Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Metro2002 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:13:
Ik zie ook steeds meer laadpalen, en daar staan steevast altijd auto's geparkeerd (ev of hybride), hoe ga ik dan opladen?

Sorry als ik negatief overkom, de range zou ik mee kunnen leven ALS ik snel weer kan laden en op weg kan (< 10 minuten) . En dan betwijfel ik of de accu's dat zo leuk gaan vinden op lange termijn als ze telkens zo snel volgepompt worden. Ik zie op termijn meer in waterstof / brandstofcel oplossingen dan in EV's met accu's als auto's blijven zoals ze zijn (zwaar, breed, log)

Ik denk dat EV's alleen door kunnen breken als of het tankprobleem is opgelost (snel laden of via waterstof) of als auto 's compleet opnieuw ontworpen worden (lichter, aerodynamischer etc)
Jij moet vooral geen EV kopen op dit moment, daar komt het eigenlijk op neer.

Ik rijd zelf al sinds Sept 2013 een Model S en daar staat nu 23.500km op de teller. Ben inmiddels naar Wales en Oostenrijk geweest met de Model S, geen enkel probleem.

Wales duurde wat langer ivm de langzamere snelladers, maar naar Oostenrijk met het Tesla SuperCharger netwerk was geen enkel probleem.

De EV is er nog niet klaar voor om morgen iedereen elektrisch te laten rijden. Het heeft tijd nodig om het aanbod qua auto's beter te maken, maar ook de snellaad infra moet beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Heb wat dat betreft wel m'n hoop op Tesla gevestigd. Model x schiet al lekker op (De productie gaat in 2014 van start. Bron: Tesla) en dan wordt het wat mij betreft (en hopelijk ook wat Tesla betreft) tijd voor model in de klasse Up/Polo.

[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 21-03-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Niek_ schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:48:
Heb wat dat betreft wel m'n hoop op Tesla gevestigd. Model x schiet al lekker op (De productie gaat in 2014 van start. Bron: Tesla) en dan wordt het wat mij betreft (en hopelijk ook wat Tesla betreft) tijd voor model in de klasse Up/Polo.
De Tesla Model E komt na de X en moet in de 30 ~ 40k prijsklasse vallen en even groot zijn als een BMW 3-serie / Audi A4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ah, dat had ik even gemist. Mooie ontwikkeling, dan maar gelijk verder door met model Y in de Up/Polo-klasse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Gister heb ik een ritje mogen maken door Amsterdam met de Tesla Model S, erg leuk :)
Rijdt zeer soepel, en trekt natuurlijk erg vlot op. Het was ook meteen ritje dwars door het centrum en over de grachten, wat wel leuk is met zo'n brede auto. Niet exceptioneel breed, maar je kent de auto niet. En tevens de hordes toeristen (het was immers paasweekend) die de auto nooit aanhoren komen. Verbaasde blikken als er ineens zo'n auto achter hun rijdt, en dat deze geen geluid maakt als je weer verder rijdt.
Zodra je het gaspedaal los laat remt hij niet meteen hard af, maar binnen de seconde (schat ik) begint hij wel met regeneratief te remmen (gaan je remlichten dus ook aan, zonder dat je rempedaal in trapt) en zie je de kW meter (ipv toeren meter) in het groen gaan :P

Voor mij niet realistisch helaas. Ik hoop voornamelijk dat de Tesla Roadster eens gaat zakken in prijs, zodat ik die wellicht over een paar jaar eens kan kopen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
ik overweeg binnenkort mogelijk een elektrische auto.
Echter Tesla (model S, Roadster) zijn particulier ehm... way off the financial range.

alternatieven die over blijven:
* Renault Zoe
* Nissan Leave

Nadeel van de Renault Zoe blijft de accu-lease en de remote monitoring van Renault via GPRS (wat je zelf bij aanschaf betaald). Ook laden uit normaal stopcontact is niet mogelijk, je moet een laadpunt met mennekes plug thuis hebben (en dan liefst mss. 3 fase, zodat je in 1-2 uur van leeg naar vol kan laden).
Voordeel is de warmtepomp in de auto om efficient de auto te verwarmen

Voordeel Leave: accu is eigendom na aanschaf. Thuis opladen via normaal stopcontact mogelijk;
Nadeel: verwarming via conventionele kachel (minder efficient).

Wie heeft meer soortgelijke auto's of ervaringen?

Alternatief is de Prius. Niet de plugin, maar de hybride vooralsnog.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

NielsTn schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:28:
Ook [de Zoe] laden uit normaal stopcontact is niet mogelijk
Gaat sinds 4 maart niet meer op:
The other advantage of the Flexi Charger is that it can be used to plug Renault ZOE into a conventional 220V domestic socket (which must be earthed) for top-ups at 10 amps.

Voor tweedehands Zoes zit het er niet standaard bij inderdaad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Echter Tesla (model S, Roadster) zijn particulier ehm... way off the financial range.

* Renault Zoe
* Nissan Leave

Nadeel van de Renault Zoe blijft de accu-lease en de remote monitoring van Renault via GPRS (wat je zelf bij aanschaf betaald). Ook laden uit normaal stopcontact is niet mogelijk, je moet een laadpunt met mennekes plug thuis hebben (en dan liefst mss. 3 fase, zodat je in 1-2 uur van leeg naar vol kan laden).

Voordeel Leave: accu is eigendom na aanschaf. Thuis opladen via normaal stopcontact mogelijk;

De Renault Fluence al overwogen? Misschien niet de meest vooruitstrevende EV maar wel verkrijgbaar voor een erg leuk bedrag op de occasionmarkt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

* Renault Zoe
* Nissan Leave

Altijd aan een laadpaal laden! Stukken veiliger. Ook is 3-fase laden efficiënter in de interne lader dan op 1-fase 13A.

Ik zou je de Zoe aanraden vanwege zijn mogelijkheid tot 3-fase laden.

Publieke laadpunten in Nederland leveren allemaal 3x16A, dat is 11kW aan vermogen. Een ZOE kan zijn accu daar in 2 uur vol laden.

De Nissan Leaf kan niet 3-fase laden, waardoor je dus 3.6kW uit een laadpaal haalt. Het laden duurt dan al snel 6 uur.

De Zoe kan op 3-fase 63A laden (43kW) en de Leaf op CHAdeMO met 44kW. De meeste snelladers ondersteunen beide standaarden.

Ik vind op dit moment de ZOE een betere auto.
revolution-nl schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:03:
[...]

De Renault Fluence al overwogen? Misschien niet de meest vooruitstrevende EV maar wel verkrijgbaar voor een erg leuk bedrag op de occasionmarkt.
Geen 3-fase laden en snelladen. Lijkt mij persoonlijk totaal onpraktisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 28-04-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snow_King schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:53:

[...]
Geen 3-fase laden en snelladen. Lijkt mij persoonlijk totaal onpraktisch.
Zoals je zelf al zegt is dat erg afhankelijk van je gebruik en dus inderdaad persoonlijk. Feit is wel dat je voor 12k een zeer ruimte EV op de stoep heb staan. Absoluut geen verkeerde auto als snelladen niet noodzakelijk of een vereiste is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
revolution-nl schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:03:
[...]

Ja heb er zelfs een weekend in gereden. Kon me niet bekoren... ook actieradius is nog beperkter dan met de Zoe....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NielsTn schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:16:
[...]

Ja heb er zelfs een weekend in gereden. Kon me niet bekoren... ook actieradius is nog beperkter dan met de Zoe....
Puur uit nieuwsgierigheid wat is de actieradius Fluence vs Zoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Snow_King schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:53:
Altijd aan een laadpaal laden! Stukken veiliger.
Bron? Of is het een verschil van "heel veilig" met "heel heel veilig"?

NB de Zoe laadt met 10A op een normaal stopcontact.
Als dat niet veilig is, dan is gourmetten of een terrasverwarmer dat ook niet :)
Geen verlengsnoeren gebruiken, dan gaat het gewoon goed.
Natuurlijk is een laadpaal wenselijker en de mogelijkheid tot snelladen een must, maar voorlopig zijn er meer stopcontacten dan laadpalen en dat blijft nog wel even zo.
Als de mogelijkheid ontbreekt die te gebruiken is dat wel degelijk een nadeel.

Verder helemaal eens met je verhaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 28-04-2014 13:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:50:
[...]

Bron? Of is het een verschil van "heel veilig" met "heel heel veilig"?

NB de Zoe laadt met 10A op een normaal stopcontact.
Als dat niet veilig is, dan is gourmetten of een terrasverwarmer dat ook niet :)
Geen verlengsnoeren gebruiken, dan gaat het gewoon goed.
Natuurlijk is een laadpaal wenselijker en de mogelijkheid tot snelladen een must, maar voorlopig zijn er meer stopcontacten dan laadpalen en dat blijft nog wel even zo.
Als de mogelijkheid ontbreekt die te gebruiken is dat wel degelijk een nadeel.

Verder helemaal eens met je verhaal.
Punt is dat een gourmetstel niet 10 uur lang aan dat verlengsnoer hangt, een EV wel.

Als ik mijn Model S op 13A laad aan een normale Schuko duurt dat 30 uur (!!!), dan voel je de kabel gewoon warm worden.

Ik gebruik het in nood gevallen, maar thuis op de oprit hangt gewoon een laadbox voor het normale laden.

Je wil veiligheid rondom elektrisch rijden. Geen gezeur met schuko's die ergens half in kunnen zitten. Elke "idioot" moet er mee overweg kunnen. Inpluggen en laden. Een laadpaal gaat niet laden als de stekker er half in zit of slecht contact maakt. Daarvoor zit er een extra stuk controle bij.

