Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
Ik heb ook al eens zitten denken dat de afschrijving op een e-car wel eens fors kon zijn, met name omdat de ontwikkeling relevant is. Je ziet dat de cruciale factor range elk jaar merkbaar toeneemt door ontwikkeling in motor (nieuwe Zoe), accu (Kia Soul) en kosten (dus je er een grotere accu in kunt zetten voor hetzelfde geld). Een nieuwe EV is dus relevant beter dan een oude. Bij ICE is dat verschil minder belangrijk (tikje zuiniger, tikje veiliger, wat meer gadgets).

Een tweede dingetje specifiek bij Renault is dat je de accu huurt. Als je dan naar de maandlasten gaat kijken van een tweedehands, dan hapt de vaste accuhuur daar een groot stuk uit. Blijft er minder over voor afschrijving en dus moet de aanschafprijs navenant harder dalen.

Voorbeeldje, Renault Fluence van 3 jaar oud en <20.000 km op de teller koop je voor minder dan de helft van de nieuwwaarde (12kE van 26 kE). Afschrijving >50% terwijl er nauwelijks mee gereden is! Maar begrijpelijk, want het is geen aantrekkelijk aanbod, het praktische voordeel in range van een Zoe is immens. Nissan Leaf is dan al beter met 17kE van 27kE want ... betere range. Maar toch, dit kan de komende jaren funest zijn voor de business case van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 19:17

databeestje

Von PrutsHausen

Ik durf hem wel aan: "De restwaarde van de elektrische auto is bepaalt door de actieradius".

Dat wil zeggen, een Tesla met 400 kilometer is na 5 of 15 jaar nog steeds een bijzonder bruikbare auto vanwege het bereik. Al die andere elektrische dingen met 100km bereik zijn na 5 of 15 jaar nog net zo onhandig, een niche product.

Naar mijn mening zijn de fabrikanten gewoon niet handig bezig, op deze manier brengen ze de markt voor elektrische autos meer schade dan ze goed doen. Deze auto's zijn ook (nu nog) niet te retrofitten met een grotere accu. En 5 jaar later 20k in een accu steken voor 40-50kWh aan accu zie ik niemand particulier meer doen.

Nou ja, we gebruiken die accu's wel weer voor energie opslag van iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29
databeestje schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:36:
Ik durf hem wel aan: "De restwaarde van de elektrische auto is bepaalt door de actieradius".

Dat wil zeggen, een Tesla met 400 kilometer is na 5 of 15 jaar nog steeds een bijzonder bruikbare auto vanwege het bereik. Al die andere elektrische dingen met 100km bereik zijn na 5 of 15 jaar nog net zo onhandig, een niche product.

Naar mijn mening zijn de fabrikanten gewoon niet handig bezig, op deze manier brengen ze de markt voor elektrische autos meer schade dan ze goed doen. Deze auto's zijn ook (nu nog) niet te retrofitten met een grotere accu. En 5 jaar later 20k in een accu steken voor 40-50kWh aan accu zie ik niemand particulier meer doen.

Nou ja, we gebruiken die accu's wel weer voor energie opslag van iets anders.
De Tesla roadster heeft een accu upgrade gekregen.
Ook voor de oude leaf kun je voor $5500 een nieuwe (grotere) accu krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Van de Renaultdealer hoorde ik een gerucht dat er na de zomer een optie voor een grotere accu te huur komt. Misschien heeft hij dat verkeerd begrepen en bedoelde hij de nieuwe gehandicapte motor, maar ik laat me graag verrassen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Laatst online: 10-01 17:56
Accuswap voor de Leaf is niet beschikbaar in Nederland toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:26:
[...]

De Tesla roadster heeft een accu upgrade gekregen.
Ook voor de oude leaf kun je voor $5500 een nieuwe (grotere) accu krijgen.
Een beetje sarcastisch heb ik het hier over de gevestigde orde als ik het over fabrikanten heb. Tesla doet dingen anders en begrijpt de markt in ieder geval beter.

- Tesla doet bijvoorbeeld software updates voor al de auto's door de lucht, geen dealer nodig. (BMW i3, ik kijk naar jou)
- Als de accu niet goed is neemt Tesla wel contact met jouw op in plaats van andersom.
- Tesla begrijpt dat klanten meer bereik willen en dat mensen hier best een meerprijs voor over hebben.
- Ze zien de noodzaak van (DC) snelladen, meer opties is beter. Er is nu ook een knappe 40kW Chademo adapter.

De accu van de nissan leaf heb je verkeerd begrepen, dit is dezelfde accu maar met een andere chemie voor warme klimaten zoals Texas. De oude accu met slechtere chemie verloor gewoon heel snel capaciteit (20% in 2 jaar), onder andere door de matige luchtkoeling. Dat werkte niet genoeg bij 30 graden omgeving.

Ik verwacht wel dat BMW, Nissan of Renault met een nieuwe auto met grotere accu komen, ik verwacht niet dat ze met een inruilprogramma komen. Dat is niet wat de huidige fabrikanten doen.

Een vriend van mij heeft een Seat Ibiza 1.2TDI, nou kreeg hij een (reclame) brief van de Seat waar letterlijk in staat dat zijn 3 jaar oude auto niet goed meer is, maar de nieuwe is heel veel beter. Dan stuur je een raar signaal uit. Hij vond het zelf ook een rare brief als eigenaar. De "oude" rijdt nu ook 1 op 26, hij is er meer dan blij mee.

Edit: Na wat denkwerk is het misschien beter om dit te vertalen naar "gebrek aan keuze". Geen van de gevestigde fabrikanten heeft keuze in het formaat van de accu. Dat is raar, het is 1 van de belangrijkste onderdelen van de auto (vergelijkbaar met de cylinderinhoud bij een ICE).

[ Voor 7% gewijzigd door databeestje op 15-03-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Nissan heeft wel eens losgelaten dat er veel discussie binnen Nissan is over de accu grootte en dat er mogelijk meerdere varianten kunnen komen in een Leaf '2' (6/7 jaar cyclus, dus iets van 2017). Als je op een middenklasse prijspunt werkt moet je kosten en range afwegen. Door een Leaf ER (Extended Range) te leveren kun je de klant die keuze geven, heb je die extra 5kE over voor 50% meer range. Nissan lijkt hier zo zijn twijfels over te hebben bij de huidige prijzen. Ze hebben hier ook al wel enquetes onder Leaf rijders naar gehouden.

Accus worden goedkoper, dus wordt extra range ook aantrekkelijker. Als Tesla in 2017 die prijzen met de megafactory met Panasonic inderdaad weet te halveren, dan wordt de afweging range/kosten ineens heel anders ... en ook de afweging fossiel/elektrisch kon dan wel eens niet zo makkelijk meer in het voordeel van fossiel kunnen uitpakken. Interesting times ahead!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
robhuls schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:33:
Nissan heeft wel eens losgelaten dat er veel discussie binnen Nissan is over de accu grootte en dat er mogelijk meerdere varianten kunnen komen in een Leaf '2' (6/7 jaar cyclus, dus iets van 2017). Als je op een middenklasse prijspunt werkt moet je kosten en range afwegen. Door een Leaf ER (Extended Range) te leveren kun je de klant die keuze geven, heb je die extra 5kE over voor 50% meer range. Nissan lijkt hier zo zijn twijfels over te hebben bij de huidige prijzen. Ze hebben hier ook al wel enquetes onder Leaf rijders naar gehouden.

Accus worden goedkoper, dus wordt extra range ook aantrekkelijker. Als Tesla in 2017 die prijzen met de megafactory met Panasonic inderdaad weet te halveren, dan wordt de afweging range/kosten ineens heel anders ... en ook de afweging fossiel/elektrisch kon dan wel eens niet zo makkelijk meer in het voordeel van fossiel kunnen uitpakken. Interesting times ahead!
Dan ga je er wel vanuit dat de prijs die fabrikanten vragen voor een grotere accu in verhouding staat met de kosten van die accu.

Kijk maar eens naar 95% van de mobiele telefoons. 1 maatje groter geheugen kost €100. Terwijl de meerprijs van dat geheugen voor de fabrikant €15 is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Waarom geven ze de klant dan niet gewoon de keuze uit een 20, 40 of 60kWh accu?

Tuurlijk is het duurder, maar:
- Met de capaciteit stijgt het bereik lineair, je kan er gelijk 2 keer zo ver mee.
of
- Niet elke dag verplicht hoeven laden maar met gelegenheid
- Sneller laden, dus meer km/min (1.5C met een 40kWh accu is 60kW i.p.v. 30kW)

Ik kan nu toch ook een Mini One, Cooper of Cooper S kiezen? Dat is 19.000, 22.000 of 31.000 euro. Vanaf prijs wel te verstaan. Waarom zou ik dan niet een 10k duurdere Leaf met 2 keer zo grote accu kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
In consumentelektronica betaal je inderdaad vaak belachelijk veel voor kleine upgrades (scheerapparaten met een display van E1 voor E50 extra, E10 aan geheugen voor E100 op apple devices). Hetzelfde zie je bij bijvoorbeeld een autoradio af fabriek (E500 voor een ding wat voor <E100 bij de MM ligt). Maar als je E20.000 voor een accu van E5.000 vraagt, dan ga je niet veel verkopen. Oftewel, uiteindelijk beslist de markt over de meerprijs en indirect dus ook of er een Leaf ER komt. Als Renault-Nissan denkt dat ze hier geld mee kunnen verdienen, dan doen ze het, anders niet. Ik denk dat de automarkt dermate competitief is dat de bouwers grotendeels maken wat de markt vraagt.

Ik denk dat er op dit moment (op Tesla na) maar 1 accu leverbaar is omdat je ontwerp wel meerdere accus moet toelaten en je die ook nog moet bouwen. Op dit moment is de markt zo klein dat er maar 1 variant is met hooguit wat variatie in de kleur en gadgets, omdat de verkopen beperkt zijn (verweg het best zijn nog de 40.000 Leafs per jaar, een gemiddelde autofabriek bouwt 200.000 autos in een jaar, VW verkocht 500.000 Golfjes in de EU). Als de markt groter wordt, komen er opties (in hoeveel varianten wordt de Golf ook al weer geleverd ...). Overigens vind ik 40.000 Leafs eigenlijk al enorm veel, vooral in de US gaat dat ding best hard!

