Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:38
MiZtraL schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 23:11:
Interessant topic. Ik heb laatst en stuk gelezen over een revolutie op de weg. Hierbij de link http://www.technischweekb...den-op-lucht.348022.lynkx
Wat denken jullie? Ik denk dat het straks met name gaat om de patenten. Als ze delen is er mogelijk een revolutie qua technische ontwikkeling.
Niet echt een eerlijke vergelijking in het artikel. Ze claimen als grote voordeel dat een perslucht tank veel lichter en betrouwbaarder is dan een accu pakket. Maar ik ben benieuwd hoeveel energie er in wordt opgeslagen. Er zijn ook hybrides met maar een paar kg aan accu waar je net de rem energie in kwijt kan. En in tegenstelling tot perslucht kun je elektrische hybrides wel meer capaciteit geven en thuis opladen.
Ook de betrouwbaarheid is een wassen neus. Iedereen is nu bang voor dure accu's die verslijten. En een nieuwe perslucht tank is zeker goedkoper. Maar de rest van de elektrische aandrijving is vrijwel onderhoudsvrij. Ik verwacht dat een hoge druk pneumatisch /hydraulisch systeem dat niet is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
RocketKoen schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 05:19:
[...]

Niet echt een eerlijke vergelijking in het artikel. Ze claimen als grote voordeel dat een perslucht tank veel lichter en betrouwbaarder is dan een accu pakket. Maar ik ben benieuwd hoeveel energie er in wordt opgeslagen. Er zijn ook hybrides met maar een paar kg aan accu waar je net de rem energie in kwijt kan. En in tegenstelling tot perslucht kun je elektrische hybrides wel meer capaciteit geven en thuis opladen.
Ook de betrouwbaarheid is een wassen neus. Iedereen is nu bang voor dure accu's die verslijten. En een nieuwe perslucht tank is zeker goedkoper. Maar de rest van de elektrische aandrijving is vrijwel onderhoudsvrij. Ik verwacht dat een hoge druk pneumatisch /hydraulisch systeem dat niet is.
Ik lees nu al 15 jaar dat een auto op perslucht DE oplossing is en voor een revolutie gaat zorgen (www.theaircar.com). Volgens mij is energie opslag in perslucht helemaal niet zo efficient. Maar als de grote jongens er mee aan de slag gaan ben ik toch benieuwd :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-09 12:54
dit werkt alleen wel anders
omdat hydrauliek de wielen aandrijft, en de lucht alleen een opslag medium is
het is trouwens een nederlands bedrijf wat de technologie levert

het grote plus punt van deze techniek is dat je met hydrauliek veel meer energie terug kunt winnen dan met stroom
ook hebben ze de verbrandings motor aangepast zodat er geen roterende delen meer inzitten
de zuiger van de verbrandings motor is ook meteen de zuiger van de hydrualiek pomp

best wel een mooie techniek als je wat verder kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 05:19:
[...]

En ze vergelijken met plug-in hybrides, maar dat is echt appels en peren. Een betere vergelijking is met gewone hybrides.

En als ik daar kijk naar de accu, dan is die niet zo groot meer. 35kg voor een Prius (excl. regelelektronica), met € 2000 aan kosten als je hem wilt vervangen (maarja, daar rijden er van rond met 600k+ km). Ik betwijfel of zo'n persluchttank-systeem dan enorm veel goedkoper is...

Daarnaast heb je meer verliezen bij het comprimeren en expanderen van lucht, dan bij het omzetten van werk -> energie in accu -> werk (dat durf ik zonder berekeningen te stellen). Maar wellicht dat ze daar een mooi warmte-terugwinsysteem hebben ontwikkeld, om de efficiëntie van een dergelijke cyclus te verhogen.

Desalniettemin ben ik benieuwd, en juich ik elke serieuze innovatie toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb gisteren een tweedehands Nissan LEAF gekocht met 19.000km op de teller voor €20.000 (nieuwprijs €35.500). Ik verwacht dat mijn oude Swift nog wel €6.000 op zal brengen, dus netto €14.000 voor een auto die mij per jaar €4300 gaat besparen. Ik ben er erg tevreden mee; hij rijdt lekker en het is lekker rustig (ik was altijd van het jagen, maar voel nu de behoefte niet meer zo). Het was een beetje gedoe op het werk om uit te zoeken, maar ik kan nu gratis laden.

In Zwitserland rijden toch bussen met vliegwielen? Zal eens kijken of ik daar iets over terug kan vinden.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Die nieuwprijs is er niet voor betaald, waarschijnlijk maakt het bedrijf er nog winst op ook door allerlei milieukortingen voor bedrijven waar je als particulier geen toegang toe hebt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Shapeshifter schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:55:
Ik heb gisteren een tweedehands Nissan LEAF gekocht met 19.000km op de teller voor €20.000 (nieuwprijs €35.500). Ik verwacht dat mijn oude Swift nog wel €6.000 op zal brengen, dus netto €14.000 voor een auto die mij per jaar €4300 gaat besparen. Ik ben er erg tevreden mee; hij rijdt lekker en het is lekker rustig (ik was altijd van het jagen, maar voel nu de behoefte niet meer zo). Het was een beetje gedoe op het werk om uit te zoeken, maar ik kan nu gratis laden.

In Zwitserland rijden toch bussen met vliegwielen? Zal eens kijken of ik daar iets over terug kan vinden.
Gefeliciteerd!
Ik zag laatst dat de Fluence ZE ook voor spotprijzen worden aangeboden op internet, hoewel je daar natuurlijk wel een accu huur component heb. Daarnaast is het een auto gebaseerd is op ICE en dat is bij de LEAF niet het geval.

Heb je thuis een prive parkeerplaats of laad je met een haspel. Dat laatste zie ik in toenemende maat bij ons in de buurt gebeuren omdat de gemeente weigert laadpunten te realiseren op openbare parkeerplaatsen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Shapeshifter schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:55:
Ik weet dat ze bij de TUdelft een testproject hebben gehad met vliegwielen in bussen. Alleen die bussen konden door de inertia van de vliegwielen alleen nog maar rechtdoor of linksaf. Niet heel praktisch dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gebakken lucht?

Luchtauto

Sinds 1991 is het bedrijf MDI al bezig met het ontwikkelen van de speciaal op lucht werkende motor.
.....
De auto, die eind 2007 op de markt zal komen wordt in 4 modellen uitgegeven.
......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

revolution-nl schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:24:
[...]

Gefeliciteerd!
Ik zag laatst dat de Fluence ZE ook voor spotprijzen worden aangeboden op internet, hoewel je daar natuurlijk wel een accu huur component heb. Daarnaast is het een auto gebaseerd is op ICE en dat is bij de LEAF niet het geval.

Heb je thuis een prive parkeerplaats of laad je met een haspel. Dat laatste zie ik in toenemende maat bij ons in de buurt gebeuren omdat de gemeente weigert laadpunten te realiseren op openbare parkeerplaatsen.
Dank je. Mja heb ook nog even naar een Fluence gekeken. Ze zijn goedkoper, maar ze hebben wel minder range en tevens een stuk minder futuristisch dan een LEAF. Die acculease is echt de nekslag voor eventuele maandelijkse besparingen omdat het afhangt van hoeveel kilometers je rijdt (ik ben dus nauwelijks goedkoper uit dan). Verder las ik dat Reneault gaat stoppen met de ZE lijn, dus dat voorspelt ook weinig goeds.

Ik zet mijn LEAF gewoon thuis op de oprit, binnenkort wordt er een POD Point aan de muur gehangen zodat ik met 3.7kW kan laden :) In onze gemeente kun je laadpalen aanvragen en mogen ze worden aangelegd, zolang je zelf voor de kosten opdraait... Niet echt handig voor de particulier dus.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet het hele topic gelezen, maar perslucht? :S
Staat je auto dan de hele nacht met een luidruchtige compressor in de garage "vol te tanken"?
Lijkt mij niet zo praktisch eigenlijk. Daarnaast is je tank dan ook één grote 'bom', ik zou niet graag bij een dergelijke bestuurder in de auto stappen. Een lichte aanrijding en je wordt beiden 'gecomprimeerd' in je eigen cabine door de overdruk binnen in, als je perslucht tank openscheurt? Sounds like "linke soep" imo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 03:20:
Staat je auto dan de hele nacht met een luidruchtige compressor in de garage "vol te tanken"?
Misschien moet je het artikel dan toch even lezen. Er wordt nergens gesproken over een equivalent van een PHEV.
Lijkt mij niet zo praktisch eigenlijk. Daarnaast is je tank dan ook één grote 'bom', ik zou niet graag bij een dergelijke bestuurder in de auto stappen. Een lichte aanrijding en je wordt beiden 'gecomprimeerd' in je eigen cabine door de overdruk binnen in, als je perslucht tank openscheurt? Sounds like "linke soep" imo. :)
Je weet dat als je een aardgasauto hebt, die ook met een tank op 200 bar rondrijden? En dat is dan met een brandbaar gas, dus als die scheurt dan zegt dat pas echt boem.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 03:20:
Luchtsysteem is gesloten, lees het linkje erover. Je tankt benzine voor de compressor in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shapeshifter schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:48:
... Verder las ik dat Reneault gaat stoppen met de ZE lijn, dus dat voorspelt ook weinig goeds.
Renault gaat stoppen met de hele ZE lijn of alleen met de Fluence ZE?

