Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GoldenSample schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:51:
[...]

Ehm dat is niet waar, bij ongeveer t piek koppel en redelijk zware belasting, dat wel ja.
Wat Proton_ zegt. Volgas wil niet zeggen maximale toeren. Bij volgas zijn de pompverliezen van de benzinemotor het kleinst omdat dan de gasklep volledig open staat. Bij niet volgas staat die deels (of bijna volledig) dicht en dat geeft verliezen.
Deze situatie treedt dus alleen op bij accelereren en zelfs dan is er zoals je terecht aangeeft een sweetspot. Volgas bij 6000 toeren zal vrijwel nooit efficienter zijn dan volgas bij 2500 toeren.
Wat allemaal al aangeeft dat efficient rijden met een verbrandingsmotor veel lastiger is dan met een elektromotor en dat rijgedrag bij een verbrandingsmotor veel meer invloed op het verbruik heeft dan bij een elektromotor.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Shapeshifter schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:33:
[...]

Ik vertrouw bedrijfsopgaven niet. Als iemand die zo'n ding heeft het kan bevestigen geloof ik het wel. En verder, tja, ik had een motor, maar die was niet zo best meer en heb ik toen de deur uit gedaan. Vanaf dat moment ben ik met de auto gaan rijden en dat bleek toch wel duur te zijn, dus ben ik op een gegeven moment elektrisch gaan rijden en dat bevalt prima. Een elektrische motor voor erbij is me toch wat te duur en die 20 keer zoveel kans op een dodelijk ongeluk zit me toch een stuk meer dwars dan het in het verleden deed.
Dus die DSR van je collega kan 100km?
Als je aan hem nou vraagt wat de batterij-inhoud van zijn versie is, dan kan je het betrouwbaar vergelijken met de andere opties die Zero aanbiedt.

Zeg die collega heeft een 9,4 kWh accu en rijdt 100 km op een accu op de snelweg.
Als Zero ook een DSR aanbiedt met 15kWh, weet je dus dat 150 km er echt wel in zit.

Overigens heb ik ook gelezen dat een aantal panelen (had nog een speciale naam, iets van flaps of zo?) wonderen doet voor de aerodynamica van de zero's. Vooral op snelwegverbruik kan dat dus wrs wel wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Dan zou ik er ook bij vragen hoe hard hij gemiddeld rijdt op de snelweg, dat kan (zeker met een motor) wel aardige impact hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:10:
Jullie hebben in België geen bejaarden die in een auto rijden met 70 km/u op de snelweg :? Ik zou juist denken dat je met al die kedoenk-kedoenk-kedoenk wegen minder snel zou rijden. Of is het juist sneller om er eerder af te zijn? >:)
Dat valt wel mee. Ik ken vooral de betonnen snelwegen van antwerpen naar brugge en van antwerpen naar eindhoven, maar verder is veel toch wel gewoon asfalt. Geen zoab, helaas, dus met regen zie je niet zoveel meer, inclusief de strepen op de weg.

De meeste mensen rijden hier over het algemeen wel tussen de 110 en de 120, vaak als er echt iemand zo langzaam rijdt, hebben ze panne aan de auto.
Ik kom in NL toch regelmatig zulke auto's tegen en rij zelf ook wel eens "maar" 100 km/u terwijl je 130 km/u zou mogen. Ik heb er niet zo'n problemen mee eerlijk gezegd, ik wil dan graag mijn bestemming halen zonder te hoeven laden onderweg. Dan nog haal ik soms andere auto's in... Als je voor aan in de 'file' rijdt heb je er zelf trouwens het minste last van O-)

Vrachtwagens geven ook niets om de flow van het andere verkeer; die halen elkaar ook rustig met een halve km/u snelheidsverschil.
Ik rij meestal 110 km/u op de terugweg, voornamelijk vanwege verbruik (ik heb een diesel). Het rijdt ook een stuk rustiger. Maar ik geef wel gas bij als ik een vrachtwagen in haal, want ik vind weinig ergerlijker dan mensen die denken een vrachtwagen in te moeten halen met 95-100 km/u. Op een drukke snelweg (en al helemaal als het een tweebaans snelweg is) is dat een goeie manier om files te veroorzaken, zeker als er eens een keer een rits vrachtwagens zijn.

Rechts rijden met 90-100 km/u verstoord de flow niet, mensen kunnen je gewoon inhalen, maar links rijden met diezelfde snelheid verstoord de flow wel, naar mijn idee. Tuurlijk, vrachtwagens doen het ook, maar je rijdt zelf niet in een vrachtwagen. En als je toch al zo langzaam rijdt, waarom dan niet gewoon achter die vrachtwagen blijven hangen? Scheelt ook weer verbruik, zoals je zelf ook al zei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:08:

[...]

Ik rij meestal 110 km/u op de terugweg, voornamelijk vanwege verbruik (ik heb een diesel). Het rijdt ook een stuk rustiger. Maar ik geef wel gas bij als ik een vrachtwagen in haal, want ik vind weinig ergerlijker dan mensen die denken een vrachtwagen in te moeten halen met 95-100 km/u. Op een drukke snelweg (en al helemaal als het een tweebaans snelweg is) is dat een goeie manier om files te veroorzaken, zeker als er eens een keer een rits vrachtwagens zijn.

Rechts rijden met 90-100 km/u verstoord de flow niet, mensen kunnen je gewoon inhalen, maar links rijden met diezelfde snelheid verstoord de flow wel, naar mijn idee. Tuurlijk, vrachtwagens doen het ook, maar je rijdt zelf niet in een vrachtwagen. En als je toch al zo langzaam rijdt, waarom dan niet gewoon achter die vrachtwagen blijven hangen? Scheelt ook weer verbruik, zoals je zelf ook al zei ;)
Hier ben ik het wel mee eens. Zelfs als ik ECO rijdt om mijn bereik zo maximaal mogelijk te houden haal ik gewoon met 110 in. Kost wel range, maar als ik die echt nodig heb dan blijf ik wel even achter de vrachtwagen totdat het gat groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:08:
Dat valt wel mee. Ik ken vooral de betonnen snelwegen van antwerpen naar brugge en van antwerpen naar eindhoven, maar verder is veel toch wel gewoon asfalt.
Het was een beetje overdreven natuurlijk, maar meestal kom ik in België niet vele verder dan Antwerpen. Ik ben er nu al een paar jaar niet meer geweest, dus wellicht is het beter tegenwoordig. Ik vond het er trouwens nooit fijn rijden qua flow (en toen reed ik nog gewoon in een ICE). Misschien ligt het wel aan mij :'(
De meeste mensen rijden hier over het algemeen wel tussen de 110 en de 120, vaak als er echt iemand zo langzaam rijdt, hebben ze panne aan de auto.
In Nederland rijden ook de meeste mensen wel 100+, maar ik kom bijna iedere dag wel 1 of 2 tegen die een stuk langzamer rijden.
Op een drukke snelweg (en al helemaal als het een tweebaans snelweg is) is dat een goeie manier om files te veroorzaken, zeker als er eens een keer een rits vrachtwagens zijn.
Klopt helemaal. Maar de vrachtwagens zelf hebben daar maling aan en halen elkaar dus wel gerust in. Als ik langzaam rijd dan blijf ik trouwens ook vaak gewoon achter een vrachtwagen hangen. Maar als je dat een tijdje doet dan merk je wel hoe vaak die elkaar dan toch nog inhalen.
Nivve schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:33:
Zeg die collega heeft een 9,4 kWh accu en rijdt 100 km op een accu op de snelweg.
Als Zero ook een DSR aanbiedt met 15kWh, weet je dus dat 150 km er echt wel in zit.
De DSR is er met een 11,4kWh of 14kWh (bruikbaar!) accupakket.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 03-08-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

ollie1965 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:28:
[...]

@Erasmo kom er maar in.....

Motorrijden is kijken voor 2 en het hoofd i.c.m. het rechterhandje maken de rest af

Ollie rijdt al 31 jaar motor en laat zich alleen tegen houden door (opkomende) gladheid en storm (9 over Hellegats plein is niet fijn :+ )
Tja, ik kan nog zo overtuigd zijn van mijn eigen kunnen, ik zal altijd afhankelijk zijn van mijn medeweggebruikers en die cijfers komen natuurlijk ook niet uit de lucht vallen.
Nivve schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:33:
[...]

Dus die DSR van je collega kan 100km?
Als je aan hem nou vraagt wat de batterij-inhoud van zijn versie is, dan kan je het betrouwbaar vergelijken met de andere opties die Zero aanbiedt.

Overigens heb ik ook gelezen dat een aantal panelen (had nog een speciale naam, iets van flaps of zo?) wonderen doet voor de aerodynamica van de zero's. Vooral op snelwegverbruik kan dat dus wrs wel wat beter.
Ik heb geen idee hoe ver hij kan. Een collega van de collega had het over 75km, maar heb het liever uit eerste bron, dat ik het daarna kan extrapoleren begrijp ik. Vooralsnog was ik van plan om eens een dagje zo'n ding te huren om te kijken wat het is. Voorlopig zal ik woon-werk met (elektrische) auto blijven doen (is ook praktischer met kinderen ophalen e.d. ;) )

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:33:
Het was een beetje overdreven natuurlijk, maar meestal kom ik in België niet vele verder dan Antwerpen. Ik ben er nu al een paar jaar niet meer geweest, dus wellicht is het beter tegenwoordig. Ik vond het er trouwens nooit fijn rijden qua flow (en toen reed ik nog gewoon in een ICE). Misschien ligt het wel aan mij :'(
De flow tussen breda en antwerpen is tamelijk dramatisch, alhoewel het asfalt wel ok is (zolang het niet regent). De flow naar eindhoven is een stuk beter (behalve als je 's ochtends naar antwerpen moet vanuit die richting, dan is het echt dramatisch), alleen is de weg daar tamelijk prut. Ze hebben wel een km of 10-12 van beton naar asfalt omgezet de laatste twee jaar, dat stukje rijdt nu wel soepel (qua wegdek, in ieder geval).
In Nederland rijden ook de meeste mensen wel 100+, maar ik kom bijna iedere dag wel 1 of 2 tegen die een stuk langzamer rijden.
Ik eigenlijk niet, alhoewel het ook wel uit zal maken waar je rijdt. De keren dat ik mensen echt zo langzaam heb zien rijden dat zelfs vrachtwagens ze inhalen op het stuk dat ik dagelijks rij, kan ik denk ik nog wel op één hand tellen na drie jaar.
Klopt helemaal. Maar de vrachtwagens zelf hebben daar maling aan en halen elkaar dus wel gerust in. Als ik langzaam rijd dan blijf ik trouwens ook vaak gewoon achter een vrachtwagen hangen. Maar als je dat een tijdje doet dan merk je wel hoe vaak die elkaar dan toch nog inhalen.
Als je regelmatig van eindhoven naar venlo rijdt (of andersom), dan raak je vanzelf wel gewend aan achter vrachtwagens aan rijden, net zoals dat je gewend raakt aan een continue rij vrachtwagens op de rechterbaan. Maar een auto kán harder, dus daarom probeer ik zelf in ieder geval te vermijden om dat soort opstoppingen zelf te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

revolution-nl schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:00:
De vooringenomen journalistiek van de fossiele autobladen anno 2016, mag ik even een teiltje :r
http://www.autoweek.nl/vi...n-leaf-roadtrip-reportage

Waarom moet er bijna altijd een test bedacht worden waarbij de actieradius een probleem is. Doe eens een test op de use case en zet daar een plofauto tegenover. Test de auto op comfort, kosten en bruikbaarheid.
Zoals in het commentaar onder het artikel stond haalden ze vrachtwagens in maar werden ook ingehaald door vrachtwagens. Met die spaarzame lange ritten ga ik gewoon achter een vrachtwagen hangen, maar laat ik me niet inhalen door een vrachtwagen.

