Ja, dat zou inderdaad een perfecte combi zijn, ware het niet dat ik dan nog tegen de dakkoffer aanhik, die niet mogelijk lijkt te zijn.Videopac schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:27:
@MooDyBLueS Mark Levinson, brede navigatie en claimt Apple Carplay te hebben:
https://www.autobedrijfva...ccasions/lexus/es/5600395
Volgens de specs staat ook de kogeldruk op 0kg en er worden ook door Lexus (itt bijv voor de IS/NX) geen dakkoffers of trekhaken als accessoires geleverd. Anders zou ik dat zeker een optie gevonden hebben.desmond schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:46:
[...]
Even buiten de box gedacht, is een trekhaakkoffer voor jou een werkbaar alternatief?
Een vraagje mbt een melding op het multimediascherm.
Als de auto gestart wordt komt het multimediascherm op met een algemene boodschap…’bla, bla, in de trant van dat je altijd om je heen moet kijken , veilig rijden ed. Deze melding verdwijnt na een paar seconden vanzelf. Echter weet ik dit nu wel, en zou deze melding willen uitzetten. Ik kan nergens in de handleiding vinden hoe dit te doen en of dit sowieso mogelijk is.
Het betreft een lexus nx 350h. 2022.
Wellicht is het een van de lexusrijders hier wel gelukt!
Als de auto gestart wordt komt het multimediascherm op met een algemene boodschap…’bla, bla, in de trant van dat je altijd om je heen moet kijken , veilig rijden ed. Deze melding verdwijnt na een paar seconden vanzelf. Echter weet ik dit nu wel, en zou deze melding willen uitzetten. Ik kan nergens in de handleiding vinden hoe dit te doen en of dit sowieso mogelijk is.
Zover ik weet is dit niet mogelijk zonder echt in de interne software te duiken met speciale tools.fmrama schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:23:
Disclaimer gerelateerd.

I.t.t. veel andere systemen gaat deze melding in ieder geval zelf weg.
[Voor 4% gewijzigd door Amped op 15-12-2022 10:07]
Ik had al zo’n vermoeden. Hoewel je nooit weet natuurlijk, of iemand toch ergens een vinkje gevonden had dat aan of uit kan. 😉
Ben blij dat het nog automatisch verdwijnt, bij mijn IS uit 2006 blijft het er elke keer staan tot je op akkoord klikt. En nee, dat kun je dus niet uitzetten.fmrama schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:23:
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Interessante kwestie wel! In de wegenverkeerswet staat dat bagage op het dak niet de maximale daklast mag overschreiden en er staat een boete van 150 euro op. Maar op ovi.rdw.nl is niets te vinden over de maximale daklast en de handleiding vermeldt ook niets. Een brochure/prijslijst is toch niet de plek waar je van een consument mag verwachten dat ie daar kijkt of er wel iets op het dak mag? Lijkt me sowieso dat er weinig op gehandhaafd wordt. Maar wil je die gok nemen? Zo te zien zijn er wel dakdragers voor de ES te krijgen.MooDyBLueS schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:04:
Maar betekent dit nu dat de ES 300h echt absoluut geen dakkoffer mag hebben? Of is het simpelweg vanuit Lexus niet gemeten/goedgekeurd hiervoor?
Ik dacht dat onze Grundliche oosterburen dat wellicht wel scherp hebben maar ook daar niets in de handleiding (en ook niet in de prijslijst) over de maximale daklast. De website van ADAC met specificaties geeft een maximale daklast van 75kg aan. Zou ‘t daar wel mogen of is dat een foutje op de website van de ADAC?
Iemand enig idee waar je de Europese typegoedkeuring kunt vinden waar zoiets wellicht wel in staat? (En waar je vanuit mag gaan dat het klopt).
Overigens rijdt een ES wel héél anders een een IS. Ik had een ES mee van de dealer en die rijdt heerlijk comfortabel maar toch veel minder strak en sportief dan mijn IS.
Aan een IS van na 2017 zou ik maximaal 30-35k uitgeven want voor 40-45k mag je toch wel een moderner interieur verwachten. De UX is wel een heel stuk recenter en er mag vast wel een dakbox op. Zou een luxe UX 250h niet iets zijn?MooDyBLueS schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:04:
De IS en NX zijn modellen die oorspronkelijk uit 2013 stammen en hoewel gefacelift, zijn de verschillen vrij klein natuurlijk. Daarom ben ik huiverig om een van die te kopen, zeker gezien wat ernaast te koop is. Al vind ik met name de IS 300h facelift erg geslaag, al is er wederom in het interieur weinig veranderd. De NX vind ik het lelijkste interieur hebben en ook van buiten de minst mooie van al deze 4.
Ik kon inderdaad ook nergens anders informatie vinden, op typegoedkeuring kon ik niks vinden helaas. Het lijk mij ook zeer sterk dat het dak het niet zou trekken wanneer er zelfs Aygo's met dakkoffers rondrijden.roel-online schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:12:
[...]
Interessante kwestie wel! In de wegenverkeerswet staat dat bagage op het dak niet de maximale daklast mag overschreiden en er staat een boete van 150 euro op. Maar op ovi.rdw.nl is niets te vinden over de maximale daklast en de handleiding vermeldt ook niets. Een brochure/prijslijst is toch niet de plek waar je van een consument mag verwachten dat ie daar kijkt of er wel iets op het dak mag? Lijkt me sowieso dat er weinig op gehandhaafd wordt. Maar wil je die gok nemen? Zo te zien zijn er wel dakdragers voor de ES te krijgen.
ADAC is zo'n beetje de Duitse ANWB en doen ook veel bandentests enzo, volgens mij zijn die normaal aardig betrouwbaar qua informatie, maar ik vraag me dan ook wel af: mag het in Duitsland misschien wel en in Nederland niet? Ik zou zelf niet kunnen bedenken waarom hoor, maar toch.Ik dacht dat onze Grundliche oosterburen dat wellicht wel scherp hebben maar ook daar niets in de handleiding (en ook niet in de prijslijst) over de maximale daklast. De website van ADAC met specificaties geeft een maximale daklast van 75kg aan. Zou ‘t daar wel mogen of is dat een foutje op de website van de ADAC?
Ik heb een keer een lang weekend de witte F-Sport Premium ES300h van Lexus Amsterdam meegehad, toen ik nog mijn IS300h uit 2013 had. Dat was inderdaad totaal anders (voorwielaandrijving bijv.), maar beviel mij goed. Dus in dat opzicht weet ik wat ik kan verwachten, maar goed dat je het aanhaalt.Iemand enig idee waar je de Europese typegoedkeuring kunt vinden waar zoiets wellicht wel in staat? (En waar je vanuit mag gaan dat het klopt).
Overigens rijdt een ES wel héél anders een een IS. Ik had een ES mee van de dealer en die rijdt heerlijk comfortabel maar toch veel minder strak en sportief dan mijn IS.
Ja dat is ook mijn twijfel want zelfs 30-35k is niet niks, al kan je dan wel een facelift IS in F-Sport of Luxury uitvoering hebben, maar dan neig ik toch liever naar de nieuwere ES.Aan een IS van na 2017 zou ik maximaal 30-35k uitgeven want voor 40-45k mag je toch wel een moderner interieur verwachten. De UX is wel een heel stuk recenter en er mag vast wel een dakbox op. Zou een luxe UX 250h niet iets zijn?
Heb je al contact gehad met een dealer/importeur? Wellicht kunnen zij uitsluitsel geven.MooDyBLueS schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:39:
[...]
Ja, dat zou inderdaad een perfecte combi zijn, ware het niet dat ik dan nog tegen de dakkoffer aanhik, die niet mogelijk lijkt te zijn.
Ha beste mensen. Volg dit topic al een tijdje. Heb een lexus gs f sport uit 2016 op het oog. Maar ik zit met de combi km stand en prijs in mijn maag. Hij staat te koop voor 36k met 140k op de teller. Ter vergelijking, de president line staat ook te koop voor dezelfde prijs maar met 85k op de teller... Wat de f sport uniek maakt is de kleur (sapphire blue). Maar of dat de prijs rechtvaardigt? Bovendien heeft de f sport verschillende bandenmaten voor en achter. Met name de achterkant is een probleem als je all seasons wilt. We rijden 15k per jaar en ik heb geen zin om voor nl klimaat elk jaar twee keer banden te wisselen.
Als ik dan op autoscout zoek naar auto's rond die prijs krijg ik goedkopere bmw 5 series en Mercedes e klasse met minder kms op de teller. Hoofd zegt dus niet doen. Hart zegt doe is gek...
Ben benieuwd wat jullie zouden doen in een vergelijkbare situatie. Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten of aan denken?
Als ik dan op autoscout zoek naar auto's rond die prijs krijg ik goedkopere bmw 5 series en Mercedes e klasse met minder kms op de teller. Hoofd zegt dus niet doen. Hart zegt doe is gek...
Ben benieuwd wat jullie zouden doen in een vergelijkbare situatie. Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten of aan denken?
In principe vind ik Lexus juist de verstandigste keuze, de techniek daarvan is naar mijn ervaring wat betrouwbaarder.
Of een auto zijn vraagprijs waard is, is soms lastig vast te stellen a.d.h.v. de advertenties. Heb je beide auto's al in het echt bekeken?
Of een auto zijn vraagprijs waard is, is soms lastig vast te stellen a.d.h.v. de advertenties. Heb je beide auto's al in het echt bekeken?
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Zeker. Heb er ook in gereden. Ze zijn top. Geen spatje vuil aan de lucht. De blauwe f sport is qua kleur ook subliem. Ik zal ook voor een Lexus gaan, bmw of Mercedes is geen optie. Het is puur ter vergelijking. Voor minder geld en minder kms zijn ze te verkrijgen t.o.v. de f sport.
Volgens mij is de logische en verstandige keuze dus de president line 
Maar goed ik weet hoe het kan jeuken dus als je per se dat F-Sport package wilt dan zou ik zeggen leef je uit en laat je gaan, hopelijk is de restwaarde na een paar jaar ook in balans en dan is er niets aan de hand.

