Afgelopen vrijdag de 46F6740 gehaald (Plasmavisie voor 949,=).
Dit model is qua specs gelijk aan deze toestellen:
UE46F6740
UE46F6750
UE46F6770
UE46F6640
UE46F6650
UE46F6670
Met dat verschil dat ze een ander uiterlijk hebben (zilveren pootjes vs zwarte voet etc).
Ik hou niet van die zilveren futuristische voetjes (en moeders de vrouw al helemaal niet) dus ik wilde persé de 6740 hebben, met een platte voet.
Deze voet is niet echt zwart, maar zeer donker grijs. Echter past dit prima en ziet er chique uit. De bezel is zwart.
Na uitpakken en aansluiten eerst gekeken naar firmware upgrade. Toestel had versie 1113 en uiteraard als tweaker als eerste actie trachten deze te updaten naar 1116 (de laatste versie).
Vanuit het menu via netwerkkabel zoeken leverde niets op. Dus heb ik de USB methode gebruikt.
Echter geen optie werd aangeboden om de update uit te voeren, de stick werd wel herkend en in kon naar de map browsen. Aantal sticks geprobeerd, andere USB ingangen, maar zelfde resultaat.
Via het menu update bleef het toestel via internet zoeken naar updates. Ik heb toen de netwerkkabel even los gehaald en toen kreeg ik opeens wel in het update menu de optie om via USB te updaten. Dat ging daarna dus vlekkeloos en toestel heeft nu versie 1116.
Het beeld:
Dit nieuwe toestel vervangt mijn oude Sony EX500 (40 inch) en het verschil is goed te zien. Het beeld spat net even wat meer van het scherm af vergeleken met de Sony. Maarja, die is dan ook al 3-4 jaar oud.
Wel enigszins wat last van clouding en banding. In de hoeken zie je wat licht kleurverschil bij egale kleuren.
Normaliter is mijn vrouw totaal niet kritisch. Zelfs toen ik de oude Loewe CRT TV verving voor de Sony EX500 vroeg mijn vrouw nog wat het verschil nu eigenlijk was. Ja, het beeld was wat mooier, maar de oude TV was prima.
Maar nu bij het kijken naar een voetbal wedstrijd (HD) vroeg ze opeens wat die kleurbanen nu eigenlijk zijn (tijdens panning van het beeld over het veld). En ja, het is te zien dat er donkere banden lopen, maar hinderlijk is het zeker niet. Maar als mijn vrouw het al ziet?
(ik heb begrepen dat dit iets is wat je moet accepteren aangezien het inherent is aan de techniek en dat je geluk hebt een toestel te treffen die er geen last van heeft. Vraagje dus: hoe staat het met clouding en banding bij jullie? In hoeverre kan je kiezen voor een vervanging en wat is de kans dan dat je wellicht een scherm krijgt waar het zelfs meer op te zien is?).
Dan de CI+ module:
Ik zit bij Caiway. De oude module (van Caiway zelf) en de oude smartcard in de Samsung gezet en werkt prima. Had wel wat last dat sommige kanalen opeens de "zender gecodeerd" melding kregen. Heb via de Caiway website de smartcard gereset en na 30 minuten waren die problemen ook weg.
De Sony gaat naar de slaapkamer en dus een extra CI+ module gekocht. Bij FotoKlein, Smit CI+.
http://www.klein.nl/ziggo-ci-cammodule-hd
Deze werkt niet op de Sony, maar ook niet op de Samsung. Het updaten van de software van de CI+ module mislukt op beide toestellen (via interface menu). Na het analyseren van de downloadstream de melding dat deze niet geopend kon worden. Daarna zwart scherm. In het menu kan ik wel de instellingen bekijken en zien dat de kaart wel goed aangesloten is. Ook de smartcard geeft informatie.
Uiteraard heb ik eerst zonder module de zenders laten zoeken en de netwerk instellingen volgens Caiway specs opgegeven. Daarna pas de module in het toestel.
Ik zal deze Smit module terugbrengen en een andere nemen.
Wellicht heeft iemand een tip voor een module die zeker werkt icm Caiway?
Smarthub:
Leuke apps zijn er aanwezig. Maar veelal gimmicks waar ik waarschijnlijk niet veel gebruik van zal maken. Uitzending gemist zal wel wat zijn voor mijn vrouw. Vraagje: is GTST ook te zien via enige app?
(eh, niet voor mij hoor, maar mijn vrouw vroeg er naar

)
Plex:
Ik heb al jaren een PlayOnHD mediaplayer. Werkt opzich, maar is traag en voor de kinderen lastig in gebruik. Heb dus eerder een RasPI gekocht om daar een mediaplayer van te maken (XBMC) en wilde deze eigenlijk op de Samsung gaan gebruiken.
Bij het doorlezen van deze thread van bijna 50 pagina's ben ik geattendeerd op Plex.
Aangezien ik een Synology 413 heb met al mijn films en dat je daar Plex Server op kan draaien heb ik dit even uitgetest. Installatie op de NAS was uitermate simpel. Naampje geven, folders toevoegen aan bibliotheek en laten scannen.
