Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
Niek_ schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:11:
Nieuwsbericht van Tesla trouwens gezien? Dit zou nog wel eens iets kunnen worden. Ik heb goede hoop dat door de grootschalige productie van accu's (en de bijkomende ervaring ed.) de prijzen lager moeten kunnen worden.
Ik denk niet dat die in Nederland rendabel zijn zolang je nog kan salderen.
Als het salderen wordt afgeschaft snijden de energieleveranciers zichzelf flink in de vingers.
De meeste thuisopwekkers hebben namelijk zonne-energie. En dat is een vorm van energie die heel prettig is voor het net. Het is voorspelbaar en het wordt opgewekt op hetzelfde moment dat de meeste energie wordt gebruikt.

Daarnaast is het te klein om de energie die je in de zomer opwekt te bewaren voor de winter (en daar zijn accu's ook helemaal niet geschikt voor). Dus de besparing van het opzeggen van je aansluiting zit er niet in.

Het lijkt me vooral leuk voor mensen in gebieden waar regelmatig rolling blackouts zijn. Met name in de zomer als de energieproductie stagneert vanwege koelwater problemen en het gebruik omhoog schiet door airco's. Dan kun je met zonnepanelen genoeg energie opwekken. Maar heb je wel een buffer nodig zodat je spanning stabiel blijft als er even een wolkje voor de zon zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwsbericht van Tesla trouwens gezien? Dit zou nog wel eens iets kunnen worden. Ik heb goede hoop dat door de grootschalige productie van accu's (en de bijkomende ervaring ed.) de prijzen lager moeten kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000607270.jpeg

Ook op Tweakers zelf.

En blijkbaar hot news:
z24
vrtnieuws
trouw
volkskrant
rtlnieuws
cobouw
google

Hoewel, zolang salderen kan niet zo interessant voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 11:36

Gmount

Ecorunner lid

RocketKoen schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:07:

Het lijkt me vooral leuk voor mensen in gebieden waar regelmatig rolling blackouts zijn. Met name in de zomer als de energieproductie stagneert vanwege koelwater problemen en het gebruik omhoog schiet door airco's. Dan kun je met zonnepanelen genoeg energie opwekken. Maar heb je wel een buffer nodig zodat je spanning stabiel blijft als er even een wolkje voor de zon zit.
Ik denk dat schaalvergroting een van de belangrijkste redenen is voor dit product.
Vraag me wel af hoe groot de markt is, de prijzen zijn niet mis waardoor het ook in de arme landen met veel storingen niet echt populair zal worden.

Ook in de westerse landen lijkt het nut me beperkt omdat je alsnog stroom uit het net gaat gebruiken als je meer dan een waterkoker aan zet. Ze zouden het moeten integreren met een tesla lader voor de auto, komt in ieder geval een achtste van je energie direct van de zon.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gmount schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:24:
[...]

[...]

Ik denk dat schaalvergroting een van de belangrijkste redenen is voor dit product.
Vraag me wel af hoe groot de markt is, de prijzen zijn niet mis waardoor het ook in de arme landen met veel storingen niet echt populair zal worden.

Ook in de westerse landen lijkt het nut me beperkt omdat je alsnog stroom uit het net gaat gebruiken als je meer dan een waterkoker aan zet. Ze zouden het moeten integreren met een tesla lader voor de auto, komt in ieder geval een achtste van je energie direct van de zon.
Het probleem met je auto laden op zonne-energie is dat je auto overdag meestal niet thuis is.

En stroomstoringen zijn in de VS niet ongewoon. Zeker omdat een groot deel van het land de kabels boven de grond heeft hangen op oude houten palen. Een auto-ongeluk, storm, of overbelasting en je zit een dag zonder stroom. Ik denk dus dat het vooral voor die markt is bedoeld.
Maar ook België had afgelopen zomer te maken met een energietekort waardoor tijdelijk afsluiten een groot risico was.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 11:36

Gmount

Ecorunner lid

RocketKoen schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:36:
[...]

Het probleem met je auto laden op zonne-energie is dat je auto overdag meestal niet thuis is.
daarom dus een extra accu die de energie tijdelijk op kan slaan.
En stroomstoringen zijn in de VS niet ongewoon. Zeker omdat een groot deel van het land de kabels boven de grond heeft hangen op oude houten palen. Een auto-ongeluk, storm, of overbelasting en je zit een dag zonder stroom. Ik denk dus dat het vooral voor die markt is bedoeld.
Maar ook België had afgelopen zomer te maken met een energietekort waardoor tijdelijk afsluiten een groot risico was.
Dat zijn idd toch wel goede redenen voor aanschaf. Ik lees ook net dat de piek output 3,3 KW is, als dat bijvoorbeeld voor een kwartier kan heb je er al flink meer aan.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:34

aip

Snow_King schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:09:
[...]

Ligt aan je behoefte. Ik gebruik Fastned niet elke keer, ik haal de 30kWh per maand denk ik. Dan is het rendabel.
En het maandelijks kunnen aanpassen maakt het denk ik ideaal. In ons geval kunnen we de net gekochte Zoe voorlopig bij Fastned Elsgeest opladen totdat het 11kW oplaadpunt hier is geinstalleerd. Timing is perfect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:09:
[...]

Ligt aan je behoefte. Ik gebruik Fastned niet elke keer, ik haal de 30kWh per maand denk ik. Dan is het rendabel.
Wat je rendabel noemt. Dat kost je dan nog altijd € 0.75 / kWh. Hoe ver kom je met een kWh, 5 km? Dus 15 ct/km.
Sorry hoor, maar je hoeft niet gek te doen om dat met een benzineauto te halen. 1:12 zo'n beetje.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Maasluip schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 17:49:
[...]

Wat je rendabel noemt. Dat kost je dan nog altijd € 0.75 / kWh. Hoe ver kom je met een kWh, 5 km? Dus 15 ct/km.
Sorry hoor, maar je hoeft niet gek te doen om dat met een benzineauto te halen. 1:12 zo'n beetje.
Als je er van uit gaat dat het de enige wijze is waarop je de auto oplaad, heb je gelijk (alhoewel ik het met de saab 93 aero cabrio die we op de Zoe inruilden bij lange na niet haalde voor 15 ct/km - 25 was zuinig). Maar vooralsnog is fastned voor de meeste gebruikers vooral aanvulling, heb ik het idee. Ik weet dat het fastned businessplan juist uitgaat van primair bij FN laden, maar dat is volgens mij nu nog verre van de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Niek_ schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 09:52:
[...]

Die standard bedoel je? Die is dan alleen interessant als je minder dan 250kWh per maand bij Fastned afneemt. Geen idee wat een normale afname is?
Het sluit een flink gat tussen de huidige abonnementsvormen. Tussen de 14,4 en 250 KWh per maand ben je goedkoper uit, en dat is toch wel de bandbreedte waarin de meeste mensen bij Fastned tanken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

RocketKoen schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:36:
[...]

