Dat klopt, maar is een bewuste keuze. Net als de geruchten dat BMW en Mercedes met respectievelijk de 1-serie en A-klasse gaan stoppen. Ze willen zich op luxe richten en bij BMW is Mini dan het nog kleinere/goedkopere (relatief) merk. Bij Lexus kan je voor goedkoper/kleiner bij Toyota terecht.
Heel gek is dat ook niet, want de CT was al niet enorm anders dan een Prius behalve het rijgedrag, maar sinds de C-HR en nieuwe Corolla is het verschil met een CT er nauwelijks meer. Die Toyota's rijden zo verdraaid goed en bieden net zoveel luxe als je de juiste uitvoering kiest.
de LBX zou je misschien als opvolger kunnen zien, maar het is de zoveelste crossover op de markt en die is nog niet leverbaar.
Maar wel bestelbaar.

De IS is er niet meer, de GS is er niet meer, de enige sedan die er nog is, is de ES, die te groot is voor de gemiddelde Nederlandse parkeerplaats en door zijn voorwielaandrijving is er ook niet echt meer een goede reden om hiervoor te kiezen als het je gaat om weggedrag.
Je vergeet de LS.

Maar je punt is correct hoor, zijn niet bepaald standaard modellen voor NL of zelfs Europa in het algemeen. De IS was de enige met een juist formaat. Maar om nu te zeggen dat de ES te groot is, is ook weer niet zo hoor want het is vergelijkbaar met een 5-serie, E-klasse, V90, maar ook SUV's zoals de RX, X5, GLE, XC90 en dergelijke. En die rijden wel met bakken rond. Dus lengte is geen argument in deze. Wel het feit dat de ES puur een kofferbak heeft, de bank bij luxere uitvoeringen niet eens neer kan klappen, hij niks mag trekken, er geen dakkoffer op mag en dus puur een luxe reisauto is voor 4-5 personen en wat er in je kofferbak past. Dat is toch wel extreem beperkend hoor. En toch overweeg ik hem zelf.