Maar goed ik weet hoe het kan jeuken dus als je per se dat F-Sport package wilt dan zou ik zeggen leef je uit en laat je gaan, hopelijk is de restwaarde na een paar jaar ook in balans en dan is er niets aan de hand.
Ik moest bij je beschrijving van de auto denken aan een gebruikersreview op AutoWeek. En jawel dit is 100% dezelfde als degene die bij Lexus Breda staat. Je kan er in ieder geval vanuit gaan dat er goed voor is gezorgdSahib_kiran schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:07:
Ha beste mensen. Volg dit topic al een tijdje. Heb een lexus gs f sport uit 2016 op het oog. Maar ik zit met de combi km stand en prijs in mijn maag. Hij staat te koop voor 36k met 140k op de teller. Ter vergelijking, de president line staat ook te koop voor dezelfde prijs maar met 85k op de teller... Wat de f sport uniek maakt is de kleur (sapphire blue). Maar of dat de prijs rechtvaardigt? Bovendien heeft de f sport verschillende bandenmaten voor en achter. Met name de achterkant is een probleem als je all seasons wilt. We rijden 15k per jaar en ik heb geen zin om voor nl klimaat elk jaar twee keer banden te wisselen.

https://www.autoweek.nl/r...s-300h-f-sport-line-2016/
@KnoxNL ja inderdaad. De grill van de f sport is gewoon erg mooi om te zien. In combinatie met de sapphire blue......
@Thijskoman haha die heb ik van a tot z gelezen inderdaad. Auto blijkt ook nog eens gestolen te zijn geweest haha. Er is zeker goed voor gezorgd!
Als het rond de 5k goedkoper was geweest had ik er niet naar omgekeken. De dealer die beweegt echter geen cent. De auto is zelfs 3k duurder geworden. Hij stond oorspronkelijk voor 33k op de site. Tel daarbij op dat de bandmaten belachelijk uniek zijn voor all seasons en je komt op een aardige kostenpost... Keuzes!
@Thijskoman haha die heb ik van a tot z gelezen inderdaad. Auto blijkt ook nog eens gestolen te zijn geweest haha. Er is zeker goed voor gezorgd!
Als het rond de 5k goedkoper was geweest had ik er niet naar omgekeken. De dealer die beweegt echter geen cent. De auto is zelfs 3k duurder geworden. Hij stond oorspronkelijk voor 33k op de site. Tel daarbij op dat de bandmaten belachelijk uniek zijn voor all seasons en je komt op een aardige kostenpost... Keuzes!
@Sahib_kiran Nu heb ik nog nooit zo concreet naar een GS gekeken, wel de IS en ES en daar is het zo dat de F-Sport ook AVS (Adaptive Variable Suspension) heeft en performance dempers. Afhankelijk van modeljaar was dat dan standaard op elke F-Sport of als optie. Het kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit ook voor de GS heeft moeten gelden.
Zowel de IS als ES heb ik met én zonder gereden en ik vind het verschil significant. Met name oneffenheden worden beter weggewerkt en de auto ligt strakker én is in mijn beleving comfortabeler.
Ik zou dan ook als ik de keuze heb voor gelijke prijs altijd de F-Sport kiezen, mits hij deze opties daadwerkelijk heeft. Maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk. Ik zou het sowieso wel ter overweging nemen.
Zowel de IS als ES heb ik met én zonder gereden en ik vind het verschil significant. Met name oneffenheden worden beter weggewerkt en de auto ligt strakker én is in mijn beleving comfortabeler.
Ik zou dan ook als ik de keuze heb voor gelijke prijs altijd de F-Sport kiezen, mits hij deze opties daadwerkelijk heeft. Maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk. Ik zou het sowieso wel ter overweging nemen.
@MooDyBLueS goeie, dank. De f sport heeft inderdaad AVS. Hij rijdt ook ontzettend lekker. Dus dat is zeker een die ik mee ga nemen in de afweging. Dealer heeft nog geen antwoord op all season banden. Zoals ik zei als het 5k minder had gekost en /of 40k minder op de teller had gehad was het a no Brainer voor mij. Feit dat dealer niet beweegt met de prijs, de prijs zelfs 3k duurder is geworden en de bandenmaten zorgen voor de rationele twijfel 

@Sahib_kiran Dat van de prijs is natuurlijk alleen iets wat je zelf kan bepalen, wij kunnen niet in jouw portemonnee en toekomstplannen kijken. Wel heb ik gemerkt dat het ook beide kanten op werkt. Heb je bijvoorbeeld een auto in te ruilen? Altijd kans dat die sinds een paar maanden geleden ook wat gestegen is.
Zo zaten wij vorig jaar te twijfelen bij de aanschaf van een voor ons nieuwe auto (geen Lexus) omdat de luxere uitvoering wel wat pittig geprijsd was (3500 meer), maar toch maar gaan kijken wat onze Aygo uit 2014 waard zou zijn op dat moment, want een half jaar eerder kregen we nog zowel bij Toyota als een occasion centre 3500 ervoor en ik wist wel van de hogere occasionprijzen door o.a. grondstof- en chiptekorten, dus ik dacht: wie weet krijgen we er wel 4000-4500 voor, dat zou toch het verschil in aanschaf van de nieuwe auto wat verzachten. Wat schetste onze verbazing: we kregen maar liefst 5800, gewoon bij een groot occasion centre. 2300 meer, dus voor ons was dat reden genoeg om ter plekke de knoop door te hakken.
Zo zaten wij vorig jaar te twijfelen bij de aanschaf van een voor ons nieuwe auto (geen Lexus) omdat de luxere uitvoering wel wat pittig geprijsd was (3500 meer), maar toch maar gaan kijken wat onze Aygo uit 2014 waard zou zijn op dat moment, want een half jaar eerder kregen we nog zowel bij Toyota als een occasion centre 3500 ervoor en ik wist wel van de hogere occasionprijzen door o.a. grondstof- en chiptekorten, dus ik dacht: wie weet krijgen we er wel 4000-4500 voor, dat zou toch het verschil in aanschaf van de nieuwe auto wat verzachten. Wat schetste onze verbazing: we kregen maar liefst 5800, gewoon bij een groot occasion centre. 2300 meer, dus voor ons was dat reden genoeg om ter plekke de knoop door te hakken.
@Sahib_kiran heb de auto’s eens bekeken, die F Sport is wel ontzettend dik inderdaad. Maar ik vermoed dat bij gelijke aanschaf deze toch meer zal gaan afschrijven. Want op het moment dat jij hem wil gaan verkopen staan er natuurlijk helemaal serieus veel kilometers op.
Hoe lang wil je er mee rijden, want na 4 jaar ga je over de 200.000km, wat toch wel psychologisch dingetje wordt.
Overigens zou ik nooit een auto kopen waar ik van weet dat hij gestolen is geweest of bijv fikse schade heeft gehad. Hoe goed gefixt ook. Maar dat is wellicht mijn tekortkoming.
Hoe lang wil je er mee rijden, want na 4 jaar ga je over de 200.000km, wat toch wel psychologisch dingetje wordt.
Overigens zou ik nooit een auto kopen waar ik van weet dat hij gestolen is geweest of bijv fikse schade heeft gehad. Hoe goed gefixt ook. Maar dat is wellicht mijn tekortkoming.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
@MooDyBLueS heb een lexus is250 hier staan uit 2008 met 250k op de teller. Daar krijg ik nog zo'n 5k voor. Dat lijkt ook de max, heb het ook particulier te koop staan voor wat meer maar geen reacties.
Ben van plan om er minimaal 5 jaar mee te rijden. Ongeveer 15k-20k km per jaar. Dus dan zal de auto rond de 250k zijn bij de volgende stap. Gezien de unieke combi f sport en blauw hoop ik dat het tegen die tijd nog redelijk wat oplevert.
Ben van plan om er minimaal 5 jaar mee te rijden. Ongeveer 15k-20k km per jaar. Dus dan zal de auto rond de 250k zijn bij de volgende stap. Gezien de unieke combi f sport en blauw hoop ik dat het tegen die tijd nog redelijk wat oplevert.
In het algemeen schrijven de kaalste versies van een model het minste af; kennelijk zijn de extra's 'mooi meegenomen' voor de laatste koper. Je zit tegen die tijd en km-stand ook tegen ander publiek/prijsplaatje te kijken. Links- of rechtsom gaat de F-Sport versie je simpelweg wat meer kosten en of dat het jou waard is moet je zelf bepalen. Ik zou voor de President line gaat vanwege de wat scharrige achtergrond van de F-Sport - afgaande op jouw verhaal.Sahib_kiran schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:42:
@MooDyBLueS heb een lexus is250 hier staan uit 2008 met 250k op de teller. Daar krijg ik nog zo'n 5k voor. Dat lijkt ook de max, heb het ook particulier te koop staan voor wat meer maar geen reacties.
@desmond klopt helemaal wat je zegt. Dat is dan inderdaad de overweging. Ergens probeer ik de aankoop te rationaliseren maar dat gaat niet zo snel lukken. Wat wel zo is, is dat er nu eenmaal heel weinig F-sport modellen zijn van de GS na 2016. Dus wat dat betreft is dit wel een unieke wagen die daardoor mogelijk waardevol blijft. Maar dat het goed gaat afschrijven geloof ik direct. Ik heb er eentje gevonden die vorig jaar is verkocht, een grijze uit 2017 met soortgelijke kmstand en iets goedkoper.
Ik vind dit altijd lastig, want wat @Sahib_kiran ook aangeeft met zijn huidige IS250 is ook mijn ervaring: na 10+ jaar en vele km's is het grotendeels maar wat de gek ervoor geeft. De grootste klap is al geweest toen hij van nieuw naar ±5 jaar oud ging, dan schrijf je bij luxere auto's zoals de gemiddelde Lexus al zeker de helft af.desmond schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:53:
[...]
In het algemeen schrijven de kaalste versies van een model het minste af; kennelijk zijn de extra's 'mooi meegenomen' voor de laatste koper. Je zit tegen die tijd en km-stand ook tegen ander publiek/prijsplaatje te kijken. Links- of rechtsom gaat de F-Sport versie je simpelweg wat meer kosten en of dat het jou waard is moet je zelf bepalen. Ik zou voor de President line gaat vanwege de wat scharrige achtergrond van de F-Sport - afgaande op jouw verhaal.
Dus ja, of je harder afschrijft blijft ook lastig te bepalen. Je hebt weliswaar gelijk met de kaalste versies, maar zowel een F-Sport als President Line zijn de dikste versies van hun lijn.
Als we alleen maar met de portemonnee en het verstand zouden kopen, dan zouden we sowieso niet elke 5 jaar ofzo een andere auto moeten kopen. Een beetje emotie mag er wat mij betreft altijd wel inzitten. Neemt niet weg dat het in mijn ogen zowel voor een F-Sport (stoer, gaaf, uniek) als President Line (luxe, chique, ingetogen) geldt. Allebei zijn het hebbedingetjes.

