Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een laadpaal kost snel 5k, zit ook een EVSE controller in, modem voor pas controle, kWh meter, ga zo maar door.WoudseHoeve schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:52:
[...]
Duur ??? een net aansluiting, meter en stekker .... wat kost dat ? 1200 euro? Als je er 1 miljoen ( dat worden er veel meer) moet maken kost dat opeens nog meer 300 euro. Vergelijk dat eens met de kosten van de auto, de oprit/parkeerplaats zelf ? peanuts.
Als je er daar 1 miljoen van neer wil zetten wordt dat zeer prijzig. Dat wordt gewoon lastig werkbaar krijgen.
Ik denk verder niet in problemen, maar een RECHT op een laadpaal is wel apart natuurlijk. Je krijgt dan ineens recht op een parkeerplaats vanwege je auto keuze.
Gaan we dan ook overal een bordje met kenteken er onder zetten?
Zoiets moet slimmer kunnen dan overal maar een paaltje plaatsen.
Waarom niet eerst richten op de 20% die al een oprit heeft? Daar is de aanleg het makkelijkste en kunnen we hier nog rustig over na denken.
yep, dat klopt.Proton_ schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:09:
[...]
Eenhedenpolitie:
Ik denk dat je kWh per uur bedoelt, en dat is gewoon kW
Back on-topic
Ja precies, slimmer dan overal een paaltje neerzetten. Gewoon onder voorwaarden toestaan dat laadkabels over het trottoir mogen (ontheffing APV). Biedt de mogelijkheid een openbare parkeerplaats te claimen (initieel bedrag, dan wel een jaarlijkse factuur). Van de opbrengsten kan er iets met parkeren in de buurt/gemeente worden gedaan.Snow_King schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:20:
[...]
Een laadpaal kost snel 5k, zit ook een EVSE controller in, modem voor pas controle, kWh meter, ga zo maar door.
Als je er daar 1 miljoen van neer wil zetten wordt dat zeer prijzig. Dat wordt gewoon lastig werkbaar krijgen.
Ik denk verder niet in problemen, maar een RECHT op een laadpaal is wel apart natuurlijk. Je krijgt dan ineens recht op een parkeerplaats vanwege je auto keuze.
Gaan we dan ook overal een bordje met kenteken er onder zetten?
Zoiets moet slimmer kunnen dan overal maar een paaltje plaatsen.
Waarom niet eerst richten op de 20% die al een oprit heeft? Daar is de aanleg het makkelijkste en kunnen we hier nog rustig over na denken.
Dus èn de mensen blij laten zijn met de eigen oprit...èn de mensen mogelijkheden geven voor hun huis zonder overal dure paaltjes neer te zetten of ingewikkelde regels te verzinnen.
reserveringshouder Tesla Model 3
Wat als er een bedrijf aanbied om gratis een openbaar laadpunt aan je gevel te schroeven, aangesloten op jouw meterkast, waarbij je een kleine vergoeding per kWh krijgt bovenop de kostprijs?
Dit is toch al mogelijk, een eigen oplaadpunt publiek aanbieden met opslag + kostprijs elektriciteit?Paul C schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:52:
..
Wat als er een bedrijf aanbied om gratis een openbaar laadpunt aan je gevel te schroeven, aangesloten op jouw meterkast, waarbij je een kleine vergoeding per kWh krijgt bovenop de kostprijs?
Vaak helaas beperkt tot 3,7kW laadpunten (ik hoop op meer 11kW aansluitingen)
Mijn oprit is er geschikt voor...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ja dat is wel duur, maar dat waren zonnepanelen ook 10 jaar geleden ..... Wat dacht je wat een parkeerplaats kost voor de gemeente? alleen al de aankoop van 15m2 grond a 50 euro/m2, moet je het nog bouwrijp maken, inrichten, bestraten .....Snow_King schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:20:
[...]
Een laadpaal kost snel 5k, zit ook een EVSE controller in, modem voor pas controle, kWh meter, ga zo maar door.
Ze zullen wel moeten als straks alle autos EV zijn ? Hoeveel auto's zijn er nu ?Als je er daar 1 miljoen van neer wil zetten wordt dat zeer prijzig. Dat wordt gewoon lastig werkbaar krijgen. (zeiden ze dat ook niet in 1900 van elektriciteit aansluitingen? Water leiding, gas aansluiting? Waar een wil is is een weg, commercieel zeker dekkend te krijgen met de huidige parkeer belasting)
Goed plan toch? Alle parkeer plaatsen zijn nu primair voor "gewone" autos.Ik denk verder niet in problemen, maar een RECHT op een laadpaal is wel apart natuurlijk. Je krijgt dan ineens recht op een parkeerplaats vanwege je auto keuze.
Ik heb nooit dat gezeur van het beperken van het aantal parkeerplaatsen per woning begrepen.
Ik vind dat iedereen het recht moet hebben op 1 of 2 parkeerplaats, liefst op "eigen" grond (bij appartementen in de garage)
Dat staat er nu ook in al die parkeer garages.Gaan we dan ook overal een bordje met kenteken er onder zetten?
Overal paaltjes is slim, kunnen alle autos aan de paal, als backup voor het net ..... ook overdagZoiets moet slimmer kunnen dan overal maar een paaltje plaatsen.
Ik wil geen andere auto op mijn oprit, moeten ze zelf maar een huis kopen met oprit.Waarom niet eerst richten op de 20% die al een oprit heeft? Daar is de aanleg het makkelijkste en kunnen we hier nog rustig over na denken.
Maar als je eerst gaat nadenken beperk je wel erg veel mensen mbt voertuig keuze.
Gewoon doorpakken, ieder die een paal wil: mag hem op zijn toegewezen plek (laten) aanleggen. Bij de Ampera kreeg je er toch gratis 2 bij ? Mogelijk geen dikke 45kW laders maar dat hoeft niet.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Het duurst is de bekabeling + arbeid, de hardware kost niet meer dan €100 in quantity (€40 EVSE + RFID lezer, €10 contactor, €20 3-fase meter, €10 beveiliging, €20 contactdoos plus wat wisselgeld voor een kastje, ruim gerekend).Snow_King schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:20:
Het modem etc kan je per straat doen. Of het wenselijk/acceptabel is om bij elke plaats een paal neer te planten is een tweede, vandaar de opmerking over draadloos laden
Geen gek idee, in ruil voor lagere maatschappelijke lasten in geluid, uitstoot en realpolitik krijg je een (één) parkeerplaats.Ik denk verder niet in problemen, maar een RECHT op een laadpaal is wel apart natuurlijk. Je krijgt dan ineens recht op een parkeerplaats vanwege je auto keuze.
Afgezien van jaloerse blikken zijn er vooral voordelen; de standaarden rekenen al een parkeerplaats voor een huis en nu wordt hij expliciet toegewezen. Dit samen met dure parkeervergunningen voor een tweede auto zou best kunnen werken
Het lijkt me geen goed idee om elektrische auto's iets voor 'de elite' met eigen grond te maken, ook niet tijdelijk. Dat versterkt het (onterechte) opportunistische subsidiegraaigevoel dat sommige mensen nu al bij elektrische auto's hebben alleen maar. Het rustig over nadenken hoeft niet lang te duren; beleid maken duurt al lang genoeg. Als de richting eenmaal is bepaald kan de technische uitvoering altijd nog geoptimaliseerd worden.Waarom niet eerst richten op de 20% die al een oprit heeft? Daar is de aanleg het makkelijkste en kunnen we hier nog rustig over na denken.
Als het over het besteden van gemeenschapsgeld gaat, voor de prijs van één waterstofproeftankstation kan je in elke gemeente een aantal palen neerzetten...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In Noorwegen hebben alle parkeervakken toch ook standverwarming?Snow_King schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:22:
[...]
Te duur en vooral vanwege alle netaansluitingen. Elke paal heeft:
- Net aansluiting
- 3G/GPRS data connectie
- Eigen kWh meter
Heeeeel duur dus en doe dat voor 1 miljoen auto's. Nog niet te spreken over de vervuiling in het zicht en dat het gewoon niet overal werkt.
Als je een ~100kWh accu hebt kan een auto prima dagen, soms wel een week zonder te laden.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Maar daar gaat het om laag verbruik.styno schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:49:
[...]
In Noorwegen hebben alle parkeervakken toch ook standverwarming?
Dagelijks een kwartiertje 2kW om je auto te ontdooien is iets anders dan iemand die zijn EV gaat opladen.
Qua zichtsvervuiling zijn ze al wel hard aan het onderzoeken naar draadloze laders die onder de bestrating kunnen.
Ze hebben al wat prototypes die lagere verliezen hebben dan kabels. Maar die steken nog wel 10-15cm boven de weg uit.
Nee, zeker niet. Daar hebben sommige parkeerplaatsen het, maar lang niet allemaal.styno schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:49:
[...]
In Noorwegen hebben alle parkeervakken toch ook standverwarming?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
In plaats van een hele infrastructuur uitrollen van laders op elke parkeerplek, lijkt het me beter om te (blijven) investeren in onderzoek naar sneller laden en meer (electra-)tankstations.
Ok dan wachten we nog maar even tot de techniek zover is of moeten we dan aan de elektrische boten ?EgMaf schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:21:
Toch vaag dat je voor electrisch auto's "moet" kunnen laden op de stoep voor de deur, maar bij brandstof auto's is het prima om regelmatig naar een tankstation te moeten...
