Heb 8 jaar in een IS 300h gereden, 4 jaar in het launch model en 4 jaar in het facelift model (je kunt de fotos in deze thread wel nog wel terugvinden) en dat is mij uitstekend bevallen. Met mijn 1.96m zat ik er echt meer dan prima in. Als je gaat zoeken naar een occasion raad ik wel aan de facelift te pakken vanaf model 2017. Die is toch een stukje verfijnder qua rijgedrag en ook wat beter afgewerkt van binnen. Let ook op de navigatie, het standaard scherm is best klein en steekt een beetje af tegen de rest van het interieur. Het fullsize scherm is echt stukken beter.JipJapGoedje schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:43:
Ik zit al een tijdje te overwegen om begin komend jaar een andere auto aan te schaffen.
Er komt wat geld vrij en ik roep al jaren dat ik een Lexus IS 300h wil omdat ik het een prachtige auto vind om te zien en wegens dat het een hybride is.
Tevens ben ik OOK in de gelegenheid een Alfa Giulia 2.0t te kunnen kopen. Want ze zitten in de zelfde prijsklasse, maar niet altijd zelfde bouwjaar km. En dit is eigenlijk de mooiste sedan die je op dit moment kan kopen.
Laten we zeggen dat mijn budget maximaal 25.000 is. Hier komen verschillende mooie 300h's voor voorbij maar ook mooie Giulia's.
Moet toegeven dat ik beide auto's nog nooit heb gereden. Dus tegen de tijd dat het echt zover is denk ik wel dat ik beide ga proefrijden uiteraard.
Wat betreft de Lexus. Ik vind het dus een prachtige auto om te zien. Is hybride. Staat voor kwaliteit. En als ik 1 zou kopen dan bij een goed aanschreven dealer (bijv Louwman of Lexus zelf) want voor het geld wat het kost wil ik volledige garantie. Als er wat aan mankeert kan het al snel in de papieren lopen.
Of ik er met mijn 1.95 goed in pas moet ik dus zelf nog ervaren, maar ik lees uit verschillende reviews dat de auto ontzettend stil is als je kijkt naar zijn leeftijdsgenoten en concurrenten. De motor en elektromotor combo erg goed werkt en dus mooi op de achtergrond blijft. Maar ook dat de gasrepsonse beetje als een elastiek voelt. Nogmaals, iets wat ik zelf natuurlijk moet gaan ervaren, maar ik lees het veel.
Iets wat ik me altijd af heb gevraagd is hoe betrouwbaar het ICE gedeelte van een hybride pakket is. Want zo'n motor komt niet op temperatuur zoals een normale auto dat doet. Als je vanuit accu aandrijving over gaat naar de verbrandingsmotor maakt die direct een boel toeren terwijl de motor dus nog niet op temperatuur is. Hoe zit dat in de praktijk? Iemand die daar iets zinnigs over kan vertellen? Heb nooit begrepen hoe ze dat oplossen qua techniek.
Ongetwijfeld kent de auto ook wat nadelen voor zover mij bekend.
- Ik lees een niet zo hele grote (diepe) kofferbak.
- Ondanks uiterlijk geen echte sportieve auto.
- De auto vind ik zwaar +- 1600kg en wordt volledig op MRB belast. Bijna 100,- per maand waar ik woon.
- Ze zijn eigenlijk niet zo zuinig. Op de verschillende verbruikssites is een 1/15 helemaal niet zeldzaam.
Dan de Giulia. In mijn ogen de de mooiste sedan die er op moment is.
En hoewel ik al heel wat jaren een Alfa Romeo heb gereden waren dit voornamelijk diesels, waarbij ik motorisch gezien zo goed als niks bijzonders heb meegemaakt. Ze blijven het gewoon doen.
Nu is dit een 2.0T in een 200 of 280pk configuratie. En volgende de kenners moet je eigenlijk 1 vanaf 2019/2020 hebben. Maar ook deze heeft zijn bekende problemen als ware.
Grootste kwaal is de Multiair unit. Vroeg of laat is die aan de beurt. In de 1.4 motoren van Alfa zit deze ook, maar is een stuk beter te onderhouden. De nodige filters IN de unit kan je vervangen. Bij de 2.0 niet. Dan moet de kop eraf. Hoe ze dat hebben kunnen bedenken is me een raadsel. Want heeft 1 van vorige eigenaren het niet zo nauw genomen met de juiste olie of de oliebeurten dan ben je gewoon aan de beurt en kan je niet controleren. Daarnaast zijn er andere plaaggeesten te lezen zoals lege accu's, rijtje relais die het begeven, water in modules, zwakke componenten in het koelsysteem. Maar dit kan uiteraard ook uitvergroot zijn omdat het een 'Alfa' is. Desalniettemin zijn het wel serieus voorkomende issues.
Ook deze zou ik alleen met garantie kopen, maar ik rijd maar 10.000 tot 15.000 per jaar. Kans is groot dat je daarbuiten aan de beurt bent.
Zoals je ziet nogal een spagaat tussen 2 totaal verschillende auto's. Waarom zou ik voor de Lexus moeten gaan volgens de nu/voorheen Lexus 300h rijders? Wat hebben jullie als grote voordelen maar ook als nadelen ervaren?
Qua karakter is het echt heel ontspannend rijden, alles gaat heel soepel en vloeiend maar je hebt niet echt die duw in de rug van een motor met turbo of full electric. Als je je daar op instelt is het echt heel relaxed rijden. De auto ziet er eigenlijk sportiever uit dan ie werkelijk is.
Ben uiteindelijk weggegaan bij Lexus omdat ik graag elektrisch wilde gaan rijden en Lexus / Toyota daar niet echt veel opties biedt. Daar hebben ze mijn inziens nog altijd een inhaalslag te maken.