Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:12:
Omdat ik mijn gedrag niet aan wil passen aan de willekeur van de politiek. Zoals milieuzones die een absurde symboolpolitiek vertegenwoordigen. Nee, ik ga niet minder vlees eten omdat een deel van de zefkastijdende westerse wereld dat wil. Overigens, vraag LPG rijders wat ze echt vinden van hun reservewieltankje. Bij veelrijders is zo'n ding één grote frustratie en dat is iets wat in 5-10 minuten weer vol is.
Laden op bestemming (of thuis).... kost nog geen halve minuut om in te pluggen en je gaat doen waar je voor kwam. Het tanken van brandstof inclusief afrekenen kost je zo 5 minuten.
Kun je dus 10 keer laden zonder dat het extra tijd heeft gekost (= 2000 km), en dan hoef je nog niet om te rijden ook.
(en nee, nu kun je nog niet op voldoende plekken snel genoeg laden, daar moet zeker verandering in gaan komen.)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
NovapaX schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:13:
Tesla's superchargers laden met 500 km bereik per uur (en dat zijn ze aan het oprekken naar meer)
(dat is ongeveer 100kW.... en dat willen ze binnen afzienbare tijd verhogen naar 150kW geloof ik. Tijd dat CCS2.0 ook om de hoek komt met 150kW)
Dus in een half uur zit er weer zeker 250km bereik in het bakkie.
Ik had het er specifiek om, dat je met een dergelijke capaciteit niet zomaar altijd een dagje kan overslaag. Het niet beschikken over een eigen oprit, kan dan een probleem worden.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
dfrenner schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:16:
[...]

Ik had het er specifiek om, dat je met een dergelijke capaciteit niet zomaar altijd een dagje kan overslaag. Het niet beschikken over een eigen oprit, kan dan een probleem worden.
Maar als je 250km woon-werk verkeer hebt ben je wel de uitzondering.
De meeste Nederlanders wonen binnen 25km van hun werk. En dan is 1x per week laden genoeg. En voor de zekerheid hang je hem dan natuurlijk al aan de laadpaal als hij halfvol is.

En als je echt op niet meer genoeg lading hebt om op je werk te komen en de laadpaal voor de deur is al bezet... Tsja. Dan moet je wat verder weg parkeren. Als je niet op eigen terrein kan parkeren heb je nu eenmaal geen garantie op een parkeerplek voor de deur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:37
320 km (ook al is het 250 reëel) zou voor mij perfect zijn. Voor 99% van mijn woon-werk verkeer is dat prima.

Meteen een andere vraag. Ik woon in een woonblok met een afgesloten binnenplaats met eigen parkeerplaatsen, binnenplaats is onderdeel van een bewoners-vereniging. Iemand ervaring met het plaatsen van een laadpaal op een binnenplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RocketKoen schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:22:
De meeste Nederlanders wonen binnen 25km van hun werk. En dan is 1x per week laden genoeg. En voor de zekerheid hang je hem dan natuurlijk al aan de laadpaal als hij halfvol is.

En als je echt op niet meer genoeg lading hebt om op je werk te komen en de laadpaal voor de deur is al bezet... Tsja. Dan moet je wat verder weg parkeren. Als je niet op eigen terrein kan parkeren heb je nu eenmaal geen garantie op een parkeerplek voor de deur.
Ik denk dat de meeste leasers contracten hebben van 40k per jaar?
Pietje op de hoek heeft doorgaans ook geen 35k voor een auto liggen...
Blik1984 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:30:
320 km (ook al is het 250 reëel) zou voor mij perfect zijn. Voor 99% van mijn woon-werk verkeer is dat prima.

Meteen een andere vraag. Ik woon in een woonblok met een afgesloten binnenplaats met eigen parkeerplaatsen, binnenplaats is onderdeel van een bewoners-vereniging. Iemand ervaring met het plaatsen van een laadpaal op een binnenplaats?
Ja dat is ideaal, want je hebt een eigen parkeerplaats, daar de paal plaatsen en kabel van meterkast naar die plaats denk ik?

Mijn buurman heeft een paal laten plaatsen en die hebben alles voor hem geregeld. Extra groepen, kabels trekken en paal plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10 20:55
dfrenner schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:15:
[...]

Het is natuurlijk al een hele opgave om iedere dag te moeten laden... Idealiter mag hij maar voor 80-90% vol toch? Om de levensduur te behouden. Maar als ik een dag niet zou kunnen laden in mijn rijtjeswoning heb ik mogelijkerwijs een uitdaging...
Ja dan is er best een oplossing: Bellen naar werk dat ik in de ochtend pas kon laden toen de buurman om 9 uu weg ging, dus ik kom om 11 uur pas op werk aan.

Het kan allemaal, maar daar wordt je baas en je collega's niet zo vrolijk van denk ik...
En nu ga je vijf minuten eerder naar huis omdat je nog moet tanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NovapaX schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:13:
Tesla's superchargers laden met 500 km bereik per uur (en dat zijn ze aan het oprekken naar meer)
(dat is ongeveer 100kW.... en dat willen ze binnen afzienbare tijd verhogen naar 150kW geloof ik. Tijd dat CCS2.0 ook om de hoek komt met 150kW)
Dus in een half uur zit er weer zeker 250km bereik in het bakkie.
Momenteel maximaal 120 kW. Het punt is echter dat dat alleen bij een lege accu kan. Als de accu halfvol zit kun je niet meer met 120 kW laden.

Zie deze video: 1e 100 km in 11 minuten (110 kW), 2e 100 km in 15 minuten (80 kW), 3e 100 km in 20 minuten (60 kW).
En voor de model 70 duurt het tot 25% langer. Grote accu's kunnen met hogere vermogens geladen worden als kleine accu's en hoe voller een accu is hoe minder vermogen je kunt laden.
Dat gaat ook zo op bij een (geschatte) 50 kWh accu van de Model 3 en een 22 kW accu van een Zoe.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
dfrenner schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:33:
[...]

Ik denk dat de meeste leasers contracten hebben van 40k per jaar?
Pietje op de hoek heeft doorgaans ook geen 35k voor een auto liggen...
Het gemiddelde lease contract is voor 33.000km/jaar. Waarbij diesels gemiddeld 37.500 hebben en benzine 27.500

Van die kilometers is ongeveer 2/3 zakelijk. Dan kom je bij de benzine leasebak uit op 18333km/jaar.
Over 261 werkdagen is dat 70km/dag
Dus 3,5 dag voordat je 250km bereik op is.

Maar aangezien het lease auto's zijn, lijkt het me niet meer dan logisch dat de werkgever dan ook zorgt voor oplaad mogelijkheden op de zaak. Zonder oplaadpunt op het werk zou ik ook kiezen voor de tankpas.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:02:
De belastingdruk op stroom is marginaal hoger en het voordeel voor de overheid bestaat niet omdat elektrische auto's zoveel zuiniger zijn.
Op 1 kWh stroom van 20 cent zit 11 cent energiebelasting en 3 cent BTW. Dat is 70% belasting. Op een liter benzine zit 68% belasting, op diesel 58%.
Als je meerekent dat electriciteit een edelere energievorm is dan fossiel, dan is de berekening zo:

Conversie fossiel -> mechanisch in een benzineauto
1L benzine bevat 8,9 kWh chemische (verbrandings)energie
1L benzine heeft 1.03 euro accijns + btw
De meest efficiente verbrandingsmotor in een auto haalt maximaal 40% rendement (Toyota Prius).
Daarmee haal je uit 8,9 kWh chemische energie 3.56 kWh mechanische energie.
Deze mechanische energie stellen we voor het gemak equivalent aan electrische energie.

Benzine: 1L levert 3.56 kWh mechanische energie met 1.03 euro accijns + btw = 29 eurocent / kWh
Electriciteit uit het stopcontact: 14 eurocent / kWh accijns + btw

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 20:18
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:12:
Omdat ik mijn gedrag niet aan wil passen aan de willekeur van de politiek.
Daar doe ik het ook niet voor.
Al die 'politieke' besluiten zijn natuurlijk alleen maar een middel, om een bepaald doel te halen. Als jij het niet eens bent met het doel zelf, of denkt dat dit middel het beoogde doel niet bereikt, dan moet je dat middel inderdaad niet adopteren.
Je gedrag niet willen aanpassen klinkt een beetje puberaal ;). Maar zo bedoelde je het niet natuurlijk.
Of een milieuzone een effectief middel is weet ik trouwens niet. Van minder vlees eten weet ik wél dat het bijzonder effectief middel is.
dfrenner schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:15:
[...]

Ja dan is er best een oplossing: Bellen naar werk dat ik in de ochtend pas kon laden toen de buurman om 9 uu weg ging, dus ik kom om 11 uur pas op werk aan.

Het kan allemaal, maar daar wordt je baas en je collega's niet zo vrolijk van denk ik...
Jij in je eentje bent natuurlijk anecdotal evidence of (even wikipedia erbij gepakt) secundum quid. Prima dat jij het in jouw geval niet vindt werken. En bovendien kan het zoals je zegt wel, maar het kost jou (en alle andere mensen die er niet aan willen) te veel (in tijd, moeite, geld, whatever). Daarom gaan EV's misschien niet doorbreken. Dat is de grotere discussie toch ook hier? Ik denk dat die mensen die er niet aan willen, die dus de mogelijke reden zijn dat EV's niet (gaan) doorbreken, gewend zijn aan een luxe die ze niet willen opgeven. Bewust of onbewust maakt het ze daardoor een stuk lastiger van mening te veranderen (de zogenoemde confirmation bias), ondanks al het bewijs. Genoeg mensen bij mijn familie en vrienden die daar in ieder geval voor vallen ;). Ikzelf, als voorstander, overigens ook. Maar ik weet het tenminste van mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet iig dat als ik een ton had rondliggen ik een Tesla Model S zou kopen en geen dikke BMW o.i.d. :D
Laden kan op mijn oprit, ik rij 60 km woon-werk verkeer per dag en voor die paar keer dat ik veel verder moet dan je op één lading haalt kan ik dat wel behapstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Maasluip schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:12:
Ik weet iig dat als ik een ton had rondliggen ik een Tesla Model S zou kopen en geen dikke BMW o.i.d. :D
Laden kan op mijn oprit, ik rij 60 km woon-werk verkeer per dag en voor die paar keer dat ik veel verder moet dan je op één lading haalt kan ik dat wel behapstukken.
Tesla heeft Super Chargers he, gewoon route zo uitstippelen.Verkeerd gelezen |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 18-03-2016 16:24 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:39
RocketKoen schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:22:
[...]

Als je binnen 25 km van je werk woont heb je geen elektrische auto nodig, ook geen benzine, dan kan je ook prima gewoon fietsen. Als we het over milieu vriendelijk hebben _/-\o_

Beetje jammer dat sommige hier als Jahova's te keer gaan en werkelijk waar aan alles een über positieve draai willen geven. Terwijl accepteren dat voor een grote groep een elektrische auto op dit moment gewoon geen optie is (Tesla Model S en X niet meegerekend, maar dat wil de baas niet betalen).

Als ik voor de baas in de auto stap is het zelden dat ik minder dan 100 km enkele reis rij, afstanden tot 250 km komen met enige regelmaat voor. Als ik niet in de file sta wil ik dat stuk wel gewoon door kunnen rijden zonder verplicht 20 minuten pauze te moeten houden. Als er nu geen aardolie meer was geweest dan had ik die 20 minuten pauze wel geaccepteerd, dan is er geen keuze, maar zolang we wel aardolie hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mwah, ik woon dan niet binnen 25 km van mijn werk, maar 29 (met de fiets), maar dat doe ik toch niet graag elke dag. Zeker niet met als het 's morgens zo fris is.
In de zomer doe ik het wel eens, maar ik ben dan dus wel even 1,5-2 uur langer onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Belasting elektriciteit laadpalen vanaf volgend jaar gehalveerd http://nu.nl/economie/423...gend-jaar-gehalveerd.html (via @NUnl)

Aangezien het hier over belasting op elektriciteit ging.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
RocketKoen schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:04:
Belasting elektriciteit laadpalen vanaf volgend jaar gehalveerd http://nu.nl/economie/423...gend-jaar-gehalveerd.html (via @NUnl)

Aangezien het hier over belasting op elektriciteit ging.
Ga ik dan thuis ook 5 cent per kWh minder betalen? Ik heb thuis ook een "laadpaal" aan het net hangen :+

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Oilman schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:11:
[...]

