Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die berekening heb ik ook al eens gemaakt. Ik heb gewoon een Excel lijstje met daarin de werkelijke kosten van een aantal potentiële auto's, wat het erg makkelijk maakt om onderling te vergelijken op kosten. En ook ik kwam op dezelfde conclusie uit.YoshiBignose schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:23:
[...]
Ik heb ooit een berekening gemaakt tussen een Zoe een een Clio (benzine) en als je dan de veel hogere aanschafprijs doorrekent over bijv. een periode van 5 jaar, dan ben je niet goedkoper uit dan een Clio behalve bij hele specifieke situaties. Maar goed het is een kwestie van tijd voordat ook de kleinere elektrische auto's genoeg range hebben.
Sterker nog: voor mijn vrouw gingen we eerder dit jaar kijken naar een tweede auto, ze rijd doordeweeks van en naar het treinstation en in het weekend ook kleine afstanden, dus letterlijk een boodschappenwagentje. Haar eis? "Niet te groot". Een Zoe was mijn eerste keuze, maar toen ik zag dat deze wel erg duur uit ging vallen i.v.m. de accuhuur, is het een nieuw model Toyota Aygo geworden. Helaas, want juist voor haar was elektrisch ideaal geweest met al die korte afstanden.
Gisteravond even gecontroleerd, de fan van de ventilatie hoor je wel aan slaan (zelftest) maar gaat daarna weer uit. Kennelijk was het allemaal niet warm genoeg. Met 3kW op 16kWh is ook niet echt hard elektronen duwen.!null schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:59:
[...]
Op Wikipedia staat dit:
[...]
Weet niet of het waar is.
BTW, aanschaf en kilometers als bedrijfseigendom aftrekken van belasting. Een auto kost bijna niks meer op die manier.
Rekenvoorbeeld: Nieuwe Leaf van €35k
Allereerst kan de BTW eraf (-€6075). De auto kost nu nog maar €28925
Stel ik heb genoeg winst om met al m'n andere aftrekposten in 42% te zitten (heb ik niet, maar het is een rekenvoorbeeld), dan kan ik de gehele BTW-loze aanschaf aftrekken van m'n inkomen, waardoor ik €12149 aan inkomensbelasting niet hoef te betalen. Nu kost de auto nog maar €16776.
Vervolgens kan ik kilometers aftrekken tegen het maximaal onbelaste tarief, zeg dat ik 9000km per jaar rijd, dat is nog eens €1710 per jaar dat ik van m'n winst mag aftrekken, dus €718 per jaar misgelopen belasting.
Een nieuwe 30kWh leaf kost me op die manier hetzelfde als een tweedehands 2011 leaf met 80% batterij.
edit: ik ben alle subsidieregels nog vergeten. Mijn god, dan is de auto helemaal gratis
[ Voor 8% gewijzigd door mux op 20-07-2016 08:59 ]
Verder is een auto een investering die je niet willekeurig mag afschrijven, dus ook dat van je winst afhalen gaat niet op. Ja, uiteindelijk wel, maar dan gewoon 20% per jaar. Kilometers kan je niet aftrekken (tenzij je de auto prive zet) maar je kunt natuurlijk wel brandstof, elektriciteit, verzekering etc. aftrekken van de kosten.
Daar tegenover staat weer bijtelling, die tegenwoordig 4% is voor volledig elektrische auto's dus dat valt op zich mee, maar ook dit corrigeert toch weer een beetje. Verder is er wel de MIA (max €50k) maar alleen voor nieuwe EV's.
En die aftrekbare kosten die je winst drukken.. ja, maar dat heb je bij een ICE ook. Of als je een super dure macbook koopt. Dat het gunstig is om kosten te pakken in je bedrijf is een feit (vooral als je in de 52% schijf zit), maar het blijft geld dat je uitgeeft.
edit: en nee, de KIA geldt niet meer voor EV's.
[ Voor 215% gewijzigd door YoshiBignose op 20-07-2016 09:00 ]
Facts don't care about your feelings
Zelf de Leaf batterij er uit halen :-)
https://www.summet.com/blog/leaf-truck/
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Uiteraard, de berekening is op basis van 100% zakelijk gebruik. In de praktijk gaat het proportioneel voor hoeveel je privé gebruikt.YoshiBignose schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:54:
Klopt niet helemaal wat je allemaal neerzet. Ja BTW mag je inderdaad vorderen als je de auto zakelijk koopt, maar je moet ook een BTW prive correctie ieder jaar inboeken (tenzij je alleen zakelijk rijdt, maar dat komt zelden voor). Hiermee wordt dit voordeel al wat minder.
Ahja, pardon. De kilometers kloppen niet. Maar de afschrijving is wel degelijk een kostenpost die je gewoon bij elkaar kunt dumpen op de manier die ik heb gedaan (puur om daadwerkelijke kosten te vergelijken). Deze regeling geldt namelijk NIET voor tweedehands auto's - daarvoor is het weer gunstiger om hem in privébezit te stoppen en een bedrag in te calculeren voor je bedrijf.Verder is een auto een investering die je niet willekeurig mag afschrijven, dus ook dat van je winst afhalen gaat niet op. Ja, uiteindelijk wel, maar dan gewoon 20% per jaar. Kilometers kan je niet aftrekken (tenzij je de auto prive zet) maar je kunt natuurlijk wel brandstof, elektriciteit, verzekering etc. aftrekken van de kosten.
Ah, dat leek me ook wel zo logisch ja. Dat gezegd hebbende, ik krijg al zowat maximaal KIA voor m'n ontwikkelingswerk.edit: en nee, de KIA geldt niet meer voor EV's.
edit: even voor de duidelijkheid: de berekening die ik hierboven heb gemaakt is totaal niet van toepassing op mij, noch voor m'n eenmanszaak, noch voor m'n BVs. Ik ben expliciet op zoek naar een auto voor privégebruik. Bijna alle voordeelregelingen voor bedrijven zijn niet van toepassing op mij. Ik kan misschien op z'n best een paarhonderd euro terugkrijgen voor m'n paar bedrijfsritjes per jaar, dat zet geen zoden aan de dijk.
[ Voor 12% gewijzigd door mux op 20-07-2016 09:08 ]
Yep, snap ook niet waarom ze niet particulieren ook een aftrekpost geven voor aanschaf van een EV.MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:35:
[...]
Die berekening heb ik ook al eens gemaakt. Ik heb gewoon een Excel lijstje met daarin de werkelijke kosten van een aantal potentiële auto's, wat het erg makkelijk maakt om onderling te vergelijken op kosten. En ook ik kwam op dezelfde conclusie uit.
Sterker nog: voor mijn vrouw gingen we eerder dit jaar kijken naar een tweede auto, ze rijd doordeweeks van en naar het treinstation en in het weekend ook kleine afstanden, dus letterlijk een boodschappenwagentje. Haar eis? "Niet te groot". Een Zoe was mijn eerste keuze, maar toen ik zag dat deze wel erg duur uit ging vallen i.v.m. de accuhuur, is het een nieuw model Toyota Aygo geworden. Helaas, want juist voor haar was elektrisch ideaal geweest met al die korte afstanden.
Mwah in principe wel, maar als je dat meeneemt in je berekening en je maakt de jaren erna ineens een stuk minder winst dan kan dat heel erg invloed hebben op je uiteindelijke kosten. Verder geldt dit allemaal ook gewoon voor tweedehands auto's hoor, die schrijf je ook gewoon af en als die niet van een particulier zijn geweest zit er ook gewoon nog BTW op. Vaak is het inderdaad gunstiger om die prive te houden omdat je bijtelling betaalt over de aanschafprijs en niet de marktwaarde (tenzij ouder dan 15 jaar), maar daarbij hangt het er ook weer vanaf hoeveel je zakelijk en prive rijdt.mux schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:05:
[...]
Ahja, pardon. De kilometers kloppen niet. Maar de afschrijving is wel degelijk een kostenpost die je gewoon bij elkaar kunt dumpen op de manier die ik heb gedaan (puur om daadwerkelijke kosten te vergelijken). Deze regeling geldt namelijk NIET voor tweedehands auto's - daarvoor is het weer gunstiger om hem in privébezit te stoppen en een bedrag in te calculeren voor je bedrijf.
Maar ook hier is het weer lastig om dat te verenigen met ons gebruik en bijv. MooDyBLueS' use case; als je maar 1-1,5 ton per jaar uitstoot kun je dat geld beter steken in andere dingen. Wij stoten bijvoorbeeld 2,5 ton CO2 uit door ons gasverbruik, wat we met een véél kleinere investering kunnen reduceren met minstens een ton. Dan is het geld beter daar besteed.
Trouwens, mijn laadpaal laat wel netjes zien hoeveel CO2 ik (ongeveer) bespaard heb. Ik zit nu op 112,771 kg. in een weekje
[ Voor 14% gewijzigd door YoshiBignose op 20-07-2016 09:26 ]
Wat ik van de week hoorde in een oude QI (ja lekkere bron, ze zijn niet altijd foutloosmux schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:20:
Voor mij is de milieu-impact dan ook weer belangrijk, gezien iedere ton CO2 €65-300 aan kosten (wereldwijd, inflatie-gecorrigeerd) veroorzaakt. Als je van plan bent veel te rijden, dan is puur door je CO2-uitstootverschil een EV bijna universeel de beste keuze, zelfs als het een dure is. Je bent dan zelf ietsjes duurder uit, maar het land en de wereld zijn op den duur beter af.
Maar ook hier is het weer lastig om dat te verenigen met ons gebruik en bijv. MooDyBLueS' use case; als je maar 1-1,5 ton per jaar uitstoot kun je dat geld beter steken in andere dingen. Wij stoten bijvoorbeeld 2,5 ton CO2 uit door ons gasverbruik, wat we met een véél kleinere investering kunnen reduceren met minstens een ton. Dan is het geld beter daar besteed.
Oftewel een elektrische auto nemen om de CO2 uitstoot terug te brengen is lovenswaardig, maar je moet het wel in verhouding blijven zien. Ik zou het dan zelf nog eerder doen om minder afhankelijk te zijn van het Midden Oosten.
Als iedereen zo gaat denken als jij doet dan gaat er zeker niks veranderen.
Ieder zijn mening hoor maar valt me altijd tegen als mensen zo denken. Jammer en onnodig.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Is het niet zo dat als je eenmaal bijtelling betaalt, je hem volledig privé mag gebruiken en toch alle zakelijke voordelen kan genieten?mux schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:05:
[...]
Ik ben expliciet op zoek naar een auto voor privégebruik. Bijna alle voordeelregelingen voor bedrijven zijn niet van toepassing op mij. Ik kan misschien op z'n best een paarhonderd euro terugkrijgen voor m'n paar bedrijfsritjes per jaar, dat zet geen zoden aan de dijk.
Zo kan je ook een kilometervergoeding krijgen en de btw van de laad-kWhs terugkrijgen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Inderdaad, ik kan mij ook enigszins irriteren aan deze instelling.HeroS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:33:
Gelukkig zijn er op deze aardkloot mensen die daar anders over nadenken.
Ieder zijn mening hoor maar valt me altijd tegen als mensen zo denken. Jammer en onnodig.
Waarom dat papiertje in de prullenbak gooien als er elders ook afval op straat of in het milieu gedumpt wordt, waarom streven naar een dieselverbod voor peronen auto als er nog schepen op stookolie varen

Met deze instellingen weet we één ding zeker en dat is dat we nooit een steek verder komen. Het is vooral een excuus om zelf maar niets hoeven te veranderen, lekker makkelijk om eerst naar een ander te wijzen.
Een beetje bewustzijn kan geen kwaad. Uiteindelijk gaat het om de macht van de kleine getallen. Als iedereen een beetje bewust is dan maken we met zijn allen het verschil.
Dat betekend overigens niet dat je meteen als een monnik moet leven. Het gaat erom dat je bewust je keuzes maakt, die keuze kan ook zijn dat plezier boven duurzaamheid gaat. Als je het maar meeneemt in je keuzemomenten.
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 20-07-2016 09:41 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Onnodig is inderdaad jouw mening. Ik vind het onnodig om afval te scheiden, een zuinigere auto te rijden omdat het goed is voor de CO2 uitstoot of geen sigaret meer te roken etc. Je leeft maar één keer hoor en ik begrijp dat je wel een beetje duurzaam ingesteld moet zijn maar je hoeft ook weer niet te overdrijven.HeroS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:33:
Gelukkig zijn er op deze aardkloot mensen die daar anders over nadenken.
Bovendien ben ik niet bang dat we de aarde slopen, dat gaat toch niet lukken. De aarde heeft wel ergere dingen doorstaan en is er al miljarden jaren. Dat de mensheid zichzelf kan slopen geloof ik best, maar dat is niet aan ons, dat moeten landen en overheden oplossen. Bijv. door het stimuleren van EV's waardoor tegen een vrij gunstig bedrag een dikke Tesla kan rijden
Dat was alleen voor nieuw en niet tweedehands. Die regelingen zijn bijna allemaal al afgeschaft dus als je je daar op baseert dan ben je al een paar jaar te laat....Proton_ schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:23:
Er waren toch allerlei aftrekposten (MIA enzo)? Of geldt dat alleen voor nieuw?
