JipJapGoedje schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:43:
Ik zit al een tijdje te overwegen om begin komend jaar een andere auto aan te schaffen.
Er komt wat geld vrij en ik roep al jaren dat ik een Lexus IS 300h wil omdat ik het een prachtige auto vind om te zien en wegens dat het een hybride is.
Tevens ben ik OOK in de gelegenheid een Alfa Giulia 2.0t te kunnen kopen. Want ze zitten in de zelfde prijsklasse, maar niet altijd zelfde bouwjaar km. En dit is eigenlijk de mooiste sedan die je op dit moment kan kopen.
Laten we zeggen dat mijn budget maximaal 25.000 is. Hier komen verschillende mooie 300h's voor voorbij maar ook mooie Giulia's.
Moet toegeven dat ik beide auto's nog nooit heb gereden. Dus tegen de tijd dat het echt zover is denk ik wel dat ik beide ga proefrijden uiteraard.
Wat betreft de Lexus. Ik vind het dus een prachtige auto om te zien. Is hybride. Staat voor kwaliteit. En als ik 1 zou kopen dan bij een goed aanschreven dealer (bijv Louwman of Lexus zelf) want voor het geld wat het kost wil ik volledige garantie. Als er wat aan mankeert kan het al snel in de papieren lopen.
Of ik er met mijn 1.95 goed in pas moet ik dus zelf nog ervaren, maar ik lees uit verschillende reviews dat de auto ontzettend stil is als je kijkt naar zijn leeftijdsgenoten en concurrenten. De motor en elektromotor combo erg goed werkt en dus mooi op de achtergrond blijft. Maar ook dat de gasrepsonse beetje als een elastiek voelt. Nogmaals, iets wat ik zelf natuurlijk moet gaan ervaren, maar ik lees het veel.
Iets wat ik me altijd af heb gevraagd is hoe betrouwbaar het ICE gedeelte van een hybride pakket is. Want zo'n motor komt niet op temperatuur zoals een normale auto dat doet. Als je vanuit accu aandrijving over gaat naar de verbrandingsmotor maakt die direct een boel toeren terwijl de motor dus nog niet op temperatuur is. Hoe zit dat in de praktijk? Iemand die daar iets zinnigs over kan vertellen? Heb nooit begrepen hoe ze dat oplossen qua techniek.
Ongetwijfeld kent de auto ook wat nadelen voor zover mij bekend.
- Ik lees een niet zo hele grote (diepe) kofferbak.
- Ondanks uiterlijk geen echte sportieve auto.
- De auto vind ik zwaar +- 1600kg en wordt volledig op MRB belast. Bijna 100,- per maand waar ik woon.
- Ze zijn eigenlijk niet zo zuinig. Op de verschillende verbruikssites is een 1/15 helemaal niet zeldzaam.
Dan de Giulia. In mijn ogen de de mooiste sedan die er op moment is.
En hoewel ik al heel wat jaren een Alfa Romeo heb gereden waren dit voornamelijk diesels, waarbij ik motorisch gezien zo goed als niks bijzonders heb meegemaakt. Ze blijven het gewoon doen.
Nu is dit een 2.0T in een 200 of 280pk configuratie. En volgende de kenners moet je eigenlijk 1 vanaf 2019/2020 hebben. Maar ook deze heeft zijn bekende problemen als ware.
Grootste kwaal is de Multiair unit. Vroeg of laat is die aan de beurt. In de 1.4 motoren van Alfa zit deze ook, maar is een stuk beter te onderhouden. De nodige filters IN de unit kan je vervangen. Bij de 2.0 niet. Dan moet de kop eraf. Hoe ze dat hebben kunnen bedenken is me een raadsel. Want heeft 1 van vorige eigenaren het niet zo nauw genomen met de juiste olie of de oliebeurten dan ben je gewoon aan de beurt en kan je niet controleren. Daarnaast zijn er andere plaaggeesten te lezen zoals lege accu's, rijtje relais die het begeven, water in modules, zwakke componenten in het koelsysteem. Maar dit kan uiteraard ook uitvergroot zijn omdat het een 'Alfa' is. Desalniettemin zijn het wel serieus voorkomende issues.
Ook deze zou ik alleen met garantie kopen, maar ik rijd maar 10.000 tot 15.000 per jaar. Kans is groot dat je daarbuiten aan de beurt bent.
Zoals je ziet nogal een spagaat tussen 2 totaal verschillende auto's. Waarom zou ik voor de Lexus moeten gaan volgens de nu/voorheen Lexus 300h rijders? Wat hebben jullie als grote voordelen maar ook als nadelen ervaren?
Ik heb een IS 300h uit 2013 gehad en ook weleens de facelift van 2017 en later mee gehad van de dealer bij onderhoud, dus kan wel eea delen met je.
Bovenal: wat meerderen al zeggen: ook al ben je nu niet van plan te gaan kopen, maak vooral een proefrit alvast in zowel de IS 300h als Giulia. Wie weet valt een van beide al gelijk af.