Hoewel in de VS het aantal uren storing per jaar inderdaad fors hoger ligt dan hier zie ik batterijen niet als oplossing daarvoor, een generatorset is voor zulke situaties veel goedkoper.

Deze systemen worden pas economisch als er een flink prijsverschil is tussen inkoop en verkoop van stroom, mogelijk in combinatie met specifieke PV-ontmoedigingsregels (ja, die zijn er). In landen als Duitsland, Australie en Californie zijn de vergoedingen (bijv. FIT) voor geleverde PV veel lager dan afgenomen stroom (bijv. in Duitsland is de FIT voor kleine PV installaties ~€0.12 per kWh, terwijl stroom afnemen van het net €0.30 per kWh kost). In zulke situaties helpt het om de eigenconsumptie van PV-stroom te verhogen en dat is precies waar dit soort kleine batterij-systemen goed in zijn. Als stroom uit een accu 10 tot 15 ct/kWh kost kan deze in zulke situaties uit.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

styno schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:57:
[...]

Hoewel in de VS het aantal uren storing per jaar inderdaad fors hoger ligt dan hier zie ik batterijen niet als oplossing daarvoor, een generatorset is voor zulke situaties veel goedkoper.
Generatorset? Lekker milieu vriendelijk! Ik zou juist geen generator willen omdat ik dan ineens smerige diesel sta te verbranden terwijl mijn batterij mijn huis nog steeds van groene stroom kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Snow_King schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:25:
[...]

Generatorset? Lekker milieu vriendelijk! Ik zou juist geen generator willen omdat ik dan ineens smerige diesel sta te verbranden terwijl mijn batterij mijn huis nog steeds van groene stroom kan voorzien.
Helemaal mee eens natuurlijk, als idealist zou ik ook niet een generatorset willen. Maar Tesla's business model werkt niet op idealisme maar op ecomische gronden. Kijken we naar de bevolking in de VS in zijn geheel en de noodzaak/wens om enkele dagen zelf stroom op te kunnen wekken (door ijsstorm, orkaan, o.i.d.) dan is een genset de logische keus. Om bijvoorbeeld voor 3 dagen stroom op te slaan heb je 3x 10kWh packs nodig à $5000 = $15.000 terwijl een 5kW genset voor onder $1000 over de toonbank gaat. Die maakt ook maar weinig draaiuren per jaar dus ook weinig vervuiling.

Het feit blijft: slechts een klein deel van de bevolking kan zich een Tesla met 85 kWh accu veroorloven en batterijpacks worden pas rendabel in een vrijwel dagelijkse op-/ontlaad regime. In alle andere gevallen is een genpack de logische (economische) backup optie voor het grootste deel van de bevolking.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

styno schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:56:
[...]

Het feit blijft: slechts een klein deel van de bevolking kan zich een Tesla met 85 kWh accu veroorloven en batterijpacks worden pas rendabel in een vrijwel dagelijkse op-/ontlaad regime. In alle andere gevallen is een genpack de logische (economische) backup optie voor het grootste deel van de bevolking.
Economisch gezien is het inderdaad een prima oplossing, maar ik zou het persoonlijk niet willen.

10kWh vind ik ook in NL net te weinig, ik zou liever iets van 20kWh willen hebben, maar dat kost nogal wat.

Ook dit heeft tijd nodig. Accu's gaan goedkoper worden en dan zien we dergelijke toepassingen veel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Los van idealisme, mijn punt is dat een het schalen van een batterijpack voor het opvangen van een zeldzame stroomstoring oneconomisch is. Daarentegen is een batterijpack dat dagelijks gebruikt wordt om de eigen PV-opbrengst te consumeren in veel landen een slimme investering. Zulke batterijpacks hoeven ook niet zo groot te zijn.

En inderdaad, naar mate de kWh-en goedkoper worden, worden grotere packs interessanter, hopelijk ooit tot het punt dat je off-grid kunt maar dat punt bereiken duurt nog vele jaren (bovendien heb ik persoonlijk niet genoeg dakoppervlak om off-grid mogelijk te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk niet alleen economisch, maar ook vanuit milieuoverwegingen een generator neerzetten voor tijdens stroomstroringen in Westerse landen beter is. Ja dan wordt er diesel verbrand voor een paar uur/dagen. Maar ik denk dat de uitstoot daarvan significant minder is dan de milieubelasting van een 10-20kWh lithium-ion accu die 99% van de tijd niks staat te doen.

Dit wordt uiteraard anders als het veel gebruikt wordt: De milieubelasting van je lithium-ion pakje blijft redelijk gelijk (oké zijn levensduur wordt minder, maar iets wat 3x per jaar wordt gebruikt gaat niet 10k cycli halen), terwijl die van een generator natuurlijk toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

.

[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 04-05-2015 13:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maandag kan ik de Zoe ophalen. Vandaag de tankpas van de leasemaatschappij gekregen. Wat ging daar mis?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Proton_ schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:54:
Maandag kan ik de Zoe ophalen. Vandaag de tankpas van de leasemaatschappij gekregen. Wat ging daar mis?
misschien om het weekend te overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ha, dat zou mooi zijn. Kan ik mn Twingo nog even aftoppen.
Nee, het is op kenteken van de Zoe, maar die heeft geen tank.
Als die ooit een Shell ziet gaat er wat mis, of het moet zijn om de bandenspanning te controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Proton_ schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:10:
Ha, dat zou mooi zijn. Kan ik mn Twingo nog even aftoppen.
Nee, het is op kenteken van de Zoe, maar die heeft geen tank.
Als die ooit een Shell ziet gaat er wat mis, of het moet zijn om de bandenspanning te controleren...
of voor de verse broodjes en koffie tijdens snelladen? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als het een multi-tankcard is kun je die ook bij Fastned gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In de VS is het trouwens iemand gelukt om 27KWh(da's meer dan een Leaf!) in een Zero te proppen, er een vetterkuip om te bouwen en daar vervolgens 300 mijl mee te rijden op één lading _/-\o_

http://insideevs.com/elec...motorcycle-on-one-charge/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Voor je vervangend vervoer als de zoe schade heeft of voor een beurt moet, wellicht hebben jullie ook recht op carwash met de pas? en bijna altijd wel ruitensproeier vloeistof.

