurlijk ook heel veel voorstanders. (naar verhouding meer dan de rest van Europa)
Dit is een screenshot uit de prijslijst van het 2019-2022 model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kNRl4y-GliWS3u4eABEExLeka4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mAgOjshnuBpeWz849gXQiRku.png?f=fotoalbum_large

En op onderstaande website kan je zien dat de ES gewoon nagenoeg identiek is aan een 5-serie of S90:
https://www.automobiledimension.com/car-comparison.php

En ik geef je gelijk, de 5-serie zelf is ook niet bij bosjes te spotten meer, maar hun SUV/crossover varianten des te meer. Om het vergelijk compleet te maken, kijken naar lengte:
- ES = 4975 mm
- 5-serie = 4963 mm
- E-klasse = 4949 mm
- S90 = 4963 mm
- RX = 4890 mm
- X5 = 4935 mm
- GLE = 4924 mm
- XC90 = 4953 mm

Dus ja, heel strikt genomen is de ES de langste van het stel, maar ten opzichte van alle andere (RX uitgezonderd) is het maximaal 5cm verschil. Hij oogt wel lang, maar dat heb ik ook bij een S90 of 5-serie.

En voor al deze auto's geldt wel dat je ze echt niet op elke straathoek ziet, het zijn immers luxe dure auto's, maar zeker de XC90 was niet aan te slepen als PHEV en is dus 2 cm korter. Dat zal geen zoden aan de dijk zetten in een Amsterdamse parkeergarage. ;)
Ah, de RZ450e had ik inderdaad even over het hoofd gezien. Maar met een vanafprijs van 67k is dat natuurlijk ook geen allemansvriend en ook hier weer: de BZ4X van Toyota biedt al bijna alles wat de RZ450e je ook kan bieden.
Ligt eraan hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik ben het voor 90% met je eens, maar als je zegt dat een bz4x bijna alles biedt wat een RZ 450e ook biedt, dan zou je ook kunnen zeggen dat een VW ID4 bijna alles biedt wat een Audi A4 ook biedt, maar toch zijn er bakken met mensen die de Q4 de voorkeur geven. Al is het maar vanwege status.

Ik ben het echter wel met je eens dat de Lexus te hoog geprijsd is. De bz4x is in meest luxe Premium uitvoering 56k nieuw, dan zou de basis RZ in mijn ogen eerder bij zeg 61-63k moeten beginnen. Nu is een Audi Q4 wel een andere klasse, al is het maar vanwege het formaat, maar die begint bij 54k. Dat is een enorm gat.
Nou ja, het heeft ook met mijn eigen voorkeur te maken. Ik haat SUV's en crossovers met passie :P
Haha, zo zat ik er ook in vroeger, maar heb me (helaas?) over laten halen. :P
Ja, die voorkeur voor Duitser merken zie je vaak terug. Dat die mensen blijkbaar graag elke week bij hun dealer zitten is blijkbaar hun fetish ;) Er kiezen tegenwoordig ook nog maar weinig mensen voor de Italianen trouwens. Alfa is ook nog maar beperkt tot de echte liefhebbers. Dat Amerikanen misschien wat meer richting Japanse auto's kijken is misschien ook niet zo vreemd, of het nu Japans is of Duits, het zijn allebei buitenlandse merken waar de Europeanen misschien toch een voorkeur hebben voor Europese merken. Maar ik krijg ook nog regelmatig te horen "je rijdt toch eigenlijk gewoon Toyota?" of weer anderen die het merk niet eens kennen.
Tja, die opmerkingen moet je inderdaad voor lief nemen als je Lexus rijdt. Echte liefhebbers weten wel beter. En ik heb de periode dat ik een auto deels koos obv wat mijn buurman, vrienden of collega's ervan vonden wel achter me liggen. Je Alfa vergelijking is treffend: Lexus is steeds meer een liefhebbers auto en niet voor de massa. En misschien klinkt het gek, maar ik heb altijd wel een zwak gehad voor de underdog of iets wat niet iedereen heeft. Ik hou juist wel van wat anders, blijkt ook uit mijn huidige Kia e-Soul, vreemde eend tov de e-Niro maar technisch identiek (zie het als de Prius III en CT 200h). Maar ook mijn Mazda MX-30 met veel geluk maximaal 200 km rijbereik, maar eerder 140-170 km. Prachtige auto al zeg ik het zelf, maar je moet echt met het bereik kunnen leven. En omdat wij de randstad uit gaan binnenkort gaat deze dus helaas de deur uit. Puur op gevoel had ik de MX-30 willen houden en de Kia in willen ruilen, maar rationeel gezien is de Kia retebetrouwbaar, spotgoedkoop om te rijden en krijg ik er bij inruil ondanks zijn 450 km bereik tov 200 km (op papier) maar 2k meer voor dan de Mazda. En daar komt dus iets anders voor in de plaats met een groter rijbereik zoals de bz4x of toch weer een hybride zoals de ES 300h.
Die LC V8 klink ook heerlijk trouwens. Maar dan nog: de term "onbekend maakt onbemind" gaat voor de LC denk ik ook wel heel erg op. Iedereen kent een Audi R8, bijna niemand kent de Lexus LC.
Zeker, ik heb een buitenlandse buurman gehad die tot pakweg een jaar geleden hier woonde (expat) en een Lexus LC V8 in het geel als cabrio had. Elke ochtend was het een feest om te horen en de buurman 5 deuren verderop met een Porsche Panamera V8 kon er in mijn oren niet aan tippen, al was ook dat geen slecht geluid natuurlijk.
Maar de CT was natuurlijk wel een mooie springplank naar het merk Lexus. Zo'n model is natuurlijk wel de beste reclame voor een merk. De CT kwam natuurlijk ook voor Nederland net op het juiste moment (de ideale leaseauto op dat moment, oversteeg het suffe imago van de Prius, maar had wel de betrouwbaarheid daarvan) Lexus heeft misschien niet de intentie om echt groot te worden, maar als je op een gegeven moment te weinig auto's verkoopt, is het ook niet meer rendabel om een dealernetwerk op te zetten en dat heeft dan ook weer zijn effect op je klanten. Ik ben ook wel benieuwd wat die LBX gaat doen inderdaad, die kwam voor mij ineens ergens als een verrassing, want Lexus heeft tijden beweerd geen opvolger voor de CT te hebben en ze wilden volgens mij eerst ook niets onder de UX plaatsen. Maar goed, mijn auto is het niet.
Dat is ook hoe ik bij Lexus ben uitgekomen. Na een Yaris en een Prius II was de keuze: wat nu? We waren fan van Toyota geworden maar wilden eigenlijk wel wat meer luxe nu het budget het toeliet. Ik weet het nog goed: toen ik kon kiezen tussen een Prius III voor 12k of voor 14k een Lexus CT 200h Business Line Pro in pearl white metallic met alcantara interieur, hoefde ik niet meer te twijfelen. De proefrit bevestigde het en sindsdien ben ik fan van Lexus geworden. Toyota's vind ik ook nog steeds leuk, maar bijv. de Corolla vind ik echt duidelijk isolatie missen tov zelfs directe concurrenten uit de stal van Mazda of VW. Dat is jammer en voor mij een dealbreaker nu ik de luxe gewend ben.

Over dat dealernetwerk: Lexus is in Amsterdam (Louwman) al 1-2 jaar geleden samengevoegd met Toyota en in Zwolle (Van Leussen) was dat meen ik al langere tijd. Dus ze letten daarbij zeker op de kosten. Maar juist het introduceren van een LBX en eerder ook de UX geeft aan dat Lexus echt nog in Europa mee wil doen.

Op de meest negatieve manier bekeken is de LBX voor Lexus de strohalm om in Europa te kunnen overleven. Wat positiever (en wat realistischer naar mijn mening) bekeken is het net als de CT weer een instapper die een wat jonger publiek kan aantrekken die vervolgens de stap naar een UX, NX of wat dan ook kan maken. Nieuw publiek aanboren die vervolgens hopelijk bij Lexus blijft.

De grootste fout die Lexus in mijn ogen echter kan maken is teveel schuiven in het gamma en zelf niet meer weten wat ze aan willen bieden. Nu is met de LBX, UX, NX en RZ het crossover/SUV gamma een mooie lijn, maar kijkend naar de sedans/hatchbacks was het wel een tijdje slechte positionering hoor. Tot 2018 hadden we de CT, IS, GS (uitlopend?), ES en LS. Toen gingen zowel de CT als IS eruit, de GS was er al uit en toen kwam wel de UX als 'vervanger van de CT'. En voor de IS kwam niks, terwijl ik denk dat een IS 300h van de nieuwste generatie hier zeker nog wat klanten had kunnen aanboren. En toen duurde het dus een tijdje voor Lexus hun gamma feitelijk weer enigszins compleet had, namelijk vandaag de dag met de nog niet leverbare maar wel bestelbare LBX.

Nu maar hopen dus dat ze niet volgend jaar met de UX stoppen want de stap van een instapper (voor zover je een 34k kostende auto al een instapper kan noemen) naar een NX is wel heel erg groot natuurlijk. En dat soort rare stappen moet Lexus dus niet teveel maken, want niet iedereen is tegenwoordig meer even merktrouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Videopac

Rommelt wat aan.

LBX is toch de Lexus Yaris Cross?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Videopac schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:28:
LBX is toch de Lexus Yaris Cross?
Yep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 08:50
Boeryepes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:15:
Geen ervaring met de Crossclimate 2s onder de Lexus, maar wel met de Bridgestone Weathercontrol A005 Evo onder de IS 300h F-Sport. Zijn heel prima en erg goed in de regen maar heb het idee dat ze wel snel slijten en op droog zijn ze niet zo best als zomerbanden. Als ik ergens een gebruikte set F-Sport velgen op de kop kan tikken ga ik weer wisselen tussen een zomerbandset en all-season set in de winter. (Maar vind maar eens een gebruikte set F-Sport wielen).
FireBladeX schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:34:
Voordat ik m’n Mercedes C350e kocht, nadrukkelijk ook naar Lexus modellen gekeken. Hiervoor 5 jaar lang een Toyota Prius gereden. Mn volgende auto moest iets meer luxe en sportiever zijn. Alleen kon maar een model mij interesseren en dat was de GS 450h maar de prijzen hiervan icm de ruimte die het bood, vond ik echt geen goede deal.
Grappig, ik kijk wel eens naar de C350e als alternatief voor mijn IS 300h. Ietsje sneller, wat praktischer omdat het een station is, maar ben altijd bang dat het hybride gedeelte van de Benz niet zo lekker werkt en het niet echt een dynamische auto is.
MooDyBLueS schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:40:
De grootste fout die Lexus in mijn ogen echter kan maken is teveel schuiven in het gamma en zelf niet meer weten wat ze aan willen bieden. Nu is met de LBX, UX, NX en RZ het crossover/SUV gamma een mooie lijn, maar kijkend naar de sedans/hatchbacks was het wel een tijdje slechte positionering hoor. Tot 2018 hadden we de CT, IS, GS (uitlopend?), ES en LS. Toen gingen zowel de CT als IS eruit, de GS was er al uit en toen kwam wel de UX als 'vervanger van de CT'. En voor de IS kwam niks, terwijl ik denk dat een IS 300h van de nieuwste generatie hier zeker nog wat klanten had kunnen aanboren. En toen duurde het dus een tijdje voor Lexus hun gamma feitelijk weer enigszins compleet had, namelijk vandaag de dag met de nog niet leverbare maar wel bestelbare LBX.
De spijker op z'n kop, wat mij betreft. Het lijkt erop dat er geen duidelijke visie is was waar het merk Lexus voor staat. Inmiddels is dat er wel: comfort en luxe. Zelfs de LC is meer GT dan sportauto. Jammer voor mij want als IS rijder kan ik juist de achterwielaandrijving en het dynamische rijgedrag waarderen en is er dus geen logisch vervolg bij het merk Lexus.

