Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
Ook bij elektrische auto's is de onderhoudshistorie erg belangrijk is eigenlijk de samenvatting.

Qua rijplezier EV vs ICE kan ik wekelijks vergelijken - PHEV weliswaar, maar rijden we zoveel mogelijk elektrisch en een 3.2L V6. En tja, elektrisch is stil, lineair en comfortabel, maar het maakt helemaal niets bij me los. Een P100d van Tesla die na 3 seconden 100 rijdt zal wel helpen, maar dan nog. Zo'n schreeuwend ding onder de motorkap en een niet helemaal lineaire afgifte van vermogen geeft wel wat meer dynamiek.

Overigens is het dus niet zo dat ik niet weet dat ICE hun houdbaarheidsdatum aan het bereiken zijn, maar in de beleving van het rijden is elektrisch niet per se leuker imho. Gelukkig staan we pas aan het begin :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

NiGeLaToR schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:07:
Ook bij elektrische auto's is de onderhoudshistorie erg belangrijk is eigenlijk de samenvatting.

Qua rijplezier EV vs ICE kan ik wekelijks vergelijken - PHEV weliswaar, maar rijden we zoveel mogelijk elektrisch en een 3.2L V6. En tja, elektrisch is stil, lineair en comfortabel, maar het maakt helemaal niets bij me los. Een P100d van Tesla die na 3 seconden 100 rijdt zal wel helpen, maar dan nog. Zo'n schreeuwend ding onder de motorkap en een niet helemaal lineaire afgifte van vermogen geeft wel wat meer dynamiek.

Overigens is het dus niet zo dat ik niet weet dat ICE hun houdbaarheidsdatum aan het bereiken zijn, maar in de beleving van het rijden is elektrisch niet per se leuker imho. Gelukkig staan we pas aan het begin :)
In die optiek zit ik te wachten op de eerste 4wd rally uitvoering van een elektrische auto met een recht vertande bak. Gewoon zorgen dat je hard genoeg gaat over onverhard dat je de rest overstemt ;) Iets wat je gewoon lekker in een bocht kan mikken. Wat dat aangaat had ik wel plezier van de 206, dat was persoonlijk een fijn rijdende auto waar je ook met gas kon sturen.

Helaas zijn tot nog toe de elektrische auto's gemikt op met name comfort, niet op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het whieee geluidje van Zoe bij de tussensprint 50-80 vind ik persoonlijk wel wat hebben :)
Hoorbaar, maar toch subtiel.
Maar de Acciona rallyauto of Coronel's e-buggy (2013) waren niet echt stil te noemen (inderdaad, rechte vertanding). De niet-lineariteit krijg je vanzelf als je schuivend de bocht door gaat ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
Oh ja, ik ben er van overtuigd dat dit meer dan goed komt - maar het basale van een inefficiënte lawaaierige stinkende ICE heeft ook echt wel wat. En dan snap ik dat zo'n LuPolo 1.2 eco naaimachine echt geen meerwaarde geeft boven een efficiënte en relaxt accelererende EV.

Onze volgende leasemachine moet ook gewoon een EV worden - en dan rijden we prive nog wel wat jaartjes in een dampend museumstuk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Is er misschien iemand met wat Illustrator-skills die een leuk ICEd-visitekaartje kan maken?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Even een schaamteloze cross-post uit keuze leaseauto:

Leaseplan heeft echte en super strakke aanbieding voor de Hyundai Ioniq.

https://www.leaseplandire...ch/281235/#/auto-details/

Voor 2 jaar / 35.000 per jaar: 550 euro voor de premium.

Even ter vergelijk een e-Golf, komt op 850 euro uit, met dezelfde aanschafprijs van 36k.

Ik zou het best 2 jaartjes willen proberen, alleen die actieradius van 250km... Wat doet dat realistisch en in de winter?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is 180km op de EPA schaal, gebruik anders een factor 0.7 ten opzicht van NEDC, dat klopt wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:22
dfrenner schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:19:
Even een schaamteloze cross-post uit keuze leaseauto:

Leaseplan heeft echte en super strakke aanbieding voor de Hyundai Ioniq.

https://www.leaseplandire...ch/281235/#/auto-details/

Voor 2 jaar / 35.000 per jaar: 550 euro voor de premium.

Even ter vergelijk een e-Golf, komt op 850 euro uit, met dezelfde aanschafprijs van 36k.

Ik zou het best 2 jaartjes willen proberen, alleen die actieradius van 250km... Wat doet dat realistisch en in de winter?
Aangezien de accu maar 28kWh is zou ik er niet teveel van verwachten... Ongeveer Leaf 30kWh bereik...

Naar mijn mening is de Ioniq EV te weinig een vooruitgang qua bereik om een aanschaf van 33.995 te rechtvaardigen.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
UniMatrix schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:25:
Aangezien de accu maar 28kWh is zou ik er niet teveel van verwachten... Ongeveer Leaf 30kWh bereik...

Naar mijn mening is de Ioniq EV te weinig een vooruitgang qua bereik om een aanschaf van 33.995 te rechtvaardigen.
In dit geval gaat het meer om de hele lage leaseprijs voor slechts 2 jaar leasen...

Een diesel 4! jaar leasen van 36k, komt eerder richting de 750 euro ex brandstof.
Nu dus 2 jaar minder (hogere afschrijving) en slechts 550 euro per maand.

Een koopje voor leasers. Daarnaast slechts 60 euro netto bijtelling per maand. Tegen 360 euro bij een vergelijkbare diesel.

Snelle rekensom met de voordelen:
200 euro bruto
300 euro netto
2 vs 4 jaar aan een auto vast zitten

Voordeel van korter leasen en een 400euro netto per maand overhouden.
Daarnaast zit er volgens mij ook een laadpaal bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe Zoe is dan wel erg leuk met z'n 44kwh accu voor 32K..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:30:
Zoe doet leaseplan niet aan lijkt het.
De Leaf wel:

https://www.leaseplandire...ch/265438/#/auto-details/

788 euro per maand is fors 200 euro duurder per maand dan de Hyundai.

2 jaar is voor mij zeker een voorwaarde, om het uit te testen en nieuwe ontwikkelingen gaan nu hard. Ik ga zeker niet de komende 4 jaar een elektrische auto leasen. Dat is veel te lang, door:
- Ontwikkelingen gaan hard
- Als het tegenvalt is 2 jaar redelijk te overzien.

Edit: ze bieden alleen 30kwh zie ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
dfrenner schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:30:
[...]

In dit geval gaat het meer om de hele lage leaseprijs voor slechts 2 jaar leasen...

Een diesel 4! jaar leasen van 36k, komt eerder richting de 750 euro ex brandstof.
Nu dus 2 jaar minder (hogere afschrijving) en slechts 550 euro per maand.

Een koopje voor leasers. Daarnaast slechts 60 euro netto bijtelling per maand. Tegen 360 euro bij een vergelijkbare diesel.

Snelle rekensom met de voordelen:
200 euro bruto
300 euro netto
2 vs 4 jaar aan een auto vast zitten

Voordeel van korter leasen en een 400euro netto per maand overhouden.
Daarnaast zit er volgens mij ook een laadpaal bij in.
Ligt er dus helemaal aan of je met het bereik uit komt en of je de laadpaal kwijt kunt, dus op eigen terrein kunt parkeren,

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
UniMatrix schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:35:
Ligt er dus helemaal aan of je met het bereik uit komt en of je de laadpaal kwijt kunt, dus op eigen terrein kunt parkeren,
Geen eigen terrein nee.
Maar we hebben een laadpaal in de straat staan.

Ik wil dan sowieso een laadpaal in mijn tuin, dat ik bij mijzelf kan laden als er plek voor de deur is. Laten we zeggen dat dit al 80% van de tijd het geval is.

Voor de overige 20% pak ik de publieke laadpaal. Stel dat deze ook bezet zijn, dan heb ik genoeg actieradius nodig voor 2 dagen, of moet ik onderweg laden...

170KM is nu prima te doen (25km woon/werk verkeer). Maar in de detachering is dit geen vast gegeven en kan het volgend jaar zomaar méér zijn. Daarom 2 jaar, maar ik zou misschien ook 1 jaar kunnen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

dfrenner schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:34:
[...]
Zoe doet leaseplan niet aan lijkt het.
:? Ik rijd een Zoe van leaseplan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Proton_ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:47:
[...]

Prive?
Let me rephrase: leaseplandirect doet niet aan een zoe, kan hem nergens selecteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Proton_ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:47:
[...]

Ik heb Leaf van JustLease, maar die bieden ze op dit moment ook niet aan, dat varieert.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Mijn naam is Sanne, ik ben marketing student aan de Hogeschool Utrecht en voor een studieproject ben ik bezig met een onderzoek naar het gebruik en de motivatie van duurzame energie in de consumentenmarkt. Zo te lezen heeft menig van jullie wel verstand van elektrische auto's en dus ook van duurzame energie, vandaar dat ik graag antwoord zou willen krijgen op een paar vragen.

*snip*

Ik hoop op een aantal reacties. Reageren mag ook via de mail (Dit lijkt me ook niet zo handig. om overlast op dit forum te voorkomen.

Alvast bedankt voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,
Sanne

Ps. ook als jullie tips hebben om dit bij een ander forum/topic te plaatsen hoor ik het graag. :*)

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 06-10-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:10:
Hoi allemaal,

---

Met vriendelijke groet,
Sanne

Ps. ook als jullie tips hebben om dit bij een ander forum/topic te plaatsen hoor ik het graag. :*)
Eerst ff toestemming vragen :) zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1103698#policy

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:30:
Ik denk dat de Ioniq wel meer auto is dan een Zoe. Dus als je genoeg hebt aan het bereik is dat wel een hele goede keuze. Denk dat ik ook maar eens ga kijken bij de Hyundai dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Z___Z schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat de Ioniq wel meer auto is dan een Zoe. Dus als je genoeg hebt aan het bereik is dat wel een hele goede keuze. Denk dat ik ook maar eens ga kijken bij de Hyundai dealer.
Kijken kan geen kwaad maar ik zou ook even afwachten waar b.v. Nissan mee komt...

Of de Ampera-e dit voorjaar eens bekijken, prijzen nog onbekend helaas.

Als de nieuwe Micra de designrichting aangeeft zie ik een nieuwe leaf met dergelijke styling en een accu van 41kWh of meer best zitten...

Als ik nu in de markt was voor een EV zou ik echt een half jaartje wachten tot er meerdere kaarten op tafel liggen van wat ik maar even 'de tweede generatie' zal noemen.

Merk toch dat meer bereik fijn is, huidige beperkte bereik houdt me toch tegen bepaalde dingen te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 16:15

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

databeestje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:20:
[...]

In die optiek zit ik te wachten op de eerste 4wd rally uitvoering van een elektrische auto met een recht vertande bak. Gewoon zorgen dat je hard genoeg gaat over onverhard dat je de rest overstemt ;) Iets wat je gewoon lekker in een bocht kan mikken. Wat dat aangaat had ik wel plezier van de 206, dat was persoonlijk een fijn rijdende auto waar je ook met gas kon sturen.

Helaas zijn tot nog toe de elektrische auto's gemikt op met name comfort, niet op gevoel.
Mmmmm, electric vehicle pike peak hill climb het is er niet meer onverhard maar het gaat hard....

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zo te zien is er nu een alternatief voor de C1/Aygo/108, de Smart ForFour ED komt eraan, dat is een Renault Twingo elektrisch met 17kWh accu en 60kW motor. Zeg maar een 2017 i-Miev, als je dus iets (relatief) goedkoops zoekt voor woon-werk van zeg een km of 70 heen en weer dan is dat een mooi passende oplossing. Ze quoten een prijs vanaf 22.600 euro, wat dat precies gaat vertalen in Nederland is niet duidelijk. In 2017 zijn voleketrische auto's nog vrijgesteld van BPM volgens het RVO. Dus wellicht dat de prijs vergelijkbaar wordt.

Deze is ook op de Parijs motor show gepresenteerd maar een beetje ondergesneeuwd, een Smart is net zo cool als een i-MiEV, dat is te zeggen niet dus :D
http://insideevs.com/smar...-at-the-paris-motor-show/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Die kleine smart is echt wel schattig, de neus heeft meer weg van de iQ, echt platgeslagen. De forfour vind ik dan weer erg saai. Heb nog nooit in een smart gereden, maar als ik zie hoe kaal hij is zonder opties vind ik het vrij triest. Zag er laatst een met plastic deurgrepen, wieldoppen etc. en dan ziet het er gewoon echt niet uit...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maarja, leg er 10 bij en je hebt fors meer auto met een Zoe en een 44kwh accu. Ben nog steeds onder de indruk wat Renault weet te leveren voor het geld in de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat ik persoonlijk meer een ding vindt is dat we 6 jaar verder zijn en nog steeds hetzelfde "stadsauto" mantra op een elektrisch ding plakken en verschepen met een 17kWh accu. Hebben we in 6 jaar dan niks geleerd van de markt en de roep van de consument om meer bereik. De eerste Smart ED had al 16kWh accu, waar is de ontwikkeling gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tja, was Smart niet van Mercedes? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

Kijken kan geen kwaad maar ik zou ook even afwachten waar b.v. Nissan mee komt...

Als de nieuwe Micra de designrichting aangeeft zie ik een nieuwe leaf met dergelijke styling en een accu van 41kWh of meer best zitten...

Als ik nu in de markt was voor een EV zou ik echt een half jaartje wachten tot er meerdere kaarten op tafel liggen van wat ik maar even 'de tweede generatie' zal noemen.

Merk toch dat meer bereik fijn is, huidige beperkte bereik houdt me toch tegen bepaalde dingen te ondernemen.
Mee eens dat de Ampera-e meer range heeft, maar hij is ook kleiner dan een Ioniq. De Ioniq schuift qua formaat tegen het D-segment aan. Dat is het formaat waar ik op zit te wachten. Qua bereik zoek ik iets wat half Nederland retour kan rijden Afstand Den Haag - Arnhem zeg maar, tenzij destination charging gemeen goed wordt.

Het is jammer dat fabrikanten (buiten Tesla) niet beginnen met het E-segment en naar beneden werken. Prijstechnisch klopt dat veel beter.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:47:
Maarja, leg er 10 bij en je hebt fors meer auto met een Zoe en een 44kwh accu. Ben nog steeds onder de indruk wat Renault weet te leveren voor het geld in de huidige markt.
10k meer is wel 50% meer in dit segment. Denk dat mensen die in dit segment shoppen dat niet hebben liggen. Voor een boodschappenauto is een kleine range op zich prima, maar dan is 20k wel heel duur, vergeleken met een C1 van 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:58:
10k meer is wel 50% meer in dit segment. Denk dat mensen die in dit segment shoppen dat niet hebben liggen. Voor een boodschappenauto is een kleine range op zich prima, maar dan is 20k wel heel duur, vergeleken met een C1 van 10k.
Het gaat ultimo om de TCO, maar wat je bij die kleine auto's ziet is dat ze niet genoeg km's gaan maken om de lagere brandstofkosten te leveragen, dus dat het al snel te duur is. Net even gekeken, ik heb met zo'n 170dkm op de Aygo 11171,92 euro aan brandstof uitgegeven. Het gat op de nieuwprijs dichtrijden is dan nogal problematisch.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
De Ioniq is in de verste verte geen D-segmenter. Wat je merkt bij EV's is dat ondanks ze misschien een bepaalde lengte hebben, de auto's toch krapper zijn. Vooral doordat het accupakket ergens weggewerkt moet worden. Ik merkte zelf bijzonder weinig verschil qua interieurruimte tussen een i20 of een Ioniq. Hoofdruimte bij een Ioniq achter is echt zeer matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Mee eens dat de Ampera-e meer range heeft, maar hij is ook kleiner dan een Ioniq. De Ioniq schuift qua formaat tegen het D-segment aan. Dat is het formaat waar ik op zit te wachten. Qua bereik zoek ik iets wat half Nederland retour kan rijden Afstand Den Haag - Arnhem zeg maar, tenzij destination charging gemeen goed wordt.
Wat is het probleem om op de terugweg een kwartiertje bij te laden?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:16:
[...]

Wat is het probleem om op de terugweg een kwartiertje bij te laden?
Het kan koud zijn, of het kan regenen, het kost tijd, het is duurder dan thuis laden, geen zin in, etc.
YoshiBignose schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:14:
De Ioniq is in de verste verte geen D-segmenter. Wat je merkt bij EV's is dat ondanks ze misschien een bepaalde lengte hebben, de auto's toch krapper zijn. Vooral doordat het accupakket ergens weggewerkt moet worden. Ik merkte zelf bijzonder weinig verschil qua interieurruimte tussen een i20 of een Ioniq. Hoofdruimte bij een Ioniq achter is echt zeer matig.
Dacht dat EVs juist meer ruimte hadden met dezelfde lengte, omdat er minder ruimte verbruikt wordt door ICE componenten. Accu's zijn veel flexibeler te plaatsen, en elektromotoren zijn veel kleiner dan brandstofmotoren.
Maarja de Ioniq is niet als 100% EV ontwikkeld, dus zullen deze voordelen er waarschijnlijk niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27
databeestje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:47:
Wat ik persoonlijk meer een ding vindt is dat we 6 jaar verder zijn en nog steeds hetzelfde "stadsauto" mantra op een elektrisch ding plakken en verschepen met een 17kWh accu. Hebben we in 6 jaar dan niks geleerd van de markt en de roep van de consument om meer bereik. De eerste Smart ED had al 16kWh accu, waar is de ontwikkeling gebleven?
Laten we wel wezen. Een Smart heeft als primarie functie om door de stad te crossen. En daar is een dergelijk autotje voor bedoeld. Niks meer en niks minder. Die 17 kWh is voor 95% van de ritten ruim voldoende. En laat dat nou net de argumentatie zijn die een groot gedeelte van de EV-lovers ook aanhoudt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
En de kofferruimte vrij klein omdat de vloer heel hoog is, accu?

Verder weet niemand hoe groot de Ampera-e nu echt aanvoelt maar het schijnt b.v. ook achterin ruim voldoende te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Sitzprobe-Gerd-Stegmaier-Opel-Ampera-E-lightbox-c9c6efde-978465.jpg

Ben ik niet hoor, Gerd Stegmaier van 'Auto Motor un Sport' die twee meter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Z___Z schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:20:
[...]

Het kan koud zijn, of het kan regenen, het kost tijd, het is duurder dan thuis laden, geen zin in, etc.

[...]

Dacht dat EVs juist meer ruimte hadden met dezelfde lengte, omdat er minder ruimte verbruikt wordt door ICE componenten. Accu's zijn veel flexibeler te plaatsen, en elektromotoren zijn veel kleiner dan brandstofmotoren.
Maarja de Ioniq is niet als 100% EV ontwikkeld, dus zullen deze voordelen er waarschijnlijk niet zijn.
Maybe, maar m'n Tesla is ongeveer even lang als m'n Optima, maar heeft veel minder been- en hoofdruimte van binnen.
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:23:
[...]

En de kofferruimte vrij klein omdat de vloer heel hoog is, accu?

Verder weet niemand hoe groot de Ampera-e nu echt aanvoelt maar het schijnt b.v. ook achterin ruim voldoende te zijn:

[afbeelding]

Ben ik niet hoor, Gerd Stegmaier van Auto bild die twee meter is
Klopt, alleen ik heb alleen de Hybrid nog bekeken en daar had je wat meer ruimte volgens mij.

Die Ampera-E wordt met de dag interessanter...

[ Voor 32% gewijzigd door YoshiBignose op 07-10-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Die Ampera-E wordt met de dag interessanter...
Zeker :)

Maar mis een beetje de 'wauw'-factor.

[ Voor 21% gewijzigd door UniMatrix op 07-10-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Blik1984 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:22:
[...]

Laten we wel wezen. Een Smart heeft als primarie functie om door de stad te crossen. En daar is een dergelijk autotje voor bedoeld. Niks meer en niks minder. Die 17 kWh is voor 95% van de ritten ruim voldoende. En laat dat nou net de argumentatie zijn die een groot gedeelte van de EV-lovers ook aanhoudt :)
Even voor de context, ik rijd zelf een i-MiEV, dat valt met 16kWh en 50kW motor rechtstreeks in die categorie. Ik woon niet in de buurt van de stad en heb de auto omdat de aansluiting met het openbaar vervoer zo slecht is.

