Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

Snow_King

Konijn is stoer!

BB-One schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:20:
[...]

Ga ik in mee...
Er zijn ook redelijk wat McDonalds met een 3,7 lader. Bijvoorbeeld bij Nijkerk. Totaal nutteloos tenzij de medewerkers een EV hebben...
(volgens de website van newmotion is de lader bij Esso Scheiwijk wel 11kw, is beter dan een 3,7kw ;) )
McDonald's Amsterdam Zuid-Oost mag daar ook bij. 3,7kW laden is totaal nutteloos op elke bestemming.
mcDavid schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:14:
Is het ook niet gevaarlijk? Zo'n hoog vermogen elektrische koppeling tussen de benzinedampen?
Nee, vonken komen er niet vrij bij het laden van een EV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Volgens mij wordt de (laad)stroom al door het relais onderbroken voordat het contact verbroken wordt. (doordat de communicatielijn eerder verbroken wordt dan de fase en de nul)
Dan zou de 'vonk' in de relais het gevaar moeten zijn.

Bovendien zit je in de buitenlucht, dus met de dampen zal het nog wel los lopen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Dit is wel leuk: http://www.charinev.org/n...se-electric-car-charging/
Volvo Cars believes the global automotive industry should strive towards the introduction of a standardised charging infrastructure for electric cars, says Dr Peter Mertens, the company’s Senior Vice President for Research & Development.
Dat is allemaal PR en Marketing, maar dit technische stuk:
It combines single-phase with rapid three-phase charging, using alternating current at a maximum of 43 kilowatts (kW), as well as direct-current charging at a maximum of 200 kW and the future possibility of up to 350 kW – all in a single system.
350kW maximaal dus, maar Fastned bijvoorbeeld geeft aan volgend jaar al jaar 150kW te gaan.

Dat strookt ook met dit verhaal: http://fastned.pr.co/1112...t-aan-race-voor-snelladen
De race om sneller te laden is begonnen en Fastned committeert zich aan deze race door haar stations nu al voor te bereiden op snellere laders. Sterker nog, het aanbieden van de snelste laders is opgenomen in de statutaire missie van het bedrijf.
150 tot 350kW zijn tenminste leuke vermogens. Dan ben je lekker snel weer op weg.

In 2020 ziet de wereld er een heel stuk anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BB-One schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:20:
[...]

Ga ik in mee...
Er zijn ook redelijk wat McDonalds met een 3,7 lader. Bijvoorbeeld bij Nijkerk. Totaal nutteloos tenzij de medewerkers een EV hebben...
(volgens de website van newmotion is de lader bij Esso Scheiwijk wel 11kw, is beter dan een 3,7kw ;) )
Liever een 3,7 lader dan geen. Je auto staat er toch een half uurtje geparkeerd terwijl je aan het eten bent dus dan kun je net zo goed laden. Bij de McDonalds aan de A7 bij Hoorn staan er bv 4, weet alleen niet meer of het 11 of 22 kW was.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Erasmo schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:53:
[...]

Liever een 3,7 lader dan geen. Je auto staat er toch een half uurtje geparkeerd terwijl je aan het eten bent dus dan kun je net zo goed laden.
Kun je toch weer een kleine 10km op rijden (0.5h * 3.7kW) / 0.2Wh/km >:)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maar dan ga je wel naar laadsnelheden van 3-5C. (Voor een 70-100kWh accu) Dat is best heftig voor een accu... Niet dat het niet kan hoor, zoveel verstand heb ik niet van accu-technologie, maar ik heb begrepen dat meer dan 2C ofzo niet zo goed is voor de levensduur.

350kW is wel zo'n 30 kilometer per minuut erbij. 8 minuten laden en je kunt er weer ruim twee uur tegenaan.

[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 10-03-2016 12:29 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
NovapaX schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:26:
Maar dan ga je wel naar laadsnelheden van 3-5C. (Voor een 70-100kWh accu) Dat is best heftig voor een accu... Niet dat het niet kan hoor, zoveel verstand heb ik niet van accu-technologie, maar ik heb begrepen dat meer dan 2C ofzo niet zo goed is voor de levensduur
Wat ik er van begrepen heb is juist dat de laadstroom nauwelijks invloed heeft op de levensduur, maar vooral de tijdsduur en de temperatuur. Zolang je de accu goed weet te koelen is sneller dus alleen maar beter.
Maargoed misschien zit daar ook wel een bovengrens aan.
Snow_King schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:39:
Dit is wel leuk: http://www.charinev.org/n...se-electric-car-charging/

[...]

Dat is allemaal PR en Marketing, maar dit technische stuk:

[...]

350kW maximaal dus, maar Fastned bijvoorbeeld geeft aan volgend jaar al jaar 150kW te gaan.

Dat strookt ook met dit verhaal: http://fastned.pr.co/1112...t-aan-race-voor-snelladen

[...]

150 tot 350kW zijn tenminste leuke vermogens. Dan ben je lekker snel weer op weg.

In 2020 ziet de wereld er een heel stuk anders uit.
Wat ik me vooral afvraag is watvoor techniek er gebruikt wordt om zoveel vermogen door de auto heen te krijgen. Het lijkt me dat je dan á la telsa supercharger de interne lader zal moeten bypassen. Is er een standaard protocol waarmee auto's met externe laders kunnen babbelen om de laadstroom- en spanning af te spreken?

[ Voor 44% gewijzigd door mcDavid op 10-03-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:55
styno schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:58:
[...]
Kun je toch weer een kleine 10km op rijden (0.5h * 3.7kW) / 0.2Wh/km >:)
Als je er al een half uurtje zit (het is wel een fastfood restaurant...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

NovapaX schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:26:
Maar dan ga je wel naar laadsnelheden van 3-5C. (Voor een 70-100kWh accu) Dat is best heftig voor een accu... Niet dat het niet kan hoor, zoveel verstand heb ik niet van accu-technologie, maar ik heb begrepen dat meer dan 2C ofzo niet zo goed is voor de levensduur.
Bij deze vraag hoort deze presentatie :)

YouTube: Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 07:35:
maar aan de andere kant wel onhandig dat er niet iets simpels is om in contact te komen met de bestuurder om te vragen of hij zijn stekker wil loskoppelen (hij hoefde niet eens per se weg, ik kon naast hem parkeren en de kabel was lang genoeg).
Als Zoe-bezitter heb ik al sinds aanschaf een kaartje op mijn dashboard met mijn nummer zodat ik bereikbaar ben als iemand de paal nodig heeft en mijn auto is al vol: Simpeler kan niet.
Overigens nog nooit gebeld door iemand, blijkbaar verwacht niemand dat ik gewoon te bellen bent. Dat de voorkant van mijn auto richting de paal staat helpt overigens ook niet...
Maar goed, er is wel een erg simpele makkelijke oplossing, alleen niemand gebruikt het |:(

Ik leg daarnaast altijd kaartjes onder ruitenwissers als PHEV'ers (nog geen andere full EVs in mijn gemeente) de paal onnodig bezetten met de vraag om me te smsen als ze klaar zijn. De meesten doen dat gelukkig wel (sommige niet, zelfs niet na drie kaartjes) en dan heb ik gelijk hun nummer voor volgende keer. Natuurlijk alleen maar een oplossing voor de laadpaal thuis of op het werk waar meest dezelfde autos laden.

Minder simpel maar betrouwbaarder zou zijn als je via de laadpaal zelf de persoon zou kunnen bellen. De lader weet wie er is 'ingelogd' en dus ook welk account en contactgegevens daarbij hoort.
Zou betrouwbaarder zijn dan het vrijwillig neerleggen van een kaartje, wat ik zelf nog nooit gezien heb bij een andere auto.

Geheel andere vraag: Weet iemand of er een elektrische (of plugin) auto is die een trekhaak mag en geen vermogen kost? Zat eerst aan de ampera/volt te denken, zou perfect zijn, maar die mogen niets trekken :'(
Mijn ouders zoeken een auto maar willen geen elektrische omdat ze dat ene weekend in het jaar met de caravan weg willen (en auto huren voor een weekend accepteren ze jammer genoeg niet).

p.s. Eerste bericht op dit forum van mij, leuk hier te zijn, etc etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 15:19

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Nivve schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:26:
[...]

Als Zoe-bezitter heb ik al sinds aanschaf een kaartje op mijn dashboard met mijn nummer zodat ik bereikbaar ben als iemand de paal nodig heeft en mijn auto is al vol: Simpeler kan niet.
Overigens nog nooit gebeld door iemand, blijkbaar verwacht niemand dat ik gewoon te bellen bent. Dat de voorkant van mijn auto richting de paal staat helpt overigens ook niet...
Maar goed, er is wel een erg simpele makkelijke oplossing, alleen niemand gebruikt het |:(

Ik leg daarnaast altijd kaartjes onder ruitenwissers als PHEV'ers (nog geen andere full EVs in mijn gemeente) de paal onnodig bezetten met de vraag om me te smsen als ze klaar zijn. De meesten doen dat gelukkig wel (sommige niet, zelfs niet na drie kaartjes) en dan heb ik gelijk hun nummer voor volgende keer. Natuurlijk alleen maar een oplossing voor de laadpaal thuis of op het werk waar meest dezelfde autos laden.

Minder simpel maar betrouwbaarder zou zijn als je via de laadpaal zelf de persoon zou kunnen bellen. De lader weet wie er is 'ingelogd' en dus ook welk account en contactgegevens daarbij hoort.
Zou betrouwbaarder zijn dan het vrijwillig neerleggen van een kaartje, wat ik zelf nog nooit gezien heb bij een andere auto.

Geheel andere vraag: Weet iemand of er een elektrische (of plugin) auto is die een trekhaak mag en geen vermogen kost? Zat eerst aan de ampera/volt te denken, zou perfect zijn, maar die mogen niets trekken :'(
Mijn ouders zoeken een auto maar willen geen elektrische omdat ze dat ene weekend in het jaar met de caravan weg willen (en auto huren voor een weekend accepteren ze jammer genoeg niet).

Nieuw of gebruikt? Ik heb zelf de Passat GTE, mag 1600kg trekken. Ik weet niet of dat een vermogen is, hij is beschikbaar vanaf 45k nieuw.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

mcDavid schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:28:
[...]

Wat ik me vooral afvraag is watvoor techniek er gebruikt wordt om zoveel vermogen door de auto heen te krijgen. Het lijkt me dat je dan á la telsa supercharger de interne lader zal moeten bypassen. Is er een standaard protocol waarmee auto's met externe laders kunnen babbelen om de laadstroom- en spanning af te spreken?
Bij snelladen dit de lader altijd buiten de auto. Bij SuperCharging, CCS en CHAdeMO.