[ Voor 32% gewijzigd door robhuls op 15-03-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Overigens is denk ik die $10.000 vrij uniek, als ik op ebay kijk (min of meer vergelijkbaar met de Nederlandse Marktplaats) dan zie ik fatsoenlijke Leafs allemaal voor circa 13-15k staan. Je moet ook BTW betalen (e-auto's zijn BPM vrijgesteld, maar niet BTW), plus zo'n 2000 dollar voor de container verscheping incl de inklaring, en dan nog de RDW keuring (en aanpassing van de verlichting naar EU-standaard, als ik het goed heb?). Met een dollarkoers van 1.05 is de lol er dan snel van af.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 15-03-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dreamvoid schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:07:
Overigens is denk ik die $10.000 vrij uniek, als ik op ebay kijk (min of meer vergelijkbaar met de Nederlandse Marktplaats) dan zie ik fatsoenlijke Leafs allemaal voor circa 13-15k staan. Je moet ook BTW betalen (e-auto's zijn BPM vrijgesteld, maar niet BTW), plus zo'n 2000 dollar voor de container verscheping incl de inklaring, en dan nog de RDW keuring (en aanpassing van de verlichting naar EU-standaard, als ik het goed heb?). Met een dollarkoers van 1.05 is de lol er dan snel van af.
Wat versta je onder aanpassen van de verlichting?
Het enige verschil wat ik zo kan bedenken zijn de knipperlichten. In de VS is het redelijk standaard dat 1 van de achterlichten knippert ipv een los oranje lampje. Maar ik zie genoeg Amerikaanse bakken hier op de weg (Dogde vooral) die dat nog steeds hebben.

Voor landen waar ze links rijden moet je wel de koplampen vervangen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De lichtspreiding van koplampen die ze in de VS hebben is illegaal in Europa, de bundel spreidt verder naar boven. Bovendien is een mistachterlicht niet standaard in de VS en moet vrijwel altijd achteraf ofwel aangepast (in de kabelboom) of opgezet worden (mijn oude Canada-import auto had een opzet-mistachterlicht). Verder zijn bij Xenon verlichting koplampsproeiers verplicht in Europa, en niet in de VS dus die moeten bij de meeste auto's achteraf ingebouwd worden. De zij-knipperlichten moeten ook per se oranje zijn dacht ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 15-03-2015 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Stukje over draadloos laden waar wat vooruitgang in begint te komen.
http://www.autoblog.com/2...m-halo-wireless-charging/

Maar 3,3kW voor "Thuis" en 6,6kW voor een "Pro" en 20kW voor "snel" laden. Als elektrische auto's straks 40kWh accu of meer hebben zitten we tegen laad tijden van 10 - 2 uur aan te kijken.

Een Tesla (85kWh) vol laden duurt met de "Thuis" lader dan meer dan een etmaal. Wow.

Drop de 3,3kW zou ik zeggen, dat komt ook overeen met de ervaringen van 1 van de gebruikers in het forum hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-09 21:49

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:19:
Stukje over draadloos laden waar wat vooruitgang in begint te komen.
http://www.autoblog.com/2...m-halo-wireless-charging/

Maar 3,3kW voor "Thuis" en 6,6kW voor een "Pro" en 20kW voor "snel" laden. Als elektrische auto's straks 40kWh accu of meer hebben zitten we tegen laad tijden van 10 - 2 uur aan te kijken.

Een Tesla (85kWh) vol laden duurt met de "Thuis" lader dan meer dan een etmaal. Wow.

Drop de 3,3kW zou ik zeggen, dat komt ook overeen met de ervaringen van 1 van de gebruikers in het forum hier.
3.3kW is weer 1-fase 16A. Al die laders worden allemaal 1-fase gemaakt, bijna niemand lijkt aan 3-fase te denken.

In Europa is 3-fase 16A geen enkel probleem, dan kan je zo 11kW aanvoeren naar zo'n lader. 11kW is toch echt wel het minimum voor een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook last van range anxiety: Elon Musk heeft een oplossing

Tesla press conference at 9am on Thursday. About to end range anxiety … via OTA software update. Affects entire Model S fleet.

....

The update could entail a number of things. For instance, it could better distribute the existing power in the Tesla Model S, or provide more accurate warning systems to quell driver concerns about existing limitations, or something else entirely.

Dus nog even wachten tot donderdag :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:19:
Ik kom om 17:30 thuis en moet de volgende dag om 7:00 weer weg. Prima dus. En in de praktijk zullen maar weinig mensen op hun dagelijkse route de accu helemaal leeg rijden dat je die 12 uur nodig hebt.

Ik denk juist dat het moeten nemen van een dikke stroomaansluiting een extra drempel is bij veel consumenten die een EV willen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Hangt er wel van af op welke snelheid je laadt hè. Op een 10A stopcontact kom je in 12 uur maar tot iets van 28kWh... Op zich heb je ook geen dikke aansluiting nodig. 1x 16A kom je al wel een heel eind, 44kWh. Enkel wil je wellicht voor je Tesla op 3x 16A kunnen laden thuis. Maar een 3x25A aansluiting kost je niets extra qua vaste lasten. Installatiekosten wet ik zo niet.

Ik was overigens vorige week bij Ronald Serné. Leuk om te zien hoe het domoticasysteem, de laadpaal en slimme meter samenwerken om de hoofdzekering er niet uit te laten vliegen. Aansluiting van 3x 25A, maar een een 3x 32A laadpaal. http://www.nulwoning.nl/blog/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

GENETX schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:13:
Hangt er wel van af op welke snelheid je laadt hè. Op een 10A stopcontact kom je in 12 uur maar tot iets van 28kWh... Op zich heb je ook geen dikke aansluiting nodig. 1x 16A kom je al wel een heel eind, 44kWh. Enkel wil je wellicht voor je Tesla op 3x 16A kunnen laden thuis. Maar een 3x25A aansluiting kost je niets extra qua vaste lasten. Installatiekosten wet ik zo niet.
Van 1x25A naar 3x25A is 200,81. Dat is best te overzien voor een eenmalige post. Uiteraard komt hier nog meterkast aanpassing voor een hoofdschakelaar en aardlek bij. Ik weet zo niet wat een 11kW lader kost.
https://www.liander.nl/co...tingen/tarieven/?ref=8332

Let wel, ik kijk wat verder dan de 20kWh auto's die we nu hebben. De natuurkunde vertelt ons dat het verbruik van de elektrische auto's (ongeacht motor vermogen) circa 20kWh per 100km is.

Wil je dus straks een auto met 300km bereik (60kWh) laden, dan is dat met een 11kW lader goed te doen.
Ik was overigens vorige week bij Ronald Serné. Leuk om te zien hoe het domoticasysteem, de laadpaal en slimme meter samenwerken om de hoofdzekering er niet uit te laten vliegen. Aansluiting van 3x 25A, maar een een 3x 32A laadpaal. http://www.nulwoning.nl/blog/
Soms is er veel mogelijk met een beetje teamwork!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:28
En wat is het capaciteitstarief per jaar extra?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

kockie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:29:
Dan moet je even periodieke tarieven aanklikken op die pagina, wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
kockie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:29:
Moet je kijken bij je netbeheerder, mocht dat uberhaupt uitmaken. Maar voor zover ik weet is alles van >1x6A t/m 3x25A hetzelfde tarief. De meesten zullen niet 3x35A nodig hebben. Met 3x20A laden is een Tesla ook in zo'n 6 uur vol.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 16-03-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:28
De vraag was retorisch bedoeld.... Scheelt nl iets van 700 euro per jaar

Excuus.... dacht dat er een verzwaring naar 3*35 A bedoeld was....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:04:
Ook last van range anxiety: Elon Musk heeft een oplossing

Tesla press conference at 9am on Thursday. About to end range anxiety … via OTA software update. Affects entire Model S fleet.

....

The update could entail a number of things. For instance, it could better distribute the existing power in the Tesla Model S, or provide more accurate warning systems to quell driver concerns about existing limitations, or something else entirely.

Dus nog even wachten tot donderdag :Z
Afbeeldingslocatie: http://static4.uk.businessinsider.com/image/54bab2f4dd089588398b45e8-1200-800/tesla%20model%20s%20elon%20musk.jpg

En dit was het nieuws:

There are two key software updates to the Model S sedan, under the 6.2 release, currently in beta testing with Tesla owners.

The first is a "range assurance" application, which according to Musk will make it impossible to run out of range with the Model S sedan unless "you do so intentionally." The app communicates with Tesla's Supercharger network and warns you if you're in danger of running out of range, then finds the closest Supercharger.

The second is a trip planner, which will integrate the Supercharger network with the network of Model S cars on the road and their navigation systems. The feature will optimize long-distance trips for drivers, directing drivers toward what Musk called the "convenience inflection points" of travel.

Basically, a Model S will know where it is, where the closest Supercharger is at all times, and how much battery charge it has remaining, as well as how far it has to go to a given destination, if that information is available.

Afbeeldingslocatie: http://static6.uk.businessinsider.com/image/54f4d9bedd08956b4f8b4620-1024-576/tesla-supercharger-fast-charging-system-for-electric-cars_100403181_l.jpg

The full 6.2 release will hit in about two weeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik verwacht er niet al te veel van. De technologie werkt in een lab. Maar ze hebben het nog niet voor elkaar om een werkend full-scale prototype te maken. Laat staan een plan om deze accu voor een betaalbare prijs te massaproduceren.
Misschien over 10 jaar dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Min of meer vergelijkbaar met het bedrijf achter de stofzuiger man, Sakti3, ook een solid state accu met hoge verwachtingen met 2 maal de energie dichtheid van een (huidige) Lithium Ion accu.

Beetje flauw natuurlijk om dan een bereik te quoten van 700 km (ergens in de toekomst), dat is gewoon het dubbele van de huidige 2015 Tesla Model S. En dan komt natuurlijk overeen met de dubbele energie dichtheid. Net als de Chevrolet Bolt, ook die auto voor 2017/2018 belooft iets wat er nog niet is.

De fabrikanten lijken dus te gokken dat de volgende accu 2 maal de capaciteit van de huidige heeft. Grappig, maar gezien de investeringen zou ik daar toch nerveus van worden.

Toch is het punt meer dat het goedkoper (moet) wordt dan dat de dichtheid hoger wordt. Tesla laat al zien dat het formaat en gewicht prima past in een auto. Maar de prijs moet gewoon doormidden en dan maakt niemand zich nog druk over het formaat of gewicht ;)

Tuurlijk zie ik 85kWh niet passen in een formaatje B segment, maar 40 kWh zou er best in kunnen imho met een skateboard accu. En 60 moet wel passen in een huidige middenklasser. Wie zou er geen elektrische auto willen met 200 of 300 km bereik.