Je hebt nu alleen de MIA regeling nog. Die geldt ook voor tweedehands, maar alleen indien minder dan 6 maanden oud en maximaal 6k km gereden. Dat is bedoeld om demo-auto's van een garage te kunnen kopen en die zijn er vrijwel niet.
Een tweedehands EV kopen is dus alleen goedkoper als je hem goedkoper kan krijgen dan een vergelijkbare ICE. Maar ja, dat is meer een voordeeltje als je er toevallig 1 kan vinden, dat is niet iets wat altijd zo is. De meeste tweedehands EV's zijn nog steeds duurder dan vergelijkbare ICE's.
Volgens mij wel.Proton_ schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:35:
Is het niet zo dat als je eenmaal bijtelling betaalt, je hem volledig privé mag gebruiken en toch alle zakelijke voordelen kan genieten?
Als je een auto van de zaak hebt kan je geen (onbelaste) km vergoeding krijgen want: auto van de zaak.Zo kan je ook een kilometervergoeding krijgen en de btw van de laad-kWhs terugkrijgen.
De vraag wordt dan natuurlijk wel of het voordeel van de MIA opweegt tegen het nadeel van de bijtelling; ik denk dat het antwoord nee is. Dat soort regelingen is alleen interessant als je het vergelijkt met een andere auto waarbij je toch ook al bijtelling moest betalen en geen aftrekregeling had. Als je het vergelijkt met een auto zonder bijtelling is dat heel anders (allemaal in het geval dat je als dezelfde persoon de auto moet betalen en de bijtelling krijgt).
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenE op 20-07-2016 10:18 . Reden: KIA moet zijn MIA ]
Jij hebt geen kinderen zeker? Het is hun toekomst die je zelf deels in de hand hebt! Neem je verantwoordelijkheid, je bent hier niet alleen dus je moet het niet verpesten voor de rest. Niet dat je dat doet, maar snap je waar ik heen wil?YoshiBignose schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:38:
Onnodig is inderdaad jouw mening. Ik vind het onnodig om afval te scheiden, een zuinigere auto te rijden omdat het goed is voor de CO2 uitstoot of geen sigaret meer te roken etc. Je leeft maar één keer hoor en ik begrijp dat je wel een beetje duurzaam ingesteld moet zijn maar je hoeft ook weer niet te overdrijven.
Bovendien ben ik niet bang dat we de aarde slopen, dat gaat toch niet lukken. De aarde heeft wel ergere dingen doorstaan en is er al miljarden jaren. Dat de mensheid zichzelf kan slopen geloof ik best, maar dat is niet aan ons, dat moeten landen en overheden oplossen. Bijv. door het stimuleren van EV's waardoor tegen een vrij gunstig bedrag een dikke Tesla kan rijden
Gelukkig zijn er genoeg mensen die beseffen dat gedeelde goederen gerespecteerd moeten worden voor de anderen die er ook gebruik van maken. De aarde valt daaronder.
Edit: we zijn bezig het met topic te ontsporen, laten we alles terug op de rails trekken en verder praten over elektrische auto's.
[ Voor 5% gewijzigd door RuddyMysterious op 20-07-2016 09:56 ]
Maar da's de Nirvana fallacy - als het niet perfect is, is het het niet waard. Of misschien interpreteer ik het iets te negatief.Sissors schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:31:
[...]
Wat ik van de week hoorde in een oude QI (ja lekkere bron, ze zijn niet altijd foutloos), was dat een enkele hond hebben vergelijkbaar in CO2 uitstoot aan de productie + gebruik van een Landcruiser.
Oftewel een elektrische auto nemen om de CO2 uitstoot terug te brengen is lovenswaardig, maar je moet het wel in verhouding blijven zien. Ik zou het dan zelf nog eerder doen om minder afhankelijk te zijn van het Midden Oosten.
Als ik een bedrag op CO2 kan zetten, stelt mij dat in staat om objectief keuzes te maken in mijn leven om zaken beter te maken. Dat doe ik dan simpelweg met iedere aanschaf die ik doe. Dit is een stuk praktischer en makkelijker dan 'maar gokken' en 'doen wat goed voelt'. Ik ben niet geïnteresseerd in gevoelens, ik wil resultaat.
Ja, een elektrische auto is keigaaf en cool en blits en allerlei van dat soort dingen, en ik zou 100x liever in een EV rijden dan in een benzineauto puur om het gebruiksgemak en het wegvallen van range anxiety met een benzineauto (thuis laden is IMO 100x superieur), maar als het zowel financieel als milieutechnisch objectief niet goed uit de vergelijking komt, ga ik niet met m'n onderbuik stemmen. Dan steek ik die paarduizend euro liever in iets dat een objectief betere impact maakt.
Dat mijn keuzes op het geheel geen significante impact maken is niet belangrijk; ik maak hoe dan ook nooit een significante impact. Ik ben één van 17M mensen in Nederland. Het enige wat ik wil is dat mijn 1/17000000e deel zo min mogelijk schade doet (of beter nog, zoveel mogelijk goed doet).
Je bedoelt de MIA, de KIA is er juist niet meer voor EV's (wel voor grijze kentekens). Inderdaad met minimale km stand mag je die nog gebruiken.JeroenE schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:55:
[...]
Dat was alleen voor nieuw en niet tweedehands. Die regelingen zijn bijna allemaal al afgeschaft dus als je je daar op baseert dan ben je al een paar jaar te laat....
Je hebt nu alleen de KIA regeling nog. Die geldt ook voor tweedehands, maar alleen indien minder dan 6 maanden oud en maximaal 6k km gereden. Dat is bedoeld om demo-auto's van een garage te kunnen kopen en die zijn er vrijwel niet.
Bijtelling geldt in principe over een periode, dus je zal ieder jaar dat je de auto zakelijk hebt staan maar ook prive gebruikt bijtelling moeten betalen. Ja, je mag dan alle autokosten aftrekken van je winst, dus je kunt een rekensommetje doen wanneer zoiets gunstig is of niet. Als werknemer kijk je daar minder naar natuurlijk, maar ook dat heeft bijtelling wel invloed op de keuze van je auto. Kilometervergoeding is alleen als je een prive auto zakelijk gebruikt. Je rekent dan 19 cent per km, dit was vaak geen winst met een ICE maar met een EV zou het best kunnen, ware het niet dat je prive geen aftrekposten hebt op de aanschaf van de auto en de aanschafprijs vaak erg hoog.Proton_ schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:35:
[...]
Is het niet zo dat als je eenmaal bijtelling betaalt, je hem volledig privé mag gebruiken en toch alle zakelijke voordelen kan genieten?
Zo kan je ook een kilometervergoeding krijgen en de btw van de laad-kWhs terugkrijgen.
Laten we dat maar doen, dit soort discussies zijn heel zinloos en heb ik al heel vaak moeten voeren met boomknuffelaars. Het feit dat je er al allemaal dingen bijhaalt (verpesten voor de rest... goederen respecteren) waar je geen flauw benul van hebt hoe ik daar mee om ga.IveGotARuddyGun schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:55:
[...]
Edit: we zijn bezig het met topic te ontsporen, laten we alles terug op de rails trekken en verder praten over elektrische auto's.
[ Voor 30% gewijzigd door YoshiBignose op 20-07-2016 10:17 ]
Ja, ik rij een Kia daarom haal ik het wel eens door de warYoshiBignose schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:14:
Je bedoelt de MIA, de KIA is er juist niet meer voor EV's (wel voor grijze kentekens). Inderdaad met minimale km stand mag je die nog gebruiken.

Zolang china en Amerika zoveel bagger blijven uitstoten zal wat wij in Europa doen kwa zuinigheid het wereld probleem echt niet oplossen, want wat wij in jaar verminderen doen die 2 landen in x week weer verprutsen.IveGotARuddyGun schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:55:
[...]
Jij hebt geen kinderen zeker? Het is hun toekomst die je zelf deels in de hand hebt! Neem je verantwoordelijkheid, je bent hier niet alleen dus je moet het niet verpesten voor de rest. Niet dat je dat doet, maar snap je waar ik heen wil?
Gelukkig zijn er genoeg mensen die beseffen dat gedeelde goederen gerespecteerd moeten worden voor de anderen die er ook gebruik van maken. De aarde valt daaronder.
Had ze dan niet een MiEV kunnen nemen van 10.000 ?MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:35:
[...]
Die berekening heb ik ook al eens gemaakt. Ik heb gewoon een Excel lijstje met daarin de werkelijke kosten van een aantal potentiële auto's, wat het erg makkelijk maakt om onderling te vergelijken op kosten. En ook ik kwam op dezelfde conclusie uit.
In mijn berekening zou ik 5 euro per maand verdienen met mijn reiskostenvergoeding van het werk (afschrijving meegerekend). Niet dat die berekening helemaal klopt, maar duur zal het niet zijn.
Bovenstaande was dus letterlijk de business case voor de mijne. Of een nieuwe Aygo/C1/108/Karl/Up!/Mii/Citigo/i10/Alto of een MiEV.Nivve schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:30:
[...]
Had ze dan niet een MiEV kunnen nemen van 10.000 ?
In mijn berekening zou ik 5 euro per maand verdienen met mijn reiskostenvergoeding van het werk (afschrijving meegerekend). Niet dat die berekening helemaal klopt, maar duur zal het niet zijn.
Verwijderd

Niet in aanschaf, dat maakt inderdaad niet uit, maar wel in wegenbelasting en als je bijtelling moet betalen... Scheelt toch weer meer dan duizend euro per jaar.
Een tweedehands auto, vergelijkbaar met Leaf, 25% bijtelling, €9k tweedehands (ex BTW), €25k nieuwwaarde. €550 wegenbelasting per jaar.
Leaf uit 2013, 0% bijtelling, €0 wegenbelasting, €13k tweedehands (ex BTW)
Ik ga uit van een belastingdruk van 25%, dat is erg laag, maar voor een startende ondernemer met de ondernemersaftrekken en een beetje aardige hypotheekrente (aftrekbaar) niet heel ongebruikelijk.
(En omdat het allemaal toch al nattevinger werk is rond ik de bedragen lekeer af, dan kan ik het uit m'n hoofd doen ;-) )
De netto bijtelling bij een belastingtarief van gemiddeld 25% is: 25% * 25% * €25k = € 1560,- per jaar
Wegenbelasting is €550 * 25% = €140 per jaar netto voordeel voor EV
Brandstof bij 10k km per jaar zit je zo al aan :
€800,- aan brandstof (1:15, €1,24 ex BTW per liter)
tegenover €270,- aan elektriciteit (0,18 kWh/km, €0,15 ex btw per kWh)
verschil 530 * 25% = €130 netto voordeel voor EV
Het onderhoud is moeilijk, maar voor zover ik het kan zien uit ervaringen hier is valt dat gemiddeld aanzienlijk lager uit voor de EV.
Aanname verschil: €200,- per jaar * 25% = €50 euro netto voordeel voor de EV
Kom ik op een netto verschil van zo'n €1800-€1900 per jaar. Daar kan ik lekker van op vakantie.
Het is niet veel inderdaad, dus je moet het er wel voor over hebben en de juiste instelling hebben. Als je het alleen voor de centen doet kun je het misschien beter niet doen. Maar in mijn geval wil ik eigenlijk helemaal geen auto, dus dan maar eentje die me zo min mogelijk kost. Dus wordt het waarschijnlijk een tweedehands Leaf met gekochte accu. (of een redelijk goedkope Zoe met accuhuur, maar die accuhuur heb ik eigenlijk liever niet.)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
ik lees dat hier wel vaker dat de accuhuur de Renault erg duur maakt? Die volg ik even niet.MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:35:
[...]
Even een vergelijking maken:
Nissan Leaf 2013 tweedehands ongeveer 15.000 euro
Renault Zoe 2013 tweedehands ongeveer 13.000 euro. Verschil dus 2000 euro = ongeveer 20 maanden accuhuur (rij je minder dan 15.000 km, gaat het verschil al bijna naar 2 jaar). Waarbij je wel de mogelijkheid hebt om je accu's om te ruilen als de capaciteit afneemt, Wat natuurlijk bij een tweedehands/oudere accu wel een plusje kan zijn...
(ik zie wel in dat bijvoorbeeld een leaf op de langere termijn goedkoper is (als de accu goed blijft...))