Als je binnen 25 km van je werk woont heb je geen elektrische auto nodig, ook geen benzine, dan kan je ook prima gewoon fietsen. Als we het over milieu vriendelijk hebben _/-\o_

Beetje jammer dat sommige hier als Jahova's te keer gaan en werkelijk waar aan alles een über positieve draai willen geven. Terwijl accepteren dat voor een grote groep een elektrische auto op dit moment gewoon geen optie is (Tesla Model S en X niet meegerekend, maar dat wil de baas niet betalen).

Als ik voor de baas in de auto stap is het zelden dat ik minder dan 100 km enkele reis rij, afstanden tot 250 km komen met enige regelmaat voor. Als ik niet in de file sta wil ik dat stuk wel gewoon door kunnen rijden zonder verplicht 20 minuten pauze te moeten houden. Als er nu geen aardolie meer was geweest dan had ik die 20 minuten pauze wel geaccepteerd, dan is er geen keuze, maar zolang we wel aardolie hebben...
Maar met jouw reiskilometers ben je wel een uitzondering, dat begrijp je hopelijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
BezurK schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:21:
[...]

Ga ik dan thuis ook 5 cent per kWh minder betalen? Ik heb thuis ook een "laadpaal" aan het net hangen :+
Ik denk alleen voor "openbare" laadpalen.
Maar het wordt denk ik wachten tot hij met het daadwerkelijke wetsvoorstel komt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 23:05
Maasluip schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:13:
Mwah, ik woon dan niet binnen 25 km van mijn werk, maar 29 (met de fiets), maar dat doe ik toch niet graag elke dag. Zeker niet met als het 's morgens zo fris is.
In de zomer doe ik het wel eens, maar ik ben dan dus wel even 1,5-2 uur langer onderweg.
Precies. Ik zit rond de 24km maar dan nog zou ik niet elke dag willen fietsen. Ten eerste kan ik niet douchen op kantoor en met een uurtje doorfietsen raak je toch bezweet. Ten tweede moet ik altijd m'n laptop meenemen. Een rugtas is niet ideaal en een fietstas past weer lastig op een niet stadsfiets want die heb ik niet. En als laatste is de reistijd ook een probleem. Elke dag twee uur kwijt op de fiets of elke dag 40min met de auto scheelt wel even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:47

vhal

ಠ_ಠ

29km red je met gemak binnen het uur met een speed pedelec of net iets meer dan een uur op een normale e-bike. Beetje afhankelijk van de route en de fietspaden maar zeker in de randstad een goede optie.

En voor de ja-maar-het regent!11!

http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
vhal schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 19:17:
29km red je met gemak binnen het uur met een speed pedelec of net iets meer dan een uur op een normale e-bike. Beetje afhankelijk van de route en de fietspaden maar zeker in de randstad een goede optie.

En voor de ja-maar-het regent!11!

http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
Precies, en ze hebben iets dat regenkleding heet. Schijnt ook te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ik vind reistijd toch wel een ding. Ik zou met elektrische ondersteuning een afstand van 35km wel kunnen fietsen. Of een elektrische scooter. Maar de reistijd wordt wel erg lang. Dan is het OV praktischer.

Auto biedt echter kortste reistijd, en is ook goed voor andere ritten. Toch is de optie voor elektrische motor ook mooi.
Uiteindelijk telt een kostenbesparing ook mee, al is het lastig om afschrijving te voorspellen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 08:17
Is het trouwens gunstig om bijv. een 2e hands Tesla te halen? Je hebt geen recht op MIA en sowieso niet meer op de KIA. Je pakt bij de oudere modellen misschien nog een jaartje of 2 de 0% bijtelling mee, maar goed 4% is op zich niet heel erg (alhoewel op een ton toch meer dan je denkt). Het verbaast me dat er nog best forse prijzen gevraagd worden...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

De Model S (en roadster) zijn ook ontzettend gewild en komen maar mondjesmaat het land binnen. Ondanks dat het één van de meest populaire EVs is zijn er maar 10.000 oid in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 22:47
Op dit moment is 2e hands volgens mij alleen aantrekkelijk als je niet de mogelijkheid hebt zakelijk te kopen. Dat wordt wellicht anders als de Model 3 aangekondigd of beschikbaar is. Een beetje afhankelijk van hoe die zich verhoudt tot de Model S kan dat best eens gaan drukken op 2e hands prijs van de S...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

YoshiBignose schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:48:
Is het trouwens gunstig om bijv. een 2e hands Tesla te halen? Je hebt geen recht op MIA en sowieso niet meer op de KIA. Je pakt bij de oudere modellen misschien nog een jaartje of 2 de 0% bijtelling mee, maar goed 4% is op zich niet heel erg (alhoewel op een ton toch meer dan je denkt). Het verbaast me dat er nog best forse prijzen gevraagd worden...
Tja zakelijk koop je zo'n S echt bijna goedkoop, heb berekeningen gezien van een model s van 100.000€ die zakelijk na 3 of 4 jaar zo tussen de 35.000 en 50.000 netto gekost heeft.

Dus je koopt een auto van een ton die kost je uiteindelijk 50.000€ en na 4 jaar kan je hem verkopen voor 70.000€. Profit much? :) En dan bestel je weer een nieuwe. Rinse, repeat.

Ik hoop dat de model 3 straks hier ook zo rond de 35000€ gaat kosten, dan een jaar of 3 - 4 wachten en dan een knappe occasion opsnorren, tegen die tijd hebben we hier misschien ook wel laadpalen in de straat. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Flagg op 18-03-2016 23:27 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Precies, maar dan kun je wel 70k gaan vragen maar wie gaat dat er dan voor geven? Ondernemers niet, alhoewel de bijtelling laag is voor 5 jaar, maar voor de rest mogen ze niets bijzonders meer claimen. Dan is de vraag of de Tesla dus echt dat geld nog waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:02

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 11:15:
Precies, maar dan kun je wel 70k gaan vragen maar wie gaat dat er dan voor geven? Ondernemers niet, alhoewel de bijtelling laag is voor 5 jaar, maar voor de rest mogen ze niets bijzonders meer claimen. Dan is de vraag of de Tesla dus echt dat geld nog waard is.
Verhoudingsgewijs beter dan de andere elektrische auto's met een bereik van 100km. Zelfs de 2ehands Tesla van 5 jaar zal nog ruim over de 300km rijden. Wellicht dat een S60 iets harder in waarde daalt dan de 85, ik weet alleen niet of er genoeg van zijn om echt een groot verschil te maken.

Ook het ontbreken van de autopilot features van de oudere S modellen zal wel e.e.a. van invloed zijn op de waarde. Misschien zelfs wel meer.

De komst van een groter aanbod (betaalbaarder) 300km EV's zullen denk ik wel een grote wissel trekken op de 2e hands markt. Het is het kenmerk waarmee de S zich onderscheid van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

YoshiBignose schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 11:15:
Precies, als er één categorie auto's hard afschrijven dan zijn het wel grote luxe auto's a la A8, 7-serie, Pheaton, etc. Gewoonweg omdat het voor de zakelijke top te verantwoorden is, maar welke particulier gaat zo'n wagen rijden van 2 ton gewicht? Ferrari's schrijven minder hard af.

Kijk maar op autoscout, na 5-6 jaar en 150k op de teller is er nog maar een kwart over van de aanschafprijs. Als ik bijv kijk naar een Prius 2, dan duurt het 10 jaar en 200k voordat er een kwart overblijft.

Nu is de Tesla S wel iets speciaals, maar nog steeds een luxe categorie auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De Model S is nog zo duur tweedehands omdat de markt duidelijk nog niet volwassen is. Hij is kunstmatig duur door de schaarste en vraag. Dit blijft niet zo, uiteindelijk gaat elke markt naar een evenwichtssituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bartjuh schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:15:
[...]

Precies, als er één categorie auto's hard afschrijven dan zijn het wel grote luxe auto's a la A8, 7-serie, Pheaton, etc. Gewoonweg omdat het voor de zakelijke top te verantwoorden is, maar welke particulier gaat zo'n wagen rijden van 2 ton gewicht? Ferrari's schrijven minder hard af.

Kijk maar op autoscout, na 5-6 jaar en 150k op de teller is er nog maar een kwart over van de aanschafprijs. Als ik bijv kijk naar een Prius 2, dan duurt het 10 jaar en 200k voordat er een kwart overblijft.

Nu is de Tesla S wel iets speciaals, maar nog steeds een luxe categorie auto.
Ik :+ 2.2ton :9 ow wacht NL/BE _O-

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
YoshiBignose schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:48:
Check eerst even http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-s-2012-heden-83185

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:31:
320 km beloofd bereik? Een S90D heeft ook 550 km beloofd bereik, maar het gemiddelde verbruik van een Model S op spritmonitor is 20,84 kWh/km waarmee je 431 km ver komt.
Als hetzelfde bij de Model 3 op gaat dan is 320 beloofd bereik maar 250 km werkelijk bereik en een accu van 50 kWh.
Een kleine accu betekent ook langere laadtijden, als je 80% lading na 40 minuten hebt is dat bij een Model 3 200 km, bij een Model S 344 km.

Een grotere accu zal ongetwijfeld mogelijk zijn, maar van een S70 naar een S90 kost ook € 20.000 extra.
Ik ben benieuwd wat het wordt. Maar met 250 km bereik zal het nog altijd een interessante leaseauto worden.
Ik dacht al er klopt iets niet. Een accu van 50kWh geeft bij een verbruik van 20kWh/km een bereik van 2,5km.
50 / 250 = 0,2 kWh/km. En dat is meer in lijn met ze me afgelopen week bij Tesla zijden. 0,2 - 0,25 kWh/km.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:13:
Je bedoelt dat je dan 1,5-2 uur onderweg bent? Ik ben geen 20 meer maar die afstand fiets ik in 1-1,5 uur.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
mux schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:34:
De Model S is nog zo duur tweedehands omdat de markt duidelijk nog niet volwassen is. Hij is kunstmatig duur door de schaarste en vraag. Dit blijft niet zo, uiteindelijk gaat elke markt naar een evenwichtssituatie.
Ik denk dat dat voor de Model S wel meevalt, die kun je inmiddels redelijk makkelijk bestellen volgens mij. Zou zo iets eerder bij de Model X verwachten.

Bij zweefvliegtuigen zie je het ook wel eens, dat de wachttijd bij de fabrikant voor sommige populaire modellen zo hoog is, dat de 2e hands prijs hoger is dan de nieuwprijs. Maar zodra de backlog weggewerkt is, is dat gelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, zelfde fenomeen gebeurde met velomobielen (velomobiel.nl quest). Die was een korte tijd tweedehands duurder dan nieuw, en we hebben het hier over een fiets van 7000+ euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
onetime schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:31:
[...]

Je bedoelt dat je dan 1,5-2 uur onderweg bent? Ik ben geen 20 meer maar die afstand fiets ik in 1-1,5 uur.
Denk dat die heen en terugweg samen bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

onetime schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:31:
[...]

Nee, 1,5-2 uur langer.
Enkele reis is 30 km, 30 minuten met de auto, met de fiets iets korter en gemiddeld zo'n 1:15 en ik moet me op het werk douchen. Heen en weer kost het me dus 1,5-2 uur langer als ik met de fiets ga.