Fastned heeft daar toevallig een blog over geschreven: http://fastned.nl/nl/blog...nd-why-is-it-so-important

Bij CCS 2.0 mikken ze op een maximum voltage van 1000V en 350A meen ik. Dat is 350kW als je dus met 1000V aan het laden bent.

Kwestie van de cellen in de accu anders schakelen zodat je een nominaal voltage van 800V hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 08:17
[...]

Zijn er niet zoveel volgens mij.... Outlander PHEV uiteraard, Golf GTE, Passat GTE, Volvo V60.. hmmmm. Ik begrijp nog steeds niet helemaal de beredenering ervan. Mijn Kia Optima hybrid mag ook geen caravan trekken, was ik trouwens ook niet van plan. :P

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 10-03-2016 13:51 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:10:
[...]
Ik gok op onwetendheid. De mensen die dat ding geplaatst hebben weten helemaal niets van EV's...
Ohja, dat kan natuurlijk ook :o
Nee, dat klopt. Maar ik heb nog nooit iemand gezien dit dit doet. Je hebt kan ook deze laadschijf gebruiken.
Ja, zoiets leek mij ook handig. Aan de andere kant zit ik er misschien ook niet op te wachten dat mijn telefoonnummer zo maar in handen komt van iemand anders. Je zit als aanbieder van een laadkaart natuurlijk ook nog met zoiets als privacy wetgeving.
en auto huren voor een weekend accepteren ze jammer genoeg niet
Tja, dan houdt het al snel op want dat is echt de goedkoopste oplossing.

Het hangt een beetje van je definitie van "vermogen" af, maar de EV's die mogen trekken zijn allemaal duur. Zelfs tweedehands zijn ze nog aardig aan de prijs.
Welkom etc :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ik zeg: App op je telefoon, nfc-tag op de paal, aantikken en je krijgt een notificatie zodra de paal vrij is. Zou toch niet heel moeilijk moeten zijn?

En als je aan het laden bent een notificatie dat er anderen in de wacht staan, dat motiveert misschien om even los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
mcDavid schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:11:
Ik zeg: App op je telefoon, nfc-tag op de paal, aantikken en je krijgt een notificatie zodra de paal vrij is. Zou toch niet heel moeilijk moeten zijn?

En als je aan het laden bent een notificatie dat er anderen in de wacht staan, dat motiveert misschien om even los te koppelen.
Doe dan een app waarbij je een berichtje krijgt als je auto klaar is met laden, en wanneer er iemand staat te wachten nog één. Of gewoon: Je auto is klaar met laden, er is iemand die van de paal gebruik wilt maken, binnen 15 minuten melden of we geven de kabel automatisch vrij. Dat motiveert pas :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 14:02

databeestje

Von PrutsHausen

Roobje schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:38:
[...]

Doe dan een app waarbij je een berichtje krijgt als je auto klaar is met laden, en wanneer er iemand staat te wachten nog één. Of gewoon: Je auto is klaar met laden, er is iemand die van de paal gebruik wilt maken, binnen 15 minuten melden of we geven de kabel automatisch vrij. Dat motiveert pas :D
Auto's met mennekes stekkers die op slot zijn hebben ook aan de auto de kabel vergrendeld. Daar zou dat best kunnen. Maar auto's met de J1772 kunnen dat niet, dat is wellicht niet handig.

Op zich wel een valide punt, de laadpaal van de Ikea had de Chademo wel vrij gegeven, maar de Outlander had nog een vegrendeling, dat lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Snow_King schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:30:
[...]
Bij snelladen dit de lader altijd buiten de auto. Bij SuperCharging, CCS en CHAdeMO.

Fastned heeft daar toevallig een blog over geschreven: http://fastned.nl/nl/blog...nd-why-is-it-so-important

Bij CCS 2.0 mikken ze op een maximum voltage van 1000V en 350A meen ik. Dat is 350kW als je dus met 1000V aan het laden bent.

Kwestie van de cellen in de accu anders schakelen zodat je een nominaal voltage van 800V hebt.
Ik heb twee leuke PDF documenten op de kop kunnen tikken over CCS 2.0:Een paar hoogtepunten over wat er aan zou komen:
* Mogelijkheid tot Vehicle2Grid via AC
* EVSE (laadpaal) leidend maken voor starten van laden
* 200kW ~ 350kW snelladen

Leesvoer voor de techneuten onder ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
databeestje schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:53:
[...]

Auto's met mennekes stekkers die op slot zijn hebben ook aan de auto de kabel vergrendeld. Daar zou dat best kunnen. Maar auto's met de J1772 kunnen dat niet, dat is wellicht niet handig.

Op zich wel een valide punt, de laadpaal van de Ikea had de Chademo wel vrij gegeven, maar de Outlander had nog een vegrendeling, dat lijkt me niet de bedoeling.
Is dat zo? Ik heb toch meer dan eens gehad dat ik de kabel aan de paal kant er te vroeg uit trok - voordat de paal de auto had vrijgegeven - en dat de stekker toch echt muurvast in de auto bleef zitten. Enige manier was stekker terug in de paal en wachten op de klik. Op Texel had ik dat 2 weken terug tot 2 keer toe, zelfs. Die palen zijn daar erg traag met vrijgeven nadat je uitgecheckt hebt. Soms duurt dat 2 of 3 seconden. De gemeentepaal die ik hier voor de deur heb doet dat zonder merkbare vertraging. Of heb ik mezelf al die tijd voor de gek gehouden?

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
@DGTL_Magician: Het zou gaan om een tweedehands, dus de nieuwe plugins vallen dan af. Vandaar eigenlijk dat ik naar de volt/ampera keek, die staan soms voor niet veel geld in occassion.

Overigens was ik me niet bewust dat al die nieuwe plugins al wel konden trekken, dus dat is goed om te weten.

@JeroenE: Het zou dan ook alleen te zien moeten zijn voor andere laadpaal gebruikers. Bijvoorbeeld dat je het nummer te zien krijgt na het aanbieden van de pas oid. Of dat de laadpaal de notificatie verstuurt zonder dat de wachtende ooit het nummer te zien krijgt.
Want inderdaad, anders heb je een aardig privacy dingetje, ben ik het mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Roobje schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:38:
[...]

Mooi hè, zo'n Nissan Leaf (en waarschijnlijk de meeste andere EVs ook wel):

Ik heb ingesteld dat ik een mailtje krijg wanneer hij klaar is met laden, en je kunt de laadaansluiting zo instellen dat 'ie automatisch vrijgegeven wordt wanneer hij klaar is met laden, zodat de volgende de stekker eruit kan trekken (dat laatste doe ik niet, want ik heb mijn eigen laadpaal).

[ Voor 3% gewijzigd door Veneficus op 11-03-2016 10:06 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:53:
Dat kan wel. Mijn Soul heeft het niet, maar de nieuwe uitvoering in de USA heeft dat wel. Volgens mij is het afhankelijk van de fabrikant/model van de auto. Ik weet ook niet zeker of alle auto's met een Mennekes aansluiting de kabel op slot doen.
Volgens mij is dat juist wel expres omdat er hoge DC voltages op de kabel kunnen staan. Dus zowel de paal als de auto moeten het er over eens zijn dat het veilig is om de stekker te verwijderen.

Het is natuurlijk niet praktisch als de auto de stekker niet vrijgeeft als de paal daar om vraagt, maar er zijn ook auto's die eerst naar 81% laden, dan even pauzeren en daarna verder laden tot 93%. Misschien doet de Outlander dat ook?
BezurK schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 05:40:
Is dat zo? Ik heb toch meer dan eens gehad dat ik de kabel aan de paal kant er te vroeg uit trok - voordat de paal de auto had vrijgegeven - en dat de stekker toch echt muurvast in de auto bleef zitten. Enige manier was stekker terug in de paal en wachten op de klik. Op Texel had ik dat 2 weken terug tot 2 keer toe, zelfs.
Dat vind ik dan weer apart. Als de kabel aan de paal los gaat dat geeft de auto de kabel niet vrij? Soms helpt het als je de auto op slot/van slot doet. Bij de nieuwe Soul in de USA is dat ook zo. Op slot is kabel vergrendeld, van slot is kabel vrij (en dat heeft dus verder niets met de paal te maken).

Als dat bij jou niet werkt betekent het dus dat je niet meer kan rijden als de paal stuk gaat (of stroomstoring bijvoorbeeld) :? 8)7

Edit: het tweede deel van de Evalia test staat online. De geweldige conclusie: als je hard rijd kom je minder ver. Nouja, vast goed dat meer mensen over EV's schrijven, maar ik heb er niet echt informatie uitgehaald die ik nog niet wist.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 11-03-2016 10:18 . Reden: Evalia test deel 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Ik vind het nog steeds een cool product, de eNV-200. Ben hard bezig om mijn vader over te halen om er één te halen voor zijn bedrijf. Heb heb al zover gekregen dat hij nu met de ANWB test mee doet, dat is de eerste stap. Als fotograaf is hij veel onderweg, maar alleen in de regio, sporadisch landelijk/buitenland. Zn werk gebied is de westelijke Veluwe kant en Eemland, van Amersfoort (homebase) tot Zwolle, maar zelden verder. Maar kijken, binnenkort maar eens weer met Arends spreken voor een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ouch... ik snap wel waar het vandaan komt, maar op deze manier komt je naam toch pijnlijk in het nieuws.
Hopen voor ze dat komend jaar, mede door de wijzigingen in de bijtelling en de jaren daarna door aantrekkelijker aanbod van EV's de vraag naar snelladen nog wel gaat stijgen. Ik verwacht het in ieder geval wel!

De 'andere' kant van de berichtgeving:
http://fastned.nl/nl/blog...met-14-per-maand-gegroeid
Highlights:
1. 50 stations operationeel t.o.v. 19 in 2014
2. 14% maand-op-maand omzetgroei
3. 229% groei in aantal actieve klanten
4. 244% afzetgroei t.o.v. het vorige jaar
5. Meer dan 20 miljoen Euro aan financiering opgehaald
6. ‘Industry-first’ netwerk uptime van 99.99%

[ Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 11-03-2016 12:28 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 23:05
NovapaX schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:26:
Hopen voor ze dat komend jaar, mede door de wijzigingen in de bijtelling en de jaren daarna door aantrekkelijker aanbod van EV's de vraag naar snelladen nog wel gaat stijgen.
[...]
Ik ben bang dat het tegen gaat vallen. Ik sprak de installateur die mij thuis een laadpaal kwam installeren en die zei dat er vanaf deze week aanzienlijk minder opdrachten binnen kwamen. Volledig te wijten aan de aangepaste bijtelling van dit jaar. Dat betekend dus ook dat er veel minder EV's worden verkocht en dat resulteert weer in een afzwakking van het aantal (nieuwe) EV klanten bij FastNed.

