Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Snow_King schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:46:
V2G kan alleen via DC en niet via AC laden. De installatie die je thuis nodig hebt is dus ook heel duur.
Als je eenmaal op de accu bent aangesloten heb je een niet-galvanisch gescheiden (want waarschijnlijk is het ergens geaard) 400V DC aansluiting. Als je dat wil terugvoeden is exact dezelfde elektronica nodig die in een HF PV omvormer zit. Voor €1k kan je dus 3 kW terugvoeden (SMA 3000 HF, die kan je gewoon gebruiken als je de accu tegen stromen > 15A beveiligt).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Veel sommige frequentieregelaars (=AC/DC/AC converters) kunnen remenergie terugleveren aan het lichtnet. Qua power elektronica moet er een aantal diodes vervangen worden door stuurbare halfgeleiders. Het zou me niks verbazen als autofabrikanten daar rekening mee gehouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Helaas, de meeste doen dat niet en stoken remenergie op in een weerstand.
Er bestaan wel terugleverunits maar die zijn zeldzaam en lastig te krijgen (twee weken terug Omron nog gebeld, eerst wisten ze niet waar ik het over had en toen ik het typenummer gaf hadden ze er één... in heel Europa).
Maar idd, technisch niet bijzonder lastig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/g6cxibfagpwo_wd640.jpg/mercedes-maakt-accu-huishoudens-met-zonne-energie.jpg

Na Tesla komt ook Mercedes met accu voor huishoudens met zonne energie

Nu
Telegraaf

De accu van Mercedes-Benz kan aan de buitenkant van een huis worden bevestigd en slaat energie opgewekt met zonnepanelen op zodat het later gebruikt kan worden als de panelen geen stroom leveren.

De accu kan apparaten in huis van stroom voorzien, maar bijvoorbeeld ook elektrische auto's opladen. Dat gebeurt vaker 's avonds en 's nachts als de zon niet schijnt. De accu is niet verwisselbaar met die uit een auto en is echt los bedoeld om aan een huis te bevestigen.

Elke accumodule heeft 2,5 kWh en er kunnen maximaal acht accu's gecombineerd worden tot 20 kWh. Tesla heeft modules van 7 en 10 kWh en laat klanten die oneindig combineren.

De batterij wordt woensdag gepresenteerd tijdens de Intersolar trade-fair in München, maar is nu al te reserveren via de website van het bedrijf. Vanaf september zijn de batterijen leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zou het komen dat ze op technologie partners zijn ( of is dat al beeindigd?) .
Of waren ze daar al mee bezig.
20kW is overigens niet echt veel om een auto op te laden, maar meer dan genoeg om het gemiddelde dag dagoverschot op "zonnige" dagen op te slaan (tenzij je een solar farm hebt ;) ).

Overigens zie ik dan meer in de SMA producten en combinaties met een smart home.

Euhmm we waren in een ander topic Ollie

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De zonnepanelen worden er waarschijnlijk met de haren bijgesleept - het zou me verbazen als eilandbedrijf ondersteund wordt of de panelen direct aan de accu hangen.
Hoogstens is er een koppeling met een stroomtang/slimme meter/ SunSpec modbus met de omvormer om zo eigenverbruik te maximaliseren.

Op één of andere manier koppelt het grote publiek zonne-energie (en wind) altijd aan een opslagprobleem.

Voor het laden van een auto zijn ze wel degelijk nuttig: op mijn 3x25A aansluiting zou ik met zo'n accu best 3x20A durven laden én elektrisch koken. De accu zorgt er dan voor dat de aansluiting heel blijft en de belasting netjes over de fasen verdeeld wordt.

Het is dus een technische oplossing voor een beprijzingsprobleem: een kWh kopen is duurder dan zelf opwekken, een kW uit opslag halen goedkoper dan upgraden naar 3x40A.

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 10-06-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben benieuwd hoe die accu weet of hij moet opladen of moet ontladen. Dat moet toch op de een of andere manier geregeld worden ergens? Heeft hij een verbinding met een PV-omvormer en kWh-meter in de meterkast om te weten of er stroom opgewekt wordt of er meer elektriciteit verbruikt wordt dan opgewekt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
Maasluip schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:17:
Ik ben benieuwd hoe die accu weet of hij moet opladen of moet ontladen. Dat moet toch op de een of andere manier geregeld worden ergens? Heeft hij een verbinding met een PV-omvormer en kWh-meter in de meterkast om te weten of er stroom opgewekt wordt of er meer elektriciteit verbruikt wordt dan opgewekt?
Ik gebruik voor mijn werk een UPS unit van Mastervolt (combi ultra). Die doet ongeveer wat beschreven wordt (alleen dan excl accu's).
Je sluit daar je 230 vanuit de meterkast aan op de input van de UPS. je verbruikers op de output en je accu's aan de accu aansluiting.
In de software stel je de capaciteit van je input in (bijvoorbeeld 25A).
Zodra de output boven de 25A komt zal de UPS energie uit de accu's gebruiken om meer dan 25A aan de output te kunnen leveren. En als de input uitvalt schakelt hij helemaal over op inverterbedrijf (het blijft een UPS).

Dat ding heeft overigens ook een input voor PV, maar daar maken we geen gebruik van.

Voor elektrische auto's heb je dan weer niks aan die unit omdat de DC output max 48V is. Maar hij doet wel ongeveer hetzelfde (doelgroep is scheepsvaart)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maasluip schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:17:
Van een aantal systemen die ik gezien heb is dat inderdaad zo.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w620/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/bmw/bmw-i3-neus-620.jpg

ANWB: Maak elektrische auto bereikbaar voor particulier
Geef financieel voordeel

09 juni 2015 - De ANWB heeft onlangs samen met andere partijen een alternatief belastingplan gepresenteerd. Daarin wordt onder meer gepleit voor financieel voordeel voor particulieren die een elektrische auto kopen.

Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB, licht de stimulering-op-maat voor elektrische auto's verder toe: "De ANWB wil dat de elektrische auto ook voor particuliere automobilisten bereikbaar wordt. Dat kan door ze een aanschafsubsidie te geven en een vrijstelling van de wegenbelasting. Dat is goed voor hun portemonnee én het milieu."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gister middag kwam mijn buurman terug van werk, met een Tesla S. (van een collega)
Slechts 428 PK aan boord

Ik kende de auto niet, en liep naar hem toe, hij nodigde mij gelijk uit voor een korte proefrit.

Goeie morgen.... wat een acceleratie. Gasschuif heeft bijna zijn hele leven motor gereden, maar schat in dat elke motor dit gaat verliezen. Wat een stilte, en brute power en schijnbaar oneindige versnelling .
En dan sla ik het dashboard maar over. :P
Indrukwekkend, en "once in a liftime" _/-\o_

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gasschuif schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 00:18:
Gister middag kwam mijn buurman terug van werk, met een Tesla S. (van een collega)
Slechts 428 PK aan boord

Ik kende de auto niet, en liep naar hem toe, hij nodigde mij gelijk uit voor een korte proefrit.

Goeie morgen.... wat een acceleratie. Gasschuif heeft bijna zijn hele leven motor gereden, maar schat in dat elke motor dit gaat verliezen. Wat een stilte, en brute power en schijnbaar oneindige versnelling .
En dan sla ik het dashboard maar over. :P
Indrukwekkend, en "once in a liftime" _/-\o_
Misschien moet je maar eens een proefritje gaan maken op een elektrische motor :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Erasmo schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:54:
[...]

Misschien moet je maar eens een proefritje gaan maken op een elektrische motor :P

[video]
Nou, dat ziet er inderdaad zeer indrukwekkend uit,
Wist niet de zo'n elektrische motor zo hard kan accelereren :P
Leuk filmpje. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Best bizar dat zo'n grote sedan als de model s gewoon nog aardig meekomt met die dikke motor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Bartjuh schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 13:52:
Best bizar dat zo'n grote sedan als de model s gewoon nog aardig meekomt met die dikke motor :D
Een auto heeft het voordeel dat hij 4 banden en meer gewicht heeft, waardoor hij zich beter kan afzetten tegen de weg. Als nadeel ten opzichte van een motor een groter frontaal oppervlak, meer rolweerstand en meer gewicht wat op gang gebracht moet worden.

Toch zie je de auto's winnen van de motoren. Alleen de Suzuki GSX-R1000 komt onder de 2.5s uit (2,35s), terwijl een Porsche 918 Spyder er 2,2s over doet, een Ariel Atom V8 2,3s en een Ferrari LaFerrari 2,4s. Een Tesla Model S P85D moet het doen met 3,1s.

Ach, het zijn allemaal absurde getallen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:47

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:45:
[...]

Een auto heeft het voordeel dat hij 4 banden en meer gewicht heeft, waardoor hij zich beter kan afzetten tegen de weg. Als nadeel ten opzichte van een motor een groter frontaal oppervlak, meer rolweerstand en meer gewicht wat op gang gebracht moet worden.