Als ik een blik op de snelweg werp zie ik daar enorm veel A segmenters voorbij sjezen, al dan niet bestikkerd. Het is een beetje een rare markt in Nederland met de regels die we hebben waardoor er naar verhouding veel mensen met een kleine auto op stap zijn. En ook mensen met een kleine auto moeten soms verder.

Ik persoonlijk ervaar het als bijzonder stigmatiserend. Als je zoveel geld uitgeeft aan een auto moet het wel bruikbaar zijn, een accuboor met capaciteit voor 10 schroeven zit ook niemand op te wachten. Onder het mom van "onderzoek heeft uitgewezen dat 95% van de mensen gemiddeld maar 10 schroeven per klus erin draaien, dus is het genoeg". Lastig als je een tuinhuisje wil maken, dan erger je jezelf te pletter.

In dit geval is het nog hinderlijker dat er door fabrikanten (behalve 1) niet eens keuze gegeven wordt. Geef een optie voor een 25 of 30 kWh model voor 2000 euro extra, kijk hoe dat verkoopt. Ik noem maar wat simpels.

Een ander manco is het ontbreken van een snellaad aansluiting, dat kan echt niet. Dat is een no-no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Grappig, ik zie op de snelweg alleen maar dikke leasebakken en asociale SUV's voorbij sjezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
databeestje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:44:
[...]

Even voor de context, ik rijd zelf een i-MiEV, dat valt met 16kWh en 50kW motor rechtstreeks in die categorie. Ik woon niet in de buurt van de stad en heb de auto omdat de aansluiting met het openbaar vervoer zo slecht is.

Als ik een blik op de snelweg werp zie ik daar enorm veel A segmenters voorbij sjezen, al dan niet bestikkerd. Het is een beetje een rare markt in Nederland met de regels die we hebben waardoor er naar verhouding veel mensen met een kleine auto op stap zijn. En ook mensen met een kleine auto moeten soms verder.

Ik persoonlijk ervaar het als bijzonder stigmatiserend. Als je zoveel geld uitgeeft aan een auto moet het wel bruikbaar zijn, een accuboor met capaciteit voor 10 schroeven zit ook niemand op te wachten. Onder het mom van "onderzoek heeft uitgewezen dat 95% van de mensen gemiddeld maar 10 schroeven per klus erin draaien, dus is het genoeg". Lastig als je een tuinhuisje wil maken, dan erger je jezelf te pletter.

In dit geval is het nog hinderlijker dat er door fabrikanten (behalve 1) niet eens keuze gegeven wordt. Geef een optie voor een 25 of 30 kWh model voor 2000 euro extra, kijk hoe dat verkoopt. Ik noem maar wat simpels.

Een ander manco is het ontbreken van een snellaad aansluiting, dat kan echt niet. Dat is een no-no.
Kijk eens verder dan Nederland, maar bijvoorbeeld naar steden als Parijs en Rome. Daar rijden genoeg Smarts rond die waarschijnlijk nooit de stad uitkomen. Voor dergelijke mensen is een 17 kWh ruim voldoende, en 30 kWh is dan misschien handig maar ook overkill. Plus het levert weer andere praktische bezwaren op qua infrastructuur van de auto.

Een Smart is gewoon niet gemaakt voor de Nederlandse wegen, daarom zie je ze ook maar beperkt rondrijden. Daar gaat een batterij van 30 kWh echt niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Leasebakken zijn zelden dik ;) maar ik ben één van de weinige Tesla rijders die een beetje doorrijdt op de snelweg denk ik. Doe ik ook alleen als ik niet zo ver hoef en ik weet dat ik het met m'n accu wel ga halen. Je rijdt dan alsnog praktisch gratis want als je 150 km/u rijdt is het ongeveer 250 watt per km, zeg 1 op 4. Maar dan tegen 22 cent ipv 1.50. Dus feitelijk rij je 1 op 28 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Nou, ik rijd Alkmaar - A'dam WW met mijn Leafje en er komt elke rit wel een Model S op de linkerbaan voorbij schuiven, dus mijn indruk is niet dat Tesla's niet doorrijden... >:)

Ik vind b.v. een Volvo V40 of Mercedes A180 al 'dik' :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oh gelukkig, dan ben ik toch niet zo speciaal :P

Ik vind dat saaie leasebakken :P nou ja, nog niet zo saai als een Leon of Golf maar toch. Toch zie ik niet altijd een relatie tussen dikke/snelle auto en ook echt snel rijden. Hier in Zaandam rijden meestal oude grafbakken juist asociaal :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
YoshiBignose schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:58:
Oh gelukkig, dan ben ik toch niet zo speciaal :P

Ik vind dat saaie leasebakken :P nou ja, nog niet zo saai als een Leon of Golf maar toch. Toch zie ik niet altijd een relatie tussen dikke/snelle auto en ook echt snel rijden. Hier in Zaandam rijden meestal oude grafbakken juist asociaal :')
Ik gok dat JIJ dan degene bent die op de ring Amsterdam voorbij komt en voor dat beeld zorgt >:) ;)

Maar goed, waarom belangstelling voor een Ampera-E als je een Tesla rijdt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik dacht altijd dat ik "redelijk" aso reed, maar na een weekje New York laatst ben ik echt een pussy op de weg haha. Oh de Ampera-E misschien voor m'n werknemer, maar dat hangt wel van de prijs af want een 40k+ is wel heel erg veel. Vooral als de Model 3 even duur gaat worden, dan wacht ik liever daar op.

Of hij blijft mooi rijden in z'n Rio >:) (maar die wordt 22% in 2017)

[ Voor 9% gewijzigd door YoshiBignose op 07-10-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ja is lastig dat de prijs van de Ampera-e nog niet duidelijk is. Ik denk dat ze wachten waar Nissan mee komt en daar ben ik ook benieuwd naar. Als Nissan met een gelijkwaardige auto komt (60kWh) gaan ze daar op of onder zitten denk ik. Als Nissan met 41kWh komt kunnen ze hoger gaan zitten.

Ik heb een Model 3 reservation en de tijd ook nog wel nodig om te sparen :P , maar als er in de tussentijd iets leuks uit komt... Of 'the wait" uithachelen met de Leaf, keuzes, keuzes...

Ampera-e en nieuwe Zoe vind ik niet meteen 'leuk' t.o.v. Model 3 of iets gebaseerd op Nissan's IDS concept of Sway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:56:
Nou, ik rijd Alkmaar - A'dam WW met mijn Leafje en er komt elke rit wel een Model S op de linkerbaan voorbij schuiven, dus mijn indruk is niet dat Tesla's niet doorrijden... >:)

Ik vind b.v. een Volvo V40 of Mercedes A180 al 'dik' :$
V40 dik? wow :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Iemand een idee wat de aandachtspunten zijn bij aanschaf van een 2e hands EV? Stel in dit geval de Zoe met accuhuur waardoor de accu niet echt meer een aandachtspunt is. Waar moet je verder op letten? Zitten er verder nog hele dure onderdelen in zo'n voertuig die nog niet echt bewezen hebben dat ze 10+ jaar mee kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:06
Nou zoals die Volvo rijders ermee rijden, doen ze wel alsof ie heel dik is idd :P Toch ontbreekt vaak die geweldige optie om aan te geven dat ze van baan gaan wisselen. Maar daar hebben wel meer merken last van.

[ Voor 45% gewijzigd door tiguan op 07-10-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ok, ok... :o :D

laat ik zeggen dat ik de auto wel een aantrekkelijke uitstraling vind hebben, maar er rijden er wel heel veel rond...

Mocht ik de middelen hebben kocht ik meteen een Model S, de rest qua BMW's enzovoort doet me niks.

Zou iemand me de keuze: Ferrari of een Model S aanbieden dan koos ik de laatste. (Of de Ferrari verpatsen, model S halen en van de rest mijn huis afbetalen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Momenteel ben ik ook 2e hands aan het kijken naar een zoe met accuhuur. Voor zover ik kan zien is de accu het enige wat echt voor onzekerheid zorgt. En dan is accuhuur dus bij een 2e hands auto opeens zeer interessant.

Uiteraard moet je denk nog steeds kijken naar overig onderhoud: remschijven en dat soort geneuzel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nou een Ferrari is wel wat meer waard :P maar ik hou ook absoluut niet van dat soort auto's. Iedereen kijkt je constant aan...

Eerlijk gezegd vind ik zowel de Zoe, Leaf als Ampera-E niet erg mooi. De Model 3 ook niet per se, maar daar straalt wel wat meer premium vanaf. Tot nu toe vind ik nog steeds alleen de Model S een mooie auto (X is ook zeer matig). Maar goed, aan uiterlijk kan je wel wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:01:
[...]

Probleem van Leaf, Zoe en Ampera-e is dat het echt kleine auto's zijn.
Met 2 kinderen is het niet echt een pretje lijkt me...

Ik wil echt vóór de zomer 2017 een vervangende auto hebben. De keuze is echt zo tegengesteld bij mij 8)
Of een EV, of een grote SUV...
[...]

Het is jammer dat fabrikanten (buiten Tesla) niet beginnen met het E-segment en naar beneden werken. Prijstechnisch klopt dat veel beter.

[...]

Inderdaad, die ampera-e had C-segment moeten zijn en geen b segment.
Hoofdruimte boeit mij niet, beenruimte is de key.
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:26:
[...]

Die wauw factor zit hem wat mij betreft in kostenpost :+
De enige reden voor mij om een EV te overwegen.
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:16:
Ja is lastig dat de prijs van de Ampera-e nog niet duidelijk is. Ik denk dat ze wachten waar Nissan mee komt en daar ben ik ook benieuwd naar. Als Nissan met een gelijkwaardige auto komt (60kWh) gaan ze daar op of onder zitten denk ik. Als Nissan met 41kWh komt kunnen ze hoger gaan zitten.

Ik heb een Model 3 reservation en de tijd ook nog wel nodig om te sparen :P , maar als er in de tussentijd iets leuks uit komt... Of 'the wait" uithachelen met de Leaf, keuzes, keuzes...

Ampera-e en nieuwe Zoe vind ik niet meteen 'leuk' t.o.v. Model 3 of iets gebaseerd op Nissan's IDS concept of Sway.
Voordat die Model 3 beschikbaar is als leaseauto, zijn we wel weer 2 tot 3 jaar verder. Dus daarom, kijk ik nu eerst voor een EV voor 2 jaar.
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:24:
Ok, ok... :o :D

laat ik zeggen dat ik de auto wel een aantrekkelijke uitstraling vind hebben, maar er rijden er wel heel veel rond...

Mocht ik de middelen hebben kocht ik meteen een Model S, de rest qua BMW's enzovoort doet me niks.

Zou iemand me de keuze: Ferrari of een Model S aanbieden dan koos ik de laatste. (Of de Ferrari verpatsen, model S halen en van de rest mijn huis afbetalen :D )
In het begin vond ik een Tesla ook wel dik, maar ik moet zeggend at het toch fors minder aan het worden is.
Hij verjaard toch wel redelijk snel qua uiterlijk...

Het is niet meer de mooie sedan die het 3 jaar geleden was. Qua uiterlijk heb ik liever een 5 serie sedan of een A6...

Nu is dat wel vaker het geval met Amerikanen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Yongshi schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:25:
Momenteel ben ik ook 2e hands aan het kijken naar een zoe met accuhuur. Voor zover ik kan zien is de accu het enige wat echt voor onzekerheid zorgt. En dan is accuhuur dus bij een 2e hands auto opeens zeer interessant.

Uiteraard moet je denk nog steeds kijken naar overig onderhoud: remschijven en dat soort geneuzel
Remmen slijten veel minder omdat er grotendeels op de motor geremd wordt, alleen noodstop en laatste stukje tot stilstand brengen gebruikt de schijven.

De velgen van mijn Qashqai werden altijd aardig zwart, die van de Leaf blijven opvallend schoon!

Banden, ruitenwisserbladen en -vloeistof en 'interieurfilter, dat is het wel zo;n beetje.

[ Voor 6% gewijzigd door UniMatrix op 07-10-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:28:
[...]

In het begin vond ik een Tesla ook wel dik, maar ik moet zeggend at het toch fors minder aan het worden is.
Hij verjaard toch wel redelijk snel qua uiterlijk...

Het is niet meer de mooie sedan die het 3 jaar geleden was. Qua uiterlijk heb ik liever een 5 serie sedan of een A6...

Nu is dat wel vaker het geval met Amerikanen...
Maar de facelift heeft wel een betere neus gegeven, de achterkant is inderdaad nog wel saai. Maar ik vind het toch wel een redelijk tijdloos design. De 5-serie en A6 zijn al jaren hetzelfde en ook supersaai... je kan nauwelijks zien als ze achter je rijden of het een A6 of A3 of 5-serie of 3-serie is...
dfrenner schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:28:
[...]

Hoofdruimte boeit mij niet, beenruimte is de key.
Jij hebt alleen mensen achterin met lange benen maar hele korte lichaampjes? :')

[ Voor 14% gewijzigd door YoshiBignose op 07-10-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
De leaf is zeker geen kleine auto, en met twee kinderen echt prima te doen volgens mij.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Bijna elke auto is met 2 kinderen te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
NovapaX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:40:
De leaf is zeker geen kleine auto, en met twee kinderen echt prima te doen volgens mij.
Die van mij zijn 6 & 7 en dat gaat prima. Ik (1m90) kan achter mezelf zitten. Dat is altijd mijn 'test' of de auto groot genoeg is.

Denk dat we de Ampera-e pas kunnen beoordelen als we er echt in gezeten en gereden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
NovapaX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:40:
Sorry, maar als dit de Leaf is hebben we een andere definitie van "Prima te doen"

Afbeeldingslocatie: https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/nissan_europe/vehicles/leaf/product_code/product_version/design/leaf-design-interior-space.jpg.ximg.l_full_m.smart.jpg

Mijn Focus station is al aan de krappe kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Nissan Leaf is een formaat VW Golf, dat is naar mijn maatstaf C segment en hele volkstammen rijden met een C segment en 2 kinderen. Volgens mij moet dat loslopen. Met 4 meter 45 kan ik hem niet klein noemen, onze Swift is 3 meter 70, een Ampera-E met 4 meter 16 is niet echt klein te noemen, en heeft door een kortere voor overhang en een hogere achterkant een stuk praktischer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dan hebben we inderdaad een andere definitie van 'prima te doen' :)
Als een focus station al aan de krappe kant is, misschien toch maar een oude volvo v70? (dat zijn bijna lijkwagens zo groot)

Overigens was die achterbak van de Leaf in het echt een stuk groter dan wat ik uit de plaatjes opmaakte.

[ Voor 23% gewijzigd door NovapaX op 07-10-2016 11:47 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:34:
Maar de facelift heeft wel een betere neus gegeven, de achterkant is inderdaad nog wel saai. Maar ik vind het toch wel een redelijk tijdloos design. De 5-serie en A6 zijn al jaren hetzelfde en ook supersaai... je kan nauwelijks zien als ze achter je rijden of het een A6 of A3 of 5-serie of 3-serie is...
Tja, voor mij neemt de "heb-factor" fors terug, om eerlijk te zijn.
Een 5 serie daarentegen vind ik nog steeds een prachtige bak.
Jij hebt alleen mensen achterin met lange benen maar hele korte lichaampjes? :')
Kinderen met kinderstoeltjes...
Kinderstoeltjes in de ligstand is altijd drama in de Focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:42:
[...]

Die van mij zijn 6 & 7 en dat gaat prima. Ik (1m90) kan achter mezelf zitten. Dat is altijd mijn 'test' of de auto groot genoeg is.
Ik ben 1.93 maar kan zelden lekker achter mezelf zitten. Ik heb verhoudingsgewijs denk ik langere benen, want ik zet in vrijwel elke auto de stoel maximaal naar achteren. Daarnaast doe ik wel het stuur maximaal naar voren. Achter mezelf zitten in de Model S is echt niet comfortabel, maar nog NET te doen. Ik weet niet wat iedereen als normaal zitten beschouwt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Niek_ schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:20:
Iemand een idee wat de aandachtspunten zijn bij aanschaf van een 2e hands EV? Stel in dit geval de Zoe met accuhuur waardoor de accu niet echt meer een aandachtspunt is. Waar moet je verder op letten? Zitten er verder nog hele dure onderdelen in zo'n voertuig die nog niet echt bewezen hebben dat ze 10+ jaar mee kunnen gaan?
Geen enkele EV gaat al zo lang mee dus specifiek voor deze modellen, nee. Maar voor de rest is de auto niet heel anders dan andere auto's. Op dit punt is een Zoe of Leaf dus mogelijk in het voordeel tov. bijvoorbeeld een Tesla simpelweg omdat deze merken meer ervaring hebben met auto's en onderhoud door de jaren. Ik zou in elk geval kijken naar de normale punten zoals rubbers bij de ophanging etc. (Niet dat ik dat zelf kan zien maar als ik hem zou laten checken door een garage "mannetje" dan zouden ze naar die dingen moeten kijken). Omdat EV's vrij zwaar zijn krijgen die wellicht iets meer te verduren dan bij lichtere compacte auto's.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:06
dfrenner schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:44:
[...]

Sorry, maar als dit de Leaf is hebben we een andere definitie van "Prima te doen"

[afbeelding]

Mijn Focus station is al aan de krappe kant...
Bedoel je dan de kofferbak of de beenruimte achterin? Want de beenruimte bij een Focus is inderdaad belachelijk voor een auto van dat formaat. Ik vind de kofferbak daarentegen echt flink ruim.

Een Golf heeft daarentegen altijd wel voldoende beenruimte vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door tiguan op 07-10-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Mijn binnenbeenlengte is 94cm, behoorlijk lang dus. Ik zet de stoel niet helemaal naar achteren want door dus relatief kort bovenlichaam moet ik dan reiken naar het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
dfrenner schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:46:
[...]

Tja, voor mij neemt de "heb-factor" fors terug, om eerlijk te zijn.
Een 5 serie daarentegen vind ik nog steeds een prachtige bak.

[...]

Kinderen met kinderstoeltjes...
Kinderstoeltjes in de ligstand is altijd drama in de Focus.
Dat is in vrijwel iedere auto zo... hoewel ik geen idee hebt wat 'drama' is want ik weet niet hoe groot een focus is.
Maar kinderzitjes in de ligstand nemen gewoon veel ruimte in en past bijna nooit echt lekker zonder dat ze met de voeten tegen de voorstoel liggen. Tenzij je in het segment van de directie-limousines gaat kijken (7 serie, A8 etc.) En de Model S is qua lengte/ruimte voor de knieën ook wel aardig ruim op de achterbank geloof ik.

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 07-10-2016 11:51 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
databeestje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:45:
De Nissan Leaf is een formaat VW Golf, dat is naar mijn maatstaf C segment en hele volkstammen rijden met een C segment en 2 kinderen. Volgens mij moet dat loslopen. Met 4 meter 45 kan ik hem niet klein noemen, onze Swift is 3 meter 70, een Ampera-E met 4 meter 16 is niet echt klein te noemen, en heeft door een kortere voor overhang en een hogere achterkant een stuk praktischer ruimte.
Tja ik begrijp echt niet dat mensen in een Golfje op vakantie kunnen.
Nu zie je steeds meer stations van de Golf op de weg en is het meer te doen.