Andersom gezegd: kale versies schrijven weliswaar het minst af, maar daar kom je ook in om. Ook bij Lexus is waarschijnlijk ±65-70% een 'normale' uitvoering zoals Business of Luxury Line of een First Edition soms. Ik heb een IS 300h First Edition gehad en die zat leuk in z'n spullen, maar behoorde zowel bij aanschaf als later bij inruil in hetzelfde rijtje als de meest basic Business Line modellen en de naamloze uitvoeringen.
Mijn mening is dan ook dat je natuurlijk deels naar je portemonnee moet kijken, maar als je het kan betalen én het ervoor over hebt, dan is een mooie unieke F-Sport toch wel meer een hebbeding over het algemeen genomen. Dat is ook precies de reden waarom die wat duurder zijn dan een vaak zelfs iets luxere President Line. Blijft dus heel persoonlijk.
Als je nu ECHT iets speciaals wilt, wat naar verwachting minder afschrijft of zelfs gelijk blijft, er staat ook een V8 te koop.
https://www.wensink.nl/p/lexus-gs-f-5-0-v8-32952236
Moet je wel het dubbele aan centjes meenemen, dus ja ik snap ook wel dat het geen reële optie is
Moet je wel het dubbele aan centjes meenemen, dus ja ik snap ook wel dat het geen reële optie is

@MooDyBLueS helemaal eens. Er komt heel wat emotie bij kijken. Als je naar de auto toe loopt en kan bedenken, ja dat is de mijne. Dat is niet rationeel
. Maar wel een heel prettig gevoel.
@KnoxNL haha niet alleen de aanschaf maar alles daarna zou mij ook afschrikken
. Maar zeker briljante auto.

@KnoxNL haha niet alleen de aanschaf maar alles daarna zou mij ook afschrikken

Zeker een gave auto, maar in ons huidige klimaat van belastingen en brandstofprijzen zou ik persoonlijk altijd voor de iets rationelere LS 500h kiezen van de laatste generatie, die ook vanaf deze prijzen ongeveer verkrijgbaar zijn. Weliswaar geen V8, waarvan ik toe moet geven dat dat natuurlijk een enorme aantrekkingskracht heeft, maar wel nog V6 en de (enigszins) zuinige hybride aandrijflijn en toch zeer snel en nog een klap comfortabeler.KnoxNL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:10:
Als je nu ECHT iets speciaals wilt, wat naar verwachting minder afschrijft of zelfs gelijk blijft, er staat ook een V8 te koop.
Korte update. All seasons zijn gevonden. Maxxis banden a 1200 euro in totaal. Dealer wil 50/50 doen. Verder geen ruimte. Als ik op het web zoek zie ik dat de maxxis banden mij zelf 580 ex montage zouden kosten... Dealer is natuurlijk altijd duurder maar dit is wel andere koek...
Maxxis is nou niet bepaald een top-merk. Als je 36k uitgeeft aan een auto dan moet een setje kwalitatieve A-merk banden er toch ook wel vanaf kunnen? Michelin Crossclimate 2, Bridgestone Weather Control A005 Evo of eventueel zelfs Hankook Kinenergy 4S2. Welke maten gaat het over?Sahib_kiran schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:37:
Korte update. All seasons zijn gevonden. Maxxis banden a 1200 euro in totaal. Dealer wil 50/50 doen. Verder geen ruimte. Als ik op het web zoek zie ik dat de maxxis banden mij zelf 580 ex montage zouden kosten... Dealer is natuurlijk altijd duurder maar dit is wel andere koek...
Zou je dit zelf doen of hoop je dat iemand anders dit doet?KnoxNL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:10:
En waarom zou dit minder afschrijven?
TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Beiden nietVideopac schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:40:
[...]
Zou je dit zelf doen of hoop je dat iemand anders dit doet>
En waarom zou dit minder afschrijven?

De algemene gedachtegang in de autowereld lijkt te zijn dat de wat specialere modellen, zeker met veel vermogen en 8 of meer cilinders, meer waard blijven omdat dat eigenlijk niet meer geproduceerd wordt.
Garantie tot aan de deur natuurlijk, ik lees dat ook maar in de media.
Als ik zie hoe vaak er al aan mij is gevraagd of ik iets wil laten weten als ik de IS350 ooit zou verkopen dan geloof ik dat nog best wel ookKnoxNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:51:
[...]
Beiden nietGewoon leuk om even te benoemen dat zoiets speciaals ook te koop staat.
De algemene gedachtegang in de autowereld lijkt te zijn dat de wat specialere modellen, zeker met veel vermogen en 8 of meer cilinders, meer waard blijven omdat dat eigenlijk niet meer geproduceerd wordt.
Garantie tot aan de deur natuurlijk, ik lees dat ook maar in de media.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Om je maar even te herinneren dan, ik was er daar 1 vanMetalfreak schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:39:
[...]
Als ik zie hoe vaak er al aan mij is gevraagd of ik iets wil laten weten als ik de IS350 ooit zou verkopen dan geloof ik dat nog best wel ook

Al denk ik dat ik als ik iets nieuws nodig heb toch maar zwicht voor lease en elektrisch.....
Goed nieuws, de auto staat gereserveerd. Binnenkort mag het mee! Dank voor al het meedenken.
@roel-online gaat om all seasons he. Die zijn niet te vinden in die maat. Met name de achterwielen, 265, 35, 19.
@roel-online gaat om all seasons he. Die zijn niet te vinden in die maat. Met name de achterwielen, 265, 35, 19.
Zal daar ook niet een (groot?) deel van bijzitten die het op dat moment uit pure hebzucht/emotie/passie roepen? Of puur omdat ze hopen een goede deal te kunnen slaan (want particulier)? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er as we speak bosjes mensen in NL aan het wachten zijn tot iemand z'n IS 350 weg doet. En dus als het puntje bij het paaltje komt een flink deel zich toch terugtrekt, want "het komt nu niet uit" of "ik moet eerst mijn eigen auto verkopen", etc.Metalfreak schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:39:
[...]
Als ik zie hoe vaak er al aan mij is gevraagd of ik iets wil laten weten als ik de IS350 ooit zou verkopen dan geloof ik dat nog best wel ook
Dat is althans mijn ervaring. Ik "had" zelfs 3 mensen in mijn omgeving die allemaal "serieuze interesse" toonden in mijn IS 300h destijds. Toen ik hem daadwerkelijk weg deed, moesten ze er ineens niks meer van hebben.

Ooow, dat geloof ik best hoor. Ik heb het ook niet allemaal genoteerd hoor omdat ik in principe ook niet de intentie heb om te verkopen en het dan wel zie als het zover komt. Uiteindelijk heb je natuurlijk maar 1 koper nodig en als die net op het juiste moment voorbij komt kun je geluk hebben, maar het kwartje kan ook de andere kant op vallen en dan komt er een half jaar geen serieus gegadigde voorbij.MooDyBLueS schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:51:
[...]
Zal daar ook niet een (groot?) deel van bijzitten die het op dat moment uit pure hebzucht/emotie/passie roepen? Of puur omdat ze hopen een goede deal te kunnen slaan (want particulier)? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er as we speak bosjes mensen in NL aan het wachten zijn tot iemand z'n IS 350 weg doet. En dus als het puntje bij het paaltje komt een flink deel zich toch terugtrekt, want "het komt nu niet uit" of "ik moet eerst mijn eigen auto verkopen", etc.
Dat is zeker een unieke maat! Wellicht dan voor een maatje smaller kiezen voor de achterbanden? Met 255/35 R19 is het maar een klein verschil en heb je wél keuze uit fatsoenlijke A-merken. Ik zou liever een betere band (kortere remweg, betere handling) hebben in een nét niet kloppende maat dan een budget band.Sahib_kiran schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:04:
Sowieso vind ik het bijzonder dat Lexus voor de F-Sport modellen kiest voor staggered setups (achter bredere banden dan voor). Het ziet er misschien dik uit maar zorgt voor meer onderstuur en zeker de 300h's hebben die extra breedte niet nodig voor tractie.
Ik kom even cross-checken.
IS300h - 2013.
Schokdemper(s) achter zweten wat. Moeten dus vervangen vervangen.
Opgave opgevraagd, ik vind het wat aan de hoge kant: €767.50 incl montage en uitlijning.
IS300h - 2013.
Opgave opgevraagd, ik vind het wat aan de hoge kant: €767.50 incl montage en uitlijning.
Valt dit niet toevallig onder fabrieksgarantie? Zelf een IS300h uit 2014 met ook de melding gekregen van de APK-boer dat de schokdempers achter een beetje zweten.Frontysco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:33:
IS300h - 2013.
Doordat ik nog tot 2024 fabrieksgarantie heb vanuit Lexus ben ik benieuwd of dit niet onder hun kosten zou kunnen vallen.
Ik kan zo snel geen aftermarket vervanging vinden.Frontysco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:33:
Originele schokbrekers kosten de dealers ongeveer 200 euro per stuk, dan is die 767.50 niet zo'n vreemd bedrag.
Enige manier om te besparen die ik kan bedenken zou een 2e hands setje van onderdelenlijn zijn , maar daar zou ik als garage nooit garantie op geven