Dat die visie en consistentie ontbrak is wel bijzonder want je wil juist huidige rijders bij het merk houden dus het is zonde dat alle CT rijdens alleen in een UX konden stappen en IS en GS rijders helemaal weinig meer te zoeken hebben bij Lexus. Bijzonder is dat in de VS de IS nog wel te krijgen is (en ook niet echt in de positionering past) maar dat zal een lobby van de lokale markt zijn geweest, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
roel-online schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:59:
De spijker op z'n kop, wat mij betreft. Het lijkt erop dat er geen duidelijke visie is was waar het merk Lexus voor staat. Inmiddels is dat er wel: comfort en luxe. Zelfs de LC is meer GT dan sportauto. Jammer voor mij want als IS rijder kan ik juist de achterwielaandrijving en het dynamische rijgedrag waarderen en is er dus geen logisch vervolg bij het merk Lexus.

Dat die visie en consistentie ontbrak is wel bijzonder want je wil juist huidige rijders bij het merk houden dus het is zonde dat alle CT rijdens alleen in een UX konden stappen en IS en GS rijders helemaal weinig meer te zoeken hebben bij Lexus. Bijzonder is dat in de VS de IS nog wel te krijgen is (en ook niet echt in de positionering past) maar dat zal een lobby van de lokale markt zijn geweest, denk ik.
Klopt en als ik kijk hoe extreem de IS daar te customizen is, dan is dat echt ongekend t.o.v. het aanbod hier, ook in het verleden. En ik snap dat Nederland misschien te klein is, maar Duitsland doet ook nog mee, daar zit het Toyota/Lexus Europese hoofdkwartier en vanuit daar kan je prima heel (West) Europa bedienen lijkt mij. Is nog een kleiner oppervlak dan de VS. Dan maar pakketten die over de gehele EU gelijk zijn, maar zelfs dat dus niet.

Ik heb nog weleens overwogen de IS te importeren, maar de VS voert (naar mijn weten) de 300h niet. Japan wel maar dan moet ik rechtsgestuurd accepteren. Dat niet alleen, maar nu is een 2021/2022 model F-Sport bijv. omgerekend van Yen naar euro nog zo'n € 40.000, excl. transport en importkosten. Alles bij elkaar toch nog zo'n €5k erbij gok ik zo. Dan zie ik t.o.v. een inmiddels 35-40k kostende ES 300h niet meer de meerwaarde daarvan in. Want hoewel ik het qua uiterlijk de allermooiste Lexus ooit vind, zie je dat het interieur toch nog wel iets teveel lijkt op de IS 300h uit 2013 die ik heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:11
Ik heb crossclimate 1 voor 50kkm met mijn NX gehad, nu net met crossclimate 2 vervangen (wegens ouderdom meer dan slijtage, banden waren DOT 1418, dus meer dan 5 jaar oud, maar zij hadden nog ruim 3mm profiel).

De NX is geen sportauto en ik ben geen Max, fijne banden wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
malmostoso schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb crossclimate 1 voor 50kkm met mijn NX gehad, nu net met crossclimate 2 vervangen (wegens ouderdom meer dan slijtage, banden waren DOT 1418, dus meer dan 5 jaar oud, maar zij hadden nog ruim 3mm profiel).

De NX is geen sportauto en ik ben geen Max, fijne banden wat mij betreft.
Grappig... een discussie over hoe goed of slecht banden zijn zonder dat iemand ook maar benoemt wat er dan daadwerkelijk goed of slecht aan is. :P

Het kan aan mij liggen, maar termen als "bagger" of "fijn" zeggen niet zoveel zonder context.

Geven ze bijv. veel/weinig afrolgeluid? Zijn ze goed/slecht in regenachtige omstandigheden? Slijten ze snel of juist niet? Geven ze veel/weinig zijwaartse stabiliteit? Hebben ze snel last van cuppen/schuin afslijten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:11
Geven ze bijv. veel/weinig afrolgeluid? Zijn ze goed/slecht in regenachtige omstandigheden? Slijten ze snel of juist niet? Geven ze veel/weinig zijwaartse stabiliteit? Hebben ze snel last van cuppen/schuin afslijten?
Over slijtage heb ik details geschreven.

Geluid kan ik niet meten, vergelijking met andere banden kan ik ook niet doen, maar er zijn reviews zat op het internet.

Sorry voor mijn matige bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Grappig... een discussie over hoe goed of slecht banden zijn zonder dat iemand ook maar benoemt wat er dan daadwerkelijk goed of slecht aan is. :P

Het kan aan mij liggen, maar termen als "bagger" of "fijn" zeggen niet zoveel zonder context.

Clickbait 😎 maar goed, vragen naar de motivatie mag ook ... De banden geven weinig gevoel over wat ze doen en zijn niet stabiel. Dus al met al flink verminderd rijplezier tov van mijn eerdere Bridgestone Potenza Sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
malmostoso schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

Over slijtage heb ik details geschreven.

Geluid kan ik niet meten, vergelijking met andere banden kan ik ook niet doen, maar er zijn reviews zat op het internet.

Sorry voor mijn matige bericht.
Dan heb ik dat bericht gemist, excuses. Overigens was het meer met een knipoog bedoeld hoor. Ik las 2 berichten waarin niet veel info stond, alleen gevoel, vandaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Metalfreak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:03:
[...]
Niet heel gek met het huidige modellengamma. Er is geen CT meer, dus een eenvoudige instap in het merk is er niet, de LBX zou je misschien als opvolger kunnen zien, maar het is de zoveelste crossover op de markt en die is nog niet leverbaar. De IS is er niet meer, de GS is er niet meer, de enige sedan die er nog is, is de ES, die te groot is voor de gemiddelde Nederlandse parkeerplaats en door zijn voorwielaandrijving is er ook niet echt meer een goede reden om hiervoor te kiezen als het je gaat om weggedrag.
De CT was wel het volume model maar ik vind de IS mooier. In de USA is deze geupdate en nog steeds te koop ook met een fijne V8. Alleen niet leuk met de Nederlandse brandstofprijzen.
De ES rijdt best fijn het grootste minpunt is dat de achterbank niet plat kan. De IS kan dat wel en is soms best handig hoewel het gebrek aan hoogte wel irritant is. Een Nissan Primera 5 deurs uit 1995 had veel meer nuttige ruimte.
Bij de supermarkt is de IS ongeveer even lang als het vakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@bouwfraude Helemaal mee eens, tel daarbij op dat er officieel ook geen dakkoffer op mag, al zijn er vast universele mogelijkheden, ik heb ook een keer een Thule dakdragerset gehad die niet voor mijn IS was gemaakt maar eigenlijk perfect paste en je kon in mijn ogen aan niks zien dat het een universele set was. En ja, ook mijn Prius II had meer praktische ruimte dan alle Lexussen die ik heb gehad (al heb ik dan ook geen NX of RX gehad), maar je kijkt toch altijd naar een goed compromis in mijn ogen.

Alleen de lengte van de ES moet ook niet overdreven worden zoals ik al een keer aanhaalde is het praktisch gelijk aan alle mid-size tot grote SUV's zoals de XC90, X5, GLE en Lexus' eigen RX. En ook de sedans/stations van die andere premium merken zijn vergelijkbaar: S90/V90, 5-serie, E-klasse, etc. Maar... neemt niet weg dat je in de gemiddelde Amsterdamse parkeergarage wel erg voorzichtig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:31
In het verleden waren de IS & CT nog redelijk geprijsd, maar de poging met de UX gaat helemaal nergens meer over. ~40k voor een instapper plus wat extra's (okayish), ~65k neerleggen om navigatie erbij te krijgen (WTF?)

Verder is de IS nu als de Camry verkrijgbaar en gaat de CT momenteel door het leven als de Corolla hybride hatchback.

De verwachtte prijzen voor een nieuwe IS lagen namelijk ver boven de BMW dreier en de C-klasse, waardoor het gewoon een kansloze zaak is. Die 2 premium Duitser zijn verre van goedkoop, maar bieden als PHEV nog best een redelijk aanbod voor het geld (wat zich duidelijk laat zien op de Nederlandse wegen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Alle Toyota's en Lexus zijn vreselijk duur geworden, nu geef ik daar graag de importeur de schuld van maar een Auris Hybride Asp was in 2011 22k incl. metallic lak. Nu is de Corolla hatchback 36k.
De CT begon in 2011 bij 30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
bouwfraude schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:14:
Alle Toyota's en Lexus zijn vreselijk duur geworden, nu geef ik daar graag de importeur de schuld van maar een Auris Hybride Asp was in 2011 22k incl. metallic lak. Nu is de Corolla hatchback 36k.
De basisprijs van de CT in 2014 was zelfs onder de 27k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
In mijn 2019 IS300h heb ik nu een raar gedrag met bluetooth icm. een iPhone 15 Pro Max met iOS17.

Ik speel muziek af en als ik dan pauzeer, dan gaat de muziek weer spelen zodra ik aan de volumeknop op het dashboard draai.

Met mijn X met iOS16 gedraagt zich wel normaal.

Herkenbaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Boeryepes op 22-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Boeryepes schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
De basisprijs van de CT in 2014 was zelfs onder de 27k.
Ja de verkoopcijfers zakten in.ging van 2405 in 2011 naar 3593 in 2012 en naar 1011 in 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:38
Boeryepes schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:30:
In mijn 2019 IS300h heb ik nu een raar gedrag met bluetooth icm. een iPhone 15 Pro Max met iOS17.

Ik speel muziek af en als ik dan pauzeer, dan gaat de muziek weer spelen zodra ik aan de volumeknop op het dashboard draai.

Met mijn X met iOS16 gedraagt zich wel normaal.

Herkenbaar?
Dit heb ik al een hele tijd. Vrij irritante feature. Heb een iPhone 14, nog op iOS 16.7.1. Wel vrijwel altijd bekabeld aangesloten, hoewel Bluetooth dan ook gebruikt wordt, maar niet voor de audio.
Maar heb geen IS300h, maar een CT200h, facelift model uit 2014 met het middelste audio systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Ralfie165 op 22-10-2023 15:46 ]

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

D_Jeff schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:42:
Verder is de IS nu als de Camry verkrijgbaar en gaat de CT momenteel door het leven als de Corolla hybride hatchback.