Op de Samsung TV de Plex app geïnstalleerd. Het IP adres opgeven van de NAS en voila, een volwaardige mediaplayer !
In vergelijk met de PlayOnHD start de app snel op en het openen van de bibliotheek met de hoesjes en media info gaat een heel stuk rapper. En het ziet er nog aardig uit ook, met al die extra media-art.
Ook het starten van een film gaat sneller en qua beeld zie ik geen verschil (geen transcoding ingesteld, dus direct play). Voordeel is dat alles via de TV gaat, dus geen mediaplayer aan zetten en naar andere source schakelen, gewoon via de remote van de TV.
Nu nog kijken of ik Plex op de ipad aan de praat krijg zodat ik ook zo films kan kijken.
Een aanrader die Plex !!!
Ik heb echter Plex nog niet lang gebruikt, zijn er wellicht nadelen tov de PlayOnHD ? Kan ik deze nu weg halen of heeft het nog enig nut?
Beeldinstellingen:
Alles staat nu nog standaard. Ik weet dat het beter kan, alhoewel het beeld er al zeer goed uitziet.
Maar ik wil zeker nog wat gaan tweaken. Echter geen settings voor dit model kunnen vinden van professionals met de juiste apparatuur. Heeft iemand een link naar wat calibratie instellingen? Dan kan ik die eens testen. Om zelf te gaan klooien, daar ben ik huiverig voor omdat ik niet weet wat al die instellingen doen. Met wat voorbeelden ben ik meer gerust op een uitgebalanceerd beeld.
3D:
Dit ziet er goed uit. Met de twee meegeleverde brillen kan je meteen dit bekijken vanuit smarthub waar je 3D trailers kan bekijken. Dus je hoeft niet meteen een 3D film te kopen om het effect te testen.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is het pairen van de brillen en het aan/uit zetten.
Het is lastig te zien op de bril of deze nu aan staat of niet. Moet je de bril nog expliciet uitschakelen of gaat dat vanzelf (als er geen 3D ingesteld staat op de TV)?
Moet je elke keer pairen? Of is 1 keer genoeg? Hoe doen jullie dat?
Wat ik nu doe is op 50 cm van het toestel de knop op de bril even indrukken, wachten tot knipperen van rood-groen klaar is en dan kijken. Daarna druk ik op de knop als ik klaar ben met kijken.
Aangezien dit mijn eerste 3D TV is, even opgezocht. Er blijken dus 3 soorten 3D te zijn. Full frame, waarbij de zonder bril beelden door elkaar ziet. Er is side-by-side in twee smaken (links-rechts en boven-onder). Welke mode is nu de beste? Full frame lijkt mij het beste aangezien het beeld 100% wordt gebruikt en SBS mode is waarbij het beeld in tweeën wordt gesplitst en je dus de helft minder resolutie hebt. Ik heb een 3D film in SBS gedownload en dat werkt prima. Echter wat kwaliteit betreft, kan je dan beter zoeken naar een full frame versie van een film?
Dit is mij verder opgevallen:
- Zappen gaat iets sneller dan mijn oude Sony EX500.
- Geluid is prima. Vergelijkbaar met de Sony. Er zijn wat instellingen te vinden die bv stem iets beter naar voren haalt of voor muziek.
- De ingangen (HDMI1, ...) kunnen voorzien worden van een andere naam. Echter kan je alleen kiezen uit een vast lijstje. Het is niet mogelijk een eigen tekst op te geven zoals "Mediaplayer".
- Ik wil geen gebruik maken van de voice commands. Dat werkt niet echt super. Echter nergens een optie gevonden om het totaal uit te schakelen. Ik zie bij het starten van de TV een icon opkomen welke aangeeft dat voice commands mogelijk zijn. Ik wil deze feature eigenlijk totaal uitgeschakeld hebben (geen meldingen). Iemand een tip?
- Soms komen er icons in beeld (onderaan) met een rode knop of wat andere teksten. Ik heb nog nergens kunnen vinden wat dit nou is. Let wel, de meldingen bij gewoon TV kijken, dus niet in smarthub.
- De app-lijst in de smarthub lijken niet te verplaatsen zijn. Ik wil graag als eerste de Plex hebben staan, maar die staat nu achteraan. Ik moet dus eerst helemaal naar dit laatste icon gaan om deze te starten. Is het mogelijk de lijst qua positie zelf in te stellen?
Of nog beter. Een kleur-knop toekennen aan Plex op de remote. Iemand een tip?
- Een harddisk ga ik nog aansluiten voor de timeshift en opname mogelijkheid. Vraagje: kan je een programma inprogrammeren en dat de TV gaat opnemen ook als deze uit staat (in standby)?
Zo, een heel verhaal. Maar wellicht heeft iemand anders er nog wat aan die ook op het punt staat een dergelijk toestel te kopen en wellicht wat vragen heeft.
/UPDATE
Smit module omgeruild voor de Quantis Interactieve CI+ 1.3 module en die werkt !
http://www.klein.nl/quantis-ci-cammodule-itv-1-3
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j