If you do not change direction, you may end up where you are heading
Dank voor de tip, de auto valt in de garantie, schokdempers niet helaas.Amped schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:13:
[...]
Valt dit niet toevallig onder fabrieksgarantie? Zelf een IS300h uit 2014 met ook de melding gekregen van de APK-boer dat de schokdempers achter een beetje zweten.
Doordat ik nog tot 2024 fabrieksgarantie heb vanuit Lexus ben ik benieuwd of dit niet onder hun kosten zou kunnen vallen.
Zojuist de voorwaarden even bekeken....

https://data.lexus.nl/hom...exus-relax-01-08-2021.pdf
pagina 4
[Voor 8% gewijzigd door Frontysco op 17-02-2023 14:56]
Zou ook gek zijn, want schokdempers zijn net als banden en remschijven/-blokken gewoon slijtage onderdelen. Ik ken mensen met een Audi waarbij de schokdempers na ±40.000-50.000 km al vervangen moesten worden. En ook daar valt dat niet onder garantie.Frontysco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:55:
[...]
Dank voor de tip, de auto valt in de garantie, schokdempers niet helaas.
Zojuist de voorwaarden even bekeken....
https://data.lexus.nl/hom...exus-relax-01-08-2021.pdf
pagina 4
Ik hoor mensen wel eens wisselend spreken in dit topic over Lexus Louwman en de service en prijzen die ze bieden.
Gisteren had ik een hele positieve (maar relatief dure) ervaring, dus ik zal ook een duit in het zakje doen.
Ik merkte al een tijdje dat de IS250 niet altijd in 1 keer startte en soms wat moeite had.
Gisteren het welbekende tikkende geluid en niet starten: Accu dood.
Ik heb mijn auto in onderhoud bij Louwman dus ook hun "grais" pechhulp.
Pechhulp gebeld, binnen het uur pechdienst op locatie. Geen ANWB maar van Eijk uit Eindhoven.
Auto gestart met Jumpbox, dynamo dooorgemeten --> ok. Dus het zal idd de accu zijn.
Hij had een takel achterop en gaf aan mocht het nodig geweest zijn, had hij hem meteen meegenomen naar de garage
Dus omdat auto gestart was, zelf naar Louwman Eindhoven gereden.
Toen ik binnenkwam lag de werkbon al klaar, hoefde alleen maar te tekenen.
Kopje koffie, glaasje water en bonbin verder kon KnoxNL weer naar huis, met een nieuwe accu. Ben nog geen half uur binnen geweest.
Enige "nadeel" (maar voor service moet je wat over hebben):
Arbeid: 40,31
Accu: 151,72
Mileuheffing: 6,50
Kleinmateriaal: 2,02
Totaal ex BTW: 200,55
Totaal inc BTW: 242,67
Accu is een paar toentjes duurder dan op internet, en dat gun ik ze. (afhankelijk welk merk en type ze gebruikt hebben, ik heb nog niet gekeken).
Al met al dus een hele soepele prettige ervaring
Gisteren had ik een hele positieve (maar relatief dure) ervaring, dus ik zal ook een duit in het zakje doen.
Ik merkte al een tijdje dat de IS250 niet altijd in 1 keer startte en soms wat moeite had.
Gisteren het welbekende tikkende geluid en niet starten: Accu dood.
Ik heb mijn auto in onderhoud bij Louwman dus ook hun "grais" pechhulp.
Pechhulp gebeld, binnen het uur pechdienst op locatie. Geen ANWB maar van Eijk uit Eindhoven.
Auto gestart met Jumpbox, dynamo dooorgemeten --> ok. Dus het zal idd de accu zijn.
Hij had een takel achterop en gaf aan mocht het nodig geweest zijn, had hij hem meteen meegenomen naar de garage

Dus omdat auto gestart was, zelf naar Louwman Eindhoven gereden.
Toen ik binnenkwam lag de werkbon al klaar, hoefde alleen maar te tekenen.
Kopje koffie, glaasje water en bonbin verder kon KnoxNL weer naar huis, met een nieuwe accu. Ben nog geen half uur binnen geweest.
Enige "nadeel" (maar voor service moet je wat over hebben):
Arbeid: 40,31
Accu: 151,72
Mileuheffing: 6,50
Kleinmateriaal: 2,02
Totaal ex BTW: 200,55
Totaal inc BTW: 242,67
Accu is een paar toentjes duurder dan op internet, en dat gun ik ze. (afhankelijk welk merk en type ze gebruikt hebben, ik heb nog niet gekeken).
Al met al dus een hele soepele prettige ervaring

@KnoxNL Leuk om je ervaring te lezen en ook nuttig om meerdere ervaringen te hebben. Dat van de meerprijs van de accu "gunnen" is natuurlijk ook wel deels waaruit zaken als de 'gratis' pechhulp en service card mee betaald worden. Net zoals het onderhoud zelf, de hogere prijzen voor banden en dus ook standaard onderdelen zoals een accu.
Ik vind dat zelf ook geen nadeel, een one-stop shop is wel fijn, maar qua banden maken ze (niet alleen Louwman, maar elke dealer) het soms wel erg bont. Als ik via een willekeurige online bandenleverancier voor zeg €120 + €12,50 montage/balanceren per band klaar kan zijn en ik bij de dealer €180 per band incl. montage betaal, dan vind ik dat verschil toch wel écht te groot en dat vertel ik ze dan ook. Ik zeg dan ook eerlijk: ik ga niet ±200 voor 4 banden meerprijs betalen. Als ze dat halveren vind ik het nog onder "gunnen" vallen, maar dat doen ze niet, dus dan weten ze ook dat ik naar een bandenboer ga. Laatste keer James Autoservice omdat die heel dichtbij zit bij mij, prima service, goed uitgebalanceerd en snel geregeld: online besteld, volgende werkdag daar geleverd en de dag erna gemonteerd.
Ik vind dat zelf ook geen nadeel, een one-stop shop is wel fijn, maar qua banden maken ze (niet alleen Louwman, maar elke dealer) het soms wel erg bont. Als ik via een willekeurige online bandenleverancier voor zeg €120 + €12,50 montage/balanceren per band klaar kan zijn en ik bij de dealer €180 per band incl. montage betaal, dan vind ik dat verschil toch wel écht te groot en dat vertel ik ze dan ook. Ik zeg dan ook eerlijk: ik ga niet ±200 voor 4 banden meerprijs betalen. Als ze dat halveren vind ik het nog onder "gunnen" vallen, maar dat doen ze niet, dus dan weten ze ook dat ik naar een bandenboer ga. Laatste keer James Autoservice omdat die heel dichtbij zit bij mij, prima service, goed uitgebalanceerd en snel geregeld: online besteld, volgende werkdag daar geleverd en de dag erna gemonteerd.
Zeker, als het teveel uit de pas loopt ben ik ook kritisch.MooDyBLueS schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:42:
@KnoxNL Leuk om je ervaring te lezen en ook nuttig om meerdere ervaringen te hebben. Dat van de meerprijs van de accu "gunnen" is natuurlijk ook wel deels waaruit zaken als de 'gratis' pechhulp en service card mee betaald worden. Net zoals het onderhoud zelf, de hogere prijzen voor banden en dus ook standaard onderdelen zoals een accu.
6 april gaat hij voor onderhoud en apk naar Louwman en ik heb ook al naar bandenprijzen etc zitten kijken om het een beetje te kunnen toetsen tzt.
Voor enkel de accu ben ik nu wat lui geweest en heb ik niet de moeite genomen.
Scheelt ook dat als je niet stil staat je meer de luxe hebt om andere keuzes te maken.
Al ben ik er van overtuigd dat ik ook bij de lokale Bosch/carprof terecht had gekunnen zelfde dag voor die accu, en daar wellicht iets had kunnen besparen. Soit.
EDIT: Wel 3 jaar garantie op die accu bij Louwman trouwens. Lijkt lang, voor een relatief goedkoop verbruiksartikel?
[Voor 3% gewijzigd door KnoxNL op 24-02-2023 13:58]
Helemaal mee eens hoor, zo bekijk ik het ook. Ik ga in principe voor onderhoud en interne onderdelen niet shoppen, zolang de bedragen mij niet exorbitant in de oren klinken, vind ik het prima. Is ook een vertrouwensband tussen dealer en klant die je moet kunnen hebben, vind ik.KnoxNL schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:52:
[...]
Zeker, als het teveel uit de pas loopt ben ik ook kritisch.
6 april gaat hij voor onderhoud en apk naar Louwman en ik heb ook al naar bandenprijzen etc zitten kijken om het een beetje te kunnen toetsen tzt.
Voor enkel de accu ben ik nu wat lui geweest en heb ik niet de moeite genomen.
Scheelt ook dat als je niet stil staat je meer de luxe hebt om andere keuzes te maken.
Al ben ik er van overtuigd dat ik ook bij de lokale Bosch/carprof terecht had gekunnen zelfde dag voor die accu, en daar wellicht iets had kunnen besparen. Soit.
Laatst wel met onze Kia gehad dat mijn vrouw een hoge stoeprand meegenomen had met een achterband omdat ze moest uitwijken voor iemand die geen voorrang verleende en voila: dikke bobbel op de band. Ook Kia kent zo'n pechhulp service en dus weggesleept, want ze achtte het te gevaarlijk om er zelf mee door te blijven rijden. Toen heb ik wel beide achterbanden door de dealer laten vervangen, want het moest. Dus precies wat je zegt: dan heb je niet de luxe van niet stilstaan. Dealer zei nog: in principe kan je 1 band doen, maar 1 Nexen met 4,5mm en 1 Michelin Primacy 4 nieuw met 8-9mm klonk mij niet al te best in de oren. Dan liever de hele as gelijk maar goed. Ik wou toch al van die Nexen af.