Maar daarnaast moet je nog meenemen dat elektrische echt veel leuker rijdt hoor
Merk | Tesla | Kia |
---|---|---|
Type | Model S | Optima |
Gewicht | 1800 | 1600 |
Consumentenprijs incl. BTW | € 86.000 | € 36.000 |
Meerkosten incl. BTW | € 2.000 | € 1.000 |
Aankoopkorting | € 0 | € 0 |
Bijtellingspercentage | 4% | 20% |
Energiedrager | Elektriciteit | Benzine |
Energiegebruik per 100 km | 24 | 7 |
Energiekosten (per liter of kWh) | € 0,22 | € 1,45 |
Restwaarde tov de norm | 75% | 100% |
Gegevens over gebruik | ||
Looptijd in maanden | 60 | 60 |
Kilometers per jaar | 10.000 | 10.000 |
Gegevens over u | ||
Fiscaal regime | Eenmanszaak | Eenmanszaak |
Belastingdruk | 52% | 52% |
Berekende waarden | ||
BTW | € 18.480 | € 7.770 |
Aanschafkosten excl. BTW | € 72.727 | € 30.579 |
Restwaarde excl. BTW | € 17.926 | € 9.645 |
Afschrijving over de looptijd | € 54.802 | € 20.934 |
Energiekosten per kilometer | € 0,04 | € 0,08 |
Bruto maandlasten excl BTW | € 1.237 | € 620 |
Afschrijving per maand | € 913 | € 349 |
Rentekosten (bij 5,5% rente) | € 133 | € 51 |
Verzekering | € 112 | € 59 |
Wegenbelasting | € 0 | € 76 |
Reparatie en onderhoud | € 48 | € 28 |
Energiekosten | € 30 | € 58 |
Berekende fiscale effecten | -€ 575 | € 28 |
Inkomensbijtelling gebruiker | € 149 | € 312 |
BTW-privé correctie gebruiker | € 93 | € 39 |
Aftrek maandlasten onderneming | -€ 643 | -€ 322 |
Aftrek MIA voor onderneming | -€ 156 | € 0 |
Aftrek KIA is afgeschaft voor auto's | € 0 | € 0 |
Rentevoordeel MIA | -€ 18 | € 0 |
Rentevoordeel VAMIL, is afgechaft voor auto's | € 0 | € 0 |
Totale kosten (TCO) per maand | € 662 | € 648 |
Trouwens mijn berekening was wel apart, 10.000 km per jaar zie ik nu. Maar goed, de brandstofprijzen zijn ook vrij laag tegenwoordig, bij € 1.80 zal het nog gunstiger zijn om EV te rijden.
[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 20-07-2016 11:03 ]
Oja, welke het minst 'koekblik' is telt ook mee. (ben grote/zware/degelijke auto's gewend, audi, mini, outlander) Mijn ma heeft nu een Fiat 500, en dat is bijvoorbeeld echt een koekblik. En dan gaat het niet over het formaat, maar het gevoel van materiaalgebruik enzo. (de mini cooper vond ik bijvoorbeeld geen koekblik)
Sparql TV wiki
Daar heb ik ook een hekel aan, die oude Aygo's, C1's waren dat ook... de nieuwe al iets minder. Bij de Zoe vind ik het ook een beetje teveel van dat plastic. Ik heb een tijdje in een Toyota iQ gereden, puur omdat daar de afwerking wel oke was en één van de weinige kleine auto's met CVTNovapaX schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:02:
In feite maakt de accuhuur me ook niet zo heel veel uit, ik wil in beide gaan rijden en dan gewoon kijken welke ik het meest praktisch vind. (belangrijkste criterium i.v.m. drie kinderen.)
Oja, welke het minst 'koekblik' is telt ook mee. (ben grote/zware/degelijke auto's gewend, audi, mini, outlander) Mijn ma heeft nu een Fiat 500, en dat is bijvoorbeeld echt een koekblik. En dan gaat het niet over het formaat, maar het gevoel van materiaalgebruik enzo. (de mini cooper vond ik bijvoorbeeld geen koekblik)
Doe dat dan en blijf nog een paar jaar fietsen tot je weer gespaard hebt!mux schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:20:
Wij stoten bijvoorbeeld 2,5 ton CO2 uit door ons gasverbruik, wat we met een véél kleinere investering kunnen reduceren met minstens een ton. Dan is het geld beter daar besteed.
http://iserv.nl/files/pics/imiev/cost.php
Ik doe niet zoveel met afschrijving persoonlijk, ik erken het bestaan, maar als je de auto kan betalen, net als veel andere dingen, denk je er niet meer aan.
LOL, gotta love tweakers!!
Afstudeeropdracht: Hoeveel van dit soort one-time, one-use scripts zouden er jaarlijks door alle GoT-ers geschreven worden. En hoeveel tijd zouden we daar nou daadwerkelijk mee bespaard hebben?
(my guess: ik denk dat die bespaarde tijd negatief is
[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 20-07-2016 15:09 ]
Sparql TV wiki
Heel even overwoog ik om de kWh kosten nog uit te splitsen in thuis, publiek en snelladen. Dat was me nu te veel moeite, misschien vanavond. Dat is een eigenschap die de brandstof auto's niet echt hebben, je bent wel gek als je elke dag aan de snelweg tanktNovapaX schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:08:
[...]
LOL, gotta love tweakers!!![]()
Afstudeeropdracht: Hoeveel van dit soort one-time, one-use scripts zouden er jaarlijks door alle GoT-ers geschreven worden. En hoeveel tijd zouden we daar nou daadwerkelijk mee bespaard hebben?
(my guess: ik denk dat die bespaarde tijd negatief is)
Nog even ter vergelijk met de 206 Diesel die ik hiervoor reed, die was goedkoper in de aanschaf met 6750, maar gewoon hardstikke duur per jaar door het onderhoud. Dan laat ik ook nog even achterwege dat de diesel ook gewoon 1.35 is geweest de afgelopen 4 jaar.
Misschien wel. Echter moet het ook wel een beetje een normaal uitziende auto zijn. Een MiEV of Twizzy is toch wel werkelijk een gedrocht. En ja, ik rijd een Prius, dat is ook zeker niet moeders mooiste, maar ziet er tenminste nog als een enigszins normale auto uit. En dan heb ik het alleen over de buitenkant.Nivve schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:30:
[...]
Had ze dan niet een MiEV kunnen nemen van 10.000 ?
Aan de binnenkant ziet de MiEV eruit als een Colt van 2004, serieus! Laat ik dat nog even benadrukken: dat is 12 jaar oud! Dat heeft niks meer met een auto te maken, zelfs een Dacia Logan ziet er frisser uit.

Auto rijden, ook hybride en elektrisch, moet ook altijd nog een beetje leuk blijven.
Dat gevoel krijg ik ook bij een Zoe of Leaf, maar dus niet bij de MiEV.
Heel simpel: voor de accu kwam ik uit op € 60 per maand. Dan mag je t.o.v. een vergelijkbare auto (Clio) dan wel MRB besparen, maar doordat de Zoe een duurdere auto is, is de verzekering (all-risk natuurlijk) ook al duurder en met max. 10.000 km per jaar haal je dat verschil er niet uit. Dan denk je wellicht: "maar wel als je 30.000 km per jaar rijdt", maar dan wordt de accuhuur dus nog hoger.BB-One schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:55:
[...]
ik lees dat hier wel vaker dat de accuhuur de Renault erg duur maakt? Die volg ik even niet.
Even een vergelijking maken:
Nissan Leaf 2013 tweedehands ongeveer 15.000 euro
Renault Zoe 2013 tweedehands ongeveer 13.000 euro. Verschil dus 2000 euro = ongeveer 20 maanden accuhuur (rij je minder dan 15.000 km, gaat het verschil al bijna naar 2 jaar). Waarbij je wel de mogelijkheid hebt om je accu's om te ruilen als de capaciteit afneemt, Wat natuurlijk bij een tweedehands/oudere accu wel een plusje kan zijn...
(ik zie wel in dat bijvoorbeeld een leaf op de langere termijn goedkoper is (als de accu goed blijft...))
Daar komt bij dat je t.o.v. een Clio bijv. ook een laadpaal moet aanschaffen van € 1.000-1.500. Ook al smeer je die kosten over 5 jaar uit, wat ik in al mijn berekeningen standaard doe, omdat dat mijn gemiddelde periode is hoe lang ik een auto bezit. Alles langer is dus 'gratis'. Dan nog heb je het dus over € 17-25 per maand voor een laadpaal. Kortom: je zit dus al op (10+60+17=) € 87 per maand aan extra kosten voor een Zoe t.o.v. een ICE auto.
Wil je weten wat we per maand aan de Aygo kwijt zijn? MRB = € 20 en all-risk verzekering = € 26,75. Dat is al € 30 minder dan de extra kosten voor een Zoe. Dan kan ik zelfs de duurste onderhoudsbeurt van de Aygo elk jaar erbij doen (€ 399 bij 90.000 km, de rest is tussen dit bedrag en € 138) wat op € 33 per maand uitkomt en dan pas zit ik op hetzelfde bedrag.
Kortom: qua kosten is het gewoon niet interessant, hoe je het ook wendt of keert. Ik heb geen onderhoudsprijzen van de Zoe kunnen vinden, dat laten ze blijkbaar alleen toe als je er een hebt. Overigens geloof ik wel dat die lager zullen zijn, al weegt dat nog steeds niet op tegen de rest van de kosten.
Daarnaast is het echt niet zo dat je bij 70% accucapaciteit kan zeggen tegen Renault "doe mij eens een nieuwe", daar zitten grenswaarden aan vast. Wat ze precies zijn, weet ik niet, maar voor niks gaat de zon op natuurlijk.
[ Voor 44% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-07-2016 15:53 ]
Dat is een uitzonderlijk accurate stelling, de oorspronkelijk benzine Mitsubishi i stamt uit 2006, deze is in 2010 als elektrische variant op de markt gebracht.MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:35:
[...]
Aan de binnenkant ziet de MiEV eruit als een Colt van 2004, serieus! Laat ik dat nog even benadrukken: dat is 12 jaar oud! Dat heeft niks meer met een auto te maken, zelfs een Dacia Logan ziet er frisser uit.Vergelijk het wederom met mijn 10-jaar oude Prius en het is pas de laatste 3-4 jaar dat auto's in het B en C-segment er moderner en frisser uitzien dan deze Prius. Ik heb het dus niet over smaak/design in dit laatste geval, maar materiaalgebruik en hoe modern het is.
Nou kwam ik uit een Peugeot 206 SW, daar zat in een 2005 Quicksilver uitvoering nog een stukje stof over het klokkenspel om het op te leuken, maar ook dat was kei en keihard plastic.
[ Voor 7% gewijzigd door YoshiBignose op 20-07-2016 15:55 ]
En daar zit hem dus gelijk het probleem: een al veel te oude auto ombouwen tot iets wat een nieuw leven moet krijgen. Ook daar geldt voor dat Dacia het vele malen beter doet met oneerbiedig gezegd verouderde Renault onderdelen. Dacia's zijn ook prima auto's in mijn optiek, voor het geld. Basic, enigszins bij de tijd en wel de primaire 'luxe' zoals airco, cruise control en ik meen soms zelfs navigatie, maar niks meer dan dat. Die zien er dan ook niet veel ouder uit dan een jaar of 5-6, de MiEV het dubbele.databeestje schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:44:
[...]
Dat is een uitzonderlijk accurate stelling, de oorspronkelijk benzine Mitsubishi i stamt uit 2006, deze is in 2010 als elektrische variant op de markt gebracht.![]()
Nou kwam ik uit een Peugeot 206 SW, daar zat in een 2005 Quicksilver uitvoering nog een stukje stof over het klokkenspel om het op te leuken, maar ook dat was kei en keihard plastic.
Overigens was mijn vorige auto een Renaul Clio uit 2001, dat was niet veel beter dan een Peugeot 206 volgens mij.
Helemaal mee eens. Maar er zijn grenzen. Ik vind de buitenkant het minst belangrijk, maar zoals gezegd dus met grenzen. Alles is hierin een mening, zo vind ik een Prius 2 van buiten acceptabel, meer niet. Ik geef echter niks om velgen. Sterker nog: ik heb vandaag nog in een Lexus CT 200h Luxury Line een proefrit gemaakt en deze is 3 jaar oud met 17 inch velgen die compleet aan gort waren aan de randen. Slechts 1-2cm naar binnen toe op welk punt van de cirkel ook, maar toch. Ze hadden meerdere van deze auto's staan en de enige die geen schade had, was er een met 16 inch velgen. Dus ik vroeg of dat normaal was na 3-4 jaar (de leeftijd van allemaal). Waarop de verkoper misschien iets te eerlijk zei: ja hoor, na 3 maanden zien de velgen er al zo uit.YoshiBignose schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:51:
Het is ook wat je belangrijk vindt, sommig geven meer om buitenkant dan binnenkant. De Model S heeft ook een simpel design van binnen (bijna zelfs cheap) voor een auto van die prijs, maar het is ook weer niet zo erg dat je je er voor schaamt. In Europa zijn ze toch wat meer op het dashboard gefocussed, bij VAG zijn die vaak wel in orde. Koreanen en Amerikaanse auto's zijn toch vaak simpeler. Belangrijker vind ik dat het niet kapot gaat, kijk bijv. naar de oude Lexus dashboards. Echt heel erg saai, maar elk knopje bleef voor eeuwig werken.