Met een schuko laden is prima voor zo af en toe, maar als je een EV hebt zou ik thuis zeker een laadstation aanladen. Heb je ook direct de mogelijkheid tot Smart Charging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je stelling
Altijd aan een laadpaal laden
veranderd is in
Bij voorkeur aan een laadpaal laden

dan zijn we het eens :)

Bij een fatsoenlijke EV hoort zeker een snellader voor thuis. Alleen bij PHEVs vind ik een schuko ook voldoen, daar mogen we het over oneens zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
revolution-nl schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:27:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid wat is de actieradius Fluence vs Zoe?
een kameraad met zeer behouden rijstijl (altijd airco uit ook in winter verwarming dus uit, 80 km/h waar 100-130km/u is toegestaan) komt met de Zoe op 140km actieradius.

De Fluence hield het rond de 100-110km (zelfde bestuurder, die kameraad dus) uit...

Ik vraag me af, waarom dit topic niet beter in Vervoer past, maar dat terzijde.

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 28-04-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:25:
Als je stelling
Altijd aan een laadpaal laden
veranderd is in
Bij voorkeur aan een laadpaal laden

dan zijn we het eens :)

Bij een fatsoenlijke EV hoort zeker een snellader voor thuis. Alleen bij PHEVs vind ik een schuko ook voldoen, daar mogen we het over oneens zijn ;)
Het gaat ook om standaarden. Een laadbox is 1x ophangen en vervolgens kan je elke EV er op aansluiten.

Ik spreek inderdaad over 100% EV's, niet over de PHEV voertuigen.

Bij een ZOE zou ik echt een laadpaal aanraden. Zeker omdat de interne lader een beter rendement haalt op 3-fase dan op 1-fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

* Renault Zoe
* Nissan Leave

Nissan Leaf vanaf eind juli 2013 heeft volgens mij ook een warmtepomp voor verwarming interieur.

Bezit zelf momenteel een CT200 (Prius :X ), Nu 3 jaar, loopt ruim 1:20 (berekend over de gehele 45000 km op de klok). Vind ik persoonlijk erg netjes voor een c-segment auto van 1400 kilo met een 1.8 benzine motor.

Volledig electrisch wel mee bezig maar wacht op de Tesla E (2016) met waarschijnlijk een 48 kWh :) accu
Zal een ruime 300 km kunnen rijden op 1 accu lading en ongeveer rond de 40.000 euro op de markt komen.

[ Voor 12% gewijzigd door BenEco op 30-04-2014 10:26 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

BenEco schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 00:01:
[...]

Nissan Leaf vanaf eind juli 2013 heeft volgens mij ook een warmtepomp voor verwarming interieur.

Bezit zelf momenteel een CT200 (Prius :X ), Nu 45000 km op de klok en ruim 1:20. Vind ik persoonlijk erg netjes voor een c-segment auto van 1400 kilo met een 1.8 benzine motor.

Volledig electrisch wel mee bezig maar wacht op de Tesla E (2016) met waarschijnlijk een 48 kW accu
Zal een ruime 300 km kunnen rijden op 1 accu lading en ongeveer rond de 40.000 euro op de markt komen.
Om even de zeur uit te hangen: Het zou een 48kWh accu zijn.

Overigens twijfel ik aan 300km op 48kWh.

48.000Wh / 300km = 160Wh/km

Mijn Model S kan als ik 100 rijd op een mooie dag met 18 graden (zoals vorige week) op zon' 180Wh/km zitten, maar zodra ik 120km/h ga rijden schiet het al snel naar >200Wh/km.

In de winter zit ik met 100km/h ook al rond de 200Wh/km ivm de kou en winterbanden.

300km zal op 48kWh dus wel mogelijk zijn, maar niet onder alle omstandigheden.

Overigens heeft je CT200h het zelfde. In de zomer is deze een stuk zuiniger dan in de winter. (Ik had een Auris Hybride).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

* Renault Zoe
* Nissan Leave

Ik heb mijn LEAF nu ongeveer 3 maanden, heb er inmiddels alweer 10.000km mee gereden en ik moet zeggen, het was een van de betere beslissingen van dit jaar. Brandstof is weer 10 cent duurder geworden en ik rijd nog steeds lekker goedkoop (op het werk nog gratis laden, geen wegenbelasting). Ik was dan ook elektrisch gaan rijden om te besparen op mijn kosten. Eerst elke maand 400 euro aan bezine, 35 aan wegenbelasting en 35 aan verzekering. Tegenwoordig alles bij elkaar misschien zo'n 100-125 euro :)

Als je mijn posts in dit topic terugleest krijg je een wat completer beeld, maar ik heb uiteindelijk voor de LEAF gekozen omdat de maandelijkse kosten voor acculease, zoals bij een ZOE, je besparing echt volledig om zeep helpen (ze zetten heel sneaky vanaf 80 euro/maand neer, maar dat bedrag stijgt naarmate je meer kilometers maakt). Tevens waren er nog geen tweedehands ZOEs op de markt en vind ik het interieur van de LEAF veel gaver. Ik blijf erbij dat een tweedehands LEAF kopen nog steeds de beste optie is voor een particulier die geen Model S kan betalen en wil besparen op reiskosten.

Verwarming en airco gebruik ik eigenlijk niet echt (deed ik sowieso al nooit). Thuis heb ik een POD Point op laten hangen van Cohere en die laadt de LEAF meestal in een uurtje of 4-6 weer helemaal vol. Tevens is er een snellader in de buurt, dus bij nood kan ik altijd nog daarheen uitwijken,

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:35
Hmm...klein model Tesla? Ik weet al wat mijn volgende auto wordt! (Over 4 jaar kan ik pas ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Shapeshifter schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:06:
[...]

Ik heb mijn LEAF nu ongeveer 3 maanden, heb er inmiddels alweer 10.000km mee gereden en ik moet zeggen, het was een van de betere beslissingen van dit jaar. Brandstof is weer 10 cent duurder geworden en ik rijd nog steeds lekker goedkoop (op het werk nog gratis laden, geen wegenbelasting). Ik was dan ook elektrisch gaan rijden om te besparen op mijn kosten. Eerst elke maand 400 euro aan bezine, 35 aan wegenbelasting en 35 aan verzekering. Tegenwoordig alles bij elkaar misschien zo'n 100-125 euro :)

Als je mijn posts in dit topic terugleest krijg je een wat completer beeld, maar ik heb uiteindelijk voor de LEAF gekozen omdat de maandelijkse kosten voor acculease, zoals bij een ZOE, je besparing echt volledig om zeep helpen (ze zetten heel sneaky vanaf 80 euro/maand neer, maar dat bedrag stijgt naarmate je meer kilometers maakt). Tevens waren er nog geen tweedehands ZOEs op de markt en vind ik het interieur van de LEAF veel gaver. Ik blijf erbij dat een tweedehands LEAF kopen nog steeds de beste optie is voor een particulier die geen Model S kan betalen en wil besparen op reiskosten.

Verwarming en airco gebruik ik eigenlijk niet echt (deed ik sowieso al nooit). Thuis heb ik een POD Point op laten hangen van Cohere en die laadt de LEAF meestal in een uurtje of 4-6 weer helemaal vol. Tevens is er een snellader in de buurt, dus bij nood kan ik altijd nog daarheen uitwijken,
Gaaf dat ook particulieren een Leaf kopen! Al zie ik ze echt steeds vaker rijden.

Nu nog even wachten tot FastNed verder is met uitrollen en je kan overal heen rijden.
stefijn schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:09:
Hmm...klein model Tesla? Ik weet al wat mijn volgende auto wordt! (Over 4 jaar kan ik pas ;) )
Ja, de "Tesla Model E"

Moet zo'n 40k gaan kosten en ongeveer 300km aan bereik gaan hebben.

Launch in 2017 is de verwachting nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Shapeshifter schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:06:
[...]

Maar aan de andere kant heb je geen afschrijving op de accu's, of dat tegen elkaar opweegt weet (nog) niemand. Idee van renault is dat bij veel mensen de vraag is "En wat als de accu's over 5 jaar niet meer goed zijn?" Dat probleem hebben ze opgelost door de accu's te verhuren. Minder dan 75% capaciteit? Dan nieuwe accu's er in. Extra voordeel is dat de aanschafprijs van de auto hierdoor wat lager ligt. Wie uiteindelijk goedkoper uit is? Over X jaar weten we het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 15:03
Wat uiteindelijk goedkoper is? Voor de Leaf is dit te berekenen, want je kan een leaf kopen met accu of met accuhuur.

De Leaf met accu (dus zonder huur van de accu) kost ongeveer € 6000,- meer. De huurprijzen zijn vanaf € 79 per maand, wat overeenkomt met ongeveer € 950 per jaar. Na 6,3 jaar rijden (=6000/950) ben je goedkoper uit met het aanschaffen van Leaf incl accu.

Je mag dan maar 12.500km per jaar rijden en contract is minimaal 36 maanden.

Wil je 20.000km per jaar rijden, dan kost de huur je € 102,- per maand wat ongeveer € 1200 per jaar is en dan ben je na 5 jaar voordeliger uit met je Leaf incl accu.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PASware schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:19:
Wat uiteindelijk goedkoper is? Voor de Leaf is dit te berekenen, want je kan een leaf kopen met accu of met accuhuur.

De Leaf met accu (dus zonder huur van de accu) kost ongeveer € 6000,- meer. De huurprijzen zijn vanaf € 79 per maand, wat overeenkomt met ongeveer € 950 per jaar. Na 6,3 jaar rijden (=6000/950) ben je goedkoper uit met het aanschaffen van Leaf incl accu.

Wil je 20.000km per jaar rijden, dan kost de huur je € 102,- per maand wat ongeveer € 1200 per jaar is en dan ben je na 5 jaar voordeliger uit met je Leaf incl accu.
Je kan pas iets over het financiële plaatje zeggen als je de levensduur en de prijs van een accu weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 15:03
revolution-nl schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:31:
[...]

Je kan pas iets over het financiële plaatje zeggen als je de levensduur en de prijs van een accu weet ;)
Klopt, ik schetste ook wel een heel makkelijk beeld. Als de accu € 6000,- kost (wat volgens mij wel wat meer is), is 5/6,3 jaar realitisch, als die niet ervoor kapot gaat of zijn capaciteit flink verliest.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

BB-One schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:01:
[...]

