Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:49
BB-One schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:42:
[...]

Meerijden met het verkeer is dus geen 130 km/u rijden en met 100 km/u rijd je niet tussen de vrachtwagens (wat overigens ook gewoon verkeer is), dus meerijden is ergens tussen de 80 en 130 km/u.

Gemiddeld rij ik zelf rond de 110 km/u, hierbij wordt ik door de helft van de auto's ingehaald en de andere helft haal ik in. 110 km/u is voor mij de optimale mix tussen afstand en tijd.

Even een opmerking richting iedereen die zich aangesproken voelt door het volgende:
Volgens mij is het allemaal al wel duidelijk. Er zijn mensen die 'zweren' bij elektrisch rijden en nemen de beperkingen (die er zeker zijn!) voor lief. Daarnaast zijn er mensen die de beperkingen niet niet overkomelijk vinden en op dit moment zichzelf niet zien als koper/eigenaar van een BEV. Even goede vrienden, zoveel mensen, zoveel smaken, zoveel beweegredenen.

Maar wat mij opvalt is het volgende: de meesten die de voordelen van een EV niet vinden opwegen tegen de nadelen, mogen zich in mijn optiek wel wat meer rekenschap geven van de woorden die ze gebruiken. "Rijden als een bejaarde", "belabberd" komt bij mij niet erg vriendelijk en positief bedoeld over. Waarschijnlijk is dat niet zo bedoeld maar zo kan het wel overkomen, zo komt het in ieder geval wel op mij over.

Kan zijn dat ik mij vergis, maar de EV-rijders hier hanteren ook geen termen richting de ICE-rijders als "bumperklevers", "snelwegracers", "grondvervuilers"
Van mijn kant dus het verzoek om even na te denken alvorens je mensen in een bepaald hoekje drukt en daar termen aanhangt die wellicht niet bij die personen zelf passen en daarmee niet echt gepast zijn. Dit topic is volgens mij bedoeld om te discussiëren over de elektrische auto en de (in mijn beleving) mooie toekomst die de EV heeft en welke 'problemen' er opgelost moeten worden alvorens een groter deel van de wereld dagelijks willen gaan genieten van een EV, dus laten we dat doen, zonder mensen met bepaalde termen in een hokje te drukken.
"Even nadenken voordat je mensen in een hokje drukt"? 8)7
Kerel, het enige dat ik zeg is dat naar mijn mening EV's momenteel een belabberde range hebben. Dat jij je daardoor in een hokje gedrukt voelt zegt echt meer over jou dan over de insteek van mijn post hoor.
Nivve schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:11:
[...]

Nou bedankt... Net een uitgebreide reactie getypt: *1 nieuwe reactie geplaatst*
... Kan ik alles schrappen omdat je het veel beter verwoordt :+

[...]

Mijn Zoe is nu eenmaal niet de auto met de meeste range. Dat was ook helemaal niet het punt omdat je vraag luidde wat het extra kost als je 130 zou rijden. Wat ik to the point beantwoordde, met mijn eigen auto's verbruik als voorbeeld (en wat dus niet het hoogste bereik is van de huidige modellen op de markt).

Wat voor bereik zou je dan wel verwachten? Misschien dat mijn auto niet toereikend is, maar vallen andere modellen van mensen hier opeens wel mee (Nieuwe leaf, Soul, Tesla) of zijn plug-ins als tussenoplossing erg aantrekkelijk voor je (i3 REX, GTE's, Ampera/Volt, etc.)

Je hebt op zich wel gelijk hoor. De sector staat nu eenmaal in zijn kinderschoenen. Als je 800 bereik verwacht dan zit je nu eenmaal aan een plug-in of een fossiel vast ;)
Naar mijn mening is de EV-industrie er eentje die momenteel ZEER sterk in de lift zit, en dus eentje waarbij de ontwikkelingen zich in razend tempo opvolgen. Dit is ook gelijk de reden dat ik kritisch kijk naar of ik dit jaar "early adopter" wil worden, of een van de volgende jaren: als je EV 1 jaar oud is zal hij al weer fiks achterlopen op de generatie daarop.

Iedereen staat het uiteraard vrij om zijn eigen definitie te hanteren van "meerijden met het verkeer". Voor mij is dat: het rijden van de maximumsnelheid zoals aangegeven op de borden. Maw: ik rij 130 waar ik 130 mag, rij 100 waar ik 100 mag etc etc.
Dit is wel nodig ook als je een opdracht hebt op 150km enkele reis. Als je dan een EV hebt met een bereik van 200km, betekent dit al dat je op de terugweg standaard even moet bijladen. Voor mij persoonlijk is dat een ongemak dat ik er nog wel voor over zou hebben, maar als er ook nog eens bijkomt dat ik overal 100/110 moet rijden (ook waar ik 130 mag), omdat ik anders de heenreis niet eens meer haal zonder bij te laden, begint de ongemaksfactor voor mij persoonlijk wel erg hoog te worden.

Ik begrijp dat EV-rijders van het eerste uur meer met emotie verbonden zijn aan hun EV, dan ik dat zal zijn, maar tegelijkertijd vind ik jullie ook wel weer overbeschermend over jullie EV's: die range is gewoon echt matig momenteel, en zal de eerstvolgende jaren ook zeer snel omhoog gaan.
Ik vind het overigens ook een beetje flauw om te komen met "als je 800km verwacht", alsof er alleen zwart-wit is, alleen belabberde range vs superrange. Een EV die 300km range heeft, en die ook gewoon overal tegen de aangegeven snelheid op de snelweg gereden kan worden is helemaal ok wat mij betreft bijvoorbeeld.

Hoewel ik de EV zoals hij er nu voorstaat dus nog wel de nodige gebreken vind hebben denk ik dat het met een paar jaar tijd juist echt fantastisch gaat worden:

- Weinig onderhoud
- Extreme acceleratie
- Geen fijnstof meer in steden
- Enorme range
- Geen stops bij tankstations meer
- Fluisterstil
- Algehele Co2 uitstoot veel lager

En ga zo maar door: ik zie dit echt als DE technologische ontwikkeling van de toekomst, en het gaat de autowereld totaal op zijn kop zetten (maar momenteel is de range nog belabberd ;)).

[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 08-08-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:20

knakworst

Get more sats!

Appie Heijn schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:02:
[...]

Mijn gevoel zegt mij dat er heel erg veel PEHV rijders zijn die nauwelijks laden en met name een dergelijke auto voor de bijtelling rijden. Ik ben wel een beetje klaar met de bijtelling.
Ik heb als PHEV rijder anders gemiddeld toch een rekening van The New Motion van 60-80 euro per maand. Daarnaast zie ik in Den Haag bijna iedereen pluggen, en ook op het werk waar we 8 laadpalen hebben wordt er fanatiek geplugd. Dus ik denk dat het wel meevalt.

Bovendien kan ik niet wachten totdat de volgende auto BEV is, dus ook dat weet de ervaring van een PHEV te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
Uiteraard zijn er genoeg "goede" PEHV rijders, echter ken ik/zie ik toch ook een groot aantal welke 40-50k pj rijden en die 40-50km die een v60/foutlander doet op elec is dan maar heel beperkt als je ziet wat de conventionele motoren in die apparaten verbruiken.

Dus ja een PEHV is een leuke overgang naar BEV maar een PEHV is naar mijn mening alleen voor een vrij selecte groep welke korte ritjes maakt en vooral niet te veel km op jaar basis maakt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Een klant van mij heeft al jaren een Outlander (toen ze nog 0% waren) en nog nooit aan een paal gezet... hij rijdt 1 op 9 :D :'(

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:44:
Een klant van mij heeft al jaren een Outlander (toen ze nog 0% waren) en nog nooit aan een paal gezet... hij rijdt 1 op 9 :D :'(
En zo'n schone auto!! }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Stoffa schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:17:
[...]
Kerel, het enige dat ik zeg is dat naar mijn mening EV's momenteel een belabberde range hebben.
Da's een mening (emotie), geen feit :)
'Voor jou ontoereikend', dat zou kunnen.
Naar mijn mening is de EV-industrie er eentje die momenteel ZEER sterk in de lift zit, en dus eentje waarbij de ontwikkelingen zich in razend tempo opvolgen. Dit is ook gelijk de reden dat ik kritisch kijk naar of ik dit jaar "early adopter" wil worden, of een van de volgende jaren: als je EV 1 jaar oud is zal hij al weer fiks achterlopen op de generatie daarop.
Zinvol, verstandig.
die range is gewoon echt matig momenteel
Jouw magische 300 km zal voor een ander op 150 liggen, en voor nog anderen op 800.
Met de helft van de range van mijn Zoe (70 km) had ik persoonlijk ook wel toegekomen, merk ik nu. Ik laad 1-2x per week op.
Toen ik voor de keuze stond leek de 140 km die ik nu heb inderdaad wel wat krap. Maarja, live and learn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose

Dit is wel nodig ook als je een opdracht hebt op 150km enkele reis. Als je dan een EV hebt met een bereik van 200km, betekent dit al dat je op de terugweg standaard even moet bijladen. Voor mij persoonlijk is dat een ongemak dat ik er nog wel voor over zou hebben, maar als er ook nog eens bijkomt dat ik overal 100/110 moet rijden (ook waar ik 130 mag), omdat ik anders de heenreis niet eens meer haal zonder bij te laden, begint de ongemaksfactor voor mij persoonlijk wel erg hoog te worden.

Ik begrijp dat EV-rijders van het eerste uur meer met emotie verbonden zijn aan hun EV, dan ik dat zal zijn, maar tegelijkertijd vind ik jullie ook wel weer overbeschermend over jullie EV's: die range is gewoon echt matig momenteel, en zal de eerstvolgende jaren ook zeer snel omhoog gaan.
Ik vind het overigens ook een beetje flauw om te komen met "als je 800km verwacht", alsof er alleen zwart-wit is, alleen belabberde range vs superrange. Een EV die 300km range heeft, en die ook gewoon overal tegen de aangegeven snelheid op de snelweg gereden kan worden is helemaal ok wat mij betreft bijvoorbeeld.
Eens. Ik heb hiervoor altijd BMW gereden dus tja, om het stereotype wel een beetje in stand te houden... ik reed inderdaad vaak te hard. Natuurlijk wel waar het kan. Ik vind autorijden leuk, daarom zou ik nooit een EV nemen als daardoor het plezier ontnomen wordt doordat ik niet harder mag op bepaalde momenten. Natuurlijk is dit zo'n beetje het enige tegenargument nog want voor de rest rijdt een EV echt veel leuker (en sneller) dan een ICE. Wat dat betreft vind ik m'n Tesla perfect, ik kan sportief rijden als ik toch weet dat ie de volgende ochtend weer vol zit.

En BB-One dit is niet bedoeld als bash dat alle EV rijders als bejaarden rijden. Ik rij vaak genoeg ook rustig als ik geen haast heb. Het gaat er alleen om dat dit wel degelijk nadelen zijn tov een ICE. En met zo'n auto als een i3 kun je dan wel zeggen dat je nog 100 km haalt op de accu, maar dat gaat je gewoon never nooit lukken. Bovendien rijdt dat ding juist heerlijk weg bij stoplichten en stuurt ie ook best goed door de bochten, zou zonde zijn als je dat zo nu en dan dan niet kan benutten...
Ja, die motor klinkt echt als een tractor. Maar fiscaal wel een koopje, op advies van de boekhouder >:) maar goed, dat is gewoon fout beleid van de overheid. Kan hem niet echt de schuld geven daarvan.

[ Voor 7% gewijzigd door YoshiBignose op 08-08-2016 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:32
[...]

"Even nadenken voordat je mensen in een hokje drukt"? 8)7
Kerel, het enige dat ik zeg is dat naar mijn mening EV's momenteel een belabberde range hebben. Dat jij je daardoor in een hokje gedrukt voelt zegt echt meer over jou dan over de insteek van mijn post hoor.
Ik had het niet over jouw woorden, maar over de gebruikte termen in het algemeen. En ja wellicht zegt het misschien wel wat over mij.
[...]

Naar mijn mening is de EV-industrie er eentje die momenteel ZEER sterk in de lift zit, en dus eentje waarbij de ontwikkelingen zich in razend tempo opvolgen. Dit is ook gelijk de reden dat ik (zeer) kritisch kijk naar of ik dit jaar "early adopter" wil worden, of een van de volgende jaren: als je EV 1 jaar oud is zal hij al weer fiks achterlopen op de generatie daarop.

Iedereen staat het uiteraard vrij om zijn eigen definitie te hanteren van "meerijden met het verkeer". Voor mij is dat: het rijden van de maximumsnelheid zoals aangegeven op de borden. Maw: ik rij 130 waar ik 130 mag, rij 100 waar ik 100 mag etc etc.
Dit is wel nodig ook als je een opdracht hebt op 150km enkele reis. Als je dan een EV hebt met een bereik van 200km, betekent dit al dat je op de terugweg standaard even moet bijladen. Voor mij persoonlijk is dat een inconvenience die ik er nog wel voor over zou hebben, maar als er ook nog eens bijkomt dat ik overal 100/110 moet rijden (ook waar ik 130 mag), omdat ik andere de heenreis niet eens meer haal zonder bij te laden, begint de inconveniencefactor voor mij persoonlijk wel erg hoog te worden.
Laat het duidelijk zijn: ik ben het helemaal met je eens, als het je niet past, dan past het je niet. Iedereen heeft zo zijn eigen afwegingen en kan op basis daarvan keuzes maken, maar waar ik op reageerde is het in mijn ogen denigrerende taalgebruik wat elke keer weer terug komt. En ja ik voel mij aangesproken als iemand het heeft over "rijden als een bejaarde" net zoals ik het ook niet gepast vind om te spreken over "zo'n asociale zakelijke rijder". Je scheert daar mensen mee over een kam wat ik niet gepast vindt. Eén keer is het misschien nog leuk, maar op een gegeven moment is het niet meer leuk om elke keer in negatieve zin daarmee vergeleken te worden.
Ik begrijp dat Leaf rijders van het eerste uur meer met emotie verbonden zijn aan hun EV, dan ik dat zal zijn, maar tegelijkertijd vind ik jullie ook wel weer overbeschermend over jullie EV's: die range is gewoon echt matig momenteel, en zal de eerstvolgende jaren ook zeer snel omhoog gaan.
Ik ben geen leaf rijder, maar hetzij je vergeven. :)

Dat de range van een EV voor een deel van de potentiële gebruikers op dit moment niet praktisch is kan ik niet meer dan beamen (ik ben het inhoudelijk niet met de argumenten eens, maar dat is iets wat ik vind en als een ander een andere mening is toegedaan, even goede vrienden, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn).