Kortom: doe mij maar gewoon 15 of 16 inch afhankelijk van het segment en dat hoeft niet eens lichtmetaal te zijn, wieldoppen doe ik het voor. Hoe groter de velg, hoe slechter de wegligging ook is. Deze Lexus had ook runflat banden en man, man, man de wegligging werd compleet verpest. Met de demping en vering is niks mis, drempels en hobbels vangt hij beter op dan mijn Prius, maar rijd een klinkerweggetje op of een stukje onverhard en je voelt echt letterlijk elk steentje, riggeltje en kuiltje. Om zenuwachtig van te worden. Ik had gehoopt dat dit alleen een kwaaltje was van VAG en Duitse zogenaamde premium merken, maar helaas. Kan ik ook gelijk de 'droom' van een IS 300h van mijn lijstje afstrepen.
Ik heb me ingeschreven voor de Model 3 maar ik hoop toch dat Tesla een stap kan maken daarin. Ik weet dat een Model 3 waarschijnlijk een zeer minimalistisch dashboard heeft en op zich is dat niet erg maar uit praktisch oogpunt zou ik graag een paar fysieke knoppen (met programmeerbare functie??) hebben.
Idem voor kwaliteit van materialen in de auto. Mijn 2010 Polo ziet er echt nog heel netjes van binnen uit terwijl een Bluemotion in de 'trendline' klasse valt qua materialen. De gereden Models S waren echt minder netjes.
Een goede Zoe kan je al voor 9.000 a 11.500 kopen, laadpaal 3x16A (11KW) kost +/- 800 euro inclusief montage.MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:35:
[...]
Misschien wel. Echter moet het ook wel een beetje een normaal uitziende auto zijn. Een MiEV of Twizzy is toch wel werkelijk een gedrocht. En ja, ik rijd een Prius, dat is ook zeker niet moeders mooiste, maar ziet er tenminste nog als een enigszins normale auto uit. En dan heb ik het alleen over de buitenkant.
Aan de binnenkant ziet de MiEV eruit als een Colt van 2004, serieus! Laat ik dat nog even benadrukken: dat is 12 jaar oud! Dat heeft niks meer met een auto te maken, zelfs een Dacia Logan ziet er frisser uit.Vergelijk het wederom met mijn 10-jaar oude Prius en het is pas de laatste 3-4 jaar dat auto's in het B en C-segment er moderner en frisser uitzien dan deze Prius. Ik heb het dus niet over smaak/design in dit laatste geval, maar materiaalgebruik en hoe modern het is.
Auto rijden, ook hybride en elektrisch, moet ook altijd nog een beetje leuk blijven.En daarom dus een 2015 Aygo, deze heeft net de als de andere 2 van het welbekende trio een bijzonder modern interieur voor dit fomaat. Is ook qua comfort en rijeigenschappen enorm gegroeid sinds het vorige model, daarom was deze voor € 10k ook een koopje. Had net 14.000 km gereden en de eerste beurt gehad.
Dat gevoel krijg ik ook bij een Zoe of Leaf, maar dus niet bij de MiEV.
[...]
Heel simpel: voor de accu kwam ik uit op € 60 per maand. Dan mag je t.o.v. een vergelijkbare auto (Clio) dan wel MRB besparen, maar doordat de Zoe een duurdere auto is, is de verzekering (all-risk natuurlijk) ook al duurder en met max. 10.000 km per jaar haal je dat verschil er niet uit. Dan denk je wellicht: "maar wel als je 30.000 km per jaar rijdt", maar dan wordt de accuhuur dus nog hoger.
Daar komt bij dat je t.o.v. een Clio bijv. ook een laadpaal moet aanschaffen van € 1.000-1.500. Ook al smeer je die kosten over 5 jaar uit, wat ik in al mijn berekeningen standaard doe, omdat dat mijn gemiddelde periode is hoe lang ik een auto bezit. Alles langer is dus 'gratis'. Dan nog heb je het dus over € 17-25 per maand voor een laadpaal. Kortom: je zit dus al op (10+60+17=) € 87 per maand aan extra kosten voor een Zoe t.o.v. een ICE auto.
Wil je weten wat we per maand aan de Aygo kwijt zijn? MRB = € 20 en all-risk verzekering = € 26,75. Dat is al € 30 minder dan de extra kosten voor een Zoe. Dan kan ik zelfs de duurste onderhoudsbeurt van de Aygo elk jaar erbij doen (€ 399 bij 90.000 km, de rest is tussen dit bedrag en € 138) wat op € 33 per maand uitkomt en dan pas zit ik op hetzelfde bedrag.
Kortom: qua kosten is het gewoon niet interessant, hoe je het ook wendt of keert. Ik heb geen onderhoudsprijzen van de Zoe kunnen vinden, dat laten ze blijkbaar alleen toe als je er een hebt. Overigens geloof ik wel dat die lager zullen zijn, al weegt dat nog steeds niet op tegen de rest van de kosten.
Daarnaast is het echt niet zo dat je bij 70% accucapaciteit kan zeggen tegen Renault "doe mij eens een nieuwe", daar zitten grenswaarden aan vast. Wat ze precies zijn, weet ik niet, maar voor niks gaat de zon op natuurlijk.
Bij of vanaf 75% capaciteit krijg je al een nieuwe accu als je hem huurt.
Onderhoud is 79euro +\- bij iig de eerste beurt. Het duurste is vloeistoffen (olie) vervangen en filters, de zoe heeft alleen een interieurfilter, de airco hoeft maar 1x per 7jaar een beurt ipv elke 2jaar.
Als je onderhoud meeneemt in de bergelijking, is die mogelijk goedkoper, zeker als je een overschot hebt van zonnepanelen en je thuis kan laden.
** edit**
Voor ons was de verzekering tov onze eco diesel (grande punto multijet 1.3) juist 11euro p/maand goedkoper bij de goedkoopste allrisk. (Ik vergelijk dan een B-segment met een B-segment auto)
Wij hebben een Zoe intens Quickcharge 2014 inclusief 230v flexilader en laadpaal(box) van 11kw voor +\-11.500 gekocht.
[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 20-07-2016 18:52 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Heb ik je even verkeerd begrepen, dacht dat je een leaf vergeleek met een zoe...MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:35:
[...]
[...]
Heel simpel: voor de accu kwam ik uit op € 60 per maand. Dan mag je t.o.v. een vergelijkbare auto (Clio) dan wel MRB besparen, maar doordat de Zoe een duurdere auto is, is de verzekering (all-risk natuurlijk) ook al duurder en met max. 10.000 km per jaar haal je dat verschil er niet uit. Dan denk je wellicht: "maar wel als je 30.000 km per jaar rijdt", maar dan wordt de accuhuur dus nog hoger.
Laatst "grote" beurt (jaarlijks) kosten bedroegen 72 euro excl BTWWil je weten wat we per maand aan de Aygo kwijt zijn? MRB = € 20 en all-risk verzekering = € 26,75. Dat is al € 30 minder dan de extra kosten voor een Zoe. Dan kan ik zelfs de duurste onderhoudsbeurt van de Aygo elk jaar erbij doen (€ 399 bij 90.000 km, de rest is tussen dit bedrag en € 138) wat op € 33 per maand uitkomt en dan pas zit ik op hetzelfde bedrag.
Bij 70% heb je al lang een nieuwe accu, grens is namelijk 75%Daarnaast is het echt niet zo dat je bij 70% accucapaciteit kan zeggen tegen Renault "doe mij eens een nieuwe", daar zitten grenswaarden aan vast. Wat ze precies zijn, weet ik niet, maar voor niks gaat de zon op natuurlijk.
Een Prius is niet echt lelijk, hoogstens gewoon heel erg saai. Alhoewel bij die nieuwe Prius kijk ik toch altijd even om, want dat design snap ik echt niet. De Hyundai Ioniq die binnenkort uitkomt ziet er al weer wat beter uit voor een hybrid, maar nog steeds kan ik bij sommige auto's het design niet begrijpen. Zelfs BMW is erin geslaagd de i3 lelijk te maken en ik had altijd toch wel een vrij hoge pet op van BMW.MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:04:
[...]
Helemaal mee eens. Maar er zijn grenzen. Ik vind de buitenkant het minst belangrijk, maar zoals gezegd dus met grenzen. Alles is hierin een mening, zo vind ik een Prius 2 van buiten acceptabel, meer niet. Ik geef echter niks om velgen. Sterker nog: ik heb vandaag nog in een Lexus CT 200h Luxury Line een proefrit gemaakt en deze is 3 jaar oud met 17 inch velgen die compleet aan gort waren aan de randen. Slechts 1-2cm naar binnen toe op welk punt van de cirkel ook, maar toch. Ze hadden meerdere van deze auto's staan en de enige die geen schade had, was er een met 16 inch velgen. Dus ik vroeg of dat normaal was na 3-4 jaar (de leeftijd van allemaal). Waarop de verkoper misschien iets te eerlijk zei: ja hoor, na 3 maanden zien de velgen er al zo uit.
Van de EV's vind ik eigenlijk alleen de Zoe nog wel geinig eruit zien, daar zou ik best in willen rijden. Op de Tesla na dan, de prachtigste auto ter wereld
Overigens, bij Tesla zeggen ze ook bijna geen onderhoud maar ze rekenen al wel gauw 400 - 800 voor een jaarlijkse beurt. Wat zit daar dan in? Interieurfilter, batterij van je sleutelhanger en je remmen controleren... ? Niet heel veel meer, dus op zich is dat wel schandalig. Anderzijds kom je er voor een auto rond de 100k nog wel goed mee weg.
Vooral de reacties ...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Vrij neutraal artikel, beroerde kopNielsTn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:36:
Kameraad is geinterviewd voor RTL nieuws inzake elektrisch rijden: http://www.rtlnieuws.nl/n...-twee-elektrische-rijders
Vooral de reacties ...
Ook de reacties zijn minder fel dan twee jaar geleden. Het gaat de goede kant op.
Hmm, klinkt inderdaad wel wat beter dan hoe ik het berekend had. Maar is die prijs niet wat te rooskleurig in die zin dat jij een wel heel erg goede deal had? Ik zie nu bijv. een Zoe Zen 2013 voor 13.450 en een Intens 2013 voor 13.900. Daaronder zie ik alleen maar goedkopere uitvoeringen en sowieso niet lager dan € 12.500 voor een 2013 model.Stef87 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 18:41:
[...]
Een goede Zoe kan je al voor 9.000 a 11.500 kopen, laadpaal 3x16A (11KW) kost +/- 800 euro inclusief montage.
Bij of vanaf 75% capaciteit krijg je al een nieuwe accu als je hem huurt.
Onderhoud is 79euro +\- bij iig de eerste beurt. Het duurste is vloeistoffen (olie) vervangen en filters, de zoe heeft alleen een interieurfilter, de airco hoeft maar 1x per 7jaar een beurt ipv elke 2jaar.
Als je onderhoud meeneemt in de bergelijking, is die mogelijk goedkoper, zeker als je een overschot hebt van zonnepanelen en je thuis kan laden.
** edit**
Voor ons was de verzekering tov onze eco diesel (grande punto multijet 1.3) juist 11euro p/maand goedkoper bij de goedkoopste allrisk. (Ik vergelijk dan een B-segment met een B-segment auto)
Wij hebben een Zoe intens Quickcharge 2014 inclusief 230v flexilader en laadpaal(box) van 11kw voor +\-11.500 gekocht.
Overigens was mijn vergelijking van verzekering inderdaad met de Aygo A-segmenter. Niet helemaal eerlijk. En ja, diesels zijn duurder, want de verzekering gaat voor een groot deel toch naar nieuwwaarde en diesels zijn altijd een paar duizend duurder dan benzine.
Dat je bij 75% al een nieuwe accu krijgt, vind ik erg coulant en goed. Niet dat ik je niet geloof, maar is dit een eerste persoonlijk ervaring of staat zwart op wit in de huurovereenkomst?
In het kort wil hij dat auto's worden gedeeld zodat ze niet goedkoper hoeven te worden geproduceerd dan de Model 3. Dat wijkt dus af van de originele plan van 10 jaar geleden die nog uitgaat van verdere prijsdaling.
Verder kondigt hij een compact SUV en een "nieuw type" pickup truck aan.
Ach zo coulant is het niet, je betaalt er voor...MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:01:
[...]
Dat je bij 75% al een nieuwe accu krijgt, vind ik erg coulant en goed. Niet dat ik je niet geloof, maar is dit een eerste persoonlijk ervaring of staat zwart op wit in de huurovereenkomst?