Komt de verdubbeling van de capaciteit door een doorbraak alsnog (in 2017, of 2019), dan heb je een 400 om 600km auto. Of voor 20% minderprijs, hoe dan ook Winst.

De afwachtende houding van veel bedrijven op een accu doorbraak voor hun business model baart me een beetje zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 18:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ZuinigeRijder schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:50:
[...]

The first is a "range assurance" application, which according to Musk will make it impossible to run out of range with the Model S sedan unless "you do so intentionally." The app communicates with Tesla's Supercharger network and warns you if you're in danger of running out of range, then finds the closest Supercharger.
Ja, dat is zo :Z
De range indicator van mijn auto telt ook af naar 0 en als die op 0 staat kan ik nog makkelijk 100 km rijden. Nee, geen range anxiety, absoluut niet. Laat dat ding na 100 meter zeggen dat de accu leeg is en je moet opladen, anders rij je hem "met opzet" leeg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:37:
Min of meer vergelijkbaar met het bedrijf achter de stofzuiger man, Sakti3, ook een solid state accu met hoge verwachtingen met 2 maal de energie dichtheid van een (huidige) Lithium Ion accu.

Beetje flauw natuurlijk om dan een bereik te quoten van 700 km (ergens in de toekomst), dat is gewoon het dubbele van de huidige 2015 Tesla Model S. En dan komt natuurlijk overeen met de dubbele energie dichtheid. Net als de Chevrolet Bolt, ook die auto voor 2017/2018 belooft iets wat er nog niet is.

De fabrikanten lijken dus te gokken dat de volgende accu 2 maal de capaciteit van de huidige heeft. Grappig, maar gezien de investeringen zou ik daar toch nerveus van worden.

Toch is het punt meer dat het goedkoper (moet) wordt dan dat de dichtheid hoger wordt. Tesla laat al zien dat het formaat en gewicht prima past in een auto. Maar de prijs moet gewoon doormidden en dan maakt niemand zich nog druk over het formaat of gewicht ;)

Tuurlijk zie ik 85kWh niet passen in een formaatje B segment, maar 40 kWh zou er best in kunnen imho met een skateboard accu. En 60 moet wel passen in een huidige middenklasser. Wie zou er geen elektrische auto willen met 200 of 300 km bereik.

Komt de verdubbeling van de capaciteit door een doorbraak alsnog (in 2017, of 2019), dan heb je een 400 om 600km auto. Of voor 20% minderprijs, hoe dan ook Winst.

De afwachtende houding van veel bedrijven op een accu doorbraak voor hun business model baart me een beetje zorgen.
Ik wil alleen sneller kunnen laden!

Gisteren weer naar Praag gereden, 1000km, en hiervoor 4 SuperCharger stops gemaakt.

In het begin laad mijn 85kWh accu met ~120kW, maar zodra deze voor 75% vol is laad ik met nog "maar" ~50kW.

Dat duurt gewoon lang. Ik hoop toch echt dat we niet alleen maar kijken naar grotere accu's, maar vooral ook dat deze sneller kunnen blijven laden.

Stel ik zou voor 30 min met 120kW laden, dan heb ik 60kWh, wat in een Model S ongeveer 300km bereik is. Dat lukt nu niet, kost eerder 45 min.

Dat is op mijn hele rit toch weer één uur extra.

Het SuperCharger netwerk is verder het probleem niet, het is nu de accu die niet harder kan worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Hoeveel uur was je aan het rijden (en laden en pauzeren) om in Praag te komen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:36:
Hoeveel uur was je aan het rijden (en laden en pauzeren) om in Praag te komen?
Heel wat stau und baustelle gehad, maar houd het op 12 uur in totaal. Rit was langer door extra stops die we maakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Google Maps zegt 8 uur rijden, dat is zonder baustelle en zonder pauzes en zonder tanken, en natuurlijk zonder extra stops. Ik denk dat we net als met je Noorwegen roadtrip wel kunnen concluderen dat je het niet veel sneller zou doen met een ICE auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Snow_King schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:24:
[...]

Ik wil alleen sneller kunnen laden!
De lithium titanaat kan dat wel (i-Miev) maar is door de spanning per cel van 2,4 Volt een end minder energie dicht.
Gisteren weer naar Praag gereden, 1000km, en hiervoor 4 SuperCharger stops gemaakt.

In het begin laad mijn 85kWh accu met ~120kW, maar zodra deze voor 75% vol is laad ik met nog "maar" ~50kW.

Dat duurt gewoon lang. Ik hoop toch echt dat we niet alleen maar kijken naar grotere accu's, maar vooral ook dat deze sneller kunnen blijven laden.

Stel ik zou voor 30 min met 120kW laden, dan heb ik 60kWh, wat in een Model S ongeveer 300km bereik is. Dat lukt nu niet, kost eerder 45 min.
Niet alleen je Model S hoor ;)
We kunnen gewoon uit gaan van 20kWh per 100km als vuistregel voor elektrisch rijden. Dat rekent zo veel makkelijker.

Edit: Oh ja, daarom moeten we elektrisch gaan rijden.
http://www.nu.nl/buitenla...gens-luchtvervuiling.html

[ Voor 8% gewijzigd door databeestje op 21-03-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afgelopen weekend een ritje in een Tesla Model S mogen doen. Noordwijk -> Amsterdam (supercharger), met afgesloten Schipholtunnel dus over de A5 en niet op de aanwijzingen letten dus uiteindelijk via Halfweg en de N200 gereden.
Wat een lekkere auto. Vooral het gemak en de rust bij de acceleratie is zo geweldig. Dan rij ik zelf Prius dus ik weet wel een beetje hoe het is met elektrisch rijden, maar toen ik weer in mijn eigen auto stapte en optrok dacht ik "wat maakt die auto een lawaai!".

En op gegeven moment waren alle 8 supercharger plaatsen in Amsterdam bezet.

Als ik het geld had kocht ik er eentje. Met een range van de ongeveer 400 km van een Tesla plus de supercharger denk ik dat het een heel goed pakket is.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 23-03-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik had vanochtend een streepje minder op mijn batterijcapaciteitindicator (dus niet hoe vol de batterij zit, maar hoe vol hij kan). Dat wil zeggen dat mijn batterij na 3,5 jaar en ~62650km ongeveer 15% in capaciteit achteruit is gegaan. Niet dat ik er heel veel van merk, hij rijdt nog min of meer even ver als toen ik hem een jaar geleden kocht.

Nissan schijnt al een tijdje replacement batteries aan te bieden voor $5500 (in de VS tenminste) exclusief montage e.d. maar zolang ik het red naar mijn werk ga ik daar geen gebruik van maken. Rond 2020 wil ik eens kijken of er mooie tweedehands Tesla 3's / Nissan LEAF 2's op de markt zijn en anders misschien een replacement die tegen die tijd nog wel iets goedkoper geworden zal zijn.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:21:
Google Maps zegt 8 uur rijden, dat is zonder baustelle en zonder pauzes en zonder tanken, en natuurlijk zonder extra stops. Ik denk dat we net als met je Noorwegen roadtrip wel kunnen concluderen dat je het niet veel sneller zou doen met een ICE auto.
Ik heb gisteren terug gereden. 10:55 vertrokken uit Praag en was om 22:59 in Middelburg. In totaal 1080km gereden omdat ik ook nog mensen in Vlissingen af moest zetten, heb uiteindelijk in totaal 12:30 uur gereden.

Met een Model S moet je dus zo'n 90km/h gemiddeld aan houden als je SuperChargers gebruikt. Dat is wel een tikje langzamer dan een ICE, want daar moet je vaak op 100km/h rekenen.

Alles komt neer op hoe snel die accu kan laden. Laden is zaak zo'n 74kW gemiddeld. Ik heb bij 1 van de 4 laad sessies 54kWh geladen en daar deed ik 43 min over. Als je dat terug kan brengen naar 30 min en dat 4x, dan is er al een uur van de reistijd af.
databeestje schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:39:
Niet alleen je Model S hoor ;)
We kunnen gewoon uit gaan van 20kWh per 100km als vuistregel voor elektrisch rijden. Dat rekent zo veel makkelijker.
Over 1080km heb ik 23kWh/100km gehaald. Iets met Autobahn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is het niet sneller om vaker een kortere laadstop te doen, en niet te wachten tot de accu vol is om zo maximaal laadvermogen te pakken? Dus van 15% SOC in een paar minuten opladen naar 60% en dan weer 'racen' naar de volgende supercharger op 15%.

Iets heel anders: iemand bij de Renault dealer kan niet schatten. De verwachtte levertijd was week 28, wat mij nog ruim de tijd gaf om een laadpaal te regelen. Krijg ik vandaag een mailtje dat het waarschijnlijk week 18 wordt. Dat scheelt, dat is al over een maand al. Moet ik alsnog haasten :) tis ook nooit goed

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:22

aip

Proton_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:01:
Is het niet sneller om vaker een kortere laadstop te doen, en niet te wachten tot de accu vol is om zo maximaal laadvermogen te pakken? Dus van 15% SOC in een paar minuten opladen naar 60% en dan weer 'racen' naar de volgende supercharger op 15%.

Iets heel anders: iemand bij de Renault dealer kan niet schatten. De verwachtte levertijd was week 28, wat mij nog ruim de tijd gaf om een laadpaal te regelen. Krijg ik vandaag een mailtje dat het waarschijnlijk week 18 wordt. Dat scheelt, dat is al over een maand al. Moet ik alsnog haasten :) tis ook nooit goed
En mag ik vragen wanneer de bestelling is geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:01:
Ik plan altijd zodat ik met nog <10% aan kom bij de SuperCharger. Dan laad ik tot 70 a 80% en ga weer verder. Maar de 'tapering' begint bij 50% en dan wordt het echt significant langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

4 maart bij de leasemaatschappij, 11 maart bij de fabrikant.
Overigens ben ik er wel blij mee hoor :) scheelt weer een APK voor onze '99 Twingo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ok, eindelijk achter een laptop, dus bij deze mijn verslag van de VvC 2015 van FastNed. (Vergadering van Certificaat houders).

Bericht wat vooral van belang is: Kijken naar 2020 en de stand van dan. FastNed bouwt niet voor vandaag en wat er nu rijdt, maar voor wat gaat komen.

Op donderdag heb ik het jaarverslag van FastNed gekregen. Deze is niet openbaar beschikbaar, dus ik weet niet of ik deze mag posten.

Wat er tijdens de VvC werd verteld is dat er tot nu toe 16 miljoen is opgehaald waar dus 40 miljoen nodig is.

Een terugblik vertelde hoe het allemaal gegaan is, maar vooral de toekomstvisie is denk ik wat hier van belang is.