Maar aan de andere kant heb je geen afschrijving op de accu's, of dat tegen elkaar opweegt weet (nog) niemand. Idee van renault is dat bij veel mensen de vraag is "En wat als de accu's over 5 jaar niet meer goed zijn?" Dat probleem hebben ze opgelost door de accu's te verhuren. Minder dan 75% capaciteit? Dan nieuwe accu's er in. Extra voordeel is dat de aanschafprijs van de auto hierdoor wat lager ligt. Wie uiteindelijk goedkoper uit is? Over X jaar weten we het....
PASware schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:19:

Het is inderdaad lastig inschatten wat de accu's gaan doen. Wel heb je de eerste 100.000km of 3 jaar garantie op de hele auto, dus inclusief accupakket. Verder bespaar ik per jaar zoveel dat ik elke 3 jaar een nieuwe accu zou kunnen kopen (als je uitgaat van €10.000 voor een accu) en elke 5 jaar een compleet nieuwe LEAF en dan heb ik dus de restwaarde van de oude nog niet eens meegenomen. Tevens heb ik wel eens gelezen dat je niet per se de hele accu hoeft te vervangen als hij minder wordt, maar ook aparte cellen kunt laten vervangen voor een fractie van de prijs.

De toekomst zal het leren.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Alleen bepaalde cellen vervangen lijkt me echt iets voor de situatie dat bepaalde cellen defect zijn. Maar als over tijd (zeg 10 jaar, 15 jaar) de accu's allemaal oud zijn dan heeft dat weinig zin meer.
Overigens vraag ik me af hoe het werkt als je bepaalde cellen vervangt, want je zult dan (lijkt mij) alle cellen weer op dezelfde spanning moeten krijgen voordat je ze weer aan elkaar verbind in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Vergeet niet dat een accu niet waardeloos is als deze nog maar 75% van zijn originele capaciteit heeft.

Deze cellen kunnen in de toekomst nog prima worden gebruikt voor opslag van duurzame energie zoals wind en zon.

In een auto doet Wh/KG er veel toe, in een statische omgeving veel minder tot niet.

Zie bijvoorbeeld: nieuws: Autodealer wil oude Prius-accu's hergebruiken voor opslag zonne-energie

Overigens is er ook een Model S die nu al 120.000km gereden heeft en nog steeds 93% van de originele range haalt: http://www.teslamotorsclu...gets-93-of-original-range

[ Voor 6% gewijzigd door Snow_King op 29-04-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
!null schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:00:
Alleen bepaalde cellen vervangen lijkt me echt iets voor de situatie dat bepaalde cellen defect zijn. Maar als over tijd (zeg 10 jaar, 15 jaar) de accu's allemaal oud zijn dan heeft dat weinig zin meer.
Overigens vraag ik me af hoe het werkt als je bepaalde cellen vervangt, want je zult dan (lijkt mij) alle cellen weer op dezelfde spanning moeten krijgen voordat je ze weer aan elkaar verbind in serie.
Ligt er aan hoe de batterij gebouwd is.
Bij een simpele batterij zoals in een camera, e-bike of quadrocopter worden de cellen gewoon in serie geschakeld. Om te zorgen dat ze in balans blijven worden ze gesorteerd om de eigenschappen zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen.
In zo'n opstelling 1 cel vervangen sloopt gegarandeerd je hele batterij.

Maar een goed ontworpen auto-batterij, zoals in de Tesla, balanceert de cellen met een elektronische schakeling. Daar kun je wel gewoon 1 defecte of versleten cel vervangen zonder problemen.
Snow_King schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:04:
Overigens is er ook een Model S die nu al 120.000km gereden heeft en nog steeds 93% van de originele range haalt: http://www.teslamotorsclu...gets-93-of-original-range
Met zo'n cijfers is de auto waarschijnlijk eerder afgeschreven dan de accu.
Het verlies van capaciteit is redelijk lineair, en zolang je meer dan 80% hebt is er geen reden om hem te vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door RocketKoen op 29-04-2014 14:07 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:05:
Met zo'n cijfers is de auto waarschijnlijk eerder afgeschreven dan de accu.
Het verlies van capaciteit is redelijk lineair, en zolang je meer dan 80% hebt is er geen reden om hem te vervangen.
In de eerste paar duizend KM verlies je snel 5%, daarna gaat het allemaal langzaam aflopen.

De Roadster van mijn collega heeft er nu 60.000km op staan en rijd nog steeds zonder merkbaar verlies in range of prestaties.

Voordeel bij Tesla is natuurlijk wel dat de accu's groter zijn en ze dus vaker kleine laadcycli doormaken tov een Leaf of ZOE die beide een ~22kWh accu hebben.

Roadster: 53kWh
Model S: 60 of 85kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik kwam het onderstaande tegen op het internet, speciaal voor de hybride auto's
Een hulpmotor onder krukas welke gekoppeld is aan een generator

Toyota is bezig aan ontwikkeling een kleine verbrandingsmotor zonder krukas, de Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).
Het enige dat op en neer beweegt is de zuiger, dankzij verbranding en samengeperste lucht. Onder de zuiger zit een magneet die heen weer beweegt door een spoel en die zo elektriciteit opwekt. Het blok drijft de auto niet aan, maar laadt de accu's op. De testversie levert nu 13 pk en levert zoveel elektriciteit dat een Yarisa constant 120 km/u kan rijden.

http://www.foxnews.com/le...enerator-for-hybrid-cars/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gasschuif schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:56:
Ik kwam het onderstaande tegen op het internet, speciaal voor de hybride auto's
Een hulpmotor onder krukas welke gekoppeld is aan een generator

Toyota is bezig aan ontwikkeling een kleine verbrandingsmotor zonder krukas, de Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).
Het enige dat op en neer beweegt is de zuiger, dankzij verbranding en samengeperste lucht. Onder de zuiger zit een magneet die heen weer beweegt door een spoel en die zo elektriciteit opwekt. Het blok drijft de auto niet aan, maar laadt de accu's op. De testversie levert nu 13 pk en levert zoveel elektriciteit dat een Yarisa constant 120 km/u kan rijden.

http://www.foxnews.com/le...enerator-for-hybrid-cars/
Moet de auto verder wel compleet elektrisch aangedreven zijn.

Verder bestaan die motoren op papier al 55 jaar. Het is alleen nog niet echt gelukt om een betrouwbare uitvoering te maken.
Het grote voordeel is dat ze veel efficienter met brandstof omgaan,makkelijk aangepast kunnen worden voor een andere brandstof dan een motor met krukas en dat ze een stuk kleiner zijn.
Het nadeel is dat de zuiger los in de cilinder zit. Als er ook maar iets mis gaat dan kan de zuiger door de cilinderkop schieten. Daarnaast heb je niks dat er voor zorgt dat de compressie in elke slag gelijk is. Dus als 1 slag net iets harder of zachter is dan de ander, dan heeft dan effect op de compressie van de volgende slag. Lijkt me nog een hele uitdaging om dat allemaal goed te laten werken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Overigens leuk om te melden, mijn auto (Model S) wordt een heel zuiniger sinds de lente aangebroken is.

In de winter vaak 200Wh/km, nu zat ik straks op de A2 op 130Wh/km, beter dan Tesla claimed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

RocketKoen schreef op maandag 05 mei 2014 @ 14:34:
[...]

Moet de auto verder wel compleet elektrisch aangedreven zijn.

Verder bestaan die motoren op papier al 55 jaar. Het is alleen nog niet echt gelukt om een betrouwbare uitvoering te maken.
Het grote voordeel is dat ze veel efficienter met brandstof omgaan,makkelijk aangepast kunnen worden voor een andere brandstof dan een motor met krukas en dat ze een stuk kleiner zijn.
Het nadeel is dat de zuiger los in de cilinder zit. Als er ook maar iets mis gaat dan kan de zuiger door de cilinderkop schieten. Daarnaast heb je niks dat er voor zorgt dat de compressie in elke slag gelijk is. Dus als 1 slag net iets harder of zachter is dan de ander, dan heeft dan effect op de compressie van de volgende slag. Lijkt me nog een hele uitdaging om dat allemaal goed te laten werken.
Leuk principe. Kan je niet twee van die cylinders tegenover elkaar zetten dan? Daarmee voorkom je volgens mij alle problemen die je hierboven noemt. Wel wordt hij natuurlijk weer wat groter.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Gasschuif schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:56:
de Free Piston Engine Linear Generator (FPEG)
Persoonlijk verwacht ik meer van de microgasturbine, een Leaf rijdt al met zo'n ding op een aanhanger rond en haalt 1:25 dacht ik. Met optimalisaties moet dat nog wel beter kunnen.
De TU/e auto is ook interessant om te laten zien wat er mogelijk is met een laag gewicht en weinig accu's. Het zou leuk zijn om die als seriehybride uit te voeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 07-05-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Grappig om te zien dat China veel verder is dan de EU.

Bij alibaba kun je diverse elektrische auto's kopen.
Hier een wat duurdere die er al aardig uit ziet. (Denk aan transport, douane en rdw..)

http://www.alibaba.com/pr...ectric-Car_331607761.html
http://www.alibaba.com/pr...ectric-Car_331606522.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
internet4me schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:12:
Grappig om te zien dat China veel verder is dan de EU.

Bij alibaba kun je diverse elektrische auto's kopen.
Hier een wat duurdere die er al aardig uit ziet. (Denk aan transport, douane en rdw..)

http://www.alibaba.com/pr...ectric-Car_331607761.html
http://www.alibaba.com/pr...ectric-Car_331606522.html
Voor $40.000 ex.BTW kun je hier ook wel een elektrische auto kopen hoor.
Als je ziet hoe de meeste Chinese automerken presteren bij de crashtests wil ik daar liever niet de openbare weg mee op ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Ik ga ze ook echt niet daar kopen hoor. Wil alleen aangeven dat daar veel meer keuze is.

