Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Metro2002 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:41:
[...]

Nee, geen dom gelul, ik moest hem vergelijken met een A5, dat heb ik gedaan!
"Dikste versie van"... Maar dat zijn weer geen vergelijkbare auto's. De dikste A5, de S5 doet 0-100 in 5,1 seconden met een top van 250 km/h en kost € 82.780 . Een vergelijkbare Tesla is de 85D (nog niet eens de P), 0-100 in 4.6 seconden en ook een top van 250 km/h kost € 87.200.

Natuurlijk is dat meer dan een A5 1.8 van krap € 40.000, maar dat is ook geen vergelijking.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oef wat een hoop emoties ;)

Mijn emotie: anno 2015 nog een nieuwe aardoliegestookte auto kopen als je dat niet zakelijk kan verantwoorden (dwz: je verdient je geld met elke dag 200km+ rijden) is toekomstloos, het steunen voor 10+ jaar van een industrie die we kwijt willen en al met al een gemiste kans voor jezelf.

Numerieke vergelijkingen gaan mank, maak een proefrit. Intussen is de situatie zo dat je daadwerkelijk keuze hebt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:47
Door de nodige stukken op internet over elektrisch rijden, de ontwikkelingen binnen TU Delft en het recentelijke bericht van de Toyota CEO, krijg ik toch meer en meer de overtuiging dat niet de accu's maar de infrastructuur voor waterstof de echte toekomst moet zijn. Dan pas is het weer in 5 minuten bijtanken en vele kilometers schoon rijden zonder dure en tijdrovende oplaadbeurten.
En refererend naar de recentelijke berichten in de media van de TU Delft waar ze uitlegden dat een auto op waterstof een dusdanig rendabele brandstofcel kan bevatten, dat deze thuis aangekoppeld een heel woningblok van spanning zou kunnen voorzien.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
ewf schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 18:34:
Even nog wat "olie" op het Tesla vuurtje....

Stel dat ik gewoon een wat normalere auto wil rijden, zeg 40-45 k€??

Nog even wachten op de Tesla X zeker.....
Ik denk dat je dan nog wat langer moet wachten op de Model 3. Model X wordt op het zelfde platform als de S gebouwd en volgens mij komt die in ongeveer dezelfde prijs klasse. De Model S en de Model X zijn beide 2de generatie producten, de X dan gen2.5. De derde generatie wordt dan, hoe kan het ook anders, de Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:30
Theo74 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:54:
En refererend naar de recentelijke berichten in de media van de TU Delft waar ze uitlegden dat een auto op waterstof een dusdanig rendabele brandstofcel kan bevatten, dat deze thuis aangekoppeld een heel woningblok van spanning zou kunnen voorzien.
Je kan ook voor de helft van de energiekosten en 5% van de prijs dat woningblok van stroom voorzien via kabels.

Waterstof is misschien een oplossing als er geen fossiele brandstof meer bestaat en je heel ver moet. Bijvoorbeeld een schip.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
ewf schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 18:34:
Even nog wat "olie" op het Tesla vuurtje....

Stel dat ik gewoon een wat normalere auto wil rijden, zeg 40-45 k€??

Nog even wachten op de Tesla X zeker.....
Zo ver is Tesla nog niet. Maar je zou wel naar de vovolgende Nissan Leaf kunnen kijken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maasluip schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:12:
[...]

"Dikste versie van"... Maar dat zijn weer geen vergelijkbare auto's. De dikste A5, de S5 doet 0-100 in 5,1 seconden met een top van 250 km/h en kost € 82.780 . Een vergelijkbare Tesla is de 85D (nog niet eens de P), 0-100 in 4.6 seconden en ook een top van 250 km/h kost € 87.200.

Natuurlijk is dat meer dan een A5 1.8 van krap € 40.000, maar dat is ook geen vergelijking.
Leuk en aardig vergelijk maar het volle vermogen van de tesla, hoe lang is dat beschikbaar?
Hoe lang kan ik met de tesla even naar berlijn vlammen met 230-240 over de autobahn?

Dat kan de A5 dan weer wel, en nog verdomd goed ook! :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja en dat iedereen elke dag. Onee wacht het gemiddelde ritje in NL is 35km en gaat zeker niet over de autobahn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Theo74 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:54:
Door de nodige stukken op internet over elektrisch rijden, de ontwikkelingen binnen TU Delft
Hier een niet-marketinggestuurd stuk op internet van iemand die bij de TU met brandstofcellen heeft gewerkt en uitlegt waarom een brandstofcelauto fundamenteel niet gaat werken:

mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Ook hier: het is geen kwestie van geloven, je kan het zelf controleren en narekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 17-04-2015 21:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar er zitten wel een flinke hoop aannames in die meer mening dan feit zijn. En problemen die misschien wel niet zo heel groot zijn. Blijft een prima serie hoor, maar het is niet zo zwart wit. Anders gingen ook geen giganten zoals Toyota voor waterstof. (Zelf vraag ik me overigens ook wel af of wanneer waterstof goed werkt batterijen al niet meer dan genoeg capaciteit hebben, wat uiteraard toch makkelijker blijft dan het van en naar waterstof omzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

Roobje schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 18:09:
[...]

Natuurlijk, alles is schaars behalve de zon.
Gelukkig zijn er meerdere methodes om elektriciteit op te wekken, gebruiken grote windturbine fabrikanten allang geen permanente magneten meer en is de accu techniek flink in de lift met nieuwe samenstellingen die worden uitgevonden. Dat elektrisch rijden niet perfect is, betekend niet dat je gewoon bij het oude moet blijven, want dat is sowieso nog imperfecter dan EV.
Voor de duidelijkheid: Ik ben absoluut niet vóór het behouden van de status quo. Ik zie ICE auto's liever gisteren dan morgen verdwijnen. Ik vind alleen wel dat je erop vooruit moet gaan bij nieuwe technieken en dat zie ik nog niet zo bij electrisch rijden. Zie persoonlijk nog altijd meer in waterstof in brandstofcellen omdat je daar het oplaadprobleem niet meer hebt. Bovendien kan waterstof straks prima geproduceerd worden met schone energie en kan het direct gebruikt worden als buffer voor het stroomnet.

Hyundai heeft onlangs ook al de iX35 op waterstof in NL geintroduceerd.

Electrisch rijden met chemische accu's .... ik ben niet overtuigd. Tot nu toe is alles waar een accu in zit kut. Van je laptop tot je mobiel tot je afstandsbediening, je fototoestel en je handheld. Altijd leeg op het verkeerde moment en altijd moet je eeuwig wachten tot het opgeladen is en na een paar jaar kan je de boel weggooien bij het klein chemisch afval omdat de prik eruit is.

Maar we zullen zien wat de toekomst brengt. :)
Proton_ schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:25:
[...]

Hier een niet-marketinggestuurd stuk op internet van iemand die bij de TU met brandstofcellen heeft gewerkt en uitlegt waarom een brandstofcelauto fundamenteel niet gaat werken:

mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Ook hier: het is geen kwestie van geloven, je kan het zelf controleren en narekenen.
Hij gaat hier waarschijnlijk wel uit van het winnen van waterstof uit fossiele brandstoffen wat volslagen debiel en enorm inefficient is. In dat geval heeft hij absoluut gelijk.

Maar:

Wat is het grootste probleem van alternatieve energie? Opslag! Je wilt ook stroom als de wind niet waait en de zon niet schijnt. Boeit het dan heel erg dat je tijdens een flinke zuidwester of een flink zonnige dag iets minder efficient je energie opslaat of is het vervelender dat je al die stroom maar ergens weg laat vloeien omdat je het uberhaupt niet op kunt slaan? Laat tijdens piek perioden die windmolens en zonnepanelen maar lekker middels simpele electrolyse waterstof produceren.

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 17-04-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Metro2002 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:41:
[...]

Hij gaat hier waarschijnlijk wel uit van het winnen van waterstof uit fossiele brandstoffen wat volslagen debiel en enorm inefficient is. In dat geval heeft hij absoluut gelijk.
Nee, hij gaat uit van het winnen van waterstof uit fossiele brandstoffen (aardgas) omdat dat de meest efficiënte manier is om waterstof te winnen. En zelfs dan veroorzaak je meer CO2 uitstoot met de waterstof auto dan met een ICE.

Het maken van waterstof met elektriciteit is 50-75% efficiënt (afhankelijk van hoe duur je de apparatuur wilt maken). En voordat het dan weer is omgezet in elektriciteit in de motor van je waterstofauto is er misschien nog 10% over. Terwijl de elektriciteit via een draadje naar een accu meer richting de 90% gaat.

Natuurlijk is het wel goed om onderzoek te blijven doen. Mochten we ooit de efficientie van waterstof op hetzelfde niveau krijgen als elektriciteit, dan is het een betere energiedrager. Maar ik denk niet dat ik dat nog mee ga maken.
Nu een waterstof auto kopen als consument vind ik dan ook vergelijkbaar met iemand die in 1960 een mobiele telefoon had.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Mobile_radio_telephone.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 17-04-2015 22:19 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
[...]

[...]

Electrisch rijden met chemische accu's .... ik ben niet overtuigd. Tot nu toe is alles waar een accu in zit kut. Van je laptop tot je mobiel tot je afstandsbediening, je fototoestel en je handheld. Altijd leeg op het verkeerde moment en altijd moet je eeuwig wachten tot het opgeladen is en na een paar jaar kan je de boel weggooien bij het klein chemisch afval omdat de prik eruit is.

Maar we zullen zien wat de toekomst brengt. :)

[...]

Maar:

Wat is het grootste probleem van alternatieve energie? Opslag! Je wilt ook stroom als de wind niet waait en de zon niet schijnt. Boeit het dan heel erg dat je tijdens een flinke zuidwester of een flink zonnige dag iets minder efficient je energie opslaat of is het vervelender dat je al die stroom maar ergens weg laat vloeien omdat je het uberhaupt niet op kunt slaan? Laat tijdens piek perioden die windmolens en zonnepanelen maar lekker middels simpele electrolyse waterstof produceren.
Alles met een accu kut? Ik zie dat toch anders. Jij staat liever op van de bank om je TV zachter te zetten om vervolgens naar de telefoon te lopen om die op te nemen?
Het klopt dat het werken met accus enige vorm van planning vergt. Maar behalve de slechte batterij in mijn telefoon, is alles prima te plannen. Mijn draadloze muis geeft aan wanneer de batterij bijna leeg is, idem voor mijn zaklamp, camera en flitser. En een zetje extra oplaadbare batterijen in huis kan echt geen kwaad.
Nee sorry, alles met een accu kut noemen is volslagen onzin.

Natuurlijk, je moet plannen wanneer je gaat rijden, hoe je rijdt en wanneer je moet opladen. Maar als je Tesla afstanden rijdt moet je toch even stoppen. Wellicht dat EVs zelfs het aantal vermoeide bestuurders naar beneden kan brengen. Als je wordt geforceerd 20 min te pauzeren. Maar terug on topic.

Als je Waterstof wilt gebruiken als opslag moet je ook rekening houden dat het door elk materiaal heen gaan, geen metaal is goed genoeg om de vluchtige stof 100% op te slaan. Volgens mij kan je dan beter een smart grid maken waarbij de rest stroom in auto accu's wordt geladen. Elektrolyse is leuk bij scheikunde maar super inefficiënt, pomp dan een stuwmeer vol, dat houd de energie nog langer vol dan een lekkende tank H2

Misschien kan waterstof wat worden als een efficiënte manier van CCS wordt gevonden voor winning uit CH4. Maar ik vrees dat de meeste gasvelden dan niet meer economisch exploiteerbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35

Cybje

First Post!

De truc is om ervoor te zorgen dat je elektrische auto dus niet leeg is als je 'm wilt gebruiken. Gewoon aan de lader hangen als hij thuis geparkeerd staat en altijd proberen op je bestemming te laden. Onderweg laden moet je eigenlijk zien te voorkomen, want dat kost onnodig tijd. Of als het wel moet, probeer het dan te combineren met een lunch/diner, wat op vakanties vaak wel weer goed mogelijk is.

Maar goed, met mijn mobiele telefoon en laptop doe ik dat ook, altijd thuis laden en dan voldoende energie hebben om ze verder te gebruiken. Dus ik ervaar dat ook al niet als een beperking.

Stukje context: ik rijd zelf elektrisch en ik vind het heerlijk dat ik hier thuis met een volle accu vertrek. Als ik een lange rit moet maken, moest ik voorheen vaak eerst gaan tanken met mijn benzineauto. Nu is dat niet nodig, dus dat scheelt zelfs tijd.

Voor de heel lange afstanden waarbij onderweg moet worden geladen, vind ik het vaak wel prettig om even pauze te nemen. Voordeel van op brandstof rijden is dat die pauze natuurlijk niet verplicht is. Maar door die verplichte pauzes ervaar ik mijn ritten wel als een stuk minder belastend, want voorheen had ik altijd de neiging om gewoon door te blijven rijden zonder pauzes.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:03

databeestje

Von PrutsHausen

Sissors schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:38:
Maar er zitten wel een flinke hoop aannames in die meer mening dan feit zijn. En problemen die misschien wel niet zo heel groot zijn. Blijft een prima serie hoor, maar het is niet zo zwart wit. Anders gingen ook geen giganten zoals Toyota voor waterstof. (Zelf vraag ik me overigens ook wel af of wanneer waterstof goed werkt batterijen al niet meer dan genoeg capaciteit hebben, wat uiteraard toch makkelijker blijft dan het van en naar waterstof omzetten).
Zoals Mux in deel 3 of 4 aangeeft, bijna alle gangbare PEM cellen met een knap rendement gebruiken platina. Dat is op de grote schaal dus ook niet te handhaven/realiseren in verband met vraag, aanbod en hoeveel we nog uit de grond kunnen halen (3000$ per PEM). Wellicht dat er met (veel) research wel een oplossing voor te vinden is, maar dan moeten ze wel opschieten. :)

Zowel Hyundai, Honda en Toyota hebben een brandstofcel auto, echter, allen gebruiken deze alleen puur voor proof of concept. Ik heb wel kort even een rij-impressie gezien van de Toyota Mirai, maar het is gewoon een elektrische auto met een andere batterij. Deze rijdt dan ook als een BEV (hoog gewicht).

Vergis je niet in deze grote fabrikanten, ze hebben een elektrische auto gemaakt waarbij ze als de prijs goed is de brandstof cel laten vallen als de spreekwoordelijke baksteen. Heeft puur met de centen te maken. Toen Tesla aankondigde om de accu op basis van 18650 lithium cellen te doen verklaarde iedereen ze voor gek, maar het blijven wel engineers, die vinden een weg. Inmiddels zijn een paar andere fabrikanten ook "om".

Wat ik helaas in alle demo's van waterstof auto's gezien heb is een auto die van een trailer wordt gereden waar de pers dan een stukje mee kan rijden en weer inleveren. Vooralsnog heb ik nog geen review gezien waar mensen deze ook zelf tanken.

Dat vindt ik raar.

Overigens ook een kenmerk, als je zonder waterstof komt te staan is het nog knap lastig, daar komt geen jerry can aan te pas :) De BEV kan je iig nog een stukje opslepen voor een beetje bereik. ;)

De waterstof auto is toch iets wat uit het tijdperk komt dat de GM EV1 nog met loodzuur accu's in de rondte reed. Toen was de brandstof cel ondanks de complexiteit beter als energie drager met betrekking tot prijs, gewicht en capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:10:
Ja en dat iedereen elke dag. Onee wacht het gemiddelde ritje in NL is 35km en gaat zeker niet over de autobahn.
Wij niet, de duitsers wel, van de verkopen in nederland moet tesla het ook niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Rol-Co schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:25:
[...]

Wij niet, de duitsers wel, van de verkopen in nederland moet tesla het ook niet hebben.
Voor zover ik weet staat Nederland op de tweede plek, als je kijkt naar de verkoopcijfers van Tesla binnen Europa. Dus we zijn zeker wel een serieuze afzetmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cybje schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:29:
[...]

Voor zover ik weet staat Nederland op de tweede plek, als je kijkt naar de verkoopcijfers van Tesla binnen Europa. Dus we zijn zeker wel een serieuze afzetmarkt.
En dat komt door? Geen animo in andere landen door de eerder in dit topic genoemde nadelen, en subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Rol-Co schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:32:
[...]

En dat komt door? Geen animo in andere landen door de eerder in dit topic genoemde nadelen, en subsidie.
Ach, het is een kwestie van tijd voordat mensen wennen aan die nadelen en inzien dat je er heel vaak vrijwel geen last van hebt. Daarnaast is het totaal onpraktisch als ineens half Nederland een elektrische auto zou willen hebben, al is het alleen maar omdat Tesla niet eens de capaciteit heeft om aan zoveel vraag te voldoen.

Geef het een beetje tijd dus :) Of niet, misschien faalt dit hele concept wel. Maar ik ben zelf wel heel positief over het elektrisch rijden en merk dat steeds meer mensen dat wel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Rol-Co schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:25:
[...]

Ja want elke Duitser rijdt elke dag 250 km/h op de autobahn?

Duitsland is trouwens in verhouding een slechtere afzetmarkt vanwege Tante Angie die VAG, BWM en Daimler sponsort en de grootste tegenstander is van de EU wetgeving rond CO2 voor nieuwe auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik rijd 50.000km per jaar met minn Model S, geen enkel probleem! Ja, deze auto is NU nog niet haalbaar voor iedereen, maar de accu prijs per kWh daalt al stevig door.

In 2020 is het verhaal al heeeel anders. Dan zijn de accu's, dus auto's goedkoper, maar ook zijn er veel meer snelladers.

Snelladen gaat nu vaak met 50kW (120kW bij Tesla), maar tegen die tijd gaat dat ook met 200kW. Die pieken kunnen we met lokale buffers prima afvangen.