De verwachtte prijzen voor een nieuwe IS lagen namelijk ver boven de BMW dreier en de C-klasse, waardoor het gewoon een kansloze zaak is. Die 2 premium Duitser zijn verre van goedkoop, maar bieden als PHEV nog best een redelijk aanbod voor het geld (wat zich duidelijk laat zien op de Nederlandse wegen)
Hoe bedoel je? "De IS is nu als Camry verkrijgbaar."? Dat zijn twee totaal onvergelijkbare auto's. De IS is een sportsedan met achterwielaandrijving, een Camry meer een sedan gericht op luxe. De Camry gebruikt meen ik wel hetzelfde platform als de ES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Metalfreak schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

De Camry gebruikt meen ik wel hetzelfde platform als de ES.
Dat dacht ik ook en te oordelen naar die kennis die na 4 maanden zijn Camry weer inruilde voor de Lexus ES ook met duidelijk verschil in uitrusting/kwaliteitsbeleving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:42:
In het verleden waren de IS & CT nog redelijk geprijsd, maar de poging met de UX gaat helemaal nergens meer over. ~40k voor een instapper plus wat extra's (okayish), ~65k neerleggen om navigatie erbij te krijgen (WTF?)

bouwfraude schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:14:
Alle auto's zijn duur geworden. Ga daar nu niet Toyota/Lexus de schuld van geven, want zij schuiven gewoon met de markt mee. Tuurlijk, elk merk is erop uit om winst te maken, maar met inflaties die er in grote delen van de wereld ervoor gezorgd hebben dat alles 10-20% per jaar duurder is geworden, is het niet meer dan normaal dat auto's datzelfde lot begaat.

Ten eerste: de UX met de IS/CT vergelijken is natuurlijk kolder. De CT/IS waren modellen die in 2011/2013 op de markt kwamen en de eerste UX 2019 pas, dat is een compleet nieuwe generatie waarbij toen ook alle nieuwe modellen al flink duurder waren dan in 2011/2013. Niet alleen qua model, maar ook makkelijk te zien aan interieur en infotainment. De UX was een van de eerste met de nieuwe Lexus slag op dat gebied.

Ik kocht ooit (in 2016) een Lexus CT200h uit 2012 voor net geen 14k en zelfs als ik nu, 7 jaar later, eenzelfde uitvoering op zoek die niet ver de 2 ton in gaat qua km's, betaal je nog minstens 12,5k (voorbeeld). De auto is niet slechts €1500 goedkoper in aanschaf geworden door zelf zo waardevast te zijn. Maar door... precies: inflatie.

Vergelijken we de UX 2019 met de C-HR 2019 (de facelift, want die heeft als enige de 2.0 die ook in de UX ligt, de UX kan niet met 1.8 geleverd worden), dan waren de prijzen als volgt:
  • UX 250h € 45.725
  • C-HR 2.0 Dynamic € 39.312
Waarbij wel opgemerkt dient te worden dat Lexus altijd luxer uitgerust is en een C-HR Dynamic ook een paar opties mist in dat vergelijk.

Dus hoezo is de UX zo extreem duur in jullie opzicht? 6k meerprijs vind ik niet meer dan redelijk voor een Lexus. Ik heb de UX 250h gehad in Luxury Line uitvoering en niet iedereen zal de meerwaarde erin zien of willen hebben, maar de rust en comfort aan boord zijn sowieso al een duidelijke stap hoger: meer isolatie, betere vering en demping, betere interieurafwerking. En zeker vergeleken met de C-HR die nog een extreem plastic fantastic interieur had, was voor mij destijds als occasion de UX 250h Luxury Line Plus voor 34k of een C-HR 2.0 Executive voor 32k een no-brainer. Nieuw zeker geen no-brainer, maar zoals gezegd: geen gekke prijzen hoor. We moeten namelijk wel gelijke modellen (qua motorisering sowieso) met elkaar vergelijken.

Dan nog even de Auris cs. CT vs. Corolla. Ook die gaat scheef namelijk, met name omdat je én extreem uitgeklede versies in jouw voordeel erbij pakt én de Corolla juist weer te duur maakt:
  • Auris 2011 Business 22k
  • Auris 2011 Aspiration 24k
  • CT 200h 2011 30k
De Auris van 22k is een uitgeklede Business uitvoering, die nog kaler is dan de Aspiration, wat al een écht instapmodel was. En die was 24k. Dus ook hier 6k verschil.

Maar je haalt ook de nieuwe Corolla erbij, dan moet je ook wel huidige vergelijkbare auto's erbij pakken, want het gaat erom als je nú een nieuwe Corolla zou willen kopen, wat je daar nu dan tegenover kan zetten en niet 12 jaar geleden:
  • Corolla 1.8 Comfort € 33.122
  • Yaris Cross 1.8 Comfort € 28.782
  • C-HR 1.8 Active € 36.287 (het uitlopende model)
  • Kia Niro hybrid ComfortLine € 33.280 (iets ander model, verder vergelijkbaar)
  • Hyundai Kona hybrid Comfort € 33.100 (kleiner model)
  • Lexus UX 250h basis € 45.725 (veel luxer én crossover, dus geen Corolla tegenhanger maar C-HR zoals we al besproken hebben)
  • Peugeot 308 Active hybrid (phev) € 40.540
  • Mazda 3 Prime-line automaat (geen hybride) € 33.100
  • VW Golf 1.0 eTSI Life automaat (mild hybrid) € 37.655
Zoals je kan zien is alleen de Yaris Cross goedkoper. Ok, vooruit: de Mazda 3 en Hyundai Kona zijn € 22 goedkoper. :P Maar vergelijk het eens met een VW Golf eTSI mild hybrid: dát vind ik pas schandalig duur, want die zijn vaak nog kaler dan Toyota's in hun basisuitvoering. Waar die €4500 meerprijs in zou zitten, ik kan het je niet vertellen anders dan zogenaamde status voor de enerzijds de yuppen en anderzijds de bontkraagjes.

Als laatste: ik heb voor de gein eens een inflatieberekening erop losgelaten en als we de 2 genoemde auto's uit 2011 erbij pakken dan komen we anno 2023 hierop uit:
  • Auris € 22.000 in 2011 = € 31.352 in 2023
  • CT 200h € 30.000 in 2011 = € 42.753 in 2023
Kortom: het bewijst maar eens temeer dat wat mensen roepen vooral een (vaak onterecht) onderbuikgevoel is en niet gebaseerd op feiten. De inflatie is sinds 2011 totaal 45% omhoog gegaan, niet gek dat dat bij auto's dan ook het geval is.

Edit: paar kleine correcties en toevoeging van het volgende voor de volledigheid:
Alle cijfers van nieuwprijzen komen van Autoweek.nl die het in hun database bijhoudt en je ook terug kan kijken naar bijv. 2011. De inflatieberekeningen komen van Berekenhet.nl die de CBS cijfers gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-10-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Metalfreak schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Hoe bedoel je? "De IS is nu als Camry verkrijgbaar."? Dat zijn twee totaal onvergelijkbare auto's. De IS is een sportsedan met achterwielaandrijving, een Camry meer een sedan gericht op luxe. De Camry gebruikt meen ik wel hetzelfde platform als de ES.
Klopt ja, de IS en Camry gebruiken hetzelfde platform en zijn ook elkaars tegenhangers. Niet elke Toyota of Lexus kent een tegenhanger, maar voor de volledigheid even uit mijn hoofd:
Yaris Cross <-> LBX
C-HR <-> UX
RAV4 <-> NX
Camry <-> ES
Prius 3e gen <-> CT
Highlander <-> LX (niet hier leverbaar als Lexus)
bz4x <-> RZ

Misschien mis ik nog wat, maar er zijn ook genoeg modellen die geen tegenhanger aan Toyota kant kennen: IS, GS, LS, RX.

Vaak zijn het echter wel modulaire platformen zoals elke fabrikant tegenwoordig doet, maar dat betekent niet dat de modellen uitwisselbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:29:
De Auris van 22k is een uitgeklede Business uitvoering, die nog kaler is dan de Aspiration, wat al een écht instapmodel was. En die was 24k. Dus ook hier 6k verschil.
Nee dat was de prijs met korting daar viel toen over te praten € 22,546.00
voor een Aspriration met metallic lak en een afleverpakket.
Een radio met bluetooth ondersteuning was 1000 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
bouwfraude schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Nee dat was de prijs met korting daar viel toen over te praten € 22,546.00
voor een Aspriration met metallic lak en een afleverpakket.
Een radio met bluetooth ondersteuning was 1000 euro extra.
Alsnog: appels met peren vergeleken dus. Want wie zegt dat je met de door jou zelf uitgekozen én in dit vergelijk te duur gemaakte Corolla niet met vergelijkbare korting te krijgen valt?

Toyota heeft regelmatig zoiets als inruilbonus of voorraadvoordeel, en dat is natuurlijk een mooi moment om van gebruik te maken, maar tegelijkertijd kan je dat niet op voorhand gebruiken als berekening t.o.v. een huidige prijs uit de prijslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MVR-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-10 15:20
Mijn CT is gisteren afgesleept door de Road Assistance.

Bonkend geluid met een koude start op de benzine-motor.
Waarschijnlijk komt er koelvloeistof in de cilinder. Gevalletje koppakking ben ik bang...

Ook heel fijn dat Lexus/Louwman deze ochtend een storing heeft aan de telefonie en computersystemen :/

A yawn is a silent scream for coffee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Tjemig. Hopelijk valt het mee. Louwman vind ik niks. Bellen lastig, e-mail lastig.

Ik rij nog voor elke beurt naar Sittard, waar ze weten wie je bent en je nog gewoon kunt bellen zonder computer ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MVR-
Zojuist even langsgeweest in de pauze. Ze hebben de auto nog niet ontvangen dus deze staat waarschijnlijk nog op het depot van de sleepdienst.

Even wat tekst en uitleg gegeven en ze gaan er naar kijken.

Normaal gesproken vind ik ze telefonisch goed te bereiken, ook kennen ze mij bij naam als ik binnenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 15:13
Mijn CT is aan vervanging toe, technisch niet maar qua grootte. Ik rij er al 7 jaar probleemloos mee. Onlangs na 94k (!) km de Vredestein Quatrac 5 banden vervangen.

Proefritjes gemaakt in diverse stations: MB C180, C200, Leon station, V60, BMW 320 en A4 avant. Tsja, vaak prima auto's maar het zijn geen Lexus'.
Dus nu op zoek naar een NX, want een UX is te klein en een IS heeft een onhandige kofferbak. Nadeel NX: loeizwaar.

Ik vroeg me af of je ergens kunt vinden wat de onderhoudsbeurten inhouden. Dus wat ze aan de auto doen. Is dat inzichtelijk?
75k beurt kost bijv. 289 euro (klein), 90k 832 (groot), 105k 289 (klein), 120k 491 (middel?).

En na hoeveel km, ongeveer (hangt natuurlijk van rijstijl e.d. af) moeten de remblokken en remschijven worden vervangen?

Gaat om een NX facelift van 2018/2019.

[ Voor 14% gewijzigd door SX-Superfly op 19-12-2023 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:38
SX-Superfly schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:21:
Ik vroeg me af of je ergens kunt vinden wat de onderhoudsbeurten inhouden. Dus wat ze aan de auto doen. Is dat inzichtelijk?
75k beurt kost bijv. 289 euro (klein), 90k 832 (groot), 105k 289 (klein), 120k 491 (middel?).

En na hoeveel km, ongeveer (hangt natuurlijk van rijstijl e.d. af) moeten de remblokken en remschijven worden vervangen?

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt: https://www.louwman.nl/up...exus/LexusonderhoudNX.pdf
Succes met de zoektocht naar een mooie facelift NX.

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SX-Superfly schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:21:
Mijn CT is aan vervanging toe, technisch niet maar qua grootte. Ik rij er al 7 jaar probleemloos mee. Onlangs na 94k (!) km de Vredestein Quatrac 5 banden vervangen.