Zij liever dan ik ;)
NovapaX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:46:
Dan hebben we inderdaad een andere definitie van 'prima te doen' :)
Als een station al aan de krappe kant is, misschien toch maar een oude volvo v70? (dat zijn bijna lijkwagens zo groot)
Hoe zit het eigenlijk met dakkoffers en EV's?
Als zou ik voor vakantie eerder een auto huren denk ik, dan met de EV naar Italie...
YoshiBignose schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:47:
Ik ben 1.93 maar kan zelden lekker achter mezelf zitten. Ik heb verhoudingsgewijs denk ik langere benen, want ik zet in vrijwel elke auto de stoel maximaal naar achteren. Daarnaast doe ik wel het stuur maximaal naar voren. Achter mezelf zitten in de Model S is echt niet comfortabel, maar nog NET te doen. Ik weet niet wat iedereen als normaal zitten beschouwt...
Daarom ben ik nu naar Mondeo en Tucson aan het kijken, die hebben een stuk meer ruimte achterin, dan mijn Focus, waar ik ook niet echt achter mijzelf kan zitten. Die knieeen zitten altijd in de weg ;)
tiguan schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:48:
Bedoel je dan de kofferbak of de beenruimte achterin? Want de beenruimte bij een Focus is inderdaad belachelijk voor een auto van dat formaat. Ik vind de kofferbak daarentegen echt flink ruim.
Beenruimte moet echt méér zijn dan de Focus, bij de opvolger.
Kofferbak red ik nu op vakantie ook niet, dus EV mag iets minder hebebn, maar dakkoffer is dan echt noodzakelijk.
NovapaX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:49:
Dat is in vrijwel iedere auto zo... tenzij je in het segment van de directie-limousines gaat kijken (7 serie, A8 etc.) En de Model S is qua lengte ook wel aardig ruim op de achterbank geloof ik.
Model S is in de zakelijke lease gewoon onbetaalbaar.
Alleen als ZZP'er was het leuk...

Ik ben dus niet echt in de running voor een 7 serie of A8 :+

Ik neig nu naar:
- Tucson
- Talisman
- Mondeo

Maar ben aan het kijken of er een acceptabele EV is die ik voor 1 of 2 jaartjes kan leasen, omdat het een stuk goedkoper is...

Voorwaarde:
- Laadpaal in mijn voortuin, inclusief...
- Autohuur voor zomervakntie, inclusief...
- Acceptabele kofferbak, met C segmenter + dakkoffer moet mogelijk zijn, voor kortere vakanties en weekendjes weg.
- Beenruimte achterin moet beter dan een Focus.

Oh ja en niet geheel onbelangrijk: Uiterlijke levertijd juni 2017...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Toyota Auris Stationwagon Full Hybrid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
Ik denk dat met al je opmerkingen over beenruimte je geen C segmenter zult vinden waar je tevreden over bent en zou maar een klasse groter zoeken...
Dakkoffers zijn killing voor je bereik, zeker op de snelweg, de luchtweerstand is de grootste beperkende factor voor je bereik.

Ps ik heb een Zoë en Golf en vind ze beide prima geschikt om lange afstanden te rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door MarcelGo op 07-10-2016 12:05 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
tiguan schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:20:
Nou zoals die Volvo rijders ermee rijden, doen ze wel alsof ie heel dik is idd :P Toch ontbreekt vaak die geweldige optie om aan te geven dat ze van baan gaan wisselen. Maar daar hebben wel meer merken last van.
In de V40 D4 lease-knaller van volgens mij 2015 zit dan ook 190 PK, dus dat wil wel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:22
Blijkbaar ben ik een vreemde eend in de bijt, ik denk er over om daar eens een apart topic over te openen, wat neem je mee op vakantie en waarom en als je terug komt en eerlijk bij jezelf nagaat was het handig wat je mee hebt genomen?

Vroeger gingen mijn ouders met drie kinderen in een alfa sudje naar Italië (zomervakantie), niks geen dakkoffer op het dak, gewoon per persoon drie onderbroeken mee twee lange broeken en een tandenborstel et voila. Als speelgoed voor ondergetekende een speelgoedautootje en een tennisbal en klaar was het.
Wij gingen ook skiën in oostenrijk zelfde auto zelfde aantal personen, ook geen dakkoffer of wat dan ook (ski's werden gehuurd in Oostenrijk). Skipak mee en een lange broek aan, meer heb je niet nodig.

Verbaas me er elke keer weer over wat iedereen altijd probeert mee te sjouwen. Weekje vakantie naar de zon, 17-20 kilo p.p. mee sjouwen. Hallo, zwembroek en korte broek, misschien trui (maar die heb je aan in het vliegtuig) mee, meer heb je toch niet nodig? Plas je in je broek of wat dan ook, wat water en je kunt de boel weer wassen.

(Ben blij dat vrouw BB-one en BB-One een lang weekend weg kunnen gaan en samen(!) aan 1 trolley (handbagage) voldoende hebben.

sorry, totaal off-topic maar moest het even kwijt....

Maar even on-topic @dfrenner: Waarom autohuur in de zomer inclusief? Linksom of rechtsom geredeneerd, je hebt dan toch een auto? En anders betaal je indirect de hoofdprijs als het bij de aankoop in zit. Net even gekeken via een website (economycarrentals.com) 3 weken in juli 2017 Opel astra caravan, onbeperkt aantal km, 480 euro.

Dat krijg je echt niet voor die prijs via de dealer bij aankoop van je EV. Plus als je dan toch besluit met de EV te gaan dat je bedrag weer uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Als er één EV is die niet klein is dan is het de Leaf wel. Wij hebben er een en de kofferbak is behoorlijk groot te noemen en lekker diep. Onze (grote) kinderwagen gaat er makkelijk in zonder wielen te demonteren (wat wij bij onze andere auto wel moeten doen). Grootste nadeel is eigenlijk de hoge tildrempel waar alles overheen moet. Nog groter nodig? Hoedenplank eruit en bank plat en je hebt een zee(container) van ruimte.

Verder kun je achterin prima zitten, ook als je langer bent, en ook voorin zee van ruimte. Ook lekker hoge zit dus goed overzicht.

Wellicht eerst eens een proefrit maken alvorens blind te oordelen?

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
Opel Ampera nu met 310 liter bagageruimte en straks de Opel Ampera-E met 381 liter bagageruimte. Dat is een flinke vooruitgang.

Met een schuin oog kijk ik nog naar de instap Tesla Model S maar daar zit toch een 'normaal' leasebudget in de weg denk ik.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Yongshi schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:25:

Check de draadjes op het Renaultforum, daar is wat meer info te vinden met mensen die hetzelfde vragen. Om een voorbeeld te geven van een draadje die vooral over de EV-specifieke dingen gaat:
http://www.renaultforum.n...zoe-problemen-t23394.html

Ook is dit een handige omdat er wat quirks in voorkomen:
http://www.renaultforum.n...ishlist-topic-t16069.html

Geen idee of Nissan voor de leaf ook zo'n (sub)forum heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
BB-One schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:25:
Blijkbaar ben ik een vreemde eend in de bijt, ik denk er over om daar eens een apart topic over te openen, wat neem je mee op vakantie en waarom en als je terug komt en eerlijk bij jezelf nagaat was het handig wat je mee hebt genomen?

Vroeger gingen mijn ouders met drie kinderen in een alfa sudje naar Italië (zomervakantie), niks geen dakkoffer op het dak, gewoon per persoon drie onderbroeken mee twee lange broeken en een tandenborstel et voila. Als speelgoed voor ondergetekende een speelgoedautootje en een tennisbal en klaar was het.
Wij gingen ook skiën in oostenrijk zelfde auto zelfde aantal personen, ook geen dakkoffer of wat dan ook (ski's werden gehuurd in Oostenrijk). Skipak mee en een lange broek aan, meer heb je niet nodig.

Verbaas me er elke keer weer over wat iedereen altijd probeert mee te sjouwen. Weekje vakantie naar de zon, 17-20 kilo p.p. mee sjouwen. Hallo, zwembroek en korte broek, misschien trui (maar die heb je aan in het vliegtuig) mee, meer heb je toch niet nodig? Plas je in je broek of wat dan ook, wat water en je kunt de boel weer wassen.

(Ben blij dat vrouw BB-one en BB-One een lang weekend weg kunnen gaan en samen(!) aan 1 trolley (handbagage) voldoende hebben.

sorry, totaal off-topic maar moest het even kwijt....

Maar even on-topic @dfrenner: Waarom autohuur in de zomer inclusief? Linksom of rechtsom geredeneerd, je hebt dan toch een auto? En anders betaal je indirect de hoofdprijs als het bij de aankoop in zit. Net even gekeken via een website (economycarrentals.com) 3 weken in juli 2017 Opel astra caravan, onbeperkt aantal km, 480 euro.

Dat krijg je echt niet voor die prijs via de dealer bij aankoop van je EV. Plus als je dan toch besluit met de EV te gaan dat je bedrag weer uitspaart.
Ik ga geen week op vakantie, maar 3 weken...
Kleren van kinderen worden redelijk snel vies, vooral met 2 jaar... (eten!)
Dus voor de kinderen, sowieso een sporttas vol per persoon.

En voor ons ook, beide een sporttas vol.
En dan nog een grote sporttas voor de handdoeken en beddengoed.

Heb ik 5 grote sporttassen, voor alleen kleding en handdoeken etc.
Dan de koelbox in de achterbak, kinderwagen of nu steeds vaker de buggy, kratje met eten en drinken, kratje met verzorgingsproducten en medicatie etc. Dan namen we vaak nog een matrasje mee voor in het campingbedje wat we ter plekke huurde. Vaak slaapt de kleine dan een stuk beter en dat komt onze nachtrust weer ten goede. Wat tassen met speelgoed.

Terugweg vaak wat dozen wijn mee terug...

Autohuur: Het gaat om lease... Dus simpel in de leaseprijs te verwerken...
Daarnaast is het 1500km rijden en ik ga echt niet iedere 200km 20 minuten wachten, dus autohuur is noodzakelijk.
kdeboois schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:37:
Opel Ampera nu met 310 liter bagageruimte en straks de Opel Ampera-E met 381 liter bagageruimte. Dat is een flinke vooruitgang.

Met een schuin oog kijk ik nog naar de instap Tesla Model S maar daar zit toch een 'normaal' leasebudget in de weg denk ik.
Ja bij leaseplandirect staat de goedkoopste voor 1300 euro per maand in de lijsten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
dfrenner schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:03:
[...]

Ik ga geen week op vakantie, maar 3 weken...
Kleren van kinderen worden redelijk snel vies, vooral met 2 jaar... (eten!)
Dus voor de kinderen, sowieso een sporttas vol per persoon.

En voor ons ook, beide een sporttas vol.
En dan nog een grote sporttas voor de handdoeken en beddengoed.

Heb ik 5 grote sporttassen, voor alleen kleding en handdoeken etc.
Dan de koelbox in de achterbak, kinderwagen of nu steeds vaker de buggy, kratje met eten en drinken, kratje met verzorgingsproducten en medicatie etc. Dan namen we vaak nog een matrasje mee voor in het campingbedje wat we ter plekke huurde. Vaak slaapt de kleine dan een stuk beter en dat komt onze nachtrust weer ten goede. Wat tassen met speelgoed.

Terugweg vaak wat dozen wijn mee terug...

Autohuur: Het gaat om lease... Dus simpel in de leaseprijs te verwerken...
Daarnaast is het 1500km rijden en ik ga echt niet iedere 200km 20 minuten wachten, dus autohuur is noodzakelijk.

[...]

Ja bij leaseplandirect staat de goedkoopste voor 1300 euro per maand in de lijsten...
Tja, ik heb zelf 2 kleine kinderen (1 en 4 jaar) en ik vind ook wel dat je erg veel meesjouwt. Ik was afgelopen maand anderhalve week weg naar Zuid-Frankrijk en alles (incl. speelgoed, spelletjes en glutenvrij eten zoals brood, havermout, crackers) paste in een 72 cm koffer en een trolley, verder nog wat handbagage mee voor onderweg in het vliegtuig en klaar is Kees. En alsnog is de helft van de kleding alleen aangeraakt bij het inpakken en uitpakken en hadden we prima met minder kunnen volstaan. Wat wij mee hadden had makkelijk in de achterbak van een Polo gepast.

Dus waarom je zoveel mee denkt te moeten sjouwen op vakantie is mij een raadsel, is puur omdat je toevallig de ruimte hebt denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik heb dus twee kids, maar ben gescheiden, scheelt dus 1 vrouw en een hoop bagage :o :D :D

Maar goed, 1 voorin, 1 achterin en het breedste deel van de achterbank kan ook nog neer. Zee van ruimte in de Leaf.

Alleen is het dan een ^%#&!-ellende om de riem met kinderzitje vast te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik vind de discussie over ruimte enzo altijd erg grappig. Vooral in de VS word je daarmee uitgelachen als je zegt: ja maar wat moet je met zo'n grote auto? Maar het antwoord is heel simpel: waarom niet?? Om 1 of andere reden wil men in Nederland zo klein en miezerig mogelijk zijn. Ja natuurlijk, kleiner is goedkoper en zuiniger, maar dan is de reden dus gewoon dat je niet genoeg geld hebt. Behalve dat het af en toe iets lastiger is met parkeren (maar dat wordt weer gecompenseerd door camera's en sensors) is een grotere auto met meer ruimte altijd een voordeel.

1. Je kan meer meenemen en je zit ruimer.
2. Je bent veiliger (gemiddeld gezien dan... is een grote en zware auto nou eenmaal veiliger)
3. Het rijdt comfortabeler (ook weer uitzonderingen daargelaten)

Vind het altijd grappig als mensen met opmerkingen komen van "klein pikkie" omdat je een grote auto rijdt. 9 van de 10 gevallen zijn ze gewoon jaloers omdat ze zelf geen grotere auto kunnen betalen. Een nicht van me raakte op een N-weg de verkeerde weghelft op en werd geramd en was morsdood omdat ze een kleine clio uit 95 ofzo reed. Met een Range Rover had ze het overleefd. Vooral als je kinderen meeneemt, lijkt het me dat je hun veiligheid ook wel wat waard vindt. Daarom zul je vrijwel altijd zien dat mensen met meer geld, automatisch grotere auto's rijden. Het nadeel is inderdaad dat je vaak meer vermogen hebt, sneller gaat rijden en daardoor weer meer kans hebt op een dodelijk ongeluk :') maar ik dwaal af.

Waar het op neer komt (maar dat is mijn mening): ik ga niet in een kleine auto rijden als dat niet nodig is. En ik denk zomaar dat mensen die stations gewend zijn, niet zomaar over stappen naar Zoe of Leaf en dan maar 50% minder spullen meenemen op vakantie...

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 07-10-2016 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yongshi
YoshiBignose schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:27:
Waar het op neer komt (maar dat is mijn mening): ik ga niet in een kleine auto rijden als dat niet nodig is. En ik denk zomaar dat mensen die stations gewend zijn, niet zomaar over stappen naar Zoe of Leaf en dan maar 50% minder spullen meenemen op vakantie...
Uiteindelijk is het een persoonlijke voorkeur en is het onzin om hier een ellenlange discussie over te voeren. Afgezien van andere voordelen (het gaat hier primair om ruimte in de zin comfortabel, kan veel meenemen) is het voor iedereen anders of de geboden ruimte genoeg is of niet. Uiteraard is gewenning ook van grote invloed en ook dat voor iedereen anders. Als je gewend bent om altijd je halve huis mee te nemen in een auto uit een groot segment dan zal een Zoe waarschijnlijk niet volstaan. Ook al vinden veel mensen dat je hier prima mee op vakantie kan (omdat zij niet het halve huis meenemen).

Uiteindelijk is het gewoon een kosten-baten analyse en is dit voor iedereen anders. Is de prjis van de extra ruimte en comfort het geld waard (en heb je het geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 12:46
Ik vind de discussie over ruimte enzo altijd erg grappig. Vooral in de VS word je daarmee uitgelachen als je zegt: ja maar wat moet je met zo'n grote auto? Maar het antwoord is heel simpel: waarom niet?? Om 1 of andere reden wil men in Nederland zo klein en miezerig mogelijk zijn.
God wel weer een lekkere redenering zeg. Niet iedereen die het geld wel heeft wil een grotere/luxere auto. Wat moet ik ermee....

Als veel mensen me zien vliegen met mijn FreeFly Alta en dure camera eronder en ik zeg dat je er ook een luxe middenklasser van kopen kijken ze me raar aan. Ik rijd wel lekker in mijn Yaris van 2000 en besteed mijn geld liever aan een leukere hobby dan autorijden.
Ja ik moet af en toe proppen om alle videoapparatuur er in te krijgen maar kan weer wel lekker makkelijk parkeren als er weinig plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
robbertvw schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:38:
[...]

God wel weer een lekkere redenering zeg. Niet iedereen die het geld wel heeft wil een grotere/luxere auto. Wat moet ik ermee....

Als veel mensen me zien vliegen met mijn FreeFly Alta en dure camera eronder en ik zeg dat je er ook een luxe middenklasser van kopen kijken ze me raar aan. Ik rijd wel lekker in mijn Yaris van 2000 en besteed mijn geld liever aan een leukere hobby dan autorijden.
Ja ik moet af en toe proppen om alle videoapparatuur er in te krijgen maar kan weer wel lekker makkelijk parkeren als er weinig plek is.
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk... maar je geeft antwoord op je eigen vraag. Als ik veel videoapparatuur mee moet nemen en daardoor wat ruimte nodig heb zou ik geen Yaris nemen, tenzij ik het geld er niet voor zou hebben.

Maar goed er zijn natuurlijk ook zat mensen die niet nadenken bij de aanschaf van hun auto...
Yongshi schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:34:
[...]

Uiteindelijk is het een persoonlijke voorkeur en is het onzin om hier een ellenlange discussie over te voeren.
Ik wilde de discussie juist afkappen, want vergelijken hoeveel kleding en pindakaas je mee minimaal moet nemen op een vakantie is natuurlijk bullshit... maar het is wel weer een minpunt van veel EV's want de enige met een beetje normale kofferbakruimte is op dit moment de Model S/X. Oh en die elektrische (bestel)busjes.

[ Voor 22% gewijzigd door YoshiBignose op 07-10-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Blik1984 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:15:
[...]

Tja, ik heb zelf 2 kleine kinderen (1 en 4 jaar) en ik vind ook wel dat je erg veel meesjouwt. Ik was afgelopen maand anderhalve week weg naar Zuid-Frankrijk en alles (incl. speelgoed, spelletjes en glutenvrij eten zoals brood, havermout, crackers) paste in een 72 cm koffer en een trolley, verder nog wat handbagage mee voor onderweg in het vliegtuig en klaar is Kees. En alsnog is de helft van de kleding alleen aangeraakt bij het inpakken en uitpakken en hadden we prima met minder kunnen volstaan. Wat wij mee hadden had makkelijk in de achterbak van een Polo gepast.

Dus waarom je zoveel mee denkt te moeten sjouwen op vakantie is mij een raadsel, is puur omdat je toevallig de ruimte hebt denk ik
Natuurlijk, ik heb toch ook geen station EV nodig...
Maar met een formaat Leaf is een dakkoffer voor ons wel noodzakelijk. Vandaar de vraag of dat bij EV's mag. Ik zag dat de ampera-e, dakrails heeft
Helemaal met de rest van je betoog eens, maar toch ben ik bereid het een kans te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:05:
Maar met een formaat Leaf is een dakkoffer voor ons wel noodzakelijk. Vandaar de vraag of dat bij EV's mag. Ik zag dat de ampera-e, dakrails heeft
Het kan prima. Zo'n koffer vermindert natuurlijk wel je range flink door de luchtweerstand. En heen/terug naar vakantie rijd je (hopelijk, als het geen zwarte zaterdag is) ook met een flinke snelheid dus je zult dan wel vaker moeten laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
Ik vind de discussie over ruimte enzo altijd erg grappig. Vooral in de VS word je daarmee uitgelachen als je zegt: ja maar wat moet je met zo'n grote auto? Maar het antwoord is heel simpel: waarom niet?? Om 1 of andere reden wil men in Nederland zo klein en miezerig mogelijk zijn.
Om dat even te corrigeren op zijn Amerikaans: Wat een 'bullshit'. Waar het grote verschil in zit is dat men in de VS (teveel?) ruimte heeft. Je ziet het aan heel veel dingen, rotzooi rond het huis, rotzooi in de auto. In bijvoorbeeld Californië zie je de het laatste decennium ook een grote stap naar kleiner en handiger.
Want je kan het ook omdraaien, weet je waarom men in Amerika een grotere auto heeft? Zodat ze met hun dikke buik net achter het stuur kunnen kruipen. (en dat is net zo'n grote onzin, maar wellicht dichter bij de waarheid)
Ja natuurlijk, kleiner is goedkoper en zuiniger, maar dan is de reden dus gewoon dat je niet genoeg geld hebt.
Correctie: Dat je gewoon geen belang hebt bij een grotere auto. Ik zou niet weten waarom ik een grotere auto zou moeten hebben. Heeft helemaal geen ene ruk te maken met geld.
Behalve dat het af en toe iets lastiger is met parkeren (maar dat wordt weer gecompenseerd door camera's en sensors) is een grotere auto met meer ruimte altijd een voordeel.