Artikel 5.2.3 van het huurcontract. "de ondergrens voor de capaciteit is vastgelegd op 75% van de oorspronkelijke capaciteit van de batterij"
Lees nu overigens dat als het onder deze capaciteit komt er de keuze is om ofwel de batterij te laten vervangen, een lager huurbedrag af te spreken danwel reparatie van de batterij.
https://www.nuelektrisch.nl
Prijs is vanaf 447 incl. btw bij 48 maanden /10000km
Edit: Zo goedkoop lijkt het nou ook weer niet als je ziet dat er ook al een leaf te verkrijgen is vanaf zo'n 400 euro...
[ Voor 29% gewijzigd door JottemJ op 21-07-2016 08:45 ]
Ik zie niet helemaal waarom dat wel gaat lukken met elektrische auto's terwijl dat nu met gewone auto's nog altijd niet lukt.mrmrmr schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 05:35:
Musk heeft zijn Master Plan, Part Deux online gezet.
In het kort wil hij dat auto's worden gedeeld zodat ze niet goedkoper hoeven te worden geproduceerd dan de Model 3. Dat wijkt dus af van de originele plan van 10 jaar geleden die nog uitgaat van verdere prijsdaling.
Misschien gebruik je je auto maar 5% van de tijd, het is wel zo dat 80% van de mensen de auto op of rond diezelfde tijd gebruikt.
Signatures zijn voor boomers.
Ik denk dat het wel een veel grotere kans van slagen heeft als auto's zelf kunnen rijden. Zoals Elon ook aangeeft: When true self-driving is approved by regulators, it will mean that you will be able to summon your Tesla from pretty much anywhere. Once it picks you up, you will be able to sleep, read or do anything else enroute to your destination. You will also be able to add your car to the Tesla shared fleet just by tapping a button on the Tesla phone app and have it generate income for you while you're at work or on vacation, significantly offsetting and at times potentially exceeding the monthly loan or lease cost.Maasluip schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:38:
[...]
Ik zie niet helemaal waarom dat wel gaat lukken met elektrische auto's terwijl dat nu met gewone auto's nog altijd niet lukt.
Misschien gebruik je je auto maar 5% van de tijd, het is wel zo dat 80% van de mensen de auto op of rond diezelfde tijd gebruikt.
De auto wordt dan wel veel afstandelijker dan dat het nu is. Ik zou nooit andere in mijn auto laten rijden, echter als je een auto echt alleen als vervoermiddel ziet dan is delen natuurlijk helemaal niet zo gek. Maar het duurt nog wel even denk ik.
Anderzijds is Elon er kennelijk achter gekomen dat een auto onder de Model 3 niet haalbaar is zonder grote concessies. Tesla vindt dat kennelijk niet acceptabel. Als dit klopt, hebben we in Europa nog wel een uitdaging: 70% van alle auto's is goedkoper dan een Model 3. Uiteraard hangt dat af van welke concessies er gedaan moeten worden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Daarbij wel gezegd hebbende dat by far het grootste gedeelte van de kosten van de Model 3 voortkomen uit de kosten voor de accu. Aangezien die dramatisch dalen de komende jaren zou een Model 3 steeds goedkoper moeten worden.Krisp schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:53:
Anderzijds is Elon er kennelijk achter gekomen dat een auto onder de Model 3 niet haalbaar is zonder grote concessies. Tesla vindt dat kennelijk niet acceptabel. Als dit klopt, hebben we in Europa nog wel een uitdaging: 70% van alle auto's is goedkoper dan een Model 3. Uiteraard hangt dat af van welke concessies er gedaan moeten worden.
Vind het een interessant master plan, wel met een hoog "back to the future' gehalte, zoals de volledig autonoom rijdende auto. De grootste bottleneck daarin zijn de verschillende overheden in het toestaan van een dergelijk autonoom systeem.
En toch zijn er genoeg mogelijkheden.Maasluip schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:38:
[...]
Stel ik ga van huis in Den Haag naar mijn werk in Rotterdam. Ik wil daar om 7 uur zijn. Dan kan mijn auto daarna iemand uit Rotterdam naar zijn werk brengen die daar om 8 uur wil zijn. Met gespreide begintijden kan 1 auto 3 verschillende mensen naar hun werk brengen. Zonder te hoeven carpoolen.
Het wordt alleen lastig als iedereen opeens tegelijkertijd naar huis wil.
Ik zie hier het probleem niet. Auto's zijn wat mij betreft duur, ze nemen te veel plek in, ze dienen actief bestuurd te worden. Bovendien worden ze door de bedrijfswereld elke zoveel jaar ingeruild voor een nieuwer model. Wat mij betreft enorme verspilling van grondstoffen.YoshiBignose schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:42:
[...]
De auto wordt dan wel veel afstandelijker dan dat het nu is. Ik zou nooit andere in mijn auto laten rijden, echter als je een auto echt alleen als vervoermiddel ziet dan is delen natuurlijk helemaal niet zo gek. Maar het duurt nog wel even denk ik.
Het bezit van een auto wordt in ons land als normaal gezien, maar in veel landen is het een stuk gebruikelijker om een taxi te nemen. Veel goedkoper dan een auto en ja, wat minder praktisch, maar dat heb je er dan voor over. Ik zie carsharing echt wel een succes worden. Misschien niet voor je luxe auto van een ton, maar dan praat je ook over een klein marktsegment. Als je zo'n auto kan betalen, maak je je waarschijnlijk niet zo druk om het feit dat je auto 95% vd tijd stil staat. De wat minder rijke mensen met goedkopere modellen gaan dit echt wel fijn vinden.
Je zou zelfs opties kunnen aanbieden voor carpoolen. Als je toch dezelfde kant op moet en dat de prijs verlaagt, zie ik daar wel vraag naar.RocketKoen schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:23:
En toch zijn er genoeg mogelijkheden.
Stel ik ga van huis in Den Haag naar mijn werk in Rotterdam. Ik wil daar om 7 uur zijn. Dan kan mijn auto daarna iemand uit Rotterdam naar zijn werk brengen die daar om 8 uur wil zijn. Met gespreide begintijden kan 1 auto 3 verschillende mensen naar hun werk brengen. Zonder te hoeven carpoolen.
Het wordt alleen lastig als iedereen opeens tegelijkertijd naar huis wil.
[ Voor 21% gewijzigd door Tk55 op 21-07-2016 09:38 ]
Maar als jij om 7 uur op je werk wil zijn dan wil je waarschijnlijk ook om 4 uur naar huis. Die ander pas om 5 uur, maar die heeft je auto. Dan moet jou auto dus eerst weer van Den Haag naar Rotterdam om jou op te halen en als je thuis in Den Haag bent kan hij die ander weer naar Rotterdam rijden en moet dan weer terug naar Den Haag.RocketKoen schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:23:
Hij gaat dan geen goedkoper model maken. Maar de prijs van de model 3 kan waarschijnlijk nog een eind omlaag door optimalisatie van de productie.
[...]
En toch zijn er genoeg mogelijkheden.
Dan rijdt die auto dus twee keer zoveel kilometers.
Goed, het kan met autonome auto's (waarbij ik me afvraag waarom dat alleen bij elektrische auto's opkomt, conventionele auto's kunnen net zo goed autonoom rijden) maar of dat nu echt een oplossing is?
Er zou echt eens een onderzoek gedaan moeten worden naar het autogebruik van mensen en dan analyseren hoeveel auto's je nu eigenlijk kunt besparen. Ik denk echt niet dat dat er veel zijn. Ik denk echt dat de enigen die dit zouden gebruiken de mensen zijn die geen baan hebben en nu een auto hebben om eens ergens heen te gaan.
Ik denk dat er dan geen sprake meer is van "mijn" auto. Maar gewoon een taxi-bedrijf (uber?) maar dan zonder chauffeurs. Je kan dan kiezen, wil ik alleen zitten (duurder) of wil ik met meerdere mensen in de auto zitten (goedkoper), maar wel gewoon van deur tot deur?Maasluip schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:49:
[...]
Maar als jij om 7 uur op je werk wil zijn dan wil je waarschijnlijk ook om 4 uur naar huis. Die ander pas om 5 uur, maar die heeft je auto. Dan moet jou auto dus eerst weer van Den Haag naar Rotterdam om jou op te halen en als je thuis in Den Haag bent kan hij die ander weer naar Rotterdam rijden en moet dan weer terug naar Den Haag.
Goed, het kan met autonome auto's (waarbij ik me afvraag waarom dat alleen bij elektrische auto's opkomt, conventionele auto's kunnen net zo goed autonoom rijden) maar of dat nu echt een oplossing is?
Er zou echt eens een onderzoek gedaan moeten worden naar het autogebruik van mensen en dan analyseren hoeveel auto's je nu eigenlijk kunt besparen. Ik denk echt niet dat dat er veel zijn. Ik denk echt dat de enigen die dit zouden gebruiken de mensen zijn die geen baan hebben en nu een auto hebben om eens ergens heen te gaan.
Ben ik ook met je eens, ik zie het dat alleen nog niet 1,2,3 gebeuren. Hier is je auto toch nog wel een bezit, als je ziet wat mensen allemaal voor troep standaard in hun auto hebben liggen.Tk55 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:36:
[...]
Ik zie hier het probleem niet. Auto's zijn wat mij betreft duur, ze nemen te veel plek in, ze dienen actief bestuurd te worden. Bovendien worden ze door de bedrijfswereld elke zoveel jaar ingeruild voor een nieuwer model. Wat mij betreft enorme verspilling van grondstoffen.
Het bezit van een auto wordt in ons land als normaal gezien, maar in veel landen is het een stuk gebruikelijker om een taxi te nemen. Veel goedkoper dan een auto en ja, wat minder praktisch, maar dat heb je er dan voor over. Ik zie carsharing echt wel een succes worden. Misschien niet voor je luxe auto van een ton, maar dan praat je ook over een klein marktsegment. Als je zo'n auto kan betalen, maak je je waarschijnlijk niet zo druk om het feit dat je auto 95% vd tijd stil staat. De wat minder rijke mensen met goedkopere modellen gaan dit echt wel fijn vinden.
Hier een paper over car sharing:Maasluip schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:49:
[...]
http://www.sciencedirect....cle/pii/S0967070X96000248
Dus mensen die hiervoor een auto hadden maakten in totaal minder kilometers met gedeelde auto's en namen voor lange afstanden meer het OV. Mensen die nog geen auto hadden voor car sharing kwamen op net iets minder KM's uit dan de andere groep. In totaal nam totale KM/gebruiker af met zo'n 50%.Total car mileage of those who had a car available in their household declined by more than 60%, which was primarily due to a shift in the modal split towards public transport for those trips exceeding 20 kilometers. [...] In our experiment overall mileage decreased by more than 50%
(CSO = Car Sharing Organization)15 members per CSO-car is the current figure for Austria. In Germany the average is 18 members per car. with individual cities such as Berlin (20.8) and Aachen (22) significantly higher than
this.
Nou is het wel waarschijnlijk dat veel van deze mensen geen woon werk verkeer met een auto doen, maar het laat toch zien dat er zeker wel verbetering uit voort komt.
Edit: Toevoeging
Rush Hour Impact
As the CSO-car is not advantageous for commuting to work due to its time-based charging rate, which in turn is necessary to ensure efficient CSO use, it may be supposed that CSO-membership also reduces rush-hour private vehicle traffic. Distinguishing trips by car in terms of start time we find that in our small sample the number of car trips begun in the morning rush hour remained the same (for both periods 7:30 to 9:00 a.m. and 6:30 to 9:00 a.m.), but that car trips shifted away from the regular evening rush hour towards either noon or late evening.
[ Voor 16% gewijzigd door Tk55 op 21-07-2016 11:28 ]
Klopt inderdaad dat die 5% gebruik van auto's, niet plotseling 50% wordt. 's nachts staan toch bijna alle auto's stil en het grootste deel van de mensen werken op vergelijkbare tijden.Maasluip schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:49:
[...]
Maar als jij om 7 uur op je werk wil zijn dan wil je waarschijnlijk ook om 4 uur naar huis. Die ander pas om 5 uur, maar die heeft je auto. Dan moet jou auto dus eerst weer van Den Haag naar Rotterdam om jou op te halen en als je thuis in Den Haag bent kan hij die ander weer naar Rotterdam rijden en moet dan weer terug naar Den Haag.
Maar ik zie toch wel mogelijkheden. Vergis je niet hoeveel mensen in niet-kantoorbanen wisselende werktijden hebben. Zo uit mijn hoofd denk ik al aan iedereen in de zorg, chauffeurs, ploegendiensten in fabrieken, horeca, schoonmakers en beveiliging. Dan heb je nog kantoormensen die thuiswerken, part-time werken, dagen vrij nemen. Daarnaast heb je dan nog eens vliegvakanties en de mogelijkheid om je auto op je vakantiebestemming uit te lenen als je lekker in je huisje in Zuid-Frankrijk zit.
