Met kalibratie worden:
1. User settings
2. Digitale opties
3. Gamma
4. Grayscale
5. CMS
op een zo natuurtrouw mogelijke manier ingeregeld.
Bijkomend voordeel is dat ook artifacts e.d. met de juiste instellingen minder/weg zijn.
Niet alle instellingen zijn perfect te krijgen, want instellingen hebben invloed op elkaar. Een goede kalibrateur weegt adh van zijn metingen(goede meter is erg belangrijk) af welk samenspel van resultaten het natuurlijkste/beste beeld geeft.
Een kalibratie geeft het natuurlijkste beeld, mensen die van fel of onnatuurlijk beeld, dynamische standen, veel rood in gezichten e.d. houden, zou ik geen kalibratie aanraden.
Vind je dat beeld na kalibratie b.v. te donker dan kun je de gamma of helderheid aanpassen. Ondanks dat dit wel invloed op de andere instellingen heeft, is dit toch een stuk beter dan de af fabriek instellingen.
Goed inregelen van je beeld zonder een goede meter is bijna onmogelijk.
Overnemen van 10 en 2 puntskalibraties van een andere tv geeft bijna altijd slechter beeld.
Deze instellingen verschillen per tv en zijn uniek. De standaardinstellingen kun je wel overnemen.
Bij mijn Panasonic plasma's die ik had, had ik een dag en een avondinstelling. Dat hield in dat de tv gekalibreerd was voor avond en ik overdag de helderheid wat hoger zette.
Bij mijn Samsung F9000 is het beeld overdag ook prima en gebruik ik één instelling.
Mensen die roepen dat het weggegooid geld is, zijn bijna altijd mensen die nog geen/geen goede volledige kalibratie hebben gezien. Neemt niet weg dat je met zelf instellen ook heel redelijk beeld kunt krijgen.
Bij mijn Panasonics gaf het een goede verbetering bij mijn Samsung F9000 en zeer grote verbetering. Hoe groot het verschil voor en na kalibratie is, hangt ervan af hoe goed de tv af fabriek is.
Bij één van mijn vorige tv's de Panasonic ST50 heb ik eerst instellingen op het oog/internetinstellingen gedaan, toen zelf gekalibreerd met een goede meter en daarna toch prof. laten kalibreren.
Het verschil op het oog naar kalibreren met een meter was groot, van zelf naar prof. gaf ook nog weer een verbetering.
@Flozem: Een tv kan gewoon overdag gekalibreerd worden, in een normale huiskamer is het nooit volledig donker. Op o.a.deze sites staat meer info:
http://isf-calibratie.jimdo.com/ http://www.hometheater.nl...libraties/wat-gebeurt-er/
Persoonlijk zou ik het niet laten doen bij een tv van rond de €1000,-, dan vind ik de verhouding qua kosten zoek. Koop je een dure tv, dan vind ik het een must.