En nee, ik ben niet overbeschermend tov van een EV. Er schort nog een hoop aan de huidige stand van zaken en het is voor een deel van de consumenten nog een brug te ver omdat een EV:
- Op dit moment te duur is (of is een ICE te goedkoop?)
- De range van de EV de mensen niet kan overtuigen, terwijl voor het gros van de mensen deze voor het dagelijkse gebruik nu al ruim voldoende is, alleen men koopt een auto gebaseerd op maximaal 10% van het gebruik.
- In beleving van de mensen niet genoeg laadpalen zijn zodat de kans te groot is dat ze stil komen te staan. In mijn 2 jaar ervaring ben ik 1 keer stil komen te staan, maar dat had te maken met een scheur in mijn band...

Dit laatste punt is in de afgelopen 2 jaar al rap aangepakt met diverse snelladers, zelfs in die mate dat ik mijn auto niet verder wegzet dan 300-500 meter van mijn bestemming om ergens te laden, is de laadpaal verder weg, dan ga ik wel even bij een snellader staan.

Maar voel je vrij om de EV in al zijn facetten te bediscussiëren, mijn opmerking was gericht aan een ieder die zich aangesproken voelde, probeer mensen niet over één kam te scheren. Ik probeer het ook, lukt helaas niet altijd even goed.
YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:50:
[...]

Eens. Ik heb hiervoor altijd BMW gereden dus tja, om het stereotype wel een beetje in stand te houden... ik reed inderdaad vaak te hard. Natuurlijk wel waar het kan. Ik vind autorijden leuk, daarom zou ik nooit een EV nemen als daardoor het plezier ontnomen wordt doordat ik niet harder mag op bepaalde momenten. Natuurlijk is dit zo'n beetje het enige tegenargument nog want voor de rest rijdt een EV echt veel leuker (en sneller) dan een ICE. Wat dat betreft vind ik m'n Tesla perfect, ik kan sportief rijden als ik toch weet dat ie de volgende ochtend weer vol zit.

En BB-One dit is niet bedoeld als bash dat alle EV rijders als bejaarden rijden. Ik rij vaak genoeg ook rustig als ik geen haast heb. Het gaat er alleen om dat dit wel degelijk nadelen zijn tov een ICE. En met zo'n auto als een i3 kun je dan wel zeggen dat je nog 100 km haalt op de accu, maar dat gaat je gewoon never nooit lukken. Bovendien rijdt dat ding juist heerlijk weg bij stoplichten en stuurt ie ook best goed door de bochten, zou zonde zijn als je dat zo nu en dan dan niet kan benutten...
Komt mij bekend voor, was (en ben) nog steeds een fan van Alfa's (inclusief de nodige fanmail uit Leeuwarden), jammer alleen dat ze twee jaar geleden niet een mij passende auto hadden (qua prijs) en ik daardoor nu overtuigd ben dat elektrische rijden een grote toekomst tegemoet gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door BB-One op 08-08-2016 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Rol-Co schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:04:
[...]

Ok
Dus als je 130 mag, vlam ik meestal met 140-150 dan zakt je range een stuk, haal je dan de 200 km nog?
Dus ritje 100 heen 100 terug?
Model s is overigens in mijn ogen nog steeds DE EV , en dan bedoel ik niet alleen kwa range. :)
Ik zou het als weggebruiker fijner vinden als je je aan de maximum snelheid houd. Harder rijden mogen ze wat mij betreft heel erg zwaar straffen. Door het te harde rijden word ik en mijn gezin aan onnodige risico's blootgesteld. Als er wat gebeurd daardoor mag dat rustig beoordeeld worden als moord met voorbedachte rade. (Het is jou bewuste keuze om te hard te rijden). Verder moeten ze er ook een millieu delict van maken. Te hard rijden zorgt er voor dat er onnodig meer uitstoot uit je auto komt. Mocht je je auto gechipt hebben dan verdubbelen we de straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:50:
[...]
[knip]
Ik vind autorijden leuk, daarom zou ik nooit een EV nemen als daardoor het plezier ontnomen wordt doordat ik niet harder mag op bepaalde momenten.
[knip]
Als ik het zo lees, vind je hard of te hard rijden leuk. Ik zie niet in waarom het auto rijden in een EV je het plezier van autorijden zou ontnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:49
Proton_ schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:49:
[...]

Da's een mening (emotie), geen feit :)

[...]

Zinvol, verstandig.

[...]

Jouw magische 300 km zal voor een ander op 150 liggen, en voor nog anderen op 800.
Met de helft van de range van mijn Zoe (70 km) had ik persoonlijk ook wel toegekomen, merk ik nu. Ik laad 1-2x per week op.
Toen ik voor de keuze stond leek de 140 km die ik nu heb inderdaad wel wat krap. Maarja, live and learn.
Het is inderdaad een mening, daarom staat er ook "naar mijn mening" in die zin ;)

En ja, het is mijn mening dat de achilleshiel van de EV momenteel de range is: amper 150km kunnen afleggen, en dan ook nog 110 moeten rijden waar je 130 mag is (ik zal het er wederom voor je bijschrijven: naar mijn mening) ronduit kl*te. Neemt niet weg dat ik verder heel erg enthousiast ben over de opkomst van EV's, maar ze hebben nog wel een paar hordes te overbruggen.

Ik vind overigens ook dat je twee zaken door elkaar haalt: dat de range voor sommigen wel afdoende is betekent namelijk niet dat de range dan ook gelijk prima is. Het is simpelweg een feit dat zeer veel kopers de boot wat betreft EV's momenteel afhouden vanwege "range-anxiety". Juist dat gebrek aan range is een enorm obstakel voor wat betreft de opkomst van EV's. We kunnen dan wel de hele tijd politiek correct gaan doen en overal waar we de range kritisch bespreken er constant "naar mijn mening" bij gaan zetten etc, maar feit blijft dat hij gewoon zwaar omhoog moet, en de industrie beseft zich dat ook maar al te goed.

[ Voor 22% gewijzigd door Stoffa op 08-08-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:48
JeroenK schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:20:
[...]
Ik zou het als weggebruiker fijner vinden als je je aan de maximum snelheid houd. Harder rijden mogen ze wat mij betreft heel erg zwaar straffen. Door het te harde rijden word ik en mijn gezin aan onnodige risico's blootgesteld. Als er wat gebeurd daardoor mag dat rustig beoordeeld worden als moord met voorbedachte rade. (Het is jou bewuste keuze om te hard te rijden). Verder moeten ze er ook een milieu delict van maken. Te hard rijden zorgt er voor dat er onnodig meer uitstoot uit je auto komt. Mocht je je auto gechipt hebben dan verdubbelen we de straf.
Harder rijden dan de maximum snelheid kan in 99% van de gevallen geen kwaad. Harder rijden dan dat de omstandigheden toelaten wel. Maar dat kan ook als je ver onder de maximum snelheid rijdt.
De meeste ongevallen worden veroorzaakt doordat mensen niet bezig zijn met wat er om hun heen gebeurt en zich dus laten verrassen.

Waar ik me als weggebruiker aan stoor zijn de mensen die langzaam rijden omdat het goed is voor het milieu. Omdat er iemand met 90KM/h een vrachtauto wil inhalen moeten de andere weggebruikers remmen en daarna weer optrekken wat weer zorgt voor extra uitstoot. Daar gaat je milieuwinst.

Om het verder bij de EV discussie te houden:
Ik ben van mening dat de huidige BEV's te weinig range (op de Tesla na dan, maar die is voor mij te prijzig) hebben om voor mij nuttig te zijn.
Als Freelancer heb ik de meeste van mijn klanten op 40 tot 100 km van me af zitten. Laden gaat bij de meeste van mijn klanten zijn (nog) niet. Dus zou het fijn zijn als ik het meeste kan rijden met alleen thuis laden.

Een BEV met een range van 300 KM zou voor mij voldoende zijn om zonder problemen 95% van mijn ritten te halen zonder onderweg te laden. Voor vakanties leen of huur ik wel een andere auto als dat nodig is.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

Hoewel ik de EV zoals hij er nu voorstaat dus nog wel de nodige gebreken vind hebben denk ik dat het met een paar jaar tijd juist echt fantastisch gaat worden:

- Weinig onderhoud
- Extreme acceleratie
- Geen fijnstof meer in steden
- Enorme range
- Geen stops bij tankstations meer
- Fluisterstil
- Algehele Co2 uitstoot veel lager

En ga zo maar door: ik zie dit echt als DE technologische ontwikkeling van de toekomst, en het gaat de autowereld totaal op zijn kop zetten (maar momenteel is de range nog belabberd ;)).
Die 800km was helemaal niet flauw en absurd hoog. Zonder verdere info kan ik niet weten of je aan 300km of aan 1200km zat te denken (ja die zijn er ook. Willen zonder te tanken naar spanje kunnen of zo..). Overigens maakte het voor het punt niet uit ('Boven een bepaalde verwachte range zit je aan plug-in/fossiel vast') en dus ben ik er maar gewoon tussenin gaan zitten in navolging van je echte verwachting.

En je echte verwachting heeft dus dezelfe conclusie. 300km halen ze niet, dus zit je vast aan een plug-in of fossiel. Zo simpel is het leven. Nou ja niet helemaal, CNG en LPG is er ook nog, maar we houden het simpel O-)
Jaapio_B schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:56:
[...]

Harder rijden dan de maximum snelheid kan in 99% van de gevallen geen kwaad. Harder rijden dan dat de omstandigheden toelaten wel. Maar dat kan ook als je ver onder de maximum snelheid rijdt.
De meeste ongevallen worden veroorzaakt doordat mensen niet bezig zijn met wat er om hun heen gebeurt en zich dus laten verrassen.

Waar ik me als weggebruiker aan stoor zijn de mensen die langzaam rijden omdat het goed is voor het milieu. Omdat er iemand met 90KM/h een vrachtauto wil inhalen moeten de andere weggebruikers remmen en daarna weer optrekken wat weer zorgt voor extra uitstoot. Daar gaat je milieuwinst.

Om het verder bij de EV discussie te houden:
Ik ben van mening dat de huidige BEV's te weinig range (op de Tesla na dan, maar die is voor mij te prijzig) hebben om voor mij nuttig te zijn.
Als Freelancer heb ik de meeste van mijn klanten op 40 tot 100 km van me af zitten. Laden gaat bij de meeste van mijn klanten zijn (nog) niet. Dus zou het fijn zijn als ik het meeste kan rijden met alleen thuis laden.

Een BEV met een range van 300 KM zou voor mij voldoende zijn om zonder problemen 95% van mijn ritten te halen zonder onderweg te laden. Voor vakanties leen of huur ik wel een andere auto als dat nodig is.
Alleen jammer dat de meeste mensen geen benul hebben wanneer de toestand het toelaat en wanneer niet (ik ook niet en jij ook niet). Mensen denken er heel goed in te zijn, echter dat zijn ze helemaal niet. Een beetje net als met het tesla ongeluk verhaal: Het gaat altijd goed en mensen gaan erop vertrouwen (denken dat het goed werkt), tot het echt fout gaat. En dan kan je beter 100 rijden zodat de gevolgen niet zo erg zijn.

Ook is het prima zolang er niets onverwachts gebeurd, maar zodra dat wel gebeurd zit je in de 1% van de gevallen. En dan wil ik liever niet voor je rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Het lijkt mij dat iemand die "langzaam" wil rijden (binnen veilige grenzen, ik zeg niet 60 op de snelweg maar bijvoorbeeld 90 of 100) net zoveel recht heeft om dat te doen, zolang de omstandigheden het toelaten, als iemand die te hard wil rijden. Eerder meer, want die houdt zich aan de afgesproken limieten.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, ik denk dat er een flinke groep is waarvoor de range nog niet voldoende is. Tegelijk is er denk ik ook wel een flinke groep waarvoor een BEV prima zou zijn, maar die puur om de range anxiety nog niet durven.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Ik zou het als weggebruiker fijner vinden als je je aan de maximum snelheid houd. Harder rijden mogen ze wat mij betreft heel erg zwaar straffen. Door het te harde rijden word ik en mijn gezin aan onnodige risico's blootgesteld. Als er wat gebeurd daardoor mag dat rustig beoordeeld worden als moord met voorbedachte rade. (Het is jou bewuste keuze om te hard te rijden). Verder moeten ze er ook een millieu delict van maken. Te hard rijden zorgt er voor dat er onnodig meer uitstoot uit je auto komt. Mocht je je auto gechipt hebben dan verdubbelen we de straf.
Wow _O-
[...]

Nou ja ik denk niet zo zeer dat ze het voor het milieu als dan wel de eigen portomonnee (of range). Probleem is niet zo zeer dat sommige mensen hard willen en sommige langzaam, maar dat niemand rekening met elkaar houdt.