Het zou me trouwens niet verbazen als ze zouden stopppen met de hele ZE lijn. Elektrische auto's zijn wat bereik, laadtijd en prijs betreft gewoon geen serieus alternatief voor brandstof auto's. Dat het even leek aan te slaan in Nederland kwam alleen door de enorme belastingvoordelen en subsidies die ondernemers kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:02:
[...]

Het zou me trouwens niet verbazen als ze zouden stopppen met de hele ZE lijn. Elektrische auto's zijn wat bereik, laadtijd en prijs betreft gewoon geen serieus alternatief voor brandstof auto's. Dat het even leek aan te slaan in Nederland kwam alleen door de enorme belastingvoordelen en subsidies die ondernemers kunnen krijgen.
Alleen de Fluence ZE. Ze ZOE loopt gewoon goed.

De Fluence is ook een halfbakken EV. Een omgebouwde Laguna die slechts op 1-fase 16A kan laden en geen snellaad mogelijkheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:02:
[...]

Alleen de Fluence. Dat is zoals hierboven gezegd is dat gewoon in de basis een brandstof auto die even omgezet is. De Nissan Leaf of Renault Zoe zitten veel beter in elkaar en werken daardoor beter.

Je kan het wel geen serieus alternatief vinden, maar ik kan met een Zoe of een Leaf gewoon 95% van m'n ritjes doen, zonder enig probleem. En als ik dat tegenover een vergelijkbare auto zet dan is het ook nog eens financieel aantrekkelijker.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

!null schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:20:
En als ik dat tegenover een vergelijkbare auto zet dan is het ook nog eens financieel aantrekkelijker.
De enige auto vergelijkbaar met een Zoe is een Leaf...

Een Zoe naast een Sandero (allebei Renault) komt er voor een particulier niet goed af.
Voor mij heeft een elektrische auto de paradox dat je veel kilometers moet maken om het financieel aantrekkelijk te maken, maar dat valt niet mee met zo'n accu.
Mijn vrouw forenst 12 km over een 80-weg, ideaal dus voor elektrisch en de Zoe vindt ze nog mooi ook. Een meerprijs van €8k met €79 accuhuur per maand (waar we nu max €60/mnd aan benzine wegstoken) is niet rationeel voor haar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

!null schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:20:
[...]
.... En als ik dat tegenover een vergelijkbare auto zet dan is het ook nog eens financieel aantrekkelijker.
Ik kan maar twee situaties bedenken waar een elektrische auto financieel aantrekkelijker kan zijn:
- Als lease-auto in de bijtellingscategorie van 0%.
- Voor ondernemers (klein, en zzp), door alle regelingen zeer gunstig aan te schaffen (iig tot 31 decembeer 2013 jongstleden, toen kon je zelfs via een constructie een Prius plugin van 38k voor 9k kopen :X )

Voor gewone particulieren is een elektrische auto veruit het minst gunstig. Op wat idealisten die een Tesla model S kunnen betalen na, gaat voorlopig geen enkele particulier een elektrische auto kopen.

Dat komt gewoon omdat je praktisch gezien niet veel kilometers per dag kunt maken, en je moet het financiële voordeel vooral hebben van de lagere km-prijs, want de aanschafprijs ligt nog steeds fors hoger.

Wil niet zeggen dat het niet rap beter wordt, zeker met een Tesla model S is het iig technisch en praktisch haalbaar geworden voor een grote groep Nederlanders die een paar keer modaal verdienen (want daar kan je wel aardig veel km's mee maken). Wie weet kan over 5 jaar een modaal salaris particulier gaan genieten van elektrische auto's die financieel gezien rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:07:
[...]

Een Zoe naast een Sandero (allebei Renault) komt er voor een particulier niet goed af.
Voor mij heeft een elektrische auto de paradox dat je veel kilometers moet maken om het financieel aantrekkelijk te maken, maar dat valt niet mee met zo'n accu.
Mijn vrouw forenst 12 km over een 80-weg, ideaal dus voor elektrisch en de Zoe vindt ze nog mooi ook. Een meerprijs van €8k met €79 accuhuur per maand (waar we nu max €60/mnd aan benzine wegstoken) is niet rationeel voor haar.
Maar reken je dan altijd accuhuur? Want dat zit niet bij alle elektrisch auto's. Voor een Nissan Leaf betaal je geen accuhuur, geen wegenbelasting, en als je elektrisch rijdt betaal je zo'n 5-6 ct/km aan brandstofkosten. En dat kun je nog eens halveren als je zonnepanelen op het dak legt.
En sinds de wegenbelastingregels zijn aangepast en zuinige diesels ook wegenbelasting moeten betalen kom je daar nooit bij in de buurt met een auto met verbrandingsmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 07:34:
[...]

Maar reken je dan altijd accuhuur? Want dat zit niet bij alle elektrisch auto's. Voor een Nissan Leaf betaal je geen accuhuur, geen wegenbelasting, en als je elektrisch rijdt betaal je zo'n 5-6 ct/km aan brandstofkosten. En dat kun je nog eens halveren als je zonnepanelen op het dak legt.
En sinds de wegenbelastingregels zijn aangepast en zuinige diesels ook wegenbelasting moeten betalen kom je daar nooit bij in de buurt met een auto met verbrandingsmotor.
De zonnepanelen erbij halen klopt niet, in de meeste gevallen al 10+ jaar kosten om terug te verdienen dan zal dat dus ook gelden als je die stroom voor je auto gebruikt. Tegen de tijd dat de panelen terugverdiend zijn (en je dus de besparing zou kunnen maken die jij hier noemt), is de auto ook afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat is dat voor nonsens? 10+ jaar geldt alleen als je geen dak op het ZW-ZO hebt. Tegen hudige prijzen met een dak op het Z praat je over 6 jaar. 2.000 Wp (~ 1.800 kWh/jaar) leg je voor € 2.500 op het dak (incl. montagekosten). Over een levensduur van 20 jaar krijg je 36.000 MWh, dus 7 ct/kWh.
Wacht, een Leaf doet zo'n 5 km op een kWh, dus dan betaal je 1,4 ct/km.
Daarbij blijven die panelen op je dak liggen ook als je de elektrische auto weg doet, dus de lage stroomprijs blijf je houden. Of je koopt een nieuwe elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan zet je de besparing van je huishouden in voor je auto, Dat lijkt me funest voor de terugverdientijd van je panelen. En raar maar waar, veel daken liggen helemaal niet zo gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bartjuh schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:35:
[...]

Ik kan maar twee situaties bedenken waar een elektrische auto financieel aantrekkelijker kan zijn:
- Voor ondernemers (klein, en zzp), door alle regelingen zeer gunstig aan te schaffen (iig tot 31 decembeer 2013 jongstleden, toen kon je zelfs via een constructie een Prius plugin van 38k voor 9k kopen :X )

Voor gewone particulieren is een elektrische auto veruit het minst gunstig. Op wat idealisten die een Tesla model S kunnen betalen na, gaat voorlopig geen enkele particulier een elektrische auto kopen.

Dat komt gewoon omdat je praktisch gezien niet veel kilometers per dag kunt maken, en je moet het financiële voordeel vooral hebben van de lagere km-prijs, want de aanschafprijs ligt nog steeds fors hoger.

Wil niet zeggen dat het rap beter wordt, zeker met een Tesla model S is het iig technisch en praktisch haalbaar geworden voor een grote groep Nederlanders die een paar keer modaal verdienen (want daar kan je wel aardig veel km's mee maken). Wie weet kan over 5 jaar een modaal salaris particulier gaan genieten van elektrische auto's die financieel gezien rendabel zijn.
Het heeft ook gewoon nog tijd nodig.

Ja, ondernemers kunnen/konden goedkoop een EV aanschaffen (Ik ben er één van) en rijden nu een EV. Over een aantal jaar gaan deze auto's als 2e hands op de markt komen. Dat zie je nu al met de Leaf gebeuren en gaat later ook met de Zoe en Model S gebeuren.

Zelf heb ik wel goed vertrouwen in de accu van een Model S. Tesla heeft zijn techniek een stuk beter voor elkaar, maar ook is de accu groter dus maakt deze minder charge cycles mee.

Tesla heeft ook aangegeven rond 2017 ~ 2018 met Model E op de markt te willen komen voor <40.000 euro. Deze moet in de BMW 3-serie klasse vallen en voor meer mensen bereikbaar worden.

Combineer dat met de SuperChargers van Tesla die dan overal staan en het FastNed netwerk wat dan 201 snelladers in Nederland heeft.

