Metro2002 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 09:29:
[...]
Als ie 1 op 15 rijdt ga ik ermee terug om te laten repareren.

Zal hier nog wel posten als ik de verbruikscijfers heb, ga hem zo halen.
Ik ga ervan uit dat ik er toch wel 1 op 18 mee moet kunnen halen. 1 op 15 haal ik met mijn huidige renault megane ook wel.
Het ligt voor een deel aan je rijstijl, maar wat ik zeg: vanwege de gebruikte techniek is de Prius bij een gelijke rijstijl zuiniger dan een Civic Hybrid. Dat is voor een deel ook de reden dat Honda er uiteindelijk (veel) minder van verkocht en hij van een groot deel van de Europese markt is verdwenen.
Ik zeg niet dat het (te) slecht is, maar in mijn beleving/ervaring is de Civic Hybrid het nét niet als je het vergelijkt met de Prius dus. Het klinkt nu als spreken voor eigen parochie omdat ik een Prius eigenaar ben en daar heel tevreden over ben, maar ondanks dat blijf ik altijd zo open mogelijk naar alternatieven kijken, daarom dat ik me nu niet blind staar op een nieuwere Prius als vervanger van mijn 2006 model.
mcDavid schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 09:48:
[...]
Sja dan begin je misschien ook te begrijpen waarom de belastingkorting voor hybrides zo teruggedraaid wordt. Omdat het qua verbruik grotendeels een wassen neus is.
1 op 18 is wel een leuk verbruik voor een auto van die klasse, maar dat is alsnog wel haalbaar met gewoon een zuinige benzinemotor + rijstijl. Het is gewoon geen klasse verschil.
Het kan nog erger: mijn pa is van een Avensis Verso (benzine) naar een Peugeot 3008 Hybrid 4 (diesel) gegaan en rijdt nu ondanks de energetischer brandstof minder km op een liter! Maar had wel een leuk bijtelling voordeel.
Je slaat de spijker op zijn kop, maar helaas worden merken die écht zuinigheid met hun hybridetechniek brengen daar te negatief in het daglicht gezet. Want zoals gezegd: als ik een volslagen idioot in mijn Prius zet, dan nog is 1 op 18 makkelijk te halen, dat weet ik zeker. Het slechtste wat ik heb bereikt ooit is namelijk 1 op 17, maar dat was op vakantie toen ik vlak bij Düsseldorf getankt had en daarna aan één stuk door met een gemiddelde van ruim 140 km/u over de autobahn naar München reed, waarbij ik regelmatig op topsnelheid reed (dus plankgas en 175 km/u ongeveer). Erg hard is dat niet, maar wel het max van de Prius en dus vrijwel geen bijdrage van de accu op die snelheid.
Er zijn helaas teveel merken/concerns, zoals PSA/VAG, die snel snel snel reageerden op anderen om ook nog maar even in de 14% categorie mee te kunnen doen. Dat daar op papier hele zuinige auto's uitkomen, maar in de praktijk waardeloos zijn, is bijzonder jammerlijk voor merken die wel echt hun best hebben gedaan en wel slagen. Zo lijken Renault, Nissan en Tesla het op elektrisch vlak goed te doen, waar bijv. BMW de plank volledig heeft misgeslagen met de i3. En ook Mercedes en Audi hebben halfbakken hybrides op de markt gebracht, simpelweg omdat het allemaal snelle reacties op andere fabrikanten zijn.
Ik ben een autoliefhebber, maar bovenal technologie liefhebber. Ik kan dus net zo vrolijk worden van de prachtige hybridetechniek van Toyota als van de elektratechniek van Tesla en de brandstoftechniek van Ferrari bij wijze van spreken. Waarmee ik niet zeg dat die auto's met elkaar te vergelijken zijn.

Metro2002 schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:46:
[...]
Ik vind het altijd een sport om zo zuinig mogelijk te rijden maar in een auto van dit formaat haal zelfs ik geen 1 op 18 met alleen een benzinemotor onder de kap. 1 op 15 net als ik echt als een ouwe sok rij. Een auto van het formaat civic sedan zal bij een redelijk normale rijstijl eerder richting de 1 op 13~14 gaan en en dan is 1 op 18 best een fors verschil. Ook zal de uitstoot veel minder zijn omdat juist in de ongunstige gebieden voor een verbrandingsmotor de electromotor assisteert. Juist daarin is normaliter veel vervuiling.
Ik heb de auto overigens net opgehaald en direct 'even' langs mijn ma geweest (100km verderop

) dus heb al direct wat kilometers gemaakt. Zowel op de heenweg als terugweg 5,5l op 100km gescoord (1 op 18,2) volgens de boordcomputer terwijl ik overal de Vmax heb gereden en de airco de hele tijd aangehad.
Wel een geweldige auto qua rijden (ook al was het geen hybride geweest)
Ik kom net terug van 2 ritjes richting Amsterdam en de kop van Noord-Holland en heb daarvoor getankt. Over de gehele route, met deels 80-wegen en deels 100/130-snelwegen, heb ik 4,5 liter verbruikt. 1 op 22,2 dus. Dit was met climate control op 20,0 graden, vrouw en 2 kleine kinderen mee (die wegen niet zoveel, maar vergeet de kinderstoeltjes niet), kinderwagen en 3 tassen vol met spullen. Met andere woorden: volle kofferbak, volle lading personen, vol de climate control aan en ook overal max snelheid gereden.
In de winter haal ik dit niet hoor, dan is het met vergelijkbare routes eerder 1 op 19 (met verwarming aan). Vandaar ook mijn gemiddelde van 1 op 20,8 over 150.000 km.
Ik probeer trouwens niet "kijk mijn Prius eens zuiniger zijn" te zeggen, maar gewoon het verschil dankzij de techniek aan te geven. 1 op 18 is voor sedans van dit formaat namelijk al erg netjes.
databeestje schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 14:13:
[...]
Het antwoord heb ik ook niet zo snel, de aanschaf van benzine en diesel auto's nog duurder maken zie ik ook niet echt heil in. Het is overigens wel het model dat in Noorwegen de benzine en diesel auto's bijzonder zwaar belast worden.
Als ik zo de berichten volg wat men vanuit de overheid in Nederland aan het doen is, willen ze wel naar een systeem toe waar extreem onzuinige auto's hard aangepakt worden, om zo in ieder geval de ergste 10-20% aan te pakken.
Diverse maatregelen zijn al van kracht, waaronder oldtimers die niet altijd meer vrij van MRB gesteld worden, milieuzones in bepaalde steden, etc.
Maar ja, als je mensen niet stimuleert om een vooruitstrevende hybride of elektrische auto te rijden, dan kunnen ze inderdaad net zo goed een 2x zoveel verbruikende en uitstotende standaardauto kopen.
Persoonlijk denk ik ook niet dat het veel nut heeft om kleine auto's te stimuleren, die rijden toch al rond de 1 op 20, terwijl ze maar 850 kg wegen. Daar 150-200 kg bij optellen voor een hybride systeem, doet een groot deel van de winst al teniet.
Grote auto's vanaf het C/D-segment, maar ook MPV's en SUV's hebben er echter wel degelijk baat bij, met name omdat de gigantische trekkracht van de elektromotor de auto op tempo kan helpen krijgen, waarna de brandstofmotor hem alleen maar op snelheid hoeft te houden of boven een bepaalde snelheid het werk doet.
Het probleem zit hem er ook in dat je nergens voor 5-10 jaar op kan vertrouwen, dan komt er weer een regelgeving die van alles stimuleert, om vervolgens weer opgeheven te worden. Er moet gewoon een heel eenvoudig systeem komen, waarbij bijv. MRB afgeschaft wordt en je alleen maar voor verbruik betaalt. Immers: iemand die meer rijdt, betaalt dan automatisch meer en iemand die per se een grote zuupschuit wilt hebben, zal daar ook automatisch meer voor betalen en op die manier de staatskas spekken.
[
Voor 37% gewijzigd door
MooDyBLueS op 23-07-2016 18:46
]