En dat verbruik is natuurlijk 20,84 kWh/100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Die tank van de Honda Clarity is toch wel fors, ik heb niet het idee dat er veel kofferbakruimte overblijft.
Afbeeldingslocatie: https://www.geek.com/wp-content/uploads/2016/03/honda_clarity_fuel_cell_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wat wil je hiermee zeggen dan? Ik zie een lijstje met aandachtspunten, maar niets bijzonders eerlijk gezegd voor een vrij nieuw automerk (het is geen Toyota...). Als alles ook gewoon gerepareerd en vervangen wordt dan heb je dus een Tesla uit 2013/2014 waar deze mankementen niet meer inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:41:
Auto biedt echter kortste reistijd, en is ook goed voor andere ritten. Toch is de optie voor elektrische motor ook mooi.
Uiteindelijk telt een kostenbesparing ook mee, al is het lastig om afschrijving te voorspellen.
Mijn ervaring is dat zeker in stedelijke gebieden de fiets zéker net zo snel is en dan heb ik geen speed pedelec. Zelfs op de afstand Driel - Wageningen (goed 16km) verlies ik het in het beste geval met de auto met een minuut of 8, maar zodra het druk is (da's bijna dagelijks) of de stoplichten goed tegenzitten win ik het (ruimschoots) met de fiets. Driel - Arnhem win ik domweg op de fiets, zeker incl. parkeertijden en looptijden.

Voor alles tot 20km is een ebike doorgaans een nauwelijks trager tot sneller alternatief dat verder weinig kost. Als je het over milieu hebt, het ding is nog 15-25x zuiniger dan een BMW i3, nog even los van de productie :)

Niks tegen auto's en autorijden hoor, ik heb er twee :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
YoshiBignose schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:50:
[...]

Wat wil je hiermee zeggen dan? Ik zie een lijstje met aandachtspunten, maar niets bijzonders eerlijk gezegd voor een vrij nieuw automerk (het is geen Toyota...). Als alles ook gewoon gerepareerd en vervangen wordt dan heb je dus een Tesla uit 2013/2014 waar deze mankementen niet meer inzitten.
Wat denk je? Precies wat het filmpje zegt. Je kan prima een Tesla occasion kopen maar let even extra goed op de punten die aangehaald worden in het filmpje. Niet meer niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:45:
[...]

Mijn ervaring is dat zeker in stedelijke gebieden de fiets zéker net zo snel is en dan heb ik geen speed pedelec. Zelfs op de afstand Driel - Wageningen (goed 16km) verlies ik het in het beste geval met de auto met een minuut of 8, maar zodra het druk is (da's bijna dagelijks) of de stoplichten goed tegenzitten win ik het (ruimschoots) met de fiets. Driel - Arnhem win ik domweg op de fiets, zeker incl. parkeertijden en looptijden.

Voor alles tot 20km is een ebike doorgaans een nauwelijks trager tot sneller alternatief dat verder weinig kost. Als je het over milieu hebt, het ding is nog 15-25x zuiniger dan een BMW i3, nog even los van de productie :)

Niks tegen auto's en autorijden hoor, ik heb er twee :P
ja 16km zou ik ook 95% van de tijd met fiets doen. Echter woon ik op 36km. Hoewel het kan en leuk is in de zomer, kost het me echt veel te veel reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor 36km kun je eventueel nog een elektrische scooter overwegen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Erasmo schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:14:
Voor 36km kun je eventueel nog een elektrische scooter overwegen.
Dit maakt ook duidelijk hoe klein de echte toegevoegde waarde van een elektrische auto (nog) is. Tot 20km is het een (elektrische) fiets, tot 45km is een speed pedelec of een elektrische scooter een goede optie, maar voor meer dan 70km enkele reis zou ik al geen elektrische auto meer overwegen, omdat je simpelweg niet op 1 accu heen en weer komt als het weer wat minder gunstig is.

Natuurlijk kun je opladen bij de werkgever, maar zeker wanneer je kunt opladen via (eigen) zonnepanelen wordt het pas echt aantrekkelijk.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Een (elektrische) auto heeft natuurlijk veel meer voordelen dan een fiets of een scooter. Om er een paar te noemen. Je kan spontaan naar je familie 50km+ verderop rijden, je zit droog en warm en je kan makkelijker boodschappen meenemen. Je bent gewoon flexibeler. Nee ik zou eerder voor een hybride auto kiezen dan voor een elektrische scooter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Tristan schreef op zondag 20 maart 2016 @ 15:31:
Een (elektrische) auto heeft natuurlijk veel meer voordelen dan een fiets of een scooter. Om er een paar te noemen. Je kan spontaan naar je familie 50km+ verderop rijden, je zit droog en warm en je kan makkelijker boodschappen meenemen. Je bent gewoon flexibeler. Nee ik zou eerder voor een hybride auto kiezen dan voor een elektrische scooter.
Maar voor het geld van een Golf GTE kan je een normale Golf 1.2 BMT én een e-scooter kopen. Want om naar je werk te rijden heb je geen familie auto nodig, en verbruik je aan het eind van de streep minder stroom én minder benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:23:
Ik heb er net op gelet en nu draaiden ze allemaal wel.
Vrijdag reed ik vanuit Utrecht over de A12 richting Rotterdam. Bij het Gouwe-aquaduct staan dan 5 windmolens: 1 links en 4 "vooruit". Van die 4 vooruit stond de eerste stil en de andere draaiden allemaal wel.

Op de weg terug stond er een Model S te laden bij Fastned Bijleveld. Ik had het niet nodig, ik was voor de verandering weer eens een keer netjes achter vrachtwagens blijven rijden of (als ze afsloegen) niet veel harder. Toen ik vertrok vond de auto dat ik 119 km kon rijden. Bij terugkomst thuis was dat nog 21 km (16% in accu). Ik had in de tussentijd wel 147 km gereden.

Vanochtend stonden bij Vianen aan de linkerkant (gezien vanuit Utrecht) alle drie de windmolens stil, maar rechts draaiden ze wel alle vijf.

Het is me trouwens niet duidelijk of die 95% ook inclusief windstille dagen is. Als je het uitrekent is dat ruim 18 dagen per jaar en dus zou iedere windmolen iedere maand anderhalve dag stil kunnen staan volgens de Eneco. Dat vind ik wel veel als het alleen voor onderhoud is, maar minder vreemd als het ook inclusief windstille dagen is.
dfrenner schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:52:
Ik vind een laadpaal prima, maar al jaren lang de bewoners voorhouden dat belijning geen optie is vanwege geld, want bezuinigen etc en vervolgens dikke belijning op de EV parkeerplaats kwakken schiet in het verkeerde keelgat bij veel bewoners.
Dat is natuurlijk het standaard verhaaltje dat het uit een ander potje/budget komt. Ik neem even voor het gemak maar aan dat er geen Europese subsidie is om lijnen op de straat te schilderen :+
dat hij daar ook niet heel de dag/nacht mag blijven staan, vaak is zijn lampje na 2 uur al groen en op dat moment is hij ook in overtreding.
En wat vond hij daar van?
En er hoeft maar één persoon verkeerd te parkeren en het is de rest van de dag hommeles.
In ons vorige huis ging het in onze straat altijd wel redelijk. Het was een vrij smalle straat en als iedereen aan dezelfde kant van de straat parkeerde dan ging dat wel. Maar in de buurstraat had iedereen ruzie met elkaar. Dus daar moest je slalommen omdat er een paar mensen waren die per se voor hun eigen tuin wilde staan dan wel zeker niet voor de tuin van de overbuurman. Met als resultaat dat zij in de straat een stuk of vijf auto's minder konden parkeren. Handig!
Na jaren vragen aan de gemeente om belijningen, kregen we het op twee vlakken
Wel een nette laadpaal, trouwens.

Vakken zijn trouwens ook niet altijd even handig; als ze net te krap zijn dan is het ook niet fijn. En dan gaan mensen alsnog buiten de vakken staan (of die mensen die gewoon midden over een witte streep parkeren). Dus hou er rekening mee dat het niet ineens koek en ei is als je wel witte strepen op de straat heb staan.
Flagg schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 23:24:
Tja zakelijk koop je zo'n S echt bijna goedkoop, heb berekeningen gezien van een model s van 100.000€ die zakelijk na 3 of 4 jaar zo tussen de 35.000 en 50.000 netto gekost heeft.
Ja, in het begin was dat zo. Sommige regelingen zijn afgeschaft (KIA) of anders gemaximeerd op een aanschafbedrag van € 50.000 (MIA). De bijtelling is ook van 0% naar 4% gegaan. Dus zo goedkoop als het begin wordt het niet meer.
Krisp schreef op zondag 20 maart 2016 @ 15:05:
Natuurlijk kun je opladen bij de werkgever, maar zeker wanneer je kunt opladen via (eigen) zonnepanelen wordt het pas echt aantrekkelijk.
Dat ligt er ook een beetje aan of de baas de elektriciteit betaalt of niet. Veel bedrijven kunnen veel goedkoper elektriciteit inkopen dan een consument kan doen (al is het maar omdat ze veel meer gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Tristan schreef op zondag 20 maart 2016 @ 15:31:
Je noemt zelf als een hybride, en dat is wel een klein verschil. ;) Het probleem is dat je met een elektrische auto niet gemakkelijk even afstanden van +100km aflegt, omdat je onderweg nu een keer moet opladen. Bij familiebezoek is de laadsnelheid cruciaal, en dat laatste is nu juist de bottleneck. Buiten de Tesla om doen de meeste auto's 120-140km op een lading, wat je actieradius op dit moment beperkt tot pakweg 75km.

Daarom mijn stelling: elektrische auto's hebben nog beperkte toegevoegde waarde. :)
JeroenE schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:24:
[...]

Dat ligt er ook een beetje aan of de baas de elektriciteit betaalt of niet. Veel bedrijven kunnen veel goedkoper elektriciteit inkopen dan een consument kan doen (al is het maar omdat ze veel meer gebruiken).
Mits ze dat voordeel doorberekenen. Wanneer je baas het pand huurt zou het zomaar kunnen dat er een publieke laadpaal staat, waarbij je gewoon €0,25-0,30 mag afrekenen.

[ Voor 20% gewijzigd door Krisp op 21-03-2016 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Krisp schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:26:
[...]

Je noemt zelf als een hybride, en dat is wel een klein verschil. ;) Het probleem is dat je met een elektrische auto niet gemakkelijk even afstanden van +100km aflegt, omdat je onderweg nu een keer moet opladen. Bij familiebezoek is de laadsnelheid cruciaal, en dat laatste is nu juist de bottleneck. Buiten de Tesla om doen de meeste auto's 120-140km op een lading, wat je actieradius op dit moment beperkt tot pakweg 75km.

Daarom mijn stelling: elektrische auto's hebben nog een beperkte use-case. :)

[...]
Beperkte use-case in de zin van? 5-10% van de mensen kan de elektrische auto niet gebruiken want rijden meermalen per week meer dan 150 km enkele reis? Of gewoon in algemene zin?
(Zelfde stelling: Niet iedereen heeft een gazon dus grasmaaiers hebben al jaren een beperkte use-case.)

Wat betreft de laadsnelheid: hoe lang ga jij op familiebezoek? Uurtje- anderhalf uur? Dan is mijn zoe alweer voor 70%-80% vol (rekenend vanaf 0%) op een gewone standaard 11kw lader.

[ Voor 11% gewijzigd door BB-One op 21-03-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krisp schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:26:
Mits ze dat voordeel doorberekenen. Wanneer je baas het pand huurt zou het zomaar kunnen dat er een publieke laadpaal staat, waarbij je gewoon €0,25-0,30 mag afrekenen.
Ja, maar dat is dan natuurlijk ook niet "opladen bij de werkgever". Dat is gewoon laden in de straat wat trouwens meestal 35 cent kost.

