Proton_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:07:
[...]
De enige auto vergelijkbaar met een Zoe is een Leaf...
Een Zoe naast een Sandero (allebei Renault) komt er voor een particulier niet goed af.
Voor mij heeft een elektrische auto de paradox dat je veel kilometers moet maken om het financieel aantrekkelijk te maken, maar dat valt niet mee met zo'n accu.
Mijn vrouw forenst 12 km over een 80-weg, ideaal dus voor elektrisch en de Zoe vindt ze nog mooi ook. Een meerprijs van €8k met €79 accuhuur per maand (waar we nu max €60/mnd aan benzine wegstoken) is niet rationeel voor haar.
Volgens mij heb je wel een punt dat je veel kilometers moet maken voordat het rendabel wordt, maar gratis laden op het werk en geen wegenbelasting helpt ook natuurlijk. Is een Renault Twizy niet wat voor haar?
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:01:
[...]
Elektrisch rijden is nooit goedkoper als je de totale autokosten rekent. De afschrijving op een elektrische auto en vooral de accu is zo hoog dat het voordeel van goedkoper stroom 'tanken' in het niet valt bij de afschrijving. Zelfs bij brandstof auto's geldt dat iets van >60% van de totale autokosten op gaat aan afschrijving, de brandstof zelf is niet de grootste kostenpost.
Daarnaast wil ik de rekening wel eens zien of bijvoorbeeld een ZOE wat stroomkosten betreft echt goedkoper is dan brandstof voor een Polo Bluemotion.
Afschrijving van >60%, echt niet! Wij hebben onze Swift nu een jaar of 4 en in die periode hebben we misschien €2.000 moeten afschrijven (gekocht voor €8.000, verkopen zal €6.000 opbrengen). In die tijd hebben we er wel voor €7.700 aan brandstof in gegooid...
Voor mij is het absoluut rendabel. Ik rijd nu 42.000 km per jaar (70km enkele rit woon-werk en nog wat overig). Laten we zeggen dat mijn Suzuki Swift 1.3 Base uit 2008 ongeveer 1:15 rijdt. Dan heb ik 2.800 liter benzine nodig. Als ik uitga van €1,65 per liter kom ik op €4.620,-. Hier komt nog €261,80 aan verzekering bij (WA+) en €424,- wegenbelasting. Totale kosten per jaar: €5.305,80 (ik neem afschrijving en eventueel onderhoud even niet mee).
Mijn LEAF rijdt ongeveer 0,2 kWh/km dus heb ik ongeveer 8.400 kWh nodig. Ik kan op mijn werk gratis opladen, dus laten we zeggen dat ik 4.400 kWh nodig heb. Ik betaal ongeveer €0,21 per kWh, dus €924 per jaar. We nemen toch een duurdere all-risk verzekering van €900,- (had ik de vorige keer niet meegenomen), maar ik hoef geen wegenbelasting te betalen. Totale kosten per jaar: €1.824.
Verschil: €3.481,80!
Zelfs als je aanneemt dat je het volledige accupack zou moeten vervangen (wat dus niet hoeft) en dat €10.000 zou kosten (wat het niet doet) dan zou je elke 3 jaar dat kunnen doen en nog steeds quitte draaien. Zelfs al zou ik op mijn werk ook moeten gaan betalen betaal ik €840,- meer aan elektriciteit, maak ik nog steeds €2.641,80 winst. Laat er wegenbelasting bijkomen en ik maak nog steeds winst.
Is de afschrijving op de LEAF groter dan op de Swift, misschien wel, maar ik heb mijn LEAF aan de onderkant van de markt gekocht (€20.000 min de €6.000 die onze Swift nog oplevert = €14.000). Er is vooralsnog weinig reden om aan te nemen dat de accu's na 5 jaar daadwerkelijk helemaal op zijn (enkel in hele warme regio's is er een significante degradatie waargenomen), dus zou je kunnen zeggen dat ik hem in 4,5 jaar volledig afgeschreven heb. Alle restwaarde en winst daarna kan ik mooi in mijn zak steken (of beter: zonnepanelen van kopen en nog goedkoper rijden).
Daar komt bij dat ons gezin uiteindelijk zal gaan groeien en we toch een ruimere auto nodig hadden. Wat dat betreft is de LEAF wel een klasse hoger dan de Swift. Laat het accupack over 5-10 jaar een keer minder worden en leg er nieuwe technologie in (de rest van de auto zal niet noemenswaardig slijten), kan ik weer 10 jaar goedkoop rijden. We hebben er inmiddels alweer een paar honderd kilometer bijgereden sinds dinsdag (toen we hem gekocht hebben) en ik voorzie dat we er nog veel plezier van gaan hebben. [/crosspost]
Bartjuh schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:35:
[...]
Ik kan maar twee situaties bedenken waar een elektrische auto financieel aantrekkelijker kan zijn:
- Als lease-auto in de bijtellingscategorie van 0%.
- Voor ondernemers (klein, en zzp), door alle regelingen zeer gunstig aan te schaffen (iig tot 31 decembeer 2013 jongstleden, toen kon je zelfs via een constructie een Prius plugin van 38k voor 9k kopen

)
Voor gewone particulieren is een elektrische auto veruit het minst gunstig. Op wat idealisten die een Tesla model S kunnen betalen na, gaat voorlopig geen enkele particulier een elektrische auto kopen.
Dat komt gewoon omdat je praktisch gezien niet veel kilometers per dag kunt maken, en je moet het financiële voordeel vooral hebben van de lagere km-prijs, want de aanschafprijs ligt nog steeds fors hoger.
Wil niet zeggen dat het niet rap beter wordt, zeker met een Tesla model S is het iig technisch en praktisch haalbaar geworden voor een grote groep Nederlanders die een paar keer modaal verdienen (want daar kan je wel aardig veel km's mee maken). Wie weet kan over 5 jaar een modaal salaris particulier gaan genieten van elektrische auto's die financieel gezien rendabel zijn.
Daarom heb ik mijn LEAF ook tweedehands gekocht. Het is niet te doen om die nieuw te kopen en er voordeel uit te halen als particulier.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m