@
Metalfreak Toch zie je dat op EV gebied de sedan weer aan populariteit aan het winnen is, ik denk omdat de efficiëntie daarbij een toch wel meer speelt dan bij hybrides.
Denk bijv. aan de Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, BYD Seal, BMW i4, Mercedes EQE, Porsche Taycan, VW ID.7.
En ja, de Y is populairder dan de 3, de Ioniq 5 (en EV6) is populairder dan de 6, etc. Maar toch zijn een groot deel van de hierboven genoemde sedans (of bijna-sedans) aardig populair.
Denk dat het ook meehelpt, zoals ik zelf ook ervaren heb, dat een EV sedan beter ingedeeld kan worden en daarmee meer binnenruimte en baggageruimte te verkrijgen is dan welke sedan met brandstofmotor ook. Ik heb zowel een IS 300h als een Model 3 gehad en tijdelijk in een Ioniq 6 gereden en beide EVs hadden op beide vlakken flink meer ruimte. Ook flinke nadelen op andere vlakken, maar dat terzijde.
Wat die stijgende RC prijzen betreft: ik heb ook de ES 300h in de gaten gehouden en een half jaar geleden kon je nog voor rond de 30k President Line of F Sport Premium uitvoeringen vinden, nu is dat 35-38k geworden. Want ook daar is de spoeling dunner geworden.
Denk toch dat het het mindere aanbod en/of mindere vraag en/of meer export is wat betekent dat de prijzen wat gestegen zijn.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Lexus nog zo achterloopt op EV gebied, want ik ben en blijf een enorme Lexus fan, maar de RZ 450e met 64 kWh bruikbaar is voor mij gewoon geen optie terwijl het EV deel juist perfect past bij de luxe, het comfort en de rust van een Lexus. Had er net als de BMW iX3 een 80 kWh accu ingegooid en het was voor mij een no-brainer geworden.
Ook hoop ik dat Lexus met een sedan/crossover EV komt in het segment van de IS/ES/NX. Kijk ook maar eens naar de Mazda 6e, ook een sedan of soort van op z'n minst.
[
Voor 34% gewijzigd door
MooDyBLueS op 26-02-2025 16:03
]