Ik heb in ieder geval een stopcontact die het gewoon doet zonder pasje (wel met schakelaar binnen) en waar de baas de rekening van krijgt. Maar wij zitten dan ook op een half afgesloten terrein waar een gewone sterveling niet zo maar zal komen.

Dat zal wellicht anders zijn als je een werkgever hebt die in een pand zit naast een gewone straat zonder eigen parkeerterrein. De vraag is dan eigenlijk ook of je als bedrijf daar dan wel een paal kan plaatsen; dat moet de gemeente ook maar goed vinden. Hier was dat niet het probleem maar wel de pandeigenaar die geen
"lelijke laadpalen" wilde hebben (maar een stopcontact mocht dus wel).

Gelukkig is de enige werkgever waar ik heb gewerkt die wel midden in een centrum zat heel goed bereikbaar met de metro. 50 meter tussen de metro uitgang en de kantoor ingang. Daar ging ik dus nooit met de auto naar toe (had ik toen nog niet eens). De rest heeft altijd gezeten op plekken die nauwelijks met het OV te bereiken waren of als dat wel zo was minimaal 3 keer zo lang duurde als met de auto (zelfs met files erbij)
BB-One schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:33:
Wat betreft de laadsnelheid: hoe lang ga jij op familiebezoek? Uurtje- anderhalf uur? Dan is mijn zoe alweer voor 70%-80% vol (rekenend vanaf 0%) op een gewone standaard 11kw lader.
Wat dat betreft is het wel jammer dat mijn auto bij een gewone paal maar 3,6kW per uur kan laden. Ik zou graag zien dat Amerikaanse en Aziatische merken ook eens wat organiseren voor het Europese net en dus (ook) met 3 fasen kunnen laden ipv met maar 1.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenE op 21-03-2016 08:44 . Reden: reactie BB-One erbij ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BB-One schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:33:
[...]

Beperkte use-case in de zin van? 5-10% van de mensen kan de elektrische auto niet gebruiken want rijden meermalen per week meer dan 150 km enkele reis? Of gewoon in algemene zin?
(Zelfde stelling: Niet iedereen heeft een gazon dus grasmaaiers hebben al jaren een beperkte use-case.)

Nee, ik zei 75km. Je kunt er niet vanuit gaan dat je serieus oplaadt. Dat kan in grote steden, maar in veel dorpen is er domweg nog geen lader beschikbaar. Mocht je dat wel doen, kun je dat wellicht oprekken tot 90km, maar veel verder kom je niet.

Dat vind ik een behoorlijke dealbreaker, als ik naar mijn wensen voor een auto kijk. Zulke ritten maak ik 10-20 keer per jaar, wat betekent dat ik serieus moet gaan plannen. Dit is een van de redenen waardoor (nu nog) EV's voor veel mensen geen serieuze optie zijn. Natuurlijk wordt dat steeds beter, maar daarvoor hebben we 60kWh accu's nodig. :)

Specifiek voor de Zoe is het onaantrekkelijk dat die accu-lease erin zit. Anders was ik gisteren al in een Zoe gestapt. Nu is het als particulier duurder dan een ICE.

[ Voor 10% gewijzigd door Krisp op 21-03-2016 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Krisp schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:44:
[...]

Nee, ik zei 75km. Je kunt er niet vanuit gaan dat je serieus oplaadt. Mocht je dat wel doen, kun je dat wellicht oprekken tot 90km, maar veel verder kom je niet.

Dat vind ik een behoorlijke dealbreaker, als ik naar mijn wensen voor een auto kijk. Zulke ritten maak ik 10-20 keer per jaar, wat betekent dat ik serieus moet gaan plannen. Dit is een van de redenen waardoor (nu nog) EV's voor veel mensen geen serieuze optie zijn. Natuurlijk wordt dat steeds beter, maar daarvoor hebben we 60kWh accu's nodig. :)
Dus jouw 'beperkte' use case is dus in de categorie voor jou beperkt. OK duidelijk.

(aanvulling nav aanvulling: Nissan Leaf in plaats van Zoe?)

[ Voor 4% gewijzigd door BB-One op 21-03-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BB-One schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:59:
[...]

Dus jouw 'beperkte' use case is dus in de categorie voor jou beperkt. OK duidelijk.

Nah, ik denk dat dit dus voor meerdere gezinnen geldt. Aangenomen dat een gemiddeld gezien 30.000 km per jaar rijdt (50 km naar het werk, 7200 privé), is de kostprijs van een Leaf (aanschaf: 20.000 euro) 520 euro per maand. Dat is grofweg 0,21ct per km. Dat zijn best nette waardes. :)

Maar zodra je hem als eerste auto gebruikt, wil je ook af en toe een lange rit maken. Naar een pretpark, het strand, etc. Aangenomen dat je dan een auto huurt, ben je 60-75 euro per dag kwijt aan de huur van een auto. Met greenwheels ben je 30 euro + 0,25ct per km kwijt. Dan is de use-case al snel verdwenen. ;)

Alternatief hiervoor is natuurlijk wachten of onderweg opladen, dus het kan allemaal wel. Ik geloof er zelf ook wel in, maar ik snap wel waarom mensen nog erg afwachtend zijn.

De Leaf heeft de verkeerde stekker (type 1) waardoor je aan een normale laadpaal niet verder komt dan 3,6kW. Dat betekent 8 uur laden voor een volle accu. :/ Een Leaf met type 2 stekker was dan ook een waardig alternatief geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
BB-One schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:59:

Dit geldt voor het merendeel van de mensen wel, maar in hoeverre neem je dat serieuze plannen voor lief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Eigenlijk had ik mij voorgenomen om niet meer op dergelijke zaken te reageren, onder de noemer "Als jij dat vindt dan is het zo", maar ik ga het nog een keer proberen :)
Krisp schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:19:
[...]

Nah, ik denk dat dit dus voor meerdere gezinnen geldt. Aangenomen dat een gemiddeld gezien 30.000 km per jaar rijdt (50 km naar het werk, 7200 privé), is de kostprijs van een Leaf (aanschaf: 20.000 euro) 520 euro per maand. Dat is grofweg 0,21ct per km. Dat zijn best nette waardes. :)

Maar zodra je hem als eerste auto gebruikt, wil je ook af en toe een lange rit maken. Naar een pretpark, het strand, etc. Aangenomen dat je dan een auto huurt, ben je 60-75 euro per dag kwijt aan de huur van een auto.
Als in "hoe vaak komt dat voor?" Het zal 10 keer per jaar gebeuren, ga je met kinderen, die moeten na een uur/anderhalf uur toch plassen/drinken, dus dan kun je ook even aan de snellader...
Met greenwheels ben je 30 euro + 0,25ct per km kwijt. Dan is de use-case al snel verdwenen. ;)
Snappcar is ook een optie...
Maar als het om geld gaat: Mijn use-case:

Voorheen reed ik een tweedehands Alfa (diesel). Ik ben een van die gekken die exact bijhoudt wat zaken kosten. Eén daarvan is het bijhouden van de kosten van de auto. Van de laatste twee auto's kan ik dus aangeven dat de totale kosten van mijn alfa 156 € 0,2405 per km bedroeg, dit is dus afschrijving/onderhoud/brandstof en een netto voordeel van € 1.000 ivm blikschade die door de verzekering resulteerde in 'economisch total loss', maar die ik dus per saldo voor genoemd bedrag goedkoper kon laten herstellen.

De daaropvolgende auto (Alfa 159), deze was wat duurder in aanschaf (was ook jonger), maar dan heb ik dus ook wat hogere afschrijving gehad. per saldo komen de kilometerkosten uit op € 0,43 per km. Gemiddeld genomen omgerekend per km kom ik uit op een kilometerprijs van € 0,2975.

Nu heb ik met mijn werkgever afgesproken dat ik een deel van mijn brutosalaris inlever in ruil waarvoor hij mij een Zoe beschikbaar stelt, waardoor ik dus netto een bedrag van rond de € 275 p.m ('gemist' loon en netto bijtelling) kwijt ben voor het rijden in de Zoe (en mijn werkgever kost het onder aan de streep niks), maar die mogelijkheid heeft niet iedereen maar is dus wel mijn use-case.

Ik bespaar netto per maand ruim 250 euro door in de zoe te rijden... en ik ben van een tweedehands auto naar een nieuwe auto gegaan...
En voor dat bedrag per maand kan ik bijna een extra Zoe leasen.. (zie www.nuelektrisch.nl ) Dus als het nodig is kan ik ook 5 keer per maand een ICE huren. (in de afgelopen twee jaar nog niet nodig geweest, maar het kan...)

Dus als je een tweedehands Zoe koopt (2013 versies te koop voor ongeveer 14.000 euro), denk ik dat je vanuit financieel oogpunt een redelijk goede use-case moet kunnen maken. (en bij een tweedehands zoe is de batterij huur weer een voordeel, bij afname van de capaciteit krijg je een nieuwe)
En voro dat bedrag per maand wil ik best wel 2 keer per maand 10-15 minuten bij een snellader staan (en afhankelijk waar dat is, een lekkere bak koffie drinken...
Alternatief hiervoor is natuurlijk wachten of onderweg opladen, dus het kan allemaal wel. Ik geloof er zelf ook wel in, maar ik snap wel waarom mensen nog erg afwachtend zijn.

De Leaf heeft de verkeerde stekker (type 1) waardoor je aan een normale laadpaal niet verder komt dan 3,6kW. Dat betekent 8 uur laden voor een volle accu. :/ Een Leaf met type 2 stekker was dan ook een waardig alternatief geweest.
Snellader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
dfrenner schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:07:
[...]

Dit geldt voor het merendeel van de mensen wel, maar in hoeverre neem je dat serieuze plannen voor lief?
Wat is 'serieus plannen'? Je kijkt als je naar een pretpark gaat toch even hoe je moet rijden? Dan weet je ook hoeveel km dat is en of je 'moet' laden.
Doe je dat niet en toets je gewoon blind je navigatie in: Dan geeft bij Renault de R-link al aan of je het gaat halen (overigens wel erg conservatief...) en indien niet wordt de vraag gesteld of je een oplaadpaal in de route wil opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krisp schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:19:
Nee, in Europe hebben alle (recente) auto's een een Mennekes stekker (type 2) om op laadpalen aan te sluiten. De maximale capaciteit van de lader in de auto heeft in theorie niets met het type van de stekker te maken. Behalve dan dat sommige stekkers wellicht een maximale capaciteit hebben natuurlijk.

Deze auto's zijn gemaakt voor de Amerikaanse markt en daar laden ze op 1 fase. Hun palen zijn daar (voor hun!) speciaal omdat ze op 220V werken en dan vaak 32A hebben ipv de standaard 110V met 16A. Eigenlijk hebben ze ook 2 groepen gecombineerd in 1 stekker. Omdat hun net anders werkt dan in Europa.

In Europa hebben we standaard 230V (en 16A) en kan je op de palen dan juist met 3 fase laden tot maximaal 11kW (3x 3,6kW). Maar omdat die lader uit gaat van 1 fase heb je daar dus niets aan en kan je maar op 3,6kW laden.

Ik heb thuis een groep met een 32A zekering en ik kan dus wel relatief snel laden; maximaal 6,6kW omdat de lader niet meer aan kan. Maar dat werkt dus alleen thuis of bij de zeer dun gezaaide 22 kW oplaadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:30
BB-One schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:24:
Eigenlijk had ik mij voorgenomen om niet meer op dergelijke zaken te reageren, onder de noemer "Als jij dat vindt dan is het zo", maar ik ga het nog een keer proberen :)

[...]

Als in "hoe vaak komt dat voor?" Het zal 10 keer per jaar gebeuren, ga je met kinderen, die moeten na een uur/anderhalf uur toch plassen/drinken, dus dan kun je ook even aan de snellader...