In plaats van een hele infrastructuur uitrollen van laders op elke parkeerplek, lijkt het me beter om te (blijven) investeren in onderzoek naar sneller laden en meer (electra-)tankstations.
Nee hoor, voor een fors deel is de electrisch rijden nu al haalbaar (mensen met oprit, of een vast werkplek met lader, of die genoeg hebben aan tankstations etc etc), en dat gaat vats verder groeien Ik zeg alleen dat het ontwikkelen van een dekkende infrastructuur van laders op elke parkeerplaats veel te hoog gegrepen is voorlopig.WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:28:
[...]
Ok dan wachten we nog maar even tot de techniek zover is of moeten we dan aan de elektrische boten ?
Die mening deel ik. Ik denk dat we iets slimmers moeten verzinnen dan op elke parkeerplaats een laadpaaltje aanleggen.EgMaf schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:31:
[...]
Nee hoor, voor een fors deel is de electrisch rijden nu al haalbaar (mensen met oprit, of een vast werkplek met lader, of die genoeg hebben aan tankstations etc etc), en dat gaat vats verder groeien Ik zeg alleen dat het ontwikkelen van een dekkende infrastructuur van laders op elke parkeerplaats veel te hoog gegrepen is voorlopig.
Ook draadloos is leuk, maar dan nog steeds, onder elke P aanleggen?
Het antwoord heb ik niet, maar iets slimmers moet kunnen.
Voor parkeerplaatsen waarbij deze parallel aan de rijbaan geplaatst zijn is het lastiger, dan kun je met een beetkje mazzel 2, misschien 3 plekken bedienen. Maar doen moet je al de mazzel hebben dat de auto in de juiste rijrichting staat. Niet altijd mogelijk.
Nu is het aandeel elektrisch nog te klein, dan moeten we plaatsen reserveren. Zodra dit gemeengoed wordt in combinatie met de nodig palen dan is het ook geen "moeten" meer om deze te reserveren, dan is er waarschijnlijk wel genoeg keuze.
20% van de plekken, 80% van de noodzaak?

Renault Zoe krijgt grotere actieradius
De volledig elektrische Zoe staat momenteel in Genève op de Renault-stand met een nieuwe krachtbron. De elektromotor wordt aangeduid als R240 en is compacter dan voorheen. Volgens Renault is de unit zo'n 25 procent kleiner, terwijl de prestaties niet achteruit zijn gegaan.
Sterker nog, de Zoe met R240-motor moet zo'n 240 kilometer ver kunnen komen. De huidige Zoe houdt het na 210 kilometer voor gezien. Bovendien is de elektro-unit voorzien van een nieuw laadsysteem, waarmee het accupakket van de kleine Renault tot zo'n 10 procent sneller is op te laden. Het vermogen blijft met 65 kW (88 pk) en 220 Nm gelijk. Een Nederlandse introductiedatum hebben we nog niet.
NOFI maar 160 km naar je werkNiek_ schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:54:
Kijk, nou moet het haast wel mogelijk zijn om de 160km naar m'n werk ook in de winter met de kachel aan te redden. Ben erg benieuwd of en wat het voor de prijs gaat betekenen.

[ Voor 103% gewijzigd door Niek_ op 03-03-2015 21:44 ]
Is dat niet de variant die niet kan snelladen? Slechte ruil IMO.
Is idd met de geknepen motor, dw.z. je zal geen gebruik kunnen maken om met een 43kW charger je accu vol te laden. Maximum = 22kW.Proton_ schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:17:
[...]
Is dat niet de variant die niet kan snelladen? Slechte ruil IMO.
de 10% snelheids winst is een verbetering in efficientie bij lage vermogens (zeg vanaf het stopcontact met 16Ampere laden geeft dan minder laadverliezen dan in het huidige model)..
[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 03-03-2015 22:36 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Die mening deel ik ook. Het is idioot kostbaar (en lelijk) om elke parkeerplaats te voorzien van een laadoptie. Daarom zou ik zeggen....voor die paar "gekken" in de buurt slechts de mogelijkheid bieden dat men zelf een laadoptie kan realiseren...zonder veel dure procedures en zonder overlast voor trottoirgebruikers.Snow_King schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 14:43:
[...]
Die mening deel ik. Ik denk dat we iets slimmers moeten verzinnen dan op elke parkeerplaats een laadpaaltje aanleggen.
Ook draadloos is leuk, maar dan nog steeds, onder elke P aanleggen?
Het antwoord heb ik niet, maar iets slimmers moet kunnen.
Gisteren met de wandelwagen weer eens een rondje gemaakt door de wijk. Wanneer "mijn" voorstel zou worden gerealiseerd, dan geeft dat een enorme toename in mogelijkheden voor thuisladen. Een optie die niet "nodig" is, maar wel een mooi voordeel voor de EV. Kost de gemeenschap niets...hooguit een bordje met kenteken bij een parkeerplaats. De rest mag de eigenaar betalen. De ergste overlast is een stel kabelmatten over de stoep wanneer 80% een EV heeft.
Nog even vergeten te melden....ik zou mijn voorstel beperken tot FULL-EV's. Geen hybrides met 30km accuutjes. Die laden maar op eigen terrein, op het werk of on the go. Discriminatie? Zeker, op basis van kansloos concept
Lelijk ? Een wijk vol met van die eenvormige vierwielige bakken is mooi zeker, ik zeg iedereen verplicht een garage op eigen terrein en anders geen auto, veel te lelijk.Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:15:
[...]
Het is idioot kostbaar (en lelijk) om elke parkeerplaats te voorzien van een laadoptie. Daarom zou ik zeggen....voor die paar "gekken" in de buurt slechts de mogelijkheid bieden dat men zelf een laadoptie kan realiseren...zonder veel dure procedures en zonder overlast voor trottoirgebruikers.
Een laadpunt kan best netjes in de stoep worden weggewerkt, niet zo denken in standaard oplossingen. De stoep ligt al vol met Putdeksels, waterdeksels, Brandweer aansluitingen, kabel/fiber kastjes/aansluitingen, Lantaarnpalen, stoplichten, verkeersborden, enz
Een stoep vol rubber matten ziet er netjes uit zeker ..... bij ieder huis weer hobbel hobbel met je wandel wagen.Gisteren met de wandelwagen weer eens een rondje gemaakt door de wijk. Wanneer "mijn" voorstel zou worden gerealiseerd, dan geeft dat een enorme toename in mogelijkheden voor thuisladen. Een optie die niet "nodig" is, maar wel een mooi voordeel voor de EV. Kost de gemeenschap niets...hooguit een bordje met kenteken bij een parkeerplaats. De rest mag de eigenaar betalen. De ergste overlast is een stel kabelmatten over de stoep wanneer 80% een EV heeft.
Daar kan ik het dan weer wel mee eens zijn, ze moeten een minimale "range" hebben om te kwalificeren voor een plek.Nog even vergeten te melden....ik zou mijn voorstel beperken tot FULL-EV's. Geen hybrides met 30km accuutjes. Die laden maar op eigen terrein, op het werk of on the go. Discriminatie? Zeker, op basis van kansloos concept.
Dan moeten we kabels graven vanuit hun huizen naar die parkeerplekken?Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:15:
[...]
Die mening deel ik ook. Het is idioot kostbaar (en lelijk) om elke parkeerplaats te voorzien van een laadoptie. Daarom zou ik zeggen....voor die paar "gekken" in de buurt slechts de mogelijkheid bieden dat men zelf een laadoptie kan realiseren...zonder veel dure procedures en zonder overlast voor trottoirgebruikers.
Dat wordt leuk bij grond werkzaamheden, stroomkabels die uit huizen weer naar laadpalen lopen.
Krijgen we onder de grond een wirwar aan kabels die vanuit huizen komen. Veiligheid dan gegarandeerd?
Ook dat lijkt me niet écht haalbaar en/of slim.
In het begin kunnen we op strategische plekken "laadpleinen" maken, waar de parkeerplaatsen die er voor geschikt zijn dat we daar palen kunnen plaatsen.Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:15:Gisteren met de wandelwagen weer eens een rondje gemaakt door de wijk. Wanneer "mijn" voorstel zou worden gerealiseerd, dan geeft dat een enorme toename in mogelijkheden voor thuisladen. Een optie die niet "nodig" is, maar wel een mooi voordeel voor de EV. Kost de gemeenschap niets...hooguit een bordje met kenteken bij een parkeerplaats. De rest mag de eigenaar betalen. De ergste overlast is een stel kabelmatten over de stoep wanneer 80% een EV heeft.
Die laadpleinen kunnen klein en minimalistisch zijn. Een veilige aansluiting op het net hebben en ook aan loadbalancing doen.
Maar uiteindelijk moet 80% van de auto's elektrisch zijn, die willen we allemaal laden. Maar ELKE parkeerplek een laad aansluiting geven?
Nu kan je je auto gewoon 2 weken op een plek laten staan, straks moet je hem weg halen als hij vol is. Gaan alle tokkie's en aso's dat ook doen?
Uiteraard. Enkel BEV's, PHEV's hebben geen toekomst en moet je niet stimuleren.Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:15:Nog even vergeten te melden....ik zou mijn voorstel beperken tot FULL-EV's. Geen hybrides met 30km accuutjes. Die laden maar op eigen terrein, op het werk of on the go. Discriminatie? Zeker, op basis van kansloos concept.