Disclaimer. Zegt natuurlijk niks over de kwaliteit cq kosten,

Edit: heb ze al gezien voor minder dan 5000 dollar. Ex alles..maar inclusief btw

[ Voor 21% gewijzigd door internet4me op 07-05-2014 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

internet4me schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:25:
Ik ga ze ook echt niet daar kopen hoor. Wil alleen aangeven dat daar veel meer keuze is.

Disclaimer. Zegt natuurlijk niks over de kwaliteit cq kosten,

Edit: heb ze al gezien voor minder dan 5000 dollar. Ex alles..maar inclusief btw
Voor 8k heb je hier ook een Twizy en voor 12k heb je een jong gebruikte Renault Fluence ZE.
Die Chinese alternatieven klinken mij niet heel aantrekkelijk in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een beetje ouder nieuws maar toch leuk om even te melden:

Thuisbezorgd.nl zet elektrische Renault Twizy Cargo in

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1mym5qb0b3j_600.jpg

Gereden: Mercedes B-klasse Electric Drive
Met de aandrijflijn uit de Tesla Model S maakte Mercedes de B-Klasse elektrisch. Hij is lekker ruim en volledig opgeladen kom je 200 kilometer ver. Begin volgend jaar is hij in Nederland te koop.

....

zal straks in Nederland rond de 35.000 euro gaan kosten

....
genoeg plek voor vijf volwassenen, een grote bagageruimte die geen liter hoefde in te leveren, prima veercomfort en een fijne wegligging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Dat is ongeveer even veel als een nieuwe LEAF, lijkt me wel een aardige concurrent dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Wat in de reacties op Autoweek ook al staat: Dramatisch stukje!

Niets over de oplaad capaciteit, 1-fase? 3-fase? Accu grootte in kWh? Snelladen?

Journalisten moeten nog een hele hoop leren over het schrijven over elektrische auto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

The Oatmeal heeft een mooie review over de Tesla :P

http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/landscape_2/public/content/images/2014/06/16/elektrisch-rijden-laadpaal-auto-ANP-1600_0.jpg?itok=O0kuRJ6D

Elektrische auto bijladen op straat fors duurder

Per 1 juni is het fors duurder geworden om op straat de accu bij te laden. Een volle accu kost zomaar 60 procent meer dan vorige maand.

en volle accu voor bijvoorbeeld de Outlander kost zomaar 4,50 euro. En aangezien je daar maar zo'n 30 kilometer mee rijdt, is op benzine rijden wellicht zelfs goedkoper (afhankelijk van de auto).

Zie ook: Strop voor eigenaren elektrische auto: bijladen plotsklaps 60 procent duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 16:56:
[afbeelding]

Elektrische auto bijladen op straat fors duurder

Per 1 juni is het fors duurder geworden om op straat de accu bij te laden. Een volle accu kost zomaar 60 procent meer dan vorige maand.

en volle accu voor bijvoorbeeld de Outlander kost zomaar 4,50 euro. En aangezien je daar maar zo'n 30 kilometer mee rijdt, is op benzine rijden wellicht zelfs goedkoper (afhankelijk van de auto).

Zie ook: Strop voor eigenaren elektrische auto: bijladen plotsklaps 60 procent duurder
De outlander is ook geen elektrische auto. Niemand gaat met dat ding bijladen langs de weg, zelfs al was het gratis. Tenzij je tijd waardeloos is is dat de moeite niet waard.
En je zal met een volle accu waarschijnlijk niet eens de volgende laadpaal halen.

De meeste mensen met een echte elektrische auto gebruiken die palen volgens mij niet vaak genoeg dat het echt veel uitmaakt dat het nu duurder is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar het geeft wel aan hoe graag nederland elektrisch wil, not! Stel je voor dat we inkomsten missen.

Nou dan gooi ik wel een paneeltje extra en een laadpaal in de tuin, kan ik nog wat bijverdienen!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 10:45

Metro2002

Memento mori

Dat is nou gewoon commercieel en marktwerking. Eerst investeren in laadpalen en daarna moet het wel wat opleveren. Dan kun je je afvragen of benzine nog gewoon te goedkoop is of dat electrisch rijden gewoon commercieel nog niet interessant is. Je kan niet eeuwig op subsidies blijven draaien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dat die palen niet eeuwig gratis zouden blijven was al heel lang geleden aangekondigd. Niet zo gek ook. Waarom betaalt een vloeibare brandstof-rijder zich scheel, en zou een elektrische rijder gratis energie moeten krijgen? Dat je met je "elektrische" outlander nu "wel" 4 euro kwijt bent voor je 30 km bereik: so what? Dat is al geen elektrische auto, en aan normale brandstof met je met dat ding nog meer kwijt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het hoeft niet gratis, maar een 60% verhoging is nog al wat of niet? Gewoon normaal stroom tarief kan toch ook?
Ze hebben het over een outlander maar een tesla aan die paal is het ook kwijt.
Waarom meer betalen voor stroom voor je auto als de vervuilende bedrijven betalen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ATS schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:21:
Dat die palen niet eeuwig gratis zouden blijven was al heel lang geleden aangekondigd. Niet zo gek ook. Waarom betaalt een vloeibare brandstof-rijder zich scheel, en zou een elektrische rijder gratis energie moeten krijgen?
Het gaat niet over gratis energie, het gaat om de prijs die je moet betalen om die energie te kunnen tappen.
En het probleem is de toerekening. Automobilisten zijn min of meer opgegroeid met een systeem waar er één prijs is: de prijs per liter. Pas de laatste 10-20 jaar zijn er onbemande tankstations waardoor opeens blijkt dat een liter benzine niet 1,845 euro is (huidige adviesprijs), maar dat slechts 1,70 is en dat de kosten voor tanken bij een bemand tankstation 14,5 cent per liter zijn.

Het probleem is dat ik thuis stroom voor 20 cent/kWh kan tanken. Waarom zou ik dan 75% meer willen betalen aan een publieke laadpaal? Dat is dus het verschil tussen 1,70 bij de onbemande pomp en bijna 3 euro per liter bij de bemande pomp.
Als een benzinemaatschappij dat zou invoeren, zou je dan nog altijd zo flegmatiek zijn?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb het idee dat het voornamelijk zo duur is omdat er relatief weinig nog gebruik van gemaakt wordt. Als je een compleet netwerk aan dure laadpalen neerzet, wil je eigenlijk dat het flink gebruikt wordt, en dan nog kost het de nodige jaren om het terug te verdienen. Hetzelfde als je een tankstation neerzet, die investering moet je er (als eigenaar/bedrijf) over tijd uit halen.
Het lijkt me dat het goedkoper wordt wanneer dit over tijd meer gebruikt wordt. Het wordt wel erg duur om dan een auto zoals een Tesla Model S vol te laden.

Maar het blijft bovenal waardeloos dat men de regels blijft veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 18-06-2014 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Even ter informatie, wat betaalde en wat betaal je nu per kW uit zo'n paal? Die tarieven kom ik niet tegen in de artikelen.

Ik krijg wel opkrullende nekharen van dit soort advertorials:
http://www.nu.nl/advertor...iddeld-37-km-per-dag.html
We nemen het gemiddelde jaarkilometrage, delen dit door 365 en dan kan iedereen elektrisch rijden omdat men maar 37km/dag gemiddeld rijdt. Ik zou zeggen, veel succes met het halen van dat gemiddeld. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die tarieven worden ook erg ver weggestopt. Op het Priusforum kom ik een berekening tegen voor laden bij The New Motion via E-Laad. Starttarief 61 cent, afrekentarief 35 cent (dus kosten voor de service dat je mag afrekenen) en dan 35 ct/kWh.
Dus kort laden is stervensduur, om een Prius PIP (4,4 kWh) volledig op te laden kost dan EUR 2,50. Daarvoor kun je 25 km rijden, dus 10 ct/km. Met een liter benzine kom je met een Prius ook al gauw 20 km ver, 9 ct/km.
Ok, een Outlander PHEV rijdt 1:12 op benzine, dus 15 ct/km, dus of publiek laden goedkoper of duurder is dan benzine tanken hangt van je auto af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat zijn de nieuwe tarieven?
Dus grofweg 1 euro servicekosten en dan 35ct/kWh. Dat klinkt niet heel rendabel voor de gebruiker. Ik heb net een 14% diesel, maar die gaat zo richting de 1:20-25 en in theorie zou die richting de 1:30 moeten kunnen. Met ongeveer 1,40/liter zit je op 7 ct bij 1:20, 5,6 ct bij 1:25 en bij 1:30 4,7 ct/km.

De diesel kost dan de helft per km. Natuurlijk is een diesel in NL duur in vaste lasten door het belastingregime, terwijl je in België niks anders ziet door een ander fiscaal beleid. Aan de andere kant, het huidige beleid van de regering ten opzichte van de elektrische auto is ook eindig. De MIA, geen MRB en andere fiscale stimulansen zullen toch op den duur gestopt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een klein voordeel van de hoge 'vaste' kosten is dat volledig elektrische auto's met een grote accu goedkoper zijn per kilometer en dus meer gestimuleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
!null schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:43:
Ik heb het idee dat het voornamelijk zo duur is omdat er relatief weinig nog gebruik van gemaakt wordt. Als je een compleet netwerk aan dure laadpalen neerzet, wil je eigenlijk dat het flink gebruikt wordt, en dan nog kost het de nodige jaren om het terug te verdienen. Hetzelfde als je een tankstation neerzet, die investering moet je er (als eigenaar/bedrijf) over tijd uit halen.
Het lijkt me dat het goedkoper wordt wanneer dit over tijd meer gebruikt wordt. Het wordt wel erg duur om dan een auto zoals een Tesla Model S vol te laden.