Proefritjes gemaakt in diverse stations: MB C180, C200, Leon station, V60, BMW 320 en A4 avant. Tsja, vaak prima auto's maar het zijn geen Lexus'.
Dus nu op zoek naar een NX, want een UX is te klein en een IS heeft een onhandige kofferbak. Nadeel NX: loeizwaar.

Over de NX 300h: houd er rekening mee dat deze (voor een hybride) zo onzuinig als de pest is. Ik heb zelf een CT200h, IS300h en UX250h gehad. Respectievelijk haalde ik er 1:19, 1:17 en 1:20 mee. De NX is een grotere, zwaardere, minder gestroomlijnde IS zou je kunnen zeggen, de motor is in ieder geval gelijk.

Wat ik in mijn zoektocht destijds heb gevonden: ga uit van 1:14 bij normaal rijgedrag, met echt rustig rijden en veel anticiperen is dit op te rekken naar 1:15, meer niet. Ga je sportief rijden? Dan is 1:12-13 echt niet gek.

Voor mij viel deze als een baksteen af. De IS was al erg op het randje van wat ik acceptabel vond en dan heb ik het over de oude 'goedkope' brandstofprijzen van 3-4 jaar geleden.

Stel je rijdt 30.000 km per jaar en we gaan uit van gemiddeld €2/liter:
1:12 (NX sportief) = € 417/mnd
1:15 (NX rustig) = € 333/mnd
1:19 (CT) = € 263/mnd
1:23 (Yaris Cross/LBX) = € 217/mnd

Kortom: Is het je waard om naast alle andere hogere kosten (hogere MRB, duurder onderhoud, duurdere verzekering) ook nog eens minstens €70/mnd en met een zware rechtervoet €154/mnd extra te betalen aan benzine, puur om in een NX te rijden?

Mijn laatste 2 centjes: ja, ik snap het hele "het is een Lexus" verhaal, maar vergeet ook niet dat een NX by far het oudste model is wat Lexus recent nog nieuw verkocht. De introductie dateert uit 2013 uit mijn hoofd en de 2018/2019 modellen zijn niks meer dan een faceliftje en dus zijn ze behoorlijk achterhaald. Niet alleen qua tech/infotainment/active safety, maar zelfs qua rijbeleving. Daarom komen sommige nieuwere Toyota's zelfs aardig in de buurt inmiddels. Ik zou het daarom niet gek vinden om eens bij een Corolla Cross te gaan buurten. Of anders als je toch bij Lexus wil blijven de ES 300h overwegen, die is zelfs zuiniger dan de IS vanwege de nieuwere generatie hybride die de IS hier nooit heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

MooDyBLueS schreef op woensdag 20 december 2023 @ 01:12:
[...]
Daarom komen sommige nieuwere Toyota's zelfs aardig in de buurt inmiddels. Ik zou het daarom niet gek vinden om eens bij een Corolla Cross te gaan buurten.
Ik wilde dit ook al posten. Weet niet precies wat je gemist hebt bij de andere merken, als dat puur betrouwbaarheid/bouwkwaliteit is, dan komt een Corolla inmiddels aardig in de buurt.
Een opvolger voor de CT200h komt er niet; dat is in principe de Corolla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

DaWaN schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:41:
[...]

Ik wilde dit ook al posten. Weet niet precies wat je gemist hebt bij de andere merken, als dat puur betrouwbaarheid/bouwkwaliteit is, dan komt een Corolla inmiddels aardig in de buurt.
Een opvolger voor de CT200h komt er niet; dat is in principe de Corolla.
En die Corolla is met de nieuwe hybridelijn ook nog eens wat krachtiger. Alleen heeft dat model nog altijd een beetje het stoffige imago van de Corolla van vroeger (al vind ik het nieuwe model echt wel mooi). Maar ik heb ook al gemerkt dat de bouwkwaliteit/afwerking bij Toyota ook flink vooruit is gegaan de laatste jaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -MVR-
-MVR- schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:54:
Mijn CT is gisteren afgesleept door de Road Assistance.

Bonkend geluid met een koude start op de benzine-motor.
Waarschijnlijk komt er koelvloeistof in de cilinder. Gevalletje koppakking ben ik bang...

Ook heel fijn dat Lexus/Louwman deze ochtend een storing heeft aan de telefonie en computersystemen :/
Hier nog het eindresultaat van:
Binnen anderhalve week gerepareerd, het was inderdaad de koppakking.

Ik werd gebeld met een kostenindicatie van rond de 2400 euro.

Maarrrrr, nog net (op 1 maand na) geen 10 jaar oud, 172.000 km en altijd dealeronderhoud gehad. Dus garantie.
Daar was ik heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
-MVR- schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:17:
[...]

Hier nog het eindresultaat van:
Binnen anderhalve week gerepareerd, het was inderdaad de koppakking.

Ik werd gebeld met een kostenindicatie van rond de 2400 euro.

Maarrrrr, nog net (op 1 maand na) geen 10 jaar oud, 172.000 km en altijd dealeronderhoud gehad. Dus garantie.
Daar was ik heel blij mee.
Balen, maar goed om te horen dat Lexus die 10 jaar garantie ook echt waarmaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
TMDC schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:34:
[...]

Balen, maar goed om te horen dat Lexus die 10 jaar garantie ook echt waarmaakt!
Uit hetzelfde concern, maar dan Toyota heb ik eenzelfde ervaring met mijn toenmalige Prius II: er zat steenslag op de motorkap (ik had een zwarte niet-metallic) en daaronder ontstond wat roest. Dealer kwam er zelf mee dat het problematisch begon te worden en officieel was de garantie verlopen, net een paar maanden, maar ze mochten van Toyota Nederland de gehele motorkap onder garantie vervangen.

Ik heb zelf nergens naar gevraagd, het werd mij gewoon aangeboden, en kreeg ook nog eens gratis vervangend vervoer. Enige wat ik moest doen was even een moment vinden om zelf de auto te brengen en 's middags weer ophalen. Het was immers een Toyota en geen Lexus. ;)

Overigens zijn ze ook makkelijk wat betreft de 10 jaar garantie die eigenlijk eist dat je hem bij de dealer onderhoud. Ik rijd nu een Kia en daar zijn ze echt serieus streng, als je daar 1 of 2 beurten niet door Kia uit laat voeren kan je fluiten naar je 7 jaar garantie is mij letterlijk verteld. Mijn UX250h daarentegen was een Italiaanse import, eerste beurt daar gekregen bij Lexus zelf, 2e beurt was bij Bosch Car Service door degene die hem hier naartoe had geïmporteerd. Dus bij aanschaf checkte ik nog: gaat dat problemen opleveren voor de garantie, ook omdat het een import is en dus sowieso al goedkoper in aanschaf. Maar nee hoor, het was dan natuurlijk wel de bedoeling dat ik bij Lexus zou onderhouden vanaf nu, maar die ene beurt en zelfs een keer een toekomstige zou geen probleem zijn.

Heerlijk dat er nog bedrijven zijn die écht klantgericht zijn. Ik blijf het herhalen: mijn Kia is prima en bijna-Toyota kwaliteit als je het mij vraagt, maar de dealers komen als Dacia dealers op mij over. Toppunt was nog wel dat ik een keer een ruitenwisser kwam kopen, eentje die erg moeilijk online te vinden was, dus toch maar de €37 voor een achterruitenwisser betaald bij de Kia dealer. Had van tevoren gebeld, was op voorraad, dus ik rijd naar de dealer later die dag en meld mij bij de receptie. In plaats van dat mevrouw de ruitenwisser voor mij haalt, werd ik naar het magazijn gestuurd, moest ik door een of ander krakkemikkig gangetje door 3/4 deuren en uiteindelijk bijna bij de werkplaats zat daar een oud balietje waar ik me blijkbaar moest melden en daar nog eens een kwartier in de kou (van de open garagedeuren) op het onderdeel heb staan wachten omdat ze ondertussen blijkbaar ook met andere dingen druk waren. Wat een service... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
[...]

Over de NX 300h: houd er rekening mee dat deze (voor een hybride) zo onzuinig als de pest is. Ik heb zelf een CT200h, IS300h en UX250h gehad. Respectievelijk haalde ik er 1:19, 1:17 en 1:20 mee. De NX is een grotere, zwaardere, minder gestroomlijnde IS zou je kunnen zeggen, de motor is in ieder geval gelijk.

Wat ik in mijn zoektocht destijds heb gevonden: ga uit van 1:14 bij normaal rijgedrag, met echt rustig rijden en veel anticiperen is dit op te rekken naar 1:15, meer niet. Ga je sportief rijden? Dan is 1:12-13 echt niet gek.

Voor mij viel deze als een baksteen af. De IS was al erg op het randje van wat ik acceptabel vond en dan heb ik het over de oude 'goedkope' brandstofprijzen van 3-4 jaar geleden.

Kortom: Is het je waard om naast alle andere hogere kosten (hogere MRB, duurder onderhoud, duurdere verzekering) ook nog eens minstens €70/mnd en met een zware rechtervoet €154/mnd extra te betalen aan benzine, puur om in een NX te rijden?

Mijn laatste 2 centjes: ja, ik snap het hele "het is een Lexus" verhaal, maar vergeet ook niet dat een NX by far het oudste model is wat Lexus recent nog nieuw verkocht. De introductie dateert uit 2013 uit mijn hoofd en de 2018/2019 modellen zijn niks meer dan een faceliftje en dus zijn ze behoorlijk achterhaald. Niet alleen qua tech/infotainment/active safety, maar zelfs qua rijbeleving. Daarom komen sommige nieuwere Toyota's zelfs aardig in de buurt inmiddels. Ik zou het daarom niet gek vinden om eens bij een Corolla Cross te gaan buurten. Of anders als je toch bij Lexus wil blijven de ES 300h overwegen, die is zelfs zuiniger dan de IS vanwege de nieuwere generatie hybride die de IS hier nooit heeft gekregen.
Beetje apart om een crossover/suv te vergelijken met een sedan. Maar een Nx300h uit 2014 is juist kwa design nog best recent. Zelfs de nieuwste nx lijkt nog op de oude. Daarnaast is de nx al vaak eerste plaats geëindigd wat betreft betrouwbaarheid. De nx moet je vergelijken met een audi a5, x3 of soortgelijk dan zie je dat die in de klasse veel zuiniger is dan zijn concurrenten. Een is300 is gewoon krap, niet te vergelijken wat betreft achterbank ruimte of bagage. Maargoed vond de vergelijking die je maakte niet terecht hopelijk geeft dit een beter beeld. Het is een perfecte roadtrip auto met kids en genoeg kofferbak ruimte. En hij is erg stil van binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
[...]

Ik begrijp je verhaal. Qua verbruik en gewicht is de NX een stap achteruit t.o.v. een CT. Maar goed, ook een heel ander segment.
In de MRB is de NX 18 euro per maand duurder dan een V60. En een V60 verbruikt meer. Een C200 evenzo.

Corolla sport touring 2.0 van 2020 was een serieuze optie maar ik vind echt dat die qua afwerking niet in de buurt komt van een Lexus. Daarnaast zitten de stoelen niet goed. En stoelgeheugen is niet mogelijk. En ook de isolatie is een stuk minder want rij- en motorgeluiden zijn veel meer aanwezig.
Corolla Cross beetje hetzelfde verhaal. Ook geen fijne stoelen.

Een ES zit toch wel hoger qua budget dan een NX... En een sedan valt eigenlijk af vanwege gebruiksgemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
Figo112 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:28:
[...]