Hierbij een van mijn ervaringen bij Louwman (kom er nu zo'n 3 jaar):
Aantal maanden terug een grote beurt uit laten voeren aan de CT bij Louwman.
Die kwam plus minus op zo'n 600 euro uit, met de kanttekening dat de achterbanden wel vervangen moesten worden binnen niet al te lange tijd (winter op komst).
Afijn, twee weken laten toch maar een afspraak gemaakt voor twee nieuwe achterbanden (Yokohama)
Inderdaad, klaar terwijl u wacht (lees: koffie, glaasje water, bonbon en rondkijken in de showroom).
Nog geen 20 minuten gezeten en ik kreeg de sleutel weer in mijn handen gedrukt.
Een aantal dagen later viel de rekening op de mat: 372 euro.
Ik vind dealer-onderhoud prima, het gebeurt allemaal netjes en de leenauto's zijn top. Maar dit vind ik toch wel redelijk overpriced.
Die kwam plus minus op zo'n 600 euro uit, met de kanttekening dat de achterbanden wel vervangen moesten worden binnen niet al te lange tijd (winter op komst).
Afijn, twee weken laten toch maar een afspraak gemaakt voor twee nieuwe achterbanden (Yokohama)
Inderdaad, klaar terwijl u wacht (lees: koffie, glaasje water, bonbon en rondkijken in de showroom).
Ik vind dealer-onderhoud prima, het gebeurt allemaal netjes en de leenauto's zijn top. Maar dit vind ik toch wel redelijk overpriced.
[Voor 5% gewijzigd door -MVR- op 25-02-2023 20:35]
A yawn is a silent scream for coffee.
Ik doe het onderhoud van mijn 10 jaar oude Auris bij de dealer, de banden regel ik via autobandenmarkt o.i.d. en laat ik dan afleveren bij en monteren door een bedrijf met goede recenties. NB: ik koop wel goede banden, dat scheelt per km bijna niets vergeleken met Chinese zwabberzooi.
TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Zoals eerder gemeld moeten de schokdempers vervangen worden. Louwman vraagt daar een kleine 800 euro voor. Samen met de 10 jarige onderhoudsbeurt, apk en een terugroepactie vd brandstof tank, komt dit totaal op een kleine 1300 euro... Auw..
Dingen zoals bandjes die ik net zoals @Videopac elders mits ik daar de luxe voor heb (tijd en ruimte).
Mijn woonwerk vervoer (motor) is toch een stuk voordeliger 😂
Dingen zoals bandjes die ik net zoals @Videopac elders mits ik daar de luxe voor heb (tijd en ruimte).
Mijn woonwerk vervoer (motor) is toch een stuk voordeliger 😂
Zo doe ik het ook eigenlijk. De normale beurten bij de dealer, dan kloppen de stempels ook, het is niet absurd duur en er zit weer een jaar pechhulp bij, maar als er iets extra's moet gebeuren doe ik het eigenlijk meestal zelf wel. Autobanden ben ik vrij specifiek in, dus ik heb een vaste bandenleverancier hier in de buurt die zijn vak goed verstaat en ook graag meedenkt. Qua banden is de dealer echt enorm overpriced.Videopac schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:01:
Ik doe het onderhoud van mijn 10 jaar oude Auris bij de dealer, de banden regel ik via autobandenmarkt o.i.d. en laat ik dan afleveren bij en monteren door een bedrijf met goede recenties. NB: ik koop wel goede banden, dat scheelt per km bijna niets vergeleken met Chinese zwabberzooi.
Terugroepactie voor het onderdeel in de brandstoftank heb ik ook gehad.Frontysco schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:22:
Zoals eerder gemeld moeten de schokdempers vervangen worden. Louwman vraagt daar een kleine 800 euro voor. Samen met de 10 jarige onderhoudsbeurt, apk en een terugroepactie vd brandstof tank, komt dit totaal op een kleine 1300 euro... Auw..
Let erop dat bij het inleveren van de auto de tank voor maximaal 20% gevuld mag zijn (anders kunnen ze er niet bij en gaat het niet door).

Vind het geen gekke offerte, maar wat je zou kunnen doen als je wil checken of het goedkoper kan:Frontysco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:33:
IS300h - 2013.
- Aftermarket dempers van KYB (daar zijn de OEM schokdempers ook van waarschijnlijk) zijn wat goedkoper en zijn een mogelijkheid als je niet het instelbare onderstel hebt (dus geen Sport S+): https://www.mijnautoonder.../lexus-is/?typeCode=50003
- Je zou een Lexus specialist (UsedLexus in Dongen/Breda of CBS Automotive in Schijndel) ook om een offerte kunnen vragen. Die zullen ook originele onderdelen gebruiken maar iets goedkoper zijn qua arbeid.
Ik ben op zoek naar enkele OEM/OM onderdelen, iemand goeie webshop? Ik kom enkel third-party onderdelen tegen en ik koop ze liever niet via de dealer.
https://www.cbsracingshop.com/ of https://www.car.nl/nl/ leveren OEM Toyota/Lexus onderdelen. Bij beide heb ik het idee dat als je ze belt ze je beter kunnen helpen het juiste onderdeel te vinden en wellicht krijg je dan ook een betere prijs.Superflip schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:04:
Ik ben op zoek naar enkele OEM/OM onderdelen, iemand goeie webshop? Ik kom enkel third-party onderdelen tegen en ik koop ze liever niet via de dealer.
Zojuist de CT opgehaald van z'n 180.000 beurt bij de dealer.
Buitenkant vies, binnenkant vies, boekje niet gestempeld, moest zelf achteraan bellen wanneer 'ie klaar zou zijn. De man achter de balie haalde z'n schouders op. Omotenashi! Wat een Red Carpet service
Iemand ervaring met Lexus Zwolle/Arnhem?
Buitenkant vies, binnenkant vies, boekje niet gestempeld, moest zelf achteraan bellen wanneer 'ie klaar zou zijn. De man achter de balie haalde z'n schouders op. Omotenashi! Wat een Red Carpet service

@KnoxNL Ik zit (als Mazda rijder) verbaasd naar het deel van het arbeidsloon te kijken. Als ik mijn Mazda dealer vraag om een accuwissel te doen, zie ik die kosten nooit staan. Ja, diezelfde dealer voert al tenminste 6 jaar onderhoud uit aan die auto.
Verder vind ik het staatje gemiddeld/gangbaar.
Geen ervaring, maar ik vermoed dat iemand z'n dag niet had (wat kan gebeuren). Ga na het weekend nog eens terug om de boel te bespreken (of doe het bellend)TMDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:44:
Buitenkant vies, binnenkant vies, boekje niet gestempeld, moest zelf achteraan bellen wanneer 'ie klaar zou zijn. De man achter de balie haalde z'n schouders op. Omotenashi! Wat een Red Carpet service![]()
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Even een mailtje sturen naar de manager?TMDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:44:
Buitenkant vies, binnenkant vies, boekje niet gestempeld, moest zelf achteraan bellen wanneer 'ie klaar zou zijn. De man achter de balie haalde z'n schouders op. Omotenashi! Wat een Red Carpet service![]()
Voor beiden valt wat te zeggen, en gezien de tijd die het verwisselen kostte had ik het misschien ook weggestreept als ik de dealer was.D_Jeff schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:32:
@KnoxNL Ik zit (als Mazda rijder) verbaasd naar het deel van het arbeidsloon te kijken. Als ik mijn Mazda dealer vraag om een accuwissel te doen, zie ik die kosten nooit staan. Ja, diezelfde dealer voert al tenminste 6 jaar onderhoud uit aan die auto.
[...]
Geen ervaring, maar ik vermoed dat iemand z'n dag niet had (wat kan gebeuren). Ga na het weekend nog eens terug om de boel te bespreken (of doe het bellend)
Aan de andere kant had ik hier laatst een m CV monteur binnen die na +/- 7 minuten weer ging omdat hij de onderdelen niet bij zich had, vervolgens viel er een rekening op de mat voor €90,- "want starttarrief"

Daar ben ik uiteraard nog met ze over in gesprek.
Dan kun je beter bij Louwman zitten