Maar het blijft bovenal waardeloos dat men de regels blijft veranderen.
Maar volgens die logica heb je een benzinestation. Het duurt alleen veel te lang om je investering er uit te halen omdat je veel te weinig klanten hebt.
Dan ga je de prijs toch ook geen 40% verhogen en verwachten dat je probleem opgelost is?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat ben ik met je eens. Maar aan de andere kant, techniek van een benzinestation is beproefd en beconcurreerd. De laadpalen techniek is nieuw en duur, en weinig concurrentie. Ik denk dat daar ook de hogere kosten vandaan komen. Dat is onderdeel van het pionieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Maasluip schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:00:
Die tarieven worden ook erg ver weggestopt. Op het Priusforum kom ik een berekening tegen voor laden bij The New Motion via E-Laad. Starttarief 61 cent, afrekentarief 35 cent (dus kosten voor de service dat je mag afrekenen) en dan 35 ct/kWh.
Dus kort laden is stervensduur, om een Prius PIP (4,4 kWh) volledig op te laden kost dan EUR 2,50. Daarvoor kun je 25 km rijden, dus 10 ct/km. Met een liter benzine kom je met een Prius ook al gauw 20 km ver, 9 ct/km.
Ok, een Outlander PHEV rijdt 1:12 op benzine, dus 15 ct/km, dus of publiek laden goedkoper of duurder is dan benzine tanken hangt van je auto af.
Naar aanleiding van de berichtgeving heb ik er nog eens naar gekeken en ik kan dit bevestigen. Ik betaal bij the new motion €0,61 starttarief, €0,35 servicekosten en vervolgens €0,35 per kWh. Ik heb ook een pas van Essent, die hanteren nog "oude" prijzen: geen start- of servicetarief en €0,28 per kWh. Je kunt bij Essent ook een abonnement nemen van €2,50 per maand waardoor je prijs per kWh daalt naar €0,25. Ik maak echter te weinig gebruik van normale laadpalen om dat rendabel te maken voor mij. Ik laad vooral thuis en op mijn werk en als ik onderweg laad is dat vrijwel uitsluitend bij snelladers.

Als ik in de historie van mijn laadpunt thuis kijk zie ik dat mijn woon-werk rit altijd ongeveer 13,5 kWh was (moet nu helaas een andere route volgen, dus tijdelijk ongeveer 17kWh). Stel dat ik aan een openbaar punt zou moeten laden, dan zou ik daar dus €5,69 voor kwijt zijn bij the new motion. Hier heb ik dan 70km mee gereden, dus ongeveer 8 cent per kilometer. Bij essent is dit echter maar €3,78 (ongeveer 5 cent per kilometer), dat scheelt dus aanzienlijk.

Bij snelladen werkt het allemaal net even wat anders, bij the new motion betaal je een starttarief van €2,15 en vervolgens €0,25 per minuut (dus niet per kWh). Bij Essent betaal je €4,- per 15 minuten. Gemiddeld heb ik zo'n 35 minuten nodig om 90% bij te laden, dus was het altijd een slecht idee om Essent te gebruiken (omdat je dan voor 5 minuten nog even €4,- aftikt). Bij the new motion kwam ik dan op €10,90. Voortaan ga ik denk ik ook met Essent snelladen en breek ik de sessie net voor 30 minuten gewoon af. De laadcurve vlakt toch ontzettend af aan het einde, dus heel erg veel voegen die 5 minuten nou ook weer niet toe... Wat ik ook kan doen is toch dat abonnement bij Essent nemen waardoor ik de eerste 20 minuten voor €4,- kan laden en elke 20 minuten daarna voor €2. Dat is na 1 keer snelladen al rendabel (bij minstens 1 keer snelladen per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:20
Ik kwam trouwens deze site tegen om laadpassen te vergelijken (voor diegene die het lastig te vinden vonden):
http://www.laadpas.com/Vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:21:
Dat ben ik met je eens. Maar aan de andere kant, techniek van een benzinestation is beproefd en beconcurreerd. De laadpalen techniek is nieuw en duur, en weinig concurrentie. Ik denk dat daar ook de hogere kosten vandaan komen. Dat is onderdeel van het pionieren.
Een groot deel zit hem ook in het vastrecht van de laadpaal.

Een laadpaal heeft een 3x40A huisaansluiting en die kost aan vaste kosten alleen al EUR 800,00 per jaar.

Hier wordt achter de schermen wel voor gelobbyd, want naast het vastrecht strijkt ook de overheid nog een berg energiebelasting op over de geladen kWh's bij een laadpaal.

Dat samen maakt publieke laadpalen érg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Daarnaast hebben energiebedrijven enorm veel baat bij een groeiende EV markt: potentieel een enorme markt :) Dus dat vastrecht mag wel omlaag.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjuh op 18-06-2014 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Snow_King schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 21:42:
[...]
Een groot deel zit hem ook in het vastrecht van de laadpaal.

Een laadpaal heeft een 3x40A huisaansluiting en die kost aan vaste kosten alleen al EUR 800,00 per jaar.

Hier wordt achter de schermen wel voor gelobbyd, want naast het vastrecht strijkt ook de overheid nog een berg energiebelasting op over de geladen kWh's bij een laadpaal.

Dat samen maakt publieke laadpalen érg duur.
Ja, daar zou best qua regelgeving iets aan gedaan kunnen worden. Capaciteitstarief er weer af en terug naar een transporttarief per kWh bijvoorbeeld. :) Realistischer is misschien een speciaal capaciteitstarief voor laadpalen, zoals dat er ook is voor lantaarnpalen. :Y

Laadpaal bouwers zouden ook meerdere palen kunnen gaan groeperen op een gezamenlijke aansluiting. Dan hebben ze ook een grotere aansluiting nodig, maar je kunt best wel wat overboeken, want volgens mij is de gelijktijdigheid voor laadpalen niet heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Paul C schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 00:16:
[...]

Ja, daar zou best qua regelgeving iets aan gedaan kunnen worden. Capaciteitstarief er weer af en terug naar een transporttarief per kWh bijvoorbeeld. :) Realistischer is misschien een speciaal capaciteitstarief voor laadpalen, zoals dat er ook is voor lantaarnpalen. :Y

Laadpaal bouwers zouden ook meerdere palen kunnen gaan groeperen op een gezamenlijke aansluiting. Dan hebben ze ook een grotere aansluiting nodig, maar je kunt best wel wat overboeken, want volgens mij is de gelijktijdigheid voor laadpalen niet heel hoog.
Het is een beetje nutteloos om 4 "snellaad" palen neer te zetten als je er maar 1 tegelijk kan gebruiken omdat ze 1 aansluiting delen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:55
RocketKoen schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 00:24:
[...]

Het is een beetje nutteloos om 4 "snellaad" palen neer te zetten als je er maar 1 tegelijk kan gebruiken omdat ze 1 aansluiting delen.
Dat valt toch wel mee. Er staat 1 auto die op vol vermogen laad, 2e auto komt erbij, vermogen voor beide auto's is lager dan max. 1e auto gaat weg, 2e auto gaat voluit opladen. Dit gaat ook op voor 4 auto's tegelijk. Het kan best zijn dat 1 of 2 van die auto's wel aangesloten staan, maar inmiddels al zijn opgeladen. Je haalt gewoon het maximum uit de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@RocketKeon:
Wat MeTooPV zegt, je kunt best 4 laadpalen aansluiten op het vermogen van 2 laadpalen. Heb je nog steeds een besparing van 2 (even vanuit gaande dat het capaciteittarief lineair schaalt, is minder). Veel auto's staan langer aan een laadpaal dan nodig is om op te laden. Veel auto's (plug-in hybrides bijvoorbeeld) kunnen niet met het volle vermogen van een laadpaal opladen. Als een accu bijna vol is gaat de auto langzamer laden.

Al met al grote kans dat maar zelden het maximale vermogen nodig hebt op alle 4 palen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alleen schaalt het capaciteitstarief toch niet lineair. Tenminste niet als ik bij enexis kijk (is mijn netbeheerder). 3x25/1x80A is nog redelijk goedkoop met € 218,34. Een stap hoger, tot 3x35/40A kost je € 858,48 en grotere aansluitingen worden relatief nog duurder per A.

Simpel gezegd: je kunt bijna 4 aansluiting van 3x25/1x80A neerzetten voor de prijs van één 3x35/40A aansluiting. How fucked up is that?

En grootverbruikaansluitingen worden ook niet goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bartjuh schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:44:
Daarnaast hebben energiebedrijven enorm veel baat bij een groeiende EV markt: potentieel een enorme markt :) Dus dat vastrecht mag wel omlaag.
Graag ook voor thuis dan. ;) Er zijn ook tig VvE's met liften die voor 3x63, 3x80 of zelfs nog hoger een capaciteitstarief betalen, enkel voor de lift.

Lantaarnpalen hebben overigens 1x6A en schakelen mee met een signaal in het lichtnet. Ik heb ooit eens gekeken of ik daar mijn opritverlichting op kan laten werken, maar ze zijn niet echt van zins aan particulieren of bedrijven te leveren.

Maar ik vind het maar een vrij duur systeem. 28ct/kWh? Dat is 8ct meer dan thuis en dan tel ik mensen met PV-cellen nog niet eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Rol-Co schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:29:
Het hoeft niet gratis, maar een 60% verhoging is nog al wat of niet? Gewoon normaal stroom tarief kan toch ook?
Ze hebben het over een outlander maar een tesla aan die paal is het ook kwijt.
Waarom meer betalen voor stroom voor je auto als de vervuilende bedrijven betalen?
Ik weet de tarieven niet maar als ik uitga van een verhoging op de standaard 22 cent per KWh dan kom ik op 35 cent per KWh. Nou niet echt schokkend, benzineprijzen stijgen ook wel eens met 10-15 cent.

edit : tarieven staat dus hierboven :z

Blijft het feit dat je dus extra betaald voor snelladen en dat gewoon langzaam laden niet duurder wordt en ook niet gaat worden. Op zich toch niet zó heel vreemd? Als je thuis een krachtstroom installatie wilt kost dat ook geld. Mensen denken dat electrisch rijden altijd maar goedkoper moet zijn , waarom? Het is een nieuwe techniek en misschien haalt die techniek het niet en rijden we over 20 jaar wel op waterstof of geconcentreerd appelsap.
Wat is er mis met even duur als op benzine? Als er meer concurrentie voor die laadpalen komt gaat de prijs vanzelf wel omlaag.

