Het grote Lexus-topic

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Batidas schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:38:
[...]
Heb al veel auto's gesleten van Mercedes tot GTI's tot aan fiat abarths maar momenteel een GS300 uit 2000. Momenteel nog geen hybride voor mij. Hou het nog even op deze geweldige 2JZ-GE 6 inline.

Wellicht ever een aantal jaartjes een nieuwe GS die wel hyrbide is.
De 2JZ-GE is een beer van een blok in combinatie met zijdezacht schakelende bak! Ik ben naar de niet-hybride V6 3GR-FSE uit 2006 gegaan: 30 PK meer en 20% zuiniger maar iets onrustiger schakelgedrag.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:04

Metalfreak

Hoije woh!

Batidas schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:51:
Gelukkig is een CVT automaat hier ook helemaal niet voor gemaakt.
Ook geen fan van. Ik noem dit: altijd jank bakken.

Misschien werkt het wel goed met een hybride systeem maar gewoon uit een lekker rijden standpunt vind ik een CVT maar niks.

Verder is het natuurlijk een mooie auto.
Ik moet zelf ook zeggen dat ik maar niet kan wennen aan die CVT. Ja, vanuit zuinigheidsoogpunt is het natuurlijk wel goed, maar persoonlijk vind ik het ook helemaal niks. Het is niet echt bedoeld voor een beetje sportief doorrijden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Boeryepes schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb een dagje in de UX mogen rijden en ik vond het een verschrikkelijke ervaring. Lawaaierig, plastic, hard, kortom geen Lexuswaardige ervaring.
Dan denk ik oprecht dat je een verkeerd exemplaar had, want mijn UX was stiller en comfortabeler dan mijn IS 300h. En niet zo'n klein beetje ook qua comfort. Materiaalgebruik was ook weer een flinke stap mooier dan de IS, echt een nieuwere generatie. Ik had wel een erg luxe uitvoering, bijna full options. Wellicht dat jij een Business Line gereden hebt? Maar dan nog denk ik niet dat het verschil zo groot kan zijn als jij nu doet overkomen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Ik moet zelf ook zeggen dat ik maar niet kan wennen aan die CVT. Ja, vanuit zuinigheidsoogpunt is het natuurlijk wel goed, maar persoonlijk vind ik het ook helemaal niks. Het is niet echt bedoeld voor een beetje sportief doorrijden.
Maar als je je een beetje verdiept had in Lexus, dan weet je dat de hybrides ook nooit voor sportief doorrijden bedoeld zijn.

Dus in alle eerlijkheid: als jij zoekt naar sportief doorrijden en bewust een Lexus hybride kiest, dan heb je gewoon een enorme misser gemaakt. Dan had je veel beter een BMW 3 serie kunnen kopen. Lexus hybrides komen het best tot hun recht door gewoon op koppel te rijden en relaxt (niet als een opa, maar zeer zeker niet sportief) mee te rijden.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:59:
[...]

Dan denk ik oprecht dat je een verkeerd exemplaar had, want mijn UX was stiller en comfortabeler dan mijn IS 300h. En niet zo'n klein beetje ook qua comfort. Materiaalgebruik was ook weer een flinke stap mooier dan de IS, echt een nieuwere generatie. Ik had wel een erg luxe uitvoering, bijna full options. Wellicht dat jij een Business Line gereden hebt? Maar dan nog denk ik niet dat het verschil zo groot kan zijn als jij nu doet overkomen.
Ik heb geen idee wat ik reed. Het was een dealer auto.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

MooDyBLueS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Maar als je je een beetje verdiept had in Lexus, dan weet je dat de hybrides ook nooit voor sportief doorrijden bedoeld zijn.

Dus in alle eerlijkheid: als jij zoekt naar sportief doorrijden en bewust een Lexus hybride kiest, dan heb je gewoon een enorme misser gemaakt. Dan had je veel beter een BMW 3 serie kunnen kopen. Lexus hybrides komen het best tot hun recht door gewoon op koppel te rijden en relaxt (niet als een opa, maar zeer zeker niet sportief) mee te rijden.
Dat weet ik en daarom vind ik het ook jammer dat dat nog het enige is dat te vinden is hier. Maar ja, een BMW komt weer met zoveel andere problemen...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:22:
[...]

Dat weet ik en daarom vind ik het ook jammer dat dat nog het enige is dat te vinden is hier. Maar ja, een BMW komt weer met zoveel andere problemen...
Is dat zo? Volgens mij komt BMW juist als betrouwbaarste van de Duitse 3 naar boven en in het laatste onderzoek van de Consumentenbond ook op de 10e plaats met een nette 8,0. Niet Lexus niveau, maar ook mijlenver van veel andere merken verwijderd.

Maar goed, ik heb dan ook geen enkele ervaring met BMW hoor, dus ik ga hierbij puur uit op wat ik af en toe lees.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:56
Metalfreak schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:27:
Misschien went het iets beter in een 450h? De gaspedaal reponse is in mijn IS 300h een heel stuk beter in de sport modus en in nieuwere en snellere modellen zal het alleen maar beter zijn, maar zo 'direct' als een gewone automaat (een een ouderwets dikke V6 met 300+pk) wordt het nooit.
Ik merk het vooral als je vlot een rotonde neemt en je vervolgens vlot weer op het gas gaat: de response duurt dan gewoon te lang.
MooDyBLueS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Lexus heeft wel geprobeerd de hybrides voor sportief rijden te maken. Kijkend naar de IS heb je F-Sport uitvoeringen (die meer zijn dan alleen looks), active sound control en schakelflippers die aan de sportiviteit moeten bijdragen. De LS en LC 500h kregen zelfs een hele ingewikkelde versnellingsbak mee voor meer sportiviteit. Dat het niet gewerkt heeft, heeft Lexus (eindelijk) ingezien en daarom is er nu een RX 500h die een conventionele 6-traps automaat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
roel-online schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Lexus heeft wel geprobeerd de hybrides voor sportief rijden te maken. Kijkend naar de IS heb je F-Sport uitvoeringen (die meer zijn dan alleen looks), active sound control en schakelflippers die aan de sportiviteit moeten bijdragen. De LS en LC 500h kregen zelfs een hele ingewikkelde versnellingsbak mee voor meer sportiviteit. Dat het niet gewerkt heeft, heeft Lexus (eindelijk) ingezien en daarom is er nu een RX 500h die een conventionele 6-traps automaat heeft.
Dat is precies wat ik bedoel: ik draag Lexus een warm hart toe en vind het nog steeds een van de beste merken, maar sportiviteit is gewoon iets wat ze op zoiets als een LFA of IS F na gewoon écht niet hebben, sowieso de hybrides niet.

Daarom: als je je ook maar een klein beetje verdiept weet je dat sportiviteit wel het laatste is wat je kan verwachten. Ik koos mijn IS 300h juist voor z'n rust en relaxte rijgedrag. En voor af en toe de 223 pk aanspreken is het voor mij leuk genoeg, ben verre van een sportieve rijder namelijk, maar het stille interieur, het comfort, de luxe en de zuinigheid daar als kers op de taart bovenop maken Lexus voor mij een ideale combinatie.

Iedereen heeft andere wensen en dat is hartstikke prima, maar voor wie sportiviteit zoekt kijkt beter ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Ik koos mijn IS 300h juist voor z'n rust en relaxte rijgedrag. En voor af en toe de 223 pk aanspreken is het voor mij leuk genoeg, ben verre van een sportieve rijder namelijk, maar het stille interieur, het comfort, de luxe en de zuinigheid daar als kers op de taart bovenop maken Lexus voor mij een ideale combinatie.
Mooi gezegd! De definitie van waarom Lexus! 😁

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

MooDyBLueS schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel: ik draag Lexus een warm hart toe en vind het nog steeds een van de beste merken, maar sportiviteit is gewoon iets wat ze op zoiets als een LFA of IS F na gewoon écht niet hebben, sowieso de hybrides niet.
Dat hebben ze wel, alleen niet in Europa ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Metalfreak schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:30:
[...]

Dat hebben ze wel, alleen niet in Europa ;)
Daar heb je helemaal gelijk in. ;)

Het is alleen ook wel zo dat het grootste deel van de Lexus rijders juist voor de luxe en het comfort kiest. Het overgrote deel van de in Europa verkochte modellen zijn SUV's (UX, NX, RX), de IS, ES en LS zijn duidelijk ondergeschikt daaraan. En in SUVs zit geen enkel nut van sportiviteit, de UX rijdt prima vlak en dat is prettig maar sportief is het zeker niet. De sedans zijn daar uitgezonderd op, maar doordat die aantallen al flink achterblijven gecombineerd met de Europese regelgeving (en in ons land het autobelastingklimaat) is zelfs een IS 350 hier gewoon niet interessant te maken. Het handjevol mensen die deze jaarlijks zou kopen maakt het gewoon niet interessant genoeg. Dat is nog los van het feit dat de IS hier überhaupt niet meer gevoerd wordt.

Daarom ook dat de LBX hier wél een redelijk succes zal worden (in Europa, NL moet ik nog bezien). Die is ook voor enigszins gelijke uitvoeringen maar 3-5k duurder dan een Yaris Cross. Dan weet ik het ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batidas
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-05 14:47
EvaluationCopy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Mag ik vragen wat voor verbruik jij weet te realiseren met die GS? (bij wat voor rijstijl, veel/weinig km's etc). Thanks!
Zeker mag je dit vragen. Ik woon relatief dichtbij werk zn 10km rijden. 5 min tot aan de snelweg en dan nog 10min op de snelweg en klaar. in dit korte stukje rij ik 1 op 6. Niet heel zuinig dus. Dit deze momenten is de auto nog koud en rij ik erg rustig en 100kmu op de snelweg.

Als je echt langere stukken rijd en dan rij ik nooit 100, maar beetje rond de 120 a 130 dan rijd die 1 op 10 a 1 op 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Batidas schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Zeker mag je dit vragen. Ik woon relatief dichtbij werk zn 10km rijden. 5 min tot aan de snelweg en dan nog 10min op de snelweg en klaar. in dit korte stukje rij ik 1 op 6. Niet heel zuinig dus. Dit deze momenten is de auto nog koud en rij ik erg rustig en 100kmu op de snelweg.

Als je echt langere stukken rijd en dan rij ik nooit 100, maar beetje rond de 120 a 130 dan rijd die 1 op 10 a 1 op 11
Haha, geweldig om met een GS een dagelijkse rit van 10 km te maken. Als er iets "fuck it" schreeuwt is dit het wel. _/-\o_

Rationeel gezien is dit absurd, dan zeg je dat iemand een Aygo, Yaris of ten hoogste een CT zou moeten kopen, maar ja... ik snap je wel hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batidas
MooDyBLueS schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Haha, geweldig om met een GS een dagelijkse rit van 10 km te maken. Als er iets "fuck it" schreeuwt is dit het wel. _/-\o_

Rationeel gezien is dit absurd, dan zeg je dat iemand een Aygo, Yaris of ten hoogste een CT zou moeten kopen, maar ja... ik snap je wel hoor. ;)
Als een goede financiële investering moet je het zeker niet doen. Je moet namelijk ook nog eens 98 tanken.
gemiddeld rij ik zn 500km op de tank en dan heb ik nog een kwart.

Kon het niet laten om hem niet te nemen. hiervoor een GTI gehad, was ook niet zuinig dus voor mij was de overweging van t verbruik niet zo boeiend.

Daarnaast hebben we ook wel geluk dat mn vriendin gewoon een zuinige auto heeft en als we dan echt ver moeten (vakantie ofz) gewoon lekker die auto pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Ik ben vandaag op het werk 1,3km verder met mijn IS350 :')

Soms heb ik wel eens geen zin om de fiets te pakken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkbuster
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:59
Hier in het bezit van een Lexus GS450H uit 2013. Dus 3.5 liter v6 gecombineerd met een elektromotor en aandrijving op de achter wielen. Gecombineerd vermogen is rond de 350 pk maar ondanks dit en de 1800 kg die hij weegt zit het verbruik toch mooi rond de 1 op 13,5. Afgelopen zomer heb ik al rond de 1 op 15 gezeten.
De GS heeft een e-cvt maar daar heb je bij deze aandrijflijn echt geen last van, vermogen te over en als je toch maximaal gaat trappen hoor je ten minste een mooie v6 brullen.

Ik kan bevestigen wat hierboven wordt geschreven over het karakter van Lexus, ze zijn vooral afgestemd op comfort. Mijn GS is een president line, deze heeft evenals de f sport line een adaptief onderstel. Zet je de dempers op sport + dan heb je echt wel een strak sturende wagen waarbij de f sport zelfs nog een meesturende achter as heeft. Tuurlijk rijdt een Lexus niet zo strak als een bmw maar ik denk wel dat ze het zouden kunnen als ze dit zouden willen, kijk maar naar de LFA. Ik denk gewoon niet dat dit is wat klanten van Lexus willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batidas
Hulkbuster schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:41:
Hier in het bezit van een Lexus GS450H uit 2013. Dus 3.5 liter v6 gecombineerd met een elektromotor en aandrijving op de achter wielen. Gecombineerd vermogen is rond de 350 pk maar ondanks dit en de 1800 kg die hij weegt zit het verbruik toch mooi rond de 1 op 13,5. Afgelopen zomer heb ik al rond de 1 op 15 gezeten.
De GS heeft een e-cvt maar daar heb je bij deze aandrijflijn echt geen last van, vermogen te over en als je toch maximaal gaat trappen hoor je ten minste een mooie v6 brullen.

Ik kan bevestigen wat hierboven wordt geschreven over het karakter van Lexus, ze zijn vooral afgestemd op comfort. Mijn GS is een president line, deze heeft evenals de f sport line een adaptief onderstel. Zet je de dempers op sport + dan heb je echt wel een strak sturende wagen waarbij de f sport zelfs nog een meesturende achter as heeft. Tuurlijk rijdt een Lexus niet zo strak als een bmw maar ik denk wel dat ze het zouden kunnen als ze dit zouden willen, kijk maar naar de LFA. Ik denk gewoon niet dat dit is wat klanten van Lexus willen.
Weet niet of je de LFA hiermee kan vergelijken :o Dat is wel een vak apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Batidas schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:16:
[...]

Weet niet of je de LFA hiermee kan vergelijken :o Dat is wel een vak apart.
Dat doet ie dan ook niet. Sterker nog: hij zegt juist dat Lexus wel echt sportieve auto's kan maken wat ze met de LFA bewijzen, maar dat de GS en andere Lexussen dat niet zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batidas
Beste Mensen,

Éen maand geleden eigenaar geworden van een mooie Lexus GS300 Gen2.
Al heerlijke kilometers mee gereden en bevalt goed!

Nu ben ik tegen iets aangelopen wat ik nog niet eerder heb meegemaakt met een auto.
Dat is dat hij water lekt. Regen water.

Dit is alleen aan de bestuurders kan op de stijl nu langs het voorraam loopt. Dit is ook alleen op de onderkant van de stijl en dichtbij bij het voorraam is die wel droog. Ik heb geen dakraam in de GS300 dus daar kan het niet aan liggen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,
Max
Aanstaande zaterdag gaan de daklijsten eraf om te kijken of daar de lekkage vandaan komt.
parafan is het niet, deur rubbers zijn het ook niet. Hierdoor gaan we kijken of het dak goed is.