1. Je kan meer meenemen en je zit ruimer.
2. Je bent veiliger (gemiddeld gezien dan... is een grote en zware auto nou eenmaal veiliger)
3. Het rijdt comfortabeler (ook weer uitzonderingen daargelaten)

Vind het altijd grappig als mensen met opmerkingen komen van "klein pikkie" omdat je een grote auto rijdt. 9 van de 10 gevallen zijn ze gewoon jaloers omdat ze zelf geen grotere auto kunnen betalen. Een nicht van me raakte op een N-weg de verkeerde weghelft op en werd geramd en was morsdood omdat ze een kleine clio uit 95 ofzo reed. Met een Range Rover had ze het overleefd.
Als ze er voor gezorgd had dat ze niet op de verkeerde weghelft was terechtgekomen hadden we dit verhaal helemaal niet gehad en ze is niet morsdood omdat ze een clio reed ze is morsdood omdat ze tegen een andere auto aan reed. Dit valt in de categorie van de verhalen "omdat ik mijn autogordel niet om had leef ik nog na het ongeluk."
Vooral als je kinderen meeneemt, lijkt het me dat je hun veiligheid ook wel wat waard vindt. Daarom zul je vrijwel altijd zien dat mensen met meer geld, automatisch grotere auto's rijden.
Geld is blijkbaar voor jou de enige drijfveer voor mensen?
Het nadeel is inderdaad dat je vaak meer vermogen hebt, sneller gaat rijden en daardoor weer meer kans hebt op een dodelijk ongeluk :') maar ik dwaal af.
Ik denk juist hoe minder geld je hebt hoe meer je gaat proberen te compenseren zodat het net lijkt of je wel veel geld hebt.
Shit zeg, heb ik 'altijd' een stationwagen gereden, rij ik nu in een Zoe blijkt dat helemaal niet te kunnen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
BB-One schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:27:
[...]

Om dat even te corrigeren op zijn Amerikaans: Wat een 'bullshit'. Waar het grote verschil in zit is dat men in de VS (teveel?) ruimte heeft. Je ziet het aan heel veel dingen, rotzooi rond het huis, rotzooi in de auto. In bijvoorbeeld Californië zie je de het laatste decennium ook een grote stap naar kleiner en handiger.
Want je kan het ook omdraaien, weet je waarom men in Amerika een grotere auto heeft? Zodat ze met hun dikke buik net achter het stuur kunnen kruipen. (en dat is net zo'n grote onzin, maar wellicht dichter bij de waarheid)
Mwah ik denk niet dat het helemaal onzin is, vaak zie je hier in NL ook mensen in pickups rijden met een dikke buik (of het is spier ;) ). Nederlanders zijn het langste volk ter wereld toch... dus wij hebben ook wel wat baat bij grotere auto's. In de meeste kleine auto's pas ik wel, maar het zit voor langere afstanden niet goed genoeg. Ja in de binnenstad van Amsterdam rij je liever geen Tesla, maar goed tegenwoordig zijn er ook zat gezinnen met twee auto's.
[...]

Correctie: Dat je gewoon geen belang hebt bij een grotere auto. Ik zou niet weten waarom ik een grotere auto zou moeten hebben. Heeft helemaal geen ene ruk te maken met geld.
Tja het kan zijn dat jij gewoon een rare snuiter bent, maar gemiddeld gezien koop je een huis op basis van je inkomen (of wel max. hypotheek). Je koopt een auto op basis van wat je nog kan missen na al je vaste lasten. En je houdt nog geld over voor andere luxe dingen of wel een Club Med vakantie of een all incl. naar Turkije. Je hebt altijd mensen die om bepaalde dingen NIETS geven dat begrijp ik ook wel. Je hebt ook mensen die rondzwerven en toch genoeg geld hebben.. maar ik heb het over de gemiddelde mens.

En geloof me, er zijn er vrij weinig die voor hun lol in een sterrenflat in poelenburg gaan wonen terwijl ze 6 cijfers per jaar verdienen. Ook al zou je nog steeds kunnen zeggen: ik heb geen belang bij een groter huis en een nettere buurt.
[...]

Als ze er voor gezorgd had dat ze niet op de verkeerde weghelft was terechtgekomen hadden we dit verhaal helemaal niet gehad en ze is niet morsdood omdat ze een clio reed ze is morsdood omdat ze tegen een andere auto aan reed. Dit valt in de categorie van de verhalen "omdat ik mijn autogordel niet om had leef ik nog na het ongeluk."
Que? Je doet toch ook een helm op op een motor zodat je bij een ongeluk meer overlevingskans hebt. Je gaat toch ook liever met een goed onderhouden vliegtuig van KLM dan een hakkie takkie air line uit Venezuela? Dan is het toch niet zo raar dat je ook een grotere en veiligere auto rijdt? Het heet toch echt een ongeluk, daar heb je dus geen keuze in.

M'n ouders waren allang blij dat ik als eerste auto een BMW kocht. Weliswaar een oude van €1700, maar geloof me dat er veel meer onveilige auto's zijn in die prijsklasse. En het is echt niet aan jou of die persoon achter je niet doorheeft dat er een file is...
[...]
Geld is blijkbaar voor jou de enige drijfveer voor mensen?
Niet de enige, wel een belangrijke.
Shit zeg, heb ik 'altijd' een stationwagen gereden, rij ik nu in een Zoe blijkt dat helemaal niet te kunnen? 8)7
Je kraamt onzin uit. Het gaat erom dat je een afweging maakt in het kopen van een auto. Vooral bij een EV... Misschien heb je gelijk dat mensen vaak de situatie niet helemaal goed inschatten en het meer een soort angst is om het niet te doen, maar bij veel mensen is kofferbak ruimte belangrijk. En er zijn op dit moment geen EV stations en misschien enkelen die een wat mogen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Heb je wel een punt over de 'gemiddelde mens'. 95% laat zich leiden door wat hij heden te besteden heeft. Dit is kuddegedrag en wordt natuurlijk super gestimuleerd met fiscale regelingen en door advies van tussenpersonen die baat hebben bij zo groot mogelijke hypotheek.

Echter het is bedenkelijk of dit de 'juiste' keuze is. Degenen die na 2008 niet in de schuldsanering terecht zijn gekomen zijn voornamelijk de mensen die toch een minder groot huis hadden gekocht en/of een iets mindere auto.

Betekend natuurlijk niet dat het per definitie stom is om maximaal uit je inkomen te besteden. Als dit maar een weloverwogen keuze is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Hmmm... ik koop een huis of auto ook met de gedachte: wat als ik straks op straat sta? Kan ik het dan nog betalen of zit ik meteen in de shit...

Echt niet iedereen koopt het grootste huis of de grootste auto die hij of zij kan betalen.

Als mijn inkomen nu netto halveert kan ik gewoon doorleven zoals ik nu doe. En als ik dat wil kan ik daarom met een paar jaar een Model 3 bij elkaar sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
YoshiBignose schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:40:
[...]

[...]

Tja het kan zijn dat jij gewoon een rare snuiter bent, maar gemiddeld gezien koop je een huis op basis van je inkomen (of wel max. hypotheek). Je koopt een auto op basis van wat je nog kan missen na al je vaste lasten. En je houdt nog geld over voor andere luxe dingen of wel een Club Med vakantie of een all incl. naar Turkije. Je hebt altijd mensen die om bepaalde dingen NIETS geven dat begrijp ik ook wel. Je hebt ook mensen die rondzwerven en toch genoeg geld hebben.. maar ik heb het over de gemiddelde mens.
Volgens mij kopen mensen zaken voor het gebruik wat zij voor ogen hebben, niet op basis van wat ze te besteden hebben?
Waarom zou ik een huis kopen op basis van een maximale hypotheek? Jij gata toch ook niet naar een winkel: Ikwil graag een telefoon/fiets etc voor € 1000, want dat is het geld wat ik heb?
En geloof me, er zijn er vrij weinig die voor hun lol in een sterrenflat in poelenburg gaan wonen terwijl ze 6 cijfers per jaar verdienen. Ook al zou je nog steeds kunnen zeggen: ik heb geen belang bij een groter huis en een nettere buurt.
dus dan koopt men het huis op basis van locatie niet op basis van de prijs.
[...]

Que? Je doet toch ook een helm op op een motor zodat je bij een ongeluk meer overlevingskans hebt. Je gaat toch ook liever met een goed onderhouden vliegtuig van KLM dan een hakkie takkie air line uit Venezuela? Dan is het toch niet zo raar dat je ook een grotere en veiligere auto rijdt? Het heet toch echt een ongeluk, daar heb je dus geen keuze in.
Ja, maar dat is niet gebaseerd op het feit ik rij een grotere auto want ik heb (veel) geld.
M'n ouders waren allang blij dat ik als eerste auto een BMW kocht. Weliswaar een oude van €1700, maar geloof me dat er veel meer onveilige auto's zijn in die prijsklasse. En het is echt niet aan jou of die persoon achter je niet doorheeft dat er een file is...

[...]

Niet de enige, wel een belangrijke.

[...]