[...]

Snappcar is ook een optie...
Maar als het om geld gaat: Mijn use-case:

Voorheen reed ik een tweedehands Alfa (diesel). Ik ben een van die gekken die exact bijhoudt wat zaken kosten. Eén daarvan is het bijhouden van de kosten van de auto. Van de laatste twee auto's kan ik dus aangeven dat de totale kosten van mijn alfa 156 € 0,2405 per km bedroeg, dit is dus afschrijving/onderhoud/brandstof en een netto voordeel van € 1.000 ivm blikschade die door de verzekering resulteerde in 'economisch total loss', maar die ik dus per saldo voor genoemd bedrag goedkoper kon laten herstellen.

De daaropvolgende auto (Alfa 159), deze was wat duurder in aanschaf (was ook jonger), maar dan heb ik dus ook wat hogere afschrijving gehad. per saldo komen de kilometerkosten uit op € 0,43 per km. Gemiddeld genomen omgerekend per km kom ik uit op een kilometerprijs van € 0,2975.

Nu heb ik met mijn werkgever afgesproken dat ik een deel van mijn brutosalaris inlever in ruil waarvoor hij mij een Zoe beschikbaar stelt, waardoor ik dus netto een bedrag van rond de € 275 p.m ('gemist' loon en netto bijtelling) kwijt ben voor het rijden in de Zoe (en mijn werkgever kost het onder aan de streep niks), maar die mogelijkheid heeft niet iedereen maar is dus wel mijn use-case.

Ik bespaar netto per maand ruim 250 euro door in de zoe te rijden... en ik ben van een tweedehands auto naar een nieuwe auto gegaan...
En voor dat bedrag per maand kan ik bijna een extra Zoe leasen.. (zie www.nuelektrisch.nl ) Dus als het nodig is kan ik ook 5 keer per maand een ICE huren. (in de afgelopen twee jaar nog niet nodig geweest, maar het kan...)

Dus als je een tweedehands Zoe koopt (2013 versies te koop voor ongeveer 14.000 euro), denk ik dat je vanuit financieel oogpunt een redelijk goede use-case moet kunnen maken. (en bij een tweedehands zoe is de batterij huur weer een voordeel, bij afname van de capaciteit krijg je een nieuwe)
En voro dat bedrag per maand wil ik best wel 2 keer per maand 10-15 minuten bij een snellader staan (en afhankelijk waar dat is, een lekkere bak koffie drinken...

[...]

Snellader?
Wat kost de Zoe dan per kilometer? No offence, maar een Alfa 159 vergelijken met een Zoë is alsof je een Polo vergelijkt met een Passat. Je gaat een B/C segment vergelijken met het D segment qua afmeting en comfort. Overigens is de 159 een zware auto (bedankt GM!) en daardoor fiks in de vaste lasten, vooral als diesel.

Ik lees iig op Autoweek dat de Zoë 150-170km kan rijden op een lading. Met mijn rijstijl (cc op 135 waar het mag) zal dat eerder minder zijn. :+ Dan zou ik op een rit naar mijn ouders (130 km in 70-75 minuten nu) opeens een keer moeten laden? Dat wordt dan sowieso 10-15 minuten langzamer rijden, mezelf ergeren op de rechterbaan en op een koude dag ook nog eens 20 minuten walstroom bijdruppelen? Dan lijkt het bijna wel een OV-reis. :+

Ik ga natuurlijk niet 2-3x per maand een auto huren voor de langere ritten als de elektrische auto primair vervoer zou zijn. Wel zou het ideaal voor mijn vrouw zijn, die stookt nu een boom aan CO2 weg met de licht onzuinige 2 liter van de RAV4. >:)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Señor Sjon schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:22:
[...]

Wat kost de Zoe dan per kilometer? No offence, maar een Alfa 159 vergelijken met een Zoë is alsof je een Polo vergelijkt met een Passat. Je gaat een B/C segment vergelijken met het D segment qua afmeting en comfort. Overigens is de 159 een zware auto (bedankt GM!) en daardoor fiks in de vaste lasten, vooral als diesel.
Het is ook mijn use-case. Ik had een Alfa 159 en heb nu een Renault Zoe (ik geef mijn afwegingen weer niet die van een ander.

Ik weet het onderscheid niet tussen B en D segment, maar:
- er kan meer in de kofferbak van de Zoe dan van de Alfa 159 (o ja de achterbank van de zoe kan ook nog plat...)
- het comfort in de Zoe is hoger dan de alfa. Zoe heeft minder geluid binnen.
- De alfa kon harder, maar daar heb ik nu nog de motor voor :)
Ik lees iig op Autoweek dat de Zoë 150-170km kan rijden op een lading. Met mijn rijstijl (cc op 135 waar het mag) zal dat eerder minder zijn. :+ Dan zou ik op een rit naar mijn ouders (130 km in 70-75 minuten nu) opeens een keer moeten laden? Dat wordt dan sowieso 10-15 minuten langzamer rijden, mezelf ergeren op de rechterbaan en op een koude dag ook nog eens 20 minuten walstroom bijdruppelen? Dan lijkt het bijna wel een OV-reis. :+
O jeetje, ik ga ook wel eens met de trein, blijkbaar een verschrikking...
Maar als het jou niet past, past het jou niet.
(ik reageer maar even niet op de term "bijdruppelen")
Ik ga natuurlijk niet 2-3x per maand een auto huren voor de langere ritten als de elektrische auto primair vervoer zou zijn. Wel zou het ideaal voor mijn vrouw zijn, die stookt nu een boom aan CO2 weg met de licht onzuinige 2 liter van de RAV4. >:)
Wat natuurlijk ook niet moet dat huren. Ik heb dat destijds ook meegenomen in mijn overwegingen wel of niet doen. Mijn idee was dat ik dus ook 3-4 keer per maand een 'probleem' zou hebben. De keuze voor de Zoe was primair een financiele (zie mijn voorgaande post voor de berekening), achteraf bezien zou ik nu als de zoe mij hetzelfde zou kosten als de alfa ik nu voor de Zoe kiezen. De 3-4 keer een probleem per maand is er in werkelijkheid niet. Ja soms sta ik even 'bij te druppelen' onderweg, maar op 17000 km per jaar is dat ongeveer 1-2 keer per maand bij een snellader. Nu kun je die 40 minuten per maand zien als verloren tijd, maar voor mijn gevoel is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
enquetespam

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 21-03-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb je dit verhaal aangemeld bij een moderator? Anders even iemand een berichtje sturen.

Meestal worden enquetes niet zo op prijs gesteld, maar ik denk dat het nu een leuk onderwerp is, en zelfs al genoeg besproken is hier.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 21-03-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:22:
[...]

Ik ben zelf ook een 130 km rijder (elke dag naar mijn werk 35 km, dus kan het me dik veroorloven op de accu), echter ik erger me juist vele malen minder op de rechterbaan. Je hebt daar totaal geen last van mensen die onnodig links blijven rijden of mensen die elkaar tergend langzaam inhalen. Rechts rijden vind ik persoonlijk de meest ontspannen manier van rijden ;)
Ook is het dan veel malen stiller in de auto, dus kan ik mijn audioboek/muziek/vriendin veel beter horen.

Als het overigens 130 km is, dan hoef je alleen maar even 5 minuten te toppen als je het niet haalt (aangenomen dat je kan laden op locatie). Overigens haal je het makkelijk in één keer als je ECO-stand aanlaat (96 km/h), lukt mij zelfs met mijn 17 inch onzuinige banden op de ZOE 8)
Wederom niet goed gelezen/consistent nagedacht, je had het over met 130km rijden |:( Dan zit je idd snel aan de 90km range.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 21-03-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BB-One schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:45:
[...]

Het is ook mijn use-case. Ik had een Alfa 159 en heb nu een Renault Zoe (ik geef mijn afwegingen weer niet die van een ander.

Ik weet het onderscheid niet tussen B en D segment, maar:
- er kan meer in de kofferbak van de Zoe dan van de Alfa 159 (o ja de achterbank van de zoe kan ook nog plat...)
- het comfort in de Zoe is hoger dan de alfa. Zoe heeft minder geluid binnen.
- De alfa kon harder, maar daar heb ik nu nog de motor voor :)

[...]

O jeetje, ik ga ook wel eens met de trein, blijkbaar een verschrikking...
Maar als het jou niet past, past het jou niet.
(ik reageer maar even niet op de term "bijdruppelen")
Met vier man met het OV is inderdaad een verschrikking. Alleen vind ik het al niks aan, laat staan met een kind van 2,5 en 9 maanden.
Even ingeklopt voor de reis naar mijn ouders deur-deur:
4x overstappen, enkele reis 169 minuten (waaronder 17 minuten lopen opgeteld). Kosten 24,50 p.p. enkele reis. Retour is 7 minuten korter, maar een kwartje duurder. Krijg zo snel geen retourprijzen uit de site. Ook reizen de kinderen nog gratis. Dan nog is een reistijd van 5,5 uur en ~80 euro weinig aantrekkelijk om even naar mijn ouders te gaan als het met de auto 2,5 uur kost in totaal.
[...]

Wat natuurlijk ook niet moet dat huren. Ik heb dat destijds ook meegenomen in mijn overwegingen wel of niet doen. Mijn idee was dat ik dus ook 3-4 keer per maand een 'probleem' zou hebben. De keuze voor de Zoe was primair een financiele (zie mijn voorgaande post voor de berekening), achteraf bezien zou ik nu als de zoe mij hetzelfde zou kosten als de alfa ik nu voor de Zoe kiezen. De 3-4 keer een probleem per maand is er in werkelijkheid niet. Ja soms sta ik even 'bij te druppelen' onderweg, maar op 17000 km per jaar is dat ongeveer 1-2 keer per maand bij een snellader. Nu kun je die 40 minuten per maand zien als verloren tijd, maar voor mijn gevoel is dat niet zo.
Dat is denk ik het verschil. Met leaseauto draai ik ongeveer 27.500k/jaar en de tweede auto doet iets van 5k/jaar. Niks ontspannender door met even doorhalen vlot thuis te zijn. Bij mijn ouders kan ik vaker niet dan wel in de buurt van de voordeur parkeren, dus dan zou de EV de retourreis moeten kunnen maken.

Pas als mijn huidige rijsstijl kan handhaven op de trajecten die ik rijd, zou ik voor EV kiezen. En dat is natuurlijk voor een ieder heel persoonlijk. :) Ik blijf nog wel even 'on the fence'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuttel schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:50:
Alvast bedankt en als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag :)
Net zoiets als de Social Charging app dus? Al kan je daar geen punten sparen, Ik zie nu dat ze onder tussen een beta hebben (die ik dus nog niet heb); er staat me bij dat het destijds voornamelijk op Amsterdam was gericht.
JeroenE schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:24:
Vanochtend stonden bij Vianen aan de linkerkant (gezien vanuit Utrecht) alle drie de windmolens stil, maar rechts draaiden ze wel alle vijf.
Gistermiddag draaide ze wel alle acht, maar vanochtend weer hetzelfde. De vijf rechts draaide wel, maar de drie links stonden allemaal stil.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenE op 22-03-2016 07:18 . Reden: update windmolens ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.groen7.nl/files/2016/bmw-i3-oranje-2.jpg

Deze volledig elektrische occasions kun je beter links laten liggen

De BMW i3 wordt namelijk omschreven als een onbetrouwbare auto. Vooral de vroegere modellen die omstreeks 2014 van de band rolden. Aldus Consumer Reports in een occasion-lijst waar staat beschreven welke tweedehands auto’s je beter kan mijden. De Tesla Model S wordt ook afgebrand door de Amerikaanse consumentenbond. De modeljaren 2012, 2013 en 2015 fungeren als onbetrouwbaar. Voor de Nissan Leaf wordt alleen modeljaar 2013 aangeduid als ‘onbetrouwbaar’.