Iemand nog andere surgesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 20:46

sanook

_/-\o_

Binnenkort ben ik de eigenaar van een nieuwe Lexus NX. Ben me aan het orienteren of het zinnig is om er een alarm in te laten bouwen.
Verzekeringspremie gaat flink omlaag als er een klasse 5 alarm in zit heb ik gezien dus zou wel een goede investering zijn, plus dat het goed kan zijn voor mijn eigen gemoedsrust.
Weet iemand wat de risico's zijn voor een Lexus op gebied van diefstal en dergelijke? Ik weet dat Toyota wat risico's heeft dus zou me niet verbazen als dit voor Lexus ook geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:48
Kijk eens op deze site. https://www.kiwa.com/nl/n...veiliging/sectoren/autos/
Doe de diefstalcheck. (Even met mijn kenteken gedaan) Dan zie je dat de afgelopen 12 mnd er 4 x een NX gejat is. Risico zeer hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Ja maar dat voelt een beetje als 'wij van wc-eend...' dus vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Deze organisatie is onafhankelijk. Het is maar net welke eisen je verzekeringsmaatschappij stelt. Ik zat altijd bij Allsecure, deze eiste een kiwa/SCM klasse 5 . Ik ben daarna overgestapt naar ABN en heb daar nu al mijn verzekeringen. En daar is een SCM klasse 3 voldoende voor auto’s tot 125000 euro. Mijn dealer had bij mij een lojack volgsysteem ingebouwd, als extra gratis service. Deze is niet scm gecertificeerd, maar mocht de auto gejat worden, dan is er nog enige hoop dat ie in nederland en belgië nog terug is te vinden.
Heb je zelf een beter gevoel als je een kiwa/scm klasse 5 systeem hebt, Tja, dan is de keus aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

fmrama schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:38:
Deze organisatie is onafhankelijk. Het is maar net welke eisen je verzekeringsmaatschappij stelt. Ik zat altijd bij Allsecure, deze eiste een kiwa/SCM klasse 5 . Ik ben daarna overgestapt naar ABN en heb daar nu al mijn verzekeringen. En daar is een SCM klasse 3 voldoende voor auto’s tot 125000 euro. Mijn dealer had bij mij een lojack volgsysteem ingebouwd, als extra gratis service. Deze is niet scm gecertificeerd, maar mocht de auto gejat worden, dan is er nog enige hoop dat ie in nederland en belgië nog terug is te vinden.
Heb je zelf een beter gevoel als je een kiwa/scm klasse 5 systeem hebt, Tja, dan is de keus aan jezelf.
Duidelijk. Met klasse 5 zijn er opties om 40 euro per maand te besparen op die ABN premie (en ik ben geen ABN klant dus komen er nog kosten bij voor verplichte betaalrekening.
Wel bijkomende kosten voor abonnement voor klasse 5 maar al met al dan nog goedkoper dan ABN, dus komen de kosten voor het alarm vanzelf weer terug.
Weet je toevallig wat er default in een nieuwe NX zit qua alarm? Mij auto is een geimporteerd exemplaar (nieuw vanaf een duitse dealer) en wordt dus niet via een Lexus dealer geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Af fabriek Klasse 3. Voor de 350 serie.
Op de kiwa site kun je dat opvragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLNzpbo_6h1Y4B7DpDSq-EazeKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovjK7SFU8n925vchMKHBPcYV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Mijn IS300h is 0 keer gestolen in de afgelopen 12 maanden _/-\o_

Ook niet zo gek, dit model is vrij zeldzaam >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is300h F-sport
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-11-2024
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van Apple CarPlay/Android Auto in een Lexus IS300h F-sport uit 2017?

Er zijn modules te koop welke achter het orginele mediascherm geinstalleerd kan worden. Hierbij hoeft het scherm dus niet vervangen te worden en blijft alles origineel.

Vroeg mij af of meer mensen hier ervaring mee hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Leuke en inzichtelijke docu over het ontstaan en commerciële falen van de LFA. En de ontkrachting van de noodzaak van de digitale toerenteller...https://youtu.be/aBmNpDksfj4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Is300h F-sport schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:43:
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van Apple CarPlay/Android Auto in een Lexus IS300h F-sport uit 2017?

Er zijn modules te koop welke achter het orginele mediascherm geinstalleerd kan worden. Hierbij hoeft het scherm dus niet vervangen te worden en blijft alles origineel.

Vroeg mij af of meer mensen hier ervaring mee hebben :)
Ik heb een CarPlayBox van CarOptions in de mijne zitten (MY2018). Deze heb ik zelf geïnstalleerd, het is plug & play wat dat betreft. De handleiding is echter zeer summier, de instructie filmpjes op Vimeo komen totaal niet overeen met het ontvangen product en sommige filmpjes lijken simpelweg van andere makers op YouTube te zijn geplukt. Ik kreeg een zooi kabels en stekkers met een aansluitschema en dat was niet duidelijk. Ik kreeg ook meer kabels dan nodig. Gelukkig vond ik welgeteld een YouTube filmpje waar het kastje een andere naam had maar de UI was exact identiek evenals de aansluitingen op het kastje. Daar had ik meer aan dan de “instructies” van CarOptions. En Beat Sonic heeft op YouTube veruit de beste instructie filmpjes hoe je je interieur moet demonteren. En de “plastic panel removal tool” die ik van CarOptions kreeg was beschadigd alsof dat ding al bij 50 auto’s gebruikt was. Ik had mijn eigen set al.

Ben je handig dan kun je dat prima zelf met die YouTube filmpjes. Zoek die eerst maar eens op en kijk of je dat ziet zitten. Anders laat je de installatie door een ander uitvoeren.

Daarna komt de ervaring: de draadloze CarPlay verbinding is gewoon prima, stabiel. Geluid via Bluetooth ook. Het is wel behoorlijk wennen om met die joystick CarPlay te bedienen. Via Siri kun je gelukkig ook wel uit de voeten. Ik gebruik sinds de installatie alleen nog maar CarPlay. DAB+ gebruik ik niet meer, daar is een app voor zoals radioNED+. Op het Lexus forum kun je meer info vinden. Een alternatief is een Grom Vline. Dat is een Android kastje maar er is een Lite variant die enkel CarPlay en Android Auto zou doen. Ik heb die niet gekozen omdat een paar maanden geleden Grom de audio van CarPlay altijd via de AUX-ingang van de radio stuurde en dat vind ik niet lekker klinken. Misschien is dat bij Grom nu ook direct via Bluetooth met de fabrieksradio te doen, maar toen nog niet.

Ik kwam er uiteindelijk achter dat je van CarOptions een kastje krijgt van Road Top (Chinees product). Het kastje is wel voorzien van CarOptions branding en zij zorgen er ook wel voor dat je de juiste kabels met stekkers toegestuurd krijgt. Het is echter niet vandaag bestellen en morgen in huis. Bij mij gingen er een paar weken overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 20:54
Batidas schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:40:
[...]

Aanstaande zaterdag gaan de daklijsten eraf om te kijken of daar de lekkage vandaan komt.
parafan is het niet, deur rubbers zijn het ook niet. Hierdoor gaan we kijken of het dak goed is.

Iemand nog andere surgesties?
Hopelijk ben je inmiddels al geholpen, maar waar komen je lekkages tot uiting? Nat bij de voeten of de raamstijlen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 20:54
Ik voel mij haast gênant om op te biechten dat ik al een tijd op GoT rondloop maar nog nooit dit draadje heb aangedaan.

Sinds 2011 rijden we een IS200 handbak uit 2000. Toen het gezin sinds de herfst van 2017 koppen telde en ik elke dag toch wel regelmatig in de file stond naar kantoor, hebben we er een 3e generatie GS300 uit 2005 bij genomen. M’n vrouw rijdt nog steeds in de IS, als is het sporadisch een paar km. Je merkt dan toch dat de auto achteruit gaat. Dus soms neem ik hem nog even mee naar kantoor of lange rit.

De GS was een twijfel tussen de 2nd gen IS250 en dus de GS300. De extra ruimte en extra vermogen tov de relatief kleine gewichtstoename, was het rationeel een no-brainer. Met veelal snelweg kilometers en hier en daar wat file rijdt ik tussen de 1:13 en 1:14. Post-covid is de kantoor discipline er wel bij ingeschoten dus rij ik tegenwoordig maar weinig met m’n GS.

Dat houdt mij ook even in de wacht om over te stappen naar een 4th gen GS(450h) of ES300h. Zelfs kijk ik regelmatig nog eens naar een IS300h om, maar is met een groter wordend 5-koppig gezin (lengte) wel wat krap.
Ik rij gewoon te weinig kilometers om een dergelijke investering te verantwoorden, immers het blijft een Lexus en heb ik er weinig onderhoud aan. Voor een 4GS van 11-12 jaar oud en 180k km ( vergelijkbaar met waar ik in 2017 een 3GS naar zocht) moet je al snel het dubbele neertellen als ik in 2017 deed.

Daarnaast komt er een moment dat de IS200 af is en het verstandig is dat we naar 1 auto gaan. Gezien de korte afstanden die m’n vrouw rijdt zou een PHEV of HEV met enige elektronische range (25-50km) ideaal zijn. De betrouwbaarheid, zorgeloosheid en comfort laten mij maar naar weinig andere merken kijken moet ik eerlijk bekennen.

Het enige wat ik ga missen is het zelf sleutelen aan de IS200 (ok en z’n lekkere rijden, 6 in-lijn ook al is ie niet vlot). Alles is redelijk toegankelijk en zit goed in elkaar. Ook al 285k km en 24 jaar oud, rijdt de IS200 nog strak, iets wat Joep van Autoweek Klokje rond recentelijk van een IS Sportcross met dito ervaring kon onderschrijven

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:32
Nou gister mijn Lexus NX uit 2014 omgeruild voor een RZ450e uit 2023. Ja ik weet het, actieradius is minder. Oplaadsnelheid laat te wensen over. Maar waar rijdt ie toch lekker en wat is het allemaal luxe van binnen. Ik ben er super blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@poestoe Na 3 Toyotas en 4 Lexussen ben ik op EV's overgestapt en rijd ik inmiddels in mijn 5e EV, al komt dat deels omdat we 2 auto's hebben. ;) Wat ik ermee wil zeggen is: de RZ450e heeft ook veelvuldig op mijn lijstje gestaan en als auto vind ik hem echt briljant gewoon, voor mij was het effectieve rijbereik te klein omdat ik regelmatig 250-300 km op een dag moet rijden en dat haalt de RZ zelfs in de zomer niet altijd (beetje afhankelijk van de afstand).

Het laden vind ik echter meer dan prima, er wordt vaak slecht over gepraat maar 150 kW is gewoon goed, mensen vergeten dat de basis-Tesla's (dus niet Long Range versies) ook 'maar' 170 kW kunnen laden én erg snel afbouwen boven de 50%. En daar spreekt iedereen lyrisch over. Het zijn dus gewoon vooroordelen. De Lexus laadt gewoon goed zelfs naar 2024 standaarden. Dat er auto's sneller kunnen laden klopt, maar zoveel zijn dat er niet eens, dat is het handjevol topmodellen van Kia/Hyundai, de LR Tesla's, topmodellen Audi/Porsche en dan heb je het in het normale landschap wel zo'n beetje gehad. 80% zit rond de 150kW en dat is gewoon hartstikke goed te noemen met accupakketten van 60-80 kWh ongeveer.

Mijn mening is dan ook: als het rijbereik past bij je wensen en eisen, dan is het echt een extreem fijne EV om mee te rijden, heb er ook een proefrit mee gemaakt. Ik wou dat hij er ook met 80-85 kWh accupakket was, dan had ik er de meerprijs voor over gehad.

Vergelijk hier ook maar eens de laadcurve van de RZ 450e (boven) en Tesla met 60 kWh accupakket (onder), het is bizar hoe gelijk ze zijn al zit de Tesla net een fractie hoger over bijna de gehele lijn, dat is alleen marginaal:
Afbeeldingslocatie: https://ev-database.org/img/fastcharge/1564-FastchargeCurve.png
Afbeeldingslocatie: https://ev-database.org/img/fastcharge/1177-FastchargeCurve.png

Kijk je naar 10-80% laden, wat bij de RZ 450e tot 64*0,8=51,2 kWh is en bij Tesla tot 57,5*0,8=46 kWh, dan is het als volgt:
RZ 450e = 28 min op 150 kW lader
Tesla = 23 min op 175 kW lader

Ik begrijp daarom niet waarom de Lexus zo afgebrand wordt door journalisten, maar ook in het EV topic, op het gebied van laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Mijn UX staat op de Bridgestone Turanza banden waar deze 4 jaar en 50000 km geleden op geleverd is. Prima profiel nog maar echt fijn zijn ze niet.

Ik vind ze luidruchtig en op nat wegdek missen ze grip. Verder voel je alles maar dat kan ook aan de 18'' maat liggen.
Op sneeuw is het helemaal geen doen maar het is dan ook een zomerband.

Na lang twijfelen of ik toch een set winterbanden zou kopen ga ik nu toch de banden al laten vervangen door all season banden. Voor mij is dat toch het meest praktisch.

Ik heb hier en op het Lexus forum al eens rondgekeken naar ervaringen. Ik zag positieve reacties over Michelin cross climate en over Pirelli. Ik heb een prijsopgaaf gevraagd bij de garage hier dichtbij, die was erg enthousiast over Vredestein. Online lees ik daar zowel enthousiaste als negatieve reacties op.

Hebben jullie nog do's of don'ts qua merk?

Mijn Auris stond op Nokians. Die waren erg snel gecupt. Mijn Priussen hadden een losse set winterbanden. Reed fijn, maar ik ben de laatste jaren vaak rond het vriespunt naar huis gereden en met 15 graden weer naar huis. Dat vond ik heerlijk aan de all seasons, nooit meer nadenken over het juiste wisselmoment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
W13k3 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:35:
[...]Ik heb hier en op het Lexus forum al eens rondgekeken naar ervaringen. Ik zag positieve reacties over Michelin cross climate en over Pirelli. Ik heb een prijsopgaaf gevraagd bij de garage hier dichtbij, die was erg enthousiast over Vredestein. Online lees ik daar zowel enthousiaste als negatieve reacties op.

Ik denk dat er veel sponsoring plaatsvindt rond bandentests, beetje zoals de Duitse ADAC-cijfers waar de Japanners er nooit geweldig uitkomen. Ik houd het bij A-merken en ik vind het charmant dat Vredestein (deels) nog in Nederland gevestigd is. Ik ben content met Quatrac 5 all seasons onder mijn GS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mijn UX staat op de Bridgestone Turanza banden waar deze 4 jaar en 50000 km geleden op geleverd is. Prima profiel nog maar echt fijn zijn ze niet.

Ik vind ze luidruchtig en op nat wegdek missen ze grip. Verder voel je alles maar dat kan ook aan de 18'' maat liggen.

Na lang twijfelen of ik toch een set winterbanden zou kopen ga ik nu toch de banden al laten vervangen door all season banden. Voor mij is dat toch het meest praktisch.

Ik heb hier en op het Lexus forum al eens rondgekeken naar ervaringen. Ik zag positieve reacties over Michelin cross climate en over Pirelli. Ik heb een prijsopgaaf gevraagd bij de garage hier dichtbij, die was erg enthousiast over Vredestein. Online lees ik daar zowel enthousiaste als negatieve reacties op.

Mijn Auris stond op Nokians. Die waren erg snel gecupt. Mijn Priussen hadden een losse set winterbanden. Reed fijn, maar ik ben de laatste jaren vaak rond het vriespunt naar huis gereden en met 15 graden weer naar huis. Dat vond ik heerlijk aan de all seasons, nooit meer nadenken over het juiste wisselmoment.
Geen idee hoelang je nog met de auto gaat rijden, maar je kan een winterset met all seasons nemen en een zomerset met goede zuinige zomerbanden. Heb je los van t wisselen het beste van twee werelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:18

Geen Vredestijn nemen. Veel van hun banden komen maar matig uit de tests en het is zeker geen A-merk. Ik vind de Turanza's juist heel fijn en heb ze in 16" weer onder mijn IS250 laten leggen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
KnoxNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:17:
[...]