Wat ik er verder over kan zeggen kijkend naar je vragen: ja de auto is zeer stil, zelfs met 130 km/u op de snelweg draait hij erg laag in de toeren dankzij de CVT en de luie 2 liter 4-cilinder die dankzij het hybridesysteem behalve bij vol gas zelden vol hoeft te werken. Dat gezegd hebbende: een CVT werkt wel zo dat je bij gas geven redelijk vlot in de toeren komt en dat geeft een karakteristiek geluid, het is absoluut geen mooi geluid, maar het zijn ook korte momenten.
Kijkend naar je overweging tussen de IS 300h en Giulia moet je voor jezelf afvragen: hoe rijd je? Ben je iemand die regelmatig het pedaal intrapt, stoplichtsprintjes maakt of zelfs de N-wegen als je persoonlijke circuit beschouwt? Dan is de IS 300h niks voor je. Niet dat de auto het niet aankan, qua wegligging en stuurgedrag is de auto meer dan potent genoeg, in het buitenland ligt er ook vaak een potente V6 in namelijk. Maar de CVT/hybride aandrijflijn is daar gewoon niet het beste voor. Die laat zich het beste als een typische Lexus zoals wij ze in Europa kennen berijden: met alle rust en gemak, maar dan moet dat ook wel in jezelf zitten. Dat betekent niet dat je je al volwaardig moet overgeven aan je innerlijke opa, maar op koppel/trekkracht rijdt de auto het lekkerst zoals de meeste hybride Lexussen. Dus zeg tot 70% vermogen is z'n optimale werkbereik.
Wat betreft op temperatuur komen van de ICE: daar heeft Lexus (en Toyota) al jaren een oplossing voor: vanuit koude start zal je in deze maanden zelfs met volle hybride accu zelden op de elektromotor/accu alleen weg kunnen rijden. De ICE zal praktisch altijd aanslaan en aan blijven tot de werktemperatuur bereikt is. Idem met tussentijds afkoelen: dan zal de auto de motor weer doen aanslaan. In de praktijk betekent dit dat met name de eerste km's opwarmen betekenen en het verbruik wat hoger is in de winter, maar daarna en buiten de koudste maanden om is het al heel snel op temperatuur, want ook dat hebben ze goed op orde. Qua betrouwbaarheid zijn dit soort auto's bijna blind te kopen.
Over je minpunten:
- het is inderdaad géén sportieve auto zoals ik hierboven ook al beschreven heb, voornamelijk dankzij de hybride aandrijflijn, de auto zelf is potent genoeg qua onderstel (ongeacht of je F-Sport hebt of niet)
- kofferbak is persoonlijk, ik vond hem altijd prima en de grote Bugaboo kinderwagen kon er prima in met nog wat extra spullen, maar het is een blijft een sedan en de beugels komen naar binnen. Voor vakantie gooiden wij er een dakkoffer op, dan heb je gecombineerd meer ruimte dan de grootste station die je kan verzinnen. En ik ga niet voor 3 weken vakantie per jaar 49 weken in een afschuwelijk lelijke station rijden.

- Lexussen zijn wat zwaarder dan gemiddeld inderdaad, komt deels door het hybridedeel, deels doordat het premium auto's zijn met waar het maar kan ook geluidsisolatie en hoogwaardige materialen.
- Verbruik moet je ook voor jezelf bekijken, als ik mijn Spritmonitor erbij pak waar ik het in bijhield, dan kwam ik over de gehele periode dat ik hem heb gehad uit op net geen 1 op 17. En daar zaten vakanties naar o.a. Duitsland en Italië bij waar ik ook gewoon Autobahn snelheden heb gereden.
Overall heb ik de IS 300h als mijn beste auto ooit ervaren. Ik heb er soms nog steeds spijt van dat ik die weg heb gedaan, dat kwam alleen omdat elektrisch rijden bij mij begon te kriebelen, maar inmiddels ben ik erachter dat ik liever in de IS 300h zou zijn blijven rijden.
Nog een leuk detail: ik heb destijds weleens vanuit mijn IS 300h bij een collega ingestapt die een Tesla Model 3 reed of een Audi A4 of een BMW 3-serie en allemaal waren ze veel luidruchtiger op de snelweg dan de Lexus, een groot verschil zelfs.
Maar bovenal: ga vooral proefzitten en -rijden, want ik heb in het verleden ook weleens de fout gemaakt om mezelf eerst op papier suf te researchen en denken dat auto X bij me past, maar dan maak je een proefrit en na 5 minuten denk je: nee, dit is echt niks voor mij. Zonde van je tijd dus achteraf. Ook al lijkt het inplannen en maken van een proefrit nu misschien zonde van je tijd, dat is het juist niet. Want er zijn 3 mogelijkheden die je allemaal helpen:
1. De auto bevalt zeer goed: prima dus, dan weet je dat je daarop kan focussen en wanneer de tijd voor jou rijp is toeslaan bij een versie/kleur die je wilt.
2. De auto bevalt niet: ook prima, want dan kan je hem van je lijstje afstrepen.
3. De auto bevalt net als de ander of je twijfelt tussen beide: ook prima, nu heb je ze beide geprobeerd en kan je nadenken waar je hart het meest sneller van gaat kloppen of dat je juist je rationele kant het voordeel van de twijfel geeft en wie weet vallen beide wel aan dezelfde kant.

Kortom: een proefrit kan nooit kwaad.