In hoeverre je het advies van de consumentenvereniging serieus moet nemen is aan jezelf. De Amerikanen doen wel vaker opmerkelijke uitspraken over de autoindustrie. Overigens verschijnt Toyota/Lexus met geen enkel model op de lijst. Ook de Chevrolet Volt ontspringt de dans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/landscape_2/public/content/images/2016/03/21/ANP-ELEKTRISCH-LAADPAAL_0.jpg

Zo goedkoop is elektrisch rijden

Wie in 2016 elektrisch rijdt, is per kilometer veel goedkoper uit dan iemand die gewoon benzine tankt. Wie op diesel rijdt, is soms net zo duur uit, en LPG-rijders zijn soms minder en soms meer kwijt. Dat blijkt uit een overzicht dat Wiebes naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Veel hangt af van waar de auto wordt opgeladen. Als dat thuis gebeurt is de brandstofprijs per kilometer 3 cent. Als er een openbare laadpaal wordt gebruikt is het duurder en varieert dat van 4,5 tot ruim 6 cent per kilometer. Benzinerijders zijn volgens Wiebes nog duurder uit en bijna 9 cent kwijt. Een dieselrijder betaalt 6 cent en LPG-rijders ruim 4 cent.

Subsidie hier, belastingvoordeel daar
Wiebes vindt dat elektrisch rijden hiermee eigenlijk best goedkoop is en dat verdere verwennerijtjes niet nodig zijn. De overheid voert al sinds 2007 een beleid om elektrisch rijden te stimuleren, met de volgende belastingvoordelen en subsidies:

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Op zich klopt dat wel natuurlijk, maar er is meer dan alleen de kilometerprijs. En dan is de elektrische auto nog wat duur in aanschaf. En meer oplaadpunten zou leuk zijn.

Toch moet het doorslaggevende echt komen van de nieuwe generatie die er nu aan komt. Model 3, nieuwe Leaf, E-Ampera of wat dan ook. Misschien ook een nieuwe I-Miev achtige, maar dan gewoon erg goedkoop. Dus niet Golf/Corolla proberen aan te vallen, maar eerder richting Yaris/Polo of zelfs Aygo/Up met een dergelijk goedkoop prijs kaartje. Want de meeste mensen die nu een Aygo of een Up kopen, kopen die ook voor lokaal verkeer en niet mee op vakantie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn grootste probleem blijft dat wat ik bespaar op de brandstofkosten bij de afschrijving op de accu bij ga leggen (zeker met de huurconstructie bij Renault). Netto doet het niet bar veel maar staan er momenteel nog wel praktische nadelen tegenover (hoge aanschafprijs, klein aanbod, beperkte range)....

Ik zou het dolgraag willen, i.c.m. nog een set panelen op het dak, maar ik wacht nog een jaar of 3. Tegen die tijd is de techniek een stukje verder, zijn er wagens als de Bolt en de Model 3 beschikbaar en het aanbod een fors stuk groter :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://images.abcdn.nl/image/dbaa36385e_CeEudFcVIAAufx8.jpg?rect=11%2C0%2C558%2C314&w=880&s=45e6334f7831d7fdf8bed5f58206b136

Zo reserveer je een Tesla Model 3

Tesla komt met een nieuwe auto, de Model 3. En die mag waarlijk de auto van de toekomst genoemd worden, want u als u nu reserveert bent u twee relaties verder voordat u hem op het oprit mag parkeren.

Kritiek op Tesla heeft geen zin, want Tesla-liefhebbers zijn zoals de ware petrolhead; zeiken over milieuvervuiling mag dan rationeel zijn, het komt toch niet over. Hebben we respect voor. Maakt niet uit.

Toch willen we even het volgende aanstippen. Vandaag bracht Tesla een FAQ uit over het reserveren van de nieuwe Model 3. U kunt bestellen vanaf 31 maart om 8:30 Pacific Time. Of in goed Nederlands: vanaf half vijf in de ochtend op de eerste april. U dient natuurlijk wel duizend dollar vooruit te betalen. Maar dan wordt het raar. Wij citeren:

"In order to be as fair as possible, there will be a different queue for each region. And as a thank you to our current owners, existing customers will get priority in each region, meaning that the fastest way to own a Model 3 is to own a Model S or Model X. Model 3 production is scheduled to begin in late 2017."

Goed, dit wordt wel heel Apple-ish allemaal. Wie bij de club hoort, krijgt prioriteit. Slim gedaan, maar zulks eindigt altijd in taferelen met journalisten die hun kritiek-knop uitzetten en hun handen stuk klappen bij een Tesla-presentatie. Van dat sfeerbeeld ener cultus worden we niet erg warm. Misschien is het trouwens mogelijk om nu nog snel een Model S te kopen en daarmee een paar plekjes hoger op de lijst te komen. Zou geinig zijn.

En handig ook, want - en dat is het tweede punt - u kunt die Model S tot eind volgend jaar rijden. En waarschijnlijk langer, want pas in oktober 2017 begint de productie van de Model 3. Wij vinden Tesla te gek, maar we zouden al reserves hebben als we anderhalf jaar hadden moeten wachten op een Ferrari 488 GTB, laat staan een elektrische auto voor de massa. Je hebt wel echt fundamentalistische volgers nodig om hiermee weg te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:19:
[afbeelding]

Zo reserveer je een Tesla Model 3

Tesla komt met een nieuwe auto, de Model 3. En die mag waarlijk de auto van de toekomst genoemd worden, want u als u nu reserveert bent u twee relaties verder voordat u hem op het oprit mag parkeren.

Kritiek op Tesla heeft geen zin, want Tesla-liefhebbers zijn zoals de ware petrolhead; zeiken over milieuvervuiling mag dan rationeel zijn, het komt toch niet over. Hebben we respect voor. Maakt niet uit.

Toch willen we even het volgende aanstippen. Vandaag bracht Tesla een FAQ uit over het reserveren van de nieuwe Model 3. U kunt bestellen vanaf 31 maart om 8:30 Pacific Time. Of in goed Nederlands: vanaf half vijf in de ochtend op de eerste april. U dient natuurlijk wel duizend dollar vooruit te betalen. Maar dan wordt het raar. Wij citeren:

"In order to be as fair as possible, there will be a different queue for each region. And as a thank you to our current owners, existing customers will get priority in each region, meaning that the fastest way to own a Model 3 is to own a Model S or Model X. Model 3 production is scheduled to begin in late 2017."

Goed, dit wordt wel heel Apple-ish allemaal. Wie bij de club hoort, krijgt prioriteit. Slim gedaan, maar zulks eindigt altijd in taferelen met journalisten die hun kritiek-knop uitzetten en hun handen stuk klappen bij een Tesla-presentatie. Van dat sfeerbeeld ener cultus worden we niet erg warm. Misschien is het trouwens mogelijk om nu nog snel een Model S te kopen en daarmee een paar plekjes hoger op de lijst te komen. Zou geinig zijn.

En handig ook, want - en dat is het tweede punt - u kunt die Model S tot eind volgend jaar rijden. En waarschijnlijk langer, want pas in oktober 2017 begint de productie van de Model 3. Wij vinden Tesla te gek, maar we zouden al reserves hebben als we anderhalf jaar hadden moeten wachten op een Ferrari 488 GTB, laat staan een elektrische auto voor de massa. Je hebt wel echt fundamentalistische volgers nodig om hiermee weg te komen.
Ik had gematigde/voorzichtige interesse in een Model 3 als volgende leaseauto.
Maar ik denk dat ik deze plannen in de ijskast zet. Het idee was een auto voor de massa, maar de uitvoering zoals hierboven te lezen laat te wensen over.

Ik ben allergisch voor dergelijke voortrekkerij en arrogantie. Prima dat ze het kunnen maken, maar door het ook daadwerkelijk te doen sta je bij mij 1-0 achter. Nee ze hebben mij niet nodig, maar een bedrijf dat zo arrogant reageert, hoort geen bedrijf te hebben. Kwestie van tijd dat de consument meer keuze heeft...
Maar ja Tesla is een religie he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Ah crap... nou moet ik vroeg m'n bed uit volgende week donderdag :P
(dat 'half 5 in de ochtend' klopt trouwens niet)
https://www.teslamotors.com/blog/reserving-model-3/

Om de 'beste kans' te maken op een hoog plaatsje op de wachtlijst kun je het beste naar een Tesla winkel gaan op de 31e.

De reservering is kosteloos te annuleren, met teruggave van de aanbetaling. Tja, dat kun je nog doen met een auto waarvan je nog niet eens weet of je hem wel wilt hebben....
Het track-record voor tijdige levering is overigens niet zo goed natuurlijk... dus je mag hopen dat je hem hier eind 2018 of zelfs begin 2019 hebt.

De gang van zaken is wat apart, maar ik zou het ook zo doen.
Zo weet je precies hoeveel (serieuze) interesse er is... Als er meer vraag dan aanbod is kun je dat op verschillende manieren oplossen. Pre-orderen is heel gebruikelijk in heel veel sectoren. Waarom zou dat voor auto's 'arrogant' zijn?
Het voortrekken van bestaande klanten is ietwat raar inderdaad, maargoed je beloont zo je bestaande klanten wel... ik kan me er iets bij voorstellen. (ik geef mijn bestaande/trouwe klanten ook soms voorrang of hogere korting)

Ze geven in ieder geval iets van een prijs, en een goede mogelijkheid om je interesse kenbaar te maken. Waar reserveer ik een Ampera-E of een nieuwe Leaf? En wat gaat die kosten? Die uitvoering laat net zoveel te wensen over.

[ Voor 73% gewijzigd door NovapaX op 22-03-2016 15:59 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
NovapaX schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:48:

Zo weet je precies hoeveel (serieuze) interesse er is... Als er meer vraag dan aanbod is kun je dat op verschillende manieren oplossen. Pre-orderen is heel gebruikelijk in heel veel sectoren. Waarom zou dat voor auto's 'arrogant' zijn?
Het voortrekken van bestaande klanten is ietwat raar inderdaad, maargoed je beloont zo je bestaande klanten wel... ik kan me er iets bij voorstellen. (ik geef mijn bestaande/trouwe klanten ook soms voorrang of hogere korting)
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je juist zoveel mogelijk nieuwe klanten zou willen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:55:
[afbeelding]

Deze volledig elektrische occasions kun je beter links laten liggen

De BMW i3 wordt namelijk omschreven als een onbetrouwbare auto. Vooral de vroegere modellen die omstreeks 2014 van de band rolden. Aldus Consumer Reports in een occasion-lijst waar staat beschreven welke tweedehands auto’s je beter kan mijden. De Tesla Model S wordt ook afgebrand door de Amerikaanse consumentenbond. De modeljaren 2012, 2013 en 2015 fungeren als onbetrouwbaar. Voor de Nissan Leaf wordt alleen modeljaar 2013 aangeduid als ‘onbetrouwbaar’.

In hoeverre je het advies van de consumentenvereniging serieus moet nemen is aan jezelf. De Amerikanen doen wel vaker opmerkelijke uitspraken over de autoindustrie. Overigens verschijnt Toyota/Lexus met geen enkel model op de lijst. Ook de Chevrolet Volt ontspringt de dans.
Die i3 wil je toch sowieso niet dood in gevonden worden? Ik zie er geregeld één rijden, maar het lijkt wel getekend door een kleuter. Die auto vind ik echt afschuwelijk lelijk.
Ah crap... nou moet ik vroeg m'n bed uit volgende week donderdag :P
(dat 'half 5 in de ochtend' klopt trouwens niet)
https://www.teslamotors.com/blog/reserving-model-3/

Om de 'beste kans' te maken op een hoog plaatsje op de wachtlijst kun je het beste naar een Tesla winkel gaan op de 31e.