Geen Vredestijn nemen. Veel van hun banden komen maar matig uit de tests en het is zeker geen A-merk. Ik vind de Turanza's juist heel fijn en heb ze in 16" weer onder mijn IS250 laten leggen dit jaar.
100% mee eens. Bridgestone is een prima merk, had ze onder mijn UX 250h ook, vond ze heel fijn, Turanza 005. Onze latere Mazda MX-30 had exact dezelfde banden, zelfde goede ervaring.

Los daarvan koop ik zelf altijd Michelin Primacy als er nieuwe onder moeten. Heb ik al sinds mijn Prius II lang geleden goed ervaring mee, slijtvast, cuppen niet of nauwelijks, redelijk stil, en goede grip op droog én nat.

Sterker nog: ik koop nooit winterbanden want dat is hier echt maar zeer beperkt nuttig. En onder mijn IS 300h (achterwiel aangedreven, 224pk) heb ik ook met Michelin Primacy 3 gereden door een vrij strenge winter en dat ging hartstikke goed! Geen enkele klacht erover. Tuurlijk, iets meer anticiperen omdat je weet dat bij echte vorst en gladheid je remweg langer is, maar ik rijd daarom ook voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Ik heb sinds een jaar onder mijn is300h Goodyear Eagle F1 banden liggen. Erg tevreden mee. Stil, comfortabel en sportief. Heb wel de indruk dat ze snel slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 15:54
Continental all season bevallen me heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malmostoso
  • Laatst online: 27-05 17:34

Bijna 50k km gereden op crossclimate, dan weer crossclimate 2 gekocht. Zeer tevreden en geen probleem gehad. Lexus NX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Crossclimates besteld en in afwachting van de werkplaatsafspraak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Boeryepes schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:45:
Ik heb sinds een jaar onder mijn is300h Goodyear Eagle F1 banden liggen. Erg tevreden mee. Stil, comfortabel en sportief. Heb wel de indruk dat ze snel slijten.
Daar zweer ik ook bij inderdaad. Krijg vrijdag verse exemplaren van Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 voor de achterkant onder de IS. Slijtage is relatief hoog, maar goed, het gaat wel om veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Metalfreak schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:29:
[...]

Daar zweer ik ook bij inderdaad. Krijg vrijdag verse exemplaren van Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 voor de achterkant onder de IS. Slijtage is relatief hoog, maar goed, het gaat wel om veiligheid.
Hoe zijn ze in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Ligt eraan met hoeveel profiel en de leeftijd. Als ze nieuw zijn eigenlijk best wel prima, maar verwacht geen winterbandenkwaliteit. Maar degenen die er nu op zitten zijn denk ik een jaar of 5 oud en hebben nog maar 2mm profiel, dat is met het huidige weer glibberen en glijden als je een beetje gas geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Metalfreak schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:40:
[...]

Ligt eraan met hoeveel profiel en de leeftijd. Als ze nieuw zijn eigenlijk best wel prima, maar verwacht geen winterbandenkwaliteit. Maar degenen die er nu op zitten zijn denk ik een jaar of 5 oud en hebben nog maar 2mm profiel, dat is met het huidige weer glibberen en glijden als je een beetje gas geeft.
Geldt ook voor de Turanza's, heeft me vorig jaar in een 30 km/h zone nog een beschadiging aande velg gekost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:38
Ik zit al een tijdje te overwegen om begin komend jaar een andere auto aan te schaffen.
Er komt wat geld vrij en ik roep al jaren dat ik een Lexus IS 300h wil omdat ik het een prachtige auto vind om te zien en wegens dat het een hybride is.

Tevens ben ik OOK in de gelegenheid een Alfa Giulia 2.0t te kunnen kopen. Want ze zitten in de zelfde prijsklasse, maar niet altijd zelfde bouwjaar km. En dit is eigenlijk de mooiste sedan die je op dit moment kan kopen.

Laten we zeggen dat mijn budget maximaal 25.000 is. Hier komen verschillende mooie 300h's voor voorbij maar ook mooie Giulia's.

Moet toegeven dat ik beide auto's nog nooit heb gereden. Dus tegen de tijd dat het echt zover is denk ik wel dat ik beide ga proefrijden uiteraard.

Wat betreft de Lexus. Ik vind het dus een prachtige auto om te zien. Is hybride. Staat voor kwaliteit. En als ik 1 zou kopen dan bij een goed aanschreven dealer (bijv Louwman of Lexus zelf) want voor het geld wat het kost wil ik volledige garantie. Als er wat aan mankeert kan het al snel in de papieren lopen.

Of ik er met mijn 1.95 goed in pas moet ik dus zelf nog ervaren, maar ik lees uit verschillende reviews dat de auto ontzettend stil is als je kijkt naar zijn leeftijdsgenoten en concurrenten. De motor en elektromotor combo erg goed werkt en dus mooi op de achtergrond blijft. Maar ook dat de gasrepsonse beetje als een elastiek voelt. Nogmaals, iets wat ik zelf natuurlijk moet gaan ervaren, maar ik lees het veel.

Iets wat ik me altijd af heb gevraagd is hoe betrouwbaar het ICE gedeelte van een hybride pakket is. Want zo'n motor komt niet op temperatuur zoals een normale auto dat doet. Als je vanuit accu aandrijving over gaat naar de verbrandingsmotor maakt die direct een boel toeren terwijl de motor dus nog niet op temperatuur is. Hoe zit dat in de praktijk? Iemand die daar iets zinnigs over kan vertellen? Heb nooit begrepen hoe ze dat oplossen qua techniek.

Ongetwijfeld kent de auto ook wat nadelen voor zover mij bekend.
- Ik lees een niet zo hele grote (diepe) kofferbak.
- Ondanks uiterlijk geen echte sportieve auto.
- De auto vind ik zwaar +- 1600kg en wordt volledig op MRB belast. Bijna 100,- per maand waar ik woon.
- Ze zijn eigenlijk niet zo zuinig. Op de verschillende verbruikssites is een 1/15 helemaal niet zeldzaam.

Dan de Giulia. In mijn ogen de de mooiste sedan die er op moment is.
En hoewel ik al heel wat jaren een Alfa Romeo heb gereden waren dit voornamelijk diesels, waarbij ik motorisch gezien zo goed als niks bijzonders heb meegemaakt. Ze blijven het gewoon doen.
Nu is dit een 2.0T in een 200 of 280pk configuratie. En volgende de kenners moet je eigenlijk 1 vanaf 2019/2020 hebben. Maar ook deze heeft zijn bekende problemen als ware.

Grootste kwaal is de Multiair unit. Vroeg of laat is die aan de beurt. In de 1.4 motoren van Alfa zit deze ook, maar is een stuk beter te onderhouden. De nodige filters IN de unit kan je vervangen. Bij de 2.0 niet. Dan moet de kop eraf. Hoe ze dat hebben kunnen bedenken is me een raadsel. Want heeft 1 van vorige eigenaren het niet zo nauw genomen met de juiste olie of de oliebeurten dan ben je gewoon aan de beurt en kan je niet controleren. Daarnaast zijn er andere plaaggeesten te lezen zoals lege accu's, rijtje relais die het begeven, water in modules, zwakke componenten in het koelsysteem. Maar dit kan uiteraard ook uitvergroot zijn omdat het een 'Alfa' is. Desalniettemin zijn het wel serieus voorkomende issues.

Ook deze zou ik alleen met garantie kopen, maar ik rijd maar 10.000 tot 15.000 per jaar. Kans is groot dat je daarbuiten aan de beurt bent.

Zoals je ziet nogal een spagaat tussen 2 totaal verschillende auto's. Waarom zou ik voor de Lexus moeten gaan volgens de nu/voorheen Lexus 300h rijders? Wat hebben jullie als grote voordelen maar ook als nadelen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
De ICE hoeft niet veel toeren te maken. Daar zorgt de elektromotor voor. Samen zorgen ze voor het koppel dus de ICE heeft het niet snel zwaar. Dit is mijn eerste Lexus maar mijn 4e hybride en ik heb nog nooit problemen gehad met de ICE.
Wel 1x met de hybride accu maar dat was na ruim 300000 km en opgelost met een refurbised accu van een paar honderd euro .

Wat voor 300h kijk je naar? NX, IS, UX? Ik gok de IS qua lijn.

Mijn UX 250h rijdt heerlijk. Dit is de voorganger van de UX 300h. Kleine kofferbak inderdaad, al helpt de bak onder de vloer wel als je meer mee wilt nemen.

Zelf heb ik geen Alfa ervaring. Mijn partner wel. Dat eindigde in een total loss door een kapotte motor en "nooit meer een Alfa".

Mijn auto weegt 1515 kg en is inderdaad niet zo zuinig als mijn vorige (lichtere) hybrides. Voordeel is dat ik nu een groter trekgewicht er achter kan hebben.

Ik ben niet zo'n sportieve rijder, dus daar heb je niet veel aan qua vergelijk. Wat wel goed is om te weten is dat mijn auto een stuk prettiger is gaan rijden sinds ik de banden waarop hij geleverd was heb vervangen door Michelin. Daarvoor moest ik als een slak over de drempels en slipte ik wat weg bij hard optrekken in een bocht.

De F-sport versie is wat sportiever, misschien iets om daar naar te kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door W13k3 op 21-12-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Het gaat in mijn geval om een IS 300h. Excuus voor de verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-05 21:26
Geen ervaring met Alfa maar als je kiest voor kwaliteit en luxe dan gaan voor een Lexus. Service is ook top bij Louwman. Je weet waar je aan toe bent qua serviceinterval en de kosten die daarbij horen.

Ik ben 192 cm en zit prima in de lederen stoelen. Ga wel op zoek naar een Luxury Line of F Sport met lederen elektrisch verstelbare stoelen en Mark Levinson geluidssysteem.

Ik rij nu een (loodzware...) NX300h en kom van een CT200h. Snel genoeg, stil en comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
JipJapGoedje schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:20:
Het gaat in mijn geval om een IS 300h. Excuus voor de verwarring
Ik zou zeggen maak eerst die proefrit eens. Ik heb bij Louwman in de tijd verschillende 300h's mee gehad, en de CVT blijft iets wat je moet liggen. Dat weet je eigenlijk binnen 5 minuten in mijn ervaring. Als je dat niet bevalt weet je dat je naar de Alfa moet gaan kijken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

JipJapGoedje schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:43:
Ik zit al een tijdje te overwegen om begin komend jaar een andere auto aan te schaffen.
Er komt wat geld vrij en ik roep al jaren dat ik een Lexus IS 300h wil omdat ik het een prachtige auto vind om te zien en wegens dat het een hybride is.

Tevens ben ik OOK in de gelegenheid een Alfa Giulia 2.0t te kunnen kopen. Want ze zitten in de zelfde prijsklasse, maar niet altijd zelfde bouwjaar km. En dit is eigenlijk de mooiste sedan die je op dit moment kan kopen.

Laten we zeggen dat mijn budget maximaal 25.000 is. Hier komen verschillende mooie 300h's voor voorbij maar ook mooie Giulia's.

Moet toegeven dat ik beide auto's nog nooit heb gereden. Dus tegen de tijd dat het echt zover is denk ik wel dat ik beide ga proefrijden uiteraard.

Wat betreft de Lexus. Ik vind het dus een prachtige auto om te zien. Is hybride. Staat voor kwaliteit. En als ik 1 zou kopen dan bij een goed aanschreven dealer (bijv Louwman of Lexus zelf) want voor het geld wat het kost wil ik volledige garantie. Als er wat aan mankeert kan het al snel in de papieren lopen.

Of ik er met mijn 1.95 goed in pas moet ik dus zelf nog ervaren, maar ik lees uit verschillende reviews dat de auto ontzettend stil is als je kijkt naar zijn leeftijdsgenoten en concurrenten. De motor en elektromotor combo erg goed werkt en dus mooi op de achtergrond blijft. Maar ook dat de gasrepsonse beetje als een elastiek voelt. Nogmaals, iets wat ik zelf natuurlijk moet gaan ervaren, maar ik lees het veel.

Iets wat ik me altijd af heb gevraagd is hoe betrouwbaar het ICE gedeelte van een hybride pakket is. Want zo'n motor komt niet op temperatuur zoals een normale auto dat doet. Als je vanuit accu aandrijving over gaat naar de verbrandingsmotor maakt die direct een boel toeren terwijl de motor dus nog niet op temperatuur is. Hoe zit dat in de praktijk? Iemand die daar iets zinnigs over kan vertellen? Heb nooit begrepen hoe ze dat oplossen qua techniek.

- De auto vind ik zwaar +- 1600kg en wordt volledig op MRB belast. Bijna 100,- per maand waar ik woon.
- Ze zijn eigenlijk niet zo zuinig. Op de verschillende verbruikssites is een 1/15 helemaal niet zeldzaam.

En hoewel ik al heel wat jaren een Alfa Romeo heb gereden waren dit voornamelijk diesels, waarbij ik motorisch gezien zo goed als niks bijzonders heb meegemaakt. Ze blijven het gewoon doen.
Nu is dit een 2.0T in een 200 of 280pk configuratie. En volgende de kenners moet je eigenlijk 1 vanaf 2019/2020 hebben. Maar ook deze heeft zijn bekende problemen als ware.

Grootste kwaal is de Multiair unit. Vroeg of laat is die aan de beurt. In de 1.4 motoren van Alfa zit deze ook, maar is een stuk beter te onderhouden. De nodige filters IN de unit kan je vervangen. Bij de 2.0 niet. Dan moet de kop eraf. Hoe ze dat hebben kunnen bedenken is me een raadsel. Want heeft 1 van vorige eigenaren het niet zo nauw genomen met de juiste olie of de oliebeurten dan ben je gewoon aan de beurt en kan je niet controleren. Daarnaast zijn er andere plaaggeesten te lezen zoals lege accu's, rijtje relais die het begeven, water in modules, zwakke componenten in het koelsysteem. Maar dit kan uiteraard ook uitvergroot zijn omdat het een 'Alfa' is. Desalniettemin zijn het wel serieus voorkomende issues.

Ook deze zou ik alleen met garantie kopen, maar ik rijd maar 10.000 tot 15.000 per jaar. Kans is groot dat je daarbuiten aan de beurt bent.

Zoals je ziet nogal een spagaat tussen 2 totaal verschillende auto's. Waarom zou ik voor de Lexus moeten gaan volgens de nu/voorheen Lexus 300h rijders? Wat hebben jullie als grote voordelen maar ook als nadelen ervaren?
Heb 8 jaar in een IS 300h gereden, 4 jaar in het launch model en 4 jaar in het facelift model (je kunt de fotos in deze thread wel nog wel terugvinden) en dat is mij uitstekend bevallen. Met mijn 1.96m zat ik er echt meer dan prima in. Als je gaat zoeken naar een occasion raad ik wel aan de facelift te pakken vanaf model 2017. Die is toch een stukje verfijnder qua rijgedrag en ook wat beter afgewerkt van binnen. Let ook op de navigatie, het standaard scherm is best klein en steekt een beetje af tegen de rest van het interieur. Het fullsize scherm is echt stukken beter.

Qua karakter is het echt heel ontspannend rijden, alles gaat heel soepel en vloeiend maar je hebt niet echt die duw in de rug van een motor met turbo of full electric. Als je je daar op instelt is het echt heel relaxed rijden. De auto ziet er eigenlijk sportiever uit dan ie werkelijk is.