Op allerlei gronden valt het artikel een beetje door de mand. Zo geeft de presentator aan dat er geen plezier te beleven is met de Leaf, volgens mij is dat ook niet de doelgroep van de auto. De indruk die ik krijg van de andere rijders op het forum is dat deze auto prima comfortabel is, iets wat ik in woon-werk verkeer wel kan waarderen.

Was overigens het oosten van het land niet het deel met de minste snelladers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Maar ze zijn er wel, die snelladers. Voor deze rit ook zeker voldoende.

Daarom is het ook een beetje raar dat ze in het filmpje al gaan laden op de A73, net na knooppunt Rijkevoort (al noemt hij het 'bij Nijmegen'). Dat is best knullig, zeker als hij daarna zegt "En hierna wordt het helemaal spannend", want als hij verderop op de A50 bij Wolfheze de snellader had gepakt, was het allemaal prima geweest. Die had hij met de eerste lading ook kunnen halen. En dan was de route verdeeld in 160 + 187 kilometer. En op de rit Maastricht-Groningen is het sowieso wel verstandig (en veilig) om halverwege een half uurtje pauze te nemen met een bak koffie. Ik zou liever eerst een langer stuk pakken en daarna een korter stuk, maar dan was Beekbergen ook nog haalbaar geweest. Nee, ze hebben expres de snellader gepakt die ongeveer de hele actieradius van Groningen verwijderd was. En wat blijkt: dat haalt hij prima. Onder de streep zegt hij dus ook 'ik heb ongeveer de fabrieksopgave gehaald'. Probeer dat maar eens met een ICE.

Nee, zodra er genoeg snelladers zijn en de actieradius nog net iets beter wordt, wil ik ook een BEV. Ik heb hem niet dagelijks nodig voor woon-werkverkeer, want dat gelul dat dit soort BEV's gemaakt zijn voor in de stad, daar doe ik niet aan mee. Dat is namelijk nog steeds slecht voor het milieu. In de stad moet je gewoon de fiets pakken. Nee, ik gebruik hem voor langere afstanden en familiebezoek. Dat is Nijmegen-Flevopolder (indien nodig even bijladen bij Beekbergen) en Nijmegen-Brabant. Dan hang ik hem bij mijn ouders wel een paar uurtjes aan de stroom.

Alleen vakantieritten, dat is nog even een dingetje. Na 2,5u rijden wil ik toch wel even pauze, dus even bijladen is geen enkel probleem. Maar per se moeten stoppen is wel jammer, zeker als dat zeker een half uur duurt.

Dus, misschien eerst een PHEV als volgende auto en daarna een jonge tweedehands Tesla Model 3. Ik zie het wel zitten :)

[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 03-08-2016 12:33 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
dreamscape schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:30:
Alleen vakantieritten, dat is nog even een dingetje. Na 2,5u rijden wil ik toch wel even pauze, dus even bijladen is geen enkel probleem. Maar per se moeten stoppen is wel jammer, zeker als dat zeker een half uur duurt.
Ja wat dacht je dat ik nu tussen het andere verkeer al een paar keer 30 minuten moest wachten... Allemaal mensen die gemiddeld 3 minuten bezig zijn met tanken...

Ik moet er niet aan denken dat al die mensen EV rijden en dus nog vaker moeten tanken en ook nog eens een half uur per stuk... Dan kan een tankbeurt wel een aantal uur gaan duren.

Maar goed, zolang niet 30% of meer EV rijdt, zal dat nog geen probleem worden ;)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:15
Maar ze zijn er wel, die snelladers. Voor deze rit ook zeker voldoende.

Daarom is het ook een beetje raar dat ze in het filmpje al gaan laden op de A73, net na knooppunt Rijkevoort (al noemt hij het 'bij Nijmegen'). Dat is best knullig, zeker als hij daarna zegt "En hierna wordt het helemaal spannend", want als hij verderop op de A50 bij Wolfheze de snellader had gepakt, was het allemaal prima geweest. Die had hij met de eerste lading ook kunnen halen. En dan was de route verdeeld in 160 + 187 kilometer. En op de rit Maastricht-Groningen is het sowieso wel verstandig (en veilig) om halverwege een half uurtje pauze te nemen met een bak koffie. Ik zou liever eerst een langer stuk pakken en daarna een korter stuk, maar dan was Beekbergen ook nog haalbaar geweest. Nee, ze hebben expres de snellader gepakt die ongeveer de hele actieradius van Groningen verwijderd was. En wat blijkt: dat haalt hij prima. Onder de streep zegt hij dus ook 'ik heb ongeveer de fabrieksopgave gehaald'. Probeer dat maar eens met een ICE.

Nee, zodra er genoeg snelladers zijn en de actieradius nog net iets beter wordt, wil ik ook een BEV. Ik heb hem niet dagelijks nodig voor woon-werkverkeer, want dat gelul dat dit soort BEV's gemaakt zijn voor in de stad, daar doe ik niet aan mee. Dat is namelijk nog steeds slecht voor het milieu. In de stad moet je gewoon de fiets pakken. Nee, ik gebruik hem voor langere afstanden en familiebezoek. Dat is Nijmegen-Flevopolder (indien nodig even bijladen bij Beekbergen) en Nijmegen-Brabant. Dan hang ik hem bij mijn ouders wel een paar uurtjes aan de stroom.

Dus, misschien eerst een PHEV als volgende auto en daarna een jonge tweedehands Tesla Model 3. Ik zie het wel zitten :)
Eind dit jaar komt een nieuwe E-Golf uit met een rijbereik van 200 echte kilometers. De voordelen op een rij:

- Geen Co2 uitstoot
- Rijbereik eindelijk redelijk volwassen te noemen
- 4% bijtelling
- Niet zo'n "angry golfcart from the future"-design zoals bij de i3, maar gewoon een serieuze wagen

Dit is waarom ik zo sterk uitkijk naar deze auto: ik denk echt dat hier, mede door de hoge bijtelling op hybrides nu, een enorme run op gaat komen. Zo is Tesla nog ver verwijderd van een release van de Model 3, en vind ik de Leafs, Ampera-E's en I3's ronduit lelijk. De Model S is voor velen gewoon te duur. Is voor jou persoonlijk een rijbereik van 200km nog steeds niet genoeg dan?

Toevoeging: qua vakantieritten kun je je navigatie een route laten plannen die rekening houdt met laadpunten onderweg. Eens per 200km een stop van een half uur vind ik persoonlijk dan best redelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 03-08-2016 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Ja dag, ik ga echt niet achter vrachtwagens hangen hoor, heb wel wat beters te doen :') Het feit dat je dus om zo maar je range te halen ZO triest moet gaan rijden gaat mij te ver en dat laat zien dat dit nog geen goed alternatief is. Auto's kunnen steeds harder en worden steeds veiliger, 130 km/u zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik rij vaak genoeg met m'n Tesla ook wel harder als ik toch weet dat ik m'n doel wel haal op m'n accu, moet ook wel een beetje lol te beleven zijn in je auto :)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:36:
[...]

Ja wat dacht je dat ik nu tussen het andere verkeer al een paar keer 30 minuten moest wachten... Allemaal mensen die gemiddeld 3 minuten bezig zijn met tanken...

Ik moet er niet aan denken dat al die mensen EV rijden en dus nog vaker moeten tanken en ook nog eens een half uur per stuk... Dan kan een tankbeurt wel een aantal uur gaan duren.

Maar goed, zolang niet 30% of meer EV rijdt, zal dat nog geen probleem worden ;)
Je moet niet vergeten dat de ICEs exclusief langs de weg tanken en EVs dat op bestemming kunnen doen. Het zou me verbazen als straks 20% nog geregeld langs de snelweg moet bijladen, op de vakantieritten na.
Daarnaast nog een ander gevolg is dat niet al deze mensen meer hun tank hoeven vol te gooien, dus die blijven niet meer de volle 30 minuten staan aan de 100/150kw lader, die zijn na max 10 minuten wel weer weg.

Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. Je moet alleen kijken naar welke variabelen er nog meer veranderen bij de overstap. Dus niet alleen de huidige laadtijd pakken en aannemen dat het aantal tankbeurten hetzelfde blijft, dat is niet waar het heen gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nivve schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:46:
Je moet niet vergeten dat de ICEs exclusief langs de weg tanken en EVs dat op bestemming kunnen doen. Het zou me verbazen als straks 20% nog geregeld langs de snelweg moet bijladen, op de vakantieritten na.
Daarnaast nog een ander gevolg is dat niet al deze mensen meer hun tank hoeven vol te gooien, dus die blijven niet meer de volle 30 minuten staan aan de 100/150kw lader, die zijn na max 10 minuten wel weer weg.

Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. Je moet alleen kijken naar welke variabelen er nog meer veranderen bij de overstap. Dus niet alleen de huidige laadtijd pakken en aannemen dat het aantal tankbeurten hetzelfde blijft, dat is niet waar het heen gaat ;)
Ik reageerde specifiek op "vakantieritten"...
Iedere 5 minuten die ik nu moet tanken zijn er al 5 te veel overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:53
Stoffa schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:37:
[...]

Eind dit jaar komt een nieuwe E-Golf uit met een rijbereik van 200 echte kilometers. De voordelen op een rij:
De e-Golf is totaal niet populair in dit topic jammer genoeg. Ik ben ook zeker geïnteresseerd in de e-Golf, vooral die upgraded versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:39:
Ja dag, ik ga echt niet achter vrachtwagens hangen hoor, heb wel wat beters te doen :') Het feit dat je dus om zo maar je range te halen ZO triest moet gaan rijden gaat mij te ver en dat laat zien dat dit nog geen goed alternatief is. Auto's kunnen steeds harder en worden steeds veiliger, 130 km/u zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik rij vaak genoeg met m'n Tesla ook wel harder als ik toch weet dat ik m'n doel wel haal op m'n accu, moet ook wel een beetje lol te beleven zijn in je auto :)
Ik ben geen ondernemer, heb niet de keuze voor een lease auto en kan een nieuwe(re) niet betalen. Zodoende moet ik het met de middelen doen die ik tot mijn beschikking heb. Dat is mijn geval een 4,3 keer kleinere accu, 1m60 korter en 49 centimeter smaller.

Voor het woon-werk verkeer hoef ik mij niet druk te maken over de accu, dus rijdt het wel makkelijk. Maarja, Den Haag was wel een stukje verder met 160km, en dat valt niet binnen mijn bereik. Ik wou liever gebruik maken van de Fastned dan de Allego/TNM laders omdat ik niet met 50kW kan laden, dus achter de vrachtwagen gehangen. Het is niet de standaard procedure ofzo, maar als de optie zich aanbiedt, waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Stoffa schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:37:
[...]

Eind dit jaar komt een nieuwe E-Golf uit met een rijbereik van 200 300 echte kilometers. De voordelen op een rij:
Fixed that for you ;)

Ik denk dat elektrisch rijden pas echt volgend jaar een echte nieuwe impuls gaat krijgen met de komst van sowieso 3 wagens met een bereik van rond de 300 km die tevens ook nog relatief betaalbaar zijn (Bolt, e-Ampera en Ioniq (Golf is eigenlijk nog iets te duur). Maar dus sowieso 6 auto's op de markt met een bereik van 300+ kilometers als je de 2 Tesla's meeneemt.

Laten we realistisch zijn, de meeste mensen zien het niet zitten om een auto te rijden die krap aan 200 km kan rijden en waarbij je achter een vrachtwagen moet rijden om uberhaupt een fatsoenlijke afstand te kunnen rijden.