Lelijk is subjectief...vandaar ook de haakjesWoudseHoeve schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:31:
[...]
Lelijk ? Een wijk vol met van die eenvormige vierwielige bakken is mooi zeker, ik zeg iedereen verplicht een garage op eigen terrein en anders geen auto, veel te lelijk.
Een laadpunt kan best netjes in de stoep worden weggewerkt, niet zo denken in standaard oplossingen. De stoep ligt al vol met Putdeksels, waterdeksels, Brandweer aansluitingen, kabel/fiber kastjes/aansluitingen, Lantaarnpalen, stoplichten, verkeersborden, enz
[...]
Een stoep vol rubber matten ziet er netjes uit zeker ..... bij ieder huis weer hobbel hobbel met je wandel wagen.
[...]
Daar kan ik het dan weer wel mee eens zijn, ze moeten een minimale "range" hebben om te kwalificeren voor een plek.
Mijn referentie is een nieuwbouwwijk uit 2010 (ish). In een oude kern of in een wijk met parkeerhofjes is het natuurlijk lastig om met een kabel op een redelijke manier bij je auto te komen.
Een enorm gehobbel gaat wel meevallen denk ik hoor
Het is een mooie incentive om voor je primaire auto een "eigen" parkeerplek te hebben (waar je best 100-200 per jaar voor kunt betalen aan de gemeente). Het is een mooie stimulans om lekker (goedkoop) thuis te laden. Wanneer je het voor EV (geen hybride) doet, dan stimuleert dat indirect ook de sales.
Geen scheve gezichten, want de buurman weet dat je betaalt voor je plek en hij kan het ook krijgen wanneer hij een EV heeft en de procedure doorloopt van de gemeente. Je zorgt voor een nette oplossing voor je laadkabel. En gaat je EV de deur uit, of ga je verhuizen....markeringsbordje met kenteken weghalen en presto...weer een gewone parkeerplek. Geen gefrust omdat je de auto na 4 uur ergers anders moet parkeren....of dat een andere EV aan een "wijkpaal" ligt te lurken.
Net overigen gekeken naar de sales van afgelopen januari. In totaal 48000 auto's verkocht, waarvan 218 full EV (Leaf(20), Zoe(56), Model S(110), i3(32)). Tenminste waarschijnlijk want de i3 is ook met aanvullende ICE te krijgen.
Nee, niet graven. Ik zou opteren voor een Type2 laadpunt tegen de gevel van het huis en dan de kabel over het trottoir onder een knappe kabelmat. Een 1 of 3 fase 16A kabel is nou ook niet zo erg dik.Snow_King schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:58:
[...]
Dan moeten we kabels graven vanuit hun huizen naar die parkeerplekken?
Dat wordt leuk bij grond werkzaamheden, stroomkabels die uit huizen weer naar laadpalen lopen.
Krijgen we onder de grond een wirwar aan kabels die vanuit huizen komen. Veiligheid dan gegarandeerd?
Ook dat lijkt me niet écht haalbaar en/of slim.
Nee, geen laadaansluiting geven. Gewoon meer mensen voorzien van "mazzel" dat ze het zelf kunnen regelen. Dus naast de mensen met mogelijkheden op eigen terrein, ook de mensen die wonen aan een trottoir met direct daar aan liggend parkeerplekken de mogelijkheid bieden vanaf hun eigen huis te laden. Netjes volgens redelijke normen zodat scheve gezichten worden voorkomen en onveilige situaties ook.In het begin kunnen we op strategische plekken "laadpleinen" maken, waar de parkeerplaatsen die er voor geschikt zijn dat we daar palen kunnen plaatsen.
Die laadpleinen kunnen klein en minimalistisch zijn. Een veilige aansluiting op het net hebben en ook aan loadbalancing doen.
Maar uiteindelijk moet 80% van de auto's elektrisch zijn, die willen we allemaal laden. Maar ELKE parkeerplek een laad aansluiting geven?
Zelfde regels als voor invalide parkeerplaats. Ook zelfde markering met ander blauw bordje met kenteken eronder. Meer is niet nodig. Kan je je eigen auto jaren op laten staan zonder problemen.Nu kan je je auto gewoon 2 weken op een plek laten staan, straks moet je hem weg halen als hij vol is. Gaan alle tokkie's en aso's dat ook doen?
Uiteraard. Enkel BEV's, PHEV's hebben geen toekomst en moet je niet stimuleren.
Kortom. Dure infra in wijken aanleggen kan altijd nog als er zoveel auto's zijn dat het een goede case is, of dat de overlast van bijvoorbeeld laadkabels over de grond zo groot is, dat er een andere oplossing moet worden gevonden. Niet direct zo groot en ingewikkeld denken.
Sterker nog....wanneer dit concept wordt uitgevoerd, is het eenvoudig mogelijk (en redelijk) om een laadverbod voor openbare parkeerplaatsen af te kondigen. Alleen laden met je vergunning/parkeerplaats is toegestaan. Misschien voor bezoekende EV- ers een soort "visite" vergunning achter het raampje tijdens die paar uur dat ze er zijn. Het is een bestaand raamwerk dat eenvoudig uitgebouwd kan worden.
KISS
Hoezo geen scheve gezichten. Wat je hiermee krijgt is dat 'rijken' en eigen parkeerplaats kunnen 'kopen' en dus armere mensen die geen EV kunnen kopen maar verderop moeten parkeren ?Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:12:
[...]
Het is een mooie incentive om voor je primaire auto een "eigen" parkeerplek te hebben (waar je best 100-200 per jaar voor kunt betalen aan de gemeente). Het is een mooie stimulans om lekker (goedkoop) thuis te laden. Wanneer je het voor EV (geen hybride) doet, dan stimuleert dat indirect ook de sales.
Geen scheve gezichten, want de buurman weet dat je betaalt voor je plek en hij kan het ook krijgen wanneer hij een EV heeft en de procedure doorloopt van de gemeente.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Rijken kunnen altijd meer kopen. Daarmee zitten is echt je eigen probleem. Ik vind het ook "niet eerlijk" dat ik geen Model S heb...maar ja. Je kan niet alles hebbenZeRoC00L schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:25:
[...]
Hoezo geen scheve gezichten. Wat je hiermee krijgt is dat 'rijken' en eigen parkeerplaats kunnen 'kopen' en dus armere mensen die geen EV kunnen kopen maar verderop moeten parkeren ?
Wanneer ik 1 EV voor de deur zet, of 1 ICE ergens in de straat. Dan maakt dat niets uit voor parkeerdruk. Sterker nog die druk wordt veroorzaakt door de "armen" die minimaal 2 auto's per gezin hebben. Wanneer auto 1 van ICE naar EV gaat, verandert er helemaal niets. De procedure is eerlijk. Iedereen kan ervoor opteren als je voldoet aan de regels.
Nu is het chaos. Overal laadkabels assorti over de vloer naar PHEV's. Auto's op de stoep met kabel over de schutting om te laden.
Zoals al gezegd....mensen worden zelfs boos wanneer je je auto op een openbare parkeerplek "voor hun huis" zet. Tsja....soms moet je maar geen rekening houden met dit soort onredelijkheid.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Is toch een mooie stimulans om een EV aan te schaffen. De huidige auto's komen met gebreken, vooral op batterij gebied (e.g laden kost tijd en capaciteit is beperkt) een extraatje als je auto voor de deur parkeren kan dus helpen meer mensen aan een BEV te krijgen. Beetje het idee van Noorwegen, geen tol, gratis veerpont, busbaan gebruiken, gratis parkeren, vaak gratis laden, geen BTW en invoerkosten. (Van sommige dingen denk ik, en andere met me dat ze op den duur het tegenovergestelde effect hebben.) Maar tot nu toe heeft Noorwegen de grootste BEV verkoop ter wereld door al die stimulanses.ZeRoC00L schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:25:
[...]
Hoezo geen scheve gezichten. Wat je hiermee krijgt is dat 'rijken' en eigen parkeerplaats kunnen 'kopen' en dus armere mensen die geen EV kunnen kopen maar verderop moeten parkeren ?
Wat mij betreft mag Jan best een stukje lopen om zijn ICE te parkeren. Het klopt dat je daarmee vooral het rijkere deel van de bevolking een voordeel mee doet, maar zij gaan er wel voor zorgen dat op termijn de technology voor meer mensen bereikbaar wordt, 't kost alleen nog een beetje tijd.
Dat is toch mooi? Wetende dat je als jaloerse buurman net zoveel rechten hebt als je "rijke" buurman die maar 1 auto heeft met kabel, in plaats van 2 met peut in de tank? Wat vind jij dan een goede oplossing?ZeRoC00L schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:36:
De parkeerdruk wordt inderdaad niet minder, maar wat je dus krijgt is dat je je parkeerplaat voor de deur 'koopt' en dat lijkt me niet goed.
Huren, in veel steden moet je als bewoner ook al een parkeer vergunning hebben. Niets nieuws, alleen dat je een vaste plek krijgt. Simpel. Geen gemeenschapsgeld. Als het te ver van je huis is door de netbeheerder een aansluiting laten maken, op eigen kosten, verrekend met je eigen aansluiting.ZeRoC00L schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:36:
De parkeerdruk wordt inderdaad niet minder, maar wat je dus krijgt is dat je je parkeerplaat voor de deur 'koopt' en dat lijkt me niet goed.