Ben uiteindelijk weggegaan bij Lexus omdat ik graag elektrisch wilde gaan rijden en Lexus / Toyota daar niet echt veel opties biedt. Daar hebben ze mijn inziens nog altijd een inhaalslag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malmostoso
  • Laatst online: 27-05 17:34
Waarom zou ik voor de Lexus moeten gaan volgens de nu/voorheen Lexus 300h rijders? Wat hebben jullie als grote voordelen maar ook als nadelen ervaren?
Ik heb in Alfa geleerd om te rijden. Alfasud, 33, 159, benzine, diesel, alles. De Giulia is idd een fantastische auto, sportieve, mooi, die rijdt echt lekker.

Nu heb ik een NX300h, heb ook zelf voor het moederbedrijf gewerkt dus ik kon wel achter de coulissen kunnen kijken.

De IS 300h is een keuze die jij maakt met je hoofd, de Giulia neem je met je hart. Des te meer omdat jij een gebruikte auto wilt kopen.

Het is niet onwaarschijnlijk dat de Giulia was meer aggressief gebruikt, en dus met meer stress op de mechanische onderdelen. Het kan snel een geldput zijn.

Tot mijn spijt zou ik de IS kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
@JipJapGoedje Maak eens een paar proefritten en zie hoe ze je bevallen. Het zijn auto's met heel verschillende karakeristiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Ik heb een IS 300h uit 2013 gehad en ook weleens de facelift van 2017 en later mee gehad van de dealer bij onderhoud, dus kan wel eea delen met je.

Bovenal: wat meerderen al zeggen: ook al ben je nu niet van plan te gaan kopen, maak vooral een proefrit alvast in zowel de IS 300h als Giulia. Wie weet valt een van beide al gelijk af.

Wat ik er verder over kan zeggen kijkend naar je vragen: ja de auto is zeer stil, zelfs met 130 km/u op de snelweg draait hij erg laag in de toeren dankzij de CVT en de luie 2 liter 4-cilinder die dankzij het hybridesysteem behalve bij vol gas zelden vol hoeft te werken. Dat gezegd hebbende: een CVT werkt wel zo dat je bij gas geven redelijk vlot in de toeren komt en dat geeft een karakteristiek geluid, het is absoluut geen mooi geluid, maar het zijn ook korte momenten.

Kijkend naar je overweging tussen de IS 300h en Giulia moet je voor jezelf afvragen: hoe rijd je? Ben je iemand die regelmatig het pedaal intrapt, stoplichtsprintjes maakt of zelfs de N-wegen als je persoonlijke circuit beschouwt? Dan is de IS 300h niks voor je. Niet dat de auto het niet aankan, qua wegligging en stuurgedrag is de auto meer dan potent genoeg, in het buitenland ligt er ook vaak een potente V6 in namelijk. Maar de CVT/hybride aandrijflijn is daar gewoon niet het beste voor. Die laat zich het beste als een typische Lexus zoals wij ze in Europa kennen berijden: met alle rust en gemak, maar dan moet dat ook wel in jezelf zitten. Dat betekent niet dat je je al volwaardig moet overgeven aan je innerlijke opa, maar op koppel/trekkracht rijdt de auto het lekkerst zoals de meeste hybride Lexussen. Dus zeg tot 70% vermogen is z'n optimale werkbereik.

Wat betreft op temperatuur komen van de ICE: daar heeft Lexus (en Toyota) al jaren een oplossing voor: vanuit koude start zal je in deze maanden zelfs met volle hybride accu zelden op de elektromotor/accu alleen weg kunnen rijden. De ICE zal praktisch altijd aanslaan en aan blijven tot de werktemperatuur bereikt is. Idem met tussentijds afkoelen: dan zal de auto de motor weer doen aanslaan. In de praktijk betekent dit dat met name de eerste km's opwarmen betekenen en het verbruik wat hoger is in de winter, maar daarna en buiten de koudste maanden om is het al heel snel op temperatuur, want ook dat hebben ze goed op orde. Qua betrouwbaarheid zijn dit soort auto's bijna blind te kopen.

Over je minpunten:
- het is inderdaad géén sportieve auto zoals ik hierboven ook al beschreven heb, voornamelijk dankzij de hybride aandrijflijn, de auto zelf is potent genoeg qua onderstel (ongeacht of je F-Sport hebt of niet)
- kofferbak is persoonlijk, ik vond hem altijd prima en de grote Bugaboo kinderwagen kon er prima in met nog wat extra spullen, maar het is een blijft een sedan en de beugels komen naar binnen. Voor vakantie gooiden wij er een dakkoffer op, dan heb je gecombineerd meer ruimte dan de grootste station die je kan verzinnen. En ik ga niet voor 3 weken vakantie per jaar 49 weken in een afschuwelijk lelijke station rijden. :P
- Lexussen zijn wat zwaarder dan gemiddeld inderdaad, komt deels door het hybridedeel, deels doordat het premium auto's zijn met waar het maar kan ook geluidsisolatie en hoogwaardige materialen.
- Verbruik moet je ook voor jezelf bekijken, als ik mijn Spritmonitor erbij pak waar ik het in bijhield, dan kwam ik over de gehele periode dat ik hem heb gehad uit op net geen 1 op 17. En daar zaten vakanties naar o.a. Duitsland en Italië bij waar ik ook gewoon Autobahn snelheden heb gereden.

Overall heb ik de IS 300h als mijn beste auto ooit ervaren. Ik heb er soms nog steeds spijt van dat ik die weg heb gedaan, dat kwam alleen omdat elektrisch rijden bij mij begon te kriebelen, maar inmiddels ben ik erachter dat ik liever in de IS 300h zou zijn blijven rijden. :P

Nog een leuk detail: ik heb destijds weleens vanuit mijn IS 300h bij een collega ingestapt die een Tesla Model 3 reed of een Audi A4 of een BMW 3-serie en allemaal waren ze veel luidruchtiger op de snelweg dan de Lexus, een groot verschil zelfs.

Maar bovenal: ga vooral proefzitten en -rijden, want ik heb in het verleden ook weleens de fout gemaakt om mezelf eerst op papier suf te researchen en denken dat auto X bij me past, maar dan maak je een proefrit en na 5 minuten denk je: nee, dit is echt niks voor mij. Zonde van je tijd dus achteraf. Ook al lijkt het inplannen en maken van een proefrit nu misschien zonde van je tijd, dat is het juist niet. Want er zijn 3 mogelijkheden die je allemaal helpen:
1. De auto bevalt zeer goed: prima dus, dan weet je dat je daarop kan focussen en wanneer de tijd voor jou rijp is toeslaan bij een versie/kleur die je wilt.
2. De auto bevalt niet: ook prima, want dan kan je hem van je lijstje afstrepen.
3. De auto bevalt net als de ander of je twijfelt tussen beide: ook prima, nu heb je ze beide geprobeerd en kan je nadenken waar je hart het meest sneller van gaat kloppen of dat je juist je rationele kant het voordeel van de twijfel geeft en wie weet vallen beide wel aan dezelfde kant. ;)
Kortom: een proefrit kan nooit kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb een IS 300h uit 2013 gehad en ook weleens de facelift van 2017 en later mee gehad van de dealer bij onderhoud, dus kan wel eea delen met je.

Bovenal: wat meerderen al zeggen: ook al ben je nu niet van plan te gaan kopen, maak vooral een proefrit alvast in zowel de IS 300h als Giulia. Wie weet valt een van beide al gelijk af.

Wat ik er verder over kan zeggen kijkend naar je vragen: ja de auto is zeer stil, zelfs met 130 km/u op de snelweg draait hij erg laag in de toeren dankzij de CVT en de luie 2 liter 4-cilinder die dankzij het hybridesysteem behalve bij vol gas zelden vol hoeft te werken. Dat gezegd hebbende: een CVT werkt wel zo dat je bij gas geven redelijk vlot in de toeren komt en dat geeft een karakteristiek geluid, het is absoluut geen mooie geluid, maar het zijn ook korte momenten.

Kijkend naar je overweging tussen de IS 300h en Giulia moet je voor jezelf afvragen: hoe rijd je? Ben je iemand die regelmatig het pedaal intrapt, stoplichtsprintjes maakt of zelfs de N-wegen als je persoonlijke circuit beschouwt? Dan is de IS 300h niks voor je. Niet dat de auto het niet aankan, qua wegligging en stuurgedrag is de auto meer dan potent genoeg, in het buitenland ligt er ook vaak een potente V6 in namelijk. Maar de CVT/hybride aandrijflijn is daar gewoon niet het beste voor. Die laat zich het beste als een typische Lexus zoals wij ze in Europa kennen berijden: met alle rust en gemak, maar dan moet dat ook wel in jezelf zitten. Dat betekent niet dat je je al volwaardig moet overgeven aan je innerlijke opa, maar op koppel/trekkracht rijdt de auto het lekkerst zoals de meeste hybride Lexussen. Dus zeg tot 70% vermogen is z'n optimale werkbereik.

Wat betreft op temperatuur komen van de ICE: daar heeft Lexus (en Toyota) al jaren een oplossing voor: vanuit koude start zal je in deze maanden zelfs met volle hybride accu zelden op de elektromotor/accu alleen weg kunnen rijden. De ICE zal praktisch altijd aanslaan en aan blijven tot de werktemperatuur bereikt is. Idem met tussentijds afkoelen: dan zal de auto de motor weer doen aanslaan. In de praktijk betekent dit dat met name de eerste km's opwarmen betekenen en het verbruik wat hoger is in de winter, maar daarna en buiten de koudste maanden om is het al heel snel op temperatuur, want ook dat hebben ze goed op orde. Qua betrouwbaarheid zijn dit soort auto's bijna blind te kopen.

Over je minpunten:
- het is inderdaad géén sportieve auto zoals ik hierboven ook al beschreven heb, voornamelijk dankzij de hybride aandrijflijn, de auto zelf is potent genoeg qua onderstel (ongeacht of je F-Sport hebt of niet)
- kofferbak is persoonlijk, ik vond hem altijd prima en de grote Bugaboo kinderwagen kon er prima in met nog wat extra spullen, maar het is een blijft een sedan en de beugels komen naar binnen. Voor vakantie gooiden wij er een dakkoffer op, dan heb je gecombineerd meer ruimte dan de grootste station die je kan verzinnen. En ik ga niet voor 3 weken vakantie per jaar 49 weken in een afschuwelijk lelijke station rijden. :P
- Lexussen zijn wat zwaarder dan gemiddeld inderdaad, komt deels door het hybridedeel, deels doordat het premium auto's zijn met waar het maar kan ook geluidsisolatie en hoogwaardige materialen.
- Verbruik moet je ook voor jezelf bekijk, als ik mijn Spritmonitor erbij pak waar ik het in bijhield, dan kwam ik over de gehele periode dat ik hem heb gehad uit op net geen 1 op 17. En daar zaten vakanties naar o.a. Duitsland en Italië bij waar ik ook gewoon Autobahn snelheden heb gereden.

Overall heb ik de IS 300h als mijn beste auto ooit ervaren. Ik heb er soms nog steeds spijt van dat ik die weg heb gedaan, dat kwam alleen omdat elektrisch rijden bij mij begon te kriebelen, maar inmiddels ben ik erachter dat ik liever in de IS 300h zou zijn blijven rijden. :P

Nog een leuk detail: ik heb destijds weleens vanuit mijn IS 300h bij een collega ingestapt die een Tesla Model 3 reed of een Audi A4 of een BMW 3-serie en allemaal waren ze veel luidruchtiger op de snelweg dan de Lexus, een groot verschil zelfs.

Maar bovenal: ga vooral proefzitten en -rijden, want ik heb in het verleden ook weleens de fout gemaakt om mezelf eerst op papier suf te researchen en denken dat auto X bij me past, maar dan maak je een proefrit en na 5 minuten denk je: nee, dit is echt niks voor mij. Zonde van je tijd dus achteraf. Ook al lijkt het inplannen en maken van een proefrit nu misschien zonde van je tijd, dat is het juist niet. Want er zijn 3 mogelijkheden die je allemaal helpen:
1. De auto bevalt zeer goed: prima dus, dan weet je dat je daarop kan focussen en wanneer de tijd voor jou rijp is toeslaan bij een versie/kleur die je wilt.
2. De auto bevalt niet: ook prima, want dan kan je hem van je lijstje afstrepen.
3. De auto bevalt net als de ander of je twijfelt tussen beide: ook prima, nu heb je ze beide geprobeerd en kan je nadenken waar je hart het meest sneller van gaat kloppen of dat je juist je rationele kant het voordeel van de twijfel geeft en wie weet vallen beide wel aan dezelfde kant. ;)
Kortom: een proefrit kan nooit kwaad.
Ik heb zelf een 2019 uitvoering en kan me volledig vinden in deze uitgebreide omschrijving. Behalve de luie 2 liter 4-cilinder. Het is namelijk een luie 2,5 liter 4-cilinder 😛.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Boeryepes Oeps, je hebt helemaal gelijk! Komt vast omdat ik alweer een jaar of 3 geleden voor het laatst erin reed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31

AntiPasta

d1 m0z4rella

Hoe zijn de meningen hier over de nieuwe NX-modellen?
Ik zit te kijken naar een nieuw aan te kopen model in België. Ik ben niet zo bekend met het merk, maar hoor over het algemeen zeer goede verhalen, vooral over de langetermijnbetrouwbaarheid (voor mij een pré).

De Belgische configurator mixt de 350h en 450h+ een beetje door elkaar - is het "enige verschil" dan Hybride versus PHEV? Een tijd geleden sprak ik een dealer die beweerde alleen nog maar 450 te kunnen leveren, sowieso, maar hier zie ik op de site van het merk nog niets van terug. Eigenlijk wil ik geen PHEV, omdat ik in een huurappartement zit zonder de mogelijkheid om een eigen laadpaal te plaatsen (hooguit een gewone 220v-kabel uit de voordeur...)

Ook vraag ik me af hoe de 'trims' van de NX zich met elkaar vergelijken en de configurator is hierbij niet heel duidelijk. Wat voor parkeersensoren / -camera zitten er op de Luxury Trim bijvoorbeeld?
De Luxury heeft een catalogusprijs van 66k, dan is er gelijk een sprong naar 73k voor Executive en daarboven is er nog maar zeer weinig prijsverschil (President Line kost bijv 76k).

Gelukkig heb ik een ruim budget, ik heb helaas nog niet zoveel Lexus-kennis. Ergens denk ik, dan maar wat meer spenderen om gelijk alles te hebben, maar dat voelt ook weer ondoordacht.

Zijn hier ervaringen van recente NX450-kopers?

(edit: ik zie nu dat ik ben omgeleid naar de Nederlandse site omdat ik tijdelijk in NL ben bij familie. Belgische prijzen zijn allemaal iets lager, maakt verder niet zoveel uit)

[ Voor 6% gewijzigd door AntiPasta op 27-12-2024 12:42 ]

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@AntiPasta Om met je eerste vraag te beginnen: de 350h is inderdaad een HEV, dus een volle/reguliere hybride zoals ook het voorgaande model NX 300h. De 450h+ is een PHEV, dus met stekker.

Wat de dealer wellicht bedoelt is snelle levering? Geen idee hoe het met de PHEV vs HEV zit, maar ik zou me daar inderdaad even in verdiepen en op doorvragen als je geen PHEV wilt. PHEV is ook niet zaligmakend, nu ken ik het Belgische belastingklimaat niet, maar hier in NL is de motorrijtuigenbelasting significant hoger en zijn er daarnaast behalve potentiële besparingen op brandstof eigenlijk geen voordelen meer voor een PHEV. Met een eigen laadpaal (en dus ook laag kWh-tarief) zeg ik: dan kan het vast uit, maar publiek laden is niet interessant genoeg.

Wel is het zo dat de PHEV eenmaal leeg ook als normale HEV doorgaat, maar dan dus wel met extra gewicht en daardoor een hoger verbruik.