In jouw voorbeeld kan ik me ook voorstellen dat je auto in beide richtingen gebruikt kan worden. Hij hoeft toch niet leeg vanuit Den Haag naar Rotterdam?
Nog een andere mogelijkheid is om als je zelf de auto gebruikt, alsnog car sharing te gebruiken. Dat je automatisch mensen oppikt en afzet, terwijl je zelf ook in de auto zit. Met een maximum omweg van x aantal minuten.
Edit / Hoe er omgegaan wordt met spullen van een ander is inderdaad een zorgpunt. Maar voor mij onoverkomelijk met bijvoorbeeld een waarderingssysteem.
[ Voor 3% gewijzigd door FreeShooter op 21-07-2016 11:28 ]
En is dat vanwege niet-beschikbaarheid van een auto of omdat de auto te duur was?Tk55 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:22:
[...]
Hier een paper over car sharing:
http://www.sciencedirect....cle/pii/S0967070X96000248
[...]
Dus mensen die hiervoor een auto hadden maakten in totaal minder kilometers met gedeelde auto's en namen voor lange afstanden meer het OV. Mensen die nog geen auto hadden voor car sharing kwamen op net iets minder KM's uit dan de andere groep. In totaal nam totale KM/gebruiker af met zo'n 50%.
En 15 leden per auto, dat lijkt mij dan echt voor mensen die hun auto niet nodig hebben om op het werk te komen. Uiteraard is dat geen probleem, maar als ik met de bus en/of trein naar het werk moet dan ben ik 1 tot 1,5 uur langer onderweg (op een reis van 30 minuten). Zelfs als het gratis zou zijn dan nog zou ik me afvragen of het me dat waard was.[...]
(CSO = Car Sharing Organization)
Nou is het wel waarschijnlijk dat veel van deze mensen geen woon werk verkeer met een auto doen, maar het laat toch zien dat er zeker wel verbetering uit voort komt.
Edit: Toevoeging
[...]
Doe hetzelfde onderzoek nu eens met mensen die wel met de auto naar het werk gaan en geen alternatief hebben met het OV. Ik heb het onderzoek verder niet gelezen (je moet er voor betalen), maar dit lijkt me heel erg biased te zijn.
Maasluip schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:34:
En is dat vanwege niet-beschikbaarheid van een auto of omdat de auto te duur was?
Lijkt dus met kosten te maken te hebben. Excuus voor het linken van een betaald artikel trouwens. Vond deze wel relevant en vond zo snel verder niks specifiek over het idee van Tesla.Cost transparency reveals the advantage of public transport (where overall transport use shifted) for longer distance trips.
Natuurlijk kun je roepen dat het biased is, want het gaat immers specifiek over car sharing diensten. Aangezien deze diensten nu niet wijd verspreid genoeg zijn om een daadwerkelijke impact te hebben op woon werk verkeer en er bewust hogere prijzen worden gevraagd tijdens de spits is het logisch dat deze dan minder gebruikt wordt. Wanneer bijvoorbeeld 20% van de auto's in het land zou worden ingezet als gedeelde voertuigen zal het woon werk verkeer ook veranderen.En 15 leden per auto, dat lijkt mij dan echt voor mensen die hun auto niet nodig hebben om op het werk te komen. Uiteraard is dat geen probleem, maar als ik met de bus en/of trein naar het werk moet dan ben ik 1 tot 1,5 uur langer onderweg (op een reis van 30 minuten). Zelfs als het gratis zou zijn dan nog zou ik me afvragen of het me dat waard was.
Doe hetzelfde onderzoek nu eens met mensen die wel met de auto naar het werk gaan en geen alternatief hebben met het OV. Ik heb het onderzoek verder niet gelezen (je moet er voor betalen), maar dit lijkt me heel erg biased te zijn.
Het OV is ook niet voor iedereen het makkelijkst. In jouw geval zou ik ook gewoon met een auto gaan. Maar wanneer jij naar je werk kan rijden en zodra je bent aangekomen jouw auto iemand anders van jouw werkplaats naar diegene zijn/haar werkplaats kan brengen en ondertussen nog wat mensen heen en weer voor een middagje uit, dan is dat toch ideaal?
Zo'n onderzoek als jij voorstelt is nu dan ook nogal moeilijk uit te voeren, maar het is wat mij betreft duidelijk dat er wel degelijk voordelen zijn en ik zie ook niet echt bezwaren tegen zo'n dienst. Als jij lekker als enige in jouw auto wil rijden dan kan dat gewoon.
[ Voor 3% gewijzigd door Tk55 op 21-07-2016 14:03 ]
Dan zou ik voor vervanging kiezen. Is er dan nog een consequentie voor je huurtermijn? Ik zie o.b.v. 20.000 km per jaar en 5 jaar huren dat de prijs op € 102 per maand zit. Wat als ik na 2 jaar een nieuwe accu nodig heb, blijft dat dan daarna gewoon 3 jaar doorlopen?BB-One schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:35:
[...]
Ach zo coulant is het niet, je betaalt er voor...![]()
Artikel 5.2.3 van het huurcontract. "de ondergrens voor de capaciteit is vastgelegd op 75% van de oorspronkelijke capaciteit van de batterij"![]()
Lees nu overigens dat als het onder deze capaciteit komt er de keuze is om ofwel de batterij te laten vervangen, een lager huurbedrag af te spreken danwel reparatie van de batterij.
En hoe zit het eigenlijk met teveel of te weinig gereden km's? Worden die verrekend en staat ergens hoeveel dat is? Ik kan dit ook bij Renault navragen hoor, wil toch een proefrit maken binnenkort, maar als een van jullie het al weet.
Dat is inderdaad totaal niet goedkoop! Ik heb gisteren berekend dat mijn Prius € 313 per maand kost, een Auris TS € 316 en een Zoë € 198. Als ik zie dat een Auris TS Vanaf € 419 per maand beschikbaar is in de duurste uitvoering, vind ik die € 447 extreem duur voor een Zoe. Natuurlijk zijn beide Private Lease opties nieuwe auto's en de andere 3 zijn tweedehands, maar alsnog is het verschil echt gigantisch.JottemJ schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 08:35:
Ik kon niet zo snel vinden dat dit al aan bod is gekomen, maar ik zie dat de Zoe ook als private lease aanbieding wordt neergezet incl. laadpaal. Misschien interessant voor de particulier die twijfelt over restwaarde.
https://www.nuelektrisch.nl
Prijs is vanaf 447 incl. btw bij 48 maanden /10000km
Edit: Zo goedkoop lijkt het nou ook weer niet als je ziet dat er ook al een leaf te verkrijgen is vanaf zo'n 400 euro...
In mijn berekening houd ik rekening met: aanschaf over 5 jaar verspreid (inruil niet meegerekend), MRB, verzekering (all-risk), onderhoud en brandstof/elektra, alles o.b.v. 25.000 km per jaar.
Een Auris TS zou in Private Lease in de duurste uitvoering voor mij op € 508 uitkomen bij 25.000 km per jaar en 48 maanden. En die auto is bijna € 30.000, terwijl de duurste Zoe € 23.000 is. Kortom: koop hem gewoon en je bespaart gigantisch veel per maand.
[ Voor 41% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-07-2016 15:03 ]
Je sluit een huurcontract voor X-maanden, dus eindigt het contract dan eindigt het contract.MooDyBLueS schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:57:
[...]
Dan zou ik voor vervanging kiezen. Is er dan nog een consequentie voor je huurtermijn? Ik zie o.b.v. 20.000 km per jaar en 5 jaar huren dat de prijs op € 102 per maand zit. Wat als ik na 2 jaar een nieuwe accu nodig heb, blijft dat dan daarna gewoon 3 jaar doorlopen?
Verrekening minder-kilometers is er (volgens mij) niet, meer-kilometers worden afgerekend op basis van 5 cent per kilometer (je kunt ook gewoon je kilometers aan laten passen naar een volgende schaal) waarbij volgens mij de afrekening aan het eind van het contract wordt gedaan.En hoe zit het eigenlijk met teveel of te weinig gereden km's? Worden die verrekend en staat ergens hoeveel dat is? Ik kan dit ook bij Renault navragen hoor, wil toch een proefrit maken binnenkort, maar als een van jullie het al weet.
Als je de prijslijst erbij pakt dan zie je ook dat de volgende staffel aan km's afgerekend worden op ongeveer 5 cent. van 15.000 naar 25.000 km kost obv prijslijst € 36 p.m. extra. Is dus 'ongeveer' gelijk aan 10.000/12 * 0,05 = € 42
Dat doet Renault gewoon erg netjes. Je ziet het weleens anders, dan staat er in "de kleine lettertjes" weer iets waar je geen rekening mee gehouden hebt. Dit wekt ook gewoon vertrouwen bij twijfelende potentiële klanten zoals ik.BB-One schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:10:
[...]
Je sluit een huurcontract voor X-maanden, dus eindigt het contract dan eindigt het contract.
Ook dit is eigenlijk heel logisch (van minder km's), geldt ook bij een telefoonabonnement. Als ik je goed begrijp, kan je dus gedurende de looptijd je ingekochte km's per jaar aanpassen?Verrekening minder-kilometers is er (volgens mij) niet, meer-kilometers worden afgerekend op basis van 5 cent per kilometer (je kunt ook gewoon je kilometers aan laten passen naar een volgende schaal) waarbij volgens mij de afrekening aan het eind van het contract wordt gedaan.
Als je de prijslijst erbij pakt dan zie je ook dat de volgende staffel aan km's afgerekend worden op ongeveer 5 cent. van 15.000 naar 25.000 km kost obv prijslijst € 36 p.m. extra. Is dus 'ongeveer' gelijk aan 10.000/12 * 0,05 = € 42
Anderzijds: als het los bijkopen van km's niet veel duurder is, dan zou ik het juist wel voorzichtig inschatten inderdaad. In mijn geval zou ik bijv. 15.000km inschatten, dan het eerste jaar het (relatief) kleine verlies nemen als ik toch 20.000 km of meer elektrisch blijk te rijden, om vervolgens maar wel die bundel te nemen.
Ik word steeds enthousiaster.
Gevoelsmatig (!) is Renault er niet op uit om je een poot uit te draaien met de Renault Zoe, laat staan met het huurcontract. (maar het huurcontract is nou ook weer niet zodanig dat het uit twee regels bestaat...)MooDyBLueS schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:19:
[...]
Dat doet Renault gewoon erg netjes. Je ziet het weleens anders, dan staat er in "de kleine lettertjes" weer iets waar je geen rekening mee gehouden hebt. Dit wekt ook gewoon vertrouwen bij twijfelende potentiële klanten zoals ik.
Veel zaken worden netjes onder garantie geregeld, bijvoorbeeld mijn dashboard is (gratis!) vervangen door een donker exemplaar ivm schittering in de voorruit.
Inderdaad.[...]
Ook dit is eigenlijk heel logisch (van minder km's), geldt ook bij een telefoonabonnement. Als ik je goed begrijp, kan je dus gedurende de looptijd je ingekochte km's per jaar aanpassen?
Anderzijds: als het los bijkopen van km's niet veel duurder is, dan zou ik het juist wel voorzichtig inschatten inderdaad. In mijn geval zou ik bijv. 15.000km inschatten, dan het eerste jaar het (relatief) kleine verlies nemen als ik toch 20.000 km of meer elektrisch blijk te rijden, om vervolgens maar wel die bundel te nemen.
Pas maar op! Als je de proefrit hebt gemaakt ben je helemaal enthousiast.Ik word steeds enthousiaster.
Die nieuwe accu staat zwart op wit, of je kan kiezen hem misschien te houden zoals iemand hier ook vermeld. Andere mogelijkheid is (hoop ik) om hem om te wisselen voor een groter accupakket =)MooDyBLueS schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:01:
[...]
Hmm, klinkt inderdaad wel wat beter dan hoe ik het berekend had. Maar is die prijs niet wat te rooskleurig in die zin dat jij een wel heel erg goede deal had? Ik zie nu bijv. een Zoe Zen 2013 voor 13.450 en een Intens 2013 voor 13.900. Daaronder zie ik alleen maar goedkopere uitvoeringen en sowieso niet lager dan € 12.500 voor een 2013 model.
Overigens was mijn vergelijking van verzekering inderdaad met de Aygo A-segmenter. Niet helemaal eerlijk. En ja, diesels zijn duurder, want de verzekering gaat voor een groot deel toch naar nieuwwaarde en diesels zijn altijd een paar duizend duurder dan benzine.
Via een autohandelaar die alleen in elektrische auto's handel kan je ze voor die prijzen wel kopen, ook met lage KM standen. Ik heb hem eerder genoemd in dit topic: Gerrit Bleeker van Auto bleeker, in Purmerend als ik mij niet vergis
Toen wij gingen kijken had hij alleen al 20 renault zoe's staan, plus een aantal Leaf's en wat yaris hybrides. Heeft ook nog geen website, waarschijnlijk omdat hij het al (te) druk heeft zonder website. Ik ben ZEER tevreden over
Een ''gewone'' zoe moet je daar wel onder de 10K kunnen kopen, alleen raad ik de Intens of Zen uitvoering aan =) dan heb je alle leuke extra opties. Uiteraard ook met 6 maanden garantie, of fabrieksgarantie als die maar een jaartje oud is.
** EDIT** Vraag:
Heeft iemand met zijn Renault Zoe al eens het front logo vervangen? Onze auto is net buiten de garantie en een kwaaltje is dat de blauwe laag op het front logo afbladdert. Nu heb ik zojuist een nieuwe gehaald maar kan niet met zekerheid vast stellen dat die er af is te klikken.
Ik heb het losse blauwe renault logo voor waarbij ik aan de nieuwe kan zien dat die grotendeels geklikt zit, plus twee schroeven (want: schroefgaten achterop het <> logo) helaas kan ik geen schroeven zien als ik het laadklepje waar het logo op zit, zien.
Het lijkt mij dat die vanaf de achterkant als het laadklepje open staat eraf is te klikken, maar ik wil ook niets forceren of kapot maken.
Ik heb dit zojuist bij een niet-ZE dealer gekocht en die weten het dus niet.
[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 21-07-2016 16:23 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Renault is hier erg flexibel mee. Ik heb nu een 25000 km contract, echter ik heb nu het eerste jaar 30k gereden. Dus ik heb ze gemaild of ik dan niet een staffel hoger zou moeten. Echter toen mailden ze terug dat dit altijd nog met terugwerkende kracht kan als dat over twee jaar nog steeds zo is.MooDyBLueS schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:19:
[...]
Ook dit is eigenlijk heel logisch (van minder km's), geldt ook bij een telefoonabonnement. Als ik je goed begrijp, kan je dus gedurende de looptijd je ingekochte km's per jaar aanpassen?
Oftewel, eind contract gaan ze pas kijken wat je kilometrage is en of je dan nog moet bijbetalen of niet (teruggeven zullen ze idd wel niet aan doen
(Ik verwacht minder te gaan rijden vanaf aanstaande december, vandaar dat ik hem maar heb laten staan op 25k)
En erg snel. Kon hem na de proefrit zo meenemen, voordat alles helemaal geregeld was. Gezien mijn enthousiasme en verwachting (na een week pas mee) was dat een erg leuke verrassingStef87 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:13:
[...]
Via een autohandelaar die alleen in elektrische auto's handel kan je ze voor die prijzen wel kopen, ook met lage KM standen. Ik heb hem eerder genoemd in dit topic: Gerrit Bleeker van Auto bleeker, in Purmerend als ik mij niet vergis
** EDIT** Vraag:
Heeft iemand met zijn Renault Zoe al eens het front logo vervangen? Onze auto is net buiten de garantie en een kwaaltje is dat de blauwe laag op het front logo afbladdert. Nu heb ik zojuist een nieuwe gehaald maar kan niet met zekerheid vast stellen dat die er af is te klikken.
Op je logo. Ik had dat ook, maar heb het bij de dealer laten vervangen... Hoe ze hem erop schroeven zou ik dus niet weten

Misschien dat op het Renault forum er iemand ervaring mee heeft.
Gelukt, FYI tweakers:Nivve schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:55:
[...]
[...]
En erg snel. Kon hem na de proefrit zo meenemen, voordat alles helemaal geregeld was. Gezien mijn enthousiasme en verwachting (na een week pas mee) was dat een erg leuke verrassing![]()
Op je logo. Ik had dat ook, maar heb het bij de dealer laten vervangen... Hoe ze hem erop schroeven zou ik dus niet weten
Misschien dat op het Renault forum er iemand ervaring mee heeft.
Zo vervang je het afgebladderde logo bij de Zoe (wat 40 euro incl korting heeft gekost voor alleen t' blauwe gedeelte):
- Open laadklepje
- Trek de warning sticker los (hogedruk reiniger hier niet op richten waarschuwings sticker)
- Torx schroef los halen
- Als je nu voor het logo staat: schuif het gehele zwarte+blauwe deel naar rechts -->
- Achterop zitten nu nog 2 torx schroeven die los moeten, en een paar pennen die je los klikt
- Terugbouwen is net andersom:
** edit **
Gisteren heeft een onbekend persoon een flinke schaaf/kras op het achterscherm rechts gemaakt bij de Zoe..
Spuiter zegt +/- 1000 euro schade i.v.m. parelmoerlak (misschien camera bewijs, anders waarborgfonds aanspreken..)
ZOOO triest als mensen dit doen en geen briefje achterlaten...!
[ Voor 20% gewijzigd door Stef87 op 21-07-2016 18:21 ]
Ja, is mij onlangs nog overkomen met de Prius. Er was een festival bij mij in de wijk en compleet onbekenden hadden hun Fiesta naast onze Prius gezet op de parkeerplaats voor het huis. 's Avonds na het eten sta ik even heel huiselijk af te wassen en zie ik 2 jongens en 2 meiden luidruchtig (de meerderheid flink beschonken gok ik zo) aankomen lopen om in de Fiesta te stappen. De 'dame' die rechtsachter instapt weet het voor elkaar te krijgen om tot 2x toe haar deur tegen mijn achterdeur te tikken. Het eerste wat mij te binnen schoot was "foto van het kenteken maken", dat is gelukt, maar toen ik vervolgens naar buiten liep reden ze weg.Stef87 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:48:
[...]
Gisteren heeft een onbekend persoon een flinke schaaf/kras op het achterscherm rechts gemaakt bij de Zoe..
Spuiter zegt +/- 1000 euro schade i.v.m. parelmoerlak (misschien camera bewijs, anders waarborgfonds aanspreken..)
ZOOO triest als mensen dit doen en geen briefje achterlaten...!dit is ons al zeker 7 keer overkomen in 10 jaar bij verschillende auto's, wij parkeren altijd op meest verre plek waar ik denk minder kans op schade te hebben en houden al rekening met o.a. oude barrels en/of kinderstoeltjes in auto's etc...
Helaas heeft de verzekeraar geen enkele behoefte aan een foto van de auto van de daders. Het erge is dus dat ik het zie gebeuren en de verzekeraar dus eigenlijk zegt dat ik de volgende keer extreem gesteld mijn leven maar moet riskeren en ze ter plekke aanhouden en confronteren met wat ze gedaan hebben.
Ik snap wel dat een verzekeraar wel hard bewijs nodig heeft, maar vervelend is het zeker! Ik heb dan ook maar niet de moeite genomen om verdere stappen te ondernemen, zoveel werk voor een relatief kleine schade en je moet zelfs aangifte bij de politie doen. Dat had ik inmiddels dus al 4x moeten doen om het waarborgfonds aan te spreken, maar het zij zo.
http://www.teslarati.com/...-pickup-heavy-duty-truck/
Pick-ups & vrachtwagens van Tesla. Ben benieuwd!
En hier een mooi stukje over wat ze moeten overwinnen om een Pick-Up uit te brengen:
http://www.teslarati.com/real-challenge-tesla-pickup-truck/
Leuke aan in een centrum wonen en af en toe naast de plaatselijke kroeg moeten parkere...
Ik ben blij dat er al krassen op zaten toen ik hem kocht, daardoor ben ik er niet heel panisch over
Ja, het is dan ook een lastige keuze. Ik heb nu een zwarte unilak, zachter dan metallic of speciale mica/parelmoer lakken, maar wel goedkoop te repareren. Ik zag laatst echter een 3 jaar oude parelmoer witte Lexus CT 200h die helemaal onder de vlekken en krassen zat, dat zal een dure reparatie worden, want ik kon op de voorbumper na geen paneel vinden dat gespaard is gebleven.Nivve schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:10:
Ik heb mijn auto nu een jaar en er zijn 3 krassen bijgekomen van openslaande deuren of (kinder)fietsen.
Leuke aan in een centrum wonen en af en toe naast de plaatselijke kroeg moeten parkere...
Ik ben blij dat er al krassen op zaten toen ik hem kocht, daardoor ben ik er niet heel panisch over
Hier is t embleem/kapje gratis vervangen (fabrieksgarantue), door het autobedrijfStef87 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 17:48:
[...]
Gelukt, FYI tweakers:
Zo vervang je het afgebladderde logo bij de Zoe (wat 40 euro incl korting heeft gekost voor alleen t' blauwe gedeelte):
- Open laadklepje
- Trek de warning sticker los (hogedruk reiniger hier niet op richten waarschuwings sticker)
- Torx schroef los halen
- Als je nu voor het logo staat: schuif het gehele zwarte+blauwe deel naar rechts -->
- Achterop zitten nu nog 2 torx schroeven die los moeten, en een paar pennen die je los klikt..
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Maar deze vind ik echt gaaf.
https://nikolamotor.com/one
Pics Stroomlijn doet me denken aan een eco project van een Amerikaanse trucker (50% besparing op diesel of zo iets).
Dan nog stukken met een pantograaf om bij te laden en klaar is .... oh nee toch niet.
Of was die al voorbij gekomen, ik loop een beetje achter met lezen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Gelukkig deed JustLease daar niet moeilijk over en kon ik het gewoon bij de dealer laten aanstippen. Anders had het m'n no-claim trede van de verzekering gekost...
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Die Nikola truck is een hybride, niet volledig elektrisch...ollie1965 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:14:
Die pickup truck vond ik nog niet spectaculair,
Maar deze vind ik echt gaaf.
https://nikolamotor.com/one
Pics Stroomlijn doet me denken aan een eco project van een Amerikaanse trucker (50% besparing op diesel of zo iets).
Dan nog stukken met een pantograaf om bij te laden en klaar is .... oh nee toch niet.
Of was die al voorbij gekomen, ik loop een beetje achter met lezen.
Beetje definitie-dingetje, maar het ligt eraan hoe je het bekijkt. Zover ik heb begrepen is het verhaal exact als een waterstofauto; de gasturbine houdt de accu op peil en de stroom uit de accu levert uiteindelijk het vermogen om te rijden.Veneficus schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:55:
[...]
Die Nikola truck is een hybride, niet volledig elektrisch...
100% elektrisch zou ik het niet noemen, maar ik weet niet hoe toepasselijk 'hybride' hiervoor is. Waterstof is volgens mij ook geen hybride in de normale gang van het woord.
Maar goed, hij rijdt uiteindelijk op gas, en dat is waarschijnlijk wat je bedoelde
[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 22-07-2016 13:09 ]
"The turbine is also fuel agnostic, allowing customers to order it in multiple versions: diesel, gasoline or clean burning natural gas."Nivve schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:08:
[...]
Beetje definitie-dingetje, maar het ligt eraan hoe je het bekijkt. Zover ik heb begrepen is het verhaal exact als een waterstofauto; de gasturbine houdt de accu op peil en de stroom uit de accu levert uiteindelijk het vermogen om te rijden.
100% elektrisch zou ik het niet noemen, maar ik weet niet hoe toepasselijk 'hybride' hiervoor is. Waterstof is volgens mij ook geen hybride in de normale gang van het woord.
Maar goed, hij rijdt uiteindelijk op gas, en dat is waarschijnlijk wat je bedoelde
Dat is in mijn boekje duidelijk hybride; er wordt nog steeds fossiele brandstof in de auto verbrand...
edit: "groen gas" is ook weer zo'n smerige marketing-term van de gas- en olieindustrie . In Nederland zie je ook veel van die busjes rijden, met heel groot "ik rij op schoon gas" op de achterkant. Zou verboden moeten worden...
[ Voor 11% gewijzigd door Veneficus op 22-07-2016 13:22 ]
Dat is een Range-Extender of Serieel-Hybride, soms ook wel EREV genoemd (Electric Range Extended Vehicle). Dat is een BMW i3 bijvoorbeeld, een 30pk generator. Een Volt/Ampera/Outlander is dat niet, hier is verregaande integratie waarbij de motor ook direct de wielen aan kan drijven (bij een bepaalde snelheid).Nivve schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:08:
[...]
Beetje definitie-dingetje, maar het ligt eraan hoe je het bekijkt. Zover ik heb begrepen is het verhaal exact als een waterstofauto; de gasturbine houdt de accu op peil en de stroom uit de accu levert uiteindelijk het vermogen om te rijden.