In 2016 wil FastNed gaan beginnen met 90kW laden aanbieden. Dit is vooral afhankelijk van de ontwikkelingen van de CCS standaard. Tesla SuperCharging zouden ze graag willen aanbieden, maar ze geven aan dat deze standaard niet beschikbaar is.

Het laden gebeurd nu op ~380V, maar de verwachting is dat in 2016 dat de auto's zullen gaan laden op ~500V, maar de CCS stekker is tot 850V gekeurd en 250A, dan zit je op ~200kW.

Het probleem nu is tweedeling:
- De prijs van Lithium-Ion
- De prijs van IGBT's die >400V goed kunnen verwerken

Dat laatste is dus de prijs van de inverters. Volgens FastNed zijn Audi, Volkswagen en Porsche hier druk mee bezig.

Het doel is om in 2020 met 240kW te kunnen laden bij FastNed. Tegen die tijd moet het netwerk dus af zijn in Nederland en moeten de grote Duitse merken die auto's op de markt hebben.

De CCS standaard wordt dus nog hard aan gewerkt, maar de meeste logische route is het verhogen van het voltage. Overigens lijkt het mij ook heel normaal als Tesla dit ook gaat doen. Want de stroom/Ampere's is dé beperking, een hoger voltage is dus slimmer en makkelijker.

Op dit moment rijden er zo'n 5000 FEV's in Nederland en dat moeten er in 2020 rond de 50.000 zijn. Tegen die tijd moeten we bij FastNed dus ook met 240kW kunnen laden.

FastNed gaf dit wel als risico aan. Zij zijn wel afhankelijk van de groei in FEV's. PHEV's verwachten ze niet echt als klant. De groei van FEV's moet dus wel door blijven gaan willen zij de klanten kunnen krijgen die nodig zijn.

Ze zien nu 1 a 2 laadsessies per dag en in de randstad 2 a 3. Bij 15 sessies per dag is een laadstation break-even. De huidige stations kunnen ongeveer 30 a 40 laadsessies met hun 2 laders, maar uitbreiden naar 4 laders is geen probleem.

In April komt er een abbonement waar je een X prijs per maand betaald en daarna per kWh betaald wat je thuis ook betaald. De details horen we dus over een paar weken.

De boodschap is vooral, kijk naar de toekomst en niet wat er NU op de wegen rijd of mogelijk is. FastNed krijgt nu de mooie locaties om zo auto's te kunnen voorzien van energie.

Ze gaven ook aan dat ze echt wel zien dat laden op bestemming veel zal plaats vinden, maar het is (en dat ben ik zeker met ze eens) bijna onmogelijk om elke parkeerplaats van een laadpaaltje te voorzien.

Na gisteren geloof ik zeker in de FastNed en deel ik hun mening dat we vooruit moeten blijven kijken. Geen "oogkleppen" op, maar zien dat de markt zeker in beweging komt.

2020 is een jaar waar het beeld op de snelweg er anders uit ziet, 2025 gaat de wereld nog een heel stuk anders zijn.

Wellicht koopt een partij als RWE/Nuon/Essent wel ineens FastNed op zodra het netwerk er staat. 200 mooie locaties en direct bijna de hele snellaad netwerk in handen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Snow_King op 28-03-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Snow_King schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:01:
...

In 2016 wil FastNed gaan beginnen met 90kW laden aanbieden. Dit is vooral afhankelijk van de ontwikkelingen van de CCS standaard. Tesla SuperCharging zouden ze graag willen aanbieden, maar ze geven aan dat deze standaard niet beschikbaar is.

...
Werkt Tesla's open pattenten hier niet bij? http://www.teslamotors.co...our-patent-are-belong-you

Of is dat alleen voor autofabrikanten. Zou denken dat infrastructuuraanbieders ook in het plaatje passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Roobje schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:19:
[...]

Werkt Tesla's open pattenten hier niet bij? http://www.teslamotors.co...our-patent-are-belong-you

Of is dat alleen voor autofabrikanten. Zou denken dat infrastructuuraanbieders ook in het plaatje passen
Fabrikanten zouden uiteraard SuperCharging kunnen implementeren, maar ik verwacht eerder dat CCS verder ontwikkeld wordt.

De Duitse fabrikanten hebben zich daar ook achter geschaard. Ik denk dat ABB (leverancier FastNed) volgend jaar met een 200A lader (nu 125A) CCS komt. Dan kan je er met 100kW aan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King bedank voor je verslag, ik kon er helaas niet bij zijn maar het is wel leuk om terug te lezen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Komende donderdag gaan we in ieder geval eens testen hoeveel auto's we nu tegelijkertijd in een Nederlandse straat kunnen laden:
https://www.lochemenergie...n-op-%C3%A9%C3%A9n-moment
https://www.lochemenergie...t-Lochem%20-Stentor_0.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snow_King schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:01:
Ok, eindelijk achter een laptop, dus bij deze mijn verslag van de VvC 2015 van FastNed. (Vergadering van Certificaat houders).
Bedankt voor je verslag, ik zat er net aan te denken een aantal certificaten te kopen .....
Hopelijk niet dezelfde effecten :( als mijn SNS oblies...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

WoudseHoeve schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:41:
[...]

Bedankt voor je verslag, ik zat er net aan te denken een aantal certificaten te kopen .....
Hopelijk niet dezelfde effecten :( als mijn SNS oblies...
Ben je positiever of minder positief? Of juist te laat met kopen bedoel je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snow_King schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:05:
[...]

Ben je positiever of minder positief? Of juist te laat met kopen bedoel je? :)
Het enige wat me opviel in negatieve zin was :
"Ze zien nu 1 a 2 laadsessies per dag en in de randstad 2 a 3. Bij 15 sessies per dag is een laadstation break-even. De huidige stations kunnen ongeveer 30 a 40 laadsessies met hun 2 laders, maar uitbreiden naar 4 laders is geen probleem."
De 30 tot 40 is mooi maar de 2 a 3 valt nog vies tegen. Dat moet dus nog een factor 5 verhogen om op 15 te komen, en dan ben ik aardig, dus de verkoop EV's ook .... van 5000 naar 50000 is niet verkeerd (10x) maar ze hebben nu 20 laadstations en dat moeten er 200 worden toch ? das ook een factor 10 ... de verkeerde kant op ...
Gaan ze het uithouden to die tijd ofpakken ze het te groot aan, mogelijk beter met kleinere laadstations (lees eerder rendabel) die makkelijk kunnen worden geupgrade indien nodig.

Het gokje is het waard, maar het is "speculatie", op het eerste gezicht kan het niet goed gaan, niet genoeg potentiële klanten toch ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Een hoop van de problematiek ligt denk ik bij de massa. Ik heb recent geprobeerd een Golf GTE (kan thuis een paal plaatsen, op het werk staan een hoop, en bij veel van mijn klanten staat een behoorlijke stapel) te leasen omdat ik een nieuwe auto mocht uitkiezen, met 40.000+ per jaar, waarvan een hoop randstad (maar ook af en toe groningen/verder...) kon het me uit, ik had ingeschat dat ik toch zeker 60% elektrisch kon rijden; en tsja... elektrisch bevalt me goed, het laden is geen probleem voor me, de stilte is heerlijk, het is efficiënt (al brand je fossiel in een centrale, dan nog is je rendement hoger dan benzine): ik geloof er wel in, laat maar komen.

Helaas met een prijs van €40k vond mijn werkgever, ondanks dat ik wel wou werken aan een bijdrage (werk voor een grote ICT boer als een net-niet-laagste consultant, m'n salaris zit nabij de 3,5k/mnd), de auto te duur... ik heb even gekeken naar privé nemen + huurbudget maar de extra administratieve druk (kilometertjes bijschrijven en in een verschikkelijk SAP systeem declareren) + het risico is mij nét ietsie te fors. Het liefst ging ik gewoon voor een TESLA maar ik heb dit jaar al een huis gekocht + ben verhuisd vanuit Engeland naar Nederland... tsja... laat maar... ik lease wel een Auris komende 3 jaar.

Had het leasebudget nét wat anders geweest, dan had ik an-sich nog wel die GTE kunnen doen, nu houdt alphabet/mijn werkgever het tegen (het kwam haast over als ontmoediging...).

Ik volg de ontwikkelingen echter maar wát graag. Ik heb recent een dataset gebouwd rondom de laadpalen in Nederland (ik ben een GIS-er...) en hoewel we nu bezig zijn met een nieuw serverplatform waar ik hem uiteraard weer zal publiceren (met nog wat meer functionaliteit er omheen, zoals hoogtekaarten), ben ik benieuwd of er meer mogelijk is: is er per leverancier bijvoorbeeld een API die informatie kan weergeven per laadpunt? Het is voor mij een koud klusje om een SCADA/PI systeem via bijvoorbeeld osisoft te koppelen aan het GIS systeem zodat ik bij wijze van spreken een interactieve kaart heb die laat zien of er laadplekken vrij zijn of niet ergens (en zonee: wat er staat, misschien hoe vol, of een seintje sturen naar de eigenaar of hij z'n volle bak even wil verzetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:57
GENETX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:33:
Komende donderdag gaan we in ieder geval eens testen hoeveel auto's we nu tegelijkertijd in een Nederlandse straat kunnen laden:
https://www.lochemenergie...n-op-%C3%A9%C3%A9n-moment
https://www.lochemenergie...t-Lochem%20-Stentor_0.pdf
Zal nogal schelen wat voor een laadprotocol de auto's gebruiken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Sowieso gaan we de PowerMatcher inschakelen voor congestiemanagement. Anderzijds is er wel een behoorlijke belasting. De vorige keer hebben we met slechts 2 auto's (1x 22kW, 1x 3.7kW) op deze streng al een belasting van 106kW gezien (zie afbeelding in de eerste link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
GENETX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:24:
Sowieso gaan we de PowerMatcher inschakelen voor congestiemanagement. Anderzijds is er wel een behoorlijke belasting. De vorige keer hebben we met slechts 2 auto's (1x 22kW, 1x 3.7kW) op deze streng al een belasting van 106kW gezien (zie afbeelding in de eerste link)
Ik neem aan dat die laadpalen PowerMatcher hebben. Voor andere verbruikers zal het weinig doen denk ik.
En over het hele onderstation zou 1 straat niet zoveel uit mogen maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:21:
je doet het met een ice auto gewoon flink sneller dat is een feit. maar wat is sneller als jij vervolgens 300 euro meer kwijt bent(aan brandstof en olie)dan is de vraag hoeveel tijd kost het je om 300 euro te krijgen. stel je (verdient)krijgt(verdienen doet niemand het) 100 euro per uur. dan kan je dus 3 uur bij je rit optellen. 50 euro per uur 6 uur. Het verhaal is dan opeens anders en is 30 min superchargen lang niet zo slecht per 350km.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 19:05:
[...]

je doet het met een ice auto gewoon flink sneller dat is een feit. maar wat is sneller als jij vervolgens 300 euro meer kwijt bent(aan brandstof en olie)dan is de vraag hoeveel tijd kost het je om 300 euro te krijgen. stel je (verdient)krijgt(verdienen doet niemand het) 100 euro per uur. dan kan je dus 3 uur bij je rit optellen. 50 euro per uur 6 uur. Het verhaal is dan opeens anders en is 30 min superchargen lang niet zo slecht per 350km.
Brandstof is ook gewoon duur. Een collega wilde op en neer naar Polen. Met het vliegtuig was de helft goedkoper dan alleen de benzine.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 19:30:
[...]

Brandstof is ook gewoon duur. Een collega wilde op en neer naar Polen. Met het vliegtuig was de helft goedkoper dan alleen de benzine.
sterker nog de tesla model s is waarschijnlijk de goedkoopste manier van autorijden daarna komt vliegen en dan een zuinige auto en dan pas met de trein. zo kost een dagkaart 45 euro en een kaartje naar parijs goed geboekt 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:37:
[...]

sterker nog de tesla model s is waarschijnlijk de goedkoopste manier van autorijden daarna komt vliegen en dan een zuinige auto en dan pas met de trein. zo kost een dagkaart 45 euro en een kaartje naar parijs goed geboekt 25 euro.
De key is inderdaad goed boeken. Voor een goedkope vlucht of treinkaart moet je vaak maanden van te voren boeken. En met de auto kun je vertrekken wanneer je wilt.

Alleen een auto van minimaal €70.000 goedkoop noemen zou ik niet doen. Ook al laadt je alleen bij superchargers. Voor dat geld kun je ook 45.000L benzine kopen. Daarmee is het pas na 850.000km goedkoper dan mijn koekblikje. In theorie dan. Veel auto's halen de miljoen km niet ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Weer een nieuw accu prototype gespot: https://youtu.be/ZKIcYk7E9lU

Deze aluminium-ion accu heeft een spanning van Circa 2 Volt met een redelijke energie dichtheid en veel Cycles. Tevens is deze snel te laden, voor gebruik in auto's wellicht niet energie dicht genoeg. Voor Grid toepassingen misschien een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:30:
Weer een nieuw accu prototype gespot: https://youtu.be/ZKIcYk7E9lU

Deze aluminium-ion accu heeft een spanning van Circa 2 Volt met een redelijke energie dichtheid en veel Cycles. Tevens is deze snel te laden, voor gebruik in auto's wellicht niet energie dicht genoeg. Voor Grid toepassingen misschien een stuk beter.
40Wh/KG is idd niet veel, maar 3kW/KG is wel weer tof.

Voor in auto's dus niet bruikbaar, maar als buffers bij snellaadstations? Zeker!

Voor de vergelijking, mijn Model S zit nu op 300Wh/KG aan energiedichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dit geeft wat meer correcte details :

70mAh/g = 140Wh/kg bij 2 volt ? toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:30

Pocketware

Umbrah schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:17:
...
Ik volg de ontwikkelingen echter maar wát graag. Ik heb recent een dataset gebouwd rondom de laadpalen in Nederland (ik ben een GIS-er...) en hoewel we nu bezig zijn met een nieuw serverplatform waar ik hem uiteraard weer zal publiceren (met nog wat meer functionaliteit er omheen, zoals hoogtekaarten), ben ik benieuwd of er meer mogelijk is: is er per leverancier bijvoorbeeld een API die informatie kan weergeven per laadpunt? Het is voor mij een koud klusje om een SCADA/PI systeem via bijvoorbeeld osisoft te koppelen aan het GIS systeem zodat ik bij wijze van spreken een interactieve kaart heb die laat zien of er laadplekken vrij zijn of niet ergens (en zonee: wat er staat, misschien hoe vol, of een seintje sturen naar de eigenaar of hij z'n volle bak even wil verzetten?)
Je zou kunnen connecten met de API van oplaadpalen.nl, veel palen tonen daar al de realtime status.
Ik heb evt. wel een dump van de data voor je als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik had nog even een postje gemaakt op het recente nieuwsbericht over de TU Delft die gaat stoeien met een waterstof mobiel. Daar had ik meteen de video bijgelinkt van de nissan leafs die Japan had gebruikt na de tsunami.

databeestje in 'nieuws: TU Delft gebruikt auto op waterstof om straat van elektriciteit te voorzien'

Iets wat elektrische auto's dus al langer doen, elektriciteit verzorgen bij nooduitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat zou vooral bij Renaults visie kunnen passen omdat er dan al serieus vermogen aan 3-fase AC verwerkt wordt door de laadplug; 2 Zoe's hadden de zekering bij Lochem kunnen redden.
Chademo (DC) heeft nog een omvormer nodig, bij een AC aansluiting (Renault) is alle elektronica is al aanwezig en is het 'alleen nog' een kwestie van synchronisatie, een flink netfilter en wat dikke contactors.

Zal niet snel gebeuren overigens, de indruk die ik van Renault krijg is dat ze vrij op safe spelen (geen trekhaak of dakkoffer mogelijk, behoorlijk gevoelig voor aarding bij opladen etc) en openheid/tweakbaarheid zit nog niet echt in het DNA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe ging het eigenlijk in Lochem?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:33:
Top 6 volledig elektrische auto's t/m 31-01-2015

ModelAantalVerschil vorige maand
Tesla Model S2.756 +111
Nissan Leaf1.091-38
Renault Zoe891+57
Smart ForTwo / Electric Drive750+164
BMW I3398+3
Renault Twizy379+1

Het aantal Nissan Leafs neemt af door export ;w
Top 6 volledig elektrische auto's t/m 31-03-2015

ModelAantalVerschil vorige maand
Tesla Model S3044+247
Nissan Leaf1286+186
Renault Zoe920+12
Smart ForTwo / Electric Drive768+2
BMW I3422+13
Renault Twizy386+5

Valt op dat de echte groei in 1 kwartaal alleen maar in de Tesla Model S en Nissan Leaf zit en de rest is gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 20:54

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 19:05:
[...]

je doet het met een ice auto gewoon flink sneller dat is een feit. maar wat is sneller als jij vervolgens 300 euro meer kwijt bent(aan brandstof en olie)
Hoe kom je in vredesnaam aan 300 euro méér?

Als ik uitga van 1080km met 23KWh verbruik per 100km is het totale stroomverbruik dus 248Kwh
1 Kwh kost ongeveer 25 cent = 62 euro

Met een ICE doe je over die afstand bij een verbruik van 1 op 14 op benzine bij een prijs van 1,60 p/l: 123 euro
Op diesel: 1 op 17 voor een beetje diesel tegenwoordig bij een prijs van 1,40 = 89 euro

Kost dus in het allerslechtste geval 122 méér. en als de stroom voor de electrische auto door elfjes wordt opgewekt en gratis is kost het je in totaal 246 euro met een ICE maar dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

En dan reken ik het feit dat zo'n tesla 83.000 euro en een beetje kost waar je 2 zeer fatsoenlijk ICE auto's voor kan kopen nog niet eens mee ;)

Je kan véél voordelen van electrisch rijden opnoemen maar goedkoper rijden is er daar IMHO niet 1 van.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 16-04-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Als je puur naar de 'brandstof' kosten kijkt is het financieel voordeel beperkt, hoewel je berekening nu uitgaat van die enkele lange rit.

Voor een enkele rit (lange afstand, over de snelweg) klopt je berekening misschien wel
Ik denk dat je niet per rit moet kijken, maar naar het totaal
Even corrigeren (puur op brandstofverbruik, wegenbelasting etcetera niet meegenomen)

verbruik ev: 20kWh/100km (hoef je niet je best te doen, ook niet op kleine stukjes)
verbruik diesel: 5,9l/100km (is niet altijd eenvoudig te halen als je ook stukken in de stad rijd e.d.)
prijs 1kWh: €0,21/kWH
prijs diesel: €1,35/liter

brandstof/energiekosten per 100 km:
ev: €4,20
diesel: €7,97

Als je dus 20k per jaar rijd bespaar je dus zo'n €750 op brandstof.

Het wordt een ander verhaal als je voor ongeveer €0,07/kWh je eigen stroom opwekt d.m.v. zonnepanelen.
Dan loopt het verschil al op naar zo'n €1300 puur aan kinetische kosten.

Dan moet daar het verschil in wegenbelasting (onzeker in de toekomst, maar nu al snel zo'n €1000 per jaar t.o.v. een diesel) kosten voor onderhoud, bespaarde tijd bij het tankstation wanneer je gewoon thuis kan laden nog in meegenomen worden.

Ik wil niet zeggen dat het veel goedkoper is, en het is geheel afhankelijk van welke auto's je met elkaar gaat vergelijken. Want de afschrijving is eigenlijk de grootste factor.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NovapaX schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:17:
Als je puur naar de 'brandstof' kosten kijkt is het financieel voordeel beperkt, hoewel je berekening nu uitgaat van die enkele lange rit.

Voor een enkele rit (lange afstand, over de snelweg) klopt je berekening misschien wel
Ik denk dat je niet per rit moet kijken, maar naar het totaal
Even corrigeren (puur op brandstofverbruik, wegenbelasting etcetera niet meegenomen)

verbruik ev: 20kWh/100km (hoef je niet je best te doen, ook niet op kleine stukjes)
verbruik diesel: 5,9l/100km (is niet altijd eenvoudig te halen als je ook stukken in de stad rijd e.d.)
prijs 1kWh: €0,21/kWH
prijs diesel: €1,35/liter

brandstof/energiekosten per 100 km:
ev: €4,20
diesel: €7,97

Als je dus 20k per jaar rijd bespaar je dus zo'n €750 op brandstof.

Het wordt een ander verhaal als je voor ongeveer €0,07/kWh je eigen stroom opwekt d.m.v. zonnepanelen.
Dan loopt het verschil al op naar zo'n €1300 puur aan kinetische kosten.

Dan moet daar het verschil in wegenbelasting (onzeker in de toekomst, maar nu al snel zo'n €1000 per jaar t.o.v. een diesel) kosten voor onderhoud, bespaarde tijd bij het tankstation wanneer je gewoon thuis kan laden nog in meegenomen worden.

Ik wil niet zeggen dat het veel goedkoper is, en het is geheel afhankelijk van welke auto's je met elkaar gaat vergelijken. Want de afschrijving is eigenlijk de grootste factor.
Je vergeet voor het gemak even de aanschafprijs van de EV en de aanschafprijs van de zonnepanelen. In het geval een tesla model S al snel goed voor een prijsverschil tov een ICE auto van 40.000-50.000euro en dan nog wat zonnepanelen erbij , kost je ook al snel 10-15k en je hebt al een initiele investering van 60k+ om terug te verdienen.
Kan je héél wat liters diesel voor kopen. Om precies te zijn. 44.444 liter , bij een verbruik van 5,9l/100km goed voor dik 750.000 km. En dan ben je pas break even.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Metro2002 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:13:
[...]

Je vergeet voor het gemak even de aanschafprijs van de EV en de aanschafprijs van de zonnepanelen. In het geval een tesla model S al snel goed voor een prijsverschil tov een ICE auto van 40.000-50.000euro en dan nog wat zonnepanelen erbij , kost je ook al snel 10-15k en je hebt al een initiele investering van 60k+ om terug te verdienen.
Kan je héél wat liters diesel voor kopen. Om precies te zijn. 44.444 liter , bij een verbruik van 5,9l/100km goed voor dik 750.000 km. En dan ben je pas break even.......
Dat is onzin, 40 of 50K verschil. Koop nu maar eens de goedkoopste Tesla Model S. Ja die is hartstikke duur. Maar vind maar eens een andere auto, die je echt kunt vergelijken.
Want voor bijvoorbeeld 46K heb je bijvoorbeeld een 518d (zonder enige opties, waar de Tesla standaard al wat meer leuks heeft). Maar deze is totaal niet te vergelijken met een Tesla Model S. Want geen 4x4, retetraag vergeleken met de Tesla, geen 7 zitter, laat staan het soepele (en stille!) rijden van een Model S.
BMW heeft zelf ook een 5 serie Active Hybrid, leverbaar vanaf 76.000 euro.... dus vrijwel net zo duur als een Model S, maar nog steeds geen 4x4 en minder vermogen etc, en duurder in gebruik. Een BMW M5 is natuurlijk wel eentje die zich qua prestaties kan matchen met een Model S, maar die kost 140.000 euro en maakt daarbij een hoop herrie.

Eigenlijk is de Model S een hartstikke goede deal. En dan kun je wel zeggen, dat heb ik allemaal niet nodig, maar dat is natuurlijk een kromme vergelijking. Ik kan ook zeggen dat mijn 15 jaar oude Yaris genoeg is om van A naar B te komen, dus ja, waarom zou je uberhaupt nog een nieuwe auto kopen?

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 16-04-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
[...]

Lees mijn laatste zin nog eens ;) Daar heb ik het dus over de afschrijving van de auto en geef aan dat het helemaal daar van afhankelijk is.

En voor de stroom van zonnepanelen reken ik toch gewoon een prijs van €0,07 per kWh
Dat komt prima overeen met de kosten die je maakt aan aanschaf en onderhoud van die zonnepanelen. (uitgaande van een levensduur van ca. 20 jaar met vervanging van de omvormer)
De aanschafprijs van de panelen hoef je dus niet nog eens mee te nemen.

Bovendien kost een set zonnepanelen om 15k kilometer te rijden (3000kWh) zo'n €4500 inclusief installatie. Dat is wel even meer dan de helft goedkoper dan wat jij aangeeft.

Ik zeg niet dat het per definitie goedkoper is om een EV te rijden, ik zeg wel dat je geen appels met peren moet vergelijken en dat het volledig afhankelijk is van welke auto's je gaat vergelijken.
Afhankelijk van hoeveel kilometer je per jaar rijd kan de afschrijving namelijk een heel groot deel van de kilometerkosten zijn.

Maar als je 40k per jaar rijd in je Tesla op relatief goedkope stroom, zeg gemiddeld €0,12 ct/km
kost je dat €960 aan energiekosten (8000kWh, gemiddeld eens in de 3-4 dagen opladen, dus je hoeft echt niet altijd naar een snellader)
Aan diesel zou je dat €3200 kosten, plus nog eens iets van €1500 wegenbelasting voor een flinke BMW (kan gerust meer zijn). Dat is al bijna €4k per jaar extra kosten.
Dan mag die tesla gerust 20k duurder zijn.

Zakelijk gezien is het helemaal een lachtertje natuurlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door NovapaX op 16-04-2015 11:54 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NovapaX schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:44:
[...]

Maar als je 40k per jaar rijd in je Tesla op relatief goedkope stroom, zeg gemiddeld €0,12 ct/km
kost je dat €960 aan energiekosten (8000kWh, gemiddeld eens in de 3-4 dagen opladen, dus je hoeft echt niet altijd naar een snellader)
Aan diesel zou je dat €3200 kosten, plus nog eens iets van €1500 wegenbelasting voor een flinke BMW (kan gerust meer zijn). Dat is al bijna €4k per jaar extra kosten.
Dan mag die tesla gerust 20k duurder zijn.
Om na 5 jaar ,als je het ding weer weg doet , pas quitte te spelen :?
Je kunt bij dit soort berekeningen de veel hogere aanschafprijs niet buiten beschouwing laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 16-04-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Metro2002 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:41:
[...]

Om na 5 jaar ,als je het ding weer weg doet , pas quitte te spelen :?
Je kunt bij dit soort berekeningen de veel hogere aanschafprijs niet buiten beschouwing laten.
Lees mijn reactie hierboven even. Die Tesla is helemaal niet duurder dan de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-09 20:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dan nu graag even de berekening met een auto uit hetzelfde segment bijv. een Audi A5 3.0tdi sport edition quattro s-tronic automaat

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-04-2015 13:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
[...]

Maar kijk dan ook even naar de onderhouds kosten. Een EV heeft bijna geen bewegende onderdelen, vergeleken met een ICE auto. Hierdoor gaan de onderhoudskosten flink om laag. Las een half jaar terug een bericht dat in Noorwegen autogarages al het effect zagen van de vele EVs die daar rond rijden. Minder onderhoud is minder werk en minder winst op onderdelen. Geen olie dat vervangen hoeft te worden, voor filters idem. En dat wordt waarschijnlijk allemaal meer naar mate de autos ouder worden en meer op de markt komen.

Kan trouwens het noorse artikel niet zo 1 2 3 terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 09:42:
[...]

Hoe kom je in vredesnaam aan 300 euro méér?

Als ik uitga van 1080km met 23KWh verbruik per 100km is het totale stroomverbruik dus 248Kwh
1 Kwh kost ongeveer 25 cent = 62 euro

Met een ICE doe je over die afstand bij een verbruik van 1 op 14 op benzine bij een prijs van 1,60 p/l: 123 euro
Op diesel: 1 op 17 voor een beetje diesel tegenwoordig bij een prijs van 1,40 = 89 euro

Kost dus in het allerslechtste geval 122 méér. en als de stroom voor de electrische auto door elfjes wordt opgewekt en gratis is kost het je in totaal 246 euro met een ICE maar dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

En dan reken ik het feit dat zo'n tesla 83.000 euro en een beetje kost waar je 2 zeer fatsoenlijk ICE auto's voor kan kopen nog niet eens mee ;)

Je kan véél voordelen van electrisch rijden opnoemen maar goedkoper rijden is er daar IMHO niet 1 van.
laat ik je even zien hoe je de auto met elfjes kan opladen met de snelheid van het licht lichtsnelheid.http://www.teslamotors.com/nl_NL/supercharger
een tesla kan kosteloos superchargen bij supercharger stations
dus ja 300 euro meer ong inclusief motorolie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 21:17:
[...]

De key is inderdaad goed boeken. Voor een goedkope vlucht of treinkaart moet je vaak maanden van te voren boeken. En met de auto kun je vertrekken wanneer je wilt.

Alleen een auto van minimaal €70.000 goedkoop noemen zou ik niet doen. Ook al laadt je alleen bij superchargers. Voor dat geld kun je ook 45.000L benzine kopen. Daarmee is het pas na 850.000km goedkoper dan mijn koekblikje. In theorie dan. Veel auto's halen de miljoen km niet ;)
op youtube is er een aziatische noor bjorn nyland die al 100k heeft gereden eind 2014 het doel is 1 miljoen km. die alleen al 80k noorse kroon(9561 euro) heeft bespaard aan brandstof met zijn model s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
mijn range op de Zoe (met 17 inch velgen) gaat nu lekker.... ik sta nu op indicatie van 163km. :) na het laden (en die strookt goed met daadwerkelijk te rijden afstand met voorgaande rijstijl)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:29:
[...]

laat ik je even zien hoe je de auto met elfjes kan opladen met de snelheid van het licht lichtsnelheid.http://www.teslamotors.com/nl_NL/supercharger
een tesla kan kosteloos superchargen bij supercharger stations
dus ja 300 euro meer ong inclusief motorolie.
Nee 246 euro op benzine of 178 euro op diesel als stroom inderdaad 100% gratis is. En wat is er met motorolie. Ververs jij je motorolie elke 2000km ofzo :? Of rij je in een olieboot die een liter per 500km verbruikt ofzo? :P
revolution-nl schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:32:
[...]

Dan nu graag even de berekening met een auto uit hetzelfde segment bijv. een Audi A5 3.0tdi sport edition quattro s-tronic automaat
Ik vergelijk niet graag een 3 deurs sportscoupe met een auto met 4 deuren dus ik pak even de A4

Dikste versie is de 3.0TDI quatro, deze kost 62,210 euro incl BPM en BTW
De dikste versie van de Tesla model S P85D kost 107,800 euro.

Modelletje eronder: 3.0TDI A4 kost 50.410 euro
Model S 85D 87.200

Pak ik de A5 sportsback (ook 4 deuren) dan kost de dikste versie, de 3.0TDI quatro 67.460 euro incl btw en BPM
De versie eronder 55.600 euro.

Ofwel , prijsverschillen zijn respectievelijk: 45.590 euro, 36790, 40340 en 31600

Zelfs met het kleinste prijsverschil van 31.600 euro kan je ruim 23.400 liter brandstof kopen, goed voor 397925 km. Ofwel: bijna 4 ton (uitgaande van het praktijkverbruik van sprintmonitor van de A5 sportback 3.0TDI van 1 op 17 ) voordat je het verschil in aanschafprijs hebt terugverdiend

[ Voor 70% gewijzigd door Metro2002 op 16-04-2015 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:39:
[...]