Omtrent de trims: ik zie dat een aantal van de Belgische en Nederlandse overeenkomen zoals Business Line, Executive Line en F Sport, maar bijv. de Overtrail kennen wij niet.

Je kan voor een globaal idee eens de Nederlandse prijslijst bekijken: https://www.lexus.nl/contact/downloads

Let wel op: ik kan ze op de Belgische site niet vinden, enkel de brochure, en het is dus niet gezegd dat de NL en BE Executive Line gelijk zijn aan elkaar.

Overigens kan ik gewoon naar lexus.nl of lexus.be, dat gaat in beide gevallen gewoon goed. ;)

Kortom: ik denk dat je er goed aan doet naar de 350h te kijken en niet de PHEV te nemen, qua trim zou ik zeggen: kies wat bij je past, ik ben iemand van luxe dus ik zou niks minder dan een President Line accepteren, maar ik ken genoeg mensen uit mijn omgeving die wel de basisluxe in de vorm van comfort en stilte aan boord (en betrouwbaarheid) van Lexus waarderen, maar verder prima met een Business Line kunnen leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31

AntiPasta

d1 m0z4rella

Bedankt voor je antwoord. Waar ik woon zijn PHEVs niet fiscaal voordelig tegenover andere voertuigen (behalve geheel elektrische). De eenmalige aanschafbelasting (zogeheten 'BIV') is identiek voor alle auto's die op dit moment op mijn lijstje staan, ongeacht merk of PHEV/HEV/benzine. Jaarlijkse belasting is verwaarloosbaar. Omdat ik de auto uiteindelijk verwacht te verhuizen naar Nederland spreekt dit niet in het voordeel van de 450. In dit licht is het opmerkelijk dat steeds meer autobouwers naar PHEV-only opschuiven... Mazda is daarom ook al van mijn lijstje gevallen.

Over een week heb ik een proefrit gepland, dan hoop ik ook meer te horen over de leverbaarheid van de 350 nieuw. Ik zal mijn ervaringen dan ook hier achterlaten :)

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Dank voor de inzichten mbt een IS 300H.

Uiteraard zal ik moeten gaan proefrijden. Mijn broertje heeft een 2019 Toyota C-HR. Paar keer mee gereden en vond het niet vervelend of iets als we het over de CVT hebben, maar dat zal in de verpakking van een IS 300H wellicht heel anders aanvoelen.

Ik verwacht met een paar maanden echt mijn zoektocht te starten naar een andere auto. Het liefst onder de 150.000km of nog lager

Mijn Shortlist op dit moment (gaat alle kanten op, weet het) Budget is tussen de 20-25k.
- Alfa Romeo Giulia 2.0 vanaf MY2018
- Lexus IS 300H
- BMW 320i F30-31 vanaf MY2018

De Lexus is eigenlijk een beetje de vreemde eend in het lijstje als enige hybride, maar dat komt puur door hoe de auto er uit ziet. En ik die techniek in deze auto als enige blind zou vertrouwen.
Jammer dat het belastingvoordeel opgeheven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
JipJapGoedje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:46:
Dank voor de inzichten mbt een IS 300H.

Uiteraard zal ik moeten gaan proefrijden. Mijn broertje heeft een 2019 Toyota C-HR. Paar keer mee gereden en vond het niet vervelend of iets als we het over de CVT hebben, maar dat zal in de verpakking van een IS 300H wellicht heel anders aanvoelen.

Ik verwacht met een paar maanden echt mijn zoektocht te starten naar een andere auto. Het liefst onder de 150.000km of nog lager

Mijn Shortlist op dit moment (gaat alle kanten op, weet het) Budget is tussen de 20-25k.
- Lexus IS 300H
- BMW 320i F30-31

De Lexus is eigenlijk een beetje de vreemde eend in het lijstje als enige hybride, maar dat komt puur door hoe de auto er uit ziet. En ik die techniek in deze auto als enige blind zou vertrouwen.
Je gaat wat terugverdienen met onderhoud en gebruik. Wegenbelasting daarentegen gaat omhoog. Voor mij is de grote winst betrouwbaarheid en algehele rijervaring: rust, stilte, comfort en wanneer nodig meer dan voldoende kracht. Hoewel een 4-cilinder, klinkt en voelt het best lekker.

Dat ie exclusief is en oogt, is een bonus.

Er zijn trouwens 3 Aliexpress upgrades te overwegen afhankelijk van het model:
1- TPMS details per band in het display (kostte mij 33€ en half uurtje werk)
2- inklapbare spiegels (niet gedaan)
3- carplay retrofit (in voortgang)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roel-online
Wanneer zou je de nieuwe auto moeten hebben?

Ik zou eerst eens gaan proefrijden in een Giulia en IS 300h die redelijk bij elkaar in de buurt staan en mooi genoeg zijn voor een proefrit. Ook al hebben ze te veel kilometers, verkeerde bouwjaar of missen ze een bepaalde optie. Dan heb je wel alvast een goed vergelijk en kun je de keuze maken en daarna op zoek naar het mooiste exemplaar.
- Lexus IS 300H
- BMW 320i F30-31
Ik vind dit juist een heel logisch lijstje. Alle drie sportief sturende sedan's. Ik heb als vervanging van mijn Lexus IS 300h ook in een Alfa en BMW gereden.

De IS 300h rijdt aanzienlijk sportiever en strakker als het een F-sport is dus dat zou ik tegenover de Giulia zetten. Nadeel is dat de IS vrij ouderwets is qua interieur (vooral de infotainment) wat niet zo gek is want de basis stamt uit 2013. Ook is ie relatief duur (vanwege de ijzersterke reputatie) maar dat zie je in de restwaarde wel weer terug. Die ijzersterke reputatie is niet voor niets. Ik had een IS 300h F-Sport uit 2013 en toen ie 10 jaar oud was voelde die auto nog steeds alsof ie gisteren in elkaar geschroefd was: heel solide, geen kraakjes, simpelweg briljant. De hybride aandrijflijn is super verfijnd en slim, krachtig genoeg in de sport stand maar nooit écht snel. Ik kijk met heel veel plezier terug op mijn tijd met de IS 300h F-Sport en ben simpelweg gewisseld omdat ik weer iets anders wilde; zeker niet omdat de Lexus niet goed was.

De BMW heeft de naam lekker te rijden, maar de F30 generatie schijnt juist niet zo'n rijdersauto te zijn. Met jouw budget kun je ook voor z'n opvolger gaan (G20) en dat is een veel betere auto dan de F30. Als je kunt inpluggen is de 320e of 330e misschien wat en anders is een 320i ook niet gek (chiptunen kan voor meer power maar is wel duur/complex). De 3-serie G20/G21 is wel gewoon een hele goede aanbieding, want een G20 is wel héél veel moderner dan een IS waarvan de basis uit 2013 stamt, niet zo duur, wel heel modern en als hybride ook nog zuinig en als station ook nog praktischer. Ik vond de G21 330e lekker snel, erg mooi qua interieur (daaraan zie je dat de BMW veel jonger is dan de IS) maar ook minder scherp sturen dan de IS. (Over een paar jaar koop ik vast nog een 330e: wanneer ik het praktische van een station echt nodig heb en voor het overschot aan elektra uit de zonnepanelen is het ook fijn).
Deze 320i in Nederland bijvoorbeeld: https://www.vaartland.nl/...-sportline-aut-3/h-753-gp
Een hybride importeer je heel goedkoop uit Duitsland: https://www.bmw.de/de-de/...d9-705d-8cad-09440493ac83
De Giulia is een Alfa en dat is sowieso cool. Ze rijden scherp en je hebt flink vermogen (de 200pk is heel makkelijk te chiptunen naar 280pk). De Stelvio die ik proefreed vond ik scherp sturen maar de kwaliteitsbeleving in het interieur viel me behoorlijk tegen. De viercilinder turbo is snel maar ook wat rauw - dan heb ik liever een zuinigere en verfijndere viercilinder hybride of een lekkerder klinkende zescilinder.

Uiteindelijk heb ik een Jaguar XE S gekocht (met een Supercharged 3-liter V6) want #YOLO en dat is een mooie combinatie van bovenstaande auto's. De Jag is idioot veel sneller dan de IS 300h, stuurt met meer gevoel dan de BMW en voelt meer solide aan dan de Alfa en klinkt beter dan elk ander ding. Maar hij zuipt, is niet zo solide als de Lexus en niet zo'n goede value-for-money als de BMW. Als je nog iets bijzonders zoekt zou je dus ook een XE S aan je lijstje kunnen toevoegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D43m0n

- Lexus IS 300H
- BMW 320i F30-31 vanaf MY2018

Ik heb min of meer dezelfde lijst gehad, daar zat bij:
  • Volvo V60 vanaf MY2018
  • Mazda 6 2.5 vanaf MY2018
  • BMW 320i G20
  • Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid
Ik kan ten eerste de eerdere uitgebreide beschrijvingen van @MooDyBLueS en @roel-online alleen maar onderschrijven. Ik heb nu zo'n 10 maanden een IS300h Luxury Line uit 2018 met zo'n beetje alle opties. Ik kom uit z'n voorganger; de IS250. Ook dit is een fantastische auto. Ik haal op Spritmonitor zo'n 6,4L/100km maar ik heb inmiddels door hoe ik het meeste uit de hybride aandrijflijn kan halen waardoor het verbruik in de koude maanden lager ligt dan toen ik 'm net had.

Eigenlijk was de IS300h voor mij een no-brainer. Maar de uitvoering, kleur, facelift-model en km-stand maakten dat ik mezelf af begon te vragen of ik een speld in een hooiberg aan het zoeken was. Zoals ik 'm zocht stond soms gewoon maanden niet te koop. Ik zag er wel wat in Duitsland staan die voldeden aan wat ik zocht maar de prijs was niet aanmerkelijk goedkoper. Ik had geen haast omdat de IS250 het prima deed, maar anders had ik een aanschaf uit Duitsland (uitsluitend bij dealers) niet geschuwd. Omdat het een speld in een hooiberg leek, vroeg ik mezelf af of ik misschien niet aan het overdrijven was. De andere auto's op jouw/mijn lijstje zijn veel meer verkocht. Vast niet zonder reden. Ik heb een proefrit gemaakt in een 3-serie G20 zònder M-Sport onderstel. Dat was nog lastig om er een te vinden zonder dat onderstel want de meesten hebben dat wel. Ik heb namelijk bij de aanschaf van de IS250 ook een 3-serie E90 proefgereden en ik vond die te stug/oncomfortabel met een normaal onderstel. Ik vond het gewoon nooit rustig in zo'n model want het ding communiceert continu de staat van de weg met je. De IS250 reed ook als een tierelier, weliswaar zwaarder maar met een zeer fijne balans.

Met deze ervaring wilde ik dus "een comfortabele G20" proefrijden want de autopers jubelt over de fijne rij-eigenschappen en velen zweren erbij. Maar ook die G20 zonder M-sport onderstel vond ik teveel communiceren. Maar wel echt een rijdersauto. Hangt goed aan het gas en de 8-traps automaat schakelt echt goed. Draadloze CarPlay af-fabriek is ook wel fijn. Met deze rij ervaring ben ik naar een voormalig Alfa-dealer gegaan (inmiddels specialist) en hoewel ik niet gereden heb, heb ik wel een klein uur met die man gesproken over de Giulia. Hij zei dat ik met alle plezier mocht proefrijden in een Giulia, maar volgens hem zou een Alfa minstens zo rijden/reageren/communiceren als een E90/G20. En om eerlijk te zijn, ik zat een keer in een Giulia van amper een jaar oud in een showroom en vond dat het klepje van de asbak/opbergruimte al niet soepel open en dicht ging. Alsof het ding al versleten was. Die oude IS250 van mij had geen merkbare slijtage. Alles werkte nog steeds. De Giulia heb ik op basis van het advies van die Alfa-specialist maar afgeschreven. Ik heb proefgezeten in een Mazda CX-30, maar de achterbank was te klein voor 't gezin. Ik heb proefgereden in een Mazda 6 2.5 uit 2021 met amper 30.000km in nagenoeg nieuwstaat maar dat kon niet tippen aan de IS300h. Dan merk ik verschil tussen RWD en FWD. Een RWD heeft veel meer rust in het stuur. Ik kon ook geen ideale zitpositie vinden in de Mazda 6. En de Bose geluidsinstallatie viel tegen t.o.v. Mark Levinson.

Ik vind de Corolla Touring Sports er ook aardig uitzien en die 2.0 hybride aandrijflijn lijkt me ook voldoende voor mijn smaak. De juiste uitvoering is ook voorzien van min of meer dezelfde opties als een IS300h. Ik heb in een showroom in verschillende uitvoeringen gezeten, maar in geen enkel model kon ik een fijne zithouding vinden. Maar toch was ik wel nieuwsgierig naar het rijden met zo'n aandrijflijn, dus heb ik wel een proefrit ermee gemaakt. Ik was positief verrast. Zo'n 2.0 hybrid is gewoon rap. Maar daagt ook behoorlijk uit om hard te gaan rijden. Het is geen sportieve auto maar hij stuurt oké, maar het onderstel maakt dat drempels makkelijker te nemen zijn. Maar die zithouding was gewoon niet top en het is merkbaar rumoeriger in zo'n Corolla.

Het meest heb ik nog getwijfeld over een V60. Qua rijervaring kwam een PHEV T6/T8 in de buurt van het comfort van een IS300h, maar ik vond ook daar het stuurgevoel onrustiger omdat het gros van het vermogen op de voorwielen zit. En de balans tijdens het rijden was er ook niet zoals bij een IS300h. Ik heb veel aandrijflijnen en onderstellen geprobeerd bij een V60, hulde aan de dealer die dat zonder gedoe faciliteerde. De PHEV zou een grote kanshebber zijn maar wat een gewicht, dat voel ik ook met het rijden. Rond die tijd kwamen zowel AutoWeek als Autoblog met aankoopadviezen van dat model S/V60 en er waren best veel bekende issues met die dingen. Met name bij de PHEV; kapot accupakket. On-board lader die stuk gaat. Elektromotor die ermee stopt. Vrijwel elke Volvo met panoramadak dat open kan krijgt te maken met lekkage tenzij je daar bovenop zit met onderhoud. Ik kan wel doorgaan maar dit was 'm ook niet.

Ik kan alleen maar onderschrijven om vooral te gaan proefrijden. Als ik een V60 gekocht zou hebben, dan was het waarschijnlijk er een zonder PHEV zijn geworden. Gewoon een T5 of liever een T6. Maar ook dan was dat een speld in een hooiberg aan het worden, want die zijn er niet zoveel met een Bowers & Wilkins geluidsinstallatie. En toen was mijn cirkel wel rond; ik heb gewoon een smaak/voorkeur die afwijkt van 't gros van de autokopers. Eenmaal ervaring met een Lexus maakt mij aardig verknocht aan het merk. Ik ben overwegend een rustige rijder (ja leeftijd dingetje) en heb m'n lolletjes met een 3.0 TDI quattro ook wel gehad. Ik heb na aanschaf van m'n IS300h een aftermarket CarPlay oplossing zelf ingebouwd en gebruik niets anders meer. Ik hou erg van comfort, ik geef de voorkeur aan luxe boven de snelste aandrijflijn want wanneer heb ik daar nou wat aan? Natuurlijk is meer vermogen altijd welkom. Altijd. Maar de IS300h is sneller dan je denkt. Die herrie van de motor als je vol gas geeft duurt nooit echt langer dan een seconde of 5 tot 8 want dan zit je op de snelheid die het verkeersbeeld toe laat. Als je gewoon met het verkeer meerijdt, zul die ICE eigenlijk niet horen.

