"Even nadenken voordat je mensen in een hokje drukt"?BB-One schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:42:
[...]
Meerijden met het verkeer is dus geen 130 km/u rijden en met 100 km/u rijd je niet tussen de vrachtwagens (wat overigens ook gewoon verkeer is), dus meerijden is ergens tussen de 80 en 130 km/u.
Gemiddeld rij ik zelf rond de 110 km/u, hierbij wordt ik door de helft van de auto's ingehaald en de andere helft haal ik in. 110 km/u is voor mij de optimale mix tussen afstand en tijd.
Even een opmerking richting iedereen die zich aangesproken voelt door het volgende:
Volgens mij is het allemaal al wel duidelijk. Er zijn mensen die 'zweren' bij elektrisch rijden en nemen de beperkingen (die er zeker zijn!) voor lief. Daarnaast zijn er mensen die de beperkingen niet niet overkomelijk vinden en op dit moment zichzelf niet zien als koper/eigenaar van een BEV. Even goede vrienden, zoveel mensen, zoveel smaken, zoveel beweegredenen.
Maar wat mij opvalt is het volgende: de meesten die de voordelen van een EV niet vinden opwegen tegen de nadelen, mogen zich in mijn optiek wel wat meer rekenschap geven van de woorden die ze gebruiken. "Rijden als een bejaarde", "belabberd" komt bij mij niet erg vriendelijk en positief bedoeld over. Waarschijnlijk is dat niet zo bedoeld maar zo kan het wel overkomen, zo komt het in ieder geval wel op mij over.
Kan zijn dat ik mij vergis, maar de EV-rijders hier hanteren ook geen termen richting de ICE-rijders als "bumperklevers", "snelwegracers", "grondvervuilers"
Van mijn kant dus het verzoek om even na te denken alvorens je mensen in een bepaald hoekje drukt en daar termen aanhangt die wellicht niet bij die personen zelf passen en daarmee niet echt gepast zijn. Dit topic is volgens mij bedoeld om te discussiëren over de elektrische auto en de (in mijn beleving) mooie toekomst die de EV heeft en welke 'problemen' er opgelost moeten worden alvorens een groter deel van de wereld dagelijks willen gaan genieten van een EV, dus laten we dat doen, zonder mensen met bepaalde termen in een hokje te drukken.

Kerel, het enige dat ik zeg is dat naar mijn mening EV's momenteel een belabberde range hebben. Dat jij je daardoor in een hokje gedrukt voelt zegt echt meer over jou dan over de insteek van mijn post hoor.
Naar mijn mening is de EV-industrie er eentje die momenteel ZEER sterk in de lift zit, en dus eentje waarbij de ontwikkelingen zich in razend tempo opvolgen. Dit is ook gelijk de reden dat ik kritisch kijk naar of ik dit jaar "early adopter" wil worden, of een van de volgende jaren: als je EV 1 jaar oud is zal hij al weer fiks achterlopen op de generatie daarop.Nivve schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:11:
[...]
Nou bedankt... Net een uitgebreide reactie getypt: *1 nieuwe reactie geplaatst*
... Kan ik alles schrappen omdat je het veel beter verwoordt![]()
[...]
Mijn Zoe is nu eenmaal niet de auto met de meeste range. Dat was ook helemaal niet het punt omdat je vraag luidde wat het extra kost als je 130 zou rijden. Wat ik to the point beantwoordde, met mijn eigen auto's verbruik als voorbeeld (en wat dus niet het hoogste bereik is van de huidige modellen op de markt).
Wat voor bereik zou je dan wel verwachten? Misschien dat mijn auto niet toereikend is, maar vallen andere modellen van mensen hier opeens wel mee (Nieuwe leaf, Soul, Tesla) of zijn plug-ins als tussenoplossing erg aantrekkelijk voor je (i3 REX, GTE's, Ampera/Volt, etc.)
Je hebt op zich wel gelijk hoor. De sector staat nu eenmaal in zijn kinderschoenen. Als je 800 bereik verwacht dan zit je nu eenmaal aan een plug-in of een fossiel vast
Iedereen staat het uiteraard vrij om zijn eigen definitie te hanteren van "meerijden met het verkeer". Voor mij is dat: het rijden van de maximumsnelheid zoals aangegeven op de borden. Maw: ik rij 130 waar ik 130 mag, rij 100 waar ik 100 mag etc etc.
Dit is wel nodig ook als je een opdracht hebt op 150km enkele reis. Als je dan een EV hebt met een bereik van 200km, betekent dit al dat je op de terugweg standaard even moet bijladen. Voor mij persoonlijk is dat een ongemak dat ik er nog wel voor over zou hebben, maar als er ook nog eens bijkomt dat ik overal 100/110 moet rijden (ook waar ik 130 mag), omdat ik anders de heenreis niet eens meer haal zonder bij te laden, begint de ongemaksfactor voor mij persoonlijk wel erg hoog te worden.
Ik begrijp dat EV-rijders van het eerste uur meer met emotie verbonden zijn aan hun EV, dan ik dat zal zijn, maar tegelijkertijd vind ik jullie ook wel weer overbeschermend over jullie EV's: die range is gewoon echt matig momenteel, en zal de eerstvolgende jaren ook zeer snel omhoog gaan.
Ik vind het overigens ook een beetje flauw om te komen met "als je 800km verwacht", alsof er alleen zwart-wit is, alleen belabberde range vs superrange. Een EV die 300km range heeft, en die ook gewoon overal tegen de aangegeven snelheid op de snelweg gereden kan worden is helemaal ok wat mij betreft bijvoorbeeld.
Hoewel ik de EV zoals hij er nu voorstaat dus nog wel de nodige gebreken vind hebben denk ik dat het met een paar jaar tijd juist echt fantastisch gaat worden:
- Weinig onderhoud
- Extreme acceleratie
- Geen fijnstof meer in steden
- Enorme range
- Geen stops bij tankstations meer
- Fluisterstil
- Algehele Co2 uitstoot veel lager
En ga zo maar door: ik zie dit echt als DE technologische ontwikkeling van de toekomst, en het gaat de autowereld totaal op zijn kop zetten (maar momenteel is de range nog belabberd
[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 08-08-2016 15:32 ]