Overigens kan mijn e-tron helemaal niet snelladen dus heb ik en andere e-tron rijders vrij weinig aan FastNed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Dat is dan denk vooral te wijten aan het feit dat het (eind) vorig jaar zo druk was dan (omdat toen de bijtelling voor phev's nog lager was)
Het blijft nog steeds zo dat phev's qua bijtelling goedkoper zijn dan ICE's. Mensen die een PHEV wilde, hebben dat natuurlijk zoveel mogelijk nog vorig jaar geregeld. De laadpaal wordt traditioneel enige tijd na ontvangst van de auto aangevraagd natuurlijk...
Het gat tussen PHEV en BEV is echter veel groter, wat dus zou moeten resulteren in hogere verkoop daarvan.

De doelgroep van Fastned is juist niet de PHEV rijder, die kachelt gewoon door op brandstof. Juist de toename van de verkoop van BEV's zou het verschil moeten gaan maken.
Dat die installateur een eventuele toename daarvan niet merkt in de afname van laadpalen zou best kunnen, een grote toename van een klein verkoopcijfer is relatief gezien nog steeds een klein verkoopcijfer.

Kortom: wat hij zei zal best kloppen, maar ik denk niet dat je daar een conclusie uit kan trekken die relevant is voor Fastned

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 11-03-2016 13:03 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
NovapaX schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:01:
Dat is dan denk vooral te wijten aan het feit dat het (eind) vorig jaar zo druk was dan (omdat toen de bijtelling voor phev's nog lager was)
Het blijft nog steeds zo dat phev's qua bijtelling goedkoper zijn dan ICE's.
Het gat tussen PHEV en BEV is echter veel groter, wat dus zou moeten resulteren in hogere verkoop daarvan.

De doelgroep van Fastned is juist niet de PHEV rijder, die kachelt gewoon door op brandstof. Juist de toename van de verkoop van BEV's zou het verschil moeten gaan maken.
Dat die installateur een eventuele toename daarvan niet merkt in de afname van laadpalen zou best kunnen, een grote toename van een klein verkoopcijfer is relatief gezien nog steeds een klein verkoopcijfer.

Kortom: wat hij zei zal best kloppen, maar ik denk niet dat je daar een conclusie uit kan trekken die relevant is voor Fastned
Je bent me net voor :)

Ik vind het een goed dat de regeling voor PHEV veranderd zijn, ze hebben in het begin bijgedragen aan de ontwikkeling van de EV maar tegenwoordig worden EV's steeds meer volwassen. De PHEV is daarentegen vooral interessant voor zakelijke rijders die vooral vanwege de kosten ervoor kozen, niet vanwege de aart van het voertuig. Wat de overheid nu vooral moet doen, is de EV interessant maken voor iedereen, dus niet alleen de zakelijke rijders en door middel van subsidie een duidelijk teken moet geven aan de burgers

(en natuurlijk zelf ook omschakelen, ahum politie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Roobje schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:09:
Je bent me net voor :)

Ik vind het een goed dat de regeling voor PHEV veranderd zijn, ze hebben in het begin bijgedragen aan de ontwikkeling van de EV maar tegenwoordig worden EV's steeds meer volwassen. De PHEV is daarentegen vooral interessant voor zakelijke rijders die vooral vanwege de kosten ervoor kozen, niet vanwege de aart van het voertuig. Wat de overheid nu vooral moet doen, is de EV interessant maken voor iedereen, dus niet alleen de zakelijke rijders en door middel van subsidie een duidelijk teken moet geven aan de burgers

(en natuurlijk zelf ook omschakelen, ahum politie)
Toch hoeft de Politie van mij niet voorop te lopen, dus op EV's over te schakelen.
Tesla's voor de Politie vind ik echt de reinste kapitaal vernietiging. (ik vind BMW/Audi/Mercedes al volstrekt onnodig).

Gewoon de goedkoopste optie.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Alles valt vanaf elke kant te belichten en uit te leggen.
Maar volgens mij hadden ze financiering t/m 2019 rond (volgens mij had Snow_King dit hier ook gemeld).

Ach het is maar net welke bean counter het moet/wil uitleggen

Zolang iedereen positief is over Zalando, Hello Fresh enz enz van de broertjes Samwer en er nog steeds verlies op deze concepten......
Tristan schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:42:
Ik ben bang dat het tegen gaat vallen. Ik sprak de installateur die mij thuis een laadpaal kwam installeren en die zei dat er vanaf deze week aanzienlijk minder opdrachten binnen kwamen. Volledig te wijten aan de aangepaste bijtelling van dit jaar. Dat betekend dus ook dat er veel minder EV's worden verkocht en dat resulteert weer in een afzwakking van het aantal (nieuwe) EV klanten bij FastNed.
Vele andere analisten ( ;) ), zien het anders.
Overigens wil een PHEV explosie echt niet mee tellen in het Fastned verhaal het percentage PHEV wat laat bij Fastned is zeer klein.

Maar wat was de groei van EV ook al weer jaarlijks?
Percentage groei EV (europa) is al 2 jaar boven 45% (sommige durven zelfs 70% te roepen).
Zoek link

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:14:
[...]

Toch hoeft de Politie van mij niet voorop te lopen, dus op EV's over te schakelen.
Tesla's voor de Politie vind ik echt de reinste kapitaal vernietiging. (ik vind BMW/Audi/Mercedes al volstrekt onnodig).

Ik geloof niet dat de 1.2TDI op de lijst staat, het zal minimaal de 2.0TDI zijn. Daarnaast is de aanschafprijs relatief gezien nog niet de grootste kostenpost, de inbouw van de apparatuur was een grotere post meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
databeestje schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:20:
Ik geloof niet dat de 1.2TDI op de lijst staat, het zal minimaal de 2.0TDI zijn. Daarnaast is de aanschafprijs relatief gezien nog niet de grootste kostenpost, de inbouw van de apparatuur was een grotere post meen ik me te herinneren.
Ik mag toch hopen dat het niet wéér VW wordt na alle commotie...

Dat inbouwkosten hoger liggen betekent niet dat aanschaf geen rol speelt. Inbouw zal toch moeten plaatsvinden...
Maar aanschafwaarde is een directe win op het budget...

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 11-03-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:45
Toevallig heb ik gister dit gepost op het forum van verenigingelektrischerijders.nl:

Het schijnt dat een Nissan Leaf (vooralsnog mijn beoogde EV) gemiddeld 15 kWh gebruikt op 100km. Dit is 6,67 km per kWh.

Mijn enorm foute energielabel E Nissan Qashqai 2.0 CVT rijdt gemiddeld 12km op 1 liter euro loodvrij.

Dezelfde 12km afleggen met een Nissan Leaf en stroom van Fastned zou dan kosten:

12 km / 6,67 = 1,8 kWh * € 0,79 is…

€ 1,422

Vanochtend heb ik getankt voor € 1,319

En kom niet met ‘een abonnement is goedkoper’ aan want dat haal ik er never nooit uit met maar een paar keer per jaar langere ritten.

Dat is de eerste reden dat Fastned gaat floppen.

De tweede is dat zodra EV’s 300 km of 500 km op een lading kunnen rijden iedereen hun stations lachend voorbij rijdt, zeker met die prijzen. En die 300 km komt al in 2018 in zicht voor de gewone man of vrouw.

Hun business model is gebaseerd op EV’s met een beperkte range en dat is iets wat de komende jaren gaat verdwijnen. Met een bereik waarmee je heel Nederland door kunt lijkt me dat bestemmingsladen veel belangrijker wordt.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
UniMatrix schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:41:
[...]

Toevallig heb ik gister dit gepost op het forum van verenigingelektrischerijders.nl:

Het schijnt dat een Nissan Leaf (vooralsnog mijn beoogde EV) gemiddeld 15 kWh gebruikt op 100km. Dit is 6,67 km per kWh.

Mijn enorm foute energielabel E Nissan Qashqai 2.0 CVT rijdt gemiddeld 12km op 1 liter euro loodvrij.

Dezelfde 12km afleggen met een Nissan Leaf en stroom van Fastned zou dan kosten:

€ 1,422

En kom niet met ‘een abonnement is goedkoper’ aan want dat haal ik er never nooit uit met maar een paar keer per jaar langere ritten.

De tweede is dat zodra EV’s 300 km of 500 km op een lading kunnen rijden iedereen hun stations lachend voorbij rijdt, zeker met die prijzen. En die 300 km komt al in 2018 in zicht voor de gewone man of vrouw.

Hun business model is gebaseerd op EV’s met een beperkte range en dat is iets wat de komende jaren gaat verdwijnen. Met een bereik waarmee je heel Nederland door kunt lijkt me dat bestemmingsladen veel belangrijker wordt.
en je laat je lage rendement van je plof motor maar buiten beschouwing... dat is makkelijk tellen ja ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

€ 1,422

Met mijn Model S rijd ik 50.000km per jaar en dan gebruik ik Fastned toch met grote regelmaat.

Zelfs met de 85kWh van de Model S kom je ook in Nederland soms wat bereik tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Snow_King schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:47:
[...]

Met mijn Model S rijd ik 50.000km per jaar en dan gebruik ik Fastned toch met grote regelmaat.

Zelfs met de 85kWh van de Model S kom je ook in Nederland soms wat bereik tekort.
Met die 85kWh kun je wel overal in Nederland komen. Alleen niet meer terug. Ik denk dat cihuacoatl dat vergeten is in zijn betoog.

Dan is het wel leuk als je op je bestemming kan laden. Maar de gemiddelde zakelijke afspraak of verjaardagsbezoek duurt niet lang genoeg om die 85kWh weer op te laden van een normale laadpaal.

En bij je bezoek een stopcontact lenen schiet al helemaal niet op. 85kWh laden op een 16A aansluiting duurt bijna 24 uur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het idee van het niet-abbonementstarief is ook niet om altijd je EV te laden bij Fastned.
Maar juist die keren dat je wat verder moet dan normaal.

Als je dus wel vaak bij Fastned laad, dan is het natuurlijk juist wel beter een abonnement nemen en haal je het er dus wel gewoon uit.

Je moet natuurlijk niet het 'incidenteel' tarief van Fastned gaan vergelijken met het 'iedere paar dagen' tarief van de benzinepomp.