T.a.v. restwaarde, ik durf inmiddels wel te beweren dat elk product dat van Toyota/Lexus komt een uitstekende restwaarde heeft. Men beweerde dat dit destijds bij mijn IS250 tegen zou vallen t.o.v. de Audi A4 die ik daarvoor had, maar het tegendeel was waar. De A4 schreef erg rap af, de IS250 bleek behoorlijk waardevast. Tel daar de ongeplande garagebezoeken met de A4 bij op die ik niet had met de IS250 en qua total cost of ownership durf ik die stelling wel aan ja.

Mijn ouders hebben overigens een C-HR uit 2019, de 1.8. Fijne auto, maar niet te vergelijken met mijn IS300h. Qua afwerking, stilte kan de C-HR niet tippen aan de IS300h. En vooral die 1.8 hybride is wel zuinig, maar met flink gas geven komt daar meer herrie vandaan, maar niet veel meer versnelling. Dat is in mijn IS300h echt wel anders. De sprint van 0 naar 100 is misschien niet bijzonder snel, maar die tussenacceleraties zijn sneller uitgevoerd dan je verwacht. Trap het pedaal dan helemaal naar de bodem en dan voel je dat de elektromotor een fractie later ook meedoet en dan gaat 't rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Dank voor de verschillende inzichten in dit topic. Inmiddels ben ik er wel uit dat ik een IS 300h wil.

Wil er 1 met minimaal stoelverwarming, premium audio en vanaf 2017 ivm facelift. Veel hebben de standaard audio (draaiknop ipv die gekke muis).

Het liefst onder 25k. maar heb een beetje rek. Het liefst niet meer dan 125k km. Heb al gemerkt dat die dun bezaaid zijn. Dus zal mijn tijd af moeten wachten.
Heb al wel gezien dat als ik filter op stoel ventilatie als optie de auto meestal voor de rest ook full option is.

Ohja ik wil geen zwart of wit, dus tja blijft die titanium grijs, dat lichte of donkere blauw en heeeel soms zie ik een metallic rode als kleur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
JipJapGoedje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:25:
Dank voor de verschillende inzichten in dit topic. Inmiddels ben ik er wel uit dat ik een IS 300h wil.

Wil er 1 met minimaal stoelverwarming, premium audio en vanaf 2017 ivm facelift. Veel hebben de standaard audio (draaiknop ipv die gekke muis).

Het liefst onder 25k. maar heb een beetje rek. Het liefst niet meer dan 125k km. Heb al gemerkt dat die dun bezaaid zijn. Dus zal mijn tijd af moeten wachten.
Heb al wel gezien dat als ik filter op stoel ventilatie als optie de auto meestal voor de rest ook full option is.

Ohja ik wil geen zwart of wit, dus tja blijft die titanium grijs, dat lichte of donkere blauw en heeeel soms zie ik een metallic rode als kleur over.
Ik heb de versie met jouw wensenlijstje maar dan wel pearle wit. Fijne wagen. Wel mis ik het pakket met elektrische stoelen en spiegels. Vooral de stoelen is een gemis. Ik had die in mijn CT LL. Erg fijn. Wil heb ik door de dealer ingebouwd leer en getinte ramen achter. Beide van goede kwaliteit.

Qua kilometerstand kun je denk ik wel wat omhoog. De IS300h is een tank. Ik kocht de mijne met 62k (2019 versie in 2022 gekocht ). Nu 105k en voelt nog als nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Boeryepes schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:22:
[...]

Ik heb de versie met jouw wensenlijstje maar dan wel pearle wit. Fijne wagen. Wel mis ik het pakket met elektrische stoelen en spiegels. Vooral de stoelen is een gemis. Ik had die in mijn CT LL. Erg fijn. Wil heb ik door de dealer ingebouwd leer en getinte ramen achter. Beide van goede kwaliteit.

Qua kilometerstand kun je denk ik wel wat omhoog. De IS300h is een tank. Ik kocht de mijne met 62k (2019 versie in 2022 gekocht ). Nu 105k en voelt nog als nieuw.
Qua kilometerstand wil ik het liefst een frisse. Ik snap best dat ze prima de km's kunnen hebben.
Ik wil er eigenlijk wel een hele tijd mee doen. Dus als ik er een zou kopen met 150k dan is dat vooral tussen de oren. Heb al wel gezien dat ze best weinig afschrijven. Ze blijven 'duur' terwijl het model al sinds geloof ik 2013 nauwelijks is gewijzigd. Wel vind ik de facelift net wat mooier gelijnd van bumper tot bumper. Interieur is volgens mij nauwelijks gewijzigd.

Carplay moet er ook nog in uiteraard. ik ga de komende weken/maanden eens goed op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Wellicht weten de kenners het hier.

Ik was altijd in de veronderstelling dat in een IS 300h je 3 audio opties had. Basis, Premium en Mark Levinson.

Als je het multimedia systeem met muis hebt ipv draaiknop heb je altijd minimaal Premium audio met 10 speakers toch?

Het ML systeem is makkelijk te herkennen aan de tekst voor de pook op de middenconsole, maar hoe zit dat met de andere 2 systemen?

Stel je hebt de draaiknop voor MM bediening, dat kan nog steeds met premium audio zijn toch? en hoe zie je dat er niet het basis 6 speakers systeem in zit?

Iemand ergens een link die de verschillen toelicht? Google me suf, maar denk dat ik verkeerd zoek.

[ Voor 8% gewijzigd door JipJapGoedje op 24-02-2025 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JipJapGoedje Bij de 2013-2017 was dat zeker het geval. Ik had een Business Line Pro met premium audio en 10 speakers.

Bij de 2017 heb ik even een prijslijst erbij gepakt uit het Lexus archief en zo te zien valt de premium audio upgrade (met 10 speakers) alleen onder de Luxury Line standaard en is het bij de Business Line, Sport Edition en F Sport Line altijd een optie, gekoppeld aan wat Lexus het "Premium navigatiesysteem" noemt met inderdaad de 'muis' (Remote Touch interface). Dat zien er dan uit als deze occasion.

Standaard audio = draaiknop:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=1024/56935156/0-31109e5babba3957fe998268e5f732fa.jpg

Premium audio = muis:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=1024/56216904/0-bcdf1d69f3181d16f65dee7709afe5c5.jpg

Mark Levinson idem als de premium maar met de "Mark Levinson" tekst op de middenconsole (iets boven de knoppen voor stoel- en stuuverwarming).

Kortom: als je weet dat Lexus die muis "Remote Touch interface" noemt en dat dat volgens prijslijst altijd gekoppeld is aan de Premium Audio en Premium Navi, dan is 1+1=2. ;)

Archief prijslijsten vind je hier.
Directe link naar een 2017 prijslijst (pdf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1khKqmzvCOf7lODwZ0cw4_r_s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ud1AQCme0NCrpzXrKLAOwqRN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-02-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Kijk die bevestiging zocht ik. Remote Touch Interface (aka muis) is minimaal premium audio, ook te herkennen aan het grotere beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JipJapGoedje Yup, het grotere scherm valt daar inderdaad ook onder.

Let overigens wel nog even op 1 ding: dit zijn de Nederlandse uitvoeringen. Ik heb met een UX 250h meegemaakt dat die gelabeld werd (door een Toyota dealer waar ik hem kocht) als Luxury Line Plus, die helemaal niet bestond hier. Het kan zijn dat als je naar een import kijkt dat andere combinaties mogelijk zijn. Iets om in je achterhoofd te houden wellicht, want iets zegt me dat je premium audio of beter wel belangrijk vindt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
Leuk! Wat heeft de doorslag gegeven om een IS 300h te zoeken (en geen Giulia of 3-serie)?

Hoe waren de proefritten in alle drie de modellen?

Moet de IS 300h een F-Sport worden of is de minder sportieve versie ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JipJapGoedje Nav de reactie hierboven schiet mij nog iets te binnen: in mijn ervaring komen de occasions bij Lexus dealers niet altijd door op de bekende occasion sites. Geen idee waar het mee te maken heeft, maar ik pakte zelf daarom ook altijd lexus.nl en louwman.nl er extra bij.

Het aanbod is op dit moment helaas wel best karig zie ik en zelfs niet één uitvoering met ML audio te vinden van 2017 of later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
ML audio is geen must, maar wel minimaal premium audio.
Hoewel ik zelf nog niet bezig ben geweest met proefritten wil ik gewoon een prima audio installatie. Bij deze Lexus begint dat dus bij de Remote Touch Interface bediening icm met het grote scherm.

Waarom ik geen 3 serie of Giulia wil is na wat checklijstjes simpel. Ik heb altijd al een Lexus willen hebben, met name deze IS 300h. Voor het model altijd al een zwak gehad. Hybride rijden vind ik interessant. Hoewel ik regelmatig sportieve auto's heb gehad en gereden reed ik het liefst in mijn Volvo S60 D5 van 2007 met automaat. De rust en souplesse is wat ik echt wil van een auto.

3-serie zie je overal, en de Giulia blijkt bij tijden toch wel een eigenwijs ding met rare nukken. Ik heb geen zin meer in garagebezoeken etc.

Tuurlijk zal een Lexus echt niet heilig zijn, maar zolang die keurig zijn onderhoud krijgt en ik er 1 met een frisse kmstand kan bemachtigen zal het gewoon zorgeloos rijden zijn in alle rust.
roel-online schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:21:
[...]

Leuk! Wat heeft de doorslag gegeven om een IS 300h te zoeken (en geen Giulia of 3-serie)?

Hoe waren de proefritten in alle drie de modellen?

Moet de IS 300h een F-Sport worden of is de minder sportieve versie ook goed?
F-Sport hoeft niet, F-Sport Line is wel mooi met de sportstoelen.
MooDyBLueS schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:28:
@JipJapGoedje Nav de reactie hierboven schiet mij nog iets te binnen: in mijn ervaring komen de occasions bij Lexus dealers niet altijd door op de bekende occasion sites. Geen idee waar het mee te maken heeft, maar ik pakte zelf daarom ook altijd lexus.nl en louwman.nl er extra bij.

Het aanbod is op dit moment helaas wel best karig zie ik en zelfs niet één uitvoering met ML audio te vinden van 2017 of later.
Ik had al gezien dat ze dun bezaaid zijn met de minimale opties die ik wil. Tenzij ik pre facelift pak. Ik wil gewoon een facelift ;)

[ Voor 35% gewijzigd door JipJapGoedje op 24-02-2025 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09
JipJapGoedje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:47:
ML audio is geen must, maar wel minimaal premium audio.
Hoewel ik zelf nog niet bezig ben geweest met proefritten wil ik gewoon een prima audio installatie. Bij deze Lexus begint dat dus bij de Remote Touch Interface bediening icm met het grote scherm.

Waarom ik geen 3 serie of Giulia wil is na wat checklijstjes simpel. Ik heb altijd al een Lexus willen hebben, met name deze IS 300h. Voor het model altijd al een zwak gehad. Hybride rijden vind ik interessant. Hoewel ik regelmatig sportieve auto's heb gehad en gereden reed ik het liefst in mijn Volvo S60 D5 van 2007 met automaat. De rust en souplesse is wat ik echt wil van een auto.

3-serie zie je overal, en de Giulia blijkt bij tijden toch wel een eigenwijs ding met rare nukken. Ik heb geen zin meer in garagebezoeken etc.

Tuurlijk zal een Lexus echt niet heilig zijn, maar zolang die keurig zijn onderhoud krijgt en ik er 1 met een frisse kmstand kan bemachtigen zal het gewoon zorgeloos rijden zijn in alle rust.
Echt een prima keuze. Wat je zegt: super betrouwbaar, zuinig, soepel, luxe en comfortabel. Smaken verschillen, maar ik vind het een prachtig model. Tegelijkertijd ook een onderschatte en onderbelichte auto als je het mij vraagt. Lexus doet het qua verkoop al jaren slecht in Nederland, maar ik weet 100% zeker dat er meer mensen overstappen als ze die proefrit maar eens een keer maken. Genoeg mensen gesproken die over gestapt zijn van een BMW en lyrisch zijn over hoe de IS300h rijdt. En fijn dat je maar 1 keer per jaar / 15.000km bij de dealer bent (onderhoud) :+

Persoonlijk kan ik maar 1 nadeel benoemen en dat is typisch Toyota / Lexus; het multimedia systeem. Bij release al gedateerd, traag, en de bediening is verschrikkelijk (zowel muis als touchpad als je het mij vraagt). Maar dat is wellicht goed op te lossen met een aftermarket systeem :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online

Say no more! ;-)

Rust, soeplesse en geen zin in meer garagebezoeken... én je vindt het een mooi model, dan hoef je inderdaad niet verder te kijken.

De IS 300h is ook gewoon briljant. Ik vind het nog steeds jammer dat er nooit een echte opvolger van is gekomen.
Ik had al gezien dat ze dun bezaaid zijn met de minimale opties die ik wil. Tenzij ik pre facelift pak. Ik wil gewoon een facelift ;)
Is quad-led koplampen dan ook een vereiste of wens? Ik zou persoonlijk de exemplaren met de standaard koplampen (één projector, beetje muis-look) laten staan omdat de quad-led koplampen er veel mooier uit zien.

Deze is wel heel mooi en heeft alles erop zitten, maar daarvan zul je de kilometerstand wat te hoog vinden wellicht: https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

Succes met de zoektocht! Ik zou gewoon op alle grote platforms (gaspedaal, marktplaats, autoscout (ook buiten NL) en mobile.de) zoekopdrachten aan zetten en meteen toeslaan wanneer de perfecte IS voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Importeren van auto's heb ik totaal geen verstand van. Ook al zegt men dat het makkelijk is.
BPM is ook nog wel aanzienlijk geloof ik. Dus kan net zo goed een auto in NL kopen.

Maar dat is wel een fraaie inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
JipJapGoedje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:41:
Importeren van auto's heb ik totaal geen verstand van. Ook al zegt men dat het makkelijk is.
BPM is ook nog wel aanzienlijk geloof ik. Dus kan net zo goed een auto in NL kopen.

Mooie versie idd!

Rest-BPM zal na 7 jaar niet zo hoog meer zijn, die schrijft namelijk af met de waarde van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
JipJapGoedje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Qua kilometerstand wil ik het liefst een frisse. Ik snap best dat ze prima de km's kunnen hebben.
Ik wil er eigenlijk wel een hele tijd mee doen. Dus als ik er een zou kopen met 150k dan is dat vooral tussen de oren. Heb al wel gezien dat ze best weinig afschrijven. Ze blijven 'duur' terwijl het model al sinds geloof ik 2013 nauwelijks is gewijzigd. Wel vind ik de facelift net wat mooier gelijnd van bumper tot bumper. Interieur is volgens mij nauwelijks gewijzigd.

Carplay moet er ook nog in uiteraard. ik ga de komende weken/maanden eens goed op zoek.
25k vs 150k is nogal een verschil. Ga je een mooie laten liggen als ie 55k op de teller heeft?

Frisheid is meer dan alleen kilometerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n

Jep, het lijkt soms een speld in een hooiberg. Als je er lang mee wil doen, ga dan voor een Luxury Line of F-Sport Line vanaf de facelift (2017), daar zit vrijwel alles op. Stoel, stuur en spiegels gaan elektrisch met geheugen. Verwarming en koeling in de stoelen. Stuurwielverwarming, adaptieve cruise controle die je ook als normale cruise control kunt gebruiken. Mark Levinson zit ook vrijwel altijd op die compleet uitgevoerde modellen. Deze uitvoeringen vanaf de facelift zijn zeldzaam. Ik heb het aanbod meer dan een jaar in de gaten gehouden. Maanden kwam er niks te koop. En ineens is er in Nederland keuze uit drie tot vijf. De meerderheid is dan import maar door de dealers zelf geïmporteerd. Maar die weten de prijzen ook hoor. Er zijn ook een drietal specialisten die toevallig alledrie in Brabant zitten. Eentje adverteert enkel op Marktplaats met relatief scherpe prijzen. De andere twee adverteren niet op Marktplaats. Bij alledrie kun je goed een Lexus kopen.
roel-online schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Is quad-led koplampen dan ook een vereiste of wens? Ik zou persoonlijk de exemplaren met de standaard koplampen (één projector, beetje muis-look) laten staan omdat de quad-led koplampen er veel mooier uit zien.