Overigens heb ik door de jaren heen alles bij elkaar opgeteld niet de illusie dat ze rijk van me worden, en dat telt ook.
Wat vind je van de Yokohama's?-MVR- schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:10:
Hierbij een van mijn ervaringen bij Louwman (kom er nu zo'n 3 jaar):
Ik stond ook ooit een paar dagen voor mijn vakantie bij de dealer voor APK en werd een beetje verrast (eigen schuld natuurlijk) dat de banden versleten waren en niet door de APK kwamen. Met de aankomende vakantie heb ik toen ook maar snel een set Yokohama's eronder laten leggen (want huismerk van Lexus dus dat moet wel goed zijn toch?).
De rekening was iets lager bij mij, volgens mij rond de 300 euro, maar wat een gruwelijke klotebanden zijn het zeg (Yokohama BlueEarth ofz).
Heel gehorig vooral maar ook de hoeveelheid grip laat te wensen over. Volgens mij heb ik ze als 215/45/R17 (CT200h).
Dit jaar check ik zelf van te voren de banden (en ik weet nu al dat de achterbanden ook vervangen moeten worden) en dan worden het gewoon fatsoenlijke Conti's, en zeker niet bij de dealer.
De Yokohama's onder mijn Starlet waren altijd prima te pruimen.Aomi schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:22:
[...]
Wat vind je van de Yokohama's?
Ik stond ook ooit een paar dagen voor mijn vakantie bij de dealer voor APK en werd een beetje verrast (eigen schuld natuurlijk) dat de banden versleten waren en niet door de APK kwamen. Met de aankomende vakantie heb ik toen ook maar snel een set Yokohama's eronder laten leggen (want huismerk van Lexus dus dat moet wel goed zijn toch?).
De rekening was iets lager bij mij, volgens mij rond de 300 euro, maar wat een gruwelijke klotebanden zijn het zeg (Yokohama BlueEarth ofz).
Heel gehorig vooral maar ook de hoeveelheid grip laat te wensen over. Volgens mij heb ik ze als 215/45/R17 (CT200h).
Dit jaar check ik zelf van te voren de banden (en ik weet nu al dat de achterbanden ook vervangen moeten worden) en dan worden het gewoon fatsoenlijke Conti's, en zeker niet bij de dealer.
Of het het huismerk van Lexus is durf ik te betwjifelen, het is volgens mij gewoon een Aziatisch merk wat NAAST andere merken door Toyota/Lexus gevoerd wordt.
Voor mijn IS250 raadt Louwman bv Bridgestone LM0005 aan, waar ik zeer over te spreken ben (en ook regelmatig als beste uit onafhankelijke tests komt).
Bij Lexus Breda worden ze wel 'verkocht' als het huismerk van LexusKnoxNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:31:
[...]
De Yokohama's onder mijn Starlet waren altijd prima te pruimen.
Of het het huismerk van Lexus is durf ik te betwjifelen, het is volgens mij gewoon een Aziatisch merk wat NAAST andere merken door Toyota/Lexus gevoerd wordt.
Voor mijn IS250 raadt Louwman bv Bridgestone LM0005 aan, waar ik zeer over te spreken ben.
Slechte ervaring met de standard Yoko’s onder een ct200. Lawaaierig en niet prettig. De cross climates vond ik wel fijn. De versie 2 is top. Stil, zuinig een goede wegligging. Wel vind ik de communicatie weg-stuur-rijder wat minder maar daar wen je aan.Aomi schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:22:
[...]
Wat vind je van de Yokohama's?
Mwa, niet heel slecht maar ook niet top.
Qua grip is het met name in scherpe bochten ooit spannend, die moet je niet te snel willen nemen omdat je dan gaat schuiven/glijden.
Volgende keer komt er iets anders op.
180k beurt is grote beurt toch? Dan mag je wel een schone auto terug verwachten. Ik heb afgelopen maandag nog een kleine beurt incl. APK bij Lexus Sittard gehad en dat was helemaal prima. Monteur kwam me op een gegeven moment alleen even vragen of de tellerstand nu in mijlen of kilometers was, somde me de zaken op die de volgende keer even nagekeken moesten worden en vroeg meteen of ze 'm even moesten wassen. Nu moet ik wel zeggen dat de wasbeurt wel eens van betere kwaliteit is geweest dan nu, maar goed.TMDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:44:
Ik heb geen ervaring op gebied van onderhoud met Lexus Zwolle/Arnhem, maar zijn dat niet 2 aparte bedrijven of zijn ze gefuseerd ofzo? Naar mijn weten is Zwolle Van Leussen en Arhnem is Louwman.TMDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:44:
Ik kom niet uit de buurt, maar ben wel een paar keer in Zwolle geweest omdat ze vrij scherp geprijsde auto's hebben. Ook nadat ik een auto kocht, bewaarde ik altijd nog uit interesse mijn Autoscout zoekopdracht en zag ik niet onregelmatig een nieuwe CT/IS/NX/etc voorbijkomen aan de onderkant van de markt qua prijs en dan door hun verkocht worden.
In mijn zoektochten naar een CT en IS destijds heb ik beide keren overwogen daar een auto te kopen, puur vanwege "lage prijs + echte Lexus dealer", maar kwam er al snel achter dat ze heel veel import verkopen, wat niet per se erg hoeft te zijn, maar wees daar dan wel open over. Bij navraag wilden ze het eerst nog verbergen en pas nadat ik ze op de feiten wees met de RDW gegevens, begonnen ze voorzichtig toe te geven. Van 1 wisten ze dan wel de hele historie qua onderhoud, maar van de andere niet eens. Maar wel claimen dat hij bij Lexus Italië onderhouden is. Fijn, maar ik vertrouw zelfs de mooiste blauwe ogen niet als het om aanschaf van een auto gaat.
Niet dat ik er onbeschoft behandeld werd, maar tov mijn ervaringen met Louwman in de randstad was het wel een erg groot verschil. Weinig tijd nemen, info willen verbergen, puur op de verkoop uit zijn, veel lagere inruilprijzen geven (ik spreek over 3-4k minder op een auto van 12k elders).
Dus geen ervaring met onderhoud daar en Arnhem sowieso geen ervaring, maar Zwolle is voor mij op basis daarvan wel eentje geworden om te vermijden. Nogmaals: niet omdat het echt slecht is per se, maar het komt gewoon meer over als een occasion centre waar snel gehandeld moet worden en klantenservice niet bepaald voorop staat.
Winterbanden die vooral sterk zijn in de regen. Ideaal voor de Nederlandse winters.KnoxNL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Voor mijn IS250 raadt Louwman bv Bridgestone LM0005 aan, waar ik zeer over te spreken ben (en ook regelmatig als beste uit onafhankelijke tests komt).
Ik heb ze om die reden ook onder mijn CT liggen, maar dat is toch niet zo'n goed combi. Het geluid van de banden komt rond de 50km/h in een resonantie frequentie van de auto te liggen.
Ik kan je een goede jarenlange ervaring geven over arnhem. Zeker red carpet en denken aan de klant. Ook in twijfelgevallen krijgt de klant het voordeel (wie heeft schade veroorzaakt?)
Duur, maar dat is een dealer in veel gevallen, maar ik voel mij wel ontzorgt. Daar doe ik het immers voor.
Betreft banden, blijft weg vd Yokos die ze er standaard onder gooien. Yokohama zijn top banden, maar niet die Lexus aanbeveelt. Ik heb er zelf de Goodyear AS5 onderliggen (is300h).
Ben er tevree mee.
Duur, maar dat is een dealer in veel gevallen, maar ik voel mij wel ontzorgt. Daar doe ik het immers voor.
Betreft banden, blijft weg vd Yokos die ze er standaard onder gooien. Yokohama zijn top banden, maar niet die Lexus aanbeveelt. Ik heb er zelf de Goodyear AS5 onderliggen (is300h).
Ben er tevree mee.
Onder mijn nieuwe (2022) lexus 350h awd zitten michelins. Tja, franse bandjes onder een japanner, niks yoko’s.
Tegen de tijd dat ze aan vervanging toe zijn, gaan er weer dezelfde michelins onder.
Tegen de tijd dat ze aan vervanging toe zijn, gaan er weer dezelfde michelins onder.
[Voor 3% gewijzigd door fmrama op 13-04-2023 22:54]
De prijzen van de Lexus NX zijn wel erg gestegen!
En zelfs nu met minder opties, zoals head-up display en de touch knoppen op het stuurwiel
April 2023 https://data.lexus.nl/hom...ten/LexusNXprijslijst.pdf
Jan 2022 https://carnold.nl/wp-con...22-per-1-januari-2022.pdf
Executive lijn 9000 EUR duurder en nu met stuk minder opties…
Ook vreemd dat de ML Audio nu wel op de 450h is te bestellen maar de head-up display niet meer.
Dan worden de tweedehands versies wel een stuk aantrekkelijker.
En zelfs nu met minder opties, zoals head-up display en de touch knoppen op het stuurwiel
April 2023 https://data.lexus.nl/hom...ten/LexusNXprijslijst.pdf
Jan 2022 https://carnold.nl/wp-con...22-per-1-januari-2022.pdf
Executive lijn 9000 EUR duurder en nu met stuk minder opties…
Ook vreemd dat de ML Audio nu wel op de 450h is te bestellen maar de head-up display niet meer.
Dan worden de tweedehands versies wel een stuk aantrekkelijker.
Heeft hier iemand ervaring met de software update voor het multimediasysteem via Lexus.nl? Ik heb mijn auto (een RC300h uit 2016) geregistreerd in Mijn Lexus en vervolgens ook het multimediasysteem geregistreerd. Ik kon een software update aanschaffen voor 0 euro. Maar wat gebeurt er vervolgens? Ik heb een mailtje ontvangen met een factuur (die trouwens in mijn spam-folder belandde). Krijg ik straks een SD kaart of USB stick thuisgestuurd? Een oproep om langs te komen bij de dealer? Erg vaag allemaal!
Overigens heb ik niet de illusie dat de navigatiekaart hiermee ook bijgewerkt wordt, daar vraagt de Lexus dealer namelijk een flink bedrag voor
Overigens heb ik niet de illusie dat de navigatiekaart hiermee ook bijgewerkt wordt, daar vraagt de Lexus dealer namelijk een flink bedrag voor