Dan kan elektrisch rijden wel goed bereikbaar zijn voor de particulier. Maar rijden we morgen allemaal elektrisch? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
201 snelladers? 1 per 2 gemeentes? Wow. :X

De EV's die 2e hands op de markt komen gaan uit van de 40k prijs, niet die van de 10k die de ondernemer betaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Senor Sjon schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 08:57:
Dan zet je de besparing van je huishouden in voor je auto, Dat lijkt me funest voor de terugverdientijd van je panelen. En raar maar waar, veel daken liggen helemaal niet zo gunstig.
Zoals al gezegd: zelfs met 20 ct/kWh die je aan de energiebedrijven betaalt betaal je 4 ct/km als je elektrisch rijdt. Okee, ik zei 5-6, maar het is dus maar 4.
Dat haal je met geen enkele niet-elektrische auto. Dus het gaat helemaal niet om die zonnepanelen, het gaat over welke elektrische auto je neemt: eentje met huur voor het accupack of eentje zonder die huur.
Neem er een zonder, en het is alleen nog de hogere aanschafprijs die je moet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Senor Sjon schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:32:
201 snelladers? 1 per 2 gemeentes? Wow. :X

De EV's die 2e hands op de markt komen gaan uit van de 40k prijs, niet die van de 10k die de ondernemer betaald heeft.
Ach, met nog veel minder snelladers op belangrijke plekken kun je zo dadelijk (of nu al, maar dan minder snel) met je Tesla in no time naar de Franse zuidkust rijden zoals je dat met een normale brandstof auto ook zou kunnen doen in 1 dag. Het is meer een soort van tanken.

Ben het wel eens met je over de prijs. Er wordt dan feitelijk winst gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 07-02-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Moet er niet toevallig een andere Tesla staan.

@Maasluip
Ik betaal 5,5ct aan het energiebedrijf, de rest is belasting. :P

Het is dus voordeliger om je zonne-energie in te zetten om die 15ct belasting te besparen op je huishouden dan om je auto ermee te vullen. Maar goed, wat accupakket betreft helemaal eens. Dat is gewoon geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Senor Sjon schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:49:
Moet er niet toevallig een andere Tesla staan.

@Maasluip
Ik betaal 5,5ct aan het energiebedrijf, de rest is belasting. :P

Het is dus voordeliger om je zonne-energie in te zetten om die 15ct belasting te besparen op je huishouden dan om je auto ermee te vullen. Maar goed, wat accupakket betreft helemaal eens. Dat is gewoon geen doen.
Ik weet niet hoe je rekent, maar dit is spijkers op laagwater zoeken. Aan wie betaal je die belasting? Aan de energiebedrijven. Je betaalt gewoon 20 ct/kWh. En een elektrische auto opladen is ook gewoon energieverbruik van je huishouden.
Blijkbaar snap je niet dat het goedkoper is dan met een brandstofmotor rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat begrijp ik wel. Maar prijs is voor mij niet het enige criterium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat dan nog? Milieu? Win voor het elektrisch voertuig. Ook als je geen zonnepanelen hebt. Elektriciteitscentrales zijn 60% efficient, dat is een stuk meer dan wat je uit een brandstofmotor in een auto haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Actieradius, gebruiksgemak. Twee manco's van elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat zijn andere argumenten. Die totaal niks te maken hebben met het kostenaspect. En dat is waar ik het over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Senor Sjon schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:40:
Actieradius, gebruiksgemak. Twee manco's van elektrische auto's.
Heb ik anders geen enkel probleem mee met mijn Model S. Sinds September al 16.500km op de teller gezet zonder een enkel probleem.

Het is maar net over welke EV je het hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Maasluip schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:02:
Ja, dat zijn andere argumenten. Die totaal niks te maken hebben met het kostenaspect. En dat is waar ik het over had.
Maar wel de andere criteria die ik o.a. heb. ;)
Snow_King schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:18:
[...]
Heb ik anders geen enkel probleem mee met mijn Model S. Sinds September al 16.500km op de teller gezet zonder een enkel probleem.

Het is maar net over welke EV je het hebt.
Tesla S is een gaaf ding. Jammer dat het particulier niet te betalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:06:
Blijkbaar snap je niet dat het goedkoper is dan met een brandstofmotor rondrijden.
Elektrisch rijden is nooit goedkoper als je de totale autokosten rekent. De afschrijving op een elektrische auto en vooral de accu is zo hoog dat het voordeel van goedkoper stroom 'tanken' in het niet valt bij de afschrijving. Zelfs bij brandstof auto's geldt dat iets van >60% van de totale autokosten op gaat aan afschrijving, de brandstof zelf is niet de grootste kostenpost.

Daarnaast wil ik de rekening wel eens zien of bijvoorbeeld een ZOE wat stroomkosten betreft echt goedkoper is dan brandstof voor een Polo Bluemotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:01:
[...]

Daarnaast wil ik de rekening wel eens zien of bijvoorbeeld een ZOE wat stroomkosten betreft echt goedkoper is dan brandstof voor een Polo Bluemotion.
Renault Zoe gemiddeld 0,18 kWh/km = 3,6 ct/km (als je 20 ct/kWh rekent)
Polo diesel, zuinigste is 2,99 l/100 km, is nog altijd 4,2 ct/km.

Volgens autoweek op basis van 4 jaar en 15.000 km/jaar zou de Zoe 22,8 ct/km kosten en een 5-deurs Polo Bluemotion 32,3 ct/km. bij de Zoe worden de brandstofkosten dan op 0 gezet, maar we hebben hiervoor al 3,6 ct/km bepaald, dus dan is het 26,4 tegen 32,3.
De Zoe is ook maar € 2.500 duurder dan een Polo Bluemotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maasluip schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:20:
[...]

Volgens autoweek op basis van 4 jaar en 15.000 km/jaar zou de Zoe 22,8 ct/km kosten en een 5-deurs Polo Bluemotion 32,3 ct/km. bij de Zoe worden de brandstofkosten dan op 0 gezet, maar we hebben hiervoor al 3,6 ct/km bepaald, dus dan is het 26,4 tegen 32,3.
Met een 1.2TDI mag je blij zijn als je 4.5l/100km haalt over een tank. Met mijn fossiele Ibiza ST 1.2TDI haal ik gemiddeld 5.0l/100km.

Op spritmonitor is het gemiddelde verbruik over alle geregistreerde Polo BM 4.6l/100km
http://www.spritmonitor.d...75&power_e=75&powerunit=2

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2014 12:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daarom pakte ik al de zuinigste. Om niet het risico te lopen dat er opmerkingen komen van "ja, maar ik rij ....". Zelfs de zuinigste Polo diesel is in brandstof duurder dan een Zoe.
Uiteraard, als je een eerlijke vergelijking maakt dan is het dus 3,6 tegen 6,3 ct/km. En dan kun je met zonnepanelen de brandstofkosten van een elektrische auto nog eens halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maasluip schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:36:
Daarom pakte ik al de zuinigste. Om niet het risico te lopen dat er opmerkingen komen van "ja, maar ik rij ....". Zelfs de zuinigste Polo diesel is in brandstof duurder dan een Zoe.
Uiteraard, als je een eerlijke vergelijking maakt dan is het dus 3,6 tegen 6,3 ct/km. En dan kun je met zonnepanelen de brandstofkosten van een elektrische auto nog eens halveren.
Je pakt bij de ZOE een gemiddelde en bij de Polo de zuinigste.
Als je eerlijk rekent pak je het gemiddelde verbruik praktijk van de Polo BM.

Daarnaast vraag ik me af of de afschrijving van de ZOE wel zo hoog is, gezien de accu's gehuurd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2014 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lees je niet waarom of zo? Ik leg uit waarom ik van de Polo de zuinigste pak, omdat die nog altijd duurder is in brandstofkosten dan de Zoe.
Jemig, dan probeer je nog de meest gunstige situatie voor de brandstofmotor te pakken omdat ik weet dat die het toch niet gaat winnen, is het weer niet goed.
En in exact dezelfde post zet ik ook neer hoeveel het dan wel kost als je het gemiddelde pakt.

Ja, ik word een beetje moe van dit soort reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De direkte kosten van stroom zijn inderdaad lager.
De prijs is ongeveer gelijk als je de hogere aanschafprijs verdeeld over 60.000 km. Maar dan worden indirecte kosten veroorzaakt door tijdsverlies door lange wachttijden bij het laden, beperkte actieradius, etc niet meegerekend.

Bovendien geldt deze rekening alleen voor Nederland. Een brandstof auto is in het buitenland veel goedkoper door lagere wegenbelasting, lagere accijnzen, lagere aanschafprijs. Alleen met Nederland zal de elektrische auto het niet winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:31:
[...]

De direkte kosten van stroom zijn inderdaad lager.

[...]

De prijs is ongeveer gelijk als je de hogere aanschafprijs verdeeld over 60.000 km. Maar dan worden indirecte kosten veroorzaakt door tijdsverlies door lange wachttijden bij het laden, beperkte actieradius, etc niet meegerekend.

Bovendien geldt deze rekening alleen voor Nederland. Een brandstof auto is in het buitenland veel goedkoper door lagere wegenbelasting, lagere accijnzen, lagere aanschafprijs. Alleen met Nederland zal de elektrische auto het niet winnen.
Mede danzij het succes van hybdride auto's (en smartphones/tablets) gaat de ontwikkelijk accu's de laatste jaren enorm hard. De kans is dus groot dat de prijs omlaag gaat en het actieradius omhoog.