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 19-06-2014 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Waarom rekent iedereen hier met 25-35 cent per kWh of meer, voor deze (oplaad) bedrijven.
Deze (oplaad)bedrijven moeten hele andere bedragen betalen dan wij particulieren.

Ja ze doen heel zielig. Ze geven aan dat het heel veel kost. Er is nog geen echte concurrentie en de prijzen zijn nog hoog. maar...

Hoe meer ze afnemen (en dat doen ze) hoe minder ze betalen.

zie link voor mkb's. https://www.essent.nl/con...tariefoverzicht_vast.html
De (oplaad) bedrijven kunnen echt wel betere prijzen bedingen..

Ook betalen ze veel minder energiebelasting dan wij doen. hoe meer je afneemt hoe goedkoper het wordt.

Ik durf zelf te zeggen als ze gewoon 22 cent per kWh rekenen, met een gratis abo erbij. Dat ze alle kosten kunnen betalen en dat ze een dikke boterham verdienen.

[ Voor 17% gewijzigd door internet4me op 19-06-2014 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Metro2002 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:03:
[...]

Ik weet de tarieven niet maar als ik uitga van een verhoging op de standaard 22 cent per KWh dan kom ik op 35 cent per KWh. Nou niet echt schokkend, benzineprijzen stijgen ook wel eens met 10-15 cent.
Alleen rij je op een kWh 5 km en op een liter benzine 15 km. Dus een prijsverhoging per kWh is 3x zoveel als dezelfde prijsverhoging per liter.
13 ct extra per kWh staat gelijk aan 39 ct extra per liter. Of zelfs 52 als je een Prius rijdt (1:20).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

internet4me schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:21:
Waarom rekent iedereen hier met 25-35 cent per kWh of meer, voor deze (oplaad) bedrijven.
Deze (oplaad)bedrijven moeten hele andere bedragen betalen dan wij particulieren.

Ja ze doen heel zielig. Ze geven aan dat het heel veel kost. maar...

Ook betalen ze veel minder energiebelasting dan wij doen. hoe meer je afneemt hoe goedkoper het wordt.

Ik durf zelf te zeggen als ze gewoon 22 cent per kWh rekenen, met een gratis abo erbij. Dat ze alle kosten kunnen betalen en dat ze een dikke boterham verdienen.
Die palen schieten vanzelf uit de grond? Er is ook geinvesteerd om die dingen neer te zetten. Daarbij komt nog: Zolang er weinig concurrentie is... waarom zou je dan lekker goedkoop gaan zijn? Zou jij ook niet doen als het jouw bedrijf was 8)
Maasluip schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:29:
[...]

Alleen rij je op een kWh 5 km en op een liter benzine 15 km. Dus een prijsverhoging per kWh is 3x zoveel als dezelfde prijsverhoging per liter.
13 ct extra per kWh staat gelijk aan 39 ct extra per liter. Of zelfs 52 als je een Prius rijdt (1:20).
Dat is waar. M.a.w. Electrisch rijden is niet rendabel als het je om het geld te doen is. En IMHO ook wel enigszins terecht. Die stroom komt ook niet uit de lucht vallen (behalve als het met zonnepanelen is opgewekt :+ ) en wordt in het grootste deel van de gevallen ook gewoon opgewekt met fossiele brandstoffen.
Komt nog bij dat je al voordeel krijgt bij aanschaf (geen BPM) en als je leased (7% bijtelling dacht ik).

Maar ik begrijp ook wel dat electrisch rijden zo niet echt gestimuleerd wordt maarja zo werkt dat in een markteconomie. Zodra het financieel aantrekkelijk wordt gaan mensen vanzelf overstappen en zodra het écht veel gaat schelen nemen mensen de nadelen ook wel voor lief. Op het moment is dat gewoon nog niet het geval.

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 19-06-2014 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
@Metro2002.
Je was me net voor cq net te laat. :) :) zie tekst nu.

Inderdaad de concurrentie is nu nog te laag. maar verdienen doen ze.

Het is gewoon een feit dat ze heel erg leunen op de prijzen die de consument betalen, echter ze vergeten te vertellen dat ze zelf hele andere bedragen betalen. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 19-06-2014 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

internet4me schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:21:

Ja ze doen heel zielig. Ze geven aan dat het heel veel kost. Er is nog geen echte concurrentie en de prijzen zijn nog hoog. maar...

Het laagste tarief wat ik daar zie is 4,59 + 11,85 + 0,23 cent = 16,67 cent. Ik neem tenminste niet aan dat je het verbruik van al je over het hele land verspreide laadpalen kunt optellen en zo in een lager tarief voor de energiebelasting komt te zitten. Ik neem aan dat prijzen en verbruiken per aansluiting gelden.
Dan is de marge 5 ct/kWh. Dat lijkt me nog geen vetpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Dit zijn de dure standaard prijzen voor de mkb-ers.
Deze oplaad bedrijven, kunnen echt wel wat beters krijgen.

Ook reken jij met 11,85 cent energiebelasting. Reken er maar op dat dat in de praktijk naar de 1 a 2 cent kruipt ivm het aantal kWh wat ze afnemen..

Dan hebben we een "marge" van 15 cent/kWh en nog wat ze beter kunnen afspreken...zie daar je winst.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 19-06-2014 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

internet4me schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:44:
Dit zijn de dure standaard prijzen voor de mkb-ers.
Deze oplaad bedrijven, kunnen echt wel wat beters krijgen.

Ook reken jij met 11,85 cent energiebelasting. Reken er maar op dat dat in de praktijk naar de 1.x cent kruipt ivm het aantal kWh wat ze afnemen..
Dat zeg jij. Maar het zijn wel aansluitpunten die overal verspreid staan. Daarom vraag ik me af of je dat als één aansluitpunt kunt zien en het verbruik daarvoor kunt samenvoegen.
Ik betwijfel dat.
Dan hebben we 15 cent/kWh en nog wat ze beter kunnen afspreken...zie daar je winst.
En dan nog is die 22 ct/kWh van de burger inclusief BTW, die je als ondernemer ook moet afdragen. Je moet dus met 18,5 ct/kWh rekenen.
De prijzen voor MKB zijn exclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Energiebelasting gaat/kruipt trouwens naar €0,0005 per kWh bij meer en meer afname.

Wikipedia: Regulerende energiebelasting

Edit: Ook zijn er afspraken dat niet alle laadpalen een aparte energiemeter hebben. Dus er zijn zeker afspraken gemaakt wat ervoor zorgt dat laadpalen bij elkaar worden "opgeteld". (tipje van de ijsberg ;) )
http://www.e-laad.nl/inno...n/ontwikkeling-laadpalen/

Wat betreft deze afspraken. Daar kunnen wij als particulier niks van zien/horen. maar in mijn werk kom ik regelmatig bij bedrijven die "afspraken" hebben. Ook it-datacenters hebben daarbij leuke afspraken.

[ Voor 65% gewijzigd door internet4me op 19-06-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Maasluip
je denkt toch niet dat die laadpaal eigenaren domme idioten zijn he.
die laten echt wel alles op 1 rekening zetten om zo de volle korting te pakken.
ik denk eerder dat de kosten voor laden zo hoog zijn omdat een vergunning krijgen niet een standaard verhaaltje is.
dus iedere locatie moet weer apart voor onderhandeld worden.
en als ik dat elke keer zo lees, een laadpaal heeft best wel een zware aansluiting nodig.
dus veel locaties hebben gewoon een nieuwe aanvoer kabel nodig of erger hier in de stad hebben ze zelfs een nieuwe wijk kast moeten bouwen voor een paar laadpalen.
dat gecombineerd met een monopoly positie + een schaarste (ik hoor al klachten van mensen dat het vinden van een laad paal niet altijd even makkelijk is) drijft de prijs aardig op.

maar ik verwacht zelf dat er nog grote veranderingen gaan komen is deze markt.
straks gaan we gewoon +/-22ct per kWh af rekenen + een bedrag om te parkeren.
(en dat bedrag om te mogen parkeren zal waarschijnlijk duurder zijn als de stroom die je nodig hebt)

laadpaal eigenaren hebben allang berekend bij welke hoeveelheid het eigenlijk interessanter word om de stroom maar niet te kopen maar gewoon zelf op te wekken met een kolen/kern/gas/wind centrale.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Metro2002 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:30:
[...]

Die palen schieten vanzelf uit de grond? Er is ook geinvesteerd om die dingen neer te zetten. Daarbij komt nog: Zolang er weinig concurrentie is... waarom zou je dan lekker goedkoop gaan zijn? Zou jij ook niet doen als het jouw bedrijf was 8)

[...]

Dat is waar. M.a.w. Electrisch rijden is niet rendabel als het je om het geld te doen is. En IMHO ook wel enigszins terecht. Die stroom komt ook niet uit de lucht vallen (behalve als het met zonnepanelen is opgewekt :+ ) en wordt in het grootste deel van de gevallen ook gewoon opgewekt met fossiele brandstoffen.
Komt nog bij dat je al voordeel krijgt bij aanschaf (geen BPM) en als je leased (7% bijtelling dacht ik).

Maar ik begrijp ook wel dat electrisch rijden zo niet echt gestimuleerd wordt maarja zo werkt dat in een markteconomie. Zodra het financieel aantrekkelijk wordt gaan mensen vanzelf overstappen en zodra het écht veel gaat schelen nemen mensen de nadelen ook wel voor lief. Op het moment is dat gewoon nog niet het geval.
Dit is pertinent onwaar, ik heb al meerdere keren hier voorgerekend hoe ik door elektrisch rijden duizenden euro's per jaar bespaar ten opzichte van de benzineauto die ik eerst had. Dat het grootste gedeelte door fossiele brandstoffen wordt opgewekt is waar, maar je vergeet hierbij te vermelden dat wanneer dit in grote elektriciteitscentrales opgewekt wordt, de CO2 uitstoot een factor 2 lager is (bron: onderzoek van TNO). BPM is voor mij als particulier niet interessant, maar ik hoef vooralsnog geen wegenbelasting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

internet4me schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:03:
Energiebelasting gaat/kruipt trouwens naar €0,0005 per kWh bij meer en meer afname.