Dan heb je nog het ontbreken van een geslaagd volledig elektrisch model (de UX300e is inmiddels al niet meer leverbaar en was het sowieso net niet vergeleken met andere merken).
Euh... RZ 450e? Ja, niet de beste en zeker niet de goedkoopste, maar geslaagd is hij zeker wel hoor. Alleen wordt het vaak afgezet tegen de laadsnelheden van de Tesla's en Kia/Hyundai's, de accucapaciteiten van Mercedessen en Audi's en dan moet dus de Lexus ineens overal aan voldoen om voor een gemiddelde autojournalist als "goed" bevonden te worden. Dat de auto enorm veel andere kwaliteiten heeft en de Lexus beleving als EV juist zeer goed past, hoor je dan amper. Ok, het zal zeker geen verkoopsucces worden, maar geslaagd is hij zeker zolang je (net als bij elke andere EV) weet wat de beperkingen zijn.
Ja een Tesla Model Y is praktisch even groot, maar is net zo luidruchtig als mijn Kia, om maar even een dwarsstraat te noemen. Zelfs de bz4x doet het al flink beter dan de Tesla. Elk zo z'n kwaliteiten, al snap ik best dat de Tesla gewoon bij veel mensen aanslaat.
Door de strategie van Lexus in Europa richten ze zich op SUV's en daar heb je inmiddels 3 miljoen verschillende varianten van in de automarkt en dan is Lexus gewoon een hele dure die zich nog maar weinig onderscheidt.
Euh... ik weet niet hoor, maar IEDEREEN richt zich op SUV's/crossovers. Je brengt het alsof het een foute strategie is van Lexus, maar dat is lariekoek. Sterker nog: de best verkopende Lexussen waren na de bijtellings succesjaren van de CT al de NX, RX en later UX. Die strategie werkt juist!
Het is helemaal niet dankzij de crossovers/SUV's dat Lexus minder auto's in Europa verkoopt dan andere merken, maar met name dat relatief weinig mensen buiten NA en Azië hetgeen waar Lexus voor staat en goed in is kunnen waarderen. Je kan veel zeggen van Amerikanen, maar buiten de hillbillies die in een F150 rijden die je bij een gallon benzine bijna gratis krijgt, zijn merken als Toyota, Lexus, Honda en dergelijke niet aan te slepen en al jaren de verkooptoppers, evenals in Azië.
En het "dure" argument houdt ook geen stand, want Lexus is en was altijd al een premiummerk. Wat dat betreft zijn ze gewoon prima vergelijkbaar in alle opzichten met een BMW, Audi, Mercedes, etc. Alleen kiest de gemiddelde Nederlander liever voor de status van zo'n merk dan voor Lexus. Nederlanders zijn kort door de bocht genomen bang om een keuze te maken die de buurman niet aanstaat of kiezen liever waar 9/10 collega's ook al in rijden dan iets net wat meer buiten de gebaande paden. En dat geldt voor meer Europeanen. Italianen maken wel leukere keuzes maar hebben minder met luxe, meer met sportiviteit of gekkigheid en natuurlijk hun (terechte) nationalistische trots.
Dan heb je nog de LC, maar die is gewoon te duur en als je dat geld aan een sportcoupe wil uitgeven zijn er denk ik leukere opties, en de LS is er gezien zijn prijs ook maar voor een nichemarkt waarbij die markt graag naar de Duitse equivalenten kijkt...
Tja, de LC valt net als elke sportcoupé in een erg duur segment en is zeker niet te duur. Sterker nog: kijk maar eens
deze ANWB video, daar staken ze de LC V8 versie nog aardig wat veren in de kont tov veel van de concurrentie. En de conclusie aan het eind was dan ook dat een van de presentatoren voor de Lexus zou kiezen en de ander niet, maar begreep de keuze wel (terwijl dat andersom niet zo was).
Laten we hopen dat er in de toekomst met de nieuwe visie op elektrische modellen weer eens wat meer variatie gaat verschijnen, anders heb ik zomaar het idee dat Lexus niet heel veel toekomst meer heeft in Europa.
Lexus is altijd al een klein merk geweest. Niet veel toekomst meer in Europe is nogal overtrokken. Het is heel simpel: Toyota is de broodwinner, Lexus bedient het luxe segment en is daarmee ook een springplank voor technieken die een (halve) generatie later naar Toyota z'n doorgang vinden.
Haal de verkoopcijfers er maar eens bij, op de superperiode met de CT erbij na, is Lexus altijd een kleine speler geweest. Ze willen ook niet teveel verkopen, want ze willen persoonlijke service blijven bieden, dat hebben ze zelf toegegeven in een interview een paar jaar geleden waarvan de bron mij nu even ontgaat. Tuurlijk is gestage groei ongetwijfeld welkom, maar Lexus heeft helemaal niet de behoefte om 10x zo groot te worden. Dat een BMW of Mercedes dat moet is logisch, want die hebben geen normaal merk onder zich wat de kost voor ze verdient, of je moet Mini als zodanig rekenen en de 50/50 samenwerking met Smart bij Mercedes.
Daarover gesproken: de LBX is dan ook juist een hele goede toevoeging. Ik heb zelf altijd een zwak gehad voor compacte auto's zoals ook de huidige Yaris, destijds de CT (op het randje van compact als je het mij vraagt), maar de Yaris Cross heeft mij ook enorm verrast. En hoewel de prijzen in Duitsland op z'n 34k beginnen is een vergelijkbare Yaris Cross (qua motorisering en uitrusting) hier € 30.500. Dus de LBX is niet veel duurder, al zullen de meest dure uitvoeringen die van de Yaris Cross ongetwijfeld flink overstijgen.
Maar het vooruitzicht van een compacte, maar voor ons als gezin nog steeds net groot genoeg zijnde auto die ook nog eens zeer zuinig is (1:22-25 is prima haalbaar met de Yaris Cross), maar dan wel met de luxe, comfort en afwerking van een échte Lexus en bijv. een geweldige toevoeging zoals het ML audiosysteem, dat klinkt mij als muziek in de oren (pun intended).
Nu zal het echt niet zo'n verkooptopper worden als de Yaris Cross, maar de combinatie is wel een ideale anno 2023/2024: zuinig, compact, crossover, ideaal voor iedereen die (nog) niet aan de EV wil, etc.