dfrenner schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:47:
[...]
Ik had gematigde/voorzichtige interesse in een Model 3 als volgende leaseauto.
Maar ik denk dat ik deze plannen in de ijskast zet. Het idee was een auto voor de massa, maar de uitvoering zoals hierboven te lezen laat te wensen over.
Ik ben allergisch voor dergelijke voortrekkerij en arrogantie. Prima dat ze het kunnen maken, maar door het ook daadwerkelijk te doen sta je bij mij 1-0 achter. Nee ze hebben mij niet nodig, maar een bedrijf dat zo arrogant reageert, hoort geen bedrijf te hebben. Kwestie van tijd dat de consument meer keuze heeft...
Maar ja Tesla is een religie he....
Tesla een religie? En de poster "boven" jou neemt "fundamentalistisch" in de mond. Beetje bijzonder wel. Vooral omdat de positieve geluiden voornamelijk van gebruikers van de daadwerkelijke auto's komt. Dit zijn mensen die met bewijzen uit de praktijk positieve en ook kritische geluiden laten horen.
Tesla "doet" het allemaal anders dan anders. En ik moet zeggen, dat ik altijd wel sympathie kan opbrengen voor bedrijven die steeds maar bewijzen dat ze dingen WEL voor elkaar kunnen krijgen waarvan "iedereen" zegt dat het onmogelijk is. Ook zijn er extra sympathie-punten omdat Tesla (nog) een heel klein autobedrijf is (ondanks de 15000 werknemers en een geschatte levering van 90.000 auto's dit jaar).
Jij hebt blijkbaar problemen met Tesla omdat ze bestaande klanten voorrang willen geven bij het aanschaffen van een Model 3. Dat is toch juist prima? Je huidige klanten wil je toch ook blij houden? Of moeten alleen "nieuwe" klanten getrokken worden met akties en kortingen en hebben de bestaande klanten pech?
Tesla communiceert tenminste helder hoe het reserveren en de volgorde van levering van de Model 3 gaat plaatsvinden. Maar goed. Ieder zijn ding natuurlijk

.
Nu is het weer tijd voor het leukste...(vind ik)...speculeren!!!
Vanaf 2020 wil Tesla minimaal 500.000 auto's per jaar maken. Gezien de productie van S en X dit jaar van rond de 90.000, is het (wellicht) redelijk om aan te namen dat deze modellen tegen 2020 goed zijn voor 150.000 stuks. Door de oogharen kijkend naar de groei in het verleden en de opmerkingen over groei van Elon Musk...dan kunnen dit de cijfers worden:
2015: 50.000 S en X, 0 III (gerealiseerd)
2016: 90.000 S en X, 0 III (geschat door Tesla)
2017: 110.000 S en X, 25.000 III (mijn extrapolatie)
2018: 125.000 S en X, 100.000 III (mijn extrapolatie)
2019: 135.000 S en X, 200.000 III (mijn extrapolatie)
2020: 150.000 S en X, 350.000 III (mijn extrapolatie)
Er zijn geruchten dat 100 duizenden, tot 1 miljoen reserveringen binnen kunnen komen voor de III (In Eindhoven hebben ze 50 man personeel klaarstaan!). Stel dat er daadwerkelijk 500.000 model III auto's gereserveerd worden in 2016 en 2017 welke ook omgezet worden tot bestellingen:
Gezien het feit dat VS ongeveer goed is voor de helft van de huidige verkopen, dan zullen de eerste 250.000 auto's binnen de VS blijven. Dat zou inhouden dat het leveren voor bestellingen in de queue's van Europa (en Azie, etc) begint tweede helft 2019!
De huidige S (en misschien ook X) verkopen in NL bedragen momenteel ongeveer 1% van de leveringen per jaar. Uitgaande van mijn fantasie-cijfers zouden er in NL 5000 reserveringen kunnen komen en misschien wel een markt voor 5000 stuks per jaar! Zeker wanneer deze auto geleased "mag" worden en wanneer het thuisladen knap gefaciliteerd wordt door gemeentes.
Elon Musk heeft al aangegeven op zoek te zijn naar een productiefaciliteit per continent. Voornamelijk voor de Model III. Ook zouden er nieuwe Gigafactories moeten komen. Vermoedelijk een in EU en een in China. Deze zouden dan tegen 2025 online moeten komen gezien de door Elon Musk gedroomde aantallen van "miljoenen" vanaf 2025.