[ Voor 52% gewijzigd door Blik1984 op 03-08-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

tiguan schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

De e-Golf is totaal niet populair in dit topic jammer genoeg. Ik ben ook zeker geïnteresseerd in de e-Golf, vooral die upgraded versie.
Het voordeel van de Golf is dat het uiterlijk normaal is en de afwerking van het interieur hoogwaardig is. In Nederland steken we immers niet graag ons hoofd boven het maaiveld uit.

Het is jammer je bij VAG geen pijl meer kan trekken op de kwaliteit en duurzaamheid van de techniek na de sjoemeldiesels en de TSI,DSG en GTE perikelen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:21:
[...]

Ik ben geen ondernemer, heb niet de keuze voor een lease auto en kan een nieuwe(re) niet betalen. Zodoende moet ik het met de middelen doen die ik tot mijn beschikking heb. Dat is mijn geval een 4,3 keer kleinere accu, 1m60 korter en 49 centimeter smaller.

Voor het woon-werk verkeer hoef ik mij niet druk te maken over de accu, dus rijdt het wel makkelijk. Maarja, Den Haag was wel een stukje verder met 160km, en dat valt niet binnen mijn bereik. Ik wou liever gebruik maken van de Fastned dan de Allego/TNM laders omdat ik niet met 50kW kan laden, dus achter de vrachtwagen gehangen. Het is niet de standaard procedure ofzo, maar als de optie zich aanbiedt, waarom niet.
Ik bedoelde het ook niet echt opschepperig, maar je kan naar mijn mening ontspannender rijden in een 15 jaar oude benzine/diesel. Ik heb jaren in een oude BMW gereden en die rijden prima hoor. Af en toe krijg je een middelvinger ;) maar daarentegen ook weleens een duimpje van Marokkanen 8)

Maar zonder grappen. Een elektrische auto is leuk omdat het zo stil is en soepel, goed voor het milieu en je hebt vaak wat meer opties. Maar het moet wel echt in je reisschema passen, zo niet dan moet je er naar gaan rijden en dan wordt het vaker vervelend dan dat het leuk is. Als ik een Zoë zou overwegen maar daarvoor moet ik echt 100 km/u max of achter vrachtwagens gaan rijden dan rijdt ik liever in een oudere ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Shapeshifter schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:52:
[...]
Ik heb geen idee hoe ver hij kan. Een collega van de collega had het over 75km, maar heb het liever uit eerste bron, dat ik het daarna kan extrapoleren begrijp ik. Vooralsnog was ik van plan om eens een dagje zo'n ding te huren om te kijken wat het is. Voorlopig zal ik woon-werk met (elektrische) auto blijven doen (is ook praktischer met kinderen ophalen e.d. ;) )
In het motortopic zijn er een paar met een Zero.
antonboonstra schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:46:
[...]
Ik heb nu ongeveer 500 km op de teller staan, dus kan nog maar beperkte ervaringen delen.

Het verbruik hou ik bij met spritmonitor. Ik ga hier uit van het werkelijk verbruik gemeten met een aparte Din rail kWh meter, dus niet wat het display van de Zero SR aangeeft. Op basis hiervan moet het praktische bereik ook inzichtelijk worden, maar een actieradius van 160 km lijkt tot nu toe goed haalbaar. Ik merk in ieder geval wel dat het sterk afhankelijk is van de gereden snelheid. Op de snelweg haal je die 160 km zeker niet, maar dat rijdt ook niet erg lekker met een volledig gebrek aan windbescherming. Bij lage snelheden (in de stad / dorp / file) zijn meer kilometers haalbaar.
[...]
Opladen met de standaard lader is simpel. Gewoon steker in het stopcontact en je kunt weglopen. Grootste nadeel is de laadsnelheid met de standaard lader. Even onderweg tanken heeft weinig zin. Met een half uurtje laden, kom je misschien 10 km verder mee... Maar als je rekening houdt met de range en gewoon thuis 'tankt', dan maakt de laadsnelheid niet uit. Hij kan desnoods de hele nacht aan het stroom staan.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Blik1984 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:28:
[...]

Fixed that for you ;)

Ik denk dat elektrisch rijden pas echt volgend jaar een echte nieuwe impuls gaat krijgen met de komst van sowieso 3 wagens met een bereik van rond de 300 km die tevens ook nog relatief betaalbaar zijn (Bolt, e-Ampera en Ioniq (Golf is eigenlijk nog iets te duur). Maar dus sowieso 6 auto's op de markt met een bereik van 300+ kilometers als je de 2 Tesla's meeneemt.

Laten we realistisch zijn, de meeste mensen zien het niet zitten om een auto te rijden die krap aan 200 km kan rijden en waarbij je achter een vrachtwagen moet rijden om uberhaupt een fatsoenlijke afstand te kunnen rijden.
Dank voor de fix, maar de reden dat ik "200" schreef is vanwege het woord "echte" erachter ;).

Wat ik tot nu toe begrijp is dat je namelijk 200 echte kilometers zou moeten halen met die Golf op 1 charge. Zou wel fantastisch zijn om 300 te halen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Maasluip schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:29:
[...]

Wat Proton_ zegt. Volgas wil niet zeggen maximale toeren. Bij volgas zijn de pompverliezen van de benzinemotor het kleinst omdat dan de gasklep volledig open staat. Bij niet volgas staat die deels (of bijna volledig) dicht en dat geeft verliezen.
Deze situatie treedt dus alleen op bij accelereren en zelfs dan is er zoals je terecht aangeeft een sweetspot. Volgas bij 6000 toeren zal vrijwel nooit efficienter zijn dan volgas bij 2500 toeren.
Wat allemaal al aangeeft dat efficient rijden met een verbrandingsmotor veel lastiger is dan met een elektromotor en dat rijgedrag bij een verbrandingsmotor veel meer invloed op het verbruik heeft dan bij een elektromotor.
Klopt qua toeren helemaal echter speelt (buiten pompverliezen) ook mee hoe goed het geheel gemengd is (en de kwaliteit van de verbranding), dat is iets wat vaak achteruit gaat op het moment dat het piekvermogen gevraagd word. Overiges staat buitenkijf dat het met een elektromotor enorm veel makkelijker efficiënt rijden is. Het rijgedrag maakt qua benodigde netto energie natuurlijk niet uit tussen fossiel en elektro. Bruto is inderdaad een heel ander verhaal ivm. De efficiëntie per PK van een verbrandingsmotor die enorm verschilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

JanPedaal schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:42:
[...]

In het motortopic zijn er een paar met een Zero.

[...]
Ah tof, bedankt. Heb wel eens een ritje met de Kawasaki van mijn broertje gemaakt naar mijn werk, die had ook geen kuipje. Had daarna toch wel last van mijn nek en tijdens het rijden het gevoel dat ik me aan het stuur moest vasthouden. Wat dat betreft was mijn CBR600F een stuk relaxter, maar nogmaals, voor een dagje lijkt het me heel leuk.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 15:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Shapeshifter schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:43:
[...]

Ah tof, bedankt. Heb wel eens een ritje met de Kawasaki van mijn broertje gemaakt naar mijn werk, die had ook geen kuipje. Had daarna toch wel last van mijn nek en tijdens het rijden het gevoel dat ik me aan het stuur moest vasthouden. Wat dat betreft was mijn CBR600F een stuk relaxter, maar nogmaals, voor een dagje lijkt het me heel leuk.
Inmiddels heb ik al 2450 kilometers gereden met de Zero SR en zoals je op spritmonitor kunt lezen 7,41 kWh/100 km. Als je het omrekent met 9 kWh/liter benzine, dan rij ik 1:120 O+ Heb o.a. al een keer van Groningen naar Zwolle gereden (zonder snelwegen) en kwam daar met 38% acculading aan.

Ik rij toevallig ook een CBR600F en het voordeel van een naked is een veel grotere snelheidsbeleving door de wind. Dat is wel handig in mijn geval, want ik rij al snel te hard op de motor :+

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 03-08-2016 15:02 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:54:
[...]

Ha, je bedoelde exact dat wat ik uitzonderde, lekker handig van mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:42:
Met die spaarzame lange ritten ga ik gewoon achter een vrachtwagen hangen, maar laat ik me niet inhalen door een vrachtwagen.
Het is mij wel eens overkomen hoor; namelijk omdat die andere vrachtwagen er eerst niet reed en ik dus achter vrachtwagen A bleef hangen die dan later door vrachtwagen B werd ingehaald.
Zo geeft de presentator aan dat er geen plezier te beleven is met de Leaf
Dat is sowieso subjectief. Al sjij plezier beleeft aan brullende motorgeluid dan is geen enkele EV iets voor je... En dat gemiep over het stuur dat te ver weg zou staan begreep ik ook niet echt. Maar ik weet niet wat je in een Leaf allemaal wel of niet kan verstellen. In recente auto's kan je (bijna?) altijd van alles instellen dus het zou mij verbazen als dat in de Leaf niet zou kunnen.
Daarom is het ook een beetje raar dat ze in het filmpje al gaan laden op de A73
In het begin zegt hij dat ze niet met een volle accu beginnen. Ze kwamen elders vandaan gereden naar Maastricht (lees dit binnenkort in Autoweek) en het kan dus nog best zo zijn dat hij geen ander station meer kon halen.
Nee, ze hebben expres de snellader gepakt die ongeveer de hele actieradius van Groningen verwijderd was. En wat blijkt: dat haalt hij prima.
Sterker nog, hij rijdt er makkelijk voorbij en haalt een andere station die nog verder weg is.
dfrenner schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:54:
Hoe vaak ga je op vakantie en hoe vaak sta je nu te tanken?

Voorheen stond ik minstens 3 keer in de week te tanken (en dat koste meer dan 5 minuten per keer) en nu ongeveer iedere twee weken 1 keertje snelladen (plus iedere dag 1 minuut stekker er in of er uit)..
Ik denk het niet. Want dan houden ze dezelfde redenatie en met 300 km (als dat echte kilometers zijn en geen NEDC) kom je ook niet in Spanje zonder te stoppen om te tanken dus is het niet goed genoeg voor die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
[...]

Denk dat t te maken heeft met dat de Golf juist op een traditionele auto wil lijken, terwijl de early adopters die nu EV's halen er juist trots op zijn dat ze een EV hebben en willen dat hun auto dat ook uitstraalt. Ik persoonlijk schaar me niet onder die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
JeroenE schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:04:
[...]

[...]
Ik denk het niet. Want dan houden ze dezelfde redenatie en met 300 km (als dat echte kilometers zijn en geen NEDC) kom je ook niet in Spanje zonder te stoppen om te tanken dus is het niet goed genoeg voor die mensen.
Bij iedere toevoeging qua bereik zal een EV interessanter worden voor een groep mensen. En er zijn genoeg mensen die echt wel inzien dat 300 km echt bereik prima voldoet voor 99% van alle ritten die ze maken, en dan in combinatie met de lage bijtelling of lage lopende kosten wordt het vanzelf een optie. Daarnaast zit er bij bijvoorbeeld een e-golf nog een ICE bij voor 3 weken vakantie in Europa.

Dat sommige mensen pas tevreden zullen zijn bij 800 km bereik is ook een feit, maar soit. Laggards heb je altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Stoffa schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:09:
[...]

Denk dat t te maken heeft met dat de Golf juist op een traditionele auto wil lijken, terwijl de early adopters die nu EV's halen er juist trots op zijn dat ze een EV hebben en willen dat hun auto dat ook uitstraalt. Ik persoonlijk schaar me niet onder die groep.
Dat, en je komt al gauw op een bedrag van 40k uit voor Golf met zeer beperkte actie-radius. De nieuwe versie zal waarschijnlijk wat interessanter worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:04:
[...]