Je kraamt onzin uit. Het gaat erom dat je een afweging maakt in het kopen van een auto. Vooral bij een EV... Misschien heb je gelijk dat mensen vaak de situatie niet helemaal goed inschatten en het meer een soort angst is om het niet te doen, maar bij veel mensen is kofferbak ruimte belangrijk. En er zijn op dit moment geen EV stations en misschien enkelen die een wat mogen trekken.
Dat heeft dus helemaal niets te maken met geld wat je te besteden hebt, het gaat er dus om dat je kijkt waar je iets voor wil gebruiken. ik wil veel spullen vervoeren = (blijkbaar) stationwagen. Ik wil een stoere auto rijden = (meestal) geen stationwagen.
Ik ben niet degene die hier onzin uitkraamt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, als ik het kon betalen reed ik ook wel Tesla. En geloof me: 1000 euro private lease... ik heb het overwogen! Maar helaas ben ik loonslaaf en kan ik het niet betalen.
En bedankt he, dat je het er nog even lekker inwrijft dat jij wel een dikke auto kunt rijden en wij niet? :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xpoint
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 00:07
Sinds vandaag eindelijk (na 5 maanden bij Fastned laden :z ) m'n eigen laadpaal. *O* Zit met een parkeergarage met VvE, gedeeld met huurwoningen en 2 koopblokken met ook hun eigen VvE. Stroom aansluiting zit in het blok waar ik woon (was dichterbij dan de meterkast van de parkeergarage zelf), terwijl montage in de parkeergarage weer via een andere VvE loopt. Hoop geregel, maar het is gelukt! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://photos-4.dropbox.com/t/2/AAAKQFHZd3tJXrmczyX0QVNQBIDkDAK57JWTFXRpmGRB3w/12/7415380/jpeg/32x32/3/1475859600/0/2/2016-10-07%2012.18.54.jpg/EPDRwAUYpukMIAIoAg/JLwWUVSful5kRELohxdjbTg8HO92eGiMJL3mKjkGtzs?size_mode=3&dl=0&size=2048x1536

Net opgeladen van 19% naar 97% in 97 minuten, niet slecht voor een thuis aansluiting. :*)

Was ook wel nodig nu met het koudere weer. Auto verwarmd niet echt tijdens het snelladen bij Fastned, alleen als je de timer gebruikt of via de app de voorverwarming aanzet (maar die gaat na een tijdje weer uit). Het is een leuk experiment geweest, maar als je geen eigen laadpaal hebt is elke dag bij Fastned staan geen pretje. Ik zie wel toekomst in auto's die je maar 1x per week hoeft op te laden (en dan met minimaal 150kW), maar dat is natuurlijk weer afhankelijk van hoeveel je rijdt. Voor mij zou de Ampera-E eventueel interessant zijn als ik geen eigen laadpaal had kunnen krijgen. 1x per week ongeveer 30 tot 60 minuten zou ik wel overleven. En soms kun je natuurlijk gebruik maken van publieke laadpalen, dus dan zou het zelf niet altijd te hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Yoshi heeft wel gelijk qua hoe mensen hun geld uitgeven. Dat er mensen zijn die minder geld uitgeven dan ze te besteden hebben is meer uitzondering dan regel.

Overigens is een grotere/zwaardere auto alleen veiliger als de auto relatief tot het overige verkeer groter/zwaarder is. Als iedereen in een zware pickup truck rijdt, dan ben je bij een frontale botsing op een provinciale weg net zo dood. De reden dat je met een Passat tegen een Up, in de Passat in een frontale botsing overleeft is omdat de Passat veel zwaarder is dan een Up. Overigens rijd ik om die reden dus ook in een D-segment auto en is m'n 2e auto ook een grote auto. Niet omdat die 2e auto zo groot hoeft te zijn, maar als iemand niet oplet en er achterin rijdt, dan weet ik dat mijn vrouw en kind veel beter beschermd zijn dan in een A-segmenter, waar de achterbank tegen de achterklep van de auto staat. Het prijsverschil zit bij occasions toch alleen maar in een klein beetje extra MRB en een beetje extra verzekeringspremie.

Back on topic, wil ik daarom ook alleen een elektrische auto als deze in het formaat van een D-segment auto komt, hoewel nieuwe C-segment sedans zoals de A3 zo gegroeid zijn dat dit ook een optie wordt. Zeker voor 40k zou ik en velen met mij geen auto kopen die qua formaat aan de onderkant van het C-segment zitten. Ik snap ook niet zo goed waarom GM de Ampera-E niet vormgegeven heeft als de vorige Ampera. Dat zou het in de VS en China waarschijnlijk veel beter doen dan de mini-MPV vorm die het nu gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

databeestje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:32:
[...]

In deze aflevering van Ian Sampson gaat deze ook in op de vraag van de accu's. Hier waarschuwt hij ook voor modellen waarvan de accu een reset heeft gehad. Een Leaf uit 2011 of 50k km op de teller moet minimaal 1 balkje kwijt zijn, als deze alle 12 nog heeft zou het een reset kunnen zijn.

Hij noemt hier ook de optie van refurbished accu's voor circa 1500 pond, dat is in de orde van zeg maar een koppakking of versnellingsbak, dus niet helemaal gek. Bij de dealer betaal je uiteraard de hoofdprijs.
http://www.marktplaats.nl...-6-6kwh-charger-full.html

bijna 125.000 km op de teller en accu nog helemaal intact _O- Tenzij het pakket vervangen is, is die wel heel verdacht. Ze hebben er nog een met bijna 110.000 km, zelfde verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 07-10-2016 15:22 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:47:
Grappig, ik zie op de snelweg alleen maar dikke leasebakken en asociale SUV's voorbij sjezen...
Dan zit je zeker aan de linker kant van de snelweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
JeroenK schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:26:
[...]

Dan zit je zeker aan de linker kant van de snelweg?
Rechts tussen de vrachtwagens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xpoint schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:08:
Sinds vandaag eindelijk (na 5 maanden bij Fastned laden :z ) m'n eigen laadpaal. *O*
Gefeliciteerd, fijn dat het ondanks veel gedoe toch is gelukt.
Was ook wel nodig nu met het koudere weer. Auto verwarmd niet echt tijdens het snelladen bij Fastned, alleen als je de timer gebruikt of via de app de voorverwarming aanzet (maar die gaat na een tijdje weer uit).
Oh, de Soul doet dat gelukkig wel. Hij meldt dan wel dat het opladen langer zal duren omdat je voor de klimaatregeling stroom aan het gebruiken bent.

Een collega is een weekje op vakantie (met het vliegtuig) dus die heeft nu even de Soul mee en ik heb zijn Ford C-max energi. Pff, rijdt wel goed, maar toch heel anders dan een EV. Nouja ,met 1 keer tanken kan je weer 900 km rijden en hoef ik dus niet meer 3 keer per dag te snelladen. Hij is wel een stuk groter (kwa lengte) dus hij past eigenlijk net niet op mijn parkeerplek. De buren zullen er dus een weekje omheen moeten rijden. Kwa inhoud een stuk minder want Ford heeft de accu gewoon in de achterbak gemonteerd en die neemt dus lekker veel plek in beslag.

Met de reparatie van de Soul is nog niet veel vooruitgang. De dealer mag hem niet repareren onder garantie van Kia Nederland. Als je Kia Nederland belt krijg je een telefoonservice die niet kan/mag doorverbinden. Als je een bericht achter laat op de website bellen ze niet terug. De verkoper die de auto heeft verkocht is op vakantie en ik ben meestal wel geduldig, maar het begint nu wel irritant te worden.
Pluspunt is wel dat ik weer tijd "heb" om boeken te lezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Sinds vandaag eindelijk (na 5 maanden bij Fastned laden :z ) m'n eigen laadpaal. Hoop geregel, maar het is gelukt! d:)b
Mooi! Gefeliciteerd.

Heb je trouwens een vaste plek? Is het nog ter sprake geweest om meteen meer/heftigere kabels neer te leggen voor toekomstige laadplekken? Ben gewoon benieuwd hoe men daar op het moment tegenaan kijkt. Ik hoorde van een project waar de garage alvast op elke plek (of elke paar meter) van bekabeling was voorzien tijdens de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Sinds vandaag eindelijk (na 5 maanden bij Fastned laden :z ) m'n eigen laadpaal. *O* Zit met een parkeergarage met VvE, gedeeld met huurwoningen en 2 koopblokken met ook hun eigen VvE. Stroom aansluiting zit in het blok waar ik woon (was dichterbij dan de meterkast van de parkeergarage zelf), terwijl montage in de parkeergarage weer via een andere VvE loopt. Hoop geregel, maar het is gelukt! d:)b
Gefeliciteerd!
Net opgeladen van 19% naar 97% in 97 minuten, niet slecht voor een thuis aansluiting. :*)

Was ook wel nodig nu met het koudere weer. Auto verwarmd niet echt tijdens het snelladen bij Fastned, alleen als je de timer gebruikt of via de app de voorverwarming aanzet (maar die gaat na een tijdje weer uit).
Je kan ook gewoon op het knopje drukken (gaat de verwarming wel na verloop van tijd weer uit, maar een druk en hij gaat weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Sinds vandaag eindelijk (na 5 maanden bij Fastned laden :z ) m'n eigen laadpaal. *O*
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oh cool, misschien zou je mij kort een berichtje kunnen sturen wat er allemaal gedaan moet worden? Ik zit met hetzelfde probleem, maar omdat er veel zeikende bejaarden in mijn appartement wonen heb ik er eigenlijk helemaal geen zin in. Anderzijds is het toch weleens handig en denk ik dat ze sneller zullen accepteren als ik een duidelijk stappenplan heb.
Maasluip schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:01:
[...]

Ja, als ik het kon betalen reed ik ook wel Tesla. En geloof me: 1000 euro private lease... ik heb het overwogen! Maar helaas ben ik loonslaaf en kan ik het niet betalen.
En bedankt he, dat je het er nog even lekker inwrijft dat jij wel een dikke auto kunt rijden en wij niet? :+
Haha ik bedoelde het niet opschepperig... heb ook kleine auto's gereden hoor vroeger. Maar ik reed liever een oudere auto die wat groter was, dan een nieuwe Aygo. Bovendien was voor mij de reden ook puur financieel :P

Als ik 1000 in de lease moest betalen als loonslaaf had ik het inderdaad ook niet gedaan. Als mijn rekensom klopte rij ik deze Model S voor de kosten van een vergelijkbare auto van zo'n €50.000. Dus dan zou het een A4 of 3-serie in de lease worden denk ik. Ook geen straf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
UniMatrix schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:26:
[...]

De Toyota prius had ook geen 'wauw' factor :P? Toch een boel verkocht!
De Zoe heeft 6j garantie op de elektrische aandrijflijn als ik mij niet vergis? Over het algemeen valt het allemaal wel mee, er zijn immers minder draaiende delen bij elektrische auto's en allemaal zijn ze nog vrij jong O-)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Stef87 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:07:
[...]

De Toyota prius had ook geen 'wauw' factor :P? Toch een boel verkocht!
De nieuwe prius heeft wel de wow factor.... wow wat lelijk :/ Kan toch niet anders dat die auto gaat floppen?

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.