De reservering is kosteloos te annuleren, met teruggave van de aanbetaling. Tja, dat kun je nog doen met een auto waarvan je nog niet eens weet of je hem wel wilt hebben....
Het track-record voor tijdige levering is overigens niet zo goed natuurlijk... dus je mag hopen dat je hem hier eind 2018 of zelfs begin 2019 hebt.

Ze geven in ieder geval iets van een prijs, en een goede mogelijkheid om je interesse kenbaar te maken. Waar reserveer ik een Ampera-E of een nieuwe Leaf? En wat gaat die kosten? Die uitvoering laat net zoveel te wensen over.
Meeste pre-orders gaan niet over 50-100k. ;) Ik mag toch hopen dat er ondertussen ook andere interessante auto's langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Señor Sjon schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:09:
Ik mag toch hopen dat er ondertussen ook andere interessante auto's langskomen.
Dus dit...
Een auto als de Tesla Model 3, maar dan een ander merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Señor Sjon schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:09:
[...]

Die i3 wil je toch sowieso niet dood in gevonden worden? Ik zie er geregeld één rijden, maar het lijkt wel getekend door een kleuter. Die auto vind ik echt afschuwelijk lelijk.
Het uiterlijk interesseert me niet, maar BMW heeft wel een paar behoorlijke ontwerpfouten erin zitten. De non-PHEV-versie heeft geen grotere accu, (maar een leeg gat) waardoor het bereik domweg tegenvalt. De kofferbak is ook niet geweldig. De zitpositie en rijgedrag zijn daarentegen erg goed kan ik je vertellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krisp schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:39:
De non-PHEV-versie heeft geen grotere accu, (maar een leeg gat) waardoor het bereik domweg tegenvalt.
Was dat niet vanwege een Californische regel? Iets als dat een range extender niet ten koste van de accu's mag gaan ofzo.
Daar hebben ze toch allemaal nieuwe fabrieken voor gebouwd? Maar ik vind ook: eerst zien, dan geloven. Gebakken lucht verkopen kunnen ze allemaal heel goed.

Ik weet dat ik apart ben, maar een i3 vind ik niet lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:40:
[...]

Was dat niet vanwege een Californische regel? Iets als dat een range extender niet ten koste van de accu's mag gaan ofzo.
De i3 is redelijk uniek in dat dit vooralsnog het enige model is waarbij de zelfde auto zowel met als zonder een range extender geleverd wordt. Het is ook nog de enige auto die als serieele hybride gemaakt wordt. Dat is een optie die andere parallel hybrides niet hebben. Het is daarom dat de i3 zonder de rex ook gewoon 170pk heeft, het is geen 15kw hulpmotor of zo. :)

De californische regel is dat de brandstof tank voor de rex niet meer bereik geeft dan de accu. Daarom is deze beperkt tot 8 liter daar en 10 liter hier. Als de i3 meer accu bereik krijgt, dan mag in Amerika er ook 10 liter voor de rex gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Precies. Ik irriteer me altijd over telecom/energiemaatschappijen die nieuwe klanten voortrekken met kortingen en acties terwijl de bestaande klanten geen aandacht krijgen, gelukkig is dat in bijv. de energiewereld aan het veranderen.

De handelswijze zoals het artikel omschrijft is gewoon heel erg silicon valley en minder zoals autojournalisten het gewend zijn. Dan kun je dat Tesla aanrekenen of eens in de spiegel kijken maar dat laatste levert geen sappig verhaaltje op.
Blik1984 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:59:
[...]

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je juist zoveel mogelijk nieuwe klanten zou willen hebben
De bestaande klanten hebben Tesla ge-kickstart door een (te?) duur model te kopen. Waarom zou Tesla daar niet wat voor terug doen door ze voorrang op de 'goedkope' Tesla te geven?

[ Voor 15% gewijzigd door styno op 23-03-2016 09:26 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Plus dat je dan een wat gezondere tweedehandsmarkt opbouwt. Alhoewel er denk ik niet gek veel mensen zijn die van een E-segmenter naar een D-segmenter zullen gaan (als de Model 3 dat al wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:39:
[...]

Het uiterlijk interesseert me niet, maar BMW heeft wel een paar behoorlijke ontwerpfouten erin zitten. De non-PHEV-versie heeft geen grotere accu, (maar een leeg gat) waardoor het bereik domweg tegenvalt. De kofferbak is ook niet geweldig. De zitpositie en rijgedrag zijn daarentegen erg goed kan ik je vertellen. :)
De zitpositie is niet bepaald des BMW, het is wel heel hoog en stuur zit ver weg. Het rijgedrag daarentegen is mooi, jammer van de hoogte van de auto, maar daar heb je relatief weinig last van. De stijfheid van het chassis valt wel onmiddelijk op en sturen = gaan, bijzonder direct stuurgevoel.

Ik stapte diep onder de indruk van de technische kant van de wagen uit, de aandrijflijn en het chassis zijn echt magnefiek.. Als ze ooit een 3-serie bouwen op basis van dit chassis en deze aandrijflijn, ik ben direct verkocht. Juist de zitpositie kon me minder bekoren, zeker als je een 3-serie of Z4 gewend bent. Uiterlijk is het een love it or hate it verhaal, ik zit meer aan de love it kant, m'n vriendin aan de hate it kant.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:23:
[...]

De zitpositie is niet bepaald des BMW, het is wel heel hoog en stuur zit ver weg.
Hmm, X3, X5, X7? :z

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, zelfs daarin zat ik lekkerder. Ik weet niet waarom maar voor m'n gevoel was de geometrie het net niet helemaal... Niet iets waarop ik de auto zou laten vallen maar het kon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Maasluip schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:36:
Plus dat je dan een wat gezondere tweedehandsmarkt opbouwt. Alhoewel er denk ik niet gek veel mensen zijn die van een E-segmenter naar een D-segmenter zullen gaan (als de Model 3 dat al wordt).
Waarom zouden ze overstappen, misschien wil de partner ook wel elektrisch rijden in een Tesla, of een kleinere auto voor de stad?
Mensen in dit segment van de markt (model S en X), hebben meestal 2 auto's of meer (stel/gezin).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

dfrenner schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:47:
[...]

Ik had gematigde/voorzichtige interesse in een Model 3 als volgende leaseauto.
Maar ik denk dat ik deze plannen in de ijskast zet. Het idee was een auto voor de massa, maar de uitvoering zoals hierboven te lezen laat te wensen over.

Ik ben allergisch voor dergelijke voortrekkerij en arrogantie. Prima dat ze het kunnen maken, maar door het ook daadwerkelijk te doen sta je bij mij 1-0 achter. Nee ze hebben mij niet nodig, maar een bedrijf dat zo arrogant reageert, hoort geen bedrijf te hebben. Kwestie van tijd dat de consument meer keuze heeft...
Maar ja Tesla is een religie he....
Tesla een religie? En de poster "boven" jou neemt "fundamentalistisch" in de mond. Beetje bijzonder wel. Vooral omdat de positieve geluiden voornamelijk van gebruikers van de daadwerkelijke auto's komt. Dit zijn mensen die met bewijzen uit de praktijk positieve en ook kritische geluiden laten horen.

Tesla "doet" het allemaal anders dan anders. En ik moet zeggen, dat ik altijd wel sympathie kan opbrengen voor bedrijven die steeds maar bewijzen dat ze dingen WEL voor elkaar kunnen krijgen waarvan "iedereen" zegt dat het onmogelijk is. Ook zijn er extra sympathie-punten omdat Tesla (nog) een heel klein autobedrijf is (ondanks de 15000 werknemers en een geschatte levering van 90.000 auto's dit jaar).

Jij hebt blijkbaar problemen met Tesla omdat ze bestaande klanten voorrang willen geven bij het aanschaffen van een Model 3. Dat is toch juist prima? Je huidige klanten wil je toch ook blij houden? Of moeten alleen "nieuwe" klanten getrokken worden met akties en kortingen en hebben de bestaande klanten pech?

Tesla communiceert tenminste helder hoe het reserveren en de volgorde van levering van de Model 3 gaat plaatsvinden. Maar goed. Ieder zijn ding natuurlijk :).

Nu is het weer tijd voor het leukste...(vind ik)...speculeren!!! :)

Vanaf 2020 wil Tesla minimaal 500.000 auto's per jaar maken. Gezien de productie van S en X dit jaar van rond de 90.000, is het (wellicht) redelijk om aan te namen dat deze modellen tegen 2020 goed zijn voor 150.000 stuks. Door de oogharen kijkend naar de groei in het verleden en de opmerkingen over groei van Elon Musk...dan kunnen dit de cijfers worden:

2015: 50.000 S en X, 0 III (gerealiseerd)
2016: 90.000 S en X, 0 III (geschat door Tesla)
2017: 110.000 S en X, 25.000 III (mijn extrapolatie)
2018: 125.000 S en X, 100.000 III (mijn extrapolatie)
2019: 135.000 S en X, 200.000 III (mijn extrapolatie)
2020: 150.000 S en X, 350.000 III (mijn extrapolatie)

Er zijn geruchten dat 100 duizenden, tot 1 miljoen reserveringen binnen kunnen komen voor de III (In Eindhoven hebben ze 50 man personeel klaarstaan!). Stel dat er daadwerkelijk 500.000 model III auto's gereserveerd worden in 2016 en 2017 welke ook omgezet worden tot bestellingen:

Gezien het feit dat VS ongeveer goed is voor de helft van de huidige verkopen, dan zullen de eerste 250.000 auto's binnen de VS blijven. Dat zou inhouden dat het leveren voor bestellingen in de queue's van Europa (en Azie, etc) begint tweede helft 2019!

De huidige S (en misschien ook X) verkopen in NL bedragen momenteel ongeveer 1% van de leveringen per jaar. Uitgaande van mijn fantasie-cijfers zouden er in NL 5000 reserveringen kunnen komen en misschien wel een markt voor 5000 stuks per jaar! Zeker wanneer deze auto geleased "mag" worden en wanneer het thuisladen knap gefaciliteerd wordt door gemeentes.

Elon Musk heeft al aangegeven op zoek te zijn naar een productiefaciliteit per continent. Voornamelijk voor de Model III. Ook zouden er nieuwe Gigafactories moeten komen. Vermoedelijk een in EU en een in China. Deze zouden dan tegen 2025 online moeten komen gezien de door Elon Musk gedroomde aantallen van "miljoenen" vanaf 2025.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:51

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Met al die info in het achterhoofd, dat de Model 3 pas op zijn vroegst richting eind 2018 fatsoenlijk beschikbaar is, is het dan nog wel te verwachten dat andere fabrikanten wel gewoon in 2017 betaalbare EVs beschikbaar hebben? Zoals de Leaf, eGolf v2, etc. Of zal een gros van deze fabrikanten dan toch de kat uit de boom gaan kijken tot 2018/19, omdat ze toch niet echt gepusht worden?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gezien dat de meeste fabrikanten nu op Tesla achter lopen, hoop ik dat ze de tijd gebruiken om bij te trekken.

OTOH lopen bijvoorbeeld Nissan en Renault (in 2018) 6 jaar voor op Tesla als het om betaalbare EVs gaat die je daadwerkelijk kan kopen :)

MisterGreen beweert in een mailing overigens al 1000 Model 3's voor lease in Nederland gereserveerd te hebben. te willen reserveren.

http://teslamodel3lease.nl

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 23-03-2016 13:36 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 23:50
Ik denk dat de meeste automakers inmiddels wel doorhebben dat ICE auto's niet de toekomst zijn. Ik denk eerder dat het een probleem is van niet kunnen reageren door een gebrek aan kennis, ervaring en slagvaardigheid.

Daardoor denk ik nog steeds dat Tesla het heel goed gaat doen. Ze zijn klein en slagvaardig. Tegelijkertijd hebben ze inmiddels al heel veel ervaring opgedaan in de elektrische auto industrie. Ook heb ik begrepen dat Tesla automatisch rij data ontvangt van iedere Tesla. Dit zal heel waardevol zijn in de volgende revolutie in de auto industrie: zelfrijdende auto's.