Is het je nooit opgevallen dat iedereen die langzamer dan jij rijdt een slak is en iedereen die sneller rijdt een gek? :P

Maar om het een beetje ontopic te houden, ik vraag me af wat EV's gaan doen met het verkeer qua snelheid. We hebben nu al Tesla's die keihard kunnen, maar zelfs een Leaf of i3 trekken best goed op. Uiteindelijk is het veel makkelijker om harder te rijden. Nou is het in principe gunstig als iedereen sneller optrekt bij stoplichten, maar zal dit voor meer gevaar zorgen? Misschien staat dit misschien los van EV's want zelfs een vrij basic 318i gaat tegenwoordig al hard....

Mijn eerste auto was een 316i uit 1993, nou ik kan gas geven wat ik wil maar er gebeurde niks. Wel zo veilig als eerste auto want je kan dan toch nog niet goed rijden.

[ Voor 50% gewijzigd door YoshiBignose op 08-08-2016 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:02:
[...]

Wow _O-

[...]

Nou ja ik denk niet zo zeer dat ze het voor het milieu als dan wel de eigen portomonnee (of range). Probleem is niet zo zeer dat sommige mensen hard willen en sommige langzaam, maar dat niemand rekening met elkaar houdt.

Is het je nooit opgevallen dat iedereen die langzamer dan jij rijdt een slak is en iedereen die sneller rijdt een gek? :P

Maar om het een beetje ontopic te houden, ik vraag me af wat EV's gaan doen met het verkeer qua snelheid. We hebben nu al Tesla's die keihard kunnen, maar zelfs een Leaf of i3 trekken best goed op. Uiteindelijk is het veel makkelijker om harder te rijden. Nou is het in principe gunstig als iedereen sneller optrekt bij stoplichten, maar zal dit voor meer gevaar zorgen? Misschien staat dit misschien los van EV's want zelfs een vrij basic 318i gaat tegenwoordig al hard....

Mijn eerste auto was een 316i uit 1993, nou ik kan gas geven wat ik wil maar er gebeurde niks. Wel zo veilig als eerste auto want je kan dan toch nog niet goed rijden.
Of er iets gaat veranderen aan wetgeving oid denk ik niet. eventueel een verbod dat je onder de 50 km/u niet meer dan 30-40kw mag gebruiken om op te trekken. Echter dat killed ook echt een grote fun-factor, dus dat zie ik niet snel gebeuren. Overigens kunnen supercars met fossiel dat ook en dat valt gelijk een stuk moeilijker te beheersen.
Echter de overbruggingsperiode wordt wel gevaarlijker dan nu. Zoals ik zag met mijn bijna aanvaring met de wielrenner die door rood reed (zoals ik laatst beschreef ergens in deze thread). Die had geen idee dat mijn auto zo snel kon optrekken en dacht 'er nog wel even voor te kunnen'. Dus niet...
Dat zal naar mijn mening wel vaker voorkomen zolang EVs nog een klein gedeelte van het wagenpark uitmaakt en mensen er dus nog niet rekening mee houden.

(Overigens heb ik er wel van geleerd. Ik beperk nu die optrekpleziertjes tot de situaties waar dat echt goed kan. Dus niet als iemand voor me rechtsaf slaat. Voor degenen die daar toen kritiek op hadden O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Voor de range van een tesla heb je natuurlijk een apart forum met veel info
Met een 85kw moet je toch een 345 km kunnen doen zonder als sukkelaar te rijden.
Lees het hier https://teslamotorsclub.c...ruik-tesla-model-s.24363/

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Yep, gechipt en zelfs nog een stapje verder, ook is het een diesel zonder roetfilter. ;)
Ik breng jou gezin niet in gevaar, a, ik rijd altijd voor je, en b op de linker banen, jij op de rechter tussen de vrachtwagens.... Over gevaarlijk gesproken.

Leuk dat jij de goedheiligman zelf bent, maar ik doe niets bijzonders tov nederland, er komen nog zat auto's sneller voorbij. Als je een EV echt goed wil maken, wat tesla aardig lukt, heb je een knappe wagen nodig die zonder problemen met een 140 op de snelweg een ritje van 200 km kan maken.

Al dat kleine spul met een range van +/- 150 is leuk als 2e auto die naast de 3 liter 5 serie diesel op de oprit staat.

Daarom was de vraag ook of je met een tesla zoiets zou kunnen, het komt dan in de buurt dus.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mensen die denken dat 130 km/u net zo veilig is als 120 km/u zijn met terugwerkende kracht gezakt voor natuurkunde. Ja, er is veiligheid in kuddegedrag, maar slechts tot een bepaalde grens. Als de kudde over de rand springt wordt het tijd om zelf na te denken.

Persoonlijk vind ik EVs vooral erg zwaar en ik hoop dat vooruitgang in accutechniek ook wordt ingezet om de auto's lichter te maken - bijvoorbeeld door de kopers een ruime keuze te geven in gewenste accu-capaciteit.
Dan kan ik voor het geld dat ik uitspaar bijvoorbeeld laders voor op mijn bestemmingen kopen of desnoods in een thuisaccu investeren, waar die kWhs veel vaker (nuttiger?) gebruikt worden.
Range anxiety is dat wat je voelt als de tankstations niet meer bevoorraad worden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 08-08-2016 19:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Rol-Co schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:15:
[...]

Yep, gechipt en zelfs nog een stapje verder, ook is het een diesel zonder roetfilter. ;)
Ik breng jou gezin niet in gevaar, a, ik rijd altijd voor je, en b op de linker banen, jij op de rechter tussen de vrachtwagens.... Over gevaarlijk gesproken.

Leuk dat jij de goedheiligman zelf bent, maar ik doe niets bijzonders tov nederland, er komen nog zat auto's sneller voorbij. Als je een EV echt goed wil maken, wat tesla aardig lukt, heb je een knappe wagen nodig die zonder problemen met een 140 op de snelweg een ritje van 200 km kan maken.

Al dat kleine spul met een range van +/- 150 is leuk als 2e auto die naast de 3 liter 5 serie diesel op de oprit staat.

Daarom was de vraag ook of je met een tesla zoiets zou kunnen, het komt dan in de buurt dus.
Eens, idd wanneer ik zakelijk overdag rij. Meestal behoorlijk de gang erin. Geen idee wat dat nou precies is, het zit zowieso tussen de oren. Ik weet dat ik op hogere snelheid meer rekening moet houden met het overige verkeer, dit doe ik dan ook zonder ook maar te klagen (ok ok vrachtauto vs vrachtauto met 2kmu verschil is op zn zachtst gezegd wel onplezierig), het houdt mij ook scherper.

Gek genoeg doet de vermoeidheidsassistent vrolijk hier in mee. Bij 150-160 krijg ik nimmer een meldig, na 2-3 uur 120-130 rijden krijg ik wel een melding dat ik moet pauzeren. Die assistent kijkt naar stuurbewegingen, snelheidswisselingen en overschrijding van witte strepen zonder richting weet ik. Wel opvallend.

En idd, de huidige golf staat naast een 5 serie diesel _/-\o_ daar doe ikwe 15k prive mee. De 50-60k zakelijk wil ik best verduurzamen, daarom ga ik zowieso kleiner rijden. En iets wat mijn rechtervoet wat meer in bedwang houdt(<--actieradius) is ook leuk meegenomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 08-08-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:03:
[...]

Nou bij m'n oude BMW maakte het heel weinig uit of ik nou binnenstad, snelweg, 100 of 130 ging, gemiddeld kwam ik altijd op 1 op 10. Bij m'n Tesla heb ik het gevoel dat het veel meer invloed heeft.
Maar dat is vaak een gemiddelde over een tank, waardoor het niet direct inzichtelijk, iets wat bij elektrische auto's een veel grotere nadruk heeft dan ik bij de ICE heb gezien.

Voor mijn gevoel reed de 206 diesel altijd 1 op 20 (veel 80km/u), maar bleek op de snelweg toch gewoon 1 op 16 te zijn. Iets met aerodynamica enzo.
JeroenE schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:05:
[...]
Ja, maar een goedkopere auto die niet kan komen waar je moet zijn is ook niets.
Dat is de spijker op zijn kop, het is te vroeg, de markt werkt helaas nog niet naar behoren. De 2e hands markt heeft een extreem beperkt aanbod, en ook nieuw is de keuze niet breed, er is een wezelijke kloof tussen 130-150 en 300+ categorien.
Appie Heijn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:27:
Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik bezoek bouwplaatsen hartje centrum en parkeer vaak in de Q-Parks. De steden wisselen elke 2-3 maanden.
Maar een dergelijke tesla is toch bijna 2x zo duur?
Hebben de bouwplaatsen toevallig ook elektra? Dan moet je even op zoek naar een mobiele 3 fase lader, dit kan zelfbouw worden, maar dan kan je op de bouwplaats ook gewoon 11kW laden met de i3. Het ziet er dan zo uit. Er is technisch gezien geen reden (1 fase vs 3 fase relais) waarom de huidige mobiele laders geen 3 fase kunnen doen, ik denk dat de markt (nog) te klein is.

Je kan dan laden met 50-70km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Rol-Co schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:04:
[...]

Ok
Dus als je 130 mag, vlam ik meestal met 140-150 dan zakt je range een stuk, haal je dan de 200 km nog?
Dus ritje 100 heen 100 terug?
Model s is overigens in mijn ogen nog steeds DE EV , en dan bedoel ik niet alleen kwa range. :)
Hier een video van iemand die probeert de optimale snelheid te vinden. Die komt met 120 km/h op 235 Wh/km en met 160 km/h op 343 Wh/km.
En 160 rijden is sneller! De kortere reistijd weegt dan nog altijd op tegen langer moeten laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 08-08-2016 19:46 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maasluip schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:45:
[...]

Hier een video van iemand die probeert de optimale snelheid te vinden. Die komt met 120 km/h op 235 Wh/km en met 160 km/h op 343 Wh/km.
En 160 rijden is sneller! De kortere reistijd weegt dan nog altijd op tegen langer moeten laden.

[video]
Dat lijkt er meer op! Wel wat meer laden maar ieder geval niet met geknepen billen zitten of je de volgende charger haalt.
Als het echt spannend word door file of omleiding kan je altijd nog zuinig gaan rijden om je afstand te verlengen.
Zonder die dingen kan je tenminste gewoon 140 rijden en even snel wat halen op een 100-125 km afstand, dat doe ik nu ook met de diesel, en zou ik niet minder doen met een EV.
Dat is voor mij belangrijk, niet naar het werk, dat word vergoed en gaat met elke EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Björn haha die master.... nou is de Tesla natuurlijk wel aerodynamisch met een CW waarde van 0,24. Een Kia Soul lijkt me al stukken meer luchtweerstand hebben en dus zal je ook meer verbruiken bij een hogere snelheid (toch?).

Maar goed, dat je sneller gaat als je sneller rijdt is niet zo gek. Maar je verbruikt wel meer :P

[ Voor 18% gewijzigd door YoshiBignose op 08-08-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

TopGear TopTip, als je met je Miev wil laden op Texel, volg dan de exact volgorde die op de paal staat, als je de kabel aansluit en dan probeert te activeren gaat deze in storing. Als je de kabel insteekt, activeert, en dan de kabel in de auto stopt gaat het goed.

Waarom kan het niet gewoon werken als de kabel er al in zit? Is dat een Miev ding?

Overigens Kudos voor Texel voor de plaatsing van Laadpalen over het eiland, erg fijn. Ik stond wel overwegend naast hybrids, Outlanders of Volvo XC90 Plugins, behalve een Tesla Taxi (Den Burg) geen andere BEV gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:15:
[...]

Ik breng jou gezin niet in gevaar\.
Lekker met die opgevoerde gifauto kankerverwekkende nOX in de longen van andermans kinderen blazen :/

Nu ben ik zelf ook niet op alle vlakken "schoon" maar ik zou het echt niet erg vinden als ze dit soort diesels een keer hard gaan aanpakken.

Als je dan toch wilt genieten van een plofmotor (wat ik heel goed begrijp O-) ) rij dan die gifauto naar de sloop en koop een lekkere V8 op LPG G3

[ Voor 29% gewijzigd door revolution-nl op 08-08-2016 20:49 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:51

timovd

Voorsprong door techniek

Bij 10 keer tanken een gratis wasbeurt in de krasstraat. Dan wordt het wel een schone auto met zo'n verbruik. :X

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
databeestje schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:43:
[...]
Hebben de bouwplaatsen toevallig ook elektra? Dan moet je even op zoek naar een mobiele 3 fase lader, dit kan zelfbouw worden, maar dan kan je op de bouwplaats ook gewoon 11kW laden met de i3. Het ziet er dan zo uit. Er is technisch gezien geen reden (1 fase vs 3 fase relais) waarom de huidige mobiele laders geen 3 fase kunnen doen, ik denk dat de markt (nog) te klein is.

Je kan dan laden met 50-70km/u
Die bouwplaatsen zitten echt hartje centrum in de meeste steden, een enkele shopping mall uitgezonderd. De stroom is er wel ruim voor handen echter kom ik er niet met de auto, ook niet met een kleine i3 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:41:
[...]

Lekker met die opgevoerde gifauto kankerverwekkende nOX in de longen van andermans kinderen blazen :/

Nu ben ik zelf ook niet op alle vlakken "schoon" maar ik zou het echt niet erg vinden als ze dit soort diesels een keer hard gaan aanpakken.