Je redenatie klopt niet.
Je zegt zelf dat je maar een paar keer per jaar lange ritten maakt, dan zul je dus moeten snelladen. Afhankelijk van hoe vaak je dat moet doen is een abonnement wel of niet interessant.
Juist omdat je wel moet snelladen gaat Fastned dus juist niet floppen.

Edit: en dan zijn er natuurlijk ook altijd nog de mensen die wel een abonnement nemen maar lang niet zoveel snelladen.... dat is helemaal pure winst.
Zelfde verhaal als dat ik een ANWB lidmaatschap heb terwijl ik niet eens een auto heb, maar het ieder jaar vergeet op te zeggen.

[ Voor 41% gewijzigd door NovapaX op 11-03-2016 13:58 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Er tanken nog steeds elke dag heel wat mensen langs de snelweg en betalen daar 8-10 cent meer per liter dan de pomp op de hoek. Die hebben ook een lege tank en "moeten" tanken. Een vergelijkbare situatie heb je dan ook met elektrische auto's. Die mensen kunnen echt wel tanken op de hoek maar maken ook de keuze om op route te tanken, tja.

Zit je elke dag langs de weg, dan is een 12 euro per maand abbo lang niet een verkeerde optie. Ik geloof dat een poster in het topic al eerder de kilometer staffels vermeld had wanneer dit interresant is.

Laat ik het zo zeggen, ik stoor me niet zo aan de kWh prijs van de FastNed, het is altijd nog goedkoper per kwh dan de Allego laders met 50 cent per minuut :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
[...]

€ 1,422

Het is natuurlijk een volstrekt verkeerde vergelijking. Eerst zeggen dat Fastnet duurder is en dan vervolgens zeggen dat je er niet genoeg gebruik maakt van Fastned voor een abbo. Neem dan ook je 0,23 ct per kWh die je thuis gebruikt.

Dus ja, als je alleen bij Fastned laadt kan je het vergelijken met de prijzen aan de pomp. Maar niemand laadt uitsluitend bij Fastned, en bij de pomp verschillen de prijzen niet zo sterk als tussen snel- en langzaamladen.
[...]

Aanschaf is zeker niet het enige critium van de politie bij de aanschaf van 1200 auto's

[ Voor 11% gewijzigd door Roobje op 11-03-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
dfrenner schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:30:
[...]

Ik mag toch hopen dat het niet wéér VW wordt na alle commotie...
Eerst al fraude bij de aanbesteding, dan dieselgate erachteraan... Het kan bijna niet anders dan dat ze VW moeten laten vallen bij de volgende ronde.

Ik vraag me ineens af: tot welke snelheid werkt de Tesla Autopilot? Hoe cool zou het zijn als Tesla een pursuit-algoritme inbouwt, die kan voorspellen wat de volgende handeling van de gevolgde auto zal zijn? 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Veneficus op 11-03-2016 14:37 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Veneficus schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:34:
[...]

Eerst al fraude bij de aanbesteding, dan dieselgate erachteraan... Het kan bijna niet anders dan dat ze VW moeten laten vallen bij de volgende ronde.
Een beetje buiten de context, maar ik doelde erop dat niet de instap eco-diesel verkozen wordt, ongeacht het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

[...]

Nou, nee. Deze auto's rijden heel veel in de steden, en juist daar wordt veel gedaan om wat te doen aan de luchtkwaliteit. Een veelgebruiker van de overheid zelf die dan kiest voor de meest vervuilende optie is dan geen goed voorbeeld. Diesels zijn goedkoop voor de politie omdat ze geen wegenbelasting betalen; schonere alternatieven kunnen zo niet concurreren.

En de politie wordt steeds duurder ja. Net als balletdansers of leraren. Dat komt omdat het mensenwerk is dat maar zeer beperkt efficiënter gemaakt kan worden, in tegenstelling tot productiewerk dat steeds wat effectiever kan door investeringen in kapitaalgoederen.

(Al weet iedereen die wel een aangifte gedaan heeft dat een degelijke typecursus voor agenten die verbaal opmaken waarschijnlijk wel een goede investering zou zijn...)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ATS schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:53:
Nou, nee. Deze auto's rijden heel veel in de steden, en juist daar wordt veel gedaan om wat te doen aan de luchtkwaliteit. Een veelgebruiker van de overheid zelf die dan kiest voor de meest vervuilende optie is dan geen goed voorbeeld. Diesels zijn goedkoop voor de politie omdat ze geen wegenbelasting betalen; schonere alternatieven kunnen zo niet concurreren.

En de politie wordt steeds duurder ja. Net als balletdansers of leraren. Dat komt omdat het mensenwerk is dat maar zeer beperkt efficiënter gemaakt kan worden, in tegenstelling tot productiewerk dat steeds wat effectiever kan door investeringen in kapitaalgoederen.

(Al weet iedereen die wel een aangifte gedaan heeft dat een degelijke typecursus voor agenten die verbaal opmaken waarschijnlijk wel een goede investering zou zijn...)
Ik snap je punt wel, maar de overheid krijgt ook accijnzen weer terug... Dus benzine hoeft helemaal niet zo duur te zijn als met denkt...

Maar goed, dan nog weegt aanschaf ook mee, grote logge busjes als een Touran... Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
dfrenner schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:09:
[...]

Ik snap je punt wel, maar de overheid krijgt ook accijnzen weer terug... Dus benzine hoeft helemaal niet zo duur te zijn als met denkt...

Maar goed, dan nog weegt aanschaf ook mee, grote logge busjes als een Touran... Waarom?
Heb je ooit gezien wat een in een standaard politieauto ligt? Dan begrijp je prima waarom een Touran veel beter werkt als een up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Roobje schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:18:
Heb je ooit gezien wat een in een standaard politieauto ligt? Dan begrijp je prima waarom een Touran veel beter werkt als een up
Is het echt nodig? Vroeger reed men ook in c segment hatchbacks rond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
NielsTn schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:46:
[...]

en je laat je lage rendement van je plof motor maar buiten beschouwing... dat is makkelijk tellen ja ;)
Het gaat hier om de kosten...

Zoals je hebt kunnen zien aan de rush op PHEV's voor de bijtelling is dat wat de gemiddelde Nederlander drijft, niet idealisme en milieu...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

BMW/Audi/Mercedes lijken voor de leek misschien veel te dure dikke luxe bakken voor de overheid, maar de overheid betaalt natuurlijk niet hetzelfde als jan met de pet bij de dealer. Kortingen van 50% zijn normaal voor deals met overheden. Hoe meer premium de normale prijzen zijn hoe meer er ook weer af kan. Voor de merken is het natuurlijk ook een stukje exposure wat ze krijgen als de politie hun auto's 'kiest'.
dfrenner schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:22:
[...]

Vroegah reden ze ook in Porsches...

In Bayern geven ze wel het goede voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2015/09/BMW-i3-Polizei-Auto-Muenchen-06.jpg
http://www.autobild.de/ar...sche-polizei-6950568.html

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 11-03-2016 15:35 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
RocketKoen schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:51:
[...]

Met die 85kWh kun je wel overal in Nederland komen. Alleen niet meer terug. Ik denk dat cihuacoatl dat vergeten is in zijn betoog.

Dan is het wel leuk als je op je bestemming kan laden. Maar de gemiddelde zakelijke afspraak of verjaardagsbezoek duurt niet lang genoeg om die 85kWh weer op te laden van een normale laadpaal.

En bij je bezoek een stopcontact lenen schiet al helemaal niet op. 85kWh laden op een 16A aansluiting duurt bijna 24 uur.
Ik ga ervan uit dat je op je bestemming met een 'normale' laadpaal voldoende bij kunt laden om weer terug te komen.

Ik ga niet uit van zakelijke rijders maar particulieren zoals ik. 150km naar familie, daar in de woonwijk aan een paal en weer terug.

Met een Leaf zou ik dan ook 2x moeten snelladen. Het staat me tegen dat ik in dat geval meer kwijt ben aan 'brandstofkosten' dan met mijn huidige auto als ik dat incidenteel bij Fastned doe.

Dat lijkt me niet de manier om elektrisch rijden te promoten.

Ik orienteer me nu ongeveer een jaar maar zie de de prijzen aan de palen alleen maar toenemen, Inderdaad, starttarieven, tarieven per uur of minuut, enzovoort.

Als ik mijn huidige auto inruil voor een tweede generatie Leaf (2014) moet ik daarvoor 5 tot 10.000 meer betalen dan een nieuwere Qashqai, als ik dan € 200 in de maand goedkoper uit ben wil ik dit en de beperkingen nog overwegen maar door deze laadtarieven verdwijnt dat als sneeuw voor de zon.

Als ik thuis kon laden voor 20 eurocent of overschot zonnepanelen deed ik het meteen!

[ Voor 20% gewijzigd door UniMatrix op 11-03-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
dfrenner schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:22:
[...]

Doen ze nog steeds, maar het ligt ongetwijfeld aan de taak en inzet van de wagens.
Tegenwoordig moeten ze allemaal in AED, pilonen en grote verband koffer, knuffels voor die kindjes die van hun fiets vallen. Tja moet het? Lijkt er op, ik zou het tenminste op prijs stellen als de politie goed uitgerust aankomt als ik ze nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
UniMatrix schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:34:
[...]

Ik ga ervan uit dat je op je bestemming met een 'normale' laadpaal voldoende bij kunt laden om weer terug te komen.

Ik ga niet uit van zakelijke rijders maar particulieren zoals ik. 150km naar familie, daar in de woonwijk aan een paal en weer terug.

Met een Leaf zou ik dan ook 2x moeten snelladen. Het staat me tegen dat ik in dat geval meer kwijt ben aan 'brandstofkosten' dan met mijn huidige auto als ik dat incidenteel bij Fastned doe.

Volgens mij reken je nu toch verkeerd.
De eerste 125 kilometer rij je op energie uit je eigen stopcontact, als je bij familie niet zou kunnen laden moet je dus de andere 175 km bereik bij FastNed laden.

Als je wel kan laden op bestemming hoef je bij een bezoek van 2,5 uur en een 3,6 kW lader in totaal nog 130 km bij Fastnet laden. Als er een 11 kW lader op bestemming staat hoef je in totaal maar 50 km bij Fastned te laden (25km heen, 25 km terug)
Als je een beetje zuinig rijdt, of een 30kWh LEAF hebt, en op je bestemming kun je met 11kW of 22kW laden, hoef je helemaal niet langs FastNed.