Het is mij wel eens overkomen hoor; namelijk omdat die andere vrachtwagen er eerst niet reed en ik dus achter vrachtwagen A bleef hangen die dan later door vrachtwagen B werd ingehaald.
Als je zelf afgeleid bent door een gesprek in de auto dan kan ik het mij goed voorstellen. Overigens is het mij in het verleden ook al gebeurt onderweg naar vakantie, de uitlaat donderde er bij Lyon onder vandaan en moesten met een halve pijp verder (da na hemelvaart, vakantiedag enzo). Helaas zat er geen fut meer in dus 80 op de snelweg naar Nice, dat was nog wel een stukje |:(
Hoe vaak ga je op vakantie en hoe vaak sta je nu te tanken?

Voorheen stond ik minstens 3 keer in de week te tanken (en dat koste meer dan 5 minuten per keer) en nu ongeveer iedere twee weken 1 keertje snelladen (plus iedere dag 1 minuut stekker er in of er uit)..
Soms probeer ik mensen uit te leggen dat het begrip "tanken" bij elektrische auto's een sporadische aangelegenheid is, met de voorwaarde dat je de bestemming met 1 lading haalt. Uiteraard is huidige aanbod niet echt geschikt als je onderweg ook nog moet laden (of op bestemming niet kan).
[...]
Een vergelijkbaar kromme redenatie zie ik ook bij de waterstof auto's terugkomen. Elektrische auto's rijden op kolenstroom en waterstof wordt dan uit zon en wind opgewekt. Bijzondere redenatie in ieder geval, het ene argument tegen gebruiken om de andere voor te gebruiken.

Overigens zijn sommige vakantie afstanden, zoals Spanje, volkomen belachelijk. We hebben meerdere malen de camper naar Spanje gereden (2100km) en dat is 3 dagen van 700 km met 2 overnachtingen. Tuurlijk kan je wel in ploegen dienst de auto in een etmaal naar Spanje rijden maar schiet je denk ik de vakantie gedachte voorbij. Ik begin er niet meer aan, hij staat nu in de opslag naast het vliegveld van Alicante 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Blik1984 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:18:
[...]

Dat, en je komt al gauw op een bedrag van 40k uit voor Golf met zeer beperkte actie-radius. De nieuwe versie zal waarschijnlijk wat interessanter worden
Klopt, het is echt een leasekanon en niet erg aantrekkelijk voor prive-aanschaf dat ben ik zeker met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Voor mij ideaal, ik ga 'm juist leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
tiguan schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:59:
Voor mij ideaal, ik ga 'm juist leasen.
Er zijn ook geluiden dat ze m gaan uitbrengen als VW E-Golf Touch. Dus voor ons geeks helemaal ideaal, want nog meer computerachtige foefjes en truukjes erin. Google maar eens, hopelijk gaat dat m ook echt worden einde van t jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Is er iemand hier aanwezig die al eens zijn kiwhi laadpas (FR) heeft moeten activeren en het werkte niet? Pasnummer zou ongeldig zijn.

Nu hopen dat het franse laadpasje van sodetrel wel op tijd binnen komt (en ook werkt).

Wij hopen nog naar (zuid?) frankrijk te gaan rijden met de Zoe (zeker nu autoweek al zo ''moeilijk'' doet om naar groningen te rijden in enkel NL, terwijl je ook al naar de franse zuidkust kan cruisen als je dat wilt! 15u rijden en 4u40 laden).

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stef87 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:23:
Is er iemand hier aanwezig die al eens zijn kiwhi laadpas (FR) heeft moeten activeren en het werkte niet? Pasnummer zou ongeldig zijn.
Bij mij werkte het uiteindelijk wel. Volgens mij moest je wel een geheime code er achter plakken (of ervoor?) die je er apart bij had gekregen. Of anders even een mailtje sturen? Of zijn ze allemaal met vakantie?

Als je omhoog zit mag je mijn kaart wel lenen, maar ik weet natuurlijk niet wanneer je wil vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
JeroenE schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 19:08:
[...]
Bij mij werkte het uiteindelijk wel. Volgens mij moest je wel een geheime code er achter plakken (of ervoor?) die je er apart bij had gekregen. Of anders even een mailtje sturen? Of zijn ze allemaal met vakantie?

Als je omhoog zit mag je mijn kaart wel lenen, maar ik weet natuurlijk niet wanneer je wil vertrekken.
Ik heb al een aantal keer contact gezocht, helaas nog geen antwoord maar ik wacht nog enkele dagen af..!

Heel erg bedankt voor het aanbod, mocht het niet lukken stuur ik even een PB :)
Als wij gaan is dat over +|- 2 weken

Ik moet twee "boxen" invullen; bovenin kaartnummer en activatiecode onderin (ongeldig melding)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Niet heel vreemd, de e-Golf is typisch een auto waar achteraf de motor uit gevist is en een electromotor + accu in geplempt is. Krijg je een auto van die aan alle kanten een compromis is tov. een auto die als EV vanaf scratch ontworpen is of igg meer rekening met een EV variant gehouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
De Golf 7 is gebouwd op het MQB platform, dat platform is modulair. Het lijkt me stug dat dat platform niet per se niet geschikt is voor een elektrische auto, want het is juist ontwikkeld voor diverse soorten aandrijving. Misschien is het niet heel specifiek voor electrisch, maar heel veel nadelen zal je er toch ook niet van hebben denk ik.

[ Voor 41% gewijzigd door tiguan op 04-08-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tiguan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:46:
De Golf 7 is gebouwd op het MQB platform, dat platform is modulair. Het lijkt me stug dat dat platform niet per se niet geschikt is voor een elektrische auto, want het is juist ontwikkeld voor diverse soorten aandrijving. Misschien is het niet heel specifiek voor electrisch, maar heel veel nadelen zal je er toch ook niet van hebben denk ik.
Het kost in dit geval wat kofferbak ruimte (circa 40 liter) en de gewichtsverdeling van de Golf is significant anders waardoor mensen die een Golf gewend zijn duidelijk merken dat deze anders rijdt. In de context van de autoweek video het puntje "rijplezier", misschien, wellicht, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 10:28
natuurlijk is dat platform 'geschikt' voor een elektrische auto, dat zie je ook want ze hebben er ook een elektrische auto op gemaakt, de e-Golf.

Maar dat wil niet zeggen dat het optimaal is voor een elektrische auto, of echt met die gedachte ontworpen.
Dat soort platforms zijn een beetje 'modulaire smartphone-achtig' je kunt vanalles vervangen, maar alles heeft eigenlijk ook weer een vaste plek en moet aan bepaalde afmetingen voldoen, anders past het niet.

Lekker handig als je motor 2x zo klein is en je 'brandstof'tank (accu) 2x zo groot is.
kortom: een dergelijke auto wordt al snel 1 groot compromis.

Bovendien praat je niet over een platform, maar gewoon over één en hetzelfde model auto wat zowel in EV als ICE en PHEV te verkrijgen is.

Kijk maar eens naar Tesla. Hoeveel ruimte neemt de techniek nou eigenlijk in? Je hebt op de plaats waar 'normaal' de motor zit gewoon nog een flinke kofferruimte. Ook geen rare bulten of verhoogde achterbak-vloer voor accu's. Het is gewoon geoptimaliseerd als EV. En dat is nou net het verschil./
Of de BMW i3, een andere uitvoering, maar de neus/motorruimte is bijzonder klein, dat betekent dat je binnen dezelfde afmetingen ergens anders gewoon meer ruimte hebt.
Het grootste verschil zit hem in feite in de plaats waar de accu opgeborgen wordt.

Ik weet niet hoe de Leaf ontworpen is, maar dat is een ontwerp uit 2009 ofzo, dus niet echt optimaal.
Maar de Leaf en Zoe zijn een beetje 'tussenvormen'. Niet van de grond af aan ontworpen als EV, dus ook deels een compromis, maar wel modellen en interieurs die ontwikkeld zijn specifiek als EV.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 22:41

Metro2002

Memento mori

JottemJ schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:19:
Teleurstellende 'journalistiek'. Ik kan er heel veel van vinden, maar inhoudelijk is het vooral erg zwak.
Toch hebben ze wel een heel sterk punt met de 'brandstof' kosten. Die waren namelijk identiek (heb het nagerekend en inderdaad, zowel de leaf als de mini hadden evenveel gekost aan 'brandstof' ( en ja ik weet dat een ICE meer kosten kent dan alleen brandstof )

Op youtube had ik nog wel een comment gemaakt over de hoeveelheid energie die beide auto's nodig hadden. Dat kwam voor de Leaf dus schijnbaar op 41 Kwh uit maar de mini had 13 liter diesel verbruikt = 130Kwh . dat is ruim 3x zoveel. In dat opzicht is electrisch rijden wel degelijk stukken efficienter.

Alleen wordt het qua prijsverschil qua brandstofkosten nog niet echt aantrekkelijk met steeds zuiniger wordende ICE voertuigen en lage brandstofprijzen.

Verder inderdaad weer een lekker staaltje: We gaan even spannend doen qua range terwijl dat dus totaal niet nodig was geweest.
Onder de streep zegt hij dus ook 'ik heb ongeveer de fabrieksopgave gehaald'. Probeer dat maar eens met een ICE.
Tot nu toe met al mijn auto's gehaald en nog wel zuiniger ook :9 Maar ik rij nooit korte ritten, dat scheelt wel heel veel.

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 04-08-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Bij de Tesla is de hele vloer wel verhoogd door de accu. Dit lijkt misschien een efficiënte plek, en is het ook, maar je merkt het wel op de achterbank. Die is namelijk opvallend laag, waardoor je benen minder comfortabel zitten om zo nog genoeg hoofdruimte over te laten. Maar die is nog steeds vrij matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
databeestje schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:59:
[...]

Het kost in dit geval wat kofferbak ruimte (circa 40 liter) en de gewichtsverdeling van de Golf is significant anders waardoor mensen die een Golf gewend zijn duidelijk merken dat deze anders rijdt. In de context van de autoweek video het puntje "rijplezier", misschien, wellicht, denk ik.
De accu's zitten in de bodem verwerkt lees ik overal en zouden geen kofferbak ruimte afsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 11:38
Davidshadow13 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:06:

Ik rij met mijn Lexus CT200h toch makkelijk tussen de 1:23 en 1:24 voor woon/werk verkeer. Toegegeven dat is met max. 100 op de snelwegen (A10, A4 in de spits). Met een dergelijk verbruik en MRB korting kan ik ongeveer net zo goedkoop rijden als met mijn DS3 diesel die ik hiervoor had. Maar ik moet er toch niet aan denken dat ik hooguit 1:15 zou rijden, dan wist ik niet hoe snel ik die hybride weer in moest leveren. :/ ;)
Kun je een indicatie geven van wat je gemiddeld verbruikt als je gewoon 120-130 rijdt op de snelweg? Ik kan ook niet even snel vinden wat er precies gaat veranderen voor de MRB, gaat de 125 kg bonus er af? Als ik nu een berekening maak kom ik op € 169,00 voor 3 maanden.

[ Voor 11% gewijzigd door Franco10 op 04-08-2016 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Metro2002 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:04:
[...]

Toch hebben ze wel een heel sterk punt met de 'brandstof' kosten. Die waren namelijk identiek (heb het nagerekend en inderdaad, zowel de leaf als de mini hadden evenveel gekost aan 'brandstof' ( en ja ik weet dat een ICE meer kosten kent dan alleen brandstof )

Op youtube had ik nog wel een comment gemaakt over de hoeveelheid energie die beide auto's nodig hadden. Dat kwam voor de Leaf dus schijnbaar op 41 Kwh uit maar de mini had 13 liter diesel verbruikt = 130Kwh . dat is ruim 3x zoveel. In dat opzicht is electrisch rijden wel degelijk stukken efficienter.