Als je dan toch wilt genieten van een plofmotor (wat ik heel goed begrijp O-) ) rij dan die gifauto naar de sloop en koop een lekkere V8 op LPG G3
Zolang we nog vliegen heeft het weinig zin om over mijn auto te beginnen. ;)

V8 heb ik ook 8) op benzine

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 08-08-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Geniet ervan :)
Nu weer ontopic? Dit is niet het anti-ICE topic ;)

Fully Charged bezoekt Nederland en dan vooral Fastned; interview met Bart Lubbers

YouTube: fullychargedshow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Idd Rol-Co, met die stinkdiesel van je doe je eigenlijk het voordeel dat revolution-nl maakt door zonnepanelen weer te niet.... of dat van mij. Ik heb al 264,45 kg CO2 bespaard zegt m'n laadpaal. Maar binnenkort pakken ze je wel met hogere wegenbelasting of zelfs een verbod. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

......................
Stropen, foutparkeren, rijden zonder gordel, snachts met 50 door een 30km-zone of rijden door rood als er niks aankomt kan in 99% van de gevallen ook geen kwaad maar daar hebben we in dit land (democratisch) regels voor opgesteld..

Daarom hoop ik stiekum dat de overheid weer wat meer snelheid gaat controleren >:)

Als er regels zijn moeten die toch ook gehandaafd worden ? :?
En is nog goed voor de staatskas ook 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Over aerodynamisch gesproken... praktisch is het niet altijd:

YouTube: Fat man gets out of BMW i8

:')

Oh, nu ben ik nieuwsgierig. Mensen stoten toch ook CO2 uit? In hoeverre stoot een dik persoon meer CO2 uit dan een dun persoon, of hangt het van andere factoren af?

[ Voor 35% gewijzigd door YoshiBignose op 08-08-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:56:
Idd Rol-Co, met die stinkdiesel van je doe je eigenlijk het voordeel dat revolution-nl maakt door zonnepanelen weer te niet.... of dat van mij. Ik heb al 264,45 kg CO2 bespaard zegt m'n laadpaal. Maar binnenkort pakken ze je wel met hogere wegenbelasting of zelfs een verbod. oOo
Ik wacht geduldig af :) maar jou pakken ze ook, zometeen hebben we veel EV en krijgen we daar weer een houderschaps belasting voor, of een laadpaal tax, of parkeergeld voor het staan op een laadpaal plek....you name it.
Zie wat er gebeurde met grijs kentekens, kleine zuinige auto's met lage uitstoot, 25 jaar en ouder imports.....kwestie van tijd. Het gaat namelijk niet om millieu maar om geld, doekoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 23:06

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ja, en vanaf volgende week ook een 11 maanden oude i3 rex met 6000 km op de teller voor iets meer dan 60% van zijn nieuwprijs. :)

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23
YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:02:
Oh, nu ben ik nieuwsgierig. Mensen stoten toch ook CO2 uit? In hoeverre stoot een dik persoon meer CO2 uit dan een dun persoon, of hangt het van andere factoren af?
Zero sum.
Zo'n beetje alles wat mensen eten was een jaar eerder nog een plant. Die plant slaat zonne-energie op in koolstof verbindingen. En mensen stoten die koolstoffen weer uit als ze de energie gebruiken.

Fossiele brandstoffen zijn planten van een miljoen jaar geleden. Die bevatten dus koolstoffen die al een miljoen jaar niet in de lucht hebben gezeten. En als die dus allemaal weer vrij komen heeft dan invloed op de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer.

Iemand die veel eet heeft wel een grotere CO2 footprint (afhankelijk van dieet), omdat we tegenwoordig een hoop fossiele energie gebruiken bij het verbouwen van dat voedsel.
Maar als je landbouw hebt met alleen spierkracht. Of puur op hernieuwbare energiebronnen. Dan maakt het niet uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:15
janesh schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:23:
[...]

Ja, en vanaf volgende week ook een 11 maanden oude i3 rex met 6000 km op de teller voor iets meer dan 60% van zijn nieuwprijs. :)
Dus een i3 schrijf je meteen met 40% (!) af binnen een jaar? 7(8)7
Hoe is dat met andere elektrische auto's? En in vergelijking met een ICE?

Vindt dat wel erg veel.... Of heb je gewoon een zeer goede deal en heeft de verkoper niet op zitten letten of zo?

Iig... Gefeliciteerd er mee *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:19:

Maar goed, dat je sneller gaat als je sneller rijdt is niet zo gek. Maar je verbruikt wel meer :P
Nou ja, je moet er wel snel voor kunnen laden. Als je aan Chademo snelheden vastzit (50 kW) dan ben je met 160 km/h juist langer onderweg. En hoe langzamer het laden gaat, hoe lager die optimale snelheid is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:02:
CO2 uitstoot hangt af van energieverbruik, niet zozeer energie inname. Een dik persoon verbruikt niet per sé meer energie, maar houdt wel meer vast. Iemand die sport zal meer CO2 uitstoten tijdens het sporten. Een mager persoon met een hoog metabolisme zal waarschijnlijk ook meer CO2 uitstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:45:
[...]

[video]
Maar dat principe is toch niets nieuws?
Met andere EVs is het ook sneller om 120 te rijden zolang je onderweg met 43/50 kw kan laden. Dat een Tesla dan bij 160 sneller is is dan logisch als je onderweg met 100+kw kan laden (al is de kans dat je niet om moet rijden voor een supercharger volgens mij erg klein).
Zolang je sneller de kms erbij laadt dan dat het kost om ze op te rijden is het volgens mij nog rendabel om harder te rijden. Bij 50kw was 120 het snelst, bij 22kw 108 (voor tesla's/Zoe's dan), en 95 voor alles eronder.
Kan je zo uitrekenen. Iemand op het Renault forum had het eens gedaan, dit is even wat ik er nog van weet.

Het scheelt alleen volgens mij uiteindelijk niet zoveel qua tijd in totaal, vandaar dat mensen dan maar hun voorkeur gaan rijden. Voor mij is dat 104 (niet zo langzaam als vrachtwagens en nooit op een snelheidsbord hoeven letten _/-\o_ ) maar voor iemand anders is dat misschien die 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Rol-Co schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:13:
[...]

Ik wacht geduldig af :) maar jou pakken ze ook, zometeen hebben we veel EV en krijgen we daar weer een houderschaps belasting voor, of een laadpaal tax, of parkeergeld voor het staan op een laadpaal plek....you name it.
Zie wat er gebeurde met grijs kentekens, kleine zuinige auto's met lage uitstoot, 25 jaar en ouder imports.....kwestie van tijd. Het gaat namelijk niet om millieu maar om geld, doekoe.
True. Ik had ook een oldtimer hiervoor, en speciaal VVD gestemd :'( volgens mij was het maar enkele maanden later. Ik was zelfs dubbel genaaid want ik had de MRB voor het hele jaar betaald en na een maand m'n auto verkocht, maar je krijgt bij de oldtimer MRB het geld niet terug van de wegenbelasting die je al betaald hebt.

En dan kunnen ze gaan zeiken dat ze slecht zijn voor het milieu maar dat is natuurlijk relatief. Je rijdt zeer zelden, de auto gaat vrij snel achteruit dus na een tijdje rotten ze toch wel allemaal weg. Maar ze hadden op korte termijn ook geld nodig ja.

Ik hoop dat de EV's nog wel een tijdje wegenbelastingvrij blijven, want ik zit niet te wachten om MRB te betalen over 2100 kg :'(
henkie196 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 07:37:
[...]

CO2 uitstoot hangt af van energieverbruik, niet zozeer energie inname. Een dik persoon verbruikt niet per sé meer energie, maar houdt wel meer vast. Iemand die sport zal meer CO2 uitstoten tijdens het sporten. Een mager persoon met een hoog metabolisme zal waarschijnlijk ook meer CO2 uitstoten.
Oh ja, eigenlijk verbruik je als dik persoon juist minder CO2 omdat je alles opslaat. Sporters en bodybuilders die 6000 kcal naar binnen werken en dat weer wegtrainen verbruiken het meest...

[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 09-08-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

duvekot schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 07:30:
[...]

Dus een i3 schrijf je meteen met 40% (!) af binnen een jaar? 7(8)7
Hoe is dat met andere elektrische auto's? En in vergelijking met een ICE?

Vindt dat wel erg veel.... Of heb je gewoon een zeer goede deal en heeft de verkoper niet op zitten letten of zo?

Iig... Gefeliciteerd er mee *O*
Dank je, ik denk dat ik wel een goede deal had, ik ben er in elk geval zeer tevreden over.

De i3 rex is van 22-09-2015 met 6000 km , nieuwprijs ruim 52000 voor 32000 euro.
Wat kan mij overkomen met twee jaar fabrieksgarantie.

Ik heb en had echt wel een 'paar' auto's in mijn 67 jaar lange leven, moet en moest alles zelf betalen, maar de i3 ( heb er gisteren twee gereden) vind ik echt super rijden.
Wat mij in die i3 ook enorm aanpreekt is de manier waarop BMW dat ding produceert. Duurzame materialen, zijn gewicht,(toch honderden kilo's lichter dan de leaf, e-golf enz. )en niet te vergeten evenals de i-miev, motor achterin en achterwiel aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:02:
Ik ben niet voornemens om dit als standaard aandrijving te gaan gebruiken. I.t.t. sommige PEHV rijders.
Volgens mij kan dat in een i3 ook niet eens. Ik meen wel dat je hier de rex zelf eerder kan activeren, maar in de USA slaat hij pas aan als je accu bijna leeg is.
Mocht dit alles perspectief bieden dan ga ik wel 1-2 dagen proefrijden met de i3 wanneer deze beschikbaar is met 94Ah.
Dat is sowieso een goed idee. Ik heb dat met mijn EV ook gedaan en de dealer vond het (ten mijn verwachting in) eigenlijk niet eens zo'n probleem dat ik er een paar dagen in wilde rijden.
Bestaat er een app waar ik kan kijken wat voor laadsnelheid waar beschikbaar is?
Je kan op de site van TNM tegenwoordig een filter opgegeven op de hoeveelheid energei die een paal kan laden. Op de site van goingelectric.de kon dat al veel langer.
De Golf en zijn opvolger ga ik niet meer privé rijden met ingang van volgend jaar.
Een lage bijtelling is een heel groot voordeel van de EV in Nederland. Als je niet prive rijdt heb je geen bijtelling en dan kan je bij wijze van spreken net zo goed in een 25% auto gaan rijden qua kosten voor je zelf.
BB-One schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:56:
En ja ik voel mij aangesproken als iemand het heeft over "rijden als een bejaarde" net zoals ik het ook niet gepast vind om te spreken over "zo'n asociale zakelijke rijder".
Het was zeker niet mijn bedoeling om je heel specifiek te beledigen. Ik rij zelf vaak ook niet de maximum snelheid maar (een stuk) lager. Ik zal proberen mij wat in te houden.
Stoffa schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:42:
En ja, het is mijn mening dat de achilleshiel van de EV momenteel de range is:
Maar dat is voornamelijk zo omdat mensen per se ver willen kunnen rijden in hun auto ook al doen (de meesten) dat hooguit twee keer per jaar: heen naar Zuid-Frankrijk en weer terug. En ja, natuurlijk zijn er ook mensen die in Sluis wonen en familie in Eemshaven hebben. Of ieder weekend honderden kilometers rijden omdat ze hun kinderen naar een niet populaire sport brengen.

Maar ik denk dat voor een groot deel van die mensen die dat helemaal niet nodig hebben het ook niet voldoende is als die EV wel 600 km kan rijden, want dan is het nog niet ver genoeg. Nee, dat moet dan ineens 1200 km zijn en je moet in 5 minuten de accu weer vol kunnen laden want anders "is het toch geen doen". Nouja, ik denk niet dat de komende tien jaar dat gaat gebeuren.
YoshiBignose schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:19:
Een Kia Soul lijkt me al stukken meer luchtweerstand hebben en dus zal je ook meer verbruiken bij een hogere snelheid (toch?).
Ik hou ongeveer hetzelfde aan als Nivve. Als je 135 rijdt heb je geluk wanneer je 90 km ver kan komen. Bij 105 kom je makkelijk aan de 150 km; volgens mij is het verste ooit iets van 180 km geweest (ook afhankelijk van de laadmogelijkheden). Dat was wel in de herfst, maar met de kachel uit.
Ik rij niet per se langzamer vanwege het milieu, maar omdat ik dan verder wil komen of geen haast heb of gewoon geen zin om hard te rijden. Meestal haal ik vrachtwagens wel wat sneller in, maar niet als er geen ander verkeer is.

Overigens halen die vrachtwagens elkaar ook met die snelheid in en dan kom ik eigenlijk vaker tegen dan een auto die een vrachtwagen langzaam inhaalt. En dat vinden we in Nederland ook nog steeds goed. Sterker nog een paar jaar geleden hebben ze op veel stukken waar ik reed in inhaalverbod voor vrachtwagens gehad en toen kon ik in ieder geval beter opschieten. Maar die borden zijn nu allemaal weer weggehaald.
janesh schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:56:
Dank je, ik denk dat ik wel een goede deal had, ik ben er in elk geval zeer tevreden over.
Dat kan ik me voorstellen. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

De i3 rex is van 22-09-2015 met 6000 km , nieuwprijs ruim 52000 voor 32000 euro.