Maar waarom nu de nieuwe wijken nog niet uitrusten/voorbereiden met laadmogelijkheden, nu een bepaald percentage, makkelijk uit te breiden, parkeerplaatsen strategisch bij de huizen Waarom ?? Omdat we het straks nodig zullen hebben.
Ik was een 10 jaar terug in China werden nieuwe flats gebouwd. met slechts een paar parkeerplaatsen bij de flat..... Vroeg ik waarom ze niet meer ruimte reserveerden voor auto's? Ach zo snel gaat dat niet, slechts een paar mensen (chinezen) kunnen een auto betalen. Ik denk dat ze nu al heel veel spijt hebben ....... Wat ze wel deden was een 4 baans weg naar de wijk aanleggen die ophield in het niets, geen auto nog op te vinden, daar zullen ze geen spijt van hebben....
Zal waarschijnlijk niet kunnen. Een extra aansluiting, is een extra aansluiting. Daar komen echt een hoop kosten bij kijken. "Verrekenen" met eigen meter zal dan ook niet gaan, tenzij een soort "omgekeerd kropje sla" zou kunnen. Maar ik vermoed dat het dan als een complete aansluiting door het leven zal gaan.WoudseHoeve schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:50:
[...]
Huren, in veel steden moet je als bewoner ook al een parkeer vergunning hebben. Niets nieuws, alleen dat je een vaste plek krijgt. Simpel. Geen gemeenschapsgeld. Als het te ver van je huis is door de netbeheerder een aansluiting laten maken, op eigen kosten, verrekend met je eigen aansluiting.
Tsja...dat vraag ik me soms met dingen ook af. Waarom ligt er bijvoorbeeld geen glasvezel in mijn wijk, of waar zijn de VDSL kasjes. Kosten, kosten kosten. De mogelijke opbrengen of toekomstig nut is lastiger altijd. Nu kan ik me dat met EV best voorstellen aangezien het echt nog een hele tijd gaat duren voordat iedereen (meer dan de helft) van de auto's EV is. Maar dat sluit natuurlijk niet uit dat er niet iets knaps en te handhaven mag worden verzonnen en ingevoerdMaar waarom nu de nieuwe wijken nog niet uitrusten/voorbereiden met laadmogelijkheden, nu een bepaald percentage, makkelijk uit te breiden, parkeerplaatsen strategisch bij de huizen Waarom ?? Omdat we het straks nodig zullen hebben.
Plan economie....tsja laten we zeggen dat in China alles gaat zoals het in China gaat?Ik was een 10 jaar terug in China werden nieuwe flats gebouwd. met slechts een paar parkeerplaatsen bij de flat..... Vroeg ik waarom ze niet meer ruimte reserveerden voor auto's? Ach zo snel gaat dat niet, slechts een paar mensen (chinezen) kunnen een auto betalen. Ik denk dat ze nu al heel veel spijt hebben ....... Wat ze wel deden was een 4 baans weg naar de wijk aanleggen die ophield in het niets, geen auto nog op te vinden, daar zullen ze geen spijt van hebben....
Of die chinezen zijn juist heel slimWoudseHoeve schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:50:
[...]
Huren, in veel steden moet je als bewoner ook al een parkeer vergunning hebben. Niets nieuws, alleen dat je een vaste plek krijgt. Simpel. Geen gemeenschapsgeld. Als het te ver van je huis is door de netbeheerder een aansluiting laten maken, op eigen kosten, verrekend met je eigen aansluiting.
Maar waarom nu de nieuwe wijken nog niet uitrusten/voorbereiden met laadmogelijkheden, nu een bepaald percentage, makkelijk uit te breiden, parkeerplaatsen strategisch bij de huizen Waarom ?? Omdat we het straks nodig zullen hebben.
Ik was een 10 jaar terug in China werden nieuwe flats gebouwd. met slechts een paar parkeerplaatsen bij de flat..... Vroeg ik waarom ze niet meer ruimte reserveerden voor auto's? Ach zo snel gaat dat niet, slechts een paar mensen (chinezen) kunnen een auto betalen. Ik denk dat ze nu al heel veel spijt hebben ....... Wat ze wel deden was een 4 baans weg naar de wijk aanleggen die ophield in het niets, geen auto nog op te vinden, daar zullen ze geen spijt van hebben....
Over 20 jaar heeft gewoon iedereen een zelfrijdende auto. Die rijdt je naar huis en in plaats van dan de hele dag voor je deur te staan gaat hij de volgende ophalen.
Dan heb je een 4 baans weg nodig maar geen parkeerplaatsen
" aldus Jaap Oldenziel, manager industrial affairs bij Air Liquide. ”We wilden een prijs per kilometer die ongeveer gelijk is aan de gemiddelde brandstofkosten per kilometer van een benzinevoertuig.”"Snow_King schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:44:
Lees vervolgens: http://www.tankpro.nl/bra...n-in-nederland-van-start/
10 cent per km kom je op uit en dan kost een tankstation 2,5 miljoen om te bouwen. Bizar dat mensen nog in deze onzin geloven en subsidie los peuteren.
Nee, daar komen we verder mee, groot succes
En dan zijn ze dus nog eens vrijgesteld van accijns (terwijl er op elektriciteit meer accijns zit dan op benzine). En er moet een miljoen subsidie tegenaan.databeestje schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:17:
[...]
" aldus Jaap Oldenziel, manager industrial affairs bij Air Liquide. ”We wilden een prijs per kilometer die ongeveer gelijk is aan de gemiddelde brandstofkosten per kilometer van een benzinevoertuig.”"
En auto's op waterstof (die van RWS iig) zijn blijkbaar €110.000 duurder dan die op benzine.
Waterstof is ook complete onzin en daar moeten we met zijn allen policiti en beleidsmakers van blijven overtuigen.RocketKoen schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:28:
[...]
En dan zijn ze dus nog eens vrijgesteld van accijns (terwijl er op elektriciteit meer accijns zit dan op benzine). En er moet een miljoen subsidie tegenaan.
En auto's op waterstof (die van RWS iig) zijn blijkbaar €110.000 duurder dan die op benzine.
De lobby zal er hard op in blijven zetten, maar waterstof is niet rendabel en schoon.
De auto zelf is op zich wel schoon. Stoot zuurstof en waterdamp uit.Snow_King schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:42:
[...]
Waterstof is ook complete onzin en daar moeten we met zijn allen policiti en beleidsmakers van blijven overtuigen.
De lobby zal er hard op in blijven zetten, maar waterstof is niet rendabel en schoon.
Alleen de productie van waterstof is een ramp. Dus als er subsidie naar waterstof gaat (onder het motto van niet al je eieren in 1 mandje) dan moet het gaan naar onderzoek om groen, goedkoop en efficiënt waterstof te produceren.
Niet alleen dat, waterstof is ook zó vluchtig dat het uit je tank ontsnapt, niet te transporteren is en ga zo maar door.RocketKoen schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:48:
[...]
De auto zelf is op zich wel schoon. Stoot zuurstof en waterdamp uit.
Alleen de productie van waterstof is een ramp. Dus als er subsidie naar waterstof gaat (onder het motto van niet al je eieren in 1 mandje) dan moet het gaan naar onderzoek om groen, goedkoop en efficiënt waterstof te produceren.
Een brandstofcel heeft ook een rendement van ongeveer 40%, vreselijk dus energie technisch gezien.
Doordat het zo vreselijk laag scoort kwa rendement is het niet schoon en daarmee geen serieus alternatief voor een ICE laat staan een BEV.
De waterstof lobby is best groot. Waterstof rijders blijven namelijk afhankelijk van een tankstation, daarnaast is er makkelijk accijns te heffen op waterstof en is waterstof techniek complex wat voor de garage weer interessant is.databeestje schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:17:
[...]
" aldus Jaap Oldenziel, manager industrial affairs bij Air Liquide. ”We wilden een prijs per kilometer die ongeveer gelijk is aan de gemiddelde brandstofkosten per kilometer van een benzinevoertuig.”"
Stel je toch voor dat automobilisten nagenoeg onafhankelijk rond rijden.
De huidige machtsblokken zijn daar helemaal niet bij gebaat en we weten allemaal wat dat betekend in het neoliberale Europa waar de belangen van de burger onderaan het lijstje staan.
Waterstof auto's voor consumenten zijn in alle opzichten een slecht plan. Punt!
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2015 14:36 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Voor de gene die hem nog niet voorbij heeft zien komen op de Front Page. Smart laden aan het net dankzij de API van Tesla. Goede vooruitgang en goed gebruik van de mogelijkheden van de Tesla
Zeker leuk! Maar wat ik op de frontpage ook al poste:Roobje schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:10:
nieuws: Eneco introduceert app om Tesla te laden bij laagste stroomprijs
Voor de gene die hem nog niet voorbij heeft zien komen op de Front Page. Smart laden aan het net dankzij de API van Tesla. Goede vooruitgang en goed gebruik van de mogelijkheden van de Tesla
Eigenlijk schiet het laadprotocol wat elektrische auto's gebruiken hier tekort en komen zulke dingen naar boven.
Het protocol staat hier (deels) beschreven: https://code.google.com/p/open-evse/wiki/J1772Basics
Het protocol ondersteund alleen dat de laadpaal aan de auto verteld hoe veel Ampere deze af mag nemen, maar verder totaal geen informatie over een "delayed start".