Daarnaast wordt het verdienmodel van elektriciteitsproductenten bedreigd door het steeds groter wordende aanbod van wind en zonne-energie op het net.
Stel dat het 4 cent per kWh kost om energie op te wekken in een conventionele centrale. Dat betekent dat de energie nooit voor minder wordt verkocht. Ze zetten de centrale liever uit.
Maar wind turbines en zonnepanelen hebben geen grondstoffen. Die zullen dus altijd "aan" staan.
Op het moment dat er veel wind of zon is zal de prijs van energie dus tijdelijk flink zakken. En mensen die hier gebruik van kunnen maken hebben dan een enorm voordeel.

Met een slimme lader zouden de energiekosten van een elektrische auto straks makkelijk gehalveerd kunnen worden.
Dat kan toch echt niet met een auto op brandstof. Stel je voor dat je bij een tankstation komt waar de prijs voor een liter Euro95 in de spits €3 is, en om 2 uur snachts 50 cent.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
En de accu is niet te koop en kost minimaal 79 euro/maand :/
Onder de 1200 km/maand is de Polo dus zelfs met gratis elektriciteit goedkoper.
Ik zou graag willen dat het anders was...

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 07-02-2014 21:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Proton_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:07:
[...]

Volgens mij heb je wel een punt dat je veel kilometers moet maken voordat het rendabel wordt, maar gratis laden op het werk en geen wegenbelasting helpt ook natuurlijk. Is een Renault Twizy niet wat voor haar?
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:01:
[...]

Elektrisch rijden is nooit goedkoper als je de totale autokosten rekent. De afschrijving op een elektrische auto en vooral de accu is zo hoog dat het voordeel van goedkoper stroom 'tanken' in het niet valt bij de afschrijving. Zelfs bij brandstof auto's geldt dat iets van >60% van de totale autokosten op gaat aan afschrijving, de brandstof zelf is niet de grootste kostenpost.

Afschrijving van >60%, echt niet! Wij hebben onze Swift nu een jaar of 4 en in die periode hebben we misschien €2.000 moeten afschrijven (gekocht voor €8.000, verkopen zal €6.000 opbrengen). In die tijd hebben we er wel voor €7.700 aan brandstof in gegooid...

Voor mij is het absoluut rendabel. Ik rijd nu 42.000 km per jaar (70km enkele rit woon-werk en nog wat overig). Laten we zeggen dat mijn Suzuki Swift 1.3 Base uit 2008 ongeveer 1:15 rijdt. Dan heb ik 2.800 liter benzine nodig. Als ik uitga van €1,65 per liter kom ik op €4.620,-. Hier komt nog €261,80 aan verzekering bij (WA+) en €424,- wegenbelasting. Totale kosten per jaar: €5.305,80 (ik neem afschrijving en eventueel onderhoud even niet mee).

Mijn LEAF rijdt ongeveer 0,2 kWh/km dus heb ik ongeveer 8.400 kWh nodig. Ik kan op mijn werk gratis opladen, dus laten we zeggen dat ik 4.400 kWh nodig heb. Ik betaal ongeveer €0,21 per kWh, dus €924 per jaar. We nemen toch een duurdere all-risk verzekering van €900,- (had ik de vorige keer niet meegenomen), maar ik hoef geen wegenbelasting te betalen. Totale kosten per jaar: €1.824.

Verschil: €3.481,80!

Zelfs als je aanneemt dat je het volledige accupack zou moeten vervangen (wat dus niet hoeft) en dat €10.000 zou kosten (wat het niet doet) dan zou je elke 3 jaar dat kunnen doen en nog steeds quitte draaien. Zelfs al zou ik op mijn werk ook moeten gaan betalen betaal ik €840,- meer aan elektriciteit, maak ik nog steeds €2.641,80 winst. Laat er wegenbelasting bijkomen en ik maak nog steeds winst.

Is de afschrijving op de LEAF groter dan op de Swift, misschien wel, maar ik heb mijn LEAF aan de onderkant van de markt gekocht (€20.000 min de €6.000 die onze Swift nog oplevert = €14.000). Er is vooralsnog weinig reden om aan te nemen dat de accu's na 5 jaar daadwerkelijk helemaal op zijn (enkel in hele warme regio's is er een significante degradatie waargenomen), dus zou je kunnen zeggen dat ik hem in 4,5 jaar volledig afgeschreven heb. Alle restwaarde en winst daarna kan ik mooi in mijn zak steken (of beter: zonnepanelen van kopen en nog goedkoper rijden).

Daar komt bij dat ons gezin uiteindelijk zal gaan groeien en we toch een ruimere auto nodig hadden. Wat dat betreft is de LEAF wel een klasse hoger dan de Swift. Laat het accupack over 5-10 jaar een keer minder worden en leg er nieuwe technologie in (de rest van de auto zal niet noemenswaardig slijten), kan ik weer 10 jaar goedkoop rijden. We hebben er inmiddels alweer een paar honderd kilometer bijgereden sinds dinsdag (toen we hem gekocht hebben) en ik voorzie dat we er nog veel plezier van gaan hebben. [/crosspost]
Bartjuh schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:35:
[...]

Wil niet zeggen dat het niet rap beter wordt, zeker met een Tesla model S is het iig technisch en praktisch haalbaar geworden voor een grote groep Nederlanders die een paar keer modaal verdienen (want daar kan je wel aardig veel km's mee maken). Wie weet kan over 5 jaar een modaal salaris particulier gaan genieten van elektrische auto's die financieel gezien rendabel zijn.
Daarom heb ik mijn LEAF ook tweedehands gekocht. Het is niet te doen om die nieuw te kopen en er voordeel uit te halen als particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Proton_ schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 18:37:
[...]

En de accu is niet te koop en kost minimaal 79 euro/maand :/
Onder de 1200 km/maand is de Polo dus zelfs met gratis elektriciteit goedkoper.
Ik zou graag willen dat het anders was...
Volgens mij is de EV mrb vrij en moet je voor de Polo 100 euro per maand aftikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik kom op 272/kwartaal, maar dat moet je inderdaad (tot 2016) in het nadeel van de Polo rekenen.
Een Twizy zou inderdaad passen, maar niet als enige vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je tot 2016? revolution heeft gewoon een punt, geen mrb tegenover de accuhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik concludeer uit http://www.belastingdiens...w_motorrijtuigenbelasting dat dit voordeel maar tot 1 jan 2016 zeker is.
Ik moet zeggen dat ik het niet nauwlettend volg dus als je betere info heb laat ik me graag corrigeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh zo. Ja je hebt gelijk. Maar ik verwacht dat deze nog wel iets langer stand houdt voor de echte EV's. De rest aan voordelen voor zuinige auto's is nu minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Die tesla heeft amper een krasje zo te zien terwijl de auto die er op knalde total loss is.
Hopelijk voor de eigenaar van de Tesla geen verbogen frame ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je zou eigenlijk willen dat die Tesla ook wat ingedeukt is. Het ziet er namelijk niet heel erg veilig uit zo. Een auto moet ook de klap een beetje opvangen. Tot nu toe had ik wel het idee dat Tesla Model S een superveilige auto is.

Om maar aan te geven, ik heb een LandCruiser gehad. Daar kan het nodige tegen op rijden en je ziet er niks aan. Echt een tank. Maar je wil met dat ding niet tegen een boom rijden, want dan krijg jij als mens de volle klap te verwerken.

[ Voor 34% gewijzigd door !null op 17-02-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:05:
Je zou eigenlijk willen dat die Tesla ook wat ingedeukt is. Het ziet er namelijk niet heel erg veilig uit zo. Een auto moet ook de klap een beetje opvangen. Tot nu toe had ik wel het idee dat Tesla Model S een superveilige auto is.

Om maar aan te geven, ik heb een LandCruiser gehad. Daar kan het nodige tegen op rijden en je ziet er niks aan. Echt een tank. Maar je wil met dat ding niet tegen een boom rijden, want dan krijg jij als mens de volle klap te verwerken.
Deze kwam van achteren hé! Voorin zit de kreukelzone van de S.

Achterin is hij best sterk ivm de eventuele kinderzitjes achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoezo zou je achter ook geen kreukelzone willen hebben? Okee, het gaat niet zo aan puin als de voorkant, maar het moet zeker wel de klap opvangen. Een vrachtwagen (of iets anders groots) verkoopt je namelijk een beuk zonder zelf veel te incasseren, en dan krijg je de klap gewoon vol mee. Net zoals in mijn oude LandCruiser met ladderchassis. En dat is niet echt veilig.
In dit geval is er een auto achterop gereden, waarbij de kreukelzone van de betreffende auto goed z'n werk doet in het absorberen van de klap voor beide.

Ik bedoel ik vind de Tesla een hele veilige auto. Dat brand incident was bijvoorbeeld juist een goeie illustratie van een veilige auto, en de NHA in Amerika heeft het uitgeroepen tot veiligste auto ooit etc.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 17-02-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zou wel een flink ander systeem worden.

Je kan bijvoorbeeld 2 kleine accu's (of accubatterijen voor de hoge spanning) nemen.
1 accu is in gebruik. Als die accu leeg is schakel je over op de 2e.
Terwijl je dan op de 2e rijdt pomp je de 1e accu leeg, en vul je hem met verse vloeistof uit je tank.