Alleen wordt het qua prijsverschil qua brandstofkosten nog niet echt aantrekkelijk met steeds zuiniger wordende ICE voertuigen en lage brandstofprijzen.

Verder inderdaad weer een lekker staaltje: We gaan even spannend doen qua range terwijl dat dus totaal niet nodig was geweest.
41 kWh á €0,20 = € 8,20
13l á 1,05 = € 13,65
Dat is toch 66% duurder.

Ja, als je dagelijks bij Fastned tankt zonder abonnement dan komt je wel op meer dan €25,- voor aan elektra.

De volgende test wordt er dan eentje met een auto op gas. Lekker goedkoop voor de ICE, wordt het verschil nog groter.
Wel even de brandstofkosten vergeten van de overige kilometers die het gebruik van een dergelijke brandstof rechtvaardigen. En de wegenbelasting vooral niet noemen dan.
Dat geldt ook voor de gebruikte Mini op diesel. Die rij je niet omdat je in het weekend af en toe naar Groningen rijd. Moet je niet zo'n 30k kilometer per jaar rijden om goedkoper uit te zijn met diesel dan met benzine?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tiguan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

De accu's zitten in de bodem verwerkt lees ik overal en zouden geen kofferbak ruimte afsnoepen.
Niet bij de e-Golf. Ze bedoelen waarschijnlijk dat ze 40 liter niet noemenswaardig vinden. Er zit 41 liter verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NovapaX schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:19:
[...]

41 kWh á €0,20 = € 8,20
13l á 1,05 = € 13,65
Dat is toch 66% duurder.

Ja, als je dagelijks bij Fastned tankt zonder abonnement dan komt je wel op meer dan €25,- voor aan elektra.

De volgende test wordt er dan eentje met een auto op gas. Lekker goedkoop voor de ICE, wordt het verschil nog groter.
Wel even de brandstofkosten vergeten van de overige kilometers die het gebruik van een dergelijke brandstof rechtvaardigen. En de wegenbelasting vooral niet noemen dan.
Dat geldt ook voor de gebruikte Mini op diesel. Die rij je niet omdat je in het weekend af en toe naar Groningen rijd. Moet je niet zo'n 30k kilometer per jaar rijden om goedkoper uit te zijn met diesel dan met benzine?
Hun gingen uit van 35 cent per Kwh (geen idee of dat het tarief is voor fastned zonder abbo? )
Verder met je eens. Een voertuig met ICE heeft nog veel meer kosten dan alleen de brandstof en ze vergaten even dat als je 1 op 27 met de mini wilt halen je ook als een bejaarde sok moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Metro2002 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:45:
[...]

en ze vergaten even dat als je 1 op 27 met de mini wilt halen je ook als een bejaarde sok moet rijden.
Maar dat is fair, want dat doen ze met de Leaf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 13:04
Franco10 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:14:
[...]

Kun je een indicatie geven van wat je gemiddeld verbruikt als je gewoon 120-130 rijdt op de snelweg? Ik kan ook niet even snel vinden wat er precies gaat veranderen voor de MRB, gaat de 125 kg bonus er af? Als ik nu een berekening maak kom ik op € 169,00 voor 3 maanden.
Ja voor mijn provincie (NH) betaal ik nu €160,- per 3 maanden inclusief de gewichtskorting. Dit zou volgend jaar naar €181,- per 3 maanden gaan als de tarieven gelijk blijven.

Als de echt 120-130 gaat rijden constant dan gaat je verbruik wel aanzienlijk naar beneden. Ik weet niet wat je percentage snelwegverkeer is, maar met alleen maar snelweg rijden en 120-130 km/u dan mag je bij zijn met een verbruik van rond de 1:16. Mocht je ook een stuk stadsverkeer hebben compenseer je daar iets mee want daar komt de elektromotor uitstekend tot zijn recht als je deze leert gebruiken. Check ook even de verbruikcijfers op spritmonitor

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hun gingen uit van 35 cent per Kwh (geen idee of dat het tarief is voor fastned zonder abbo? )
Verder met je eens. Een voertuig met ICE heeft nog veel meer kosten dan alleen de brandstof en ze vergaten even dat als je 1 op 27 met de mini wilt halen je ook als een bejaarde sok moet rijden.
Veel publieke laadpalen rekenen met 35 cent/Kwh.
Als ze nou eens n stoppen met die dingen in woonwijken te plaatsen en subsidies voor privé laadpalen in het leven roepen. En in ruil voor subsidie moet je hem verplicht openstellen voor publiekelijk gebruik...

Veel toekomstvaster en dan kun je zelf privé laden tegen 17 cent per Kwh...
Voor het publiek kun je een ander tarief laten gelden... Doe je 25 cent om nog iets aan over te houden. Mijn buurman heeft dat gedaan en die zei dat hij anderen maximaal tegen 35 cent/Kwh kan laten laden.

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 04-08-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:46

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

De tarieven van Fasned staan hier beschreven: https://fastned.nl/nl/kies-je-prijsplan
0,35/kWh is behoorlijk prijzig (waarbij je nog eens 12,-/maand moet betalen).
Volgens hun blog is dat gerechtvaardigd: https://fastned.nl/nl/blog/post/derde-blogpost
Thuis uit de koelkast kost een blikje misschien 50 cent; op het terras betaal je wel vijf keer zoveel.
:X

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Inderdaad.
Maar ik vind de kostenvergelijking vooral niet relevant.

Dan nog met 35ct is het verschil te verwaarlozen. (70 cent totaal), en is het helemaal afhankelijk van waar je je diesel(!!) haal.
Waarom hebben ze in vredesnaam gekozen voor een diesel?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Had dan ook de wegenbelasting er bij vermeld van een Mini diesel en de maandelijkse kosten voor Fastned laden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
timovd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:55:
[...]

De tarieven van Fasned staan hier beschreven: https://fastned.nl/nl/kies-je-prijsplan
Volgens hun blog is dat gerechtvaardigd: https://fastned.nl/nl/blog/post/derde-blogpost

[...]
Wat dacht je van deze:
"Veel mensen nemen de prijs die ze thuis betalen voor stroom als referentie. Deze is gemiddeld 23 cent per kilowatt-uur (kWh)"

23 cent is inclusief vastrecht... Een elektrice auto is toch echt iets extra's, zonder kan ik niet mijn elektriciteitsaansluiting laten afsluiten, ik reken dus enkel de loss Kwh prijs, omdat ik het onzin vind om vastrecht mee te nemen in de berekening.

Dus eerder 17 cent per Kwh dan 23...

Ik koop ook liever zelf een blikje cola, die ik thuis in de koelkast zet en lekker op mijn eigen bank opdrink, dan dat ik ervoor naar het terras ga. Als ik onderweg echt dorst heb, loop ik wel even snel een supermarkt in...

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 04-08-2016 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Voor de wegenbelasting van die diesel kun je bijna onbeperkt laden bij Fastned.
€ 273,00 per drie maanden = € 91,- per maand
Fastned unlimited = € 99,- per maand

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

timovd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:55:
[...]

[...]
Ik vind het op zich best gerechtvaardigd, hoor. Er zijn nauwelijks elektrische auto's, dus ze kunnen het niet (zoals normale benzinepompen) van volume hebben. Dan moeten de prijzen dus hoger, en betaal je voor het 'gemak'. Het kost alsnog niet zoveel als een benzine/diesel, dus dat is best een OK businessplan.

Adoptie van EVs gaat niet sneller gebeuren als hoge opstartkosten niet door early adopters gedragen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 11:38
Davidshadow13 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:52:
[...]

Ja voor mijn provincie (NH) betaal ik nu €160,- per 3 maanden inclusief de gewichtskorting. Dit zou volgend jaar naar €181,- per 3 maanden gaan als de tarieven gelijk blijven.

Als de echt 120-130 gaat rijden constant dan gaat je verbruik wel aanzienlijk naar beneden. Ik weet niet wat je percentage snelwegverkeer is, maar met alleen maar snelweg rijden en 120-130 km/u dan mag je bij zijn met een verbruik van rond de 1:16. Mocht je ook een stuk stadsverkeer hebben compenseer je daar iets mee want daar komt de elektromotor uitstekend tot zijn recht als je deze leert gebruiken. Check ook even de verbruikcijfers op spritmonitor
Dank voor de info!

Ik twijfel tussen een jonge B-segmenter en een CT200h. Een beetje rare afweging misschien maar het verschil in vaste lasten en aanschaf hoop ik terug te verdienen door het lage verbruik en degelijkheid (weinig kosten buiten onderhoud). Ik zal hem vooral in de stad gebruiken maar wil in de weekenden ook wel langere trips maken.

Echte data rondom verbruik op de snelweg heb ik zo niet kunnen vinden, als hij op de cruise 120 niet gaat 'loeien' en rond de 1:17 verbruikt ben ik al tevreden. Dat verbruik je ook al gauw op die snelheid in een B-segmenter met geblazen blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
NovapaX schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:00:
natuurlijk is dat platform 'geschikt' voor een elektrische auto, dat zie je ook want ze hebben er ook een elektrische auto op gemaakt, de e-Golf.

Maar dat wil niet zeggen dat het optimaal is voor een elektrische auto, of echt met die gedachte ontworpen.
Dat soort platforms zijn een beetje 'modulaire smartphone-achtig' je kunt vanalles vervangen, maar alles heeft eigenlijk ook weer een vaste plek en moet aan bepaalde afmetingen voldoen, anders past het niet.

Lekker handig als je motor 2x zo klein is en je 'brandstof'tank (accu) 2x zo groot is.
kortom: een dergelijke auto wordt al snel 1 groot compromis.

Bovendien praat je niet over een platform, maar gewoon over één en hetzelfde model auto wat zowel in EV als ICE en PHEV te verkrijgen is.

Kijk maar eens naar Tesla. Hoeveel ruimte neemt de techniek nou eigenlijk in? Je hebt op de plaats waar 'normaal' de motor zit gewoon nog een flinke kofferruimte. Ook geen rare bulten of verhoogde achterbak-vloer voor accu's. Het is gewoon geoptimaliseerd als EV. En dat is nou net het verschil./
Of de BMW i3, een andere uitvoering, maar de neus/motorruimte is bijzonder klein, dat betekent dat je binnen dezelfde afmetingen ergens anders gewoon meer ruimte hebt.
Het grootste verschil zit hem in feite in de plaats waar de accu opgeborgen wordt.

Ik weet niet hoe de Leaf ontworpen is, maar dat is een ontwerp uit 2009 ofzo, dus niet echt optimaal.
Maar de Leaf en Zoe zijn een beetje 'tussenvormen'. Niet van de grond af aan ontworpen als EV, dus ook deels een compromis, maar wel modellen en interieurs die ontwikkeld zijn specifiek als EV.
Dat laatste klopt denk wel. Ik heb gisteren een Clio Diesel meegekregen (Zoe had een lekke band) en dat zit voor mijn gevoel zo'n 20 centimeter lager. Die Tesla zit echt niet zo hoog.
Ik had een beetje het gevoel dat ik gekrompen was van 1.85 naar 1.65 :+

Overigens vandaag de 40km met de elektrische scooter van mijn broer gedaan ipv de Clio. Weer een ervaring rijker en stuk beter voor het milieu dan met de Clio Diesel. Wel extra tijd kwijt (tijd=geld), maar scheelt ook weer letterlijk geld, de scooter laadt gratis in het fietsenhok van mijn werk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Fixed that for you ;)

Ik vraag me echt af of er een model komt volgend jaar met een praktijk bereik van 300km en prijs van <35k. En dan wel met gewoon "normaal" rijden. Dus gewoon netjes maximum snelheid, airco/verwarming aan waar nodig etc. De Ioniq zou "ruim 250" moeten halen. In de praktijk al geen 300km denk ik. Zit je eerder op 200 bij normaal gebruik in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:19:
[...]