Hierdoor worden zulke dingen ingebouwd in de auto's, maar dat wil je niet. Je wil de laadpaal leidend maken in dit verhaal, deze kan dan niet alleen de auto laden bij het laagste tarief, maar ook staggered charging doen.
Stel je moet 10 auto's laden en je hebt maar vermogen voor 2, dan kan je er 2 tegelijk laden en tegen de andere 8 zeggen: Even wachten aub.
Nu wordt dat opgelost door alle auto's op het laagst mogelijke (6A) te laden en dat langzaam op te bouwen, maar op grote schaal werkt dat ook niet lekker.
Waar we dus vooral aan moeten werken is een verbetering van het J1772 signaling protocol zodat we dergelijke zaken in laadpalen in kunnen bouwen.
Zeker waar! Maar het is zeker een stap in de goede richting. Uiteraard zal het hele energienet 'smart' moeten worden, dan kan het zonnepaneel van je buurman al tegen je auto zeggen even te stoppen met laden omdat er een wolk aankomt. Maar voor het zover is ben ik wellicht al met pensioen (ben nog niet eens begonnen met werken) want de complete infrastructuur vervang je niet zo 1-2-3Snow_King schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:17:
[...]
Zeker leuk! Maar wat ik op de frontpage ook al poste:
[...]
Klopt, maar het protocol waar auto's mee laden kunnen we écht wel slimmer maken en dat hoeft niet lang te duren.Roobje schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:01:
[...]
Zeker waar! Maar het is zeker een stap in de goede richting. Uiteraard zal het hele energienet 'smart' moeten worden, dan kan het zonnepaneel van je buurman al tegen je auto zeggen even te stoppen met laden omdat er een wolk aankomt. Maar voor het zover is ben ik wellicht al met pensioen (ben nog niet eens begonnen met werken) want de complete infrastructuur vervang je niet zo 1-2-3
Al begreep ik dat er wel werk in die richting gedaan wordt, maar het is allemaal zo lekker openbaar waar men mee bezig is.
http://www.rvo.nl/onderwe...n/stand-van-zaken/cijfers
Zoals verwacht verkoopt het merk die een "Fatsoenlijke" elektrische auto (met bereik) maakt er 2 keer zoveel als de eerstvolgende "gerenomeerde" producent.
Waarom is de gevestigde orde van die halfbakken auto's met te weinig bereik aan het produceren? Tuurlijk is meer accu duurder, maar daar zijn de subsidies voor die de verschillende overheden ter beschikking stellen.
Ik zie de persbericht koppen nu al voorbij schuiven op het internet.
"Fabrikant Y introduceert (futuristische) elektrische auto (zonder snelladen) met 120 km actieradius" ...
"Fabrikant Y meld tegenvallende verkopen voor (matige) elektrische auto" ...
"Fabrikant Y stapt uit de markt voor elektrische auto's door gebrek aan interesse van de markt" ...
Een beetje een "self fulfilling prophecy". We maken een matig product, en wat blijkt, de markt vindt het maar niks, dus is er geen markt voor product Z.
Misschien snap ik het gewoon niet. Iets met politiek en lobby's ofzo.
Dat is wel een hele simpele stelling. Accu's zijn gewoon nog duur. Maak een Leaf met twee keer zoveel range, en hij wordt misschien wel 20.000 euro duurder. Dat krijg je niet zomaar weggesubsidieerd.databeestje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:21:
Waarom is de gevestigde orde van die halfbakken auto's met te weinig bereik aan het produceren? Tuurlijk is meer accu duurder, maar daar zijn de subsidies voor die de verschillende overheden ter beschikking stellen.
En er zijn eigenlijk geen subsidies voor de particulier, behalve her en der een slooppremie die extra hoog is voor een EV, en wegvallen van MRB. Maar de hoge aanschafprijs blijft voor de particulier.
En ik moet zeggen, een kleine EV erbij om 90% van je ritjes mee te doen kan prima, met een EV die 100 tot 150km kan. Als ik nu een tweedehands Mitsubishi I-Miev zou kopen dan gaat dat al heel goed werken voor de meeste ritjes.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De leaf is echt een goede poging een behoorlijk bruikbare auto neer te zetten voor een nette prijs. Maar misschien is deze auto wat te vroeg gekomen.
Dat vind ik zo knap van Tesla. Die generatiestappen die ze maken zijn echt noodzakelijk. Het grootste voordeel van Tesla is wel dat ze ook de infrastructuur meenemen in het concept. Een BEV is zo geen auto voor erbij voor de korte ritjes, maar een complete vervanging van de ICE. Ook bij roadtrips/vakanties.
Toch verkoopt een Model S. Ja, hij is duurder, maar ze verkopen als een gek.!null schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:42:
[...]
Dat is wel een hele simpele stelling. Accu's zijn gewoon nog duur. Maak een Leaf met twee keer zoveel range, en hij wordt misschien wel 20.000 euro duurder. Dat krijg je niet zomaar weggesubsidieerd.
En er zijn eigenlijk geen subsidies voor de particulier, behalve her en der een slooppremie die extra hoog is voor een EV, en wegvallen van MRB. Maar de hoge aanschafprijs blijft voor de particulier.
En ik moet zeggen, een kleine EV erbij om 90% van je ritjes mee te doen kan prima, met een EV die 100 tot 150km kan. Als ik nu een tweedehands Mitsubishi I-Miev zou kopen dan gaat dat al heel goed werken voor de meeste ritjes.
De vraag naar luxe EV's is er dus echt wel. Je moet er wel op in zetten.
Welke ICE komt even ver bij -5 als bij +20? Geen die ik weet. Ook ICE's hebben last van afname in bereik, alleen niemand zeurt daar over.Cheese_man schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:30:
Accu's zijn zeker duur. Maar niet alleen capaciteit is kostbaar. Ook betrouwbaarheid (aantal cylcles dat de cellen het overleven). Accutechniek is een relatief jonge tak van sport. Zeker voor auto's. Voorspelbaarheid hoort er ook bij. Wanneer het -5 graden is, wil je toch ongeveer net zover kunnen komen als bij 20 graden, etc.
Ja maar bij de hoger geprijsde luxe auto's is het "makkelijker". Alsin, probeer maar eens dezelfde 85kwh accu capaciteit (met snelladen) in een Leaf the stoppen. De Leaf mag dan wel een Golf/Corolla equivelent zijn, maar dan wordt die Leaf ook gewoon 50K. Tenminste, als je uit gaat van de stand van zaken bij de intro van de Leaf (en de Model S).Snow_King schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:44:
[...]
Toch verkoopt een Model S. Ja, hij is duurder, maar ze verkopen als een gek.
Inmiddels zijn we iets verder, en de nieuwe Leaf gaat natuurlijk alweer een sprong vooruit maken in range.
Als dat niet zo'n probleem was, dan had Tesla wel hun Model 3 of Model E gemaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 06-03-2015 12:01 ]
Verkopen als een gek is relatief (110 stuks in afgelopen januari bijvoorbeeld). Voor een BEV voor die prijs/grootte, zeker. Maar 35000 wereldwijd is natuurlijk maar klein bier. Dat zegt Elon zelf ook. Hij verwacht en hoopt dat ze in 2020 500.000 auto's verkopen en in de paar jaar daarna het miljoen doorbreken.Snow_King schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:44:
[...]
Toch verkoopt een Model S. Ja, hij is duurder, maar ze verkopen als een gek.
[...]
Welke ICE komt even ver bij -5 als bij +20? Geen die ik weet. Ook ICE's hebben last van afname in bereik, alleen niemand zeurt daar over.
Bij de Leaf is het verschil bij koude behoorlijk. De reserves zijn klein. Het scheelt nogal of je 130km kunt rijden of 80km. Dat zijn wel de verschillen die ik heb gelezen en gehoord. Hoeft natuurlijk geen enkel probleem te zijn. Wanneer een ICE normaal 800km rijd op een tank en in de koude 525km, dan valt dat op, maar kom je minder snel mee "in de problemen".
Eerlijk is eerlijk....De Model S is ook veel verkocht door subsidies en andere regelingen. Het zou sowieso wel een redelijk succevol model zijn geweest, maar het heeft zeker geholpen.
Voor mij voldoende, maar ook ik zou het niet erg vinden als de LEAF ongeveer twee keer zoveel range zou hebben (dus ~200km bij mooi weer). Dan heb ik in plaats van 90% zo'n 99% van mijn ritten afgedekt denk ik...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Mensen willen range -> grote accu -> fysiek grote auto
Elektrische motoren kan je flink piekbelasten -> performance car
Dan kom je zo'n beetje bij de Model S uit.
Nissan/Renault/etc zijn meer behoudend te werk gegaan en benaderen het van de andere kant: waar is de verbrandingsmotor het meest onhandig.
Lokale uitstoot -> stadsverkeer
Korte ritjes -> compacte auto
Dan kom je bij de i-Miev, Leaf en Zoe uit.
Als je een Tesla accu in een Leaf doet is het geen Leaf meer; gewicht en grootte zijn dan uit balans.
Andersom werkt een Tesla met een Leaf-accu ook voor geen meter.
Naar mate de technologie vordert zal het verschil in aanpak tot steeds meer overeenkomende auto's leiden.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Tesla fantastisch, maar bij een normale autofabrikant kijken ze naar een business case en iets wat bij het merk past. Dus komt Renault met een elektrische Clio (voor al uw stadsritten), komt VW met een GTe (alles wat de GTI doet en nog milieuvriendelijk ook), komt Volvo met een V60 D6 plugin (ruimte, design, range en milieu bewust, wat wil je nog meer). Dat zijn de auto's waar hun klanten naar vragen. En dus komt Tesla zoals alle startende autobouwers met een semi-supercar, immers, een supercar bouwen kan iedereen, kijk maar hoeveel supercar bouwers er zijn in de wereld :-).
Als je het verschil wilt maken moet je komen met de killer elektrische middenklasser, maar dat gaat nog niet, want of de range is niet goed of de prijs is niet goed. Dus zie je stadsauto (range is geen issue), supercar (prijs is geen issue) of plugin hybrid (betere range, betere prijs maar eigenlijk is de prijs daar ook niet goed, en dat zie je aan de verkopen, die zitten allemaal in subsidie landen).
[ Voor 18% gewijzigd door robhuls op 06-03-2015 13:18 . Reden: het verschil maken toegevoegd ]

Ford werkt aan concurrent Chevrolet Bolt
Ford werkt aan een volledig elektrische auto, die het op moet nemen tegen de Chevrolet Bolt en de Tesla Model 3.
Automobile Magazine meldt dat de auto later dit jaar zal debuteren. Wanneer en op welke show dat zal zijn, is nog niet bekend. De LA Auto Show lijkt een logische keuze, omdat Californië voorop loopt met milieuwetgeving.
Er zijn nog niet veel details bekend, maar net als de Bolt moet de Ford een actieradius van 200 mijl (320 km) krijgen. Ook de prijs is vergelijkbaar: het magazine heeft het over een vanafprijs van 30.000 dollar voor de nog naamloze Ford.
De Tesla Model 3 komt in 2017 op de markt en zal zo'n 40.000 dollar gaan kosten, ongeveer de helft van wat de grotere Model S momenteel kost.
Een voordeel aan Tesla is wel het SuperCharger netwerk

Informatie over de Bolt:
Chevrolet zet de Bolt EV Concept neer als betaalbare, volledig elektrische auto. Het vermelde prijskaartje van ongeveer 30.000 dollar lijkt op zich best scherp, maar de Amerikanen kunnen momenteel al voor 29.510 dollar in een Nissan Leaf stappen.
Ten opzichte van die auto heeft de Bolt echter een fors voordeel: de actieradius. Terwijl de Leaf op papier na 200 kilometer met een lege accu staat, heeft de Chevrolet een reikwijdte van 320 kilometer. Daarmee neemt het merk een belangrijk nadeel van de meeste volledig elektrische auto's - de beperkte actieradius - deels weg.
De Bolt biedt ondersteuning voor snelladen, een andere belangrijke voorwaarde om te kunnen slagen in het EV-landschap. De Ford Focus Electric heeft géén aansluiting voor de snellader en daarop heeft de Bolt dus alvast een streepje voor.
De bestuurder kan daarbij uit diverse rijstanden kiezen. Deze beïnvloeden de stroompedaalrespons, de rijhoogte en de demping.
Mooie Citaat van de autoweek, maar Ford Amerika heeft al aangegeven dat dit bericht pertinent niet waar is. Jammer dat de autoweek dit niet corrigeert, alle andere amerikaanse sites (Jalopnik, Autoblogl) wel.
Het blijkt om algemene verwarring te gaan en speculatie, behalve de Focus EV is er geen andere auto in de ontwikkeling. De geruchten doen wel de ronde dat de aankondiging van GM onverwacht kwam en ze hier uiteraard een concurrent voor willen maken om niet de markt-boot te missen.
Leuke auto, zeker. Maar zoals ook op Autoweek gezegd (waar ook letterlijk deze foutieve tekst staat), is er meer dan range. De kwaliteit van accupack, laadinfrastructuur, klantenservice. Daar scoort Tesla volgens mij ook heel behoorlijk inZuinigeRijder schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:47:
[afbeelding]
Ford werkt aan concurrent Chevrolet Bolt
Ford werkt aan een volledig elektrische auto, die het op moet nemen tegen de Chevrolet Bolt en de Tesla Model 3.
Automobile Magazine meldt dat de auto later dit jaar zal debuteren. Wanneer en op welke show dat zal zijn, is nog niet bekend. De LA Auto Show lijkt een logische keuze, omdat Californië voorop loopt met milieuwetgeving.
Er zijn nog niet veel details bekend, maar net als de Bolt moet de Ford een actieradius van 200 mijl (320 km) krijgen. Ook de prijs is vergelijkbaar: het magazine heeft het over een vanafprijs van 30.000 dollar voor de nog naamloze Ford.
De Tesla Model 3 komt in 2017 op de markt en zal zo'n 40.000 dollar gaan kosten, ongeveer de helft van wat de grotere Model S momenteel kost.
Verder is de 40.000 voor de Tesla niet correct. Ook de 35.000 voor de Bolt niet. De Tesla gaat 35.000 kosten zonder 7.500 dollar subsidie. De Bolt 35.000 inclusief de genoemde subsidie. De Ford zal me verbazen wanneer deze echt 30.000 gaat kosten zonder subsidie. We weten het pas tegen 2020 denk ik
Met de huidige snelheid waarmee de elektrische auto's nu verkocht worden zullen ze relatief snel over de 200.000 voertuigen heen gaan. Nou geloof ik wel dat het gaat om een beperking per fabrikant, maar hoe dat precies ingevuld gaat worden is niet duidelijk. De overheid is ook daar wispelturig.
Wellicht dat het onderscheid tussen E-REV, PHEV en BEV ook nog uitgesplitst gaat worden wat mogelijk grote consequencies kan hebben voor subsidies. Wellicht dat hier ook een bouwjaar aan vast hangt. De vraag is natuurlijk of ze dan de Volt ook meetellen omdat GM geen BEV heeft behalve de Chevy Spark EV (alleen verkrijgbaar in Californie)
Om even terug te gaan op deze discussie. Plug-in Hybrids en hybrids in het algemeen werken ook niet zonder subsidie. En dat is niet gek, want als je naar de auto kijkt zie je ook dat ze van twee wallen willen eten door én een verbrandingsmotor én een elektromotor met accu's er in stoppen. Dat is natuurlijk extra kosten om twee systemen er in te bouwen. Het hele idee van de auto's is om brandstof te besparen daarom geeft de overheid er ook zoveel subsidie op (in de vorm van lage bijtelling) waarbij een zakelijke rijder een duurdere auto goedkoper voor privé gebruiken kan. Maar ik heb vele V60's en andere PHEV's gezien die vrijwel nooit aan de lader hangen, terwijl sommige zelfs een lader voor de deur gekregen hebben. Stom idee als je er zo naar kijkt.!null schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 20:37:
Ja en een Prius heeft ook nog een meerprijs die te doen is terug te verdienen is. Zo'n GTE of V60 plugin hybrid verdient zichzelf niet snel terug, zeg maar nooit. Zeker omdat ze zich niet zo zuinig gedragen als opgegeven, als de accu op is.
Maar van de andere kant is het juist ook goed, en hopelijk de achterliggende gedachte van de overheid. Door de (P)HEVs worden motor en accutechnieken beter ontwikkeld en ook door massa productie goedkoper, waar de BEV's van profiteren en nog meer gaan doen.
Want als je kijkt naar Telsa vs Nissan met hun BEV's zou je ook denken dat Telsa beter haar huiswerk gedaan heeft. Wie zich een beetje in innovatie theorie verdiept komt al snel bij Rogers uit. Die beschrijft exact de stappen die een product doorgaat. Het begint namelijk met een duur product, kleine afzet, kleine marge. Daarin kan je uitproberen/pionieren. Daarna ga je verder, prijs en marge omlaag en afzet omhoog. Daarmee verkrijg je massa productie die de prijs weer naar beneden drukt.
Zo gaat dat door. Tot dat je een product hebt dat voor de massa is.
Telsa is nu in de 2de fase. Vandaar ook dat de volgende generatie Model 3 gaat heten. Vanuit de wetenschap gezien is een luxe product maken dan ook het beste wat je kan doen. Als iets veel kost kan je de marge ook hoger houden.
En ja, vaak heeft een product dan ook een steuntje in de rug nodig, doormiddel van subsidie of hogere brandstof prijzen. Dus helaas is BEV voor velen nog niet bereikbaar, tot die tijd zouden overheden EV's, BEV en PHEV, moeten helpen om het innovatie proces wat te versnellen.
Beetje meer weten over Rogers, de Engelse Wiki legt die theorie mooi uit: Wikipedia: Diffusion of innovations
Als je die pagina en zijn boek uit hebt en nog meer wilt weten kan ik je zeker Frank Geels aanraden. Proffesor in System Innovation and Sustainability van Nederlandse bodum
Niemand?Proton_ schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:35:
Weet iemand waar ik de eisen voor een (11 kW, mode 3) thuislaadpaal kan vinden?
en de bescherming tegen DC foutstromen
Een Prius Plug-in loont zich financieel ook niet voor een particulier. Ik heb er aan zitten rekenen met de hoge brandstofprijzen van 1,75 per liter goedkope stroom van mijn zonnepanelen en kwam uit op 150.000 km om break-even te draaien.!null schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 20:37:
Ja en een Prius heeft ook nog een meerprijs die te doen is terug te verdienen is. Zo'n GTE of V60 plugin hybrid verdient zichzelf niet snel terug, zeg maar nooit. Zeker omdat ze zich niet zo zuinig gedragen als opgegeven, als de accu op is.