Beetje apart om een crossover/suv te vergelijken met een sedan. Maar een Nx300h uit 2014 is juist kwa design nog best recent. Zelfs de nieuwste nx lijkt nog op de oude. Daarnaast is de nx al vaak eerste plaats geëindigd wat betreft betrouwbaarheid. De nx moet je vergelijken met een audi a5, x3 of soortgelijk dan zie je dat die in de klasse veel zuiniger is dan zijn concurrenten. Een is300 is gewoon krap, niet te vergelijken wat betreft achterbank ruimte of bagage. Maargoed vond de vergelijking die je maakte niet terecht hopelijk geeft dit een beter beeld. Het is een perfecte roadtrip auto met kids en genoeg kofferbak ruimte. En hij is erg stil van binnen.
Ook dank voor jouw visie. Qua vergelijking is een Q3, X3 of een MB GLC idd meer op zn plek. En die zijn ook echt niet zuinig. En een tfsi hoef ik sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Ik heb meerdere CT's gehad en nu de IS. Bij de laatste beurt kreeg ik voor de hele dag de UX mee (gratis) en dat viel me zwaar tegen. De auto voelt en rijdt als een Auris van de vorige generatie. Gevoelloos, lawaaierig en daarbij nog een stug onderstel. Ik miste het luxe gevoel en de stilte van de CT en de IS alsook de uitstraling van het dashboard en de bediening.

Voor mij is ie de naam Lexus niet waardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:01
Ben ik blij dat ik een NX 350h heb.😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaVEdod2EfTTpP1tDyR3aOw3aHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86FfWdScWvyNeoqKMf23xC7W.jpg?f=fotoalbum_large

• MooDyBLueS
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:28:
[...]

Ik vergelijk hem alleen omdat de motor exact gelijk is, dat zeg ik toch? En om aan te geven dat iemand die een CT200h gewend is, met bijbehorend erg laag verbruik, dus wel eventueel op moet letten en niet klakkeloos kan verwachten dat deze net zo zuinig is. In de verste verte niet namelijk, het is na de RX de minst zuinige hybride Lexus die ze de afgelopen 10 jaar hebben gevoerd. Dat zegt wel genoeg. Dat is het enige wat ik mee wil. geven.

Nergens vergelijk ik de NX toch qua formaat of wat dan ook? Beetje begrijpend lezen is blijkbaar een kunst die niet voor iedereen is weggelegd? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SX-Superfly schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:46:
[...]

Ik begrijp je verhaal. Qua verbruik en gewicht is de NX een stap achteruit t.o.v. een CT. Maar goed, ook een heel ander segment.
In de MRB is de NX 18 euro per maand duurder dan een V60. En een V60 verbruikt meer. Een C200 evenzo.

Corolla sport touring 2.0 van 2020 was een serieuze optie maar ik vind echt dat die qua afwerking niet in de buurt komt van een Lexus. Daarnaast zitten de stoelen niet goed. En stoelgeheugen is niet mogelijk. En ook de isolatie is een stuk minder want rij- en motorgeluiden zijn veel meer aanwezig.
Corolla Cross beetje hetzelfde verhaal. Ook geen fijne stoelen.

Een ES zit toch wel hoger qua budget dan een NX... En een sedan valt eigenlijk af vanwege gebruiksgemak.
Over de NX vs. V60: van de V60 heb je ook een PHEV, die volgens mij niet eens zo duur is als occasion, zeker niet vergeleken met een NX uit 2018/2019. Heb je daar al eens naar gekeken? Ik heb die niet al te lang geleden samen met de XC60 al eens vergeleken en zolang je zou kunnen stekkeren, is dat veel zuiniger. Maar inderdaad: als je puur van benzine afhankelijk bent is het gelijk niet meer handig, dan kan je beter de benzine variant nemen zelfs.

Ben het verder helemaal met je eens hoor dat het een ander segment is, absoluut. Ik heb zoals ik al zei aardig wat Lexussen versleten en de CT200h was een verdraaid goede auto, maar elke andere Lexus is echt een klasse beter sowieso al, dus ook de NX ja.

De ES zit inderdaad net een tikkeltje hoger qua budget zie ik nu ook, maar er staat bijv. wel een Business Line voor 31.900 te koop. Veel NX vanaf 2018 (wat jij noemde) zie ik voor 35k verkrijgbaar, daar zie je inderdaad weinig voor met de ES.

Maar... (en je moet het natuurlijk zelf weten ;) ) mijn mening is dat als je 35k op kan hoesten nu (met inruil) dan is ±4-5k bijsparen vaak ook wel haalbaar, misschien even een half jaartje langer doorsparen alleen. Reden dat ik het zeg is dat de ES 300h in 2019 (er zijn enkele van 11/12 2018) op de markt kwam en dus alle nieuwigheden van Lexus mee heeft gekregen. Ik vind het interieur bijv. mijlen beter dan de NX/ES en de NX kreeg pas een vergelijkbaar interieur/infotainment/safety systems/etc met de laatste grote nieuwe NX wijziging van 2022, die ook een stuk duurder is geworden.

Dat gezegd hebbende: de ES kent ook wel nadelen: bij de President Line kan de achterbank niet plat, bij de Executive Line en lager wel, heeft met de elektrisch verstelbare achterbank te maken volgens mij. Daarnaast mag de ES niks trekken én mag er officieel niks op het dak. Echter: dat laatste mag in België wel, weet ik nog omdat ik destijds bij de soort van introductie van de ES was bij een Louwman evenement en de Belgische Lexus meneer wist mij dit te vertellen. Dus het zal vast niet met de sterkte van de dakconstructie te maken hebben, maar pin me er niet op vast. :P

De NX is dus zeker veel en veel praktischer en is dus maar net wat je zoekt, ze lijken behalve motorisering vrij weinig op elkaar uiteindelijk.

• MooDyBLueS
  • Niet online
fmrama schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:47:
Ben ik blij dat ik een NX 350h heb.😉
[Afbeelding]
Fijne auto, zeker! Maar je verwijst naar de in 2021 geïntroduceerde NX en behalve naam en formaat is dat natuurlijk een compleet andere klasse dan de 2018/2019 NX 300h waar @SX-Superfly naar kijkt. ;)

De goedkoopste NX 350h die als occasion te koop staat: € 58.950
De eerste greep NX 300h uit 2018: € 35.000 met genoeg keuze

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-12-2023 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel-online
Daar sluit ik me helemaal bij aan - de NX is best gedateerd zeker als je kijkt wat je er voor betaalt. Jammer dat Lexus de modellen niet zo vaak update of grondig facelift. De ES is een aanzienlijk modernere auto, in rijbeleving, aandrijflijn, interieur en infotainment.
SX-Superfly schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:46:
De ES is ook veel minder verkocht dus een exemplaar vinden met de kilometerstand, uitvoering en prijs naar jouw zin is ook wat lastiger.

Er staat een Executive Line te koop voor 28k, wel flink wat kilometers maar dat is voor een Lexus geen probleem. https://www.autowereld.nl...uto-38082064/details.html

Of een Business Line met veel minder kilometers voor 30k: https://www.autoscout24.n...1d-427c-b375-b441eb52cf05

Maargoed, dan is de vraag of je de voorkeur geeft aan het gebruiksgemak van de NX of de modernere beleving van de ES.

• SX-Superfly
roel-online schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:17:
[...]

Daar sluit ik me helemaal bij aan - de NX is best gedateerd zeker als je kijkt wat je er voor betaalt. Jammer dat Lexus de modellen niet zo vaak update of grondig facelift. De ES is een aanzienlijk modernere auto, in rijbeleving, aandrijflijn, interieur en infotainment.

[...]

De ES is ook veel minder verkocht dus een exemplaar vinden met de kilometerstand, uitvoering en prijs naar jouw zin is ook wat lastiger.

Er staat een Executive Line te koop voor 28k, wel flink wat kilometers maar dat is voor een Lexus geen probleem. https://www.autowereld.nl...uto-38082064/details.html

Of een Business Line met veel minder kilometers voor 30k: https://www.autoscout24.n...1d-427c-b375-b441eb52cf05

Maargoed, dan is de vraag of je de voorkeur geeft aan het gebruiksgemak van de NX of de modernere beleving van de ES.
Is de aandrijving van de ES dusdanig aangepast tov de NX van bouwjaar 2018/2019?
Ik ben mn CT van 2011 gewend en een NX van 2018 is dan al een enorme vooruitgang.

Infotainment ziet er in de ES hetzelfde uit als de facelift NX... Android auto, apple carplay worden ondersteund en navigatie is ook verbeterd t.o.v. pre facelift.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SX-Superfly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:32:
[...]

Is de aandrijving van de ES dusdanig aangepast tov de NX van bouwjaar 2018/2019?
Ik ben mn CT van 2011 gewend en een NX van 2018 is dan al een enorme vooruitgang.

Infotainment ziet er in de ES hetzelfde uit als de facelift NX... Android auto, apple carplay worden ondersteund en navigatie is ook verbeterd t.o.v. pre facelift.
Als je het bekijkt vanuit het oogpunt van een CT uit 2011, dan ga je er zeker sowieso met welke Lexus dan ook die ±7-8 jaar nieuwer is enorm op vooruit, dat zal niemand tegenspreken.

Het verschil zit hem erin dat de periode waar we over praten, 2018/2019, er net een reeks nieuwe Lexussen zijn gekomen waaronder de ES en UX die de compleet nieuwe designtaal en beleving mee hebben gekregen, compleet nieuwe generaties dus. Dat merk je qua interieur, infotainment, safety system, etc. het meest. Daarom is op die specifieke gebieden het verschil tussen een NX 2013-2021 en een ES 300h vanaf 2019 of zelfs UX 250h vanaf 2019 best enorm groot kan ik je uit ervaring vertellen. Ik ging namelijk van een IS 300h 2013 naar een UX 250h 2019. De IS 300h is net als de NX 300h los van een kleine facelift nauwelijks aangepast in die tijd tot de compleet nieuwe in 2021 kwam (en de IS is hier opgehouden toen).

Ja, als je puur de CT 200h 2011 vs. NX 300h (bouwjaar maakt eigenlijk weinig uit, maar de 2013-2021 generatie) bekijkt, is dat zeker een enorme stap vooruit. Maar zo'n soort grote stap maak je ook weer naar de NX 350h vanaf 2021, de ES 300h en de UX 250h (die best krap is, uit ervaring).

Voor mij persoonlijk zou ik dan ook zeggen: als je voor een NX 300h wilt gaan, kies dan de uitvoering die je graag wilt en koop een goede 2013-2015 met niet al te hoge km-stand, dan bespaar je zomaar 7-8k en heb je op een paar jaartjes na praktisch dezelfde auto (los van wat er in de facelift gewijzigd is).

Zeker voor particulier gebruik zie ik eigenlijk 0 nut om een 2018/2019 versie van een auto te kopen die in 2013 op de markt is gekomen en sindsdien dus (nagenoeg) gelijk is gebleven. Je betaalt alleen maar voor het bouwjaar grof geld meer terwijl je er niks voor terugkrijgt. Als je dus niet voor de goedkoopste 2013-2015 gaat maar een 100% NL auto, Lexus dealer onderhouden, een wat lagere dan gemiddeld km-stand, dan bespaar je alsnog enorm veel geld en je merkt er helemaal niks van uiteindelijk.