Ik vraag me echt af of er een model komt volgend jaar met een praktijk bereik van 300km en prijs van <35k. En dan wel met gewoon "normaal" rijden. Dus gewoon netjes maximum snelheid, airco/verwarming aan waar nodig etc. De Ioniq zou "ruim 250" moeten halen. In de praktijk al geen 300km denk ik. Zit je eerder op 200 bij normaal gebruik in de praktijk.
De Opel Ampera-E met 60kWh is de enige die in de categorie valt, maar zal tegen de 45.000 euro kosten naar schatting. (~37k USD + 21% BTW + EU Import).

De Ioniq heeft 28kWh accu hetzelfde bereik als een Leaf, Soul, Zoe, e-Golf etc. ~150-170km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 13:04
Franco10 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:14:
[...]
Echte data rondom verbruik op de snelweg heb ik zo niet kunnen vinden, als hij op de cruise 120 niet gaat 'loeien' en rond de 1:17 verbruikt ben ik al tevreden. Dat verbruik je ook al gauw op die snelheid in een B-segmenter met geblazen blokje.
Loeien doet hij niet echt en zeker niet op 120. Ja als je het gaspedaal vol intrapt en bij accelereren dan gaat hij loeien. Dat is logisch want dan gaat hij vol in de toeren. Maar bij 120 km/h draait de motor nog relatief laag in de toeren en ook is de cabine goed geïsoleerd dus is het relatief stil.

Ik had hier voor zo'n B-segmenter (Citroën DS3) maar ik merk toch wel dat vooral op het niveau van de afwerking Lexus wel een klap beter is. Geen goedkoop plastic, alle materialen voelen fijn aan, middenconsole is een ergonomisch wonder en bijv. de vloermatten zijn van veel hogere kwaliteit in vergelijking met mijn Citroën.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Tesla heeft vannacht ook weer kwartaalcijfers gepubliceerd.
Een kleine 300 miljoen verlies. bijna 2x zoveel als analisten hadden verwacht.
Productie targets ook weer niet gehaald. Maar wel iets meer dan de analisten hadden verwacht.
Die zullen er vanmiddag wel weer van langs krijgen op de beurs (en zo ja, dan koop ik mooi goedkoop wat aandeeltjes)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Heeft iemand misschien ergens een tooltje om te berekenen of EV gunstig is? M'n werknemert rijdt nu in een Kia Rio, 80 km retour per dag met een verbruik van 1 op 13 (benzine). Bijtelling is nog een half jaartje 14% maar zal daarna 21% (of was het nou 22%) worden. Hij rijdt er ook wel prive in want gemiddeld zie ik €280 per maand aan brandstofkosten op de tankpas. Hij werkt meestal 4 a 5 dagen dus dat zou volgens mijn berekeningen max €200 per maand moeten zijn. Lig ik op zich niet zo wakker van MAAR volgens mij kan een EV voor hem best gunstig zijn toch? Hij betaalt een beetje eigen bijdrage en wat bijtelling, maar als de bijtelling lager wordt (4%) kan de eigen bijdrage natuurlijk omhoog en worden we er beide beter van.

Het is ook vaak druk op de weg dus ik denk niet dat hij 130 km/u+ kan rijden, maar verwacht ook niet dat hij achter vrachtwagens gaat hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:41:
Heeft iemand misschien ergens een tooltje om te berekenen of EV gunstig is? M'n werknemert rijdt nu in een Kia Rio, 80 km retour per dag met een verbruik van 1 op 13 (benzine). Bijtelling is nog een half jaartje 14% maar zal daarna 21% (of was het nou 22%) worden. Hij rijdt er ook wel prive in want gemiddeld zie ik €280 per maand aan brandstofkosten op de tankpas. Hij werkt meestal 4 a 5 dagen dus dat zou volgens mijn berekeningen max €200 per maand moeten zijn. Lig ik op zich niet zo wakker van MAAR volgens mij kan een EV voor hem best gunstig zijn toch? Hij betaalt een beetje eigen bijdrage en wat bijtelling, maar als de bijtelling lager wordt (4%) kan de eigen bijdrage natuurlijk omhoog en worden we er beide beter van.

Het is ook vaak druk op de weg dus ik denk niet dat hij 130 km/u+ kan rijden, maar verwacht ook niet dat hij achter vrachtwagens gaat hangen ;)
Deze? databeestje in "Elektrische auto's"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
M'n werknemert rijdt nu in een Kia Rio, 80 km retour per dag met een verbruik van 1 op 13 (benzine). Bijtelling is nog een half jaartje 14% maar zal daarna 21% (of was het nou 22%) worden.
BIjtelling blijft gewoon hetzelfde als die de auto blijft rijden. wordt gebaseerd op de regeling die gold op de datum van tenaamstelling kenteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Blik1984 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:44:
[...]

BIjtelling blijft gewoon hetzelfde als die de auto blijft rijden. wordt gebaseerd op de regeling die gold op de datum van tenaamstelling kenteken
Ja tot 5 jaar toch?
Nice 8)

[ Voor 26% gewijzigd door YoshiBignose op 04-08-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja dat termijn verloopt dus, vandaar dat het nog een extra reden is om de overweging naar EV te maken. Particulier is er nog best veel vraag naar deze auto's en die interesseert bijtelling niets. Is nu nog wel zo'n €8000 waard als ik marktplaats bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Zet je dan ook een laadpaal neer bij hem thuis en op het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tja in principe is op het werk voldoende voor een retourtje van 80 en daar heb ik er al één, alleen als hij prive rijdt en bijv. in het weekend dan heeft hij er thuis ook één nodig ja. Dat kost wel weer geld, of hij laadt thuis maar mooi met normaal stopcontact :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 11:27
Toch even een vraagje over het altijd (in mijn beleving onnodige) gezeur over actieradius, waar komt die magische grens van 300 km rijbereik vandaan? En dan heb ik het dus niet over: dat is handig voor op vakantie want dan kan ik in een keer naar Zuid Frankrijk rijden, want dat haal je met 300 km ook niet. De laadtijd neemt ongeveer evenredig toe of je nu 250 km aan stroom moet laden of 125 km moet bijladen de tijd daarvoor nodig is hetzelfde.

Die 300 km rijbereik is ook niet handig als je regelmatig van Maastricht naar Groningen rijdt (om maar een bepaalde route aan te stippen...)

Kortom waar komt die magische grens vandaan? Is dat ingegeven door "de" media of is er nog ergens een echte onderbouwing van te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
Die 300km zal wel komen door te kijken naar 90% van de gebruikers zal in 99% van de dagen met dat rijbereik toekomen.

Grotere autonomie zijn ook direct hogere kosten, en hoger gewicht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
BB-One schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:59:
Toch even een vraagje over het altijd (in mijn beleving onnodige) gezeur over actieradius, waar komt die magische grens van 300 km rijbereik vandaan? En dan heb ik het dus niet over: dat is handig voor op vakantie want dan kan ik in een keer naar Zuid Frankrijk rijden, want dat haal je met 300 km ook niet. De laadtijd neemt ongeveer evenredig toe of je nu 250 km aan stroom moet laden of 125 km moet bijladen de tijd daarvoor nodig is hetzelfde.

Die 300 km rijbereik is ook niet handig als je regelmatig van Maastricht naar Groningen rijdt (om maar een bepaalde route aan te stippen...)

Kortom waar komt die magische grens vandaan? Is dat ingegeven door "de" media of is er nog ergens een echte onderbouwing van te vinden?
Ik denk dat de 300 km een beetje komt doordat je daarmee in bijna alle gevallen wel op en neer van werk/familie komt zonder te laden in Nederland (enkele uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch even een vraagje over het altijd (in mijn beleving onnodige) gezeur over actieradius [....]
Inderdaad totaal onnodig om te kunnen rijden met een auto. Veel ritten vallen in NL binnen 150km enkele rit. Zo ook bij mij. Vaak Enschede <> Utrecht en Enschede <> Groningen. Kan op locatie niet laden dus dan is 300km een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heeft iemand misschien ergens een tooltje om te berekenen of EV gunstig is? M'n werknemert rijdt nu in een Kia Rio, 80 km retour per dag met een verbruik van 1 op 13 (benzine). Bijtelling is nog een half jaartje 14% maar zal daarna 21% (of was het nou 22%) worden. Hij rijdt er ook wel prive in want gemiddeld zie ik €280 per maand aan brandstofkosten op de tankpas. Hij werkt meestal 4 a 5 dagen dus dat zou volgens mijn berekeningen max €200 per maand moeten zijn.
80 km lukt met een Zoe altijd.
Kale lease ligt onder de €500/maand.

Ter vergelijking; mijn Zoe is voor de baas kostenneutraal geleased (al zijn kosten zijn in mindering op mijn bruto salaris). Onder de streep is mijn salaris nu ~€200 lager.
Laden doe ik gratis op de zaak (1x/week) en verder op eigen kosten (1x per week thuis met €0.17/kWh, 3x/jaar random snellader).

Je kunt je boekhouder laten uitrekenen of zo'n constructie voor jullie beiden ook gunstig zou zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:05:
[...]

Inderdaad totaal onnodig om te kunnen rijden met een auto. Veel ritten vallen in NL binnen 150km enkele rit. Zo ook bij mij. Vaak Enschede <> Utrecht en Enschede <> Groningen. Kan op locatie niet laden dus dan is 300km een vereiste.
Nee natuurlijk moet je kunnen rijden in een auto, mijn vraag is waar die magische grens van 300km vandaan komt, want met een rit van 2x 150 km heb je ook niet voldoende aan 300 km rijbereik.
In jouw geval is die grens heel logisch gebaseerd op je gebruikelijke rij afstanden, maar als jij regelmatig Enschede <> Rotterdam rijdt moet het voor jou persoonlijk ruim 400km zijn.

Je zou namelijk verwachten dat 'men' aansluiting zou zoeken bij de actieradius van een ICE, dus ergens rond de 500km als we dan met een benzine vergelijken, maar die zie ik nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:19:
Als je zelf afgeleid bent door een gesprek in de auto dan kan ik het mij goed voorstellen.
Bij werkzaamheden waarbij meer dan 1 baan nog beschikbaar is gebeurt het mij ook wel eens. Want ja, ej gaat natuurlijk geen 70 rijden met je vrachtwagen als hij 89 kan rijden :|
NovapaX schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:56:
Waarom hebben ze in vredesnaam gekozen voor een diesel?
Omdat dat een andere duurtest-auto is, neem ik aan.
Ligt aan de datum tenaamstelling. Als die voor 1 juli 2012 dan blijft het percentage gelijk tot de auto wordt verkocht. Eea staat hier. Aangezien je zegt dat hij over een half jaar 5 jaar oud is dan zou dat in dit geval zo moeten zijn.

Of het fijn is ligt trouwens ook wel aan je werknemer natuurlijk; hoe vaak en hoe ver wordt er privé gereden?

Jij zegt 280 euro per maand en 1 op 13. De vraag is dan tankt hij duur of goedkoop?

Duur is (280 / 1,55 per liter) * 13 is ongeveer 2350 km per maand.
Goedkoop is (280 / 1,42 per liter) * 13 is ongeveer 2550 km per maand.

Ongeveer 22 dagen per maand heen en weer voor wek = 22 * 80 = 1760 km.

Dan is privé dus 590 tot 790 km per maand. De grote vraag is of dat bijna iedere dag 30 km is of 2 keer in de maand net geen 400...

En eigenlijk zou je hem thuis ook de mogelijkheid moeten geven om te laden (tenzij er al een laadpaal in zijn straat staat natuurlijk). Nu hoeft hij toch ook niet zelf te betalen als hij gaat tanken, dus waarom voor het laden wel?
De laadtijd neemt ongeveer evenredig toe of je nu 250 km aan stroom moet laden of 125 km moet bijladen de tijd daarvoor nodig is hetzelfde.
Ja, maar het kan natuurlijk wel verschil maken als je in het ene geval per se onderweg moet stoppen en in het andere geval ook op je bestemming kan (langzaam) laden. Het eerste geval is altijd meer reistijd, het tweee kan gunstig zijn als je lang genoeg op je bestemming bent om weer vol te komen.

Maar ik denk dat die 300 hier nu gewoon geopperd is omdat dat voor een aantal mensen handig is; ik heb hier niet gelezen dat het uit een of ander onderzoek komt in ieder geval.

Ik denk een beetje hetzelfde met de "magische" grens van 35k aanschaf. De meeste mensen kopen veel goedkoper dus waar die grens vandaan komt weet ik ook niet. 35k euro is gewoon een beetje rondom de prijs die je nu kwijt bent voor een gemiddelde nieuwe EV.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenE op 04-08-2016 12:43 . Reden: reactie BB-One erbij en wat tikfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
BB-One schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:14:
[...]

Je zou namelijk verwachten dat 'men' aansluiting zou zoeken bij de actieradius van een ICE, dus ergens rond de 500km als we dan met een benzine vergelijken, maar die zie ik nergens terug.
UItgaande van een laadpaal thuis kun je altijd thuis voltanken, dus kun je prima volstaan met minder actieradius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
BB-One schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:14:
[...]

Nee natuurlijk moet je kunnen rijden in een auto, mijn vraag is waar die magische grens van 300km vandaan komt, want met een rit van 2x 150 km heb je ook niet voldoende aan 300 km rijbereik.
In jouw geval is die grens heel logisch gebaseerd op je gebruikelijke rij afstanden, maar als jij regelmatig Enschede <> Rotterdam rijdt moet het voor jou persoonlijk ruim 400km zijn.

Het is vooral psychologisch. De gemiddelde Nederlander woont 14km van zijn werk. De gemiddelde Nederlander die met de auto gaat 30km. en 90% van de kilometers die je maakt zijn woon-werk.

Ook is er maar een hele kleine groep die meer dan 2x het gemiddelde rijdt op een dag. Die moeten dus aan de Tesla of een dieseltje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zit meer met 250km in mij hoofd, maar dat betrek ik uiteraard op mijn situaties. Mijn moeder naar het vliegveld kan brengen/halen zonder onderweg te hoeven laden. Dat heeft meer te maken met de onregelmatige tijden die er ook mee gemoeid zijn, extreem vroeg of laat, en dan geen zin hebben in laden onderweg. Het goede nieuws is dan wel dat snelladers buiten de spits vrij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
RocketKoen schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:53:
[...]

Het is vooral psychologisch. De gemiddelde Nederlander woont 14km van zijn werk. De gemiddelde Nederlander die met de auto gaat 30km. en 90% van de kilometers die je maakt zijn woon-werk.
Maar toch wil je ook voor je kilometers die je maakt richting familieleden ook niet elke keer een andere auto hoeven te regelen of verplicht moeten laden.

Maar het klopt verder wel, het is een psychologisch dingetje. Mensen hebben moeite met veranderingen, en een mindere actieradius en dan moeten laden langs de weg ipv tanken is een dergelijke psychologische verandering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:34:
Aangezien je zegt dat hij over een half jaar 5 jaar oud is dan zou dat in dit geval zo moeten zijn.

Of het fijn is ligt trouwens ook wel aan je werknemer natuurlijk; hoe vaak en hoe ver wordt er privé gereden?

Jij zegt 280 euro per maand en 1 op 13. De vraag is dan tankt hij duur of goedkoop?

Duur is (280 / 1,55 per liter) * 13 is ongeveer 2350 km per maand.
Goedkoop is (280 / 1,42 per liter) * 13 is ongeveer 2550 km per maand.

Ongeveer 22 dagen per maand heen en weer voor wek = 22 * 80 = 1760 km.

Dan is privé dus 590 tot 790 km per maand. De grote vraag is of dat bijna iedere dag 30 km is of 2 keer in de maand net geen 400...

En eigenlijk zou je hem thuis ook de mogelijkheid moeten geven om te laden (tenzij er al een laadpaal in zijn straat staat natuurlijk). Nu hoeft hij toch ook niet zelf te betalen als hij gaat tanken, dus waarom voor het laden wel?
Je cijfers klinken realistisch. Nou ja die laadpaal kost geld en hij woont nog bij z'n ouders zonder oprit dus dat lijkt me gewoon geen verstandige investering. Ik wil hem ook niet opzadelen met allemaal extra moeite om een beetje prive te kunnen rijden, dus allemaal afwegingen die wel meetellen. Natuurlijk zitten er ook zat voordelen aan, de gemiddelde EV rijdt lekkerder dan een Rio >:)

Maar laten we niet vergeten dat stroom ook gewoon geld kost.... en de afschrijving van de Rio nu vrij minimaal is TOV een nieuwe auto. Ik denk dat het lastig is om echt goedkoper uit te komen. Even los van het feit dat je natuurlijk in een mooie nieuwe auto rijdt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
[...]

Ik vind het niet zo psychologisch hoor. Voorbeeld: ik ben consultant en 9 van de 10 opdrachten zitten op max 50km van huis. Allemaal prima dus. Maar dan komt die ene opdracht aan de andere kant van t land met 150km enkele reis. Juist bij dat soort opdrachten wil je op je auto kunnen vertrouwen, omdat je dagen al lang en stressvol genoeg gaan zijn. Als je per dag 3 uur in de auto zit, wil je je niet ook nog eens gaan bekommeren over of en hoe je je terugreis kan gaan doen: je wilt dan gewoon zonder gedoe snel naar huis.

Ander voorbeeld: wij wonen in Leiden, maar met familie in Friesland. Die wil ik simpelweg zonder gedoe kunnen bezoeken, ook al is dat maar 1/2 keer per jaar. Ik ervaar het dan echt als kl*te als ik van te voren moet gaan uitzoeken hoe ik dan de auto tijdens mijn bezoek kan opladen zodat ik de terugreis kan doen. Ander alternatief is dan 30 minuten duimen gaan draaien bij FastNed, maar ook dat is behoorlijk irritant natuurlijk (itt tanken wat je in 5-10 minuten kan doen).

TL;DR: Ook al zijn 90% van je ritjes mogelijk op 1 charge, die laatste 10% kunnen wel echt een pain in the ass vormen, en dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online

Die 'magische grens' is volgens mij niet zo arbitrair als het klinkt. Het is simpelweg de afstand waarmee je binnen ons land overal kan komen. Voor een land als Duitsland ligt de magische grens daardoor misschien eerder tegen de 400/500 km aan en op Malta zal 100 km al genoeg zijn.

Gezien de sociale cirkel van mensen (familie/vrienden) relatief vaak ophoudt bij de grens, is dat een logische afstand om als rijbereik te willen hebben.

Ik vind mezelf een goed voorbeeld:
Schoonfamilie op 210, vakantiehuisje op 230. Sportwinkel ligt dan toevallig net op de grens (140), maar haal ik in de winter niet. Mijn wekelijkse rondje van 180 km kan ik dan doen zonder 15 minuten naar de laadpaal te lopen (maar zal in de toekomst midner een probleem zijn).
Al had ik 250 genoeg gevonden, 300 is dan een mooi bereik om ook nog eens een omweg van 20km te veroorloven.
Met mijn Zoe kom ik idd een heel eind (zeg 75%), maar met 300km zou ik nagenoeg 100% van mijn ritten kunnen doen (edit: zonder veel langere reistijd).

Edit: Groningen/Maastricht ligt daar dan met 340km net boven, maar dat wil dan zeggen dat voor de mensen in Maastricht deze 'magische grens' simpelweg op 400km kan liggen. Alleen de meerderheid van Nederland woont daar nu eenmaal niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 04-08-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Kennelijk heb ik 't dan goed voor elkaar. Alles zit voor mij wel binnen een straal van 40km. :) En die ene keer dat je dan wat verder weg wilt, is natuurlijk goed te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door tiguan op 04-08-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tiguan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:46:
Het platform is redelijk modulair (maar ook dat heeft altijd zijn beperkingen) echter is een golf zijn body dat niet. Al zou er meer rekening met een EV variant gehouden worden in het ontwerp maak je andere keuzes waardoor je geen bult in je kofferbak hebt en de accu's iets centraler in de auto kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
GoldenSample schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

Het platform is redelijk modulair (maar ook dat heeft altijd zijn beperkingen) echter is een golf zijn body dat niet. Al zou er meer rekening met een EV variant gehouden worden in het ontwerp maak je andere keuzes waardoor je geen bult in je kofferbak hebt en de accu's iets centraler in de auto kan plaatsen.
Ik heb de e-Golf nog niet zelf in 't echt gezien. Maar ik lees bijna overal dat de kofferbak niet kleiner is dan de gewone benzine / diesel uitvoering. Ergens anders las ik dat de kofferbak 40 liter kleiner is, iemand hier zei dat ook. Dus als dat waar is, vind ik het nog meevallen. Wat ik ook heb gelezen, is dat de accu's onder de achterbank zitten, of op meerdere plekken in de auto, maar niet volledig in de kofferbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tiguan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:28:
[...]

Ik heb de e-Golf nog niet zelf in 't echt gezien. Maar ik lees bijna overal dat de kofferbak niet kleiner is dan de gewone benzine / diesel uitvoering. Ergens anders las ik dat de kofferbak 40 liter kleiner is, iemand hier zei dat ook. Dus als dat waar is, vind ik het nog meevallen. Wat ik ook heb gelezen, is dat de accu's onder de achterbank zitten, of op meerdere plekken in de auto, maar niet volledig in de kofferbak.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/W_9x8qPRnww/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Stoffa schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:13:
[...]

Ik vind het niet zo psychologisch hoor. Voorbeeld: ik ben consultant en 9 van de 10 opdrachten zitten op max 50km van huis. Allemaal prima dus. Maar dan komt die ene opdracht aan de andere kant van t land met 150km enkele reis. Juist bij dat soort opdrachten wil je op je auto kunnen vertrouwen, omdat je dagen al lang en stressvol genoeg gaan zijn. Als je per dag 3 uur in de auto zit, wil je je niet ook nog eens gaan bekommeren over of en hoe je je terugreis kan gaan doen: je wilt dan gewoon zonder gedoe snel naar huis.

Ander voorbeeld: wij wonen in Leiden, maar met familie in Friesland. Die wil ik simpelweg zonder gedoe kunnen bezoeken, ook al is dat maar 1/2 keer per jaar. Ik ervaar het dan echt als kl*te als ik van te voren moet gaan uitzoeken hoe ik dan de auto tijdens mijn bezoek kan opladen zodat ik de terugreis kan doen. Ander alternatief is dan 30 minuten duimen gaan draaien bij FastNed, maar ook dat is behoorlijk irritant natuurlijk (itt tanken wat je in 5-10 minuten kan doen).

TL;DR: Ook al zijn 90% van je ritjes mogelijk op 1 charge, die laatste 10% kunnen wel echt een pain in the ass vormen, en dat wil je niet.
Het doel op het moment is ook dat 10 tot 20% van Nederland elektrisch gaat rijden. Dat moet prima kunnen met de huidige stand van de techniek. Dat valt iedereen die te ver moet rijden of die het niet kan betalen af.