Dit is precies waar het snellaad-netwerk voor bedoeld is. Niet om goedkoop te zijn, maar om het hebben van een EV mogelijk(er) te maken. Fastned maakt veel kosten, en die moeten ze er natuurlijk ook uit halen.
Een EV koop je juist niet voor die enkele lange rit, maar omdat je in totaal gewoon een stuk economischer en ecologischer rijdt.

[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 11-03-2016 15:45 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
UniMatrix schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:34:
[...]

Ach. Je moet ook niet die verjaardag 2x per jaar of je vakantie naar Frankrijk als ijkpunt nemen in een kostenberekening voor een nieuwe auto.
95% van Nederland doet minder dan 50km woon-werk verkeer elke dag. En dan heb je genoeg aan zo'n LEAF die je dagelijks thuis of op het werk kan laden. FastNed (zonder abo) is dan voor die paar keer dat je verder weg moet. En ja, dan betaal je die 2 keer per jaar €5 meer dan een benzineauto. Maar de 261 ritjes per jaar naar je werk ben je goedkoper uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Jullie hebben ook gelijk hoor! Maar stroom uit eigen stopcontact gaat helaas niet.

Ik rijd:
3x per week 85km heen en terug woon-werk(dus ca 42 enkele reis) kan op het werk laden voor 29 cent.
Met de kinderen naar zwemles, zeg 15 heen en weer
En naar Oma, zeg 30 heen en weer
En bij hondenweer de kids naar school echt van die ritjes die heel lsecht zijn voor een ICE

Allemaal makkelijk te doen met de Leaf en zou ca 200 euro per maand goedkoper zijn dan nu.

En sinds kort staat op 150 meter afstand een paal, helaas van Allego met starttarief van 50 cent. (En zag vorige week ook een paal bij het zwembad verschijnen.)

De Leaf gaat er dus heus komen, zoek wel naar eentje met 6.6kW lader want dan kan je toch aardig bijladen in een paar uur aan een 11kW paal.

Maar die Fastned tarieven staan me gewoon tegen :( , net zoals ik nu nog nooit bij een snelwegstation getankt heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:18
UniMatrix schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:59:
Maar die Fastned tarieven staan me gewoon tegen :( , net zoals ik nu nog nooit bij een snelwegstation getankt heb :)
Genoeg die het wel doen. Binnen die groep misschien wel weer genoeg die het er voor over om bij FastNed te laden. Om daarmee het model van FastNed rendabel te maken. FastNed verwacht in ieder geval van wel. Dus de vraag rijst: wie heeft het beste marktonderzoek gedaan, jij of FastNed...? ;)

Niet dat ik per se geloof in FastNed. Ik zie vanzelf wel of ze het redden of niet.

De lambo's van de carabinieri al genoemd...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:55
Jullie hebben ook gelijk hoor! Maar stroom uit eigen stopcontact gaat helaas niet.

Ik rijd:
3x per week 85km heen en terug woon-werk(dus ca 42 enkele reis) kan op het werk laden voor 29 cent.
En bij hondenweer de kids naar school echt van die ritjes die heel lsecht zijn voor een ICE

Allemaal makkelijk te doen met de Leaf en zou ca 200 euro per maand goedkoper zijn dan nu.

En sinds kort staat op 150 meter afstand een paal, helaas van Allego met starttarief van 50 cent. (En zag vorige week ook een paal bij het zwembad verschijnen.)

De Leaf gaat er dus heus komen, zoek wel naar eentje met 6.6kW lader want dan kan je toch aardig bijladen in een paar uur aan een 11kW paal.

Het handigste is inderdaad 'eigen stroom', maar wat maakt een starttarief uit van 50 cent? Zo als ik het zie, ga jij 'altijd' laden op je werk. 0,29 /kWh dus omgerekend € 0,06 /km. Dan laad je wellicht nog 2 keer per week op de paal met een start tarief van 50 cent. kost je dus per jaar (!) 52 euro extra.

Anders geredeneerd: Je besparing is € 200 per maand --> € 2.400 per jaar, kun je omgerekend 3.000 kWh tegen een tarief van € 0,79 bij Fastned laden. (Overigens denk ik dat je besparing wel eens meer per maand zou kunnen zijn, maar dat hangt natuurlijk helemaal af van hetgeen waar je mee vergelijkt...)

Nog anders geredeneerd: Je kunt voor de besparing ook een € 100 abonnement nemen. Kun je onbeperkt bij Fastned laden. Hou je nog € 100 per maand over (zelfs nog meer want je hoeft niet meer te laden voor € 0,29.)

Ik vind Fastned ook duur, maar zij bieden een service en voor die service moet je betalen. Die service is echt niet de stroom die ze leveren. Als je haast hebt sta je bij hen droog gratis wifi en makkelijk bereikbaar (al twijfel ik daar wel eens aan als ik aan de andere kant rijd... :F )
Fastned is handig net als andere snelladers, maar ik gebruik ze alleen maar als het praktisch gesproken niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

fruitbakje schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:33:
[...]

Genoeg die het wel doen. Binnen die groep misschien wel weer genoeg die het er voor over om bij FastNed te laden. Om daarmee het model van FastNed rendabel te maken. FastNed verwacht in ieder geval van wel. Dus de vraag rijst: wie heeft het beste marktonderzoek gedaan, jij of FastNed...? ;)

Niet dat ik per se geloof in FastNed. Ik zie vanzelf wel of ze het redden of niet.

De lambo's van de carabinieri al genoemd...?
Ze hebben er ook kleintjes :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Helaas werkt dat niet zo.
De 11 kW is 3x16Ax230V, maar de 6.6 kW is 1x30Ax230V. Driefase tegenover éénfase dus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje

Ik rijd:

Heeft Nissan geen deal met Fastned voor 2 jaar gratis laden bij aanschaf van een nieuwe Leaf of en 200? Of is die afgelopen sinds de 30kWh versie er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:11:
Heeft Nissan geen deal met Fastned voor 2 jaar gratis laden bij aanschaf van een nieuwe Leaf of en 200? Of is die afgelopen sinds de 30kWh versie er is?
Jawel, maar volgens mij was hij aan het kijken naar tweedehands.

We hebben antwoord van de fabriek in Italië. Voor 165 euro repareren ze de lader. Dat gaan we laten doen dan hebben we er nog 1 op reserve als de huidige ook stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:54:
[...]

Jawel, maar volgens mij was hij aan het kijken naar tweedehands.

We hebben antwoord van de fabriek in Italië. Voor 165 euro repareren ze de lader. Dat gaan we laten doen dan hebben we er nog 1 op reserve als de huidige ook stuk gaat.
Dat valt me alles mee, ik had een hogere prijs verwacht. Mocht de lader van de Miev stuk gaan dank hoop ik er nog 1 op de sloop te vinden ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:56

aip

http://insideevs.com/2017...ge-of-125-miles-expected/

Als dat waar is - de i3 MY 2017 met 190-195 echte kilometers, en per MY 2018 240+ echte kilometers (dus geen NEDC onzin). Dan wordt dat een leuk idee om de Zoe mee te vervangen. Hoewel de dame de Tesla nogsteeds een leuk idee vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als ik in 2018 een Kia Soul 2e hands kan kopen zal ik dat zeker niet nalaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://fd.nl/images/07/95/44/inline/1280x0/high/hh-14465974.jpg?v=1

FD: Schone energie zal de olie en autowereld vermorzelen

quotes:

Over 15 jaar zijn we allen autodelers en rijden we op schone energie.

Hoewel elektrische voertuigen en zonne-energie nu nog maar 1% of 2% van de markt uitmaken, zullen bronnen van schone energie — wind, water en zonlicht — de komende jaren breed worden ingezet. Dat gaat ten koste van vervuilende fossiele brandstoffen. We leven in een tijdperk van permanente disruptie in de energiewereld. Die is puur technologisch gedreven. Over de rol van klimaatverandering heb ik het niet in mijn boek.’

De opkomst van zonne-energie en elektrische voertuigen zal een complete ontwrichting veroorzaken in de energie- en transportsector van Silicon Valley

Vervoer zal volgens hem komend decennium ingrijpend veranderen. Seba voorspelt dat in 2026 alle nieuwe wagens in autoland Amerika elektrisch zullen zijn. ‘In 2030 zijn alle auto’s elektrisch én zelfrijdend. Ze zullen worden ingezet in een businessmodel dat een kruising is tussen autodelen en taxidienst Uber.’

Het concept van individueel autobezit zal volgens hem ophouden te bestaan.

Met de eerste elektrische auto’s bevinden we ons volgens Seba momenteel in de eerste verstoringsgolf van de ruim een eeuw oude auto-industrie. De tweede disruptie komt met de zelfrijdende auto. In de vervoerswereld, die onlosmakelijk is verbonden met energie, gaat volgens Seba nu wereldwijd $ 4000 mrd om. Die industrie zal verschrompelen. De markt voor auto’s zal met 80% krimpen als mensen de voertuigen gaan delen die nu 96% van de tijd stilstaan.

Autobedrijven hebben volgens Seba drie slagen te maken om te overleven: overgaan op elektrisch rijden, zelfrijdende voertuigen introduceren en vol inzetten op autodelen.

De vraag naar fossiele brandstoffen zal volgens Seba dramatisch dalen door de elektrische auto, het delen van autonome voertuigen, maar ook de opkomst van zonne-energie. Al binnen 15 jaar zullen zonne-energie en windenergie 100% van de energie leveren, zonder overheidssubsidies, zo voorspelt hij in zijn boek.

Over een jaar of vier is zonne-energie overal flink goedkoper. Zelfs met een paar uur zon, zoals in Nederland, is het rendabel. Je krijgt feitelijk miljoenen, tientallen miljoenen, honderden miljoenen kleine centrales. Elk huis, elk bedrijf, elke fabriek, elke auto kan energie opwekken en verbruiken, maar ook opslaan en verkopen. Het energiebedrijf is zijn monopolie kwijt en wordt een platform waar vragers en aanbieders bij elkaar worden gebracht.

Energie kan op termijn zo goedkoop worden dat je voor een vast bedrag onbeperkt kunt consumeren, zoals muziek op Spotify. Het zal op termijn niet meer gaan om energietransacties maar om gebruikersgegevens. Het businessmodel draait dan niet meer om het winnen en gebruik van natuurlijke hulpbronnen, maar om data. Die worden waardevoller dan energie zelf.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Geen grote nieuwe inzichten toch?
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:14:
[afbeelding]

FD: Schone energie zal de olie en autowereld vermorzelen

quotes:

[...]

Autobedrijven hebben volgens Seba drie slagen te maken om te overleven: overgaan op elektrisch rijden, zelfrijdende voertuigen introduceren en vol inzetten op autodelen.