Nog even over de aandrijving: de 300h modellen zijn van elke Lexus in principe gelijk. Ze hebben wel per model een kleine aanpassing gekregen, waardoor deze ook net iets anders hun vermogen afgeven. De NX zit op 197 pk systeemvermogen, de IS op 223 pk en de ES op 218 pk.

De NX en ES gebruiken dezelfde 2AR-FXE als de RAV4. De IS 300h gebruikt de 2AR-FSE, voornaamste verschil is de direct-injection. Allemaal gewoon dezelfde 2AR-FE als basis met dus lichte aanpassingen. Die ga je in mijn ogen niet of nauwelijks merken en qua betrouwbaarheid maakt het voor zover ik weet ook geen verschil.

Edit: en ja juist de infotainment is een van de dingen die de ES 2019, NX 2021, UX 2019 en nog wat meer modellen zoals de nieuwste RX ook allemaal meegekregen hebben. De modellen die in 2019 hagelnieuw waren, volgens mij alleen de ES en UX, zijn dus ook de goedkoopste op de occasionmarkt nu.

Overigens: ik heb eens een 48 uur proefrit in een ES 300h F-Sport Premium met AVS gemaakt toen ik mijn IS 300h uit 2013 nog had en het zijn wezenlijk verschillende auto's. De ES is veel meer op comfort gericht, voorwiel aangedreven, veel luxer en meer Lexus (vind ik). Maar 1 ding vond ik niet veel beter en dat is de geluidsisolatie, daar was ik wel ietwat verbaasd over: de IS 300h was al erg goed, maar ik had verwacht dat de 6 jaar jongere ES daarin beter was, maar dat vond ik alleen op cruise snelheid, bij flink gasgeven vond ik hem gelijkwaardig. De NX heb ik ook eens meegehad, maar alleen een dag en alleen naar werk toe en weer naar de dealer, dus heel kort eigenlijk en die valt in hetzelfde deel als de ES: minder sportief dan de IS, maar wel comfortabeler en rustiger op cruise snelheid.

[ Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-12-2023 10:53 ]

• TMDC
  • Niet online
Boeryepes schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:21:
Ik heb meerdere CT's gehad en nu de IS. Bij de laatste beurt kreeg ik voor de hele dag de UX mee (gratis) en dat viel me zwaar tegen. De auto voelt en rijdt als een Auris van de vorige generatie. Gevoelloos, lawaaierig en daarbij nog een stug onderstel. Ik miste het luxe gevoel en de stilte van de CT en de IS alsook de uitstraling van het dashboard en de bediening.

Voor mij is ie de naam Lexus niet waardig.
Grappig dat je dat zegt, ik had exact dezelfde ervaring toen ik een leen-UX meekreeg. Was blij toen ik aan het einde van de dag weer in mijn CT kon stappen.

Welke IS heb je nu en hoe bevalt deze t.o.v. de CT? Ik ben een mogelijke overstap aan het plannen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:48:
Het verschil zit hem erin dat de periode waar we over praten, 2018/2019, er net een reeks nieuwe Lexussen zijn gekomen waaronder de ES en UX die de compleet nieuwe designtaal en beleving mee hebben gekregen, compleet nieuwe generaties dus. Dat merk je qua interieur, infotainment, safety system, etc. het meest.
Het grootste verschil zit 'm in een nieuw platform. De ES staat op het nieuwere TNGA GA-K platform en de NX op het 'New MC' platform. TNGA is door de autopers heel positief ontvangen omdat het platform een fijnere rijbeleving biedt. Maar hoe groot het verschil is in de praktijk zul je zelf moeten ervaren. Een ES en NX rijden natuurlijk sowieso verschillend alleen al omdat het één een SUV is en het ander een sedan.
Voor mij persoonlijk zou ik dan ook zeggen: als je voor een NX 300h wilt gaan, kies dan de uitvoering die je graag wilt en koop een goede 2013-2015 met niet al te hoge km-stand, dan bespaar je zomaar 7-8k en heb je op een paar jaartjes na praktisch dezelfde auto (los van wat er in de facelift gewijzigd is).
De facelift bracht onder andere modernere infotainment die later door de dealers van een update was te voorzien met Carplay / Android Auto. Dat kan wel een toegevoegde waarde zijn.
Nog even over de aandrijving: de 300h modellen zijn van elke Lexus in principe gelijk. Ze hebben wel per model een kleine aanpassing gekregen, waardoor deze ook net iets anders hun vermogen afgeven. De NX zit op 197 pk systeemvermogen, de IS op 223 pk en de ES op 218 pk.

De NX en ES gebruiken dezelfde 2AR-FXE als de RAV4. De IS 300h gebruikt de 2AR-FSE, voornaamste verschil is de direct-injection. Allemaal gewoon dezelfde 2AR-FE als basis met dus lichte aanpassingen. Die ga je in mijn ogen niet of nauwelijks merken en qua betrouwbaarheid maakt het voor zover ik weet ook geen verschil.
Gebruikt de ES niet de modernere A25A-FXS? Hoewel het principe hetzelfde blijft is er volgens mij toch aanzienlijk verschil tussen de oudere en nieuwere versies van de aandrijflijn: dat is één van de redenen dat de ES zo zuinig is en relatief vlot. De NX heeft volgens mij nooit een update gehad van de aandrijflijn sinds de introductie in 2015.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
roel-online schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:19:
[...]

Het grootste verschil zit 'm in een nieuw platform. De ES staat op het nieuwere TNGA GA-K platform en de NX op het 'New MC' platform. TNGA is door de autopers heel positief ontvangen omdat het platform een fijnere rijbeleving biedt. Maar hoe groot het verschil is in de praktijk zul je zelf moeten ervaren. Een ES en NX rijden natuurlijk sowieso verschillend alleen al omdat het een een SUV is en het ander een sedan.
Daar heb je helemaal gelijk, daarom is het ook lastig een 1:1 vergelijk te trekken. Echter kan je los van persoonlijke voorkeuren en modelverschillen (wel/niet SUV/sedan/crossover) toch wel zeggen dat de volgorde als volgt is:
1. CT 200h
2. IS 300h 2013-2020, NX 300h 2013-2021
3. ES 300h 2019-nu, NX 350h 2021-nu, UX 250h 2019-nu

Elk van deze maakt een flinke sprong voorwaarts op meerdere gebieden zoals jij o.a. ook aanhaalt met het platform waarop ze staan. En ik probeer me dan in de schoenen van @SX-Superfly te verplaatsen, hij gaf aan naar een NX 2018/2019 te kijken, veel keuze begint rond de 35k. Dan is van die laatste de NX 350h gewoon bij lange na niet haalbaar, maar een ES (of een krappe UX, zou ik niet aanraden tenzij je alleen of met z'n tweetjes bent) is dat wel. Er zijn een paar rond diezelfde prijzen of zelfs iets eronder te verkrijgen.
[...]

De facelift bracht onder andere modernere infotainment die later door de dealers van een update was te voorzien met Carplay / Android Auto. Dat kan wel een toegevoegde waarde zijn.
Dat van CarPlay/Android Auto klopt helemaal, kan zeker een toegevoegde waarde zijn. Maar een 7-8k kostende toegevoegde waarde als dat het enige is of een van de weinige toegevoegde waardes tov een 2013-2015 bijv? Dat lijkt mij erg moeilijk te rationaliseren.

Er zijn namelijk op de bekende Chinese websites vaak ook ombouwkastjes verkrijgbaar waarmee je tegenwoordig de meeste niet-enorm-oude infotainment systemen kan voorzien van CarPlay. Dus als dat het voornaamste is, zou ik daar €200-300 aan uitgeven en de rest van het geld in mijn zak houden.

En het modernere infotainment is wel erg beperkt hoor. Het haalt het nog steeds niet bij wat de ES en UX meekregen, en sowieso is dit hét zwakke punt van alle Lexussen uit de periode voor wat de ES/UX meekregen en inmiddels alle nieuwe Lexussen hebben.
[...]

Gebruikt de ES niet de modernere A25A-FXS? Hoewel het principe hetzelfde blijft is er volgens mij toch aanzienlijk verschil tussen de oudere en nieuwere versies van de aandrijflijn: dat is één van de redenen dat de ES zo zuinig is en relatief vlot. De NX heeft volgens mij nooit een update gehad van de aandrijflijn sinds de introductie in 2013.
Je hebt gelijk: Wikipedia: Lexus ES

Ik keek bij: Wikipedia: Toyota AR engine

Had het moeten weten, stom. 8)7

De ES 300h haalt inderdaad met groot gemak 1:18 en rustige rijders zouden 1:20 haalbaar moeten kunnen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-12-2023 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:06:
[...]

Grappig dat je dat zegt, ik had exact dezelfde ervaring toen ik een leen-UX meekreeg. Was blij toen ik aan het einde van de dag weer in mijn CT kon stappen.

Welke IS heb je nu en hoe bevalt deze t.o.v. de CT? Ik ben een mogelijke overstap aan het plannen...
Ik heb een 2019 30 edition. Vrij compleet behalve ML audio ( wel de upgrade audio ) en geen elektrische stoelen (jammer). Wel dealer lederen interieur ( had ik ook in mijn laatste CT LL en dat is fijn leer. Auto is white pearl uitvoering en getinte achterste. Erg tevreden mee.

Hij kwam met echte sportive banden Bridgestone Potenza Sport. Jaartje cross climate 2 was een nachtmerrie en nu weer terug naar sportief met Goodyear Eagle F1 asymmetrical 6. Rijdt nu weer fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtyRIGgav28nec1hK5HOwjdHq_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jb1WqdXCxssjoQGBvsLml9Jl.jpg?f=fotoalbum_large

• TMDC
  • Niet online
Boeryepes schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:37:
[...]

Ik heb een 2019 30 edition. Vrij compleet behalve ML audio ( wel de upgrade audio ) en geen elektrische stoelen (jammer). Wel dealer lederen interieur ( had ik ook in mijn laatste CT LL en dat is fijn leer. Auto is white pearl uitvoering en getinte achterste. Erg tevreden mee.

Hij kwam met echte sportive banden Bridgestone Potenza Sport. Jaartje cross climate 2 was een nachtmerrie en nu weer terug naar sportief met Goodyear Eagle F1 asymmetrical 6. Rijdt nu weer fijn.
Fraai, is volgens mij ongeveer dezelfde kleur als mijn CT nu. Waar ik overigens tot grote tevredenheid Cross Climate 2 onder heb liggen ;) maar ik ben ook geen sportieve rijder.

Hoe verhoudt de IS zich tot de CT op het gebied van comfort en geluid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Puur ter vergelijk:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=1024/54546202/0-7343efb16f82e86187a81c7f38b14bd9.jpg

Hierboven een (naar mijn mening) mooie 2015 Luxury Line, origineel NL, staat te koop bij een Toyota dealer, onderhoud zal ongetwijfeld kloppend zijn (boekjes staan niet op de foto):
https://www.autoweek.nl/o...-nx-elektro-benzine-2015/

Prijs: € 24.999 en 163.000 km

Afbeeldingslocatie: https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=1024/54634747/0-09feb72db6f41ceca60ac893b4506093.jpg

En een mooie 2018 Luxury Line Limited, niet origineel NL maar scheelt maar 6 maanden, staat bij een Lexus dealer te koop, onderhoudsboekje staat deels op de foto:
https://www.autoweek.nl/o...-nx-elektro-benzine-2018/

Prijs: € 33.750 en 116.000 km

Ja, er zitten wat verschillen in dankzij de facelift, maar ik vind het persoonlijk niet de € 8.750 aan prijsverschil waard als particulier. Die eerste heeft nog tot november 2025, dus net geen 2 jaar, garantie. En de rest van het geld kan je achter de hand houden voor het geval je na die 2 jaar aan de beurt bent, wat ik betwijfel, het is immers een Lexus.

