NovapaX schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:06:
Alles wat je 'op het net zet' wordt per definitie ergens anders gebruikt.
Je kunt energie niet 'weggooien'. Elke kWh uit de zonnepanelen die je op het net zet hoeft per definitie niet opgewekt te worden door een andere (kolen)centrale.
En ze hebben op het hoofdkantoor van de netbeheerder echt niet een batterij elektrische kacheltjes staan om alle zonne-energie af te fakkelen omdat iedereen die groene stroom afneemt al voorzien is....
Er is inderdaad geen sprake van opslag (niet met het oog op bijv. zonne-energie iig, maar wel met het ook op grid-stabiliteit), maar het is absoluut
geen kwestie van vraag en aanbod. Het aanbod wordt namelijk zeer precies afgesteld op de vraag, anders krijgen we een nogal instabiel net.
Volgens mij klopt dat juist niet. Er moet altijd meer aangeboden worden dan er gevraagd wordt. Als dat niet gebeurt, heb je stroomuitval. Iets wat in veel oostbloklanden nog regelmatig voorkomt.
Dus je wekt altijd meer op dan er gebruikt wordt. Tenzij je de energie ergens opslaat of ergens anders voor gebruikt, wordt de overcapaciteit helemaal nergens gebruikt.
Juist met zonneenergie en kolencentrales kan dat heel lastig zijn op half zonnige dagen. Een kolencentrale heeft opwarmtijden van meerdere uren en kan dus niet of nauwelijks inspelen op dat ene wolkje wat direct voor een dip in de productie zorgt.
Gelukkig zijn we niet enkel afhankelijk van kolencentrales, maar het blijft een ingewikkeld spel tussen vraag en aanbod. Een opgewekte kWh blijft dus niet in het net hangen en kan op een wikkekeurig ander moment gebruikt worden, daar heb je opslag voor nodig (accu's bijvoorbneeld). Maar dat is een heel duur grapje.
Stoffa schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:30:
Beetje genant om zo "smug" te gaan vertellen hoe jouw inzicht zoveel beter is dan die van "de massa", en vervolgens met argumenten te strooien die met minimale verdieping al duidelijk onwaar zijn vind je niet?
De massa verkeert in de "illusie" dat het heel erg schoon is juist OMDAT het heel erg schoon is. Uiteraard is iedereen zich er prima van bewust dat er voor elektriciteit ook vaak fossiel wordt gestookt, en dat EV's iets meer uitstoot met zich mee brengen in de productie dan ICE's. Dat neemt echter niet weg dat EV's toch echt, zoals je zelf zegt, "heel erg schoon" zijn en absoluut de toekomst hebben.
Zelfs met de huidige stand van zaken is het rijden van een EV al stukken beter dan een ICE. Daar komt nog eens bij dat EV's het potentieel hebben nog veel groener te worden naarmate onze energiewinning verduurzaamt, en dat is een mogelijkheid die ICE's helemaal niet hebben.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de luchtkwaliteit die er enorm op vooruit zou kunnen gaan in de steden door EV gebruik. Het is uiteraard verre van ideaal dat de uitstoot zich nu zo sterk in onze directe woonomgeving bevindt.
Ik schok persoonlijk nogal van de 85 gram CO2 uitstoot per kilometer.
Ik had veel minder verwacht.
Maar er zijn hele volksstammen die niet verder kijken dan de cijfers op papier en geloven dat de uitstoot echt 0 is. Je kan we doen alsof dat niet zo is, ik spreek ze regelmatig... Buiten Tweakers om (mensen die toch wat meer met techniek hebben) boeit het de meeste mensen echt helemaal niets.
Het is dat de CO2 uitstoot zo gekoppeld is aan de bijtelling, waardoor het is gaan leven. Maar mensen die privé een auto kopen kijken eerder naar andere zaken dan naar een CO2 uitstoot.
Je verhaal over zonnepanelen is uiteraard ook precies de reden dat je nu de beweging richting batterijopslag op gang ziet komen. Dat zal zich alleen maar meer en meer ontwikkelen. Dat de techniek nu nog niet op het punt is waar het naartoe gaat is geen reden te doen alsof je wel een idioot moet zijn om dit nu te steunen middels aanschaf. Juist door als consument nu in dergelijke technieken te investeren stimuleer je de markt, en dat is wel nodig ook gezien het huidige co2 ppm van 400+.
Ik ben inderdaad benieuwd hoe dat verder gaat met de opslagtechnieken thuis. Of het ooit betaalbaar genoeg wordt om het rendabel te maken.
Denk jij nou serieus dat dat nog moet blijken? Dat is zelfs de lokale dorpsidioot wel duidelijk hoor.
Dan ken ik blijkbaar heel wat mensen die een stuk minder inzicht hebben dan jouw lokale dorpsidioot.
Maar goed, terug on-topic:
Ik ga zaterdag even langs de Hyundai dealer om de Ionic in het echt te bekijken. Ze hebben daar ook de Tucson, dus kan ik nog eens gaan afwegen door beide auto's naast elkaar te zetten.
Het is zo jammer dat de Ampera-e zo lang op zicht laat wachten. Q1 2017 al bij de dealers?
Ik wil eigenlijk wel direct in juni een andere hebebn.
Edit:
http://www.autoweek.nl/ni...-toekomst-aandrijflijnen/
BMW en Toyota lijken toch meer in te zetten op de brandstofcel. Het is natuurlijk ook niet ondenkbaar dat er naast EV op accu's een tweede variant komt die ook gewoon uitgroeit.
Kijk naar benzine vs. diesel. Eigenlijk begon het grote dieselgeweld pas in de jaren 70 en uiteindelijk won in 2006 de eerste dieselauto de 24 uur van Le mans.
[
Voor 4% gewijzigd door
BlakHawk op 13-10-2016 13:08
]