Goed nieuws denk ik. Voor de meeste mensen is het toch lastig in te schatten of een abonnement uit kan. Bij dit abonnement is het duidelijk wat je extra betaalt voor het gebruik van Fastned, omdat de gemiddelde stroomprijs thuis toch rond de € 0,19 /kWh ligt. Dus dan betaal je gewoon €24 per maand voor het gemak van snelladers langs de weg...Erasmo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:31:
Er komt een nieuwe abonnementsvorm bij Fastned: €24 per maand en laden voor €0,19/kWh.
edit: dat abonnement is nu al beschikbaar
Even een plotje van de kosten, als functie van kWh's per maand:

en geplot als functie van aantal volledige laadcycli 24 kWh:

en als er per lading 16 kWh geladen wordt:

[ Voor 29% gewijzigd door Veneficus op 22-07-2016 14:04 ]
En waarom is 'groen gas' een smerige marketing term??Veneficus schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:20:
[...]
"The turbine is also fuel agnostic, allowing customers to order it in multiple versions: diesel, gasoline or clean burning natural gas."
Dat is in mijn boekje duidelijk hybride; er wordt nog steeds fossiele brandstof in de auto verbrand...
edit: "groen gas" is ook weer zo'n smerige marketing-term van de gas- en olieindustrie . In Nederland zie je ook veel van die busjes rijden, met heel groot "ik rij op schoon gas" op de achterkant. Zou verboden moeten worden...
Recentelijk bij 'De Meerlanden" in Rijsenhout geweest met de kinderen van groep 6. Daar vergisten/composteren ze het GFT afval en winnen ze het biogas (methaan) dat vrijkomt. De gefixeerde koolstof komt idd weer in de atmosfeer, maar in plaats van de methaan direct de atmosfeer in te laten verdampen (waar t als broeikas gas werkt) gaat het via de verbrandingsmotor de atmosfeer als CO2 en besparen ze op fossiele brandstof. Groen genoeg IMHO.
Als alternatief zou je t gas in een Solide Oxide Fuell Cell (SOFC) kunnen inzetten en alsnog elektrisch op biogas rijden.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Wist niet dat hij ook voor benzine/diesel beschikbaar kwam, toch niet goed gelezen van mij.Veneficus schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:20:
"The turbine is also fuel agnostic, allowing customers to order it in multiple versions: diesel, gasoline or clean burning natural gas."
Voor de rest idd hybride in de EREV zin van het woord, zoals Databeestje mooi omschreef (op het gebrek van de plug na)
Feitelijk zijn er meerdere type implementaties. Van fosiel naar elektrisch heb je het dan over:Nivve schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:08:
[...]
- verbrandingsmotoren
- hybrides met elektromotor als ondersteuning, niet elektrisch te rijden, bijv: Honda Civic Hybrid
- 'full hybrids' waar verbrandings- en elektromotor samenwerken, wel (beperkt) elektrisch te rijden, bijv: reguliere Toyota Prius
- plug-in hybrides waar verbrandings- en elektromotor samenwerken, volledig elektrisch te rijden met beperkingen, bijv: Toyota Prius plug-in hybrid, Opel Ampera
- plug-in hybrides waar elektromotor de aandrijflijn vormt en verbrandingsmotor als range extender dient (en dus niet de aandrijflijn direct bedient), bijv: BMW i3, maar ook Toyota Mirai en Hyundai ix35
- volledig elektrische
In mijn optiek is de definitie van hybride altijd een combinatie van een verbrandingsmotor met elektromotor, in welke vorm dan ook. Een auto met benzine en LPG of aardag noem je bijv. weer geen hybride.
De definitie volgens Webster:
.something (as a power plant, vehicle, or electronic circuit) that has two different types of components performing essentially the same function
Het gaat dus om verschillende types van hetzelfde component en daarom noem je een Audi A3 g-tron geen hybride, die heeft namelijk slechts een aardgastank die net als de benzine in dezelfde verbrandingsmotor tot ontsteking wordt gebracht.
Ik denk dat de gemiddelde kosten bij 100% gebruik van openbare laadpalen je al snel duurder uit bent (met elke keer die transactiekosten en +/- 0.35c per kWh)
Wij gebruiken voorlopig het 12euro p/maand abonnement zodat we voor 0.35c per kWh kunnen laden, zodra wij zien dat dit niet het juiste abonnement is kunnen we dat nog aan passen
Kleine correctie, de civic hybrid is wel degelijk electrische te rijden, net als de insight. Hij kan alleen niet electrisch wegrijden maar wel tot 48km/u electrisch de snelheid vasthouden waarbij de verbrandingsmotor niet meer meedoet (deze draait wel altijd maar in electric only mode staat de inspuiting uit en staat de kleppen dusdanig dat de pompverliezen zo klein mogelijk zijn)MooDyBLueS schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:01:
[...]
Feitelijk zijn er meerdere type implementaties. Van fosiel naar elektrisch heb je het dan over:
[list]
• hybrides met elektromotor als ondersteuning, niet elektrisch te rijden, bijv: Honda Civic Hybrid
Vanaf morgen ga ik ook deels electrisch rijden, namelijk in de genoemde Honda civic hybrid
Wel erg jammer dat vanaf volgend jaar weer de volledige mep betaalt moet gaan worden aan belasting voor deze auto, de MRB korting van 125kg vervalt dan. Zo stimuleer je het particulieren nou ook niet echt om over te stappen naar hybrides of plugins (al blijven de laatste nog een paar jaar halftarief).
Waarom een abonnementsvormErasmo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:31:
Er komt een nieuwe abonnementsvorm bij Fastned: €24 per maand en laden voor €0,19/kWh.

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 22-07-2016 15:52 ]
Je hoeft ook geen abonnement te nemen bij Fastned, alleen betaal je dan 79 ct per kWh! Je krijgt dus gewoon korting als je 24 euro per maand betaald.Metro2002 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:48:
[...]
Waarom een abonnementsvorm? Ik heb toch ook geen abonnement bij de Shell, Texaco of BP? Waarom niet gewoon : Opladen en na afloop je pinpas erin en betalen? Straks heb je van allerlei organisaties die laden aanbieden verschillende abonnementen, kan je bij de ene niet opladen met de pas van de ander etc. Dat is iets wat mij persoonlijk nog wel tegenhoudt om volledig electrisch te gaan rijden. Sta je dalijk ergens met een bijna lege accu bij een laadpaal en dan accepteert ie jouw pasje / abonnement niet.
Overigens alle pasjes worden overal geaccepteerd...(is namelijk verplicht in Nederland) Dus niets dat je meer tegenhoudt om volledig elektrisch te gaan rijden!
Of groen gas groen is ligt er maar net aan of je met een beperkte of een ruime scope naar het probleem kijkt.Pantagruel schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:48:
[...]
En waarom is 'groen gas' een smerige marketing term??
Recentelijk bij 'De Meerlanden" in Rijsenhout geweest met de kinderen van groep 6. Daar vergisten/composteren ze het GFT afval en winnen ze het biogas (methaan) dat vrijkomt. De gefixeerde koolstof komt idd weer in de atmosfeer, maar in plaats van de methaan direct de atmosfeer in te laten verdampen (waar t als broeikas gas werkt) gaat het via de verbrandingsmotor de atmosfeer als CO2 en besparen ze op fossiele brandstof. Groen genoeg IMHO.
Als alternatief zou je t gas in een Solide Oxide Fuell Cell (SOFC) kunnen inzetten en alsnog elektrisch op biogas rijden.
Wat jij zegt is in principe waar; ja je kunt groen gas halen uit reststromen en daar een paar voertuigen op laten rijden.
In het grotere geheel is dat echter geen oplossing. Er zijn veel te weinig reststromen om aan een significante hoeveelheid groen gas te komen. Specifiek biomassa kweken voor dat doel is erg discutabel, maar zelfs als we dat doen is er te weinig om een significante fractie van het huidige gasverbruik te vergroenen.
Dit is anders dan met groene stroom. Er is ruim voldoende potentieel om alle stroom op aarde groen op te wekken (als we de installaties maar optuigen). Gas kunnen we echter maar in beperkte mate groen opwekken. Het is dus geen oplossing om extra vraag naar gas te creëren door voertuigen op gas te laten rijden. In tegendeel zelfs, we moeten proberen de vraag naar gas te verlagen en tegelijkertijd zoveel mogelijk van die bestaande vraag naar gas met groen gas invullen.
Of je kijkt met een beperkte scope en zegt:
Zo! Ik heb mijn kleine eilandje op groen gas draaien; klaar! En de rest zoekt het maar uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 22-07-2016 16:08 ]
Kan je ook gewoon pinnen bv?BB-One schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:04:
[...]
Je hoeft ook geen abonnement te nemen bij Fastned, alleen betaal je dan 79 ct per kWh! Je krijgt dus gewoon korting als je 24 euro per maand betaald.
Overigens alle pasjes worden overal geaccepteerd...(is namelijk verplicht in Nederland) Dus niets dat je meer tegenhoudt om volledig elektrisch te gaan rijden!
Maar goed om te weten iig
Eerst maar eens semi-electrisch
Je kan prima laden bij Fastned zonder abonnement, dan is het alleen duurder (0.79c per kWh) je moet alleen via een SMS of met de app het laden starten. Instructies staan altijd bij een station vermeld (toch?).Metro2002 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:48:
[...]
Waarom een abonnementsvorm? Ik heb toch ook geen abonnement bij de Shell, Texaco of BP? Waarom niet gewoon : Opladen en na afloop je pinpas erin en betalen? Straks heb je van allerlei organisaties die laden aanbieden verschillende abonnementen, kan je bij de ene niet opladen met de pas van de ander etc. Dat is iets wat mij persoonlijk nog wel tegenhoudt om volledig electrisch te gaan rijden. Sta je dalijk ergens met een bijna lege accu bij een laadpaal en dan accepteert ie jouw pasje / abonnement niet.
**edit**
Is net al gezegd =)
Nope, maar pinnen is zooo 2015.
Ben je al halverwegeMaar goed om te weten iig
Eerst maar eens semi-electrisch
Vooralsnog lijkt alleen noord Frankrijk een erg slechte dekking te hebben. (Plus we hebben dan een frans abonnement nodig als ik mij niet vergis)
Mocht iemand een trip hebben gepland (als voorbeeld) zou het leuk zijn om die in te zien met alle geplande laadstations etc.!
Als ik dan ook nog even omreken dat ik met mijn diesel gemiddeld 4.1 liter/100km haal bij een dieselprijs van 1.10 dan kost een kilometer dus 4.5ct aan brandstofkosten. Tegenover een gemiddeld verbruik van een Leaf (volgens spritmonitor) van 16.88kWh/100 km is dus een kilometer voor 3.4ct bij thuistarief. So far so good.
Maar tegen Fastned no-abo tarief kost een kilometer dus 13.3ct! Dat is toch absurd? Dat zou gelijk staan aan diesel tanken voor bijna Eur. 4.50 per liter. Ik vind eigenlijk elke prijs hoger dan particulier tarief voor stroom dan al snel afzetterij.
Hetzelfde met veel andere publieke laadpalen. Ik wil echt die Model 3 straks, maar als ik 39ct / kWh moet betalen (prijs bij veel publieke laders als ik de plugshare app moet geloven) dan is de verbruiksprijs per kilometer totaal niet gunstig tov fossiele brandstoffen en dat vind ik toch gek. Hoe kan met de slechtere efficience van een ICE in het achterhoofd en alle accijnzen op brandstoffen de fossiele brandstof het toch nog winnen qua prijs/km?!
Hier is al vaker over gediscussieerd hier, en de conclusie was dat vooralsnog de hoge prijzen zonder abonnement redelijk zijn als het gaat over incidenteel gebruik. Bij veel frequenter gebruik is een abo een prima oplossing voor zowel de gebruikers als voor Fastned.
Je zit nu ook de kilometerprijs van een 1 op 20 diesel te berekenen. (met navenant hoge MRB)
Als ik een met een 1 op 15 benzine zo'n 1,55 langs de snelweg betaal zit ik ook al op meer dan 10 cent per kilometer.
Sparql TV wiki
Het wordt gewoon tijd voor wat concurrentie op laadstationgebied. Het is vrij normaal dat je wat meer per Kwh betaalt als je bv kan snelladen maar tot 4x zoveel gaat wel erg ver idd. Vind het wel positief dat je bij steeds meer benzinestations fastned oplaadpunten begint te zien.NovapaX schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 08:37:
Ja, zo'n snellaadstation groeit namelijk gratis uit de grond....
Hier is al vaker over gediscussieerd hier, en de conclusie was dat vooralsnog de hoge prijzen zonder abonnement redelijk zijn als het gaat over incidenteel gebruik. Bij veel frequenter gebruik is een abo een prima oplossing voor zowel de gebruikers als voor Fastned.
Je zit nu ook de kilometerprijs van een 1 op 20 diesel te berekenen. (met navenant hoge MRB)
Als ik een met een 1 op 15 benzine zo'n 1,55 langs de snelweg betaal zit ik ook al op meer dan 10 cent per kilometer.
Zal er van de zomervakantie (Frankrijk) eens op letten hoe dat in het buitenland is op dit moment.
[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 23-07-2016 08:48 ]
Dit topic is gesloten.