[...]
Doen ze gelukkig ook al, de goede bedrijven iig ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Over 10 jaar al, dat lijkt me rijkelijk optimistisch. Ik geloof best in de S-Curve, maar om nou te verwachten dat over 10 jaar alles electrisch is... Ik heb er een hard hoofd in. Tegelijkertijd zou ik het verwelkomen, om milieuredenen, maar ook om geo-politieke redenen. Iets met export van bepaalde levensovertuigingen die niet zo verdraaglijk zijn met onze liberale.

Maar hey, zolang ik nog jaarlijks een 400 liter benzine mag wegstoken in m'n barchetta, vind ik 't prima. Bij een oude Italiaan hoort nu eenmaal een flinke exhaust-note.

[ Voor 19% gewijzigd door SkiFan op 12-03-2016 19:37 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Haha als ik altijd die verhalen lees dat het goedkoper kan worden moet ik al lachen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:42:
Haha als ik altijd die verhalen lees dat het goedkoper kan worden moet ik al lachen...
Welke kosten bedoel je dan specifiek? Aanschaf, onderhoud, belasting of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:18
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:14:
De markt voor auto’s zal met 80% krimpen als mensen de voertuigen gaan delen die nu 96% van de tijd stilstaan.
Alleen nog een oplossing verzinnen voor de piekmomenten. Die 4% van de tijd dat we daadwerkelijk een auto gebruiken, heeft iedereen hem nodig. Wordt lastig delen.
Over een jaar of vier is zonne-energie overal flink goedkoper. Zelfs met een paar uur zon, zoals in Nederland, is het rendabel. Je krijgt feitelijk miljoenen, tientallen miljoenen, honderden miljoenen kleine centrales. Elk huis, elk bedrijf, elke fabriek, elke auto kan energie opwekken en verbruiken, maar ook opslaan en verkopen. Het energiebedrijf is zijn monopolie kwijt en wordt een platform waar vragers en aanbieders bij elkaar worden gebracht.
Ook hier weer piekbelastingprobleem toch...? Die piekmomenten in de avond zijn niet te doen met zon en wind alleen, al zou je heel Nederland volleggen met panelen. Meneer RWE is niet helemaal gek. OPSLAG IS KEY 8) . Maar goed, het is ook maar een kwestie van tijd voordat dat rendabel wordt natuurlijk.

Niet dat ik het beter weet dan iemand die hier z'n werk van maakt natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

fruitbakje schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:56:
[...]

Alleen nog een oplossing verzinnen voor de piekmomenten. Die 4% van de tijd dat we daadwerkelijk een auto gebruiken, heeft iedereen hem nodig. Wordt lastig delen.

[...]

Ook hier weer piekbelastingprobleem toch...? Die piekmomenten in de avond zijn niet te doen met zon en wind alleen, al zou je heel Nederland volleggen met panelen. Meneer RWE is niet helemaal gek. OPSLAG IS KEY 8) . Maar goed, het is ook maar een kwestie van tijd voordat dat rendabel wordt natuurlijk.

Niet dat ik het beter weet dan iemand die hier z'n werk van maakt natuurlijk :+
Dan moeten al die bedrijfsdaken maar vol zodat je op het werk kan laden als er opbrengst is. Er moeten dan wel nog heel wat heilig huisjes geslecht worden, want mijn werkgever wil gewoon geld zien voor het gebruik van de laadpaal. Laat staan dat die 100kWp op het dak neermikt om de lege ruimte te vullen.

Dan is er nog de issue dat ons pand al ~130kW gebruikt overdag :D
Aan de ander kant, als daar een significant deel van gedrukt wordt kunnen er 30 mensen met 3kW laden op het werk :)

Uiteraard zijn niet alle bedrijven geschikt, en iedereen is zijn eigen tuintje aan het zaaien, maar op de grote schaal maakt dit zeker wel een beste impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:52:
[...]

Welke kosten bedoel je dan specifiek? Aanschaf, onderhoud, belasting of wat anders?
Energie met name. Stroom is nu al niet echt goedkoop, vooral als je naar die Fastned onzin kijkt. En denk je dat alle oliemaatschappijen genoegen gaan nemen met een paar laadpalen en een windmolen ernaast... laat staan de overheid en accijnzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:16:
[...]

Energie met name. Stroom is nu al niet echt goedkoop, vooral als je naar die Fastned onzin kijkt. En denk je dat alle oliemaatschappijen genoegen gaan nemen met een paar laadpalen en een windmolen ernaast... laat staan de overheid en accijnzen.
Ah zo, ik heb de mazzel dat ik een eigen oprit heb waar ik kan laden, en dat is met 21 cent per kWh. Daarnaast wek ik met de zonnepanelen circa 2100kWh per jaar op, dat is genoeg om een jaar lang naar het werk op en neer te rijden. Helaas zal ik het huis verbruik van 2500kWh wat daarbij komt niet meer af kunnen dekken.

De FastNed (of mijn geval vaker de lader van VanderValk Akersloot) is zeer zeker niet goedkoop. De i-Miev laad met circa 25-30kW, waardoor het 50 cent/minuut tarief er best wel in hakt. 5kWh in 10 minuten is dan 1 euro per kWh. Maarja, als je het nodig hebt, heb je het nodig :D

Vergeleken met het Allego tarief is FastNed een koopje ;)

Deze gebruik ik maar 1 keer in de maand ofzo, genoeg om thuis te komen iig, de rest van de kilometers gaan eigenlijk allemaal tegen de 21 of 30 cent per kWh. Het scheelt me evengoed 100 euro in de maand doordat ik geen diesel wegenbelasting meer betaal.

In zekere zin is er wel een buitenkansje als het dak van je huis groot genoeg is, je kan dan zowel het huisverbruik als het verbruik van de woon-werk kilometers salderen met zonnestroom, in ieder geval nog een paar jaar. Met de diesel kon ik alleen het huisverbruik salderen.

De overheid grosiert wel bij elektrisch rijden, vergis je niet. Op elektriciteit wordt een veelvoud van belasting geheven in verhouding tot benzine of diesel in verhouding tot de energie die erin zit. Daarnaast wordt er op meerdere lagen 2 keer belasting geheven over de elektriciteit van een aanbieder.

Neem als voorbeeld mijn werk, die zijn grootverbruiker met circa 450MWh per jaar, die hoeven over de 50-450MWh slechts een paar cent energiebelasting te betalen. Toch rekent de paal 24 cent per kWh, en daar gaat dan nogmaals 21% btw over heen, die ook al wordt betaald voor de elektriciteit van het bedrijf.

Ik snap alleen de oliemaatschappijen niet zo goed met betrekking tot deze kosten, daar rij ik elke werkdag langs, waarom denk je dat ze echt invloed uit kunnen oefenen (al denken we dat wel graag >:) )
Voor elektrisch rijden hebben we helemaal geen oliemaatschappij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Even een compleet andere discussie tussendoor. Ik stond vanmorgen bij de Hornbach netjes mijn auto aan hun laadpaal van ecopoint te koppelen, accepteert deze mijn The New Motion pas niet :( Bij wie moet ik aankloppen om dit wel werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tristan schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:43:
Even een compleet andere discussie tussendoor. Ik stond vanmorgen bij de Hornbach netjes mijn auto aan hun laadpaal van ecopoint te koppelen, accepteert deze mijn The New Motion pas niet :( Bij wie moet ik aankloppen om dit wel werkend te krijgen?
Stond er geen telefoonnummer op het laadpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

YoshiBignose schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:16:
[...]
Energie met name. Stroom is nu al niet echt goedkoop
De Zoe laadt met 18 cent/kWh op mijn oprit. Laadverliezen inbegrepen kom ik op ~6 km/kWh.
3 cent/km dus.
Dat is te evenaren met een diesel die 1:33 doet. Niet onmogelijk, maar alleen te halen met lange ritten met een warme motor en omrijden naar de goedkoopste pomp. Niet de 10000 km/jaar met vooral stadsverkeer dat ik doe :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja, maar vind ik nog steeds niet echt bijzondere cijfers voor iets wat de toekomst is en hevig gesubsidieerd wordt. Vriend van me heeft een Golf 5 op LPG en haalt omgerekend dat soort cijfers ook... en LPG inbouw is niet echt veel duurder dan dat accu lease.

Wat gaan ze in de toekomst doen als iedereen om 18:00 braaf z'n autootje aan het opladen is met accu's die dan wel een radius van 500 km kunnen halen.... dat betekent dat vrijwel niemand meer naar een Fastned lader hoeft als je maar 1x per dag thuis komt. En dat voor 23 cent per kwh? Zullen toch heel veel grote bedrijven gaan voelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
YoshiBignose schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:24:
Ja, maar vind ik nog steeds niet echt bijzondere cijfers voor iets wat de toekomst is en hevig gesubsidieerd wordt. Vriend van me heeft een Golf 5 op LPG en haalt omgerekend dat soort cijfers ook... en LPG inbouw is niet echt veel duurder dan dat accu lease.

Wat gaan ze in de toekomst doen als iedereen om 18:00 braaf z'n autootje aan het opladen is met accu's die dan wel een radius van 500 km kunnen halen.... dat betekent dat vrijwel niemand meer naar een Fastned lader hoeft als je maar 1x per dag thuis komt. En dat voor 23 cent per kwh? Zullen toch heel veel grote bedrijven gaan voelen...
Niet iedereen (de meeste mensen?) kan/kunnen thuis opladen:

- flat, appartement, geen oprit, autovrije straat?

Ik denk dat 80% niet op een vaste plek kan opladen, een laadstation langs de snelweg lijkt mij in de toekomst zeker rendabel bij een groter bereik, je wilt van een grotere actieradius (vakantie?) ook gebruik maken?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
databeestje schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:44:
[...]