Neus eens rond op deze site. Wellicht kom je verder. Nb, ik heb er zelf geen ervaring mee. Kwam het een keer tegen.
https://www.lexus-mapupdates.eu/
Nb. Weet je van het bestaan van het lexus forum? Daar zijn zeker leden die een update uitgevoerd hebben, mocht je hier niet slagen.
Als voor kaart ophalen kiest krijg je oa deze schermen te zien.
Nb. Weet je van het bestaan van het lexus forum? Daar zijn zeker leden die een update uitgevoerd hebben, mocht je hier niet slagen.
[Voor 129% gewijzigd door fmrama op 27-04-2023 17:16]
Voor diegene die het nog niet weten: De ''gratis'' lamp hoort sindskort niet meer bij de Louwman Service Card.
Vorige week even langsgeweest omdat mijn H11 lampje kapot was (en vanaf het werk ben ik er zo) en werd mij verteld dat deze niet meer bij de kaart hoort.
Toch laten vervangen (veiligheid + ik was er toch).
Rekening: 22,30 euro
Vorige week even langsgeweest omdat mijn H11 lampje kapot was (en vanaf het werk ben ik er zo) en werd mij verteld dat deze niet meer bij de kaart hoort.

Oh dat is flink balen. Niet dat ik het ieder jaar nodig heb maar het is toch weer iets wat niet gedekt wordt. Ze informeren er verder ook niet pro-actief over ofzo want ik had het nog niet gehoord.-MVR- schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:16:
Voor diegene die het nog niet weten: De ''gratis'' lamp hoort sindskort niet meer bij de Louwman Service Card.
Mijn rekening voor onderhoud volgens schema (170.000 km), airco reiniging en controle, brandstof reiniging, apk was.....
Bijna €1000,-

Wordt toch wel gortig voortaan zo. En dan was er helemaal niets mis, buiten een setje nieuwe ruitenwisserbladen. Verder alles standaard onderhoud dus.
Ze leveren wel goed werk daar gaat het me niet om, en de lijst met zaken die gedaan/vervangen zijn beslaat 2 pagina's, maar het is een IS250 uit 2006...
[Voor 26% gewijzigd door KnoxNL op 28-04-2023 14:36]
Bedankt, deze site had ik ook al gevonden. Ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat ik het 13MM premium navigatiesysteem heb. Part number snapte ik eerst niet, maar die blijkt op de achterkant van je bestaande SD kaartje te staan. Overigens vragen ze 165 euro voor een kaartupdate. Heb nu goedkoper een SD kaartje via een ander adres besteld. Geen idee of dat volledig legaal is.fmrama schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:42:
Neus eens rond op deze site. Wellicht kom je verder. Nb, ik heb er zelf geen ervaring mee. Kwam het een keer tegen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lampen heb ik toch wel twee per jaar nodig (verlichting altijd aan).KnoxNL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:34:
[...]
Oh dat is flink balen. Niet dat ik het ieder jaar nodig heb maar het is toch weer iets wat niet gedekt wordt. Ze informeren er verder ook niet pro-actief over ofzo want ik had het nog niet gehoord.
Mijn rekening voor onderhoud volgens schema (170.000 km), airco reiniging en controle, brandstof reiniging, apk was.....
Bijna €1000,-![]()
Wordt toch wel gortig voortaan zo. En dan was er helemaal niets mis, buiten een setje nieuwe ruitenwisserbladen. Verder alles standaard onderhoud dus.
Dan ben ik over 9000 km aan de beurt voor de 170.000 km beurt.
Vorige beurt was 660 euro (ook een grote beurt) dus misschien kom ik nu beter van af.
De ruitenwisserbladen alleen al zijn 90 euro (alleen op de voorruit). ''Maar het zijn wel hele goede''.
Ik heb er nu ergens een setje besteld voor de helft, en die zijn opzich ook goed. Die garage vertelde dat de origninele inderdaad 90 euro kosten als hij ze zou bestellen.
[Voor 3% gewijzigd door -MVR- op 29-04-2023 10:46]
Pfff. Ik koop voor mijn IS300h de Bosch Aerotwin ruitenwissers en die bevallen me veel beter dan de standaard hybrids van Lexus, en veel goedkoper (een setje voor 37 euro).-MVR- schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:41:
[...]
De ruitenwisserbladen alleen al zijn 90 euro (alleen op de voorruit). ''Maar het zijn wel hele goede''.
Ik heb er nu ergens een setje besteld voor de helft, en die zijn opzich ook goed. Die garage vertelde dat de origninele inderdaad 90 euro kosten als hij ze zou bestellen.
Ik heb er magnum (by valeo) opzitten van de Action 6 euro per stukBoeryepes schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:13:
[...]
Pfff. Ik koop voor mijn IS300h de Bosch Aerotwin ruitenwissers en die bevallen me veel beter dan de standaard hybrids van Lexus, en veel goedkoper (een setje voor 37 euro).

Een 60 en 45 cm Denso hybride zijn bij bijvoorbeeld winpart 40,50 incl. verzendkosten.
[Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 06-05-2023 12:16]
Er mag wettelijk maar een paar mm verschil tussen links en rechts zitten dacht ik? Zodoende kan 1 lekke niet meer te repareren band zorgen voor de noodzaak om twee nieuwe te monteren.MooDyBLueS schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:57:
[...]
Helemaal mee eens hoor, zo bekijk ik het ook. Ik ga in principe voor onderhoud en interne onderdelen niet shoppen, zolang de bedragen mij niet exorbitant in de oren klinken, vind ik het prima. Is ook een vertrouwensband tussen dealer en klant die je moet kunnen hebben, vind ik.
Laatst wel met onze Kia gehad dat mijn vrouw een hoge stoeprand meegenomen had met een achterband omdat ze moest uitwijken voor iemand die geen voorrang verleende en voila: dikke bobbel op de band. Ook Kia kent zo'n pechhulp service en dus weggesleept, want ze achtte het te gevaarlijk om er zelf mee door te blijven rijden. Toen heb ik wel beide achterbanden door de dealer laten vervangen, want het moest. Dus precies wat je zegt: dan heb je niet de luxe van niet stilstaan. Dealer zei nog: in principe kan je 1 band doen, maar 1 Nexen met 4,5mm en 1 Michelin Primacy 4 nieuw met 8-9mm klonk mij niet al te best in de oren. Dan liever de hele as gelijk maar goed. Ik wou toch al van die Nexen af.
Ik blijf dat apart vinden, de klant geen sms of app sturen als de auto klaar is, of indien er vertraging is.TMDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:44:
Stille banden kunnen belangrijk zijn, bij sommige Toyota / Lexus modellen is bespaard op isolatie in de wielkasten zo lijkt het.Boeryepes schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:41:
[...]
Slechte ervaring met de standard Yoko’s onder een ct200. Lawaaierig en niet prettig. De cross climates vond ik wel fijn. De versie 2 is top. Stil, zuinig een goede wegligging. Wel vind ik de communicatie weg-stuur-rijder wat minder maar daar wen je aan.
Nou en of. Had dat laatst met onze Kia nog. Probeerde ze om 16u te bellen, krijg ik na 10min eindelijk iemand aan de lijn, is het het centrale kantoor, niet de vestiging. Probeert me door te verbinden, lukt niet. Ik vraag om een direct nummer: hebben ze niet (lees: geven ze mij niet). Uiteindelijk om 17:00u (exact) krijg ik een sms: uw auto is klaar en kan tot 17u opgehaald worden.Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:15:
[...]
Ik blijf dat apart vinden, de klant geen sms of app sturen als de auto klaar is, of indien er vertraging is.

Ik nog een keer geprobeerd te bellen, want showroom is wel tot 18u open, maar ik had een leenfiets en moest 30 min fietsen, helemaal niet erg maar het regende toevallig ook nog, dus ik had geen zin om onverrichte zaken erheen te fietsen. Maar wederom niemand te pakken gekregen.
Kom ik daar de volgende ochtend aan, blijkt ook nog eens de terugroepactie omtrent koelvoeistof niet uitgevoerd te zijn, of ik zelf even een nieuwe afspraak kon maken. "Ik krijg dan toch wel gratis vervangend vervoer, neem ik aan?" leverde een schaapachtige blik op van de receptioniste.
Ondanks dat ik best tevreden ben met de auto en ik kostentechnisch de ballen uit mijn broek lach omdat het een privé EV is, ik zonnepanelen en eigen laadpaal heb, vind ik al het andere toch echt om te janken en kan ik niet wachten tot ik een reden kan verzinnen om deze ergens in te ruilen en weer lekker Toyota/Lexus te gaan rijden.
Dat is dan de 180.000km beurt geweest waarschijnlijk? Ik heb die nog even geskipt dit jaar door maar weer een kleine beurt uit te laten voeren (weinig km's per jaar en houd zelf wel dingen in de gaten). Voor die beurt staat al een standaardprijs van 850 euro als ik het me goed herinner. Dat zag ik en vind ik zelf ook wel érg veel geld... Dus maar eens gekeken wat erin zit qua werkzaamheden en besloten dat ik de duurste dingen maar zelf ga doen. In deze beurt worden de bougies vervangen en met de original Toyota/Lexus prijzen zit je al op meer dan 40 euro per bougie, terwijl je dezelfde (Denso) bougies ook kunt kopen voor iets meer dan 17 euro. En dat dus x6 en het tikt aan ja... Om over het werk wat eraan zit nog maar te zwijgen a 125 euro per uur (nu zit dat wel in die vaste prijs, maar het geeft een indicatie wat ze normaal rekenen)KnoxNL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:34:
[...]
Oh dat is flink balen. Niet dat ik het ieder jaar nodig heb maar het is toch weer iets wat niet gedekt wordt. Ze informeren er verder ook niet pro-actief over ofzo want ik had het nog niet gehoord.
Bijna €1000,-![]()
Ze leveren wel goed werk daar gaat het me niet om, en de lijst met zaken die gedaan/vervangen zijn beslaat 2 pagina's, maar het is een IS250 uit 2006...
Verder wordt volgens mij een flush van de koelvloeistof gedaan en de Toyota koelvloeistof is ook niet van het goedkope soort om het zo maar te zeggen, waarvan er meen ik zo'n 8 liter in gaat.
Ik heb dan ook maar besloten om die dingen zelf te gaan doen