Heb ik het nu opgelost? Dat is dan $3,4 miljoen :P

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 18-02-2014 15:30 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En waar pomp je dat heen terwijl je rijdt?
Het idee van een verpompbaar elektrolyt (ik neem tenminste aan dat ze dat bedoelen) is wel interessant. Als dat net zo efficient gebruikt kan worden als gewone accu's dan kan dat best een toekomst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom zou je heen en weer pompen? Gewoon bij de E-Shell nieuw elektrolyt tanken en de oude in de laadput dumpen. :+ Dan kan na xx uur iemand anders dat weer 'tanken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
Juist dat was mijn eerste gedachten.. Gewoon 'ouderwets' tanken als het waren.. Oude brandstof er uit, nieuwe er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alles is er al voor aanwezig, de tankconcessies, noem maar op. Dus je vervangt de ene brandstof voor de andere. Dan is een bereik van 300 km ook een stuk beter behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:44:
En waar pomp je dat heen terwijl je rijdt?
Het idee van een verpompbaar elektrolyt (ik neem tenminste aan dat ze dat bedoelen) is wel interessant. Als dat net zo efficient gebruikt kan worden als gewone accu's dan kan dat best een toekomst hebben.
De 2e tank. Die je dan kan lozen bij het tankstation.
Of om ruimte te besparen misschien gewoon 1 tank met 2 compartimenten. Gescheiden door een flexibel membraan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ontwerp een vulpistool die de eerst de boel leegzuigt en erna volgooit. Kan je gelijk weer in liters 1,66/l afrekenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:27
Ik ben momenteel in de race voor een EV auto als prive rijder.

Keuze uit de Leaf of de Zoe.

Bij een benzine auto weet je eigenlijk wel waar je aan toe bent, bij een EV heb je dat gevoel totaal niet.

Een (globale) rekensom laat in mijn geval zien dat na 4 a 5 jaar de EV stukken voordeliger is, komt voornamelijk door de benzine. Ik opteer hoe dan ook voor de huur van de accu, dit ivm de onzekerheden over de levensduur.

Zaterdag een proefrit in een Zoe en binnenkort krijgen we een Leaf een weekend mee vanuit de dealer. De bedoeling is dan om van Heerlen naar Dokkum te rijden en weer terug. Dit doen we af en toe omdat mijn schoonouders in Friesland wonen. Daarnaast hebben we ook een pixo als 2e auto.

Binnen NL moet ik wel 350Km kunnen afleggen, de tijd die ik er over doe moet voor mij acceptabel zijn, ongeveer 4 a 5 uur moet lukken denk ik. Als we al met de auto op vakantie gaan, dan kunnen we 2 zaken doen. De route afstemmen op laadpalen, of gewoon een auto huren. Bij een nieuwe Leaf of Zoe is dit bij de aanschaf berekend, je kunt een vergelijkbare auto "gratis" huren, voor de echte lange afstanden.

Mijn auto is overigens een Honda Civic 1.8 (niet hybrid) uit 2009.

Mocht er interesse zijn in een korte review, dan wil ik die wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

O085105116N schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 15:30:

Zaterdag een proefrit in een Zoe en binnenkort krijgen we een Leaf een weekend mee vanuit de dealer. De bedoeling is dan om van Heerlen naar Dokkum te rijden en weer terug. Dit doen we af en toe omdat mijn schoonouders in Friesland wonen. Daarnaast hebben we ook een pixo als 2e auto.

Review is zeer welkom. Ik ben ook zeer benieuwd of je het goed red van Heerlen naar Dokkum aangezien je toch een flink stuk op de snelweg zit, zonder dat je het hele stuk met 90 achter een vrachtwagen aan hoeft.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
styno schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 15:51:
[...]

Review is zeer welkom. Ik ben ook zeer benieuwd of je het goed red van Heerlen naar Dokkum aangezien je toch een flink stuk op de snelweg zit, zonder dat je het hele stuk met 90 achter een vrachtwagen aan hoeft.
Daar zijn wij dus ook heel nieuwsgierig naar. Ik wil persoonlijk niet inboeten aan snelheid. Ik neem aan dat 100 a 110 mogelijk moet zijn. Hoe dan ook, ten eerste ben ik de nissan dealer zeer erkentelijk en ten tweede ben ik benieuwd of het een succes gaat worden.

Morgen dus de proefrit met de Zoe (duurt een uurtje of wat). De Nissan dealer had momenteel geen demo auto, daar wachten ze nu op. Zodra deze binnen is, zijn we de eersten die mogen testen, dit kon wel 3 a 4 weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat zijn prima snelheden. 130 of 140 is echt killing.
90 is nog beter, maar dan gaat niemand die auto kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bij een benzine auto weet je eigenlijk wel waar je aan toe bent, bij een EV heb je dat gevoel totaal niet.

Een (globale) rekensom laat in mijn geval zien dat na 4 a 5 jaar de EV stukken voordeliger is, komt voornamelijk door de benzine. Ik opteer hoe dan ook voor de huur van de accu, dit ivm de onzekerheden over de levensduur.

Binnen NL moet ik wel 350Km kunnen afleggen, de tijd die ik er over doe moet voor mij acceptabel zijn, ongeveer 4 a 5 uur moet lukken denk ik. Als we al met de auto op vakantie gaan, dan kunnen we 2 zaken doen. De route afstemmen op laadpalen, of gewoon een auto huren. Bij een nieuwe Leaf of Zoe is dit bij de aanschaf berekend, je kunt een vergelijkbare auto "gratis" huren, voor de echte lange afstanden.

Mijn auto is overigens een Honda Civic 1.8 (niet hybrid) uit 2009.

Speed kills range! Houd daar rekening mee.

Jij moet vanuit Heerlen wel kunnen laden bij de al geplaatste stations van FastNed, daar kan je dan even met 50kW bij laden met de Leaf.

Elektrisch rijden is leuk, maar je moet het even begrijpen. Ik heb al 20.000km op de teller staan en ben nog steeds erg blij met mijn keuze.

Ik ben overigens nu bezig met een trip naar Wales (post dit vanuit de UK) met mijn Tesla Model S. Voor de liefhebbers een blogpost die ik ook bij werk: http://blog.widodh.nl/2014/03/middelburg-to-wales-and-back/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Wie kan mij trouwens vertellen hoe het oplaad systeem van de Zoe werkt? Ik krijg het niet helemaal helder namelijk. Ik zal het tevens morgen nog eens vragen bij de dealer.

Opladen thuis kan alleen als je een dure installatie ophangt, terwijl de Leaf een standaard 230V lader heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

O085105116N schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:29:
Wie kan mij trouwens vertellen hoe het oplaad systeem van de Zoe werkt? Ik krijg het niet helemaal helder namelijk. Ik zal het tevens morgen nog eens vragen bij de dealer.

Opladen thuis kan alleen als je een dure installatie ophangt, terwijl de Leaf een standaard 230V lader heeft?
"Dure" installatie valt wel mee. Je moet gewoon een 3x16A laadstation hebben. Keba maakt deze voor ongeveer 800 euro.

Je wil NIET je auto via een normaal stopcontact opladen, dat is niet veilig ivm warmte ontwikkeling en duurt eeuwen. Ook is het rendement bij 1-fase 16A laden laag en gaat er een hoop verloren aan warmte.

Je wil een Type 2 Mode 3 3x16A 11kW laadstation hebben. Daar kan je je Zoe en alle andere huidige en toekomstige EV's aan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Eens dat je een snellader moet willen, maar 1x16A hoeft niet gepaard te gaan met warmte. Met een degelijk stopcontact is het gewoon veilig.
Het is zelfs beter voor de batterijlevensduur om langzaam te laden en heeft een (ietsje) hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Snow_King schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:33:
[...]
"Dure" installatie valt wel mee. Je moet gewoon een 3x16A laadstation hebben. Keba maakt deze voor ongeveer 800 euro.

Je wil NIET je auto via een normaal stopcontact opladen, dat is niet veilig ivm warmte ontwikkeling en duurt eeuwen. Ook is het rendement bij 1-fase 16A laden laag en gaat er een hoop verloren aan warmte.

Je wil een Type 2 Mode 3 3x16A 11kW laadstation hebben. Daar kan je je Zoe en alle andere huidige en toekomstige EV's aan opladen.
\

Ok, maar als ik dan bij mn schoonouders in Friesland ben en ik heb een Zoe, dan kan ik hem niet ff snel opladen bij hun thuis. Dat is voor mij persoonlijk wel n bezwaar.

Edit:

Overigens goed om te weten dat zon oplaadpunt ook voor 800 euro kan. Bij Renault was dat minimaal 1200 euro.

Edit 2:

Als ik al een snellader zou aansluiten dan is de afstand van zekering/meterkast tot stopcontact slechts 40 cm, dan komt de kabellengte van de lader er nog bij.

[ Voor 16% gewijzigd door O085105116N op 07-03-2014 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:42:
Eens dat je een snellader moet willen, maar 1x16A hoeft niet gepaard te gaan met warmte. Met een degelijk stopcontact is het gewoon veilig.
Het is zelfs beter voor de batterijlevensduur om langzaam te laden en heeft een (ietsje) hoger rendement.
Beide zaken zijn niet waar.

De lader (Chameleon) van de Zoe is ontwikkeld voor 3-fase laden en heeft een dramatisch rendement bij 1-fase laden.