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De 'noodlader' van de Zoe is bestickerd met 10A, volgens de hagelnieuwe meter van Stedin laadt-ie met 1850 watt, dus 8 A of een vrij beroerde power factor. Daarvan eindigt ook niet alles in de accu dus dat laden duurt zo wel even.
Duidelijk geen permanente oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Proton_ schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:56:
De 'noodlader' van de Zoe is bestickerd met 10A, volgens de hagelnieuwe meter van Stedin laadt-ie met 1850 watt, dus 8 A of een vrij beroerde power factor. Daarvan eindigt ook niet alles in de accu dus dat laden duurt zo wel even.
Duidelijk geen permanente oplossing :)
Met Open EVSE je eigen laadstation bouwen? instelbaar van 1 tot zeg 32 Ampere (1 en 3 fase) :)
onder de ca. 12 Ampere is de power factor idd beroerd... liefste 16Ampere en hoger ( en dan voorkeur voor 3 fase ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 12-05-2015 22:36 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:49
Whut, een ZOE die met slechts 8A wil laden. Dat is nieuw voor mij. Via via hoorde ik eerst een minimum van 12A en tijdens een proef laatst heb ik er eentje 9,5A als minimum zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vandaag na opladen van mijn Zoe: prognose indicator van de accu: 170km :) :) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 22:10
Nice. Trouwens, een I-Miev kan ook op 10A laden, doet ie er 8 uur over. Hoe lang doet de Zoe er dan over?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
!null schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 23:11:
Nice. Trouwens, een I-Miev kan ook op 10A laden, doet ie er 8 uur over. Hoe lang doet de Zoe er dan over?
geen flauw idee, ik kan op het werk eindeloos laden ;)
maar even serieus: een halve accu lading is op 14A bij mij in ca. 4 uur geladen (1 fase), indicatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Da's toch makkelijk uit te rekenen? (24kWh*1000) / (230V*10A) = ~10,5 uur (10 uur en 30 minuten dus ;) ) Mits de accu leeg is :+

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 12-05-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
GENETX schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 23:18:
Da's toch makkelijk uit te rekenen? (24kWh*1000) / (230V*10A) = ~10,5 uur (10 uur en 30 minuten dus ;) ) Mits de accu leeg is :+
mijn ongeveer halve accu schakel ik om 21.15u in (dal-tarief start), en vaak is ie tussen 24.00 en 1.00u vol...(1 fase, 16A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

NielsTn schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:35:
[...]
Met Open EVSE je eigen laadstation bouwen? instelbaar van 1 tot zeg 32 Ampere (1 en 3 fase) :)
onder de ca. 12 Ampere is de power factor idd beroerd... liefste 16Ampere en hoger ( en dan voorkeur voor 3 fase ;) )
Inderdaad, die is al weken Bijna Af (tm) ;)
Er waren wat onderdelen (o.a. 4-polige 400V/25A contactor die in de behuizing past) die vertraging hadden; vanmiddag komt volgens de PostNL de IP67 start-drukknop binnen (douane 8)7 )

Vrijdag heeft Stedin 3x25A aangelegd; het CEE stopcontact en de paal in de voortuin staan al weken te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Proton_ schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:18:
[...]

Inderdaad, die is al weken Bijna Af (tm) ;)
Er waren wat onderdelen (o.a. 4-polige 400V/25A contactor die in de behuizing past) die vertraging hadden; vanmiddag komt volgens de PostNL de IP67 start-drukknop binnen (douane 8)7 )

Vrijdag heeft Stedin 3x25A aangelegd; het CEE stopcontact en de paal in de voortuin staan al weken te wachten.
Mijn EVSE is voorzien van extra zware/overbemeten contacten (meen zo uit mijn hoofd 400V/64A). Niet dat ik dat ga gebruiken, maar tja... iets met weerstand verkleinen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je kan niet teveel hebben :)
Welk type heb jij gebruikt?

Ik had mezelf als uitdaging gesteld om alles in de standaard behuizing (netjes bedrukt enzo) op een DIN-rail te monteren en dan wordt het al snel krap :)
Een Omron J7KN-100-4 past dan precies.

Op deze manier kan ik de auto+lader makkelijk uitruilen met de Passat van mijn ouders als ik eens meer ruimte of een trekhaak nodig heb; zij hebben al een 3-fase stopcontact in de garage voor de kloofmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik kan ook wassen op de tankspas, dus misschien moet je vaak gaan wassen :P

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Overigens, een lang topic maar het lezen van alle 72 (nu) pagina's waard:
Oplaadkabelgate: we've got her!
Wel bij het begin beginnen, anders is het niet te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:34

databeestje

Von PrutsHausen

Dat topic is echt te bizar voor woorden, en aan het einde wordt je alsnog door de gemeente (BOA) achterna gezeten zonder dat er een oplossing geboden wordt.

Zelf kwam ik de volgende nog tegen, de elektra putkast. Deze wordt op diverse markt terreinen ook gebruikt en klappen in het straatwerk weg zonder dat mensen er over kunnen struikelen. Wellicht dat de kleinere variant van deze putkast die groot genoeg is voor de laadstekker bij de stoeprand geplaatst zou kunnen worden. Over het algemeen zijn deze ook afsluitbaar, en dat zou in het geval van PWM wel van pas komen en het hufter proof maken.

De kleine variant ziet er zo uit. http://www.steunpuntstraten.be/publiekeruimte/?p=1132
Zo te zien hebben ze meer varianten. Iets wat in een halve 30x30 tegel zou passen zou het erg makkelijk maken om binnen het bestaande straatbestek te passen.

Wellicht is dat iets voor PWM bij de voordeur, maar dan moet zijn gemeente natuurlijk wel mee gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

72 pagina's, of je even een dagje over hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

databeestje schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:23:
Dat topic is echt te bizar voor woorden, en aan het einde wordt je alsnog door de gemeente (BOA) achterna gezeten zonder dat er een oplossing geboden wordt.

Zelf kwam ik de volgende nog tegen, de elektra putkast. Deze wordt op diverse markt terreinen ook gebruikt en klappen in het straatwerk weg zonder dat mensen er over kunnen struikelen. Wellicht dat de kleinere variant van deze putkast die groot genoeg is voor de laadstekker bij de stoeprand geplaatst zou kunnen worden. Over het algemeen zijn deze ook afsluitbaar, en dat zou in het geval van PWM wel van pas komen en het hufter proof maken.

De kleine variant ziet er zo uit. http://www.steunpuntstraten.be/publiekeruimte/?p=1132
Zo te zien hebben ze meer varianten. Iets wat in een halve 30x30 tegel zou passen zou het erg makkelijk maken om binnen het bestaande straatbestek te passen.

Wellicht is dat iets voor PWM bij de voordeur, maar dan moet zijn gemeente natuurlijk wel mee gaan werken.
Net middels een gefilterde search het topic doorgenomen. Goedemorgen wat een ellende. De putkasten zullen het zeker niet worden. Hij heeft zelfs aangeboden op eigen kosten een algemeen beschikbare, openbare laadpaal te plaatsen voor zijn deur. Daar ging men niet mee akkoord. Dus de putkast zal wel helemaal uit den boze zijn. Overigens schreef hij ook dat Bussum de aanval op PV heeft ingezet. Mensen worden juridisch gedwongen alle panelen boven de vier stuks te verwijderen. Om het aangezicht te behouden. Geen idee of dit via een beschermd dorps/stadsgezicht wordt uitgevoerd...denk het bijna wel. Het zegt dus wel wat over de bereidheid van de gemeente om mee te denken over veranderingen. Die willen ze daar blijkbaar gewoon niet.