[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-12-2023 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:40:
[...]

Fraai, is volgens mij ongeveer dezelfde kleur als mijn CT nu. Waar ik overigens tot grote tevredenheid Cross Climate 2 onder heb liggen ;) maar ik ben ook geen sportieve rijder.

Om mijn 2 centjes bij te dragen: ik ben in het verleden van een CT 200h Business Line Pro uit 2012 (in hetzelfde white pearl als de IS 300h hierboven ;) ) naar een IS 300h 25th Edition uit 2013 gegaan. Daarna ingeruild voor een UX 250h, maar laat ik daar maar niet verder over uitwijden. :P

Anyway, de IS en CT zijn niet te vergelijken. De CT is een goede auto, maar zodra je een IS rijdt weet ik zeker dat iedereen zegt: dit is een Lexus. En de CT is dan een luxe Toyota. Eerlijk waar. Niks aan afbreuk te doen aan de CT hoor, voor z'n klasse was die fenomenaal en reed mijlen beter dan een Auris. Naar de IS rijdt zoveel strakker, comfortabeler en voelt als 3 klasses beter. Het ligt als een blok op de weg, stuurt snaarstrak, zelfs mijn niet F-Sport met 17" velgen, de F-Sport met 18" velgen stuurt nog wat strakker, maar voel je oneffenheden wel iets meer want die heeft vrij smalle wangen.

Geluid is ook een wereld van verschil: de IS is véél stiller. Ik kan me nog herinneren dat een reeks collega's hun Tesla Model 3 in 2019 geleverd kregen en ik reed toen nog in mijn privé IS 300h. Ik schrok me kapot van de herrie aan boord van zo'n Tesla, terwijl die elektrisch is en dus geen motorgeluid maakt. Op 130 km/u is de IS 300h gewoon stil te noemen, bij cruise snelheid is het meen ik zo'n 1800-2000 rpm en windgeruis hoor je amper.

Ja, echt de beste Lexus die ik heb gehad. De nieuwe ES is zeker niet op alle vlakken beter om maar wat te noemen en die heb ik meermaals meegehad, waaronder een 48-uurs proefrit.

• SX-Superfly
Dank voor de uitgebreide reacties. Het maakt de keuze er niet makkelijker op.
Een sedan (ES) zie ik toch niet zitten ondanks het modernere platform en het zuiniger rijden. WAF is hierbij ook van toepassing... we rijden 13k km per jaar en verwacht 6 tot 8 jaar te rijden met de volgende bolide.

Ben nu in onderhandeling voor een NX 2018 president line met werkelijk alle opties en nog geen 72k km. Die is zeer scherp geprijsd bij een Lexus dealer (net geen 34k euro) en ik krijg een goed inruilbedrag voor mn CT. Ik zocht naar een addertje maar die vind ik niet...

[ Voor 8% gewijzigd door SX-Superfly op 21-12-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
SX-Superfly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:56:
Een sedan (ES) zie ik toch niet zitten ondanks het modernere platform en het zuiniger rijden. WAF is hierbij ook van toepassing... we rijden 13k km per jaar en verwacht 6 tot 8 jaar te rijden met de volgende bolide.

Ben nu in onderhandeling voor een NX 2018 president line met werkelijk alle opties en nog geen 72k km. Die is zeer scherp geprijsd bij een Lexus dealer (net geen 34k euro) en ik krijg een goed inruilbedrag voor mn CT. Ik zocht naar een addertje maar die vind ik niet...
Ze proberen nog even snel voor het eind van het jaar een verkoop in de boeken te krijgen?

Ben benieuwd wat je geboden krijgt voor je CT. Zou je dat willen vertellen? Mag ook in DM eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
TMDC schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:58:
[...]

Ze proberen nog even snel voor het eind van het jaar een verkoop in de boeken te krijgen?

Ben benieuwd wat je geboden krijgt voor je CT. Zou je dat willen vertellen? Mag ook in DM eventueel.
Dat denk ik ook. In ieder geval flink afgeprijsd. En staat al een maandje te koop.

Ik krijg iets meer dan 7k voor m'n ct met 233k km en toch wel wat krassen op de bumper en een gaatje in het leer van de bestuurdersstoel. Bij andere inruil voorstellen en anwb verkoopservice altijd onder de 7k geboden gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:40:
[...]

De CCs onder mijn CT waren prima. Onder de IS: slechte sporing (driften op hogere snelheden vanaf 80) en niet goed in sportievere bochten. Het plezier van een achterwielaangedreven auto was weg. Zelfs rustige bochten gaven onderstuur met de CCs.

De IS is stiller, en comfortabeler geveerd (in bochten zet ie zich even en gaat dan strak door de bocht). De CT vind ik altijd stug op de achteras, dat heeft de IS niet, die vreet oneffenheden en drempels.

De achterwielaandrijving merk je goed tov de CT en dat is fijn.

En dan die 2,5 liter, heerlijk rustig cruisen met altijd voldoende vermogen en veel minder dat motorgeluid bij hoge toeren. Het klinkt gewoon veel volwassener.

Kom zelf uit de buurt van Utrecht en heb deze bij Lexus Sittard gekocht en laat dat het onderhoud doen. Dat is een fijne tent.

Louwman Utrecht ben ik geen fan van. Mijn CT wilden ze niet meer doen en contact krijgen is lastig (geen directe nummers en mail die 3 dagen en dan krijg je half antwoord). In Sittard kan ik gewoon direct de balie bellen en kennen me dan ook gelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Boeryepes op 21-12-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:50:
[...]

Om mijn 2 centjes bij te dragen: ik ben in het verleden van een CT 200h Business Line Pro uit 2012 (in hetzelfde white pearl als de IS 300h hierboven ;) ) naar een IS 300h 25th Edition uit 2013 gegaan. Daarna ingeruild voor een UX 250h, maar laat ik daar maar niet verder over uitwijden. :P

Anyway, de IS en CT zijn niet te vergelijken. De CT is een goede auto, maar zodra je een IS rijdt weet ik zeker dat iedereen zegt: dit is een Lexus. En de CT is dan een luxe Toyota. Eerlijk waar. Niks aan afbreuk te doen aan de CT hoor, voor z'n klasse was die fenomenaal en reed mijlen beter dan een Auris. Naar de IS rijdt zoveel strakker, comfortabeler en voelt als 3 klasses beter. Het ligt als een blok op de weg, stuurt snaarstrak, zelfs mijn niet F-Sport met 17" velgen, de F-Sport met 18" velgen stuurt nog wat strakker, maar voel je oneffenheden wel iets meer want die heeft vrij smalle wangen.

Geluid is ook een wereld van verschil: de IS is véél stiller. Ik kan me nog herinneren dat een reeks collega's hun Tesla Model 3 in 2019 geleverd kregen en ik reed toen nog in mijn privé IS 300h. Ik schrok me kapot van de herrie aan boord van zo'n Tesla, terwijl die elektrisch is en dus geen motorgeluid maakt. Op 130 km/u is de IS 300h gewoon stil te noemen, bij cruise snelheid is het meen ik zo'n 1800-2000 rpm en windgeruis hoor je amper.
Ik echo dit volledig! Met 1 toevoeging: de CT is een upgrade tov de Toyota's met de zelfde aandrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:31:
[...]

Echter kan je los van persoonlijke voorkeuren en modelverschillen (wel/niet SUV/sedan/crossover) toch wel zeggen dat de volgorde als volgt is:
1. CT 200h
2. IS 300h 2013-2020, NX 300h 2013-2021
3. ES 300h 2019-nu, NX 350h 2021-nu, UX 250h 2019-nu

[...]
De IS vanaf 2017 heeft een verbeterd onderstel. Press kit https://newsroom.lexus.eu/lexus-is-2017---press-kit/
Ik dacht CarPlay pas vanaf 2020 maar niet zeker.

Ongetwijfeld zijn er meer verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:38:
[...]

Ik vergelijk hem alleen omdat de motor exact gelijk is, dat zeg ik toch? En om aan te geven dat iemand die een CT200h gewend is, met bijbehorend erg laag verbruik, dus wel eventueel op moet letten en niet klakkeloos kan verwachten dat deze net zo zuinig is. In de verste verte niet namelijk, het is na de RX de minst zuinige hybride Lexus die ze de afgelopen 10 jaar hebben gevoerd. Dat zegt wel genoeg. Dat is het enige wat ik mee wil. geven.

Nergens vergelijk ik de NX toch qua formaat of wat dan ook? Beetje begrijpend lezen is blijkbaar een kunst die niet voor iedereen is weggelegd? |:(
Is gewoon slechte vergelijking. Meestal doe je vergelijking op basis van ruimte en grootte niet omdat ze dezelfde aandrijving hebben. Het is logisch dat die meer verbruikt dan een is300h hoef je geen wonderkind voor te zijn. De nx is in zijn klasse juist zuinig genoeg. Vergelijking doe je op basis van klasse. Je kraakt een auto zodanig af omdat het niks voor jou is terwijl het juist een erg interessante auto is die veel bagageruimte en achterbank ruimte biedt. Ik doe makkelijk 1op 15 met deze nx300h in de stad.

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Boeryepes schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:05:
[...]
Kom zelf uit de buurt van Utrecht en heb deze bij Lexus Sittard gekocht en laat dat het onderhoud doen. Dat is een fijne tent.

Louwman Utrecht ben ik geen fan van. Mijn CT wilden ze niet meer doen en contact krijgen is lastig (geen directe nummers en mail die 3 dagen en dan krijg je half antwoord). In Sittard kan ik gewoon direct de balie bellen en kennen me dan ook gelijk.
Ja, mijn ervaring met Sittard zijn ook altijd prima, geen gedoe. (al mogen ze de boekjes bij de wachtruimte eens vernieuwen :P ) Met de CT die mijn ex toen bij Louwman heeft gekocht achteraf toch een wat mindere ervaring, veel zakelijker en bij de aflevering hadden wat puntjes op de i wat beter gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Pijnlijk, mijn eerste schade aan mijn IS 😢. Door de storm is mijn vuilnisbak tegen het voorscherm gevallen. Helaas een zgn. vouwdeuk wat er niet uitgetrokken kan worden.

Dat icm. parelmoer bekent een prijzig deukje auw auw ... en als ex-leaserijder geen schadevrije jaren ...

Ik baal als een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Boeryepes schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:33:
Dat icm. parelmoer bekent een prijzig deukje auw auw ... en als ex-leaserijder geen schadevrije jaren ...

Ik baal als een stekker.
Je kunt altijd even op de onderdelenlijn kijken of je een scherm in kleur kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Pijnlijk, mijn eerste schade aan mijn IS 😢. Door de storm is mijn vuilnisbak tegen het voorscherm gevallen. Helaas een zgn. vouwdeuk wat er niet uitgetrokken kan worden.

Ik baal als een stekker.
Je kan je schadevrije jaren uit de lease meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:53:
[...]

Je kan je schadevrije jaren uit de lease meenemen :)
In de lease moesten we alles altijd melden anders bij inleveren en probleem en bij uit dienst gaan kon werkgever dan weleens lullig doen. Gevolg: geen schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
DaWaN schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:52:
[...]

Je kunt altijd even op de onderdelenlijn kijken of je een scherm in kleur kunt vinden.
Bedankt voor de tip maar helaas niets gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
Met de WAF valt niet te sollen ;-) En de ruimte die een NX biedt trouwens ook niet.
Klinkt als een goede prijs als de auto een beetje netjes is en op een fatsoenlijk merk banden staat. (Die President Line in Enschede staat op budget banden en dat is gewoon onveilig, onverantwoord en Lexus onwaardig).
SX-Superfly schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:03:
Ik krijg iets meer dan 7k voor m'n ct met 233k km en toch wel wat krassen op de bumper en een gaatje in het leer van de bestuurdersstoel. Bij andere inruil voorstellen en anwb verkoopservice altijd onder de 7k geboden gekregen.
Wijkopenautos.nl ook geprobeerd? Mijn ervaring is dat de online prijs daar goed overeenkomt als je op het formulier heel volledig bent over schades en slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
roel-online schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:16:
[...]

Met de WAF valt niet te sollen ;-) En de ruimte die een NX biedt trouwens ook niet.

[...]

Klinkt als een goede prijs als de auto een beetje netjes is en op een fatsoenlijk merk banden staat. (Die President Line in Enschede staat op budget banden en dat is gewoon onveilig, onverantwoord en Lexus onwaardig).

[...]

Wijkopenautos.nl ook geprobeerd? Mijn ervaring is dat de online prijs daar goed overeenkomt als je op het formulier heel volledig bent over schades en slijtage.
Net gebeld door de dealer. Een hoop excuses. Men heeft het inkoopbedrag van de NX geoffreerd ipv de verkoopprijs (circa 6000 euro verschil). De deal gaat dus niet door... ook al staat er op de offerte dat ie 14 dagen geldig is etc.

Wijkopenautos ook geprobeerd. Krijg dan minder dan 7k voor mn CT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
SX-Superfly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:52:
[...]

Net gebeld door de dealer. Een hoop excuses. Men heeft het inkoopbedrag van de NX geoffreerd ipv de verkoopprijs (circa 6000 euro verschil). De deal gaat dus niet door... ook al staat er op de offerte dat ie 14 dagen geldig is etc.

Da's zuur zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
nvm

[ Voor 100% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-12-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Ik baal als een stekker.
Is het heel erg? Misschien (tijdelijk) laten zitten?

Mijn IS 300h had een deukje op het linker achterscherm wat echt een rotplek is, dus heb het laten zitten, maar wel elke beurt gevraagd om in de gaten te houden ivm eventuele roestvorming ook al leek de lak intakt.

Andere optie: ook is het zo dat je een schade mag claimen en binnen 12-24 maanden (check even met je verzekering) alsnog terugbetalen waarmee ook je no-claim en sv jaren hersteld worden zoals het was.

En laatste wat me te binnen schiet: als ex-lease (ik kan erover meepraten) heb je niet per definitie geen schadevrije jaren. Je kan een verklaring opvragen bij de leasemaatschappij waar je geleased hebt (al dan niet via je werkgever) en die dan aanbieden aan je verzekeraar. Niet elke LM werkt eraan mee en niet elke verzekeraar accepteert dat en ik weet eerlijk gezegd ook niet of het met terugwerkende kracht nog kan stel je bent inmiddels alweer een vol jaar ex-leaserijder, maar het is het uitzoeken waard. Over verzekeraars gesproken: autoverzekeringen zijn per dag op te zeggen, dus als dat je er eventueel van weerhoudt, kan je altijd nog overstappen op een die wel een leaseverklaring accepteert:
https://www.poliswijzer.n...at-is-een-leaseverklaring

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SX-Superfly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:52:
[...]

Da's mooi klote zeg, zo erg laag was de prijs voor zo'n NX ook weer niet vind ik zelf. Ja wel scherp, maar niet dat je gelijk zegt onrealistisch laag.

Ik neem aan dat er vanuit hun kant ook niet viel te praten over de kosten delen? Of wou je dat zelf dan ook niet?

Denk dat voor je CT met de km-stand die je zei (en als ik het goed heb bouwjaar 2011?) niet heel veel meer kan verwachten, dus daar zal de marge niet in te vinden zijn. Ik heb nogal wat auto's ingeruild en 1-4 jaar oude auto's steeds teruggekocht dus kan uit ervaring spreken als ik zeg dat als een bijv. 6500 geeft, een ander 7000, dat je misschien met geluk 7500 eruit kan persen, maar veel meer ook niet.

Vaak werkt het beter om in te haken op iets wat @roel-online hierboven zei: staat een auto op budget banden, onderhandel dan om 4 nieuwe van het merk wat je wenst.

Zo heb ik dat een paar jaar geleden ook gedaan toen ik mijn CT 200h inruilde voor een IS 300h. Bij Athlon Car Outlet uitgekomen nadat ik ook al bij Louwman Amsterdam was geweest. Beide hadden een vergelijkbare IS 300h staan, Louwman was 2k duurder en wat lagere km-stand, kreeg wel iets meer voor mijn CT dan bij Athlon, maar beide hadden half versleten banden en de Athlon zelfs winterbanden. Uiteindelijk heb ik er bij Athlon een kleine onderhoudsbeurt (waar hij aan toe was) én 4 hagelnieuwe Michelin Primacy banden onder weten te praten waarbij ik zelf 1 band moest betalen. Het hielp mee dat hij in hartje zomer op winterbanden stond.

En zo werkt dat eigenlijk altijd: inruil is amper tot niet over te onderhandelen, maar extra opties, volle tank brandstof, nieuwe set banden of soms gewoon korting op een auto die al lang in voorraad staat kan allemaal, maar soms is het ook gewoon nee. Helpt ook wel als je de online tools voor jezelf benut, sommige websites laten prijshistorie zien, anderen hoe lang een advertentie online staat of zelfs beide. Als je ziet dan een auto die 6mnd te koop staat net 3k in prijs gezakt is, dan kan je op je vingers natellen dat er weinig korting in zit. Maar is het een die net zo lang te koop staat en nog niet in prijs gezakt is, dan is het juist een kans.

Blijft een leuk spelletje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:18:
[...]

Is het heel erg? Misschien (tijdelijk) laten zitten?

Mijn IS 300h had een deukje op het linker achterscherm wat echt een rotplek is, dus heb het laten zitten, maar wel elke beurt gevraagd om in de gaten te houden ivm eventuele roestvorming ook al leek de lak intakt.

Andere optie: ook is het zo dat je een schade mag claimen en binnen 12-24 maanden (check even met je verzekering) alsnog terugbetalen waarmee ook je no-claim en sv jaren hersteld worden zoals het was.

En laatste wat me te binnen schiet: als ex-lease (ik kan erover meepraten) heb je niet per definitie geen schadevrije jaren. Je kan een verklaring opvragen bij de leasemaatschappij waar je geleased hebt (al dan niet via je werkgever) en die dan aanbieden aan je verzekeraar. Niet elke LM werkt eraan mee en niet elke verzekeraar accepteert dat en ik weet eerlijk gezegd ook niet of het met terugwerkende kracht nog kan stel je bent inmiddels alweer een vol jaar ex-leaserijder, maar het is het uitzoeken waard. Over verzekeraars gesproken: autoverzekeringen zijn per dag op te zeggen, dus als dat je er eventueel van weerhoudt, kan je altijd nog overstappen op een die wel een leaseverklaring accepteert:
https://www.poliswijzer.n...at-is-een-leaseverklaring
Mij is het niet gelukt om schadevrije jaren te krijgen, deels omdat mijn werkgever alles gemeld en hersteld wilde hebben. En ik weet niet wat het was maar mijn laatste lease was een Audi A4 en het leek wel alsof anderen express er tegenaan reden. Bij de laatste schade hadden ze tegelijkertijd links- en rechtsachter geraakt, alsof het moedwillig was.

Bij de aankoop van mijn eerste CT heb ik een instapkorting gekregen door op de schadevrije jaren van mijn vrouw mee te liften (Lexus verzekering) die al Toyota reed - daarvoor heb 2 CT'sin de lease gehad dus wel een beetje fan van de hybride aandrijving van Toyota en de luxe van Lexus😃.

Ben met de schade bij 2 herstellers geweest en eentje zegt het zonder spuiten te kunnen herstellen en da's goed betaalbaar dus daar ga ik voor. Ik heb wel een beetje OCD dus ik zie die deuk erg goed zitten. Ook al wordt het niet perfect dan is het toch 1000€ goedkoper - en mijn vrouw vond er ook wat van ...

[ Voor 9% gewijzigd door Boeryepes op 24-12-2023 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Lexus hè 😉

Deze kan ik ook aanbevelen: The car care nut. Leuke, gedetailleerde en diepgravende educatieve videos over de techniek en onderhoud door een Toyota en Lexus monteur. Hij heeft een leuke veeldelige serie over een LS 430 die niet zo goed onderhouden is als deze LS 400.

Leuk tijdverdrijf als je een elke vrij bent ... https://m.youtube.com/@TheCarCareNut

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 26-12-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
Zijn er nog Lexus RZ eigenaren die telleurgesteld zijn met hun aankoop?

Ben zelf erg gecharmeerd van het design, en heb ik het verleden een IS300h en een RX450h gereden. Ga ervan uit dat de kwaliteit nog hetzelfde is, maar Lexus begon toen al wel wat achter te lopen kwa features.

Vind zelf dat ze (en Toyota) momenteel zeer hoge prijzen hanteren tegenover de concurrentie. Zeker met de lage stand van de Yen in het achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Black Sparrow Geen eigenaar, maar heb hem wel serieus overwogen. Alleen wat je sowieso merkt bij Lexus tov Toyota is het verbruik wat bij Lexus een stuk minder goed is, dat was met hybride altijd al zo en is met de EV's ook zo. Simpelweg door meer luxe en dus een hoger gewicht en nog wat details zoals bandenmaten die ongetwijfeld mee zullen spelen.

Een Lexus LBX is volgens de eerste reviewers ook duidelijk minder zuinig (1:19-20) dan de Yaris Cross (1:23-25). En een bZ4X komt 'maar' zo'n 340 km ver in de praktijk, de Lexus RZ 450e haalt de 300 km niet of je moet het alleen bij stadsverkeer houden.

In mijn optiek is er maar 1 probleem met de Lexus: ze hadden een netto ±80-90 kW accu erin moeten hangen net zoals veel BMW's, Mercedessen en zelfs Kia, Hyundai en Nissan doen in hun vlaggenschippen. Dan was de prijs ook gerechtvaardigd, nu niet. Hoe goed de auto verder ook is.

De bZ4X is nog ok te noemen qua prijs, 8k meer dan een Model Y bijv. is niet niks maar wel in lijn met de rest van de markt ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
Flinke prijsdalingen op een nieuwe Lexus RZ en NX vandaag. Ze waren ook wel extreem overprijsd.

https://www.autoweek.nl/a...z-wordt-stuk-minder-duur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Lexus komt met een nieuw modelletje de LBX kwam bij Savagegeese voorbij op youtube:
YouTube: Lexus LBX Morizo RR - Reveal Documentary
Gemist dit model al aangekondigt was maar meneer Toyoda heeft het over 300 pk. ipv de schamele 136.

[ Voor 20% gewijzigd door bouwfraude op 21-01-2024 12:32 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste