MIA is mij niets over bekend via de leasemaatschappij. Ik ga 550,- betalen, wat het volledige leasebudget is. Offerte is mooi strak op dat bedrag gezet. En volgens de calculaties zal ik op 49,- aan bijtelling per maand zitten.Stoffa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:10:
[...]
Is bij jou voor de Leaf ook MIA meegenomen? En wat ga jij nu uiteindelijk netto ervoor betalen per maand?
Nissan CEO Carlos Ghosn Has Something Electric To Share, Will Open CES In January
http://insideevs.com/niss...re-will-open-ces-january/
[ Voor 33% gewijzigd door UniMatrix op 14-10-2016 12:15 ]
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Je zou dan eens kunnen polsen wat je leasemaatschappij met de MIA doet, blijkbaar berekenen ze die niet door aan de rijder in jouw geval.jinxedworld schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:13:
[...]
MIA is mij niets over bekend via de leasemaatschappij. Ik ga 550,- betalen, wat het volledige leasebudget is. Offerte is mooi strak op dat bedrag gezet. En volgens de calculaties zal ik op 49,- aan bijtelling per maand zitten.
Hier er meer over:
http://www.rvo.nl/subsidi...rwerpen-toegelicht/e-auto
Is een significant bedrag wat wordt bespaard.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoffa op 14-10-2016 12:19 ]
Ik lees het inderdaad, zal eens een balletje opgooien. Is leuk voor de werkgever als het leasebedrag lager word. Echter, als ik het budget niet volledig gebruik heb ik daar zelf weinig aan, aangezien restanten niet bij mn bruto loon weer op komen.
Misschien wat extra opties erop duwen
(Ondanks dat het al een Tekna 30KW met zonnepaneeltje is)
Misschien wat extra opties erop duwen
Raar. Als de maatschappij die aftrek kan opstrijken dan mag ik aannemen dat ze dat doen. Elke maatschappij die dat niet doorrekent, prijst zich toch meteen uit de markt?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik heb geen idee of ze het wel of niet doorrekenen (kan er niets over terugvinden op de offerte, maar misschien rekenen ze er intern wel mee). De leaseprijs vind ik nog steeds netjes, met of zonder MIA. Gaat toch om een 30KW Tekna met 25.000KM p/j. Aardig scherp.mddd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:32:
Raar. Als de maatschappij die aftrek kan opstrijken dan mag ik aannemen dat ze dat doen. Elke maatschappij die dat niet doorrekent, prijst zich toch meteen uit de markt?
Je zal er geen spijt van krijgenStoffa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:00:
We betalen nu aan bijtelling 110 euro per maand voor de Tesla. Daarvoor rijden we een S60 met pano dak, leer, en metallic lak. Geen eigen bijdrage.
Wat een deal zeg
Facts don't care about your feelings
Dan mag je mij wel bedanken want het wordt mede betaald door mijn "belastingcenten"Stoffa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:00:
Wel bizar trouwens: we klikten de bestelling voor de Tesla door en kregen een update van de leasemaatschappij dat er nog een MIA (Milieu Investerings Aftrek) mogelijk was, waardoor hij nog een smak goedkoper werd.
Resumerend:
- +250 euro leasebudget vanwege rijden elektrische auto
- 4% bijtelling
- MIA
We betalen nu aan bijtelling 110 euro per maand voor de Tesla. Daarvoor rijden we een S60 met pano dak, leer, en metallic lak. Geen eigen bijdrage.
Wat een deal zeg
4% bijtelling en MIA, allemaal subsidie voor de zakelijke rijder...
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Ik denk dat je hem ook mag bedanken want als je een leaseauto van de baas van €1000 mee krijgt, heb je vast ook een goed salaris. En hoe hoger je salaris, hoe meer (inkomsten)belasting
En daarvan krijg ik weer kindgebonden budget, combinatiekorting en kinderblijslag!YoshiBignose schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:43:
Ik denk dat je hem ook mag bedanken want als je een leaseauto van de baas van €1000 mee krijgt, heb je vast ook een goed salaris. En hoe hoger je salaris, hoe meer (inkomsten)belasting
OT: afschaffen al die regelingen en uitkeringen en iedereen een basisinkomen!
Punt was: de particulier die aan de EV wil heeft nauwelijks voordeel.
[ Voor 6% gewijzigd door UniMatrix op 14-10-2016 13:47 ]
Ja basisinkomen en flat rate inkomstenbelasting. Stimuleer mensen om meer te verdienen en laat mensen die het prima vinden om met een minimumloontje te overleven dit doen. Het is allemaal niet zo moeilijk 
ik als ondernemer klaag niet.
Dat is een feit. God mag weten waarom die geen recht zouden mogen hebben op MIA of whatever, maar goed. Zo is het nou eenmaalUniMatrix schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:46:
[...]
[ Voor 46% gewijzigd door YoshiBignose op 14-10-2016 13:49 ]
Verdwijnt MIA nu vanaf 2017, of niet?UniMatrix schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:39:
Dan mag je mij wel bedanken want het wordt mede betaald door mijn "belastingcenten"![]()
Verdwijnt MIA nu vanaf 2017, of niet?UniMatrix schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:39:
Dan mag je mij wel bedanken want het wordt mede betaald door mijn "belastingcenten"![]()
Wat doet een Tesla nu ongeveer bij 35.000 per jaar en 48 maanden aan leaseprijs, inclusief MIA?
Wat kansloos... Dat gaat niks worden zie ik alUniMatrix schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:46:
En daarvan krijg ik weer kindgebonden budget, combinatiekorting en kinderblijslag!![]()
OT: afschaffen al die regelingen en uitkeringen en iedereen een basisinkomen!
Belastingdienst zegt:mddd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:32:
http://www.belastingdiens...jtelling/melden_bij_rvonl
"Lease
U kunt EIA of MIA/VAMIL aanvragen bij financial lease van een nieuw bedrijfsmiddel. Bij operational lease kan alleen de leasemaatschappij de EIA of MIA/VAMIL aanvragen."
[ Voor 58% gewijzigd door BlakHawk op 14-10-2016 16:30 ]
Okee net even contact gezocht met Athlone en Leaseplan. Mia is bij Athlon al meeberekend, bij Leaseplan gebeurt dit achteraf.
Wel geven ze aan dat de hoge prijzen voornamelijk worden veroorzaakt door onderhoud wat hoger uit blijkt te vallen.
Edit:
Gevraagd om wat verduidelijking aan Leaseplan:
Beste Leaseplandirect,
Ik ben aan het oriënteren op een leaseauto en kwam een erg groot verschil tussen auto's tegen op de website.
Ik kijk of volledig elektrische auto's een beetje haalbaar zijn.
De norm is 24 maanden en 35.000km per jaar.
Ik heb nu de Nissan Leaf, Hyundai Ioniq en de VW eGolf tegen over elkaar gezet.
Ik zie dat een erg groot verschil voor allemaal auto's die alle maal rond de 37.000 euro zitten (zie bijlagen):
Ioniq: 585 (waarde: 34.995 euro)
Leaf: 800 (waarde: 37.690 euro)
eGolf: 900 (waarde: 36.649 euro)
Ik vroeg mij af waar dit grote verschil in leaseprijs in zit.
Daarnaast vraag ik mij af wat de leaseprijzen worden na aftrek van de MIA regeling.
Met vriendelijke groet,
Wel geven ze aan dat de hoge prijzen voornamelijk worden veroorzaakt door onderhoud wat hoger uit blijkt te vallen.
Edit:
Beste Leaseplandirect,
Ik ben aan het oriënteren op een leaseauto en kwam een erg groot verschil tussen auto's tegen op de website.
Ik zie dat een erg groot verschil voor allemaal auto's die alle maal rond de 37.000 euro zitten (zie bijlagen):
Daarnaast vraag ik mij af wat de leaseprijzen worden na aftrek van de MIA regeling.
Met vriendelijke groet,
[ Voor 62% gewijzigd door BlakHawk op 14-10-2016 22:50 ]
Hoe lang is het contract en voor hoeveel km per jaar ?Stoffa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:04:
[...]
1030 euro is het leasebedrag. Mijn leasebudget is eigenlijk 775, maar daar komt dus nog 250 bij.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Km is dacht ik 40.000pj, maar is in de praktijk onbeperkt eigenlijk. Termijn is 5 jaar.kdeboois schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:24:
[...]
Hoe lang is het contract en voor hoeveel km per jaar ?
Bij welke leasemij?Stoffa schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:17:
[...]
Km is dacht ik 40.000pj, maar is in de praktijk onbeperkt eigenlijk. Termijn is 5 jaar.
Ik heb voor de grap ook gevraagd bij leaseplandirect, maar kwam uit op 1408 euro, voor 48 maanden en 35.000 per jaar
Dit is natuurlijk een jaar meer (5 ipv 4), dus dat zal t leasebedrag wel flink drukken denk ik. Is bij Alphabet.
Alles begint te wijzen op een ophanden zijnde komst van de Leaf 2 met ~50-60 kWh:UniMatrix schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:14:
Nissan CEO Carlos Ghosn Has Something Electric To Share, Will Open CES In January
1. De Leaf 1 draait zeven jaar mee, dik drie jaar geleden een mid-life update dus die is normaliter toe aan vervanging.
2. Mijndomein autolease zet de huidige Acenta voor E440/maand voor 2 jaar neer, levering eind november. Bij een nieuwprijs van bijna 38.000 all-in en een totaal leasebedrag van E10.560 moet je na aftrek van wat kosten die auto voor ongeveer 30.000 zien te verkopen, maar een dik twee jaar oude Leaf doet eerder 20.000, dus krijg mijndomein zeer veel korting en de enige reden daarvoor lijkt me dat Nissan de business case van de Leaf 1 gaat vernietigen, wellicht al op de LA motorshow op 15 november (met autonoom rijden in Japan op de CES), vandaar de levering eind november.
3. De Zoe kreeg een update van 22 kWh naar 41 kWh, de i3 ging van 19 naar 33 maar de Leaf van 24 naar 30, dus dat kan veel beter. Bovendien gaan de aankomende Chevy Bolt en model 3 met hun 60kWh voor dezelfde prijs (35..40kE) die business case voor de Leaf 1 verstikken en dat zal Nissan niet laten gebeuren.
4. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de toch wat lager geplaatste Zoe van hetzelfde Nissan-Reneault concern het elektrische vlaggenschip aftroeft met een aanzienlijk betere range.
Ik denk dat die Leaf 2 dan ook wel eens heel snel goed leverbaar kon worden, want je vernietigt je verkopen van de Leaf 1 niet als je vervolgens geen Leaf 2 kunt leveren. Met de Zoe upgrade was het idem, aankondigen op woensdag, zaterdag uitleveren, want zogauw je die 40kWh Zoe aankondigt, verkoop je geen enkele 20kWh Zoe meer. Petje af trouwens als Nissan inderdaad een lange neus trekt naar alle aankondigingen en beloftes van VW, GM, Tesla etc. en zegt: alstu, 60kWh op een normaal prijspunt, morgen bij de dealer af te halen
[ Voor 0% gewijzigd door robhuls op 16-10-2016 08:35 . Reden: typo ]
Ik ben gisteren bij de Nissan dealer geweest, die wist enkel te vertellen dat er in januari een 40kWh versie komt.robhuls schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 08:34:
[...]
Alles begint te wijzen op een ophanden zijnde komst van de Leaf 2 met ~50-60 kWh:
1. De Leaf 1 draait zeven jaar mee, dik drie jaar geleden een mid-life update dus die is normaliter toe aan vervanging.
2. Mijndomein autolease zet de huidige Acenta voor E440/maand voor 2 jaar neer, levering eind november. Bij een nieuwprijs van bijna 38.000 all-in en een totaal leasebedrag van E10.560 moet je na aftrek van wat kosten die auto voor ongeveer 30.000 zien te verkopen, maar een dik twee jaar oude Leaf doet eerder 20.000, dus krijg mijndomein zeer veel korting en de enige reden daarvoor lijkt me dat Nissan de business case van de Leaf 1 gaat vernietigen, wellicht al op de LA motorshow op 15 november (met autonoom rijden in Japan op de CES), vandaar de levering eind november.
3. De Zoe kreeg een update van 22 kWh naar 41 kWh, de i3 ging van 19 naar 33 maar de Leaf van 24 naar 30, dus dat kan veel beter. Bovendien gaan de aankomende Chevy Bolt en model 3 met hun 60kWh voor dezelfde prijs (35..40kE) die business case voor de Leaf 1 verstikken en dat zal Nissan niet laten gebeuren.
4. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de toch wat lager geplaatste Zoe van hetzelfde Nissan-Reneault concern het elektrische vlaggenschip aftroeft met een aanzienlijk betere range.
Ik denk dat die Leaf 2 dan ook wel eens heel snel goed leverbaar kon worden, want je vernietigt je verkopen van de Leaf 1 niet als je vervolgens geen Leaf 2 kunt leveren. Met de Zoe upgrade was het idem, aankondigen op woensdag, zaterdag uitleveren, want zogauw je die 40kWh Zoe aankondigt, verkoop je geen enkele 20kWh Zoe meer. Petje af trouwens als Nissan inderdaad een lange neus trekt naar alle aankondigingen en beloftes van VW, GM, Tesla etc. en zegt: alstu, 60kWh op een normaal prijspunt, morgen bij de dealer af te halen
Ik vind het vrij goedkoop eigenlijk, of is het excl. BTW? Welke Model S heb je dan genomen, 60 zonder opties?Stoffa schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 01:00:
Dit is natuurlijk een jaar meer (5 ipv 4), dus dat zal t leasebedrag wel flink drukken denk ik. Is bij Alphabet.
Dat wilde de Nissan dealer in Zwolle me gisteren dus niet vertellen, interessant gerucht! Dat zou dan de new chemistry update zijn die de Zoe en de i3 al hebben gehad. Even rekenen, snelladen van 10% tot 80% in 30 minuten, 28kWh zou je ongeveer 200km ver moeten brengen. Zou nog niet helemaal het punt zijn waarop ik een bakje koffie nodig heb als de auto aan de lader wil, maar een vakantie in Zwitserland is dan in een dag met 3/4 keer snelladen min of meer te doen.dfrenner schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 08:41:
[...]
Ik ben gisteren bij de Nissan dealer geweest, die wist enkel te vertellen dat er in januari een 40kWh versie komt.
Blijft dat die mijndomein actie best scherp is, want de 40kWh zal wel ongeveer op de huidige private lease prijs van iets van E530 voor 3 jaar gaan zitten, en dan is E440 substantieel minder en een kortere looptijd (en E400 met stickers al helemaal) (all-in private lease vergelijkt lekker makkelijk).
Zou er dan wellicht een Leaf 1 en Leaf 2 tegelijk zijn in 2017, want bij inside EVs lijkt de Q2/2017 beschikbaarheid van de Leaf 2 wel redelijk zeker. Of zou er wellicht een 40kWh instap Leaf 2 Visia komen met 60kWh op de Acenta en Tecna, zoals nu nog met een 24kWh Visia?
[ Voor 61% gewijzigd door robhuls op 16-10-2016 10:34 . Reden: Beschouwing toegevoegd van het 40kWh gerucht ]
Waarom maar 2 jaar? Ik heb een offerte voor de e-Golf voor 4 jaar/25k km à €585,- per maand. En dan heb ik er wel nog €4000 aan opties op gegooid. Dus auto kost dan pak 'm beet 40K.dfrenner schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:06:
Okee net even contact gezocht met Athlone en Leaseplan. Mia is bij Athlon al meeberekend, bij Leaseplan gebeurt dit achteraf.
Edit:
Beste Leaseplandirect,
Met vriendelijke groet,
Een 60 met metallic lak, pano dak en next-gen stoelen. Hierbij de reactie van de leasemaatschappij, met in twee kolommen dus het initiele order, en het gewijzigde order nav de volgende zaken:YoshiBignose schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 09:06:
[...]
Ik vind het vrij goedkoop eigenlijk, of is het excl. BTW? Welke Model S heb je dan genomen, 60 zonder opties?
Auto Voor aanpassing Na aanpassingIk stuur u hierbij uw bestelling retour, daar ik de volgende aanpassingen heb gedaan:
- het extra alarm is verwijderd daar de Tesla al standaard beschikt over een alarm met track en trace
- de referral korting is achter de schermen verwerkt, de bevestiging hiervan ziet u bij de accessoires terug
- de laadkabel is helaas niet standaard dus die is voorzien van de optieprijs
- de MIA (milieuinvesteringsaftrek) is verwerkt in de bestelling en heeft het leasetarief verlaagd
Merk Tesla Tesla
Type Model S 60 235kW S automaat Model S 60 235kW S automaat
Kleur Deep Blue Deep Blue
Bekleding standaard standaard
Modeljaar 2017 2017
Brandstofsoort Elektrisch Elektrisch
Energielabel A A
CO2 emissie 0 0
Brandstofverbruik 20 20
Cons. prijs (excl. opties en access.) 77,900.00 77,900.00
Cons. prijs opties en access. 3,757.50 3,098.00
Cons. prijs (incl. opties en access.) 81,657.50 80,998.00
Looptijd (in mnd.) 60 60
Besteed leasetarief 1,102.59 1,003.26
Normleasebedrag 775.00 775.00
Correctie Klimaatneutraal regeling -248.00 -248.00
Overschrijding normlease bedrag 327.59 228.26
Totaal Eigen Bijdrage auto 79.59 -19.74
Brandstofpas MTC/DKV/FastNed MTC/DKV/FastNed
Fabrieksopties
Metallic lak 1,150.00 1,150.00
Volledig glazen panoramisch dak 1,700.00 1,700.00
Accessoires
Alarm 907.50 Optie is verwijderd
Winterbanden zijn standaard 0.00 0.00
Type laadkabel 2 0.00 248.00
Toegevoegde opties
Zwarte headliner
Referral korting verwerkt met code XXX
Banden
Winterbanden Winterbanden
Edit: kolommen kopieren niet heel fantastisch over, maar jullie snappen de strekking denk ik
Edit2: ik zie nu dat dit order nog zonder de next gen stoelen is trouwens. In eerste instantie wilden we die namelijk niet ivm de kosten, maar toen kwam Alphabet met dus met de MIA (resulteerde in kolom 2 hierboven), en hebben we ons order aangepast. De stoelen voegen nog +-30 euro toe aan het leasebedrag tov wat hier boven staat (eigen bijdrage gaat van -19.74 naar 10.06).
[ Voor 8% gewijzigd door Stoffa op 16-10-2016 12:05 ]
De reden waarom ik 2 jaar aantrekkelijk vind is de rappe ontwikkeling van de EV. Mijn plan zou zijn een 30kWh voor 2 jaar (Leaf/Soul/Golf/i3/...) en dan in 2018 een 60kWh pakken (Ampera-e, Model 3, Leaf 2). Voorbij 60kWh wordt de meerwaarde van range voor mij gering, omdat ik na 50kWh rijden wel toe ben aan een bakje koffie, dus die zou dan langer kunnen blijven. De 30kWh is dus een overbrugging als alternatief voor nog 2 jaar doorrijden met mijn C30 D2 (ook geen straf).tiguan schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:06:
[...]
Waarom maar 2 jaar? Ik heb een offerte voor de e-Golf voor 4 jaar/25k km à €585,- per maand. En dan heb ik er wel nog €4000 aan opties op gegooid. Dus auto kost dan pak 'm beet 40K.
Ah ok. Deze offerte is wel gebaseerd op de huidige e-Golf. Maar ik wacht nog even op de upgraded versie die begin 2017 op de markt komt met meer range.
He stoffa, ziet er goed uit. 60 maanden met hoeveel km per jaar?Stoffa schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:16:
[...]
Een 60 met metallic lak, pano dak en next-gen stoelen. Hierbij de reactie van de leasemaatschappij, met in twee kolommen dus het initiele order, en het gewijzigde order nav de volgende zaken:
[...]
Auto Voor aanpassing Na aanpassing
Merk Tesla Tesla
Type Model S 60 235kW S automaat Model S 60 235kW S automaat
Kleur Deep Blue Deep Blue
Bekleding standaard standaard
Modeljaar 2017 2017
Brandstofsoort Elektrisch Elektrisch
Energielabel A A
CO2 emissie 0 0
Brandstofverbruik 20 20
Cons. prijs (excl. opties en access.) 77,900.00 77,900.00
Cons. prijs opties en access. 3,757.50 3,098.00
Cons. prijs (incl. opties en access.) 81,657.50 80,998.00
Looptijd (in mnd.) 60 60
Besteed leasetarief 1,102.59 1,003.26
Normleasebedrag 775.00 775.00
Correctie Klimaatneutraal regeling -248.00 -248.00
Overschrijding normlease bedrag 327.59 228.26
Totaal Eigen Bijdrage auto 79.59 -19.74
Brandstofpas MTC/DKV/FastNed MTC/DKV/FastNed
Fabrieksopties
Metallic lak 1,150.00 1,150.00
Volledig glazen panoramisch dak 1,700.00 1,700.00
Accessoires
Alarm 907.50 Optie is verwijderd
Winterbanden zijn standaard 0.00 0.00
Type laadkabel 2 0.00 248.00
Toegevoegde opties
Zwarte headliner
Referral korting verwerkt met code XXX
Banden
Winterbanden Winterbanden
Edit: kolommen kopieren niet heel fantastisch over, maar jullie snappen de strekking denk ik
Edit2: ik zie nu dat dit order nog zonder de next gen stoelen is trouwens. In eerste instantie wilden we die namelijk niet ivm de kosten, maar toen kwam Alphabet met dus met de MIA (resulteerde in kolom 2 hierboven), en hebben we ons order aangepast. De stoelen voegen nog +-30 euro toe aan het leasebedrag tov wat hier boven staat (eigen bijdrage gaat van -19.74 naar 10.06).
bij welke leasemaatschappij?alphabet i see
Wat houdt die klimaat neutraal regeling in?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Als je zo'n kolommen tussen de code tags zet is het al iets beter leesbaarStoffa schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:16:
[...]
Een 60 met metallic lak, pano dak en next-gen stoelen. Hierbij de reactie van de leasemaatschappij, met in twee kolommen dus het initiele order, en het gewijzigde order nav de volgende zaken:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 Auto Voor aanpassing Na aanpassing Merk Tesla Tesla Type Model S 60 235kW S automaat Model S 60 235kW S automaat Kleur Deep Blue Deep Blue Bekleding standaard standaard Modeljaar 2017 2017 Brandstofsoort Elektrisch Elektrisch Energielabel A A CO2 emissie 0 0 Brandstofverbruik 20 20 Cons. prijs (excl. opties en access.) 77,900.00 77,900.00 Cons. prijs opties en access. 3,757.50 3,098.00 Cons. prijs (incl. opties en access.) 81,657.50 80,998.00 Looptijd (in mnd.) 60 60 Besteed leasetarief 1,102.59 1,003.26 Normleasebedrag 775.00 775.00 Correctie Klimaatneutraal regeling -248.00 -248.00 Overschrijding normlease bedrag 327.59 228.26 Totaal Eigen Bijdrage auto 79.59 -19.74 Brandstofpas MTC/DKV/FastNed MTC/DKV/FastNed Fabrieksopties Metallic lak 1,150.00 1,150.00 Volledig glazen panoramisch dak 1,700.00 1,700.00 Accessoires Alarm 907.50 Optie is verwijderd Winterbanden zijn standaard 0.00 0.00 Type laadkabel 2 0.00 248.00 Toegevoegde opties Zwarte headliner Referral korting verwerkt met code XXX Banden Winterbanden Winterbanden
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
40.000pj, klimaatneutraalregeling is een stimuleringsregeling van de werkgever voor elektrisch rijden.Appie Heijn schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:54:
[...]
He stoffa, ziet er goed uit. 60 maanden met hoeveel km per jaar?
bij welke leasemaatschappij?alphabet i see
Wat houdt die klimaat neutraal regeling in?
Ah jammer, anders was de tesla ook voor mij een optieStoffa schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:32:
[...]
40.000pj, klimaatneutraalregeling is een stimuleringsregeling van de werkgever voor elektrisch rijden.
Ah ja, uiteindelijk bijna even duur als m'n 70 toen, ik heb alleen Autopilot ook erbij genomen (wel een aanrader hoor, als het nog past). Ach ja, uiteindelijk betaal je wel zo'n €63k over de gehele looptijd. Ik heb een krediet op de Tesla (dus financial lease) en betaal ook bijna €1000 per maand, ook over 60 maanden. En daar zat dan nog een aanbetaling bij. Het verschil is dan over 5 jaar de restwaarde, terwijl jij de auto moet inleveren. Ik vrees eerlijk gezegd het ergste maar wie weet, ik rij zelf maar zo'n 20k per jaar dus dan zou je een Tesla hebben met een ton erop. Er zijn al diverse taxi's die de twee ton hebben aangetikt. Ik hoop dat m'n auto er vooral van binnen nog redelijk uit ziet, dat leer lijkt niet de beste kwaliteit te zijn.Stoffa schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:16:
[...]
Mwah, als je in een spaardiesel rijdt en 1 op 20 haalt is het verschil denk ik rond de €1500 per jaar bij 50.000 km.... de brandstofprijzen zijn vrij laag op dit moment. Als je een iets dikkere diesel rijdt met 1 op 15 kan het toch al zo €2500 per jaar schelen.Appie Heijn schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:31:
[...]
Ah jammer, anders was de tesla ook voor mij een optie850 euro leasebudget namelijk, dat gaan we never niet halen. Wat zou het schelen 50.000 aan diesel of 50.000 aan elek per jaar?
[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 16-10-2016 21:12 ]
Heeft iemand hier een EVSE met een timer, of de EVSE aangepast voor het laden om 3 uur in de nacht? Nog geen poging gewaagd, maar een simpele tijdklok met de bestaande EVBox lijkt me niet de ideale oplossing.
En EVSE met een knop timer of direct zou helemaal top zijn.
Ik!databeestje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:17:
Heeft iemand hier een EVSE met een timer, of de EVSE aangepast voor het laden om 3 uur in de nacht? Nog geen poging gewaagd, maar een simpele tijdklok met de bestaande EVBox lijkt me niet de ideale oplossing.
...maar meestal zet ik de timer in de Zoe als leidende timer
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zoals je ziet kost de Tesla 1003 euro p/m na MIA. Dit is incl. lak en pano dak, die zou je nog kunnen schrappen voor nog een euro of 30 er af. Zit je op 970 euro p/m, heb je 120 euro aan eigen bijdrage, die je vervolgens weer van je bruto bijtelling kunt aftrekken (van die e.b. betaal je dan concreet 72 euro).Appie Heijn schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:31:
[...]
Ah jammer, anders was de tesla ook voor mij een optie850 euro leasebudget namelijk, dat gaan we never niet halen. Wat zou het schelen 50.000 aan diesel of 50.000 aan elek per jaar?
Al met al best doenbaar voor jou lijkt me? Als mn berekening goed is betaal je dan netto voor je Tesla p/m 178.6 euro.
Ik kreeg zelf niet echt een goed beeld bij Autopilot: sommigen zweren erbij, en anderen vinden het een gimmick. Doordat je constant je aandacht erbij moet houden, en je handen bij het stuur lijkt het me zo loos: je moet namelijk constant blijven opletten, dan kan je net zo goed gewoon zelf gaan rijden. Maar goed, ik heb t systeem niet zelf gebruikt, dus misschien mis ik wat. Dat summon lijkt me overigens wel hilarischYoshiBignose schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:05:
[...]
Ah ja, uiteindelijk bijna even duur als m'n 70 toen, ik heb alleen Autopilot ook erbij genomen (wel een aanrader hoor, als het nog past). Ach ja, uiteindelijk betaal je wel zo'n €63k over de gehele looptijd. Ik heb een krediet op de Tesla (dus financial lease) en betaal ook bijna €1000 per maand, ook over 60 maanden. En daar zat dan nog een aanbetaling bij. Het verschil is dan over 5 jaar de restwaarde, terwijl jij de auto moet inleveren. Ik vrees eerlijk gezegd het ergste maar wie weet, ik rij zelf maar zo'n 20k per jaar dus dan zou je een Tesla hebben met een ton erop. Er zijn al diverse taxi's die de twee ton hebben aangetikt. Ik hoop dat m'n auto er vooral van binnen nog redelijk uit ziet, dat leer lijkt niet de beste kwaliteit te zijn.
Wat het leer betreft: daar lees ik meer slechte verhalen over. Die stoelen van Bjorn Nyland zagen er ook belabberd uit imo. Ik denk wat TLC voor het leer zich wel zal uitbetalen; af en toe even invetten dus?
[ Voor 79% gewijzigd door Stoffa op 16-10-2016 21:36 ]
Je moet wel opletten, maar niet meer zoveel als normaal. Bovendien zijn er ook veel files of treintjes waar je in rijdt, op zich is de dynamische cruise control dan voldoende en stuur je zelf een beetje bij. Vooral met 40.000 km per jaar lijkt het me zeker wel een lekkere optie, je komt echt meer tot rust bij lange stukken. Het geeft ook net ff dat bijzonders wat Tesla heeft tov andere auto's.Stoffa schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:27:
[...]
Ik kreeg zelf niet echt een goed beeld bij Autopilot: sommigen zweren erbij, en anderen vinden het een gimmick. Doordat je constant je aandacht erbij moet houden, en je handen bij het stuur lijkt het me zo loos: je moet namelijk constant blijven opletten, dan kan je net zo goed gewoon zelf gaan rijden. Maar goed, ik heb t systeem niet zelf gebruikt, dus misschien mis ik wat. Dat summon lijkt me overigens wel hilarisch
Wat het leer betreft: daar lees ik meer slechte verhalen over. Die stoelen van Bjorn Nyland zagen er ook belabberd uit imo. Ik denk wat TLC voor het leer zich wel zal uitbetalen; af en toe even invetten dus?
Dat summon is juist meer een gimmick
Ik ga inderdaad maar even inlezen in het behandelen van het leer.
OpenEVSE heeft een klok en optionele RTC.databeestje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:17:
Moet ik nog eens testen
Maar elke EVSE kan je met een smart plug naar keuze schedulen als je het pilotsignaal schakelt.
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 16-10-2016 21:54 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik rij een spaardiesel en rijdt 1 op 16, iets met een rechtervoet en gunstige rijtijdenYoshiBignose schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:05:
Mwah, als je in een spaardiesel rijdt en 1 op 20 haalt is het verschil denk ik rond de €1500 per jaar bij 50.000 km.... de brandstofprijzen zijn vrij laag op dit moment. Als je een iets dikkere diesel rijdt met 1 op 15 kan het toch al zo €2500 per jaar schelen.
Lak zou idd voor mij ook gelden.Stoffa schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:27:
[...]
Zoals je ziet kost de Tesla 1003 euro p/m na MIA. Dit is incl. lak en pano dak, die zou je nog kunnen schrappen voor nog een euro of 30 er af. Zit je op 970 euro p/m, heb je 120 euro aan eigen bijdrage, die je vervolgens weer van je bruto bijtelling kunt aftrekken (van die e.b. betaal je dan concreet 72 euro).
Al met al best doenbaar voor jou lijkt me? Als mn berekening goed is betaal je dan netto voor je Tesla p/m 178.6 euro.
[...]
Ik kreeg zelf niet echt een goed beeld bij Autopilot: sommigen zweren erbij, en anderen vinden het een gimmick. Doordat je constant je aandacht erbij moet houden, en je handen bij het stuur lijkt het me zo loos: je moet namelijk constant blijven opletten, dan kan je net zo goed gewoon zelf gaan rijden. Maar goed, ik heb t systeem niet zelf gebruikt, dus misschien mis ik wat. Dat summon lijkt me overigens wel hilarisch
Heeft zo'n apparaat standaard een midden armsteun, daar hij in het premium upgrade pakket expliciet met nappa leer wordt genoemd.
Next gen stoelen zal wel een must worden aangezien ik nu ergo seats in de golf heb.
Upgrade interne lader heb je niet?
Klinkt in ieder geval een stuk beter dan de 330 euro per maand die ik nu betaal voor de golf. Deze wordt met het nieuwe bijtellingtarief helemaal niet leuk meer. Ik betaal nu nog 20% namelijk.
Zou het haalbaar zijn om een hele dag een P60 mee te krijgen? Of zijn ze bij Tesla moeilijker dan bij BMW?
T.o.v. i3 94Ah
+mooier
+ruimer
+iets grotere actieradius
+/- wegligging? geen idee heb nog niet in een tesla gereden
-waarschijnlijk minder goed afgewerkt tov i3
-maandelijkse kosten 175-190 euro i.t.t. 70 euro voor de i3
Neuh upgrade interne lader leek me niet zo nuttig. Idee voor ons is toch hem snachts op te laden voor de commute, en voor de eventuele langere trip hebben we Fastned en de Supercharger.Appie Heijn schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:56:
[...]
Ik rij een spaardiesel en rijdt 1 op 16, iets met een rechtervoet en gunstige rijtijden![]()
[...]
Lak zou idd voor mij ook gelden.
Heeft zo'n apparaat standaard een midden armsteun, daar hij in het premium upgrade pakket expliciet met nappa leer wordt genoemd.
Next gen stoelen zal wel een must worden aangezien ik nu ergo seats in de golf heb.
Upgrade interne lader heb je niet?
Klinkt in ieder geval een stuk beter dan de 330 euro per maand die ik nu betaal voor de golf. Deze wordt met het nieuwe bijtellingtarief helemaal niet leuk meer. Ik betaal nu nog 20% namelijk.
Zou het haalbaar zijn om een hele dag een P60 mee te krijgen? Of zijn ze bij Tesla moeilijker dan bij BMW?
T.o.v. i3 94Ah
+mooier
+ruimer
+iets grotere actieradius
+/- wegligging? geen idee heb nog niet in een tesla gereden
-waarschijnlijk minder goed afgewerkt tov i3
-maandelijkse kosten 175-190 euro i.t.t. 70 euro voor de i3
Wat de weglegging betreft kan ik je wel wat vertellen, want heb zowel de I3 als de Tesla gereden. De I3 is meer een kart; je kunt hem lekker sportief rijden en door de bocht smijten, wel vond ik het stuur erg licht wat hem af en toe wat zenuwachtig maakte. De Tesla rijdt veel zekerder en zwaarder, die heeft echt de "grote auto feel" daar waar de i3 juist de "kleine auto feel" heeft. Ik vond de i3 overigens ook superleuk om te rijden, maar het blijft wel meer een citycar imo.
Ik weet niet of het haalbaar is een dag een P60 mee te krijgen. Bij ons was Tesla er iig best wel zeikerig mee: we kregen een testrit van een iets dat voelde als een minuut of 45, en iemand van Tesla ging mee. Naar mijn weten heeft de Tesla standaard een middensteun overigens.
Ja middenarmsteun is standaard. Achter is er echter geen één en ook geen bekerhouders.
i3 is inderdaad netter afgewerkt van binnen en zoals Stoffa vertelt kleiner en compacter. Rijdt ook zeker erg leuk, maar ik vind de auto niet echt mooi en van binnen is het wat krap (vooral in de breedte). Weet niet of ze je zo een hele dag de auto meegeven, maar een proefrit zegt op zich wel veel. Het rijdt gewoon heel lekker.
i3 is inderdaad netter afgewerkt van binnen en zoals Stoffa vertelt kleiner en compacter. Rijdt ook zeker erg leuk, maar ik vind de auto niet echt mooi en van binnen is het wat krap (vooral in de breedte). Weet niet of ze je zo een hele dag de auto meegeven, maar een proefrit zegt op zich wel veel. Het rijdt gewoon heel lekker.
Die bekerhouders achter zijn recent aan de model S toegevoegd samen met USB poorten, zie: https://teslamotorsclub.c...r-cupholders.77036/page-6YoshiBignose schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:13:
Ja middenarmsteun is standaard. Achter is er echter geen één en ook geen bekerhouders.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoffa op 16-10-2016 22:20 ]
Oooh nice
Is dit die Tesla van dat ongeval?
Check die armsteun reflecterend op dat spiegelende materiaal

Omdat ik niet zeker ben of het echt iets is voor mij (sportieve rijder)tiguan schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:06:
[...]
Waarom maar 2 jaar? Ik heb een offerte voor de e-Golf voor 4 jaar/25k km à €585,- per maand. En dan heb ik er wel nog €4000 aan opties op gegooid. Dus auto kost dan pak 'm beet 40K.
Omdat ik niet zeker ben of de actieradius genoeg zal zijn in dagelijks gebruik en ik 20 minuten fastnettoch wel veel vind.
Omdat de ontwikkelingen hard gaan
Waarom zou je 4 jaar in een Golfje gaan zitten als je voor datzelfde geld 2 jaar een Ioniq hebt?
Edit: Ik zie dat de E-golf een een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,295. Dat is best fors toch?
[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 17-10-2016 07:55 ]
Amerikaanse afwerkingAppie Heijn schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:51:
Is dit die Tesla van dat ongeval?Check die armsteun reflecterend op dat spiegelende materiaal
Wat bedoel je precies? Dat het ongelijk is of dat ze niet zo netjes aansluiten?
Die dingen kun je verschuiven voor de bestuurder en bijrijder afzonderlijk.
voor de beeldvorming: http://cdn.teslarati.com/...r_Seat_Cup_Holders_45.jpg
Ze staan niet bekend om hun sublieme afwerking, maar het is ook weer niet alles kommer en kwel.
Ze staan niet bekend om hun sublieme afwerking, maar het is ook weer niet alles kommer en kwel.
[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 17-10-2016 08:48 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dat is nog wel een puntje, de meeste early adaptors zijn echte Tesla fans (vergelijkbaar met Apple fanboys).NovapaX schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:47:
http://cdn.teslarati.com/...r_Seat_Cup_Holders_45.jpg
Als straks steeds meer mensen de Tesla 3 gaan rijden die geen fanboys zijn, zijn die toch wat minder vergevingsgezind dan de early adaptors. Uiteindelijk zal het volgende publiek hoe dan ook, kritischer zijn. De hype gaat er ooit vanaf. Tegen die tijd zal Tesla echt winst moeten gaan maken.
In de spiegeling zie je dat de stiknaad scheef zit. Ik denk dat hij dat bedoelt.NovapaX schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:47:
Maar dat kan ook aan de spiegeling liggen, want ik weet niet of dat oppervlak perfect recht is.
Punctuality is the politeness of kings
Ah dat verklaart de niet symetrische weerspiegeling, ik ben wat dat betreft wellicht ook wat verwend met de Golf 7 en een BMW 5-serie(2006).NovapaX schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:47:
De Golf heeft met de overgang van 6 naar 7 een enorme sprong gemaakt, erg mooie zachte materialen wat allemaal nagenoeg perfect op elkaar aansluit, bewonderenswaardig dat ik de 5-serie welke 7 jaar ouder is op hetzelfde niveau acht te zitten(verschil C vs E segment uiteraard).
Dit soort zaken doen een auto uiteraard niet anders rijden(bijgeluiden uiteraard wel) maar doet wel afbreuk aan de benaming premium wat met dergelijke prijzen wel verwacht wordt zoals @dfrenner ook al aangeeft.

Kijkende naar deze foto:
Die overgang van stof naar kunsstof onderaan de voorstoelen
Manier van gordelbevestiging in B stijl
Heb een proefrit in Groningen aangevraagd, hoop dat ik een middag dat ding solo mee mag hebben. Kan ik mooi even de lokatie's Leeuwarden Groningen bezoeken.
Worden tesla's op parkeerplaatsen wel eens bijgeladen, eigen laadpalen en fastchargers even buiten beschouwing gelaten? Of zit er uberhaupt geen type 2 aansluiting bij?
Wij hebben hier op het werk één of twee collega's met Tesla's die op onze standaard laadpalen laden (type 2).Appie Heijn schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:25:
[...]
Worden tesla's op parkeerplaatsen wel eens bijgeladen, eigen laadpalen en fastchargers even buiten beschouwing gelaten? Of zit er uberhaupt geen type 2 aansluiting bij?
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
De winst zal het probleem niet zo heel erg zijn denk ik. Ze kunnen minstens net zo concurerend zijn als de andere fabrikanten op het gebied van EV. Moet je zien wat ze aan zowel ontwerp en productie in-house hebben op een gigantische schaal. Dat kan op termijn alleen maar in hun voordeel gaan werken volgens mij.
Ik weet ook haast wel zeker dat ze zich bewust zijn van hun reputatie op het gebied van interieur en afwerking. Het is daarom denk ik ook niet voor niets dat ze wat routiniers op het gebied van productie en interieurdesign aangetrokken hebben. Daar zitten ondertussen heel wat 'oude rotten' uit de traditionele (duitse) auto-industrie die wat meer zijn gaan verdienen en maar al te graag vooruitgang zien.
De Duitsers blijven vooralsnog wel koning op het gebied van interieur en afwerking. (en ja, er zijn ook andere merken die prima afwerking hebben, maar daar gaat het nu niet om
)
Ik weet ook haast wel zeker dat ze zich bewust zijn van hun reputatie op het gebied van interieur en afwerking. Het is daarom denk ik ook niet voor niets dat ze wat routiniers op het gebied van productie en interieurdesign aangetrokken hebben. Daar zitten ondertussen heel wat 'oude rotten' uit de traditionele (duitse) auto-industrie die wat meer zijn gaan verdienen en maar al te graag vooruitgang zien.
De Duitsers blijven vooralsnog wel koning op het gebied van interieur en afwerking. (en ja, er zijn ook andere merken die prima afwerking hebben, maar daar gaat het nu niet om
Sparql TV wiki
Standaard krijg je alleen de UMC mee, die kan laden op standaard stopcontact, blauwe 'camping' stekker (3.7kW) en rode 3-fase stekker (11kW).Veneficus schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:37:
[...]
Wij hebben hier op het werk één of twee collega's met Tesla's die op onze standaard laadpalen laden (type 2).
Tesla verkoopt zelf de Type 2 Mennekes kabel voor een hele schappelijke prijs (t.o.v. elders).
Nou ja, sowieso de achterkant van die voorstoelen. Harde kunststof schaalAppie Heijn schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:25:
[...]
Kijkende naar deze foto:
Die overgang van stof naar kunsstof onderaan de voorstoelen

Reken er maar niet op. Er wordt een uur ingepland en de man van Tesla gaat mee.Heb een proefrit in Groningen aangevraagd, hoop dat ik een middag dat ding solo mee mag hebben. Kan ik mooi even de lokatie's Leeuwarden Groningen bezoeken.
Signatures zijn voor boomers.
Onze 5-serie heeft dit ook, werkt erg prettig, even afnemen en klaar is kees, met stof en (in minder mate) leer heb je toch sneller last van beschadiging of verontreiniging. Het kunststof in de BMW is ook echt heel fijn, dat beschadigt niet, dat plastic van de tesla stoelen ziet er iets minder degelijk uit qua gevoeligheid voor beschadiging. Maja dat is vanaf de foto gezien, eerst maar eens in het echt besnuffelen.Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:42:
[...]
Nou ja, sowieso de achterkant van die voorstoelen. Harde kunststof schaalIn welke auto zie je dat überhaupt.
[...]
Reken er maar niet op. Er wordt een uur ingepland en de man van Tesla gaat mee.
Jeetje, alsof je in een uur kan vertellen hoe een auto (waar je 4-5 jaar in moet/mag rijden) rijdt. Tot nog toe altijd een auto een dag mee gehad. De i3 zelfs 3, laat op middag ophalen, hele dag rijden en vroeg in de ochtend weer terug.
De BMW i3? Alsof je op tuinstoelen zatMaasluip schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:42:
[...]
Nou ja, sowieso de achterkant van die voorstoelen. Harde kunststof schaalIn welke auto zie je dat überhaupt.
[...]
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Krijg net reactie van leaseplan:dfrenner schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:06:
Edit:
Beste Leaseplandirect,
Met vriendelijke groet,
Ioniq: 585 Met mia: 549 (waarde: 34.995 euro)
Leaf: 800 Met mia: 745 (waarde: 37.690 euro)
eGolf: 900 Met mia: 836 (waarde: 36.649 euro)
Nog steeds 24 maanden en 35.000km per jaar.
Voor de grap ook een Tesla S 60 aangevraagd voor 48 maandne en ook 35.000 per jaar:
1.313 per maand
Maar geen reactie op de vraag hoe het zit met dat prijsverschil tussen die auto's met bijna dezelfde cataloguswaarde?
Sparql TV wiki
Een standaard bericht:NovapaX schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:02:
Maar geen reactie op de vraag hoe het zit met dat prijsverschil tussen die auto's met bijna dezelfde cataloguswaarde?
Er zijn verschillende redenen waarom het leasetarief verschilt per auto,
dit kan onder anderen komen door de totale investering/ type auto/ aantal
km per jaar.
Normaliter, bij 35.000 km per jaar raden wij niet elektrisch rijden aan. De
kilometrage voor elektrisch rijden ligt ongeveer op 25.000 km per jaar.
Mocht u alsnog willen weten hoeveel het leasetarief is na de MIA regeling,
dan zal ik deze doorberekenen naar aanleiding van uw reactie.
Grappig, wij vonden die stoelen juist heerlijk zitten en ook erg mooi. Ook vernuftig van BMW om ze zo te ontwerpen dat ze maximaal ruimte overlaten in de auto (die toch vrij klein is). Zo zie je maar dat over smaak niet te twisten valt.
Idem, buiten dat er iets minder verstel mogelijkheden op zaten in vergelijking met mijn huidige ergo seats zaten ze naar mijn mening zeer voortreffelijk.Stoffa schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:37:
[...]
Grappig, wij vonden die stoelen juist heerlijk zitten en ook erg mooi. Ook vernuftig van BMW om ze zo te ontwerpen dat ze maximaal ruimte overlaten in de auto (die toch vrij klein is). Zo zie je maar dat over smaak niet te twisten valt.
Doe mij eens een paar van die tuinstoelen
Waarom moet dat nog zo lang duren voordat de Ampera-e er daadwerkelijk is?
Eerst was het Q1 2017, nu alweer voorjaar 2017...
Who cares, hij is toch lelijk als de nacht.dfrenner schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:50:
* Stoffa rent
Hoorde echter ook dat dit weer frustratie geeft als je een keer bij fastned langsgaat...NielsTn schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:18:
[...]
Ik!
...maar meestal zet ik de timer in de Zoe als leidende timer
Out of curiosity, heeft de leaf ook een vergelijkbare optie?
[ Voor 10% gewijzigd door Yongshi op 17-10-2016 14:31 ]
Als hij meer bruikbaar is, namelijk 60kWh en direct leverbaar...Stoffa schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:01:
Who cares, hij is toch lelijk als de nacht.
* Stoffa rent
Tja, waarom niet? Hij lijkt mij een stuk ruimer dan een Zoe en Leaf.
Overigens is dit best amateuristisch:
http://www.autoweek.nl/ni...usk-stelt-onthulling-uit/
Is was wel benieuwd wat er onthult zou worden
Was ook een grapje van me hoor. Ik vind de Ampera-E een heel bruikbare auto: grote range, niet zo duur, ruimte voor familie + bagage.dfrenner schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
Als hij meer bruikbaar is, namelijk 60kWh en direct leverbaar...
Tja, waarom niet? Hij lijkt mij een stuk ruimer dan een Zoe en Leaf.
Overigens is dit best amateuristisch:
http://www.autoweek.nl/ni...usk-stelt-onthulling-uit/
Is was wel benieuwd wat er onthult zou worden
Het is (imo) erg een auto voor het verstand en niet voor het hart.
En ja, ik vind Elons reden voor uitstel ook erg onprofessioneel ogen.
[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 17-10-2016 21:31 ]
Dat gebeurd toch eigenlijk bijna altijd? Dat soort zaken wordt altijd uitgesteld en duurt altijd langer voordat er daadwerkelijk geleverd kan worden etc.dfrenner schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:50:
Kijk ook maar naar de aankondiging van Tesla, dat is ook niet de eerste keer dat zo'n belangrijke aankondiging op het allerlaatste moment toch weer wordt uitgesteld.
Het is -denk ik- gewoon een beetje marketing gedoe. Als je door een pre-aankondiging er voor kan zorgen dat mensen langer wachten tot je wel klaar bent met je product dan heeft je concurrent in ieder geval op dat moment de omzet niet binnen gesleept.
Het is maar de vraag wat er aangekondigd wordt natuurlijk. Ik denk dat het 'maar' een soort assecoire is ofzo.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Op basis van dit uitstel zou ik zeggen dat het geen fysiek product is, of een fysiek product wat nog maar net uit de ontwerpfase is.
Het is ook niet dat ze die aankondiging zo hoog van de toren blazen, het is (voor zover ik weet) enkel die tweet en er is niet eens een persbericht of uitnodiging over uitgegaan.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Op basis van dit uitstel zou ik zeggen dat het geen fysiek product is, of een fysiek product wat nog maar net uit de ontwerpfase is.
Het is ook niet dat ze die aankondiging zo hoog van de toren blazen, het is (voor zover ik weet) enkel die tweet en er is niet eens een persbericht of uitnodiging over uitgegaan.
[ Voor 24% gewijzigd door NovapaX op 17-10-2016 15:11 ]
Sparql TV wiki
Levertijd? Wat denk je van de Ioniq EV. Op zn vroegst Februari

Als ik nu op de website kijk van Volkswagen is de E-Golf verdwenen uit de lijst.
Zal deze pas weer in November op de site staan met de Vernieuwde golf?
Of is deze uit de handel gehaald?
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe actieradius, of dat vergelijkbaar is met de ZOE.
Zal deze pas weer in November op de site staan met de Vernieuwde golf?
Of is deze uit de handel gehaald?
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe actieradius, of dat vergelijkbaar is met de ZOE.
Tesla komt met een brandstofauto op woensdag haha
Elon Musk stelt wel vaker dingen uit die hij via Twitter beloofd, soms meerdere keren. Normaal voor hem.
Een nieuwe auto kun je wel uitsluiten, die wordt doorgaans veel uitgebreider aangekondigd. Het kan een bepaalde accessoire zijn: Tesla Glass, een heads up display, een nieuwe boordcomputer of zoiets.
Bij BNR Nationale Autoshow hebben ze een interview gehouden met Jelle Vastert, de Nederlander die gaat over het Tesla laadnetwerk ("hoofd stekker"). Interessant om te beluisteren. Er wordt niet veel nieuws verteld behalve dat het plan is om voor Model 3 snelladen via een afkoopsom mogelijk te maken. Dat Model 3 zou kunnen snelladen was al bekend, maar ik me niet herinneren dat al eerder bekend gemaakt werd hoe je dat kunt krijgen. Het is een plan, Tesla kennende kan alles weer anders zijn tegen de tijd dat de Model 3 er is.
Een nieuwe auto kun je wel uitsluiten, die wordt doorgaans veel uitgebreider aangekondigd. Het kan een bepaalde accessoire zijn: Tesla Glass, een heads up display, een nieuwe boordcomputer of zoiets.
Bij BNR Nationale Autoshow hebben ze een interview gehouden met Jelle Vastert, de Nederlander die gaat over het Tesla laadnetwerk ("hoofd stekker"). Interessant om te beluisteren. Er wordt niet veel nieuws verteld behalve dat het plan is om voor Model 3 snelladen via een afkoopsom mogelijk te maken. Dat Model 3 zou kunnen snelladen was al bekend, maar ik me niet herinneren dat al eerder bekend gemaakt werd hoe je dat kunt krijgen. Het is een plan, Tesla kennende kan alles weer anders zijn tegen de tijd dat de Model 3 er is.
Van electrek.co:
Verder is het logisch dat de Ampera-e amper te leveren is voorlopig. Bijna alle autos die gemaakt worden gaan naar de VS en wel naar de staten waar de fabrikanten verplicht zijn een percentage ZEV's te maken om auto's te mogen verkopen. Gezien de beperkte productieaantallen (30-50k stuks per jaar), zal je best lang moeten wachten voor een Ampera-e wanneer deze populair blijkt te zijn.
Blijft jammer dat je een redelijk kale auto koopt voor die 37.000 dollar. Zou in NL zomaar € 42.5k kunnen worden. Wil je kunnen DC snelladen (waarschijnlijk max 50kW), dan mag je rond de € 750 extra betalen. Voor snelladen ben je voornamelijk aangewezen op CCS Combo laders van particuliere partijen.
Er zijn dus best veel events de komende tijd. Dan komend jaar nog de III part 2...misschien wel een ander voertuig. Hoop Tesla events in ieder geval.October 19: mysterious product announcement
October 26: Q3 financial results
October 28: unveiling event with SolarCity for solar roof, Tesla Powerwall 2.0 and Tesla charger
November 1: New information about financial aspects of the merger with SolarCity
November 17: Special shareholders meeting to vote on the merger
January 4: special event for investors at the Gigafactory
Verder is het logisch dat de Ampera-e amper te leveren is voorlopig. Bijna alle autos die gemaakt worden gaan naar de VS en wel naar de staten waar de fabrikanten verplicht zijn een percentage ZEV's te maken om auto's te mogen verkopen. Gezien de beperkte productieaantallen (30-50k stuks per jaar), zal je best lang moeten wachten voor een Ampera-e wanneer deze populair blijkt te zijn.
Blijft jammer dat je een redelijk kale auto koopt voor die 37.000 dollar. Zou in NL zomaar € 42.5k kunnen worden. Wil je kunnen DC snelladen (waarschijnlijk max 50kW), dan mag je rond de € 750 extra betalen. Voor snelladen ben je voornamelijk aangewezen op CCS Combo laders van particuliere partijen.
reserveringshouder Tesla Model 3
Concreet, wanneer zou je een Ampera-e gewoon kunnen kopen met 6 weken levertijd, Q4/2017?
Dat kale auto idee kreeg ik ook heel erg bij de Zoe. Tuurlijk, die auto is duur doordat de accu duur is (net als de Ampera-e), maar toch blijft dan bij mij iets hangen van die afwerking is wel erg matig voor 30kE.
Dat kale auto idee kreeg ik ook heel erg bij de Zoe. Tuurlijk, die auto is duur doordat de accu duur is (net als de Ampera-e), maar toch blijft dan bij mij iets hangen van die afwerking is wel erg matig voor 30kE.
Er worden volgens planning in 2017 maar 30.000 battery packs gemaakt voor de Bolt door LG Chem.
Daarvan komt 10-15% op de Europese markt, volgens insideevs ongeveer 5000. Als je het uitrekent kom je op 3000-4500.
De kans lijkt klein dat je eind 2017 binnen afzienbare tijd nog een Ampera-e kunt kopen tenzij er een (nieuwe) deal is gemaakt met een batterijleverancier en de productie verhoogd wordt. Een jaar later zou je een Model 3 kunnen kopen en er zijn ook nog diverse modellen van andere merken.
Daarvan komt 10-15% op de Europese markt, volgens insideevs ongeveer 5000. Als je het uitrekent kom je op 3000-4500.
De kans lijkt klein dat je eind 2017 binnen afzienbare tijd nog een Ampera-e kunt kopen tenzij er een (nieuwe) deal is gemaakt met een batterijleverancier en de productie verhoogd wordt. Een jaar later zou je een Model 3 kunnen kopen en er zijn ook nog diverse modellen van andere merken.
Heb de stoute schoenen aangetrokken. Vandaag een proefrit in de tesla.ben benieuwd
Haha, ben benieuwd of je dan (net zoals ik) gelijk verkocht bent, of dat je blijft miemelen over het interieur en vervolgens voor een i3 gaatAppie Heijn schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 08:31:
Heb de stoute schoenen aangetrokken. Vandaag een proefrit in de tesla.ben benieuwd
Veel plezier iig!
Als model 3 reserveringshouder was ik uitgenodigd voor een Model S proefrit, maar ik kon niet. Het bleek dat er nog best veel mensen met een reservering waren die nog de proefrit "moesten" maken. Er zou een tweede ronde komen met proefritten in een S voor de III reserveerders....niets meer van gehoord eigenlijk.
Zijn er hier nog mensen die "op de wachtlijst" zouden staan voor deze tweede ronde? Misschien toch maar eens die Tesla-meneer bellen om dit even na te vragen
Zijn er hier nog mensen die "op de wachtlijst" zouden staan voor deze tweede ronde? Misschien toch maar eens die Tesla-meneer bellen om dit even na te vragen
Je kan gewoon een afspraak maken voor een proefrit, daarvoor hoef je geen model 3 te reserveren.Cheese_man schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:48:
Als model 3 reserveringshouder was ik uitgenodigd voor een Model S proefrit, maar ik kon niet. Het bleek dat er nog best veel mensen met een reservering waren die nog de proefrit "moesten" maken. Er zou een tweede ronde komen met proefritten in een S voor de III reserveerders....niets meer van gehoord eigenlijk.
Het verschil is dat Tesla niet zomaar mensen mag benaderen met het aanbod een proefrit te doen. Maar omdat je een model 3 hebt gereserveerd ben jij hun klant en mogen ze dat wel.
Natuurlijk kan ik tussendoor ook een afspraak maken. Ik heb bij de reservering het vinkje aangetikt, dat ze me mogen bellen voor een proefrit. Dat hebben ze ook gedaan. Blijkbaar was er een "event" in Amsterdam. Er zou daarvan een tweede ronde komen (reprise). Het is tevens een kleine test of men doet wat men beloofd....RocketKoen schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:49:
[...]
Je kan gewoon een afspraak maken voor een proefrit, daarvoor hoef je geen model 3 te reserveren.
Het verschil is dat Tesla niet zomaar mensen mag benaderen met het aanbod een proefrit te doen. Maar omdat je een model 3 hebt gereserveerd ben jij hun klant en mogen ze dat wel.
Loop hier op het industrieterreintje zowaar tegen een P90D op met facelift in het deep blue metallic. Alles er op: duurste velgen van 5k, achterspoiler, pano dak, next gen stoelen etc etc.
Best bizar om te constateren dat:
A ) Deze auto 150k+ kost, en
B ) Hij er vrijwel exact hetzelfde uitziet als onze auto dadelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoffa op 19-10-2016 15:48 ]
Puur voor het contrast had het 45km/u mobiel 1 plekje dichterbij moeten staan, maar een jaren 2000 Ford Focus is een goed begin
Nou misschien kan ik je met deze dan nog verblijden:databeestje schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:52:
Puur voor het contrast had het 45km/u mobiel 1 plekje dichterbij moeten staan, maar een jaren 2000 Ford Focus is een goed begin

Dat vond ik dus ook... bij een M3 tov een 318i zijn er gewoon best wel veel dingen anders. Bij een 70 (of 60 nu) en een 100 is het eigenlijk alleen de grotere accu en dus de snelheid. En volgens mij grotere remklauwen, maar voor de rest....
Vind ik stukken minder value dan voor bijna het dubbele in prijs
maar goed als je het geld hebt...
Vind ik stukken minder value dan voor bijna het dubbele in prijs
Elon Musk:
"Tesla announcement goes live at 5pm California time. 30 minutes of media Q&A to follow."
Dat is 02:00 uur onze tijd.
Dat is 02:00 uur onze tijd.
Het is deel 2 van de Model 3 voorstelling
Daar gaat mijn nachtrust.databeestje schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:45:
Tesla heeft deze week "Mijn documenten" toegevoegd aan de "My Tesla" reservering pagina voor Model 3. Nu staan er nog geen documenten in. Het kan ter voorbereiding zijn van het omzetten van een reservering naar een bestelling volgens electrek.co.
Dat zou verklaren waarom Elon Musk zei dat Tesla geen grote investeringsronde meer nodig heeft terwijl banken hadden berekend dat hij nog 12 miljard nodig heeft om de productielijn af te maken + de schulden van SolarCity te herfinancieren.
En dan zou de presentatie van straks een mooi moment zijn om aan te kondigen dat je je definitieve bestelling kan gaan plaatsen.
Al deden ze dat volgens mij bij de model S en X pas op het moment dat je daadwerkelijk aan de beurt was in de queue.
En dan zou de presentatie van straks een mooi moment zijn om aan te kondigen dat je je definitieve bestelling kan gaan plaatsen.
Al deden ze dat volgens mij bij de model S en X pas op het moment dat je daadwerkelijk aan de beurt was in de queue.
Er is geen livestream, alleen een conference call voor genodigden met embargo volgens Trev Page.
Het is een leuke auto, maar niet voor 150+kStoffa schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:37:
Loop hier op het industrieterreintje zowaar tegen een P90D op met facelift in het deep blue metallic. Alles er op: duurste velgen van 5k, achterspoiler, pano dak, next gen stoelen etc etc.
[afbeelding]
Voor dat geld zou ik zeker wat anders kopen.
Dat is ook direct het nadeel van een duurdere Tesla S, ze hebben allemaal een 70.000 euro uitstraling. Nog steeds veel geld en een leuke auto...
Hardware voor autonoom rijden komt in alle nieuwe modellen. De uitbreiding draait op de chip van een NVidia Titan (X?). Reuters spreekt over een post van 8k maar de overige bronnen niet. Betekent dus dat alle auto's die op dit moment gebouwd worden over de benodigde hardware beschikken! ("We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver")databeestje schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:45:
https://www.tesla.com/nl_...ving-hardware?redirect=no
http://www.reuters.com/ar...a-autopilot-idUSKCN12K00H
http://www.nu.nl/gadgets/...elfrijdende-hardware.html
Tesla heeft ook de autopilotopties in de configurator aangepast. Voorheen was er alleen "autopilot", nu heb je twee opties: Enhanced Autopilot en Full Self-Driving Capability.
Nu weet ik niet meer wat de "oude" autopilot kostte als optie, maar de nieuwe opties kosten € 5.600 en € 3.400 respectievelijk, en je kunt de tweede niet zonder de eerste bestellen. Volgens mij was de oude autopilot geen € 10.000.
Nu weet ik niet meer wat de "oude" autopilot kostte als optie, maar de nieuwe opties kosten € 5.600 en € 3.400 respectievelijk, en je kunt de tweede niet zonder de eerste bestellen. Volgens mij was de oude autopilot geen € 10.000.
Signatures zijn voor boomers.
in dollars was de oude $3000 of $3500 als je achteraf wilt enablen.Maasluip schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:17:
Tesla heeft ook de autopilotopties in de configurator aangepast. Voorheen was er alleen "autopilot", nu heb je twee opties: Enhanced Autopilot en Full Self-Driving Capability.
Nieuwe zijn $5000 en $3000 bij je bestelling en ieder $1000 meer als je ze achteraf alsnog wilt.
de ETA voor de zelfrijdende software is 2018. de "advanced autopilot" komt in dec van dit jaar.
[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 20-10-2016 08:24 ]
Wow, had niet verwacht dat ze dit zo snel voor elkaar gaan krijgen. Ben benieuwd 
Kost inderdaad wel wat extra, vooral omdat je in eerste instantie nog niets extra's krijgt...
Kost inderdaad wel wat extra, vooral omdat je in eerste instantie nog niets extra's krijgt...
Maar ze weten ook dat niemand nu meer een auto besteld zónder die opties. Zou imo ook erg stom zijn (vooral ook voor je restwaarde).
Nou, als ik nu een auto zou leasen zou ik Full Self-Driving Capability waarschijnlijk niet bestellen. Je rijdt (waarschijnlijk) de helft van je leasetermijn zonder, en daarna is het nog maar de vraag of het volledig werkt. Juist de mogelijkheid om de optie later aan te zetten zorgt ervoor dat de waarde van de auto niet keldert, maar een 'vast' prijsverschil kent (waarschijnlijk rond de €2000 euro). Dat is prima.MrAcid schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:07:
Maar ze weten ook dat niemand nu meer een auto besteld zónder die opties. Zou imo ook erg stom zijn (vooral ook voor je restwaarde).
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Die €30/€40 in de maand (speculatie) zou het voor mij ook als leaserijder wel waard zijn ook al is het maar een beperkt deel van je looptijd beschikbaar.Krisp schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:16:
[...]
Nou, als ik nu een auto zou leasen zou ik Full Self-Driving Capability waarschijnlijk niet bestellen. Je rijdt (waarschijnlijk) de helft van je leasetermijn zonder, en daarna is het nog maar de vraag of het volledig werkt. Juist de mogelijkheid om de optie later aan te zetten zorgt ervoor dat de waarde van de auto niet keldert, maar een 'vast' prijsverschil kent (waarschijnlijk rond de €2000 euro). Dat is prima.
Nou alleszins goed bevallenStoffa schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:22:
[...]
Haha, ben benieuwd of je dan (net zoals ik) gelijk verkocht bent, of dat je blijft miemelen over het interieur en vervolgens voor een i3 gaat
Veel plezier iig!
Gereden in een P90D, +/- 50 minuten gereden en uiteindelijk zo'n beetje 2 uur bij Tesla gezeten, meteen maar wat offertes mee e.d.
Proefrit zelf, hij rijdt qua elektrisch rijden nagenoeg hetzelfde als de i3, tuurlijk is hij sneller maar het remmende vermogen is ongeveer hetzelfde gevoel. Wat wel verschilde is dat de i3 als je het "gas" pedaal los laat hij uiteindelijk helemaal stil komt te staan, dat doet de Tesla niet, en de Creep modus stond uit. Dus het echt one-pedal drive kan nog wel beter voor Tesla. Uiteindelijk heb ik maar 1x het rempedaal gebruikt om daadwerkelijk wat meer af te remmen maar dat had met stoplichten te maken. Ondanks wat acceleraties zat ik op 190Wh(?) i.t.t. de gemiddelde 225Wh(?) die er tot op heden mee was gereden. De i3 voelt meer aan als een ruime kart(behoorlijk wendbaar) de Tesla komt meer in de buurt van onze 5-serie maar dan een flink stuk strakker. Maar qua rust in de auto is het wel vergelijkbaar(hij nodigt niet continue uit tot sneller rijden)
Autopilot ook even geprobeerd, niet helemaal mijn ding (in de randstad), met name de Lane assist is/was erg nerveus als ik het vergelijk met mijn Golf. Adaptive cruise heb ik geen verschil in kunnen waarnemen, dat werkt prima. Met dergelijke systemen heb je al snel hinder van andere weggebruikers is mijn ervaring, de afstand tussen je voorganger is al wat ruimer dan ik zelf zou aanhouden, daar denken vele maar lekker gebruik van te moeten maken.
Echter de lane assist in de Golf trekt zich weinig aan van druk app'ende, twitterenden(en daarmee zwalkende) bestuurders. De lane assist in de golf houdt de auto prima tussen de lijntjes. De Tesla daarentegen klapt meteen de autopilot eraf zodra je zo iemand aan het inhalen bent. Veilig is het wel maar om nou te zeggen dat het erg bijdraagt aan het comfort van Autopilot, nou nee dat niet. Uiteraard zal het buiten de drukke randstad een stuk fijner werken is mijn verwachting.
Qua afwerking, hebben ze echt flinke stappen gezet tov mijn vorige ervaring met Tesla. Gewoon een zeer acceptabel niveau. Ik denk vergelijkbaar met een full ops Octavia kijkende naar het materiaal gebruik en manier van afwerken. Helemaal niets mis mee.
Hoofdruimte achterin is trouwens wel matig, maja daar zit ik vrij weinig. Ik kan net achter mijzelf zitten zonder mij als bestuurder aan te passen. Met iets meer naar voren verschuiven kan het prima. Toch was de i3 in deze ruimer gek genoeg. De Tesla heeft wel een vrij ruime kofferbak waar je prima een kinderwagen in kwijt kan.
Een aantal verbeterpunten van de i3 kom ik ook tegen in de Tesla.
- Laadaansluiting achter, ook bij Tesla. In de neus lijkt mij praktischer
- weer verder rijden aangezien dan de laadsnelheid behoorlijk lager wordt.[/li]
- Geen enkel gekoeld vakje, miste de verkoper ook aangezien hij die in zijn privé auto wel heeft
- Gordelhoogte niet verstelbaar, idem bij Tesla. Bij de Tesla was dit voor mij ook niet nodig, in de i3 had ik hem eerder willen verstellen indien dat mogelijk was.
- Melding van 80% vol, schijn je bij Tesla wel te krijgen als je aan het laden bent. Hierdoor kun je bij 80% meteen weg aangezien de laadsnelheid behoorlijk afneemt voor de laatste 20%
- Noodhamers achterin, voor Tesla niet expliciet noodzakelijk aangezien deze standaard deuren heeft i.t.t. de suicide deuren van de i3
- Parkeersensoren voor ontbreken standaard bij de i3, bij Tesla niet, ook het autopark systeem gebruikt, erg mooi en goed uitgewerkt.
- Standaard stereo van i3 is een beetje mwa mwa, bij Tesla is die Prima.
@Appie dus je gaat ervoor? ;-)
Betreffende de "fully autonomous" aankondiging van gister: Hoewel al langer bekend dat dit er aan zat te komen vind ik het alsnog mindblowing. De gedachte dat er straks regelmatig model 3's (want in veel grotere aantallen verkocht dan Model S/X) voor een stoplicht staan zonder bestuurder is voor mij echt een technologische revolutie zoals we die zelden zien.
Ik ben ook heel benieuwd hoe wordt omgegaan met praktische problemen die kunnen ontstaan als je auto de hele dag taxi speelt. Vandalisme is daarvan een goed voorbeeld. Voor sommige individuen zal het erg uitnodigend zijn je Tesla te beschadigen als jij er zelf niet bij bent. Kotsen in je Tesla, schijten in je Tesla, zeiken in je Tesla, eitje kapot tikken in je Tesla, enfin, ik kan eindeloze varianten verzinnen. Hoe ga je dat tegen?
Betreffende de "fully autonomous" aankondiging van gister: Hoewel al langer bekend dat dit er aan zat te komen vind ik het alsnog mindblowing. De gedachte dat er straks regelmatig model 3's (want in veel grotere aantallen verkocht dan Model S/X) voor een stoplicht staan zonder bestuurder is voor mij echt een technologische revolutie zoals we die zelden zien.
Ik ben ook heel benieuwd hoe wordt omgegaan met praktische problemen die kunnen ontstaan als je auto de hele dag taxi speelt. Vandalisme is daarvan een goed voorbeeld. Voor sommige individuen zal het erg uitnodigend zijn je Tesla te beschadigen als jij er zelf niet bij bent. Kotsen in je Tesla, schijten in je Tesla, zeiken in je Tesla, eitje kapot tikken in je Tesla, enfin, ik kan eindeloze varianten verzinnen. Hoe ga je dat tegen?
[ Voor 3% gewijzigd door Stoffa op 20-10-2016 11:30 ]
Zonde, had het een optie gelaten!WhySoSerious schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 07:29:
Hardware voor autonoom rijden komt in alle nieuwe modellen. De uitbreiding draait op de chip van een NVidia Titan (X?). Reuters spreekt over een post van 8k maar de overige bronnen niet. Betekent dus dat alle auto's die op dit moment gebouwd worden over de benodigde hardware beschikken! ("We are excited to announce that, as of today, all Tesla vehicles produced in our factory – including Model 3 – will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver")
https://www.tesla.com/nl_...ving-hardware?redirect=no
http://www.reuters.com/ar...a-autopilot-idUSKCN12K00H
http://www.nu.nl/gadgets/...elfrijdende-hardware.html
Maakt dat een Model 3 ook 8k duurder?
Juist bij een Model 3 is dat zonde.YoshiBignose schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:59:
Wow, had niet verwacht dat ze dit zo snel voor elkaar gaan krijgen. Ben benieuwd
Die moet je zo goedkoop mogelijk ind e markt zetten, zodat hij voor het grote publiek beschikbaar is en de druk bij gevestigde merken hoog houdt.
Maak hem te duur en de gevestigde merken hebben minder genoodzaak met een 60+kWh versie op de proppen te komen.
Los dat het heel persoonlijk is of je het nuttig vind.
Ik vind autorijden leuk en zou absuluut de optie niet willen, al is hij gratis...
Ach welnee. Wie koopt er nu een auto voor de komende 10 jaar?MrAcid schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:07:
Ik lease voor 2 of 4 jaar. Elektrisch wil ik niet langer dan 2 jaar, op dit moment.
Dit topic is gesloten.