Maar goed...wat een problemen om een kleine accu te laden tijdens de avond en nacht :F. Wat moet het worden als tussen 2020 en 2030 een significant aantal mensen (wonende in rijtjeshuizen) een FULL EV kunnen/willen rijden. De oplossingen zijn toch niet zo verschrikkelijk moeilijk?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Klinkt een beetje als Hilversum. Die gasten hebben gewoon geen zin in alles wat nieuw is, lekker conservatief blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Erasmo schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:55:
72 pagina's, of je even een dagje over hebt :P
Als je alleen PWM's posts leest (search) ben je er in een half uurtje er doorheen en heb je een aardig beeld van de ellende die hij door heeft moeten maken (en nog steeds doorheen gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net mail gehad van Fastned, en wat voor een :o
Geachte investeerder,
Als investeerder in Fastned speelt u een cruciale rol in de bouw van het eerste landelijk dekkende netwerk van snellaadstations ter wereld voor alle automerken. Mede dankzij uw investering kunnen we wekelijks een nieuw station openen. Om iets terug te doen voor mensen die een stap verder gaan, zijn investeerders die meer dan 2500 certificaten bezitten vanaf vandaag automatisch lid van de Fastned Founders Club. Founders kunnen de rest van hun leven gratis laden bij hun eigen Fastned-stations. Daarnaast gaan we jaarlijks een Fastned Founders Diner organiseren waar Founders kennis kunnen maken met andere pioniers en grote investeerders.

Wij nodigen u van harte uit Fastned Founder te worden. U kunt dit doen door certificaten bij te kopen tot u 2500 of meer certificaten bezit.

Het aanbod om toe te treden tot de Fastned Founders Club is van tijdelijke duur en voor een beperkt aantal investeerders. Morgen maken we dit aanbod breder bekend. Kent u nog andere pioniers die dit mogelijk interessant vinden? Stuur dit bericht dan vooral door.

Vriendelijke groet,

Michiel Langezaal, CEO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Erasmo schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:26:
Net mail gehad van Fastned, en wat voor een :o

[...]
Moet je wel eventjes €25k investeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:45:
[...]

Moet je wel eventjes €25k investeren.
Dat vind ik dus bizar hoog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, de rest van je leven gratis stroom, is ook niet niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:17:
Nou ja, de rest van je leven gratis stroom, is ook niet niks :P
Klopt, maar electriciteit kost zo'n EUR 0,07 / kWh inkoop als grootgebruiker. Je wil juist nu zo veel mogelijk cash hebben, gewoon keiharde euro's.

Dan moet je het voor mensen nu zéér aantrekkelijk maken om te investeren. Leg dat bedrag op EUR 5.000,00 oid en je gaat veel meer cash aan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar dan met andere voorwaarden bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In ander nieuws, Zero haalt in de VS even $1.350 van de prijs van alle modellen af :9

http://insideevs.com/zero...350-across-15-model-line/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
Ik lees al jaren mee op verschillende fora vanTweakers, dank iedereen voor de vele ervaringsverhalen en uitleg!

Heb nu een artikel FAQ geschreven over elektrisch rijden.
http://www.olino.org/arti...en-over-elektrische-autos
Hopelijk kan het weer ietsjes bijdragen aan de bekendheid over de voordelen van E-auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Olino.org schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:07:
Ik lees al jaren mee op verschillende fora vanTweakers, dank iedereen voor de vele ervaringsverhalen en uitleg!

Heb nu een artikel FAQ geschreven over elektrisch rijden.
http://www.olino.org/arti...en-over-elektrische-autos
Hopelijk kan het weer ietsjes bijdragen aan de bekendheid over de voordelen van E-auto's.
Lichtelijk offtopic maar leuk dat Olino zich hier ook meldt, menig DED-gebruiker weet jullie site erg te waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Leuk artikel maar wel heel erg basic en vrijwel geen bronnen bij de 'feiten'

En trouwens:
omdat men in een automaat rijdt.
Is natuurlijk onzin, misschien voelt het zo maar je hebt geen versnellingen, slechts één overzetting dus je hoeft helemaal niet te schakelen.

En daarnaast moet je natuurlijk wel vermelden dat als het motorgeluid wegvalt je meer last krijgt van je wind en banden geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Roobje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:02:

En daarnaast moet je natuurlijk wel vermelden dat als het motorgeluid wegvalt je meer last krijgt van je wind en banden geluid.
Dat is ook maar relatief he? Als je voorheen vooral de motor meer hoorde dan zal het altijd stiller zijn als je alleen wind- en bandengeluid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben uit een Twingo met glazen dak (Hélios) in een Zoe gestapt en al zou ik de Zoe niet als echt stil beschrijven bij >70 km/u, was de Twingo bij die snelheden lawaaiig.
Daarom kost het afleren van het koppelen me zo weinig moeite; als je gewend bent om op gehoor te schakelen voel je nooit de behoefte het ontbrekende pedaal in te trappen :)
Een elektrische auto wordt bediend als een auto met automatische versnellingsbak maar hij schakelt inderdaad niet, dus ook niet automatisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Proton_ schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:08:
Ik ben uit een Twingo met glazen dak (Hélios) in een Zoe gestapt en al zou ik de Zoe niet als echt stil beschrijven bij >70 km/u, was de Twingo bij die snelheden lawaaiig.
Daarom kost het afleren van het koppelen me zo weinig moeite; als je gewend bent om op gehoor te schakelen voel je nooit de behoefte het ontbrekende pedaal in te trappen :)
Een elektrische auto wordt bediend als een auto met automatische versnellingsbak maar hij schakelt inderdaad niet, dus ook niet automatisch...
Het is ook stiller, maar ik vond vooral de 'goedkopere' EVs opvallend veel lawaai maken. Dat komt natuurlijk dat er niet veel gedaan is aan geluidisolering. En bij een vergelijkbare ICE auto overstemt de motor, maar dat is een constater geluid dan wind en banden geluid. Dus als je iets zegt over rijcomfort dan mag je dat wel noemen, want ideaal is een EV niet maar deze 'guide' laat het wel zo klinken.