Overigens is continue 16A over een reguliere Schuko wel degelijk gevaarlijk, dat ontwikkeld veel warmte en ik spreek daar uit ervaring.

Ook is 11kW of zelfs 22kW laden geen enkel probleem voor de batterij, die merkt daar helemaal niets van.
O085105116N schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:43:
[...]
\

Ok, maar als ik dan bij mn schoonouders in Friesland ben en ik heb een Zoe, dan kan ik hem niet ff snel opladen bij hun thuis. Dat is voor mij persoonlijk wel n bezwaar.

Edit:

Overigens goed om te weten dat zon oplaadpunt ook voor 800 euro kan. Bij Renault was dat minimaal 1200 euro.

Edit 2:

Als ik al een snellader zou aansluiten dan is de afstand van zekering/meterkast tot stopcontact slechts 40 cm, dan komt de kabellengte van de lader er nog bij.
Je kan wel een dergelijke lader aftermarket kopen bij bijvoorbeeld Ratio.nl Kan je gewoon een Zoe op een regulier stopcontact laden.

Duurt wel eventjes, houd daar rekening mee!

De afstand tot de meterkast is ook geen probleem, gewoon goede bekabeling gebruiken en er is niets aan de hand. Dat weet een electricien allemaal overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het is geen onzin dat snelladen slecht is voor de levensduur van je accu.

De valkuil zit hem in de naam "snellader" voor zo'n 3x16A lader.
De definitie van snelladen is dat een batterij binnen een uur volledig geladen wordt. Oftewel 1C
Als ze het hebben over snelladen dat slecht is voor de levensduur van je accu, dan hebben ze het over >2C.

Aangezien een Zoe een 22kWh accu heeft, is een "snellader" van 3x16A slechts C/2.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Snow_King schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:10:
[...]
Speed kills range! Houd daar rekening mee.

Jij moet vanuit Heerlen wel kunnen laden bij de al geplaatste stations van FastNed, daar kan je dan even met 50kW bij laden met de Leaf.

Elektrisch rijden is leuk, maar je moet het even begrijpen. Ik heb al 20.000km op de teller staan en ben nog steeds erg blij met mijn keuze.

Ik ben overigens nu bezig met een trip naar Wales (post dit vanuit de UK) met mijn Tesla Model S. Voor de liefhebbers een blogpost die ik ook bij werk: http://blog.widodh.nl/2014/03/middelburg-to-wales-and-back/
Cool !
Leuke blog

Al sla je de plank denk ik mis over het rode cee stukje, er zijn zoveel manieren om de problemen die jij aangeeft simpel op te lossen maar je vergeet dat de rode cee overal is in de meeste bedrijven dus gelijk universeel, dat lukt je niet met type2

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

...
Ik heb ook getwijfeld tussen de LEAF en de Zoe. Heb nooit in de Zoe gereden, maar van wat ik gelezen heb lijkt het bereik van de Zoe ietsje minder te zijn (in de orde 10km denk ik). Toen ik bij de Renault dealer zat en aangaf dat ik 70km enkele rit minimaal wilde kunnen doen raadde hij het me af en probeerde me een Clio diesel te verkopen. De Nissan dealer daarentegen zag geen problemen, ik neeg toch al naar de LEAF omdat ik juist liever geen acculease heb (vernietigd je maandelijkse voordeel). Dus uiteindelijk besloten om voor de LEAF te gaan.

Ik heb mijn LEAF nu ongeveer een maand, heb er 3500km op gezet en ben er nog steeds heel erg tevreden mee. Hij is een stuk ruimer en heeft veel meer features dan mijn oude Suzuki Swift. Het is een tweedehands 2011 model die ik voor 20k€ heb gekocht. Laadpunt voor thuis was 1,5k€ inclusief installatie, voor mijn Swift kreeg ik nog 6k€. Inmiddels heb ik zo'n 300 euro bespaard (t.o.v. mijn oude swift) denk ik, dus ik zit op de goede weg (komt ook wel omdat ik voorlopig nog gratis kan laden op het werk).

Ik rijd er elke dag mee naar mijn werk, ongeveer 30km provinciale weg en 40km snelweg. Op de provinciale weg rijd ik 90 km/u op de teller, dus ongeveer 80km/u in werkelijkheid. Op de snelweg met 110km/u op de teller, dus ongeveer 100km/u in werkelijkheid (nagemeten met GPS van telefoon). Na deze rit is mijn accu voor ongeveer 2/3 leeg. Ik ben er een keer mee naar Enschede gereden. Eerst 90km over voornamelijk snelweg met 110km/u op de teller naar een snellader, die haalde ik, maar hij begon al wel te waarschuwen voor lege accu en daarna op 80% geladen (snellader) met weer 110km/u en vooral snelweg naar Enschede (70km) waar ik aankwam met een bijna lege accu (weer waarschuwingen e.d.). Dit alles bij een buitentemperatuur van een graad of 5-10. Ik denk dat ik nog wel 20km door had kunnen rijden, zeker als ik nog wat vaart geminderd had (oja, bedenk me net dat ik ook nog 3 mensen met bagage bij me had, dus dat speelt ook mee). Dus ik durf wel te beweren dat je 100km kunt halen op een volle accu als het redelijk koud is. Denk dat als je 350km wilt rijden je minstens 3 keer zult moeten snelladen onderweg, dat duurt een half uur per keer, plus dat je misschien iets rustiger rijdt dan normaal. Reken maar op een reistijd van minstens 6-7 uur.

Aan de andere kant scheelt het je een hoop poen, geen wegenbelasting en de brandstof is bizar goedkoop. Ik vond het trouwens ook wel handig dat je de LEAF gewoon in een stopcontact kan duwen, scheelt een hoop gedoe. Misschien toch wel leuk om eens een keer in een Zoe te rijden om te kijken wat nou het verschil is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Vandaag de proefrit in de Zoe gehad.

1e indruk. Prima auto. Zowel snelweg als binnendoor zijn de prestaties zoals je mag verwachten. Ik rijd zelf een Civic 1.8 met 140Pk en die wil wel, maar de Zoe dus ook en zeker in de stad zullen ze niet voor elkaar onderdoen. Actieradius metertje is wennen, maar puur uit nieuwsgierigheid kijk je er vaker naar. Bij ons bleek ie " lang" op 86Km te hangen, dat hangt dus van je rijgedrag af.

Verder is ie typisch frans, lekker zacht en comfortabel, vergeleken met de Honda zeker.

Helaas duurde de proefrit maar een uurtje, dus echt testen kun je dan niet. Ik heb verder niks dan lof over de Zoe.

Daarna toch nog even naar de Nissan dealer, lag om de hoek bij Renault. We wilden gewoon de Leaf nog even bekijken. De verkoper bood aan om de enige auto in de showroom even te testen, blokje om zeg maar. We hebben er slechts een paar Km in gereden, maar ook hier is de eerste indruk prima. Het is een doodnormale auto maar dan elektrisch.

Vergeleken met elkaar doen ze niet voor elkaar onder wat mij betreft. Prestaties zijn vergelijkbaar, interieur is smaakgevoelig, de Nissan is degelijk (saai?) de Zoe is hip/modern. Maar beide auto's spreken ons desalniettemin aan. Het voordeel van de twijfel gaat naar Nissan, daar hebben ze wel begrepen dat "thuis" laden, dus ook bij pa en ma of opa en oma, gewoon moet kunnen. Zoals hier al werd geopperd zijn er aftermarket laders voor de Zoe, maar dat kan volgens de Renault dealer een probleem worden ivm garantie afhandelingen, in hoeverre dat dit waar is weet ik niet, maar toch. Het is een minpunt, voor ons een belangrijk minpunt.

We wachten de "duurtest" Heerlen-Dokkum maar eens af. Ik hoop er ongeveer 5 a 6 uur over te doen, 6 a 7 is wel heel lang. Met de benzine auto doen we dit namelijk in zo'n 3,5 uur @ 120Km/h

Edit:
@Shapeshifter, ik lees over de Leaf dat het model voor 2013 problemen heeft met het behalen van de voorop gesteld actieradius, zo als ik het van jou begrijp, valt dit wel mee?

[ Voor 4% gewijzigd door O085105116N op 08-03-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Rol-Co schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 07:44:
[...]
Al sla je de plank denk ik mis over het rode cee stukje, er zijn zoveel manieren om de problemen die jij aangeeft simpel op te lossen maar je vergeet dat de rode cee overal is in de meeste bedrijven dus gelijk universeel, dat lukt je niet met type2
Nee, ik sla de plank daar niet mis. Ik snap wat je bedoeld, maar ik doel er op als jan en alleman een EV gaat rijden. Dan staat veiligheid voorop.

Een CEE plug je vaak ook niet elke dag in en uit, dat gebeurd met een EV wel en vaak ook nog meerdere keren per dag.

Ook worden die CEE's niet zo lang onder vollast gebruikt. Verder kent de CEE geen intilligentie waar Type 2 dat wel heeft.

Type 2 is wel degelijk veiliger en beter toekomst bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Snow_King schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 20:02:
[...]
Nee, ik sla de plank daar niet mis. Ik snap wat je bedoeld, maar ik doel er op als jan en alleman een EV gaat rijden. Dan staat veiligheid voorop.