Nee 246 euro op benzine of 178 euro op diesel als stroom inderdaad 100% gratis is. En wat is er met motorolie. Ververs jij je motorolie elke 2000km ofzo :? Of rij je in een olieboot die een liter per 500km verbruikt ofzo? :P

[...]

Ik vergelijk niet graag een 3 deurs sportscoupe met een auto met 4 deuren dus ik pak even de A4

Model S 85D 87.200

Pak ik de A5 sportsback (ook 4 deuren) dan kost de dikste versie, de 3.0TDI quatro 67.460 euro incl btw en BPM

Ofwel , prijsverschillen zijn respectievelijk: 45.590 euro, 36790, 40340 en 31600

Zelfs met het kleinste prijsverschil van 31.600 euro kan je ruim 23.400 liter brandstof kopen, goed voor 397925 km. Ofwel: bijna 4 ton (uitgaande van het praktijkverbruik van sprintmonitor van de A5 sportback 3.0TDI van 1 op 17 ) voordat je het verschil in aanschafprijs hebt terugverdiend
wegenbelasting anyone, a5 sportback 1840 euro p j voor noord-holland

http://www.autozine.nl/text/kilometerkosten.php#kader

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:09:
[...]

wegenbelasting anyone, a5 sportback 1840 euro p j voor noord-holland

http://www.autozine.nl/text/kilometerkosten.php#kader
Tja, als je de subsidies voor de Tesla meerekent wordt het ook goedkoper. Dat betekent niet dat electrisch rijden goedkoper is, dat betekent dat het meer gesubsidieerd wordt.

Maargoed, reken het gerust mee. Ga uit van 5 jaar bezit , scheelt 115.000km

alsnog , ondanks álle subsidies (bv geen BPM, ook slechts tussen de 10.000 (!) voor de niet quattro en 15.000 (!) euro voor de quattro bij de A5) én geen MRB moet je minimaal bijna 3 ton met gratis stroom rijden om de aanschafprijs terug te verdienen.

Ik ben een tweaker, ik snap de aantrekkingskracht van electrisch rijden, echt! maar financieel gezien maakt het alleen maar sense als je het ding zakelijk koopt (of least) omdat je dan een shitload aan geld terugkrijgt van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dit is/was al een smart grid :+ . De 3 snellaadpalen waren al lang door de PowerMatcher op 0 gezet... Maar damn, wat wil je als de bewoners 1 fase met 70kW belasten (dat is dus minus de 22kW die de snelladers nog hadden kunnen toevoegen). Kortom: meer controle nodig in een smart grid en zoals altijd: synchronisatie is een bitch. EV instellen op laden met nachttarief gaat ook nog leuk worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Metro2002 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 20:17:
[...]

Tja, als je de subsidies voor de Tesla meerekent wordt het ook goedkoper. Dat betekent niet dat electrisch rijden goedkoper is, dat betekent dat het meer gesubsidieerd wordt.

Maargoed, reken het gerust mee. Ga uit van 5 jaar bezit , scheelt 115.000km

alsnog , ondanks álle subsidies (bv geen BPM, ook slechts tussen de 10.000 (!) voor de niet quattro en 15.000 (!) euro voor de quattro bij de A5) én geen MRB moet je minimaal bijna 3 ton met gratis stroom rijden om de aanschafprijs terug te verdienen.
Over 5 jaar, 20.000 km/jaar:
Audi A5 3.0 TDI 245pk , 1:12 = € 20.500 aan wegenbelasting en brandstof
Tesla Model S 85 kW, 220 Wh/km: € 4.400 aan wegenbelasting en brandstof
Tesla Model S 85 kW met zonnepanelen: € 1.100 aan wegenbelasting en brandstof
Tesla Model S 85 kW bij supercharger: € 0 aan wegenbelasting en brandstof

Audi A5 3.0 TDI 245pk: € 71.460
Tesla Model S 85 kW: € 87.200

Voordeel Tesla: respectievelijk en € 360, € 3.660 en € 4.760

En dan is een A5 ook nog eens 26 cm korter dan een Tesla. Is een A7 geen betere vergelijking? Die is € 6.000 duurder.

Een Model S 70 is nog eens € 10.000 goedkoper. Maar die range he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:00:
[...]

Over 5 jaar, 20.000 km/jaar:
Audi A5 3.0 TDI 245pk , 1:12 = € 20.500 aan wegenbelasting en brandstof
Tesla Model S 85 kW, 220 Wh/km: € 4.400 aan wegenbelasting en brandstof
Tesla Model S 85 kW met zonnepanelen: € 1.100 aan wegenbelasting en brandstof
Tesla Model S 85 kW bij supercharger: € 0 aan wegenbelasting en brandstof

Audi A5 3.0 TDI 245pk: € 71.460
Tesla Model S 85 kW: € 87.200

Voordeel Tesla: respectievelijk en € 360, € 3.660 en € 4.760

En dan is een A5 ook nog eens 26 cm korter dan een Tesla. Is een A7 geen betere vergelijking? Die is € 6.000 duurder.

Een Model S 70 is nog eens € 10.000 goedkoper. Maar die range he?
Waarom zet je niet gelijk een ferrari ertegenover, dan is de tesla zeker goedkoper 8)7 :z

Alles wat hier ook maar enigszins in het voordel van de Tesla wordt berekend komt neer op 1 ding:
SUBSIDIES. Géén BPM, géén MRB, Gratis tanken en dan nóg moet je 1 van de duurste ICE auto's ertegenover zetten met een debiel verbruik om na 5 jaar voordeel te hebben.

Zonder subsidies is die Tesla nevernooit goedkoper om te rijden dan een ICE. Kan je lang en kort over lullen, dat is het enige dat zo'n ding momenteel interessant maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

GENETX schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:32:
Dit is/was al een smart grid :+ . De 3 snellaadpalen waren al lang door de PowerMatcher op 0 gezet... Maar damn, wat wil je als de bewoners 1 fase met 70kW belasten (dat is dus minus de 22kW die de snelladers nog hadden kunnen toevoegen). Kortom: meer controle nodig in een smart grid en zoals altijd: synchronisatie is een bitch. EV instellen op laden met nachttarief gaat ook nog leuk worden :X
Allemaal klokslag om 11:00 inschakelen, kijken of we die uurlijkse dip in grid-frequentie op 0Hz kunnen krijgen :p

Of worden zulke oproepen straks ook strafbaar, net als oproepen tot een bankrun nu?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Metro2002 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:59:
[...]

Waarom zet je niet gelijk een ferrari ertegenover, dan is de tesla zeker goedkoper 8)7 :z
Omdat het een vergelijkbare auto moet zijn? Serieus, waarom zou je er een Ferrari tegenover moeten zetten, alleen om op de prijs te vergelijken? Je vergelijkt de auto, het gebruik ervan, de ruimte, de mogelijkheden. En dan is een Tesla een grote 4-deurs hatchback met vloeiende lijnen zoals een Audi A5 of A7. Serieus, dat ga je toch niet vergelijken met een Ferrari? 8)7
En dan is een A5 een stuk kleiner dan een Tesla (iig korter, hoe de interieurruimte is weet ik niet), een A7 is iig van dezelfde lengte. Dus ik vraag me af of (ik zeg niet dat) een A7 niet een betere vergelijking is.
Alles wat hier ook maar enigszins in het voordel van de Tesla wordt berekend komt neer op 1 ding:
SUBSIDIES. Géén BPM, géén MRB, Gratis tanken en dan nóg moet je 1 van de duurste ICE auto's ertegenover zetten met een debiel verbruik om na 5 jaar voordeel te hebben.
Vergelijkbare auto! Natuurlijk is een auto met een 1.6 benzine goedkoper, maar die heeft geen 330+ pk.
Mensen die een Tesla overwegen die vergelijken dat niet met een A4 met 120 pk, die zijn ook in de markt voor een topmodel A5 of A7.
Zonder subsidies is die Tesla nevernooit goedkoper om te rijden dan een ICE. Kan je lang en kort over lullen, dat is het enige dat zo'n ding momenteel interessant maakt.
Dit is nu eenmaal het speelveld. Zeggen dat hij alleen goedkoper is vanwege de kortingen en dan gaan zeggen dat je dat niet mee mag rekenen slaat natuurlijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Metro2002 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 19:39:
[...]

[...]

Model S 85D 87.200

Totdat de Olie prijs weer verdubbelt, zoals het een jaar geleden nog was. Dan ineens heb je je Tesla veel sneller terug verdient. En wat als het de brandstof prijzen nog meer stijgen. Natuurlijk, elektriciteit prijzen zullen ook stijgen, maar nooit zo veel. En als de olie prijs stijgt, kunnen we de elektriciteit met (bio)gas, kolen of nog beter zon-, wind- en waterenergie opwekken. Probeer dat maar met je Audi, zeker weten dat die niet op water rijdt.

Wat ik wil zeggen is dat een EV kopen ook vooral een preventieve aankoop is. Het is mogelijk dat je EV nu nog wat duurder is, maar het is moeilijk te zeggen of dat zo blijft in de nabije toekomst. Olie is schaars en dat komt met een prijs. Dat overheden nu subsidie geven op EVs is om te voorkomen dat straks het hele land plat ligt vanwege een oliecrisis, om dat Jan met de korte achternaam een EV te duur vond.

Misschien is het helemaal niet zo'n slecht idee een beetje extra te investeren in die zekerheid, misschien help je er per ongeluk het milieu ook een beetje mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Metro2002 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:59:
[...]

Je blijft dit maar roepen, maar kom nou eens met voorbeelden ipv van dit domme gel*l. Waar vergelijk jij de Tesla in hemelsnaam mee? Met een Passat 1.4 dieseltje ofzo? Gezien je zelfs zegt tot 50K goedkoper voor een ICE auto, dan blijft er 'maar' 27K over, vergelijk je hem met een Auris Hybride ofzo?

Die Audi 3.0 Tdi is al een leuke auto, prima ding, maar in heel veel opzichten al een mindere auto dan de Tesla. (want minder snel, minder ruimte, minder zitplaatsen, minder soepel, minder stil etc, geen 4wd) en die is dus al 70K. Al laat je de wegenbelasting buiten beschouwing, heeft een Tesla nog steeds een stuk lagere running costs.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 17-04-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik denk dat je een Tesla Model S eerder met een Audi A7 moet vergelijken dan met een A5. Dan is het prijsverschil al een stuk kleiner.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Aanschafprijs zegt nog niets over de afschrijving.
En restwaarde van een Tesla is voorlopig nog een grote gok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is helemaal geen grote gok, het is juist duidelijker dan bij andere merken. Je kunt Tesla de auto laten terugkopen: http://www.autoblog.nl/ni...easte-tesla-model-s-70848
En Audi's schrijven waarschijnlijk nog wel harder af :P daar zijn ze goed in.
Vergeet ook niet de 8 jaar garantie op motor en accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

En laten we niet vergeten dat veel mensen een auto ook met emotie kopen en écht niet alleen vanwege de prijs.

Ik wilde gewoon GEEN ICE meer, ik wilde 100% elektrisch rijden. De Model S paste in het plaatje en was financieël ook haalbaar. Dus die heb ik gekocht.

Ik zal zelf nooit meer terug gaan naar een ICE, ik wil niet dat mijn geld in de zakken van de meest rare warlords verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou prima mijn Aygo kunnen vervangen door een Twizy op zich, daarnaast staat er nog een Z4 voor in de zomermaanden en een Polo van vriendin. Maar ik kom met de kosten niet uit, die accuhuur bij Renault nekt me, anders zou ik het overwegen. Het kost me wel wat vrijheid voor de lange reizen en de Polo loopt dan duurder dan de Aygo, maarja.

Met de panelen op het dak doet het dan ook daadwerkelijk nog wat voor het milieu :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:06:
Ik zou prima mijn Aygo kunnen vervangen door een Twizy op zich, daarnaast staat er nog een Z4 voor in de zomermaanden en een Polo van vriendin. Maar ik kom met de kosten niet uit, die accuhuur bij Renault nekt me, anders zou ik het overwegen. Het kost me wel wat vrijheid voor de lange reizen en de Polo loopt dan duurder dan de Aygo, maarja.
Heb je het over nieuw kopen? Want je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Mitsubishi I-Miev. Ik denk evenveel ruimte als de Aygo of wellicht zelfs meer. En die rijdt voor 2 euro of wellicht 2,50 euro per 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Lanceer bericht van de enige Hyundai ix35 in Australie, dat komt mooi uit, want er is ook precies 1 tank station gemaakt, *ook* de enige in Australie.
http://insideevs.com/hyun...l-suv-launches-australia/

Het meeste uit het persbericht is marketing zonder inhoud en losse beloftes voor de toekomst.

De beste quote was deze toch wel:
“Q: What is the specification of HMCA’s hydrogen refueller?

A: It is a 350bar refueller made by Air Products and Chemicals, Inc. of Allentown, Pennsylvania.

We can provide full details of the unit if required. Note that refueling at 350bar instead of 700bar will mean our vehicle will have a range of approximately 300km – ample to demonstrate its capabilities.”
Heei, wat leuk, een zware auto met een matig bereik, had net zo goed een BEV kunnen worden. Het gewicht voor 60-70kWh accu is vergelijkbaar denk ik.

Nou weet ik niet of we in Nederland al waterstof vulpunten hebben met een 700 bar druk, anders heb je nog half bereik ten opzichte van wat Hyundai en Toyota opgeven voor hun waterstof auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:21:
Lanceer bericht van de enige Hyundai ix35 in Australie, dat komt mooi uit, want er is ook precies 1 tank station gemaakt, *ook* de enige in Australie.
http://insideevs.com/hyun...l-suv-launches-australia/

Het meeste uit het persbericht is marketing zonder inhoud en losse beloftes voor de toekomst.

De beste quote was deze toch wel:

[...]

Heei, wat leuk, een zware auto met een matig bereik, had net zo goed een BEV kunnen worden. Het gewicht voor 60-70kWh accu is vergelijkbaar denk ik.

Nou weet ik niet of we in Nederland al waterstof vulpunten hebben met een 700 bar druk, anders heb je nog half bereik ten opzichte van wat Hyundai en Toyota opgeven voor hun waterstof auto's.
In Nederland staat een H vulstation met 700 bar, een kg H is wel heel duur. KM prijs zit rond de 10c/km. Veel te hoog dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:48:
[...]

Omdat het een vergelijkbare auto moet zijn? Serieus, waarom zou je er een Ferrari tegenover moeten zetten, alleen om op de prijs te vergelijken? Je vergelijkt de auto, het gebruik ervan, de ruimte, de mogelijkheden. En dan is een Tesla een grote 4-deurs hatchback met vloeiende lijnen zoals een Audi A5 of A7. Serieus, dat ga je toch niet vergelijken met een Ferrari? 8)7
En dan is een A5 een stuk kleiner dan een Tesla (iig korter, hoe de interieurruimte is weet ik niet), een A7 is iig van dezelfde lengte. Dus ik vraag me af of (ik zeg niet dat) een A7 niet een betere vergelijking is.

[...]

Vergelijkbare auto! Natuurlijk is een auto met een 1.6 benzine goedkoper, maar die heeft geen 330+ pk.
Mensen die een Tesla overwegen die vergelijken dat niet met een A4 met 120 pk, die zijn ook in de markt voor een topmodel A5 of A7.
!null schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:37:
[...]

Je blijft dit maar roepen, maar kom nou eens met voorbeelden ipv van dit domme gel*l. Waar vergelijk jij de Tesla in hemelsnaam mee? Met een Passat 1.4 dieseltje ofzo? Gezien je zelfs zegt tot 50K goedkoper voor een ICE auto, dan blijft er 'maar' 27K over, vergelijk je hem met een Auris Hybride ofzo?

Die Audi 3.0 Tdi is al een leuke auto, prima ding, maar in heel veel opzichten al een mindere auto dan de Tesla. (want minder snel, minder ruimte, minder zitplaatsen, minder soepel, minder stil etc, geen 4wd) en die is dus al 70K. Al laat je de wegenbelasting buiten beschouwing, heeft een Tesla nog steeds een stuk lagere running costs.
Nee, geen dom gelul, ik moest hem vergelijken met een A5, dat heb ik gedaan!
En ja hij is minder snel, heeft overigens evenveel zitplaatsen volgens mij maar ok en die tesla heeft pas op de allerduurste versie 4WD (je weet wel, dat ding van 107.000 euro)

En ik vergeleek het ding niet met een A4 1.6 maar met een > 200PK sterke 3.0TDI Audi A5 , toch ook geen lullig wagentje.
Dit is nu eenmaal het speelveld. Zeggen dat hij alleen goedkoper is vanwege de kortingen en dan gaan zeggen dat je dat niet mee mag rekenen slaat natuurlijk nergens op.
Jij weet net zo goed als ik dat kunstmatige prijzen nooit lang stand houden (spaardieseltjes iemand?) . Zodra de overheid zegt: Jammer van de subsidies, ze gaan er morgen af dan is een electrische tesla model S financieel gezien net zo interessant als al je geld in de sloot donderen.
Roobje schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:49:
[...]

Totdat de Olie prijs weer verdubbelt, zoals het een jaar geleden nog was. Dan ineens heb je je Tesla veel sneller terug verdient. En wat als het de brandstof prijzen nog meer stijgen. Natuurlijk, elektriciteit prijzen zullen ook stijgen, maar nooit zo veel. En als de olie prijs stijgt, kunnen we de elektriciteit met (bio)gas, kolen of nog beter zon-, wind- en waterenergie opwekken. Probeer dat maar met je Audi, zeker weten dat die niet op water rijdt.

Wat ik wil zeggen is dat een EV kopen ook vooral een preventieve aankoop is. Het is mogelijk dat je EV nu nog wat duurder is, maar het is moeilijk te zeggen of dat zo blijft in de nabije toekomst. Olie is schaars en dat komt met een prijs. Dat overheden nu subsidie geven op EVs is om te voorkomen dat straks het hele land plat ligt vanwege een oliecrisis, om dat Jan met de korte achternaam een EV te duur vond.

Misschien is het helemaal niet zo'n slecht idee een beetje extra te investeren in die zekerheid, misschien help je er per ongeluk het milieu ook een beetje mee
Yup olie wordt schaars. Net als steenkool om je stroom op te wekken, net als neodium voor je windmolens en electromotoren en net als lithium voor je accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Metro2002 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:41:
[...]

[...]

Nee, geen dom gelul, ik moest hem vergelijken met een A5, dat heb ik gedaan!
En ja hij is minder snel, heeft overigens evenveel zitplaatsen volgens mij maar ok en die tesla heeft pas op de allerduurste versie 4WD (je weet wel, dat ding van 107.000 euro)
De basis Model S kost nu 77K en dat is inclusief 4wd, dat is tegenwoordig standaard.
Met een optie extra heeft deze 7 zitplaatsen. (2 kleine zittingen, meer geschikt voor kinderen zoals in wel meer 7 zitters)
En ik vergeleek het ding niet met een A4 1.6 maar met een > 200PK sterke 3.0TDI Audi A5 , toch ook geen lullig wagentje.
De A5 met 3.0tdi is al geen echt goeie vergelijking. Die zal prima rijden, maar nog altijd minder snel en soepel. Tevens minder bagageruimte, maar het is ook gewoon kleinere auto. Zoals gezegd moet je hem dus met een A7 vergelijken. En een A7 3.0tdi met quattro is al duurder.
Zelfde met bijvoorbeeld een BMW. Configureer je die als zijnde vergelijkbaar, ben je gewoon duurder uit in aanschaf.

Dan kun je wel zeggen dat je dat allemaal niet nodig hebt. Maar dat is niet echt een relevante vergelijking. Ik ga die Audi A7 toch ook niet vergelijken met een Daihatsu Cuore omdat ik daar genoegen mee neem?

Jij dumpt hier een stelling dat een ICE auto 40 tot 50K goedkoper is en dat je daar heel veel km van kan rijden. Dat is een vergelijking die volledig mank gaat. Het is simpelweg niet waar. Niet zo gek dat wij hier dus allemaal vragen hoe jij het vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Metro2002 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:41:

[...]

Yup olie wordt schaars. Net als steenkool om je stroom op te wekken, net als neodium voor je windmolens en electromotoren en net als lithium voor je accu's.
Natuurlijk, alles is schaars behalve de zon.
Gelukkig zijn er meerdere methodes om elektriciteit op te wekken, gebruiken grote windturbine fabrikanten allang geen permanente magneten meer en is de accu techniek flink in de lift met nieuwe samenstellingen die worden uitgevonden. Dat elektrisch rijden niet perfect is, betekend niet dat je gewoon bij het oude moet blijven, want dat is sowieso nog imperfecter dan EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 20:14

ewf

Even nog wat "olie" op het Tesla vuurtje....

Stel dat ik gewoon een wat normalere auto wil rijden, zeg 40-45 k€??

Nog even wachten op de Tesla X zeker.....
Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.