En benzine is nu 1,55 dus dat wordt alleen maar meer.
Signatures zijn voor boomers.
Wat dat betreft loopt Toyota nog steeds mijlenver voor op de concurrentie.
VW lijkt de betrouwbaarheid van de GTE ook nog niet op orde te hebben.
De wordt nog wat als half leasend Nederland eind 2015 in een Golf GTE of Passat GTE gaat rijden. Ik wens ze veel succes bij Pon na het TSI debacle.
[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 12-03-2015 14:36 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Volgens mij zijn die er niet, zolang je maar aan de gebruikelijke normen zoals NEN1010 voldoet. Grof gezegd, als je besluit een niet-waterdichte paal buiten neer te zetten en het ding fikt af door kortsluiting is dat je eigen verantwoordelijkheid.
Snow_King laadt met 30A op een 40A schakelaar en komt daar goed mee weg; dik overdimensioneren (volgens AC-3 bijvoorbeeld) hoeft dus niet blijkbaar. Dan lijkt de J7KN10-D4 dus prima om 4x16A te schakelen.
Verder ben ik ook nieuwsgierig of de Tesla on-board AC charger, in tegenstelling tot de Zoe, wél galvanisch geïsoleerd is van de batterij; Google is me niet behulpzaam...
Volgens mij 3x 16A, bij driefase loopt er door de null geen stroom .....Proton_ schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 16:33:
Snow_King laadt met 30A op een 40A schakelaar en komt daar goed mee weg; dik overdimensioneren (volgens AC-3 bijvoorbeeld) hoeft dus niet blijkbaar. Dan lijkt de J7KN10-D4 dus prima om 4x16A te schakelen.
Ik geloof van niet.Proton_ schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 16:33:
Verder ben ik ook nieuwsgierig of de Tesla on-board AC charger, in tegenstelling tot de Zoe, wél galvanisch geïsoleerd is van de batterij; Google is me niet behulpzaam...
Als we Bjørn Nyland moeten geloven in zijn laatste video. Daar spreekt hij over de DC van de CHAdeMO die direct rechtstreeks de batterij in gaan.
Tenzij ze natuurlijk de (dual) chargers intern galvanisch gescheiden hebben en DC omleiden oid. Alhoewel galvanisch scheiden de efficientie niet te goede zal komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Roobje op 12-03-2015 16:53 ]
Technisch zou het werken om alleen de fasen te schakelen, maar het liefst heb ik de hele connector spanningsloos als er geen auto aan hangt en de meerprijs is te verwaarlozen.WoudseHoeve schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 16:45:
[...]
Volgens mij 3x 16A, bij driefase loopt er door de null geen stroom .....
Nu heb ik wat zitten rekenen aan de GTe en die komt toch wel een heel eind. De 1.4TSI is dezelfde als in de normale Golf, dus die doet het net zo goed of slecht als de normale. En het prijspunt, een duizend of 3 boven de GTI, dat valt me eigenlijk wel mee voor een 200+ PK goed uitgeruste VW. Bij de Ampera kreeg je een matige motor met een matige elektrische lijn voor 40 kE (de Ampere verslaat mijn C30 D2 niet op CO2). De GTe heeft een veel modernere elektrische lijn een een up-to-date TSI motor. Bij mijn 20.000 km/jaar kom ik goedkoper uit dan de Golf 1.6 TDI met alleen wat MBR subsidie (125kg korting en half tarief, maar dat is maar E100/jaar minder dan de normale). Een standaard TSI is wel echt een klap goedkoper, maar een GTI komt met een hoger verbruik en wat meer MRB al snel duurder uit (wat ook te maken heeft met een CO2 gebaseerd BPM systeem, maar is dat subsidie, of is dat de vervuiler betaald?). Mijn C30 D2 kost uiteindelijk per maand ook al bijna hetzelfde en die had destijds nog BPM vrijstelling. Al met al vind ik het in elk geval al een stuk betere deal dan de Ampera en denk ik er toch wel voorzichtig aan die particulier te kopen. Lekker milieuvriendelijk, maar wel met 200+ pk en een fijn uitgeruste auto eerst naar en vervolgens over de grote passen in Zwitserland knallen als ik voor de verandering eens niet wil fietsen!
@revolution-nl Volgens autoweek is het praktijkverbruik van de Prius 1:17.3, geen 1:21.VW Golf 1.4 TSI doet ongeveer 1:16, de GTE 1:21 (de vraag is dan of er geladen wordt) en mijn C30 D2 ongeveer 1:22 (wat ik inderdaad ook doe).
Tuurlijk maar de nul schakelt stroomloos mee.Proton_ schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 18:58:
[...]
Technisch zou het werken om alleen de fasen te schakelen, maar het liefst heb ik de hele connector spanningsloos als er geen auto aan hangt en de meerprijs is te verwaarlozen.
Dan kijk je echt niet goed. Ik denk dat je naar de Prius wagon kijkt. Het is namelijk 4.5l/100km volgens de aw verbruiksmonitor. Spritmonitor laat 5.11l/100km zien. Toch bijzonder dat een 10 jaar oud hybride concept in de praktijk aanzienlijk zuiniger is dan "moderne" plug-in techniek van de concurrentie.robhuls schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 19:32:
@!null Ik schreef ook dat de plugins alleen verkopen in de subsidie landen, anders is het prijspunt niet goed.
Nu heb ik wat zitten rekenen aan de GTe en die komt toch wel een heel eind. De 1.4TSI is dezelfde als in de normale Golf, dus die doet het net zo goed of slecht als de normale. En het prijspunt, een duizend of 3 boven de GTI, dat valt me eigenlijk wel mee voor een 200+ PK goed uitgeruste VW. Bij de Ampera kreeg je een matige motor met een matige elektrische lijn voor 40 kE (de Ampere verslaat mijn C30 D2 niet op CO2). De GTe heeft een veel modernere elektrische lijn een een up-to-date TSI motor. Bij mijn 20.000 km/jaar kom ik goedkoper uit dan de Golf 1.6 TDI met alleen wat MBR subsidie (125kg korting en half tarief, maar dat is maar E100/jaar minder dan de normale). Een standaard TSI is wel echt een klap goedkoper, maar een GTI komt met een hoger verbruik en wat meer MRB al snel duurder uit (wat ook te maken heeft met een CO2 gebaseerd BPM systeem, maar is dat subsidie, of is dat de vervuiler betaald?). Mijn C30 D2 kost uiteindelijk per maand ook al bijna hetzelfde en die had destijds nog BPM vrijstelling. Al met al vind ik het in elk geval al een stuk betere deal dan de Ampera en denk ik er toch wel voorzichtig aan die particulier te kopen. Lekker milieuvriendelijk, maar wel met 200+ pk en een fijn uitgeruste auto eerst naar en vervolgens over de grote passen in Zwitserland knallen als ik voor de verandering eens niet wil fietsen!
@revolution-nl Volgens autoweek is het praktijkverbruik van de Prius 1:17.3, geen 1:21.VW Golf 1.4 TSI doet ongeveer 1:16, de GTE 1:21 (de vraag is dan of er geladen wordt) en mijn C30 D2 ongeveer 1:22 (wat ik inderdaad ook doe).
De Prius plug-in laat een praktijkverbruik zien van 3.4l/100km. Hierbij is het accupakket aanzienlijk kleiner als de GTE.
Niet geheel onbelangrijk met de Pruis kan je de gehele lease periode probleemloos rijden. Met de GTE blijft het maar weer (zoals bij de meeste premature VAG techniek, zie TSI debacle) afwachten of het heel blijft. De autoweek gebruiker reviews beloven weinig goeds!
Diesel met benzine vergelijken is onzin omdat diesel 20% meer energie per liter bevat dan benzine.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 12-03-2015 22:08 ]
Ik denk dat 1:17,3 erg negatief is. Het ligt uiteraard heel sterk aan je rijstijl (vooral hard afremmen is slecht met een Prius omdat je dan weinig energie terugwint), maar als je 1:22 met een C30 diesel rijdt, dan haal je ook makkelijk 1:20 met een Prius. Een Golf 1.4 TSI komt volgens Spritmonitor gemiddeld ook maar tot 1:14,3, dus als je daar 1:16 rekent mag je ook met een Prius zeker op 1:21-1:22 rekenen (volgens Spritmonitor gemiddeld 1:19,8)robhuls schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 19:32:
Ik deed 1:22,5 met een Punto Evo 1.3 MJ en doe nu 1:23,5 met een Prius. Ik hield zelf ook rekening met 1:20 maar ik had niet verwacht dat hij zuiniger zou zijn dan een klein dieseltje.
Signatures zijn voor boomers.
Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp. Stel je voor de nul niet aan te sluiten?WoudseHoeve schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 20:52:
Tuurlijk maar de nul schakelt stroomloos mee.
