Shapeshifter schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:06:
[...]
Dit is pertinent onwaar, ik heb al meerdere keren hier voorgerekend hoe ik door elektrisch rijden duizenden euro's per jaar bespaar ten opzichte van de benzineauto die ik eerst had. Dat het grootste gedeelte door fossiele brandstoffen wordt opgewekt is waar, maar je vergeet hierbij te vermelden dat wanneer dit in grote elektriciteitscentrales opgewekt wordt, de CO2 uitstoot een factor 2 lager is (bron: onderzoek van TNO). BPM is voor mij als particulier niet interessant, maar ik hoef vooralsnog geen wegenbelasting te betalen.
Welke benzineauto heb je gehad en wat rij je nu? Ben wel benieuwd naar je berekening heb je een linkje daarnaar

?
En zou je ook nog goedkoper uitzijn als alle voordelen wegvielen zoals inderdaad wél wegenbelasting betalen wél BPM betalen en inderdaad de prijs van stroom die wat hoger wordt bij de laadpalen?
Ik heb zelf voor auto's niet zo vaak de berekening gemaakt maar bv wel toen ik voor een scooter aan het kijken was de berekening gemaakt en daar kwam uit dat het totaal niet interessant was om electrisch te rijden, althans niet financieel gezien. Daar komt de echte prijs ook wel redelijk eruit want alhoewel de regering al die tig ton wegende hokken op de weg doodgooit met subsidies worden de zuinige en schone en weinig ruimte innemende scooters / motorfietsen compleet genegeerd in dit land.
Enfin, ik kwam op het volgende uit: Een electrische scooter van vergelijkbare kwaliteit en met een redelijke range (minimaal 2 dagen op 1 lading kunnen rijden = minimaal 80km range) kost me minimaal 1000 euro extra . Voor die 1000 euro kan ik 590 liter benzine kopen. Voor 590 euro aan benzine kan ik met mijn scooter (die tussen de 1 op 35 en 1 op 49 rijdt afhankelijk van het weer, tegenwind etc dus zeg 1 op 40 gemiddeld ) 23.600km rijden.
na die kilometers heb ik ALLEEN de hogere aanschafprijs nog maar terugverdiend en meestal ik een beetje scooter wel rijp voor de sloop na 23.000 km
Het rijden an sich is inderdaad dan weer niet duur, gemiddeld 50 cent per 80km ipv 3.40 eur. per 80km op benzine maar moet ik natuurlijk wel meerekenen waardoor het nóg langer duurt om terug te verdienen.
Even simpel op een rijtje en uitgaande van de levensduur van een gemiddelde scooter (ik zet het even op 20.000km)
Aanschafprijs electrische scooter: 3.000 euro
Aanschaprijs benzine scooter: 1700 euro
Over 20.000km kost een electrische scooter me : 20.000 / 80 (range) * 0.50 cent (prijs volle tank) = 125 euro aan 'brandstofkosten'
Over 20.000km kost een benzine scooter me: 20.000 / 40 (verbruik) * 1.70 (benzineprijs) = 850 euro
Totale kosten electrische scooter: 125 + 3000 = 3125
Totale kosten benzinescooter: 1700+1275 = 2550
Onderhoudskosten schat ik ongeveer gelijk in, een beurt bij een scooter stelt geen hol voor en de grootste kosten bij benzinescooters zijn de slijtagedelen zoals remmen, banden etc en die zijn gelijk voor beide versies natuurlijk
Olie, bougies ed kosten geen knoop en vallen met gemak weg tegen de kosten van het vervangen van accu's.
Dus ik speel ná de levensduur van de gemiddelde scooter in het meest gunstige geval net quitte en dan heb ik niet de nadelen van electrisch rijden (in de winter duidelijk kortere range, ik kan langere afstanden rijden en ja ik rij echt wel eens meer dan 80km op een dag , niet elke dag maar het komt echt voor )
Als de aanschafprijs niet zoveel hoger was had ik het wel overwogen overigens want ik vind electrisch rijden op zich wel leuk.
maar bij hogere of gelijke kosten ga ik niet de nadelen voor lief nemen.
Bij een auto zal de berekening wellicht anders liggen

(is deze post trouwens "ik" genoeg

? )