Wikipedia: Regulerende energiebelasting

Edit: Ook zijn er afspraken dat niet alle laadpalen een aparte energiemeter hebben. Dus er zijn zeker afspraken gemaakt wat ervoor zorgt dat laadpalen bij elkaar worden "opgeteld". (tipje van de ijsberg ;) )
http://www.e-laad.nl/inno...n/ontwikkeling-laadpalen/

Wat betreft deze afspraken. Daar kunnen wij als particulier niks van zien/horen. maar in mijn werk kom ik regelmatig bij bedrijven die "afspraken" hebben. Ook it-datacenters hebben daarbij leuke afspraken.
Helaas! Aangezien elke laadpaal een eigen EAN code / aansluiting heeft wordt er door de rijksoverheid op de eerste 10.000kWh per jaar voor ELKE paal het hoge tarief in rekening gebracht.

Combineer dat met de 3x35A/40A aansluiting die een paal moet hebben om 2x 3x16A te kunnen leveren en je kan snel zien dat een publieke laadpaal moeilijk rendabel te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat dacht ik al. Dat het op de EAN van de aansluiting gaat maakt het heel aannemelijk.
Maar kun je dan niet 4 laadpalen van 3x25A naast elkaar zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:21:
Dat dacht ik al. Dat het op de EAN van de aansluiting gaat maakt het heel aannemelijk.
Maar kun je dan niet 4 laadpalen van 3x25A naast elkaar zetten?
Dan zijn het nog steeds 4 losse EAN codes doordat ze elk een eigen meter hebben. Dan zit je met het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Hierover kunnen dus afspraken worden gemaakt. Er kan veel.
Voor als nog ga ik ervan uit dat het op 1 factuur komt en dat alles bij elkaar wordt opgeteld.

De link van e-laad, geeft o.a. aan dat niet elke laadpaal een eigen meter heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:30:
[...]

Dan zijn het nog steeds 4 losse EAN codes doordat ze elk een eigen meter hebben. Dan zit je met het zelfde probleem.
Ja, maar zoals ik al aangaf: 4 aansluitingen van 3x25A kost evenveel als één aansluiting van 3x35/40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
internet4me schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:30:
Hierover kunnen dus afspraken worden gemaakt. Er kan veel.
Voor als nog ga ik ervan uit dat het op 1 factuur komt en dat alles bij elkaar wordt opgeteld.

De link van e-laad, geeft o.a. aan dat niet elke laadpaal een eigen meter heeft!
Je hebt nog nooit met een netbeheerder gebeld zeker? :+

EAN codes zijn heilig, dat is de basis voor de registratie. Het is een excel exercitie om te kijken wat het meest rendabel is
4x 3x25A
1x 3x40A

Stedin bijvoorbeeld
Eenmalige aansluiting: 550 om 880 p.s.
Periodieke aansluitvergoeding: 18 om 35 per jaar.
Transport: 157 om 1064 per jaar.
Voordeel is wel dat de energiebelasting maar 1x is i.p.v. 4x. Maar ga je 10.000 kWh gebruiken per paal? Sommige palen wel, maar andere palen niet.

@Shapeshifter. Je vergeet de disclaimer: in mijn situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Señor Sjon schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:48:
[...]
Anders dan Metro2002 gebruik ik anders wel "ik" in mijn verhaal. Zijn opmerking was mijns inziens bedoeld als een algemeen statement over de rendabiliteit van elektrische auto's en ik probeer alleen maar aan te tonen dat dat niet opgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Iemand al wat gelezen over de Carice MK1?
Afbeeldingslocatie: http://caricecars.com/wp-content/uploads/sliced-with-back.jpg
Wel grappig, ben erg benieuwd naar de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De telegraaf heeft iets meer informatie.
De basis wordt gevormd door een zogeheten backbonechassis, waarbij er in het midden een dikke balk zit. “In die balk hebben we het lithium-ion accupakket weggewerkt, zodat we een laag zwaartepunt hebben, maar ook een gewichtsverdeling van 50/50.” De body is gemaakt van kunststof. De auto weegt inclusief accupakket net geen 350 kilogram. Er is keuze uit verschillende accupakketten. De minst krachtige versie heeft 15 kW, terwijl het topmodel 40 kW levert. “We leveren de MK1 op verzoek ook als zogeheten Juniorversie van 4KW, waarbij je al vanaf een leeftijd van 16 jaar de auto kan besturen”, zegt Holleman. De prijs van de MK1 begint bij 22.000 euro exclusief BTW, of 26.620 euro inclusief BTW.

Naar wens installeert het bedrijf ook een kleine benzinemotor die fungeert als range extender. De koper van een Carice MK1 kan hem geheel naar eigen smaak aankleden. Een dak ontbreekt, je rijdt dus altijd open. Er is wel een tonneaucover leverbaar waarmee de auto tegen regen is af te sluiten.
En autoweek
De MK1, die vanaf zaterdag 21 juni in een gelimiteerde oplage (er worden in eerste instantie 10 auto's gebouwd) te koop is, kan de jouwe worden vanaf € 26.620 inclusief btw. Die prijs kan oplopen, mocht je allerlei speciale wensen voor je MK1 hebben. Carice geeft klanten namelijk de mogelijkheid om zelf te kiezen hoe groot het accupakket moet zijn en of er een range-extender (een zelf ontwikkelde ééncilinder benzinemotor) bij moet. Daarnaast spreekt de fabrikant van een ‘juniorversie’, die door personen vanaf 16 jaar te besturen is.

"We kunnen in principe zo veel accu's plaatsen als we willen maar de auto moet niet te zwaar worden. De maximale actieradius bedraagt nu ongeveer 130 kilometer, de acceleratie en topsnelheid van de auto zijn afhankelijk van de grootte van het accupakket", aldus Holleman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
Señor Sjon schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:48:
[...]

Je hebt nog nooit met een netbeheerder gebeld zeker? :+

EAN codes zijn heilig, dat is de basis voor de registratie. Het is een excel exercitie om te kijken wat het meest rendabel is
4x 3x25A
1x 3x40A

Stedin bijvoorbeeld
Eenmalige aansluiting: 550 om 880 p.s.
Periodieke aansluitvergoeding: 18 om 35 per jaar.
Transport: 157 om 1064 per jaar.
Voordeel is wel dat de energiebelasting maar 1x is i.p.v. 4x. Maar ga je 10.000 kWh gebruiken per paal? Sommige palen wel, maar andere palen niet.

Al eens geinformeerd of ondergebracht kan worden in een complexverklaring , zodat je alle EAN's samenvoegt?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:06:
[...]

Dit is pertinent onwaar, ik heb al meerdere keren hier voorgerekend hoe ik door elektrisch rijden duizenden euro's per jaar bespaar ten opzichte van de benzineauto die ik eerst had. Dat het grootste gedeelte door fossiele brandstoffen wordt opgewekt is waar, maar je vergeet hierbij te vermelden dat wanneer dit in grote elektriciteitscentrales opgewekt wordt, de CO2 uitstoot een factor 2 lager is (bron: onderzoek van TNO). BPM is voor mij als particulier niet interessant, maar ik hoef vooralsnog geen wegenbelasting te betalen.
Welke benzineauto heb je gehad en wat rij je nu? Ben wel benieuwd naar je berekening heb je een linkje daarnaar :) ?
En zou je ook nog goedkoper uitzijn als alle voordelen wegvielen zoals inderdaad wél wegenbelasting betalen wél BPM betalen en inderdaad de prijs van stroom die wat hoger wordt bij de laadpalen?

Ik heb zelf voor auto's niet zo vaak de berekening gemaakt maar bv wel toen ik voor een scooter aan het kijken was de berekening gemaakt en daar kwam uit dat het totaal niet interessant was om electrisch te rijden, althans niet financieel gezien. Daar komt de echte prijs ook wel redelijk eruit want alhoewel de regering al die tig ton wegende hokken op de weg doodgooit met subsidies worden de zuinige en schone en weinig ruimte innemende scooters / motorfietsen compleet genegeerd in dit land.

Enfin, ik kwam op het volgende uit: Een electrische scooter van vergelijkbare kwaliteit en met een redelijke range (minimaal 2 dagen op 1 lading kunnen rijden = minimaal 80km range) kost me minimaal 1000 euro extra . Voor die 1000 euro kan ik 590 liter benzine kopen. Voor 590 euro aan benzine kan ik met mijn scooter (die tussen de 1 op 35 en 1 op 49 rijdt afhankelijk van het weer, tegenwind etc dus zeg 1 op 40 gemiddeld ) 23.600km rijden.
na die kilometers heb ik ALLEEN de hogere aanschafprijs nog maar terugverdiend en meestal ik een beetje scooter wel rijp voor de sloop na 23.000 km

Het rijden an sich is inderdaad dan weer niet duur, gemiddeld 50 cent per 80km ipv 3.40 eur. per 80km op benzine maar moet ik natuurlijk wel meerekenen waardoor het nóg langer duurt om terug te verdienen.

Even simpel op een rijtje en uitgaande van de levensduur van een gemiddelde scooter (ik zet het even op 20.000km)

Aanschafprijs electrische scooter: 3.000 euro
Aanschaprijs benzine scooter: 1700 euro

Over 20.000km kost een electrische scooter me : 20.000 / 80 (range) * 0.50 cent (prijs volle tank) = 125 euro aan 'brandstofkosten'
Over 20.000km kost een benzine scooter me: 20.000 / 40 (verbruik) * 1.70 (benzineprijs) = 850 euro

Totale kosten electrische scooter: 125 + 3000 = 3125
Totale kosten benzinescooter: 1700+1275 = 2550

Onderhoudskosten schat ik ongeveer gelijk in, een beurt bij een scooter stelt geen hol voor en de grootste kosten bij benzinescooters zijn de slijtagedelen zoals remmen, banden etc en die zijn gelijk voor beide versies natuurlijk
Olie, bougies ed kosten geen knoop en vallen met gemak weg tegen de kosten van het vervangen van accu's.