De meeste auto's kunnen maar éénfase laden, dan loopt er wel degelijk stroom door de nul. Ik ga natuurlijk geen gehandicapte lader bouwen
Hij bedoelt de nul niet te schakelen. Dus 3 fasen op een 3-polige automaat. en de nul gewoon altijd verbonden.Proton_ schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 08:46:
[...]
Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp. Stel je voor de nul niet aan te sluiten?
De meeste auto's kunnen maar éénfase laden, dan loopt er wel degelijk stroom door de nul. Ik ga natuurlijk geen gehandicapte lader bouwen
Als je éénfasig laad dan hoef je ook alleen de fase te onderbreken.
Ik zou dat niet doen. Ik heb een 4 polig relais om alle 4 de draden te onderbreken, alleen de aarde blijft uiteraard continue verbonden.RocketKoen schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:04:
[...]
Hij bedoelt de nul niet te schakelen. Dus 3 fasen op een 3-polige automaat. en de nul gewoon altijd verbonden.
Als je éénfasig laad dan hoef je ook alleen de fase te onderbreken.
In Nederland moeten automaten in huizen óók verplicht de nul schakelen waar het in België niet altijd gebeurd meen ik.
Ik zou ook in het geval van 1-fase laden altijd de nul schakelen. Dan ben je er zeker van dat er geen spanning op geen enkel draad staat.
Mocht de praktijk weer eens van de theorie afwijken wil ik dat de stekker in gewoon niet met het lichtnet verbonden is als hij niet in een auto geplugd is.
Daar staat overigens wel 12 of 24V op.
Al heb ik een keer een systeem gezien waar er 230VAC op het pilot contact stond (van een 1kVDC kabel). Maar dat was een ontwerpfoutje
Pas als de communicatie OK is mag het relais sluiten en kan er serieus vermogen worden overgedragen.
Wat mij betreft dus 3P+N schakelen.
Een meer interessante discussie vind ik welke meerwaarde een Type B aardlekschakelaar biedt tov een Type A die we allemaal hebben. Specifiek vraag ik me af welke foutconditie een DC foutstroom in de AC kabels kan veroorzaken en waarom dit bij EV's wel een issue is en bij PV niet. Tenslotte is het risico dat de aardlekschakelaar 'verblind' wordt door de DC foutstroom en daardoor de overige groepen ook niet meer beveiligt; een PV omvormer is 24/7 verbonden en een auto niet.
Die discussie loopt al langer op meerdere plekken. De ene zegt dat Type B verplicht is, de ander niet.Proton_ schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:28:
Het pilot contact is een +/-12V blokgolf (tov PE), met een uitgangsimpedantie van 880 ohm. De auto beïnvloedt de stroom wat aan de laderkant weer te zien is door een zakkende spanning (dankzij de hoge impedantie). De lagere spanning mét die weerstand maakt het ook aanraakveilig, bovendien zijn die contacten veel kleiner: daar past geen vinger in
Pas als de communicatie OK is mag het relais sluiten en kan er serieus vermogen worden overgedragen.
Wat mij betreft dus 3P+N schakelen.
Een meer interessante discussie vind ik welke meerwaarde een Type B aardlekschakelaar biedt tov een Type A die we allemaal hebben. Specifiek vraag ik me af welke foutconditie een DC foutstroom in de AC kabels kan veroorzaken en waarom dit bij EV's wel een issue is en bij PV niet. Tenslotte is het risico dat de aardlekschakelaar 'verblind' wordt door de DC foutstroom en daardoor de overige groepen ook niet meer beveiligt; een PV omvormer is 24/7 verbonden en een auto niet.
Ik heb een Type A 30mA speciaal voor enkel mijn auto er tussen zitten. Een Type B is al snel 400 euro, dat vind ik best prijzig.
hier wat meer uitleg,Snow_King schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:37:
[...]
Die discussie loopt al langer op meerdere plekken. De ene zegt dat Type B verplicht is, de ander niet.
Ik heb een Type A 30mA speciaal voor enkel mijn auto er tussen zitten. Een Type B is al snel 400 euro, dat vind ik best prijzig.
en Doepke heeft een B-automaat met DC-karakteristiek voor EV rond de 285 eur als ik dat moet lezen
http://www.renaultforum.n...-uitgelegd-t15662-25.html
Ik bedoelde niet dat je de nul niet moet schakelen, dat moet je wel degelijk doen.Proton_ schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:32:
Zoals gezegd is de meerprijs van een vierpolige schakelaar te verwaarlozen. Ik weet dat op de nulgeleider theoretisch niet meer dan ~24V tov aarde zal staan, maar als ik de Type 2 connector met de snotvingers van mijn dochter of buurmeisjes vergelijk vind ik dat al heel wat
Mocht de praktijk weer eens van de theorie afwijken wil ik dat de stekker in gewoon niet met het lichtnet verbonden is als hij niet in een auto geplugd is.
Ik wilde alleen zeggen dat er weinig of geen stroom door dat contact zal lopen.
Mijn punt is achter dat bij alle plug-ins het prijspunt zonder subsidie (MRB/bijtelling/BPM/...) niet goed genoeg is om aantrekkelijk te zijn voor de markt. Een hybride (non-plugin) Auris kost 7000 euro meer dan een standaard, dat is geen aantrekkelijk aanbod voor het overgrote deel van de natie. Een Prius plug-in voor 35.000 euro is dat al helemaal niet t.o.v. een Auris voor 18.000 euro. Een V60 plugin van 60.000 t.o.v. de D2 voor 38.000, gaat hem niet worden. Wat VW probeert is een GTe voor 38.000 t.o.v. een Gti van 34.000. Als je het zo ziet lijkt het een beter prijspunt, maar heel eerlijk, hoeveel mensen kopen een GTi? De meeste mensen zien toch 38.000 voor een GTe t.o.v. een 1.4 TSI voor 20.500 en dan is het toch weer, dat gaat hem niet worden.
Dit is precies waarom veel Europese fabrikanten toen de Prius kwam geen hybride deden, het prijspunt klopt niet, toen niet en nu niet. De huidige brandstof auto's zijn in de huidige markt veel aantrekkelijker, ze verbruiken weinig (benzine) tot niets (diesel) meer en zijn veel goedkoper. Gelukkig wordt de markt gestuurd via subsidie (NL) en regelgeving (EU) waardoor en toch getrokken wordt aan elektrisch en plug-in om het milieu te ontlasten. Ik denk dat elektrisch een kans heeft omdat het range/prijs probleem daar oplosbaar is. Hybride zal denk ik een moeizaam verhaal blijven, twee technieken blijft twee keer betalen.
Enige wat goed is bij VW is de marketing door hem te vergelijken met een Gti.
En natuurlijk inspelen op de bijtelling cijfertjes. Echter is iedere kilometer elektrisch rijden wel weer winst dus als er veel gebruik van het pluggen gemaakt wordt is het toch weer winst voor de maatschappij.

ZERAUTO: tobben over schone lucht en restwaardes
De Britten weten het nu 100% zeker: elektrisch rijden bespaart miljarden aan kosten voor gezondheidszorg en olie. Dus nu wil natuurlijk iedereen elektrisch rijden. Nou nee, dat niet: gebruikte EV’s blijken in de Verenigde Staten nauwelijks te verkopen.
1.300 euro per jaar
Onderzoekers van Cambridge Econometrics zien miljardenbesparingen als automobilisten kiezen voor elektrische auto’s. De jaarlijkse energiekosten per auto vallen 800 tot 1.300 euro lager uit. Als in Groot-Brittannië zes miljoen elektrische auto’s rondrijden, daalt het nationale olieverbruik met maar liefst 40 %. De CO2-emissie daalt zelfs 47 % – indien de elektriciteit duurzaam opgewekt wordt. De kosten voor volksgezondheid dalen met 1,4 miljard euro per jaar door de schonere lucht.
Kwart van nieuwsprijs
Zulke berichten zorgen natuurlijk voor een gierende populariteit van de elektrische auto. Dat valt wel mee (of tegen). Elektrische occasions – ze komen nu geleidelijk op de markt – zijn niet echt populair. Na 3 jaar bedraagt de restwaarde daardoor een kwart van de nieuwsprijs, meldt The Wallstreet Journal. De afschrijving is daarmee 2 keer hoger dan die van gewone auto’s. Alleen een Model S van Tesla leidt niet aan overmatig waardeverlies.
Hoewel een gebruikte Model S dus wel gewild is, biedt Tesla toch een gegarandeerde terugkoopwaarde na 3 jaar. De Amerikaanse fabrikant biedt 43 % van de nieuwsprijs bij de 85 kWh-uitvoering en 50 % bij de versies met 60 kWh-batterij.
Edit: 10k $ voor een Leaf bij veilingen. Plus 1500€ transport en 1000€ rdw? + btw. Zal iets van 12.5k worden bij massa import?
[ Voor 32% gewijzigd door Bartjuh op 14-03-2015 17:48 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Massale import zal lastig worden aangezien die e-auto's zo'n beetje allemaal al in Nederland zijnBartjuh schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:38:
^ Ik zie een gat in de markt dan: massale gebruikte e-auto import!Want: geen (percentage van) bpm bij import, want die is er niet!
Ten eerste zijn mensen heel bang dat de accu "op" is.
Ten tweede gaat de ontwikkeling een stuk harder dan bij ICE. Hierdoor is een model van een paar jaar oud alweer achterhaald.
Alsof je een 2e hands laptop koopt dus.
Dit topic is gesloten.