Met de ontwikkeling van de techniek verwacht ik dat elektrische auto's goedkoper worden en meer range krijgen. Zo wordt het voor steeds meer mensen aantrekkelijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tiguan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:28:
[...]

Klopt, onder de achterbank zit normaal de benzine tank. Die heb je niet en daar zitten nu accu's. Echter bij veel meer op EV gerichte ontwerpen (bijvoorbeeld de ampera, welke ook op een bestaand platform staat) zit de accu deels in de middentunnel (is natuurlijk wel slechts een 4zitter). Iets wat in bijvoorbeeld een golf nooit gaat lukken.

Ook qua gewichtsverdeling en ruimte gebruik, in een achteraf 'omgebouwde/her ontwikkelde' auto heb je altijd een stuk slechter compromis dan een auto die al voor EV gebruik opgezet is. Misschien wordt de Hyundai daar wel een redelijk voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Stoffa schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:13:
[...]

Een EV is rustgevender dan een ICE is mijn ervaring, dus je komt helemaal los van de stress ;)
Maar voor die afstanden is een EV dus niet geschikt, maar dat is een EV met een rijbereik van 300 km ook niet.
Ander voorbeeld: wij wonen in Leiden, maar met familie in Friesland. Die wil ik gewoon zonder gedoe kunnen bezoeken, ook al is dat maar 1/2 keer per jaar. Ik ervaar het dan echt als kl*te als ik dan van te voren moet gaan uitzoeken hoe ik dan de auto tijdens mijn bezoek kan opladen zodat ik de terugreis kan doen.
Wat moet je uitzoeken? Je weet nu toch ook waar je tankstation is?
Ander alternatief is dan 30 minuten duimen gaan draaien bij FastNed, maar ook dat is behoorlijk irritant natuurlijk.
Waarom ga je duimen draaien als dat irritant is :) ? Je kunt de tijd ook gebruiken om even goed met je partner te praten of je facebook account bij te werken (gratis wifi bij Fastned!) of even lekker een bak koffie te scoren (het is overigens vaak niet 30 minuten maar de helft minder, oftewel 15 tot 20 minuten.) (En als je niet te lang bij je familie wil zijn is het ook een goed excuus om eerder weg te gaan :)
Maar even serieus: ik snap het punt, maar dat is (achteraf gezien!) absoluut geen issue. Was wel iets waar ik 'bang' voor was toen ik besloot om een EV te gaan rijden, maar is het dus in de praktijk niet. Wel kijk ik als ik ergens heen ga buiten de cirkel van 0,5 maal bereik of er op de plaats van bestemming een laadmogelijkheid is binnen 3-400 meter. Zo ja dan ga ik daar laden zo nee dan sta ik een een kwartier bij een snellader, duimen te draaien.
TL;DR: Ook al zijn 90% van je ritjes mogelijk op een charge, die laatste 10% kunnen wel echt een pain in the ass vormen, en dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Blik1984 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:50:
[...]

Maar dat is fair, want dat doen ze met de Leaf ook
Jawel maar 1 van de 'klachten' was dat ze als een oude sok moesten rijden, maar als je even duur uit wilt zijn met de mini dan moet je daar ook als een oude sok in rijden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
BB-One schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:35:
[...]

Waarom ga je duimen draaien als dat irritant is :) ? Je kunt de tijd ook gebruiken om even goed met je partner te praten of je facebook account bij te werken (gratis wifi bij Fastned!) of even lekker een bak koffie te scoren (het is overigens vaak niet 30 minuten maar de helft minder, oftewel 15 tot 20 minuten.) (En als je niet te lang bij je familie wil zijn is het ook een goed excuus om eerder weg te gaan :)
Maar even serieus: ik snap het punt, maar dat is (achteraf gezien!) absoluut geen issue. Was wel iets waar ik 'bang' voor was toen ik besloot om een EV te gaan rijden, maar is het dus in de praktijk niet. Wel kijk ik als ik ergens heen ga buiten de cirkel van 0,5 maal bereik of er op de plaats van bestemming een laadmogelijkheid is binnen 3-400 meter. Zo ja dan ga ik daar laden zo nee dan sta ik een een kwartier bij een snellader, duimen te draaien.
Ik zie het probleem van even laden tussendoor bij een incidenteel bezoekje aan familie ook niet zo. Hoeft ook helemaal niet lang te duren, want je hoeft maar te laden tot je genoeg hebt om thuis te komen. In de tussentijd pak je een kopje koffie, trap je een balletje met je kinderen, heb je een goed gesprek met je vrouw of werk je je mail even bij.

Er zijn tegenwoordig ook genoeg tankstations waar je kunt laden, dus dat is gewoon een kwestie van even uitzoeken bij welke je moet zijn. En dat kan je zelfs onderweg doen of je passagier het even laten uitzoeken.

En je kunt er zelfs nog voor kiezen om eventueel te laden bij je familie in de buurt in Friesland, indien mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
@BB-One Ik snap dat alles overkoombaar is, als je maar wilt. Persoonlijk vind dat ik EV's in hun huidige vorm nog iets teveel kinderziekten hebben (de range moet echt omhoog, en het laden moet sneller).

Dit is iets dat met de modellen van volgend jaar al significant in de lift gaat komen, en dat wordt natuurlijk alleen maar beter. Volgend jaar hangen wij dan ook onze Diesel aan de wilgen, en gaan we voor de E-Golf met grotere range (200 echte km's). Wat mij betreft worden we daarmee al voldoende "early adopters", en zullen we af en toe echt wel even moeten behelpen/plannen om onze reis te vervolmaken.
Persoonlijk vind ik de huidige range van alle EV's (behalve uiteraard de Tesla) echt te krap om de aanschaf te overwegen, maar uiteindelijk is dat voor iedereen persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Stoffa schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:49:
@BB-One Ik snap dat alles overkoombaar is, als je maar wilt. Persoonlijk vind dat ik EV's in hun huidige vorm nog iets teveel kinderziekten hebben (de range moet echt omhoog, en het laden moet sneller).

Dit is iets dat met de modellen van volgend jaar al significant in de lift gaat komen, en dat wordt natuurlijk alleen maar beter. Volgend jaar hangen wij dan ook onze Diesel aan de wilgen, en gaan we voor de E-Golf met grotere range (200 echte km's). Wat mij betreft worden we daarmee al voldoende "early adopters", en zullen we af en toe echt wel even moeten behelpen/plannen om onze reis te vervolmaken.
Persoonlijk vind ik de huidige range van alle EV's (behalve uiteraard de Tesla) echt te krap om de aanschaf te overwegen, maar uiteindelijk is dat voor iedereen persoonlijk.
Persoonlijk zou ik dan wachten op de Opel e-Ampera. 320 km echt bereik en vergelijkbaar in prijs als de Golf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Ook is er maar een hele kleine groep die meer dan 2x het gemiddelde rijdt op een dag. Die moeten dus aan de Tesla of een dieseltje.
Voor woon-werk zou electrisch voor mij ook volstaan maar ik gebruik mijn auto voornamelijk daar amper voor (en ik zou geen dure electrische auto aanschaf voor mezelf kunnen verantwoorden als ik uitsluitend woon-werk zou rijden, dan wordt het eerder een e-scooter voor de 22km woon-werk afstand ), ik gebruik een auto waar een auto voor is bedoeld: Lange afstanden. Zo woont mijn ma op > 100km ver weg (en bij zowel mij als haar géén optie om op te laden) en wil ik ook graag heen en weer kunnen zonder tussentijds op te laden. En we pakken de auto als we lange afstanden rijden zoals bv naar de Ardennen of vakanties naar Frankrijk. En iedereen die wel eens door Noord-oost Frankrijk gereden is weet ook dat zelfs de reguliere tankstations daar héél erg dun gezaaid zijn en laadstations bestaan daar helemaal amper tot niet. Brandstof kan je dan nog reserve meenemen in een tankje, stroom niet.

Die afstanden woon-werk zullen in Nederland inderdaad niet het probleem vormen maar juist alle andere ritten zijn , in elk geval voor mij, nog een probleem. Met 300km zou ik af kunnen, 150km~200km zou net te weinig zijn, dan moet ik teveel compromissen sluiten. Hou ook graag wat range over, je weet nooit of in de file komt, het kan buiten koud zijn en is je accucapaciteit lager , je moet misschien omrijden, die laadpaal waar je heen wilt doet het niet etc. Ik rij mijn brandstoftank ook nooit leeg, op vakanties tank ik zelfs al als ie halfleeg is.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 04-08-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Toch altijd grappig hoe niemand Netflix noemt bij het laden. Serie met 20-minuten afleveringen (zeg, modern family of zo) is al goed voor 200 laadmomenten (of hoeveel afleveringen zijn er?).
Of je dat nu thuis of in de auto kijkt, maakt dan ook niet zoveel uit :)
(Spellen werken niet altijd over de wifi van Fastned; wilde Rocket League uitproberen, maar kwam niet door de firewall heen. Anders was gamen ook nog een serieus alternatief)

Koffie drinken en mail checken kan ook, maar dat wordt toch snel vervelend (ik heb niet altijd zin om mijn mail te checken en dergelijk) en doe ik dus niet vaak tijdens het snelladen.

Edit:
Metro2002 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:57:
[...]

Voor woon-werk zou electrisch voor mij ook volstaan maar ik gebruik mijn auto voornamelijk daar amper voor (en ik zou geen dure electrische auto aanschaf voor mezelf kunnen verantwoorden als ik uitsluitend woon-werk zou rijden, dan wordt het eerder een e-scooter voor de 22km woon-werk afstand ), ik gebruik een auto waar een auto voor is bedoeld: Lange afstanden. Zo woont mijn ma op > 100km ver weg (en bij zowel mij als haar géén optie om op te laden) en wil ik ook graag heen en weer kunnen zonder tussentijds op te laden. En we pakken de auto als we lange afstanden rijden zoals bv naar de Ardennen of vakanties naar Frankrijk. En iedereen die wel eens door Noord-oost Frankrijk gereden is weet ook dat zelfs de reguliere tankstations daar héél erg dun gezaaid zijn en laadstations bestaan daar helemaal amper tot niet. Brandstof kan je dan nog reserve meenemen in een tankje, stroom niet.

Die afstanden woon-werk zullen in Nederland inderdaad niet het probleem vormen maar juist alle andere ritten zijn , in elk geval voor mij, nog een probleem. Met 300km zou ik af kunnen, 150km~200km zou net te weinig zijn, dan moet ik teveel compromissen sluiten. Hou ook graag wat range over, je weet nooit of in de file komt, het kan buiten koud zijn en is je accucapaciteit lager , je moet misschien omrijden, die laadpaal waar je heen wilt doet het niet etc. Ik rij mijn brandstoftank ook nooit leeg, op vakanties tank ik zelfs al als ie halfleeg is.
Doet niets af aan je punt, maar files en zeker langzaam rijdend verkeer is juist een zegen voor je bereik ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Nivve op 04-08-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweikese
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04-2019
Stoffa schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:49:
Ja en nee. Die range is niet zo'n probleem. En het tempo van het snelladen ook niet. Er moeten gewoon veel meer snelladers komen. Dat is nu echt maar een handje vol over het land verdeeld. In 10 minuten snelladen tank ik zo'n 50% van de LEAF-accu vol. Meer tank je meestal niet, want laden boven de 80% gaat significant trager. En met minder dan 20% arriveer je meestal niet, dat is een te groot risico. Vooral nu nog vanwege het tekort aan snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nivve schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:58:
Doet niets af aan je punt, maar files en zeker langzaam rijdend verkeer is juist een zegen voor je bereik ;)
Dat dan weer wel, maar omrijden ivm wegafsluitingen zijn dan weer erg vervelend :P Soms rij je rustig 20-50km om.
Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.