Ik heb en had echt wel een 'paar' auto's in mijn 67 jaar lange leven, moet en moest alles zelf betalen, maar de i3 ( heb er gisteren twee gereden) vind ik echt super rijden.
Wat mij in die i3 ook enorm aanpreekt is de manier waarop BMW dat ding produceert. Duurzame materialen, zijn gewicht,(toch honderden kilo's lichter dan de leaf, e-golf enz. )en niet te vergeten evenals de i-miev, motor achterin en achterwiel aandrijving.
De afmetingen van de i3 en de rij eigenschappen bevielen mij ook wel, de deuren daarentegen had ik meer moeite mee. Nu we met de kleine met een maxi cosi in de auto rijden zou ik het niet eens kunnen worden zonder 4 echte deuren. Wellicht dat het met een jaar of 3 makkelijker is, dan kan dat mannetje zelf in en uit stappen :+

Wellicht dat er met een paar jaar een i3 voor een schappelijke prijs voorbij komt, dan moet ik maar broer maar eens porren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]

Ik heb niets met BMW en veel van hun doen en laten, echter met dat laatste ben ik het echt helemaal eens. Dat ze die productielaan zo duurzaam opzetten daar heb ik niets anders dan respect voor.
Mogen ze van mij wat meer onder de aandacht brengen of belonen; Er is nu natuurlijk heel veel aandacht om wat accu's in bestaande auto's te proppen, echter als een fossiele auto in zo'n duurzame fabriek gebouwd wordt (en met lichtere materialen etc.) dan scheelt dat natuurlijk ook al een hoop.

Overigens één keer in de i3 gereden en dat ding blaast je wel weg. Het ziet er niet uit van buiten (smaken verschillen), maar het is een klasse auto qua gedrag en nog een tandje stiller dan de Zoe (alhoewel ik dat stiekem een nadeel vind bij hard accelereren. De Zoe maakt dan een erg leuk 'warp' geluid, zoals mijn vrienden het omschrijven 8) ).
Vooral de kleine draaicirkel was een bizarre gewaarwording, nooit verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Proton_ schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:24:
[...] bijvoorbeeld door de kopers een ruime keuze te geven in gewenste accu-capaciteit.
Dan kan ik voor het geld dat ik uitspaar bijvoorbeeld laders voor op mijn bestemmingen kopen of desnoods in een thuisaccu investeren, waar die kWhs veel vaker (nuttiger?) gebruikt worden.
[...]
Niet vergeten dat een kleiner batterijpakket vaker volledige laadcycli zal doormaken, wat tot een snellere algemene achteruitgang van dat batterijpakket zal leiden, waardoor die sneller (op schaal van lange termijn) vervangen zal moeten worden. Resultaat: goedkoop wordt (even) duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Nivve schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:06:
[...]

Vooral de kleine draaicirkel was een bizarre gewaarwording, nooit verwacht ;)
Daar stond ik gisteren ook van te kijken, nog kleiner dan van de i-miev volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Nivve schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:06:
Een beetje net als met het tesla ongeluk verhaal: Het gaat altijd goed en mensen gaan erop vertrouwen (denken dat het goed werkt), tot het echt fout gaat. En dan kan je beter 100 rijden zodat de gevolgen niet zo erg zijn.
Bij dat Tesla ongeluk ging het om techniek die als beta-test is uitgegeven en waarbij wordt vermeld dat je zelf nog steeds verantwoordelijk bent en moet opletten. Volgens de geruchten zou de chauffeur van die Tesla met andere dingen bezig zijn geweest.
Als je niet remt is een snelheid van 100 km/h net zo dodelijk als een snelheid van 120km/h.
nokiaan958GB schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:59:
[...]

Stropen, foutparkeren, rijden zonder gordel, snachts met 50 door een 30km-zone of rijden door rood als er niks aankomt kan in 99% van de gevallen ook geen kwaad maar daar hebben we in dit land (democratisch) regels voor opgesteld..

Daarom hoop ik stiekum dat de overheid weer wat meer snelheid gaat controleren >:)

Als er regels zijn moeten die toch ook gehandaafd worden ? :?
En is nog goed voor de staatskas ook 8)
Omdat iets tegen de regels is maakt het niet meteen gevaarlijk.
Als de overheid eerlijk is en zegt dat de snelheidscontroles er zijn om de staatskas aan te vullen heb ik er helemaal geen problemen mee.
Op dit moment heerst bij veel mensen de gedachte dat je zolang je maar niet sneller dan de maximum snelheid rijdt dat je veilig rijdt.

De lagere maximum snelheid die rond veel steden geldt voor milieu redenen zouden eigenlijk niet moeten gelden voor BEV's. De stoten niks extra's uit rond die steden.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jaapio_B schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:21:
[...]
Als je niet remt is een snelheid van 100 km/h net zo dodelijk als een snelheid van 120km/h.
Onjuist. Niet dat ik beweer dat 100 veilig of niet dodelijk is (5 kan al dodelijk zijn getuige de mensen die doodgedrukt worden door een automaat die gaat kruipen), maar lagere snelheid == hogere overlevingskans.
Overigens is lagere snelheid ook meer tijd voor de computer om nattigheid te voelen (signaal uit de sensorruis te halen).
De lagere maximum snelheid die rond veel steden geldt voor milieu redenen zouden eigenlijk niet moeten gelden voor BEV's. De stoten niks extra's uit rond die steden.
Fijnstof van bandenslijtage blijft bestaan.
Overigens was dat volgens mij een GroenLinks proefballon wat afgeschoten is (door VVD) als 'niet te handhaven' en 'onveilig wegens groot snelheidsverschil' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]

Bij dat Tesla ongeluk ging het om techniek die als beta-test is uitgegeven en waarbij wordt vermeld dat je zelf nog steeds verantwoordelijk bent en moet opletten. Volgens de geruchten zou de chauffeur van die Tesla met andere dingen bezig zijn geweest.
Of het nu om techniek of handmatige handelingen gaat maakt voor het principe niet uit. Als het goed gaat dan zullen mensen erop vertrouwen (de auto-pilot, de chauffeur, hun eigen kunnen, etc), ook al is het misschien misplaatst. Dat is waarom mensen steeds kleinere gaatjes gaan pakken, steeds 2km/u harder rijden, steeds vaker zonder handen de auto-pilot gebruiken, en steeds ruimer door rood rijden.
Totdat ze uiteindelijk te ver gaan en het gaatje toch te klein is, remweg te kort, of toch te ruim rood pakte en geen rekening mee hielden dat er een tesla met ludicrous voor het groene stoplicht stond en die toch 3 seconden eerder dan verwacht het kruispunt op reed.

Ik ben dan ook van mening dat de snelheidsbeperking een noodzakelijke manier is om mensen tegen zichzelf (en anderen) te beschermen.
[...]

Omdat iets tegen de regels is maakt het niet meteen gevaarlijk.
Als de overheid eerlijk is en zegt dat de snelheidscontroles er zijn om de staatskas aan te vullen heb ik er helemaal geen problemen mee.
Op dit moment heerst bij veel mensen de gedachte dat je zolang je maar niet sneller dan de maximum snelheid rijdt dat je veilig rijdt.

Dat de staat het ondertussen ook als staatskas aanvulling gebruikt, betekent niet dat dat ook opeens de enige reden is dat die dingen er staan.
Ja de A2 was echt belachelijk (33% van de landelijke boetes ongeveer? Maar hier is het wederom een milieu reden waarom dit zo was), maar dat betekent niet dat de flitser bij een gevaarlijker stuk snelweg opeens ook enkel daar staat 'om de staatskas te spekken'. Het is wel een win-win voor de overheid, maar betekent niet dat de andere win opeens wegvalt.

Laatste ben ik het overigens helemaal mee eens. Echter lijkt me niet te controleren ivm de aanwezigheid van plugins. Anders was het een tof idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 09-08-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In Montreal heeft een groep kopers ingeschreven op 2500 Leaf's, wat veel meer is dan de normale verkoop van 1000 stuks in Canada. Ze krijgen naast een flinke korting van Nissan ook een flinke belastingaftrek waardoor een auto tussen de $ 12.000 en $ 17.000 kost. Die prijs is waarschijnlijk zonder BTW.

In Nederland zou men de milieusubsidie ook naar particulieren moeten brengen. Waarom zouden alleen bedrijven mogen profiteren van zo'n belastingaftrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Proton_ schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:33:
[...]

Onjuist. Niet dat ik beweer dat 100 veilig of niet dodelijk is (5 kan al dodelijk zijn getuige de mensen die doodgedrukt worden door een automaat die gaat kruipen), maar lagere snelheid == hogere overlevingskans.
Overigens is lagere snelheid ook meer tijd voor de computer om nattigheid te voelen (signaal uit de sensorruis te halen).
We kunnen er lang over gaan zaniken, maar uit zeer recent onderzoek is gebleken dat de 80 km wegen "dodelijker" zijn dan de 130 km wegen. Alles heeft gewoon te maken met weg-inrichting, er is een groot verschil tussen een 1-baans 80 km weg en een 130 km/u op een 5-baans A2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
mrmrmr schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:44:
In Montreal heeft een groep kopers ingeschreven op 2500 Leaf's, wat veel meer is dan de normale verkoop van 1000 stuks in Canada. Ze krijgen naast een flinke korting van Nissan ook een flinke belastingaftrek waardoor een auto tussen de $ 12.000 en $ 17.000 kost. Die prijs is waarschijnlijk zonder BTW.

In Nederland zou men de milieusubsidie ook naar particulieren moeten brengen. Waarom zouden alleen bedrijven mogen profiteren van zo'n belastingaftrek?
Als je een nieuwe BEV koopt betaal je al geen BPM. Dit is al een aardig belastingvoordeel.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Blik1984 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

We kunnen er lang over gaan zaniken, maar uit zeer recent onderzoek is gebleken dat de 80 km wegen "dodelijker" zijn dan de 130 km wegen. Alles heeft gewoon te maken met weg-inrichting, er is een groot verschil tussen een 1-baans 80 km weg en een 130 km/u op een 5-baans A2.
Het gaat hem niet over het type weg dat gepaard gaat met een bepaalde snelheid, maar eerder dat er bij een voertuig met hogere snelheid een hogere kinetische energie verscholen zit waarbij dus meer energie zal vrijkomen bij een plotse versnelling (in de verkeerde zin, niet richting).

Edit: waarom noemt men hier een elektrisch voertuig een EV, een batterijgevoed elektrische voertuig een BEV, maar een organisch voertuig een ICE? We noemen de EV toch ook niet naar het type motor dat daarin zit? :+

[ Voor 13% gewijzigd door RuddyMysterious op 09-08-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jaapio_B schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:51:
Als je een nieuwe BEV koopt betaal je al geen BPM. Dit is al een aardig belastingvoordeel.
Ik doelde op de MIA.

In Nederland wordt veel te vaak subsidie gegeven op verkoopprijzen en die worden vervolgens deels opgeslokt door auto distributeurs. Daardoor zijn ze kostbaar en onvoldoende effectief. Wat we m.i. nodig hebben is een subsidie zoals de MIA maar dan voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:00:
In Nederland wordt veel te vaak subsidie gegeven op verkoopprijzen en die worden vervolgens deels opgeslokt door auto distributeurs. Daardoor zijn ze kostbaar en onvoldoende effectief. Wat we m.i. nodig hebben is een subsidie zoals de MIA maar dan voor particulieren.
Helemaal mee eens, Nederlandse subsidie/stimuleringsmaatregelen zijn doorgaans erg gericht op het bedrijfsleven. Ik weet ook niet waarom. Goede lobby? Rechtse vriendjes in de politiek? Het idee dat 'stimuleren van bedrijven' altijd goed is? Het is absoluut een gemis dat EV rijden voor de particulier zoveel minder aantrekkelijk is dan voor een zakelijke rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

IveGotARuddyGun schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:51:
[...]

Het gaat hem niet over het type weg dat gepaard gaat met een bepaalde snelheid, maar eerder dat er bij een voertuig met hogere snelheid een hogere kinetische energie verscholen zit waarbij dus meer energie zal vrijkomen bij een plotse versnelling (in de verkeerde zin, niet richting).

Edit: waarom noemt men hier een elektrisch voertuig een EV, een batterijgevoed elektrische voertuig een BEV, maar een organisch voertuig een ICE? We noemen de EV toch ook niet naar het type motor dat daarin zit? :+
Jawel hoor :) ... dieselbenzine ICE, H2ICE (bestond ook in prototype), LPG ICE. Aan de andere kant: BEV, FCEV (H2 FCEV, of andere techniek).

En in het algemeen....is de snelheidsdiscussie uiteindelijk zo belangrijk? In dagelijks verkeer en korte ritjes in NL (bijna alles onder de 200 km), maakt het toch niet uit hoe hard je op de weg rijdt? De gemiddelde snelheid verhogen, zorgt amper voor tijdwinst.

Een hogere snelheid zal een verband hebben met de ernst van een ongeluk. De hoeveelheid ongelukken zal te maken hebben met het gedrag van mensen op een weg en hoe een bepaald baanvak is aangelegd.

Persoonlijk ben ik wat meer geduldig in het verkeer dan een aantal mensen op dit forum. Met 105 een vrachtwagen die 85 rijdt inhalen op een baanvak met een max van 130, zou geen enkel probleem moeten opleveren voor verkeer dat op de linkerbaan rijdt. Gewoon optijd gas los en daarna weer naar de 130 optrekken. Probleem ontstaan wanneer iemand met 80-90 ineens naar links gaat wanneer er geen ruimte is, of wanneer verkeer op de linkerbaan (veel) harder dan de toegestane snelheid rijdt. Al ik zie dat iemand op een normale manier mij nadert terwijl ik aan het inhalen ben, dan geef ik een dotje gas zodat alles wat vlotter voorbij is. Beetje geven en nemen.

De huidige EV's (even de Tesla buiten beschouwing), kunnen al prima ingezet worden voor woon-werk verkeer en kortere ritjes. De Tesla's zijn de eerste auto's die aardig mee kunnen komen met benzine en diesels. Ook op de langere afstanden. De accucapaciteit van de modellen die tussen 2018-2020 uitkomen, zouden bijna kunnen verdubbelen in de "betaalbare" klasse. 200.000 volledig elektrische auto's in 2020 zie ik niet gebeuren in NL, maar misschien te pessimistisch.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
Ik vraag mij af of de elektrische auto wel gesubsidieerd wordt. De boel wordt namelijk omgedraaid. De normale auto wordt (extra?) belast en als de elektrische auto dan een vrijstelling krijgt van die belasting betekent dat dan dat de elektrische auto een subsidie krijgt? Wij zijn blijkbaar zo gewend aan het moeten betalen van belasting dat het niet betalen van een belasting al gezien wordt als een subsidie...
De reden dat stimuleringsmaatregelen gefiscaliseerd worden is dat het voor de wetgever/uitvoerder erg makkelijk is, het is namelijk een korting op het te betalen bedrag in plaats van dat er geld moet worden overgemaakt, maar dat maakt het niet hoeven te betalen van een belasting nog niet dat dat een subsidie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Uiteraard wel geluid van de banden en de wind overheerst boven de 80km/u. Dat zou ik ook onder milieuvervuiling willen scharen. Maargoed in mijn belevingswereld zie ik straatverlichting ook soms als lichtvervuiling... dus. (Kinderen in de randstad die geen sterren zien bijvoorbeeld)

Je hebt wel een punt, de daadwerkelijke uitstoot van de uitlaat is natuurlijk veel hoger dan een gemiddelde wat de autofabrikanten opgeven in de datasheet. Als de benzine of diesel ongeveer 20-25kW vermogen opwekt komt er aanzienlijk meer dan de 90-120 gram CO2/km uit de uitlaat. We maken in sommige gevallen het beeld van de uitstoot iets te rooskleurig, het hangt er vanaf hoe dicht je erop zit natuurlijk.

Afgelopen zaterdag was ik met pure mazzel de laatste op de Dr. Wagemaker naar Texel, het nadeel daarvan is dat het halve parkeerdak al de motor start voor de deur open is bij het aanmeren op Texel. Hierdoor was het een bijzonder onaangename 3(!) minuten voordat we weer frisse lucht hadden. Op dat soort momenten kijk ik uit naar het verschuiven van de uitstoot naar buiten onze direct omgeving.
BB-One schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:49:
Ik vraag mij af of de elektrische auto wel gesubsidieerd wordt. De boel wordt namelijk omgedraaid. De normale auto wordt (extra?) belast en als de elektrische auto dan een vrijstelling krijgt van die belasting betekent dat dan dat de elektrische auto een subsidie krijgt? Wij zijn blijkbaar zo gewend aan het moeten betalen van belasting dat het niet betalen van een belasting al gezien wordt als een subsidie...
De reden dat stimuleringsmaatregelen gefiscaliseerd worden is dat het voor de wetgever/uitvoerder erg makkelijk is, het is namelijk een korting op het te betalen bedrag in plaats van dat er geld moet worden overgemaakt, maar dat maakt het niet hoeven te betalen van een belasting nog niet dat dat een subsidie is.
Puntje van herkenning, bij sommige gesprekken komt die reden dan ook naar boven. Waarop ik daarna duidelijk maakt dat er behalve de vrijstelling van MRB ik persoonlijk geen subsidie krijg voor het rijden van de auto. Wellicht dat deze auto in een vorig leven wel genoten heeft van een MIA/VAMIL of andere subsidie, maar daar zie je als particulier op de 2e hands markt wederom niets van terug.

Het voorstel om de aanschaf van een elektrische auto aftrekbaar te maken klinkt niet eens zo gek. We hebben tenslotte ook een post voor giften of om de kosten van de aanschaf/verbouwing van een huis op te voeren. Als op die manier de 21% btw van een elektrische auto terug zou kunnen komen zou dat voor particulieren bijzonder interessant zijn :)

[ Voor 36% gewijzigd door databeestje op 09-08-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Cheese_man schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:48:
Jawel hoor :) ... dieselbenzine ICE, H2ICE (bestond ook in prototype), LPG ICE. Aan de andere kant: BEV, FCEV (H2 FCEV, of andere techniek).
Dus, even gokken:
ICE = internal combustion engine
EV = electrical vehicle
BEV = battery EV
PHEV = plug-in hybrid EV (niet echt EV dan?)
FCEV = fuel cell EV
Persoonlijk ben ik wat meer geduldig in het verkeer dan een aantal mensen op dit forum. Met 105 een vrachtwagen die 85 rijdt inhalen op een baanvak met een max van 130, zou geen enkel probleem moeten opleveren voor verkeer dat op de linkerbaan rijdt. Gewoon optijd gas los en daarna weer naar de 130 optrekken. Probleem ontstaan wanneer iemand met 80-90 ineens naar links gaat wanneer er geen ruimte is, of wanneer verkeer op de linkerbaan (veel) harder dan de toegestane snelheid rijdt. Al ik zie dat iemand op een normale manier mij nadert terwijl ik aan het inhalen ben, dan geef ik een dotje gas zodat alles wat vlotter voorbij is. Beetje geven en nemen.
Probleem ontstaat ook als het gewoon erg druk is en iedereen die harder wil rijden dan die 105 km/u (ongeveer iedereen, dus) erachter verzamelt en dan een beetje harmonica gaat vormen. Als je na een paar vrachtwagens een sliert van meer dan een km achter zo'n auto hebt zitten, kan die harmonica best heftig gaan.
databeestje schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:01:
Uiteraard wel geluid van de banden en de wind overheerst boven de 80km/u. Dat zou ik ook onder milieuvervuiling willen scharen. Maargoed in mijn belevingswereld zie ik straatverlichting ook soms als lichtvervuiling... dus. (Kinderen in de randstad die geen sterren zien bijvoorbeeld)
Ik zou wel willen zeggen dat het bandengeluid vaak al veel eerder de hoofdbron van het geluid is, alhoewel dat natuurlijk sterk van de motor, de uitlaat, en het rijgedrag afhangt.
Je hebt wel een punt, de daadwerkelijke uitstoot van de uitlaat is natuurlijk veel hoger dan een gemiddelde wat de autofabrikanten opgeven in de datasheet. Als de benzine of diesel ongeveer 20-25kW vermogen opwekt komt er aanzienlijk meer dan de 90-120 gram CO2/km uit de uitlaat. We maken in sommige gevallen het beeld van de uitstoot iets te rooskleurig, het hangt er vanaf hoe dicht je erop zit natuurlijk.
CO2 uitstoot vind ik eigenlijk het minst boeiend, de echte schadelijke uitstoot zijn de deeltjes en de stikstof oxiden. En uiteraard zijn de getallen onbetrouwbaar, de cyclus waarop ze berekend worden heeft zeer weinig correlatie met hoe de auto daadwerkelijk gebruikt wordt.

Vergeet ook niet dat een EV ook deeltjes 'uitstoot' heeft, namelijk van de banden en de remmen.
Afgelopen zaterdag was ik met pure mazzel de laatste op de Dr. Wagemaker naar Texel, het nadeel daarvan is dat het halve parkeerdak al de motor start voor de deur open is bij het aanmeren op Texel. Hierdoor was het een bijzonder onaangename 3(!) minuten voordat we weer frisse lucht hadden. Op dat soort momenten kijk ik uit naar het verschuiven van de uitstoot naar buiten onze direct omgeving.
Of gewoon tot mensen wat meer nadenken over wat ze doen. IJdele hoop, ik weet het, maar ik zou nooit m'n motor aanzetten voordat die deur ook echt open is. Het heeft toch geen zin, en de ventilatie aanzetten is alleen maar nadelig als andere bestuurders er anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
henkie196 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:54:

Vergeet ook niet dat een EV ook deeltjes 'uitstoot' heeft, namelijk van de banden en de remmen.
En vergeet niet dat de EV hierin dubbel in het voordeel is omdat deze ook aanzienlijk minder mechanisch remt. Hou je alleen de banden nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:37:
En vergeet niet dat de EV hierin dubbel in het voordeel is omdat deze ook aanzienlijk minder mechanisch remt. Hou je alleen de banden nog over.
Is dat zo? In een auto met verbrandingsmotor kun je ook afremmen op de motor, of doet een gemiddelde EV dat een stuk sterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Of gewoon tot mensen wat meer nadenken over wat ze doen. IJdele hoop, ik weet het, maar ik zou nooit m'n motor aanzetten voordat die deur ook echt open is. Het heeft toch geen zin, en de ventilatie aanzetten is alleen maar nadelig als andere bestuurders er anders over denken.
Het viel mij op hoeveel mensen er nog de auto stationair lieten draaien bij het opstellen voor de boot. De auto die direct naast mij stond in de rij vlak na de toegangspoort bleef zeker 5 minuten draaien met de mensen erin en alle ramen dicht. Toen heb ik maar op het raam geklopt of deze uit kon. Ik kwam om 10:07 aan de boot zou pas om 10:30 aanmeren. Er stonden alles bij elkaar meer dan 10 auto's die de benzine of diesel motor lieten draaien wachtend op de boot.

Ik begrijp het af en toe niet, wat mij betreft mochten ze allemaal overkoken. Zoveel mensen dicht op elkaar en dan de motor laten draaien. 8)7
henkie196 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:39:
[...]

Is dat zo? In een auto met verbrandingsmotor kun je ook afremmen op de motor, of doet een gemiddelde EV dat een stuk sterker?
Ja, hiervoor reed ik een Peugeot 206 2.0 Diesel, de Miev remt veel zwaarder op de motor dan de diesel deed. Bij een EV remt deze ongeacht de snelheid met een vast vermogen (bij de Miev 5,10 of 15kW in C/D of B). Dit is heel anders dan een ICE waar het afhankelijk is van de versnelling waar deze in staat.

Een BMW i3 bijvoorbeeld komt met de voet van het pedaal volledig tot stilstand (ook op een helling) en activeert dan ook de remlichten. Ik gok dat deze met circa 20-30kW remt, en dat is best pittig.

[ Voor 27% gewijzigd door databeestje op 09-08-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

exact dit dus, en het ergste is dat bepaalde politieke figuren hierop ook nog progaren zodat het door sufkoppen nagepraat word en er vervolgens een hetze ontstaat tegen belastingvoordelen.....
Terwijl zelfs diegenen die met alle kortingen van kia mia vamil en 0&bijtelling op de eerste phev's, alsnog gewoon het hele bedrag hebben overgemaakt aan de dealer, maar dit pas anderhalf jaar later bij de belastingaangifte weer tegen elkaar weg kunnen strepen (mits er minimaal 45000 winst was in een eenmanszaak).
Onderling krijgt de politiek het voor elkaar om de mensen dus tegen elkaar op te stoken om te voorkomen dat we minder belasting betalen, terwijl we juist elkaar moeten zouden helpen om allemaal zo min mogelijk belasting te hoeven betalen!

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
databeestje schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:41:
Ja, hiervoor reed ik een Peugeot 206 2.0 Diesel, de Miev remt veel zwaarder op de motor dan de diesel deed. Bij een EV remt deze ongeacht de snelheid met een vast vermogen (bij de Miev 5,10 of 15kW in C/D of B). Dit is heel anders dan een ICE waar het afhankelijk is van de versnelling waar deze in staat.
Bij een Zoe kan je vooral ZELF bepalen hoeveel die moet remmen op de motor, standaard is het iets meer dan een ICE voor mijn gevoel :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Stef87 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:07:
[...]

Bij een Zoe kan je vooral ZELF bepalen hoeveel die moet remmen op de motor, standaard is het iets meer dan een ICE voor mijn gevoel :)
Dat heeft de Miev dus ook, C (licht), D(gemiddeld) of B(zwaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tesla kan je het ook minder zetten, maar als je er even aan went wil je niets anders meer. Alhoewel je soms het gevoel hebt soepel te rijden, maar voor mensen achter je branden wel steeds de remlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40
Oh worden de remlichten dan geactiveerd? Dat is wel beter, maar als 't te vaak gebeurd is 't weer vervelend idd.
Ik zat een keer achter een electrische auto, die decelereerde zo snel, zonder remlichten, dat was ook niet normaal hoor. Ik weet niet meer welke auto het was eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
databeestje schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:44:
[...]

Dat heeft de Miev dus ook, C (licht), D(gemiddeld) of B(zwaar).
Bij de Zoe moet je het alleen via je rempedaal doen, op het display kan je dan precies zien hoeveel KW je remt op de motor =) standaard is het nogal afhankelijk van je snelheid hoeveel je remt op de motor zonder het rempedaal aan te raken (je komt er niet mee stil te staan zonder rempedaal)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 09-08-2016 16:56 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
tiguan schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:53:
Oh worden de remlichten dan geactiveerd? Dat is wel beter, maar als 't te vaak gebeurd is 't weer vervelend idd.
Ik zat een keer achter een electrische auto, die decelereerde zo snel, zonder remlichten, dat was ook niet normaal hoor. Ik weet niet meer welke auto het was eigenlijk.
De zoe remt heel sterk af "op de motor", dus zonder het rempedaal in te drukken (= geen remlichten) met wat oefening kun je spelen met het 'gas' en zo uit laten rollen (= 0 kW verbruik) en als je de rem indrukt kun je harder remmen.
^^Stef was iets sneller...

Als aanvulling: Ik probeer soms zonder de rem te gebruiken naar mijn werk te komen, je komt een heel eind doordat er sterk wordt geremd bij het loslaten van het gaspedaal...

[ Voor 14% gewijzigd door BB-One op 09-08-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als je sterk remt op de motor gaat het remlicht wel aan hopelijk?

Dat doet mijn Golf GTE in elk geval wel. Die kun je helaas niet instellen: alles of niks (dan gaat hij 'zeilen') qua remmen op de motor. Beetje spelen met het gas doet wonderen. Als je niet vol op de motor remt gaan de remlichten ook niet aan - pas vanaf een bepaalde remvertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
[...]
Dus, even gokken:
ICE = internal combustion engine
EV = electrical vehicle
BEV = battery EV
PHEV = plug-in hybrid EV (niet echt EV dan?)
FCEV = fuel cell EV
Chevrolet Volt & Opel Ampera = E-REV = Extended Range Electric Vehicle (volgens GM zelf)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nou vandaag eens als een EV geacteerd :)

Van kruissnelheid 150-160 naar 110kmu is mij alleszins meegevallen. Ik was vandaag te laat vertrokken en heb daarom het eerste stuk flink ga moeten geven om 20-25 minuten van aankomsttijd af te rijden.
Toen dit geslaagd was heb/moest ik tanken net voor de bestemming Breda, 40L diesel erin en moest ook bijna 1 liter olie bijvullen(a 25eur/l) wat mij niet verbaasde na een 10k km gereden te hebben na de vorige beurt. Afgelopen 2 weken heeft ie erg hard zn best moeten doen met de 1500kg sleurhut door de alpen >:)

Verbruik Golf Variant 1.6TDI DSG eerste stuk 1 op 17, na getankt te hebben en vmax 110 aangehouden te hebben 1 op 21.
533km gereden.

Wat opviel is dat er bij de fastned stations zelden auto's staan te "tanken" wellicht omdat ze relatief snel weer weg zijn :?
Verder in zowel Breda als Groningen geen snelladers te vinden. Ik ga vanavond nog even verder kijken hoe ik als EV zou hebben "getankt" en wat dat aan tijd zou hebben gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 17:06
Stef87 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:55:
[...]

Bij de Zoe moet je het alleen via je rempedaal doen, op het display kan je dan precies zien hoeveel KW je remt op de motor =) standaard is het nogal afhankelijk van je snelheid hoeveel je remt op de motor zonder het rempedaal aan te raken (je komt er niet mee stil te staan zonder rempedaal)
Remmen? Gewoon uitrollen in vrij... Regenereren wil je zo veel mogelijk voorkomen. Kameraad zit met deze rijstijl en anticiperen rond de 180km range (Zoe uit 2013)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@NielsTn
Ik denk dat daar per auto wel verschillen in zitten, de i3 remt/regenereert als een malle, de Zoe kennelijk niet.

Tijdens mijn experimentje met de golf vandaag remt de auto in ECO stand ook niet meer op de motor, wanneer je het gas los laat schakelt de DSG de N stand in en laat de auto uitrollen, wat Niels zegt zeg maar. Best raar om een afrit met 100kmu te pakken in z'n vrij.

Ik kwam op een bmw pagina de volgende gegevens tegen voor de 94Ah versie:
Charging duration; DC; 125 A; 50 kW (80%): approx. 39 min.
Charging duration; DC; 125 A; 50 kW (100%): approx. 1 hrs 15 min.
Charging duration; AC; up to 32 A; single-phase or three-phase, up to 11 kW (80%): approx. 2 hrs 45 min.
Charging duration; AC; up to 32 A; single-phase or three-phase, up to 11 kW (100%): approx. 3 hrs 30 min.
Bron: http://www.bmw.com/com/en...wroom/range_charging.html

Ik wil voor mijn "onderzoek" een paar aannames doen:
Uitgaande van de 94Ah versie van de i3
Op 100% lading kan ik 150km rijden bij een snelheid van 110kmu, Dit is indien nodig te verlengen met REX naar 300KM? Is dit een enigszins reëel?
  • Met deze aannames zou ik vanaf huis net tot aan Nieuwegein kunnen geraken = 150km
  • Daar aan de fastned slingeren. 40 minuten laden (even door de email heen e.d.) dan zou ik weer 120 km(80%) verder kunen rijden.
  • Bezoekje Breda doen (helaas geen fatsoenlijke laadmogelijkheid, ook niet in de qpark centrum)
  • Op terugweg en in totaal 108km verder geraak ik bij Shell Blommendaal (A27). Maar weer 40 minuten laden zodat we weer 120km verder kunnen.
  • BP Bornheim(110km verder aan de A28 aandoen) weer 40 minuten laden
  • Met opnieuw een dikke 120km actieradius geraak ik uiteindelijk op locatie Groningen. In Groningen geen snelladers :(
  • Maja dan nog naar huis, 33km. Toch die REX maar aan de bak en thuis weer naar 100% laden.
Samengevat bij zo weinig mogelijk REX support moet ik 3x40 minuten laden, valt te overzien.

Met REX zou ik het tot 2x 40 minuten kunnen reduceren. Niet de bedoeling maar wel mooi dat het kan.

Wordt tijd voor snelladers in de steden

[ Voor 80% gewijzigd door Appie Heijn op 09-08-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Appie Heijn schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:16:
Nou vandaag eens als een EV geacteerd :)

Van kruissnelheid 150-160 naar 110kmu is mij alleszins meegevallen. Ik was vandaag te laat vertrokken en heb daarom het eerste stuk flink ga moeten geven om 20-25 minuten van aankomsttijd af te rijden.
Toen dit geslaagd was heb/moest ik tanken net voor de bestemming Breda, 40L diesel erin en moest ook bijna 1 liter olie bijvullen(a 25eur/l) wat mij niet verbaasde na een 10k km gereden te hebben na de vorige beurt. Afgelopen 2 weken heeft ie erg hard zn best moeten doen met de 1500kg sleurhut door de alpen >:)

Verbruik Golf Variant 1.6TDI DSG eerste stuk 1 op 17, na getankt te hebben en vmax 110 aangehouden te hebben 1 op 21.
533km gereden.

Wat opviel is dat er bij de fastned stations zelden auto's staan te "tanken" wellicht omdat ze relatief snel weer weg zijn :?
Verder in zowel Breda als Groningen geen snelladers te vinden. Ik ga vanavond nog even verder kijken hoe ik als EV zou hebben "getankt" en wat dat aan tijd zou hebben gekost.
Fastned draait gewoon voor geen meter :P
85K omzet, 2.2 miljoen verlies (1.1 miljoen uitgaven aan operations).
Dont get me wrong ik denk dat snelladers goed zijn qua aanvulling op de verdere openbare laadinfrastructuur echter het business model, dat snap ik niet.
überhaupt de 3 miljoen investeringen van afgelopen mei, dat is nog geen 1.5 jaar operations :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Appie Heijn schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:20:
@NielsTn
Ik denk dat daar per auto wel verschillen in zitten, de i3 remt/regenereert als een malle, de Zoe kennelijk niet.

Tijdens mijn experimentje met de golf vandaag remt de auto in ECO stand ook niet meer op de motor, wanneer je het gas los laat schakelt de DSG de N stand in en laat de auto uitrollen, wat Niels zegt zeg maar. Best raar om een afrit met 100kmu te pakken in z'n vrij.

Charging duration; AC; up to 32 A; single-phase or three-phase, up to 11 kW (80%): approx. 2 hrs 45 min.
Charging duration; AC; up to 32 A; single-phase or three-phase, up to 11 kW (100%): approx. 3 hrs 30 min.
Bron: http://www.bmw.com/com/en...wroom/range_charging.html

Ik wil voor mijn "onderzoek" een paar aannames doen:
Uitgaande van de 94Ah versie van de i3
Op 100% lading kan ik 150km rijden bij een snelheid van 110kmu, Dit is indien nodig te verlengen met REX naar 300KM? Is dit een enigszins reëel?
Ik verwacht dit ongeveer te halen met mijn 60Ah i3 rex, tel voor de 94Ah rex er maar 50 tot 100 km bij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Bij 110 gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik reken er op, ga het eind volgende week testen naar Maastricht, 260 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ben heel benieuwd, heb je de versie met of zonder REX
MET lees ik net 😊

[ Voor 26% gewijzigd door Appie Heijn op 09-08-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ja met, zonder wordt moeilijk want zowel hier in het oosten als naar het zuiden stikt het niet van de snelladers.
Hier nog een conversatie in het mybmwi3.com topic, voor zover je dat nog niet kent.

En deze test, review had ik ook nog niet gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door janesh op 10-08-2016 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Appie Heijn schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:20:
bij zo weinig mogelijk REX support moet ik 3x40 minuten laden, valt te overzien.
Hier een grafiek van fastned op twitter, ik lees 28min +/- naar 80% en 90% vol is 34minuten:
https://twitter.com/Rolan...status/758746373457973254

*EDIT* sorry, dit is de 30kwh Leaf
NielsTn schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:21:
[...]
Remmen? Gewoon uitrollen in vrij... Regenereren wil je zo veel mogelijk voorkomen. Kameraad zit met deze rijstijl en anticiperen rond de 180km range (Zoe uit 2013)
Als het stoplicht op rood springt, moet ik toch echt remmen >:) , uitrollen doe je alleen als je naar of op een rotonde komt o.i.d. (maar dit bedoelde je denk ik ook niet)

(Standaard vind ik de Zoe eigenlijk helemaal niet zo erg afremmen op de motor, voor mijn gevoel, dus geen feit, remt die maar net iets meer af op de motor dan mijn grande punto 1.3multijet die ik eerst had.)
GoldenSample schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:33:
[...]

Dont get me wrong ik denk dat snelladers goed zijn qua aanvulling op de verdere openbare laadinfrastructuur echter het business model, dat snap ik niet.
überhaupt de 3 miljoen investeringen van afgelopen mei, dat is nog geen 1.5 jaar operations :X
Ik snap dat veel mensen het niet snappen, zelf snap ik het wel =) zie jij een ander mogelijkheid om een degelijk laadnetwerk te creëren zonder eerst heel veel te investeren?

Wij zijn gisteren met de Zoe vanuit eindhoven naar Walibi geweest en weer terug, zonder Fastned had dit (bijna) niet rendabel geweest, ik denk dat wij anders niet eens een Zoe hadden gekocht.

Snelladers langs de snelweg geven EV rijders de vrijheid om overal naar toe te gaan nog een voorbeeld ,door bijv. het franse corri-door netwerk langs de snelwegen (mede door EU gesubsidieerd) kunnen wij het avontuur aan om naar montpeilleir te rijden in Frankrijk =)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 09-08-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Stef87 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 23:02:
[...]

Hier een grafiek van fastned op twitter, ik lees 28min +/- naar 80% en 90% vol is 34minuten:
https://twitter.com/Rolan...status/758746373457973254

*EDIT* sorry, dit is de 30kwh Leaf

[...]

Als het stoplicht op rood springt, moet ik toch echt remmen >:) , uitrollen doe je alleen als je naar of op een rotonde komt o.i.d. (maar dit bedoelde je denk ik ook niet)

(Standaard vind ik de Zoe eigenlijk helemaal niet zo erg afremmen op de motor, voor mijn gevoel, dus geen feit, remt die maar net iets meer af op de motor dan mijn grande punto 1.3multijet die ik eerst had.)

[...]

Ik snap dat veel mensen het niet snappen, zelf snap ik het wel =) zie jij een ander mogelijkheid om een degelijk laadnetwerk te creëren zonder eerst heel veel te investeren?

Wij zijn gisteren met de Zoe vanuit eindhoven naar Walibi geweest en weer terug, zonder Fastned had dit (bijna) niet rendabel geweest, ik denk dat wij anders niet eens een Zoe hadden gekocht.

Snelladers langs de snelweg geven EV rijders de vrijheid om overal naar toe te gaan nog een voorbeeld ,door bijv. het franse corri-door netwerk langs de snelwegen (mede door EU gesubsidieerd) kunnen wij het avontuur aan om naar montpeilleir te rijden in Frankrijk =)
Zonder gov. funding of een 2-sided business model (zoals Tesla heeft met zijn superchargers) niet nee. Echter maakt dat het nog niet een goed businessmodel.

Renault verdiend geld (door Zoë's te verkopen/marktaandeel te vergaren) door de investeringen @ Fastned. Echter Fastned (of zijn investeerders) zien dit geld niet. Dit zou anders zijn als Renault een investeerder zou zijn in Fastned, want dan hoeven ze daar geen winst mee te maken, het is de 'enabler' voor hun verdienmodel, dan doen ze met de autootjes wel (op termijn, zie Tesla).

Zie het als de goedkope printer en dure inkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Dat is het gevolg van de regelgeving (EU volgens mij). Onder een bepaalde deceleratie hoeven de remlichten niet aan; hiervoor staat een vast getal en daar blijven deze EVs onder.
Of het slim is is wat anders (van mij mogen die remlichten ook aan...), maar ze houden zich aan de wet van de EU.
Zover ik op de VvC van Fastned hoorde is het gemiddelde 1 per dag buiten de randstad. Nogal wiedes dat je het gros van de tijd niemand daar ziet staan ;)
Overigens, de laatste 4 keer dat ik in de randstad (edit: Bij Fastned bedoel ik dan) heb geladen stond er al iemand te laden, dus ik herken me hier niet echt in :9 (Leuk detail, voornamelijk mensen die de auto 3 maanden hebben. Veel nieuwelingen blijkbaar)
[...]

Grootste probleem is naar mijn mening niet het business model, maar het aantal EVs dat rondrijdt in Nederland. Ze zetten een systeem op voor een miljoen auto's en er rijden er pas 10000 rond. Dus idd, het draait nog niet.
De belangrijkste vraag is dan ook eerder of ze wel gaan draaien als die miljoen EVs wel rondrijden, niet hoe ze er nu voor staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 10-08-2016 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Fastned is gewoon een durfinvestering, en daarmee een stukje ondernemerschap. Niet per sé fout, maar de kans dat het mis gaat is vrij groot. Als ik zou investeren in Fastned, zou ik dat niet doen vanwege het rendement, maar vanuit idealisme. Fastned is m.i. een noodzakelijke stap om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Superchargers zijn de toekomst, niet van die stomme 11kw palen in de binnenstad. De actieradius zal stijgen waardoor op een gegeven moment vrijwel iedereen gewoon 's nachts zijn auto oplaadt en daarmee voldoende heeft voor de hele dag. Dan blijft alleen de groep over die lange stukken rijdt of op vakantie gaat en daar heb je superchargers voor.

Al die laadpalen nu zijn alleen nuttig voor de EV's met beperkte radius of plugin hybrids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45

[...]

Is het niet zo dat een EV, ook als je remt, eerst zo veel mogelijk regeneratief decellereert en pas de mechanische remmen inschakelt als dat niet genoeg is?
[...]

Volgens mij is de business case van Fastned juist heel duidelijk: zorg dat je overal zit en de eerste en grootste bent. De EV's komen vanzelf wel.
Het is dus puur een kwestie van een marktpositie claimen en een lange adem hebben om die positie vast te houden tot het moment dat de markt er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Langs de andere kant zijn er genoeg mensen in hun fossiele (pun intended) verbrandsmotor die op de rem gaan staan om te vertragen met 0,05m/s². Als ik die remlichten ineens zie, dan verwacht ik een noodstop, geen subtiele vertraging, VERDOMME.

Ik ben dus blij dat de remlichten van EV's niet direct aanfloepen bij de minste vertraging, want ik verwacht ook geen noodstop. Remmen doe je voor een noodstop, voor ALLE andere momenten dat je moet vertragen doe je dat door het te zien aankomen en gewoon snelheid te minderen met uitbollen - zonder remlichten.

Zoals Jeremy Clarkson in Top Gear ooit zei: you never ever brake on the motorway! (met als excuus voor eender welk opgeworpen bezwaar: 'you see it coming.')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nivve schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:20:
Grootste probleem is naar mijn mening niet het business model, maar het aantal EVs dat rondrijdt in Nederland. Ze zetten een systeem op voor een miljoen auto's en er rijden er pas 10000 rond. Dus idd, het draait nog niet.
De belangrijkste vraag is dan ook eerder of ze wel gaan draaien als die miljoen EVs wel rondrijden, niet hoe ze er nu voor staan.
^^ Dit, statistisch gezien is de kans gewoon erg klein dat je een auto ziet. Dan speelt er ook nog mee dat het drukker is in de spits tijden. Hierbij geeft Fastned zelf overigens aan dat veel klanten in de avond laden zodat ze dit in de ochtend niet hoeven te doen. Een paar mogelijke verklaringen hiervoor zou zijn dat mensen met een EV meer/beter plannen of ze een hekel hebben aan nog vroeger opstaan :D

Als er het aankomende jaar circa 50k auto's rijden zal er een beging van een knappe vullingsgraad komen. En ik heb er vertrouwen in met de nieuwe lichting 200km EVs dat deze in combinatie met de 4% bijtellingsregeling zeker wel aftrek zullen vinden. Als de werkgever de laadpas vergoed denk ik dat er aanzienlijk meer van de snelladers gebruik wordt gemaakt.

We zien nu elke dag auto's bij het tankstation omdat er nu eenmaal tegen de 8 miljoen auto's rijden. Statistisch gezien moet er met 4500 tankstations dan altijd wel ergens staan. Dat zijn er 1777 per tankstation, voor de EV snelladers zijn het 493 bij 11.041 auto's. Dat zijn er bijna 23 auto's per laadpaal. Dan laten we nog thuis en publieke laadpunten buiten beschouwing waarmee mensen vol vanaf huis vertrekken.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Het wachten is een beetje tot de Tesla Model 3 en de Opel Ampera-E achtigen de markt gaan overspoelen. Dus kijk rond 2019 nog eens als je weer een liter olie staat bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
YoshiBignose schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:50:
Al die laadpalen nu zijn alleen nuttig voor de EV's met beperkte radius of plugin hybrids.
Dat zou mooi zijn, nooit meer een Tesla die mijn laadpaal niet nuttig bezet houdt... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Krisp schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:31:
Fastned is gewoon een durfinvestering, en daarmee een stukje ondernemerschap. Niet per sé fout, maar de kans dat het mis gaat is vrij groot. Als ik zou investeren in Fastned, zou ik dat niet doen vanwege het rendement, maar vanuit idealisme. Fastned is m.i. een noodzakelijke stap om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken.
Dat dus. Om die reden investeer ik in Fastned.
Superchargers zijn de toekomst, niet van die stomme 11kw palen in de binnenstad. De actieradius zal stijgen waardoor op een gegeven moment vrijwel iedereen gewoon 's nachts zijn auto oplaadt en daarmee voldoende heeft voor de hele dag. Dan blijft alleen de groep over die lange stukken rijdt of op vakantie gaat en daar heb je superchargers voor.

Noem het Superchargers, Fastned, of wat dan ook. >150kW laden gaat inderdaad winnen van alle 11kW palen. Deze discussie blijft overigens maar naar boven komen.

Dit wordt al een behoorlijke slow-chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

Waar denk je dat mensen in de binnenstad snachts hun auto opladen? :P
Ik woon in zo'n binnenstad met laadpalen. Maar niemand heeft hier een voortuin, laat staan een oprit. En garages kosten ongeveer evenveel als een Model S.
Laadkabels vanuit je huis naar een openbare parkeerplaats zijn met een plaatselijke verordening verboden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
kdeboois schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:02:
[...]

Het wachten is een beetje tot de Tesla Model 3 en de Opel Ampera-E achtigen de markt gaan overspoelen. Dus kijk rond 2019 nog eens als je weer een liter olie staat bij te vullen.
We zullen zien, net even met een i-agent gechat, gek genoeg raden die de i3 voor de snelweg af. Dat ze een kanttekening plaatsen OK, maar om nou te zeggen dat de 94Ah REX niet voor mijn doeleinden geschikt zou zijn vindt ik wel erg kort door de bocht. Zeker omdat ik 2x per dag 40 minuten verplicht pauze niet als een obstakel zie, in die tijd kan ik mooi zaken regelen die ik anders thuis(werkend) nog zou moeten doen.

En die 1 liter olie moet elke 15.000 bijgevuld worden hoor ;) bij normaal gedrag (vmax 130) en geen sleurhut redt ik wel 30.000 zonder bij te vullen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon omdat er nog weinig ev's rijden. Maar wees blij, want als je eerst een uur moet wachten om dan zelf 20 minuten te laden dan ben je het snel zat, denk ik.
In Groningen zou er wel 1 zitten en vlak bij zit Fastned, maar dan wel vanuit Groningen naar het zuiden.

Bij Breda zit de dichtstbijzinde in Oosterhout.
Ik vond dat van de Soul ook wel meevallen, tot ik laatst weer eens in een benzine auto moest rijden. Die remde toch duidelijk minder af wanneer ik (in de vijfde versnelling) het gaspedaal los liet. En waarschijnlijk is dit ook nog verschillend per automodel.
mcDavid schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:56:
Is het niet zo dat een EV, ook als je remt, eerst zo veel mogelijk regeneratief decellereert en pas de mechanische remmen inschakelt als dat niet genoeg is?
Ja, normaal gesproken wel. Maar als je het rempedaal intrapt gaan wel altijd gelijk de remlichten aan, ook al rem je niet hard.
databeestje schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:41:
Het viel mij op hoeveel mensen er nog de auto stationair lieten draaien bij het opstellen voor de boot.
Maar als je de motor uitzet dan doet de airco het niet meer! 8) Of in Nederland waarschijnlijker: de verwarming doet het niet meer :+
Bij een EV remt deze ongeacht de snelheid met een vast vermogen (bij de Miev 5,10 of 15kW in C/D of B).
Bij de Soul is dat niet zo, de vertraging is wel afhankelijk van je snelheid (en natuurlijk de stand waar hij in staat). Maar als de stand hetzelfde is vertraagt hij meer hoe sneller je rijdt. Dus als je 100 rijdt en je laat het gas los dan remt hij met bijvoorbeeld 23kW, maar als je 30 rijdt dan is het 8kW. Ik weet de getallen niet precies uit mijn hoofd, maar het gaat om het idee.

Helaas (vind ik) heeft hij wel de nagebootste creep van een automaat dus hij blijft altijd rijden en stopt niet vanzelf.
Het is maar hoe je subsidie uitlegt natuurlijk. Volgens Van Dale is het "geldelijke ondersteuning vanuit de overheid". Dus je kan er over discussiëren of je vind dat je per se geld moet krijgen of dat het ook al zo is als je iets niet hoeft te betalen terwijl dat anders wel zou moeten.

Financieel komt het natuurlijk op hetzelfde neer. Als je 100 euro moet betalen aan de overheid en en je krijgt tegelijkertijd 50 euro van de overheid is dat hetzelfde als je maar 50 euro hoeft te betalen ipv 100 euro en je krijgt niets van de overheid.

Voor de overheid is het tweede wel voordeliger; ze hoeven geen apparaat te hebben om geld terug te storten (inclusief controles etc). En als ze het zat zijn dan wordt het percentage gewoon minder verlaagd en moet je het alsnog betalen.
Appie Heijn schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:29:
We zullen zien, net even met een i-agent gechat, gek genoeg raden die de i3 voor de snelweg af. Dat ze een kanttekening plaatsen OK, maar om nou te zeggen dat de 94Ah REX niet voor mijn doeleinden geschikt zou zijn vindt ik wel erg kort door de bocht.
De lokale Renault dealer raadde mij ook af een Zoe te nemen voor mijn woon-werk verkeer. Maar waarschijnlijk had ik het er prima mee kunnen redden.

Ik vind trouwens de 94Ah benaming bijzonder onhandig. Dat zegt namelijk helemaal niets omdat je nog een eenheid mist om er energie van te maken (het voltage). Dus je kan beter over de 22kWh of 33kWh versie spreken. Dan weet iedereen gelijk hoeveel energie het is. Het verbruik is ook in kWh/100 km en niet in Ah/100 km. En je kan dan ook makkelijker zelf uitrekenen hoe lang je bij een paal moet laden om weer genoeg te krijgen om bij je volgende punt te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:29:
We zullen zien, net even met een i-agent gechat, gek genoeg raden die de i3 voor de snelweg af. Dat ze een kanttekening plaatsen OK, maar om nou te zeggen dat de 94Ah REX niet voor mijn doeleinden geschikt zou zijn vindt ik wel erg kort door de bocht. Zeker omdat ik 2x per dag 40 minuten verplicht pauze niet als een obstakel zie, in die tijd kan ik mooi zaken regelen die ik anders thuis(werkend) nog zou moeten doen.
JeroenE schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:59:
De lokale Renault dealer raadde mij ook af een Zoe te nemen voor mijn woon-werk verkeer. Maar waarschijnlijk had ik het er prima mee kunnen redden.
De 'EV specialist' bij mijn Renault dealer deed netjes zijn werk maar leek mij ook niet extreem enthousiast over de Zoe. Misschien toch omdat autoverkopers meer 'petrol heads' zijn dan EV enthousiastelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:59:

[...]
Bij de Soul is dat niet zo, de vertraging is wel afhankelijk van je snelheid (en natuurlijk de stand waar hij in staat). Maar als de stand hetzelfde is vertraagt hij meer hoe sneller je rijdt. Dus als je 100 rijdt en je laat het gas los dan remt hij met bijvoorbeeld 23kW, maar als je 30 rijdt dan is het 8kW. Ik weet de getallen niet precies uit mijn hoofd, maar het gaat om het idee.

Helaas (vind ik) heeft hij wel de nagebootste creep van een automaat dus hij blijft altijd rijden en stopt niet vanzelf.
Die creep zit er in de Zoe ook. In het begin vond ik het niet zo storend, maar de laatste tijd ga ik me er steeds meer aan ergeren. Toch een stukje controle ook dat je verliest. Was het maar een optie dat uit te zetten was :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
[quote]JeroenE schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:59:
[...]
In Groningen zou er wel 1 zitten

Die wist ik niet :-). Fijn om te weten, scheelt weer omrijden via Haren als je toch langs FastNed moet. (heb hem gelijk toegevoegd aan openchargemap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mddd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:13:
[...]

De 'EV specialist' bij mijn Renault dealer deed netjes zijn werk maar leek mij ook niet extreem enthousiast over de Zoe. Misschien toch omdat autoverkopers meer 'petrol heads' zijn dan EV enthousiastelingen?
ICE's leveren veel meer op (voor de dealer). Vooral als je ze na aankoop door de dealer laat onderhouden.
Daarom dat bijvoorbeeld Tesla hun eigen winkels heeft geopend. En dat ze nu in een aantal rechtszaken verwikkeld zijn in landen/staten waar dat verboden is voor autofabrikanten.

Als de dealer ook nog iets wil verdienen aan de verkoop van een EV moet de prijs omhoog of de marge voor de fabrikant omlaag.

Dus zowel de fabrikant als de dealer heeft een goede reden om jou een ICE aan te smeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
mcDavid schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:56:
[...]
Een Zoe niet, hij remt op de motor maar niet maximaal, je kan met het rempedaal (en ook gas) bepalen hoever die op de motor afremt, je kan op de digitale "teller" dan precies zien hoeveel van het maximale je remt op de motor, kom je daarboven dan gebruik je de mechanische rem pas.

Met je gaspedaal kan je ook spelen om de auto uit te laten rollen met 0kw verbruik door je voet met de deccelleratie steeds minder ver in te drukken.

Je kan ook een negatief verbruikt hebben en dan zie je bijvoorbeeld -28kw staan als je (bij)remt op de motor met je gaspedaal. Als je bijremt dan zie overigens ook gewoon je remlichten branden.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 10-08-2016 11:31 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.