Deze is wel heel mooi en heeft alles erop zitten, maar daarvan zul je de kilometerstand wat te hoog vinden wellicht: https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share
Ik heb er zo een in het donkerblauw met zwart interieur. Geen dakraam maar daardoor heb ik meer hoofdruimte. Fan-tas-tische auto. Onbekend maakt onbemind maar dat is echt onterecht voor zo'n auto.
Boeryepes schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:31:
[...]

25k vs 150k is nogal een verschil. Ga je een mooie laten liggen als ie 55k op de teller heeft?

Het is inderdaad maar net hoe de auto erbij staat. Ik heb 12 jaar geleden een IS250 F-Sport van 2,5 jaar oud met 33.000km laten staan omdat ie van voor tot achter onder de krassen zat. De originele velgen had de dealer al vervangen voor anderen omdat die allemaal zware stoeprandschade hadden. Het was net alsof de auto regelmatig met de zijkant in de struiken werd geparkeerd. Zo zonde hoe zo'n prachtige jonge auto met zo weinig kilometers al toegetakeld was. Ik garandeer je dat mijn IS250 Executive die ik een jaar later kocht en vorig jaar met meer dan 200.000km van 16 jaar oud in veel, veel nettere staat was dan die 2,5 jaar oude F-Sport.

Klopt de uitvoering? Is de prijs goed (niet te hoog, niet te laag)? Ga gewoon kijken en rijden. Wasstraat krassen krijg je met een polijstmachine wel weg. Maar tref je een heel net exemplaar dat altijd binnen geparkeerd heeft gestaan van een oudere eigenaar zonder kinderen dan kan zo'n ding er onberispelijk uit zien en dat weet de verkoper dan ook wel; dan wordt de hoofdprijs gevraagd.

Ik heb zowel in een F-Sport Line als een Luxury Line proefgereden, beiden van na de facelift. Ik merkte niet veel verschil in het onderstel in de normale stand. Als de F-Sport AVS heeft (Adaptive Variable Suspension) kun je die ronde knop op de middenconsole naar Sport S+ draaien. Dan ligt ie wat stakker in de bochten maar oncomfortabel vond ik 'm niet worden. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de stoelen van de F-Sport Line; die zijn wat duidelijker gevormd. Ik kon er prima in zitten, maar mijn partner vond de randen van de zitting teveel in haar benen drukken. De Luxury Line is het uiteindelijk geworden en daar kan ze (net als ik) urenlang in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
JipJapGoedje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:41:

Mijn advies om ook in het buitenland te zoeken is vooral omdat je dan wat meer aanbod hebt.

BPM wordt berekend op CO2 uitstoot en dit is een vrij zuinige auto dus de BPM was ook redelijk laag. Eén van de mogelijke manieren om de BPM voor import te berekenen is met de standaard afschrijvingstabel van de Belastingdienst. Op basis van de leeftijd geldt er dan een percentage van de BPM. Autoweek heeft hiervoor een calculator en dat geeft een aardig idee: https://www.autoweek.nl/b...roetfilter=0&co2_nedc=107 - in dit geval zo'n 1000 euro aan BPM. Er zijn nog andere manieren om de BPM te berekenen en daarin kunnen partijen als importautos.nl en dasimport.nl je goed adviseren.

Importeren is zeker wat meer gedoe - maar als je geen gedoe wil met zoeken en kopen dan had je geen Lexus IS 300h van na de facelift met premium audio en een lage kilometerstand moeten zoeken ;) Een 3-serie kun je overal wel krijgen; een Lexus IS 300h moet je zoeken en vinden.

Of... gewoon 6k meer betalen voor een exemplaar met een lagere kilometerstand en een mooie 'geen gedoe' Louwman showroom: https://www.autowereld.nl...tie-40279497/details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Boeryepes schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:31:
[...]

Mee eens. Ik wil niet de wens van iemand voor een lage(re) km-stand onderuit halen, maar net wat jij zegt: zet voor jezelf geen keiharde grens, maar een gewenste grens.

Ik ben zelf niet al te lang geleden nog rond gaan kijken naar een Hyundai Ioniq 6 of Kia EV6 en daarbij kwam ik eerst een prachtige Hyundai tegen die als demo gebruikt was, bij een dealer te koop stond, slechts 12.000 km op de teller en dus nog best jong (2024). Allemaal dingen die mij aanspraken. Dat bleek echter een compleet afgetrapt exemplaar te zijn, krassen op de lak op veel plekken, bijna doorgezakte stoelen, flinke speling op het rempedaal en nog wat dingetjes. Vervolgens ging ik kijken naar een Kia EV6 met bijna 60.000 km op de teller, uit 2022, 2 eigenaren gehad (eerst als demo, daarna 1,5 jaar door een particulier) en die voelde bijna als nieuw aan en op 1 kras na was er niks op aan te merken gewoon.

Mijn Lexus IS 300h uit 2013 die ik in 2018 kocht kwam net uit de lease en had 135.000 km gereden, maar dat was op een klein beetje slijtage van de wang van de leren bestuurdersstoel ook bijna niet te merken.

Kortom: neem het zeker mee in je totaalbeoordeling, maar staar je niet blind op een km-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Zijn er trouwens mensen hier die in de IS 300h een goede dashcam oplossing hebben ingebouwd?

Heb het nu niet en het valt me op dat het steeds verstandiger is om er wel 1 te hebben met alle truucjes die mensen proberen om ergens onderuit te komen als er schade wordt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

roel-online schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:16:
[...]
De IS 300h is ook gewoon briljant. Ik vind het nog steeds jammer dat er nooit een echte opvolger van is gekomen.
Tja, Europa wil helaas bijna geen sedans meer (en als ze dat wel willen moeten die uit Duitsland komen blijkbaar), dus de markt was niet interessant genoeg.

Ik zit al jaren de prijzen van een RC in de gaten te houden, maar het valt me op dat daarbij de prijzen juist alleen maar lijken te stijgen in plaats van dalen. En dan is er echt slechts een handjevol beschikbaar op elk moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Metalfreak Toch zie je dat op EV gebied de sedan weer aan populariteit aan het winnen is, ik denk omdat de efficiëntie daarbij een toch wel meer speelt dan bij hybrides.

Denk bijv. aan de Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, BYD Seal, BMW i4, Mercedes EQE, Porsche Taycan, VW ID.7.

En ja, de Y is populairder dan de 3, de Ioniq 5 (en EV6) is populairder dan de 6, etc. Maar toch zijn een groot deel van de hierboven genoemde sedans (of bijna-sedans) aardig populair.

Denk dat het ook meehelpt, zoals ik zelf ook ervaren heb, dat een EV sedan beter ingedeeld kan worden en daarmee meer binnenruimte en baggageruimte te verkrijgen is dan welke sedan met brandstofmotor ook. Ik heb zowel een IS 300h als een Model 3 gehad en tijdelijk in een Ioniq 6 gereden en beide EVs hadden op beide vlakken flink meer ruimte. Ook flinke nadelen op andere vlakken, maar dat terzijde. ;)

Wat die stijgende RC prijzen betreft: ik heb ook de ES 300h in de gaten gehouden en een half jaar geleden kon je nog voor rond de 30k President Line of F Sport Premium uitvoeringen vinden, nu is dat 35-38k geworden. Want ook daar is de spoeling dunner geworden.

Denk toch dat het het mindere aanbod en/of mindere vraag en/of meer export is wat betekent dat de prijzen wat gestegen zijn.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Lexus nog zo achterloopt op EV gebied, want ik ben en blijf een enorme Lexus fan, maar de RZ 450e met 64 kWh bruikbaar is voor mij gewoon geen optie terwijl het EV deel juist perfect past bij de luxe, het comfort en de rust van een Lexus. Had er net als de BMW iX3 een 80 kWh accu ingegooid en het was voor mij een no-brainer geworden.

Ook hoop ik dat Lexus met een sedan/crossover EV komt in het segment van de IS/ES/NX. Kijk ook maar eens naar de Mazda 6e, ook een sedan of soort van op z'n minst.

[ Voor 34% gewijzigd door MooDyBLueS op 26-02-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

MooDyBLueS schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:57:
@Metalfreak Toch zie je dat op EV gebied de sedan weer aan populariteit aan het winnen is, ik denk omdat de efficiëntie daarbij een toch wel meer speelt dan bij hybrides.

Denk bijv. aan de Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, BYD Seal, BMW i4, Mercedes EQE, Porsche Taycan, VW ID.7.

En ja, de Y is populairder dan de 3, de Ioniq 5 (en EV6) is populairder dan de 6, etc. Maar toch zijn een groot deel van de hierboven genoemde sedans (of bijna-sedans) aardig populair.
Ik moet zeggen dat ik hier in de omgeving van Limburg (op de Model 3 na, maar die is ook al een hele tijd op de markt) de genoemde modellen nauwelijks zie rijden, dus ik heb die indruk nog helemaal niet.
Wat die stijgende RC prijzen betreft: ik heb ook de ES 300h in de gaten gehouden en een half jaar geleden kon je nog voor rond de 30k President Line of F Sport Premium uitvoeringen vinden, nu is dat 35-38k geworden. Want ook daar is de spoeling dunner geworden.

Denk toch dat het het mindere aanbod en/of mindere vraag en/of meer export is wat betekent dat de prijzen wat gestegen zijn.
Ja, met de RC hetzelfde. Ze begonnen te zakken tot onder de 30k voor een F-Sport (een andere uitvoering vind ik bij een RC niet passen), nu staan ze alweer vanaf bijna 35k te koop en jonger worden ze er dan niet op. Maar ook in het buitenland is het aanbod zeer mager.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Lexus nog zo achterloopt op EV gebied, want ik ben en blijf een enorme Lexus fan, maar de RZ 450e met 64 kWh bruikbaar is voor mij gewoon geen optie terwijl het EV deel juist perfect past bij de luxe, het comfort en de rust van een Lexus. Had er net als de BMW iX3 een 80 kWh accu ingegooid en het was voor mij een no-brainer geworden.

Ook hoop ik dat Lexus met een sedan/crossover EV komt in het segment van de IS/ES/NX. Kijk ook maar eens naar de Mazda 6e, ook een sedan of soort van op z'n minst.
Ik heb helemaal niets met crossovers, dus die RZ is voor mij sowieso niets, ongeacht de accu. En een nieuwe Lexus blijft toch nog wel even buiten bereik gezien de prijzen. Voor mijn gebruik zou een EV trouwens prima kunnen werken, maar ook omdat ik niet geheel dagelijks afhankelijk ben van de auto, mag de auto nog een beetje ziel hebben. Die Mazda uit je voorbeeld vind ik bijvoorbeeld echt wel iets hebben. Lexus/Toyota heeft een tijd geleden wilde plannen aangekondigd, maar vooralsnog blijft het vrij stil (al hoorde ik dat Toyota wel over twee weken een nieuwe Celica zou kunnen introduceren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Ga dit weekend 1 proefrijden.

Een Luxury Line met alle toeters en bellen wil natuurlijk iedereen wel hebben, net als een volle F-Sport, maar zijn ook aardig aan de prijs. 30k+ is geen uitzondering zie ik. Zeker met een jonge km-stand.

Mijn lijstje is nog steeds:
- liefst onder de 100k km
- minimaal Premium audio, dus navi met grote scherm
- stoelverwarming
- facelift model na 2017
- geen witte of zwarte
- liefst geen schuifdak
- max 25k euro waar beetje rek in zit.

Kandidaten die dan overblijven zijn erg beperkt.
Afgelopen weekend in Groningen bij de Lexus dealer 1 goed bekeken en in gezeten. Proefrit kon helaas niet, dan had ik een afspraak moeten maken. We waren echter in de buurt dus we wipten even langs.

Was wel facelift, maar niet met de juiste navi etc. Dus dan de rest maar even goed in je opnemen. Wel werd me direct verteld dat ze betere audio konden inbouwen en daarmee ML doen verbleken... Tja dat zal, maar daar ga ik niet aan beginnen. Ook is de KM te hoog. Wil maximaal van de 10 jaar garantie gebruik maken. Met bijna 180k km is dat bijna voorbij.

Kan er goed in zitten. Ben zelf 1,95. De stoel kan echter laag genoeg om toch comfortabel achter het stuur te zitten. Mijn vrouw zal er nooit in rijden, dus elektrische stoelen met memory functie zijn niet nodig. uiteraard wel nice to have. Interieur vouwt mooi om de bestuurder heen. Deed me beetje terug denken aan mijn S60 uit 2007. Los van het kleine navi scherm vond ik het dashboard echt mooi ogen en aanvoelen. Foto's doen dat niet altijd echt goed recht.
Al met al wel overtuigd dat ik echt zo'n IS wil.

Stonden ook verschillende NX-en. Aanbod daarvan is ook groter, maar die zijn ZO zwaar. Wel meestal rijker uitgerust. Ook even in gezeten. Duidelijk een ruimere en hogere auto, duh! Mogelijk een opvolger als ik de IS 300h zat word :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
JipJapGoedje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:16:

Een Luxury Line met alle toeters en bellen wil natuurlijk iedereen wel hebben, net als een volle F-Sport, maar zijn ook aardig aan de prijs. 30k+ is geen uitzondering zie ik. Zeker met een jonge km-stand.

- stoelverwarming
- facelift model na 2017
- geen witte of zwarte
- liefst geen schuifdak

Afgelopen weekend in Groningen bij de Lexus dealer 1 goed bekeken en in gezeten. Proefrit kon helaas niet, dan had ik een afspraak moeten maken. We waren echter in de buurt dus we wipten even langs.

Was wel facelift, maar niet met de juiste navi etc. Dus dan de rest maar even goed in je opnemen. Wel werd me direct verteld dat ze betere audio konden inbouwen en daarmee ML doen verbleken... Tja dat zal, maar daar ga ik niet aan beginnen. Ook is de KM te hoog. Wil maximaal van de 10 jaar garantie gebruik maken. Met bijna 180k km is dat bijna voorbij.

Kan er goed in zitten. Ben zelf 1,95. De stoel kan echter laag genoeg om toch comfortabel achter het stuur te zitten. Mijn vrouw zal er nooit in rijden, dus elektrische stoelen met memory functie zijn niet nodig. uiteraard wel nice to have. Interieur vouwt mooi om de bestuurder heen. Deed me beetje terug denken aan mijn S60 uit 2007. Los van het kleine navi scherm vond ik het dashboard echt mooi ogen en aanvoelen. Foto's doen dat niet altijd echt goed recht.
Al met al wel overtuigd dat ik echt zo'n IS wil.