[ Voor 18% gewijzigd door FreeShooter op 23-03-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Maar goed, ik neem aan dat VAG, Ford, GM, etc. niet echt achterlopen als het gaat om techniek en productieprocessen. Zo hier en daar zullen ze waarschijnlijk zelfs wel voorlopen qua theorie of misschien zelfs praktijk, maar ze lanceren alleen gewoon nog niets in die markt (300km+ range voor minder dan 35.000). Aan de hand daarvan ben ik bang, of juist niet, dat ze wachten tot Tesla zijn kaarten helemaal open heeft liggen met de Model 3 voordat ze hun concurrent daarvoor lanceren.

Daarnaast zullen ze ook eerst een laadnetwerk willen hebben staan, voordat de massa hun auto's mag kopen, maar dat lijkt me iets dat prima in de tijd tussen aankondiging en release kan worden gerealiseerd.

Edit: Zelf zit ik stiekem te kijken of een Model 3 reservering voor mij interessant is, dus hoop ik nu eigenlijk te horen wat de concurrentie te bieden heeft :9. Een elektrische focus (bestaat al I know) zou voor mij ideaal zijn, mits deze 200km+ range biedt. Iemand enig idee of daar nog Europese plannen voor zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door RoofTurkey op 23-03-2016 13:55 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
RoofTurkey schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:51:
Maar goed, ik neem aan dat VAG, Ford, GM, etc. niet echt achterlopen als het gaat om techniek en productieprocessen. Zo hier en daar zullen ze waarschijnlijk zelfs wel voorlopen qua theorie of misschien zelfs praktijk, maar ze lanceren alleen gewoon nog niets in die markt (300km+ range voor minder dan 35.000). Aan de hand daarvan ben ik bang, of juist niet, dat ze wachten tot Tesla zijn kaarten helemaal open heeft liggen met de Model 3 voordat ze hun concurrent daarvoor lanceren.

Daarnaast zullen ze ook eerst een laadnetwerk willen hebben staan, voordat de massa hun auto's mag kopen, maar dat lijkt me iets dat prima in de tijd tussen aankondiging en release kan worden gerealiseerd.
Ik kan me dat niet voorstellen. Waarom zouden ze wachten? Ze kunnen tenslotte ook een vernieuwd model uitbrengen over een jaar, of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

FreeShooter schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:55:
[...]

Ik kan me dat niet voorstellen. Waarom zouden ze wachten? Ze kunnen tenslotte ook een vernieuwd model uitbrengen over een jaar, of 2.
Omdat een heel laadnetwerk nu nog niet rendabel zou zijn, ze nog genoeg verdienen met ICE, het waarschijnlijk over een paar jaar veel meer kans heeft op financieel succes met EVs en simpelweg omdat ze graag auto's op de markt zetten die per miljoenen verscheept kunnen worden en dus niet per honderden :P.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-10 21:47
FreeShooter schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:55:
[...]

Waarschijnlijk omdat fabrikanten als VAG/Ford/GM/... het niet zien zitten om voor 35k een EV op de markt te brengen die (tegenover de ICE Golf/Focus/Astra/...) amper verkoopt.
Als je r&d verdeelt over een relatief kleine hoeveelheid auto's (zeker voor VAG), je daarbij de batterijen telt dan weet je dat je in 2016 geen degelijke D-segmenter voor 35k kan verkopen. Tesla hoop waarschijnlijk tegen 2020 genoeg dikke 3's verkocht te hebben tegen hoge prijzen om de instappers dan goedkoop te kunnen aanbieden.
Een e-Golf kost 36000 euro en is niet echt een auto die in grote volumes verkocht wordt. En VW zal daar waarschijnlijk niet veel winst op maken.
Het moet voor de fabrikanten nog wel een interessante investering blijven, anders doen die dat niet zo maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
RoofTurkey schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:57:
[...]

Omdat een heel laadnetwerk nu nog niet rendabel zou zijn, ze nog genoeg verdienen met ICE, het waarschijnlijk over een paar jaar veel meer kans heeft op financieel succes met EVs en simpelweg omdat ze graag auto's op de markt zetten die per miljoenen verscheept kunnen worden en dus niet per honderden :P.
Ik snap jullie argumenten. Het is (voor mij in ieder geval) verder speculeren hoever de andere automakers zijn met technologische ontwikkelingen t.o.v. Tesla.

Lees net dat de eerste pre-production Bolts van de band af komen rollen. Verwachting is dat ze eind 2016/begin 2017 bij de dealers staan in de US.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9qt4iUjpjeU]

[ Voor 10% gewijzigd door FreeShooter op 23-03-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

FreeShooter schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:08:
[...]

[...]

Het is (voor mij in ieder geval) verder speculeren hoever de andere automakers zijn met technologische ontwikkelingen t.o.v. Tesla. Ik snap jullie punten.

Lees net dat de eerste pre-production Bolts van de band af komen rollen. Verwachting is dat ze eind 2016/begin 2017 bij de dealers staan in de US.

[video]
Ah nice, Opel doet goede zaken met de nieuwe lijn en als de EV op hetzelfde niveau zit zou dat ook nog wel een interessante optie zijn. Zeker voor 30.000€ (klopt dat ongeveer of hebben wij minder subsidies erop?) zou het een hele mooie optie zijn, voor meer zou ik toch liever in een Tesla zitten :+.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-10 21:47
FreeShooter schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:08:
[...]

[...]

Ik snap jullie argumenten. Het is (voor mij in ieder geval) verder speculeren hoever de andere automakers zijn met technologische ontwikkelingen t.o.v. Tesla.
Ik zou denken even ver zo niet verder dan Tesla, kijk naar de eGolf, dat is een vrij degelijke auto. Enkel de range is niet op Tesla niveau, maar dat zijn de prijs en gewicht ook niet. Ok, het is geen puur EV chassis en daarop kan waarschijnlijk nog wel wat verbeterd worden tegenover MQB wat vanaf de grond gebouwd is voor ICE (benzine+diesel+cng),PHEV,EV. Mocht dat echt een eigen EV platform zijn dan zou de huidige eGolf misschien net wat meer range hebben, maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
RoofTurkey schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:12:
[...]

Ah nice, Opel doet goede zaken met de nieuwe lijn en als de EV op hetzelfde niveau zit zou dat ook nog wel een interessante optie zijn. Zeker voor 30.000€ (klopt dat ongeveer of hebben wij minder subsidies erop?) zou het een hele mooie optie zijn, voor meer zou ik toch liever in een Tesla zitten :+.
Die Bolt is inderdaad een gave, ruime en betaalbare auto. Ik begrijp dat hij zonder ecologische subsidie in de US $37.500 gaat kosten en $30.000 na aftrek van een eco bonus. Terwijl de 30kw Nissan Leaf SV Model $26,700 kost na aftrek. Kan alleen zo snel even niet vinden hoeveel datzelfde model in NL kost.

Toch denk ik dat, voor $5000 meer, een Tesla toch wel veel meerwaarde biedt. Vooral door de gadgets en het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

FreeShooter schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:31:
[...]

Die Bolt is inderdaad een gave, ruime en betaalbare auto. Ik begrijp dat hij zonder ecologische subsidie in de US $37.500 gaat kosten en $30.000 na aftrek van een eco bonus. Terwijl de 30kw Nissan Leaf SV Model $26,700 kost na aftrek. Kan alleen zo snel even niet vinden hoeveel datzelfde model in NL kost.

Toch denk ik dat, voor $5000 meer, een Tesla toch wel veel meerwaarde biedt. Vooral door de gadgets en het uiterlijk.
Mwah, het niveau van afwerking van een dik uitgevoerde Model S vind ik persoonlijk niet echt super. Laat staan op hetzelfde niveau als een Audi oid van een ton. Daarentegen vind ik Opel toch juist weer, voor de prijs zeker, heel goed afgewerkte auto's maken. Met dat in het achterhoofd denk ik toch dat de Bolt een betere auto is om in te zitten, maar natuurlijk zal snelheid, range en opladen wel beter zijn bij Tesla maar dat vind ik persoonlijk geen €5000+ extra waard. Zeker niet als de afwerking van Tesla ook nog eens minder goed is dan bij de Model S, wat wel aannemelijk is gezien de lagere vanaf prijs...

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Misschien nog een punt ter overweging....Tesla is totaal afhankelijk van de marge die ze maken op de model III. De "klassieke" jongens hoeven geen rendabel model te lanceren. Die kunnen door de relatief kleine aantallen EV's de huidige marges van de ICE's gebruiken voor hun "groene" marketing campagne waar hun EV's dan onderdeel van zijn.

Tesla wil een brutomarge van ruim 25% op een S. Misschien kan dat wat lager bij de III door de hogere aantallen. Maar hou die marge eens op 15%.

Bruto marge Model III is dan minimaal $ 35000 * 15% = $ 5250. Ofwel Tesla zal max 30k all-in aan de productie van een III kwijt mogen zijn.

Wanneer een Opel 10% verlies mag leiden op een Bolt (kloon), dan komt het op: $ 37500 *-10% = $ -3750. Ofwel mag een dergelijke auto in totaal GM kosten: € 41250.

Dat zou inhouden dat Tesla een technisch superieure auto met meer features moet maken voor $ 10k minder dan een GM. Dan heb ik ook nog niet eens de benodigde marge meegerekend voor Tesla die ze gebruiken om hun SC netwerk te bouwen/onderhouden.

Het is in mijn optiek dus veel knapper van Tesla een dergelijk model op de markt te zetten dan de "oudejes". Bovendien zullen de ICE bouwers het liefst de markt slopen met (te) goedkope autos (en dus verlies lijden) waardoor Tesla verzuipt. Wat de Amerikanen en hun vriendjes met de olie met Rusland proberen te doen momenteel.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RoofTurkey schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:35:
[...]

Mwah, het niveau van afwerking van een dik uitgevoerde Model S vind ik persoonlijk niet echt super. Laat staan op hetzelfde niveau als een Audi oid van een ton. Daarentegen vind ik Opel toch juist weer, voor de prijs zeker, heel goed afgewerkte auto's maken.
Ik heb nog niet in een Bolt gezeten, maar ik weet niet of je wel eens een Volt van binnen hebt bekeken, dat dashboard is plastic fantastic met een display voor je dat lijkt op een jaren 80 videospelletje en de knoppen op de middenconsole lijken op de controler die daarbij hoort.
Dat was voor mij echt een volstrekte afknapper. Dat was dus duidelijk geen Opel-kwaliteit (en dan vind ik hun interieurs "niet geweldig" om het maar even netjes te zeggen) maar Chevrolet-kwaliteit. Waar Tesla toch wel boven het amerikaanse uitstijgt is Chevrolet toch echt standaard amerikaanse meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Maasluip schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:32:
[...]

Ik heb nog niet in een Bolt gezeten, maar ik weet niet of je wel eens een Volt van binnen hebt bekeken, dat dashboard is plastic fantastic met een display voor je dat lijkt op een jaren 80 videospelletje en de knoppen op de middenconsole lijken op de controler die daarbij hoort.
Dat was voor mij echt een volstrekte afknapper. Dat was dus duidelijk geen Opel-kwaliteit (en dan vind ik hun interieurs "niet geweldig" om het maar even netjes te zeggen) maar Chevrolet-kwaliteit. Waar Tesla toch wel boven het amerikaanse uitstijgt is Chevrolet toch echt standaard amerikaanse meuk.
Maar de Bolt lijkt toch wel wat meer op de nieuwe Astra en dergelijke als ik de foto's mag geloven. Dus heb goede hoop, maar toch zou het mooi zijn als Ford gewoon een nette eFocus uitbrengt met een blue collar prijsje :).

Grillmeister

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.