Stond er geen telefoonnummer op het laadpunt?
Nee, heb geen nummer kunnen vinden op de paal.
Ik denk dat het electrisch rijden zoals we het nu kennen helemaal niet de toekomst is. Audi werkt alweer aan de volgende stap, de waterstofcell. Ik weet niet wat de nadelen van deze techniek is maar ik kan me indenken dat de toekomst een combinatie van technieken is. Bijvoorbeeld een grote elektrische accu die gevoed wordt door de waterstofcell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, maar vind ik nog steeds niet echt bijzondere cijfers voor iets wat de toekomst is en hevig gesubsidieerd wordt.
:? Het is nu, en elektrische energie wordt zwaarder belast dan wat dan ook.
Vriend van me heeft een Golf 5 op LPG en haalt omgerekend dat soort cijfers ook... en LPG inbouw is niet echt veel duurder dan dat accu lease.
Dan heb je het over TCO, niet over energiekosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

[b]Tristan schreef op zondag 13 maart 2016 @ 07:49
Ik denk dat het electrisch rijden zoals we het nu kennen helemaal niet de toekomst is. Audi werkt alweer aan de volgende stap, de waterstofcell. Ik weet niet wat de nadelen van deze techniek is maar ik kan me indenken dat de toekomst een combinatie van technieken is. Bijvoorbeeld een grote elektrische accu die gevoed wordt door de waterstofcell.
Die discussie is hier vaker gevoerd. Op waterstof rijden is niet alleen iets waar Audi nu mee bezig is, maar er wordt al veel langer mee geëxperimenteerd. Ik denk zelf dat het kansloos is, er zitten te veel problemen aan vast.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Opkomende technieken zijn vrijwel per definitie niet goedkoper.
Als je zonnepanelen hebt kun je de stroomprijs trouwens zonder meer halveren, en ik denk dat de toekomst zal leren dat zonnestroom nog goedkoper is dan dat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tristan schreef op zondag 13 maart 2016 @ 07:49:
Je grootste probleem bij waterstof is dat het maken van waterstof inefficiënt is en het een erg onpraktische brandstof is. Sterker nog, het meeste wordt nu gemaakt door het uit gas te trekken. Het systeem als geheel is ook enorm energieverslindend. Aardige reeks hierover:

mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tristan schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:43:
Bij de Hornbach in Nieuwegein werkt de TNM pas wel. Alleen is het een hele trage paal en je moet de pas er dus echt 10 seconden voor houden voor dat er beweging in de paal komt. Ik denk dat er stiekem een 14k4 modem in zit die eerst verbinding moet maken :+

Het opladen daar was trouwens niet heel erg nuttig, maar als het nieuw is wil je het proberen, natuurlijk:

code:
1
31/08/2015 19:49    1.76   30m 57s    112039    LMS    Nieuwegein

Ik neem aan dat je pas bij andere palen wel werkt? Anders is daar misschien wat mee mis gegaan, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ATS schreef op zondag 13 maart 2016 @ 08:45:
[...]

Die discussie is hier vaker gevoerd. Op waterstof rijden is niet alleen iets waar Audi nu mee bezig is, maar er wordt al veel langer mee geëxperimenteerd. Ik denk zelf dat het kansloos is, er zitten te veel problemen aan vast.
Zoals zelfs Mercedes recentelijk zei: http://www.reuters.com/ar...o-batteries-idUSKCN0VT0K0

Watestof is niets anders dan een manier om ons af te leiden van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als je het vraagstuk neerzet als een financieel plaatje dan heb je daar gelijk in, als we het over het uitstoot plaatje, of het energetische plaatje hebben is er geen wedstrijd. Daar kan de ICE of de LPG auto niet concurreren. Zelfs met onze kolenstroom komt het nog in het voordeel uit van de elektrische auto.

Als je naar het energetische vraagstuk kijkt is het verhaal duidelijker. Wiki. Een liter benzine is 9,7kWh, als ik met de Suzuki Swift van mijn vrouw naar het werk ga met 1:15 dan kost dat 2 liter benzine (30 kilometer). Feitelijk heb je dan 19,4kWh energie gebruikt. Met mijn Mitsubishi i-Miev kost me dat in de winter met de (hopeloze) kachel aan 6,5kWh, dat betekent dat ik 3 keer minder energie gebruik om dezelfde afstand af te leggen.

Daar komt nog bij dat voor het rafineren van de benzine er 19-21% van de energie die er in zit al opgaat aan het raffinage process. Een vergelijkbaar argument zou je kunnen houden voor de centrales die in onze energie voorzien, de elektriciteit komt niet zomaar uit het stopcontact, maar wel met een beter rendement dan de 30% van de ICE.

Financieel is het een heel raar plaatje, zeker als je de belasting in ogenschouw neemt, laten we even opnieuw de energetische waarde gebruiken. Voor 1 liter benzine betaalt je op dit moment rond de 1,35, de accijns hiervoor was op 01-01-2014 76 cent. Dat is omgerekend 7,8 cent per kWh. Als we dat afzetten tegen de belasting van elektriciteit (kom er eens in zonnigtype) dan is dat per 2016 12,8 cent per kWh.

Dus ondanks dat we veel meer van de ene energie verstoken(benzine) en minder van de andere gebruiken (elektriciteit) komt er toch nog 50% meer belasting binnen. Ik denk dat overheid het wel prima vindt als we elektrisch gaan rijden :D

Met betrekking tot subsidie bedoel je waarschijnlijk de bijtelling regels denk ik? Als particulier is de enige subsidie die ik ontvang de vrijstelling van de wegenbelasting. Met discussies is het wel handig om die 2 groepen uit elkaar te houden, ze hebben raakvlakken maar zijn ook divers. We kennen geen aanschaf subsidies zoals dat in andere landen te vinden is.

Als we de aanschafprijs van die dingen (accu's) naar beneden zien te krijgen komen we al een heel end. Hier in de wijk (kop van Noord Holland) zijn er genoeg mensen die een eigen parkeerplaats hebben. De 80% die het niet heeft zoals het hierboven genoemd word is voornamelijk van toepassing in de randstad, daar is het parkeerprobleem serieus.

Toch zijn er een hoop werkgevers die wel parkeergelegenheden hebben voor alle medewerkers in het pand, ga je naar het werk, dan zou je daar eigenlijk moeten kunnen laden. Over het algemeen hebben werkgevers ook een iets andere stroomaansluiting dan de mensen thuis. Op het werk hebben we een 630kVA hokje achter het pand staan, maar sinds circa 2008 daalt het energie gebruik alleen maar, de hoogste piek nu is 120-130kVA, dat was vroeger eerder richting de 300. De intrede van zuiniger PC's (hallo Intel Core i) en de introductie van LED verlichting op grote schaal heeft een enorme impact gehad op het verbruik.

Daarom ben ik van mening dat het op de een of andere manier mogelijk moet worden om voor werkgevers zoals de mijne het kostenneutraal mogelijk is om de 4800m2 dak vol te leggen. Dat is niet alleen goed voor elektrisch rijden, maar ook handig om de klimaat doelstellingen te halen.

Wellicht dat daar subsidie voor nodig is, maar deze zou dan wel aan 2 kanten snijden, misschien nog wel meer. Ook voor de netbeheerder zitten hier zeker voordelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:24:
Daar komt nog bij dat voor het rafineren van de benzine er 19-21% van de energie die er in zit al opgaat aan het raffinage process. Een vergelijkbaar argument zou je kunnen houden voor de centrales die in onze energie voorzien, de elektriciteit komt niet zomaar uit het stopcontact, maar wel met een beter rendement dan de 30% van de ICE.
Barely, de 50% end to end wordt krap aan gehaald, daarom is een elektrische auto op grijze stroom ook niet zo bijster interessant als je naar het grote plaatje kijkt. De Nederlandse stroommix levert een uitstoot op van 300gram CO2/kwh (500 gram als je puur grijs zou nemen zie ook hier). Als er naar de uitstoot wordt gekeken is er feitelijk maar 1 oplossing, onze gedragspatronen veranderen....Minder consumptie, minder kilometers, etc

Maarja, daar wil niemand aan en ook mij zou het zwaar vallen, op vakantie gaan is ook leuk natuurlijk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:34:
[...]

Barely, de 50% end to end wordt krap aan gehaald, daarom is een elektrische auto op grijze stroom ook niet zo bijster interessant als je naar het grote plaatje kijkt. De Nederlandse stroommix levert een uitstoot op van 300gram CO2/kwh (500 gram als je puur grijs zou nemen zie ook hier). Als er naar de uitstoot wordt gekeken is er feitelijk maar 1 oplossing, onze gedragspatronen veranderen....Minder consumptie, minder kilometers, etc

Maarja, daar wil niemand aan en ook mij zou het zwaar vallen, op vakantie gaan is ook leuk natuurlijk ;)
Toch sparen we een hoop stroom uit met raffineren als we niet 1 miljoen (2010) vaten olie per jaar hoeven te raffineren. Als we 2kWh besparen op elke liter bezine wat we niet hoeven te raffineren kunnen er aardig wat kilometers gemaakt worden.

Nou ja, het enige wat ik kan doen is een energie contract afsluiten bij een leverancier die echt groene stroom inkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
databeestje schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:24:
Als je naar het energetische vraagstuk kijkt is het verhaal duidelijker. Wiki. Een liter benzine is 9,7kWh, als ik met de Suzuki Swift van mijn vrouw naar het werk ga met 1:15 dan kost dat 2 liter benzine (30 kilometer). Feitelijk heb je dan 19,4kWh energie gebruikt. Met mijn Mitsubishi i-Miev kost me dat in de winter met de (hopeloze) kachel aan 6,5kWh, dat betekent dat ik 3 keer minder energie gebruik om dezelfde afstand af te leggen.

Financieel is het een heel raar plaatje, zeker als je de belasting in ogenschouw neemt, laten we even opnieuw de energetische waarde gebruiken. Voor 1 liter benzine betaalt je op dit moment rond de 1,35, de accijns hiervoor was op 01-01-2014 76 cent. Dat is omgerekend 7,8 cent per kWh. Als we dat afzetten tegen de belasting van elektriciteit (kom er eens in zonnigtype) dan is dat per 2016 12,8 cent per kWh.
Je rekent hier wel heel erg naar voordelen voor elektrisch rijden toe.
Als je energie in benzine 1 op 1 gaat vergelijken met elektrische energie gaat het al helemaal mank omdat de omzetting van de benzine/diesel/kolen naar elektrisch een erg laag rendement heeft.
Het is veel eerlijker als je rekent met de energie NA omzetting van fossiel naar mechanisch/elektrisch.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

databeestje schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:58:
[...]

Toch sparen we een hoop stroom uit met raffineren als we niet 1 miljoen (2010) vaten olie per jaar hoeven te raffineren. Als we 2kWh besparen op elke liter bezine wat we niet hoeven te raffineren kunnen er aardig wat kilometers gemaakt worden.

Nou ja, het enige wat ik kan doen is een energie contract afsluiten bij een leverancier die echt groene stroom inkoopt.
en wat ben je daar nu mee? Alles loopt over dezelfde kabels zodus.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Juup schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:27:
Het is veel eerlijker als je rekent met de energie NA omzetting van fossiel naar mechanisch/elektrisch.
Nee. Een brandstofcel heeft bijvoorbeeld geen last van de Carnot limiet.
Damic schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:51:
[...]
en wat ben je daar nu mee? Alles loopt over dezelfde kabels zodus.
Dan ben je iemand die stemt met zijn portemonnee. Bedenk maar wat er gebeurt als iedereen groene stroom contracteert.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 13-03-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:18
[...]

Als je energie in benzine 1 op 1 gaat vergelijken met elektrische energie gaat het al helemaal mank omdat de omzetting van de benzine/diesel/kolen naar elektrisch een erg laag rendement heeft.
kijk hier maar eens naar voor energie vergelijken...

https://www.youtube.com/watch?v=AFPRvfNW-Qs

Als je het niet op zo'n soort manier berekent wordt vergelijken erg lastig |:(

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Ik denk dat je erachter zal komen dat de hoeveelheid energie die gemoeit is met het vooruit duwen van de auto "NA" omzetting grotendeels gelijk en volledig bepaald wordt door de rolweerstand en luchtweerstand.

En wat blijkt, of de auto nou elektriciteit, benzine, diesel of bietensap gebruikt, je hebt voor die 30km circa 4,5 - 6kWh nodig :)

De energie die in het wikipedia artikel staat gaat over het volledig verbranden van de energie, een vergelijkbare methode met elektra (weerstand) geeft vergelijkingsmateriaal. Je zal zoals iemand anders ook al aangaf gebruik moeten maken van een brandstof cel (en nee, dat is geen waterstof) om voorbij die limiet te komen. In dezelfde strekking gebruiken de meeste elektrische auto's tegenwoordig een warmtepomp om meer warmte te creeeren dan dat de warmtepomp zelf gebruikt.

Er zijn wel benzine, of vaker pure alcohol of ethanol, brandstof cellen, maar deze worden door de hoge temperaturen meestal niet in auto's gebruikt. Door het formaat zie je ze vaker naast gebouwen.

Waterstof-brandstofcel auto's zijn ook maar elektrische auto's met een andere accu, en je raad het al, deze hebben ook 4,5-6kWh nodig voor die 30km :) Maar aangezien de waterstof wel overal in de natuur is, behalve in je tank, zullen we daar toch aanzienlijke elektrische energie in moeten steken om deze onder 700 bar druk te brengen zodat er 500km gereden kan worden.

Tenzij er natuurlijk net iemand je voor is geweest, dan krijg je halve druk (350 bar) en kan je 250km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Tristan schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:42:
[...]

Overigens kan mijn e-tron helemaal niet snelladen dus heb ik en andere e-tron rijders vrij weinig aan FastNed..
Audi a3 sportback? Hoe bevalt die? Ik wil half dit jaar kijken voor een occasion in full operational lease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:38:
[...]

Je grootste probleem bij waterstof is dat het maken van waterstof inefficiënt is en het een erg onpraktische brandstof is. Sterker nog, het meeste wordt nu gemaakt door het uit gas te trekken. Het systeem als geheel is ook enorm energieverslindend. Aardige reeks hierover:

mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1
Wie weet komt er nog een doorbraak.
Het grote voordeel van waterstof is dat je overschot van je zonnepanelen zou kunnen gebruiken om waterstof te maken.

Eerlijk gezegd is elektrisch rijden ook nog redelijk kansloos om verder door te breken als je (regelmatig) grote afstanden rijdt. Tenzij je er je hobby van maakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

6 Reasons The Tesla Model 3 Will Be A Huge Success
http://cleantechnica.com/...3-will-be-a-huge-success/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

nokiaan958GB schreef op zondag 13 maart 2016 @ 18:54:
[...]
Het grote voordeel van waterstof is dat je overschot van je zonnepanelen zou kunnen gebruiken om waterstof te maken.
Het grote nadeel is dat het alleen met een overschot economisch zinvol is ;)
Je krijgt dan ook een 700 bar compressor in je kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

nokiaan958GB schreef op zondag 13 maart 2016 @ 18:54:
[...]

Wie weet komt er nog een doorbraak.

Eerlijk gezegd is elektrisch rijden ook nog redelijk kansloos om verder door te breken als je (regelmatig) grote afstanden rijdt. Tenzij je er je hobby van maakt natuurlijk.
Wellicht dat als die doorbraak er komt dat het interresant zou zijn. Nou rij ik zelf elektrisch, dus is het mijn inziens prima als het opgeslagen wordt in een lithium accu in de stenen schuur, dan trek ik het er wel weer uit als ik het nodig heb.

De huidige Lithium accu cycle is al 90% efficient, voor toepassingen waarbij het formaat en gewicht minder van belang zijn is dat wel een bijzonder verleidelijk aanbod, en iets waar nog weinig winst te halen valt, behalve kosten van de accu.

In een auto heeft waterstof ook tegenwind, er passen maar zoveel tanks in, en die kunnen maar zoveel druk hebben. Het lijkt me een joekel van een uitdaging om dat allemaal door te ontwikkelen. De stack is daarentegen wel al een stuk kleiner geworden, waardoor bij de Mirai zo'n beetje alles voorin kon.

Zijn er eigenlijk commercieel verkrijgbare installaties die waterstof kunnen maken, en weer terug kunnen leveren? De suggestie wordt wel vaker gewekt, maar ik heb ze nog niet eerder kunnen vinden. Waterstof naar elektriciteit heb ik wel kunnen vinden, maar voor die prijzen kan ik accu's voor een week kopen :D

Voor 3500 euro kan ik 7 kWh kopen die het grootste deel van het laden van de auto's voor zijn rekening neemt. Met 2 Tesla powerwall exemplaren kan ik vrijwel de volledige auto uit de accu laden. Ik heb alleen niet genoeg opwek. Mocht ooit de piek dal tarieven enorm uit elkaar gaan lopen dan is dat zeker de moeite.

Al denk ik dat ik voor die tijd een andere EVSE regel die ik in kan stellen met tijden zodat de auto gewoon na middernacht gaat laden als de tarieven lager zijn. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 18:36:
[...]

Audi a3 sportback? Hoe bevalt die? Ik wil half dit jaar kijken voor een occasion in full operational lease
Jazeker. Hij bevalt echt onwijs goed. Rijdt lekker comfortabel maar heeft ook genoeg pit als ik hem op z'n staart trap. De s-tronic bak is heerlijk soepel en snel en verder ben ik erg blij met de Bang & Olufson speakers en de Supersport stoelen. Ze zitten heerlijk en maken de auto af naar mijn mening! In het Audi topic staan twee foto's Tristan in "Het grote Audi topic - Deel 5"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Very nice :) ik heb niet zoveel eisen, geen wit is eigenlijk de voornaamste :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 21:46:
Very nice :) ik heb niet zoveel eisen, geen wit is eigenlijk de voornaamste :D
Zwart? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 15:24
Nog even over accu vs waterstof. Laat ik beginnen met aangeven dat ik hier ambivalent tegen over sta, maar ik proef op tweakers toch vaak een voorkeur voor accu techniek. Nu snap ik ook dat Well to Wheel de accu op het gebied van efficiëntie het duidelijk wint van waterstof, maar wat men lijkt te vergeten is dat efficiëntie niet de enige factor is in deze.
Range:
Mirai heeft een opgegeven range van 500km, de Honda Clarity zelfs 750, laat dat in de praktijk respectievelijk 350 en 600 zijn, dan verslaan ze nog steeds elke accu auto (op dit moment uiteraard, accu techniek staat niet stil, maar het zelfde kan ook gezegd worden van waterstof techniek).
De mens is IMHO een gewoonte dier:
Wat ik hiermee bedoel is dat men gewend is bij een tank te stoppen, en binnen 5 minuten weer door te kunnen rijden. Met een accu laden gaat dit hem niet worden, met waterstof tanken wel, op gebied heeft waterstof, denk ik, een streepje voor bij de welbekende Henk en Ingrid. Dus ook minder last van range anxiety.
Met de huidige range is op accu elektrisch rijden voor een aantal mensen niet weg gelegd. Neem een vertegenwoordiger die de hele dag onderweg is, die gaat niet een half uur stil staan om event zijn auto te laden, op het moment dat hij niet bij klanten kan laden o.i.d.
Mensen zoals ik, die niet aan huis kunnen laden. Binnenstad, al een te kort aan parkeerplekken, appartement op 2e verdieping enz.

Waterstof heeft naast efficiëntie natuurlijk ook nog een aantal nadelen, waarvan de grootste op dit moment een totaal afwezige infrastructuur is. Maar ook wordt het merendeel van de waterstof nu opgewekt uit Methaan en is dus nog steeds afhankelijk van een fossiele bron.

Begrijp mij goed, ik vind elektrisch rijden (op accu) zeer interessant, en op het moment zou ik dat ook prima kunnen. Mijn woon werk rit is 33 km enkele reis, op mijn werk locatie zijn laadpalen aanwezig, dus ook al zou ik niet thuis kunnen laden, dan red ik het verder nog prima. Echter heb ik het budget niet om er een aan te schaffen, en is mijn werk situatie enigszins onzeker.

De toekomst zal aantonen welke techniek er wint, ik vermoed accu, maar ik zou waterstof niet zomaar afschrijven :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Minneyar schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:58:
Nog even over accu vs waterstof. Laat ik beginnen met aangeven dat ik hier ambivalent tegen over sta, maar ik proef op tweakers toch vaak een voorkeur voor accu techniek. Nu snap ik ook dat Well to Wheel de accu op het gebied van efficiëntie het duidelijk wint van waterstof, maar wat men lijkt te vergeten is dat efficiëntie niet de enige factor is in deze.
Zo lang we op deze wereld onze energie nog voornamelijk opwekken vanuit vuile bronnen vind ik efficiëntie zeker wel een grote factor. Een HFC auto is niet bijster veel zuiniger dan een equivalente benzineauto. Een Toyota Mirai heeft een "equivalent" verbruik van 66 MPGe wat vertaalt naar 3,6 l/100 km. De Prius 2016 zit al op 3,0 l/100 km en is dus (volgens officiële cijfers) een stuk zuiniger.

Wat betekent dat equivalent? Dat is een amerikaanse uitvinding om verbruik van auto's met verschillende brandstoffen te kunnen vergelijken.
1 MPGe ≈ 33.7 kWh voor 1 mijl
66 MPGe ≈ 33.7 kWh voor 66 mijl = 510 Wh/mijl = 317 Wh/km.
Met een Tesla haal je al 200 Wh/km, met een Leaf 175.

Dus een Mirai verspilt nog altijd 60-80% meer energie dan een elektrische auto, en dan heb ik de omzetting naar waterstof nog niet meegenomen. Hogetemperatuurelektrolyse heeft ook nog maar een efficiëntie van 65%, dus dan verspil je al 1,5x de energie die je bij een puur elektrische auto nodig hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.