Dus ja, geen motorgeluid is een voordeel van EV maar daarbij komt dat je wel meer andere geluiden hoort.
Ik vergelijk het altijd met het rookverbod in de horeca, daarbij mensen begonnen te klagen dat ze liever hadden dat mensen in Café's rookte omdat ze anders alles naar zweet en bier ruikt. Maar alles wendt en ik heb het nooit meer gehoord de laatste jaren. Dus dat zal met EV wel hetzelfde zijn. Nu mis je het misschien maar straks niet meer. Ik kom ook nooit meer in café's waar gerookt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vandaag testgereden op een Zero SR en het is de perfecte motor voor mij op één ding na, het ontbreken van een Chademo aansluiting -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Proton_ schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:43:
Je kan niet teveel hebben :)
Welk type heb jij gebruikt?
Merk CTX
Type: 63Ampere, 415V AC
(4-polig)
Dat is wat ik zo gespot heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Is de scoop op insideevs.com, over de 25% hogere capaciteit in de batterij van de 2016 Leaf al bekend bij Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Al gelezen ja, ziet er goed uit. Maar dit is vooral nog mooier: http://insideevs.com/lg-c...0-mile-120-kwh-batteries/

120kWh, dat is 35kWh meer dan mijn Model S nu heeft.

Uiteraard weten we niet wat het pack gaat kosten, weegt en de afmetingen zijn. Maar laten we van het positieve uit gaan.

Van mijn 85kWh gebruik ik maximaal zo'n 72kWh om met een gerust hard rond te rijden. Zo'n 85% dus.

120kWh * 85% = 102kWh

Mijn gebruik is vaak zo'n 21kWh/100km (210Wh/km). Met 102kWh kan ik dan 485km rijden in de échte wereld. Wauw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Plus dat een lege accu laden sneller gaat of dat je langer op dezelfde (als nu) hoge beginstroom kunt laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 29-05-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 12:37
Erasmo schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:36:
Vandaag testgereden op een Zero SR en het is de perfecte motor voor mij op één ding na, het ontbreken van een Chademo aansluiting -O-
Wat voor een motor heb je nu? Ik zit ook af en toe te kijken naar een elektrische motorfiets... Wat me tegenhoudt :
- nieuw dus hoge aanschafprijs (rij niet heel veel motorkilometers dus gewend om tweedehands motoren te rijden)
- Snellaadopties beperkt (als ik met de motor ga rijden dan rijd ik meestal een km of 200-250 en een bereik van 300 km in stadsverkeer heb ik niet veel aan :P
- Rij nu een Pan European en er is nog niet een echte toermotor elektrisch ( terwijl ik denk dat die juist het makkelijkst te vermarkten zijn, toermotoren 'mogen' wat zwaarder zijn (lees: meer accu's) hoeven niet (altijd) hard te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Laatst online: 10-01 17:56
Snow_King schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:28:
[...]Uiteraard weten we niet wat het pack gaat kosten, weegt en de afmetingen zijn. Maar laten we van het positieve uit gaan.
Omdat niks over die eigenschappen werd vermeld, is het opnieuw opgeklopt nieuws, een nawee van de elektrische auto hype. Er zit geen limiet aan de battery packs als kosten, formaat en gewicht geen limiet hebben. Zijn die packs voor trucks, bijvoorbeeld?

Het is niet slim om dit soort berichtgeving de wereld in te sturen. Als blijkt dat de daadwerkelijk geleverde packs veel minder capaciteit hebben, dan gaat de algemene tendens rondom de elektische auto weer in mineur.

Nieuwe technologieën zijn namelijk nooit gebaat bij overspannen verwachtingen. Denk bijvoorbeeld aan de schade die de opgegeven, veel te grote, ranges hebben aangericht in het vertrouwen van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Miks schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:55:
[...]

Omdat niks over die eigenschappen werd vermeld, is het opnieuw opgeklopt nieuws, een nawee van de elektrische auto hype. Er zit geen limiet aan de battery packs als kosten, formaat en gewicht geen limiet hebben. Zijn die packs voor trucks, bijvoorbeeld?

Het is niet slim om dit soort berichtgeving de wereld in te sturen. Als blijkt dat de daadwerkelijk geleverde packs veel minder capaciteit hebben, dan gaat de algemene tendens rondom de elektische auto weer in mineur.

Nieuwe technologieën zijn namelijk nooit gebaat bij overspannen verwachtingen. Denk bijvoorbeeld aan de schade die de opgegeven, veel te grote, ranges hebben aangericht in het vertrouwen van de consument.
Ik ben het volledig met je eens, dergelijke informatie is cruciaal om te bepalen of dit toekomst heeft. Ik hoop dan ook dat LG snel met details komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BB-One schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:39:
[...]

Wat voor een motor heb je nu? Ik zit ook af en toe te kijken naar een elektrische motorfiets... Wat me tegenhoudt :
- nieuw dus hoge aanschafprijs (rij niet heel veel motorkilometers dus gewend om tweedehands motoren te rijden)
- Snellaadopties beperkt (als ik met de motor ga rijden dan rijd ik meestal een km of 200-250 en een bereik van 300 km in stadsverkeer heb ik niet veel aan :P
- Rij nu een Pan European en er is nog niet een echte toermotor elektrisch ( terwijl ik denk dat die juist het makkelijkst te vermarkten zijn, toermotoren 'mogen' wat zwaarder zijn (lees: meer accu's) hoeven niet (altijd) hard te rijden.
K75RT dus ik zit in dezelfde groep als jij :P

De aanschafprijs is vrij pittig maar met 30.000 km per jaar is het wel te verantwoorden.
Ik vindt het ook jammer dat er nog geen elektrische toermotor is, maar met een windscherm kun je in ieder geval je helm uit de wind houden en gaat je range ook nog wat omhoog. Hopelijk zit er bij de 2016 modellen van Zero ook een motor met een beetje kuipwerk.

Qua snellaadopties ben ik het helemaal met je eens, een range van 200-300km is geen enkel probleem als je hem maar in 20-30 minuten weer kan volgooien bij bv. een Fastned station, na die afstand is hier de berijder ook wel aan een tankpauze toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vanochtend in Urmond... Ca 150 Teslas geparkeerd, gereed voor de start van een e-rally voor een goed doel..., watertanden ook al rijd ik een Zoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

NielsTn schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:34:
Vanochtend in Urmond... Ca 150 Teslas geparkeerd, gereed voor de start van een e-rally voor een goed doel..., watertanden ook al rijd ik een Zoe
Heb ik aan mee gereden. Startnummer 2 was ik. Geweldige tocht en dag! Super gaaf om te doen en zien dat het helemaal elektrisch kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
http://nos.nl/artikel/203...to-s-moet-fors-hoger.html

Interessant onderwerp. Ik ben het met de groep eens. Maar het kan het einde van de hybride betekenen, en dus ook invloed hebben op de EVs.

Ben benieuwd of iemand hier anders over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Roobje schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:09:

Interessant onderwerp. Ik ben het met de groep eens. Maar het kan het einde van de hybride betekenen, en dus ook invloed hebben op de EVs.

Ik vind het erg goed! Dan kunnen ook particulieren er gebruik van maken.

Iets lagere bijtelling voor EV's zou leuk zijn, maar ach.

Nu graag een beleid wat lang blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Roobje schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:09:

Het misbruik met de "zuinige" hybrides moet inderdaad ophouden.
Maar om nu al die regelingen op te zeggen... Dan gooi je de baby met het badwater weg.

Ik stel zelf voor om de tankpas af te schaffen. In plaats daarvan een vergoeding per gereden kilometer (gewoon kmstand opgeven 1x per jaar of maand). eventueel fiscaal voordeel voor elektrisch opladen. Dan wordt elektrisch rijden ineens een stuk goedkoper, ook met een hybride.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:57:
[...]

Maar om nu al die regelingen op te zeggen... Dan gooi je de baby met het badwater weg.

Ik stel zelf voor om de tankpas af te schaffen. In plaats daarvan een vergoeding per gereden kilometer (gewoon kmstand opgeven 1x per jaar of maand). eventueel fiscaal voordeel voor elektrisch opladen. Dan wordt elektrisch rijden ineens een stuk goedkoper, ook met een hybride.
Het probleem is dat de overheid niet bepaald of je wel of geen tankpas krijgt.

Ik zie iig graag een stimulering voor EV's, want dat moeten we gewoon hard door zetten.

Nu eens kijken of al die stoffige autodealers het ook gaan begrijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IMHO zijn er op dit moment twee problemen: de zakelijke rijder wordt zeer bevoordeeld ten opzichte van de priverijder met de lage bijtelling, en de lage bijtelling zal in veel gevallen volstrekt onterecht zijn omdat het door de fabrikant opgegeven verbruik absoluut niet gehaald wordt. (dat laatste speelt ook voor niet-hybrides, maar daar is het behaalde voordeel minder).

Ik vind ook dat plugin hybrides niet op deze manier voor een beperkte groep rijders bevoordeeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

RocketKoen schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:57:
[...]

Het misbruik moet zeker worden aangepast, maar wordt volgens mij ook wel overdreven. Ik laad mijn V60 2x per dag op, rijd alle woon-werk verkeer elektrisch. Pas bij afspraken verder weg, en op vakanties en dergelijke rijd ik veel op diesel.

Het beleid van mijn werkgever is daarop ook gericht: je krijgt een maximaal bedrag aan brandstof per maand vergoed, elektrisch laden onbeperkt. Verbruik je meer? Dan is dat voor eigen rekening.

Komt daarbij dat er veel oplaadpunten zijn aangelegd (nu 14 bij kantoor, met ca 25 plug-in's), dan stuur je als werkgever op zuinig gebruik. Dat zou eerder moeten gestimuleerd, dan heeft een plug-in wel degelijk nut. Een full EV is nu eenmaal niet altijd mogelijk, zeker niet als je maar een auto hebt. Als tweede auto naar mijn mening wel - wij hebben sinds kort een Zoe als 2e auto, die eigenlijk alleen voor woon-werk wordt gebruikt. Dat gaat vooralsnog prima.

Het grootste probleem zijn denk ik trouwens niet de regelingen op zich (alhoewel die best wat evenwichtiger mogen), maar het zwalkende beleid. Er zouden veel meer lange termijn keuzes moeten worden gemaakt, die evenwichtig zijn. Dát zet zoden aan de dijk. Maar goed, het is net als met de huizenmarkt/hypotheekrente. Iedere 1-2 jaar bedenkt men weer wat anders. Dan kom je nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Naar mijn bescheiden mening:
- Geen subsidie op de feitelijke aanschaf van EV of welke auto dan ook; hoe je het ook regelt er zijn altijd ongewenste effecten, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk. Mooie aanschafsubsidie en de auto's gaan met 'korting' de grens over.
- Wel 'subsidie' op het gebruik van EV, bijvoorbeeld geen motorrijtuigenbelasting, subsidie op het aanschaffen plaatsen van een laadpaal (die verplaats je niet zomaar..), maar je zou ook kunnen denken aan het verschaffen van een een 0% lening voor de aanschaf van een EV. Daarmee verlaag je de aanschafkosten zonder dat er een makkelijk voordeel te behalen is.

Wat wellicht ook nog een optie is voor de particuliere berijder, een extra aftrek in de inkomstenbelasting voor elke maand dat je een EV hebt? Zo stimuleer je het daadwerkelijk gebruik.

Overigens hoor ik de hele tijd dat de plug-in hybrides de overheid ontzettend veel geld hebben gekost. Volgens mij maakt men hier een denkfout. Als je ergens geen geld voor binnen krijgt kost je dat geen geld. De vraag is namelijk of zonder de gunstige fiscale regelingen er net zoveel auto's waren verkocht als nu de plug in hybrides waar dan wel BPM op had gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

BB-One schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:59:

Overigens hoor ik de hele tijd dat de plug-in hybrides de overheid ontzettend veel geld hebben gekost. Volgens mij maakt men hier een denkfout. Als je ergens geen geld voor binnen krijgt kost je dat geen geld. De vraag is namelijk of zonder de gunstige fiscale regelingen er net zoveel auto's waren verkocht als nu de plug in hybrides waar dan wel BPM op had gezeten?
Exact. Men rekent de 'schade' uit door de BPM te rekenen over de catalogus waarde. In het geval van de V60D6 is die met wat opties bijvoorbeeld al snel EUR 65K. Het is naief om te denken dat de gemiddelde leaser een auto van die prijs ex. BPM zou kopen/leasen. Dat gaat gewoon niet uit, dan was het een D2'tje geworden, op zijn best.

Maar ja, alles om de discussie te sturen he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Dan was er alsnog meer BPM de staatskas in gevloeid.... dus ja het kost gewoon veel geld.

Ik bedoel maar te zeggen; laatst op de autorai stond er een Porsche Cayenne hybrid van 130.000 euro waarvan maar liefst 649 euro aan BPM naar Den Haag gaat. De gemiddelde diesel is al een paar duizend euro. Reken maar uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Friespeuk schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:15:
Dan was er alsnog meer BPM de staatskas in gevloeid.... dus ja het kost gewoon veel geld.

Ik bedoel maar te zeggen; laatst op de autorai stond er een Porsche Cayenne hybrid van 130.000 euro waarvan maar liefst 649 euro aan BPM naar Den Haag gaat. De gemiddelde diesel is al een paar duizend euro. Reken maar uit....
Ja, er was zeker meer BPM in de staatskas gevloeid. Maar niet de bedragen die als schade worden genoemd. Dát is mijn punt.

Het is een beetje als klagen over de groei van Lidl waardoor meer mensen Freeway Cola kopen ipv Coca-Cola bij de AH. De Freeway cola kost de helft, waardoor er ook maar de helft van de BTW naar de staatskas vloeit. Is dat schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Snow_King schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:33:
[...]
Het probleem is dat de overheid niet bepaald of je wel of geen tankpas krijgt.

Ik zie iig graag een stimulering voor EV's, want dat moeten we gewoon hard door zetten.

Maar je kan werkgevers wel stimuleren om de tankpas te beperken, zoals bij aip.
Bijvoorbeeld door een limiet te stellen aan het aantal liters brandstof per gereden km die als bedrijfskosten kunnen worden afgeschreven.

Bijvoorbeeld: Je koopt een zakelijke auto die 1:25 rijdt. Je krijgt bijtelling of ander fiscaal voordeel dat past bij die 1:25.
Maar als jij dan 25k km per jaar rijdt, mag je ook nog maar 1000L brandstof opvoeren als bedrijfskosten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Snow_King schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:33:

Ieder geval beter dan in USA, maar niet zoals wij hier denken.
Uiteindelijk kijkt "70%" van de autokopende Nederlanders naar "wat kost het mij bij aanschaf" en niet naar milieu/verbruik/ROI.

Enfin als dit wordt overgenomen, wordt het voor ons goedkoper om "zoiets als" een model 3 te kopen dat is dan weer meegenomen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maasluip schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:09:
IMHO zijn er op dit moment twee problemen: de zakelijke rijder wordt zeer bevoordeeld ten opzichte van de priverijder met de lage bijtelling, en de lage bijtelling zal in veel gevallen volstrekt onterecht zijn omdat het door de fabrikant opgegeven verbruik absoluut niet gehaald wordt. (dat laatste speelt ook voor niet-hybrides, maar daar is het behaalde voordeel minder).

Ik vind ook dat plugin hybrides niet op deze manier voor een beperkte groep rijders bevoordeeld moet worden.
Het ligt ook aan het type hybride. Kijk naar het praktijk gebruik van een GTE, dat is echt om te huilen. Een Toyota Auris met een aandrijflijn van inmiddels 6 jaar oud doet dat aanzienlijk beter, en dat zonder externe stroom.

Wat dat betreft is het krom dat een aandrijflijn als de GTE dezelfde fiscale voordelen heeft als een BMW I3 met range extender.

Auto's als de GTE ondermijnen het draagvlak voor fiscale voordelen van een (PH)EV.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:25:
Auto's als de GTE ondermijnen het draagvlak voor fiscale voordelen van een (PH)EV.
Ik denk niet dat dat een model specifiek probleem is. Te vaak hoor je verhalen over hybrides die voro 40K+ kilometers gebruikt worden. dat zal vast niet allemaal elektrisch gaan. Toch zijn de fiscale voordelen gebaseerd op minder (brandstof)gebruik. Dat moet je de overheid aanrekenen. Die zijn nogal naief geweest door fiscale voordelen te geven op autogebruik in een land waar dat zo'n beetje het meeste ter wereld wordt belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Friespeuk schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:46:
[...]

Ik denk niet dat dat een model specifiek probleem is. Te vaak hoor je verhalen over hybrides die voro 40K+ kilometers gebruikt worden. dat zal vast niet allemaal elektrisch gaan. Toch zijn de fiscale voordelen gebaseerd op minder (brandstof)gebruik. Dat moet je de overheid aanrekenen. Die zijn nogal naief geweest door fiscale voordelen te geven op autogebruik in een land waar dat zo'n beetje het meeste ter wereld wordt belast.
Daarom zeg ik auto's ALS de GTE en maak ik de vergelijking met de BMW I3 met range extender ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:54:
[...]

Daarom zeg ik auto's ALS de GTE en maak ik de vergelijking met de BMW I3 met range extender ;)
Excuus :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Het ligt ook aan het type hybride. Kijk naar het praktijk gebruik van een GTE, dat is echt om te huilen. Een Toyota Auris met een aandrijflijn van inmiddels 6 jaar oud doet dat aanzienlijk beter, en dat zonder externe stroom.

Wat dat betreft is het krom dat een aandrijflijn als de GTE dezelfde fiscale voordelen heeft als een BMW I3 met range extender.

Maar een GTE is ook nog een plugin hybride, dus de vergelijking met een gewone Auris hybride is ook niet helemaal terecht. Dan moet je het vergelijken met een Plugin Prius die je niet oplaadt.
Maar dan nog klopt het dat de GTE zwaar bagger is want als je een PIP nooit oplaadt rij je nog 1:20, met een GTE haal je dat absoluut niet.

Ik heb voor de keus gestaan om een Prius of een PIP te kopen, maar de € 10.000 extra aanschafkosten (en dan maakt het weinig uit of je nieuw of tweedehands kijkt) maakt het financieel gewoon niet interessant, terwijl het voor leaserijders juist wel financieel interessant is.
Dat verschil vind ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maasluip schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:57:
[...]

Maar een GTE is ook nog een plugin hybride, dus de vergelijking met een gewone Auris hybride is ook niet helemaal terecht. Dan moet je het vergelijken met een Plugin Prius die je niet oplaadt.
Maar dan nog klopt het dat de GTE zwaar bagger is want als je een PIP nooit oplaadt rij je nog 1:20, met een GTE haal je dat absoluut niet.

Ik heb voor de keus gestaan om een Prius of een PIP te kopen, maar de € 10.000 extra aanschafkosten (en dan maakt het weinig uit of je nieuw of tweedehands kijkt) maakt het financieel gewoon niet interessant, terwijl het voor leaserijders juist wel financieel interessant is.
Dat verschil vind ik verkeerd.
Klopt inderdaad. De occasion prijzen van de Chevrolet Volt en de Ampera beginnen wel behoorlijk aantrekkelijk te worden. Het lijkt erop dat de fiscale voordelen bij deze auto's invloed hebben op de occasion prijs.

Het praktijk verbruik van Volt/Ampera is overigens wel weer een stuk gunstiger dan een GTE. Dat zal wellicht debet zijn aan het grotere accupakket.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 02-06-2015 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Duurt even maar dan heb je ook wat:
Ingewanden van de OpenEVSE gebaseerde 3 fase 16A laadpaal
OpenEVSE

En zo opgehangen dat de kabel met zijn voetjes van de vloer blijft:
Laadpaal+Zoe

Notes voor andere bouwers:
* De AC relay aansluiting is geen schakelaar maar neutral+geschakelde live :X.
* De schroefaansluitingen op de print zijn dermate klein dat 1mm²+adereindhuls niet past, maar met de klem eruit wel.
* De Zoe wilde niet laden op de 12A instelling (na 2 sec. laden 'Controleer Laadpaal'), wel met 14A (en 16A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Komt er nog een display op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zit er op :)
Geen stroommeter dus er is weinig boeiends op te zien... wel het menu natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

dit is deels waar het gaat om de snelheid en de afstanden. stadsverkeer kan je prima 1 op 100km. halen mits je ook oplaad. zodra je er de snelweg mee opgaat mag je blij zijn met 3.5-4,5liter op 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Laatst online: 26-09 18:22
Beter dan 1:20 op benzine is toch uitstekend als je al die accu mee moet zeulen? Mijn spaardiesel doet hem dat zelfs nauwelijks na.