Misschien is het vervangen voor full LED koplampen op de lange termijn dan voordeliger-MVR- schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:41:
[...]
Lampen heb ik toch wel twee per jaar nodig (verlichting altijd aan).
Dan ben ik over 9000 km aan de beurt voor de 170.000 km beurt.
Vorige beurt was 660 euro (ook een grote beurt) dus misschien kom ik nu beter van af.

Ja, en die ruitenwissers zijn dus gewoon Denso's die helemaal niet zo duur hoeven te zijn, maar alleen omdat er een rood in plaats van een blauw doosje omheen zit betaal je ook ineens de premiumprijs.De ruitenwisserbladen alleen al zijn 90 euro (alleen op de voorruit). ''Maar het zijn wel hele goede''.
Ik heb sinds kort een Lexus 2023 RX 450h+, super fijne auto, word alleen beetje gek van de piepjes :-)
Nu is het mogelijk de waarschuwing voor te hoge snelheid (begint al te piepen bij 1km boven de limiet) uit te schakelen, of zelfs de hele verkeersbordherkenning. Echter wordt deze bij elke keer dat je de auto opnieuw start gereset naar de standaard waarde (dus aan). Hij onthoudt de instellingen dus niet.
Ik moet dus nu elke keer deze functies uitzetten voordat ik kan rijden
- iemand anders hier ook last van bij de RX of NX en hier al een oplossing voor gevonden? Anders maar eens bellen met de dealer.
Nu is het mogelijk de waarschuwing voor te hoge snelheid (begint al te piepen bij 1km boven de limiet) uit te schakelen, of zelfs de hele verkeersbordherkenning. Echter wordt deze bij elke keer dat je de auto opnieuw start gereset naar de standaard waarde (dus aan). Hij onthoudt de instellingen dus niet.
Ik moet dus nu elke keer deze functies uitzetten voordat ik kan rijden

Ik rijdt een NX 350h en heb geen last van die piepjes. Zit het niet in de koppeling account en sleutel. Ik weet niet hoe het bij de RX is, maar sommige instellingen zijn voor een account in de sleutel vastgelegd. Maw stel je hebt de sleutel niet gekoppeld aan het account zou het kunnen zijn dat in de sleutel nog steeds de volledige instelling incl. piepjes vastgelegd zijn. Je stelt bij de start de piepjes uit. In de sleutel staan de volledige instelling incl piepjes. De volgende rit kom je met de sleutel de auto in en de piepjes ed staan weer aan. 🤷♂️
Een stukje uit de handleiding van de NX:
De instellingen van het RSA-systeem kunnen worden gewijzigd via de persoonlijke
voorkeursinstellingen.
Maar dat zal al bekent zijn, toch!😉
voorkeursinstellingen.
[Voor 13% gewijzigd door fmrama op 22-05-2023 22:01]
Dat is zeker bekend en de sleutel is ook gekoppeld aan het profielfmrama schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:37:
Ik rijdt een NX 350h en heb geen last van die piepjes. Zit het niet in de koppeling account en sleutel. Ik weet niet hoe het bij de RX is, maar sommige instellingen zijn voor een account in de sleutel vastgelegd. Maw stel je hebt de sleutel niet gekoppeld aan het account zou het kunnen zijn dat in de sleutel nog steeds de volledige instelling incl. piepjes vastgelegd zijn. Je stelt bij de start de piepjes uit. In de sleutel staan de volledige instelling incl piepjes. De volgende rit kom je met de sleutel de auto in en de piepjes ed staan weer aan. 🤷♂️
voorkeursinstellingen.

Ik kan je helaas uit de droom helpen: tegenwoordig kijkt NCAP naar actieve hulpsystemen en zijn menig piepjes/waarschuwingen alleen tijdelijk uit te zetten.M55 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:58:
Ik heb sinds kort een Lexus 2023 RX 450h+, super fijne auto, word alleen beetje gek van de piepjes :-)
Ik moet dus nu elke keer deze functies uitzetten voordat ik kan rijden- iemand anders hier ook last van bij de RX of NX en hier al een oplossing voor gevonden? Anders maar eens bellen met de dealer.
Met andere woorden: je kan ze uitzetten als je net de auto instapt en start, maar de eerstvolgende keer moet je ze wederom uitzetten. Alleen dan haalt de auto de volle 5* op actieve rijhulpsystemen.
En los van de discussie of het wel of niet fijn is: het zou natuurlijk ook belachelijk zijn als je een auto aflevert met 25 (al dan niet actieve) rijhulpsystemen om vervolgens op dag 1 de berijder alles te zien uitschakelen en dat dat het dan was.
Ja, ik ben ook geen voorstander van de mate waarin dit gebeurt, maar ik snap wel heel goed dat ze gewoon echt niet volledig uit te zetten zijn.
Er zijn overigens soms wel bepaalde opties die je via een OBD dongle uit kan zetten, net zoals dat je voor veel Toyota's en Lexussen (in ieder geval mijn IS en UX destijds) de optie kan aanzetten waarmee je ervoor zorgt dat de ramen opengaan als je de ontgrendelknop op je sleutel ingedrukt houdt. De dealer rekent €35 voor het "programmeren" ervan, maar koop voor hetzelfde geld een OBD dongle, download de juiste app (belangrijk voor de juiste Lexus opties) en je kan het voortaan zelf. Maar voor die veiligheidshulpsystemen is dat dus maar zeer beperkt wat je daar daadwerkelijk mee uit kan zetten.
Welk bouwjaar is jouw NX? Want juist sinds ik meen ergens in 2021/2022 is die verscherpte Euro NCAP eis er gekomen.fmrama schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:37:
voorkeursinstellingen.
Die instellingen heb ik ook, overigens wordt de optie om het aantal km overschrijding in te stellen niet getoond (staat wel in handleiding).fmrama schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:02:
Mijn NX is van januari 2022.
Hieronder een stukje uit de handleiding.
A met O is dat je het zelf kunt aanpassen
B met O is aan te passen door dailer
A en B met - is functie niet beschikbaar
Bij RSA zie je bv. dat je het zelf kunt aanpassen.
[Afbeelding]
Echter deze instellingen worden dus telkens weer gereset. Ik snap dat de waarschuwing zelf misschien weer wordt gereset, maar de optie of je geluid of een visuele waarschuwing wilt krijgen, lijkt mij dat dus niet logisch.
Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen? Dit zijn Euro NCAP eisen. Ja, je kan sommige instellingen tijdelijk uitschakelen, maar de nadruk ligt op tijdelijk.fmrama schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:28:
Ik ben benieuwd wat de dealer hiervan zegt!
Het internet staat er vol van, je kan er op zoeken en op sites en in videos van AutoWeek en anderen wordt het regelmatig genoemd namelijk.
Vanuit Euro NCAP staat het hier uitgelegd en is dus in 2020 geïntroduceerd. Als je dus sindsdien 5 sterren in alle categoriën wilt scoren, dan moeten veel van deze systemen standaard ingeschakeld staan én zijn de belangrijkste systemen die hieronder vallen alleen tijdelijk uit te schakelen.
Het zal mij enorm verbazen als de dealer een andere uitleg geeft. Daarnaast bevinden zich ook in donkergrijs gebied als ze dit voor je uit zouden gaan zetten. Want hoewel de Euro NCAP niks met de typegoedkeuring te maken heeft, zijn er zeker wel juridische implicaties, waardoor fabrikanten zich natuurlijk netjes aan de regels houden.
Ik kan me zeker voorstellen dat het volgens de Euro NCAP bepaalde zaken niet permanent uit te schakelen zijn.
Alleen staat het piepje bij overschrijding van de snelheid bij de RSA bij mij permanent uit, zoals de handleiding aangeeft. De rest staat gewoon aan. Heb er ook geen hinder van of valt mij niet op. En TS had hinder van het piepje bij RSA. Vandaar dat ik benieuwd was wat de dealer zegt. Of het piepje niet permanent uit kan, Niet meer en niet minder. En eigenlijk maak ik me er ook niet druk om. 😉
Alleen staat het piepje bij overschrijding van de snelheid bij de RSA bij mij permanent uit, zoals de handleiding aangeeft. De rest staat gewoon aan. Heb er ook geen hinder van of valt mij niet op. En TS had hinder van het piepje bij RSA. Vandaar dat ik benieuwd was wat de dealer zegt. Of het piepje niet permanent uit kan, Niet meer en niet minder. En eigenlijk maak ik me er ook niet druk om. 😉