@
malmostoso Ik zag de video van de ANWB voorbijkomen met ook de Toyota C-HR+, vernieuwde bZ4X en de reeds aangekondigde Urban Cruiser.
Wat ik voornamelijk goed vind is de vergroting van de accu van 64 kWh netto / 71 kWh bruto naar 77 kWh en de zuinigere elektromotoren. Ik heb zelf alleen nergens kunnen vinden of die 77 kWh bruto of netto is. Want 6 kWh erbij (als het bruto is) is niet heel veel, nog geen 10%.
Maar kijkend naar de WLTP cijfers hebben ze het over "up to 100 km additional range" tov de oude. Dat zal vast de RZ 300e zijn, die had 480 km WLTP en volgens EVDB 365 km real range. Als die uitvoering naar 580 km WLTP gaat en we trekken er eenzelfde 24% vanaf dan kom je op 440 km real range uit. Dat zijn cijfers waar je wat mee kan.
Ik heb de uitgaande RZ namelijk eens proefgereden, weliswaar in 450e uitvoering die 440 km WLTP of 350 km "real range" had, maar in de herfst kwam ik niet tot beter dan 22 kWh/100 km met een snelwegrit en dat met 64 kWh netto is 290 km als je helemaal tot 0 rijdt, gewoon te weinig. Ik rijd 1-2x per week 130-160 km enkele rit en dat wil ik gewoon heen+terug zonder (snel)laden halen.
100 km erbij voor de RZ 300e van 480 naar 580 km is 20% meer, dat komt meer overeen met 64 kWh naar 77 kWh netto. Dat zou dus erg mooi zijn en voor mij reden om te gaan kijken naar een uitvoering met die geweldige yoke (die itt Tesla's yoke wel steer-by-wire is en dus werkt zoals het hoort).
Ik rijd op dit moment in een prima Kia EV6 AWD GT-Line, maar ik mis Lexus toch wel hoor. Tegelijkertijd wil ik het elektrisch rijden niet opgeven, dus het was altijd een compromis. Tot binnenkort hopelijk, al ga ik wel de bekende reviews later dit jaar even afwachten.