YoshiBignose schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:24:
Ja, maar vind ik nog steeds niet echt bijzondere cijfers voor iets wat de toekomst is en hevig gesubsidieerd wordt. Vriend van me heeft een Golf 5 op LPG en haalt omgerekend dat soort cijfers ook... en LPG inbouw is niet echt veel duurder dan dat accu lease.
Wat gaan ze in de toekomst doen als iedereen om 18:00 braaf z'n autootje aan het opladen is met accu's die dan wel een radius van 500 km kunnen halen.... dat betekent dat vrijwel niemand meer naar een Fastned lader hoeft als je maar 1x per dag thuis komt. En dat voor 23 cent per kwh? Zullen toch heel veel grote bedrijven gaan voelen...
Als je het vraagstuk neerzet als een financieel plaatje dan heb je daar gelijk in, als we het over het uitstoot plaatje, of het energetische plaatje hebben is er geen wedstrijd. Daar kan de ICE of de LPG auto niet concurreren. Zelfs met onze kolenstroom komt het nog in het voordeel uit van de elektrische auto.
Als je naar het energetische vraagstuk kijkt is het verhaal duidelijker.
Wiki. Een liter benzine is 9,7kWh, als ik met de Suzuki Swift van mijn vrouw naar het werk ga met 1:15 dan kost dat 2 liter benzine (30 kilometer). Feitelijk heb je dan 19,4kWh energie gebruikt. Met mijn Mitsubishi i-Miev kost me dat in de winter met de (hopeloze) kachel aan 6,5kWh, dat betekent dat ik 3 keer minder energie gebruik om dezelfde afstand af te leggen.
Daar komt nog bij dat voor het rafineren van de benzine er 19-21% van de energie die er in zit al opgaat aan het raffinage process. Een vergelijkbaar argument zou je kunnen houden voor de centrales die in onze energie voorzien, de elektriciteit komt niet zomaar uit het stopcontact, maar wel met een beter rendement dan de 30% van de ICE.
Financieel is het een heel raar plaatje, zeker als je de belasting in ogenschouw neemt, laten we even opnieuw de energetische waarde gebruiken. Voor 1 liter benzine betaalt je op dit moment rond de 1,35, de
accijns hiervoor was op 01-01-2014 76 cent. Dat is omgerekend 7,8 cent per kWh. Als we dat afzetten tegen de belasting van elektriciteit (kom er eens in
zonnigtype) dan is dat per 2016 12,8 cent per kWh.
Dus ondanks dat we veel meer van de ene energie verstoken(benzine) en minder van de andere gebruiken (elektriciteit) komt er toch nog 50% meer belasting binnen. Ik denk dat overheid het wel prima vindt als we elektrisch gaan rijden
Met betrekking tot subsidie bedoel je waarschijnlijk de bijtelling regels denk ik? Als particulier is de enige subsidie die ik ontvang de vrijstelling van de wegenbelasting. Met discussies is het wel handig om die 2 groepen uit elkaar te houden, ze hebben raakvlakken maar zijn ook divers. We kennen geen aanschaf subsidies zoals dat in andere landen te vinden is.
Als we de aanschafprijs van die dingen (accu's) naar beneden zien te krijgen komen we al een heel end. Hier in de wijk (kop van Noord Holland) zijn er genoeg mensen die een eigen parkeerplaats hebben. De 80% die het niet heeft zoals het hierboven genoemd word is voornamelijk van toepassing in de randstad, daar is het parkeerprobleem serieus.
Toch zijn er een hoop werkgevers die wel parkeergelegenheden hebben voor alle medewerkers in het pand, ga je naar het werk, dan zou je daar eigenlijk moeten kunnen laden. Over het algemeen hebben werkgevers ook een iets andere stroomaansluiting dan de mensen thuis. Op het werk hebben we een 630kVA hokje achter het pand staan, maar sinds circa 2008 daalt het energie gebruik alleen maar, de hoogste piek nu is 120-130kVA, dat was vroeger eerder richting de 300. De intrede van zuiniger PC's (hallo Intel Core i) en de introductie van LED verlichting op grote schaal heeft een enorme impact gehad op het verbruik.
Daarom ben ik van mening dat het op de een of andere manier mogelijk moet worden om voor werkgevers zoals de mijne het kostenneutraal mogelijk is om de 4800m2 dak vol te leggen. Dat is niet alleen goed voor elektrisch rijden, maar ook handig om de klimaat doelstellingen te halen.
Wellicht dat daar subsidie voor nodig is, maar deze zou dan wel aan 2 kanten snijden, misschien nog wel meer. Ook voor de netbeheerder zitten hier zeker voordelen aan.