Met 200kW laden is in in 15 min 250km aan bereik er bij laden. Dat is echt zeer goed te doen. Dat snelle laden gaan we bereiken door het voltage van de accu's op te krikken naar zo'n 800V en laden met zo'n 250A.

Een BEV is en blijft de toekomst.

Kijk ook: http://youtu.be/RBkND76J91k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Roobje schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 15:27:
[...]

Ja want elke Duitser rijdt elke dag 250 km/h op de autobahn?

Duitsland is trouwens in verhouding een slechtere afzetmarkt vanwege Tante Angie die VAG, BWM en Daimler sponsort en de grootste tegenstander is van de EU wetgeving rond CO2 voor nieuwe auto's
Ik neem duitsland als voorbeeld omdat het vergelijk met audi/bmw ging een stukje terug.
Ook omdat de afstanden daar al weer een stukje groter zijn dan nederland en er wel wat duitsers zijn die met de dikke beamer 535 of merc amg rond rijden.
Die zie ik nog geen 400pk tesla kopen omdat hij zo lekker veel vermogen heeft voor 5 min.

Begrijp me niet verkeerd hoor, de tesla is super en het beste wat er is elektrisch maar we zijn er nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Sissors schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:38:
Maar er zitten wel een flinke hoop aannames in die meer mening dan feit zijn. En problemen die misschien wel niet zo heel groot zijn.
Kan je dat iets concreter maken voor me?
[...]
Zie persoonlijk nog altijd meer in waterstof in brandstofcellen omdat je daar het oplaadprobleem niet meer hebt.
Welk oplaadprobleem? (er zijn er meerdere ;))
Bovendien kan waterstof straks prima geproduceerd worden met schone energie en kan het direct gebruikt worden als buffer voor het stroomnet.
Net als... accu's. Die kunnen nu al prima geladen worden met schone energie en kunnen directer gebruikt worden als buffer voor het stroomnet.
En dan zonder 50% warmteontwikkeling.
Electrisch rijden met chemische accu's .... ik ben niet overtuigd. Tot nu toe is alles waar een accu in zit kut.
Van je laptop tot je mobiel tot je afstandsbediening, je fototoestel en je handheld. Altijd leeg op het verkeerde moment en altijd moet je eeuwig wachten tot het opgeladen is en na een paar jaar kan je de boel weggooien bij het klein chemisch afval omdat de prik eruit is.
Maak eens een proefrit in een 5 jaar oude Leaf. Gewoon om te ervaren wat een 'oude' accu kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Rol-Co schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 16:10:
[...]

Ik neem duitsland als voorbeeld omdat het vergelijk met audi/bmw ging een stukje terug.
Ook omdat de afstanden daar al weer een stukje groter zijn dan nederland en er wel wat duitsers zijn die met de dikke beamer 535 of merc amg rond rijden.
Die zie ik nog geen 400pk tesla kopen omdat hij zo lekker veel vermogen heeft voor 5 min.

Begrijp me niet verkeerd hoor, de tesla is super en het beste wat er is elektrisch maar we zijn er nog lang niet.
Dat de afstanden daar wat groter zijn maakt niet zo veel uit, gemiddelde woon-werk verkeer is niet veel groter. En daarnaast blijken EVs prima te werken in Noorwegen, daar zijn die afstanden nog groter.
Dat Duitsers nog steeds in hun 5 serie of C classe rijden is omdat er totaal geen support is van de regering. Als ze nu mooie subsidies gaan geven aan EVs gaat iedereen een Tesla kopen, schiet Duitsland zichzelf in de voet. Maar zelf met degelijke EVs in het D-segment komen doen ze niet. Ik vraag me af hoe lang het duurt voor dat ze daar de consequenties van zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Proton_ schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 16:31:
[...]
Welk oplaadprobleem? (er zijn er meerdere ;))
De tijd die het duurt om op te laden en de manier waarop je moet opladen is voor bv flatbewoners en mensen zonder eigen oprit niet erg handig :P (zeg maar waar 95% van nederland in woont)
Tesla heeft een mooi supercharger netwerk maar niet alle EV's hebben die optie en zit je vast aan thuis opladen.
Roobje schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 18:20:
[...]

Dat de afstanden daar wat groter zijn maakt niet zo veel uit, gemiddelde woon-werk verkeer is niet veel groter. En daarnaast blijken EVs prima te werken in Noorwegen, daar zijn die afstanden nog groter.
Noorwegen heeft wel in verhouding weinig snelwegen. Allemaal 80-90km/u wegen daar en voor een EV daardoor een stuk gunstiger. Ook hebben ze in Noorwegen bij héél veel parkeerplaatsen al stopcontacten om de motor warm te houden in de koude winters daar, kan je ook gebruiken om je EV even bij te laden als je boodschappen doet. Zo ver zijn we hier nog niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 18-04-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Metro2002 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:38:
De tijd die het duurt om op te laden en de manier waarop je moet opladen is voor bv flatbewoners en mensen zonder eigen oprit niet erg handig :P
Dat zijn twee verschillende dingen, waarvan de eerste door EV-rijders niet als probleem wordt ervaren (dit kan natuurlijk zelfselectie zijn).
Het tweede is inderdaad iets dat moet veranderen, de meest voor de hand liggende oplossing is een grotere accu. Dan kom je doorgaans ergens in de twee weken wel een lader tegen waar je twee uur parkeert (werk, sport, café).
Een valkuil is echter om de beloofde waterstofauto (FCEV) te vergelijken met de beschikbare accuauto (BEV).
De beschikbare FCEV heeft dan (nu) wel een groter bereik, de beperkte infrastructuur die er binnen vijf jaar gerealiseerd gaat worden (wegens grote investeringen en twijfelachtige business case) houdt in dat je elke twee weken 100-200km mag rijden om 5 kg van het vluchtige goedje over te hevelen. Dan blijft er weinig over van het grotere bereik en de veronderstelde tijdwinst van tanken tov laden...

Bottom line is dat volgens mij BEVs nu al praktischer zijn dan FCEVs over vijf jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[b]Metro2002 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:38:
Noorwegen heeft wel in verhouding weinig snelwegen. Allemaal 80-90km/u wegen daar en voor een EV daardoor een stuk gunstiger. Ook hebben ze in Noorwegen bij héél veel parkeerplaatsen al stopcontacten om de motor warm te houden in de koude winters daar, kan je ook gebruiken om je EV even bij te laden als je boodschappen doet. Zo ver zijn we hier nog niet.
Bij laden op een paaltje voor het warm houden van je auto, waar had ik daar meer over gelezen.....

Aha Snow_King van zijn trip naar het Noorderlicht, voor de winter ging dat niet echt lukken geloof ik

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje

Heel veel stopcontacten valt ook wel me. En vooral niet bij supermarkten, voor die 20 minuutjes kan je sowieso weinig met 10A. Heb het hier wel vaker gezegd, maar die parkeerverwarming vindt je alleen bij verhuurde parkeerplaatsen bij appertementcomplexen en bij grote bedrijven. Enkel en allleen om je motor en je coupe warm te houden.

Ja in scandinavie zijn ze wellicht wat meer gewend om hun auto in te pluggen, maar de infrastructuur is daar ook pas de laatste jaren begonnen met groeien, daar hebben de parkeerverwarmers niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Als het laden straks met 200kW gaat, zoals ik hier boven schreef, dan kan je 1x per week 15 min aan de snellader staan en weer door.

Dat is iets waar Fastned zich op wil richten. Dan is het laden gewoon opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik vraag me af of er al een accu-aanhanger voor de Tesla is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
EgMaf schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:16:
Ik vraag me af of er al een accu-aanhanger voor de Tesla is :)
Nee, maar er is al iemand die een generator achter z'n Tesla had hangen ;)
https://www.youtube.com/watch?v=7QM1o_0nyqQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Roobje schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:30:
[...]

Nee, maar er is al iemand die een generator achter z'n Tesla had hangen ;)
https://www.youtube.com/watch?v=7QM1o_0nyqQ
Mag een Tesla wel een aanhanger trekken dan? :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:15:
[...]

Mag een Tesla wel een aanhanger trekken dan? :P
Als een Fiat Panda een aanhanger mag trekken, dan is een Tesla net zo goed gekwalificeerd :)

Al schijnt deze wel pittig aan de prijs te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:25:
[...]

Als een Fiat Panda een aanhanger mag trekken, dan is een Tesla net zo goed gekwalificeerd :)

Al schijnt deze wel pittig aan de prijs te zijn.
zo werkt het dus niet in nederland dat mijn brommer als lichte motorfiets dient in duitsland is irrelevant voor de stomme nederlandse regels. waarmee ze doelen op constructiesnelheid terwijl de bandjes 150km/h of 200km/h kunnen hebben. welkom in nederland.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De Leaf en Zoe zijn technisch prima in staat iets te trekken, maar mogen dat (van de fabrikant en het kentekenbewijs) niet.
Ik weet eigenlijk niet of je dat makkelijk kan laten herkeuren oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:37
Het lijkt me dat de Tesla een heel prima trekauto is. Lekker zwaar en veel koppel. Elektrische drivetrain leent zich goed voor het terugwinnen van de kinetische energie die er in het extra gewicht gaat zitten.

Als het nu nog niet kan, dan doen ze vast en zeker een software upgrade waardoor het wel mogelijk wordt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Paul C schreef op zondag 19 april 2015 @ 15:50:
Het lijkt me dat de Tesla een heel prima trekauto is. Lekker zwaar en veel koppel. Elektrische drivetrain leent zich goed voor het terugwinnen van de kinetische energie die er in het extra gewicht gaat zitten.

Als het nu nog niet kan, dan doen ze vast en zeker een software upgrade waardoor het wel mogelijk wordt! ;)
Die elektrische drivetrain vindt het waarschijnlijk niet lekker dat er enorme stromen gaan lopen als je ineens een 2x zo grote massa gaat remmen of versnellen.
De fabrikant kan dan kiezen. De hele drivetrain 2x zo groot maken (dikkere kabels, grotere inverter). Of geen aanhanger toestaan.
Ook maken ze ECO auto's tegenwoordig zo licht mogelijk. En dat betekent dat de marge op het frame steeds kleiner wordt. Goede kans dat je je auto krom trekt als je een caravan aan je hybride of EV hangt dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:47:
[...]

zo werkt het dus niet in nederland dat mijn brommer als lichte motorfiets dient in duitsland is irrelevant voor de stomme nederlandse regels. waarmee ze doelen op constructiesnelheid terwijl de bandjes 150km/h of 200km/h kunnen hebben. welkom in nederland.
Yup, iets met regels. Ook jammer, de Seat 1.2TDI in Belgie bestellen met trekhaak of panaroma dak betekende dat je geen eco vrijstelling kreeg. Beetje flauw voor de 2 keer per jaar dat je een boedelbakje nodig hebt ofzo, met het panorama dak kan ik het dan beter begrijpen, dat is permanent meer gewicht.

Nee, ik doelde voornamelijk op een Fiat Panda 1000 Fire (zo'n oude) die een trekhaak had, al ging hij niet hard meer met een aanhanger erachter ;)

Ik geloof dat Toyota met de Prius ook de nodige discussies met klanten heeft gehad over de fietsendrager. Wellicht dat ze daar tegenwoordig wel onderscheid in maken. Sommige van de trekhaak constructies zijn volledige platen die onder de achterbak gaan voor de krachtenspreiding.
RocketKoen schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:05:
[...]

Die elektrische drivetrain vindt het waarschijnlijk niet lekker dat er enorme stromen gaan lopen als je ineens een 2x zo grote massa gaat remmen of versnellen.
De fabrikant kan dan kiezen. De hele drivetrain 2x zo groot maken (dikkere kabels, grotere inverter). Of geen aanhanger toestaan.
Ook maken ze ECO auto's tegenwoordig zo licht mogelijk. En dat betekent dat de marge op het frame steeds kleiner wordt. Goede kans dat je je auto krom trekt als je een caravan aan je hybride of EV hangt dus.
Ze hebben de Tesla in de rondte gestuurd over de Ring, daar blijkt dat de auto daar prima mee om gaat. Vrijwel alle elektrische auto's beperken het vermogen, ook bij het remmen als de temperatuur van de omvormer of accu te hoog wordt. Ook de Leaf die ze over Laguna Seca hebben gestuurd regelt het allemaal zelf.

Niet om het een of ander, maar als ik met de diesel met 90 PK de kar met huif achter de wagen heb hangen met wind tegen over de afsluitdijk moet ik ook rekening houden met de motor temperatuur. Ik ben toen maar achter een vrachtwagen gaan hangen. Dat scheelde 30 graden en een hoop peut.

Overigens passen vrijwel alle chauffeurs hun rijstijl aan die vaker dan 1 keer per jaar met een aanhanger rijden, dat loopt allemaal wel los.

Het zal wel los lopen met de trekhaken, zelfs als ik het ding onder de 206 kan krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door databeestje op 19-04-2015 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:37
RocketKoen schreef op zondag 19 april 2015 @ 16:05:
[...]

De Tesla kan 250km/h. 250km/h zonder aanhanger is veel meer kinetische energie dan 100km/h met een zware aanhanger. Daarnaast heeft de Tesla ook nog een setje "ouderwetse" schijfremmen.

Ik denk dat de sterkte van het frame toch vooral wordt bepaald door veiligheidseisen bij een ongeluk. Dat is bij een Tesla niet anders dan een ICE auto (of eigenlijk wel, want de Tesla is de best geteste auto ooit geloof ik :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
De tijd die het duurt om op te laden en de manier waarop je moet opladen is voor bv flatbewoners en mensen zonder eigen oprit niet erg handig :P (zeg maar waar 95% van nederland in woont)
95% heeft geen eigen oprit ?
Hebben we zoveel paupers in NL ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

bluemoon23 schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:28:
[...]

Met dank aan de rijtjeshuizen en flat fetishisten in dit land ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Paul C schreef op zondag 19 april 2015 @ 18:06:
[...]

De Tesla kan 250km/h. 250km/h zonder aanhanger is veel meer kinetische energie dan 100km/h met een zware aanhanger. Daarnaast heeft de Tesla ook nog een setje "ouderwetse" schijfremmen.

Ik denk dat de sterkte van het frame toch vooral wordt bepaald door veiligheidseisen bij een ongeluk. Dat is bij een Tesla niet anders dan een ICE auto (of eigenlijk wel, want de Tesla is de best geteste auto ooit geloof ik :P ).
Vergeet niet dat een elektrische drive-train voor een korte tijd tot 4x overbelast kan worden, maar niet continue.

Mijn Model S 85kWh heeft een maximaal motorvermogen van 270kW. Maar volgens mijn kentekenbewijs heb ik 69kW continue.

Nu is 69kW voldoende om een aanhanger met 90km/h te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluemoon23 schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:28:
[...]

dit heeft niks met paupers te maken zo zijn er huizen in nederland met een half weiland achter je tuin voor 2 ton, en een flatje(deel van een penthouse) voor een miljoen in amsterdam zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

KmanAuto (Youtube gebruiker) heeft met zijn S60 al eens wat getrokken...kan dus wel :)

https://youtu.be/7QM1o_0nyqQ

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bummer, Zero blijkt eerder dit jaar uit Chademo gestapt te zijn -O-

Zat serieus te kijken naar een Zero met Chademo aansluiting zodat ik mijn woonwerk elektrisch kon doen maar dat wordt hem dus niet.
Afbeeldingslocatie: http://forococheselectricos.com/wp-content/uploads/2013/07/zero-s-chademo.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:53:
Bummer, Zero blijkt eerder dit jaar uit Chademo gestapt te zijn -O-

Zat serieus te kijken naar een Zero met Chademo aansluiting zodat ik mijn woonwerk elektrisch kon doen maar dat wordt hem dus niet.
Wellicht gaan ze voor CCS/Combo? Daar kan je AC en DC mee laden over één stekker. Lijkt me een beter idee voor een motor waar ruimte een beperking is.

Overigens, ik heb weg van elektrisch rijden en vervoer, maar mijn motor elektrisch.. Ik rijd 3.000km per jaar met mijn motor (50k met auto) en dan vind ik het heerlijk om hem naar de 12.000RPM te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op maandag 20 april 2015 @ 13:18:
[...]

Wellicht gaan ze voor CCS/Combo? Daar kan je AC en DC mee laden over één stekker. Lijkt me een beter idee voor een motor waar ruimte een beperking is.

Overigens, ik heb weg van elektrisch rijden en vervoer, maar mijn motor elektrisch.. Ik rijd 3.000km per jaar met mijn motor (50k met auto) en dan vind ik het heerlijk om hem naar de 12.000RPM te trekken.
Het kost vrijwel geen ruimte, de motor is voorbereid op een snellaad plug zoals je op de foto hierboven kan zien.
Het rare is dat op de 2013 modellen wel een Chademo optie was en dat werkte prima. Ik moet 250km rijden om op het werk te komen en in principe is het geen probleem om halverwege een half uurtje dat ding bij Fastned vol te proppen, maar dan moet je daar wel de aansluiting voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op maandag 20 april 2015 @ 13:24:
[...]

Het kost vrijwel geen ruimte, de motor is voorbereid op een snellaad plug zoals je op de foto hierboven kan zien.
Het rare is dat op de 2013 modellen wel een Chademo optie was en dat werkte prima. Ik moet 250km rijden om op het werk te komen en in principe is het geen probleem om halverwege een half uurtje dat ding bij Fastned vol te proppen, maar dan moet je daar wel de aansluiting voor hebben.
Snap ik, maar als ze CCS zouden aanbieden is het probleem ook opgelost. Dan kan je ook bij Fastned snelladen en weer verder. Moet gewoon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:12:
[...]

met alle respect voor je auto kennis maar als je de dikste versie van een a5 wilt is geen s5 maar rs5 die een 0.5 sec sneller is en 450 pk heeft ipv rond de 350.(al sinds 2010) u kunt ook wat meer research doen of er niet over praten. ook kun je een a5 niet met een model s vergelijken eerder een a6(qua ruimte en vermogen) en dat is dan in dat geval een rs6(580pk 2008 model, laatste model 560pk maar wel een snellere 0-100 tijd nmlk 3,9) en die rijd hem zoek van 0 naar 200. criminelen houden van deze auto(rs6)kan tien miljoen goud op de achterbank, zit een lamborghini moteur in het vooronder en niemand die het verschilt ziet tussen zijne 2puntbananen tdi moteur a6. en je kunt hier zien waarom. YouTube: Kawasaki Ninja Zx-10r vs Audi Rs6 Abt 700 ps nee zonder gekkigheid zon rs6 is wolf in schaapskleren een a5 is teveel look at here car. een te overgehyped model, mensen die een a5 kopen kunnen/willen geen a6 a7 of a8 betalen.een tesla is een veel betere keuze qua performance/prijs in Nederland mag je immers toch niet sneller dan 130km/h

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar de RS5 is dan weer alleen in coupéversie te krijgen die weer een stuk korter is dan een Model S. En de RS6 is alleen als stationwagen en beide zijn dan ook weer flink duurder dan een Tesla. En jou argument was juist dat de elektrische auto zoveel duurder was. Ik weet wel zeker dat een RS5 of RS6 duurder is in aanschaf, afschrijving en brandstofkosten dan een Tesla.
En we zijn ook niet allemaal criminelen met tien miljoen goud op de achterbank, dus wat dat er mee te maken heeft mis ik even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 00:58:
[...]

met alle respect voor je auto kennis maar als je de dikste versie van een a5 wilt is geen s5 maar rs5 die een 0.5 sec sneller is en 450 pk heeft ipv rond de 350.(al sinds 2010) u kunt ook wat meer research doen of er niet over praten. ook kun je een a5 niet met een model s vergelijken eerder een a6(qua ruimte en vermogen) en dat is dan in dat geval een rs6(580pk 2008 model, laatste model 560pk maar wel een snellere 0-100 tijd nmlk 3,9) en die rijd hem zoek van 0 naar 200. criminelen houden van deze auto(rs6)kan tien miljoen goud op de achterbank, zit een lamborghini moteur in het vooronder en niemand die het verschilt ziet tussen zijne 2puntbananen tdi moteur a6. en je kunt hier zien waarom. YouTube: Kawasaki Ninja Zx-10r vs Audi Rs6 Abt 700 ps nee zonder gekkigheid zon rs6 is wolf in schaapskleren een a5 is teveel look at here car. een te overgehyped model, mensen die een a5 kopen kunnen/willen geen a6 a7 of a8 betalen.een tesla is een veel betere keuze qua performance/prijs in Nederland mag je immers toch niet sneller dan 130km/h
Een tesla is dan weer minder interessant voor criminelen omdat een achtervolging dan na ongeveer 350km al afgelopen is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:37:
Maar de RS5 is dan weer alleen in coupéversie te krijgen die weer een stuk korter is dan een Model S. En de RS6 is alleen als stationwagen en beide zijn dan ook weer flink duurder dan een Tesla. En jou argument was juist dat de elektrische auto zoveel duurder was. Ik weet wel zeker dat een RS5 of RS6 duurder is in aanschaf, afschrijving en brandstofkosten dan een Tesla.
En we zijn ook niet allemaal criminelen met tien miljoen goud op de achterbank, dus wat dat er mee te maken heeft mis ik even.
ook dat is fout de rs6 is ook als sedan verkrijgbaar.
https://www.google.nl/sea...cQ_AUoAQ&biw=1920&bih=969

het laatste was meer een waarschuwing om geen m5 of rs6 te kopen want voor je het weet ben je hem zo kwijt op je oprit.
en nee zoals je leest is mijn argument niet dat een elektrische auto zoveel duurder was.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 00:58:
[...]
.een tesla is een veel betere keuze qua performance/prijs in Nederland mag je immers toch niet sneller dan 130km/h

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ok, ik zit op autoweek.nl te kijken en daar staat hij er niet bij. RS6 als sedan was daar alleen tot 2010 te krijgen. Op Audi.nl is hij ook niet te vinden, alleen RS6 Avant.
Misschien alleen niet in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:02:
Ok, ik zit op autoweek.nl te kijken en daar staat hij er niet bij. RS6 als sedan was daar alleen tot 2010 te krijgen. Op Audi.nl is hij ook niet te vinden, alleen RS6 Avant.
Misschien alleen niet in Nederland?
meestal komt de rs6 sedan wat later. afhankelijk van de vraag. nu dat de economie slecht gaat zal er deze generatie nooit een rs6 sedan komen. zoiezo ligt een rs6 avant dichterbij een tesla model S dan een (a)rs5.
Hij is echter al op de nurburgring gespot.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag in het start berciht de Spark staan die kan er uit, komt niet meer naar Europa omdat Chevrolet ophoud tin Europa. De auto komt mogelijk als Opel Karl op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Ik lees hier hele interessantie discussies en vergelijkingen tussen auto's die vergelijkbaar moeten zijn met de Model-s en helaas maar erg weinig ervaringen door mensen die een Model-s rijden.

Ik denk met name dat er een misvatting bestaat over de afschrijving van de Model-s.
Ondanks dat Tesla af en toe een model uitbrengt dat een vorig model minder aantrekkelijk maakt worden veel updates voor alle auto's beschikbaar gemaakt.
Daarnaast is de Model-s gewoon een volwaardige auto met een heel goede range en ondersteuning met een netwerk van superchargers om langere afstanden af te leggen.
Daar bovenop zijn er al terugkoopgarantie's vanuit tesla die de restwaarde garanderen.
Met het feit dat het een erg begeerlijke auto is voor velen, denk ik dat de restwaarde eenieder gaat verbazen.
Kijk maar eens naar de Tesla Roadsters van 5 jaar oud, die zijn ook niet onder de 60.000 euro te koop!

Tov. een A5 of wat voor ICE je hem dan ook wilt vergelijken is de afschrijving zowieso minder, die zijn na 5 jaar al meer dan de helft in waarde gedaald.

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Norwegen heeft haar limiet van 50.000 Electrische auto's gehaald voor de huidige subsidie regeling, stond gepland to eind 2017 of 50.000 voertuigen. Volgende maand moet duidelijk worden of EVs nog steeds zo sterk worden gesubsidieerd als nu nog het geval is:

http://www.hybridcars.com...l-ev-incentives-continue/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:51:
Zag in het start berciht de Spark staan die kan er uit, komt niet meer naar Europa omdat Chevrolet ophoud tin Europa. De auto komt mogelijk als Opel Karl op de markt.
Opel Karl is al eens genoemd, maar er zijn nog geen serieuze plannen voor een elektrische Karl.

Misschien moet ik de start post maar eens bijwerken en de top 10 van elektrische auto's opsommen.
Maar deze staat ook hier.
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/volkswagen/volkswagen-e-up-klep-open.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/volkswagen/vw-egolf-voor.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/bmw/bmw-i3-neus-620.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/renault/renault-zoe.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/citroen/citroen-c-zero
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/mitsubishi/mitsubishi-imiev.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/kia/kia-soul-ev-profiel-620.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/smart/smart-fortwo-electric-achterzij620.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/nissan/nissan-e-nv-200.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w140/content/gallery/anwb/portal/auto/automerken/mercedes/mercedesbklasseelectricdrivelinks620.jpg

Quote:
Er zijn op moment van verschijnen van deze Top10 nog vier andere volledige elektrische personenauto's op de markt:
  • Ford Focus,
  • Nissan Leaf,
  • Renault Kangoo Z.E.
  • Tesla Model S
Deze auto's hebben een hoger normverbruik dan de auto's uit de Top10.

Jammer dus dat de ANWB top 10 niet representatief is voor de top 6 van meest verkochte elektrische auto's:

Top 6 volledig elektrische auto's t/m 31-03-2015

ModelAantalVerschil vorige maand
Tesla Model S3044+247
Nissan Leaf1286+186
Renault Zoe920+12
Smart ForTwo / Electric Drive768+2
BMW i3422+13
Renault Twizy386+5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op maandag 20 april 2015 @ 13:27:
[...]

Snap ik, maar als ze CCS zouden aanbieden is het probleem ook opgelost. Dan kan je ook bij Fastned snelladen en weer verder. Moet gewoon kunnen.
CCS, Chademo, het zal me om het even zijn als ik dat ding maar aan de snelweg snel kan laden.

Helaas moet ik ook nog steeds mijn werkgever overtuigen om laadpalen te plaatsen op de parkeerplaat, het een locatie waar duizenden mensen werken maar het enige wat je er nu kan opladen zijn de heftrucks |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het gaat wel hard met de Tesla in Nederland. Werd vanmiddag binnen 1 min door 3 tesla's ingehaald (model s) en vanochtend al een roadster. En het waren niet eens de schipholtaxi's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Telegraaf

quote:
Een elektrische versie op basis van de nieuwe Opel Karl is mogelijk, zegt Martin Golka, verantwoordelijk voor kleine Opel-modellen als de Karl, Corsa en Adam, in een interview met Autovisie. Hij maakt daarbij de kanttekening dat er voor zo'n EV nog geen plannen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 22:22
prelude36a schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:21:

Tov. een A5 of wat voor ICE je hem dan ook wilt vergelijken is de afschrijving zowieso minder, die zijn na 5 jaar al meer dan de helft in waarde gedaald.
FYI:

de werkelijke handelswaarde (garages / handelaren) van een ICE na 2 jaar is 50% van de nieuwwaarde.
Dat is al meer dan 25 jaar zo, is mijn ervaring.

De rest is marge / risico opslag...

vroega werden alleen de 2e hands autoverkopers boeven genoemd.
Inmiddels ook wel ontmaskerd: banken, verzekeraars, aannemers, installateurs etc. wie niet eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prelude36a schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:21:
Ik lees hier hele interessantie discussies en vergelijkingen tussen auto's die vergelijkbaar moeten zijn met de Model-s en helaas maar erg weinig ervaringen door mensen die een Model-s rijden.

Ik denk met name dat er een misvatting bestaat over de afschrijving van de Model-s.
Ondanks dat Tesla af en toe een model uitbrengt dat een vorig model minder aantrekkelijk maakt worden veel updates voor alle auto's beschikbaar gemaakt.
Daarnaast is de Model-s gewoon een volwaardige auto met een heel goede range en ondersteuning met een netwerk van superchargers om langere afstanden af te leggen.
Daar bovenop zijn er al terugkoopgarantie's vanuit tesla die de restwaarde garanderen.
Met het feit dat het een erg begeerlijke auto is voor velen, denk ik dat de restwaarde eenieder gaat verbazen.
Kijk maar eens naar de Tesla Roadsters van 5 jaar oud, die zijn ook niet onder de 60.000 euro te koop!

Dit klopt helemaal, nou haalde ik een rs6 aan ooit zijn er mensen geweest die in 2008/2009 die zon 200k euro hebben neer gelegd voor een rs6 ja mensen audi r8(v8) geld. nu tegenwoordig heb je ze zo tweedehands vanaf 35k-45k dus ruim 75% afschrijving in 6 jaar. kijk dit bijv. http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr nieuwprijs 233k 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:08:
[...]

Dit klopt helemaal, nou haalde ik een rs6 aan ooit zijn er mensen geweest die in 2008/2009 die zon 200k euro hebben neer gelegd voor een rs6 ja mensen audi r8(v8) geld. nu tegenwoordig heb je ze zo tweedehands vanaf 35k-45k dus ruim 75% afschrijving in 6 jaar. kijk dit bijv. http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr nieuwprijs 233k 8)7
€8 afschrijving per km in die marktplaats link :+
Dan maak je je iig niet meer druk over het brandstofverbruik.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:24:
[...]

€8 afschrijving per km in die marktplaats link :+
Dan maak je je iig niet meer druk over het brandstofverbruik.
en dan mensen maar zeggen dat een model s duur is, waarschijnlijk zijn de werkelijke kosten zo'n 0.30 eurocent per kilometer over 10 jaar bij 35k km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Plus dat je met een Model S zonder problemen 35k km per jaar rijdt. Met een Audi RS doe je dat liever niet omdat je dat bedrag alleen al aan brandstof kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:34:
[...]

CCS, Chademo, het zal me om het even zijn als ik dat ding maar aan de snelweg snel kan laden.
Snap ik. Alleen zou CCS, zeker in Europa, een logischere keuze zijn.

Ik hoop er ook op! Op termijn best wel leuk voor in steden e.d.

Motoren zijn nu namelijk vaak niet echt zuinig. Mijn Kawasaki Z750R loopt rustig 1:15 en dat voor iets wat 200kg weegt. (Ok, heeft 106pk).
RocketKoen schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:50:
Het gaat wel hard met de Tesla in Nederland. Werd vanmiddag binnen 1 min door 3 tesla's ingehaald (model s) en vanochtend al een roadster. En het waren niet eens de schipholtaxi's.
Rondom Amsterdam is het vooral gekkenwerk. Maar het zijn er nu rond de 3.000 en lijken allemaal goed gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ze maken zeker veel kilometers, ik zie ze idd veel rondom Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn brommeurt(zonder Hollandse restricties): haalt 1 op 20 terwijl die net niet de 95 haalt. Oh is 6,1pk(50cc) en weegt 125kg. De zero is maar een traag ding en qua looks average , dan eerder een praktische BMW c evolution of een mission motorcycle

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:29:
[...]

en dan mensen maar zeggen dat een model s duur is
Dat is omdat dat ding vreselijk duur is. Het is leuk om te zeggen dat hij tov een auto van 200k goedkoop is, maar dat verandert niet het hele punt dat hij duur is. Misschien is hij wel goedkoper dan een vergelijkbare auto (die wel veel meer range heeft), maar dat zijn nog steeds hele dure auto's.

Dat ze (mogelijk) minder snel afschrijven is natuurlijk leuk voor degene die er nieuw ééntje kopen, maar het betekend tegelijk ook dat als je er één tweedehands wil kopen je de hoofdprijs betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:44:
[...]

Dat is omdat dat ding vreselijk duur is. Het is leuk om te zeggen dat hij tov een auto van 200k goedkoop is, maar dat verandert niet het hele punt dat hij duur is. Misschien is hij wel goedkoper dan een vergelijkbare auto (die wel veel meer range heeft), maar dat zijn nog steeds hele dure auto's.

Dat ze (mogelijk) minder snel afschrijven is natuurlijk leuk voor degene die er nieuw ééntje kopen, maar het betekend tegelijk ook dat als je er één tweedehands wil kopen je de hoofdprijs betaald.
alleen op de aanschafprijs een auto een stempel duur te geven is onzin.
duur is niet te koop. dat jan modaal de auto niet kan betalen wil niet zeggen dat de model s duur is.
Je moet alles in het juiste perspectief zien.
bij 250.000km is deze auto de goedkoopste in zijn vergelijkbare benzine/diesel klasse. tegenwoordig kan je ook in Amsterdam superchargen dus je kan vrijwel altijd gratis laden. binnen een straal van(de bewoonde wereld-randstad)80 km heb je een supercharger in Nederland. en die onzinnige range discussies op 1 laadbeurt kan je makkelijk van Groningen naar Maastricht(en zelfs onderweg kom 3 superchargers tegen). mensen doen net alsof ze halve dagen in de auto zitten. als je verder dan 100km van je werkt zit is het verstandiger om te verhuizen en voor die paar mensen die echt continue in de auto zitten omdat ze nederland rond rijden, ook die kunnen vaak laden bij klanten of tijdens hun pauze(30 minuten laden(superchargen) per dag in tussenstops en je kan 8 uur rijden. en vergeet niet dat 28km per dag 10k in het jaar is

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 21:11
Eens.

Het is zowieso "gezeur" over de prijs van die auto. Nieuwe ontwikkelingen kosten nou eenmaal geld. Toen de eerste 50+ inch TVs op de markt kwamen voor 4000 euro klaagden ws. ook een hoop mensen dat die voor jan modaal niet te betalen waren. Moet je zien wat je er nu voor betaald, nog geen 400 euro. En iedereen heeft er één.
Over een paar jaar kost een electrische auto met goede eigenschappen nog geen 15000 meer (oke, dan heb je geen snelle luxe auto als een Model S, maar daarvoor geldt ook: die auto maakt elektrisch rijden sexy. Dat lukt niet met een lelijk klein goedkoop autootje)

Had er graag één gewild, zo'n Model S. Maar ik wacht even op het kleine model, hopelijk valt die binnen mijn budget, dan koop ik hem ongezien.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 22-04-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:37
Waarom inderdaad de discussie over de "prijs". Als het om geld zou gaan dan zou iedereen een goedkope Aziaat of Roemeen (!) rijden.
Auto is emotie, emotie en nog eens emotie, niemand die bij het kopen van een auto (EV, ICE of Hybride) een correcte vergelijking maakt op basis van kosten. De kosten worden wellicht gebruikt om de emotionele keuze te rechtvaardigen (lees: doelredenering). Met deze doelredenering heeft Mitsubishi veel kopers over de streep getrokken. In mijn kennissenkring heeft men daarmee m.i. een rechtvaardiging gevonden voor het feit dat men graag een grote auto wilde rijden, maar het 'sociaal' niet konden verkopen en men had met de outlander een mooi excuus...

Ik zelf rij een Renault Zoe, ik geef toe dat mijn aandacht daar eerst op werd gevestigd op financiele gronden. Daarna kwam bij mij zelf het besef dat ik het gewoon hartstikke leuk vind om elektrisch te rijden (op sommige momenten is het nog een beetje pionieren, past mij wel) en dat ik nu gewoon niet meer anders wil. Het rijdt fantastisch en helemaal leuk is dat het per saldo voor mij veel goedkoper is en voor mijn werkgever per saldo zeker niet duurder, wellicht ook zelfs goedkoper maar dat hangt af van de waarde over zeg 3-4 jaar.

De discussie over de prijs wordt ook niet gevoerd bij de vergelijking tussen een audi en een mercedes, laat staan bij een vergelijking tussen een audi op benzine en een mercedes op diesel.

Had ik al gezegd dat elektrisch rijden fantastisch is? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als ik later rijk ben weet ik het wel, doe mij maar een Tesla model S. :9 Dat ie duur is en blijft heeft gewoon zo zijn redenen. 100% elektrisch met een fatsoenlijk bereik staat gewoon in de kinderschoenen, R&D moet ook gewoon terugverdiend worden en Tesla wil ook gewoon winst maken. Tel schaarste erbij op, veel vraag, weinig aanbod en de prijs schiet wel omhoog en/of blijft lange tijd hoog. Verder kost kwaliteit ook wat, dus ja, helaas voor de happy few. Maar als of tig andere modellen van tig andere automerken dat niet zijn. Geeft het ook een stukje exclusiviteit, al valt dat ook wel mee. Zie steeds vaker her en der model S op de weg voorbij komen en/of bij oplaadpalen staan. Dat ie fiscaal aantrekkelijk was (toen 0% nog van kracht was qua bijtelling) heeft ook voor een run gezorgd en met 4% bijtelling issie nog steeds prima te overwegen boven welk ander model ongeacht zijn prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 21:11
Ik heb t nooit nagerekend, maar ik vraag me af hoeveel duurder een Tesla S eigenlijk zou zijn geweest t.o.v. mijn 14% 37000 euro V40. Met alle subsidies en de 0% bijtelling destijds (half 2013) vraag ik me af of ik netto wel zoveel duurder uit was geweest.

(Alleen bijtelling al: 0% bijtelling van 70k tegen 14% van 37000...makkelijk sommetje)

Ja, je moet even 70k schokken, maar dat was het probleem niet geweest, en de afschrijving op zo'n Tesla is waarschijnlijk behoorlijk (al was het maar omdat die auto's tweedehands niet gesubsidieerd zullen zijn en dus minder interessant) maar die afschrijving was ruimschoots vergoed door de enorme subsidies. En een groot deel van die 70k had ik het jaar daarop terug gehad in de vorm van (veul) minder IB.

Dom dom dom waarschijnlijk :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
In de categorie klein en leuk:

Afbeeldingslocatie: http://static.wixstatic.com/media/567aea_b1ec2a9be6ce4032ad97ebf4dec33595.jpg_srb_p_1264_704_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

De E-one

Is gemaakt voor op het fietspad, top van 25kmh en met 1 accu een bereik van ongeveer 35-45km en met 3 accu's 135km. Prijs, vanaf € 3630

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wel leuk, maar kun je net zo goed elektrische fiets kopen. En ik vraag me af wie afstanden als 135km gaat afleggen wanneer dit 5uur duurt. Kleine doelgroep denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
!null schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:25:
Wel leuk, maar kun je net zo goed elektrische fiets kopen. En ik vraag me af wie afstanden als 135km gaat afleggen wanneer dit 5uur duurt. Kleine doelgroep denk ik.
voor woon-werkverkeer, dan ben je in elk geval niet (zo) afhankelijk van een laadpunt (wandcontactdoos).
Je HOEFT niet 135km per keer te reizen... #mindset.

zou zelf eerder een Specialized Turbo S nemen, elektrische (stevige) fiets, met top van 45km/u en diverse energie-standen (turbo-normal-eco). Is ook makkelijker te stallen, accu te verwijderen zodat je op kantoor (kamer temperatuur) de accu kan (bij)laden. Maar zo zijn er nog meer alternatieven.

[ Voor 25% gewijzigd door NielsTn op 24-04-2015 09:38 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:22

aip

NielsTn schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:36:
[...]

voor woon-werkverkeer, dan ben je in elk geval niet (zo) afhankelijk van een laadpunt (wandcontactdoos).
Je HOEFT niet 135km per keer te reizen... #mindset.

zou zelf eerder een Specialized Turbo S nemen, elektrische (stevige) fiets, met top van 45km/u en diverse energie-standen (turbo-normal-eco). Is ook makkelijker te stallen, accu te verwijderen zodat je op kantoor (kamer temperatuur) de accu kan (bij)laden. Maar zo zijn er nog meer alternatieven.
Helaas mag je dan binnenkort wel met een integraalhelm op fietsen....

http://goo.gl/NdXY5I

Een fietshelm verplicht, ok. Maar dit?

Voorlopig zoek ik maar eens verder naar Zoe. Eentje uit 13 (want 0% bijtelling tot medio 2018, blijf 'n ' ollander). Gisteren/vandaag een proefwit met een met 17 inch velgen, die lijkt op het w-w traject nu ca 130km te halen in eco modus. Vind ik eigenlijk net wat krap (traject is 116km heen+terug). Scheelt de 16 inch nou veel? Weet iemand dat uit de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Dat valt nog te bezien integraal of niet. Zolang er een keurmerk op zit is het voldoende

Ik rij met 17 inch op de Zoe, en overweeg 15 inch (breedte gaat van 225 naar 185mm)

[ Voor 33% gewijzigd door NielsTn op 24-04-2015 14:19 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:37
aip schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 13:02:
[...]

Voorlopig zoek ik maar eens verder naar Zoe. Eentje uit 13 (want 0% bijtelling tot medio 2018, blijf 'n ' ollander). Gisteren/vandaag een proefwit met een met 17 inch velgen, die lijkt op het w-w traject nu ca 130km te halen in eco modus. Vind ik eigenlijk net wat krap (traject is 116km heen+terug). Scheelt de 16 inch nou veel? Weet iemand dat uit de praktijk?
Ik heb 17 inch velgen en in de zomer ga je dat wel redden, maar in de winter niet, zeker niet als er ook nog snelweg tussen zit. In de winter is het bereik echt max 100 km, zeker als je het ook warm wilt hebben in de auto, want dan kun je de eco stand niet gebruiken. Wil je ook nog een beetje doorrijden op de snelweg dan is het zelfs beneden de 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
BB-One schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:24:
[...]

Ik heb 17 inch velgen en in de zomer ga je dat wel redden, maar in de winter niet, zeker niet als er ook nog snelweg tussen zit. In de winter is het bereik echt max 100 km, zeker als je het ook warm wilt hebben in de auto, want dan kun je de eco stand niet gebruiken. Wil je ook nog een beetje doorrijden op de snelweg dan is het zelfs beneden de 100 km.
true, minstens (in afgelopen winter) 110km op de prognose gehad (met veel provinciale wegen, geen snelwegen).

Nu met 17 inch heb ik zelfs 164km op de prognose gehad (2 weken terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

De dealer waar deze vandaan heb gehaald voor de proefrit heeft ook nog een exemplaar op 16 inch staan. wellicht dat ik die probeer te ritselen (de velgen, niet die Zoe, want '14) voor de zomer. Winterbanden naar 15 zou dan een idee zijn. Ik herinner me dat mijn vader in de jaren '70 op zijn Saab 99 de winterbanden zelfs nog 1-2 maten smaller nam dan volgens fabrieksvoorschrift. Zou ook nog het overwegen waard zijn, misschien?

Dat heeft BMW met de i3 dan wel weer goed begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_header/public/2014/11/Elektrisch%20rijden%20motorblok%20nieuws%20header.jpg?itok=3FWTc6ap
TNO: elektrisch rijden tot 70% minder CO2 uitstoot

quote:
Elektrische voertuigen spelen een belangrijke rol bij het reduceren van de CO2-uitstoot van de mobiliteitssector en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

In opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) vergeleek TNO de eigenschappen van elektrische personenauto’s met die van conventionele auto’s met een verbrandingsmotor op benzine of diesel en met die van plug-in hybride personenauto’s.

TNO rapport: Factsheets Elektrische Voertuigen

Aantal quotes/samenvatting van het rapport:

Verschillende autofabrikanten en leveranciers verwachten dat de energie-inhoud van accu’s in de komende 10-15 jaar met een factor twee zal toenemen.
Naar verwachting zal in dezelfde periode de prijs dalen van een huidige prijs van 300 tot 400 EUR/kWh naar ca. 200 EUR/kWh. Ook voor de prijsontwikkeling voor het complete elektrische voertuig zijn de vooruitzichten goed. In een rondvraag bij een groot aantal fabrikanten in de automobielindustrie kwam naar voren dat in
2025 de kostprijs voor conventionele en elektrische auto’s ongeveer gelijk zullen zijn (McKinsey, 2010).

Zo verliest de elektrische auto het als gekeken wordt naar de CO2-emissie gerelateerd aan de fabricage van het voertuig en de accu, onderhoud en recycling. Die is met circa 45 g/km het laagst voor een conventioneel voertuig en neemt toe tot maximaal circa 65 g/km voor een volledig elektrisch voertuig.

Als het gaat om de brandstof, scoort de elektrische auto beter, zeker als die op groene stroom rijdt.

De CO2-emissie varieert van minimaal circa 10 g/km voor een volledig elektrisch voertuig op groene stroom tot bijna 150 g/km voor een plug-in hybride voertuig dat gebruik maakt van overwegend grijze stroom. Bij een conventionele benzine auto is de CO2-emissie van de totale energieketen 200 g/km.

Alles opgeteld komt TNO tot een totale CO2-emissie van maximaal bijna 250 g/km voor een gemiddeld benzinevoertuig tot minimaal circa 70 g/km voor een elektrisch voertuig op groene stroom (-70%).

De totale CO2-winst van een hybride bij gebruik van overwegend grijze stroom is met circa 15% ten opzichte van een benzinevoertuig relatief bescheiden, omdat ervan uitgegaan wordt dat gemiddeld maar 30% volledig elektrisch gereden wordt.

Als het gaat om NOx en fijnstof scoren elektrische auto’s beter. De motoremissies zijn nul en fijnstof door slijtage van banden- en remmen is circa 25% lager vanwege het grotendeels elektrische remmen.

De voetgangersveiligheid zou kunnen afnemen omdat het geluidsniveau van elektrische voertuigen lager ligt dan dat van conventionele voertuigen. Figuur 3 laat zien dat het geluidniveau van elektrische voertuigen tot ca. 40 km/uur een stuk lager ligt. Daarboven zijn band- en windgeluid dominant en is het verschil met een conventioneel voertuig klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
aip schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:40:
De dealer waar deze vandaan heb gehaald voor de proefrit heeft ook nog een exemplaar op 16 inch staan. wellicht dat ik die probeer te ritselen (de velgen, niet die Zoe, want '14) voor de zomer. Winterbanden naar 15 zou dan een idee zijn. Ik herinner me dat mijn vader in de jaren '70 op zijn Saab 99 de winterbanden zelfs nog 1-2 maten smaller nam dan volgens fabrieksvoorschrift. Zou ook nog het overwegen waard zijn, misschien?

Dat heeft BMW met de i3 dan wel weer goed begrepen.
smaller is ook spoorgevoeliger... maar ook weer grotere druk op het wegdek (bij winterbanden wel zo prettig om grip te houden).
de i3 van BMW heeft wel heel absurd smalle 19 inch velgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

NielsTn schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:14:
[...]

smaller is ook spoorgevoeliger... maar ook weer grotere druk op het wegdek (bij winterbanden wel zo prettig om grip te houden).
de i3 van BMW heeft wel heel absurd smalle 19 inch velgen....
En toch, qua weggedrag (ik rij er regelmatig in, we hebben er een aantal op kantoor staan) merk je daar niets van. Alleen het achteraanzicht is wat vreemd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Al wat ouder nieuws:
Nederlandse Autoslaaptrein stopt per direct
Dat is jammer voor de mensen die elektrisch en binnen een dag(+nacht) naar bv Oostenrijk wilden.

Een echt alternatief is er niet; er is 'door toegenomen kosten en bureaucratie' geen internationale autotrein meer, DB rijdt ook alleen maar binnen Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gisteren in Nijkerk aan de snellader gestaan, naast een BMW i3. Gelijk kennis en ervaring uitgewisseld, en wat blijkt, de dame heeft de i3 al enkele maanden en een rustige rijstijl. Maar toch is de actieradius zover zij ziet rond de 110-120km. Ze schrok toen ik aangaf makkelijk veel verder te komen met de Zoe....
Ze reed de i3 trouwens prive, niets lease/wagen van de zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

NielsTn schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:58:
Gisteren in Nijkerk aan de snellader gestaan, naast een BMW i3. Gelijk kennis en ervaring uitgewisseld, en wat blijkt, de dame heeft de i3 al enkele maanden en een rustige rijstijl. Maar toch is de actieradius zover zij ziet rond de 110-120km. Ze schrok toen ik aangaf makkelijk veel verder te komen met de Zoe....
Ze reed de i3 trouwens prive, niets lease/wagen van de zaak
Het verbaast me dat het haar verbaast. Ik dacht dat het algemeen bekend was onder elektrische rijders dat de i3 minder ver gaat dan de Zoe of LEAF. Hoewel de NEDC test misschien niet realistisch is zie je wel de onderlinge verschillen:

Zoe: 210 km
LEAF: 200 km
i3: 130 to 160 km

Wat me eigenlijk nog het meest verbaast is dat er mensen zijn die een i3 privé rijden. Gezien de afwezige tweedehands markt zal ze die nieuw gekocht hebben en van dat geld had je twee tweedehands LEAFs kunnen kopen...

[ Voor 12% gewijzigd door Shapeshifter op 26-04-2015 18:02 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Proton_ schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:56:
Al wat ouder nieuws:
Nederlandse Autoslaaptrein stopt per direct
Dat is jammer voor de mensen die elektrisch en binnen een dag(+nacht) naar bv Oostenrijk wilden.

Een echt alternatief is er niet; er is 'door toegenomen kosten en bureaucratie' geen internationale autotrein meer, DB rijdt ook alleen maar binnen Duitsland.
Te oud nieuw: http://nos.nl/artikel/203...-in-afgeslankte-vorm.html Nederland is gewoon te duur voor de trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mwah de andere landen zijn ook megaduur en hebben bijgedragen aan het niet langer rendabel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PASware schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:25:
In de categorie klein en leuk:

[afbeelding]

De E-one

Is gemaakt voor op het fietspad, top van 25kmh en met 1 accu een bereik van ongeveer 35-45km en met 3 accu's 135km. Prijs, vanaf € 3630
Afbeeldingslocatie: http://vignette2.wikia.nocookie.net/pixar/images/c/ca/Eve_wall%E2%80%A2e_clipped_rev_1.png/revision/latest?cb=20131115143452
Helaas is de overheid hard bezig met proefballonnetjes op bromfietsen van het fietspad te weren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
Dat is jammer ja. Het zou mooi zijn als die 45kmh ipv 25kmh zou kunnen, mag die op de rijbaan.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Ja, je moet even 70k schokken, maar dat was het probleem niet geweest, en de afschrijving op zo'n Tesla is waarschijnlijk behoorlijk (al was het maar omdat die auto's tweedehands niet gesubsidieerd zullen zijn en dus minder interessant) maar die afschrijving was ruimschoots vergoed door de enorme subsidies. En een groot deel van die 70k had ik het jaar daarop terug gehad in de vorm van (veul) minder IB.

Dom dom dom waarschijnlijk :|
Weet zeker dat je een betere restwaarde had gehad met de model-s dan je V40. Sterker nog, denk dat je hem na 5 jaar afschrijven lekker goedkoop naar prive had gezet... Ik ken meerdere mensen die dat plannetje nu al hebben met hun 2014 model-s die in de 4% valt. ze schrijven hem op 3 jaar af ipv 5 en dan naar prive... en op de prive zonnepanelen laden en je rijd bijna gratis. Zakelijk weer alle ruimte om te rijden wat je wilt.
Grote kans dat de tweedehands model-s markt niet zo groot word en dan blijven de prijzen inderdaad hoog en zit je als rijder goed.

Ik ben op dit moment aan het overwegen om mn range rover op grijs te zetten (zakelijke zware aanhangers) en daarnaast een model-s prive te gaan rijden. De afschrijving word de gok, maar gerekend met mijn zonnepanelen (die er al voldoende liggen) een 30.000 aanbetaling en 60000 financiering ben ik goedkoper uit dan prive blijven rijden met mijn Range Rover. Nu nog de knoop durven doorhakken vwb financiering.

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:00
Je moet natuurlijk wel voor een reëele economische waarde de auto aan jezelf verkopen. De boekhoudkundige waarde doet er niet toe. Dus als de prijzen hoog blijven, dan kan je die auto niet voor weinig aan jezelf cadeau doen vanuit je bedrijf. Het verschil wordt gewoon als inkomen gezien.

Waarom je vervolgs opeens een model s direct prive wil gaan rijden ontgaat me. Dan mis je alle fiscaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed nieuws, Fastned heeft een nieuwe abonnementsvorm geïntroduceerd:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y0T3pOd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:57
Erasmo schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 09:40:
Goed nieuws, Fastned heeft een nieuwe abonnementsvorm geïntroduceerd:

[afbeelding]
Die standard bedoel je? Die is dan alleen interessant als je minder dan 250kWh per maand bij Fastned afneemt. Geen idee wat een normale afname is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Niek_ schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 09:52:
[...]

Die standard bedoel je? Die is dan alleen interessant als je minder dan 250kWh per maand bij Fastned afneemt. Geen idee wat een normale afname is?
Ligt aan je behoefte. Ik gebruik Fastned niet elke keer, ik haal de 30kWh per maand denk ik. Dan is het rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:57
Nieuwsbericht van Tesla trouwens gezien? Dit zou nog wel eens iets kunnen worden. Ik heb goede hoop dat door de grootschalige productie van accu's (en de bijkomende ervaring ed.) de prijzen lager moeten kunnen worden.
Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.