Dus ik speel ná de levensduur van de gemiddelde scooter in het meest gunstige geval net quitte en dan heb ik niet de nadelen van electrisch rijden (in de winter duidelijk kortere range, ik kan langere afstanden rijden en ja ik rij echt wel eens meer dan 80km op een dag , niet elke dag maar het komt echt voor )

Als de aanschafprijs niet zoveel hoger was had ik het wel overwogen overigens want ik vind electrisch rijden op zich wel leuk.
maar bij hogere of gelijke kosten ga ik niet de nadelen voor lief nemen.

Bij een auto zal de berekening wellicht anders liggen :) (is deze post trouwens "ik" genoeg :+ ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ik moet zeggen dat ik die elektrische scooters in de stad wel een verademing vindt. Ik rijdt er niet zelf mee, maar het is als fietser veel fijner om bij het stoplicht naast zo'n te staan of er gewoon bij in de buurt te rijden dan bij een benzine-aangedreven versie, en ook als bewoner aan een druk kruispunt scheelt het enorm in overlast. Dus als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je medemens en de leefbaarheid in de stad! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Hier staat het meeste wel opgesomd: Shapeshifter in "Elektrische auto's"

Ik zie dat ik daar zelfs uitgegaan was van €1,65 per liter, terwijl het nu eerder €1,75 per liter is van wat ik gezien heb. BPM is voor mij niet relevant want ik lease niet. Heb even over afgelopen maanden gekeken en ik heb met mijn laadpunt thuis zo'n €70,- per maand aan elektriciteit getankt. Ik loop dus mooi op schema :)

Haha, ja genoeg "ik" hoor :P Sjon loopt altijd zo te vitten. Niets mis met scepsis maar af en toe komt hij gewoon een beetje anti over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:56:
[...]

Hier staat het meeste wel opgesomd: Shapeshifter in "Elektrische auto's"

Ik zie dat ik daar zelfs uitgegaan was van €1,65 per liter, terwijl het nu eerder €1,75 per liter is van wat ik gezien heb. BPM is voor mij niet relevant want ik lease niet. Heb even over afgelopen maanden gekeken en ik heb met mijn laadpunt thuis zo'n €70,- per maand aan elektriciteit getankt. Ik loop dus mooi op schema :)

Haha, ja genoeg "ik" hoor :P Sjon loopt altijd zo te vitten. Niets mis met scepsis maar af en toe komt hij gewoon een beetje anti over...
Mooie berekening, je vergeet voor het gemak even de 12.000 euro die de leaf je in aanschaf meer gekost heeft én je 'tankt' de helft van de tijd op kosten van de baas. Tja.
Als je alles zelf betaald en de extra aanschafprijs tov de swift moet meenemen dan is je terugverdientijd al bijna 5 jaar vóór je uberhaupt winst gaat maken. En met de kilometers die jij maakt is je auto tegen die tijd wel aan vervanging toe.
Daarnaast is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk omdat je geen MRB betaald voor je leaf. Daarom vond ik de scooter ook wel een mooi voorbeeld omdat daar geen overheid met zijn dikke neus inzit waardoor de cijfertjes anders uitvallen.
;) :9

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 20-06-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een pessimist is een optimist met ervaring. ;)

Maar goed, de berekening met 42k/jaar op benzine zal nooit gunstig voor de benzinemodellen zijn. Haal je het berekende verbruik met je LEAF daadwerkelijk ook?

Even ervan uitgaande dat stroom op je werk niet gratis blijft, ben je dus 8.400*.21=1.764 aan elektra. En dan moeten ze niet een commerciële laadpaal neer gaan zetten, want dan betaal je bijna het dubbele op kantoor.

Neem je een diesel, dan zit je vrij gemakkelijk op 1:25, zeker als je de zuinige E-rijstijl aanhoudt.
42.000/25*1.40=2.352. Verschil nog maar 588 euro in verbruik.

En dan moet je (in mijn geval) niet bij de allerzuinigste eco-diesels zijn, maar een klasse groter. Die zijn sneller op tempo en worden bij 120/uur minder zwaar belast. Ik heb net een Octavia nieuw, maar die kruist vrij gemakkelijk 1:22-25 op snelwegtempo. En dat is nog wel een logge station.

Ik waardeer het principe, maar gemak van 800-1.000km op 1 tank en altijd klaar zonder met kabels te sjorren is veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:23

BCM

Domba schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 22:27:
[...]

Al eens geinformeerd of ondergebracht kan worden in een complexverklaring , zodat je alle EAN's samenvoegt?
En dan kom je de belasting dienst tegen die dit niet zomaar accepteert. Alleen complexen die 1 WOZ object zijn, is op dit moment de standaard. Veel gemeenten worden aangeslagen omdat ze altijd alle pompen in het riool tot 1 complex rekende. Tegenwoordig moeten ze expliciet aantonen dat het ook echt 1 geheel is.

Dus het is niet de netbeheerder die kritisch is, maar de belastingdienst!

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Metro2002 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:40:
[...]

Mooie berekening, je vergeet voor het gemak even de 12.000 euro die de leaf je in aanschaf meer gekost heeft én je 'tankt' de helft van de tijd op kosten van de baas. Tja.
Als je alles zelf betaald en de extra aanschafprijs tov de swift moet meenemen dan is je terugverdientijd al bijna 5 jaar vóór je uberhaupt winst gaat maken. En met de kilometers die jij maakt is je auto tegen die tijd wel aan vervanging toe.
Daarnaast is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk omdat je geen MRB betaald voor je leaf. Daarom vond ik de scooter ook wel een mooi voorbeeld omdat daar geen overheid met zijn dikke neus inzit waardoor de cijfertjes anders uitvallen.
;) :9
Vergeten is een groot woord, een LEAF vertegenwoordigt meer waarde dan een Swift, bij verkoop zal ik dus ook weer meer terugkrijgen. Verder wind ik er geen doekjes om dat ik op mijn werk gratis kan laden en dat helpt zeker, maar ik zou nog steeds goedkoper uit zijn als ik dat niet kon. Nogmaals, na 5 jaar is het verschil overbrugd, maar heb ik nog steeds een auto die meer waard is dan mijn Swift geweest zou zijn. Tevens ben ik er helemaal niet van overtuigd dat zo'n ding met 5 jaar en met dergelijke hoeveelheden kilometers afgeschreven is. Er staan nu al LEAFs op marktplaats met 80k op de teller waarvan je kunt zien dat de accustatus nog prima in orde is (sowieso geeft Nissan garantie op de eerste 100k). Ook het feit dat ik geen MRB betaal heb ik niet verhuld, maar al die dingen helpen natuurlijk wel. Neemt niet weg dat er op dit moment waarschijnlijk meer mensen zijn die hier voordeel mee zouden kunnen behalen. Neem jouw scooter, grote kans dat jij op je werk een stopcontact voor elektrische fietsen oid kunt gebruiken, die zie je steeds vaker...
Señor Sjon schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:37:
Een pessimist is een optimist met ervaring. ;)

Maar goed, de berekening met 42k/jaar op benzine zal nooit gunstig voor de benzinemodellen zijn. Haal je het berekende verbruik met je LEAF daadwerkelijk ook?

Even ervan uitgaande dat stroom op je werk niet gratis blijft, ben je dus 8.400*.21=1.764 aan elektra. En dan moeten ze niet een commerciële laadpaal neer gaan zetten, want dan betaal je bijna het dubbele op kantoor.

Neem je een diesel, dan zit je vrij gemakkelijk op 1:25, zeker als je de zuinige E-rijstijl aanhoudt.
42.000/25*1.40=2.352. Verschil nog maar 588 euro in verbruik.

En dan moet je (in mijn geval) niet bij de allerzuinigste eco-diesels zijn, maar een klasse groter. Die zijn sneller op tempo en worden bij 120/uur minder zwaar belast. Ik heb net een Octavia nieuw, maar die kruist vrij gemakkelijk 1:22-25 op snelwegtempo. En dat is nog wel een logge station.

Ik waardeer het principe, maar gemak van 800-1.000km op 1 tank en altijd klaar zonder met kabels te sjorren is veel te groot.
Dat verbruik haal ik, sterker nog, gemiddeld rijd ik 0.19 kWh per kilometer :) Ik vind 1:25 optimistisch hoor, maar misschien is dat omdat ik weet dat wanneer ik een brandstofauto rijd ik automatisch harder rijd, ik zou het zelf in ieder geval waarschijnlijk niet halen. Mijn Swift deed misschien 500km op 1 tank, maar eerlijk gezegd vind ik het makkelijker om thuis te komen en de stekker die daar klaarhangt er even in te wippen dan om te gaan tanken.

Wat grote afstanden betreft is er zeker een nadeel. Ik ga vanmiddag vanuit Delft naar Enschede, dus moet ik twee keer snelladen, dus een uur extra reistijd. Zelfde voor de terugweg. Keerzijde is dat ik 350km afleg en daarvoor (door slim gebruik te maken van laadmogelijkheden) maar €15,- betaal... En die pauze elk uur is opzich zo erg nog niet, even benen strekken, beetje rommelen, boekje lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De diesel valt me niet tegen (1.6 TDi met 110pk). De onderbemeten motoren van nu verbruiken op snelwegtempo echt belachelijk veel. Je ziet zoveel van die kleine motoren hun verbruik bij lange na niet halen omdat ze verhoudingsgewijs veel meer performance moeten leveren dan een wat sterkere motor. Ik kan pas over een paar maanden wat roepen, maar mijn 40-45km enkele reis incl. twee tunnels, 10km secundair en snelweg gaat vrij makkelijk 1:22. Dan moet ingereden zuiniger kunnen en iemand die niet erfelijk belast is met mijn rechtervoet nog zuiniger.

Ik vind tanken niks aan, dus als ik 1.000km op een tank haal ben ik een blij man. ;)

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.