Volgens de spec is het verbruik van de Volt beroerd, zowel elektrisch als op benzine is het verbruik hoog. Niet zo vreemd gezien de leeftijd van de techniek die erin zit trouwens. Volgens de spec doet de gte dat beter. Logisch, er is de laatste jaren wel iets bereikt. Heeft iemand de getallen bij de bewering dat het omgekeerd zou zijn (bij identiek gebruik! Dus net zo veel laden etc.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Punt is, die GTE gaat nooit 1 op 20 halen als de accu leeg is. En als mensen hem dan ook niet vaak gaan laden, is het helemaal waardeloos. Koop voor een paar ruggen een Prius 2 en je rijdt al zuiniger met minder lasten. Maar hee, die gaat niet zo hard en tja, bijtellingsregels. Maar dat staat in ieder geval op de agenda bij de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
!null schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:18:
Punt is, die GTE gaat nooit 1 op 20 halen als de accu leeg is. En als mensen hem dan ook niet vaak gaan laden, is het helemaal waardeloos. Koop voor een paar ruggen een Prius 2 en je rijdt al zuiniger met minder lasten. Maar hee, die gaat niet zo hard en tja, bijtellingsregels. Maar dat staat in ieder geval op de agenda bij de overheid.
Er moet ook iets gedaan worden aan mensen die belastingvoordeel incasseren voor een plug-in, om hem dan vervolgens nooit op te laden.

Want qua techniek is het een prima idee zolang veel EV's nog beperkt zijn in range en de laadpunten nog niet overal beschikbaar zijn. Het is iig zuiniger dan de range extenders.

Als straks een groot deel van de bevolking een auto heeft die aan het stopcontact kan, dan wordt het misschien ook steeds normaler dat er overal laadpalen staan. En dat zorgt weer dat de overstap naar volledig elektrisch makkelijker gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Jullie al certificaten van fastned gekocht? Ik twijfel nog..... Wat denken jullie?
Levenslang gratis laden : "http://fastned.nl/nl/investeren/fastned-founders-club"
Dat moet uit kunnen toch?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat gaat dit doen met de levensduur van de accu?

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1mxh1tan040_wd640.jpg/auto-deur-wordt-energiecentrale.jpg

Auto voor de deur wordt energiecentrale

Accu's van elektrische auto's voor de deur kunnen voortaan worden gebruikt als kleine energiecentrale voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie.

Via een slim retoursysteem leveren lokale laadpalen in de straat stroom aan auto's, die op hun beurt weer elektriciteit teruggeven als de wasmachine moet draaien of de magnetron voedsel moet opwarmen.

Op deze manier hoeven er geen nieuwe kabels te worden gelegd om 'overtollige' stroom terug naar een energieleverancier te sturen.

De Utrechtse wijk Lombok beleeft dinsdag de komst van de eerste van twintig zogenoemde retourpalen, die zowel zonnestroom aan elektrische auto's kunnen afgeven als onttrekken voor huishoudelijk of zakelijk gebruik.

Netbeheerder Stedin spreekt van een "wereldprimeur". De eerste retourpaal wordt om 13.00 uur in gebruik gesteld, voorafgaande aan een conferentie over dit onderwerp. Nog niet eerder zijn laadpalen gebruikt voor tweerichtingsverkeer en tijdelijke opslag van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik ben ook benieuwd, gaat de eigenaar van mijn accu (Renault) niet leuk vinden door het invullen hiervan als locale buffer....

of ik zet gewoon in dat ik minimaal 100% lading wil hebben ;)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 09-06-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Is natuurlijk wel een mooi concept:
- Zonnepanelen zeg 4000 wp
- Accu's in huis plaatsen die worden opgeladen dmv zon
- Voor de wintermaanden met te weinig zon, kun je dan met je elektrische auto heen en weer rijden naar laadpaal om de accu's thuis op te laden.
- Oftewel geen gigantische hoeveelheid accu's thuis nodig, maar voor bijvoorbeeld max 3 dagen gebruik (wat is het gemiddelde gebruik 8 kWh? Dus dat maal 3. hoef je waarschijnlijk in de winter maar 1x in de 4-5 dagen heen en weer te rijden...
- In de zomer kun je het ritje andersom doen. ;)

Maar ben je wel volledig off grid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Vermoedelijk denken veel mensen dat het gebruik van de accu als grid-stabilisator betekend dat deze tijdens dit process helemaal (of grotendeels) ontladen wordt. Ik vermoed dat dit eigenlijk nooit nodig is. Door met veel auto's bijv. 10 minuten 5 kW terug te leveren kunnen veel verbruikspieken al opgelost worden en bestaande centrales de tijd geven om op te toeren. En daarmee is slechts een heel klein deel van de accu gebruikt en treedt nauwelijks slijtage op.

Oftewel het gaat denk ik meer om het vermogen (kW) die de auto's kunnen leveren dan om de energie (kWh).

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 09-06-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hangt geheel af van de markt en incentives eigenlijk. Dit zijn pilots, maar beide opties zijn heel goed mogelijk. Als jij als huishouden met een Vehicle2Home (ipv grid, dit wordt getest in Lochem overigens) oplossing hebt, dan kun je als huis ook zelf meer voorzienend zijn en een vlakker profiel naar de energieboer en netbeheerder afgeven. Maw, je creëert een stukje meet (lokale) voorspelbaarheid en daar zou je ook voor gecompenseerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

V2G kan alleen via DC en niet via AC laden. De installatie die je thuis nodig hebt is dus ook heel duur.

Je moet dan CHAdeMO of CCS gebruiken, daarom zie je op de foto's ook al die grote laders staan.

Niet elke auto kan ook V2G. Tesla wil er pertinent niet aan vanwege extra laadcycli op de accu en gratis laden bij de SuperChargers.

Dit post ik btw vanuit Oostenrijk terwijl ik met mijn Model S al weer 2100km heb gereden in 7 dagen op een Roadtrip/vakantie door Europa: Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Slovenië, Italië en weer Oostenrijk. Allemaal via de SuperChargers van Tesla :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Leuk. Ja de Mitsubishi I-Miev was er ook al op voorbereid. Die heeft inderdaad een directe DC aansluiting. En ook was er al een kast/lader waarmee je stroom had, helemaal standalone, op basis van de I-Miev accu.

Lijkt me ook dat het alleen nuttig is met een klein beetje marge, bijvoorbeeld maar 10% van de accu capaciteit.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.