Toch zie je de auto's winnen van de motoren. Alleen de Suzuki GSX-R1000 komt onder de 2.5s uit (2,35s), terwijl een Porsche 918 Spyder er 2,2s over doet, een Ariel Atom V8 2,3s en een Ferrari LaFerrari 2,4s. Een Tesla Model S P85D moet het doen met 3,1s.

Alleen koop je die motorfiets voor 15k en die porsche moet je nog even doorsparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Metro2002 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:35:
[...]

Alleen koop je die motorfiets voor 15k en die porsche moet je nog even doorsparen ;)
Waar zie jij die fiets staan voor 15k€? Ik dacht 25k€ gezien te hebben (nog steeds een schijntje in vergelijking natuurlijk)... Uit ervaring weet ik wel dat motoren welliswaar goedkoop zijn in aanschaf en brandstof, maar het onderhoud aan de banden, tandwielen en ketting kost daarentegen wel best wat geld...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Vanmorgen via autoweek de nieuwste info over de autobelastingen gelezen. Het is natuurlijk afwachten of alles 1 op 1 wordt ingevoerd, maar sommige zaken vind ik toch opmerkelijk.

Zo zal voor EV's een tarief van 4% gaan gelden vanaf 2017 (en tot en met 2020). Echter zal daar vanaf 2019 een cap opkomen van € 50.000. Ik zag al een site die dit een "tesla-belasting" noemde. Boven de 50k is het 22%. Opvallend genoeg is deze cap niet geïntroduceerd voor H2 auto's. Nu zullen die voor 2020 nog echt niet in significante aantallen rondrijden, maar principieel vind ik dit toch raar. H2 lijkt hierdoor voorgetrokken te worden t.o.v. accu EV's.

Verder is niet uitgesloten dat er een potje geld komt voor particulieren die een EV willen kopen. Na de zomer zou daar meer info over moeten verschijnen.

Een particulier zal dan geen mrb en bpm betalen tot 2020 en wellicht komt er nog een "aanschafsubsidie" oid.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Nu ben ik geen fan van H2-EV's maar het principe achter die belasting regel snap ik -denk ik- wel. Golf- of getijdenenergie krijgt in NL ook veel meer subsidie per kWh dan een windturbine. Dat komt omdat die technieken nog niet zo volwassen zijn, net als H2-EV's.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De subsidie van FCEV's is krankzinnig gezien het bedroevende from well to wheel rendement. FCEV's zijn heb in een aantal gevallen zelfs een lagere efficiency als een ICE 8)7 . Dan laat ik de nodeloze compliciteit van de techniek nog achterwegen. In mijn ogen is h2o alleen nuttig voor vrachtverkeer.

De overheid en de fossiele energie lobby ziet BigH2o natuurlijk wel zitten. Hoe afhankelijker zijn als burger hoe beter :/.

Langleven de BEV die ons allen onafhankelijk maakt van machtsblokken _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 22-06-2015 20:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 19:16:
Zover ik weet heeft Daimler zijn aandelen al weer van de hand gedaan, er is nog wel samenwerking.
ollie1965 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:47:
Zou het komen dat ze op technologie partners zijn ( of is dat al beeindigd?) .
Of waren ze daar al mee bezig.
20kW is overigens niet echt veel om een auto op te laden, maar meer dan genoeg om het gemiddelde dag dagoverschot op "zonnige" dagen op te slaan (tenzij je een solar farm hebt ;) ).

Overigens zie ik dan meer in de SMA producten en combinaties met een smart home.

Euhmm we waren in een ander topic Ollie
een tesla model s zelf bevat al veel mercedes benz onderdelen ook heeft Daimler een hoop aandelen in bezit van tesla google my friend doe meer onderzoek aub :9. ja maar het stuurkolom en de leaver om hem in drive en park te zetten blijven van Diamler afkomstig:p en zitten ook in de S-class :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

Zover ik weet heeft Daimler zijn aandelen al weer van de hand gedaan, er is nog wel samenwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/znlyvspbfnrt_600.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/5niynvjbie0u_600.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/iolyo7jb2iqg_600.jpg

want.nl

Door het lage gewicht claimt Morgan dat de EV3 zo’n 240 kilometer rijdt, als hij volledig opgeladen is. Da’s behoorlijk indrukwekkend! De prijs ook trouwens: de benzinevariant kost al 55.000 euro, de elektrische EV3 zal waarschijnlijk niet goedkoper zijn…

Autoweek: Morgan EV3

De EV3 heeft een 102 pk sterke elektromotor onder de kap. Het accupakket geeft de elektrische driewieler een actieradius van zo'n 150 mijl (240 km).

Het excentrieke Engelse merk meldt een leeggewicht van 450 kg, waarmee de EV3 opvallend genoeg lichter zou zijn dan de reguliere 3 Wheeler. Die heeft een tweecilinder benzinemotor aan z'n neus heeft hangen.

Morgan meldt dat de EV3 niet zomaar een losse, elektrische flodder is. De auto moet eind 2016 daadwerkelijk in productie gaan.

Op 25 juni beleeft de auto z'n debuut tijdens het Goodwood Festival of Speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

En er konden niet een paar accuutjes bij om het eenzelfde range als een tesla te geven ofzo.

Verder vind ik dit wel mooi, ik hou wel van aparte design en morgan vind ik gave auto's en dankzij het lage gewicht uitermate geschikt voor EV. Alleen snap ik dan niet dat de range zo klein is.

[ Voor 51% gewijzigd door Metro2002 op 24-06-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

102pk bij 450kg gaat leuk voorruit :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

revolution-nl schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:35:
Het is maar wat je norm is.....

Ollie zit meer in de orde van 145pk en 270kg, maar ook dat zegt niks over acceleratie.......

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ollie1965 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:52:
[...]

Het is maar wat je norm is.....

Ollie zit meer in de orde van 145pk en 270kg, maar ook dat zegt niks over acceleratie.......
Voor een auto is het wel vlot waarschijnlijk. Zeker electrisch veel koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:12

Gmount

Ecorunner lid

revolution-nl schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:35:
Metro2002 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:42:
[...]

(een)achterwielaangedreven ja, dus dat accelereren zal wel meevallen ;)

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gmount schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:04:
[...]

[...]

Motorfietsen zijn ook achterwielaangedreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gmount schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:04:
[...]

[...]

Met een dergelijke kg/pk verhouding ben je aanzienlijk sneller dan het merendeel van het overige verkeer. Zeker met het koppel van een electromotor.

+/- 220pk per ton of 4.5kg/pk is gewoon zeer ok voor een auto.
Ik snap overigens niet wat achterwielaandrijfing hiermee te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:12

Gmount

Ecorunner lid

revolution-nl schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:48:
[...]

Met een dergelijke kg/pk verhouding ben je aanzienlijk sneller dan het merendeel van het overige verkeer. Zeker met het koppel van een electromotor.

+/- 220pk per ton of 4.5kg/pk is gewoon zeer ok voor een auto.
Ik snap overigens niet wat achterwielaandrijfing hiermee te maken heeft?
Metro2002 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:08:
[...]

Motorfietsen zijn ook achterwielaangedreven ;)
ja, maar die zijn dan weer geen 450 Kilo. Punt is dat een elektromotor wel veel koppel kan leveren, maar kan het wiel dat ook overbrengen op de weg? Met andere woorden: jullie zien de voordelen; lichtgewicht en krachtige motor. Ik zie de nadelen, zwaarder dan een motorfiets en minder grip dan een auto.Daarom betwijfel ik of dat optrekken wel zo super snel gaat. Het zal vast en zeker wel een leuk ding zijn om in te rijden, en de snelste 0-100 tijd was vast niet het doel van de ontwerpers :)

Een pagina terug:
Shapeshifter schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:45:
[...]

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn motor heeft bijna 160pk en heeft een enorm klein contactoppervlak om dat over te brengen. Dat gaat prima mits het droog is.

Ik zie dan ook niet waarom dat voor dit apparaat ineens een probleem zal worden.

Het grote probleem is dat een motor gaat klimmen echter is dat geen probleem wat toe te rekenen is aan een gebrek aan grip maar aan een tekorte wielbasis

Het frontaal oppervlak van een auto mag wel groter zijn dan dat van een auto. De CW waarde van een motor is bijna gelijk aan vrachtwagen!

Tot de 200-230kmph is de motor in het voordeel door zijn pk/kg verhouding daarboven de auto door de aanzienlijk lagere luchtweerstand.

Iedere stock 1000cc superbike wint de 0-200 van een niet getunede supercar. Pak een BMW S1000RR en je rijdt alles zoek. Tot de 230 - 250 regionen want dan is de auto in het voordeel.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 25-06-2015 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

revolution-nl schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:29:

Iedere stock 1000cc superbike wint de 0-200 van een niet getunede supercar. Pak een BMW S1000RR en je rijdt alles zoek. Tot de 230 - 250 regionen want dan is de auto in het voordeel.
Vooral omdat de persoon in de auto rustig met 1 hand aan het stuur naar muziek zit te luisteren en je op de motor uit alle macht probeert er niet vanaf te waaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Wellicht dat hier enkele geïnteresseerde zijn, kwam het tegen op LinkedIn. Een Workshop voor EV-rijders georganiseerde door het onderzoeksprogramma Urban Technology van de HvA:

https://www.linkedin.com/...-workshop-rutger-de-vries
SLIM GEBRUIK VAN ELEKTRISCHE ENERGIE UIT JE AUTO

Workshop

Door intelligent elektrische voertuigen (EV) te laden en ontladen kan energie in huis of in de wijk voordeliger en efficiënter ingezet worden. Maar welke gevolgen heeft dit voor de actieradius van de auto, de bezetting van laadpunten en de beleving van mobiliteit en energieverbruik? Voor het onderzoeksproject Vehicle to Grid, van Urban Technology van de Hogeschool van Amsterdam*, zijn wij op zoek naar EV-rijders die in een interactieve sessie mee willen denken over de mogelijkheid om de elektrische energie uit je auto slim te gebruiken.

In de workshops zullen we naast de gebruikservaringen van bestaande producten ook aandacht besteden aan motivaties om naar andere energiesystemen over te stappen en te gebruiken. De informatie zal gebruikt worden in de ontwikkeling van hét vehicle to grid systeem voor de nabije toekomst.

Wat vragen we van u?

- Het maken van enkele leuke opdrachten ter voorbereiding op de sessie begin mei, dit kost u circa 7x10 minuten.

- Deelname aan een interactieve sessie van 18-21h op 11 of 23 juni. Deze sessie vindt plaats bij Studio HvA, Wibautstraat 2-4, 1091 GM, Amsterdam.

Wat levert het ons en u op?

- Inzicht in de motivaties en behoeftes op het gebied van mobiliteit, energie en duurzaamheid

- De mogelijkheid om de toekomst van mobiliteit en energie samen vorm te geven

- Voor een kleine maaltijd wordt gezorgd

- Een gezellige afsluiting van de avond waarin u andere EV rijders ontmoet

Wilt u meedoen aan één van onze interactieve sessies?

Neem dan contact op met Rutger de Vries r.de.vries3@hva.nl – onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam bij Urban Technology.

*in samenwerking met Mitsubishi, Alliander, Cofely, Endesa en Amsterdam Smart City

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://si.wsj.net/public/resources/images/BN-JC488_bolt06_G_20150625162801.jpg

Chevrolet Bolt EV in camouflage testpak

Deze auto zou eind 2016 in Amerika in alle 50 staten en in geselecteerde internationale markten op de markt moeten komen voor onder de 30.000 dollar en een range van 320 km hebben.

Aangezien Chevrolet niet meer in Nederland verkocht wordt, zal deze ook wel niet naar Nederland komen?

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=CtLTn_Fo3tE]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=uOc4b81VzGI]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xW5k0e43LyA]

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-06-2015 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even een correctie, de 30.000 is na aftrek van de 7500 dollar subsidie van de overheid in Amerika. Het gaat gaat dus om een bedrag van 37.500 dollar.

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren.
Nissan heeft een nieuwe video op het internet geplaatst van een 544km Nissan leaf, wellicht een mockup, wellicht zit er nog een beetje waarheid in.

Carlos Goshn had bij zijn presentatie een nieuwere leaf op het podium staan waar duidelijk was dat er een grotere accu onder zat aan de side skirts te zien. http://www.greencarreport...r-video-at-annual-meeting

Daarnaast heeft Volvo een mooie elektrische bus in roulatie gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 10:18:
Even een correctie, de 30.000 is na aftrek van de 7500 dollar subsidie van de overheid in Amerika. Het gaat gaat dus om een bedrag van 37.500 dollar.

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren.
Nissan heeft een nieuwe video op het internet geplaatst van een 544km Nissan leaf, wellicht een mockup, wellicht zit er nog een beetje waarheid in.
Carlos Goshn had bij zijn presentatie een nieuwere leaf op het podium staan waar duidelijk was dat er een grotere accu onder zat aan de side skirts te zien. http://www.greencarreport...r-video-at-annual-meeting
Wow, 544km is flink veel! Ik gok overigens dat ze rekenen met 14 a 15kWh/100km, dus dan heb je iets van een ~75kWh accu.

De laadsnelheden van CHAdeMO mogen dan wel snel naar boven toe. De 125A van nu is écht te laag. Het voltage van de accu iets opkrikken helpt als je dan met ~450V kan laden, maar je wil zeker naar 200 ~ 250A om mee te snelladen.

450V * 250A = 112kW

In een half uur laad je dan zo'n 50kWh, ofwel ~300km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b][message=44488361,noline]
Volgens de link:
Note that the range of 544 km (338 miles) shown in the video would likely be based on the gentler Japanese test cycle; a comparable U.S. EPA rating might be something like 220 to 260 miles.

Voor mij is een range van 200 km 'echte' kilometers (dus ook na 20% accuverlies, winterse temperaturen en snelweg snelheden tot 110 km) de manier om een van de vooroordelen van een EV te logenstraffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:59
Kom eigenlijk via via dit topic invallen, maar wat anderen zeggen. Die leaf is wel erg interessant als hij 200+ "realworld" kilometertjes kan maken. Dan is het gewoon een goede woon-werk auto die goedkoop en rustgevend rijd. Je hoeft niet met 130 over de snelweg te jakkeren, gewoon 80-85 achter de vrachtwagens blijven hangen, Cruise Control erop en lekker relax naar het werk en weer terug.

Zeker een auto om in de gaten te houden. Op het moment zijn alleen de Tesla modellen enigzins interessant als electrische auto, maar onbetaalbaar voor de gewone man. De meeste autos zijn leuk als boodschappen auto, maar van een auto verwacht ik toch 300-400km rijberijk. Electrisch minimaal 200 op een accu (ook in winter met regen/sneeuw etc) En dan binnen 12 uur vol geladen (thuis) op werk laden hoeft dan niet. Snel-laden is leuk, maar het voordeel van electrisch is juist dat je thuis kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/06/model-3-2018.jpg

Budget Tesla Model III pas gepland in 2018
Officiele Tesla presentatie
Update 2 (June 22nd, 1:45pm): We spoke to a Tesla representative this afternoon and they re-iterated as well to us that the Model 3 is still “on track” for production in late 2017, and that the slide is meant to reference “full production” of the Model 3 in 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:42:
[...]

koppel is leuk en zeker onder de 100km/h maar zodra je 130+ gaat zijn het de pktjes en de versnellingsbak die het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Hallo 'elektro-stokers',

Ik en mijn vrouw zijn serieus aan het overwegen om een Nissan Leaf tweedehands te kopen voor ca.16.000,- met ca. 50.000 km op de klok nu, bouwjaar 2011.

Wij willen de auto 5 jaar intensief gaan rijden met ca. 30-35.000 km per jaar. Na 5 jaar staat de teller dan rond de 200.000 km. Ik ga er vanuit dat de auto na deze tijd volledig afgeschreven is (alles wat ie nog opbrengt is dan meegenomen).

Voor thuis laden wil ik dan een pod point (of beter alternatief) neerhangen, op mijn werk gewoon de hele dag in het gewone stopcontact.

Ik heb een aantal vragen waar ik zelf niets, half of gemengde antwoorden op kan vinden:

1) Kunnen jullie mij vertellen of er in de afgelopen 4 jaar zwakke plekken van het eerste model Leaf bekend zijn?
2) Zit er in het eerste model leaf ook een functie dat je op koude dagen de auto al kunt laten voorverwarmen van een afstand?
3) Is de pod-point een goede lader voor thuis of zijn er betere/prijstechnisch alternatieven?
4) Zijn er al Leaf's bekend met hoge kilometerstanden en hoe de accu's zich conditioneel houden?
5) Wat zijn de te verwachten onderhoudskosten bij de dealer?

Ik hoor het graag van jullie!

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:53:
[...]

koppel is leuk en zeker onder de 100km/h maar zodra je 130+ gaat zijn het de pktjes en de versnellingsbak die het verschil maken.
En hoe vaak rij je harder dan 130 en hoe vaak rij je onder de 130 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:54:
[...]

En hoe vaak rij je harder dan 130 en hoe vaak rij je onder de 130 ;)
in de tunnel :*)
ik denk minder dan 5% van de tijd.(stuk a9 waarbij de ik soms 150(staat gps op 135) haal om vervolgens weer te moeten remmen omdat iemand met 110 de andere gaat inhalen die 100 gaat. :) :) binnen de bebouwde kom (woonerven/wijken met veel bochten en plantenbakken etc. ga i meestal 15) 30/5060/70/80 hou ik mij altijd aan de snelheid'gps snelheid' , ook bij wegwerkzaamheden/matrixborden en nog zitten mensen te drukken en te toeteren terwijl het duidelijk maximale snelheid is en niet minimale. ik hoop dat elektrische auto's de mensen wat meer kunnen opvoeden qua snelheid want het is nu echt kodt. snel/hard rijden heeft totaal geen zin en vooral niet bij kruising en stoplichten. afin back to elektrische auto's

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plieshout schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:37:
Hallo 'elektro-stokers',

Ik en mijn vrouw zijn serieus aan het overwegen om een Nissan Leaf tweedehands te kopen voor ca.16.000,- met ca. 50.000 km op de klok nu, bouwjaar 2011.

Wij willen de auto 5 jaar intensief gaan rijden met ca. 30-35.000 km per jaar. Na 5 jaar staat de teller dan rond de 200.000 km. Ik ga er vanuit dat de auto na deze tijd volledig afgeschreven is (alles wat ie nog opbrengt is dan meegenomen).

Voor thuis laden wil ik dan een pod point (of beter alternatief) neerhangen, op mijn werk gewoon de hele dag in het gewone stopcontact.

Ik heb een aantal vragen waar ik zelf niets, half of gemengde antwoorden op kan vinden:

1) Kunnen jullie mij vertellen of er in de afgelopen 4 jaar zwakke plekken van het eerste model Leaf bekend zijn?
2) Zit er in het eerste model leaf ook een functie dat je op koude dagen de auto al kunt laten voorverwarmen van een afstand?
3) Is de pod-point een goede lader voor thuis of zijn er betere/prijstechnisch alternatieven?
4) Zijn er al Leaf's bekend met hoge kilometerstanden en hoe de accu's zich conditioneel houden?

Ik hoor het graag van jullie!
ik zou een obdII apparaat kopen waarbij je de leaf kunt uitlezen en hoeveel % de batterij nog is.
eerst vragen aan de verkoper hoeveel% de auto nog heeft van de originele capaciteit. zegt de verkoper 85% en >:) is dit bijv.84% 1% minder dan zou ik lekker zeggen nou dan 1% van de vraagprijs. is dit bijv. 7 dan 7%

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

[quote]plieshout schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:37:
Hallo 'elektro-stokers',

Wij kochten er 1 bij een lease maatschappij met dezelde cijfers.:-)
In born staan meerdere 2014 exemplaren voor rond 20k met zeer weinig km. Dit is erg goedkoop.

Een nieuwe accu zou nu in de USA 5000 dollar kosten.

Wij hebben precies gedaan waar jij over denkt.

http://www.greencarreport...big-what-you-need-to-know We hebben wat dingen gehad maar dat waren uitzonderingen. ruitensproeer motor en rempomp

2) Zit er in het eerste model leaf ook een functie dat je op koude dagen de auto al kunt laten voorverwarmen van een afstand? Ja er is een officiele nissan App. maar deze werkt wat traag.. We hebben het nog nooit gebruikt.

De Podpoint lader heb ik ook doet het prima.
Ik heb ook Ratio lader welke je kan instellen op 6A/10/A/12A/15A.
Dat kan wel eens handig zijn. i.v.m. belasting van de hoofdzekering en langzaam laden zou beter zijn voor de accu's. (De podpoint ziet er wat beter uit. Beide op MP gekocht)

Je verliest na 60/70k een streepje capaciteit. Dus bij 120k weer 1. (tip volg #leaf rijders op twitter)
https://twitter.com/hageve/status/606350637111091201
Is bij ons ook gebeurd inmiddels bij 60k. As ik nu in stap zegt hij nog 140 km range. Was dacht ik 155? km. Maar range is erg afhankelijk van snelheid en kachel gebruik in de winter. Airco valt wel mee
'
(Het is onze 2e auto bij lange ritten gebruiken we hem niet. Kan wel d.m.v. snelladen maar nog nooit gedaan)

Hoor je nog. Deze zijn laag. Moet thuis ff nota checken. grote beurt was 200 en nog iets.
(geen olie verversen >:)
[/quote]

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

plieshout schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:37:
Hallo 'elektro-stokers',

Ik heb vorig jaar februari een 2011 LEAF gekocht met 18.000 km op de teller voor 20k€. Dat zou nu duur zijn, maar destijds was er een stuk minder aanbod en het waren erg weinig kilometers.
Ik rijd ongeveer 35.000 - 40.000km per jaar, redelijk vergelijkbaar dus. Er schijnt inderdaad een accuvervangprogramma opgetuigd te zijn, heb er in Nederland nog niets over gehoord. Zal het bij de dealer eens vragen als de APK komt.
Ik heb een POD point via Cohere aangeschafd (inclusief installatie). Dit was destijds 1500 euro. Ik zie dat je ze nu voor €275 op marktplaats kunt krijgen, dus dat scheelt nogal. Destijds trok vooral het compacte formaat en het niet onaardige uiterlijk me aan (het aanbod destijds waren vooral, eh, lomp uitziende kisten). Ik heb toegang tot een backoffice website waar ik mijn verbruik kan inzien en kan exporteren naar .csv. Of dit erg nauwkeurig is durf ik eigenlijk niet te zeggen.
Specifiek voor de LEAF heb ik wel een aantal puntjes waar ik me soms aan erger, maar weet niet of die voor huidige modellen nog steeds opgaan.

Allereerst zijn de steunbalken aan de voorkant erg breed, je mist dus nog wel eens een auto op een rotonde of bij een bocht. Goed opletten en je hoofd een beetje heen en weer schommelen dus. Verder heb ik de LED lampen en in de winter wordt er regelmatig naar me geseind omdat mensen denken dat ik groot licht voer. Heb een garage er naar laten kijken en die claimde dat ze goed staan afgesteld. Mijn broertje waar ik achter reed na een etentje omschreef het als: "ik kon er een boek bij lezen zo fel"... De klok op het dashboard en op het navigatiepaneel worden apart aangestuurd en gaan na verloop van tijd uit elkaar lopen. Niet kritisch, wel irritant. De cruise control heeft een gimmick dat je niet meer dan 8km/h verandering kunt aanbrengen in een keer (je moet dan eerst wachten tot hij zijn set point bereikt heeft). Het navigatiesysteem zelf is niet geweldig, heb het twee keer gebruikt daarna nooit meer. Het display zelf geeft eigenlijk geen nuttige informatie en staat bij mij altijd uit (de helderheidsknop lang ingedrukt houden). De stuurbekrachtiging is erg enthousiast. Heb een weekje met een BMW1 gereden toen iemand mij van achteren had aangereden, stapte weer in de LEAF en reed bijna een sloot in (bij wijze van). Je kunt hem echt met je pink sturen. De achteruitrijdcamera is een leuke gimmick, maar hij wordt snel vies en ik kijk eigenlijk liever over mijn schouder. Verder, tja, volgens mij zitten er speciale banden op met een lage rolweerstand die nogal piepen als je bijvoorbeeld op een gladde cementvloer in een parkeergarage rijdt, maar dat is volgens mij een kenmerk van dergelijke banden. De vering is ook erg zacht ingesteld, aardig wat body roll ook. Oh, de snelheidsmeter is erg progressief en geeft bij mij standaard 5-10km/u te veel aan rond de 80km/u en 10km/u te veel bij 100km/u (als ik 100km/u wil rijden staat er dus 110km/u op de teller).

Je moet ook een beetje gevoel ontwikkelen voor het bereik. Ik heb hem nog nooit in turtle mode gereden, maar wel zover dat de range indicator drie horizontale streepjes aangaf en alle toeters en bellen afgingen. Sowieso is de range indicator een beetje... willekeurig. Als een snelle vuistregel is het bereik bij mij ongeveer [hoeveelheid streepjes] * 10 - 20%. Je kunt er overigens goed op in spelen. Als je net wat te kort komt ga je gewoon 90 rijden achter een vrachtwagen en haal je het wel. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar je komt wel thuis.

Volgens mij hebben ze in het nieuwe model een warmtepomp geplaatst, maar ik weet niet of het thermisch management van het accupack ook is verbeterd. Als dat zo is zou dat een significante verbetering kunnen zijn. Tevens hebben ze bij het nieuwe model de hobbel in de kofferbak verlaagd. Heb er zelf niet zo'n last van, onze kinderwagen past er goed in.
Nissan heeft de LEAF uitgerust met Carwings en daar ook een app voor uitgebracht. Met de app kun je kijken hoe vol je accu zit en je airco bedienen. Mijn ervaring met de app is dat hij bijzonder traag is en gezien ik totaal geen koukleum ben heb ik, ook in de winter, de verwarming nauwelijks aan.
Veel mensen hier zijn erg positief over OpenEVSE, maar ik heb er geen ervaring mee.
Ja, zie bijvoorbeeld hier. Ik heb inmiddels 71000km op de teller staan en ben onlangs mijn eerste streepje verloren, dat is vrij normaal lijkt het.
Ik ben er nu €200,- aan kwijt geweest. Een gebarsten vooruit in de winter (mogelijk door enthousiast krabben) en een kapot motortje van het elektrische raam aan de bestuurderskant (vervelend als je een parkeergarage ofzo in wilt :P). APK komt er rond augustus aan en dan doe ik gelijk een grote beurt, verwacht weinig kosten eigenlijk.

Ik heb een OBD2 bluetooth adapter besteld om eens te kijken hoe mijn accu er bijstaat. Als ik dat een beetje uitgevogeld heb volgt er vast nog wel een post.

[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 10-07-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Shapeshifter schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:10:
[...]

Waar zie jij die fiets staan voor 15k€? Ik dacht 25k€ gezien te hebben (nog steeds een schijntje in vergelijking natuurlijk)... Uit ervaring weet ik wel dat motoren welliswaar goedkoop zijn in aanschaf en brandstof, maar het onderhoud aan de banden, tandwielen en ketting kost daarentegen wel best wat geld...
Niet uit het filmpje maar een Zero S heb je al vanaf €14.110,00 en die weet de 0-100 met slechts 40Kw toch in een respectabele 4,8 seconden te doen(het snelle broertje de SR doet het alweer in 3,3 seconden)
Ze werken trouwens niet met kettingen maar met aandrijfriemen, die kosten niet zoveel en heb je zo vervangen.
Banden en remmen zijn imho een stroman argument, aangezien ieder voertuig die hebben, en bij een motor scheelt dat zelfs alweer de helft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Erasmo schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:31:
[...]

Niet uit het filmpje maar een Zero S heb je al vanaf €14.110,00 en die weet de 0-100 met slechts 40Kw toch in een respectabele 4,8 seconden te doen(het snelle broertje de SR doet het alweer in 3,3 seconden)
Ze werken trouwens niet met kettingen maar met aandrijfriemen, die kosten niet zoveel en heb je zo vervangen.
Banden en remmen zijn imho een stroman argument, aangezien ieder voertuig die hebben, en bij een motor scheelt dat zelfs alweer de helft :P
Volgens mij kun je de Zero S niet zomaar met deze vergelijken, die heeft sowieso ook minder range dacht ik. Dat deze niet met kettingen werken wist ik niet, maar normaalgesproken is dat dus een aardige kostenpost. Een cardanaandrijving is trouwens een alternatief, maar is vaak duurder in aanschaf. Banden en remmen mag je een stromanargument vinden, uit ervaring kan ik je vertellen dat motorbanden veel sneller slijten (factor 4 wel vermoed ik) en dat ze twee keer zo duur zijn als autobanden. Je bent dus netto gauw vier keer zo duur uit ten opzichte van een auto als je niet oppast. Bovendien is een band op een motor vervangen wat bewerkelijker dan bij een auto en de manuren zijn ook niet goedkoop. De winterbanden op mijn auto wissel ik zelf wel, maar aan mijn motor heb ik nooit geklust, daar hangt mijn leven dan net iets te hard vanaf...

Uiteindelijk is een motor echt hartstikke leuk om te rijden hoor, maar ik zou niet met droge ogen durven te beweren dat het veel goedkoper is dan een koekblikje.

[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 29-06-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:21
[quote]Q1Q schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:05:
[quote]plieshout schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:37:
Hallo 'elektro-stokers',

Een nieuwe accu zou nu in de USA 5000 dollar kosten.

Ik vroeg me af of die nieuwe batterij die in november uitkomt en een aanzienlijk grotere actieradius heeft in een 2011 model gaat passen is daar iets over bekend.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Shapeshifter schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:39:
[...]

Uiteindelijk is een motor echt hartstikke leuk om te rijden hoor, maar ik zou niet met droge ogen durven te beweren dat het veel goedkoper is dan een koekblikje.
Dat durf ik zeker niet bij een benzine uitvoering, ik houd dat op 2 cijfers achter de komma bij en weet dat ik er gewoon een goede auto van kan rijden, ongeacht het model waarvoor ik dat bereken (uitgaande van aanschafprijs, afschrijving, onderhoud, verzekering enz enz enz).

Hoe dat met een elektrische zou uitpakken voor de component onderhoud (ICE onderdelen),het verschil in energiekosten voor voortbeweging die je mist en met de totaalprijs weet ik even niet zo snel maar ik zet er mijn geld niet op in.

Of mis ik nou te veel emotioncons bij Erasmo?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
@ shapeshifter en Q1Q: Dank voor de uitgebreide reactie!

Ik heb nu de mogelijkheid om een model uit 2011 met 50.000 km op de klok voor 15.000,- aan te schaffen of een 'nieuwe' ex-demo model 2014 met 1.000 km op de klok uit Born voor 21.000,-.

Wat zou jullie voorkeur hebben? En is het nieuwe model 6.000 euro meer waard ivm betere accu ofzo?

De duurdere heeft mijn voorkeur ivm zwart bekleed interieur. Dat licht is zo besmettelijk voor mijn gevoel..

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Zwart interieur/dashboard trekt ook warmte aan.... En dus airco gebruik

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het nieuwe model had een efficientere warmtepomp voor verwarmen, volgens mij. Denk dat ik dan voor het nieuwere model zou gaan. Is ook beter te verkopen wanneer je dat toch over niet al te lange tijd toch wil doen. En heeft jouw voorkeur mbt zwart interieur.

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-07-2015 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

plieshout schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:23:

Ik heb nu de mogelijkheid om een model uit 2011 met 50.000 km op de klok voor 15.000,- aan te schaffen of een 'nieuwe' ex-demo model 2014 met 1.000 km op de klok uit Born voor 21.000,-.

Wat zou jullie voorkeur hebben? En is het nieuwe model 6.000 euro meer waard ivm betere accu ofzo?

De duurdere heeft mijn voorkeur ivm zwart bekleed interieur. Dat licht is zo besmettelijk voor mijn gevoel..
Tja, het nieuwe model mag visueel misschien iets aantrekkelijker zijn en zal een iets hogere range hebben in verband met de warmtepomp en wat kleine verbeteringen, maar persoonlijk weet ik niet of ik daar 40% (!) meer voor over zou hebben.

Als ik het goed begrepen heb, kunnen de nieuwe accu's ook in de oude modellen geplaatst worden, alleen heb je dan een bracket nodig van orde 100-200 euro. Mijn grootste "zorg" in de toekomst is denk ik het battery pack. Qua functionaliteit voldoet het oude model prima en als ik dan een nieuwe accu erin zou kunnen laten leggen tegen een redelijke prijs rijd ik er met liefde nog veel langer mee rond (tenzij een LEAF2 of Tesla 3 significant beter is tegen een redelijke prijs). Ik zie een auto meer als gebruiksvoorwerp en dan is een wat oudere auto meestal een voordeel.

Vooralsnog vind ik de nieuwe LEAF niet 40% beter dan de oude LEAF, dus zou ik er niet 40% meer voor betalen. Maar jij kan daar een ander gevoel bij hebben natuurlijk.

PS Wat de bekleding betreft, ja je ziet snel dingen op de lichte bekleding, maar mijn ervaring is dat je het ook prima schoon kunt maken. Doe dat zelf met onze stoomreiniger als er echt iets heel vies is geworden en dat is tot nu toe nog maar een keer gebeurd.

[ Voor 10% gewijzigd door Shapeshifter op 01-07-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:27
plieshout schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:23:

50000 kilometer minder op de teller is een streepje meer op je bereik (toch?). Dat maakt het toch wel aantrekkelijk lijkt me. Garantie is toch 60.000 km of 4 jaar? Dan heb je nog garantie op beide accu packs maar na 10.000 km is dat bij de 2011 versie voorbij. Ik zit persoonlijk ook te twijfelen over 2011 of 2014 versie, voor het prijsverschil van een accupack zit ik ook te denken dat de 2014 versie een betere deal is.

Even wat anders, stel nou dat je in een wijk woont met alleen gedeelde parkeerplaatsen. Kun je dan van tevoren al een elektrische oplaadpaal aanvragen? Of moet je dan eerst een auto kopen en dan maar hopen dat de gemeente welwillend is? Heb geen zin in oplaadkabelgate 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

Lastige keuze. je rijdt wel een 3 jaar nieuwere auto. Ook zal de 2011 zijn eerste streep capaciteit snel verliezen of al verloren hebben. Bij de 2014 kan dat na een paar 1000km nog niet.
Ik vraag me af of de prijs voor 2014 modellen nog verder gaat zakken.Gezien de voorraad die men heeft.. leren bekleding is mooi maar is koud in de winter. (De ampera heeft dit) De stoel verwarming moet dan snel aan. dat zal er dan ook wel in zitten? in de 2011 versie zit dit vaak niet. De Kachel in de winter stoken kost in het 2011 model best veel stroom. Stoel verwarming is dan zuiniger. Ik gebruik het vaak ipv de verwarming in de ampera. Heb je trouwens een gebruikte ampera nog overwogen?

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

Garantie is tm 100.000 km of 5 jaar.
http://www.nissan.nl/NL/n...nt/services-warranty.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hoe oplaadpalen worden geregeld is heel afhankelijk van de gemeente.

Reken er wel op dat het al snel 3-4 maanden duurt om zo'n paal in de buurt geplaatst te krijgen.
En er zijn gemeentes die totaal niet meewerken (oplaadkabelgate)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik kan van mijn baas een Fluence (0%) krijgen om mee te rijden.
Mijn polo bluemotion (14%) schuift dan door naar een collega.

Nu vraag ik me alleen af of de Fluence nog interessant is.
Ik rij 70Km per dag woon/werk.
Verder meestal n rondje rond de kerk.
Het kan daarbij wel voorkomen dat ik 's avond nog op stap ga.

Wat ik begrijp kan de Fluence niet snelladen.
Of is deze mogelijkheid er wel?
Ik zou thuis een 3x16A laadpaal kunnen plaatsen, maar als dat niet gaat met de Fluence heeft dat ook geen nut.

Ook voor vakanties is het natuurlijk leuk om even een half uurtje de benen te strekken en met 80% weer verder te kunnen.

Hebben jullie misschien adviezen/tips voor deze auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zou een Zoe of een Kia Soul EV kiezen boven de Fluence. Zoals je zegt, dit is een ouder model zonder snelladen. Ook de rij impressies waren niet echt overtuigend door de plaatsing van het accu pakket. Deze zit namelijk vrij hoog door de mogelijkheid deze bij een Better Place te kunnen wisselen. Deze tent is al failiet verklaard.

De meeste kopen de Fluence eigenlijk alleen voor doe het zelf projecten een kant en klare accu te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
De Fluence hebben wij al staan.
Deze is een keer voor een duurzaam project gekocht en staat nu als reserve auto.
Dus voor het bedrijf is het natuurlijk het handigst dat ik de Fluence pak.
Daarbij is het voor mij zelf mooi meegenomen dat de Fluence van 2011 is en dus altijd 0% blijft.
Dakdragers en een dakkoffer hebben we ook liggen, alleen verwacht ik dat de auto dan helemaal niet ver meer komt.

Werkt de Fluence al wel met de App zodat je deze van te voren kan verwarmen/koelen?
Of is dit ook pas bij de nieuwere ZE modellen van Renault?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Crxtreem schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:50:
Ik kan van mijn baas een Fluence (0%) krijgen om mee te rijden.
Mijn polo bluemotion (14%) schuift dan door naar een collega.

Nu vraag ik me alleen af of de Fluence nog interessant is.
Ik rij 70Km per dag woon/werk.
Verder meestal n rondje rond de kerk.
Het kan daarbij wel voorkomen dat ik 's avond nog op stap ga.

Wat ik begrijp kan de Fluence niet snelladen.
Of is deze mogelijkheid er wel?
Ik zou thuis een 3x16A laadpaal kunnen plaatsen, maar als dat niet gaat met de Fluence heeft dat ook geen nut.

Ook voor vakanties is het natuurlijk leuk om even een half uurtje de benen te strekken en met 80% weer verder te kunnen.

Hebben jullie misschien adviezen/tips voor deze auto?
De Fluence kan niet snelladen en heeft een beperkte actieradius hierdoor is de auto eigenlijk alleen geschikt als tweede auto die nooit meer dan een 40km enkele reis hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 22:59:
[...]

Dat durf ik zeker niet bij een benzine uitvoering, ik houd dat op 2 cijfers achter de komma bij en weet dat ik er gewoon een goede auto van kan rijden, ongeacht het model waarvoor ik dat bereken (uitgaande van aanschafprijs, afschrijving, onderhoud, verzekering enz enz enz).

Hoe dat met een elektrische zou uitpakken voor de component onderhoud (ICE onderdelen),het verschil in energiekosten voor voortbeweging die je mist en met de totaalprijs weet ik even niet zo snel maar ik zet er mijn geld niet op in.

Of mis ik nou te veel emotioncons bij Erasmo?
Ik doe al bijna twee jaar al mijn WW-verkeer op de motor en het is zeker goedkoper dan met de auto, het verschil in verzekering en wegenbelasting is al een flinke hap.

De meeste uren en onderhoud gaan in het blok, versnellingsbak, koelsysteem en aandrijving zitten. Allemaal dingen die je met een elektrische motor zo goed als niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:58:
[...]

Ik doe al bijna twee jaar al mijn WW-verkeer op de motor en het is zeker goedkoper dan met de auto, het verschil in verzekering en wegenbelasting is al een flinke hap.

De meeste uren en onderhoud gaan in het blok, versnellingsbak, koelsysteem en aandrijving zitten. Allemaal dingen die je met een elektrische motor zo goed als niet hebt.
Offtopic:

Wegenbelasting ja goedkoper, onderhoud nee véél meer dan de auto (net nog een achterbandje besteld a 225,-- en ik doe daar nog geen 1/6 tot 1/9 van dan met de auto). Verzekering veel meer dan de auto ondanks dat op de autoverzekering minder bonus/malus korting op zit.

Als ik dan de totaalprijs per kilometer op 100% zet voor de motor dan ben ik kwijt voor:
Afschrijving 52,78%
Verzekering 23,99 %
Benzine 10,10 %
Onderhoud 9,75 %
Wegenbelasting 3,38%

Bovenstaande is het resultaat van de eerste 4,5 jaar van een motor welke alleen in de zomer rijd.
Zie je ook waar ik het meeste aan kwijt bent?

Kan er ook nog een presenteren van 1 van 23 jaar (volledig afgeschreven de laatste 10 jaar), welke de eerste 15 jaar zomer en winter heeft gereden en nu alleen nog in de winter (bijna 300.000)
Alleen de afschrijving wordt dan lager omdat ik niet de inflatie reken in mijn model omdat ik maar 1 motor telkens vervang en dan doorschuif (bij deze dus 10 jaar geen inflatie).

Enfin, ik zie het wel als de volgende auto een elektrische is (waarschijnlijk een model 3)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat klinkt me ook in de oren als niet de gemiddelde WW-motor met zulke bandjes.

Klein overzichtje van wat het mij kost aan vaste lasten en variabele kosten:
- Wegenbelasting: €10 per maand
- Verzekering: €5 per maand
- Afschrijving: €10 ofzo, motor is maar €1000 waard en zit al een tijdje op zijn laagste prijsniveau

Onderhoud:
- Om de 15.000 km een vloeistofwissel a €40(oliën, kvs, remvloeistof en bougies)
- Bandjes kosten €80-90 per stuk en gaan makkelijk 25.000 km mee

Verbruik ligt zo rond de 1:18 bij een snelheid van 120km/h.

Veel goedkoper dan dat wordt rijden niet tot je elektrisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Misschien nog een aardig youtube kanaal om in de OP op te nemen:

YouTube: fullychargedshow

Fully charged. Hoop tests van electrische auto's met de presentator van scrapheapchallenge.

En nog een interessante seminar over EV's ook door hem:

En om het even compleet te maken, vaste lasten bij de auto en motor:

Auto is een suzuki alto en motor is een kawasaki GPZ500S. Verzekering staat bij beide voertuigen op 0 schadevrije jaren ivm tijdlang geen auto te hebben gehad (dan wordt alles weer gereset 8)7 )

MRB auto: 16 euro pm
Verzekering: 25 euro pm
Brandstofverbruik: tussen de 1 op 18 en 1 op 21

Motor:

MRB: 10 euro pm
Verzekering: 8 euro pm
Brandstofverbruik: Tussen de 1 op 18 en 1 op 24

Onderhoudskosten kan ik niks zinnigs over zeggen aangezien ik beide voertuigen krap aan 1 jaar heb. Als ik de onderdeelprijzen zie dan ga ik ervanuit dat de auto per kilometer daarmee goedkoper is. Afschrijving is dan waarschijnlijk weer in het voordeel van de motorfiets.

Maargoed, dan vergelijk ik ook de allergoedkoopste auto om te rijden met een motor. Bij een middenklasse auto liggen de cijfers denk ik alweer heel anders.

[ Voor 57% gewijzigd door Metro2002 op 05-07-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metro2002 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 10:48:
Misschien nog een aardig youtube kanaal om in de OP op te nemen:

YouTube: fullychargedshow

Fully charged. Hoop tests van electrische auto's met de presentator van scrapheapchallenge.
Toegevoegd aan OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Hier een verhaal over de overwegingen en keuzes van iemand die overschakelt van ICE naar EV. Voor mij stonder er een paar nieuwe inzichten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op zondag 05 juli 2015 @ 10:06:
Dat klinkt me ook in de oren als niet de gemiddelde WW-motor met zulke bandjes.
FJR1300 A Explorer
Klein overzichtje van wat het mij kost aan vaste lasten en variabele kosten:
- Wegenbelasting: €10 per maand
- Verzekering: €5 per maand
- Afschrijving: €10 ofzo, motor is maar €1000 waard en zit al een tijdje op zijn laagste prijsniveau

Onderhoud:
- Om de 15.000 km een vloeistofwissel a €40(oliën, kvs, remvloeistof en bougies)
- Bandjes kosten €80-90 per stuk en gaan makkelijk 25.000 km
Verbruik ligt zo rond de 1:18 bij een snelheid van 120km/h.

Veel goedkoper dan dat wordt rijden niet tot je elektrisch gaat.
Dan weten we nu waar we in verschillen. De FJ1200 geeft ongeveer het zelfde beeld maar die hoeft alleen in de winter/pekel te lopen (oh nee verbruik is 1:13).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Toegegeven ik rij nu ook op goedkope motor(BMW K75RT), maar je moet die Zero toch ergens mee bij elkaar sparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
styno schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:08:
Hier een verhaal over de overwegingen en keuzes van iemand die overschakelt van ICE naar EV. Voor mij stonder er een paar nieuwe inzichten in.
Ikzelf rijd nu voordelig op LPG. 1 op 15 bij 53 eurocent per liter is nog geen 4 eurocent per km. Auto is bijna 5 jaar oud met 150.000 km op de teller. Krijg weinig voor de auto terug, dus kan nog beter 2 tot 3 jaar doorrijden. Dan wordt het wel een EV, zeker als de actieradius net iets groter wordt voor de modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik zat net even te kijken waar de snellaadpalen zich allemaal bevinden en het valt mij op dat er nogal wat aanbieders zijn. Moet je nou bij allemaal een abonnement afsluiten om overal te kunnen opladen? Kies je er 1 en hoop je dat die aanbieder genoeg palen heeft overal? Is er een universeel pasje oid die bij alle palen terecht kan?

Moet zeggen dat het snellaad netwerk behoorlijk is uitgebreid in de afgelopen jaren, ik ben positief verrast over de hoeveelheid palen!

Zitten er in alle electrische auto's navigatiesystemen die je naar de laadpalen kunnen dirigeren of is Tesla daar de enige in?

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 07-07-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Metro2002 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:53:
Ik zat net even te kijken waar de snellaadpalen zich allemaal bevinden en het valt mij op dat er nogal wat aanbieders zijn. Moet je nou bij allemaal een abonnement afsluiten om overal te kunnen opladen? Kies je er 1 en hoop je dat die aanbieder genoeg palen heeft overal? Is er een universeel pasje oid die bij alle palen terecht kan?

Moet zeggen dat het snellaad netwerk behoorlijk is uitgebreid in de afgelopen jaren, ik ben positief verrast over de hoeveelheid palen!

Zitten er in alle electrische auto's navigatiesystemen die je naar de laadpalen kunnen dirigeren of is Tesla daar de enige in?
Dit is gelukkig niet nodig, je kunt met de pas van aanbieder A gewoon laden bij een paal van aanbieder B. Grote uitzondering daarop zijn de Fastned laders die een aparte app gebruiken.

Mensen die beweren dat er niet genoeg snelladers zijn hebben duidelijk niet naar een kaart gekeken. Het zou me niets verbazen als Nederland een van de meest uitgebreide (snellaad)netwerken van de wereld heeft.

De navigatie van mijn Nissan LEAF heeft een database met laadpalen die regelmatig bijgewerkt wordt. Als de batterij erg leeg begint te raken stelt hij ook voor je naar de dichtstbijzijnde paal te navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klopt één pasje en je zo goed als overal terecht, slim systeem omdat er meerdere aanbieders zijn en je zo dus je eigen vorm kan kiezen maar wel van de hele infrastructuur gebruik kan maken.

De bekende palen zijn geen snelladers maar ook geen langzaamladers imho. Snelladen wordt het pas vanaf een kW of 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Je bouwt EV's en krijgt er per kwartaal $76 miljoen voor van andere autoproducenten die niet een auto hebben die geen uitstoot heeft......

Ik wordt EV bouwer in CA :+

http://gas2.org/2015/06/2...makers-in-over-zev-rules/

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
CNET on Cars had er een poosje terug ook al iets over. Ik denk een hele goede zet van de Staat daar.
Het zet automakers aan om ZEV´s te maken en als ze het niet doen moeten ze hun eigen concurrenten ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 22:10
Toch eens gaan uitrekenen wat het kost om m'n oude sportwagentje met 100km/u op de snelweg aan de gang te houden. Betreft een middenmotor auto, voorin is er nog enigzins ruimte. Er valt wel een hybride van te knutselen, er valt vast wel (de ophanging voor) een vooras in te lassen van een voorwielaangedreven auto. Als je het dan simpel kan houden en net genoeg KW kan leveren om de auto aan de gang te houden voor een kilometertje of 30 a 40, is het ideaal.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

!null schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:40:
Toch eens gaan uitrekenen wat het kost om m'n oude sportwagentje met 100km/u op de snelweg aan de gang te houden. Betreft een middenmotor auto, voorin is er nog enigzins ruimte. Er valt wel een hybride van te knutselen, er valt vast wel (de ophanging voor) een vooras in te lassen van een voorwielaangedreven auto. Als je het dan simpel kan houden en net genoeg KW kan leveren om de auto aan de gang te houden voor een kilometertje of 30 a 40, is het ideaal.
Voor die lage snelheden kun je het ook een stuk simpeler houden: snij een gat in de bodem en breng die beentjes in beweging! Is nog goed voor je conditie en wegenbelasting ook... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou, 100km/u noem ik niet echt lage snelheden. En helaas is het te ver weg om te fietsen :P

Nee ik denk dan aan een soort omgekeerde hybride, dus niet de elektromotor laten werken bij optrekken e.d. maar juist bij de (lage) constante snelheid op de snelweg. Meer om het simpel te houden en het zou dan minder investeringen vereisen. Maar goed, ik geloof dat je ook met deze insteek al vrij snel op een budget zit waarbij je beter een Prius 2 kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Laat ik in mijn post even het zinnetje dik maken waar ik mijn knipoogreactie op baseerde... Maar ik las die zin helemaal verkeerd. Excuus!

[ Voor 20% gewijzigd door styno op 10-07-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik was een beetje aan het kijken voor een laadpaal.
Nu zag ik dat de Lolo ook samen kan werken met mijn slimme meter.
Wordt deze dan op de P1 poort aangesloten?

Van het weekend heb ik de Fluence om te testen, en laad deze via het stopcontact, maar bij het aanzetten van de vaatwasser dacht ik toch aan het idee over de beperkingen van mijn hoofdzekering.
Vooral met de Fluence die 11 uur lang ca 2 -2,5kW vraagt, moet bijvoorbeeld de droger en de close-in boiler toch niet te vaak aanstaan.
Dan lijkt mij een slimme laadpaal wel reuze handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er iemand een overzicht van laadpalen voor thuis, dus wat er zoal te krijgen is, voor welke auto geschikt, laadcapaciteit (1 of 3 fase, Type 1/2/3, kW uitgangsvermogen) en prijs?

Prijzen verschillen nogal.
Wanneer er een goed overzicht is kan ik dit misschien in de OP opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Crxtreem schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 09:27:
Ik was een beetje aan het kijken voor een laadpaal.
Nu zag ik dat de Lolo ook samen kan werken met mijn slimme meter.
Wordt deze dan op de P1 poort aangesloten?

Van het weekend heb ik de Fluence om te testen, en laad deze via het stopcontact, maar bij het aanzetten van de vaatwasser dacht ik toch aan het idee over de beperkingen van mijn hoofdzekering.
Vooral met de Fluence die 11 uur lang ca 2 -2,5kW vraagt, moet bijvoorbeeld de droger en de close-in boiler toch niet te vaak aanstaan.
Dan lijkt mij een slimme laadpaal wel reuze handig.
Met de Lolo heb ik geen ervaring, maar 8 kW (kVA eigenlijk) is geen probleem voor een 35A aansluiting.
Sterker, ik kook nu al een paar maanden op dezelfde 25A fase waar ook de vaatwasser, waterkoker en 1/3 van de 14A Zoe-lader op staat.
Een slimme meter stuurt maar 1x per 10 sec data over P1, dus overbelasting kan nog kortdurend voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 08:34

aip

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 09:50:
Heeft er iemand een overzicht van laadpalen voor thuis, dus wat er zoal te krijgen is, voor welke auto geschikt, laadcapaciteit (1 of 3 fase, Type 1/2/3, kW uitgangsvermogen) en prijs?

Prijzen verschillen nogal.
Wanneer er een goed overzicht is kan ik dit misschien in de OP opnemen.
Ik miste dat overzicht ook nogal. Heb veel gezocht - helaas niet echt gedocumenteerd. Probleem is dat de verschillende auto's nogal verschillende eisen hebben. Mijn V60 D6 vind alles best, maar neemt gewoonweg niet meer dan 3,7 kW af. Mijn vrouw's Zoe daarentegen laad op de bij de V60 meegeleverde kabel wel op, maar geeft daarna standaard een foutmelding (en is bijzonder inefficient bij die stroomsterkte). Wij hebben dus uiteindelijk maar een 2e oplaadpunt aangeschaft die op 11 kW oplaad (3-fase). Die kan ik voor de Volvo wel gebruiken, maar dan zie je op de DIN-rail meter dat maar een fase wordt gebruikt (nou doe ik dat verder niet, want van de 11 kW lader laat ik de kWh'tjes vergoeden door haar zaak, maar om te zien hoe het werkt heb ik het wel eens getest).

Om terug te komen op t topic: de prijzen verschillen met een factor 2. Een 11 kW oplaadpunt kost zo maar eens tussen de 1100 en 2300 EUR (inclusief installatie) - nogal een ruime bandbreedte. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ons (goedkope) oplaadpunt er wel een stuk knulliger uitziet dan een Lolo of soortgelijk. Maar ik vond dat de EUR 1000 niet waard.

[ Voor 1% gewijzigd door aip op 11-07-2015 16:10 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zelfbouw is ook goed te doen; mijn 11kW paal was €450 in totaal. Het duurste was de kabel+stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een totaal overzicht Afbeeldingslocatie: http://www.h4mobility.nl/wp-content/uploads/logozerijden_groot_web.png

LS24
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/036241/files/018789057/ls24-op-muur.jpg

Compact Mini
evcompany
vanleeuwenoplaad

Afbeeldingslocatie: http://www.vanleeuwenoplaad.nl/wp-content/themes/splendour/producten/images/IMG_0362.png

Uiterst compacte behuizing
Zeer eenvoudig te bedienen
Montage aan wand of op paal
Leverbaar met vaste kabel type 1 of 2 van 4 of 8 meter
Renault Z.E. Ready

Of deze:
3 fase zonder laadkabel
Afbeeldingslocatie: http://images-cdn.ecwid.com/images/2796104/227759307.jpg
3 fase met laadkabel
Afbeeldingslocatie: http://images-cdn.ecwid.com/images/2796104/229284269.jpg

Technisch:
Type wandmodel
1-Fase of 3-fase
32A (7,4 kW) of (22 kW)
4 meter Type 1 laadkabel

Laadpaal 32A met laadkabel Type 2

Laadpaal o.a. geschikt voor:
Tesla Model S
Renault Zoe
Volkswagen E-Up
Smart ED

Lolo
Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/036241/files/025499105/tnm-lolo-laadpas-11-22-kwh-socket.jpg

EV Box
Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/036241/files/030246226/ev-box-homecharger-socket-rfid-slim-laadpunt-met-l.jpg

Nuon Laadbox Easy
Afbeeldingslocatie: http://www.zerijden.nl/img/4/14/b_KeContact_P20_type1_front_Medium_.jpg

Go Electric
Afbeeldingslocatie: http://zerijden.nl/img/4/125/b_go_electric_laadstation_37_kw_met_kabel_type_2.jpg

Casa Plug in Two
Afbeeldingslocatie: http://zerijden.nl/img/4/96/b_Casa_Plugin.png

[ Voor 35% gewijzigd door ZuinigeRijder op 12-07-2015 08:08 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als laadunit heb je ook nog de Mennekes amtron in verschillende uitvoeringen van 3,7 kW tot 22 kW.
http://www.hateha.nl/images/uploads/mennekes/9070_17.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_wysiwyg_100/public/2015/07/Groeicurve%20elektrische%20voertuigen%2030-06.png
Stand van zaken elektrisch vervoer per 30-6-2015:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Model                                   Aantal  Verschil t.o.v. vorige maand
Tesla Model S                           3.518     +269
Nissan Leaf                             1.312     +21
Renault Zoe                               978     +29
Smart ForTwo Electric Drive               767     -4
BMW I3                                    449     +17
Renault Twizy                             396     +5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
Tesla blijft hard gaan, dacht dat de meeste 'voordeeltjes' er ondertussen wel af zouden zijn? Of is hij nog steeds erg interessant voor ondernemers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Niek_ schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:16:
Tesla blijft hard gaan, dacht dat de meeste 'voordeeltjes' er ondertussen wel af zouden zijn? Of is hij nog steeds erg interessant voor ondernemers?
De belastingvoordelen voor PHEV zijn verdampt. Dat zie je ook in de enorme piek eind 2014 en afvlakking daarna.
Voor 100% elektrisch heb je nog steeds €18.000 aan aftrek (was eerst een 36%, maar nu zit er een maximum aan. Dus minder voordeel voor dure EV zoals de Tesla).
Ook mag je voor een oplaadpunt een hoop aftrekken (kleinschaligheidsaftrek, milieuinvesteringsaftrek, uitgestelde afschrijving)

Voor een ZZP'er kan dat €9604 netto opleveren. Voor een BV €4295
Plus dat het maar 4% bijtelling is voor prive gebruik.
(bron)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is vooral een auto voor mensen die anders een dikke BMW kopen.

Wel mooi om te zien dat de groei van elektrisch gestaag doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
grote toename van Tesla Model S zal ook door inkoop voor lease-markt zijn lijkt me....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En een hele sloot taxi's. Ik verwacht dat Nissan met die zevenzitter van hun ook flink wat aan de taximarkt gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zie inderdaad steeds vaker de elektrische Nissan taxi busjes (gelijk aan die in NYC toch?). Die komen niet in het overzicht voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarschijnlijk omdat enkele Evalia nog gloedjenieuw is:

[ Voor 20% gewijzigd door Erasmo op 16-07-2015 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Erasmo schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:09:
Waarschijnlijk omdat enkele Evalia nog gloedjenieuw is:

[video]
Gloedje nieuw niet, hij is al een tijdje verkrijgbaar, alleen nu komt hij ook naar de uk.
Maar zij moet nog momentum in de markt krijgen, direct modellen verslaan die a
enige tijd op de markt zijn moet je ook niet verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Sommige worden wakker

Is teslas model s the beginning of the end for oil

Maarja zoals er een olie minister ooit eens gezegd heeft "The Stone Age didn’t end because we ran out of stones"

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hoewel de auto half elektrisch is had ik een bijzondere auto voor een dag:

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/bmwi8.jpg

Dat was toch wel een hele bijzonder ervaring als je een Peugeot 206 Diesel gewend bent. Het gebeurt ook niet elke dag dat er een buurmeisje aanbelt en vraagt of ze er een foto van mag nemen ;)

Om te rijden is de BMW toch wel iets heel bijzonders, los van het feit dat het een sport auto is. Het samenspel tussen elektrisch rijden en ondersteuning van de benzine motor is vrijwel compleet naadloos. Dat is toch wel een bijzondere prestatie om te realiseren.

Zo bracht de auto ons volledig elektrisch naar de foto locatie, echter, met ongeveer 20km actieradius van de accu is het beperkt tot relatief korte ritjes. Indien de accu leeg aangeeft gaat de bezine motor aan maar ondersteunt deze echter nog wel de benzine motor, zei het in mindere mate.

Als er meer vermogen gevraagd wordt springt de benzine motor naadloos bij zonder schokken (op de achterwielen). Deze laad dan ook heel ligt de accu, maar springt meteen weer uit zodra de voet van het gas gaat.

Zet de pook een tik naar links en dan schakelt de auto over in sport modus, hierbij springt de motor permanent aan en laad deze dus ook permanent de accu. Het kan dus op deze manier, maar echt zuinig is het niet. Ik zag onder andere 16l/100km voorbij komen terwijl de auto gewoon 50 reed.

De geluidservaring in de auto in de sport stand is wel erg leuk, als is niet al het geluid puur aan de motor toe te schrijven. Desalnietemin is het een geweldig rij-ervaring.

Het meest lastige aan de auto is de snelheid, iets wat Tesla bestuurders wel zullen herkennen. De acceleratie met circa 5 seconden tot de 100 is eigenlijk te snel om praktisch gebruik van te maken. Zeker op deze relatief korte ritjes. Edoch, verslavend.

Edit:
Speciale dank aan BMW Maaral Alkmaar
Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.