Een CEE plug je vaak ook niet elke dag in en uit, dat gebeurd met een EV wel en vaak ook nog meerdere keren per dag.

Ook worden die CEE's niet zo lang onder vollast gebruikt. Verder kent de CEE geen intilligentie waar Type 2 dat wel heeft.

Type 2 is wel degelijk veiliger en beter toekomst bestendig.
Er bestaan al jaren elektrische heftrucks die elke dag geladen worden, met een 16A Cee stekker dus lang onder vollast, op mijn werk zelfs ook nog zeiknat :)
Die dingen zijn echt wel goed, en hij gaat ook niet gelijk laden op het moment je hem inplugt, dat duurt enkele seconden denk ik?

Ik ben met je eens dat type 2 een leuke stekker is voor een EV , maar als ik een EV zou maken zat de lader niet in de auto voor het thuis laden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De CEE standaard is juist ontworpen voor constante hoge vermogens in vochtige omgevingen.
En er zijn ook CEE stekers met intelligentie. En met 3-fasen.

Het probleem is dat wanneer je er je auto overal mee op wilt kunnen laden, je een berg kabels mee moet slepen.
De CEE steker voor 1x16A past namelijk niet in een stopcontact voor 3x16A. En in een stopcontact met intelligentie kun je geen steker doen zonder.

De Type2 combineert de 18 varianten van de CEE steker in 1.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ja, we zijn verder niet met vriendjes politiek bezig. Maar je mag hier je Tesla niet verkopen.....
http://www.treehugger.com...-christie-butt-heads.html

Geweldig land waar alles mogelijk is.....

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ollie1965 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:11:
Ja, we zijn verder niet met vriendjes politiek bezig. Maar je mag hier je Tesla niet verkopen.....
http://www.treehugger.com...-christie-butt-heads.html

Geweldig land waar alles mogelijk is.....
Als je je openlijk uitspreek tegen die man dan sluit hij uit wraak de enige brug naar je stad af :P
Hij zal wel een flinke campagne donatie hebben gekregen in ruil voor zijn "steun" aan de auto(dealer) industrie. President worden in de VS is een duur grapje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
op de duitse site spritmonitor.de kun je ook als (volledige) elektrische auto je verbruik bijhouden en vergelijken. Geen idee of het hier al gepasseerd is/was, maar ter info :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w620/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/volkswagen/vw-egolf-laadt-achter.jpg

ANWB Gereden: Volkswagen e-Golf

* Prijs vanaf: ongeveer € 36.000, in de showroom: juli 2014
* Met een volle acculading kom je onder optimale omstandigheden 190 km ver
* De accu’s kunnen op drie manieren opgeladen worden
* Volkswagen geeft acht jaar of 160.000 km garantie op de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Wordt echt tijd dat die actieradius eens flink omhoog gaat.
In praktijk zal die 190km eerder 100km zijn en dat is echt te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ZuinigeRijder schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:52:
[afbeelding]

ANWB Gereden: Volkswagen e-Golf

* Prijs vanaf: ongeveer € 36.000, in de showroom: juli 2014
* Met een volle acculading kom je onder optimale omstandigheden 190 km ver
* De accu’s kunnen op drie manieren opgeladen worden
* Volkswagen geeft acht jaar of 160.000 km garantie op de batterijen.
Ze hebben wel moeite gedaan om hem precies op een gewone golf te laten lijken.
Of ze zijn te lui geweest om veel aan te passen ;)

Laadaansluiting waar het tankdopje zat
Accu's waar de tank en uitlaat zaten
Niek_ schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:10:
Wordt echt tijd dat die actieradius eens flink omhoog gaat.
In praktijk zal die 190km eerder 100km zijn en dat is echt te weinig.
Maar weinig mensen die meer dan 100km per dag rijden. En nog minder die het aan 1 stuk rijden.

Het schrikt alleen af dat die paar keer dat je verder weg moet, je misschien niks aan je elektrische auto hebt. Maar dat zou opgelost zijn als er meer snellaad punten waren.

[ Voor 21% gewijzigd door RocketKoen op 20-03-2014 16:13 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 10:45

Metro2002

Memento mori

RocketKoen schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:10:
[...]

Maar weinig mensen die meer dan 100km per dag rijden. En nog minder die het aan 1 stuk rijden.

Het schrikt alleen af dat die paar keer dat je verder weg moet, je misschien niks aan je elektrische auto hebt. Maar dat zou opgelost zijn als er meer snellaad punten waren.
Ik gebruik auto's voor lange afstanden (waar ze voor gemaakt zijn IMHO) en als een auto dat niet kan houdt het snel op. 100km range is toch geen afstand voor een auto. Nederland is al niet groot maar als een electrische auto het qua al aflegt tegen de gemiddelde scooter zijn de enige mensen die zo'n ding serieus overwegen woon-werkers die goedkoop uit willen zijn en niet willen fietsen. Hell, ik vind de range van mijn scooter al om te janken (200-250km per tank) , ik sta al elke 2 dagen bij de pomp voor mijn woon-werk ritten en vindt dat al irritant, laat staan dat ik elke dag moet opladen, ik zou er gek van worden :F

En 7 uur uittrekken voor 350km rijden? Je kan stellen dat het een 'electrich rijden mindset' moet zijn, ik vind dat onacceptabel lang. In 7 uur rij je met een auto met ICE bijna het dubbele.

De range zou pas een minder groot probleem zijn als je in een paar minuten weer op weg bent (waterstof tanken bv of accuwisselstations). Zoals het nu is blijft het een optie voor een klein clubje. Ik zie eerder de maatschappij compleet veranderen als brandstoffen onbetaalbaar worden (minder grote afstanden afleggen voor woon-werk, overstappen op 2 wielers, ultra zuinige hybrides rijden) dan dat iedereen electrisch gaat rijden om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan wacht je iets langer en koop je de golf GTE. Met een gemiddelde woonwerk afstand van ongeveer 20km(bron, helaas wel uit 2002) kan een flink gedeelte van Nederland prima het woon-werkverkeer met een elektrische auto doen.

En vergeet niet dat het opladen van een elektrisch voertuig een compleet andere handeling is dan tanken. Helemaal als je thuis oplaadt is het een handeling van minder dan een minuut.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het is inderdaad even een verschil of je auto thuis of op het werk oplaadt, of dat je in de rij moet staat voor de pomp.

Ik hoop ook dat draadloos laden voor auto's snel mainstream wordt. Dat scheelt je weer de moeite van telkens die steker erin stoppen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Metro2002 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:33:
[...]
Ik gebruik auto's voor lange afstanden (waar ze voor gemaakt zijn IMHO) en als een auto dat niet kan houdt het snel op. 100km range is toch geen afstand voor een auto. Nederland is al niet groot maar als een electrische auto het qua al aflegt tegen de gemiddelde scooter zijn de enige mensen die zo'n ding serieus overwegen woon-werkers die goedkoop uit willen zijn en niet willen fietsen. Hell, ik vind de range van mijn scooter al om te janken (200-250km per tank) , ik sta al elke 2 dagen bij de pomp voor mijn woon-werk ritten en vindt dat al irritant, laat staan dat ik elke dag moet opladen, ik zou er gek van worden :F

En 7 uur uittrekken voor 350km rijden? Je kan stellen dat het een 'electrich rijden mindset' moet zijn, ik vind dat onacceptabel lang. In 7 uur rij je met een auto met ICE bijna het dubbele.

De range zou pas een minder groot probleem zijn als je in een paar minuten weer op weg bent (waterstof tanken bv of accuwisselstations). Zoals het nu is blijft het een optie voor een klein clubje. Ik zie eerder de maatschappij compleet veranderen als brandstoffen onbetaalbaar worden (minder grote afstanden afleggen voor woon-werk, overstappen op 2 wielers, ultra zuinige hybrides rijden) dan dat iedereen electrisch gaat rijden om eerlijk te zijn.
Niemand beweert hier dat elek. auto's van nu de oplossing zijn voor de wensen iedereen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:56:

En vergeet niet dat het opladen van een elektrisch voertuig een compleet andere handeling is dan tanken. Helemaal als je thuis oplaadt is het een handeling van minder dan een minuut.
Met dat verschil dat je (zolang je geen snellader hebt) het 8 uur duurt voordat je weer 190 km verder kunt. Bij een brandstofauto duurt het 5 minuten en je kunt 1000 km verder.

En 5x1 minuut is ook 1x 5 minuten, als je al elke week zou moeten tanken (1000 km doe ik 3 weken over).

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 21-03-2014 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 07:52:
[...]

Met dat verschil dat je (zolang je geen snellader hebt) het 8 uur duurt voordat je weer 190 km verder kunt. Bij een brandstofauto duurt het 5 minuten en je kunt 1000 km verder.

En 5x1 minuut is ook 1x 5 minuten, als je al elke week zou moeten tanken (1000 km doe ik 3 weken over).
Laat jij thuis ook de tv aan staan omdat het teveel tijd kost om hem telkens weer uit en aan te zetten?

En ook al duurt het 8 mocht je ooit eens de accu's volledig leeg getrokken hebben? 90% van forenzend Nederland gebruikt de auto na 10 uur 's avonds niet meer, kijkt nog even het late journaal en gaat dan naar bed terwijl de auto de volgende ochtend vol en op temperatuur is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Erasmo schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:56:
Dan wacht je iets langer en koop je de golf GTE. Met een gemiddelde woonwerk afstand van ongeveer 20km(bron, helaas wel uit 2002) kan een flink gedeelte van Nederland prima het woon-werkverkeer met een elektrische auto doen.

Ik ga geen 40k uitgeven voor iets dat me alleen van mijn werk en terug brengt :o Daar zijn prima alternatieven voor. Ik zie een auto echt als iets voor lange afstanden, als pakezel voor als ik grote dingen moet vervoeren etc. 20km (ik meen zelfs dat woon-werk gemiddeld 15km was) vind ik geen lange afstand.
Als mensen uitkunnen met een electrische auto omdat ze puur en alleen woon-werk rijden of het niet erg vinden om elke 150km een half uur tot 8 uur te wachten voor ze weer 150km kunnen rijden dan prima natuurlijk maar ik verwacht van een auto dat het meer kan dan wat ik fietsend ook kan bereiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:01:
[...]

Laat jij thuis ook de tv aan staan omdat het teveel tijd kost om hem telkens weer uit en aan te zetten?
Dat is een beetje een vreemde vergelijking, vind je niet? Ik zie iig niet wat dat er mee te maken heeft.
Of doe jij de deur ook niet open en dicht omdat dat teveel tijd kost?
En ook al duurt het 8 mocht je ooit eens de accu's volledig leeg getrokken hebben? 90% van forenzend Nederland gebruikt de auto na 10 uur 's avonds niet meer, kijkt nog even het late journaal en gaat dan naar bed terwijl de auto de volgende ochtend vol en op temperatuur is.
Nee, maar als ik meer dan 190 km ga, dan heb ik een probleem met die auto. Dat is sowieso het probleem met volledig elektrische auto's, en de reden waarom het een niche markt blijft.
Ik denk dat 90% van de automobilisten wel tegen dat probleem aanloopt.

Maar mijn punt was eigenlijk dat het voorbeeld van de tijd die je nodig hebt om de stekker in te steken om hem op te laden een totaal onzinnige reden is om een elektrische auto wel of niet te overwegen. Helemaal als je het gaat vergelijken met de tijd die je nodig hebt om een brandstofauto vol te tanken (want dan maakt het linksof of rechtsom helemaal niets uit qua tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar we komen er wel. Zie een Tesla Model S en het supercharger network. Ja het zijn dure auto's, het moet nog goedkoper worden voor de consument. Maar het werkt wel, en rij je gewoon naar de Zuidkust van Frankrijk. Iedere keer snelladen met een supercharger terwilj je pauze neemt (ik dacht 15 minuten) en je kunt weer door. Dus het kan prima.

En natuurlijk het feit dat 95% van de ritten helemaal geen problemen geeft. Gemiddeld woon-werk afstand in Nederland bedraagt 36km, en het gemiddelde ritje in Nederland is 32km.
Als je het mij vraagt is Nederland bij uitstek geschikt om over te gaan op elektrische auto's.

Als er een betaalbare hatchback komt (tja wat is betaalbaar) die 300km doet, en ook nog snelladen in een kwartier toe staat, zijn we klaar. Volgende generatie Nissan Leaf zou wel eens heel ver kunnen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 21-03-2014 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Metro2002 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:14:
[...]

Ik ga geen 40k uitgeven voor iets dat me alleen van mijn werk en terug brengt :o Daar zijn prima alternatieven voor. Ik zie een auto echt als iets voor lange afstanden, als pakezel voor als ik grote dingen moet vervoeren etc. 20km (ik meen zelfs dat woon-werk gemiddeld 15km was) vind ik geen lange afstand.
Als mensen uitkunnen met een electrische auto omdat ze puur en alleen woon-werk rijden of het niet erg vinden om elke 150km een half uur tot 8 uur te wachten voor ze weer 150km kunnen rijden dan prima natuurlijk maar ik verwacht van een auto dat het meer kan dan wat ik fietsend ook kan bereiken. ;)
Waarom trek je de EV nu in het belachelijk en werp je beren op die voor een grootdeel van de mensen helemaal niet aan de orde zijn bij het gemiddeld dagelijks gebruik van een auto.

Ik rijd 50.000km per jaar maar de keren dat ik meer dan 150km maak in een enkele rit is eigenlijk maar heel sporadisch. Op de plekken waar ik dan kom verblijf ik dan minimaal 4 uur en meestal langer waardoor ik op locatie kan bijladen zodat ik op de terugweg langs een fastnet station kan waar ik de overige actieradius bij tank, met 10min laden aan de snellader heb je genoeg stroom om thuis te komen

Als fastnet landelijke dekking heeft en je in 30 min je EV weer voor 80% kan opladen dan zijn de beperkingen die jij noemt bijna niet meer aan de orde. 'savonds laad je de auto en moet je een keer iets verder dan kan je terecht bij fastnet. Dit kan je dan combineren met een lunchpauze, belafspraak of werken op afstand.

Het is nog steeds zo dat een gemiddelde auto meer dan 90% van de tijd op een parkeerplaats staat dus als er op meer plekken laadpalen staan dan kan je de auto altijd van sap voorzien. Ik zie het laatste jaar al een enorme groei van laadpalen bij bedrijven.

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 21-03-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

revolution-nl schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:00:
[...]

Waarom trek je de EV nu in het belachelijk en werp je beren op dan voor een grootdeel van de mensen helemaal niet aan de orde zijn als men overgaat op electrisch vervoer.
Ik trek niks in het belachelijke , ik geef gewoon mijn mening over de beperkingen.
Als fastnet landelijke dekking heeft en je in 30 min je EV weer voor 80% kan opladen dan zijn de beperkingen die jij noemt bijna niet meer aan de orde. 'savonds laad je de auto en moet je een keer iets verder dan kan je terecht bij fastnet. Dit kan je dan combineren met een lunchpauze, belafspraak of werken op afstand.
Een half uur is nog steeds best lang , zie je de rijen voor het laad/tankstation straks al voor je als iedereen in plaats van 5 minuten een half uur blijft staan? Als er 3 man voor je zijn sta je dus al 2 uur te wachten en heb je nog maar 80% van je accu vol. In de praktijk is dat dus een kilometer of 80-90 voor je weer aan de beurt ben.
Ik rijd 50.000km per jaar maar de keren dat ik meer dan 150km maak in een enkele rit is eigenlijk maar heel sporadisch. Op de plekken waar ik dan kom verblijf ik dan minimaal 4 uur en meestal langer waardoor ik op locatie kan bijladen zodat ik op de terugweg langs een fastnet station kan weer ik de overige actieradius bij tank, met 10min laden aan de snellader heb je genoeg stroom om thuis te komen.
Dat jij het niet rijdt betekent niet dat niemand het rijdt. Ik ben voor mijn werk o.a. regelmatig onderweg naar klanten en is een EV gewoon totaal onbruikbaar.
Het is nog steeds zo dat een gemiddelde auto meer dan 90% van de tijd op een parkeerplaats staat dus als er op meer plekken laadpalen staan dan kan je de auto altijd van sap voorzien. Ik zie het laatste jaar al een enorme groei van laadpalen bij bedrijven.
Ik zie ook steeds meer laadpalen, en daar staan steevast altijd auto's geparkeerd (ev of hybride), hoe ga ik dan opladen?

Sorry als ik negatief overkom, de range zou ik mee kunnen leven ALS ik snel weer kan laden en op weg kan (< 10 minuten) . En dan betwijfel ik of de accu's dat zo leuk gaan vinden op lange termijn als ze telkens zo snel volgepompt worden. Ik zie op termijn meer in waterstof / brandstofcel oplossingen dan in EV's met accu's als auto's blijven zoals ze zijn (zwaar, breed, log)

Ik denk dat EV's alleen door kunnen breken als of het tankprobleem is opgelost (snel laden of via waterstof) of als auto 's compleet opnieuw ontworpen worden (lichter, aerodynamischer etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat revolution-nl bedoelt is dat je heel kritisch bent op elektrische auto's omdat ze voor jou niks toevoegen. Want jij kan al fietsend of met de trein naar het werk. Dat is voor jou prima, maar dat gaat niet voor iedereen op.
Als hier een Nissan Leaf voor de deur staat, zelfs de eerste 160km versie, zou ik 98% van al m'n ritjes er al mee kunnen doen en thuis weer aan de lader. Ik gebruik wel mijn auto voor woon-werk verkeer net als heel veel mensen. Een deel daarvan zal het OV of de fiets als alternatief hebben, maar niet iedereen.

Je bent vrij negatief, en dat EV's alleen kunnen doorbrekenen wanneer ze dit en dat beter doen. Dat zal allemaal wel helpen, maar als je het mij vraagt is het vooral de prijs die naar beneden moet. Want het huidige aanbod aan EV's is duur, maar kan prima ingezet worden voor een heel groot deel van de bevolking. Alleen zien mensen dat niet.
Dat jij altijd fietst naar je werk doet daar weinig aan af.

Pagina: 1 ... 7 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.