Stonden ook verschillende NX-en. Aanbod daarvan is ook groter, maar die zijn ZO zwaar. Wel meestal rijker uitgerust. Ook even in gezeten. Duidelijk een ruimere en hogere auto, duh! Mogelijk een opvolger als ik de IS 300h zat word :P
Poeh ff gekeken bij Lexus maar er zijn er niet veel meer. Dat was 3 jaar geleden wel anders.
Er staat een mooie in Breda maar die is wit en voldoet denk ik aan alles https://occasions.lexus.nl/auto/782398803

Ik heb zelf een parelmoer witte die ik toch wel heel mooi vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Boeryepes schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Poeh ff gekeken bij Lexus maar er zijn er niet veel meer. Dat was 3 jaar geleden wel anders.
Er staat een mooie in Breda maar die is wit en voldoet denk ik aan alles https://occasions.lexus.nl/auto/782398803

Ik heb zelf een parelmoer witte die ik toch wel heel mooi vind.
Die is bijna 10.000 euro boven budget. Gaat hem voor mij nooit worden. Hoe mooi het ook is met al die opties.
Dus dan moet je compromissen sluiten. Denk dat ik met mijn gewenste opties ook echt wel een prima auto kan rijden. Soms moet je ook gewoon tevreden zijn met wat binnen je bereik ligt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
JipJapGoedje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Die is bijna 10.000 euro boven budget. Gaat hem voor mij nooit worden. Hoe mooi het ook is met al die opties.
Dus dan moet je compromissen sluiten. Denk dat ik met mijn gewenste opties ook echt wel een prima auto kan rijden. Soms moet je ook gewoon tevreden zijn met wat binnen je bereik ligt 8)
de prijzen ... tja. Mijn 2019 30th edition was in 2022 ook 32K met zelfde kilometerstand. Bijna zelfde uitrusting en geen electrische stoelen/dakraam/carplay maar weer wel met beter leer (dealeroptie) en getint glas. Kreeg wel goede inruil op mijn ct200h LL.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 04-03-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
JipJapGoedje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:28:
Zijn er trouwens mensen hier die in de IS 300h een goede dashcam oplossing hebben ingebouwd?

Heb het nu niet en het valt me op dat het steeds verstandiger is om er wel 1 te hebben met alle truucjes die mensen proberen om ergens onderuit te komen als er schade wordt gereden.
Ik ben van plan om de Viofo A329 2CH in te bouwen. Ik wil een hardwire kit zodat ik de optie heb voor de parkeermodus. Dat kan eenvoudig aangesloten worden via een zogenaamde fuse tap. Maar dan past het deksel niet meer op de zekeringdoos. Er zijn geruchten op het Internet dat Viofo met een eigen OBD2-stekker voor hardwire kit komt. Da’s gewoon stekkers inpluggen en klaar. Dat heb ik het liefste, ik wacht daar eigenlijk op voordat ik de aankoop doe. Ik ben niet van plan om altijd die parkeermodus te gebruiken omdat de 12V accu van een hybride doorgaans niet zoveel capaciteit heeft. Thuis staat ie op de oprit met twee camera’s erop gericht. Op m’n werk ben ik altijd een van de eerste zodat ik de mooiste parkeerplaats kan uitkiezen. Ik wil wel de mogelijkheid kunnen benutten om die modus aan te zetten als de functie erop zit.
JipJapGoedje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:16:

- stoelverwarming
- facelift model na 2017
- geen witte of zwarte
- liefst geen schuifdak

Was wel facelift, maar niet met de juiste navi etc. Dus dan de rest maar even goed in je opnemen. Wel werd me direct verteld dat ze betere audio konden inbouwen en daarmee ML doen verbleken...
Ik denk dat jij meer kans van slagen hebt bij een specialist dan bij een Lexus dealer. Ik heb de marktprijs van die dingen de afgelopen drie jaar in de gaten gehouden. Een LL of F-Sport vanaf 2017 met lage km-stand is fors gestegen in prijs. Bij dealers vind je ze rond de €27000 met ruim over de ton aan km’s. Maar dat zijn altijd nette exemplaren, ook die met hoge km-stand.

Ze kunnen je bij Lexus Groningen best een mooie (dure?) aftermarket audio oplossing verkopen, ga eerst zelf maar eens het verschil tussen Premium en Mark Levinson beoordelen. Premium klinkt echt niet verkeerd hoor. Mark Levinson in de IS vind ik beter klinken. Als je een ML wil doen verbleken met aftermarket ga je over de €1500 gok ik zo (disclaimer: ik heb al ruim 20 jaar geen audio meer gekocht).

Veel plezier met de proefrit, het lijkt prachtig weer te worden, dan is zo’n ritje alleen maar leuker 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Een specialist is niet direct nodig. Een dealer overigens ook niet. Iedereen kan een prima auto aanbieden, zelfs particulieren. Wel is het zo dat dealers of specialisten meestal wel de aantrekkelijke exemplaren hebben. Echter heeft Lexus.nl alleen vrij kale versies, of LL's die voor mij echt ver buiten budget zijn.

Uiteraard zijn ze bij de dealer meer aan de prijs, maar die hebben doorgaans veel aantrekkelijkere KM standen en voorwaarden. Daar betaal je natuurlijk voor.

In die zin ben ik snel tevreden als de auto er naar mijn zin uitziet, voor mij de juiste opties heeft en enigszins aantrekkelijk is geprijsd. Dus misschien is het dit weekend wel raak, of ben ik nog een tijdje bezig met zoeken.

Op moment rij ik in een Mini Clubman Cooper S van 2011. Dat is net een soort raket en zit veel meer ruimte in dan je zou denken aan de buitenkant. Echter is die vrij spartaans en die tijd heb ik wel een beetje gehad.

Qua betrouwbaarheid is het zo'n beetje de slechtste auto die je kan kopen volgens de geleerden, maar ik heb er echt 0 issues mee. Goed olie in de gaten houden en beurtjes om de 10k dan gaat ie goed mee heb ik gemerkt. Staat ook net 140.000km op de teller dus ook weer niet zo extreem 'oud'.

Heb me ook op het Lexus forum aangemeld aangezien ik daar ook wel goede tips etc heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JipJapGoedje Helemaal met je eens hoor. Ik heb van al mijn Toyota's en Lexussen die ik heb gekocht, en dat zijn er uit mijn hoofd 7 geweest, slechts 3 bij een dealer gekocht. Waarvan de UX 250h zelfs niet helemaal geldt, want die stond als Italiaanse import bij een Toyota dealer te koop.

Ik heb geen enkel moment een verschil gemerkt tussen een dealer gekochte auto en elders. Van de 4 die niet bij de dealer zijn gekocht, was eentje bij Athlon Car Outlet en eentje bij Carnext toen die nog bestonden, de andere 2 waren bij algemene garages gekocht.

Het voornaamste verschil kan zitten in:
- Lexus dealer geeft soms premium selectie/garantie en daarmee heb je een makkelijke "niet zeuren" garantie
- bij Lexus dealer staat alles vanaf dag 1 op jouw naam geregistreerd en krijg je vrijwel altijd het dealeronderhoud en stempel in het boekje erbij
- Lexus dealer geeft altijd wel een prettige beleving en voelt wel luxer aan om daar te shoppen dan elders, maar is dat een prijsverschil van soms enkele duizenden euro's waard?

Wat ik wel altijd deed als ik niet bij een Toyota/Lexus dealer kocht is:
- na proefrit bellen met een dealer om geschiedenis te dubbelchecken
- na aanschaf gelijk bij de dealer registreren en kijken wat er nodig is om gebruik te kunnen maken van o.a. de 24/7 pechhulp en behoud van 10 jaar garantie, soms zit de auto toch al wat dichter tegen de beurt aan ondanks wat de occasion garage je wilt doen geloven en dan plan ik gelijk wat in, ook al is dat wat eerder dan strikt noodzakelijk. Heb je gelijk een goede check evt. gecombineerd met aankoopkeuring als je dat zou willen. Ja een beurt kan zomaar €300-800 kosten, maar eenzelfde Lexus bij de dealer kost in mijn ervaring vaak zomaar 3-4k meer als het niet meer is.

Uiteindelijk heeft iedereen z'n eigen ervaringen en wensen hierin. Kopen bij een Lexus dealer is wel het grootste gemak en misschien de meeste zekerheid, maar zeker niet het goedkoopst. Maar zo werkt dat met alles: comfort en gemak kosten nu eenmaal geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Tegen verwachting in vandaag een IS300h gekocht uit 2018. Kreeg een ontzettend scherpe inruil prijs voor mijn Mini en de auto zelf zag er tiptop uit. Dus dat moest maar gebeuren.

Het rijdt echt fantastisch. Zit volledig in de Lexus garantie, alle beurten, healthchecks en de hele mikmak wordt elk jaar keurig uitgevoerd. En nog geen 70.000km op de teller.

Moet alle foefjes nog even uitvinden, maar zag wel dat het multimedia/navi systeem sinds 1e verkoop nooit een update heeft gehad. Staat nog datum 2017 in. Denk ook niet dat ik daar wat aan ga doen, hoewel kaart update iets van 50 tientjes kost en daardoor niet meer midden in een weiland rijdt op het scherm :-) wil ik uiteindelijk over naar een mooie carplay oplossing.

1 punt wat me heel erg tegenvalt is de verlichting 's avonds. Dat kon ik met proefrijden niet ervaren uiteraard. Er zitten de normale led koplampen in maar ze schijnen niet verder dan 20m op het wegdek. Staan veel te laag en krijg ze niet een tikje omhoog. Ga morgen wel even verder proberen. Die stelschroeven zitten echt akelig stom verstopt en ze lijken vast te zitten. Morgen dus maar even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Koplampverstelling vraagt wat handigheid en een lange schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
JipJapGoedje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:49:
Tegen verwachting in vandaag een IS300h gekocht uit 2018. Kreeg een ontzettend scherpe inruil prijs voor mijn Mini en de auto zelf zag er tiptop uit. Dus dat moest maar gebeuren.

Het rijdt echt fantastisch. Zit volledig in de Lexus garantie, alle beurten, healthchecks en de hele mikmak wordt elk jaar keurig uitgevoerd. En nog geen 70.000km op de teller.

Moet alle foefjes nog even uitvinden, maar zag wel dat het multimedia/navi systeem sinds 1e verkoop nooit een update heeft gehad. Staat nog datum 2017 in. Denk ook niet dat ik daar wat aan ga doen, hoewel kaart update iets van 50 tientjes kost en daardoor niet meer midden in een weiland rijdt op het scherm :-) wil ik uiteindelijk over naar een mooie carplay oplossing.

1 punt wat me heel erg tegenvalt is de verlichting 's avonds. Dat kon ik met proefrijden niet ervaren uiteraard. Er zitten de normale led koplampen in maar ze schijnen niet verder dan 20m op het wegdek. Staan veel te laag en krijg ze niet een tikje omhoog. Ga morgen wel even verder proberen. Die stelschroeven zitten echt akelig stom verstopt en ze lijken vast te zitten. Morgen dus maar even verder kijken.
Gefeliciteerd! Waar uiteindelijk gekocht?

Ben zelf ook naar een Lexus aan het kijken. Qua eisen vergelijkbaar als bij jou, alleen dan een ander model. Na lang wikken en wegen, ben ik bij een UX uitgekomen. Heb wel gemerkt dat mensen hem, of heel mooi vinden, of totaal niks.
Waarom een UX? Naast een fijne rijders auto moet de auto ook wel een beetje praktisch zijn. Dus iets bij de bouwmarkt halen moet gewoon kunnen. En dan vallen helaas een hoop hele mooie Lexus-sen af. IS is super mooi (even als de RC) maar onpraktische kofferbak. Idem voor de ES/GS, daar kan de bank zelfs niet plat.
Blijft alleen nog maar de RX, NX en UX over. RX valt af vanwege het gewicht en hogere kosten. Lang over de NX getwijfeld maar die is ook bijna 300 KG zwaarder dan een UX en verder in alles duurder.
Dus nu zoeken naar een mooie UX (liefst in Nori Green Pearl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
JipJapGoedje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:49:

Ga morgen wel even verder proberen. Die stelschroeven zitten echt akelig stom verstopt en ze lijken vast te zitten. Morgen dus maar even verder kijken.
De hoogteverstelling heeft geen typische stelschroeven. Het is dit 'tandwiel'. Ik weet niet wat het 'juiste' gereedschap is maar met een middelgrote platte schroevendraaier kun je deze verstellen door in de uitsparing de schroevendraaier te steken en dan te draaien. De L/R verstelling heeft een en 'normale' bediening met een kruiskop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28q918vLKU5bvxEIhJX9CsdG_20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5tahUVLadshbyMT3LafMA5X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JipJapGoedje
chrisborst schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Gefeliciteerd! Waar uiteindelijk gekocht?

Ben zelf ook naar een Lexus aan het kijken. Qua eisen vergelijkbaar als bij jou, alleen dan een ander model. Na lang wikken en wegen, ben ik bij een UX uitgekomen. Heb wel gemerkt dat mensen hem, of heel mooi vinden, of totaal niks.
Waarom een UX? Naast een fijne rijders auto moet de auto ook wel een beetje praktisch zijn. Dus iets bij de bouwmarkt halen moet gewoon kunnen. En dan vallen helaas een hoop hele mooie Lexus-sen af. IS is super mooi (even als de RC) maar onpraktische kofferbak. Idem voor de ES/GS, daar kan de bank zelfs niet plat.
Blijft alleen nog maar de RX, NX en UX over. RX valt af vanwege het gewicht en hogere kosten. Lang over de NX getwijfeld maar die is ook bijna 300 KG zwaarder dan een UX en verder in alles duurder.
Dus nu zoeken naar een mooie UX (liefst in Nori Green Pearl)
In Haaksbergen stond er een. Een Sport Line Edition. Met mijn gewenste opties. Helaas geen elektrische stoelen, maar gelukkig zijn de niet elektrische stoelen eigenlijk helemaal prima. Wel elektrisch stuur verstelling. Dus met contact uit schuift die weer helemaal terug.

Maar 2018 dus facelift. Een grijs/paarse kleur. Volgens mij een typische Lexus kleur. Geen schuifdak.
Heeft alle beurten bij Lexus gehad incl jaarlijkse Hybrid Health Check. Dus dat zit wel goed.
Garage waar ik hem kocht gaf aan dat zij een garantiepakket en afleverbeurt konden doen, maar dat hoeft helemaal niet. Was echt prima zaken doen trouwens.

Km stand onder de 70.000 en van binnen werkelijk om door een ringetje te halen.
Buiten paar kleine gebruikersplekjes, maar niets noemenswaardig eigenlijk. Het blijft een 2e hands auto.

Kon zien dat de vorige eigenaar er gemiddeld bijna 1 op 17 mee gereden heeft. Dus dat is volgens mij echt best netjes.

Banden moeten ergens dit jaar wel vervangen worden, maar dat heeft de deal niet tegengehouden.

Bij thuiskomst zag ik dat de achterbanden wel erg breed waren. Zit er dus 255 op. Denk dat ik een breedset heb?

-----------------
Wat betreft de koplampen.

Het het uiteindelijk opgelost door de auto leveling opnieuw te kalibreren en hiermee de hoogte aan te passen. Met de schroevendraaier kreeg ik het gewoon niet voor elkaar. :?

Heb zo'n garagetablet en gekeken of ik hiermee dat soort dingen kan aanpassen en dat kon blijkbaar. Koplamp staat nu een fractie hoger en schijnt dus beter door zonder te verblinden. Heel blij mee.

----------------

Ik heb nog niet eens foto's gemaakt, maar deze zijn van de advertentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inEhLogeUVkGWuU186LnvXYmizY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwmAL8tmnpCzQ4UuyNcsqQCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWgfV51KpTt6vJeSZ4uzVHVnhjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KPsgm5G5yYoIWq6yrPrC1Qp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAWVT76b9msjJJrpqv_EjKwCfpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEW7aLl2zNvZBesXKtWbB7QH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWZRwlxH1LlAVUKsziJTN4yf7yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQifDurSNGyn6D235YzcFNm1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2TZPD2MIqUAh3QTMF5ASSGRy3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TlJlKZgyrWRV0lBJlHdXRwK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

JipJapGoedje schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:28:
[...]

In Haaksbergen stond er een. Een Sport Line.
Wat is een Sport Line eigenlijk? Neem aan een lijn die niet in Nederland geleverd is, want volgens mij had je hier alleen de F-Sport en ik zie op de foto's dat het die niet is.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste